• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:24:
[...]

Het kan ook met dure meuk misgaan hoor. De prijs heeft hier niet zo veel mee te maken.
Dus gewoon geen meuk kopen ;)

Kijk, als je een sjappie bent die in z'n woonkamer z'n Alibaba elektrische step gaat opladen, dan snap ik dat die persoon waarschijnlijk geen idee heeft waar hij mee bezig is.

Maar bij het opladen van een elektrische auto verwacht ik dat je wel ff je verstand gebruikt en investeert in goed spul en evtl een expert erbij haalt (niet Beun de Haas).

Mocht het alsnog niet goed gaan, dan klapt in principe gewoon je zekering eruit en dan weet je dat 13A teveel is. Kwestie van uitproberen. Er bestaat natuurlijk ook nog een kleine kans dat een stopcontact smelt, maar dan is het dus meuk. Houd het in het begin dus ff goed in de gaten en ga in het begin ook niet 's nachts laden, zou mijn advies zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door FlowDesign op 23-06-2026 11:14 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)


  • Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:00
FlowDesign schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:15:
[...]

Inderdaad goed om te vermelden, daarom zei ik al dat bedrading goed moet zijn. Maar je hebt gelijk, ook een stopcontact kan goedkope bagger zijn en smelten.

Mijn punt was dan ook meer, je kunt prima 13A eruit peuren, maar dan moet je dus wel zorgen dat het niet met goedkope meuk is :P
Als jij er dan aan werkt om gelijk zinvolle dingen te vermelden die mogelijk een onveilige situatie bij de lezer voorkomen zal ik werken aan mn communicatie ja? ;)


Je kan er, zeker in een ouder huis gewoon niet van uit gaan dat het allemaal geschikt is om lang 10 of 13a door te trekken. Misschien gaat dat buitenwcd wel langs 3 centraal dozen met brakke lasdoppen er in.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte


  • Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:00
FlowDesign schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Dus gewoon geen meuk kopen ;)

Kijk, als je een sjappie bent die in z'n woonkamer z'n Alibaba elektrische step gaat opladen, dan snap ik dat die persoon waarschijnlijk geen idee heeft waar hij mee bezig is.

Maar bij het opladen van een elektrische auto verwacht ik dat je wel ff je verstand gebruikt en investeert in goed spul en evtl een expert erbij haalt (niet Beun de Haas).

Mocht het alsnog niet goed gaan, dan klapt in principe gewoon je zekering eruit en dan weet je dat 13A teveel is. Kwestie van uitproberen. Er bestaat natuurlijk ook nog een kleine kans dat een stopcontact smelt, maar dan is het dus meuk. Houd het in het begin dus ff goed in de gaten en ga in het begin ook niet 's nachts laden, zou mijn advies zijn.
Dat kan je dus niet verwachten. Ook een niet technisch persoon koopt een electrische auto, krijgt er een stekkerlader bij die hij overal in kan prikken zonder uitleg er bij. Die staat daar echt niet bij stil.


Doet ie dat wel vraagt ie aan chatgpt of het kan, en die zegt weer dat ze op tweakers zeggen dat het veilig kan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte


  • targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:40
onzenuub schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Bij mij hangt de Zaptec Go2, zonneladen werkt perfect. Geen problemen mee gehad.
Snap die functie niet zo, als je staat te laden gaat toch altijd direct de zonnestroom de auto in? Of heb je geen dynamisch energie contract?

  • DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:44
Damper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:42:
[...]

Sorry vergeten te melden dat de lader in de voortuin komt, aan de muur/wand van de woning zonder paal dus. Ik ben me er van bewust dat het niet mijn parkeerplaats is, maar iedereen in de buurt weet dat ik daar altijd parkeer, want is ook gewoon raar als iemand anders er zou parkeren omdat die vak dus een beetje voor ons huis is bedoeld. Niemand parkeerd er dan ook, heel zelden als ik weg ben er er is een feestje ofzo dan parkeerd er weleens iemand omdat alle overige vakken dan vol zijn. Maar in zo'n situatie parkeer ik mijn auto dan ook voor de tuin. Dus kan auto altijd wel opladen zonder hinder voor anderen.

Dan zou ik dus af moeten wachten op een reactie van de verhuurder begrijp ik. Hopen dan op een zsm antwoord zodat ik het èèn en ander kan plannen. Kan/mag dat niet ? Gaan we voor een zelfde model maar dan benzine, alhoewel ik graag de EV heb natuurlijk. Bedankt.
Vragen levert waarschijnlijk meer problemen dan antwoorden op. Weinig beleid...

Als jij weet dat je er niemand mee lastig valt en dat niemand kan struikelen, gewoon doen.

  • DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

targaryanwolf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Snap die functie niet zo, als je staat te laden gaat toch altijd direct de zonnestroom de auto in? Of heb je geen dynamisch energie contract?
Zeker gaat het direct de auto in maar als je met 11kW staat te laden en je panelen leveren op dat moment 3kW dan moet er nog 8kW door het net worden geleverd. Het zonnestroomoverschot laden is dus zodat het laadpunt precies de opwek volgt.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase


  • Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

targaryanwolf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Snap die functie niet zo, als je staat te laden gaat toch altijd direct de zonnestroom de auto in? Of heb je geen dynamisch energie contract?
De bedoeling van die functie is om zo hard te laden als er stroom uit je panelen beschikbaar is. Zo lever je dus niks terug aan het net. Dit is gunstig bij zowel een vast als dynamisch contract ivm een terugleverboete of als de kale tarieven 0 of negatief zijn (vooral relevant vanaf 2027).

Maar dan moet het natuurlijk wel je opwek netjes volgen en daar gaat het bij zaptec niet geweldig aangezien het per kwartier de laadstroom aanpast ipv per seconde zoals bv de zappi. Ik heb eerlijk gezegd ook nog niet eerder gehoord van een overschotlaadfunctie die niet op de seconde werkt dus waarom zaptec daar nu mee komt is me een raadsel.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.


  • onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:59
targaryanwolf schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Snap die functie niet zo, als je staat te laden gaat toch altijd direct de zonnestroom de auto in? Of heb je geen dynamisch energie contract?
Nope, heb nog een goedkoop vast contract van n paar jaar geleden. :P

  • gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:35

gwg

Ik ben bij een kennis waar ik de auto via een normaal stopcontact aan het opladen was. Op 10A. Nu is die er na 4:20 uur mee gestopt, de lader stopte er simpelweg gewoon mee. Nu kon ik hem wel gewoon weer aanzetten maar het intrigeerde mij waarom die gestopt was. Nu voelde ik aan de lader stopcontact zelf, die was vrij warm, en ook het stopcontact zelf was vrij warm. Er hing geen brandlucht en er was ook geen gesmolten plastic, en volgens mij is 10A ruim binnen de veilige marge om op te laden, maar ik vraag mij af of die dus gestopt is door overbehitting oid? Ik kan daar zelf niets over vinden.

Er stonden geen apparaten aan, wasmachines of waterkokers of stofzuigers of wat dan ook. Maar hij hing dus wel ruim 4 uur aan het stopcontact en trok zo'n 2,4KW erdoorheen al die tijd. Is het dan gewoon verstandig om een ander stopcontact te kiezen of wat is jullie advies hierin?

  • ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:14
gwg schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:11:
Ik ben bij een kennis waar ik de auto via een normaal stopcontact aan het opladen was. Op 10A. Nu is die er na 4:20 uur mee gestopt, de lader stopte er simpelweg gewoon mee. Nu kon ik hem wel gewoon weer aanzetten maar het intrigeerde mij waarom die gestopt was. Nu voelde ik aan de lader stopcontact zelf, die was vrij warm, en ook het stopcontact zelf was vrij warm. Er hing geen brandlucht en er was ook geen gesmolten plastic, en volgens mij is 10A ruim binnen de veilige marge om op te laden, maar ik vraag mij af of die dus gestopt is door overbehitting oid? Ik kan daar zelf niets over vinden.

Er stonden geen apparaten aan, wasmachines of waterkokers of stofzuigers of wat dan ook. Maar hij hing dus wel ruim 4 uur aan het stopcontact en trok zo'n 2,4KW erdoorheen al die tijd. Is het dan gewoon verstandig om een ander stopcontact te kiezen of wat is jullie advies hierin?
Dat doe je met een granny charger neem ik aan, zit daar niet een verklikkerlichtje op oid waaraan je de fout aflezen kunt? Misschien een temperatuursensor die getript is, wie zal het zeggen.

  • daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
gwg schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:11:
Ik ben bij een kennis waar ik de auto via een normaal stopcontact aan het opladen was. Op 10A. Nu is die er na 4:20 uur mee gestopt, de lader stopte er simpelweg gewoon mee. Nu kon ik hem wel gewoon weer aanzetten maar het intrigeerde mij waarom die gestopt was. Nu voelde ik aan de lader stopcontact zelf, die was vrij warm, en ook het stopcontact zelf was vrij warm. Er hing geen brandlucht en er was ook geen gesmolten plastic, en volgens mij is 10A ruim binnen de veilige marge om op te laden, maar ik vraag mij af of die dus gestopt is door overbehitting oid? Ik kan daar zelf niets over vinden.

Er stonden geen apparaten aan, wasmachines of waterkokers of stofzuigers of wat dan ook. Maar hij hing dus wel ruim 4 uur aan het stopcontact en trok zo'n 2,4KW erdoorheen al die tijd. Is het dan gewoon verstandig om een ander stopcontact te kiezen of wat is jullie advies hierin?
De lader heeft als het goed is een temperatuur sensor, daarom mag je geen verlengsnoer gebruiken. Beter stopcontact monteren kan helpen, maar ook de aansluiting van de draden moet perfect zijn.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3


  • gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 21:35

gwg

ASW1 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:14:
[...]

Dat doe je met een granny charger neem ik aan, zit daar niet een verklikkerlichtje op oid waaraan je de fout aflezen kunt? Misschien een temperatuursensor die getript is, wie zal het zeggen.
Ja klopt een granny charger. Ik zag eigenlijk niet zoveel behalve dat de LED groen aan het knipperen was, wat volgens mij indiceert dat de lader klaar is om te starten met opladen.
Oh well, ik heb hem op 8A gezet en weer aangezet op een ander stopcontact, kijken of dat iets doet.
daemonix schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:33:
[...]

De lader heeft als het goed is een temperatuur sensor, daarom mag je geen verlengsnoer gebruiken. Beter stopcontact monteren kan helpen, maar ook de aansluiting van de draden moet perfect zijn.
Gebruik zeker geen verlengsnoer! Ik denk inderdaad dat die de temperatuur gewoon even te hoog vond, ik heb hem iets verlaagd naar 8A en kijk even hoe zich dat verhoudt de komende uren.

[ Voor 29% gewijzigd door gwg op 23-06-2026 13:42 ]


  • FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Makrolon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:21:
[...]

Als jij er dan aan werkt om gelijk zinvolle dingen te vermelden die mogelijk een onveilige situatie bij de lezer voorkomen zal ik werken aan mn communicatie ja? ;)


Je kan er, zeker in een ouder huis gewoon niet van uit gaan dat het allemaal geschikt is om lang 10 of 13a door te trekken. Misschien gaat dat buitenwcd wel langs 3 centraal dozen met brakke lasdoppen er in.
Als je goed had gelezen, ik zei er meteen al bij ALS je bedrading het aankan. Dat moet je dus wel zeker weten en/of (laten) controleren. MITS je bedrading/aansluiting het aankan, dan is het geen enkel probleem. Ik heb bij twee verschillende huizen jarenlang uit een stopcontact jarenlang op 10A geladen bij het eerste huis en op 13A bij onze huidige woning zonder problemen.

Het punt lijkt me duidelijk. We zeggen beiden dat je het niet zomaar moet doen en ook niet bij twijfel.

[ Voor 9% gewijzigd door FlowDesign op 23-06-2026 22:56 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)


  • FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_3mg-xpNsPzy_gr4pbm99cC4vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3clZNx03dbyaELsOi3G2Kl6.jpg?f=fotoalbum_large
Heb vandaag de Raedian Neo 11kW binnen gekregen. Ziet er netjes uit. Wel grappig trouwens, hij is in grijs geleverd en er zitten extra zwarte panelen bij. Kan dus de kleur zelf kiezen :)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

Pagina: 1 ... 228 229 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen