Hallo,
Ik ga vanuit de werkgever een aanbod krijgen om een Van Mossel Energie laadpaal (
manual)te laten plaatsen. Ik wil een tegenaanbod doen omdat ik denk dat ik een slimmere wil.
Mijn situatie:
- 50 kwh EV op de planning
- 4.8kwp Enphase systeem (3 fase, levert max 3.5kw door lichte aftopping).
- Enphase metered Envoy(met CT spoelen). Er is een nieuwe mogelijkheid om via TCP/IP gebruik te maken van deze spoelen. Of de P1 poort. Ook aanleg van een energiemeter is geen probleem.
- De bekabeling wordt nieuw aangelegd. Netwerkkabels oid zijn geen probleem.
- Ik plan een 3 fase Victron ESS.
De laadpaal zal enige eisen moeten hebben om te kunnen verrekenen met mijn werkgever. Ik heb niet genoeg kennis hoe dit precies werkt. Waar moet een laadpaal aan voldoen?
Mijn wensen:
- Laadsnelheid aanpassen aan PV output en sowieso voldoende terug kunnen schroeven. Automatische fasewisseling?
- Zelf automatiseringen oid kunnen toevoegen (bijvoorbeeld thuisaccu ontladen tot 25%).
- Load balancing
- Bidirectioneel laden is een kleine plus (ik verwacht hier niet teveel van)
- Liefst niet teveel apps of automatiseringsstappen.
Ik heb zelf twee kanshebbers gevonden:
* Enphase IQ EV Charger.
+ Zelfde systeem als PV
+ Kan laadvermogen aanpassen aan PV opbrengst
+ Automatische fasewissel. 1.4kw vermogen mogelijk
- Enphase gesloten systeem
* Smappee EV Wall charger
+ Zou dynamisch kunnen schakelen naar 1 fase (aldus chatgpt, ik vind dit nergens op de website)
+ Gebruikt een of andere 'AI' PV voorspelling?
+ Zou zelf aan te sturen zijn op verschillende manieren, bijvoorbeeld met Victron (aldus chatgpt, maar weer nergens te vinden op de website)
- Klinkt omslachtig om in te stellen, en wellicht afhankelijk van cloud api en niet lokaal?
Of is de Van Mossel laadpaal hier gewoon voor te gebruiken? Van Mossel bied soms ook de Alfen Eve Single Pro-line. Mijn werkgever doet dit niet, maar is wellicht wel makkelijker te onderhandelen. Is deze Alfen een optie?
Zijn er nog andere kanshebbers voor mijn situatie? Wat raden jullie aan?
[
Voor 6% gewijzigd door
Kanoet op 07-05-2025 22:41
]