Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
kwdr schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:04:
[...]

Heb je al de faserotatie gecontroleerd in de zekeringenkast? Myenergi verkoopt voor 15 euro een metertje dat dat kan controleren.

L1: bruine draad
L2: zwarte draad
L3: grijze draad

Metertje moet rechtsdraaiend aangeven

In de Zappi zelf is het aansluitblok L3 / L2 / L1 gemonteerd, dus het moet er als volgt uit zien: grijs/zwart/bruin/blauw.
Qua kleuren klopt het helemaal, en volgens de support zou de rotatie geen probleem moeten zijn omdat dit in de software aanpasbaar zou moeten zijn maar dat is het dus niet, die setting ontbreekt.
Zou wel eens de kleuren om kunnen draaien om te zien wat er dan gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

kwdr schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:04:
[...]

Heb je al de faserotatie gecontroleerd in de zekeringenkast? Myenergi verkoopt voor 15 euro een metertje dat dat kan controleren.

L1: bruine draad
L2: zwarte draad
L3: grijze draad

Metertje moet rechtsdraaiend aangeven

In de Zappi zelf is het aansluitblok L3 / L2 / L1 gemonteerd, dus het moet er als volgt uit zien: grijs/zwart/bruin/blauw.
Daar zijn lange discussies over gevoerd op het MyEnergi forum. Conclusie is dat de rotatie setting in de Zappi niet relevant is. Als je alles correct/logisch hebt aangesloten is de rotatie-setting de "123" default. Je kunt de rotatie setting gebruiken als een soort correctie als je (om onduidelijke redenen) de CT-klemmen niet 123 hebt aangesloten in de Zappi.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:25:
[...]

Daar zijn lange discussies over gevoerd op het MyEnergi forum. Conclusie is dat de rotatie setting in de Zappi niet relevant is. Als je alles correct/logisch hebt aangesloten is de rotatie-setting de "123" default. Je kunt de rotatie setting gebruiken als een soort correctie als je (om onduidelijke redenen) de CT-klemmen niet 123 hebt aangesloten in de Zappi.
Ok, apart dat support daar niet (volledig) van op de hoogte is. Zowel per mail als telefoon uitgebreid contact gehad.
Maar voor ik 'm weer open haalde heel eigenwijs toch nog eens een factory reset uitgevoerd, en deze keer geen "erase all" maar een losse "erase data" en "erase config" en nu ziet alles er goed uit 😑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-08-2024
Goedemorgen,
Ik had wat vragen gesteld over laden in een ander topic en ben gewezen op deze. Wij krijgen dit jaar een Polestar. Via de leasemaatschappij kunnen wij een laadpaal laten installeren, dat wordt een Alfen Pro via Eneco of een gelijkwaardige van NewMotion (tegenwoordig Shell volgens mij). Ook krijgen we binnenkort zonnepanelen. Nu heb ik dit topic doorgelezen maar heb toch nog vragen.

Ik ben niet een "echte" tweaker en wil gewoon gebruik maken van bestaande mogelijkheden. Ik lees bijvoorbeeld over schakelen tussen laden op 1 en 3 fasen. Mij is geadviseerd om te verzwaren van 1x35A naar 3x25A fasen. Wat ik wil is gewoon laden op de hoogst mogelijke snelheid, dat is 11kW bij de Polestar. Het zou fijn zijn als de auto overdag gebruik maakt van de zonnepanelen. Moet ik daarvoor dan zelf nog iets doen?

De zonnepanelen worden overigens aangesloten via een zogenaamde PV-verdeler die aangesloten wordt op zolder bij het stopcontact van de wasmachine. Heeft dat nog invloed op laden van de auto?

Ook vraag ik me af welke van de 2 laadpalen ik het beste kan vragen te bestellen icm de Polestar?

BVD
Heino

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kleineheino schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:23:
Goedemorgen,
Ik had wat vragen gesteld over laden in een ander topic en ben gewezen op deze. Wij krijgen dit jaar een Polestar. Via de leasemaatschappij kunnen wij een laadpaal laten installeren, dat wordt een Alfen Pro via Eneco of een gelijkwaardige van NewMotion (tegenwoordig Shell volgens mij). Ook krijgen we binnenkort zonnepanelen. Nu heb ik dit topic doorgelezen maar heb toch nog vragen.

Ik ben niet een "echte" tweaker en wil gewoon gebruik maken van bestaande mogelijkheden. Ik lees bijvoorbeeld over schakelen tussen laden op 1 en 3 fasen. Mij is geadviseerd om te verzwaren van 1x35A naar 3x25A fasen. Wat ik wil is gewoon laden op de hoogst mogelijke snelheid, dat is 11kW bij de Polestar. Het zou fijn zijn als de auto overdag gebruik maakt van de zonnepanelen. Moet ik daarvoor dan zelf nog iets doen?

De zonnepanelen worden overigens aangesloten via een zogenaamde PV-verdeler die aangesloten wordt op zolder bij het stopcontact van de wasmachine. Heeft dat nog invloed op laden van de auto?

Ook vraag ik me af welke van de 2 laadpalen ik het beste kan vragen te bestellen icm de Polestar?

BVD
Heino
In het recente verleden konden Eneco klanten zelf geen tarief instellen volgens mij. Ik zou persoonlijk voor de NM paal gaan. Alleen al daarom. Voor je auto maakt het verder niets uit. 3x25A is wel prettig zodat je met 11kW kan laden. De Alfen/NM paal kan nog niet (makkelijk) slim omgaan met zonnepanelen. De paal zal natuurlijk de opwek wel gebruiken maar je kunt de laadsnelheid niet makkelijk afstemmen op de opwek. Bij de Alfen is er wel wat voor te klussen maar de vraag is of je dat met een "lease" paal ook lukt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:36

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Inspired schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:41:
[...]

In het recente verleden konden Eneco klanten zelf geen tarief instellen volgens mij. Ik zou persoonlijk voor de NM paal gaan. Alleen al daarom. Voor je auto maakt het verder niets uit. 3x25A is wel prettig zodat je met 11kW kan laden. De Alfen/NM paal kan nog niet (makkelijk) slim omgaan met zonnepanelen. De paal zal natuurlijk de opwek wel gebruiken maar je kunt de laadsnelheid niet makkelijk afstemmen op de opwek. Bij de Alfen is er wel wat voor te klussen maar de vraag is of je dat met een "lease" paal ook lukt.
Bij Eneco kun je sinds december ook zelf het tarief instellen op de portal. Staat verder los van de gebruikte paal.

Ik heb ook een Alfen paal via Eneco en kan de paal 100% zelf aansturen middels modbus. Dit staat los van connectie met de backoffice van Eneco voor het verrekenen.

Ohjah, paal werkt (uiteraard) prima met de Polestar welke er ook geregeld aan hangt ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:49:
[...]

Bij Eneco kun je sinds december ook zelf het tarief instellen op de portal. Staat verder los van de gebruikte paal.

Ik heb ook een Alfen paal via Eneco en kan de paal 100% zelf aansturen middels modbus. Dit staat los van connectie met de backoffice van Eneco voor het verrekenen.

