Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:45
Tommie12 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:59:
[...]

MAar jij weet dus dat het goed vast moet zitten, en het feit dat je een momentsleutel gebruikt, daarmee doe je al beter dan 90% van de installateurs...
Heb je nog info over de software voor (mijn oog is nu gevallen op) de Wallbox Pulse Plus?

- "Los van de benodigde software."
- "Wellicht heb jij bij sommige laadpalen nog wel software/tools nodig om ze aan te kunnen melden. Dan moet je even kijken of je die als klant/consument ook wel kan downloaden"

Is er info/een lijst beschikbaar welke laadpalen door een eindgebruiker zelf zijn te installeren/in te stellen? Dan doel ik op het software matige stuk.

Ik ben nu aan het kijken voor de Wallbox, op de site zie ik zo snel niets terug over inregelen (softwarematig). Is deze redelijk plug&play? Zijn er andere merken die relatief makkelijk zelf te plaatsen zijn (wederom op software gebied)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-05 11:27
IvoB2 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:30:
[...]

De inloggegevens van de Alfen laadpaal (account) kan je via eenvoudige vraag bij Alfen (België) krijgen en is kosteloos (paswoord om een ACE Installer account aan te maken).
Vanaf versie 5 van de firmware heb je een laadpaal specifieke gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Ik veronderstel dat bij nieuwe installaties die laatste firmware aanwezig zal zijn. Daarom dus die opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
JeroenE schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:21:
[...]
Edit: in je boodschappenlijstje staat het volgens mij niet, maar je moet dus ook nog een aparte groep aanleggen en misschien ook nog een aardlek type B voor DC-beveiliging plaatsen. Dat is afhankelijk van je laadpaal, in de ene zit hij wel, in de andere zit die DC-beveiliging niet. Maar of die inbegrepen zijn in het tarief van 275 euro valt weet ik natuurlijk ook niet. Ik gok van niet want die kosten volgens mij los ook ergens tussen de 150 en 200 euro.
Komt een aardlekautomaat in, die haal ik echter elders :D
3+1pin krachtstroom automaat en 3fase aardlekschakelaar neemt onnodig ruimte in imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Source90 Let er wel op dat een Type B aardlekautomaat niet bestaat. Dus als je laadpaal geen DC-beveiliging heeft moet je die toch apart plaatsen. Als dat in je laadpaal wel zit, hoeft het natuurlijk niet en is een gewone aardlekautomaat voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
_WouterB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Vanaf versie 5 van de firmware heb je een laadpaal specifieke gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Ik veronderstel dat bij nieuwe installaties die laatste firmware aanwezig zal zijn. Daarom dus die opmerking.
We bedoelen waarschijnlijk hetzelfde.
De gebruikersnaam en het wachtwoord krijg je op eenvoudige vraag bij Alfen en van danaf kan je in de ACE installer en de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-01-2024
Nog even een vraagje, kan je die laders in zijn algemeenheid ook begrenzen op een ingesteld vermogen bv. 6Kw.
En dan met name de Easee & Zappi ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 09:20
michie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:21:
Nog even een vraagje, kan je die laders in zijn algemeenheid ook begrenzen op een ingesteld vermogen bv. 6Kw.
En dan met name de Easee & Zappi ?
Ja, zowel Zappi als de Easee is te begrenzen. In beide gevallen zou je dat doen door in te stellen dat er een maximaal aantal Ampère in te stellen dat het laadstation mag afnemen. Bij Zappi kan dat via de instellingen onder “Supply grid”, bij Easee weet ik niet waar de instelling zit maar kan het ook.

[ Voor 14% gewijzigd door roelwillems op 04-05-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
IvoB2 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:20:
[...]

We bedoelen waarschijnlijk hetzelfde.
De gebruikersnaam en het wachtwoord krijg je op eenvoudige vraag bij Alfen en van danaf kan je in de ACE installer en de laadpaal.
Om zeker te zijn dat we het echt over hetzelfde hebben : https://knowledge.alfen.com/space/IN/617218079/How+do+passwords+on+Alfen+Charging+Equipment+work%3F
Die krijg je niet zo gemakkelijk als je paal is geplaatst door de lease maatschappij.
Ik zit worstel nu met die situatie. Alfen wil deze enkel aan de eigenaar van de paal geven (bedrijf die is aangesteld door leasemaatschappij voor uitbating van de palen) zoals geregistreerd in hun systeem. Als particulier (huiseigenaar) moet je dit daar dus aanvragen. In mijn geval weigeren ze dit te geven om dat ik "niet met de instellingen moet lopen prutsen" en voor "garantie redenen".

Ik zit nu nog met de vorige firmware 4.x die enkel met de installer username en password toegankelijk is. Maar ik wil graag updaten naar 5.x . Zonder dat password (en recovery code) zou ik dus niet meer in de settings van de laadpaal kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Tommie12 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:17:
[...]

Spijtig, dat zou toch moeten kunnen.

Ik denk dat ik de load balancing dan ga instellen met een relatief lage limiet (bv: niet meer laden als het huis al 4kW gebruikt), en dan kijken of de auto enkel kan laden op bepaalde tijdstippen zodat je de zon een grotere rol laat spelen. Als er dan 5 kW van de zon binnenkomt, dan kan er met 9kw geladen worden neem ik aan...
Hier staat dat ze Alfen ondersteunen:

https://github.com/evcc-io/evcc

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:56:
Volgens mij gaat de Zappi wel automatisch naar 1-fase als hij niet correct 3 fases herkent. Ik heb een zelfde soort case ook eerder in dit topic voorbij zien komen, toen bleek 1 fase draad losgekomen te zijn in de Zappi.

Maar goed als dat bij jou allemaal goed is dan lijkt me de volgende stap inderdaad een case.
Het het door jou genoemde geval gevonden in deel 1 van dit topic. Bij mij is dit niet het probleem.
Myenergi support is er mee bezig, lijkt alsof mijn Zappi een identiteitscrisis heeft en dankt dat ie een 1 fase model is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:33
Inmiddels hangt hier de Zappi ook, volgende week dinsdag wordt het aangesloten door een elektricien en wordt alles wat ik tot op heden zelf heb gedaan even nagelopen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_iqsSP857_UHhMflUo-a8eXyww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQZ56bXu2uyewpCGMeOR9Wat.jpg?f=fotoalbum_large

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Peutpeut schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:08:
Inmiddels hangt hier de Zappi ook, volgende week dinsdag wordt het aangesloten door een elektricien en wordt alles wat ik tot op heden zelf heb gedaan even nagelopen :)

[Afbeelding]
Dat ziet er dan toch wel heel sjiek uit. top!

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
Sircuri schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:19:
[...]

Dat ziet er dan toch wel heel sjiek uit. top!
Dank! Ben blij met de keuze voor de zwarte uitvoering en ook de zwarte pijp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-01-2024
roelwillems schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:59:
[...]

Ja, zowel Zappi als de Easee is te begrenzen. In beide gevallen zou je dat doen door in te stellen dat er een maximaal aantal Ampère in te stellen dat het laadstation mag afnemen. Bij Zappi kan dat via de instellingen onder “Supply grid”, bij Easee weet ik niet waar de instelling zit maar kan het ook.
Dank!
Ik begin een beetje richting easy te neigen gezien hun meer 'open' karakter.
Ik las nog ergens dat met een 3 fase Easee je pas kan beginnen met laden 4.2 Kw.
Dat lijkt me toch niet? Gezien je met de easy ook zelf het aantal fase kan kiezen:
https://easee.zendesk.com...jn-auto-op-3-fasen-laden-

Dus dat je zelf via een app 1 fase kan kiezen? ( En bij een ander laadsessie een ander aantal fase).
Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47
michie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:23:
[...]

Dank!
Ik las nog ergens dat met een 3 fase Easee je pas kan beginnen met laden 4.2 Kw.
Dat lijkt me toch niet? Gezien je met de easy ook zelf het aantal fase kan kiezen:

Dus dat je zelf via een app 1 fase kan kiezen? ( En bij een ander laadsessie een ander aantal fase).
Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk dat je hier moet kijken: https://easee.zendesk.com...3-fasen-laden-inschakelen
Daar staat dus inderdaad dat je kunt instellen of je de Easee op 1F of op 3F gebruikt; komt op mij wel over op gedoe ten opzichte van Zappi die dit automatisch doet als je de betreffende modus gebruikt.
Verder valt mij op dat, in de informatie in jouw link, Easee slechts een handvol autos kent die 3F kunnen laden. Lijkt er op dat zij op dit punt nogal achterlopen en dat is een serieus risico omdat zoals zij wel aangeven "sommige typen audo's niet werken met optie 2 of 3.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
_WouterB schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:06:
[...]

