dirkmuis schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:38:
[...]
Het heeft weinig zin om het in te stellen als het niet gerelateerd is aan de opbrengst van de panelen.
Als mijn panelen 4kW opwekken, wil ik 4kW laden en als ze 1kW opwekken wil ik 1 kW laden in de meest ideale situatie en niet dat handmatig moeten doen natuurlijk.
Wanneer dat je wens is vanuit een Alfen Pro laadpaal zal je, zoals eerder aangegeven, dus zelf aan de slag moeten want dat is er, bij mijn weten, niet out of the box.
Of die instelling weinig zin heeft of niet is persoonsgebonden.
Zelf gebruik ik ook een Alfen proline en mijn doel is dat de EV niet van het net gaat laden (of zo weinig mogelijk). Gezien ik een 32A laadpaal heb en ik via de EV in de laagste laadstand het laadvermogen maar kan limiteren tot 4.1 kW was het voor mij bv. wel een zinnige oplossing om via de ACE installer het max. vermogen terug te schroeven tot onder de limiet van mijn PV-productie (max. 5.2 kW). Ik laad nu bij overproductie bij voorkeur op tussen 1.3 en 2.8 kW (zodat er nog ruimte is voor de overige verbruikers in de woning). Zo voorkom ik netafname.
Gaat natuurlijk niet op voor iedereen* of voldoet niet aan iedereen zijn wensen**.
* de schommelingen tussen afname laadpaal en productie PV worden ook nog eens opgevangen door een thuisaccu zodat het niet niet moet tussenkomen en ik niet voortdurend manueel de laadsnelheid moet gaan aanpassen.
** Particulier had ik voor een Zappi gekozen (maar dan geen back office gehad). De Alfen werd geplaatst door de werkgever en een kWh afnamevergoeding via de werkgever. Dan waren, voor mij, de nadelen van de Alfen eerder een luxeprobleem en was de eindkeuze vlug gemaakt.
Rechtstreekse injectie van zonnestroom in de batterij van de EV levert hier immers meer dan 8 keer zoveel op dan terugleveren naar het net. Indien onvoldoende zonnestroom beschikbaar voor de benodigde range is (een deel) netafname ook geen probleem. De laadpaalvergoeding is per kWh immers op dit ogenblik meer dan 2 keer zo hoog dan de te betalen leveranciersvergoeding (all in). Indien mijn solcast api de volgende dag ook nog voldoende zonne-instraling geeft voor huishoudelijk gebruik zal ik in dat geval ook 's nachts nog eerst tot een SoC van 15% de capaciteit van de thuisaccu in de EV dumpen voor er van het net zal worden afgenomen.