• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:40
ASS-Ware schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:14:
[...]

Dit is meer een manier om op iemands tenen te gaan staan en voegt niets toe aan de vraag of dit topic.
Als dat zo wordt opgevat, is dat jammer want dat was totaal niet mijn bedoeling. Ik had het anders kunnen formuleren, het was meer een waarschuwing dat wanneer je private lease overweegt, je uiteindelijk meer kwijt bent dan bij directe aanschaf. Redenen als “vervanging bij defect” zie ik niet zo, dat recht heb je met reguliere vervanging vaak ook. Mijn mening (de mijne he) is dat je dit gewoon moet aanschaffen, en als dat niet kan, sparen en op straat laden.

[ Voor 38% gewijzigd door Gramser op 11-06-2026 18:42 ]

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:07
Nokx schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:16:
Ik dacht ik gebruik dit topic om mijn vraag te stellen ipv een nieuw topic aan te maken.

Momenteel hebben we een Shell NewMotion Home Advanced 2.0 laadpaal staan via de werkgever van mijn vriendin, waar we onze zakelijke lease en privé elektrische auto's mee opladen.

Binnenkort gaan we verhuizen, maar het nieuwe huis heeft nog geen laadpaal. Via de werkgever zouden we een nieuwe laadpaal kunnen kopen voor +-€3150 'inclusief abonnementskosten' (voor de backoffice voor de automatische verrekening van laadsessies). Maar dit lijkt me erg gortig.

We hebben hierop zelf offertes opgevraagd voor zowel nieuwe laadpalen als voor het verhuizen van onze huidige laadpaal. Over het verhuizen hebben we echter teruggekregen dat het niet aan te raden is en dat ze sterk adviseren om een nieuwe lader aan te schaffen.

Herkennen jullie dit, of is dit een verkooppraatje?
Bedenk dat een Peblar bus. uitvoering dus met ERE mogelijkheid en zelfs 22 kW voor nog geen 1.000 euro kost, installatie als je zelf een beetje handig bent en veel voorwerk zelf kunt, is maximaal 400-500 euro.
Backoffice kost hooguit een paar tientjes en kun je dan ook uitzoeken welke de beste prijs heeft.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:24
Gramser schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 18:28:
[...]

Als dat zo wordt opgevat, is dat jammer want dat was totaal niet mijn bedoeling. Ik had het anders kunnen formuleren, het was meer een waarschuwing dat wanneer je private lease overweegt, je uiteindelijk meer kwijt bent dan bij directe aanschaf.
Dat weet degene die gaat leasen vast wel, maar nogmaals, het voegt niets toe en beantwoordt de vraag niet.

Net als wanneer ik vraag: Als ik een rode koop, kan ik dan ...
Antwoord: Je kan beter geen rode kopen.

• Gramser
  • Laatst online: 20:40
Ja joh, nou weten we het wel. Beschouw het maar als een soort excuses dan. Je vergelijking gaat overigens mank, want de vraag was of iemand private lease had en gedaan, en waarom. Ik gaf mijn overweging aan waarom iemand het niet zou moeten doen. Maar nu ook wel weer klaar mee hoor.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Nokx schreef op maandag 8 juni 2026 @ 18:43:
[...]

Enige voordeel is dat we nu automatisch kunnen verrekenen van laadsessies zonder dat we iets hoeven af te vragen van abonnementskosten. Maar blijkbaar voor een nieuwe paal moet dat wel, aldus hoe ik de mails van haar werkgever lees.

M,b,t, de 'abonnementskosten' vragen ze nu 449 euro voor een abonnement van 5 jaar. Is dat dan de backoffice fee? In de openingspost van dit topic zie ik ook deze terugkomen die naar eigen zeggen gratis is https://tapelectric.app/nl/laders-beheren/thuis-opladen/. Ja dan zullen we waarschijnlijk handmatig moeten declareren mbv rapporten uit Taps, maar dat is wellicht ook een oplossing.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer zo als ik zelf naar laadpalen ben aan het kijken. Wat zouden jullie aanraden voor onze situatie:
  • Laadpaal met vaste kabel
  • Load Balancing (we hebben een gasloze woning met warmtepomp + zonnepanelen)
  • We moeten in ieder geval op een manier laadsessies met de zakelijke leasewagen kunnen declareren
  • Maar ook onze privé auto kunnen opladen
  • Mogelijk nog iets van slimmigheid waardoor de auto's automatisch worden opgeladen wanneer er een overschot aan energie is (met het oog op het stoppen van de saldeerregeling). Ik zie oplossingen als evcc langskomen.
De 'backoffice fee' zijn er in verschillende verschijningen:
1. Bij TAP betaal jij als laadpaaleigenaar géén abonnement. Het verdienmodel van TAP is dat zij een opslag rekenen aan degenen die bij jou laden (bijvoorbeeld je werkgever). Als je zelf (met TAP) je laadpaal wilt uitbaten, en je wilt voor je werkgever dezelfde prijs aanhouden als op straat zal je de tarieven die je instelt dus 10% láger moeten instellen.
Volgens mij is e-flux (by Road) een andere optie waarbij je wél een abonnement betaald maar je dus geen rekening hoeft te houden met een opslag bij het bepalen van de prijzen. Maar ga geen 5 jarig backoffice abonnement neme.
Op deze manier hoef je niets handmatig te declareren: je stelt een prijs in en dit komt op de grote hoop bij je andere zakelijke laadsessie buiten de deur.
2. Een all-in laadpaalinstallatie waarin dit wordt afgekocht, zoals die 3150 euro. Daarin zit denk ik die 450 euro die jij aanhaalt. Dat is dus een maandabonnement van 7,50 euro per maand waar jij (of je werkgever) aan vast zit. Bij all-in installaties kan er een sim-kaart inzitten zodat er geen gedoe is met internetverbindingen en de laadpaal altijd verbinding kan houden met de backoffice.

Optie 2 is in mijn optie héél erg ongunstig, of dit nu via de werkgever gaat of dat je zelf een 'white label' koopt bij bijvoorbeeld Coolblue. Als je deze topics gaat doornemen wordt je héél ongelukkig. Je betaalt de hoofdprijs als particulier óf door contractvoorwaarden bij de werkgever maar je krijgt er niet de volledige controle over.

Mijn advies is altijd een eigen paal én backoffice nemen, dan houdt je zelf de regie. Je moet nadenken hoe je de paal wilt financiëren: via een opslag op de laadkosten per kwh óf misschien wilt je werkgever iets afspreken met bijtelling oid.

• Mr. Stup
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-06 12:52
Heb onlangs prive een elektrische auto gekocht en ben nu online aan het kijken naar de beste laadpaal voor mijn situatie:
  • Laadpaal met vaste kabel
  • Load Balancing (heb een gasloze woning met inductieplaat, warmtepomp + zonnepanelen)
  • MID meter voor de ERE registratie
Wat zouden jullie adviseren? Mis ik nog iets aan bovenstaande voor een goed advies?

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:02
Advies; gebruik de zoekfunctie?

En anders peblar business kopen

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

RoelsRules schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:08:
Advies; gebruik de zoekfunctie?

En anders peblar business kopen
Yep, nog steeds spijt van de home editie.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:06

Steef

GoT's Most Eaten

Steef schreef op zondag 7 juni 2026 @ 11:47:
[...]

50five pas is blijkbaar niet gratis (maandelijks abonnement), dus dat is geen optie - vind ik.

Ik heb zelf een Coolblue pas (NL-SH0, blijkbaar Shell) en een ANWB pas (NL-ANW) - maar die slikt de app niet. Starten van de sessie via de app werkt op dit moment ook niet.

Kortom, kan niet privé laden :*) Er staan zat publieke palen in de wijk, maar even kijken hoe snel ze dit oplossen.

Een "gewone" Peblar kopen om van het gezeur af te zijn kan altijd nog, dan kan ik de huidige uit elkaar gaan trekken en kijken of de peblar firmware er op wil.
Hoewel erg vervelend, heeft 50five dit in een weekje opgelost. Veel te traag natuurlijk, maar goed - het is opgelost :)

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO | Sigma 85 F1.4 DG DN Art

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik merk dat de vraag voor 'welke (nieuwe) laadpaal moet ik kiezen?' de laatste tijd frequent voorbij komt en meestal is het toch hetzelfde dansje om dezelfde vier EVSEs die op dit moment vooral erg courant zijn.
M.i. zijn dat de Peblar Business, de Zaptec Go 2 eventueel nog de Alfen EVE Single Pro-Line en als (veel) goedkoper alternatief (met veel minder standaard mogelijkheden en support) de Webasto Unite. Dit vooral omdat ze ERE ondersteunen wat nu natuurlijk helemaal hot is, naast aansturing met bijv. HomeAssistant (HA) of evcc, ze kunnen integreren met een backoffice (BO) waardoor laden op kosten van de werkgever/LM ook mogelijk is en in meer of mindere mate PV-gestuurd laden.

Met hulp van AI heb ik enkele kenmerken van die vier EVSEs in een tabel geplaatst en wellicht is het een idee gebaseerd op ervaringen om die tabel nog even te finetunen. Ik denk dat het een mooi beginpunt kan zijn (pinned, of in de TS) voor vele nieuwe elektrische rijders (of huidige rijders die naar ERE over willen). Zelf heb ik een Peblar Business dus heb ook een kleine vooringenomenheid voor die laadpaal, daarom vraag ik ook: schiet vooral op de input en verbeter mij daar waar ik de details niet correct, juist of volledig heb. Uiteindelijk hebben wij er baat bij een zo goed mogelijk overzicht te bieden vanuit een zo breed mogelijk perspectief.
OnderdeelPeblar BusinessZaptec Go 2Alfen Eve Single Pro-LineWebasto Unite
VermogenTot 22 kW 3-faseTot 22 kW 3-fase, 7,4 kW 1-fase3,7 tot 22 kWTot 22 kW
AppGeen native appSterke appApp/portal, meer installateurgerichtApp/portal afhankelijk van actuele ondersteuning
WebappSterk: lokale webinterface en browserbedieningPortal/cloudgerichtMyEve/backofficegerichtLokale configuratie-interface
Remote accessVia netwerk/backoffice mogelijkVia Zaptec CloudVia backoffice/OCPPVia OCPP/backend/EMS
Local accessJa, sterk puntBeperkt, cloud centraalBeperkt voor eindgebruikerJa, maar technisch
Internet verplichtNiet voor basis/lokaal, wel voor remote/backoffice/updatesVoor slimme functies feitelijk noodzakelijkVoor ALB-licentie, remote, updates en backoffice relevantStandalone mogelijk, slim beheer vraagt netwerk
Vaste kabelJa, of socketNee, socket met kabelslotJa, of socketAfhankelijk van uitvoering, minder sterk punt
Losse kabel vastzettenBij socket-uitvoering mogelijkJa, kabelslotAfhankelijk van uitvoeringAfhankelijk van uitvoering
Pv-gestuurd ladenNative solar-modi: Fast, Smart, Pure SolarBeschikbaar via Zaptec Sense/cloud onder voorwaardenVia Solar Charging met Active Load BalancingVooral via EMS/Modbus/OCPP, minder out-of-the-box
Fasewissel bij pvAutomatisch 1-fase/3-fase, inclusief terugschakelen met vertraging/filterMogelijk, maar instellingen en cloud/API-route zijn belangrijkMogelijk, maar configuratie/licentie-afhankelijkNiet het sterke native punt
Dynamic load balancingP1, Modbus of CT-oplossingen; P1/Modbus logischer bij pvVia Zaptec Sense/Zaptec CloudVia Active Load Balancing, P1 of ModbusVia local load management/Modbus, meer zelf doen
CT-klemmen nodig?Diverse merken P1 of kWh-meters, CT-klemmen als alternatief, geen PV-gestuurd laden bij CT-klemmenNee, Zaptec Sense P1 is de logische routeNee, P1 of Modbus mogelijkNiet per se, afhankelijk van gekozen EMS
HomeWizard P1OndersteundNiet de native routeOndersteund voor ALBNiet de standaardroute
Gepland ladenNative planning aanwezigApp-planning aanwezig, maar API-DLB en Scheduled Charging combineren niet onbeperktVia backoffice/EMS mogelijkVia backend/EMS
Dynamische prijzenM.u.v. planning niet out-of-the-box, optioneel via backoffice/EMSVia app/ecosysteem mogelijk, maar cloudafhankelijkVooral via backoffice/EMSVooral via EMS/OCPP
ERE-basisSterk door Business met MID en backoffice-optiesMID aanwezig, maar check inboekdienstverlenerSterk door MID/backofficeMID mogelijk, maar check support en inboekdienstverlener
BackofficeOCPP/backoffice mogelijkOCPP 1.6J via cloudSterk puntOCPP mogelijk
Out-of-the-box zonder HA/EVCCBeste totaalbalansGoed voor normaal laden, minder voor autonome pv-regelingGoed bij juiste installateur/configuratieZwakste van de vier
De tabel heb ik d.m.v. ChatGPT 5.5 Pro Extended laten maken, ik heb de vier modellen gegeven en de eerste 'parameters' waarop vergeleken moet worden (eerste kolom), ik heb gevraagd om een zo objectief mogelijke vergelijking. Voor de Peblar heb ik enkele zaken verder uitgewerkt omdat ik daarvan wist dat ze niet compleet waren. Voor de andere drie mist bij mij die kennis.
Nogmaals voel je vrij om aan te geven wat ik moet verbeteren en geef daarvoor bij voorkeur een bron dan ga ik per cel die verwijzing maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• bonetone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:49

bonetone

2B Silver Sonic

klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Ik heb de Home Plus, die heeft wel een ERE meter.
Maar dus maximaal 11 kW laden op 3 fasen.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:35
@True De Alfen single S-line kan dat ook. T.o.v. de pro ben je alleen beperkt tot 16A, dus 11kW. En je hebt geen display. De rest geldt hetzelfde voor.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Kanoet
  • Nu online
True schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:57:
Ik merk dat de vraag voor 'welke (nieuwe) laadpaal moet ik kiezen?' de laatste tijd frequent voorbij komt en meestal is het toch hetzelfde dansje om dezelfde vier EVSEs die op dit moment vooral erg courant zijn.
....
tabel

De tabel heb ik d.m.v. ChatGPT 5.5 Pro Extended laten maken, ik heb de vier modellen gegeven en de eerste 'parameters' waarop vergeleken moet worden (eerste kolom), ik heb gevraagd om een zo objectief mogelijke vergelijking. Voor de Peblar heb ik enkele zaken verder uitgewerkt omdat ik daarvan wist dat ze niet compleet waren. Voor de andere drie mist bij mij die kennis.
Nogmaals voel je vrij om aan te geven wat ik moet verbeteren en geef daarvoor bij voorkeur een bron dan ga ik per cel die verwijzing maken.
Goede zet! Ik heb zelf ook Peblar Business maar durfde die niet aan te raden want ik kende de rest niet. Maargoed wie heeft er wel 4 laadpalen geprobeerd? Chatgpt dus ;)

Tip voor de tabel: Peblar Dynamische prijzen: Niet het sterkste native punt; eerder via planning/backoffice/EMS moet eigenlijk zijn: (nog) niet aanwezig. Kan wel via backoffice of EVCC.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kanoet schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:49:
[...]

Goede zet! Ik heb zelf ook Peblar Business maar durfde die niet aan te raden want ik kende de rest niet. Maargoed wie heeft er wel 4 laadpalen geprobeerd? Chatgpt dus ;)

Tip voor de tabel: Peblar Dynamische prijzen: Niet het sterkste native punt; eerder via planning/backoffice/EMS moet eigenlijk zijn: (nog) niet aanwezig. Kan wel via backoffice of EVCC.
Ik vind 'nog' nogal zwak. Als het beschikbaar is moet de cel geüpdatet worden, tot die tijd koop je een product wat iets niet heeft.

• Kanoet
  • Nu online
klump4u schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 17:15:
[...]

Ach, grote kans dat toen je je Peblar kocht het hele ERE gebeuren nog keivaag was. Die business kost waarschijnlijk 300 euro meer. Als het voor jou toen geen meerwaarde had dan noem ik het gewoon verstandig om gaan met je geld. _/-\o_

• Kanoet
  • Nu online
True schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:53:
[...]

Ik vind 'nog' nogal zwak. Als het beschikbaar is moet de cel geüpdatet worden, tot die tijd koop je een product wat iets niet heeft.
Klopt, 'nog' kan ook weg. Is meer mijn naïeve hoop. Met de populariteit en de hoeveelheid dynamische contracten verwacht ik dat het er wel een keer ingebakken gaat worden. Maar daar heb ik totaal geen onderlegde reden voor.

Maar zoals het nu staat "niet het sterkste punt" suggereert dat het er wél in zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Kanoet op 12-06-2026 22:59 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kanoet schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:58:
[...]

Klopt, 'nog' kan ook weg. Is meer mijn naïeve hoop. Met de populariteit en de hoeveelheid dynamische contracten verwacht ik dat het er wel een keer ingebakken gaat worden. Maar daar heb ik totaal geen onderlegde reden voor.

Maar zoals het nu staat "niet het sterkste punt" suggereert dat het er wél in zit.
Ah zo, in een eerdere versie stond daar dat het wel mogelijk was i.c.m. 'scheduled' laden, wat in principe klopt omdat je de prijzen van te voren weet, maar autonoom dynamisch laden is niet out-of-the-box mogelijk en heb je HA/evcc voor nodig.
Ik zal het aanpassen naar: 'M.u.v. planning niet out-of-the-box, optioneel via backoffice/EMS'

• Ax05
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:21
macfocus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:53:
Ik heb even jullie hulp , kennis en ervaring nodig. (Ff herplaatst want hij stond een tikkie onzichtbaar onder een reactie van mezelf op een ander bericht )

Situatie:
  • Kia EV6 van de baas
  • Eigen laadpaal (Easee Charge Lite)
  • E-flux voor de verrekening van de laadkosten naar de baas
  • Jaarlijks 3850 Kw opwek van zonnepanelen op 1 fase (Oudere installatie, met domme inverter)

Problemen en wensen (zoals iedereen)
  • Salderen gaat eraf, dus efficiënter om waar mogelijk op zonnestroom te laden
  • Wil ERE certificaten gaan doen
  • Moet ad-hoc laden op volle snelheid uit het net kunnen forceren.
  • Auto moet simpel op tijd "x" vol kunnen zijn.
  • De huidige Easee ondersteunt geen ERE dus moet dan vervangen worden.
  • Zonneladen op een Easee schijnt niet super te werken
  • Meerdere operators op een Easee schijnt ook niet te kunnen (E-flux + zonnestroom?)
  • Paal moet een socket hebben, geen vaste kabel

Wie weet of ik met bv een Easee Charge Pro/Max wel wegkom?
    Voordeel zou nl. zijn dat ik alleen de zogenaamde ChargeBerry hoef te vervangen (klik en klaar)
Of moet ik naar een hele andere paal en zo ja, welke dan?

Ik hoef geen thuis automatisering, maar wil wel de paal zelf kunnen beheren en bv. zelf mijn prijzen bepalen.
Ik heb 2 Easee's en beide gekoppeld aan E-Flux. 1 is al een Max en de Home wordt in september geswapt voor de Max zodat op beide palen de ERE binnen gehaald kan worden. Heb de Easee Max via Lekkerladen.nl gekoppeld en de eerste 1800 kWh verbruikt. Jaarlijks kom ik met mijn vrouw uit op een kleine 10.000 kWh aan ev verbruik.

Mijn wens is nog om Slim Laden van Frank te koppelen i.c.m. E-Flux om de kWh zo voordelig mogelijk in de ev's te krijgen.

Heb de vraag bij Frank uitstaan.

Update: antwoord van E-Flux:

Ons platform is charge point agnostic, dus het kan laadessies beheren en vergoeden op je Easee-laadpalen, zolang de laadpaal correct is geregistreerd en beheerd in ons dashboard en je een kWh-tarief hebt ingesteld (niet “free”).

De “Slim laden”-opzet met Frank Energie (via Enode) blokkeert dit niet, omdat vergoeding is gebaseerd op de sessies die in ons systeem zijn geregistreerd en op het tarief dat je instelt, en niet op de betaalmethode van de bestuurder.

[ Voor 11% gewijzigd door Ax05 op 16-06-2026 06:20 ]

E208, ID3, 2x Easee Max, SigenStor 15 kW 27 kWh + Gateway, PV 6885 Wp zuid PV 2730 Wp oost.

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
Dit weekend zitten spelen met de nieuwe Engie Slim laden functionaliteit. Voor iedere kWh slim geladen is er een vergoeding van 3 cent. Sinds vorige week zijn er meer auto's en laadpalen te koppelen, ze gebruiken Enode als backend om alles te koppelen.

Onze Hyundai Kona SX2 en Skoda Kodiaq waren beide zo gekoppeld, zag ze beide in de app. De zappi laadpaal staat standaard in ECO+ mode, alleen laden op zon overschot.

Op het moment dat de Hyundai Kona is gekoppeld kan ik zien dat hij aan het laden en met wel vermogen, maar er is geen enkel inzicht na afloop in de laadsessies zelf, zie alleen na het beeindigen van een laadsessie dat de vergoeding wat is opgelopen. Er mist echt een stuk inzicht na afloop van het laden.

Het inzicht met de Skoda Kodiaq is beter, daar zie je in de app elke laadsessie los en welke vergoeding er is. Tijdens het laden is ook laadvermogen en percentage vol te zien.

Echter, na een paar uur de Kodiaq te hebben geladen was er een waarschuwing in the Skoda app dat de 12V batterij bijna leeg was en dat de cloud communicatie daarom was gestopt. Ik heb in het verleden hetzelfde gehad met de Kona icm HomeAssistant, daar 2 keer de 12V batterij leeg gehad waardoor de auto niets meer deed.

Het risico van een lege 12V accu wil ik niet lopen, dus ik wilde de auto's weer verwijderen. De Kona was zo verwijderd, maar de Kodiaq was niet te verwijderen, elke keer een foutmelding. Uiteindelijk vanochtend Engie gebeld (alleen maar telefonische support), na 20 minuten eindelijk iemand aan de lijn en ze moeten blijkbaar mbv het chassis nummer de koppeling handmatig verwijderen, maar dat duurt wel een paar werkdagen :-(. Jammer genoeg ook nergens bij Skoda iets van een overzicht waar je 3rd party access kunt stopzetten.

Als laatste test ook nog de Zappi laadpaal even gekoppeld aan slim laden, dat lukte volgens de app niet, alleen maar elke keer foutmeldingen aan het einde van het proces, maar opeens stond de laadpaal wel op vol vermogen te laden. Uiteindelijk op de myenergi website gevonden dat er wel een koppeling was, die daar verwijderd, Engie liet tot dat moment nog steeds niets in de app zien, dus registreerde niets qua slim laden.

Het idee van slim laden klinkt leuk, maar voor Hyundai/Skoda is er dus een risico op een lege 12V accu, dus ik hou het gewoon bij het aansturen van de laadpaal via HA. De koppeling met de zappi leggen ze wel, maar die wordt puur naar fast gezet, ook niet handig.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jwillemsen schreef op maandag 15 juni 2026 @ 13:58:
Dit weekend zitten spelen met de nieuwe Engie Slim laden functionaliteit. Voor iedere kWh slim geladen is er een vergoeding van 3 cent. Sinds vorige week zijn er meer auto's en laadpalen te koppelen, ze gebruiken Enode als backend om alles te koppelen.

Onze Hyundai Kona SX2 en Skoda Kodiaq waren beide zo gekoppeld, zag ze beide in de app. De zappi laadpaal staat standaard in ECO+ mode, alleen laden op zon overschot.

Op het moment dat de Hyundai Kona is gekoppeld kan ik zien dat hij aan het laden en met wel vermogen, maar er is geen enkel inzicht na afloop in de laadsessies zelf, zie alleen na het beeindigen van een laadsessie dat de vergoeding wat is opgelopen. Er mist echt een stuk inzicht na afloop van het laden.

Het inzicht met de Skoda Kodiaq is beter, daar zie je in de app elke laadsessie los en welke vergoeding er is. Tijdens het laden is ook laadvermogen en percentage vol te zien.

Echter, na een paar uur de Kodiaq te hebben geladen was er een waarschuwing in the Skoda app dat de 12V batterij bijna leeg was en dat de cloud communicatie daarom was gestopt. Ik heb in het verleden hetzelfde gehad met de Kona icm HomeAssistant, daar 2 keer de 12V batterij leeg gehad waardoor de auto niets meer deed.

Het risico van een lege 12V accu wil ik niet lopen, dus ik wilde de auto's weer verwijderen. De Kona was zo verwijderd, maar de Kodiaq was niet te verwijderen, elke keer een foutmelding. Uiteindelijk vanochtend Engie gebeld (alleen maar telefonische support), na 20 minuten eindelijk iemand aan de lijn en ze moeten blijkbaar mbv het chassis nummer de koppeling handmatig verwijderen, maar dat duurt wel een paar werkdagen :-(. Jammer genoeg ook nergens bij Skoda iets van een overzicht waar je 3rd party access kunt stopzetten.

Als laatste test ook nog de Zappi laadpaal even gekoppeld aan slim laden, dat lukte volgens de app niet, alleen maar elke keer foutmeldingen aan het einde van het proces, maar opeens stond de laadpaal wel op vol vermogen te laden. Uiteindelijk op de myenergi website gevonden dat er wel een koppeling was, die daar verwijderd, Engie liet tot dat moment nog steeds niets in de app zien, dus registreerde niets qua slim laden.

Het idee van slim laden klinkt leuk, maar voor Hyundai/Skoda is er dus een risico op een lege 12V accu, dus ik hou het gewoon bij het aansturen van de laadpaal via HA. De koppeling met de zappi leggen ze wel, maar die wordt puur naar fast gezet, ook niet handig.
Bij VW heb ik in de app de volgende optie:
"Optimised battery use
By using the high-voltage battery, more energy is available in the vehicle for operating via de app (affects range)."
Ik heb dat ding al 1,5jr uit staan en tot recent (API wijzigingen VAG) nog nooit 12V problemen gehad. Nu wil dat niet zeggen dat dat niet zo kan zijn, of hetzelfde is voor Skoda óf voor een PHEV. Maar ik denk dat het wel los loopt eigenlijk ;) (en niet leeg loopt).

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
True schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:32:
[...]

Bij VW heb ik in de app de volgende optie:
"Optimised battery use
By using the high-voltage battery, more energy is available in the vehicle for operating via de app (affects range)."
Ik heb dat ding al 1,5jr uit staan en tot recent (API wijzigingen VAG) nog nooit 12V problemen gehad. Nu wil dat niet zeggen dat dat niet zo kan zijn, of hetzelfde is voor Skoda óf voor een PHEV. Maar ik denk dat het wel los loopt eigenlijk ;) (en niet leeg loopt).
Het is blijkbaar een groot verschil of je handmatig de app gebruikt of dat een 3rd party via de API de status van de auto opvraagt. Lijkt erop dat het pollen van de status via de API er elke keer voor zorgt dat de auto veel meer doet, wat op zich logisch is, ik zie in de engie app continue laad vermogen en batterij percentage, ik neem aan dat hij dat normaal niet altijd naar de cloud stuurt.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jwillemsen schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Het is blijkbaar een groot verschil of je handmatig de app gebruikt of dat een 3rd party via de API de status van de auto opvraagt. Lijkt erop dat het pollen van de status via de API er elke keer voor zorgt dat de auto veel meer doet, wat op zich logisch is, ik zie in de engie app continue laad vermogen en batterij percentage, ik neem aan dat hij dat normaal niet altijd naar de cloud stuurt.
Bij KIA (en dus ook Hyundai), en dus mogelijk ook bij de VW-group, zit in de API een optie om de auto geforceerd wakker te maken voor de laatste status. In de app gebruiken ze een cached dataset, tenzij je geforceerd refreshed. Dat wakker maken gaat dus op de 12V accu. Als je dat dus continue doet (vanwege optimised laden) loopt ie leeg, tenzij hij weer bijgeladen wordt vanuit HV batterij of inkomende stroom vanuit Laadpaal.

Bij KIA lijkt het zo te zijn dat de 12V batterij opladen vanuit HV wel gebeurt als de auto niet gekoppeld is aan laadpaal (tot een maximum van ? x per dag), maar als hij wel gekoppeld is aan laadpaal, moet de 12V accu vanuit de laadpaal opgeladen worden. Als die echter uit/standby staat, maar wel verbonden ivm optimized laden, krijgt de 12V accu alsnog geen stroom en loopt de 12V accu dus langzaam leeg omdat je de auto steeds wakker maakt.

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-06 12:40
Kunnen jullie met mij mee denken? Op dit moment heb ik een Zonneplan charge 2 hangen die dus niet voldoet aan de MID eisen. Tot nu mijn kop in het zand gestoken want "teveel moeite". Maar met 3700 kwh geladen sinds 1 januari ben ik gek als ik niet naar de opties ga kijken.

Heel stom maar de laadpaal hangt er pas sinds november. Nu wil ik deze er af (laten) halen en verkopen en een geschikte laadpaal aanschaffen.

Situatie nu:
  • Zonnepanelen maar niet genoeg om het relevant te maken voor de laadpaal keuze
  • Dynamisch contract bij Zonneplan
  • Zonneplan Charge 2 zonder mid meter
  • Meterkast is aangepast op 3 fase
Als opties zat ik te kijken naar:
  • Tesla wall connector. Goedkoop en een match met mijn auto maar geen load balancing dus extra kosten om dit te regelen
  • Zaptec go 2. Duurder en hoop features die ik niet direct ga gebruiken. Regelt DLB via de P1 poort alleen deze wordt op dit moment al gebruikt door de dongel van Zonneplan.
Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie denken dat ik een 2ehands Charge 2 nog oplevert op marktplaats?

• jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:02
Vissert schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:48:
Kunnen jullie met mij mee denken? Op dit moment heb ik een Zonneplan charge 2 hangen die dus niet voldoet aan de MID eisen. Tot nu mijn kop in het zand gestoken want "teveel moeite". Maar met 3700 kwh geladen sinds 1 januari ben ik gek als ik niet naar de opties ga kijken.

Heel stom maar de laadpaal hangt er pas sinds november. Nu wil ik deze er af (laten) halen en verkopen en een geschikte laadpaal aanschaffen.

Situatie nu:
  • Zonnepanelen maar niet genoeg om het relevant te maken voor de laadpaal keuze
  • Dynamisch contract bij Zonneplan
  • Zonneplan Charge 2 zonder mid meter
  • Meterkast is aangepast op 3 fase
Als opties zat ik te kijken naar:
  • Tesla wall connector. Goedkoop en een match met mijn auto maar geen load balancing dus extra kosten om dit te regelen
  • Zaptec go 2. Duurder en hoop features die ik niet direct ga gebruiken. Regelt DLB via de P1 poort alleen deze wordt op dit moment al gebruikt door de dongel van Zonneplan.
Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie denken dat ik een 2ehands Charge 2 nog oplevert op marktplaats?
Ik heb een charge2 op marktplaats voor 375 en dat vinden mensen nog te duur.

Goed om te weten: Zonneplan weigert mee te werken aan overdracht lader - zodra je de lader verkoopt worden alle slimme functies uitgeschakeld (lees: worden niet ondersteund).

De koper kan dus niet gebruik maken van de app van zonneplan - ook niet als klant bij zonneplan is aangesloten. Zonneplan wil alleen overdracht gegevens doen als lader op hetzelfde adres blijft - dus als als je je huis zou verkopen - dan zou overdracht wel mogelijk zijn.
-> Klink ongeloofwaardig ? Vraag het Kiki

Echt super jammer want ik was echt tevreden over service, prijs en kwaliteit - dit is wel een domper op de hele ervaring. Ook heel flauw van zonneplan - want technisch kunnen ze dit natuurlijk gewoon ondersteunen.

[ Voor 5% gewijzigd door jan100 op 15-06-2026 18:33 ]

• Vissert
jan100 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:31:
[...]

Ik heb een charge2 op marktplaats voor 375 en dat vinden mensen nog te duur.

Goed om te weten: Zonneplan weigert mee te werken aan overdracht lader - zodra je de lader verkoopt worden alle slimme functies uitgeschakeld (lees: worden niet ondersteund).

De koper kan dus niet gebruik maken van de app van zonneplan - ook niet als klant bij zonneplan is aangesloten. Zonneplan wil alleen overdracht gegevens doen als lader op hetzelfde adres blijft - dus als als je je huis zou verkopen - dan zou overdracht wel mogelijk zijn.
-> Klink ongeloofwaardig ? Vraag het Kiki

Echt super jammer want ik was echt tevreden over service, prijs en kwaliteit - dit is wel een domper op de hele ervaring. Ook heel flauw van zonneplan - want technisch kunnen ze dit natuurlijk gewoon ondersteunen.
Bedankt voor de reactie! Interessant om te horen want dit had ik idd niet verwacht van Zonneplan.

Als ik het aan Kiki vraagt dan zegt die het volgende:

Je mag je **Zonneplan Charge 2** gewoon verkopen op Marktplaats, daar zitten geen administratieve consequenties aan vanuit Zonneplan. De laadpaal is jouw eigendom, dus je bepaalt zelf wat je ermee doet.

Let wel op een paar praktische punten:
- De fabrieksgarantie en het Zonneplan Serviceplan gelden standaard 3 jaar vanaf installatie, maar zijn gekoppeld aan het oorspronkelijke adres en de eerste eigenaar. De nieuwe koper kan dus geen aanspraak maken op service of garantie via Zonneplan.
- De laadpaal werkt alleen als hij goed wordt aangesloten door een erkend installateur. Adviseer de koper om de installatie door een vakman te laten doen.
- Je Zonneplan-app en eventuele slimme functies (zoals Slim Automatisch laden) zijn gekoppeld aan jouw energiecontract en Connect. De nieuwe eigenaar kan deze functies alleen gebruiken als hij zelf klant wordt bij Zonneplan.

Wil je nog weten hoe je de laadpaal het beste kunt demonteren of wat je aan de koper moet meegeven?

• jan100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:02
Vissert schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:45:
[...]

Bedankt voor de reactie! Interessant om te horen want dit had ik idd niet verwacht van Zonneplan.

Als ik het aan Kiki vraagt dan zegt die het volgende:

Je mag je **Zonneplan Charge 2** gewoon verkopen op Marktplaats, daar zitten geen administratieve consequenties aan vanuit Zonneplan. De laadpaal is jouw eigendom, dus je bepaalt zelf wat je ermee doet.

Let wel op een paar praktische punten:
- De fabrieksgarantie en het Zonneplan Serviceplan gelden standaard 3 jaar vanaf installatie, maar zijn gekoppeld aan het oorspronkelijke adres en de eerste eigenaar. De nieuwe koper kan dus geen aanspraak maken op service of garantie via Zonneplan.
- De laadpaal werkt alleen als hij goed wordt aangesloten door een erkend installateur. Adviseer de koper om de installatie door een vakman te laten doen.
- Je Zonneplan-app en eventuele slimme functies (zoals Slim Automatisch laden) zijn gekoppeld aan jouw energiecontract en Connect. De nieuwe eigenaar kan deze functies alleen gebruiken als hij zelf klant wordt bij Zonneplan.

Wil je nog weten hoe je de laadpaal het beste kunt demonteren of wat je aan de koper moet meegeven?
Hmm, ik doe deze vraag:
kan ik mijn zonneplan lader op marktplaats verkopen en blijven de slimme functies dan gewoon werken voor de koper

Antwoord Kiki:
Je kunt je Zonneplan Charge laadpaal op Marktplaats verkopen, maar er zijn een paar belangrijke dingen om rekening mee te houden:
  • Slimme functies werken alleen op het originele adres: De slimme functies (zoals Slim automatisch laden, Dynamic Load Balancing en bediening via de Zonneplan-app) zijn alleen te gebruiken op het adres waar de laadpaal oorspronkelijk is geïnstalleerd. Overdracht van deze functies is alleen mogelijk aan een nieuwe bewoner op datzelfde adres, niet als de laadpaal wordt verplaatst naar een ander huis.
  • Overdracht aan nieuwe bewoner: Als de laadpaal op het originele adres blijft, kan de nieuwe eigenaar zich aanmelden via 👉 dit formulier. Daarna kan hij/zij de laadpaal gewoon slim gebruiken, mits er ook een Zonneplan Energiecontract is.
  • Verplaats je de laadpaal naar een ander adres? Dan kunnen wij de slimme functies niet koppelen aan de nieuwe gebruiker. De laadpaal werkt dan alleen als ‘domme’ laadpaal (dus zonder slimme aansturing via de app).
-> En als je belt krijg je dat verhaal ook

• Vissert
jan100 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:54:
[...]

Hmm, ik doe deze vraag:
kan ik mijn zonneplan lader op marktplaats verkopen en blijven de slimme functies dan gewoon werken voor de koper

Antwoord Kiki:
Je kunt je Zonneplan Charge laadpaal op Marktplaats verkopen, maar er zijn een paar belangrijke dingen om rekening mee te houden:
  • Slimme functies werken alleen op het originele adres: De slimme functies (zoals Slim automatisch laden, Dynamic Load Balancing en bediening via de Zonneplan-app) zijn alleen te gebruiken op het adres waar de laadpaal oorspronkelijk is geïnstalleerd. Overdracht van deze functies is alleen mogelijk aan een nieuwe bewoner op datzelfde adres, niet als de laadpaal wordt verplaatst naar een ander huis.
  • Overdracht aan nieuwe bewoner: Als de laadpaal op het originele adres blijft, kan de nieuwe eigenaar zich aanmelden via 👉 dit formulier. Daarna kan hij/zij de laadpaal gewoon slim gebruiken, mits er ook een Zonneplan Energiecontract is.
  • Verplaats je de laadpaal naar een ander adres? Dan kunnen wij de slimme functies niet koppelen aan de nieuwe gebruiker. De laadpaal werkt dan alleen als ‘domme’ laadpaal (dus zonder slimme aansturing via de app).
-> En als je belt krijg je dat verhaal ook
Heel bijzonder...

De slimme functies van de laadpaal zijn dus niet adres gebonden?
Kiki
·
20:04
Klopt, de slimme functies van de Zonneplan Charge 2 laadpaal zijn niet gebonden aan een specifiek adres. Ze zijn gekoppeld aan het Zonneplan Energiecontract en de Zonneplan-app van de gebruiker.

Dus:

Nieuwe eigenaar = nieuwe slimme functies: Als de koper een Zonneplan Energiecontract afsluit op zijn eigen adres en de laadpaal koppelt aan zijn Zonneplan-app, kan hij gewoon gebruikmaken van alle slimme functies zoals zonladen en slim automatisch laden.
Geen Zonneplan Energie? Dan werkt de laadpaal als een gewone laadpaal, zonder de slimme sturing via de app.
De laadpaal zelf is dus overdraagbaar en niet gelockt op jouw adres.

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:08

edautz

Meten is weten.

Get!em schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:36:
[...]

Bij KIA (en dus ook Hyundai), en dus mogelijk ook bij de VW-group, zit in de API een optie om de auto geforceerd wakker te maken voor de laatste status. In de app gebruiken ze een cached dataset, tenzij je geforceerd refreshed. Dat wakker maken gaat dus op de 12V accu. Als je dat dus continue doet (vanwege optimised laden) loopt ie leeg, tenzij hij weer bijgeladen wordt vanuit HV batterij of inkomende stroom vanuit Laadpaal.

Bij KIA lijkt het zo te zijn dat de 12V batterij opladen vanuit HV wel gebeurt als de auto niet gekoppeld is aan laadpaal (tot een maximum van ? x per dag), maar als hij wel gekoppeld is aan laadpaal, moet de 12V accu vanuit de laadpaal opgeladen worden. Als die echter uit/standby staat, maar wel verbonden ivm optimized laden, krijgt de 12V accu alsnog geen stroom en loopt de 12V accu dus langzaam leeg omdat je de auto steeds wakker maakt.
Ik lees mijn KIA E-Niro al anderhalf jaar via Homeassistant om de paar uur uit. In Homeassistant kun je ook het 12V batterij niveau opvragen. Deze schommelt dit jaar tussen de 70 en 90% met een paar uitschieters naar boven en beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O3giW9738JaeVqm6L6chm3NJAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NvAAO7yx7N9gFoPyR9Sjghvl.png?f=fotoalbum_large

In Maart was ik op vakantie en stond de auto op een parkeerplaats bij Schiphol en is in stand-by gegaan, derhalve een vlakke lijn bij het accuniveau.
Hiervoor had ik een elektrische Kona. Ik weet dat de 12V batterij vanuit de 400V accu werd bijgeladen. Ik ga ervanuit dat dit mijn KIA ook het geval is. Tot nu toe geen lege 12V batterij gehad en zou ook niet mogen voorkomen.

En er lekker warmpjes bij zitten.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

edautz schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:04:
[...]

Ik lees mijn KIA E-Niro al anderhalf jaar via Homeassistant om de paar uur uit. In Homeassistant kun je ook het 12V batterij niveau opvragen. Deze schommelt dit jaar tussen de 70 en 90% met een paar uitschieters naar boven en beneden.

[Afbeelding]

In Maart was ik op vakantie en stond de auto op een parkeerplaats bij Schiphol en is in stand-by gegaan, derhalve een vlakke lijn bij het accuniveau.
Hiervoor had ik een elektrische Kona. Ik weet dat de 12V batterij vanuit de 400V accu werd bijgeladen. Ik ga ervanuit dat dit mijn KIA ook het geval is. Tot nu toe geen lege 12V batterij gehad en zou ook niet mogen voorkomen.
Komt omdat de integratie in Homeassistant de limiet netjes houd. Ik lees t ook al 2 jaar uit. Evcc doet t ook netjes. Maar je kunt de limiet en de forcering aanpassen in de settings. En dan kan t wel ten koste gaan. Bijv elk 15 minuten.

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:37
Get!em schreef op maandag 15 juni 2026 @ 22:32:
[...]

Komt omdat de integratie in Homeassistant de limiet netjes houd. Ik lees t ook al 2 jaar uit. Evcc doet t ook netjes. Maar je kunt de limiet en de forcering aanpassen in de settings. En dan kan t wel ten koste gaan. Bijv elk 15 minuten.
Hoe kun je je Kia koppelen aan HA? Dat is alleen tijdens een laadsessie of altijd?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

onnaj schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Hoe kun je je Kia koppelen aan HA? Dat is alleen tijdens een laadsessie of altijd?
Altijd.

GitHub - Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo: A Home Assistant HACS integration that supports Kia Connect(Uvo) and Hyundai Bluelink. The integration supports the EU, Canada and the USA. · GitHub

Let op, het opvragen van een refreshtoken om deze integratie werkend te maken is een beetje onhandig en vereist wat commandline / python zaken.

Draait het eenmaal, dan verloopt de refreshtoken niet zomaar. Ik heb hem nu 1x voor eerste keer moeten aanmaken en 1x na een crash/reinstall, in 1 jaar tijd.

Met ultra card visualisatie kun je er dan wat leuks van maken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnPx9LskKZXy_ehEpFdFc0hLa0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JD62n5zzB2GxQJ1yOMKTbcvf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 16-06-2026 10:37 ]

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:37
Get!em schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:36:
[...]

Altijd.

GitHub - Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo: A Home Assistant HACS integration that supports Kia Connect(Uvo) and Hyundai Bluelink. The integration supports the EU, Canada and the USA. · GitHub

Let op, het opvragen van een refreshtoken om deze integratie werkend te maken is een beetje onhandig en vereist wat commandline / python zaken.

Draait het eenmaal, dan verloopt de refreshtoken niet zomaar. Ik heb hem nu 1x voor eerste keer moeten aanmaken en 1x na een crash/reinstall, in 1 jaar tijd.

Met ultra card visualisatie kun je er dan wat leuks van maken. [Afbeelding]
Dat is wel gaaf! Ik moet nog beginnen met HA en twijfelde om alleen EVCC te nemen, maar zo'n dingen overtuigen me meer om toch HA te nemen (met evt EVCC)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

onnaj schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Dat is wel gaaf! Ik moet nog beginnen met HA en twijfelde om alleen EVCC te nemen, maar zo'n dingen overtuigen me meer om toch HA te nemen (met evt EVCC)
EVCC en Homeassistant maken voor de KIA overigens gebruik van dezelfde onderliggende library om naar de KIA api te komen. Ze hebben elk hun eigen implementatie ervan en kunnen onafhankelijk van elkaar naar de KIA api om data op te halen.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:44
Vraagje over eventuele groepenkast update.

Huidige situatie, 3x25 A aansluiting met een domme lader achter een 16A automaat. De lader is begrensd op 8 kw en bekabeld met 6mm2.

Ivm hybride auto (3,7 kw laden) erbij naast de electrische auto (11 kw laden) is een langere laadkabel handig en met oog op de ERE handel een nieuwe laadpaal gekocht (22kw). Met oog op de toekomst geschikt voor zonneladen en load balancing.

Is het verstandig om de installatie automaat te vervangen voor een 20A of 25A versie ? Ivm met de 80%.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-06 13:12
Beste Arjan

Je gebruikt de ANWB Slim Laden-app. We willen je laten weten dat we de app op 30 juni 2026 uitzetten.[/td]
Waarom?
Slim Laden was een pilot waarmee we wilden ontdekken hoe we ANWB-leden slim, voordelig en duurzaam kunnen laten laden. Die pilot heeft ons veel inzicht gegeven. Om slim laden écht voor een grote groep leden mogelijk te maken, hebben we een andere technische basis nodig. Daar werken we nu aan.

Waarom stopt de pilot terwijl er nog geen nieuwe Slim Laden-oplossing is?
Het doel van de pilot was te leren van het laadgedrag van jou en alle andere gebruikers en dat is gelukt. De pilot is kleinschalig en in deze vorm kostbaar. De kosten staan niet in verhouding tot de opbrengsten voor jouw als gebruiker. Daarom is besloten de pilot te stoppen en de focus volledig te richten op een schaalbare Slim Laden-oplossing.

Wat betekent dit voor jou?
Tot en met 29 juni werkt de app gewoon zoals je gewend bent.
Vanaf 30 juni stopt het slim laden via de app en kun je hem verwijderen.
Je laadpaal blijft uiteraard gewoon werken — alleen niet meer aangestuurd op het slimme tarief.

Je accountgegevens verwijderen we volgens onze privacyvoorwaarden uiterlijk 30 september 2026.
Wat is een goed alternatief? Lokaal Homeautomation? Of is er ook een manier om aan onbalanshandel mee te doen? Ik het een EVbox paal met midmeter en een Tesla

[ Voor 18% gewijzigd door arjandijk162 op 17-06-2026 09:07 ]

• Brent
  • Laatst online: 00:04
Erwin_83 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:41:

Is het verstandig om de installatie automaat te vervangen voor een 20A of 25A versie ? Ivm met de 80%.
Kies je laad-amperage en zeker af op 125% daarvan. Let op: met een hoofdzekering van 25A is het maximale advies ivm selectiviteit 16A. 20A is een compromis (heb ik ook hangen, al beperk ik de lader ook tot 3x10A voorlopig, ik heb die snelheid nergens voor nodig). Bij 25A ben je je selectiviteit natuurlijk helemaal kwijt. Je vertrouwd dan volledig op de karakteristiek. Persoonlijk zou ik dat niet doen, tenzij je zelf je hoofdzekering kunt omgooien (maar ook dan niet denk ik). Ik zou m pas verzwaren als je je hoofdzekering naar 35A hebt getild.

Ik zou alleen aanpassen als je ook daadwerkelijk dat vermogen nodig hebt. Ik heb thuis eigenlijk geen enkele behoefte aan 'snelladen', die 11kW (in mijn geval beperkt tot 7kW) meer dan snel genoeg. Als je twee wagens op 1 avond/nacht moet laden, zou ik zelf kiezen voor 2 laadpunten. En wss zelfs gewoon een 1x16A stopcontact voor de grannycharger.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Erwin_83 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:41:
Vraagje over eventuele groepenkast update.

Huidige situatie, 3x25 A aansluiting met een domme lader achter een 16A automaat. De lader is begrensd op 8 kw en bekabeld met 6mm2.

Ivm hybride auto (3,7 kw laden) erbij naast de electrische auto (11 kw laden) is een langere laadkabel handig en met oog op de ERE handel een nieuwe laadpaal gekocht (22kw). Met oog op de toekomst geschikt voor zonneladen en load balancing.

Ik zou hem met 3x32A (of eventueel 3x25A) afzekeren zodat je de volledige range zonnestroomoverschot kunt laden op 1 fase (1,4kW tot 7,4kW).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• Erwin_83
Het zonne overschot is beperkt, max 3,5 kw geloof ik.

Volle snelheid laden is meestal niet nodig, maar wel handig als het kan soms. Kwa ruimte kan er maar 1 auto bij de laadpaal staan.

Meer dan 16A gaan deze auto's niet halen, vandaar beetje de twijfel tussen 20A voor nu of 25A zekering met oog op de toekomst.

[ Voor 25% gewijzigd door Erwin_83 op 17-06-2026 09:54 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:08

edautz

Meten is weten.

Get!em schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:36:
[...]

Altijd.

Met ultra card visualisatie kun je er dan wat leuks van maken. [Afbeelding]
Met de laatste update van de integratie, is het probleem van de tokenrefresh opgelost!

En er lekker warmpjes bij zitten.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

edautz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Met de laatste update van de integratie, is het probleem van de tokenrefresh opgelost!
Nice, ik lees t ja, vanaf versie 3.0.

Hij bleef gewoon doorwerken hier, dus had het niet eens door dat t gefixt is.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Erwin_83 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:52:
Het zonne overschot is beperkt, max 3,5 kw geloof ik.

Volle snelheid laden is meestal niet nodig, maar wel handig als het kan soms. Kwa ruimte kan er maar 1 auto bij de laadpaal staan.

Meer dan 16A gaan deze auto's niet halen, vandaar beetje de twijfel tussen 20A voor nu of 25A zekering met oog op de toekomst.
Ik denk dat in ieder geval de EV die op 11kW kan laden op 1 fase op 7,4 kW (32A) kan laden.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik wilde hier even melden (omdat ik dit nergens anders kon vinden, dus naslag voor anderen) dat wij een Easee hebben die volledig bestuurd wordt door Tibber (Grid Rewards enzo) en dat dit met de ERE koppeling (in ons geval Joulo) allemaal perfect blijft werken.

Gister was de EV op verzoek netbeheerder aan het laden tegen 8ct/kWh en daar krijg ik dus straks ook nog 12ct ERE voor. -4ct/kWh dus. Na belastingen en alles. Dat is toch wel een *O* waard!

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Star Citizen

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:55
Reken je je niet rijk met de ere's? Het tarief over 2026 wordt pas in Q1 2027 vastgesteld en over 2025 was het iets van 7ct dacht ik.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:17
janne_nl schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:34:
Reken je je niet rijk met de ere's? Het tarief over 2026 wordt pas in Q1 2027 vastgesteld en over 2025 was het iets van 7ct dacht ik.
Zie [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Hoe kom je bij Q1 2027? Ze mogen de ERE certificaten verkopen wanneer ze binnen zijn.
Meeste doen per jaar, half jaar of kwartaal verkopen.
Zeres heeft afgelopen maand zijn eerste certificaten verkocht voor 0,12.

• Brent
  • Laatst online: 00:04
Erwin_83 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:52:

125% * 16A = 20A. 25A heeft dus geen zin, en vern*kt wel je selectiviteit. Lijkt mij duidelijk dus.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:55
Kodess schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Zie [EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen
Hoe kom je bij Q1 2027? Ze mogen de ERE certificaten verkopen wanneer ze binnen zijn.
Meeste doen per jaar, half jaar of kwartaal verkopen.
Zeres heeft afgelopen maand zijn eerste certificaten verkocht voor 0,12.
Dat is de info die ik vind als ik zoek. Net als dat de verwachting is dat die in 2026 rond de 10ct zal liggen. We gaan het zien.

• frank2908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-06 21:39
Ik wil mijn Zappi V2.1, twee dagen per week openstellen voor ChargeCircle. Via OCPP kan ik bv Eflux backoffice koppelen. Kan ik de Zappi dan nog gebruiken voor eigen gebruik van de zonnestroom in de Eco+ of Eco++ stand? Welk abonnement adviseren jullie?

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-06 08:27
Hoe zijn de meeste van jullie bij je keuze voor een laadpaal gekomen? Ik zie door de bomen het bos niet en het lijkt erop dat de ene net weer beter is in a en de ander weer beter in b. De adviespagina's of keuzehulpen brengen niet genoeg duidelijkheid. Maar voor hetzelfde geld heb ik een verkeerde visie, dus ik zou het graag eens tegen jullie aan houden.

De wensen zijn als volgt:
  • Vaste kabel op muur model
  • Load balancing
  • ERE/MID
  • Zon overschot - negatieve prijs laden
  • RFID of anderzijds persoonsgebonden laden, dan wel voorkomen dat vreemden laden
  • Terugladen aan huis
De opties die ik zo heb gevonden zijn:
  • V2C Trydan Pro
  • Peblar Business
  • go-e Charger Pro
  • Walbox Pulsar Pro
Heb ik realistisch beeld of moet ik zaken gaan herzien?

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:58
Sppak schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:22:
Hoe zijn de meeste van jullie bij je keuze voor een laadpaal gekomen? Ik zie door de bomen het bos niet en het lijkt erop dat de ene net weer beter is in a en de ander weer beter in b. De adviespagina's of keuzehulpen brengen niet genoeg duidelijkheid. Maar voor hetzelfde geld heb ik een verkeerde visie, dus ik zou het graag eens tegen jullie aan houden.

• Load balancing
  • ERE/MID
  • RFID of anderzijds persoonsgebonden laden, dan wel voorkomen dat vreemden laden
  • Terugladen aan huis
  • V2C Trydan Pro
  • Peblar Business
  • go-e Charger Pro
  • Walbox Pulsar Pro
Peblar kan alles wat je wil, alleen (nog) niet laden op dynamische tarieven.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:21

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

• V2C Trydan Pro
  • Peblar Business
  • go-e Charger Pro
  • Walbox Pulsar Pro
Ik zit in hetzelfde schuitje en had ook de Zaptec Go2 in mijn vizier. Heb je die bewust uit je lijstje gelaten?

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:37

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Tijgert schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje en had ook de Zaptec Go2 in mijn vizier. Heb je die bewust uit je lijstje gelaten?
Ik heb net vandaag een ZTg2 besteld, maar nu denk ik: zou dat dan goed gaan - gezien de berichtgeving. Maar de leverancier zal daar ook een mening over hebben, als die volgende week bellen moet ik dat nog maar eens vragen..

I have usernames older than you.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:20

• Load balancing
  • ERE/MID
  • Terugladen aan huis
  • V2C Trydan Pro
  • Peblar Business
  • go-e Charger Pro
  • Walbox Pulsar Pro
De zelfde genomen als op mijn werk (easee). Een losse kabel die permanent gelocked zit dus daardoor een vaste kabel die vervangbaar is. Geen ERE helaas, was mij niet bekend. Alles wat slim moet gaat via home assistant. Laden op de goedkoopste uren en een schema.

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-06 08:27
Tijgert schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:48:
[...]

Ja, die heb ik bewust achterwege gelaten vanwege de vele tegenvallende berichten over het slim zon laden wat niet of krakkemikkig zou werken. Ook de losse stekker constructie aan de voorzijde staat me niet echt aan.
tlpeter schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:20:
[...]

De zelfde genomen als op mijn werk (easee). Een losse kabel die permanent gelocked zit dus daardoor een vaste kabel die vervangbaar is. Geen ERE helaas, was mij niet bekend. Alles wat slim moet gaat via home assistant. Laden op de goedkoopste uren en een schema.
Easee had ik over gelezen dat er bepaalde veiligheidsaspecten of regelgeving niet goed was. Dat zal inmiddels misschien wel verholpen zijn, maar ik kreeg daar geen goed gevoel bij.

• onzenuub
  • Laatst online: 30-06 16:51
Sppak schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Ja, die heb ik bewust achterwege gelaten vanwege de vele tegenvallende berichten over het slim zon laden wat niet of krakkemikkig zou werken. Ook de losse stekker constructie aan de voorzijde staat me niet echt aan.
Bij mij hangt de Zaptec Go2, zonneladen werkt perfect. Geen problemen mee gehad.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:24
[...]

[...]

Easee had ik over gelezen dat er bepaalde veiligheidsaspecten of regelgeving niet goed was. Dat zal inmiddels misschien wel verholpen zijn, maar ik kreeg daar geen goed gevoel bij.
Snelle Google:
De verkoop van Easee-laders (zoals de Home en Charge) werd in 2023 in Europa verboden door de Zweedse toezichthouder Laadpalen van het merk Easee - BIPT. Dit kwam destijds door onvoldoende bliksembeveiliging en het ontbreken van de juiste documentatie. Hierdoor ontstond onterecht de indruk dat de laders 'niet goedgekeurd' waren Easee laadpaal verkoopverbod in Zweden (en Europa) - Mobiliteit - GoT.

Hoe zit het nu met uw lader?Zijn ze veilig? Ja. Easee heeft de zaak inmiddels aangepakt. De toestellen zijn na diverse testen in Europa nog steeds veilig bevonden om te gebruiken Laadpalen van het merk Easee - BIPT.

Zijn ze goedgekeurd? Er is wel een belangrijk verschil rondom certificering: de oudere modellen zijn niet MID-gecertificeerd (gecertificeerde energiemeter) Is de Easee Charge Up ERE-gecertificeerd? - Easee. Hierdoor komen ze niet in aanmerking voor bepaalde vergoedingen of het automatisch verrekenen van stroom Is de Easee Charge Up ERE-gecertificeerd? - Easee.

Nieuwe modellen: Modellen zoals de Easee Charge Lite zijn wel voorzien van de correcte Europese certificeringen.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:21

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

[...]

Ik begreep dat het Zonneladen een relatief nieuwe functie was, mogelijk voor verbetering vatbaar? Het zit er wel in en samen met de MID meter en dat je kan kiezen of je wilt laden uit zon, net of accu lonk ik er wel heel erg naar.
Maarja, die losse kabel wil ik ook liever niet, is weer een point of failure (ook al heb ik ens een hegeschaar in de kabel gezet van mijn huidge lader, dan is een losse kabel een hoop minder werk kan ik zeggen).

Ik ga morgen wel eens alle pro's en cons van jouw lijstje bekijken, wil het namelijk gelijk laten doen met een accu dus kwantum korting soort van zachtjes afdwingen.

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

• macfocus
  • Laatst online: 02-07 12:06
dat is al lang geleden opgelost.

De Charge Max heeft een MID. Over het laden op zonnestroom en dan vooral het omschakelen van 1 naar 3 fasen en weer terug zijn de meningen verdeeld.

2 partijen aan geschreven, de ene zegt, kan prima, de ander zegt, doe maar niet…..

verder:

Ik heb zelf nu een Charge Lite (erg tevreden over), maar die doet geen ERE (want geen MId) en kan maar 1 “operator” aan. In mijn geval e-flux als backoffice, en dus kan je niet op dynamische tarieven acteren.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:29
Hmm, ik vind de Zaptec go 2 wel mooi, als er geen kabel in steekt. Maar ik wil op m'n oprit gewoon een permanent ingestoken kabel, en dan ziet hij er ineens een stuk minder uit. Om die reden toch voor de Easee max gegaan; die ziet er een stuk beter uit met kabel. Alleen ga ik die volgend jaar aansturen met EVCC voor overschotladen, want Easee bakt daar niks van op 3 fasen.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 20:34:
Hmm, ik vind de Zaptec go 2 wel mooi, als er geen kabel in steekt. Maar ik wil op m'n oprit gewoon een permanent ingestoken kabel, en dan ziet hij er ineens een stuk minder uit. Om die reden toch voor de Easee max gegaan; die ziet er een stuk beter uit met kabel. Alleen ga ik die volgend jaar aansturen met EVCC voor overschotladen, want Easee bakt daar niks van op 3 fasen.
Zaptec is geweldig, ook met ingestoken kabel prima. We hebben zo’n voordelige haak gekocht kan de kabel mooi vergrendeld aanhangen.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Termy
  • Laatst online: 00:16

Termy

valt er nog wat te fragge?

onzenuub schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:33:
[...]

Bij mij hangt de Zaptec Go2, zonneladen werkt perfect. Geen problemen mee gehad.
Als je met 'perfect' bedoelt dat hij voor geen meter je opwek volgt zoals bv een Zappi dat op de seconde wel doet, dan is het idd perfect. Mijn definitie van perfect is dan wel anders.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• onzenuub
snip: voegt niks toe

[ Voor 87% gewijzigd door We Are Borg op 21-06-2026 11:05 ]

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:38
Erwin_83 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:17:
[...]

Ik zoek ook een lader met vaste kabel en ERE geschikt en kwam de raedian neo tegen.

Ben er nog niet zo in thuis en moet nog bestellen .

Is ook via een ERE toko te bestellen met 200 euro korting en dan moet je de oude lader retour sturen. Ze rekenen wel 25% fee en 3 jaar contract, dus moet nog even rekenen of het interessant is.
Ik zag die aanbieding ook, maar in de regels voor die aanbieding (inruilactie) staat dat je wel degelijk een lader terug moet sturen.

Nu had m'n pa nog zo'n oud ding van Newmotion liggen, maar dan nog wil ik niet 3 jaar vastzitten aan die fee van 25% want dat is echt verreweg de duurste. Vergelijk hier bijvoorbeeld de premies https://energienerds.nl/index.php/2026/02/05/ere-registratie-thuisladen-vergelijking-aanbieders#korting

Ik heb nu via Wallboxcenter Duitsland de 11 kW Raedian Neo met 7,5 meter kabel besteld voor ongeveer €675.
Daarmee ben je uiteindelijk goedkoper uit denk ik (afhankelijk van hoeveel kWh je laadt in 3 jaar tijd) en je hoeft ook niks terug te sturen.

Ook nog even vergeleken met een Peblar Business met vaste kabel maar dan ga je toch al richting de 1.000€.

[ Voor 4% gewijzigd door FlowDesign op 21-06-2026 10:48 ]

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• Makrolon
FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Ik zag die aanbieding ook, maar in de regels voor die aanbieding (inruilactie) staat dat je wel degelijk een lader terug moet sturen.

Nu had m'n pa nog zo'n oud ding van Newmotion liggen, maar dan nog wil ik niet 3 jaar vastzitten aan die fee van 25% want dat is echt verreweg de duurste. Vergelijk hier bijvoorbeeld de premies https://energienerds.nl/index.php/2026/02/05/ere-registratie-thuisladen-vergelijking-aanbieders#korting

Ik heb nu via Wallboxcenter Duitsland de 11 kW Raedian Neo met 7,5 meter kabel besteld voor ongeveer €675.
Daarmee ben je uiteindelijk goedkoper uit denk ik (afhankelijk van hoeveel kWh je laadt in 3 jaar tijd) en je hoeft ook niks terug te sturen.

Ook nog even vergeleken met een Peblar Business met vaste kabel maar dan ga je toch al richting de 1.000€.
Ik had dan toch die 375 er bij gelegd voor de peblar denk ik... Dan heb je in ieder geval wat fatsoenlijks hangen. Van die readian heb ik nog nooit gehoord.

Heeft ie wel loadbalancing?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• FlowDesign
Makrolon schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:08:
[...]

Ik had dan toch die 375 er bij gelegd voor de peblar denk ik... Dan heb je in ieder geval wat fatsoenlijks hangen. Van die readian heb ik nog nooit gehoord.

Heeft ie wel loadbalancing?
Wat versta jij onder loadbalancing? Het is een begrip dat nogal ruim wordt gebruikt hier op GoT :)

Van wat ik heb gezien kun je in ieder geval het Ampèrage terugschroeven en ook een schedule instellen.

Je kunt er ook een kitje bij bestellen met 3 CT-klemmen voor het afstemmen op de opwek van je zonnepanelen en dynamic load balancing. Meer info hier.

Ik heb die CT-kit er niet bij besteld want ons - binnenkort - nieuwe huis heeft (nog) geen zonnepanelen. Bovendien heb ik nu een Charge Amps Halo en daarbij gebruik ik het ook niet, die heb ik gewoon via een schedule zo ingesteld dat ie alleen overdag oplaadt (heb hier wel panelen).

Wat interessanter wordt om straks uit te vinden is of de Raedian ook met Home Assistant te integreren valt. Hij ondersteunt gewoon OCPP 1.6 dus als het goed is zou je in ieder geval ook via die API commando's moeten kunnen sturen mocht ik dat ooit willen.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Wat versta jij onder loadbalancing? Het is een begrip dat nogal ruim wordt gebruikt hier op GoT :)

Van wat ik heb gezien kun je in ieder geval het Ampèrage terugschroeven en ook een schedule instellen.

Je kunt er ook een kitje bij bestellen met 3 CT-klemmen voor het afstemmen op de opwek van je zonnepanelen en dynamic load balancing. Meer info hier.

Ik heb die CT-kit er niet bij besteld want ons - binnenkort - nieuwe huis heeft (nog) geen zonnepanelen. Bovendien heb ik nu een Charge Amps Halo en daarbij gebruik ik het ook niet, die heb ik gewoon via een schedule zo ingesteld dat ie alleen overdag oplaadt (heb hier wel panelen).

Wat interessanter wordt om straks uit te vinden is of de Raedian ook met Home Assistant te integreren valt. Hij ondersteunt gewoon OCPP 1.6 dus als het goed is zou je in ieder geval ook via die API commando's moeten kunnen sturen mocht ik dat ooit willen.
LB is dat het laadvermogen automatisch naar beneden wordt bijgeregeld als de som van het laadvermogen en het huisverbruik hoger dreigt te worden dan wat de hoofdzekering aan kan. Volgens mij is daar hier geen verwarring over. De meeste laadpunten met LB kunnen ook op zonnestroomoverschot laden.

• FlowDesign
DonJuape schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:31:
[...]

LB is dat het laadvermogen automatisch naar beneden wordt bijgeregeld als de som van het laadvermogen en het huisverbruik hoger dreigt te worden dan wat de hoofdzekering aan kan. Volgens mij is daar hier geen verwarring over. De meeste laadpunten met LB kunnen ook op zonnestroomoverschot laden.
Precies om deze reden vraag ik het, want het wordt vaak gebruikt als term voor het afstemmen op je zonnepanelen.

Anyways, hoe doet die Peblar load balancing regelen? Heeft die daar een extra kitje voor nodig? Of kan ie het op middels een (indirecte) verbinding met de P1 van de slimme meter zonder klemmen?

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:45:
[...]

Precies om deze reden vraag ik het, want het wordt vaak gebruikt als term voor het afstemmen op je zonnepanelen.

Anyways, hoe doet die Peblar load balancing regelen? Heeft die daar een extra kitje voor nodig? Of kan ie het op middels een (indirecte) verbinding met de P1 van de slimme meter zonder klemmen?
Hij kan met de Homewizard P1 meter en volgens mij ook met CT klemmen maar dat weet ik niet zeker.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

Hij haalt bij mij de info uit de p1 van Homewizard. Voor laden op puur pv overschot alsook het bewaken van de max last op de hoofdzekering

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• ASW1
FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Wat interessant aan die Raedian is is dat hij EVCC integratie doet zonder dat je een token hoeft te kopen. En hij biedt daarbij mA regeling en 1/3 faseswitching. Met bv een homewizard P1 kun je dan loadbalancen en nauwkeurig overschotladen. Volgens mij zit je verder nergens aan vast als je hem met die kortingscode bestelt.(ook al proberen ze de indruk te wekken van wel)

[ Voor 4% gewijzigd door ASW1 op 21-06-2026 12:00 ]

• onzenuub
Termy schreef op zondag 21 juni 2026 @ 00:26:
[...]

Als je met 'perfect' bedoelt dat hij voor geen meter je opwek volgt zoals bv een Zappi dat op de seconde wel doet, dan is het idd perfect. Mijn definitie van perfect is dan wel anders.
Voor mij is het perfect. Voorheen laadde de paal niet op zonnestroom. Nu wel. 100 % verbetering in vergelijking met voorheen. Als het kwartiertje wachten ook nog kan veranderen naar korter dan nog beter. Voor mij nu perfect.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

De Peblar kan niet met CT klemmen PV-gestuurd laden, maar wel met een P1 meter.

• FlowDesign
ASW1 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:59:
[...]

Wat interessant aan die Raedian is is dat hij EVCC integratie doet zonder dat je een token hoeft te kopen. En hij biedt daarbij mA regeling en 1/3 faseswitching. Met bv een homewizard P1 kun je dan loadbalancen en nauwkeurig overschotladen. Volgens mij zit je verder nergens aan vast als je hem met die kortingscode bestelt.(ook al proberen ze de indruk te wekken van wel)
Ah kijk, jij hebt al meer info gevonden dan ik. Tof en thanks 😊

Ik doe niet aan Homewizard, maar als er EVCC integratie mogelijk is dan is dat al super interessant en dan moet een Home Assistant integratie ook mogelijk zijn (meestal zo als de lader OCPP heeft).

Wat bedoel je trouwens met dat je bij de Raedian EVCC zonder token kunt gebruiken? Is EVCC dan gratis te gebruiken?

• ASW1
FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:02:
[...]

Wat bedoel je trouwens met dat je bij de Raedian EVCC zonder token kunt gebruiken? Is EVCC dan gratis te gebruiken?
Ja :Y

• Erwin_83
FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:26:
[...]

Uiteindelijk wel besteld en gister geïnstalleerd.

Door gepruts van GLS duurde het allemaal lang. Overigens was het contact hierover en de compensatie van Wallbox discounter wel netjes.

Spul ziet er degelijk uit, over de lange termijn is nog niks te zeggen. Kwa installatie staan er op internet voorbeelden en uitleg. Het boekje wat erbij zit is niet toereikend voor de particulier. De installateurs app is wel te downloaden en gebruiken.

• FlowDesign
Erwin_83 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:41:
[...]

Uiteindelijk wel besteld en gister geïnstalleerd.

Door gepruts van GLS duurde het allemaal lang. Overigens was het contact hierover en de compensatie van Wallbox discounter wel netjes.

Spul ziet er degelijk uit, over de lange termijn is nog niks te zeggen. Kwa installatie staan er op internet voorbeelden en uitleg. Het boekje wat erbij zit is niet toereikend voor de particulier. De installateurs app is wel te downloaden en gebruiken.
Thanks voor de update.

Was er nog iets van controle of je werkelijk bij ere-registratie had aangemeld en/of je een oude wallbox terugstuurt, zoals hier in het stappenplan staat?

https://www.wallboxdiscou...met-mid.html?id=320952063

• Erwin_83
Kwa terug sturen 1 herinnering gehad, maar toen was de nieuwe nog niet geleverd. De oude ligt er nog en heb geen haast met terug sturen.

Kwa ERE koppeling nog niks gehoord. Wellicht dat ik netjes bij die ere club aanmeld. Ja die was duurder en uiteindelijk komt dat weer overeen met de korting. En wat ik nu niet betaal, hoef ik later niet terug te verdienen.

• Damper
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:26
Ik heb een vraagje. Wil binnenkort een ev halen maar dan wel alleen als ik thuis kan laden. Wij wonen in een huurhuis/rijtjes huis, een hoekwoning. Pal naast ons huis staan 2 parkeerplaatsen waar mijn auto altijd staat geparkeerd, dus tegen de tuin aan. Als ik dan dus zou gaan laden heeft niemand er last van want de kabel komt simpelweg niet eens in aanraking buiten de voortuin.

Kan ik dan zonder toestemming een laadpaal kunnen plaatsen ? Heb overigens al een formulier ingevuld, maar het kan 6 weken duren op een reactie.

Iemand ervaring ?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@Damper
Je vermeldt niet of je die laadpaal in je eigen tuin of in de gemeentegrond wilt plaatsen.
Of je in de tuin van je huurwoning een laadpaal mag plaatsen moet je aan je verhuurder vragen. En of dat in gemeentegrond mag aan je gemeente.
In beide gevallen geldt dat die parkeerplaats niet van jou is en je die ook niet kunt claimen. Dus als anderen daar hun auto parkeren zul je moeten wachten tot ze die weer weghalen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Damper
Andrehj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:28:
@Damper
Je vermeldt niet of je die laadpaal in je eigen tuin of in de gemeentegrond wilt plaatsen.
Of je in de tuin van je huurwoning een laadpaal mag plaatsen moet je aan je verhuurder vragen. En of dat in gemeentegrond mag aan je gemeente.
In beide gevallen geldt dat die parkeerplaats niet van jou is en je die ook niet kunt claimen. Dus als anderen daar hun auto parkeren zul je moeten wachten tot ze die weer weghalen.
Sorry vergeten te melden dat de lader in de voortuin komt, aan de muur/wand van de woning zonder paal dus. Ik ben me er van bewust dat het niet mijn parkeerplaats is, maar iedereen in de buurt weet dat ik daar altijd parkeer, want is ook gewoon raar als iemand anders er zou parkeren omdat die vak dus een beetje voor ons huis is bedoeld. Niemand parkeerd er dan ook, heel zelden als ik weg ben er er is een feestje ofzo dan parkeerd er weleens iemand omdat alle overige vakken dan vol zijn. Maar in zo'n situatie parkeer ik mijn auto dan ook voor de tuin. Dus kan auto altijd wel opladen zonder hinder voor anderen.

Dan zou ik dus af moeten wachten op een reactie van de verhuurder begrijp ik. Hopen dan op een zsm antwoord zodat ik het èèn en ander kan plannen. Kan/mag dat niet ? Gaan we voor een zelfde model maar dan benzine, alhoewel ik graag de EV heb natuurlijk. Bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Damper op 22-06-2026 20:45 ]

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 20:57

gwg

Ik heb de model 3, en heb thuis alleen maar normale stopcontacten. Ik laad de auto nu al een paar dagen op via het stopcontact. En ik moet zeggen, gaat prima. Auto staat meestal wel een complete dag stil, dus in mijn situatie hoef ik denk ik niet eens een laadpaal of iets te installeren. En een supercharger op 2 minuten rijden van mijn huis dus mocht ik een noodgeval hebben laad ik daar in een 10tal minuten op.

Moet zeggen dat het me allemaal heel erg meevalt. Toegegeven, ik heb de auto pas maar een paar dagen, maar vooralsnog had ik dit waarschijnlijk al veel eerder moeten doen.

• Damper
gwg schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:47:
Ik heb de model 3, en heb thuis alleen maar normale stopcontacten. Ik laad de auto nu al een paar dagen op via het stopcontact. En ik moet zeggen, gaat prima. Auto staat meestal wel een complete dag stil, dus in mijn situatie hoef ik denk ik niet eens een laadpaal of iets te installeren. En een supercharger op 2 minuten rijden van mijn huis dus mocht ik een noodgeval hebben laad ik daar in een 10tal minuten op.

Moet zeggen dat het me allemaal heel erg meevalt. Toegegeven, ik heb de auto pas maar een paar dagen, maar vooralsnog had ik dit waarschijnlijk al veel eerder moeten doen.
Ook wel interessant. Hoeveel procent laad je dan per keer, en hoelang duurt dat op zo'n stekker ?

Want ik werk vanuit huis en de auto staat dan dus ook smorgens/middag de gehele dag voor de deur. Dan zou een stopcontact/stekker voldoende moeten zijn ?

• gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 20:57

gwg

Damper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:51:
[...]

Ook wel interessant. Hoeveel procent laad je dan per keer, en hoelang duurt dat op zo'n stekker ?

Want ik werk vanuit huis en de auto staat dan dus ook smorgens/middag de gehele dag voor de deur. Dan zou een stopcontact/stekker voldoende moeten zijn ?
In principe laad ik hem telkens tot 78 procent. Ik heb hem vandaag zowat leeg gereden, en om hem weer tot het limiet te laden duurt 24 uur. Dus het gaat wel echt tergend langzaam (ongeveer 2KWh) maar goed als je dus niet dagelijks rijd met de auto kan het dus prima. Ik had gelezen dat van 0 tot 100 tussen de 40 en 60 uur kan duren, ligt ook aan het stopcontact zelf. Er zijn stopcontacten die 16A kunnen geven, die van mij maar 10A, dus dan duurt het langer.

Ik weet natuurlijk niet precies hoeveel je rijdt, maar je kan het wel uitrekenen. In mijn situatie waarbij ik de auto dus niet dagelijks gebruik en hij vaak toch wel aan een stuk door minstens 24 uur stilstaat kan het prima. Als ik jou zo hoor moet het voor jou ook wel uitkomen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Damper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:42:
[...]

Sorry vergeten te melden dat de lader in de voortuin komt, aan de muur/wand van de woning zonder paal dus. Ik ben me er van bewust dat het niet mijn parkeerplaats is, maar iedereen in de buurt weet dat ik daar altijd parkeer, want is ook gewoon raar als iemand anders er zou parkeren omdat die vak dus een beetje voor ons huis is bedoeld. Niemand parkeerd er dan ook, heel zelden als ik weg ben er er is een feestje ofzo dan parkeerd er weleens iemand omdat alle overige vakken dan vol zijn. Maar in zo'n situatie parkeer ik mijn auto dan ook voor de tuin. Dus kan auto altijd wel opladen zonder hinder voor anderen.

Dan zou ik dus af moeten wachten op een reactie van de verhuurder begrijp ik. Hopen dan op een zsm antwoord zodat ik het èèn en ander kan plannen. Kan/mag dat niet ? Gaan we voor een zelfde model maar dan benzine, alhoewel ik graag de EV heb natuurlijk. Bedankt.
Heel sec gezien mag de laadkabel niet over gemeentegrond heen zonder toestemming.

• Kanoet
  • Nu online
Damper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:42:
[...]

Het wel of niet parkeren is één van de vraagstukken waar je zelf al goed op hebt geantwoord. Stel dat ik verhuurder zou zijn zou mij dat nog het minst boeien. Waar ik wél bang voor zou zijn is geknoei in de meterkast. Ik neem aan dat je daar toestemming van de verhuurder voor nodig hebt. En de verhuurder wilt natuurlijk weten of de woning in originele staat kan worden opgeleverd (dus zonder gaten/elektrakabel uit de muur) als je verhuist.

Laat het gerust weten als je je verhuurder met een goed plan kan overtuigen om toestemming te geven. Of als je het op een andere manier oplost ben ik ook wel benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door Kanoet op 22-06-2026 21:27 ]

• FlowDesign
Damper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:51:
[...]

Ik heb ook jarenlang m'n EV's geladen vanuit het stopcontact, je moet alleen wel ff opletten dat de bedrading in orde is en als je een verlengkabel gebruikt heb je een dikke nodig met minimaal 2,5 mm2 aders. Ook is het verstandig je Tesla op maximaal 13 Ampère te laten laden. Bij 16A bestast de kans dat de stop eruit klapt.

Het enige nadeel is dat je wanneer het nodig is niet ff sneller kunt opladen. Maar misschien heb je een publieke laadpaal in de buurt.

Ik heb sinds november wel een Charge Amps Halo 11 kW lader, die is echt heel fijn. Vooral ook omdat je schema's in kunt stellen, of deze ook kunt koppelen aan een dynamisch tarief (bijvoorbeeld bij Tibber). Gaat binnenkort in de verkoop in verband met verhuizing (nieuwe huis heeft al een lader).

• FlowDesign
Kanoet schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Het wel of niet parkeren is één van de vraagstukken waar je zelf al goed op hebt geantwoord. Stel dat ik verhuurder zou zijn zou mij dat nog het minst boeien. Waar ik wél bang voor zou zijn is geknoei in de meterkast. Ik neem aan dat je daar toestemming van de verhuurder voor nodig hebt. En de verhuurder wilt natuurlijk weten of de woning in originele staat kan worden opgeleverd (dus zonder gaten/elektrakabel uit de muur) als je verhuist.

Laat het gerust weten als je je verhuurder met een goed plan kan overtuigen om toestemming te geven. Of als je het op een andere manier oplost ben ik ook wel benieuwd.
Als ik verhuurder was en mijn huurder zou op zijn eigen kosten door een fatsoenlijke elektricien een aansluiting laten maken dan zou ik daar geen moeite mee hebben. Is juist een pluspunt voor het huis toch?

• Makrolon
FlowDesign schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:28:
[...]

Ik heb ook jarenlang m'n EV's geladen vanuit het stopcontact, je moet alleen wel ff opletten dat de bedrading in orde is en als je een verlengkabel gebruikt heb je een dikke nodig met minimaal 2,5 mm2 aders. Ook is het verstandig je Tesla op maximaal 13 Ampère te laten laden. Bij 16A bestast de kans dat de stop eruit klapt.

Het enige nadeel is dat je wanneer het nodig is niet ff sneller kunt opladen. Maar misschien heb je een publieke laadpaal in de buurt.

Ik heb sinds november wel een Charge Amps Halo 11 kW lader, die is echt heel fijn. Vooral ook omdat je schema's in kunt stellen, of deze ook kunt koppelen aan een dynamisch tarief (bijvoorbeeld bij Tibber). Gaat binnenkort in de verkoop in verband met verhuizing (nieuwe huis heeft al een lader).
Maximaal 10a bedoel je. En zelfs dan moet je alles goed in de gaten houden, zeker als je de 1e keren gaat laden.

• Damper
FlowDesign schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:31:
[...]

Als ik verhuurder was en mijn huurder zou op zijn eigen kosten door een fatsoenlijke elektricien een aansluiting laten maken dan zou ik daar geen moeite mee hebben. Is juist een pluspunt voor het huis toch?
Ja toch ?

Ze hebben ons namelijk 5 jaar geleden ook zonnepanelen aangeboden. Was natuurlijk een keuze ( wel gestimuleerd door hun )en geaccepteerd. Salderen stopt straks. Is toch ook weer een uitkomst en pluspunt om de panelen te gebruiken voor het laden ? Ik debk persoonlijk ook dat het wel goed komt, alleen hoop ik zsm een atwoord te krijgen, ze zouden binnen 6 weken reageren. Zodra dat is gedaan laat ik het hier ook weten.

• Kanoet
  • Nu online
FlowDesign schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:31:
[...]

In principe helemaal mee eens. Zo kan een kleinere verhuurder reageren.
De groteren hebben vast al genoeg meegemaakt. 'Nee' is goedkoper en sneller dan afstemmen en controleren of het wel een fatsoenlijke electricien is. Voor je het weet wordt er verhuist en is er gedoe om de borg omdat er een gat in de muur zit met een kabel er uit. De nieuwe bewoners hebben namelijk geen EV. Excuses voor het pessimisme, ik laat mij graag het tegendeel bewijzen door @Damper

• Damper
Kanoet schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:25:
[...]

Ja ik heb tevens een aanvraag bij Enexis ingediend om de meterkast te verzwaren naar Fase 3 ( momenteel fase 1 ). Ook dat heb ik vandaag laten weten aan de woonbedrijf en er toestemming voor gevraagd middels de formulier.

Mochten ze aangeven dat alles weer terug moet zoals het was..tjah fase 3 is toch mooi meegenomen voor hen, al helemaal op mijn kosten. Gat in de muur moet dan zoiezo weer dicht maar dat is zo gepiept, de kabel kunnen ze dan ook gewoon afdoppen waardoor het niet geheel gedemonteerd hoeft te worden. Althans daar ga ik vanuit.

Ik laat het weten als ik een antwoord heb.

• Damper
True schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:21:
[...]

Heel sec gezien mag de laadkabel niet over gemeentegrond heen zonder toestemming.
Laadkabel komt ook niet in aanraking met de straat of dergelijke. Ik kan de auto zelf dusdanig zo parkeren met de kont in de tuin zodat alles ook echt in de tuin blijft. Wat dat betreft zie ik helemaal geen probleem.

• Domipost
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-06 23:11
Ik heb sinds dit weekend eindelijk mijn Zaptec Go 2 werkend (was een probleempje met aarding), maar er is iets dat ik niet helemaal begrijp.

Volgens Stedin heeft ons huis een 1x25A aansluiting; 3 fase is aangevraagd maar zal nog wel even duren gezien de huidige situatie. Tot mijn verbazing kwam er toen ik voor het eerst laadde bijna 7kW uit de laadpaal. Mogelijk werd de stroom van het net daarbij aangevuld met een beetje zon uit de panelen, maar Homewizard geeft nog steeds een piek van boven de 6kW die uit het net kwam aan. Dat is dus meer dan 25A op 220V.

De installateur blijkt de laadpaal aangesloten te hebben alsof wij op 1x35A zitten. De zekering is 32A, en de hoofdzekering in onze meterkast 40A. Die kunnen het dus wel trekken, maar het zou niet uit de aansluiting moeten kunnen komen?

Inmiddels is de paal ingesteld op 1x25A, maar dat verlaagt de laadsnelheid natuurlijk fors (volgens mij gaat hij tot max 20A nu). De vraag is: hoe kan het dat er überhaupt meer dan 25A uit de muur kan komen als dat de max van de aansluiting zou zijn? En kan ik veilig de boel toch op een hogere laadstroom zetten mocht het een keer nodig zijn om sneller te laden? Of loop ik daarmee een risico omdat de installatie er eigenlijk niet voor geschikt is? Of staat het gewoon verkeerd in het systeem bij Stedin en is mijn aansluiting wel 1x35A?

[ Voor 4% gewijzigd door Domipost op 22-06-2026 23:08 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Domipost schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:05:
Ik heb sinds dit weekend eindelijk mijn Zaptec Go 2 werkend (was een probleempje met aarding), maar er is iets dat ik niet helemaal begrijp.

Volgens Stedin heeft ons huis een 1x25A aansluiting; 3 fase is aangevraagd maar zal nog wel even duren gezien de huidige situatie. Tot mijn verbazing kwam er toen ik voor het eerst laadde bijna 7kW uit de laadpaal. Mogelijk werd de stroom van het net daarbij aangevuld met een beetje zon uit de panelen, maar Homewizard geeft nog steeds een piek van boven de 6kW die uit het net kwam aan. Dat is dus meer dan 25A op 220V.

De installateur blijkt de laadpaal aangesloten te hebben alsof wij op 1x35A zitten. De zekering is 32A, en de hoofdzekering in onze meterkast 40A. Die kunnen het dus wel trekken, maar het zou niet uit de aansluiting moeten kunnen komen?

Inmiddels is de paal ingesteld op 1x25A, maar dat verlaagt de laadsnelheid natuurlijk fors (volgens mij gaat hij tot max 20A nu). De vraag is: hoe kan het dat er überhaupt meer dan 25A uit de muur kan komen als dat de max van de aansluiting zou zijn? En kan ik veilig de boel toch op een hogere laadstroom zetten mocht het een keer nodig zijn om sneller te laden? Of loop ik daarmee een risico omdat de installatie er eigenlijk niet voor geschikt is? Of staat het gewoon verkeerd in het systeem bij Stedin en is mijn aansluiting wel 1x35A?
Dit is een vraag voor: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
offtopic:
In het kort, tijdens zon-uren zal het voltage wat hoger liggen zo rond de 235V of hoger dat maakt met 6kW dus 25,5A en je zekering gaat er op overbelasting pas uit na een tijdje (Google: uitschakelkarakteristiek smeltzekering).

Maar uhm .. gezien je post, je deel: "sinds dit weekend eindelijk [..] werkend [..] probleempje met aarding" lijkt het mij raadzaam wellicht toch te overwegen een expert te raadplegen.

• FlowDesign
Makrolon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:35:
[...]

Maximaal 10a bedoel je. En zelfs dan moet je alles goed in de gaten houden, zeker als je de 1e keren gaat laden.
10A voor de zekerheid om mee te beginnen is misschien wel een goed idee, maar ik laadde m'n Mach-e hier thuis zonder problemen gewoon met 13A uit het stopcontact in de meterkast, met verlengkabel naar de oprit. De verlengkabel kon sowieso 3.700 Watt hebben. De thuislader die Ford meeleverd kan zowel op 230V als op krachtstroom, dus die kan het ook makkelijk aan.

P. S.
Als ik 10A had bedoeld dan had ik wel 10A geschreven. Misschien moet je nog even werken aan je communicatie? :)

[ Voor 9% gewijzigd door FlowDesign op 22-06-2026 23:59 ]

• Makrolon
FlowDesign schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:58:
[...]

10A voor de zekerheid om mee te beginnen is misschien wel een goed idee, maar ik laadde m'n Mach-e hier thuis zonder problemen gewoon met 13A uit het stopcontact in de meterkast, met verlengkabel naar de oprit. De verlengkabel kon sowieso 3.700 Watt hebben. De thuislader die Ford meeleverd kan zowel op 230V als op krachtstroom, dus die kan het ook makkelijk aan.

P. S.
Als ik 10A had bedoeld dan had ik wel 10A geschreven. Misschien moet je nog even werken aan je communicatie? :)
Het is gewoon onverstandig om 13a aan te raden.

Ook om het via een verlengsnoer te doen, stekkerverbindingen worden slechter met de tijd. Kwestie van tijd tot er een stekkerverbinding uit fikt.

Op het goedkope stekkerblok je wat je bij de action haalt staat ook op dat ie geschikt is voor 3000 watt ;)

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:30
Domipost schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:05:
De zekering is 32A, en de hoofdzekering in onze meterkast 40A. Die kunnen het dus wel trekken, maar het zou niet uit de aansluiting moeten kunnen komen?
Als je hoofdzekerin 25A is, dan mag je in je meterkast niet afzekeren met 32A. Straks met je verzwaring naar 3 X25A blijft dit nog steeds 25A per fase dus mag die 32A ook niet, die moet er dus sowieso uit.

En de hoofdzekering bedoel je de hoofdschakelaar mee neem ik aan, anders snap ik niets meer van je verhaal. Die schakelt niet automatisch af, alleen handmatig. Die 40A die daarop staat is alleen voor de maximale stroom die daar doorheen mag lopen.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jongetje schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:33:
[...]

Als je hoofdzekerin 25A is, dan mag je in je meterkast niet afzekeren met 32A. Straks met je verzwaring naar 3 X25A blijft dit nog steeds 25A per fase dus mag die 32A ook niet, die moet er dus sowieso uit.

En de hoofdzekering bedoel je de hoofdschakelaar mee neem ik aan, anders snap ik niets meer van je verhaal. Die schakelt niet automatisch af, alleen handmatig. Die 40A die daarop staat is alleen voor de maximale stroom die daar doorheen mag lopen.
Ik heb mijn laadpunt op 3x32A bij een 3x25A hoofdaansluiting. Dat is veilig maar niet selectief maar dat is voor je huisinstallatie geen probleem.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Knip

[ Voor 82% gewijzigd door DonJuape op 23-06-2026 07:59 ]

• FlowDesign
Makrolon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 05:41:
[...]

Het is gewoon onverstandig om 13a aan te raden.

Ook om het via een verlengsnoer te doen, stekkerverbindingen worden slechter met de tijd. Kwestie van tijd tot er een stekkerverbinding uit fikt.

Op het goedkope stekkerblok je wat je bij de action haalt staat ook op dat ie geschikt is voor 3000 watt ;)
Inderdaad goed om te vermelden, daarom zei ik al dat bedrading goed moet zijn. Maar je hebt gelijk, ook een stopcontact kan goedkope bagger zijn en smelten.

Mijn punt was dan ook meer, je kunt prima 13A eruit peuren, maar dan moet je dus wel zorgen dat het niet met goedkope meuk is :P

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
FlowDesign schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:15:
[...]

Inderdaad goed om te vermelden, daarom zei ik al dat bedrading goed moet zijn. Maar je hebt gelijk, ook een stopcontact kan goedkope bagger zijn en smelten.

Mijn punt was dan ook meer, je kunt prima 13A eruit peuren, maar dan moet je dus wel zorgen dat het niet met goedkope meuk is :P
Het kan ook met dure meuk misgaan hoor. De prijs heeft hier niet zo veel mee te maken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Pagina: 1 ... 228 229 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen