Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb zelf geen dynamisch contract, maar morgen wordt een topdag om thuis te laden :Y)
-28c/kWh dat heb ik nog nooit eerder gezien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsFMW2lqy_Ab2b588HCY2YBNNV8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/c2gqmxBqFRi5AQylSrD894Fl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Slonzo schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:05:
Ik heb zelf geen dynamisch contract, maar morgen wordt een topdag om thuis te laden :Y)
-28c/kWh dat heb ik nog nooit eerder gezien...

[Afbeelding]
we hebben ook al wel eens -0.74 of -0.80 gezien vorig jaar dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Voordat je je rijk rekent, bij die -25 moet je zeker 15ct bjjtellen qua belasting etc. Nog steeds leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
ASW1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:28:
[...]

Wat staat er op de automaat die hij voor de lader in je zekeringenkast heeft geplaatst, 25A?
Zo ja dan is dit correct. Er zit een extra instelling bij waarop je de zekering 100% kunt belasten ipv 80%, maar ik zou hem gewoon op 20A belastingslimiet laten staan.
Dit is waar de laadpaal op aangesloten zit, maar ik heb er verder niet echt verstand van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucUyQTuGHB5alTbGhKsDB0kVeNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8A3PYRkjshw9zfwvWSWjI0Vn.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry voor de slechte kwaliteit, maar dat glaasje kun je niet zomaar weghalen en weerspiegelt als een malle.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
miicker schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:53:
[...]
Sorry voor de slechte kwaliteit, maar dat glaasje kun je niet zomaar weghalen en weerspiegelt als een malle.
En hoe zet je dan de zekering af? Glaasje open breken? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
RigolleM schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:57:
[...]

En hoe zet je dan de zekering af? Glaasje open breken? :+
4 schroefjes losdraaien, maar had geen schroevendraaier bij de hand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:15
miicker schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:53:
[...]

Dit is waar de laadpaal op aangesloten zit, maar ik heb er verder niet echt verstand van.
[Afbeelding]

C16 staat erop.
Ik zou de elektricien terug laten komen om een B25 te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

ASW1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:17:
[...]

C16 staat erop.
Ik zou de elektricien terug laten komen om een B25 te plaatsen.
Waarom? Is toch alleen handig als je op 1 fase met meer dan 3,6 kW wilt kunnen laden of als je een EV hebt die op meer dan 11kW kan laden (op 3 fasen)?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• claudenl
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-09 05:49
Ook ik ben op de markt voor een EV. In eerste aanleg vooral als 2e (boodschappen) auto voor erbij. Ik heb de beschikking over een oprit (voor 2 auto's) dus ruimte genoeg. We hebben al een 5x6mm kabel gegraven vanaf de meterkast naar het midden van deze oprit, alvast voor "het moment dat we het nodig gaan hebben".
Dat moment dat lijkt zich nu min of meer aan te dienen.

Momenteel hebben we 6xoost en 6x west panelen liggen op het schuurdak, voorzien van APsystems micro-omvormers. Op een zonnige dag, zoals we die de afgelopen weken veel hebben gehad, leveren deze ongeveer tussen 11.00 en 17.00 uur 3kw per uur terug. In totaal dus best wat overcapaciteit, die prima op de momenten dat dat speelt in de accu van een EV kan verdwijnen...
Daarbij komen er binnenkort nog twee Zendure thuisaccu's van in totaal 5kw om naar een nul op de meter situatie te gaan in de avond en nacht.
Dit alles, en de rest van alle domotica, sturen we aan in HomeAssistant en dat werkt prettig.

Ik ben nu op zoek naar een 3-fase laadpaal die zonder cloud oplossing perfect te integreren is in HomeAssistant.

Ik heb natuurlijk zelf onderzoek gedaan en kom dan eigenlijk tot dit lijstje:

* go-e Charger Gemini (22kW)
* Victron Charging Station (22kW)
* Open EVSE
* Easee Charge Up
* Wallbox Pulsar Plus

Volgens mij is echt de enige die lokaal e.e.a. kan de oplader van Victron en Open EVSE. Nu net van deze lijkt het alsof die in Nederland niet echt gangbaar zijn.
Is er iemand die een min of meer zelfde usecase heeft? Of juist goede ervaringen met de integratie van een laadpaal binnen Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
DonJuape schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:22:
[...]

Waarom? Is toch alleen handig als je op 1 fase met meer dan 3,6 kW wilt kunnen laden of als je een EV hebt die op meer dan 11kW kan laden (op 3 fasen)?
Omdat
A: de elektricien had aangegeven een 25A automaat te hebben geplaatst
B: er een gewone B karakteristiek automaat had moeten zijn geplaatst en geen C karakteristiek
C: omdat Easee zoals zoveel laderfabrikanten standaard uitgaat van 80% belasting van de automaat en geen 100% waardoor een 16A automaat dus sowieso al te krap is
D: er inderdaad misschien weleens iemand wil laden met een auto die maar op 1 fase kan en 3,6 kW dan wel erg weinig is
E: Wellicht wil de vraagsteller nu of in de toekomst met PV gaan laden en dan zit er een gat tussen max. 3,6 kW op 1 fase en minimaal 4,1 kW op 3 fasen (3x 6A als minimum om 3 fasen te laden) Met een 25A automaat dek je de hele vermogensrange 1-3 fasen af.

Anyway als je dan toch een automaat plaatst, pak dan meteen de goede waar je ook het meest aan hebt.
Maar misschien heeft de elektricien geen bedrading van 4 mm2 maar van 2,5 mm2 geplaatst, dan kan het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:44
claudenl schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:28:
Daarbij komen er binnenkort nog twee Zendure thuisaccu's van in totaal 5kw om naar een nul op de meter situatie te gaan in de avond en nacht.
Waarom in hemelsnaam, wat bespaar je er mee?
Ik betaal 28 cent per kWh en betaal 15 cent “terugleverboete”.
Dus als ik 5kWh in een accu stop dan bespaar ik 5 x 15 cent = 75 cent.
Laten we uitgaan van 200 zonnige dagen per jaar, dan bespaar ik 75 x 200 = 150 euro per jaar.
Hoeveel jaar gaat die accu mee en wat kost ie?

[ Voor 6% gewijzigd door ASS-Ware op 26-04-2025 17:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• claudenl
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-09 05:49
ASS-Ware schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:41:
[...]

Waarom in hemelsnaam, wat bespaar je er mee?
Ik betaal 28 cent per kWh en betaal 15 cent “terugleverboete”.
Dus als ik 5kWh in een accu stop dan bespaar ik 5 x 15 cent = 75 cent.
Laten we uitgaan van 200 zonnige dagen per jaar, dan bespaar ik 75 x 200 = 150 euro per jaar.
Hoeveel jaar gaat die accu mee en wat kost ie?
Je hebt helemaal gelijk. Wat wellicht handig is om aan te geven is dat ik via mijn werk een verduurzamingspotje heb kunnen aanspreken en dat de batterij mij daardoor netto 478 euro kost. Kortom, na ongeveer 3 jaar "terugverdiend". Maar inderdaad is het nut hier niet direct een enorme factor. Een beetje "spelen" met de mogelijkheden vindt ik leuk om te doen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

claudenl schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:18:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Wat wellicht handig is om aan te geven is dat ik via mijn werk een verduurzamingspotje heb kunnen aanspreken en dat de batterij mij daardoor netto 478 euro kost. Kortom, na ongeveer 3 jaar "terugverdiend". Maar inderdaad is het nut hier niet direct een enorme factor. Een beetje "spelen" met de mogelijkheden vindt ik leuk om te doen...
Accu's kopen uit een verduurzamingspotje, het moet niet gekker worden! :D
Als er iets niet duurzaam is, dan is het een accu.
https://www.milieucentraa...ij-zonne-energie-opslaan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ASW1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:37:
[...]

Omdat
B: er een gewone B karakteristiek automaat had moeten zijn geplaatst en geen C karakteristiek
C: omdat Easee zoals zoveel laderfabrikanten standaard uitgaat van 80% belasting van de automaat en geen 100% waardoor een 16A automaat dus sowieso al te krap is
D: er inderdaad misschien weleens iemand wil laden met een auto die maar op 1 fase kan en 3,6 kW dan wel erg weinig is
E: Wellicht wil de vraagsteller nu of in de toekomst met PV gaan laden en dan zit er een gat tussen max. 3,6 kW op 1 fase en minimaal 4,1 kW op 3 fasen (3x 6A als minimum om 3 fasen te laden) Met een 25A automaat dek je de hele vermogensrange 1-3 fasen af.

Anyway als je dan toch een automaat plaatst, pak dan meteen de goede waar je ook het meest aan hebt.
Maar misschien heeft de elektricien geen bedrading van 4 mm2 maar van 2,5 mm2 geplaatst, dan kan het niet.
Die beperking van de Easee kende ik niet en ik wist niet dat er iets geplaatst was wat niet was afgesproken. Als ik het op eigen kosten had moeten vervangen had ik het zo gelaten denk ik.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-09 09:00
ASW1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:37:
[...]

Omdat

Een 25 A automaat is niet selectief t.o.v. de aanwezige hoofdzekeringen van 25 A, dus 16 A is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
BBBvB schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:27:
[...]

Een 25 A automaat is niet selectief t.o.v. de aanwezige hoofdzekeringen van 25 A
Dat is waar maar wanneer men ook op 1 fase wil laden op vol vermogen dan moet je selectiviteit laten varen. Aangezien selectiviteit geen vereiste is is het verder ook niet zo'n probleem.
Ook wanneer je de installatievoorschriften in acht neemt en de automaat niet langdurig op 100% wilt belasten dan moet je de selectiviteit al laten vallen want een 16A automaat schiet daarvoor tekort.

[ Voor 20% gewijzigd door ASW1 op 26-04-2025 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik ben ook nog steeds aan inlezen. Wat ik ook zie is dat meerdere 3 fase palen met 11kW specificatie ook maar 16A per fase toestaan in de data sheet.
O.a. ook de Alfen S-line

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 26-04-2025 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:04
Get!em schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:08:
Ik ben ook nog steeds aan inlezen. Wat ik ook zie is dat meerdere 3 fase palen met 11kW specificatie ook maar 16A per fase toestaan in de data sheet.
O.a. ook de Alfen S-line
Alle 3 fase 11kw palen staan maar 16a per fase toe.

Muv de easee home volgens mij. Die is of 11kw 3 fase of 7,4kw 1 fase.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Makrolon schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:35:
[...]

Alle 3 fase 11kw palen staan maar 16a per fase toe.

Muv de easee home volgens mij. Die is of 11kw 3 fase of 7,4kw 1 fase.
Zelfs de budget versie van Easee (de charge lite) doet 7,4 kW op 1 fase.
(Precies de reden dat je die bij voorkeur niet met 16A moet afzekeren, zoals waar het hierboven over ging waar een C16 automaat is geplaatst)

Quote uit productsheet https://download.easee.co...rge_Lite_Productsheet.pdf
Charge Lite kan tot 7.4 kW laden op een eenfasig circuit en tot 11 kW op een driefasig circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 21:05
ASW1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 23:04:
[...]

Zelfs de budget versie van Easee (de charge lite) doet 7,4 kW op 1 fase.
(Precies de reden dat je die bij voorkeur niet met 16A moet afzekeren, zoals waar het hierboven over ging waar een C16 automaat is geplaatst)

Quote uit productsheet https://download.easee.co...rge_Lite_Productsheet.pdf

[...]
Die 7,4 Kwh is volgens die product sheet alleen bij 32A en dat zul je niet zo snel tegenkomen gok ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Flaggie schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:58:
[...]

Die 7,4 Kwh is volgens die product sheet alleen bij 32A en dat zul je niet zo snel tegenkomen gok ik zo?
Hoezo niet? Dat is toch heel Gangbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:07
de Peer schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:19:
[...]

Hoezo niet? Dat is toch heel Gangbaar?
Met een kookgroep heb je 2 keer 16A maar ik weet niet of je de Easee ook zo kunt aansluiten.
1 groep van 32A is in Nederland niet gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

remmuz schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:36:
[...]

Met een kookgroep heb je 2 keer 16A maar ik weet niet of je de Easee ook zo kunt aansluiten.
Jawel hoor. 32A of 25A is vrij gebruikelijk voor bijvoorbeeld een laadpaal, PV installatie of warmtepomp.
Mijn laadpaal zit op 3x32A mijn PV en WP elk op 1x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:34
remmuz schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:36:
[...]

Genoeg woningen in NL op 1x40. We wonen tijdelijk in een huurwoning met 1x40 nu. Laadpaal op 1x32A dus.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
[...]

Sowieso bij woningen met één fase aansluiting (35 of 40A) en bij een 3-fase aansluiting van 3x 25A kun je dan met 5,7 kW laden. Eventueel nog meer wanneer er ook PV opwek op die fase zit.
Met een 3 fasen aansluiting wil je waarschijnlijk liever op 3 fasen laden, maar er zijn scenario's waarbij je dat niet wilt (laden puur op zonnestroom of bepaalde auto's die alleen maar op 1 fase kunnen laden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:29
[...]

Monofasige aansluiting met 40A idd.
Zelfs met aansluitingen die lichter zouden zijn omdat de paal maar op 1 fase zit terwijl het huis op 3 fase zit kan je zelfs dit zien (in casu: mijn laadpaal) omdat als je op die fase ook toevallig wat zonnepanelen hebt hangen je prima EN van het net ampères kan trekken EN van de zonnepanelen om zo tot 7.4kW te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Even een ander vraagje. Ik wil aan mijn laadpaal een vaste kabel hangen. Nu kost die van Easee €230 voor een type 2 kabel van 4 meter. Als ik even snel op Amazon zoek vind ik een 5 meter variant voor 76,50. Is dat een goed alternatief? Of zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05:45
Je kunt met zonnepanelen erbij op 22kw laden, 17kw rest met zonnepanelen. Is dit veilig en kun je ook op deze manier met 125 panelen twee 22kw aansluitingen doen? Zonder zon max 17kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 08:16
el flaco schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:43:
Je kunt met zonnepanelen erbij op 22kw laden, 17kw rest met zonnepanelen. Is dit veilig en kun je ook op deze manier met 125 panelen twee 22kw aansluitingen doen? Zonder zon max 17kw.
Alles kan, en of het veilig is, is zo niet te zeggen, dat hangt helemaal af van de staat van de elektrische installatie.
2x 22kw = 44kW --> dit komt overeen met een 63A, hier heb je toch wel een 16mm2 voor nodig.

De vraag is, is het rendable, hoe ga je je omvormer instellen dat hij max 17kW terug het net op mag duwen, maar wel 44kW mag leveren als er 2 (of 4) auto's staan te laden?

Oscar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OscarAarts
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 08:16
miicker schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:52:
Even een ander vraagje. Ik wil aan mijn laadpaal een vaste kabel hangen. Nu kost die van Easee €230 voor een type 2 kabel van 4 meter. Als ik even snel op Amazon zoek vind ik een 5 meter variant voor 76,50. Is dat een goed alternatief? Of zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten?
Je moet ook letten op de maximale capaciteit van je kabel. Als je soms op 1 fase meer dan 16A wil laden (bv ivm zonneladen) dan moet je kabel ook geschikt zijn om meer dan 16A per fase te kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc Both
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:04
Ha allen,

Opzoek naar iemand met ervaring met de Webasto Next laadpaal ;_)

Ik heb een Webasto laadpaal hier kunnen krijgen, ik zie dat ik hem volgens de documentatie van EVCC (EVCC is software om PV surplus te laden) moet koppelen aan het Home Energy Management System (HEMS)

In de documentatie van Webasto zie ik bij HEMS dat ik hem moet koppelen aan mijn slimme meter. Hier iemand die daar toevallig ervaring mee heeft? Is de standaard slimme meter van Stedin hiermee compatibel of kan hij deze data ook elders vandaan halen, bijv mijn Homewizard P1?

Ik stel hem overigens in om 8A of 10A, ben dus niet per se bang voor het overbelasten van mijn stroomnetwerk.

Dank alvast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Marc Both schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:31:
Ha allen,

Ik heb een Webasto laadpaal hier kunnen krijgen, ik zie dat ik hem volgens de documentatie van EVCC (EVCC is software om PV surplus te laden) moet koppelen aan het Home Energy Management System (HEMS)

In de documentatie van Webasto zie ik bij HEMS dat ik hem moet koppelen aan mijn slimme meter. Hier iemand die daar toevallig ervaring mee heeft? Is de standaard slimme meter van Stedin hiermee compatibel of kan hij deze data ook elders vandaan halen, bijv mijn Homewizard P1?

Ik stel hem overigens in om 8A of 10A, ben dus niet per se bang voor het overbelasten van mijn stroomnetwerk.

Dank alvast
EVCC is een HEMS en we hebben daar ook een topic voor.
P1 data moet je in EVCC krijgen, dus EVCC configgen zodat ie de P1 kan uitlezen, daarvoor heb je vaak idd een tussenliggend ding nodig, in jouw geval de Homewizard P1, die kan EVCC uitlezen. Daarna Webasto aan EVCC en langs daar laten aansturen.

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 28-04-2025 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPD68
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:27
Marc Both schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:31:
Ha allen,

Dank alvast
Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven
Voor al je evcc hulp :)

'Niets is ooit gemakkelijk' - Zedd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:18
Allewijn schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:04:
Dat 'starten vanaf een laag aantal Ampere' (in geval van/via Tesla vanaf 1A zoals jij zegt) is volgens mij idd iets waar ik rekening mee moet houden/interessant is.
De officiële regel in Europa is dat laden pas start bij 6A.
AI:
De meeste EV's en laadstations hanteren een minimum laadstroom van 6 ampère. Dit komt doordat de elektronica in de auto en het laadstation een bepaalde minimale stroomsterkte nodig heeft om het laadproces correct te starten en te reguleren.

Als er minder dan 6A beschikbaar is (bijvoorbeeld 4A of 3A), dan zal het laadstation de sessie meestal niet starten. Dit is om te voorkomen dat de stroom te laag is om efficiënt te laden en om elektrische componenten te beschermen tegen instabiele stroomtoevoer.

Bovendien: de laadverliezen bij laag Ampèrage zijn behoorlijk groot.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
tukker999 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 00:52:
[...]

AI:
De meeste EV's en laadstations hanteren een minimum laadstroom van 6 ampère. Dit komt doordat de elektronica in de auto en het laadstation een bepaalde minimale stroomsterkte nodig heeft om het laadproces correct te starten en te reguleren.

Als er minder dan 6A beschikbaar is (bijvoorbeeld 4A of 3A), dan zal het laadstation de sessie meestal niet starten. Dit is om te voorkomen dat de stroom te laag is om efficiënt te laden en om elektrische componenten te beschermen tegen instabiele stroomtoevoer.

Daar hoef je AI niet voor te raadplegen, het staat in de officiele specificaties. Wat is er mis met google?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
tukker999 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 00:52:
[...]

AI:

Ik denk dat ik liever grote laadverliezen heb maar dat mijn laadstation de sessie dan wél start, dan dat ik helemaal niet kan laden op zonnestroom?

Voorbeeld: er is zon, maar niet zo veel/bewolkingen/wintermaanden;
Mijn 19 panelen wekken in zo'n situatie live minder dan ~1380watt gezamenlijk op (1380w / 230v = 6A).
3 fase systeem en 3 fase EV-lader, dus (minder dan) 460W live per fase (1380 / 3) (panelen liggen hier alle op 200 graden zuid).

Hoe fijn zou het zijn als ik die <1380w dan wél in mijn Tesla kan druppelen? Dus een lader/ev die genoegen neemt met bijv maar 2A is toch prettig?

En daarom zoek ik dus een lader die met zonnestroom overleg kan/slim is en niet onder 6A stopt/of moet ik mijn Tesla Wall Connector slim gaan maken voor mijn naderende toekomst (2026 einde vast contract met jaar saldering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Allewijn alle laders zullen qua starten de standaard volgen. Enige optie is om dus de auto aan te sturen. Met een Tesla kun je dan bv vanaf 3A starten. Veel lager heeft weinig zin ivm verlies. Ik rij weinig (en heb straks veel PV) dus doe het gewoon via een Alfen vanaf 1x6. Ben ook wat te oud/te druk om zelf te prutsen voor die paar EUR meer besparing. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Allewijn schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:04:
[...]
Mijn 19 panelen wekken in zo'n situatie live minder dan ~1380watt gezamenlijk op (1380w / 230v = 6A).
3 fase systeem en 3 fase EV-lader, dus (minder dan) 460W live per fase (1380 / 3) (panelen liggen hier alle op 200 graden zuid).
Het is 6A per fase, dus als je op 3 fasen wilt laden in het minimum 3x6 =18A

Ik kan me vergissen maar volgens mij is 6A ook het minimum dat een EV nodig heeft om te kunnen beginnen met laden, dat zit ingebakken in het protocol. Kijk niet naar de Amerikaanse protocollen van 'level 1' en 'level 2' laden want daar doen we hier niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@ASW1 dus er is minimaal een live opwek van 4140W nodig (jouw genoemde 18A x 230v) om volledig op zonnestroom te kunnen (beginnen met) laden? Dat lijkt me wel heel bizar veel en halen maar weinig pv bezitters (voor dat piekvermogen heb je al vlot 14+ panelen nodig en een echt zonnige dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Allewijn schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:25:
@ASW1 dus er is minimaal een live opwek van 4140W nodig (jouw genoemde 28A x 230v) om volledig op zonnestroom te kunnen (beginnen met) laden? Dat lijkt me wel heel bizar veel en halen maar weinig pv bezitters (voor dat piekvermogen heb je al vlot 14+ panelen nodig en een echt zonnige dag).
3x6 is geen 28A. Ook kun je met menig paal vanaf 1x6 beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
18A. Zoals ASW1 noemde. Geen 28A. Tikfoutjes van mij. 3 x 6A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Allewijn schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:29:
18A. Zoals ASW1 noemde. Geen 28A. Tikfoutjes van mij. 3 x 6A
Dat klopt. Bij aansturing via paal 1x6 of 3x6. Bij hobby oplossing door aansturen van Tesla vanaf 1x1.

Je zou Zappi eens kunnen mailen. Zou bij die paal wel een advanced toggle verwachten om van de standaard af te wijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 29-04-2025 09:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:05
@ASW1 dus er is minimaal een live opwek van 4140W nodig (jouw genoemde 18A x 230v) om volledig op zonnestroom te kunnen (beginnen met) laden? Dat lijkt me wel heel bizar veel en halen maar weinig pv bezitters (voor dat piekvermogen heb je al vlot 14+ panelen nodig en een echt zonnige dag).
Er zijn laadpalen die kunnen terugschakelen van 3-fase naar 1-fase laden, en dan kun je dus al laden vanaf ~1400 W. Ik heb zelf een zelfbouw laadpaal met een SmartEvse.

[ Voor 4% gewijzigd door adjego op 29-04-2025 09:35 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Inspired schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:34:
[...]

Dat klopt. Bij aansturing via paal 1x6 of 3x6. Bij hobby oplossing door aansturen van Tesla vanaf 1x1.
Nou, daar kan je dan lekker net de boordcomputer van laten draaien 8)7 het enige wat je dan aan het doen bent is je stroom niet terugleveren.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
V_ger schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:36:
[...]

Nou, daar kan je dan lekker net de boordcomputer van laten draaien 8)7 het enige wat je dan aan het doen bent is je stroom niet terugleveren.
Klopt. Maar met 1x3A kan best uit als je niks voor je TLV krijgt. Dat gaf ik eerder al aan.

Ook is het best handig als je niet kunt schakelen naar 1F. Voorheen een domme NM paal die alleen op 3F kon. Dan is 3x1 toch een stuk fijner dan 3x6.

[ Voor 17% gewijzigd door Inspired op 29-04-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

dus er is minimaal een live opwek van 4140W nodig om volledig op zonnestroom te kunnen (beginnen met) laden? Dat lijkt me wel heel bizar
dat is geen nieuws toch. Dat is feitelijk hoe het zit als je op 3 fasen wilt laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skix_Aces
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-09 21:45
[...]
Hoe fijn zou het zijn als ik die <1380w dan wél in mijn Tesla kan druppelen? Dus een lader/ev die genoegen neemt met bijv maar 2A is toch prettig?
De meter saldeert de fases intern. Als je op L2 en L3, 2A "teruglevert" aan het net, en op L1 4A "importeert" van het net, kan je de fases van elkaar afstrepen waardoor je 0A importeert en exporteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48
[...]

Ik denk dat ik liever grote laadverliezen heb maar dat mijn laadstation de sessie dan wél start, dan dat ik helemaal niet kan laden op zonnestroom?

En daarom zoek ik dus een lader die met zonnestroom overleg kan/slim is en niet onder 6A stopt/of moet ik mijn Tesla Wall Connector slim gaan maken voor mijn naderende toekomst (2026 einde vast contract met jaar saldering)
Minimale laadstroom is 6A (Tesla is meen ik de enige uitzondering die volgens mij ook iets lager accepteert), wek je minder op dan zal de resterende stroom gewoon uit het grid komen indien je niet wilt stoppen met laden.

Dit kan overigens prima ingesteld worden in vrijwel alle slimme laadpalen die laden via PV ondersteunen.

Laadverliezen maak ik mij zelf niet zo druk om, stroom komt uit PV en dat is nog altijd goedkoper dan afnemen van het net.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Jazsie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:01:
[...]

Minimale laadstroom is 6A (Tesla is meen ik de enige uitzondering die volgens mij ook iets lager accepteert), wek je minder op dan zal de resterende stroom gewoon uit het grid komen indien je niet wilt stoppen met laden.

Dit kan overigens prima ingesteld worden in vrijwel alle slimme laadpalen die laden via PV ondersteunen.
Vaak is het inderdaad PV + grid om minimum te halen. Zie bijv Smart Solar charging van Peblar, of Comfort Solar charging bij Alfen, etc...
Laadverliezen maak ik mij zelf niet zo druk om, stroom komt uit PV en dat is nog altijd goedkoper dan afnemen van het net.
Niet geheel waar dat PV direct in de auto stoppen economisch altijd beter is dan vanaf het grid. Met dynamische tarieven kan het voordelig zijn om bijv van 9u-11u te exporteren ivm hogere tarieven, en dat je dan van 12u-15u zowel grid als PV gebruikt voor maximaal laden ivm negatieve tarieven.

Laadpalen die gekoppeld zijn met Tibber/Frank/Zonneplan kunnen dat aansturen, of zelf met EVCC natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:18
Zolang er saldering bestaat kan je net zo goed terugleveren.

22,29 kWh/100km Spritmonitor werkelijk verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:48
Get!em schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:13:
[...]
Niet geheel waar dat PV direct in de auto stoppen economisch altijd beter is dan vanaf het grid. Met dynamische tarieven kan het voordelig zijn om bijv van 9u-11u te exporteren ivm hogere tarieven, en dat je dan van 12u-15u zowel grid als PV gebruikt voor maximaal laden ivm negatieve tarieven.

Laadpalen die gekoppeld zijn met Tibber/Frank/Zonneplan kunnen dat aansturen, of zelf met EVCC natuurlijk.
Is natuurlijk verschillend per situatie. In jouw voorbeeld heb je inderdaad gelijk.

Maar nog steeds maak ik mijzelf niet druk om laadverliezen, dat compenseert wel door de "gratis" PV opwek (of negatieve prijzen bij dynamisch contract).
tukker999 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:26:
[...]

Ook dat verschilt per situatie, in mijn geval niet. Hoog verbruik, dynamisch tarief, weinig teruglevering.

We dwalen af, het ging over laden met minimaal 6A aangezien dat het minimum is.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
tukker999 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:26:
[...]

Minder terugleveren, dus minder terugleverkosten.
Dus het kan wel interessant zijn om langzamer te laden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Als jouw laadpaal altijd aan 3 fasen laadt dan is dat het gevolg ja. Want de standaard voor laden definieert een minimale laadstroom van 6A per fase, of dit nu 1 of 3F zijn.
Dat resulteert dus in minimaal 1.4kW op 1F en 4.14 op 3F.

Zo heb ik hier voor mezelf bepaald dat bij 300W overschot het financieel beter is dat ik en wat van de PV en wat van het net tesamen in de auto steek dan dat ik 300W teruglever.

In een ander topic ging het daar net ook over. Er zijn laadpalen (zoals een Alfen Proline, maar er zijn er nog andere ook) die prima kunnen schakelen van 1 naar 3 fases en mits de juiste keuze dus kunnen gaan van 1.4kW tot 7.4kW tot 11kW tot 22kW (althans als je auto dat laatste ondersteunt).

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 29-04-2025 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

el flaco schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:43:
In theorie zou het kunnen. Maar als er even een wolkje voor de zon komt dan klapt de gemeente zekering er direct uit. Een loadbalancer is meestal niet zo snel.
Als de kabels dik genoeg zijn en je installatie is erop ingericht dan is dat wel veilig, maar je aansluiting laat het niet toe.

Bij mijn 3-fase aansluiting zijn de kabels van stedin ook iets van 6mm2, maar de zekeringen zijn de beperkende factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Zover ik weet is het de auto die stopt en niet de lader, maar los daarvan doe ik het anders.
Mijn Easee Lite pakt maximaal 6A per fase van het net, maar gebruikt eerst overschot uit de panelen.
Wekken die 3 x 4A op, dan wordt er nog maar 3 x 2A uit het net gehaald.
Wekken de panelen 6A per fase op, dan wordt er niets uit het net gehaald.
Wekken de panelen meer dan 6A per fase op, dan wordt er met meer geladen.
(Even los van andere apparaten die rechtstreeks uit de panelen gebruiken)

Zo haal ik op de dagen dat ik laad 0 teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:10:
[...]

In theorie zou het kunnen. Maar als er even een wolkje voor de zon komt dan klapt de gemeente zekering er direct uit.
Hoe kom je daar nu bij? 17 kW naar 22 kW is sowieso maar een klein stapje en dus iets meer belasting.
Dit is geen theorie maar gewoon praktijk. Ik doe het al lange tijd zo (maar dan met 1 fase)
Een loadbalancer is meestal niet zo snel.
en dat hoeft ook niet, want een zekering springt niet zo maar.
als hij binnen 10 minuten een keer reageert zou dat zelfs al voldoende zijn. Terwijl load balancing in de prakijk elke 10-20 seconden reageert.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 29-04-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als ik mij Solaredge/Keba laadpaal instel op 4.5 kW of zo, en ik zorg dat de accu eerst vol raakt, kan ik in de middag met zon en accu naar de auto laden. Dat gaat dan met iets van 4kW en eigenlijk alles uit de zon. Na een paar uur weer stoppen en de accu voller laten laden. Helaas nog wat veel handwerk maar gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

de Peer schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:54:
[...]

Hoe kom je daar nu bij? 17 kW naar 22 kW is sowieso maar een klein stapje en dus iets meer belasting.
Dit is geen theorie maar gewoon praktijk. Ik doe het al lange tijd zo (maar dan met 1 fase)

[...]

en dat hoeft ook niet, want een zekering springt niet zo maar.
als hij binnen 10 minuten een keer reageert zou dat zelfs al voldoende zijn. Terwijl load balancing in de prakijk elke 10-20 seconden reageert.
op 1-fase heb je een 35a aansluiting, dus jij kan sowieso dan de maximale 7,2 kW pakken. Dan zit je op iets van 31a, dus ja jou aansluiting kan dat.
Dus ik snap niet wat voor voorbeeld je probeert te geven,

Op 3-fase heb je 3x 25 ampere. Dan ga je per fase er 6a overheen, ik mag wel hopen dat de zekering dan wel gaat ingrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janne_nl
Dat lijkt me een aanname. 1 fase kan ook 25A zijn, of 40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:50:
[...]

op 1-fase heb je een 35a aansluiting
Mijn auto laadt op 1 fase.
mijn huisaansluiting is 3 x 25A

Ik laad dus op 1 fase met een zekering van 25A

Als mijn zonnepanelen aan het opwekken zijn dan laad ik op die ene fase met 32 Ampere (7,4 kW), terwijl ik 1 van de 25A fases gebruik.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 29-04-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Psycho_Mantis schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:50:
[...]

Op 3-fase heb je 3x 25 ampere. Dan ga je per fase er 6a overheen, ik mag wel hopen dat de zekering dan wel gaat ingrijpen.
uiteindelijk gaat hij wel ingrijpen ja, maar dat kan wel 10-60 minuten duren afhankelijk van de overschrijding.
En dus is loadbalancing vrijwel altijd snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:36
ASS-Ware schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:10:
[...]

Waarom een onbetrouwbaar bedrijf?
Dat is nogal een uitspraak.
nieuws: Thuislaadpaalbedrijf Easee bevestigt verkoopverbod in Nederland

Ik vond dit persoonlijk voldoende om de laders te heroverwegen. Had er natuurlijk gelijk meer context bij kunnen geven, situatie is ook niet einde van de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
stenbk schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:26:
[...]

Ik vond dit persoonlijk voldoende om de laders te heroverwegen. Had er natuurlijk gelijk meer context bij kunnen geven, situatie is ook niet einde van de wereld.
Twee jaar geleden en ze hebben een nieuwe modellenrange inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
stenbk schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:26:
[...]

Je bent blijkbaar niet op de hoogte.
Dit is een bericht van 2 jaar geleden en sindsdien zijn er nieuwe, wel goedgekeurde, modellen te koop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Yeeeees. Easee gaat werken aan een open lokale API op basis van mijn originele feedback topic 💪😎👍

https://github.com/easee/connect/discussions/2

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:21
[...]

Minimale laadstroom van Tesla (met 3-fase aangesloten Tesla Wall Connector) bedraagt 5A. Dit is onlangs gewijzigd bij een update. Daarvoor kon je met minder Ampere laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Shenk86 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 06:54:
[...]

Minimale laadstroom van Tesla (met 3-fase aangesloten Tesla Wall Connector) bedraagt 5A. Dit is onlangs gewijzigd bij een update. Daarvoor kon je met minder Ampere laden.
Via de API of BT kan het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:15
janne_nl schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:22:
Als ik mij Solaredge/Keba laadpaal instel op 4.5 kW of zo, en ik zorg dat de accu eerst vol raakt, kan ik in de middag met zon en accu naar de auto laden. Dat gaat dan met iets van 4kW en eigenlijk alles uit de zon. Na een paar uur weer stoppen en de accu voller laten laden. Helaas nog wat veel handwerk maar gaat prima.
Ik loop tegen dezelfde 3F problemen aan met een Tesla Wall Connector, door dat hoge minimale laadvermogen wordt de productie van mn panelen al snel en een groot deel van de dag overschreden.
Effectief kan ik op de zonnige dagen zoals nu dan alleen tussen 10:30-14:30 op volledige zonneproductie laden.

Daarom denk ik (voor de salderingsloze toekomst) aan een forse thuisaccu om daarmee mn dagproductie op te vangen en daarmee ‘s avonds mn auto op te laden tot de thuisaccu “leeg” is.

Klopt m’n aanname dat een thuisaccu niet de vermogensdrempel heeft zoals een EV?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:21
Inspired schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 07:36:
[...]

Via de API of BT kan het nog steeds.
Wat bedoel je met BT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Puppetmaster schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:57:
[...]

Ik loop tegen dezelfde 3F problemen aan met een Tesla Wall Connector, door dat hoge minimale laadvermogen wordt de productie van mn panelen al snel en een groot deel van de dag overschreden.
Effectief kan ik op de zonnige dagen zoals nu dan alleen tussen 10:30-14:30 op volledige zonneproductie laden.

Daarom denk ik (voor de salderingsloze toekomst) aan een forse thuisaccu om daarmee mn dagproductie op te vangen en daarmee ‘s avonds mn auto op te laden tot de thuisaccu “leeg” is.

Klopt m’n aanname dat een thuisaccu niet de vermogensdrempel heeft zoals een EV?
Kun je niet op 1F gaan laden? Of slim aansturen met bv evcc of TeslaSolarCharge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Bluetooth. Maar goed, is uiteindelijk ook API.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
[...]

Ik weet niet precies wat je met vermogensdrempel bedoeld, maar mijn 5kW omvormer kan maximaal 5kW omzetten van DC naar AC, of dat nu van het dak of de accu komt. Maar dat is bij mijn systeem. Dat zal niet overal en altijd hetzelfde zijn.

Maar in de ochtend de accu laden, vervolgens met zon en accu de auto laden en dan zorgen dat je genoeg accu overhoud voor avond en nacht. Solaredge regelt dat redelijk. En laadt bij lage prijs evt bij uit het grid. Suboptimaal, maar goed genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

dat probleem zit natuurlijk tussen jouw oren. Je kunt ook gewoon met 20% stroom uit het net en 80% uit de panelen laden.
minder zwart/wit denken. 'overschrijding' van je PW-opwek is niet een probleem, maar een feitje. Stroom inkopen bij de energieleverancier is gewoon een optie en niet iets wat je zou moeten proberen te voorkomen door megadure accu's aan te schaffen.
Dat kun je doen, maar is natuurlijk een zééér dure grap en totaal geen rationele stap, want welk probleem denk je hier mee op te lossen? Dat is echt geld uitgeven om de hobby en bovendien niet duurzaam.
ja

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 01-05-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:04
[...]

Dat is echt zeer inefficiënt. Eerst laadverliezen naar je thuisaccu en vervolgens nog eens naar je autoaccu. Om over de slijtage van beide accus nog maar niet te spreken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je zou ook dag 1 je thuis accu kunnen laden, dag 2 je ev met aanvulling batterij om toch 0-op-de-meter te gaan en zo door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Makrolon schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:28:
[...]

Dat is echt zeer inefficiënt. Eerst laadverliezen naar je thuisaccu en vervolgens nog eens naar je autoaccu. Om over de slijtage van beide accus nog maar niet te spreken.
Hangt er maar net vanaf. Als je alles DC gekoppeld hebt, kan dit best efficiënt.
Bijv een SolarEdge of Sigenergy

Maar als je alles los AC gekoppeld hebt is het inderdaad inefficiënt, maar kan alsnog kostentechnisch leuk zijn voor je import en export kWh tarieven , maar de batterijen zijn daarvoor meestal te duur.

Uitgaande dat je een auto hebt met een beetje fatsoenlijke batterij, kun je met de meest gebruikte thuisbatterijen meestal maar een fractie opladen. Helemaal als je marges wilt aanhouden van 20-80% lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:15
Get!em schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:50:
[...]

Hangt er maar net vanaf. Als je alles DC gekoppeld hebt, kan dit best efficiënt.
Bijv een SolarEdge of Sigenergy
Dat was idd het idee, iig Ri de EV. :)
de Peer schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:01:
[...]

Dat kun je doen, maar is natuurlijk een zééér dure grap en totaal geen rationele stap, want welk probleem denk je hier mee op te lossen? Dat is echt geld uitgeven om de hobby en bovendien niet duurzaam.
Een probleem dat hiermee op te lossen is, is dat de auto er vaak niet staat om op de eigen zonnestroom te laden.
In het algemeen is voor meer zelfverbruik een time-shift wenselijk.
Tweede is het “startvermogen”; afhankelijk van je installatie heb je minstens 1,4kW zonnestroom nodig om direct te laden.
Bij 3F dus x3 = 4,2kW. Mijn punt zit hem niet in het bijladen met netafname, maar vooral het verlies van zonnestroom aan het net doordat de drempel niet gehaald wordt.
Ten derde de duurzaamheid; LFP accu’s zijn al een stuk duurzamer, maar voor mij speelt het nu niet, pas in 2027.
Tegen die tijd verwacht ik ook aanbod van de CATL Natrium accu’s waarbij recources nog minder een issue zullen zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door Puppetmaster op 01-05-2025 15:35 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Puppetmaster schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:25:
[...]

Kun je beter eerst slimmer gaan laden. Investering is veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Puppetmaster schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:25:
[...]

[...]

Een probleem dat hiermee op te lossen is, is dat de auto er vaak niet staat om op de eigen zonnestroom te laden.
dat is uiteraard wel waar ja. Bedenk echter wel dat het zeer inefficient is om je auto-accu the laden via een andere accu. Financieel gezien niet zo aantrekkelijk.
Tweede is het “startvermogen”; afhankelijk van je installatie heb je minstens 1,4kW zonnestroom nodig om direct te laden.
Bij 3F dus x3 = 4,2kW. Mijn punt zit hem niet in het bijladen met netafname, maar vooral het verlies van zonnestroom aan het net doordat de drempel niet gehaald wordt.
tsja je kunt dus kiezen/switchen tussen 1 en 3 fase met de meeste laadpalen. Dus echt verlies is weinig sprake van. Dat is verwaarloosbaar. Tenzij je een paal hebt die er 'dom' mee omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:48
In de huidige constellatie is een thuisaccu voor de meesten niet echt interessant. De terugverdientijd is erg lang, de techniek is nog erg jong, de meeste accu's laten geen totale off-grid toe, je hebt qua brandverzekering een extra liability in je huis staan, het regeringsbeleid zwabbert.

Met welk doel? Een paar euro terugleverkosten te besparen? Ik zie de business case nog niet voor normale gezinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

curkey schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:58:
In de huidige constellatie is een thuisaccu voor de meesten niet echt interessant. De terugverdientijd is erg lang, de techniek is nog erg jong, de meeste accu's laten geen totale off-grid toe, je hebt qua brandverzekering een extra liability in je huis staan, het regeringsbeleid zwabbert.

Met welk doel? Een paar euro terugleverkosten te besparen? Ik zie de business case nog niet voor normale gezinnen.
Inderdaad, ik vind het bizar om te zien hoe iedereen zich blind op die thuisaccu's stort en daar gigantische bedragen aan besteedt. Leuk als tweaker-hobby maar qua financieel plaatje en duurzaamheid niet aantrekkelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leroy1991
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:07
Goedemiddag Tweakers,

Zeer binnenkort worden wij eigenaars van een Hyundai Kona uit 2020.
Hiervoor moet er een laadpunt tegen de muur komen. Ik lees zo nu en dan mee en heb het starttopic gelezen. Ik merk dat het starttopic weinig info biedt over wat er nu op de markt te vinden is, maar neem ook aan dat de ontwikkelingen nog snel gaan. Vandaar dat ik hoop dat jullie mij willen helpen.

Members only: Kleine situatieschets:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Door een elektrische auto te gaan rijden hopen wij een deel van het overschot van de zonnepanelen te gaan benutten en dit op een slimme manier te doen. Ik ben niet kundig in elektra en ook niet up-to-date met laadpunten en slimme opties. Daarbij lijkt het veelal wij van WC-eend te zijn, zodra ik Google gebruik.

Ik hoop dat jullie ons kunnen adviseren, voordat ik een elektricien laat komen.

Wat wij graag zien in een laadpunt is het volgende:
  • Gebruiksgemak is gewenst. Ik ben voor nu niet van plan om iets met HA te doen, en voor mijn vriendin zou het fijn zijn als alles via een app te regelen is;
  • Load Balancing, dit lijkt mij een must, aangezien wij alles elektrisch doen. Het zou zonde zijn om hier nu niet in te investeren;
  • Laadpunt moet op de 3 fases aangesloten kunnen worden voor 11kW laden. Een pré zou zijn dat deze al is voorbereid voor 22kW laden;
  • Ik zie graag dat het laadpunt in verbinding staat met onze zonnepanelen en daarop zijn laadmomenten regelt;
  • Mocht er geen zonnestroom zijn, is willen wij dat de laadmomenten afgestemd worden op de dynamische prijs van de dag;
  • Het laadpunt moet een vaste kabel hebben. Liefst met een lengte van minstens 5m;
  • Ik wil eigenlijk niet afhankelijk zijn van een maandelijks abonnement, maar snap dat de leverancier hiemee hun service kan blijven voortzetten;
  • Beveiliging van het laadpunt zou mooi zijn, maar hoeft niet;
Nu heb ik zelf al een aantal namen voorbij zien komen en kom ik heb ik de volgende opties:
  • Alfen Eve Single S (de pro lijkt mij niet noodzakelijk);
  • Peblar Home (Plus), alleen begreep ik dat deze niet te koppelen is, zonder bijvoorbeeld HA?;
  • Zappi V2.1 (niet via P1 meter, maar met klemmen?);
  • Enphase IQ EV Charger 2, zou i.c.m. de zonnepanelen goed samen moeten werken, maar zie ik hier weinig voorbij komen;
  • V2C Trydan, website klinkt mooi, maar wat is hiervan waar?;
In het kort, Help! Ik zie door de laadpunten het bos niet meer, is er een website die alle laadpunten op een rijtje zet? En wat zou volgens jullie de beste keuze zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

@Makrolon Dat is (in de salderingsloze tijd, waarover gesproken wordt) alles behalve inefficiënt, toch?
Terugleveren levert je mss een kwart cent op, dus alles dat je kunt opvangen en op een later moment in je auto stoppen is meegenomen, lijkt me.

En @Puppetmaster heeft het er niet over hoe groot zijn thuisaccu is, dus ook met een bv 10 kWh accu lijkt me dat wel een aardig scenario. Elke kWh die je niet teruglever en op een later moment opsoupeert (en daarmee dus afname uit het net bespaart) is winst.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Hippe Lip schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 17:04:
[...]

@Makrolon Dat is (in de salderingsloze tijd, waarover gesproken wordt) alles behalve inefficiënt, toch?
Terugleveren levert je mss een kwart cent op, dus alles dat je kunt opvangen en op een later moment in je auto stoppen is meegenomen, lijkt me.

En @Puppetmaster heeft het er niet over hoe groot zijn thuisaccu is, dus ook met een bv 10 kWh accu lijkt me dat wel een aardig scenario. Elke kWh die je niet teruglever en op een later moment opsoupeert (en daarmee dus afname uit het net bespaart) is winst.
Als je nu maar weinig kunt laden omdat je met minimaal 3x6A moet laden kun je dat beter eerst aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Definieer winst. Financieel rendabel is het in ieder geval niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rick2506
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-08 08:59
Leroy1991 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:55:
Goedemiddag Tweakers,

Hiervoor moet er een laadpunt tegen de muur komen. Ik lees zo nu en dan mee en heb het starttopic gelezen. Ik merk dat het starttopic weinig info biedt over wat er nu op de markt te vinden is, maar neem ook aan dat de ontwikkelingen nog snel gaan. Vandaar dat ik hoop dat jullie mij willen helpen.

***members only***

Door een elektrische auto te gaan rijden hopen wij een deel van het overschot van de zonnepanelen te gaan benutten en dit op een slimme manier te doen. Ik ben niet kundig in elektra en ook niet up-to-date met laadpunten en slimme opties. Daarbij lijkt het veelal wij van WC-eend te zijn, zodra ik Google gebruik.

• Gebruiksgemak is gewenst. Ik ben voor nu niet van plan om iets met HA te doen, en voor mijn vriendin zou het fijn zijn als alles via een app te regelen is;
  • Load Balancing, dit lijkt mij een must, aangezien wij alles elektrisch doen. Het zou zonde zijn om hier nu niet in te investeren;
  • Laadpunt moet op de 3 fases aangesloten kunnen worden voor 11kW laden. Een pré zou zijn dat deze al is voorbereid voor 22kW laden;
  • Ik zie graag dat het laadpunt in verbinding staat met onze zonnepanelen en daarop zijn laadmomenten regelt;
  • Mocht er geen zonnestroom zijn, is willen wij dat de laadmomenten afgestemd worden op de dynamische prijs van de dag;
  • Het laadpunt moet een vaste kabel hebben. Liefst met een lengte van minstens 5m;
  • Ik wil eigenlijk niet afhankelijk zijn van een maandelijks abonnement, maar snap dat de leverancier hiemee hun service kan blijven voortzetten;
Nu heb ik zelf al een aantal namen voorbij zien komen en kom ik heb ik de volgende opties:
  • Peblar Home (Plus), alleen begreep ik dat deze niet te koppelen is, zonder bijvoorbeeld HA?;
  • Enphase IQ EV Charger 2, zou i.c.m. de zonnepanelen goed samen moeten werken, maar zie ik hier weinig voorbij komen;
In het kort, Help! Ik zie door de laadpunten het bos niet meer, is er een website die alle laadpunten op een rijtje zet? En wat zou volgens jullie de beste keuze zijn?
Zojuist een Zaptec Go 2 besteld gebaseerd op dezelfde eisen! Enkel geen vaste kabel maar wel kabel bij besteld die te locked is. Geen abonnement nodig. Heb deze besteld bij laaddirect. Backoffice ga ik regelen bij Eflux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@Rick2506 je kunt ook naar Tap Electric kijken als backend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdwerf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:20
Leroy1991 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 16:55:
Goedemiddag Tweakers,

***members only***

Met bijna dezelfde eisen & wensen gekozen voor Peblar. Ik heb al een homewizard P1 maar peblar heeft eventueel zelf ook een loadbalancing kit (via ct klemmen) https://www.slimmelaadpun...peblar-load-balancing-kit. Volgens de leverancier zou ik er alles mee moeten kunnen (dynamisch laden/puur zon laden/combinatie) dus ben benieuwd, krijg hem volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:48
[...]

Zeg dat een 10 kWh accu je € 8500 - € 10000kost, plus nog een paar honderd voor installatie en randzaken. Nog niet eens nadenkend over eventueel veranderend beleid en fluctuaties in de energiemarkt, maar hoeveel jaar ben je dan bezig om alleen al break-even te draaien?

Plus, met die ~10k die je nu in je batterij hebt gestoken, had je daar niet veel beter andere dingen mee kunnen doen die je veel meer voordeel opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
curkey schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:34:
[...]

Zeg dat een 10 kWh accu je € 8500 - € 10000kost, plus nog een paar honderd voor installatie en randzaken. Nog niet eens nadenkend over eventueel veranderend beleid en fluctuaties in de energiemarkt, maar hoeveel jaar ben je dan bezig om alleen al break-even te draaien?

Plus, met die ~10k die je nu in je batterij hebt gestoken, had je daar niet veel beter andere dingen mee kunnen doen die je veel meer voordeel opleveren?
Met die getallen is een batterij niet rendabel.
Maar batterijen zijn een pak goedkoper te zetten en dan gaat je TVT echt gigantisch omlaag.
Ik reken nu alleen met zelfconsumptieverhoging door batterij op een TVT van ongeveer een 4 à 5 jaar. Da's beter dan de BC die ik indertijd gemaakt had rond mijn PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Ik beschouw dat toch even anders.
Er zijn bv momenten dat ik weet dat ik zodadelijk weg ben maar er nog heel veel zon in de namiddag is.
Ik duw dan de PV in de wagen maar ik dump ook de batterij in de wagen. In de namiddag of wanneer ik weg ben kan dan de batterij weer bufferen. Zeker als Belg met capaciteitstarief is dat echt schitterend want op korte tijd kan je veel vermogen dumpen (PV + batterij) in de wagen.
Misschien nog niet zo belangrijk voor jullie in NL maar mijn voorspelling is dat jullie ook een capaciteitstarief gaan krijgen. Het is echt abnormaal dat in jullie land met alle aansluitproblemen en voorzieningen men daar nog niks voor gedaan heeft. Iedereen ligt daar maar op 1 of 2h alle vermogen uit zijn aansluiting te snokken omdat het dan goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
curkey schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:34:
[...]

8500 - 1000 cashback - 2 * 450 terugleverkosten gespaard (ruim)
Daarnaast lijkt het met het EMS systeem van Solaredge ook nog prima te gaan, maar dat zie ik pas in oktober.

Het lijkt een beetje richting de 4 a 500 per jaar te gaan, maar dat is nog even koffiedik kijken.

Echt terugverdienen zal er wellicht niet inzitten, maar ik kom een heel eind zeker in combinatie met een dynamisch contract. Deze week zo'n 18 euro verdiend aan terugleveren zie ik. (Sinds de 27ste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

janne_nl schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:03:
[...]

8500 - 1000 cashback - 2 * 450 terugleverkosten gespaard (ruim)
Daarnaast lijkt het met het EMS systeem van Solaredge ook nog prima te gaan, maar dat zie ik pas in oktober.

Het lijkt een beetje richting de 4 a 500 per jaar te gaan, maar dat is nog even koffiedik kijken.

Echt terugverdienen zal er wellicht niet inzitten, maar ik kom een heel eind zeker in combinatie met een dynamisch contract. Deze week zo'n 18 euro verdiend aan terugleveren zie ik. (Sinds de 27ste)
Ik heb ook ongeveer 450 euro terugleverkosten voor ongeveer 4000kWh teruglevering. Ik snap niet hoe je met een accu van 10kWh (of 20) 4000kWh teruglevering kunt opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De accu verminderd teruglevering, een dynamisch contract heeft geen terugleverkosten. Daar krijg of betaal je hetzelfde tarief wat op dat moment geldt.

De combinatie is het slimst (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

janne_nl schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 09:14:
De accu verminderd teruglevering, een dynamisch contract heeft geen terugleverkosten. Daar krijg of betaal je hetzelfde tarief wat op dat moment geldt.

De combinatie is het slimst (denk ik)
Edit: je hebt mijn vraag beantwoord, ik had niet goed gelezen

[ Voor 15% gewijzigd door DonJuape op 03-05-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zolang er nog contracten bestaan zonder terugleverkosten, en volle salderen geld, zijn die mogelijk het interessantst indien je overproductie hebt. , zie model contract topic.
Maakt het ook nog relaxt om ongepland en bijv ‘s nachts te laden.

Qua kosten: een AC gekoppelde thuis accu is incl installatie soms al te krijgen voor grofweg €8k. Voor 20kWh
DC zie ik bij SolarEdge 9kWh een aanbieding adviesprijs van €5,5k incl gratis omruil van ongeschikte omvormer.

Dc laadpalen zijn echter onbetaalbaar duur, en al gauw 4x duurder dan een AC laadpaal. Sigenergy zie ik daarin de mooiste technische combi hebben die kant en klaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 03-05-2025 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Een DC laadpaal thuis....dan heb je een redelijke aansluiting nodig. 17kW is 17kW of dat nu AC of DC is. U en I verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

janne_nl schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 12:44:
Een DC laadpaal thuis....dan heb je een redelijke aansluiting nodig. 17kW is 17kW of dat nu AC of DC is. U en I verschillen.
En dus is 3x 25A gewoon voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
de Peer schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:06:
[...]

Dat wel, maar een 11kw of 22kw AC laadpaal kost enkele honderden euro's (vanaf 200 al), een DC laadsysteem heeft minstens een paar duizenden euro's nodig, voor die paar die je dan extra krijg.

Mijn auto hangt eigenlijk nooit langer dan 3-4 uur aan de lader per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
de Peer schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 13:06:
[...]

Dat was het punt niet.

Waarom zou je een DC laadpaal op een 3x25A aansluiting willen?

Of de laapaal of de auto de AC DC conversie doet maakt voor het evt laadverlies niet uit.
Pagina: 1 ... 169 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen