Dit weekend zitten spelen met de nieuwe Engie Slim laden functionaliteit. Voor iedere kWh slim geladen is er een vergoeding van 3 cent. Sinds vorige week zijn er meer auto's en laadpalen te koppelen, ze gebruiken Enode als backend om alles te koppelen.
Onze Hyundai Kona SX2 en Skoda Kodiaq waren beide zo gekoppeld, zag ze beide in de app. De zappi laadpaal staat standaard in ECO+ mode, alleen laden op zon overschot.
Op het moment dat de Hyundai Kona is gekoppeld kan ik zien dat hij aan het laden en met wel vermogen, maar er is geen enkel inzicht na afloop in de laadsessies zelf, zie alleen na het beeindigen van een laadsessie dat de vergoeding wat is opgelopen. Er mist echt een stuk inzicht na afloop van het laden.
Het inzicht met de Skoda Kodiaq is beter, daar zie je in de app elke laadsessie los en welke vergoeding er is. Tijdens het laden is ook laadvermogen en percentage vol te zien.
Echter, na een paar uur de Kodiaq te hebben geladen was er een waarschuwing in the Skoda app dat de 12V batterij bijna leeg was en dat de cloud communicatie daarom was gestopt. Ik heb in het verleden hetzelfde gehad met de Kona icm HomeAssistant, daar 2 keer de 12V batterij leeg gehad waardoor de auto niets meer deed.
Het risico van een lege 12V accu wil ik niet lopen, dus ik wilde de auto's weer verwijderen. De Kona was zo verwijderd, maar de Kodiaq was niet te verwijderen, elke keer een foutmelding. Uiteindelijk vanochtend Engie gebeld (alleen maar telefonische support), na 20 minuten eindelijk iemand aan de lijn en ze moeten blijkbaar mbv het chassis nummer de koppeling handmatig verwijderen, maar dat duurt wel een paar werkdagen

. Jammer genoeg ook nergens bij Skoda iets van een overzicht waar je 3rd party access kunt stopzetten.
Als laatste test ook nog de Zappi laadpaal even gekoppeld aan slim laden, dat lukte volgens de app niet, alleen maar elke keer foutmeldingen aan het einde van het proces, maar opeens stond de laadpaal wel op vol vermogen te laden. Uiteindelijk op de myenergi website gevonden dat er wel een koppeling was, die daar verwijderd, Engie liet tot dat moment nog steeds niets in de app zien, dus registreerde niets qua slim laden.
Het idee van slim laden klinkt leuk, maar voor Hyundai/Skoda is er dus een risico op een lege 12V accu, dus ik hou het gewoon bij het aansturen van de laadpaal via HA. De koppeling met de zappi leggen ze wel, maar die wordt puur naar fast gezet, ook niet handig.