Ohjah, paal werkt (uiteraard) prima met de Polestar welke er ook geregeld aan hangt ;)
Dankjewel, over dat modbus heb ik gelezen, echter vraag ik me af of met mijn technische kennis dit wel goed zal gaan. Dat is toch een niet officiele manier van instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Kleineheino schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:52:
[...]

Dankjewel, over dat modbus heb ik gelezen, echter vraag ik me af of met mijn technische kennis dit wel goed zal gaan. Dat is toch een niet officiele manier van instellen?
De leasemy/eneco zal de paal waarschijnlijk willen aansluiten op je P1 meter voor dynamic load balancing.

Vanuit Alfen is modbus net zo ‘officieel’ ondersteunt als P1 dat is. Enige technische kennis is hierbij wel vereist ja.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleineheino
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:59:
[...]

De leasemy/eneco zal de paal waarschijnlijk willen aansluiten op je P1 meter voor dynamic load balancing.

Vanuit Alfen is modbus net zo ‘officieel’ ondersteunt als P1 dat is. Enige technische kennis is hierbij wel vereist ja.
Dat aansluiten op de P1 meter voor dynamic load balancing is toch juist goed? Of is dat onnodig als wij 3x25A verzwaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
Kleineheino schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:11:
[...]

Dat aansluiten op de P1 meter voor dynamic load balancing is toch juist goed? Of is dat onnodig als wij 3x25A verzwaren?
Ja dat is sowieso goed. 11 kW is 3x16 A. Je hoofdaansluiting is straks 3x25 A. Een waterkoker (of strijkijzer, vaatwasser etc) pakt ook zo 8A. Dat gaat meestal gewoon goed omdat je die apparaten niet allemaal egelijk gebruikt, maar als je toevallig dat net wel doet loop je grotere kans op doorslaan van een hoofdzekering.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Kleineheino schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:11:
[...]

Je haalt de zaken door elkaar. DLB staat los van met hoeveel fasen je wilt gaan laden.

Verzwaren naar 3x25A is altijd goed omdat de Polestar (en menig andere BEV) het snelst op AC kan laden op 3 fasen. (3x16Ax230V == 11kW)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 23:35
ATCO schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:33:
[...]
Heel benieuwd naar of jouw zappi de 3 fasen goed herkent.
Mijn 2.1 blijft volhouden een 1 fase model te zijn en er ontbreken instellingen zoals fase rotatie. Wel kan ik in het debug menu de spanning van alle 3 fasen aflezen.
Myenergi support komt er ook niet uit en heeft een vervangend exemplaar gestuurd waarbij hetzelfde optreed.
Zappi is vanavond aangesloten in de groepenkast, heb verder nog geen tijd gehad om het in te stellen. Zodra ik meer weet zal laten weten.

14590 Wp PV | 14.4 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Peutpeut schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:44:
[...]

Zappi is vanavond aangesloten in de groepenkast, heb verder nog geen tijd gehad om het in te stellen. Zodra ik meer weet zal laten weten.
Mijn vervangende unit doet het na nog een factory reset nu gelukkig wel correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
ATCO schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:54:
[...]

Mijn vervangende unit doet het na nog een factory reset nu gelukkig wel correct.
Goed om te horen, ik zal er rekening mee houden mocht het bij mij in eerste instantie ook niet kloppen. Ik kom er op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:11
Misschien een heel specifieke case, maar kom er niet aan uit.
Ik heb een Easee Home wallbox, deze gebruik ik momenteel voor de wagen van mijn vrouw op te laden.
Volgend jaar krijg ik normaal mijn bedrijfswagen, welke ook elektrisch is.

Het bedrijf maakt gebruik van Shell recharge pass en hun 'laadpaal'. Echter wil ik indien mogelijk niet 'nog' een laadpaal installeren maar mijn Easee herbruiken.

Ik zie dat Easee ondersteuning heeft voor back-ends waarbij oa e-flux. Volgens wat ik kan uitmaken van de site kunnen we ook overweg met de shell recharge pass.
Maar hoe zit het dan als ik de laadpaal wil gebruiken voor prive verbruik?

Heeft iemand anders misschien al een soortgelijk probleem gehad? (Dit gaat over een zaak in Belgie moest dat uitmaken)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:37
Icekiller2k6 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:54:
Ik heb een Easee Home wallbox, deze gebruik ik momenteel voor de wagen van mijn vrouw op te laden.

Het bedrijf maakt gebruik van Shell recharge pass en hun 'laadpaal'. Echter wil ik indien mogelijk niet 'nog' een laadpaal installeren maar mijn Easee herbruiken.

Ik zie dat Easee ondersteuning heeft voor back-ends waarbij oa e-flux. Volgens wat ik kan uitmaken van de site kunnen we ook overweg met de shell recharge pass.

Heeft iemand anders misschien al een soortgelijk probleem gehad? (Dit gaat over een zaak in Belgie moest dat uitmaken)
In het ideale geval gebruik je de laadpas van je bedrijfsauto ook thuis, en heb je voor je privé auto een privé pas. Op die manier kan het verbruik gescheiden worden en correct vergoed.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tommie12 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:59:
[...]

In het ideale geval gebruik je de laadpas van je bedrijfsauto ook thuis, en heb je voor je privé auto een privé pas. Op die manier kan het verbruik gescheiden worden en correct vergoed.
Dus dan zou @Icekiller2k6 een gratis Shell Recharge pas kunnen aanvragen voor het thuisladen van de prive EV?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:37
DonJuape schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:15:
[...]

Dus dan zou @Icekiller2k6 een gratis Shell Recharge pas kunnen aanvragen voor het thuisladen van de prive EV?
Ik dacht (maar ben niet zeker) dat je aan de fabrikant van de laadpaal ook een pas kan vragen die los staat van Shell. (soort van bypass)
Shell heeft toch geen zaken met wat je thuis aan je eigen paal gaat laden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Tommie12
Ik heb een easee key, voor de eigen elektrische wagen.. dit moet uiteraard dus niet aangerekend worden aan de werkgever.

Het zou dus de bedoeling zijn om niet de shell recharge te gebruiken voor mijn prive wagen maar enkel voor de firmwagen. Want ik wil uiteraard geen extra kosten voor zelf op te laden...

Het gaat er net om dat ik geen NewMotion laadpaal wil installeren (@2500 euro af te schrijven over 5 jaar)

[ Voor 40% gewijzigd door Icekiller2k6 op 11-05-2022 09:55 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Icekiller2k6 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:34:
@Tommie12
Ik heb een easee key, voor de eigen elektrische wagen.. dit moet uiteraard dus niet aangerekend worden aan de werkgever.

Het zou dus de bedoeling zijn om niet de shell recharge te gebruiken voor mijn prive wagen maar enkel voor de firmwagen. Want ik wil uiteraard geen extra kosten voor zelf op te laden...

Het gaat er net om dat ik geen NewMotion laadpaal wil installeren (@2500 euro af te schrijven over 5 jaar)
Zou gewoon even e-flux vragen. Ik neem aan dat je voor "publiek" laden een tarief in kunt stellen, en voor een eigen pas 0 tarief. Wellicht via een E-Flux pas of anders pas zonder sessie kosten zoals Vattenfall. Zo werkt het tenminste met mijn NM backend wel. Kosten van abonnement, 4 EUR ex zo te zien, kun je wel in het tarief verwerken. Zeg 200kWh laden per maand dus stroomprijs + 3 cent en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 21:27

Ik heb voor de test een tijd geleden mijn Shell Recharge tag gekoppeld aan mijn Easee Home installatie. Dit werkt prima. Gaat wel om de prive versie, maar in principe lijkt mij dat hetzelfde tag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rroetenberg schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:13:
[...]

Ik heb voor de test een tijd geleden mijn Shell Recharge tag gekoppeld aan mijn Easee Home installatie. Dit werkt prima. Gaat wel om de prive versie, maar in principe lijkt mij dat hetzelfde tag is.
Welke backend gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@rroetenberg zelfde vraag als hier boven, en tevens betaal je daardoor extra aan shell voor je eigen stroom?

[ Voor 34% gewijzigd door Icekiller2k6 op 11-05-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 21:27
Sorry vraag verkeerd begrepen. Ik heb geen backend maar wel de Shell Recharge tag gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:58

_PM

@teacher Mooie OP, thanks!

Kleine opmerking, in de OP staat achter de prijs van de tesla wallconnector '(marktplaats)'. Nieuw is hij op dit moment 549,-, zou voor mij fijne info zijn om erbij te hebben (en voor 50 euro meer zou ik voor een nieuwe gaan..)
Tesla Wall Connector
- Prijs: +/- €500 (Marktplaats)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
check! tnx!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
ATCO schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:34:
[...]

Ok, apart dat support daar niet (volledig) van op de hoogte is. Zowel per mail als telefoon uitgebreid contact gehad.
Maar voor ik 'm weer open haalde heel eigenwijs toch nog eens een factory reset uitgevoerd, en deze keer geen "erase all" maar een losse "erase data" en "erase config" en nu ziet alles er goed uit 😑
Hier is de Zappi ook in zijn identiteitscrisis, hij staat als 1F helaas. Ik heb al een Erase All geprobeerd. Vanavond nog maar eens bovenstaande proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QZRwdtJiIgFjrxnUMRSSoqkJWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD95CtXNi4kAkMrgHwFTNSEw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Peutpeut schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Hier is de Zappi ook in zijn identiteitscrisis, hij staat als 1F helaas. Ik heb al een Erase All geprobeerd. Vanavond nog maar eens bovenstaande proberen.

[Afbeelding]
Misschien dat bij jou wel de tip van @DonJuape de oplossing is. Je zou in de Zappi 2 fase draden kunnen omdraaien om te kijken hoe dat uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
ATCO schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:43:
[...]

Misschien dat bij jou wel de tip van @DonJuape de oplossing is. Je zou in de Zappi 2 fase draden kunnen omdraaien om te kijken hoe dat uitpakt.
Dat zou ik kunnen proberen, nadeel is wel dat alle CT-klemmen nu correct geplaatst zijn dus ook dat gaat dan weer verkeerd. Overigens begrijp ik niet zo goed hoe het wisselen van de fasedraden dit zou moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Peutpeut schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:49:
[...]

Dat zou ik kunnen proberen, nadeel is wel dat alle CT-klemmen nu correct geplaatst zijn dus ook dat gaat dan weer verkeerd. Overigens begrijp ik niet zo goed hoe het wisselen van de fasedraden dit zou moeten oplossen.
Heb nav de opmerking van donguape wat gezocht omdat ik het ook niet direct begreep en toch erg nieuwsgierig was naar de achtergrond maar zo zet je een linksdraaiende faserotatie voor de zappi om in een rechtsdraaiende.

En wat betreft de CT's zou je in de zappi daar dezelfde switch moeten doorvoeren als met de fasedraden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
ATCO schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:03:
[...]

Heb nav de opmerking van donguape wat gezocht omdat ik het ook niet direct begreep en toch erg nieuwsgierig was naar de achtergrond maar zo zet je een linksdraaiende faserotatie voor de zappi om in een rechtsdraaiende.

En wat betreft de CT's zou je in de zappi daar dezelfde switch moeten doorvoeren als met de fasedraden denk ik.
Vwb de CT's lijkt me dat ook. Op diverse plaatsen heb ik gelezen dat een links- of rechtsdraaiend draaiveld niet veel uit zou moeten maken. De instelling in de Zappi om dit aan te passen kan ik overigens ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Niet online
Peutpeut schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:10:
[...]

Vwb de CT's lijkt me dat ook. Op diverse plaatsen heb ik gelezen dat een links- of rechtsdraaiend draaiveld niet veel uit zou moeten maken. De instelling in de Zappi om dit aan te passen kan ik overigens ook niet vinden.
Klopt, dat is ook wat de Engelse myenergi support zei maat zoals @DonJuape aangaf ligt dat volgens reacties in het myenergi forum toch wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ATCO schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:12:
[...]

Klopt, dat is ook wat de Engelse myenergi support zei maat zoals @DonJuape aangaf ligt dat volgens reacties in het myenergi forum toch wat anders.
In de laatste handleiding is het iets duidelijker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b__nn4MK_2v_9UdHcfphgZON3x0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IYKNWmQTa7WuykT9EAWvS2I6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DonJuape schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:21:
[...]

[Afbeelding]
Gezien, maar die optie heb ik niet in de Zappi. Inmiddels ook een ticket geopend.

[ Voor 3% gewijzigd door Peutpeut op 12-05-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peutpeut schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Gezien, maar die optie heb ik niet in de Zappi. Inmiddels ook een ticket geopend.
Dat snap ik (ging om de fase rotatie discussie). Hopen dat het nu snel voor je opgelost wordt.
We hebben in dit topic nu twee gevallen van een Zappi V2.1 die in eerste instantie niet op 3 fasen wil. Iemand al wel een vlekkeloze 3 fase V2.1 installatie gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:51
DonJuape schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Dat snap ik (ging om de fase rotatie discussie). Hopen dat het nu snel voor je opgelost wordt.
We hebben in dit topic nu twee gevallen van een Zappi V2.1 die in eerste instantie niet op 3 fasen wil. Iemand al wel een vlekkeloze 3 fase V2.1 installatie gehad?
Ik ga er morgen 2 doen, hoop dat dat wel in een keer goed gaat als ik dit zo lees..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DonJuape schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Eigenlijk drie, @ATCO heeft een vervangend exemplaar gekregen wat hetzelfde gedrag vertoonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Makrolon schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Ik ga er morgen 2 doen, hoop dat dat wel in een keer goed gaat als ik dit zo lees..
Ben benieuwd naar je bevindingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 29-09 16:00

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

DonJuape schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:21:
[...]

[Afbeelding]
Het gaat hier om de volgorde inderdaad (1-2-3) ongeacht met welke fase je start. Dus 2-3-1 of 3-1-2 zijn ook geldig als het om de volgorde gaat.

Voor de electrotechnici onder ons, tussen elke fase zit dan 120 graden verschil. Als je andersom roteert (3-2-1) dan is het verschil -120 graden. Blijkbaar is dat een probleem wat op zich nog wel te begrijpen is. Met een beetje electronica had dit ook nog wel opgevangen kunnen worden.

Als het niet werkt is het omwisselen van 2 willekeurige fases voldoende en kom je altijd weer op de 1-2-3 volgorde uit. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Paku op 13-05-2022 08:24 ]

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:01

Ik heb bijna dezelfde usercase hier draaien. Mijn vrouw heeft een Tesla model Y van het werk met een bedrijfspas, Ik heb zelf een Nissan Leaf gen0 prive.

Ik heb een Wallbox copper aangeschaft en ik had al een oude 4kwh newmotion hangen. De Wallbox heb ik als backend E-Flux in gebruik en werkt perfect. Ik volledig zelf en vrij de kosten van de paal instellen en die wordt verrekend middel de laadpas (Ik heb zelf getest met mijn Shell Newmotion pas)

Deze pas en nog een Walbox RFID pas heb ik als "gratis" laden ingesteld. Dus zo kan ik zelf kosteloos laden bij deze paal.

Ik heb de verrekening al gehad en het werkt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Paku schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:22:
[...]

Het gaat hier om de volgorde inderdaad (1-2-3) ongeacht met welke fase je start. Dus 2-3-1 of 3-1-2 zijn ook geldig als het om de volgorde gaat.

Voor de electrotechnici onder ons, tussen elke fase zit dan 120 graden verschil. Als je andersom roteert (3-2-1) dan is het verschil -120 graden. Blijkbaar is dat een probleem wat op zich nog wel te begrijpen is. Met een beetje electronica had dit ook nog wel opgevangen kunnen worden.

Als het niet werkt is het omwisselen van 2 willekeurige fases voldoende en kom je altijd weer op de 1-2-3 volgorde uit. :)
Het is opgevangen in de Zappi dat is het punt juist. De instelling fase rotatie is er nu alleen nog als je het m.i. onlogisch (dus niet 1-2-3) wilt aansluiten. Echter in oudere Zappi handleidingen leek het alsof die instelling wel belangrijk was en dat heeft heel veel verwarring veroorzaakt.
Gebruikers en installateurs die het verkeerd hebben aangesloten en dan met die instelling gaan "spelen", dan is er al heel snel geen touw meer aan vast te knopen. Zeker als je iemand via een forum wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 12:03
Ik ben eruit dat er een zappi V2.1 komt. Begrijp ik nou goed dat je voor pv monitoring 4ct clamps nodig hebt maardat de V2.1 maar 3 ct clamps accepteerd en de optionele harvi idem? (Vrij beroerde design keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 07:23
haakjesluiten schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:22:
Ik ben eruit dat er een zappi V2.1 komt. Begrijp ik nou goed dat je voor pv monitoring 4ct clamps nodig hebt maardat de V2.1 maar 3 ct clamps accepteerd en de optionele harvi idem? (Vrij beroerde design keuze).
De Zappi v2.1 komt met 3 CT-klemmen. Die gebruik je voor de load balancing functionaliteit (eventueel te verlengen met een UTP kabel naar de Zappi toe).

Als je daarnaast je PV ook wil monitoren dan heb je daarbij 3 extra CT-klemmen nodig (voor 3 fase). Deze kan je dan met de Zappi koppelen middels de optionele Harvi (hierop kan je de 3 extra CT-klemmen aansluiten voor PV monitoring).

Ben met je eens dat het iets goedkoper zou zijn als je direct totaal 6 CT-klemmen in de Zappi zou kunnen aansluiten. Je hoeft dan immers geen Harvi erbij te kopen. Voordeel van de Harvi is wel dat als je om wat voor reden dan ook echt geen UTP naar de Zappi kan krijgen je dit eventueel ook draadloos via de Harvi kan oplossen (al raad MyEnergy aan om load balancing bedraad te doen).

Overigens is het monitoren van je PV een nice to have zodat je in de app ook je PV opbrengst kan zien. Werkt overigens erg goed en prettig, maar voor de werking van de Zappi zelf is het niet nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door roelwillems op 13-05-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Je hebt er 6 nodig, 3 sluit je er aan in de Zappi (voor iedere fase één), en 3 in de Harvi (voor iedere fase één voor je 3 fase PV-omvormer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
ik heb microomvormers op 1 fase dus daar heb ik er maar 1 voor nodig. Daarom was het fijn geweest als er gewoon 4 ct klemmen (of 6) op de Zappi had kunnen aansluiten.

[ Voor 42% gewijzigd door haakjesluiten op 13-05-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
haakjesluiten schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:37:
ik heb microomvormers op 1 fase dus daar heb ik er maar 1 voor nodig. Daarom was het fijn geweest als er gewoon 4 ct klemmen (of 6) op de Zappi had kunnen aansluiten.
Correct en mee eens, heb je wel een 3-fase huisaansluiting? Om je PV te monitoren zul je dan toch een Harvi nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Peutpeut schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Correct en mee eens, heb je wel een 3-fase huisaansluiting? Om je PV te monitoren zul je dan toch een Harvi nodig hebben.
Ja meterkast wordt straks omgezet naar 3F met installatie van de zappi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
DonJuape schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:06:
[...]

Het is opgevangen in de Zappi dat is het punt juist. De instelling fase rotatie is er nu alleen nog als je het m.i. onlogisch (dus niet 1-2-3) wilt aansluiten. Echter in oudere Zappi handleidingen leek het alsof die instelling wel belangrijk was en dat heeft heel veel verwarring veroorzaakt.
Gebruikers en installateurs die het verkeerd hebben aangesloten en dan met die instelling gaan "spelen", dan is er al heel snel geen touw meer aan vast te knopen. Zeker als je iemand via een forum wil helpen.
Inmiddels is het gelukt. De Zappi is uit zijn identiteitscrisis, opgelost door fase 2 en 3 te wisselen in de Zappi, op advies van meerdere forumleden hier. Geen idee waarom dit het probleem oplost en de lader zich nu wel identificeert als 3 fase lader. Nu is ook de optie om faserotatie in te stellen zichtbaar in het menu. Deze staat op 123.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FG6NIxZTIfizNCfIi-ysDS2UPjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yXbuNTeYDsspjMGwxtVMsbU7.jpg?f=fotoalbum_large

Even testen in de auto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oft92XKzcNbm83qu-ua3tRk0iDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9GTFOAQMFZKTCYLEchFqYPa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Dit is correct maar alleen als je de PV opbrengst van je (1-fase) PV omvormer met de Zappi wilt kunnen monitoren. Voor laden op PV overschot is het NIET nodig (ik heb het ook niet). De PV monitor ik met de app van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
DonJuape schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Dit is correct maar alleen als je de PV opbrengst van je (1-fase) PV omvormer met de Zappi wilt kunnen monitoren. Voor laden op PV overschot is het NIET nodig (ik heb het ook niet). De PV monitor ik met de app van de omvormer.
En hoe stuur je de zappi daarop aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelwillems
haakjesluiten schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:51:
[...]

De Zappi kijkt naar hoeveel stroom je teruglevert en gebruikt op de fases en daarop stuurt hij de load balancing én eventueel Eco/Eco+ modus aan. Bijv. >1.4kW terugleveren dan start in Eco+ de Zappi met de overproductie naar de auto te sturen.

De informatie van een PV systeem wordt hierbij niet gebruikt en is alleen voor het grafiekje in de app.

[ Voor 11% gewijzigd door roelwillems op 13-05-2022 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

haakjesluiten schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:51:
[...]

Dat gaat automatisch. In de ECO+ mode laadt de Zappi op overschot en in de ECO mode laadt de Zappi op minimaal 1,4kW (per fase, maar je kunt de ECO+ en ECO mode op 1 fase zetten). Dit gaat automatisch omdat de Zappi met de 3 CT klemmen per fase meet wat er van het net wordt gehaald en wat er teruggeleverd wordt. I.p.v. terugleveren gebruikt de Zappi dat om te laden zodat je op netto nul uitkomt (in ECO+/ECO mode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
bedankt dat had bijna een onnodige aankoop geweest van extra spullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peutpeut schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:46:
[...]

Inmiddels is het gelukt. De Zappi is uit zijn identiteitscrisis, opgelost door fase 2 en 3 te wisselen in de Zappi, op advies van meerdere forumleden hier. Geen idee waarom dit het probleem oplost en de lader zich nu wel identificeert als 3 fase lader. Nu is ook de optie om faserotatie in te stellen zichtbaar in het menu. Deze staat op 123.

[Afbeelding]

Even testen in de auto:

[Afbeelding]
Mooi dat het opgelost is. Heb je EN de fase-draden in de Zappi EN de CT-klemmen in de Zappi gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:29
Over een week krijgen wij onze Enyaq en zullen we dus ook een thuis laadpunt gaan installeren. Dat we eerst ons even moeten redden met publieke laadpalen of een granny charger is wel duidelijk gezien de levertijden.

Nu heb ik wat onderzoek gedaan en kom ik toch elke keer bij de Zappi V2.1 uit. Voornamelijk ook omdat de optie er is met eco+ om alleen via de zonnepanelen te laden. Het kan bij ons best voorkomen dat de auto 3 dagen op de oprit staat en ik vind het dan prettig dat er over die dagen alleen met zonnestroom te kunnen laden.

Voor zover ik gezien heb is de Zappi v2.1 ook de enige die dat kan. Ik heb wel andere palen gezien die een mix van netstroom en zonnestroom kunnen doen, maar niet alleen zonnestroom. Klopt mijn aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Senaxx schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:11:
Over een week krijgen wij onze Enyaq en zullen we dus ook een thuis laadpunt gaan installeren. Dat we eerst ons even moeten redden met publieke laadpalen of een granny charger is wel duidelijk gezien de levertijden.

Nu heb ik wat onderzoek gedaan en kom ik toch elke keer bij de Zappi V2.1 uit. Voornamelijk ook omdat de optie er is met eco+ om alleen via de zonnepanelen te laden. Het kan bij ons best voorkomen dat de auto 3 dagen op de oprit staat en ik vind het dan prettig dat er over die dagen alleen met zonnestroom te kunnen laden.

Voor zover ik gezien heb is de Zappi v2.1 ook de enige die dat kan. Ik heb wel andere palen gezien die een mix van netstroom en zonnestroom kunnen doen, maar niet alleen zonnestroom. Klopt mijn aanname?
Zeker voor het laden op zonnestroomoverschot op 1 fase klopt dat (bij een verder 3 fase laadpaal). Easee kan wel iets met zonvoorspellingen i.c.m. Jedlix en ik verwacht daar op termijn met hun Equalizer wel zoiets als de Zappi maar niet op 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-10 14:32
Senaxx schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:11:

Op dit moment misschien nog wel, maar als de salderingsregeling afloopt zullen meer laadpalen dit gaan ondersteunen. In principe kan elke laadpaal met loadbalancing dit voor je doen. Het is alleen een software kwestie.

Niet elke laadpaal kan evenwel schakelen tussen 1-fase en 3-fase laden, terwijl dit voor laden op zonnestroom gunstig kan zijn, omdat op 1-fase het minimale laadvermogen van de auto 3 keer zo klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Draak1978 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:45:
[...]

De Wallbox heb ik als backend E-Flux in gebruik en werkt perfect. Ik volledig zelf en vrij de kosten van de paal instellen en die wordt verrekend middel de laadpas (Ik heb zelf getest met mijn Shell Newmotion pas)

Deze pas en nog een Walbox RFID pas heb ik als "gratis" laden ingesteld. Dus zo kan ik zelf kosteloos laden bij deze paal.
Dus om even correct te begrijpen, als ik E-Flux als backend instel, kan ik bij E-flux zeggen pas RFID 1 is 0 eurocent/kwh. En dan kan ik apart zeggen als er een Shell newmotion pass gebruikt wordt dat er x eurocent/kwh aangerekend moet worden?

Dan een vraag voor iemand die een andere back-end gebruikt bij de Easee, werkt alle backend functionaliteit van Easee app nog?

[ Voor 5% gewijzigd door Icekiller2k6 op 13-05-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
RJan61 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Op dit moment misschien nog wel, maar als de salderingsregeling afloopt zullen meer laadpalen dit gaan ondersteunen. In principe kan elke laadpaal met loadbalancing dit voor je doen. Het is alleen een software kwestie.

Niet elke laadpaal kan evenwel schakelen tussen 1-fase en 3-fase laden, terwijl dit voor laden op zonnestroom gunstig kan zijn, omdat op 1-fase het minimale laadvermogen van de auto 3 keer zo klein is.
DonJuape schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:16:
[...]

Zeker voor het laden op zonnestroomoverschot op 1 fase klopt dat (bij een verder 3 fase laadpaal). Easee kan wel iets met zonvoorspellingen i.c.m. Jedlix en ik verwacht daar op termijn met hun Equalizer wel zoiets als de Zappi maar niet op 1 fase.
Bedankt voor jullie aanvullingen. Dan zal het toch een Zappi v2.1 gaan worden. Ik lees er in dit topic goede ervaringen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:29:
[...]

Dus om even correct te begrijpen, als ik E-Flux als backend instel, kan ik bij E-flux zeggen pas RFID 1 is 0 eurocent/kwh. En dan kan ik apart zeggen als er een Shell newmotion pass gebruikt wordt dat er x eurocent/kwh aangerekend moet worden?
Nog simpeler: je maakt een groep aan met daarin de RFID nummers die vrijgesteld zijn van kosten. Dit kan elke RDIF zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Draak1978 en ik kan tevens dan de stroomprijs opgeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:21:
@Draak1978 en ik kan tevens dan de stroomprijs opgeven ?
Ja, tevens de per uur prijs en idle prijs als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Senaxx schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:38:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie aanvullingen. Dan zal het toch een Zappi v2.1 gaan worden. Ik lees er in dit topic goede ervaringen over.
Voor het geen wat je wil een zeer goede keuze. Ik gebruik de Zappi exact op die manier en heb tot nu toe thuis 100% op de overcapaciteit kunnen laden.

Overigens wel goed om te vermelden: Kijk goed of de v2.1 of juist de v2 het beste past bij jouw situatie.

Bij de V2.1 zit de Hub er direct ingebouwd (dus naast UTP voor de CT-klemmen ook een reguliere UTP naar de paal leggen voor internet connectiviteit). De ingebouwde Hub is erg praktisch, maar in sommige gevallen is het handiger om de Hub binnen een plekje te kunnen geven ipv direct ingebouwd in de Zappi zelf.

Stel je wil naast slim laden met de Zappi ook een Eddie gaan gebruiken voor slim verwarmen van een boiler of bijv. opladen thuisaccu hou er dan rekening mee dat deze draadloos moet kunnen verbinden met de Hub. Als de Hub is ingebouwd in de Zappi buiten op de oprit kan het zijn dat de Hub niet goed met de Eddie binnen kan verbinden. Heb je een losse hub dan kan je deze ergens op een strategische plek in het huis monteren (op een plek waar hij zowel verbinding met de Zappi als met de Eddie kan maken).

Verder zijn de V2 en V2.1 gelijkwaardig en in veel gevallen is het draadloos bereik van de Hub ook een non-issue. Maar wel goed om vooraf even je (toekomstige) situatie na te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

roelwillems schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Voor het geen wat je wil een zeer goede keuze. Ik gebruik de Zappi exact op die manier en heb tot nu toe thuis 100% op de overcapaciteit kunnen laden.

Overigens wel goed om te vermelden: Kijk goed of de v2.1 of juist de v2 het beste past bij jouw situatie.

Bij de V2.1 zit de Hub er direct ingebouwd (dus naast UTP voor de CT-klemmen ook een reguliere UTP naar de paal leggen voor internet connectiviteit). De ingebouwde Hub is erg praktisch, maar in sommige gevallen is het handiger om de Hub binnen een plekje te kunnen geven ipv direct ingebouwd in de Zappi zelf.

Stel je wil naast slim laden met de Zappi ook een Eddie gaan gebruiken voor slim verwarmen van een boiler of bijv. opladen thuisaccu hou er dan rekening mee dat deze draadloos moet kunnen verbinden met de Hub. Als de Hub is ingebouwd in de Zappi buiten op de oprit kan het zijn dat de Hub niet goed met de Eddie binnen kan verbinden. Heb je een losse hub dan kan je deze ergens op een strategische plek in het huis monteren (op een plek waar hij zowel verbinding met de Zappi als met de Eddie kan maken).

Verder zijn de V2 en V2.1 gelijkwaardig en in veel gevallen is het draadloos bereik van de Hub ook een non-issue. Maar wel goed om vooraf even je (toekomstige) situatie na te gaan.
Volgens mij kun je "veilig" voor een V2.1 gaan. Als je om de een of andere reden later een hub nodig hebt kun je die kopen en de V2.1 alsnog als een V2 draadloos op de hub aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DonJuape schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Mooi dat het opgelost is. Heb je EN de fase-draden in de Zappi EN de CT-klemmen in de Zappi gewisseld?
Jep, en daarmee werkt het nu zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peutpeut schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:26:
[...]

Jep, en daarmee werkt het nu zoals het hoort.
Dat is een beetje vreemd en interessant. Zou de Zappi (de V2.1) toch gevoelig zijn voor de draairichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
DonJuape schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:12:
[...]

Volgens mij kun je "veilig" voor een V2.1 gaan. Als je om de een of andere reden later een hub nodig hebt kun je die kopen en de V2.1 alsnog als een V2 draadloos op de hub aansluiten.
Eens, daarom is het in de meeste gevallen niet relevant (Hub heeft een aanzienlijk bereik neem aan ook als deze in de Zappi zit). Wel is een v2.1 met nog een extra hub wel wat duurder, maar mocht het ooit echt nodig zijn en de Hub in de Zappi heeft te weinig bereik dan is het natuurlijk wel een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
DonJuape schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:31:
[...]

Dat is een beetje vreemd en interessant. Zou de Zappi (de V2.1) toch gevoelig zijn voor de draairichting?
Ja, wie weet. Mijn technische kennis gaat niet ver genoeg om te begrijpen hoe dat precies werkt. Ik ben blij dat het nu in ieder geval goed werkt :)

Dank voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spor36
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-08 19:25
In de alfen handleiding staat het volgende:

Kortsluitbeveiliging
Met aardlekschakelaars:
3-fase 16A (11kW): 1 x 20A, 3P, type B of C

Aardlekbeveiliging (evt. in combinatie met installatieautomaat)
Aardlekschakelaar: 30mA Type A of B, 4P
3,7kW/11kW laden: minimaal 20A

In de meterkast zitten Eaton aardlekautomaten 16A B-kar 30mA (120652) met doorverbindrails, dus zou graag in die serie blijven, maar de 20A versie is c-kar. Dan gaan voor 16A, c-kar of andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Draak1978 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Nog simpeler: je maakt een groep aan met daarin de RFID nummers die vrijgesteld zijn van kosten. Dit kan elke RDIF zijn dus.
Waarom zou je voor het laden met je eigen pas de kosten op €0,- zetten? Als je met new motion pas laadt betaal je een vast tarief. Als je het tarief bij eflux hoger instelt dan wat je bij new motion betaalt is je netto prijs onder nul.

Stel je stelt bij eflux 0,45 in en je betaalt bij new motion 0,37 Dan maak je dus 8 cent winst per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
roelwillems schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Dat is wel een goed punt ja. Later dit jaar (of begin 2023) staat er nog een verbouwing op stapel om het hele huis gasloos te maken en over te gaan naar een warmtepomp + boiler en inductie. Maar alles zit zo'n beetje binnen de 5 meter van elkaar dus dat moet wel goed komen.

Is het trouwens ook nog te adviseren om een Harvi er bij te bestellen? Als de hub in de Zappi, en ik plaats de Harvi in de meterkast hoef ik niet de extra kabels te trekken naar de Zappi.

Daarnaast heb ik momenteel zonnepanelen op 1 fase om terug te leveren, maar er komt een uitbreiding met een 2e omvormer die waarschijnlijk op de 2e fase gaat. Als ik de werking van de harvi goed begrijp kan je alle 3 de fases monitoren voor de teruglevering. En dit dan draadloos vanaf de meterkast naar de Zappi sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:13
Senaxx schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:13:
[...]

Dat is wel een goed punt ja. Later dit jaar (of begin 2023) staat er nog een verbouwing op stapel om het hele huis gasloos te maken en over te gaan naar een warmtepomp + boiler en inductie. Maar alles zit zo'n beetje binnen de 5 meter van elkaar dus dat moet wel goed komen.

Is het trouwens ook nog te adviseren om een Harvi er bij te bestellen? Als de hub in de Zappi, en ik plaats de Harvi in de meterkast hoef ik niet de extra kabels te trekken naar de Zappi.

Daarnaast heb ik momenteel zonnepanelen op 1 fase om terug te leveren, maar er komt een uitbreiding met een 2e omvormer die waarschijnlijk op de 2e fase gaat. Als ik de werking van de harvi goed begrijp kan je alle 3 de fases monitoren voor de teruglevering. En dit dan draadloos vanaf de meterkast naar de Zappi sturen?
De 3 fases monitoren wordt vooral gedaan voor de loadbalancing, maar de Zappi gebruikt het ook om op basis van de teruglevering het laden op zonnestroom te optimaliseren. Is daarbij ook de enige die kan terugschakelen van 3 naar 1F als er anders te weinig overproductie beschikbaar is.
Dat betekent dat jij al vanaf 1,4kW teruglevering op zonnestroom moet kunnen laden. Daarbij maakt het niet uit op welke fasen de teruglevering zit. Hij kijkt gewoon naar het saldo.
Of je de 3fasen bedraad monitort of met Harvi, maakt niet uit.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Senaxx schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:13:
[...]

Als aanvulling op wat @eltron al heeft aangegeven: je kan met de Harvi de 3 CT-klemmen voor load balancing ook draadloos aansluiten. Dus de CT-klemmen verbind je aan de Harvi die dit draadloos doorgeeft aan je Zappi. Maar dit wordt niet aangeraden voor load balancing omdat bedraad aansluiten een meer betrouwbare verbinding is.

Ik zou als je de mogelijkheid hebt altijd gewoon met een UTP kabel bedraad de 3 load balancing CT-klemmen met de Zappi verbinden. Je kan de Harvi dan altijd nog gaan gebruiken voor bijv het monitoren van je PV systeem (niet nodig voor de werking van de Zappi alleen leuk om de opbrengt van het PV systeem ook in de app te zien).
Als je toch een stroomkabel en bij de v2.1 netwerk moet leggen naar de Zappi is één extra UTP kabel erbij niet heel veel werk. Daarmee heb je een (theoretisch) stabielere verbinding voor load balancing en misschien wel belangrijker je houdt flexibiliteit om de Harvi te gaan gebruiken mocht je iets willen monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Peutpeut schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:48:
[...]

Ben benieuwd naar je bevindingen!
De een was een 3 fase maar waarvan de netbeheerder nog niet geweest was, en de 2e was 1 fase. Dus heb t niet kunnen testen. Met die 2 ondervond ik geen problemen trouwens.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
RJan61 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Laat het ons hopen maar ondertussen is de werkelijkheid iets anders.
In Vlaanderen geen saldering meer met een digitale meter en capaciteitstarief in aantocht maar, buiten de gekende, ook nauwelijks laadpalen die uitsluitend laden op zonnestroom ondersteunen.
Heb op dit forum zelfs vernomen dat Alfen (die wel loadbalancing ondersteunen en standaard die hardware aan boord hebben) er uit een of ander vreemd principe al niet aan wil beginnen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico1984
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-03-2024
Een zoektocht van 45 min heeft mij nog steeds niet wijzer gemaakt. Waar stel ik nu in dat mijn Enyaq zich tijdens het daltarief (na 23 u) moet opladen? In de app zie ik niks. En via de paal (alfen) stel ik het liever niet in omdat ik dan volgens mij helemaal niet meer voor 23 uur kan laden. Die mogelijkheid wil ik wel houden... Misschien iemand een makkelijk antwoord? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Nico1984 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:32:
Een zoektocht van 45 min heeft mij nog steeds niet wijzer gemaakt. Waar stel ik nu in dat mijn Enyaq zich tijdens het daltarief (na 23 u) moet opladen? In de app zie ik niks. En via de paal (alfen) stel ik het liever niet in omdat ik dan volgens mij helemaal niet meer voor 23 uur kan laden. Die mogelijkheid wil ik wel houden... Misschien iemand een makkelijk antwoord? Zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat je dan beter kunt posten in: Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
roelwillems schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:56:
[...]

Als aanvulling op wat @eltron al heeft aangegeven: je kan met de Harvi de 3 CT-klemmen voor load balancing ook draadloos aansluiten. Dus de CT-klemmen verbind je aan de Harvi die dit draadloos doorgeeft aan je Zappi. Maar dit wordt niet aangeraden voor load balancing omdat bedraad aansluiten een meer betrouwbare verbinding is.

Ik zou als je de mogelijkheid hebt altijd gewoon met een UTP kabel bedraad de 3 load balancing CT-klemmen met de Zappi verbinden. Je kan de Harvi dan altijd nog gaan gebruiken voor bijv het monitoren van je PV systeem (niet nodig voor de werking van de Zappi alleen leuk om de opbrengt van het PV systeem ook in de app te zien).
Als je toch een stroomkabel en bij de v2.1 netwerk moet leggen naar de Zappi is één extra UTP kabel erbij niet heel veel werk. Daarmee heb je een (theoretisch) stabielere verbinding voor load balancing en misschien wel belangrijker je houdt flexibiliteit om de Harvi te gaan gebruiken mocht je iets willen monitoren.
Bedankt, dit ga ik zeker doen. Bij het bestellen gisteravond heb ik in eerste instantie dan ook de Harvi niet mee besteld. Want zoals je zegt kan ik met 1 CAT5 UTP kabel die 3 CT-klemmen verlengen vanaf de meterkast naar de Zappi V2.1 toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Senaxx schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:43:
[...]

Bedankt, dit ga ik zeker doen. Bij het bestellen gisteravond heb ik in eerste instantie dan ook de Harvi niet mee besteld. Want zoals je zegt kan ik met 1 CAT5 UTP kabel die 3 CT-klemmen verlengen vanaf de meterkast naar de Zappi V2.1 toe.
Heb je overwogen om meteen twee UTP kabels naar de Zappi V2.1 te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 19:00
Hoe snel laden jullie maximaal met een Zappi?
Ik heb tot nu toe maximaal 15.8kW gezien in de app. Blij mee, daar heb ik mijn 22kWh Zoe snel vol mee. B)
Overigens laad ik 90% van de tijd gewoon rustig Eco++ met 70% zon instelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQKT9ZZiW3NH5FLUGEaRcAnhKQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhAWW6RyAtw1IWGug8TKz0jH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Impstoker schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:57:
Hoe snel laden jullie maximaal met een Zappi?
Ik heb tot nu toe maximaal 15.8kW gezien in de app. Blij mee, daar heb ik mijn 22kWh Zoe snel vol mee. B)
Overigens laad ik 90% van de tijd gewoon rustig Eco++ met 70% zon instelling.

[Afbeelding]
Mijn eNiro (11kW) gaat naar 10.8kW op FAST. Wat betekent die zon-instelling slider eigenlijk? En werkt dat alleen in de ECO+ mode of ook in ECO mode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 19:00
DonJuape schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Mijn eNiro (11kW) gaat naar 10.8kW op FAST. Wat betekent die zon-instelling slider eigenlijk? En werkt dat alleen in de ECO+ mode of ook in ECO mode?
Als je die op 100% zet dan laad je auto alleen op als er meer dan 1.4kW zonnestroom binnenkort.
Als je hem op bv 50% zet dan laad je auto ook nog op bij 0.7kW zonnestroom, dan wordt er ook nog 0.7kW netstroom gebruikt om aan de minimale 1.4kW te komen.
Als je dus geen haast hebt en genoeg zonnepanelen kan je hem gewoon op 100% zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Impstoker schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:05:
[...]

Als je die op 100% zet dan laad je auto alleen op als er meer dan 1.4kW zonnestroom binnenkort.
Als je hem op bv 50% zet dan laad je auto ook nog op bij 0.7kW zonnestroom, dan wordt er ook nog 0.7kW netstroom gebruikt om aan de minimale 1.4kW te komen.
Als je dus geen haast hebt en genoeg zonnepanelen kan je hem gewoon op 100% zetten.
Dus als je de slider op 0% zet dan zijn de ECO en ECO+ modi gelijk? Want de ECO modus blijft namelijk doorladen met minimaal 1,4kW. En wat is het effect van de slider boven een zonnestroomoverschot van 1,4kW?
Let er wel op dat de verliezen bij een laag laadvermogen (veel) hoger zijn (afhankelijk van het merk EV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Peutpeut schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:26:
[...]

Heb je overwogen om meteen twee UTP kabels naar de Zappi V2.1 te leggen?
Ja kan, maar waarom exact? Ik dacht dat je met 4 paren UTP, gemakkelijk 3 CT-Klemmen kon verbinden en dat de Zappi V2.1 zelf op Wifi zat? En dat de CT-Klemmen van de zonnepanelen alleen via de Harvi kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Senaxx schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Ja kan, maar waarom exact? Ik dacht dat je met 4 paren UTP, gemakkelijk 3 CT-Klemmen kon verbinden en dat de Zappi V2.1 zelf op Wifi zat? En dat de CT-Klemmen van de zonnepanelen alleen via de Harvi kunnen?
Je kunt de Zappi V2.1 ook direct op de UTP aansluiten en dan heb je geen Hub nodig (voor verbinding met de app en firmware updates).
Bovendien heb je het dan al liggen voor een eventuele andere paal in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
DonJuape schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Je kunt de Zappi V2.1 ook direct op de UTP aansluiten en dan heb je geen Hub nodig (voor verbinding met de app en firmware updates).
Bovendien heb je het dan al liggen voor een eventuele andere paal in de toekomst.
Ah duidelijk. Ik dacht dat de Zappi v2.1 alleen Wifi had. Maar dan leg ik er natuurlijk 2, bedankt voor de tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iY2pQ6A_a20pkaYFjuCRMolSP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iq9P906jBwzQi1E0I0gKvFz6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde hem eerst op positie 1 plaatsen, dan was het qua kabels lekker kort geweest. Maar ga hem nu toch op positie 2 neerhangen. Dan is die niet constant in het zicht als er geen auto op de oprit staat, en naar mijn idee is het dan ook makkelijker`met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Senaxx schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:53:
[...]

Ah duidelijk. Ik dacht dat de Zappi v2.1 alleen Wifi had. Maar dan leg ik er natuurlijk 2, bedankt voor de tips.
Voor versie 2.1 had de Zappi inderdaad alleen WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
DonJuape schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:58:
[...]

Voor versie 2.1 had de Zappi inderdaad alleen WiFi.
Nee hoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Niet? Of klopt mijn terminologie niet? Ik bedoelde alleen een draadloze verbinding van Zappi met Hub en Harvi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:13
DonJuape schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:58:
[...]

Niet? Of klopt mijn terminologie niet? Ik bedoelde alleen een draadloze verbinding van Zappi met Hub en Harvi.
De Harvi gebruikt een ander protocol voor de draadloze verbinding, geen Wifi, daardoor ook betrouwbaarder omdat geen gebruik wordt gemaakt van de druk bezette Wifi banden.

[ Voor 13% gewijzigd door eltron op 15-05-2022 18:40 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Senaxx schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:53:
[...]

[Afbeelding]

Ik wilde hem eerst op positie 1 plaatsen, dan was het qua kabels lekker kort geweest. Maar ga hem nu toch op positie 2 neerhangen. Dan is die niet constant in het zicht als er geen auto op de oprit staat, en naar mijn idee is het dan ook makkelijker`met laden.
Maar dan heb je dus wel steeds een kabel over het pad naar de voordeur(?) als je aan het laden bent.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
timovd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Maar dan heb je dus wel steeds een kabel over het pad naar de voordeur(?) als je aan het laden bent.
Nee, vanuit de meterkast die je rechtsboven nummer 1 ziet ga ik naar buiten en graaf ik een buis + kabels vanaf de meterkast naar positie 2 onder de oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Senaxx schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:53:
[...]

Nee, vanuit de meterkast die je rechtsboven nummer 1 ziet ga ik naar buiten en graaf ik een buis + kabels vanaf de meterkast naar positie 2 onder de oprit.
Ok bedoel vooral het laatste deel van mijn zin; als je aan het laden bent. Of zet je de auto niet voor de garage?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
timovd schreef op zondag 15 mei 2022 @ 19:55:
[...]

Ok bedoel vooral het laatste deel van mijn zin; als je aan het laden bent. Of zet je de auto niet voor de garage?
De oprit is breder en langer dan het plaatje suggereert. Er staan 2 auto's op de oprit, de Enyaq zal daarmee meer naar rechts staan (dichter bij het kantoor) Bij de Enyaq zit de laadpoort rechtsachter en kan ik hem vanaf de muur zo naar de achterzijde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
Laurens__ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:07:
[...]

Waarom zou je voor het laden met je eigen pas de kosten op €0,- zetten? Als je met new motion pas laadt betaal je een vast tarief. Als je het tarief bij eflux hoger instelt dan wat je bij new motion betaalt is je netto prijs onder nul.

Stel je stelt bij eflux 0,45 in en je betaalt bij new motion 0,37 Dan maak je dus 8 cent winst per kWh.
Ik bedoelde hiermee de pas waarmee ik de auto prive oplaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Draak1978 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:02:
[...]

Ik bedoelde hiermee de pas waarmee ik de auto prive oplaad.
Ik weet niet of ik het goed begrijp. Je laadt prive aan je eigen paal waarvan je de stroomrekening ook zelf betaalt. Dan blijft het toch nog steeds interssant om geld te verdienen met laden aan je eigen paal ipv te moeten betalen voor de stroom die je auto in gaat? Of dat nu met een new motion pas is die je al hebt of met een extra van new motion of coolblue maakt toch niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Laurens__ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:58:
[...]

Ik weet niet of ik het goed begrijp. Je laadt prive aan je eigen paal waarvan je de stroomrekening ook zelf betaalt. Dan blijft het toch nog steeds interssant om geld te verdienen met laden aan je eigen paal ipv te moeten betalen voor de stroom die je auto in gaat? Of dat nu met een new motion pas is die je al hebt of met een extra van new motion of coolblue maakt toch niks uit?
Als het een privé auto is.. Kun je er weinig op verdienen. Vestzak-broekzak.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@JanHenk Als je een laadpas hebt waar je een vaste prijs per kWh betaalt ongeacht het tarief van de laadpaal zelf is dat dus niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:10:
@JanHenk Als je een laadpas hebt waar je een vaste prijs per kWh betaalt ongeacht het tarief van de laadpaal zelf is dat dus niet zo.
Ah, juist, dat werkt dan inderdaad.

Je moet dan wel je wallbox-tarief aardig hoog zetten, hoger dan het pastarief van de pas die je gebruikt. Als de relatie met je werkelijke (stroom)kosten scheef is, kun je ook te maken krijgen met de fiscale gevolgen voor de btw en de inkomstenbelasting (in theorie). Niet iets waar ik voor zou kiezen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@JanHenk Ik zou het zelf ook niet doen, maar in theorie kan het dus wel. Inkomstenbelasting hoef je er niet over te betalen (als het een prive laadpas is natuurlijk, als het van je werkgever is dan is het natuurlijk een ander verhaal), maar op een gegeven moment wordt je natuurlijk wel ondernemer vanwege de omzet etc.
Pagina: 1 ... 15 ... 192 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen