sincze schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:33:
Beste Tweakers,
Jullie kennis en kunde kan ik even goed gebruiken, want ik krijg niet echt heel veel duidelijke antwoorden van leveranciers / verkopers van laadpalen op mijn vragen.
Misschien zijn ze te lastig om te beantwoorden.
Sfeerbeschrijving:
De laadpaal/zuil kan ik niet aan mijn woning maken, die komt een meter of 8 verder. Op een paal gemonteerd of gewoon een echte zuil lader. Daarvoor moet ik nog
grondkabel trekken (als ik deze thread goed heb gevolgd min 4mm2 voor 3-Fase). De meterkast wordt verbouwd naar 3-fase (3x25), volgens ENEXIS voldoende voor mijn toepassing en nog te betalen ook.
- In de groepenkast komt een nieuwe
3 fase hoofdaansluiting (zo'n rode), zit nu nog 1 fase
- Plaatsing van nieuwe
3 fase aardlek (
type A of type B ligt kennelijk aan laadpaal )
- Verder nog een
3 fase (kracht)groep en van daaruit naar de lader
De Keuze:- Ik krijg de stroom niet vergoed dus heb geen zin in een maandelijks abonnement.
- Ik wil wel de laadpaal (met een minimaal vermogen vanaf 11 tot 22KW) kunnen schakelen om ongewenst laden door derden te voorkomen.
- Ik zat er zelf aan te denken dan om er 1 te laten komen met een sleuteltje en die dan om te bouwen met een simpele Shelly 1, die heeft een potentiaal vrij contact.
- Ik wil het verbruik kunnen zien van de laadpaal, ik met een Shelly 3EM in de groepenkast het verbruik van de lader meten.
Ik weet niet of Loadbalancing erg veel zin heeft omdat de totale lengte vanaf de meterkast naar de Laadpaal 25m bedraagt.
Wie levert mij de gouden suggestie merk/type laadpaal voor mijn toepassing??
Voorbeelden van laadsystem zonder abonnement zijn o.a. Zappi, Easee Home, Wallbox.
Wel heb je bij deze laadpalen soms extra zaken nodig voor o.a. load balancing. Loadbalancing heeft overigens niets met de kabel lengte van meterkast naar laadpaal te maken maar zorgt dat je je huisaansluiting niet overbelast als je huis én de laadpaal op het zelfde moment veel vermogen vragen. Dus stel dat je op 11kW aan het laden bent en de wasmachine, droger en friteuse gaan aan dan schoeft dmw loadbalancing de laadpaal het vermogen terug om te zorgen dat je de aansluiting niet overbelast.
In mijn ogen een relevante functie om snel te kunnen laden. Minder van belang als je altijd maar met beperkte snelheid wil of kan laden.
Overigens ga je 22kW niet redden op 3x25A huis aansluiting, daarvoor heb je een 3x32A aansluiting nodig (maar of je dat moet willen is de vraag, de netbeheerkosten zijn fors hoger). Je kan natuurlijk wel rekening houden met de toekomst en een laadpaal kiezen de zowel 11kW als 22kW aankan.
Persoonlijk maak ik me weinig zorgen dat iemand zomaar met mijn kabel gaat laden, maar mocht dat een reëel probleem zijn zijn er dus mogelijkheden om dit de beveiligen zonder in de meterkast via een Shelly te schakelen. Sommige systemen werken met een pasje, kan je aan/uitzetten via de app en daarbij kan je Zappi ook bijvoorbeeld beveiligen met een pincode. De apps van veel laadpalen geven overigens ook zelf al inzicht in laadhistorie. Of een Shelly 3EM dan nog veel extra informatie geeft is de vraag (ligt aan je uiteindelijke keuze qua paal).
Overigens zou ik qua kabel kiezen voor 6mm2 grondkabel (4x6 YMVK-as) mocht 22kW laden in de toekomst interessant worden dan ligt de juiste kabel alvast. Zou je ook aanraden om direct 2x UTP grondkabel er bij te leggen, dan is dat ook direct toekomst bestendig (zo heeft bijvoorbeeld de Zappi 1x UTP nodig t.b.v. hun load balancing oplossing).
Wellicht goed om mee te nemen in je overweging is of je op dit moment zonnepanelen hebt (of deze van plan bent in de toekomst te nemen). In dat geval kan bijv. een Zappi laadpaal erg slim laden en alleen de overtollige zonnestroom gebruiken, vooral handig als de auto thuis staat als het zonnig is
[
Voor 3% gewijzigd door
roelwillems op 25-04-2022 17:15
]