Om zeker te zijn dat we het echt over hetzelfde hebben : https://knowledge.alfen.com/space/IN/617218079/How+do+passwords+on+Alfen+Charging+Equipment+work%3F
Die krijg je niet zo gemakkelijk als je paal is geplaatst door de lease maatschappij.
Ik zit worstel nu met die situatie. Alfen wil deze enkel aan de eigenaar van de paal geven (bedrijf die is aangesteld door leasemaatschappij voor uitbating van de palen) zoals geregistreerd in hun systeem. Als particulier (huiseigenaar) moet je dit daar dus aanvragen. In mijn geval weigeren ze dit te geven om dat ik "niet met de instellingen moet lopen prutsen" en voor "garantie redenen".

Ik zit nu nog met de vorige firmware 4.x die enkel met de installer username en password toegankelijk is. Maar ik wil graag updaten naar 5.x . Zonder dat password (en recovery code) zou ik dus niet meer in de settings van de laadpaal kunnen.
Ik begrijp het inderdaad niet goed.
Het is dus een ander paswoord en een andere tool dan de ACE installer waarmee je nu de instellingen in de laadpaal kan wijzigen? Of gewoon dezelfde ACE installer maar met een upgrade van het paswoord vanaf dat je firmware 5.0 zou installeren op de paal?
Ik heb nl. pas een paar weken geleden (dus na de datum die ze in ref. opgeven) op eenvoudige vraag een gebruikersnaam en paswoord gekregen die me via de ACE installer toegang geeft tot de instellingen in de paal. Het enige dat ik daar van gebruik zijn de vermogensinstellingen en het aanpassen van de verlichting van het display (omdat dit bij aflevering op max. 32A stond en het display default op max. vermogen en niet gedimd werd na een tijd). Voor eerste gebruik van de installer kreeg ik ook de vraag om alles up te daten naar de laatste versie wat ook geen probleem gaf (wel niet meer zeker of dit over de installerversie ging of over de firmware van de paal zelf). Ik kan het nu ook niet nakijken want de installer staat op de laptop van mijn vriendin.
Bij Alfen heeft een paar weken geleden ook niemand ons gewezen op het probleem (dat er zat aan te komen) dat je nu stelt.
Voor de duidelijkheid, de Alfenpaal is, wegens gebruik back office via 4G, geplaatst op kosten van de werkgeverd (alleen de EV is van een lease en de back office gebeurt via een derde partij vergoed door de werkgever) maar na drie jaar (2021) is de laadpaal onze eigendom geworden. Eigenlijk zijn wij dus nu de eigenaar van de paal. Misschien zit daar het verschil? (Alhoewel Alfen dat niet kan weten maar daar ben ik niet zeker van want de communicatie voor de download van de Installer verliep via mijn vriendin en dat heb ik maar met een half oor gevolgd).

Welk voordeel geeft de firmware upgrade dan? Want ik neem aan dat de meeste gebruikers van een Alfen laadpaal (die meer via lease en werkgevers wordt geïnstalleerd dan louter particulier) dan gewoon hun laadpaal niet meer kunnen upgraden? Vermoed dat grote bedrijven en leasemaatschappijen zich daar niet mee gaan bezighouden.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 05-05-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

michie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:23:
[...]

Dank!

Of zie ik dat verkeerd?
Geen idee over het schakelen tussen 1 en 3 fasen bij de Easee maar wat wel klopt is dat bij laden op 3 fasen het laden pas kan starten boven de de 4,2kW (3x 1,4kW).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03 23:47
Mag ik vragen welke app dit is?
Zou ook graag mijn slimme meter per fase willen uitlezen.
Ik heb geen zappi, maar een wallbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03 23:47
AtlAntA schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:01:
[...]

Bereid je maar voor op een lange wachttijd dan. Mijn broer had in februari extra zonnepanelen bij laten leggen wegens een laadpaal en in december vorig jaar al een ombouw naar een 3fase meterkast aangevraagd bij liander.

Nu zijn de panelen en de paal al geïnstalleerd maar is de ombouw naar 3 fase voor de 3e keer uitgesteld naar "we weten niet wanneer". Intussen wekken al zijn panelen niks op omdat het allemaal via 1 grotere 3fase omvormer is aangesloten die dus nog niet in de meterkast kan worden aangesloten.
Wel bijzonder, dat het steeds uitgesteld werdt vanaf december.
Ik heb half maart dit jaar 3fase aangevraagd. 2 weken later een monteur over de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 14:16
Patrick80 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:36:
[...]

Mag ik vragen welke app dit is?
Zou ook graag mijn slimme meter per fase willen uitlezen.
Ik heb geen zappi, maar een wallbox
Ik lees de Slimme Meter uit middels de P1 aansluiting. En in HomeAssistant zie ik dan alle waarden.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90

[Afbeelding]
Wellicht heb ik dat gemist; is het gelukt met de 50mm wartel, of anders opgelost?
Wil hier eenzelfde oplossing.

Welke buis heb je trouwens gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
IvoB2 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:10:
[...]

Ik begrijp het inderdaad niet goed.
Het is dus een ander paswoord en een andere tool dan de ACE installer waarmee je nu de instellingen in de laadpaal kan wijzigen? Of gewoon dezelfde ACE installer maar met een upgrade van het paswoord vanaf dat je firmware 5.0 zou installeren op de paal?
Ik heb nl. pas een paar weken geleden (dus na de datum die ze in ref. opgeven) op eenvoudige vraag een gebruikersnaam en paswoord gekregen die me via de ACE installer toegang geeft tot de instellingen in de paal. Het enige dat ik daar van gebruik zijn de vermogensinstellingen en het aanpassen van de verlichting van het display (omdat dit bij aflevering op max. 32A stond en het display default op max. vermogen en niet gedimd werd na een tijd). Voor eerste gebruik van de installer kreeg ik ook de vraag om alles up te daten naar de laatste versie wat ook geen probleem gaf (wel niet meer zeker of dit over de installerversie ging of over de firmware van de paal zelf). Ik kan het nu ook niet nakijken want de installer staat op de laptop van mijn vriendin.
Bij Alfen heeft een paar weken geleden ook niemand ons gewezen op het probleem (dat er zat aan te komen) dat je nu stelt.
Voor de duidelijkheid, de Alfenpaal is, wegens gebruik back office via 4G, geplaatst op kosten van de werkgeverd (alleen de EV is van een lease en de back office gebeurt via een derde partij vergoed door de werkgever) maar na drie jaar (2021) is de laadpaal onze eigendom geworden. Eigenlijk zijn wij dus nu de eigenaar van de paal. Misschien zit daar het verschil? (Alhoewel Alfen dat niet kan weten maar daar ben ik niet zeker van want de communicatie voor de download van de Installer verliep via mijn vriendin en dat heb ik maar met een half oor gevolgd).

Welk voordeel geeft de firmware upgrade dan? Want ik neem aan dat de meeste gebruikers van een Alfen laadpaal (die meer via lease en werkgevers wordt geïnstalleerd dan louter particulier) dan gewoon hun laadpaal niet meer kunnen upgraden? Vermoed dat grote bedrijven en leasemaatschappijen zich daar niet mee gaan bezighouden.
Ja, het is een extra wachtwoord specifiek voor de laadpaal waarmee je verbinding wil maken.
Voor de tool wordt de ACE installer momenteel nog ondersteund, maar ze willen de app promoten en op termijn de ACE installer afschaffen (als ik hun intenties goed begrijp).

Ik vermoed dat jouw laadpaal dan nog op versie 4.x zit (zeker gezien ze al 3 jaar oud is)? Dit kan je op de eerste tab van de ACE installer zien denk ik. Updatevraag bij opstarten ACE installer gaat over de tool zelf.

Voordeel van de firmware upgrade zou een stabieler werkende paal zijn. Op de 3.x firmware waar ik op zat viel de verbinding via RJ45 regelmatig weg waardoor mijn sturing niet meer gezien werd door de paal. De router zag de Alfen dan niet meer.
Voor de rest is er geen voordeel lijkt me (als je in detail wil kijken dan kan je wel de releasenotes op de Alfen website vinden). Het maakt het voor ons Tweakers wel een heel stuk moeilijker (zo niet onmogelijk) om nog in de paal te geraken als de leasemaatschappij niet wil meewerken. Ik kan je uit ervaring vertellen dat die van mij daar al niet wil aan meewerken en dat ze het "ongehoord vinden dat ik aan de loadbalancing en netwerk instellingen loop te prutsen". Ik heb ze daar wakker gemaakt en nu zijn ze daar aan het kijken hoe ze mij er uit kunnen gooien :/ omgekeerd resultaat dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ik dacht dat de app nog maar in een testfase was en juist (toch volgens een technieker van Alfen die bij een onderhoudsbeurt me over de ACE installer vertelde en hoe je het vermogen daarmee kon terugschroeven) geen paswoord nodig zou hebben. Niet gecontroleerd hoe de app werkt want geen nood aan.
Dus onthouden: geen firmware update doen zolang de huidige firmware geen problemen oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 09:20
DonJuape schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:23:
[...]

Geen idee over het schakelen tussen 1 en 3 fasen bij de Easee maar wat wel klopt is dat bij laden op 3 fasen het laden pas kan starten boven de de 4,2kW (3x 1,4kW).
De Easee stel je in principe één keer in op 1 of 3 fasen. Zappi kan starten op 1 fase laden om zo optimaal gebruik te maken van overcapaciteit van zonnepanelen (dus vanaf 1,4kW overschot start het laden) en kan automatisch schakelen naar 3 fase als je maximaal vermogen wil kunnen laden (11kW bij een 3x25a aansluiting).

Bij Easee kies je tussen 1 fase of 3 fase wat een vaste instelling is (kan je handmatig wel wijzigen maar dat moet je dan telkens zelf in de gaten houden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

roelwillems schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:18:
[...]

De Easee stel je in principe één keer in op 1 of 3 fasen. Zappi kan starten op 1 fase laden om zo optimaal gebruik te maken van overcapaciteit van zonnepanelen (dus vanaf 1,4kW overschot start het laden) en kan automatisch schakelen naar 3 fase als je maximaal vermogen wil kunnen laden (11kW bij een 3x25a aansluiting).

Bij Easee kies je tussen 1 fase of 3 fase wat een vaste instelling is (kan je handmatig wel wijzigen maar dat moet je dan telkens zelf in de gaten houden).
Als de Zappi dan afzekert met 3x32A kun je je PV overschot tussen de 1,4kW en 7,4kW laden op 1 fase.
Andere laadpunten die op PV overschot kunnen laden, laden op 3 fasen en dan tussen de 4,2kW en 11kW.
Gezien ons klimaat is die lage drempel van 1,4kW prettig en meer dan 7,4kW niet nodig (tenzij je echt heel veel zonnepanelen hebt en dan zou je in de zomer de ECO modi op 3 fase kunnen zetten en 's winters weer terug).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-05 15:04

G7B

Source90 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:00:
[...]
Wellicht heb ik dat gemist; is het gelukt met de 50mm wartel, of anders opgelost?

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar, ziet er strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:04
Kan een auto asymmetrisch laden over de verschillende fases? (als een loadbalancer dit al ondersteunt)

Ik vraag dit omdat een 3 fase warmtepomp ca 1000 euro duurder is. Voor verder hetzelfde model.

3 fase model moet je afzekeren op 3x10A. 1 fase model op 20A.

Voordeel van 3 fase variant is dat ik de groepsindeling van mijn meterkast niet hoef aan te passen. Ik heb alle grootverbruikers netjes verdeeld over de fases. Maar of dit alleen de 1000 euro meerprijs waard is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:54
tjib schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:20:
Kan een auto asymmetrisch laden over de verschillende fases? (als een loadbalancer dit al ondersteunt)

Ik vraag dit omdat een 3 fase warmtepomp ca 1000 euro duurder is. Voor verder hetzelfde model.

Voordeel van 3 fase variant is dat ik de groepsindeling van mijn meterkast niet hoef aan te passen. Ik heb alle grootverbruikers netjes verdeeld over de fases. Maar of dit alleen de 1000 euro meerprijs waard is....
Een warmtepomp zal zelden meer dan 2 kW verbruiken. Waarom die zekering zo zwaar moet zijn snap ik ook niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@tjib Theoretisch kan een EV dat wel, maar ik heb nog niet eerder gezien dat een 3 fasen auto de 3 fasen niet min of meer tegelijk belast. Er zijn ook EV's die niet op 3 fasen, maar maximaal op 2 fasen kunnen laden.

Een 3 fasen EV kan je ook aansluiten op maar 1 fase zodat er maximaal 1 fase gebruikt wordt. Maar dan laad je natuurlijk altijd langzamer. Zomaar aansluiten op 2 fasen zou ik niet doen, dan is het maar de vraag of je EV dat goed snapt.

Let op dat de laadpaal maar 1 waarde aan de EV kan doorgeven en die moet dus altijd met maximum zijn wat op de zwaarst belastte fase gebruikt mag worden. Maw je kan alleen zeggen dat er met (bijvoorbeeld) 11A geladen mag worden. Je kan dus niet zeggen: op fase 1-2-3 is de max 16-13-11A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-05 16:29
Tommie12 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:25:
[...]

Een warmtepomp zal zelden meer dan 2 kW verbruiken. Waarom die zekering zo zwaar moet zijn snap ik ook niet.
Dat is vanwege de hoge inschakelspanning die de WP zou kunnen hebben. Ik heb een C20 hiervoor zitten. C is traag qua karakteristiek, en B is "normaa|" B-automaten gebruik je dus voor de rest wat niet speciaal is. Die schakelen trager af dan normaal, en is specifiek voor apparaten met een hoge inschakelspanning. Althans, dat vertelde de elektroboer mij ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Xenir op 05-05-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
[...]

Ligt eraan of de warmtepomp een verwarm unit intern heeft.
Model hier kan 4-12KWh verbruiken. Boiler is intern.

Zie pagina 24
https://www.nibe.eu/assets/documents/24439/331305-4.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
JeroenE schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:32:
@tjib Theoretisch kan een EV dat wel, maar ik heb nog niet eerder gezien dat een 3 fasen auto de 3 fasen niet min of meer tegelijk belast. Er zijn ook EV's die niet op 3 fasen, maar maximaal op 2 fasen kunnen laden.

Een 3 fasen EV kan je ook aansluiten op maar 1 fase zodat er maximaal 1 fase gebruikt wordt. Maar dan laad je natuurlijk altijd langzamer. Zomaar aansluiten op 2 fasen zou ik niet doen, dan is het maar de vraag of je EV dat goed snapt.

Let op dat de laadpaal maar 1 waarde aan de EV kan doorgeven en die moet dus altijd met maximum zijn wat op de zwaarst belastte fase gebruikt mag worden. Maw je kan alleen zeggen dat er met (bijvoorbeeld) 11A geladen mag worden. Je kan dus niet zeggen: op fase 1-2-3 is de max 16-13-11A.
OK dus loadbalancer kijkt naar meest belaste fase. En knijpt dan alle fases.

Dus ik kan sneller mijn auto opladen met 3 fase warmte pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
tjib schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:20:

In principe niet, in het protocol kan de laadpaal maar 1 toegestaan amperage aangeven en dat kan de EV dan op alle beschikbare fases afnemen. Dus eigenlijk het enige wat je dan kan doen is de EV op 1 (andere) fase opladen.

Maar los daarvan ik zou altijd voor de 3-fase warmtepomp kiezen. Naast voor het opladen van een EV is dat ook bijvoorbeeld voor echt salderen met zonnepanelen gewoon technisch een veel betere oplossing om alles goed verdeeld te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:06

de Peer

under peer review

Source90 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:35:
[...]

Ligt eraan of de warmtepomp een verwarm unit intern heeft.
Model hier kan 4-12KWh verbruiken. Boiler is intern.

Zie pagina 24
https://www.nibe.eu/assets/documents/24439/331305-4.pdf
kW, niet kwh ;)
Tsja Dan hebben we het ook niet meer over een warmtepomp. Dat is gewoon het elektrisch verwarmen met COP van 1 die dan geactiveerd wordt.
Maar ik snap je punt. Mag hopen dat niemand die functie ook echt gebruikt.

Mijn warmtepomp is nooit hoger gekomen dan 1400W stroomverbruik.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peutpeut
Source90 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Nee, dat heb ik uiteindelijk even gelaten voor wat het is. Daar was naar mijn idee net niet genoeg plaats voor om te laten slagen. Ik heb nu twee M16 wartels aan de achterzijde gemaakt, eentje per UTP kabel, en één M32 wartel voor de grondkabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Sb0BNc3RnGyvAt-DXMGLSsrUY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H48tES6iokfYTwMUhwdYaMgB.jpg?f=fotoalbum_large

Materialen:
Buis: https://www.wildkamp.nl/p...x-1-8-mm-l-1-5-m/15394133
Buisklem: https://www.wildkamp.nl/p...gel-type-c-32-mm/15006268

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:49:
[...]
Maar los daarvan ik zou altijd voor de 3-fase warmtepomp kiezen. Naast voor het opladen van een EV is dat ook bijvoorbeeld voor echt salderen met zonnepanelen gewoon technisch een veel betere oplossing om alles goed verdeeld te houden.
Offtopic: Het probleem is alleen dat je WP veel verbruikt in de winter wanneer je zonnepanelen weinig opwekken. In de zomer is het andersom. Dus van echt salderen is met een WP/PV combinatie nauwelijks sprake, of je nu een 3-fase of 1-fase WP hebt.
Ik heb overigens een 1 fase WP en een 1 fase PV op dezelfde fase dus ik kan wel echt salderen maar het gebeurt om bovenstaande reden weinig.
Ontopic: Met een WP zou ik overigens altijd voor een laadpunt met LB kiezen. Mijn WP komt in de winter regelmatig een minuut of 10 boven de 5kW en dan grijpt de LB van mijn Zappi keurig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dat is uiteraard ook afhankelijk van hoeveel PV je hebt liggen. Hier ligt 11.700 Wp op het dak, daarmee heb ik ook in de winter overdag best vaak voldoende opwek om het verbruik van de WP te compenseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

tjib schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:47:
[...]

Ik heb een 1 fase WP die in de winter soms een minuut of 10 boven de 5kW komt. De LB grijpt dan even in maar in de praktijk geeft dit nauwelijks langere laadtijden. Je hebt 25A per fase en 16A per fase is max laden. Je hebt dus sowieso 8A over voor je WP (en wat je nog meer op die fase hebt, ik heb er verder niks op). Dus pas als WP boven de 1,8kW gaat regelt de LB het laden naar beneden bij. Maar alleen maar zodat het totaal niet boven de 25A komt. Het effect is dus niet zo groot. Heb je een kleinere WP dan is het effect nog kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:06:
Dat is uiteraard ook afhankelijk van hoeveel PV je hebt liggen. Hier ligt 11.700 Wp op het dak, daarmee heb ik ook in de winter overdag best vaak voldoende opwek om het verbruik van de WP te compenseren
_/-\o_ Oja, jij was het met die best wel veel panelen. Als je dan ook nog een kleinere WP hebt dan kun je inderdaad best wel wat direct verbruik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Bovendien gaat het bij het afzekeren ook om het "zelden" uiteraard. Ik wil niet dat de zekering tript door mijn WP, ook niet zelden. De zekering moet het maximale vermogen van de WP plus maximale vermogen van het legionella-element (indien tapwaterverwarmingsvat) aan kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 05-05-2022 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Peutpeut schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:23:
[...]

Nee, dat heb ik uiteindelijk even gelaten voor wat het is. Daar was naar mijn idee net niet genoeg plaats voor om te laten slagen. Ik heb nu twee M16 wartels aan de achterzijde gemaakt, eentje per UTP kabel, en één M32 wartel voor de grondkabel:

[Afbeelding]

Materialen:
Buis: https://www.wildkamp.nl/p...x-1-8-mm-l-1-5-m/15394133
Buisklem: https://www.wildkamp.nl/p...gel-type-c-32-mm/15006268
Bedankt voor de foto! Zou je ook nog een foto vanaf de onderkant willen maken O-)
Ben benieuwd hoe dat zit met wartel en buis.
Dank!

Bij bestelling van de kabel, gelijk maar even bovenstaande maten wartels toegevoegd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
Source90 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:16:
[...]

Bedankt voor de foto! Zou je ook nog een foto vanaf de onderkant willen maken O-)
Dank!

Bij bestelling van de kabel, gelijk maar even bovenstaande maten wartels toegevoegd :9
Zal ik morgen even doen, de wartel zit precies boven de buis, ook nog eens uit het zicht dus uiteindelijk maakt het me niet veel uit dat het niet gelukt is met de grote wartel.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
ik222 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:49:
Naast voor het opladen van een EV is dat ook bijvoorbeeld voor echt salderen met zonnepanelen gewoon technisch een veel betere oplossing om alles goed verdeeld te houden.
Voor het salderen maakt dat niets uit, dat doet de kWh-meter intern al over alle fasen heen. Voor de verdeling van de belasting op de fasen is het natuurlijk wel beter.

Wij hebben wel 1 fase zo veel mogelijk "vrijgespeeld" om sneller te kunnen laden, maar mijn EV kan alleen maar op 1 fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:28:
[...]
Voor het salderen maakt dat niets uit, dat doet de kWh-meter intern al over alle fasen heen. Voor de verdeling van de belasting op de fasen is het natuurlijk wel beter.

Wij hebben wel 1 fase zo veel mogelijk "vrijgespeeld" om sneller te kunnen laden, maar mijn EV kan alleen maar op 1 fase laden.
Daarom zegt @ik222 ook "echt salderen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
DonJuape schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:46:
Daarom zegt @ik222 ook "echt salderen".
Het salderen wat de kWh-meter doet is toch ook "echt" :? Het grote voordeel daarvan is dat het ook niet zo maar afgeschaft kan worden in tegenstelling tot het salderen op de afrekening van je elektriciteitsleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:29:
[...]
Het salderen wat de kWh-meter doet is toch ook "echt" :? Het grote voordeel daarvan is dat het ook niet zo maar afgeschaft kan worden in tegenstelling tot het salderen op de afrekening van je elektriciteitsleverancier.
"Echt salderen" als in direct gebruiken op dezelfde fase als waarop het wordt opgewekt. Tenminste uit de context denk ik dat @ik222 dat bedoelt met "echt salderen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

tjib schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:47:
[...]

Voorbeeldje van het ingrijpen van de LB vanwege de WP. Beperkt en je krijgt nog steeds met gemak je auto vol in een nacht tijdens de daluren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sky9RZxBppk2fcW3JadoG-lR8fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aO0qeusynW1BBO7TQGkHOuLF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@DonJuape Ja, maar dat maakt dus helemaal niets uit. Als je 3 fasen hebt en je levert op 1 fasen 10A terug en op fase 2 ben je met 16A aan het laden (en op fase 3 gebeurd er helemaal niets) dan registreert de kWh-meter op het telwerk enkel dat je 6A aan het gebruiken bent. Dat wordt in de kWh-meter zelf al gesaldeerd.

Er is in principe dus geen reden om de kabels te veranderen zodat het terugleveren en laden op dezelfde fase gebeurd.

Het kan overigens wel handig zijn om het op 1 fase aan te sluiten. Als je een slimmere laadpaal hebt (en de juiste dikte kabels en groepen hebt gebruikt in de meterkast en naar de laadpaal etc) kan je op die manier op 1 fase sneller laden dan je hoofdzekering. Als je hoofdzekering 25A is en je bent op die fase 10A aan het terugleveren zou je dus met 25 + 10 = 35A kunnen laden. Je moet dan natuurlijk wel een laadpaal hebben die moet weten dat er teruggeleverd wordt enz.

Als je een 3 fasen auto hebt is dat lang niet altijd zinnig, omdat je vaak sneller kan laden met 3 fasen dan met 1. Zelfs als kan je maar maximaal 10A laden op de meest belastte fase dan is 3*10 = 30A al meer dan het max van de meeste huisaansluitingen (want die zit op maximaal 25A per fase) als je op 1 fase zou laden waar geen andere gebruiker op zit.
Als het zou kunnen dan had mijn auto morgen een 3 fasen lader ipv een 1 fase lader. Maar dat ondersteunt de fabrikant dus niet (ook al zit 3 fasen laden wel op de nieuwere modellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:44:
@DonJuape Ja, maar dat maakt dus helemaal niets uit. Als je 3 fasen hebt en je levert op 1 fasen 10A terug en op fase 2 ben je met 16A aan het laden (en op fase 3 gebeurd er helemaal niets) dan registreert de kWh-meter op het telwerk enkel dat je 6A aan het gebruiken bent. Dat wordt in de kWh-meter zelf al gesaldeerd.

Er is in principe dus geen reden om de kabels te veranderen zodat het terugleveren en laden op dezelfde fase gebeurd.

Het kan overigens wel handig zijn om het op 1 fase aan te sluiten. Als je een slimmere laadpaal hebt (en de juiste dikte kabels en groepen hebt gebruikt in de meterkast en naar de laadpaal etc) kan je op die manier op 1 fase sneller laden dan je hoofdzekering. Als je hoofdzekering 25A is en je bent op die fase 10A aan het terugleveren zou je dus met 25 + 10 = 35A kunnen laden. Je moet dan natuurlijk wel een laadpaal hebben die moet weten dat er teruggeleverd wordt enz.
Ik begrijp heel goed dat het niks uitmaakt behalve voor de belasting van het netwerk in de wijk. Volgens mij gaat het @ik222 daar om?
Dat is exact hoe ik het heb aagesloten (m.u.v. die 35A want 32A is de max. van de Zappi en dus ook van de aardlekautomaat die ik er voor heb zitten). Ik laad dus 3-fase FAST tijdens daluren 's nachts en eventueel 1-fase op PV overschot overdag.

[ Voor 25% gewijzigd door DonJuape op 06-05-2022 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
DonJuape schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:54:
Ik begrijp heel goed dat het niks uitmaakt behalve voor de belasting van het netwerk in de wijk. Volgens mij gaat het @ik222 daar om?
Dat het daar voor scheelt snap ik wel (de vraag is wel of je als argeloze consument daar rekening mee moet houden). De (scheef)belasting op het net van meerdere fases heeft verder geen relatie met hoe "echt salderen" werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

JeroenE schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:59:
[...]
Dat het daar voor scheelt snap ik wel (de vraag is wel of je als argeloze consument daar rekening mee moet houden). De (scheef)belasting op het net van meerdere fases heeft verder geen relatie met hoe "echt salderen" werkt.
Offtopic: Het is een kwestie van definitie; @ik222 bedoelt met "echt salderen" iets anders dan jij. Duidelijker was geweest "direct gebruiken op dezelfde fase als de opwekking" maar dat is langer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik bedoelde inderdaad het zelf direct verbruiken per fase in plaatst van op de ene fase terugleveren en op de andere fase afnemen. Dat laatste wordt op dit moment inderdaad direct in de meter tegen elkaar weggestreept maar ik heb geen idee of dat altijd zo zal blijven. Slimme meters kunnen namelijk ook software updates krijgen lijkt mij als men ooit besluit dat dit niet meer als salderen telt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ik222 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:23:
Ik bedoelde inderdaad het zelf direct verbruiken per fase in plaatst van op de ene fase terugleveren en op de andere fase afnemen. Dat laatste wordt op dit moment inderdaad direct in de meter tegen elkaar weggestreept maar ik heb geen idee of dat altijd zo zal blijven. Slimme meters kunnen namelijk ook software updates krijgen lijkt mij als men ooit besluit dat dit niet meer als salderen telt.
Dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk, dat krijg je aan de bevolking niet verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
Source90 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:16:
[...]

Dank!

Zoals beloofd, van beide kanten eentje, met opgerolde kabel en met afgerolde kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26NyxcWJQ2GtpJ5pVDAHd_X-t64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adopa64DprOUCtJeTFqhG2VF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGFGmbtZ-NYgE0ipwXMY4tTU_ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L35dnlv2YgmON4coT0dOMUmu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 14:38
Weet iemand of ik de aardlekautomaat voor mijn laadpaal achter de aardlekautomaat van mijn zonnepanelen mag plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qd4I1NsIHGzxXwvw7aNnK8x9uJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhLNVEwnFEqtOCzClxrJLf3R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQMoyOvFzBVK46TD5k9-S0-kLu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwGpl1Hph1zPA60mPZ0tGwrd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXSvUEfsVIU7wdYjtlZU91aZMDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTmrHWHyQceL3DtAXGBPcju0.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat hier om de DS203NC (helemaal links), hier achter zou ik nog een DS203NC op willen aansluiten en van onder op elkaar willen doorlussen.

[ Voor 33% gewijzigd door Systemadmin op 06-05-2022 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Systemadmin schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:14:
Weet iemand of ik de aardlekautomaat voor mijn laadpaal achter de aardlekautomaat van mijn zonnepanelen mag plaatsen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het gaat hier om de DS203NC (helemaal links), hier achter zou ik nog een DS203NC op willen aansluiten en van onder op elkaar willen doorlussen.
Waarom zou je automaten achter elkaar willen plaatsen?
Je hebt het ook over doorlussen, dat zijn 2 verschillende dingen.

Achter elkaar plaatsen zou ik niet doen.
Doorlussen daarentegen is prima, als je bekabeling dik genoeg is.
Vraag het even hier, dan krijg je beter advies. Ik ben geen expert.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

edit: oh wat zie ik nu. Je hebt je vraag daar al gesteld. Het is niet de bedoeling om dezelfde vraag in meerdere topics te stellen natuurlijk! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 06-05-2022 21:45 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
de Peer schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:42:
[...]

Waarom zou je automaten achter elkaar willen plaatsen?
Je hebt het ook over doorlussen, dat zijn 2 verschillende dingen.

Achter elkaar plaatsen zou ik niet doen.
Doorlussen daarentegen is prima, als je bekabeling dik genoeg is.
Vraag het even hier, dan krijg je beter advies. Ik ben geen expert.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

edit: oh wat zie ik nu. Je hebt je vraag daar al gesteld. Het is niet de bedoeling om dezelfde vraag in meerdere topics te stellen natuurlijk! ;)
Ja daar kwam ik ook achter, zal ik in het vervolg rekening mee houden.

Ik wil de groep inderdaad doorlussen van de zonnepanelen voor de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Is die 2P er naast je kookgroep?
Indien ja; Waarom heb je in hemelsnaam een C-Kar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
Source90 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 01:48:
Is die 2P er naast je kookgroep?
Indien ja; Waarom heb je in hemelsnaam een C-Kar?
Nee, dat is van mijn warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-05 16:01
Deze week hebben ze hier een Alfen Pro-Line geinstalleerd, met load balancing via P1.

Via de backend van de installateur kan ik heel weinig opties aanpassen, max current instellen is bvb ook niet aanwezig.

Ik zou liever mijn laadpaal aansluiten op mijn domotica systeem om hem nog wat slimmer te maken icm zonnepanelen. UTP kabel trekken naar het punt is geen probleem, aansluiten lijkt me ook niet echt moeilijk als ik de manual lees.

Het enigste waar ik geen antwoord op vind is het backend systeem in de settings van de paal. Je moet deze blijkbaar in stellen via de service installer. Maar kan de paal geconfigureerd worden met 2 backend systemen? Want momenteel connecteert hij via SIM naar de installateur. Maar ik zou deze dus ook graag lokaal uitlezen en aanspreken.

[ Voor 5% gewijzigd door Cerv47 op 07-05-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjib
Bedankt voor de reacties, heb 3 fase warmtepomp gekocht. NIBE S2125-12 (3X400V)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-05 12:20
Vraag,

Ik ben zelf nog geen EV bezitter, maar heb al wel zelf een laadpaal van marktplaats gehaald en geinstalleerd. Dit om bezoekers van het bedrijf de mogelijkheid te bieden tijdens het bezoek te laden. Het lijkt verder allemaal goed te werken. Ben van plan hem nog te koppelen aan een backoffice zoals Eflux zodat ik op termijn ook nog wat in rekening kan brengen voor het laden.

Mijn laadpaal is er eentje zonder vaste kabel, oftewel gewoon met een mennekes type 2 erin.
Om een extra stukje service te bieden had ik gedachten er toch kabel in te klikken, die dan gewoon kan blijven hangen. Omdat volgens mij bijna alle EV`s voorzien zijn van mennekes type2 leek het mij logisch ook een kabel te gebruiken met dit type connector aan bijde zeiden.

In mijn zoektocht naar die kabel kwam ik ze in verschillende varianten tegen, 16a, 32a, 1 of 3fase etc.. Om het volle potentieel van de lader en mogelijk ook de auto te benutten leek het mij goed om de versie van 32a/3fase te bestellen.

Nu is mijn vraag of een EV die zelf bijvoorbeeld maar 11kw kan laden, of maar 1 fase wel met die kabel overweg kan, dus ja de aansluiting aan de auto zijde is dan wel type 2 maar heeft die EV dan ook een kabel nodig die max 11 kw doet? of gaat dat altijd werken met zon kabel die meer capaciteit heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 12:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kort antwoord: ja dat gaat werken :)

Als de kabel 32A over 3 fasen (22kW) aan kan, dan kan hij ook 16A over 3 fasen (11kW) aan. Gebruikt dezelfde draden, maar dan gaat er minder vermogen door. Een EV die met een enkele fase overweg kan zal maar 1 fase van de 3 beschikbare gebruiken, en met die 32A per fase kan er 7.2kW onttrokken worden.

Er zitten, naast aders voor stroom, ook aders voor datacommunicatie in zo'n Type 2 Mennekes. De EV en de "laadpaal" communiceren over de beschikbare en gewenste stroomsterkte en fasen over dat datakanaal. Pas daarna wordt de laadstroom ingeschakeld. En hoeveel vermogen maximaal afgegeven mag worden kun je afstellen in de laadpaal doorgaans.

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 08-05-2022 01:06 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als eerste, goed bezig! Persoonlijk zou ik zelf zonder kabel doen, er zijn nog hoopjes auto's met type 1 en vrijwel iedereen heeft een kabel in de kofferbak liggen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-05 12:20
Ultraman schreef op zondag 8 mei 2022 @ 01:04:
Kort antwoord: ja dat gaat werken :)
Oke duidelijk, thanx
Erasmo schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:20:
Als eerste, goed bezig! Persoonlijk zou ik zelf zonder kabel doen, er zijn nog hoopjes auto's met type 1 en vrijwel iedereen heeft een kabel in de kofferbak liggen.
Ik heb natuurlijk weinig ervaring, maar is dat als EV rijder niet een extra drempel? Als je dan toch eerst kabel moet pakken etc, dat je dan denkt laat maar, ik gooi m er thuis ofzo wel weer aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BoerFrits schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:22:
[...]
Ik heb natuurlijk weinig ervaring, maar is dat als EV rijder niet een extra drempel? Als je dan toch eerst kabel moet pakken etc, dat je dan denkt laat maar, ik gooi m er thuis ofzo wel weer aan?
Ik denk dat de gemiddelde EV rijder die een laadpaal thuis heeft sowieso niet openbaar gaat laden als dat niet nodig is. Als ik ergens openbaar moet laden is alleen belangrijk dat het dichtbij is, verder niks. En, bij mijn weten, zijn alle openbare AC laadpalen sowieso zonder vaste kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 08-05-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 12:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Veruit de meeste openbare laders zijn zonder kabel, in Europa. Soms kom je ze ook met kabel tegen. De keren dat ik die ben tegengekomen betrof het een lader op een parkeerplaats van een bedrijf. Het is wel handig als die er al ligt. Maar ik vind het geen enkel probleem om mijn eigen kabel aan te sluiten als mijn auto het sap goed kan gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 08-05-2022 13:05 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
BoerFrits schreef op zondag 8 mei 2022 @ 00:48:
Vraag,

Ik ben zelf nog geen EV bezitter, maar heb al wel zelf een laadpaal van marktplaats gehaald en geinstalleerd. Dit om bezoekers van het bedrijf de mogelijkheid te bieden tijdens het bezoek te laden. Het lijkt verder allemaal goed te werken. Ben van plan hem nog te koppelen aan een backoffice zoals Eflux zodat ik op termijn ook nog wat in rekening kan brengen voor het laden.

Mijn laadpaal is er eentje zonder vaste kabel, oftewel gewoon met een mennekes type 2 erin.
Om een extra stukje service te bieden had ik gedachten er toch kabel in te klikken, die dan gewoon kan blijven hangen. Omdat volgens mij bijna alle EV`s voorzien zijn van mennekes type2 leek het mij logisch ook een kabel te gebruiken met dit type connector aan bijde zeiden.

In mijn zoektocht naar die kabel kwam ik ze in verschillende varianten tegen, 16a, 32a, 1 of 3fase etc.. Om het volle potentieel van de lader en mogelijk ook de auto te benutten leek het mij goed om de versie van 32a/3fase te bestellen.

Nu is mijn vraag of een EV die zelf bijvoorbeeld maar 11kw kan laden, of maar 1 fase wel met die kabel overweg kan, dus ja de aansluiting aan de auto zijde is dan wel type 2 maar heeft die EV dan ook een kabel nodig die max 11 kw doet? of gaat dat altijd werken met zon kabel die meer capaciteit heeft?
Goed bezig. En jammer dat je zelf nog geen EV rijdt; wat houdt je tegen?
Als je een keer wilt ervaren mag je de mijne wel proberen. Een eenvoudige Kia e-Niro Ex.line, maar in de meeste gevallen voldoende om met gezin en bagage van A naar B te komen (ook als B een dikke 1.000km verderop is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Cerv47 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:20:
Deze week hebben ze hier een Alfen Pro-Line geinstalleerd, met load balancing via P1.

Via de backend van de installateur kan ik heel weinig opties aanpassen, max current instellen is bvb ook niet aanwezig.

Ik zou liever mijn laadpaal aansluiten op mijn domotica systeem om hem nog wat slimmer te maken icm zonnepanelen. UTP kabel trekken naar het punt is geen probleem, aansluiten lijkt me ook niet echt moeilijk als ik de manual lees.

Het enigste waar ik geen antwoord op vind is het backend systeem in de settings van de paal. Je moet deze blijkbaar in stellen via de service installer. Maar kan de paal geconfigureerd worden met 2 backend systemen? Want momenteel connecteert hij via SIM naar de installateur. Maar ik zou deze dus ook graag lokaal uitlezen en aanspreken.
Zelfde vraag hier. Ik heb een Alfen Eve Pro geinstalleerd, zit netjes op de poort van mijn slimme meter en laad dus 'slim'. Dat is niet meer dan dat hij dus gaat laden op moment dat er stroom over is.
Daarnaast heb ik de standaard SIM verwijderd en een andere backoffice gekoppeld (e-flux).

Nu wil ik eigenlijk de laadpaal zo instellen dat deze laad zodra ik terug lever. Of iets van slimmigheid: laden als ik terug lever, blijkt 's nachts dat hij niet voor genoeg is, laad dan even bij via het net. E-flux kan dat blijkbaar niet en ik kan me niet voorstellen dat ik dat via de service installer (waar ik wel in kan) zelf helemaal kan instellen.

Natuurlijk kan ik met een jedlix of stekker.app wel de auto laten laden op een gunstig moment, maar dan trekt hij wel de volle 11 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 20:40
Is hier iemand die ook problemen heeft met het gepland/uitgesteld laden in de Wallbox Pulsar Plus?
Als ik een schema aanmaak voor het weekend (momenteel is het zondag) blijft hij op 'gepland laden' staan (oftewel wacht tot planning actief is).
Voeg ik 'vrijdag' toe aan het schema begint hij wel netjes met laden. Haal ik vrijdag weer uit het schema, stopt het laden weer :S

Lijkt op een datum/tijdprobleem van de laadpaal. Enig idee hoe ik dat kan achterhalen/corrigeren? Sniffen van netwerkverkeer levert nog niet wat op.

Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
dirkmuis schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:35:
[...]
Zelfde vraag hier. Ik heb een Alfen Eve Pro geinstalleerd, zit netjes op de poort van mijn slimme meter en laad dus 'slim'. Dat is niet meer dan dat hij dus gaat laden op moment dat er stroom over is.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Volgens mij doet een Alfen ism P1 alleen aan loadbalancen en niet aan slim laden?
Nu wil ik eigenlijk de laadpaal zo instellen dat deze laad zodra ik terug lever. Of iets van slimmigheid: laden als ik terug lever, blijkt 's nachts dat hij niet voor genoeg is, laad dan even bij via het net. E-flux kan dat blijkbaar niet en ik kan me niet voorstellen dat ik dat via de service installer (waar ik wel in kan) zelf helemaal kan instellen.
Met de ACE installer kan je standaard alleen het vermogen van het laden vast instellen. Niet dynamisch.
Natuurlijk kan ik met een jedlix of stekker.app wel de auto laten laden op een gunstig moment, maar dan trekt hij wel de volle 11 kW.
Een jedlix wordt gestuurd door de netprijzen en energie beschikbaar op het net (bij bepaalde EV's en energieleveranciers) en bij mijn weten toch niet door de terulevering van je egen installatie? Dan gaat hij nog niet laden volgens de beschikbare overproductie.

Wat jij vraagt is hier voorheen al beschreven, nl. HA in combinatie met een script.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2022 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Jitse H schreef op zondag 8 mei 2022 @ 23:50:
Is hier iemand die ook problemen heeft met het gepland/uitgesteld laden in de Wallbox Pulsar Plus?
Als ik een schema aanmaak voor het weekend (momenteel is het zondag) blijft hij op 'gepland laden' staan (oftewel wacht tot planning actief is).
Voeg ik 'vrijdag' toe aan het schema begint hij wel netjes met laden. Haal ik vrijdag weer uit het schema, stopt het laden weer :S

Lijkt op een datum/tijdprobleem van de laadpaal. Enig idee hoe ik dat kan achterhalen/corrigeren? Sniffen van netwerkverkeer levert nog niet wat op.
Ik heb er geen problemen mee.. Werkt altijd goed.

Ik heb ook twee aparte schedules, 1 voor maandag t/m vrijdag een 1 voor het weekend.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
dirkmuis schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:35:
[...]

Kan je de laadsnelheid niet in de auto zelf begrenzen?
Of een 1F kabel gebruiken ipv 3F? je knijpt daarmee direct of tot max 3,7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BoerFrits schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:22:
[...]
Als de paal gunstig geprijsd dan pakt iedereen gewoon de kabel hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:34:
[...]

Kan je de laadsnelheid niet in de auto zelf begrenzen?
Of een 1F kabel gebruiken ipv 3F? je knijpt daarmee direct of tot max 3,7kW
De laadsnelheid kan je in elk geval - ook 3F - via de ACE installer limiteren in de Alfen zelf.
Maar het is dan niet dynamisch. Maar dat is het ook niet als je het via de EV of de kabel doet.
Voordeel via de laadpaal is dan dat je het traploos kan instellen van 6A tot het max. van de fysieke laadpaalautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik ga mijn Alfen Pro paal krijgen van de leasemaatschappij. Ik durf aan te nemen dat ik dan zelf niet meer kan spelen met de instellingen.

Dus plan is om dat vrij te geven voor 11 kW, maar de laadsnelheid in de auto (Tesla) wat te begrenzen. Dat kan toch nog altijd neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 17:54
Tommie12 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:25:
Ik ga mijn Alfen Pro paal krijgen van de leasemaatschappij. Ik durf aan te nemen dat ik dan zelf niet meer kan spelen met de instellingen.

Dus plan is om dat vrij te geven voor 11 kW, maar de laadsnelheid in de auto (Tesla) wat te begrenzen. Dat kan toch nog altijd neem ik aan.
Zeker. Wellicht dat een paal zonder vaste kabel handig is. Kun je nog switchen tussen 1 en 3F. Mocht dat zinvol zijn. De Tesla kun je via app/API of in de auto makkelijlk op 5A-32A per F zetten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
IvoB2 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:33:
[...]

De laadsnelheid kan je in elk geval - ook 3F - via de ACE installer limiteren in de Alfen zelf.
Maar het is dan niet dynamisch. Maar dat is het ook niet als je het via de EV of de kabel doet.
Voordeel via de laadpaal is dan dat je het traploos kan instellen van 6A tot het max. van de fysieke laadpaalautomaat.
Het heeft weinig zin om het in te stellen als het niet gerelateerd is aan de opbrengst van de panelen.
Als mijn panelen 4kW opwekken, wil ik 4kW laden en als ze 1kW opwekken wil ik 1 kW laden in de meest ideale situatie en niet dat handmatig moeten doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 17:54
dirkmuis schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:38:
[...]

Het heeft weinig zin om het in te stellen als het niet gerelateerd is aan de opbrengst van de panelen.
Als mijn panelen 4kW opwekken, wil ik 4kW laden en als ze 1kW opwekken wil ik 1 kW laden in de meest ideale situatie en niet dat handmatig moeten doen natuurlijk.
Dan moet je aan het klussen slaan met HA.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:25:
Zoals ik eerder had aangegeven richting jou kan dat dus wel.
Ten minste: bij mij kon het 4 maanden geleden gewoon met leaseplan (NL).
de Peer in "Thuisladen van je EV deel 2"

Of de leasemaatschappij er ook blij mee is, weet ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Wanneer dat je wens is vanuit een Alfen Pro laadpaal zal je, zoals eerder aangegeven, dus zelf aan de slag moeten want dat is er, bij mijn weten, niet out of the box.

Of die instelling weinig zin heeft of niet is persoonsgebonden.
Zelf gebruik ik ook een Alfen proline en mijn doel is dat de EV niet van het net gaat laden (of zo weinig mogelijk). Gezien ik een 32A laadpaal heb en ik via de EV in de laagste laadstand het laadvermogen maar kan limiteren tot 4.1 kW was het voor mij bv. wel een zinnige oplossing om via de ACE installer het max. vermogen terug te schroeven tot onder de limiet van mijn PV-productie (max. 5.2 kW). Ik laad nu bij overproductie bij voorkeur op tussen 1.3 en 2.8 kW (zodat er nog ruimte is voor de overige verbruikers in de woning). Zo voorkom ik netafname.

Gaat natuurlijk niet op voor iedereen* of voldoet niet aan iedereen zijn wensen**.

* de schommelingen tussen afname laadpaal en productie PV worden ook nog eens opgevangen door een thuisaccu zodat het niet niet moet tussenkomen en ik niet voortdurend manueel de laadsnelheid moet gaan aanpassen.
** Particulier had ik voor een Zappi gekozen (maar dan geen back office gehad). De Alfen werd geplaatst door de werkgever en een kWh afnamevergoeding via de werkgever. Dan waren, voor mij, de nadelen van de Alfen eerder een luxeprobleem en was de eindkeuze vlug gemaakt.
Rechtstreekse injectie van zonnestroom in de batterij van de EV levert hier immers meer dan 8 keer zoveel op dan terugleveren naar het net. Indien onvoldoende zonnestroom beschikbaar voor de benodigde range is (een deel) netafname ook geen probleem. De laadpaalvergoeding is per kWh immers op dit ogenblik meer dan 2 keer zo hoog dan de te betalen leveranciersvergoeding (all in). Indien mijn solcast api de volgende dag ook nog voldoende zonne-instraling geeft voor huishoudelijk gebruik zal ik in dat geval ook 's nachts nog eerst tot een SoC van 15% de capaciteit van de thuisaccu in de EV dumpen voor er van het net zal worden afgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Tommie12 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:20:
Ik krijg binnen een paar maand de Alfen Single pro 3f 22 kW paal (België) geïnstalleerd door de leasemaatschappij. (Tesla mod Y) Die krijgt een module en kaart zodat de stroom terugbetaald wordt door de werkgever

Ik las al dat ze het vermogen kunnen beperken, maar ik zou maximaal gebruik willen maken van zonnestroom. Kan ik de periode instellen wanneer geladen mag worden?

Ik vermoed dat de installateur het vermogen sowieso zal beperken tot 11 kW, maar via de load balancing zou ik eigenlijk naar 7 kW willen gaan. Kan ik dat zelf instellen?
Je kan het vermogen (niet dynamisch) op de laadpaal beperken of verhogen via de ACE installer (zelf te downloaden en afhankelijk van de EV vanaf 6A tot het max. vermogen van de automaat in de laadpaal). Maar iedere wijziging vraagt een manuele tussenkomst. Wanneer je op deze wijze wenst te werken voorzie dan bij de aanleg ook al twee UTP kabels (wanneer niet voorzien vraag het dan zelf als extra, kost als je het samen met de aanleg van de laadkabel laat doen een paar euro extra voor de meters UTP). Een RJ11 om te verbinden met de P1 poort van de digitale meter (dus tussen laadpaal en DM) om (eventueel later) te kunnen loadbalancen (vraagt een eenmalige licentie van een 200 €, hardware reeds voorzien) en een RJ45 om te verbinden met een laptop (waarop de installer werd geïinstalleerd, is gratis) of met een van de vrije internetpoorten van je modem (om de installer te bedienen via wifi).
Op de ACE installer zijn er geen instellingen om te sturen via beschikbare zonnestroom.

De periode wanneer en hoeveel in totaal er geladen mag worden (vast dus ook niet dynamisch tov zonnestroom) kan je in zowat iedere hedendaagse EV instellen.
Kan ook eventueel op de app (maar niet altijd) van de provider die de back office voorziet.
Diegene die de back office voorziet is ook niet altijd dezelfde als de leaseMij van de EV noch de werkgever.

We gebruiken bv. een Alfen pro laadpaal voorzien door de werkgever (via een derde partij geïnstalleerd) en hebben de ACE account een paar weken terug pas via mail aangevraagd (aan Alfen zelf). De kWh vergoeding via back office wordt geregeld via een app van de installateur van de laadpaal maar is eigenlijk gewoon een onderaanneming van een firma gevestigd in NL (van waaruit ook maandelijks de laadvergoedingen op de Belgische loonrekening wordt gestort). De EV zelf komt ook van een leasemaatschappij (in dit geval Arval, voorheen ook leaseplan maar de werkgever heeft deze geskipt imv niet zo'n goede voorwaarden voor EV) maar staat hier volledig los van de laadpaal. Deze is niet in lease. Is de eerste drie jaar eigendom van de werkgever en gaat het vierde jaar automatisch in eigendom over naar de eigenaar van de woning waar deze is geplaatst.

In jouw geval zou ik dus eerst nog eens in de carpolicy van je bedrijf nakijken wie wat wel en niet doet of voorziet.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
IvoB2 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:19:
[...]

In jouw geval zou ik dus eerst nog eens in de carpolicy van je bedrijf nakijken wie wat wel en niet doet of voorziet.
De carpolicy is nog niet voorzien op EV's. Alles loopt via Arval.
En als ik spreek over de P1 poort met de dame die de contracten beheert denkt ze dat ik haar een "indecent proposal" doe. Load balancing... ben ik nog niet over begonnen, als ik dat ter sprake breng gaat ze de Tesla cancelen denk ik en krijg ik een diesel... 8)7

Ik ga de paal gewoon op 11kW laten zetten, en dan handmatig in de auto bepalen wanneer ik wel of niet laad...
De paal heeft overigens wel loadbalancing en zou met de P1 poort verbonden worden.
Mogelijk vraag ik de installateur wel om het laadvermogen te verminderen als het hele huis meer dan 11kW vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik weet niet waar je kabel tussen laadpunt en automatenkast komt maar ik zou, hoe het ook geregeld wordt, er toch op toezien dat er tezamen met de laadkabel (wanneer deze ondergronds gelegd wordt) twee UTP kabels lopen. Bespaart je later veel werk. De UTP poorten (RJ11 en 45) zijn aanwezig in de Alfen laadpaaldus die kan je ook al direct inpluggen (bij een laadpaal is het later niet zo moeilijk maar met een wallmount is het nadien wat geprutst want de schroeven van het deksel van de Alfen zitten aan de achterzijde) en verbinden met de modem en de P1 poort van de DM (of de lengte voorzien tot die 2 locaties).
Desnoods voorzie je de lengte van de UTP en 2 RJ11 en 2 RJ45 pluggen zelf en leg je je gelijktijdig in samenspraak met de installateur ter plaatse. Die hebben meestal ook een tang bij om de pluggen op de kabels te nijpen (aan de zijde van de Alfen nog niet opnijpen voor de UTP's in de Alfen zitten want ze kunnen dan niet meer door de kabelwartel zonder een extra opening in de behuizing van de Alfen te maken).

Account voor ACE installer kan je zelf nadien nog aanvragen (tot een paar weken geleden is het bij ons toch nog gelukt) en de P1 poort aansluiten is gewoon de RJ11 in de P1 poort van de DM inpluggen en via Alfen een licentie aankopen (ik heb de UTP verbindingen zelf al gelegd maar de loadbalacing niet geactiveerd wegens niet echt nodig na aanpassen laadvermogen via de ACe installer).

edit: loadbalancing inbegrepen dus. (y)
De installateur ter plaatse past het vermogen in de paal ook maar aan door in te pluggen op de RJ45 poort van de laadpaal. Wil je dit nadien terug verhogen of wijzigen zal je alsnog via de ACE installer moeten werken. Ik zou dan de laadpaal zelf op 11 kW laten staan en het laadvermogen aanpassen via de Tesla. Dat kan je dan laadbeurt per laadbeurt makkelijk zelf aanpassen/verminderen.
Ik neem aan dat een hedendaagse Tesla Y ook meer instelmogelijkheden heeft ivm laden dan een "oude" e-Niro. :) (die heeft er maar drie die dan nog eens veel te dicht bij elkaar liggen).

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 09-05-2022 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintelligence
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-05 10:55
Hoop dat ik de vraag hier mag stellen.

Ik heb thuis een EV-box Elvi laadpunt, aangesloten op 3-fase. Rij een BMW i3s.

Op het internet heb ik veel gelezen over het verlengen van de levensduur van de batterij. Lees hier veel verschillende berichten over.

Opladen kan thuis via de EV-box Elvi, of via de noodlader op het stopcontact. Zou het voor de levensduur beter zijn om zo vaak mogelijk via het stopcontact te laden (langzamer) ipv via het laadpunt (11kw)?

En klopt het dat ik de accu het beste tussen de 20%-80% kan houden? Ik weet dat de BMW een deel van de accu als bruikbaar ziet, zit hier al een ingebouwde beveiliging in?

Ik ben op zoek naar een manier van omgang met de accu om een zo lang mogelijke levensduur van de batterij te behalen.

Mac Mini M1, MacBook Pro M2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Vintelligence Het verschil tussen laden met een granny en laden met een laadpunt is voor de batterij levensduur echt minimaal.

20-80% wiordt vaak aangeraden, maar waarom zou jij zelf als BMS (battery management system) gaan werken? Dat kan de auto prima, eigenlijk is, voor zover ik weet, alleen de BMS van de Nissan Leaf uitermate beroerd.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Dan moet je eigenlijk een Zappi gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkmuis
Die Alfen was te duur om in de prullenbak te gooien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:27:
@Vintelligence Het verschil tussen laden met een granny en laden met een laadpunt is voor de batterij levensduur echt minimaal.

20-80% wiordt vaak aangeraden, maar waarom zou jij zelf als BMS (battery management system) gaan werken? Dat kan de auto prima, eigenlijk is, voor zover ik weet, alleen de BMS van de Nissan Leaf uitermate beroerd.
Bovendien heb je met de Granny meer laadverliezen (beetje afhankelijk van het merk EV hoeveel meer verliezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DonJuape schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Bovendien heb je met de Granny meer laadverliezen (beetje afhankelijk van het merk EV hoeveel meer verliezen).
Dat heb ik al meer gezien en gelezen.

Voor een Tesla is dat blijkbaar het verschil tussen een 'slapende' auto die ca 1% per dag of 30W verbruikt, en een "wakkere auto" die 300W verbruikt.
Als de auto "wakker" is, en je laadt maar met 1.2 kW (granny), dan is er 300W voor de electronica en 900W voor de batterij. (cijfers met een korrel zout nemen).

Als je traag laadt aan 4-7kW, dan weegt die 300W niet zo door.

Bij snelladen aan 50kW+ krijg je opwarming van batterij, kabels etc, en dat verbruikt dan weer meer dan 300W.

Ik begreep dat de sweetspot ergens tussen 4 en 11kW zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Tommie12 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Dat heb ik al meer gezien en gelezen.

Voor een Tesla is dat blijkbaar het verschil tussen een 'slapende' auto die ca 1% per dag of 30W verbruikt, en een "wakkere auto" die 300W verbruikt.
Als de auto "wakker" is, en je laadt maar met 1.2 kW (granny), dan is er 300W voor de electronica en 900W voor de batterij. (cijfers met een korrel zout nemen).

Als je traag laadt aan 4-7kW, dan weegt die 300W niet zo door.

Bij snelladen aan 50kW+ krijg je opwarming van batterij, kabels etc, en dat verbruikt dan weer meer dan 300W.

Ik begreep dat de sweetspot ergens tussen 4 en 11kW zit.
Mijn opmerking ging puur over AC laden (niet over DC snelladen) en het gaat niet zo zeer over de elektronica om de auto wakker te houden maar vooral de minder efficiente AC naar DC conversie bij lage laadvermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje☝️

Ik heb zonnepanelen en een heel simpele thuislader die ik op 10/13/16ah kan zetten. Als de zon schijnt, zet ik de lader op 10ah zodat ik volledig groen kan laden. Dit werkt prima zie ik in Home Wizard/Assistant, maar ik begrijp niet waarom dit prima werkt 😄

Hoe komt het dat automatisch de stroom van de zonnepanelen gebruikt wordt bij het opladen en niet de stroom van mijn stroomleverancier? Zowel de panelen als lader zitten op een eigen automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@wian Waarom zou dat niet werken? Tenzij je heel moeilijk gaat doen met aparte kabels en meters zal de stroom die van je panelen afkomt eerst in je huis gebruikt worden. Pas als je een overschot hebt gaat dat door de kWh-meter van de netbeheerder naar buiten.

Of je nu een appeltaart bakt of een EV oplaadt maakt verder niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
JeroenE schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:02:
@wian Waarom zou dat niet werken? <knip>
Maar waarom werkt dat prima? Zorgt de meter van de beheerder voor een bepaalde weerstand waardoor de stroom van de panelen eerst gebruikt wordt? Hoe komt het dat zelf opgewekte stroom eerst gebruikt wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
wian schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:16:
[...]

Maar waarom werkt dat prima? Zorgt de meter van de beheerder voor een bepaalde weerstand waardoor de stroom van de panelen eerst gebruikt wordt? Hoe komt het dat zelf opgewekte stroom eerst gebruikt wordt?
Zo werkt elektriciteit. Pas als je meer verbruikt dan dat je opwekt gaat de meter lopen. Als je minder verbruikt dan dat je opwekt loopt de meter de andere kant op (denk maar even aan de vroegere draaiende meters).

Complexer wordt het bij een 3 fase aansluiting waarbij de zonnepanelen maar op 1 fase zitten en je mogelijke verbruikers op een andere fase. Dan zal die ene fase terugleveren aan het net, en de andere zal stroom opnemen uit het net. Er wordt dan wel gesaldeerd dus het kan netto zo zijn dat je teruglevert of verbruikt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Bedankt @deamonix maar toch snap ik het niet. Als je met gelijkstroom twee stroombronnen in parallel zet en dan een verbruiker, e.g. lampje, worden ze toch beiden gebruikt? Waarom is dat met wisselstroom anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
wian schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:36:
Bedankt @deamonix maar toch snap ik het niet. Als je met gelijkstroom twee stroombronnen in parallel zet en dan een verbruiker, e.g. lampje, worden ze toch beiden gebruikt? Waarom is dat met wisselstroom anders?
Lees eens een cursus electriciteit, dit gaat ons te ver leiden. Wisselstroom en gelijkstroom zijn nogal verschillend.

Hou het voor jezelf simpel.

Als je zonnepanelen 5 kW leveren, je oven verbruikt 2kw en je autolader 4 kW, dan gaat er 1 kW van het net komen en verbruik je stroom.
Zet je de oven uit, dan zal je 1 kW op het net zetten.

3 fasig is nog wat ingewikkelder, maar voor de afrekening maakt het niet uit.
Gewoon vermogens bij elkaar tellen of aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:31
wian schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:36:
Als je 2 accu's paralel zet die niet allebei even vol zitten gaat er ook niet van allebei evenveel naar t lampje, dan gaat de ene de andere opladen en zal er ook iets naar t lampje gaan. Zo moet je t ook zien bij je zonnepanelen. Je zonnepanelen en het net 'zitten niet even vol'. Om het simpel uit te drukken..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

[Afbeelding]
Heel benieuwd naar of jouw zappi de 3 fasen goed herkent.
Mijn 2.1 blijft volhouden een 1 fase model te zijn en er ontbreken instellingen zoals fase rotatie. Wel kan ik in het debug menu de spanning van alle 3 fasen aflezen.
Myenergi support komt er ook niet uit en heeft een vervangend exemplaar gestuurd waarbij hetzelfde optreed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 13:03
ATCO schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Heel benieuwd naar of jouw zappi de 3 fasen goed herkent.
Mijn 2.1 blijft volhouden een 1 fase model te zijn en er ontbreken instellingen zoals fase rotatie. Wel kan ik in het debug menu de spanning van alle 3 fasen aflezen.
Myenergi support komt er ook niet uit en heeft een vervangend exemplaar gestuurd waarbij hetzelfde optreed.
Heb je al de faserotatie gecontroleerd in de zekeringenkast? Myenergi verkoopt voor 15 euro een metertje dat dat kan controleren.

L1: bruine draad
L2: zwarte draad
L3: grijze draad

Metertje moet rechtsdraaiend aangeven

In de Zappi zelf is het aansluitblok L3 / L2 / L1 gemonteerd, dus het moet er als volgt uit zien: grijs/zwart/bruin/blauw.
Pagina: 1 ... 14 ... 174 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen