Goedemiddag Tweakers,
Zeer binnenkort worden wij eigenaars van een Hyundai Kona uit 2020.
Hiervoor moet er een laadpunt tegen de muur komen. Ik lees zo nu en dan mee en heb het starttopic gelezen. Ik merk dat het starttopic weinig info biedt over wat er nu op de markt te vinden is, maar neem ook aan dat de ontwikkelingen nog snel gaan. Vandaar dat ik hoop dat jullie mij willen helpen.
Members only: Kleine situatieschets:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Door een elektrische auto te gaan rijden hopen wij een deel van het overschot van de zonnepanelen te gaan benutten en dit op een slimme manier te doen. Ik ben niet kundig in elektra en ook niet up-to-date met laadpunten en slimme opties. Daarbij lijkt het veelal wij van WC-eend te zijn, zodra ik Google gebruik.
Ik hoop dat jullie ons kunnen adviseren, voordat ik een elektricien laat komen.
Wat wij graag zien in een laadpunt is het volgende:
- Gebruiksgemak is gewenst. Ik ben voor nu niet van plan om iets met HA te doen, en voor mijn vriendin zou het fijn zijn als alles via een app te regelen is;
- Load Balancing, dit lijkt mij een must, aangezien wij alles elektrisch doen. Het zou zonde zijn om hier nu niet in te investeren;
- Laadpunt moet op de 3 fases aangesloten kunnen worden voor 11kW laden. Een pré zou zijn dat deze al is voorbereid voor 22kW laden;
- Ik zie graag dat het laadpunt in verbinding staat met onze zonnepanelen en daarop zijn laadmomenten regelt;
- Mocht er geen zonnestroom zijn, is willen wij dat de laadmomenten afgestemd worden op de dynamische prijs van de dag;
- Het laadpunt moet een vaste kabel hebben. Liefst met een lengte van minstens 5m;
- Ik wil eigenlijk niet afhankelijk zijn van een maandelijks abonnement, maar snap dat de leverancier hiemee hun service kan blijven voortzetten;
- Beveiliging van het laadpunt zou mooi zijn, maar hoeft niet;
Nu heb ik zelf al een aantal namen voorbij zien komen en kom ik heb ik de volgende opties:
- Alfen Eve Single S (de pro lijkt mij niet noodzakelijk);
- Peblar Home (Plus), alleen begreep ik dat deze niet te koppelen is, zonder bijvoorbeeld HA?;
- Zappi V2.1 (niet via P1 meter, maar met klemmen?);
- Enphase IQ EV Charger 2, zou i.c.m. de zonnepanelen goed samen moeten werken, maar zie ik hier weinig voorbij komen;
- V2C Trydan, website klinkt mooi, maar wat is hiervan waar?;
In het kort, Help! Ik zie door de laadpunten het bos niet meer, is er een website die alle laadpunten op een rijtje zet? En wat zou volgens jullie de beste keuze zijn?