Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:04
janne_nl schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:14:
[...]

Dat was het punt niet.

Waarom zou je een DC laadpaal op een 3x25A aansluiting willen?

Of de laapaal of de auto de AC DC conversie doet maakt voor het evt laadverlies niet uit.
Nou als je bijvoorbeeld ook een shitton aan PV hebt? Of ook nog een batterij. Dan is het EN en EN.

Het is mijn usecase ook niet en kwa capex een brug te ver, maar er zijn vast wel situaties waarin het wel kan. Of je hebt een bedrijf en sowieso al meer dan 3x25A.

[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 03-05-2025 13:18 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Dan nog steeds. Stel je wekt 50kW op. Wat doe je met dat vermogen als je auto niet laadt? Dan heb je een 3x80 aansluiting nodig....

Ik denk niet dat daar als particulier een businesscase voor is. Als bedrijf ongetwijfeld wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartlink
  • Laatst online: 12:07
Nou er is een Tweaker met een DC laadpaal thuis, staat in dit topic maar kon de post niet zo snel vinden.

Die tweaker had een auto die middels AC erg langzaam kon laden, maar met DC wel 30kW kon laden dacht ik. Bij diegene was het een tijd/kosten kwestie.

Ah gevonden: FFW in "Thuisladen van je EV deel 2"

Snelladen hoeft natuurlijk niet met 300kW he, 30kW kan ook al prima. https://www.ecotap.nl/dc30/

Sigenergy levert ook al 25kW DC opladers met hun ESS: https://www.sigenergy.com/en/products/dc-charger

[ Voor 36% gewijzigd door Dartlink op 03-05-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Als.je maar op 1 fase ac kan laden kan ik me bij dc iets voorstellen. Maar met een gewone aansluiting kom je ook niet hoger dan 17kW en dan zit je hele aansluiting vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartlink
  • Laatst online: 12:07
janne_nl schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:53:
Als.je maar op 1 fase ac kan laden kan ik me bij dc iets voorstellen. Maar met een gewone aansluiting kom je ook niet hoger dan 17kW en dan zit je hele aansluiting vol.
Daarom kan Sigenergy dus ook hun accu's erbij gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Rick2506 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:18:
[...]

Zojuist een Zaptec Go 2 besteld gebaseerd op dezelfde eisen! Enkel geen vaste kabel maar wel kabel bij besteld die te locked is. Geen abonnement nodig. Heb deze besteld bij laaddirect. Backoffice ga ik regelen bij Eflux
Mag ik weten wat je hiervoor betaald hebt en wat in de toekomst er nog bij besteld moet gaan worden voor het bidirectioneel laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:52
onzenuub schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:24:
[...]

Mag ik weten wat je hiervoor betaald hebt en wat in de toekomst er nog bij besteld moet gaan worden voor het bidirectioneel laden?
1328 euro inclusief btw! Een lader, een sense voor loadbalancing, kabel van 7,5 meter en een haak om snoer op te hangen. Bidirectioneel laden is alleen mogelijk voor auto’s die AC bidirectioneel kunnen laden dus niet voor DC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Nu online
Rick2506 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:09:
[...]

1328 euro inclusief btw! Een lader, een sense voor loadbalancing, kabel van 7,5 meter en een haak om snoer op te hangen. Bidirectioneel laden is alleen mogelijk voor auto’s die AC bidirectioneel kunnen laden dus niet voor DC!
Kia EV3 heeft dan ook de ingebouwde omvormer t.b.v. Bidirectioneel laden. Dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
Dartlink schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:13:
[...]

Daarom kan Sigenergy dus ook hun accu's erbij gebruiken :)
Ik zie nog steeds de businesscase voor thuis niet. Kan ik op 2 uur 100kWh laden. Met 11kWh laden de meeste auto's vol op een uur of 5 (mits 3 fases)

Voor een taxi bedrijf of zo ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
curkey schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:34:
[...]

Zeg dat een 10 kWh accu je € 8500 - € 10000kost, plus nog een paar honderd voor installatie en randzaken. Nog niet eens nadenkend over eventueel veranderend beleid en fluctuaties in de energiemarkt, maar hoeveel jaar ben je dan bezig om alleen al break-even te draaien?

Plus, met die ~10k die je nu in je batterij hebt gestoken, had je daar niet veel beter andere dingen mee kunnen doen die je veel meer voordeel opleveren?
Je hebt al thuisaccu's van 12 kWh voor 4k Eur die je gewoon zelf kunt installeren. Veel mensen blijven hangen in oude prijzen en oude tijden, maar de innovatie gaat gewoon door. Kijk vooral ook even in andere topics.

Ik gebruik hier echter de thuisaccu alleen om de energierekening positief te beïnvloeden met als bijkomend voordeel dat thuisladen op het geheel in het niet valt en je geld terug kunt krijgen ondanks het volledig thuisladen van 2 EV's zoals afgelopen maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oE6KjYWS9zqebojY0OvFYShb03s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyMi9K96n6pWWuWro2bnrcQa.jpg?f=fotoalbum_large

Zorg voor een laadpaal die om kan gaan met dynamische tarieven, optimaliseer icm PV, gebruik de komende anderhalf jaar een thuisaccu om het spel verder mee te spelen en vanaf 1-1-2027 laad je wél vanuit je thuisaccu de goedkope stroom die je hebt bewaard op het moment dat de EV niet voor de deur stond.

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 03-05-2025 22:44 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:05

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Taro schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:41:
[...]
Je hebt al thuisaccu's van 12 kWh voor 4k Eur die je gewoon zelf kunt installeren.
@Taro Heb je voorbeelden (linkjes)?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

onzenuub schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:24:
[...]
en wat in de toekomst er nog bij besteld moet gaan worden voor het bidirectioneel laden?
Een paal die nu niet bidirectioneel kan laden (V2G), kan dat straks ook niet. Ook niet met toevoegingen of zo. Dat werkt heel anders. 🤷‍♂️

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:27
Taro schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:41:
[...]

Je hebt al thuisaccu's van 12 kWh voor 4k Eur die je gewoon zelf kunt installeren. Veel mensen blijven hangen in oude prijzen en oude tijden, maar de innovatie gaat gewoon door. Kijk vooral ook even in andere topics.

Ik gebruik hier echter de thuisaccu alleen om de energierekening positief te beïnvloeden met als bijkomend voordeel dat thuisladen op het geheel in het niet valt en je geld terug kunt krijgen ondanks het volledig thuisladen van 2 EV's zoals afgelopen maand:
[Afbeelding]

Zorg voor een laadpaal die om kan gaan met dynamische tarieven, optimaliseer icm PV, gebruik de komende anderhalf jaar een thuisaccu om het spel verder mee te spelen en vanaf 1-1-2027 laad je wél vanuit je thuisaccu de goedkope stroom die je hebt bewaard op het moment dat de EV niet voor de deur stond.
Zelfs met lagere prijzen is het nog geen goed advies. De batterij moet die 4K investering ook echt helemaal terugverdienen voordat het kabinet weer een nieuw beleid introduceert. Geen enkel rekenmodel maakt de terugverdientijd kort genoeg en neemt de politieke risico’s weg. Ik denk dat de beste reden om een batterij aan te schaffen is om de netcongestie te helpen ontlasten. Voor het milieu doe je het niet, tenzij de batterij gerecycled kan worden. Als we allemaal een batterij aanschaffen, zijn al mijn argumenten ongeldig, dus je kunt er dan van op aan dat de spelregels ook dan compleet veranderen. De beste manier is dus besparen op energie en je eigen opwek direct verbruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
roel00 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 06:52:
[...]
en je eigen opwek direct verbruiken.
Dat is dus de lastigheid. Het overschot in de zomer heb ik in de winter nodig voor de warmtepomp.
Het overschot is gewoon veel te groot om in de zomer op te maken. Je kunt wel een beetje opvangen met accu's, maar dat is alleen leuk voor dag/nacht, niet voor zomer/winter.
Ik denk dat veel eigenaren van ''nul op de meter" huizen nog niet beseffen wat de nieuwe regels voor financiële consequenties gaan hebben.
Maar goed, dit is meer iets voor een ander topic. Laten we deze discussie daar voortzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-05 23:28
Sinds gister de Peblar Home werkend op 3 fase met load balancing dmv CT klemmen. :)

Ik krijg echter een 100 Mbit connectie op de LAN. Kan iemand even bevestigen of de Peblar een 100 Mbit of 1 Gbit connectie heeft voordat ik opnieuw ga knijpen / LSA’en ?

(Ja 100 mbit werkt ook prima, gevalletje OCD :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:31
JerryJerryJerry schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:30:
Sinds gister de Peblar Home werkend op 3 fase met load balancing dmv CT klemmen. :)

Ik krijg echter een 100 Mbit connectie op de LAN. Kan iemand even bevestigen of de Peblar een 100 Mbit of 1 Gbit connectie heeft voordat ik opnieuw ga knijpen / LSA’en ?

(Ja 100 mbit werkt ook prima, gevalletje OCD :+ )
Hierbij de bevestiging: 100Mbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-05 23:28
Theone098 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:35:
[...]

Hierbij de bevestiging: 100Mbit.
Thx 8) Je bent me net voor.. gevalletje RTFM.. stond idd 100 mbit bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
JerryJerryJerry schreef op zondag 4 mei 2025 @ 09:37:
[...]

Thx 8) Je bent me net voor.. gevalletje RTFM.. stond idd 100 mbit bij :)
Ik heb op mijn switch gekeken 🤭. De handleiding zoeken duurde mij te lang 😛.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
roel00 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 06:52:
[...]

Zelfs met lagere prijzen is het nog geen goed advies. De batterij moet die 4K investering ook echt helemaal terugverdienen.
Geen enkel rekenmodel maakt de terugverdientijd kort.
De beste manier is dus besparen op energie en je eigen opwek direct verbruiken.
Dat.

Mijn eigen beleid:
Ik wacht tot de salderingsregeling is afgelopen.
Tegen die tijd zijn de prijzen van een thuisbatterij mogelijk lager en bovendien buitelen dan de verkopers over elkaar heen om hun batterij aan je te slijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

remmuz schreef op zondag 4 mei 2025 @ 07:28:
[...]

Dat is dus de lastigheid. Het overschot in de zomer heb ik in de winter nodig voor de warmtepomp.
Het overschot is gewoon veel te groot om in de zomer op te maken. Je kunt wel een beetje opvangen met accu's, maar dat is alleen leuk voor dag/nacht, niet voor zomer/winter.
Precies dat ja. En ik kan wel wat opwek in de EV stoppen maar lang niet alles. Ik rij 20k km per jaar. Laten we zeggen dat ik in lente en zomer puur op zonnestroomoverschot zou kunnen laden, dus 10k km. Dat kost best wat moeite en ik betwijfel of dat in de praktijk haalbaar is. Er zullen ook dagen zijn met een leeggereden accu en geen zon of dat de auto niet thuis is. Maar goed laten we aannemen dat het lukt, dan is dat bij een verbruik van 20kWh/100km nog maar 2000kWh.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

DonJuape schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:25:
[...]

Precies dat ja. En ik kan wel wat opwek in de EV stoppen maar lang niet alles. Ik rij 20k km per jaar. Laten we zeggen dat ik in lente en zomer puur op zonnestroomoverschot zou kunnen laden, dus 10k km. Dat kost best wat moeite en ik betwijfel of dat in de praktijk haalbaar is. Er zullen ook dagen zijn met een leeggereden accu en geen zon of dat de auto niet thuis is. Maar goed laten we aannemen dat het lukt, dan is dat bij een verbruik van 20kWh/100km nog maar 2000kWh.
En dan iet je nog ruig rijden ook, want 20kWh/100km met de Niro is wel haalbaar in sport, maar in eco rij ik em gemakkelijk onder de 14kWh/100km, en dan hoeft de auto nog minder geladen te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Get!em schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:37:
[...]

En dan iet je nog ruig rijden ook, want 20kWh/100km met de Niro is wel haalbaar in sport, maar in eco rij ik em gemakkelijk onder de 14kWh/100km, en dan hoeft de auto nog minder geladen te worden.
Vergeet niet de 10% tot 20% laadverliezen (zeker als je op zonnestroomoverschot laadt).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:33

de Peer

under peer review

tukker999 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Dat.

Mijn eigen beleid:
Ik wacht tot de salderingsregeling is afgelopen.
Tegen die tijd zijn de prijzen van een thuisbatterij mogelijk lager en bovendien buitelen dan de verkopers over elkaar heen om hun batterij aan je te slijten.
Misschien wel, misschien niet. Mogelijk blijft het onaantrekkelijk.
Het is ook gewoon een kwestie van accepteren dat stroom een groot deel van de zomer niet veel meer waard is

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzenuub
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 23:05:
[...]

Een paal die nu niet bidirectioneel kan laden (V2G), kan dat straks ook niet. Ook niet met toevoegingen of zo. Dat werkt heel anders. 🤷‍♂️
https://www.zaptec.com/nl/laadoplossingen/zaptec-go-2. Dussss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:39

Arfman

Drome!

HyperBart schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:55:
Misschien nog niet zo belangrijk voor jullie in NL maar mijn voorspelling is dat jullie ook een capaciteitstarief gaan krijgen. Het is echt abnormaal dat in jullie land met alle aansluitproblemen en voorzieningen men daar nog niks voor gedaan heeft. Iedereen ligt daar maar op 1 of 2h alle vermogen uit zijn aansluiting te snokken omdat het dan goedkoop is.
Zou vreemd zijn. M.i. is het capaciteitstarief een gevolg aanpakken en niet de oorzaak (dus verrek, waarschijnlijk gaat ons kabinet daar ook voor kiezen :'))

De oplossing ligt natuurlijk in het niet allemaal van 17:00 - 21:00 gaan laden, zodat het net gebruikt wordt voor koken/verwarmen. Gecombineerd met upgraden van het hoogspanningsnet zou dat voldoende moeten zijn. Mensen afstraffen op piekverbruik (11kW laden b.v.) is ook weer onverstandig want de laadverliezen bij trager laden nemen exponentieel toe. Niet erg als je met overschot van je PV panelen laad (want die stroom willen ze toch niet op het net als het even kan) maar natuurlijk zonde als je van 0:00 - 06:00 met 20-25% laadverliezen gaat laden omdat je maximaal met 4kW (ik roep maar wat) mag laden.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy1991
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:21
Rick2506 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 18:18:
[...]

Zojuist een Zaptec Go 2 besteld gebaseerd op dezelfde eisen! Enkel geen vaste kabel maar wel kabel bij besteld die te locked is. Geen abonnement nodig. Heb deze besteld bij laaddirect. Backoffice ga ik regelen bij Eflux
Wat bedoel je met backoffice? Is dit iets wat alles rondom de input en output regelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Thnx. Nieuw voor mij. Ze lijken het daar te hebben over AC-V2G, al vond ik er nix over op de site.

Apparaten die zijn 'voorbereid voor' (algemeen gesproken), daar kijk ik nogal eens huiverig naar. Zolang er geen praktijkervaring mee is, is het maar de vraag wat er straks voor nodig is om V2G werkend te krijgen en of het überhaupt wel gaat wreken.

En dan moet-ie nog samen kunnen werken met je auto. Pas als fabrikanten dat gaan vrijgeven zullen we weten welke eisen er in de praktijk aan gesteld worden en of die laadpaal daaraan kan voldoen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick2506
Leroy1991 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:39:
[...]

Wat bedoel je met backoffice? Is dit iets wat alles rondom de input en output regelt?
Een partij die de Facturatie regelt! In mijn geval van Travelcard richting mijn bedrijf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Thnx. Nieuw voor mij. Ze lijken het daar te hebben over AC-V2G, al vond ik er nix over op de site.

Apparaten die zijn 'voorbereid voor' (algemeen gesproken), daar kijk ik nogal eens huiverig naar. Zolang er geen praktijkervaring mee is, is het maar de vraag wat er straks voor nodig is om V2G werkend te krijgen en of het überhaupt wel gaat wreken.

En dan moet-ie nog samen kunnen werken met je auto. Pas als fabrikanten dat gaan vrijgeven zullen we weten welke eisen er in de praktijk aan gesteld worden en of die laadpaal daaraan kan voldoen.
KIA is e.e.a. aan het ontwikkelen o.a. In samenwerking met Zaptec volgens ISO 15118-20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-05 12:19
Sinds gisteren de Peblar Business in gebruik, met load balancing via HomeWizard (P1).

Ben nog wel een beetje aan het worstelen met de bereikbaarheid van de webinterface van Peblar. Heb alle Homewizard-apparatuur op een eigen wifi-netwerk, en de Peblar dus ook. Dat betekent dan voor zover ik nu heb kunnen nagaan dat ik de webinterface alleen kan benaderen met mijn telefoon als die op datzelfde wifi-netwerk zit. Peblar heeft het op de website over het gemak van hun webinterface, maar het niet extern kunnen gebruik vind ik beperkt gemak moet ik zeggen.

Daarnaast heb ik de Peblar ingesteld op 20A en de achterliggende installatie is daarop ook uitgelegd. Toch kom ik met laden niet verder dan 11kW (ca. 16A). In de diagnostiek geeft Peblar aan dat de bron van stroombeperking een "installation limit" is. Ben nog even aan het zoeken wat dat kan betekenen. De betreffende bron staat in ieder geval niet in de lange lijst op de website van Peblar (https://peblar.com/nl/sup...f-laadt-met-laag-vermogen).
guido66 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:15:
@argro en je auto kan met meer dan 11kW laden?
Ja, tot 22kW (32A) en de betreffende instelling staat op onbeperkt.

[ Voor 9% gewijzigd door argro op 05-05-2025 09:17 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
@argro en je auto kan met meer dan 11kW laden?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:27
argro schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:12:
Sinds gisteren de Peblar Business in gebruik, met load balancing via HomeWizard (P1).

Ben nog wel een beetje aan het worstelen met de bereikbaarheid van de webinterface van Peblar. Heb alle Homewizard-apparatuur op een eigen wifi-netwerk, en de Peblar dus ook. Dat betekent dan voor zover ik nu heb kunnen nagaan dat ik de webinterface alleen kan benaderen met mijn telefoon als die op datzelfde wifi-netwerk zit. Peblar heeft het op de website over het gemak van hun webinterface, maar het niet extern kunnen gebruik vind ik beperkt gemak moet ik zeggen.

Daarnaast heb ik de Peblar ingesteld op 20A en de achterliggende installatie is daarop ook uitgelegd. Toch kom ik met laden niet verder dan 11kW (ca. 16A). In de diagnostiek geeft Peblar aan dat de bron van stroombeperking een "installation limit" is. Ben nog even aan het zoeken wat dat kan betekenen. De betreffende bron staat in ieder geval niet in de lange lijst op de website van Peblar (https://peblar.com/nl/sup...f-laadt-met-laag-vermogen).
Ik neem aan dat je groep is afgezekerd op 20A? Dan moet de Peblar op max 16A. En grote kans dat de auto niet meer dan 11kW aan kan. Daarnaast heb je de Peblar op een eigen netwerk. Dat die niet van buitenaf bereikbaar is, ligt niet aan Peblar en is in principe juist een goed ding. Als je dat anders wil, zou ik de Peblar en homewizard gewoon aan je huis wifi netwerk koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
roel00 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Ik neem aan dat je groep is afgezekerd op 20A? Dan moet de Peblar op max 16A. En grote kans dat de auto niet meer dan 11kW aan kan. Daarnaast heb je de Peblar op een eigen netwerk. Dat die niet van buitenaf bereikbaar is, ligt niet aan Peblar en is in principe juist een goed ding. Als je dat anders wil, zou ik de Peblar en homewizard gewoon aan je huis wifi netwerk koppelen.
De auto kan tot 22kW laden (BMW i5) en de betreffende instelling staat op maximaal. Dat zou het probleem niet mogen zijn. De achterliggende installatie ook niet.

En de Peblar webinterface is volgens mij sowieso een lokale aangelegenheid. Het webadres is ook 192.168... Een ander wifi-netwerk gaat dus volgens mij niet helpen. Bijvoorbeeld Homewizard, die op hetzelfde wifi-netwerk zit, is prima extern uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:12
roel00 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:25:
[...]

Ik neem aan dat je groep is afgezekerd op 20A? Dan moet de Peblar op max 16A.
Die 80% stroomregeling wordt door sommige fabrikanten aangeraden maar is geen harde eis. Peblar raad bijvoorbeeld aan om gewoon op 100% af te zekeren. Als je een B20 zekeringsautomaat hebt van een A-merk zoals ABB hoeft dat ook zeker geen probleem te zijn, die zijn gemaakt om een nominale stroom van 20A aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:12
argro schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:35:
[...]
En de Peblar webinterface is volgens mij sowieso een lokale aangelegenheid. Het webadres is ook 192.168... Een ander wifi-netwerk gaat dus volgens mij niet helpen. Bijvoorbeeld Homewizard, die op hetzelfde wifi-netwerk zit, is prima extern uit te lezen.
Het klopt dat het een lokale web-interface is. Dat is mede voor veiligheidsoverwegingen gedaan. Als ze dezelfde aanpak als homewizard hadden gekozen dan had de Peblar met een server van hun moeten communiceren waar jij dan vervolgens mee verbind. Dat kost alleen maar geld om te onderhouden, en mocht Peblar ooit stoppen dan ben je die service kwijt. Mocht je hem extern willen benaderen kan je een poort op je router open zetten richting de peblar zodat je er wel extern bij kan, al zou ik dat niet per se aanraden als je niet weet waar je mee bezig bent.

Verder zou je hem binnen je eigen netwerk prima moeten kunnen benaderen, ook al zit hij op een andere wifi netwerk. Waarschijnlijk is dat andere wifi netwerk een router met een eigen IP range? Als daar geen specifieke reden voor is zou de makkelijkste oplossing zijn om beide wifi netwerken dezelfde IP range te geven. In dit geval is het niet zozeer een probleem van de peblar, maar van hoe jij je netwerk hebt ingericht.

[ Voor 11% gewijzigd door Skix_Aces op 05-05-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 13:43
argro schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:12:

[...]
Ja, tot 22kW (32A) en de betreffende instelling staat op onbeperkt.
Volgens mij heeft deze BMW een 11 kW AC lader, geen 22 kW.
Meer dan 11 kW kan alleen op een snellader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argro
RJan61 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:22:
[...]

Je hebt verdorie helemaal gelijk. Laden met 22kW is (zoals alles, behalve vier wielen en een stuur) een optie bij BMW, voor slechts 1.281 euro en 40 cent. Eén van de opties die ik kennelijk niet heb aangevinkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
RJan61 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:22:
[...]

Dat laatste is niet helemaal waar. Ligt natuurlijk ook aan wat je snelladen vindt. AC laden gaat tot max 43kW, in Nederland vind je genoeg AC 22kW laadpalen. Auto en paal moeten dat wel ondersteunen.

Wanneer spreek je over snelladen? Ik vind als je 50kW+ DC kunt laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzenuub
  • Nu online
Nu zag ik, dat de Zaptec Go 2, bidirectionele laadpaal al te koop wordt aangeboden. In combinatie met de EV3 zou er dus al gebruikt gemaakt kunnen worden van V2G/V2H. Nu was ik benieuwd of er inneemt toekomst nog iets aangeschaft zou moeten worden voordat je inderdaad bidirectioneel kunt gaan laden, bijv. software voor de laadpaal. Dit antwoord kreeg ik van de leverancier:
De Zaptec Go2 is softwarematig voorbereid op V2G. Dit betekent dat het bi-directioneel laden kan aansturen. Voorwaarde om bi-directioneel laden te kunnen, zit met name in de EV. De EV moet namelijk zowel softwarematig als hardware matig klaar zijn om dit te kunnen. Dit betekent dat uw EV een ingebouwde omvormer zal moeten hebben om DC, die in de autobatterij zit, om te vormen naar AC stroom, in uw meterkast. Dit zou u het beste kunnen laten vaststellen door uw dealer. Wij weten dat sommige KIA modellen inderdaad ook hardware matig zijn voorbereid op V2G maar kunnen geen vaste uitspraken doen over uw model.
Wat is gelezen heb is dat de EV3 al voorzien is van de omvormer. Kennelijk moet er nu nog softwarematig iets aangepast worden in de EV3. Heb ook geïnformeerd bij KIA hoe het zit. Ben benieuwd naar hun antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-05 13:43
janne_nl schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:41:
[...]

Dat laatste is niet helemaal waar. Ligt natuurlijk ook aan wat je snelladen vindt. AC laden gaat tot max 43kW, in Nederland vind je genoeg AC 22kW laadpalen. Auto en paal moeten dat wel ondersteunen.

Wanneer spreek je over snelladen? Ik vind als je 50kW+ DC kunt laden.
Dat zeg ik toch, het gaat over een specifiek auto.

[ Voor 4% gewijzigd door RJan61 op 05-05-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Nu online
RJan61 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:01:
[...]

Dat zeg ik toch, het gaat over een specifiek auto.
Sorry.
Meer dan 11kW kan alleen op een snellader was een nieuwe alinea in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy1991
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:21
Rick2506 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:58:
[...]

Een partij die de Facturatie regelt! In mijn geval van Travelcard richting mijn bedrijf
Duidelijk :)
Als niet zakelijk rijder is het dus niet nodig om zo'n backoffice te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick2506
Leroy1991 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 11:29:
[...]

Duidelijk :)
Als niet zakelijk rijder is het dus niet nodig om zo'n backoffice te hebben?
Nee dat klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

onzenuub schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:16:
[...]

KIA is e.e.a. aan het ontwikkelen o.a. In samenwerking met Zaptec volgens ISO 15118-20.
Ben benieuwd wat zo’n bidirectionele laadpaal (ex installatie) uiteindelijk gaat kosten, alle onderdelen voor V2G bij elkaar. Want dat is wat ik tot nu toe steeds lees: dat dit een kostbare laadpaal gaat worden.

Maar zolang die er nog niet is, is dat koffiedik kijken. We gaan het zien.

Edit
Van Myenergi kreeg ik inside informatie dat die bezig zijn met een V2G-versie van hun Zappi. Zou later dit jaar op de markt komen.
Ik gebruik nu al ruim 6 jaar de V2-versie van de Zappi tot volle tevredenheid, dus dat zou voor mij een optie kunnen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Hippe Lip op 05-05-2025 15:33 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Mijn Zappi v2 lijkt na 4,5 jaar stuk te zijn...
Auto wil niet meer laden. Status blijft op EV disconnected staan. Met een andere auto helaas hetzelfde probleem.
(Het ligt een keer niet aan mijn Corsa... :+ )
Had een paar weken geleden iets vergelijkbaars, toen stroom eraf gehaald en daarna werkte het weer een aantal laadsessies.
Afgelopen weekend ging het pas weer werken als ik ook de HUB even van de stroom haalde. Nu dus helaas ook niet meer.
Heb net de firmware van de HUB en de Zappi maar eens een update gegeven (voor het eerst in 4 jaar). Was nog v3.142 nu is het v5.418.
Helaas werkt het nog steeds niet. Lijkt wel alsof de Zappi helemaal niet herkend dat er een auto aangekoppeld wordt.
Er branden in ieder geval 4 groene lampjes op de HUB. Dus er is contact met de server, Zappi en de Harvi. In de Zappi lijkt het er ook op dat ik contact heb met de HUB en Harvi.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeri003
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:42
Ook al een andere laadkabel geprobeerd, ik had al een tijdje issues met laden, granny lader deed het wel en snelladen ook en af en toe bij publieke lader ook (dan maakte hij net toevallig contact).
Nu sinds kort een laadpaal aan huis, ik hang de auto eraan en die deed niets, auto van de buurvrouw eraan die deed ook niets, mijn auto bij de laadpaal van buurvrouw met haar kabel toen laadde mijn auto wel.
Daarna bij mijn laadpaal met haar kabel werkte het ook.

Conclusie mijn laadkabel was defect iets wat ik niet had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

@leeri003
Ik heb een Zappi met een vaste kabel, die kan ik helaas niet even wisselen.

Lees net dit on-line:
You may have a broken control wire in the charging cable. Tethered cables appear to be more prone to this but it could also happen to an untethered cable. Set the Zappi to FAST. Plug the cable into the car then gently manipulate the cable from one end to the other, while someone keeps watch on the Zappi.
Stekker heen en weer bewegen helpt in ieder geval niet.

Ik heb net dus maar even mijn Zappi opengeschroefd.
.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOvrN1wMUNPxGwe7fuqlIWrXFKc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fbRpcqFVmRXBFs5St1UGTswC.png?f=user_large
De 5 draden voor fase, N en aarde maken vanaf de stekker contact met waar ze in de Zappi zijn geschroefd. (Bruine draad zit een beetje verstopt, maar is echt aanwezig.)

Er komt nog een dun wit draadje uit de kabel en dat ziet er redelijk verdacht uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQaaO40JA1uaZycpH64X8RKywYk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AKC7LAlP7k2NfkeYtu0Lw6zn.png?f=user_large
Lijkt wel alsof dat heet geworden is.

Ik denk dat dit dan de communicatiedraad is. Die maakt geen contact met een van de 2 kleinere terminals op de stekker. Hoort dat wel zo te zijn? Lijkt me wel.

Morgen maar even bellen met de leverancier om even te checken of mijn kabel kapot is.

edit:
Ik heb maar gewoon even een nieuwe kabel besteld. Net nogmaals de continuïteit van de draad gecontroleerd, maar die lijkt echt stuk.

Lees overigens wel dat de Zappi een specifieke error heeft voor dit probleem, maar die error heb ik nooit gezien. (ook niet op gelet)
Ik denk dat deze error voorkomt als er toch nog enige communicatie mogelijk is, anders kan de Zappi sowieso niet detecteren dat er een auto aangesloten wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Paling1 op 05-05-2025 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:13
Paling1 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:44:
@leeri003
Ik heb een Zappi met een vaste kabel, die kan ik helaas niet even wisselen.

Lees net dit on-line:

[...]

Stekker heen en weer bewegen helpt in ieder geval niet.

Ik heb net dus maar even mijn Zappi opengeschroefd.
.[Afbeelding]
De 5 draden voor fase, N en aarde maken vanaf de stekker contact met waar ze in de Zappi zijn geschroefd. (Bruine draad zit een beetje verstopt, maar is echt aanwezig.)

Er komt nog een dun wit draadje uit de kabel en dat ziet er redelijk verdacht uit:
[Afbeelding]
Lijkt wel alsof dat heet geworden is.

Ik denk dat dit dan de communicatiedraad is. Die maakt geen contact met een van de 2 kleinere terminals op de stekker. Hoort dat wel zo te zijn? Lijkt me wel.

Morgen maar even bellen met de leverancier om even te checken of mijn kabel kapot is.

edit:
Ik heb maar gewoon even een nieuwe kabel besteld. Net nogmaals de continuïteit van de draad gecontroleerd, maar die lijkt echt stuk.

Lees overigens wel dat de Zappi een specifieke error heeft voor dit probleem, maar die error heb ik nooit gezien. (ook niet op gelet)
Ik denk dat deze error voorkomt als er toch nog enige communicatie mogelijk is, anders kan de Zappi sowieso niet detecteren dat er een auto aangesloten wordt.
De kabel kapot bij de stekker inderdaad. Dan is die verbinding weg dus geeft ie geen foutmelding voor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzenuub
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 5 mei 2025 @ 15:28:
[...]

Ben benieuwd wat zo’n bidirectionele laadpaal (ex installatie) uiteindelijk gaat kosten, alle onderdelen voor V2G bij elkaar. Want dat is wat ik tot nu toe steeds lees: dat dit een kostbare laadpaal gaat worden.

Maar zolang die er nog niet is, is dat koffiedik kijken. We gaan het zien.

Edit
Van Myenergi kreeg ik inside informatie dat die bezig zijn met een V2G-versie van hun Zappi. Zou later dit jaar op de markt komen.
Ik gebruik nu al ruim 6 jaar de V2-versie van de Zappi tot volle tevredenheid, dus dat zou voor mij een optie kunnen zijn.
Zaptec Go 2 installatie compleet ong. 1600 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

@Paling1 Al telefonisch contact opgenomen met de Nederlandse helpdesk van Myenergu (Zappi)? Die heeft een behoorlijk goede reputatie. Dan hoef je niet helemaal zelfstandig te experimenteren en concluderen en heb je een gesprekspartner met veel ervaring op het gebied van storingen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

onzenuub schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:28:
[...]

Zaptec Go 2 installatie compleet ong. 1600 euro
@onzenuub Dat is ‘voorbereid’, toch? Pas als het er werkend is weten we zeker wat de totale kosten zullen zijn, lijkt me.
We gaan het zien.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:04
Voorbereid, zeker net zoals met HD ready.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Hippe Lip schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:14:
@Paling1 Al telefonisch contact opgenomen met de Nederlandse helpdesk van Myenergu (Zappi)? Die heeft een behoorlijk goede reputatie. Dan hoef je niet helemaal zelfstandig te experimenteren en concluderen en heb je een gesprekspartner met veel ervaring op het gebied van storingen.
Nee, nog niet. Ik heb nu een nieuwe kabel besteld. Ben er vrij zeker van dat mijn oude kapot is.
Zodra de nieuwe binnen is zal ik even meten of daar wel continuïteit is van de communicatiedraad. Als dat niet zo is, ga ik wel even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vraagje over de Zaptec laadpaal die ik heb hangen...

Op de een of andere manier pakt mijn Skoda PHEV geen stroom van de paal als deze aan het voorverwarmen is. Resultaat is dat ik niet met 100% maar met 85-90% accu vertrek.

Heb geen beperkingen op de Zaptec ingesteld.

Dacht dat de Skoda het euvel was, maar recent aan een publieke laadpaal hield ie wel netjes het percentage op 100.

Iemand een idee wat hier speelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Get!em schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:16:
[...]

Voor mij nog nadeel van peblar: evcc verplicht om 1 - 3 fase switch tijdens laadsessie mogelijk te maken. De peblar app kan dat zelf niet.
Heb nog steeds geen keuze gemaakt (heb nog andere zaken waar ik keuzes aan het maken was, waaronder voor 30k nieuwe kozijnen.....).

Ik ben wel van het uitzoeken en was nog even weer terug gaan kijken naar Peblar.

Nog even weer dieper gezocht en ook contact gezocht met de klantenservice.
Dikke pro voor hen: klantenservice antwoord near-instant per email, persoonlijk, zonder AI.

De vragen die ik stelde gingen over hun roadmap van software ontwikkeling. Weinig los gekregen, behalve de dingen die NIET (meer) op de roadmap stonden:
- 1 naar 3 fase switching in de (web)app, zowel niet automatisch als via een knop.
- Dynamische tarieven ondersteuning.

Oorspronkelijk was in iedergeval de eerste wel aangekondigd als roadmap/upgrade. In een blog artikel op hun website heeft dit gestaan tussen Q2 2024 en Q4 2024. Daarna is de blog aangepast en is de genoemde upgrade tekst verwijderd. Er zijn nog leveranciers die dat punt bij Peblar palen dus nog wel noemen, maar Peblar zelf heeft het dus niet meer op hun website.

Ze geven wel aan dat het nog steeds hun streven is dit als upgrade ooit uit te voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 06-05-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

argro schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:35:
[...]
De auto kan tot 22kW laden (BMW i5) en de betreffende instelling staat op maximaal. Dat zou het probleem niet mogen zijn. De achterliggende installatie ook niet.

Ben je er nog achter gekomen wat t probleem was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:24
Vandaag de Peblar Home geinstalleerd gekregen.
Voor puur zonneladen, inderdaad 1-3 fase switchten in de webapp zelf werkt niet, maar ik heb hem gelijk in homeassistant gezet daar werkt ie wel. Ik denk dus dat er iets van een script in homeassistant gemaakt moet gaan worden die checkt hoeveel er wordt teruggeleverd. > 1380 && < 4140 - forceer 1-fase laden, anders laat switch op 3 fase staan. Weet nog niet helemaal hoe ik dat vorm moet gaan geven maar hoop dat ik online iets kan vinden van iemand die het wiel al een keer uitgevonden heeft :-)
Verder een simpele en duidelijke app. Heb alleen nog 2 andere standen die niet helemaal duidelijk zijn. Slim zonne-laden en snel slim zonneladen. Hij combineert dan zonnestroom met netstroom maar wat het verschil is kon ik zo nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:27
avdwerf schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:50:
Voor puur zonneladen, inderdaad 1-3 fase switchten in de webapp zelf werkt niet, maar ik heb hem gelijk in homeassistant gezet daar werkt ie wel. Ik denk dus dat er iets van een script in homeassistant gemaakt moet gaan worden die checkt hoeveel er wordt teruggeleverd. > 1380 && < 4140 - forceer 1-fase laden, anders laat switch op 3 fase staan. Weet nog niet helemaal hoe ik dat vorm moet gaan geven maar hoop dat ik online iets kan vinden van iemand die het wiel al een keer uitgevonden heeft :-)
Verder een simpele en duidelijke app. Heb alleen nog 2 andere standen die niet helemaal duidelijk zijn. Slim zonne-laden en snel slim zonneladen. Hij combineert dan zonnestroom met netstroom maar wat het verschil is kon ik zo nergens vinden.
Ik las hier ergens dat EVCC ook de Peblar kan aansturen, onder meer een fase wisseling. Ik heb zelf allen (nog) geen tijd gehad die tool te bekijken en uit te vlooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

avdwerf schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:50:
Verschil in die zonneladen modi staat in hun blog uitgelegd.

https://peblar.com/nl/blo...-zonne-energie-met-peblar

(in dat blog stond dat ze ook in hun (web)app de 1/3fase switch zouden toevoegen na update, maar dat hebben ze dus weer weggehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
curkey schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Ik las hier ergens dat EVCC ook de Peblar kan aansturen, onder meer een fase wisseling. Ik heb zelf allen (nog) geen tijd gehad die tool te bekijken en uit te vlooien.
Thanks. Zie dat die ook een HA addon hebben, ik ga er vnvd eens induiken of dat allemaal te combineren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdwerf
Get!em schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:52:
[...]

(in dat blog stond dat ze ook in hun (web)app de 1/3fase switch zouden toevoegen na update, maar dat hebben ze dus weer weggehaald).
Aah ja duidelijk. Dat fast solar is dan nog niet echt iets als je zoveel mogelijk zon wil gebruiken en het niet erg is als het wat langer duurt voordat hij vol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argro
Get!em schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:44:
[...]

Ben je er nog achter gekomen wat t probleem was?
Jazeker, zie argro in "Thuisladen van je EV deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Heerlijk die puzzels met specificaties van zowel auto’s als laadpunten.

En dan standaard vs opties en licenties.

Autoverkopers die met moeite kunnen zeggen of een auto wel 3 fase heeft en of hij zowel software updates als ook alle terugroep acties heeft. Je moet t als koper maar zelf uitzoeken.
Van mijn warmtepomp weet ik ondertussen al meer dan mijn monteur die langskomt. En hij maakt steeds de fouten….nu weer een software update fout.
We zijn langzamerhand op een punt dat je als automonteur/verkoper , installateur en loodgieter een hbo+ nodig hebt, in de IT.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 06-05-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 20:01
Get!em schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:52:
[...]

Vandaag ook de peblar home laten installeren, ging vrij vlotjes.
Heel fijn dat het allemaal lokaal draait en de home assistant integratie werkte vlot.

Valt me alleen op dat bij pure solar, dat hij toch vaak afneemt terwijl er onvoldoende stroom wordt opgewekt. (vandaag bewolkte dag dus sprong ook wel op en neer, maar zou verwachten dat hij conservatiever is dan dat)
Leek wel also op hij smart solar ingesteld bleef, ondanks rebooten en switchen naar scheduled charging en weer terug.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:38
Hallo,

Ik ga vanuit de werkgever een aanbod krijgen om een Van Mossel Energie laadpaal (manual)te laten plaatsen. Ik wil een tegenaanbod doen omdat ik denk dat ik een slimmere wil.

Mijn situatie:
- 50 kwh EV op de planning
- 4.8kwp Enphase systeem (3 fase, levert max 3.5kw door lichte aftopping).
- Enphase metered Envoy(met CT spoelen). Er is een nieuwe mogelijkheid om via TCP/IP gebruik te maken van deze spoelen. Of de P1 poort. Ook aanleg van een energiemeter is geen probleem.
- De bekabeling wordt nieuw aangelegd. Netwerkkabels oid zijn geen probleem.
- Ik plan een 3 fase Victron ESS.

De laadpaal zal enige eisen moeten hebben om te kunnen verrekenen met mijn werkgever. Ik heb niet genoeg kennis hoe dit precies werkt. Waar moet een laadpaal aan voldoen?

Mijn wensen:
- Laadsnelheid aanpassen aan PV output en sowieso voldoende terug kunnen schroeven. Automatische fasewisseling?
- Zelf automatiseringen oid kunnen toevoegen (bijvoorbeeld thuisaccu ontladen tot 25%).
- Load balancing
- Bidirectioneel laden is een kleine plus (ik verwacht hier niet teveel van)
- Liefst niet teveel apps of automatiseringsstappen.

Ik heb zelf twee kanshebbers gevonden:
* Enphase IQ EV Charger.
+ Zelfde systeem als PV
+ Kan laadvermogen aanpassen aan PV opbrengst
+ Automatische fasewissel. 1.4kw vermogen mogelijk
- Enphase gesloten systeem
* Smappee EV Wall charger
+ Zou dynamisch kunnen schakelen naar 1 fase (aldus chatgpt, ik vind dit nergens op de website)
+ Gebruikt een of andere 'AI' PV voorspelling?
+ Zou zelf aan te sturen zijn op verschillende manieren, bijvoorbeeld met Victron (aldus chatgpt, maar weer nergens te vinden op de website)
- Klinkt omslachtig om in te stellen, en wellicht afhankelijk van cloud api en niet lokaal?

Of is de Van Mossel laadpaal hier gewoon voor te gebruiken? Van Mossel bied soms ook de Alfen Eve Single Pro-line. Mijn werkgever doet dit niet, maar is wellicht wel makkelijker te onderhandelen. Is deze Alfen een optie?

Zijn er nog andere kanshebbers voor mijn situatie? Wat raden jullie aan?

[ Voor 6% gewijzigd door Kanoet op 07-05-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:08
Alfen, top. Al jaren een beetje de de facto standaard voor leaserijders met installatie door werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Kanoet Die “Van Mossel Energie” (wat een onzin) is gewoon een whitelabel Peblar.

De hamvraag is, zit er custom firmware op, of niet?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:27
JanHenk schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:35:
@Kanoet Die “Van Mossel Energie” (wat een onzin) is gewoon een whitelabel Peblar.

De hamvraag is, zit er custom firmware op, of niet?
Ongetwijfeld, anders verkochten ze hem wel onder de naam Peblar.
Zeker niet aan beginnen dus, net als de whitelabel Peblar van Coolblue, beperkte mogelijkheden in de firmware en vendor lock-in qua back-office abonnement waar je niet vanaf kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ASW1 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 07:57:
[...]

Ongetwijfeld, anders verkochten ze hem wel onder de naam Peblar.
Ik acht de kans ook groot, maar op dit moment is dat nog wel een aanname en geen zekerheid.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Bedankt voor de input. Zijn er nog ervaringen met de Enphase lader? Deze klinkt mij erg gunstig omdat hij vanaf 1.4kw kan lader. Dat is erg gunstig om optimaal gebruik te maken van de paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:27
JanHenk schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 08:49:
[...]

Ik acht de kans ook groot, maar op dit moment is dat nog wel een aanname en geen zekerheid.
Hun eigen logo staat erop afgedrukt dus 100% dat dit niet de normale Peblar is.
Van Mossel levert ook de Alfen single pro, maar ik heb zo'n vermoeden dat als je die door hen laat installeren je ook niet de inloggegevens erbij krijgt en je dus alsnog tot het einde der tijden aan hun back-office vastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:52
Ik heb thuis een laadstation van Shel Recharge.
Ik zou graag zelf het laadstation-instellingen willen benaderen om o.a. instellingen voor vertraagd laden en gepland laden in te stellen. Hiervoor moet ik toegang hebben tot het laadstation.
Iemand die dit al via de leverancier/lease-maatschappij heeft kunnen regelen?
Ik maak gebruik van een Shell Recharge Advanced Flex 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:09
ASW1 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:21:
[...]

Hun eigen logo staat erop afgedrukt dus 100% dat dit niet de normale Peblar is.
Van Mossel levert ook de Alfen single pro, maar ik heb zo'n vermoeden dat als je die door hen laat installeren je ook niet de inloggegevens erbij krijgt en je dus alsnog tot het einde der tijden aan hun back-office vastzit.
Ik heb juist een Eneco Connectric geïnstalleerd gekregen. Dit is in feite ook een Peblar.
De firmware is dezelfde als de originele Peblar, alleen de interface is anders.
Hij werkt feilloos met HA Peblar integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Flaggie schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 17:23:
[...]

Vandaag ook de peblar home laten installeren, ging vrij vlotjes.
Heel fijn dat het allemaal lokaal draait en de home assistant integratie werkte vlot.

Valt me alleen op dat bij pure solar, dat hij toch vaak afneemt terwijl er onvoldoende stroom wordt opgewekt. (vandaag bewolkte dag dus sprong ook wel op en neer, maar zou verwachten dat hij conservatiever is dan dat)
Leek wel also op hij smart solar ingesteld bleef, ondanks rebooten en switchen naar scheduled charging en weer terug.)
Gebruik je HA? Dan wil het wel eens gebeuren dat die de settings bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-05 11:59

SBL

Bij mij is zojuist een Volt Time laadpaal geinstalleerd (via werk, dus niet zelf gekozen). Nu de auto nog..
Bij ombouw naar 3fasen in januari 2025 is ook een nieuwe slimme meter geïnstalleerd, waar de HomeWizard P1 dongle het zonder externe voeding op deed (tot vandaag).
VoltTime gebruikt een Sparky (Chargee app) op de P1meter voor load balancing.
Ik had om een actieve splitter gevraagd, omdat ik ook mijn HomeWizard P1 meter wilde behouden, maar deze is niet geleverd. Volgens de installateur werkt het splitten niet.
Zijn er mensen die deze combi wel werkend hebben (of er vertrouwen in hebben dat dit moet kunnen, Sparky+HomeWizard op P1.
Zouden jullie dit dan adviseren met:
https://www.homewizard.nl/p1-splitter @cossy nl
of
https://webshop.cedel.nl/nl/P1-Splitter-laadpalen (voor Alfen)
of
https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter @vinom @srkoster

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:51
De Sparky heeft een ingebouwde (actieve) splitter, die werkt prima (hier ook in gebruik).
Zorg er dan wél voor dat ie powered aangesloten is, anders werkt het niet lekker.
Dus P1 > Sparky > HomeWizard

[ Voor 10% gewijzigd door oomenit op 08-05-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:40
SBL schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:02:
Bij mij is zojuist een Volt Time laadpaal geinstalleerd (via werk, dus niet zelf gekozen). Nu de auto nog..
Bij ombouw naar 3fasen in januari 2025 is ook een nieuwe slimme meter geïnstalleerd, waar de HomeWizard P1 dongle het zonder externe voeding op deed (tot vandaag).
VoltTime gebruikt een Sparky (Chargee app) op de P1meter voor load balancing.
Ik had om een actieve splitter gevraagd, omdat ik ook mijn HomeWizard P1 meter wilde behouden, maar deze is niet geleverd. Volgens de installateur werkt het splitten niet.
Zijn er mensen die deze combi wel werkend hebben (of er vertrouwen in hebben dat dit moet kunnen, Sparky+HomeWizard op P1.
of
https://webshop.cedel.nl/nl/P1-Splitter-laadpalen (voor Alfen)
of
https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter @vinom @srkoster
Ik had de iungo een tijd lang en dat werkte prima, maar sinds kort over op de Homewizard splitter in verband met een thuis accu die niet werkte met de iungo en wel met HW. Ik heb een alfen laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:15

uibeltje

Idiotheque

Ik heb een e-auto welke op 1 fase kan laden met max 7 kW. Mijn huis is 3 fase en direct vanaf hoofdschakelaar heb ik een Zappi laadpaal. Ik wil graag meer dan de 3.7 kW kunnen laden. Klopt het dan dat ik de installatieautomaat in de foto hieronder kan vervangen door een 20A variant en dan ook met 20A kan laden?
Als ik een 25A plaats ben ik niet meer selectief lijkt mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwPZHrUkFz4oEpqpqZU6pbnNfKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Nsy9VudYubWvPaTsazIINuP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:18

JT

VETAK y0

Iemand een idee waar je een laadkabel van 2 meter kunt kopen voor mínder dan een 5 meter kabel? De laadpoort van mijn auto zit binnen een meter van mijn auto dus ik heb geen zin in massa's kabel die ik niet gebruik, maar ik heb ook weinig zin in 150 euro lappen voor 2 meter.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:18

JT

VETAK y0

uibeltje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:54:
Ik heb een e-auto welke op 1 fase kan laden met max 7 kW. Mijn huis is 3 fase en direct vanaf hoofdschakelaar heb ik een Zappi laadpaal. Ik wil graag meer dan de 3.7 kW kunnen laden. Klopt het dan dat ik de installatieautomaat in de foto hieronder kan vervangen door een 20A variant en dan ook met 20A kan laden?

[Afbeelding]
Voor selectiviteit wordt de factor 1,6 gebruikt, dan zou je bij een aansluiting van 3x25 ampere een 16 ampereautomaat moeten gebruiken. Voor driefaselaadpalen wordt nog wel eens alsnog een 20A automaat gebruikt, niet om met meer vermogen te laden maar omdat langdurig je automaat op maximaal belasten hitteproblemen kan opleveren. Tegelijkertijd lees ik ook wel van mensen die netjes alles selectief hebben draaien dat bij het eruit klappen van de 16A automaat alsnog de hoofdzekering meeging enzo. NEN geeft in ieder geval factor 1,6 aan. Maar als dat puur gaat om het draaiend houden van het huis, dan lijkt het mij dat het geen veiligheidsdingetje is. Disclaimer: ik ben een leek die alleen goed op internet kan zoeken dus neem mijn advies NIET als waarheid aan ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Aangezien we tijdelijk een BEV hebben (volgende week komt de PHEV), vond ik het wat overkill om een 11kWh charge point te installeren.
Dus heb ik een buiten stopcontact aangelegd met daar een aftermarket granny charger in (die tot 16A aankan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQifZibL9onxcz-G5pLW7pnWmGw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jOWIM3sj4oSpqhty0qyIQSJL.png?f=fotoalbum_large

Uiteraard wel met een gewapende kabel, en meteen ook een met dikkere aders (2.5 mm?) zodat dat geen beperkende factor is (en oververhitting veroorzaakt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnlJb4jAgXKOH2pu0mQqv5S3Njo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zjlnmptlD5ap2Pac4Ujm62zo.png?f=fotoalbum_large

De kabel kan makkelijk 16+A aan maar de UK plugs hebben een 13A zekering dus de lader ingesteld op 13A en dat laad goed op.. in daluren (0:30- 05:30) kan ik de accu 20-25% per nacht optoppen, genoeg voor gemiddeld verbruik.. moet ik verder van huis dan laad ik hem langer op..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1e0vnGcrZgW5TbLu9H_-I6-mpN4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wcAoHXPSE79nf2zYKxusmSHx.png?f=fotoalbum_large

Nog even gespeeld om de lader op 16A te zetten, dat werkte an sich wel, maar levert wel extra risico op snachts, dus maar terug gezet..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTTrfXGRy0bWmA624MF8N01jI14=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PvobuQNRDZU81xgPyAuOox2G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door ToolkiT op 08-05-2025 15:19 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-05 11:59

SBL

oomenit schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:07:
De Sparky heeft een ingebouwde (actieve) splitter, die werkt prima (hier ook in gebruik).
Zorg er dan wél voor dat ie powered aangesloten is, anders werkt het niet lekker.
Dus P1 > Sparky > HomeWizard
Top, dat werkt!

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met optimizers en SE5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh via granny, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[Afbeelding]
Ik heb de Zappi afgezekerd met 3x32A bij een 3x25A hoofdaansluiting. Dan kun je op 1 fase in theorie tot 7,4kW komen op een combinatie van PV en net. Is gewoon veilig mits je draden dik genoeg zijn. Ik heb 6mm2 maar 4mm2 kan ook nog geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 16:12
SBL schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:02:
Bij mij is zojuist een Volt Time laadpaal geinstalleerd ..
Wat ik merk met de P1 splitter van HomeWizzard (nu er even nu tussen zitten) dat de Master die op de P1 zit de snelheid beinvloed van de slave. Geen enkel idee waarom, maar zal van de week eens testen. Maar merkte het in HomeAssistant dat als mijn Alphen laadpaal op de master hangt dat de HA op de slave een lagere interval data binnen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:11
Wij hebben een PHEV met granny charger die max 10A laadt, dat bevalt op zich goed. Ivm berichten over smeltende stopcontacten toch eens de wandcontactdoos in de garage opengedraaid en daar zie ik een fasedraad die eruitziet alsof hij wel flink toasty is geweest. Dus vanuit veiligheidsoogpunt laad ik daar liever niet meer.

Dus ik kan dat stopcontact (laten) verbeteren zodat deze continue minimaal 10A aan kan, maar als de electricien toch langskomt; waarom dan niet meteen een simpel laadpunt buiten? Die tweede heeft eigenlijk mijn voorkeur, met meteen een eigen groep.

Een laadpunt hoeft voor mij eigenlijk niets bijzonders te kunnen. Geen loadbalancing, geen smart solar charging, geen app, geen hoge laadvermogens, ik heb niet eens een lange kabel nodig; 2 meter zou voldoende zijn. 1 fase 10A zou ook genoeg zijn. Hij mag zo goedkoop mogelijk, maar wel veilig. Wat ik begrijp is dat een simpel laadstation in essentie niets meer is dan een stekker die met de auto kan praten. Soms met ingebouwde lekstroombeveiliging.

Dat klinkt dus simpel. Ik verwachtte aardig was opties te kunnen vinden in dezelfde range als een type 2 kabel of granny charger ~100 tot 200 euro. Maar in de wereld van de laadpunten zijn vrij weinig echt goedkope opties, zo lijkt het. Helaas geen pricewatch van Tweakers, dus vergelijken is lastig. De meeste zitten snel boven de 600 euro, met minimaal 400 euro.

Wel gevonden:

webasto next 11 kW 3 fase, 11kW, 280 euro.
De ervaring die ik heb met webasto (standkachel) was echt extreem matig, vooral de app was waardeloos.

Technisat Technivolt 100 3 fase, 11kW, 170 euro.
Maar dan heb ik ook nog een kabel nodig a 100+ euro dus ongeveer dezelfde prijs als de webasto.

Is dat wat het is qua aanbod? Mis ik iets of zoek ik verkeerd? Ik zie het niet zitten er zelf een te knutselen.

Eigenlijk wil ik gewoon een ingebouwde granny charger. De losse heb je al voor minder dan 100 euro, maar als het kastje aan de muur zit dan is het ineens 400+ of dus minimaal 280?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Lidl gooide laatst zijn wallboxen in 50% korting. Nu uitverkocht volgens mij. Wel een topic over op Tweakers.

Verder heb je nog mobiele chargers (soort van upgraded granny), maar dan moet je alsnog een stekker aansluiting maken met eigen groep.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 08-05-2025 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon

[Afbeelding]
Je moet weten welke kabel is gebruikt voor je zappi. Dat is de beperkende factor, en ik denk dat die 16 ampère niet voor niets is gekozen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 20:01
Theone098 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Gebruik je HA? Dan wil het wel eens gebeuren dat die de settings bepaald.
Ik heb HA integratie geïnstalleerd, maar nog geen enkele automation daarop staan. Ook binnen Home assistant heb ik hem gewoon op puur solar staan

Laadgedrag en totaal p1 verbruik inclusief auto van vandaag;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s33CVlV2xN_KDoRUz6dCDiETRLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfqteCMs5OErHuOyZaVc4TDd.png?f=fotoalbum_large

Ik zou verwachten dat hij wat eerder zou afschakelen lijkt nu toch telkens een kwartier door te laden ondanks dat er niet afdoende terug geleverd wordt. (met lader aan zou ik p1 verbruik van 0 of minder willen)
Snap dat je niet telkens de lader aan en uit zou willen, maar bijvoorbeeld de laad sessie rond 15.00 daar is al een tijd goed geladen en zou ik de afschakeling dus ook wel wat sneller verwachten.

Aan gaan van de lader lijkt ook al binnen 30-45 seconde aan voldoende teruglevering te gebeuren, wat voor een bewolkte dag wellicht wat snel is.

kijk het nog een paar dagen aan en zal anders is een berichtje aan peblar sturen, tot op heden waren ze altijd vrij rap met reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:15

uibeltje

Idiotheque

Makrolon schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:26:
[...]

Je moet weten welke kabel is gebruikt voor je zappi. Dat is de beperkende factor, en ik denk dat die 16 ampère niet voor niets is gekozen.
4 mm2 ligt er naar de laadpaal, dat is niet de beperkende factor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
uibeltje schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:48:
[...]

4 mm2 ligt er naar de laadpaal, dat is niet de beperkende factor
Gewoon 25a afzekeren dan als het geen 30m kabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
@Flaggie Ik merk een beetje hetzelfde als jij. Bij PureSolar gaat hij pas uit als er meer dan 1400W afgenomen wordt van het net.
Nu dit is makkelijk te verhelpen door een automation te maken waar de knop laden uit gaat bij een afname van het net van meer dan 0W bvba (of 100W, naar gelang wat je wilt) en dan bij minder dan 1400W terug aan. Eventueel met extra voorwaarde dat Pure Solar geselecteerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Nu online
Kanoet schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:11:
Bedankt voor de input. Zijn er nog ervaringen met de Enphase lader? Deze klinkt mij erg gunstig omdat hij vanaf 1.4kw kan lader. Dat is erg gunstig om optimaal gebruik te maken van de paneeltjes.
6A is de normale drempelwaarde waarbij het laden begint.
Zo hebben ze dat bepaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
tukker999 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 23:43:
[...]

6A is de normale drempelwaarde waarbij het laden begint.
Zo hebben ze dat bepaald.
yes maar bij Enphase schakelt hij over naar 1x6a bij een 3x16a aansluiting. Bij andere merken is het minimale amperage moeilijk te vinden en al helemaal niet of hij dynamisch kan wisselen (dus naar 1x6a ipv 3x6a)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdwerf
Vandaag voor het eerst de auto aan de Peblar Home gehangen, het puur laden op zon werkt perfect. Zodra hij minder levert dan 4kw (bijv. als er een wasmachine aan gaat) schakelt hij netjes terug naar laden op 1 fase zodat er gewoon doorgeladen wordt. Hij meet dat met de homewizard P1 en dat lijkt allemaal goed te gaan.
Inmiddels ook bijna alles (alleen de auto nog, die had nog een nieuw abonnement nodig) in EVCC dus binnenkort daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:36
Ik heb een Easee Home laadpaal waarbij ik in de app aangaf dat mijn hoofdzeker 25A is. Dit klopt uiteraard ook. Vandaag is deze door de netbeheerder vervangen voor een 35A exemplaar. Echter mijn Easee laad nog steeds met 3,6kW. Mijn auto zou 7,4kW moeten kunnen doen bij een 1-fase 32A aansluiting. Echter hij laadt nog steeds met 3,6kW.

Ik heb de hoofdzekering in de Easee app al aangepast naar 35A bij laadlocatie-instellingen.

Iemand de gouden tip?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
@avdwerf Is dit een Eneco Connectric of een andere.
Ik heb een collega met de Eneco Connectric, maar die wilt niet switchen naar 1 fase en wilt helemaal niet Pure Solar of Smart Solar laden. Hij heeft een 3 fase aansluiting.
In de API staat "force 1 phase allowed = false"

Ik heb een 1 fase aansluiting en bij mij werkt het als een zonnetje.

Hij heeft hem opnieuw geconfigureerd als 1 fase, dan kan hij wel Pure Solar en Smart solar laden, maar hij laadt dan nog steeds met de 3 fases en dus aan minimum 4.2kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
krizzziz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:22:
Ik heb een Easee Home laadpaal waarbij ik in de app aangaf dat mijn hoofdzeker 25A is. Dit klopt uiteraard ook. Vandaag is deze door de netbeheerder vervangen voor een 35A exemplaar. Echter mijn Easee laad nog steeds met 3,6kW. Mijn auto zou 7,4kW moeten kunnen doen bij een 1-fase 32A aansluiting. Echter hij laadt nog steeds met 3,6kW.

Ik heb de hoofdzekering in de Easee app al aangepast naar 35A bij laadlocatie-instellingen.

Iemand de gouden tip?
Waarop is de easee afgezekerd en correspondeert die waarde met de circuit waarde instelling in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:02
krizzziz schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 16:22:

Iemand de gouden tip?
Als dit in NL is dan moet je vrijwel zeker een 'kookgroep' aan laten leggen. Dat zijn dus twee 16A groepen die elektrisch en mechanisch met elkaar zijn verbonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makrolon
Nanuk schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:03:
[...]

Als dit in NL is dan moet je vrijwel zeker een 'kookgroep' aan laten leggen. Dat zijn dus twee 16A groepen die elektrisch en mechanisch met elkaar zijn verbonden.
Vrijwel zeker is niet helemaal. Een laadpaal zeker je gewoon af met 1 zekering van bv 32a. Je hebt ook helemaal geen mogelijkheid in een laadpaal om hem als kookgroep aan te sluiten.

Pagina: 1 ... 170 171 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen