Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
water_escape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:04:
Maar die begrijp ik niet helemaal qua afzekeren...

De huisaansluiting is 25a per fase.
Dan zit er een aardlek achter de zonnepanelen -> net
En er zit een aardlek achter de laadpaal (Zappi met Harvi en Hub)

Fase 3 is nu 20A aan het trekken (en zal dat de hele dag doen)
Naar mijn weten mag 1 fase maximaal 16A trekken?

Welke settings zou ik moeten nakijken in de zappi? (qua afzekering)
Zolang je Zappi afgezekerd op 20A of meer (lees je de aardlekautomaat is 20A of 32A) dan kan dit geen kwaad (er van uitgaande dat je meterkast netjes voldoende dik bedraad is). Immers je PV en je hoofdaansluiting voeden beide in waardoor je dus tijdens PV opwek meer dan 25A per fase beschikbaar hebt.

Of het dan voldoet aan selectiviteitsregels kun je over discussiëren maar het is in elk geval wel gewoon veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ik222 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:01:
Overigens begrijp ik het ergens wel, ik ben zelf bezig om een stuk software te maken wat deze aansturing voor mijn Alfen gaat doen. Het moment bepalen om te schakelen tussen 1-fase en 3-fase laden is daarbij best lastig. Immers je wilt niet steeds wisselen tussen 1-fase en 3-fase vanwege de sessie reset die het oplevert. Zelf ga ik denk ik de laadwaardes gedurende een sessie continu opslaan in een database waardoor ik alleen schakel naar 3-fase als het overschot stabiel boven de 18A is (exacte parameters moet ik nog bepalen). Maar ik kan met voorstellen dat je op zo'n embedded ding lastig alle waardes kan opslaan gedurende langere tijd.
In theorie is dat bij 1x32A dus bij > 7.360Watt netto overschot, moet ie overschakelen.

Wellicht een vertraging van een minuut of twee er in zetten, dan ben je denk ik al een heel eind?

Ben geen programmeur en ik snap ook dat met flarden bewolking je niet steeds over wilt schakelen, maar heel veel kwaad kan het (toch?) ook niet?.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
JanHenk schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:09:
[...]

In theorie is dat bij 1x32A dus bij > 7.360Watt netto overschot, moet ie overschakelen.

Wellicht een vertraging van een minuut of twee er in zetten, dan ben je denk ik al een heel eind?

Ben geen programmeur en ik snap ook dat met flarden bewolking je niet steeds over wilt schakelen, maar heel veel kwaad kan het (toch?) ook niet?.
In mijn geval is mijn laadpaal beperkt tot 16A per fase (Alfen Single Pro Line zonder de 32A licentie). Dus ik moet sowieso tot 16A op 1-fase blijven en bij stabiel > 18A omschakelen. Dat met een vertraging zit ik inderdaad aan te denken, daarom ga ik ook historie opslaan van de sessie. Alleen de volgende vraag is bijvoorbeeld dan ook weer of je bij een wolk meteen wilt terugschakelen of dat je daar ook een vertraging op zet, ik moet hiervoor dus een zo slim mogelijk algoritme bedenken :)

Het schakelen kan inderdaad geen kwaad, het triggert alleen telkens een sessie reset vanuit de paal. Los van dat dit het laden voor een paar seconden onderbreekt denk ik ook dat veel auto's het niet heel tof gaan vinden als de paal aan de gang blijft met resets sturen, dan krijg je vrees uiteindelijk gewoon dat de auto stopt met laden en een foutmelding geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
ik222 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:21:
[...]

In mijn geval is mijn laadpaal beperkt tot 16A per fase (Alfen Single Pro Line zonder de 32A licentie). Dus ik moet sowieso tot 16A op 1-fase blijven en bij stabiel > 18A omschakelen. Dat met een vertraging zit ik inderdaad aan te denken, daarom ga ik ook historie opslaan van de sessie. Alleen de volgende vraag is bijvoorbeeld dan ook weer of je bij een wolk meteen wilt terugschakelen of dat je daar ook een vertraging op zet, ik moet hiervoor dus een zo slim mogelijk algoritme bedenken :)

Het schakelen kan inderdaad geen kwaad, het triggert alleen telkens een sessie reset vanuit de paal. Los van dat dit het laden voor een paar seconden onderbreekt denk ik ook dat veel auto's het niet heel tof gaan vinden als de paal aan de gang blijft met resets sturen, dan krijg je vrees uiteindelijk gewoon dat de auto stopt met laden en een foutmelding geeft.
Helder. Je wilt m.i. inderdaad een vertraging twee kanten op.

Mogelijke beperkingen in de auto zijn een kwestie van 'trail-and-error'. Ik kan mijn Wallbox Pulsar best vaak laten stoppen en starten, de auto geeft eigenlijk nooit een foutmelding. Je zou de mogelijke 'schakelvertraging' er in ieder geval op kunnen aanpassen.

Hou ons op de hoogte van je project, ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Bij omschakeling van 1 naar 3 fase (bijvoorbeeld als je tijdens het ECO+ laden naar boost schakelt), wordt de laadsessie voor 30 seconden onderbroken.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-05 21:47

Overigens begrijp ik het ergens wel, ik ben zelf bezig om een stuk software te maken wat deze aansturing voor mijn Alfen gaat doen. Het moment bepalen om te schakelen tussen 1-fase en 3-fase laden is daarbij best lastig. Immers je wilt niet steeds wisselen tussen 1-fase en 3-fase vanwege de sessie reset die het oplevert. Zelf ga ik denk ik de laadwaardes gedurende een sessie continu opslaan in een database waardoor ik alleen schakel naar 3-fase als het overschot stabiel boven de 18A is (exacte parameters moet ik nog bepalen). Maar ik kan met voorstellen dat je op zo'n embedded ding lastig alle waardes kan opslaan gedurende langere tijd.
Voortdurend schakelen van 1F naar 3F kan ook bij de auto, c.q. de combi van auto en laadpaal, complicaties geven. Beide moeten dan voortdurend en gelijktijdig omschakelen. (3F 1kW auto's kunnen vaak wel 2F combineren als zij 1F 32A krijgen aangeboden).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Daarom is het protocol ook dat er een reset gestuurd wordt door de paal, als gevolg daarvan stopt de auto met laden en vervolgens wordt de sessie opnieuw onderhandeld (waarin de paal dan dus aangeeft dat hij nu 3-fase gaat leveren). Exacte tijd dat dit duurt zal afhankelijk zijn van de paal en auto maar de 30 seconden die @guido66 noemt klinkt als best een normale tijd hiervoor. Dat bevestigd dus nogmaals dat je dit schakelen niet al teveel wilt doen.

Zodra ik wat verder ben met mijn Alfen project zal ik mijn bevindingen hier uiteraard delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Als de Zappi dat echt niet kan (automatisch kiezen of er 1 of 3-fase nodig is om het overschot weg te laden in Eco+ modus) dan maakt dat de functie toch wel iets minder handig bruikbaar. Immers in de ochtend duurt het ook met een flinke PV installatie wel even voordat je een overschot van 18A hebt.

In dat geval zou ik hem denk ik zelf gewoon op 1-fase zetten, en vervolgens de Zappi op 32A afzekeren uiteraard alleen i.c.m. loadbalancing. Dan kan je alsnog netjes van 1,4 tot 7,2 kW overschot wegladen in Eco+ modus.
M.i. maar een heel kleine beperking van de Zappi want je moet flink wat panelen hebben wil je regelmatig een uur of meer boven de 7,2kW overschot zitten.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 14:16
DonJuape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:49:
[...]

M.i. maar een heel kleine beperking van de Zappi want je moet flink wat panelen hebben wil je regelmatig een uur of meer boven de 7,2kW overschot zitten.
er liggen er hier 34 :). in principe zit ik van 09:30 - 17:00 daarboven in deze tijd van het jaar.

dit zijn trouwens de schakelaars...weet eigenlijk niet hoeveel A. Ik dacht 16.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkY3WORJbzvTOLkvXozsUclfzBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbHfNc9euvnAlyoC8C2eh8GD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door water_escape op 19-04-2022 14:15 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:12:
[...]

er liggen er hier 34 :). in principe zit ik van 09:30 - 17:00 daarboven in deze tijd van het jaar.
Ok....dat zijn er best veel _/-\o_
Dan misschien inderdaad ECO/ECO+ op 3-fase zetten en in de winter terug naar 1-fase. Kleine moeite om die setting twee keer per jaar aan te passen in de Zappi.

De niet overbelichte aardlekautomaat (de onderste dus) is 32A. Ik heb overigens exact dezelfde....en ook dezelfde kWh meter....hadden we het hier al niet eerder over? :?

[ Voor 17% gewijzigd door DonJuape op 19-04-2022 14:20 ]

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 14:16
DonJuape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 14:15:
[...]

Ok....dat zijn er best veel _/-\o_
Dan misschien inderdaad ECO/ECO+ op 3-fase zetten en in de winter terug naar 1-fase. Kleine moeite om die setting twee keer per jaar aan te passen in de Zappi.

De niet overbelichte aardlekautomaat (de onderste dus) is 32A. Ik heb overigens exact dezelfde....en ook dezelfde kWh meter....hadden we het hier al niet eerder over? :?
die andere is hetzelfde. Wij hebben idd gehad in het begin dat de zappi de CT niet goed had zitten bij mij. Hadden jullie adviezen op gegeven. En is opgelost. Dit is nu de eerste keer laden.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:34
Even een vraagje voor Alfen (Single pro) laadpaal eigenaren in mijn topic:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2125324

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:54

de Peer

under peer review

water_escape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:27:
[...]

Nu trekt hij momenteel ruim 7Kw over L3, wat neer komt op 20A. Dat moet toch niet?
Hoe bedoel je dit. 7 kW = 30 ampere toch, niet 20 :?
Of bedoel je 20A van het net en 10 van de zonnepanelen?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vraagje aan mensen met een Zappi laadpaal. Ik heb er nu al een tijdje eentje en voor mijn gevoel klikt de lader niet heel goed in de houder. Hij voelt alsof ie er een beetje losjes in hangt ( valt er op zich niet uit ofzo) en klikt ook niet in één keer vast. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik heb nog wel garantie dus als het niet goed is ga ik het aanmelden, maar vroeg mij een beetje af hoe dit normaal gesproken zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:27
Ik krijg donderdag mijn Tesla Wall Connector gen 3 binnen en ga komende week een grondkabel leggen. Gebruik hem als 1 fase 16A lader, maar wil wel klaar zijn voor eventuele overgang naar 3 fasen. Zou ik een 4x2.5 of 4.0 mm2 kabel moeten gebruiken. Lengte is 8 meter bij 16A.

[ Voor 44% gewijzigd door Apolopo op 20-04-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ione schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:23:
Vraagje aan mensen met een Zappi laadpaal. Ik heb er nu al een tijdje eentje en voor mijn gevoel klikt de lader niet heel goed in de houder. Hij voelt alsof ie er een beetje losjes in hangt ( valt er op zich niet uit ofzo) en klikt ook niet in één keer vast. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik heb nog wel garantie dus als het niet goed is ga ik het aanmelden, maar vroeg mij een beetje af hoe dit normaal gesproken zit.
Ik heb een Zappi V2 met meegeleverde kabel en die klikt er prima in.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:52
@Apolopo Wie bedoel je met jij? ;)
Er vanuit gaande dat de grondkabel bedoeld is om een langere afstand te overbruggen, denk ik dat je beter 4 mm2 kunt gebruiken, da's voor 3x16A ruim voldoende.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apolopo
Blackraven schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:48:
@Apolopo Wie bedoel je met jij? ;)
Er vanuit gaande dat de grondkabel bedoeld is om een langere afstand te overbruggen, denk ik dat je beter 4 mm2 kunt gebruiken, da's voor 3x16A ruim voldoende.
Foutje, gecorrigeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Ik bedoelde je vierkante meters ;)
Op zich kun je tot acht meter wel met 2,5 mm2 uit de voeten, maar wellicht wil je de kabel verliezen wat beperken. Stel dat je ooit tot 32A zou willen laden, dan gaat dat met 4 mm2 ook nog en nu heb je de keuze nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:48
chaoscontrol schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:15:
[...]

De Iungo splitter werkt hier perfect. Mijn slimme meter lezer zit op de master poort en krijgt zo zijn voeding, de laadpaal zit op de slave poort.
Ik heb deze splitter nu binnengekregen. Maar de laadpaal op slave werkt hier niet. De equalizer krijgt dan geen stroom meer.
Heb het nu andersom, dus de equalizer op Master, en dan start ie op.
Alleen nu lijkt mijn raspberry geen data binnen te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:15
Hallo,

Ik heb sinds twee weken een Alfen Eve Single Pro in de tuin. Hij staat op de vierkante paal van Alfen.
Met vaste kabel van 7m. En dat is nogal een dikke kabel, dikker dan die van mn ID4. (zal wel voor 22kw zijn).

En nu vroeg ik me af, waar laten jullie die kabel ?

Ik hang m nu in lussen over de lader heen maar omdat de kabel stug is valt ie er ook snel af.
En hier gaat op den duur de behuizing van de lader ook niet beter op worden. (en na afloop contract mag ik de paal hebben dus ik wil m wel netjes houden).

Zijn er iets van kabelhouders oid voor aan de laadpaal ? Of andere oplossingen ?

Bedankt !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apolopo
Blackraven schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:59:
[...]

Ik bedoelde je vierkante meters ;)
Op zich kun je tot acht meter wel met 2,5 mm2 uit de voeten, maar wellicht wil je de kabel verliezen wat beperken. Stel dat je ooit tot 32A zou willen laden, dan gaat dat met 4 mm2 ook nog en nu heb je de keuze nog.
Dank je, dan ga ik voor de 4mm2 kabel, voor 8 meter is het prijsverschil ook minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:42
crimby schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:07:
[...]

Ik heb deze splitter nu binnengekregen. Maar de laadpaal op slave werkt hier niet. De equalizer krijgt dan geen stroom meer.
Heb het nu andersom, dus de equalizer op Master, en dan start ie op.
Alleen nu lijkt mijn raspberry geen data binnen te krijgen?
De slave werkt alleen als de master aangesloten is volgens mij. Hebben beide van je apparaten de voeding uit de meter nodig? Lijkt mij dat de raspberry de voeding niet nodig heeft en zou m.i. moeten werken op de slave.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:45
Boeie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:55:
[...]

Klopt ook, er zit een abonnement op de paal (voor management). Dit is afgekocht voor een aantal jaar dus loopt nog gewoon door.

Heb het zelf ook even bij TNM/Shell nagevraagd, maar heb (zakelijk) een 2e account aangemaakt en hier een pas op aangevraagd. Deze pas heb ik in mijn 'privé' account nu toegevoegd voor laden.

Ik wil namelijk de paal niet openzetten (omdat ik hem dan ook publiek open moet stellen). Maar op deze manier zou het moeten lukken. Werkt overigens alleen met eigen passen van TNM.

[...]

Enige nadeel aan deze setup, ik kan het laadpunt niet bedienen via de Shell app. Maar dat deed ik toch al nooit.
En ter bevestiging, het werkt. Ik heb dus nu 2 accounts, waarvan 1 privé en 1 zakelijk, en de zakelijke pas heb ik toegevoegd bij de Privé paal voor laad autorisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
chaoscontrol schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:12:
[...]

De slave werkt alleen als de master aangesloten is volgens mij. Hebben beide van je apparaten de voeding uit de meter nodig? Lijkt mij dat de raspberry de voeding niet nodig heeft en zou m.i. moeten werken op de slave.
Beide zijn aangesloten en zijn aan. De Easee Equalizer heeft voeding vanuit de P1 nodig, dus die moet dan inderdaad op Master. De Raspberry Pi heeft zijn eigen voeding, dus die zou aan Slave moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
crimby schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:23:
[...]

Beide zijn aangesloten en zijn aan. De Easee Equalizer heeft voeding vanuit de P1 nodig, dus die moet dan inderdaad op Master. De Raspberry Pi heeft zijn eigen voeding, dus die zou aan Slave moeten kunnen.
Welke versie van de splitter heb je? Staat achterop. Versie 5 heeft een USB poort op de splitter om ook de slave te voeden. Je zou kunnen proberen of het met die versie werkt met de rPi op master en paal op slave. Die versie houdt de DTR pin ook hoog, ongeacht of er iets op de master zit of niet.

(Ik heb alle versies gehad want kreeg het ook niet werkend, maar bij mij bleek het uiteindelijk mijn eigen seriele inverter die roet in het eten gooide. Uiteindelijk werkte alle versies bij mij, maar ik heb een Alfen laadpaal die geen voeding nodig heeft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
chaoscontrol schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:46:
[...]

Welke versie van de splitter heb je? Staat achterop. Versie 5 heeft een USB poort op de splitter om ook de slave te voeden. Je zou kunnen proberen of het met die versie werkt met de rPi op master en paal op slave. Die versie houdt de DTR pin ook hoog, ongeacht of er iets op de master zit of niet.

(Ik heb alle versies gehad want kreeg het ook niet werkend, maar bij mij bleek het uiteindelijk mijn eigen seriele inverter die roet in het eten gooide. Uiteindelijk werkte alle versies bij mij, maar ik heb een Alfen laadpaal die geen voeding nodig heeft.)
Ik heb de R4.2, geen 5 dus. Deze heeft geen USB aansluiting. Wat heb je dan aan moeten passen om het werkend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
crimby schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:56:
[...]

Ik heb de R4.2, geen 5 dus. Deze heeft geen USB aansluiting. Wat heb je dan aan moeten passen om het werkend te krijgen?
Lang verhaal kort is dat mijn hardware seriele inverter niet goed was en maar een 0.8v peak-to-peak signaal gaf en effectief kortsluiting maakte. Mijn microcontroller (om de meter mee uit te lezen) vond dat allemaal prima maar de splitter kreeg hierdoor geen signaal meer uit de slave poort. Ben er achter gekomen door er een scope aan te hangen. Toen mijn inverter naderhand goed was, werkte het op alle versies van de splitter.

Als je handig bent zou je even met een scope kunnen kijken of er wel een signaal uit de slave poort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trainz2009
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 13:02
Vraagje. Wij zitten eraan te denken om de NewMotion Home Advanced aan te schaffen. Naast het abbonment van circa €4 per maand. Zie ik soms ook een abbonment voor €5 per maand voorbij komen voor Load Balancing. Heb je deze kosten als je geen NewMotion DPM module neemt? Of moet je die €5 altijd betalen als je gebruik wilt maken van load balancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 14:47
trainz2009 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:49:
Vraagje. Wij zitten eraan te denken om de NewMotion Home Advanced aan te schaffen. Naast het abbonment van circa €4 per maand. Zie ik soms ook een abbonment voor €5 per maand voorbij komen voor Load Balancing. Heb je deze kosten als je geen NewMotion DPM module neemt? Of moet je die €5 altijd betalen als je gebruik wilt maken van load balancing?
Altijd voor LB. De module is optioneel als je geen P1 hebt of een hele oude met een oud protocol of gewoon liever moeilijk doet met CTs. :)

Overigens zou je ook zonder LB kunnen starten. Ik heb het wel maar laad eigenlijk altijd 's nachts. Het is verder een fijne paal maar er zijn ook wel de nodige (goedkopere) alternatieven.

[ Voor 13% gewijzigd door Inspired op 20-04-2022 13:42 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trainz2009
Inspired schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:40:
[...]

Altijd voor LB. De module is optioneel als je geen P1 hebt of een hele oude met een oud protocol of gewoon liever moeilijk doet met CTs. :)

Overigens zou je ook zonder LB kunnen starten. Ik heb het wel maar laad eigenlijk altijd 's nachts. Het is verder een fijne paal maar er zijn ook wel de nodige (goedkopere) alternatieven.
Dure hobby. 13,- per maand is 1,5 keer opladen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
LastSamurai schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:06:
Hallo,

Ik heb sinds twee weken een Alfen Eve Single Pro in de tuin. Hij staat op de vierkante paal van Alfen.
Met vaste kabel van 7m. En dat is nogal een dikke kabel, dikker dan die van mn ID4. (zal wel voor 22kw zijn).

En nu vroeg ik me af, waar laten jullie die kabel ?

Ik hang m nu in lussen over de lader heen maar omdat de kabel stug is valt ie er ook snel af.
En hier gaat op den duur de behuizing van de lader ook niet beter op worden. (en na afloop contract mag ik de paal hebben dus ik wil m wel netjes houden).

Zijn er iets van kabelhouders oid voor aan de laadpaal ? Of andere oplossingen ?

Bedankt !!
Ik heb een losse kabelhaak, zijn genoeg varianten te vinden als je even zoekt, bijvoorbeeld:
https://www.evchargeking.com/nl/kabelhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:15
Blackraven schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:46:
[...]

Ik heb een losse kabelhaak, zijn genoeg varianten te vinden als je even zoekt, bijvoorbeeld:
https://www.evchargeking.com/nl/kabelhaak
thanks, ja ik had zoiets ook gevonden. Alleen durf ik geen gat in m'n paal te boren omdat daar de kabels doorheen lopen. Ik zal m bestellen en dan eens kijken of lijmen of tape een optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:08
LastSamurai schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:36:
[...]

thanks, ja ik had zoiets ook gevonden. Alleen durf ik geen gat in m'n paal te boren omdat daar de kabels doorheen lopen. Ik zal m bestellen en dan eens kijken of lijmen of tape een optie is.
Er is ook een model waarvoor je niet hoeft te boren, met name handig voor gebruik aan AC palen, want dat schuift over de stekker die aan de laadbox gaat. Met een vaste kabel heb je daar niets aan denk ik.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:32
Ik krijg binnen een paar maand de Alfen Single pro 3f 22 kW paal (België) geïnstalleerd door de leasemaatschappij. (Tesla mod Y) Die krijgt een module en kaart zodat de stroom terugbetaald wordt door de werkgever

Ik las al dat ze het vermogen kunnen beperken, maar ik zou maximaal gebruik willen maken van zonnestroom. Kan ik de periode instellen wanneer geladen mag worden?

Ik vermoed dat de installateur het vermogen sowieso zal beperken tot 11 kW, maar via de load balancing zou ik eigenlijk naar 7 kW willen gaan. Kan ik dat zelf instellen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:20:
Ik krijg binnen een paar maand de Alfen Single pro 3f 22 kW paal (België) geïnstalleerd door de leasemaatschappij. (Tesla mod Y) Die krijgt een module en kaart zodat de stroom terugbetaald wordt door de werkgever

Ik las al dat ze het vermogen kunnen beperken, maar ik zou maximaal gebruik willen maken van zonnestroom. Kan ik de periode instellen wanneer geladen mag worden?
Die functie heb ik nog niet kunnen vinden. De paal is eventueel wel via domotica(modbus) aan te sturen heb ik begrepen, maar dat is dus een zelf knutselen optie.
Ik vermoed dat de installateur het vermogen sowieso zal beperken tot 11 kW, maar via de load balancing zou ik eigenlijk naar 7 kW willen gaan. Kan ik dat zelf instellen?
Ja. Het klinkt misschien wat vreemd, maar je kunt via de website van Alfen zelf een inlog-account aanvragen. Je krijgt dan een gebruikersnaam + wachtwoord opgestuurd.
met hun ACE service applicatie voor Windows kun je vervolgens op je paal inloggen en instellingen wijzigen, waaronder de (max) laadsnelheid.

Ik doe dit zelf ook icm leasemaatschappij (leaseplan).

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 21-04-2022 14:48 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
de Peer schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:46:
[...]

Die functie heb ik nog niet kunnen vinden. De paal is eventueel wel via domotica(modbus) aan te sturen heb ik begrepen, maar dat is dus een zelf knutselen optie.

[...]

Ja. Het klinkt misschien wat vreemd, maar je kunt via de website van Alfen zelf een inlog-account aanvragen. Je krijgt dan een gebruikersnaam + wachtwoord opgestuurd.
met hun ACE service applicatie voor Windows kun je vervolgens op je paal inloggen en instellingen wijzigen, waaronder de (max) laadsnelheid.

Ik doe dit zelf ook icm leasemaatschappij (leaseplan).
Bedankt! Is dat Leaseplan België?

Hoe krijg je je stroomkosten vergoed, is dat via leaseplan, of direct van je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:50:
[...]

Bedankt! Is dat Leaseplan België?

Hoe krijg je je stroomkosten vergoed, is dat via leaseplan, of direct van je werkgever?
Leaseplan NL in mijn geval.

Ik krijg de kosten vergoed via leaseplan. De overschijving is afkomstig van 'Leaseplan Energy'. Ik kan zelf het kWh-tarief invullen (en wijzigen bij wijziging energie-contract) en dat wordt dan automatisch maandelijks gedeclareerd en ook maandelijks uitbetaald op de bankrekening.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 21-04-2022 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:20:

Intellen van max 7kW kan ook heel gemakkelijk in de Tesla. Je zou zelf vrij ver kunnen gaan met de Tesla API en het automatiseren van laden wanneer er voldoende opwek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trainz2009
Mmmm, niet heel handig dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pl4qCX0k54eCxyUa6EnuMo3Mw6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbiilJh7RwDi6Ak1r2U4icEs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:58:
[...]

Intellen van max 7kW kan ook heel gemakkelijk in de Tesla. Je zou zelf vrij ver kunnen gaan met de Tesla API en het automatiseren van laden wanneer er voldoende opwek is.
Heb je ergens een linkje hoe dat kan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:27:
[...]

Heb je ergens een linkje hoe dat kan?
Met een Alfen en een Tesla heb je diverse mogelijkheden. Verder is het ook wat afhankelijk van de situatie, en hoeveel tijd je erin wilt steken. Je hebt een slimme meter met P1 poort? Het salderen gaat gewoon als totaal of per fase? De Tesla kun je via de app (of in de auto) op 5A zetten. Dan zal hij dus op ±1,1kW of 3,3kW laden afhankelijk van of je op 1F laad of 3F. Helaas kun je via de app of API niet wisselen tussen 1F en 3F. Via de app of de auto kun je ook instellen dat hij bijvoorbeeld elke dag om 10 uur gaat laden. Dan met 5A op 1F of 3F laten laden en je pakt dan de nodige kWh's van je panelen.

Een meer pro oplossing is zelf iets bouwen obv de Tesla API. @RichieB heeft een LB oplossing gemaakt. (https://github.com/RichieB2B/tesla-loadbalancer) Dit is eventueel uit te breiden naar integratie met PV. Moet je wel tijd & kennis hebben. :)

Andere oplossing is de Alfen aan te sturen via modbus. Voordeel is dat je dan ook tussen 3F en 1F kunt schakelen. Ook hiervoor is enige kennis en tijd vereist. Zie bv; https://community.home-as...ace-via-tcp-modbus/346000

Als je niet heel veel kilometers maakt, en niet mega veel panelen hebt zou het slim kunnen zijn om lekker op 1F met 5A te druppelen in de zomer. Of iets meer afhankelijk van aantal panelen.

Ik heb helaas geen panelen, en geen Alfen dus kan helaas niet echt helpen verder. :) Anders was ik zeker aan het klussen geslagen.

[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 21-04-2022 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:24

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Jammer (maar logisch) dat als je de Alfen op modbus zet hij geen ALB meer kan doen via een binnenkomend P1 signaal, want hij ontvangt en registreert het P1 signaal nog wel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4r_FLbL1aFguUar24HN1IJwEhg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s4xEPX7WKv5Qw36Ckx5vCFNu.jpg?f=user_large

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:41:
Jammer (maar logisch) dat als je de Alfen op modbus zet hij geen ALB meer kan doen via een binnenkomend P1 signaal, want hij ontvangt en registreert het P1 signaal nog wel :)

[Afbeelding]
Ik vroeg aan Alfen support waarom dit niet mogelijk is, want ik zou graag naast de load-balancing via P1 ook de data willen uitlezen via modbus over TCP, maar kreeg gewoon nooit een antwoord en ticket is gesloten. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

chaoscontrol schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:49:
[...]

Ik vroeg aan Alfen support waarom dit niet mogelijk is, want ik zou graag naast de load-balancing via P1 ook de data willen uitlezen via modbus over TCP, maar kreeg gewoon nooit een antwoord en ticket is gesloten. :')
Tsja, waarom ook niet :?

In principe is het natuurlijk prima mogelijk iets te maken voor bijv. Home Assistant om de paal aan te sturen via modbus over TCP, moet alleen ff de tijd en zin vinden :P

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Aangezien we onze EV afgelopen zaterdag hebben opgehaald wordt het tijd om thuis de voorbereidingen te treffen voor de Zappi. Inmiddels de V2.1 besteld, zo wordt de nieuwe versie met ingebouwde hub betiteld door myenergi Benelux. Helaas is het een pre-order en is de vermoedelijke levertijd eind mei.

Vorige week rondom het paasweekend de bekabeling aangelegd, via de buitenmuur naar de kruipruimte geboord en via de kruipruimte naar de meterkast. In een 16 mm tyleenbuis liggen twee CAT6 kabels, ééntje voor data, de andere voor de CT-klemmen. Inmiddels de oprit weer dicht en nu wachten op de levering van de Zappi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgUs-T4bY4BXjiHRyYFN71YUTcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o58al1W4hiDutQQrWYfygsTu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wJHOo86tmynhq25u2fujboZI50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AUk3B1uZ2ijtwrhgeodSj3GB.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat de auto zwart is heb ik de Zappi met de zwarte cover besteld, vandaar de zwarte buis. Ik ben voornemens om deze buis via een grote wartel onderin de Zappi uit te laten komen. Het gaat om een M50 wartel. Zou dit passen qua afmetingen of is er onvoldoende ruimte onderin de Zappi?

14590 Wp PV | 6 kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:42
Peutpeut schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:29:Omdat de auto zwart is heb ik de Zappi met de zwarte cover besteld, vandaar de zwarte buis. Ik ben voornemens om deze buis via een grote wartel onderin de Zappi uit te laten komen. Het gaat om een M50 wartel. Zou dit passen qua afmetingen of is er onvoldoende ruimte onderin de Zappi?
Ga je het met 1 wartel redden? Leid je je voedingskabel plus UTP door 1 buis en dan in de Zappi, dan zal het werken. Als je de kabels los de Zappi binnen laat komen door de wartel is deze niet meer waterdicht. Je zult dus echt de buis aan moeten laten sluiten in de wartel. Anders moet je twee wartels gebruiken: 1 voor de voedingskabel en 1 voor de UTP (waarom heb je twee extra kabels lopen???).

Eigenlijk dus jammer dat je de buis al afgekort hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Isheara op 22-04-2022 16:15 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-06 17:18
chaoscontrol schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:49:
[...]

Ik heb ook een Alfen laadstation (2x22kW) en heb de nodige problemen gehad met ze. In eerste instantie had ik een modbus meter in de meterkast voor de load balancing. Dat werkte op zich wel maar niet als de zon flink scheen. Na het nodige troubleshooten ontdekt dat de software van Alfen geen onderscheid kan maken tussen inkomend en uitgaand vermogen via de door hun geadviseerde modbus meter. Dan gaf hij dus aan dat er geen vermogen beschikbaar was wanneer de zon scheen omdat er dan al bijvoorbeeld 3x20 A of meer door de modbus meter naar buiten ging.

Dus toen overgestapt op de P1 poort oplossing. De paal staat te ver weg dus daar moest een verlenger tussen (cedel.nl) en een splitter omdat ik via een raspberry pi ook data wil kunnen loggen. Nu werkt dat ook niet meer, waarschijnlijk is de splitte stuk, ik krijg een nieuwe opgestuurd.

Zo laden dat je alleen zonnestroom gebruikt wordt door Alfen zelf niet ondersteund. Ik heb hier een uitvoerig gesprek over gevoerd met een account manager van ze. Hun keuze is: er wordt altijd maximaal vermogen aangeboden aan iedere auto. Wel geven ze aan dat hun systemen werken met de apparatuur van Maxem. Daarmee kun je als het goed is wel zo instellen dat alleen zonnestroom wordt gebruikt zoals bijvoorbeeld bij de Zappi mogelijk is.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Isheara schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:13:
[...]

Ga je het met 1 wartel redden? Leid je je voedingskabel plus UTP door 1 buis en dan in de Zappi, dan zal het werken. Als je de kabels los de Zappi binnen laat komen door de wartel is deze niet meer waterdicht. Je zult dus echt de buis aan moeten laten sluiten in de wartel. Anders moet je twee wartels gebruiken: 1 voor de voedingskabel en 1 voor de UTP (waarom heb je twee extra kabels lopen???).

De nieuwe zappi heeft een utp aansluiting. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

Waterdichtheid is in dit geval wat academisch lijkt mij, als ik het goed zie op de foto's, dan hangt de Zappi onder carport.
Zou hem zelf wel aan de muurkant hangen, dat is nog wat safer.
Anders gezegd, al zou de Zappi niet waterproof zijn en de wartel ook niet, dan is het pas een probleem als de carport niet meer waterdicht is, of er een paar meter water op het perceel komt te staan.
Daarbij ga ik er vanuit dat condens in de Zappi ook geen issue zal zijn aangezien die eerder warmer dan kouder dan omgeving zal zijn.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
eltron schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:24:
[...]

Waterdichtheid is in dit geval wat academisch lijkt mij, als ik het goed zie op de foto's, dan hangt de Zappi onder carport.
Anders gezegd, al zou de Zappi niet waterproof zijn en de wartel ook niet, dan is het pas een probleem als de carport niet meer waterdicht is, of er een paar meter water op het perceel komt te staan.
Daarbij ga ik er vanuit dat condens in de Zappi ook geen issue zal zijn aangezien die eerder warmer dan kouder dan omgeving zal zijn.,
En dan komen de kabels nog aan de onderkant de zappi in ook.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Nu online
[...]

De bedoeling was inderdaad de buis in de wartel en dus één gat. 2x UTP vanwege een internet uplink in de nieuwe versie en voor de CT-klemmen die in de meterkast zitten, de afstand is te groot, circa 12 meter dus ze moeten verlengd worden.

De buis zit best hoog en er is wat overlengte, als het echt moet is de buis eenvoudig te vervangen voor een langer stuk. Praktisch is anders, daar heb je gelijk in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Nu online
Makrolon schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:11:
[...]

De nieuwe zappi heeft een utp aansluiting. ;)
Inderdaad, dat is de reden dat er 2x UTP naar toe ligt. Ook al had de Zappi 2.1 geen UTP aansluiting dan hadden er ook twee CAT6 kabels naartoe gegaan ivm futureproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Nu online
eltron schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:24:
[...]

Jep, onder de carport. Aan de muurzijde hebben we overwogen, de kabel ligt dan tijdens het laden in de weg, dat vinden we niet praktisch dus we hebben ervoor gekozen om niet te monteren aan de muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:55
hier al een tijdje blij met onze Easee lader.

laatste tijd een beetje aan het stoeien geweest, om zonder de extra load baldancing module op PV te kunnen laden,
Moet zeggen, het werkt nu best redelijk.
Gebruik nu onderstaande automation, om de laad stroom te limiteren op het maximale wat mijn omvormers leveren,
Als mijn panelen meer dan 900W opleveren en auto is aan gesloten dan schakelt de Easee terug naar 1Fase 10A.
Zijn er meerdere die zo iets geknutseld hebben?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: Reduce_car_charge_speed
description: ''
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: not
        conditions:
          - condition: state
            entity_id: sensor.e******sf_status
            state: disconnected
            for:
              hours: 0
              minutes: 1
              seconds: 0
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.pv_current_total_generation
        above: '900'
      - condition: sun
        after: sunrise
        before: sunset
        before_offset: '-00:30:00'
        after_offset: '00:30:00'
action:
  - service: easee.set_charger_circuit_dynamic_limit
    data:
      charger_id: E******F
      currentP1: 10
      currentP2: 0
      currentP3: 0
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
The Fatal schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:20:

laatste tijd een beetje aan het stoeien geweest, om zonder de extra load baldancing module op PV te kunnen laden,
Gebruik nu onderstaande automation, om de laad stroom te limiteren op het maximale wat mijn omvormers leveren,
Als mijn panelen meer dan 900W opleveren en auto is aan gesloten dan schakelt de Easee terug naar 1Fase 10A.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
trigger:
condition:
    conditions:
        conditions:
            for:
action:
    data:
Ik niet, maar vraag mij wel af of je dit nu koppelt aan je opwek in plaats van overproductie?
Met andere woorden als je opwek 900W is, maar je hebt ook verbruik van huis van zeg 1200W, dan laadt je feitelijk nog niet op zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:55
eltron schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 22:00:
[...]

Ik niet, maar vraag mij wel af of je dit nu koppelt aan je opwek in plaats van overproductie?
Met andere woorden als je opwek 900W is, maar je hebt ook verbruik van huis van zeg 1200W, dan laadt je feitelijk nog niet op zonnestroom.
Klopt, 100% zonnestroom ga ik niet redden, wek gemiddeld met zon, zo’n 2000W op, veel hoger kom ik niet. Kreeg de auto niet geladen met lager amperage op 1 fase. Idle verbruik huis is zon 150W. In deze situatie gaat er “een groot gedeelte” zonnenenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:42
Makrolon schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:11:De nieuwe zappi heeft een utp aansluiting. ;)
. Ik snap het

[ Voor 17% gewijzigd door Isheara op 22-04-2022 22:12 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 09:20
Vandaag de Zappi v2 geïnstalleerd thuis.

Meterkast volledige vervangen, originele kast had te weinig ruimte en met de nieuwe is er nu ook nog ruimte voor bijv warmtepomp e.d.

Daarna grondkabel 6 mm2 richting de garage via de kruipruimte. Besloten om de Zappi binnen te hangen en de kabel naar buiten door te voeren. Dit was in mijn geval de beste optie (en zo’n Zappi is niet echt een sieraad voor je huis).

Aansluiten zelf was achteraf eenvoudiger dan gedacht (inclusief Hub en Harvi om zonnepanelen ook in de app te hebben). Wel even stoeien om de kabel en UTP door de kruipruimte te krijgen, blijft een gedoe dat kruipen onder je huis.

Zappi werkte direct goed met de CT klemmen om teruglevering te meten. Harvi voor de zonnepanelen gaf eerst en te lage waarde, maar na alle CT klemmen er op en eraf te halen gaf dat ook de juiste waarde.

Nu alleen nog wachten tot donderdag de EV komt of het laden ook goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Vandaag via marktplaats een leuke koop gedaan van een 1 fase laadpaal voor mijn Dacia spring! Alles aangesloten en de newmotion blijkt prima te werken zonder het datakaartje er in! Unlocken met een willekeurige laadpas en laden! Nu vraag ik me alleen af, wat kan ik nu met dat datakaartje en wat kan ik meer met een abonnement of kan ik ook iets met een app doen zonder abonnement? Ik zie ook data poorten.. kan ik loadbalancen ? Gegevens op afstand uitlezen? Wie heeft tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61fzDKFhseWF_5ztZKgTVUG1noM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5kxY8cqP4aSwAapyYrvyw5S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVHfZHXk_i4_pJZksQpAIqEHwnU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92EGM0QKjuSFJcm4BXg4CT0V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FEUKiUIGIuX7jADgyqEi3jIMQ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lF0CAkLWAtBpbjeUxAMz9E80.jpg?f=fotoalbum_tile

I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou me hier niet door af laten schepen. Je moet de aanvraag gewoon indienen, desnoods op een andere manier. Volgens artikel 23 moeten ze je namelijk binnen 18 weken aansluiten. Zie ook hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
@mkanon met een abonnement kun je mensen laten laden en de inkomsten laten overmaken naar je. Met een duuder abonnement kun je LB aan laten zetten. Mits de paal dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumpeter
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-09-2024
mr_jows schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:21:
[...]

Bijzonder, dat had ik gister ook, maar toen kreeg ik de melding dat de auto het nog niet ondersteunde…
Ik kreeg toevallig laatst een invite voor Skoda beta test van Jedlix (voor mij trouwens niet relevant), dus dat zal niet meer lang duren.

Zon feature van Jedlix werkt erg lekker bij mij. De batterij status data wordt meegenomen en Jedlix kijkt ook nog naar andere factoren. Ik laat nog best vaak 's nachts (want 's ochtends weer weg) en dan wil je ook weer niet enkel op zon laden (maar in het weekend natuurlijk weer wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
mkanon schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:40:
Vandaag via marktplaats een leuke koop gedaan van een 1 fase laadpaal voor mijn Dacia spring! Alles aangesloten en de newmotion blijkt prima te werken zonder het datakaartje er in! Unlocken met een willekeurige laadpas en laden! Nu vraag ik me alleen af, wat kan ik nu met dat datakaartje en wat kan ik meer met een abonnement of kan ik ook iets met een app doen zonder abonnement? Ik zie ook data poorten.. kan ik loadbalancen ? Gegevens op afstand uitlezen? Wie heeft tips!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Wel een type B automaat tussen gezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:09

timovd

Voorsprong door techniek

@wd200 (@mkanon ) een type B aardlekschakelaar bedoel je?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
Inspired schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:36:
@mkanon met een abonnement kun je mensen laten laden en de inkomsten laten overmaken naar je. Met een duuder abonnement kun je LB aan laten zetten. Mits de paal dat kan.
Dit heb ik dus gedaan. Je wordt dan zelf Charge Point Operator (CPO). Als CPO stel je zelf het tarief in waarvoor je de stroom verkoopt aan de mensen die komen laden. Ik krijg nu € 0,93 inc btw per kWh als iemand komt laden. Als dat iemand is met een CPO tarief pas dan betaalt hij dat ook, maar met vast tarief pas (NewMotion, Coolblue, …) betaalt de lader gewoon het vaste tarief. Ik laad zelf met een NewMotion pas en betaal € 0,37 uit mijn hoofd.

Dus voor elke kWh die de auto in gaat verdien ik € 0,56. Kilometerkosten van de auto zijn nu negatief :-)

Het werkt voor deze partijen onder de streep nog steeds omdat er maar weinig CPOs zijn die hun tarief zo hoog hebben staan.

Edit: Maar dat kost me dus wel iets van € 7,- per maand om dat te kunnen doen. Soms kom ik thuis en staan er twee mensen te laden bij mij oOo

[ Voor 7% gewijzigd door Laurens__ op 24-04-2022 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Laurens__ Leuk geregeld. Geef je de inkomsten ook op voor de inkomstenbelasting? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

The Fatal schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:20:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
trigger:
condition:
    conditions:
        conditions:
            for:
action:
    data:
Ik doe dit ook met de homey, wel gewoon 3 fase 6A waardoor er 4000 w ongeveer gebruikt wordt, dat redt ik op een zonnige dag wel met pieken van 6000w
Maar laatst las ik ergens dat als je met een lager vermogen laadt (weet niet meer of het in deze topic was) je meer laad vermogen verliest en dus meer kWh nodig hebt voor dezelfde ‘vulling’, iemand daar enig idee over? Met het salderen is het namelijk geen noodzaak maar gewoon mooi en fijn dat het kan. Echter als daar tegenover staat dat ik meer verbruik vindt ik dat weer zonde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Oid schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:58:
[...]

Ik doe dit ook met de homey, wel gewoon 3 fase 6A waardoor er 4000 w ongeveer gebruikt wordt, dat redt ik op een zonnige dag wel met pieken van 6000w
Maar laatst las ik ergens dat als je met een lager vermogen laadt (weet niet meer of het in deze topic was) je meer laad vermogen verliest en dus meer kWh nodig hebt voor dezelfde ‘vulling’, iemand daar enig idee over? Met het salderen is het namelijk geen noodzaak maar gewoon mooi en fijn dat het kan. Echter als daar tegenover staat dat ik meer verbruik vindt ik dat weer zonde.
Beetje afhandelijk van de hardware in de auto. Bij een Tesla is dacht ik laden met 13A per fase het meest efficient. Met 16A gooi je wat weg, en met hele lage vermogens nog meer. Het kan dus zinvol zijn om nu nog niet met 6A te gaan druppelen. Maar is wat afhankelijk van situatie/contract.

Leuke animatie van wat Kia owners die naar efficiency gekeken hebben;

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?p=4645#p4645

Bij hele lage vermogens zit die op 55% en bij optimaal vermogen op 85%. Dan gooi je dus wel serieus wat kWhs weg. Dit kan natuurlijk bij elke auto weer anders zijn maar laden op 6A zal doorgaans minder efficient zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Inspired op 24-04-2022 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
JanHenk schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:51:
@Laurens__ Leuk geregeld. Geef je de inkomsten ook op voor de inkomstenbelasting? ;)
Zeker, het is allemaal op de zaak nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:09

timovd

Voorsprong door techniek

Laurens__ schreef op zondag 24 april 2022 @ 07:45:
[...]

Dit heb ik dus gedaan. Je wordt dan zelf Charge Point Operator (CPO). Als CPO stel je zelf het tarief in waarvoor je de stroom verkoopt aan de mensen die komen laden. Ik krijg nu € 0,93 inc btw per kWh als iemand komt laden. Als dat iemand is met een CPO tarief pas dan betaalt hij dat ook, maar met vast tarief pas (NewMotion, Coolblue, …) betaalt de lader gewoon het vaste tarief. Ik laad zelf met een NewMotion pas en betaal € 0,37 uit mijn hoofd.

Dus voor elke kWh die de auto in gaat verdien ik € 0,56. Kilometerkosten van de auto zijn nu negatief :-)

Het werkt voor deze partijen onder de streep nog steeds omdat er maar weinig CPOs zijn die hun tarief zo hoog hebben staan.

Edit: Maar dat kost me dus wel iets van € 7,- per maand om dat te kunnen doen. Soms kom ik thuis en staan er twee mensen te laden bij mij oOo
93 cent per kWh? Die kijken vast niet naar het tarief of interesseert ze niets omdat ze het zelf niet hoeven betalen. Ik ben benieuwd hoe lang je dit tarief kunt volhouden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 08:46
Inspired schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:08:

Leuke animatie van wat Kia owners die naar efficiency gekeken hebben;

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?p=4645#p4645

Bij hele lage vermogens zit die op 55% en bij optimaal vermogen op 85%. Dan gooi je dus wel serieus wat kWhs weg. Dit kan natuurlijk bij elke auto weer anders zijn maar laden op 6A zal doorgaans minder efficient zijn.
Aardig, maar begonnen met laden om 13:51 uur, en de laatste meting is dan om 14:10 uur.
Hoe betrouwbaar zijn dergelijke momentopnames?
Toegegeven, het is een indicatie, waarop je je eigen afweging kunt maken.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Laurens__ schreef op zondag 24 april 2022 @ 07:45:
[...]

Welke paal heb je? De EVBox GUI beperkt je tarief tot 60ct per kWh (was 40, maar vanwege de hoge stroomprijzen nu hoger).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
JackBol schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:10:
[...]

Welke paal heb je? De EVBox GUI beperkt je tarief tot 60ct per kWh (was 40, maar vanwege de hoge stroomprijzen nu hoger).
NM zo te zien. Daar kun je sinds enige tijd verder gaan. Tot een EUR dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Peter-036 schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:55:
[...]

Aardig, maar begonnen met laden om 13:51 uur, en de laatste meting is dan om 14:10 uur.
Geen idee. Maar zelfs een verschil van 10% is gewoon stroom weggooien in zijn geval. Toch zo 6 of 7kWh per volle accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

JanHenk schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:51:
Volgens mij telt het als omzetbelasting.
Je bent met je eigen prive-laadpaal een energieleverancier aan de laadpaal-beheerder.
De werkgever heeft een overeenkomst met een mobiliteits-partner voor een laadpas.
De mobiliteitspartner rekent af richting de laadpaal-beheerder.

Je hebt feitelijk dus niets met je (of een) werkgever te maken en van loonbelasting zou dan ook geen sprake moeten zijn.

EDIT: Als ik 1 minuut google, merk ik al dat dit een bijzonder complexe situatie is.
Als aanbieder van "publieke laaddiensten" (wat je doet met een paal die kan verrekenen) wordt je aangemerkt als de belastingplichtige, en ben je dus omzetbelasting verschuldigd. Echter ben je als energieleverancier dan weer niet gehouden aan heffingen voor energiebelasting. Dus dit moet eerst wettelijk eens goed rechtgezet worden voordat hier echt op te handhaven valt door onze vrienden van de blauwe envelop.

[ Voor 29% gewijzigd door JackBol op 24-04-2022 12:23 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
JackBol schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:10:
[...]
Ik heb een Alfen Eve 2x22 kW op de eigen oprit aan de straatkant. Zelf aan laten leggen op eigen kosten dus mijn eigendom. Deze is aangemeld bij eflux, zij doen het beheer (Sim kaartje in de paal). Zij bepalen het maximale tarief wat ik kan instellen.

Ik had dat eerst heel laag ingesteld omdat ik graag wilde faciliteren dat mensen voordelig zouden kunnen laden totdat ik er achter kwam dat de meeste mensen een pas hebben met een vast tarief.

Paal is gepubliceerd als openbaar laadpunt. Load balancing en peak shaving via de P1 poort. Hoofdaansluiting is 3x25 A.

Zonnepanelen op het woonhuis nu nog op dezelfde aansluiting, zie het teruglevertopic waarom ik dat ga veranderen via een tweede allocatiepunt. Maar nu kan er nog met meer vermogen geladen worden als de zon schijnt.

Alles heb ik zakelijk als zzp dus de winst is winst in de onderneming. Energierekening dus ook zakelijk met verrekening naar Prive met forfait en zo (mijn boekhouder kan dat goed uitleggen en uitrekenen maar ik kan dat niet bondig reproduceren). Dit kan omdat ik genoeg kWh via de laadpaal (met MID meter) verkoop en zelf gebruik.

[ Voor 0% gewijzigd door Laurens__ op 24-04-2022 13:40 . Reden: Typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Ja zeker!!!
timovd schreef op zondag 24 april 2022 @ 07:03:
@wd200 (@mkanon ) een type B aardlekschakelaar bedoel je?

I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Peter-036 schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:55:
[...]

Buiten de efficiency van het laadcircuit is ook simpelweg het standby gebruik relevant, dat verandert niet met de laadsnelheid maar kan snel 300watt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:53
GoldenSample schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:25:
[...]

Buiten de efficiency van het laadcircuit is ook simpelweg het standby gebruik relevant, dat verandert niet met de laadsnelheid maar kan snel 300watt zijn.
Hoe weet je dat?
Waar kan ik die kennis vinden?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zwerius schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:18:
[...]

Hoe weet je dat?
Waar kan ik die kennis vinden?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 17:38
Laurens__ schreef op zondag 24 april 2022 @ 13:36:
[...]

Ik heb een Alfen Eve 2x22 kW op de eigen oprit aan de straatkant. Zelf aan laten leggen op eigen kosten dus mijn eigendom. Deze is aangemeld bij eflux, zij doen het beheer (Sim kaartje in de paal). Zij bepalen het maximale tarief wat ik kan instellen.

Ik had dat eerst heel laag ingesteld omdat ik graag wilde faciliteren dat mensen voordelig zouden kunnen laden totdat ik er achter kwam dat de meeste mensen een pas hebben met een vast tarief.

Paal is gepubliceerd als openbaar laadpunt. Load balancing en peak shaving via de P1 poort. Hoofdaansluiting is 3x25 A.

Zonnepanelen op het woonhuis nu nog op dezelfde aansluiting, zie het teruglevertopic waarom ik dat ga veranderen via een tweede allocatiepunt. Maar nu kan er nog met meer vermogen geladen worden als de zon schijnt.

Alles heb ik zakelijk als zzp dus de winst is winst in de onderneming. Energierekening dus ook zakelijk met verrekening naar Prive met forfait en zo (mijn boekhouder kan dat goed uitleggen en uitrekenen maar ik kan dat niet bondig reproduceren). Dit kan omdat ik genoeg kWh via de laadpaal (met MID meter) verkoop en zelf gebruik.
Oh, is dat de reden dat er hier in de omgeving enkele palen in ChargeMap staan die bij mensen thuis lijken te staan? Onze Ev is onderweg (duurt nog wel een jaar) maar ben natuurlijk wel wat aan het rondneuzen in apps en dergelijke en vond dit een beetje een raar fenomeen. Ik zou dus bij wijze van spreken zo bij jou op de oprit kunnen gaan staan om te laden? Is dat niet wat.. gek?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
AtlAntA schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:33:
[...]

Oh, is dat de reden dat er hier in de omgeving enkele palen in ChargeMap staan die bij mensen thuis lijken te staan? Onze Ev is onderweg (duurt nog wel een jaar) maar ben natuurlijk wel wat aan het rondneuzen in apps en dergelijke en vond dit een beetje een raar fenomeen. Ik zou dus bij wijze van spreken zo bij jou op de oprit kunnen gaan staan om te laden? Is dat niet wat.. gek?
Ehm, tsja wat vind je zelf gek. Ons huis staat achter een ander huis, zo'n 50 meter van de weg af. We delen de oprit met onze andere buren en het komt regelmatig voor dat Jan en Alleman er toch al parkeren. Ik vind het niet gek. Maar als je een huis hebt direct aan de straat met de oprit naast het huis dan is de beleving misschien wel anders.

Ik heb me daar ook eens in verdiept maar je mag in Nederland op iedereen zijn oprit parkeren als ik het goed begrijp:
https://indebuurt.nl/dord...rs-zn-priveterrein~98234/ 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3Sp5mzsUumIaRrP4_s0aBi1GJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uv8SB2oDgkQVU6jtY8meZyFe.jpg?f=user_large

Nu nog even de auto eraan hangen om te checken hoe de Modbus over TCP load-balancing het in de praktijk doet... :+ Handmatig aanpassen wordt iig netjes doorgegeven aan de paal.

Edit; dit betreft btw het dashboard in mijn home-assistant :+

[ Voor 7% gewijzigd door MisteRMeesteR op 25-04-2022 15:39 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sincze
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-07-2024
Beste Tweakers,

Jullie kennis en kunde kan ik even goed gebruiken, want ik krijg niet echt heel veel duidelijke antwoorden van leveranciers / verkopers van laadpalen op mijn vragen.
Misschien zijn ze te lastig om te beantwoorden.

Sfeerbeschrijving:
De laadpaal/zuil kan ik niet aan mijn woning maken, die komt een meter of 8 verder. Op een paal gemonteerd of gewoon een echte zuil lader. Daarvoor moet ik nog grondkabel trekken (als ik deze thread goed heb gevolgd min 4mm2 voor 3-Fase). De meterkast wordt verbouwd naar 3-fase (3x25), volgens ENEXIS voldoende voor mijn toepassing en nog te betalen ook.

- In de groepenkast komt een nieuwe 3 fase hoofdaansluiting (zo'n rode), zit nu nog 1 fase
- Plaatsing van nieuwe 3 fase aardlek (type A of type B ligt kennelijk aan laadpaal )
- Verder nog een 3 fase (kracht)groep en van daaruit naar de lader

De Keuze:
  • Ik krijg de stroom niet vergoed dus heb geen zin in een maandelijks abonnement.
  • Ik wil wel de laadpaal (met een minimaal vermogen vanaf 11 tot 22KW) kunnen schakelen om ongewenst laden door derden te voorkomen.
  • Ik zat er zelf aan te denken dan om er 1 te laten komen met een sleuteltje en die dan om te bouwen met een simpele Shelly 1, die heeft een potentiaal vrij contact.
  • Ik wil het verbruik kunnen zien van de laadpaal, ik met een Shelly 3EM in de groepenkast het verbruik van de lader meten.
Ik weet niet of Loadbalancing erg veel zin heeft omdat de totale lengte vanaf de meterkast naar de Laadpaal 25m bedraagt.

Wie levert mij de gouden suggestie merk/type laadpaal voor mijn toepassing??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 17:38
Laurens__ schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:04:
[...]

Ehm, tsja wat vind je zelf gek. Ons huis staat achter een ander huis, zo'n 50 meter van de weg af. We delen de oprit met onze andere buren en het komt regelmatig voor dat Jan en Alleman er toch al parkeren. Ik vind het niet gek. Maar als je een huis hebt direct aan de straat met de oprit naast het huis dan is de beleving misschien wel anders.

Ik heb me daar ook eens in verdiept maar je mag in Nederland op iedereen zijn oprit parkeren als ik het goed begrijp:
https://indebuurt.nl/dord...rs-zn-priveterrein~98234/ 8)7
Ja maar het kan dus ook best zo zijn dat wanneer jij thuiskomt er iemand anders aan je paal hangt te laden voor bijvoorbeeld 4 uurtjes? Wat dus zou betekenen dat je zelf even geen gebruik kunt maken van je paal.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
sincze schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:33:
Beste Tweakers,

Jullie kennis en kunde kan ik even goed gebruiken, want ik krijg niet echt heel veel duidelijke antwoorden van leveranciers / verkopers van laadpalen op mijn vragen.

Sfeerbeschrijving:
De laadpaal/zuil kan ik niet aan mijn woning maken, die komt een meter of 8 verder. Op een paal gemonteerd of gewoon een echte zuil lader. Daarvoor moet ik nog grondkabel trekken (als ik deze thread goed heb gevolgd min 4mm2 voor 3-Fase). De meterkast wordt verbouwd naar 3-fase (3x25), volgens ENEXIS voldoende voor mijn toepassing en nog te betalen ook.

- In de groepenkast komt een nieuwe 3 fase hoofdaansluiting (zo'n rode), zit nu nog 1 fase
- Plaatsing van nieuwe 3 fase aardlek (type A of type B ligt kennelijk aan laadpaal )

De Keuze:
  • Ik krijg de stroom niet vergoed dus heb geen zin in een maandelijks abonnement.
  • Ik wil wel de laadpaal (met een minimaal vermogen vanaf 11 tot 22KW) kunnen schakelen om ongewenst laden door derden te voorkomen.
  • Ik zat er zelf aan te denken dan om er 1 te laten komen met een sleuteltje en die dan om te bouwen met een simpele Shelly 1, die heeft een potentiaal vrij contact.
  • Ik wil het verbruik kunnen zien van de laadpaal, ik met een Shelly 3EM in de groepenkast het verbruik van de lader meten.
Ik weet niet of Loadbalancing erg veel zin heeft omdat de totale lengte vanaf de meterkast naar de Laadpaal 25m bedraagt.

Voorbeelden van laadsystem zonder abonnement zijn o.a. Zappi, Easee Home, Wallbox.

Wel heb je bij deze laadpalen soms extra zaken nodig voor o.a. load balancing. Loadbalancing heeft overigens niets met de kabel lengte van meterkast naar laadpaal te maken maar zorgt dat je je huisaansluiting niet overbelast als je huis én de laadpaal op het zelfde moment veel vermogen vragen. Dus stel dat je op 11kW aan het laden bent en de wasmachine, droger en friteuse gaan aan dan schoeft dmw loadbalancing de laadpaal het vermogen terug om te zorgen dat je de aansluiting niet overbelast.

In mijn ogen een relevante functie om snel te kunnen laden. Minder van belang als je altijd maar met beperkte snelheid wil of kan laden.

Overigens ga je 22kW niet redden op 3x25A huis aansluiting, daarvoor heb je een 3x32A aansluiting nodig (maar of je dat moet willen is de vraag, de netbeheerkosten zijn fors hoger). Je kan natuurlijk wel rekening houden met de toekomst en een laadpaal kiezen de zowel 11kW als 22kW aankan.

Persoonlijk maak ik me weinig zorgen dat iemand zomaar met mijn kabel gaat laden, maar mocht dat een reëel probleem zijn zijn er dus mogelijkheden om dit de beveiligen zonder in de meterkast via een Shelly te schakelen. Sommige systemen werken met een pasje, kan je aan/uitzetten via de app en daarbij kan je Zappi ook bijvoorbeeld beveiligen met een pincode. De apps van veel laadpalen geven overigens ook zelf al inzicht in laadhistorie. Of een Shelly 3EM dan nog veel extra informatie geeft is de vraag (ligt aan je uiteindelijke keuze qua paal).

Overigens zou ik qua kabel kiezen voor 6mm2 grondkabel (4x6 YMVK-as) mocht 22kW laden in de toekomst interessant worden dan ligt de juiste kabel alvast. Zou je ook aanraden om direct 2x UTP grondkabel er bij te leggen, dan is dat ook direct toekomst bestendig (zo heeft bijvoorbeeld de Zappi 1x UTP nodig t.b.v. hun load balancing oplossing).

Wellicht goed om mee te nemen in je overweging is of je op dit moment zonnepanelen hebt (of deze van plan bent in de toekomst te nemen). In dat geval kan bijv. een Zappi laadpaal erg slim laden en alleen de overtollige zonnestroom gebruiken, vooral handig als de auto thuis staat als het zonnig is ;)

[ Voor 3% gewijzigd door roelwillems op 25-04-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
sincze schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:33:
Beste Tweakers,

Sfeerbeschrijving:

De Keuze:

Ik denk dat voor jou de meeste palen wel geschikt zijn.
Als je ongewenst laden door derden wilt voorkomen kan je in elk geval altijd de stroom erafhalen in de meterkast. Daar heb je dan wel zelf het meeste last van.
Veel palen werken ook zonder backend wel met een Rfid pasje of code (Zappi).

Ik moet zeggen dat ik mij er niet druk om maak. Iedereen die dat wil kan bij mij gratis laden als dat nodig is en hij/zij dat even netjes vraagt. Mijn paal staat altijd vrij geschakeld en ik heb in de 3 jaar dat ik hem in gebruik heb nog nooit meegemaakt dat iemand ongevraagd op mijn oprit ging laden.

Loadbalancing zou ik wel aanraden, dan hoef je geen zorg te hebben over het overschrijden van je max aansluitvermogen en er uit klappen van hoofdschakelaar.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 25-04-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
roelwillems schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:08:
[...]
Overigens ga je 22kW niet redden op 3x25A huis aansluiting, daarvoor heb je een 3x32A aansluiting nodig (maar of je dat moet willen is de vraag, de netbeheerkosten zijn fors hoger). Je kan natuurlijk wel rekening houden met de toekomst en een laadpaal kiezen de zowel 11kW als 22kW aankan.
Dat hangt er van af.
Vermogen van Zonnepanelen kun je er bij op tellen indien van toepassing.
Er zijn hier diverse tweakers die op deze manier wel meer dan 25A (per fase) doen als de zon schijnt :) , zonder de huisaansluiting te verzwaren.
Met de loadbalancing zet je dan de veiligheid op de grid op 25A of iets minder en de paal op 32A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelwillems
eltron schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:15:
[...]

Dat hangt er van af.
Vermogen van Zonnepanelen kun je er bij op tellen indien van toepassing.
Er zijn hier diverse tweakers die op deze manier wel meer dan 25A (per fase) doen als de zon schijnt :) .
met de loadbalancing zet je dan de veiligheid op de grid op 25A of iets minder en de paal op 32A.
Klopt een Zappi kan je zo instellen en afzekeren (waarbij je selectiviteit wel opgeeft natuurlijk). Voordeel, je kan dan met het net én opbrengst van de zonnepanelen boven de 11kW laden. Nadeel, als er iets mis gaat in de Zappi zit je in het donker.

Maakt de Zappi wel een erg leuke laadpaal. Je kan vrij veel inregelen om het te laten aansluiten bij je behoefte. Persoonlijk heb ik hem juist gekozen om zo veel mogelijk op puur de zonnepanelen te kunnen laden (en dus afgezekerd op 20A).

[ Voor 27% gewijzigd door roelwillems op 25-04-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
AtlAntA schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:08:
[...]

Ja maar het kan dus ook best zo zijn dat wanneer jij thuiskomt er iemand anders aan je paal hangt te laden voor bijvoorbeeld 4 uurtjes? Wat dus zou betekenen dat je zelf even geen gebruik kunt maken van je paal.
Zeker, hoe vaker dat gebeurt hoe blijer ik wordt. Ik kom nu af en toe thuis en dan staan er twee auto's te laden. *O*

Van de meeste weet ik wie het zijn en de buren die komen laden hebben de discipline om niet teveel te laadpaalkleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
roelwillems schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:08:
[...]
Overigens zou ik qua kabel kiezen voor 6mm2 grondkabel (4x6 YMVK-as) mocht 22kW laden in de toekomst interessant worden dan ligt de juiste kabel alvast. Zou je ook aanraden om direct 2x UTP grondkabel er bij te leggen, dan is dat ook direct toekomst bestendig (zo heeft bijvoorbeeld de Zappi 1x UTP nodig t.b.v. hun load balancing oplossing).
Ik heb hier zo'n spijt van dat ik dat niet heb gedaan. Het is 50 meter graven om er nu een kabel te krijgen 8)7 . De ene kabel die er nu ligt wordt gebruikt voor de P1 poort verlenger maar netwerk daar zou ook erg fijn zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Nu online
Laurens__ schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:24:
[...]

Ik heb hier zo'n spijt van dat ik dat niet heb gedaan. Het is 50 meter graven om er nu een kabel te krijgen 8)7 . De ene kabel die er nu ligt wordt gebruikt voor de P1 poort verlenger maar netwerk daar zou ook erg fijn zijn.
Die utp kan je uitsplitsen ;) 4 aders voor p1 en 4 aders voor netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Makrolon schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:07:
[...]

Die utp kan je uitsplitsen ;) 4 aders voor p1 en 4 aders voor netwerk.
Aha, daar ga ik eens induiken, dan kan ik een compact wifi punt in de laadpaal inbouwen, handig voor software updates van de auto. Zoiets dus als ik het goed begrijp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Laurens__ schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:27:
[...]

Aha, daar ga ik eens induiken, dan kan ik een compact wifi punt in de laadpaal inbouwen, handig voor software updates van de auto. Zoiets dus als ik het goed begrijp
Nee, meer dit idee:
MisteRMeesteR in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Edit: ik zie dat jouw oplossing in de post erna aan de beurt komt.
Nou ja, ideeën genoeg :+

[ Voor 8% gewijzigd door Blackraven op 25-04-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

roelwillems schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:28:
[...]

Klopt een Zappi kan je zo instellen en afzekeren (waarbij je selectiviteit wel opgeeft natuurlijk). Voordeel, je kan dan met het net én opbrengst van de zonnepanelen boven de 11kW laden. Nadeel, als er iets mis gaat in de Zappi zit je in het donker.
De kans is inderdaad iets groter dat je hoofdzekeringen trippen bij kortsluiting in de Zappi i.p.v. alleen de zekeringen voor je Zappi. Als je hoofdzekeringen automaten zijn kun je ze zelf resetten en hoeft de netbeheerder niet te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Hier 2 weken geleden een Easee home laten installeren en in principe werkt ie goed. Ik heb gevraagd om alles alvast 3 fase ready te maken omdat we in de toekomst wel over willen naar een 3 fase meterkast.

Nu blijkt echter dat ik maar met 3,5kwh kan laden omdat er een 16A zekering is gebruikt. Zij geven aan dat dit niet anders kan ivm de bekabeling die 3 fase ready zijn (3x 16A). Het enige wat ze nu kunnen doen is een 20A zekering aansluiten en dan kan ik met 4,5kwh laden.

Wat is jullie ervaring hierin? Klopt dit? Het kost mij nu 18 uur om de auto op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
crimby schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:35:
Hier 2 weken geleden een Easee home laten installeren en in principe werkt ie goed. Ik heb gevraagd om alles alvast 3 fase ready te maken omdat we in de toekomst wel over willen naar een 3 fase meterkast.

Nu blijkt echter dat ik maar met 3,5kwh kan laden omdat er een 16A zekering is gebruikt. Zij geven aan dat dit niet anders kan ivm de bekabeling die 3 fase ready zijn (3x 16A). Het enige wat ze nu kunnen doen is een 20A zekering aansluiten en dan kan ik met 4,5kwh laden.

Wat is jullie ervaring hierin? Klopt dit? Het kost mij nu 18 uur om de auto op te laden.
Dan heb je een 1-fasige lader.... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Tommie12 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:36:
[...]

Dan heb je een 1-fasige lader.... :-(
De Easee Home zelf kan tot 22kw laden, dus dat zal het niet zijn.
De kabels van de meterkast naar de Easee Home zijn 3 fase (3x16A dan?)
De zekering is 16A en beperkt nu in ieder geval de snelheid.

Ze kunnen ook de kabels vervangen naar 1 fase met een 32A zekering, dan kan ie naar 7,5kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
crimby schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:41:
[...]

De Easee Home zelf kan tot 22kw laden, dus dat zal het niet zijn.
De kabels van de meterkast naar de Easee Home zijn 3 fase (3x16A dan?)
De zekering is 16A en beperkt nu in ieder geval de snelheid.

Ze kunnen ook de kabels vervangen naar 1 fase met een 32A zekering, dan kan ie naar 7,5kwh.
3x16 x240 = 11kW

16x240 = 3.8 kW

Duidelijk dat het ingesteld staat als 1 fase, en daarom bieden ze ook aan om naar 32A te gaan zodat je 7.5 kW hebt.

Pagina: 1 ... 12 ... 175 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen