Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
thx d:)b
We zullen er ons eens in verdiepen.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 12-04-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 09:20
Dank allemaal voor de informatie in dit topic.

Zojuist knoop doorgehakt en een Zappi v2 3-fase besteld incl Hub en Harvi (+3 extra CT-klemmen). Vooral vanwege de mogelijkheid om volledig op overschot van de zonnepanelen te kunnen laden en op termijn toevoegen van een Eddi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-06 22:11
IvoB2 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:30:
thx d:)b
We zullen er ons eens in verdiepen.
Hoor graag of het gelukt is. Nu nog een andere paal maar in de nieuwe woning ga ik waarschijnlijk voor een Alfen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gaat wel even duren.
Ben zelf een IT-noob en moet mijn vriendin dus zo ver krijgen om tijd vrij te maken om een en ander uit te diepen en klaar te stomen.

Voorlopig red ik me met de Alfen (wat ivm Back Office een verplichting was, zelf had ik een Zappi gekozen, maar gegeven paard....) door deze via de ACE Service installer van 32A terug te schroeven tot 12 A zodat ik zonnestroom kan laden op 1,3 - 2.0 - 2,8 kW.
Begrijp wel niet dat Alfen dat nog steeds niet zelf implementeert in zijn eigen laadpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Laatst online: 08-05 13:45
Freekers schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:14:
De Equalizer kan op 2 manieren met de Easee communiceren; Over WiFi of over het eigen ontwikkeld (gesloten) protocol genaamd Easee Link (zit op de 863–870 MHz band). Als je Equalizer op WiFi zit en je Easee op de ESIM, zal de communicatie onderling dus verlopen middels Easee Link.

Tijdens de installatie van de Easee proberen ze je overigens zoveel mogelijk te pushen om een WiFi connectie op te zetten. Snap ik wel, scheelt hun weer kosten qua dataverkeer.
Maar pusht de Equalizer de loadbalancing dan via WiFi naar de laadpaal die dat via 4G ontvangt?
Of pusht die het via radio (868 - Easee Link) naar de laadpaal?

Indien dat laatst gaat dat denk ik niet werken over lange afstand, daar zal de zender van de Equalizer denk ik niet krachtig genoeg voor zijn. Om vanuit de meterkast langs beton, 3 laags glas, 50m verder langs een batterij auto's bij de laadpaal aan te komen. Nogmaals, denk ik??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

ivarv schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:30:
Maar pusht de Equalizer de loadbalancing dan via WiFi naar de laadpaal die dat via 4G ontvangt?
Of pusht die het via radio (868 - Easee Link) naar de laadpaal?
Bij mijn weten dat laatste. Als je het zeker wilt weten zul je even contact moeten opnemen met Easee.
ivarv schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:30:
Om vanuit de meterkast langs beton, 3 laags glas, 50m verder langs een batterij auto's bij de laadpaal aan te komen. Nogmaals, denk ik??
RF heeft een stuk grotere reikwijdte dan WiFi, maar als er 3 laags beton, 50 meter en een batterij auto's tussenzit kun je het wel vergeten ben ik bang.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17
roelwillems schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:17:
[...]

Gezien dat mijn EV (veel) sneller geleverd wordt dan eerder verwacht, ben ik wel erg geïnteresseerd in iemand met ervaring qua integratie van de Jedlix app en Easee.

Ik zou graag thuis zo veel mogelijk willen kunnen laden op het overschot van de zonnepanelen. Hiervoor staat de Zappi V2 (3-fase) boven aan het lijstje. De Easee Home is alleen wel een stukje voordeliger (en mooier qua design) maar viel af omdat puur laden op zonnestroom niet kan. Ik vraag me af hoe goed de integratie met de Jedlix app is én of dit nu, of in de toekomst, een volwaardig alternatief voor de Zappi v2 gaat zijn.

Ik lees over de Jedlix app dat ze middels een "slim algoritme" alleen laden op zonnestroom mogelijk (gaan?) maken. Nu werk ik zelf in de data en kijk altijd wat sceptisch naar "slimme algoritme" zonder uitleg hoe het daadwerkelijk werkt. In theorie zou de Jedlix app o.b.v de P1 poort data van de Equalizer ook enkel op overschot van de zonnepanelen moeten kunnen laden (ipv de CT-klemmen van Zappi), maar kan niet terugvinden hoe dit gaat werken in de praktijk en of de Easee ook kan laden bij beperkte opbrengst van de zonnepanelen.

Iemand ervaringen met de Easee en Jedlix app? Zijn er nog redenen om de Easee te verkiezen boven de Zappi?

Of omgedraaid, zijn er redenen te kiezen voor de Easee ipv de Zappi v2?
Geen ervaring met Jedlix, echter wel met Easee. Fijne lader en makkelijk in gebruik. Momenteel hebben ze inderdaad nog geen solar only charge mogelijkheid, echter verwacht ik wel dat deze gaat komen.

Zie ook deze link voor meer informatie: https://feedback.easee.com/?__force

Wel is het mogelijk om met een home automation systeem het een en andere te regelen zover ik weet (maar nog niet getest).

Daarnaast is het nu toch nog niet echt relevant ivm salderingsregeling, tenminste zo kijk ik er naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-06 20:17
roelwillems schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:49:
[...]

Ben er zelf nog wat verder in gedoken en de Jedlix app werkt puur op basis van een voorspelling qua zonnepanelen opbrengst (o.b.v. weermodel). Je geeft in de app de oriëntatie van je panelen op (of gemiddelde als je installatie qua panelen verschillende oriëntatie heeft) en de app voorspelt wanneer je een bepaalde capaciteit aan zonne-stroom "over" hebt. Er wordt dus geen informatie van bijv. de Equalizer gebruikt om actueel overschot te bepalen/gebruiken.

Daarbij zal de laadsessie stroom van het net gebruiken indien de laadsnelheid hoger is dan de productie.

Kortom, geen volwaardig alternatief voor Zappi.

[...]

Eens, back office is voor mij niet nodig. Dus ga een Zappi v2 bestellen.
Je interpreteert het artikel volgens mij niet helemaal correct.

In Jedlix geeft je aan wanneer je auto opgeladen moet zijn; wanneer de opbrengst van de zonnepanelen onvoldoende is om dat te garanderen wordt de rest opgeladen via de netaansluiting. En dat lijkt me zeer gewenst.

Er staat niet dat hij altijd bijlaadt vanuit het net, alleen wanneer dat nodig is. En dat is waar jij bang voor bent. Jedlix laadt niet uitsluitend op maximaal vermogen op, hij schakelt wanneer nodig toch ook echt terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
Brobbel schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:51:
[...]

Je interpreteert het artikel volgens mij niet helemaal correct.

In Jedlix geeft je aan wanneer je auto opgeladen moet zijn; wanneer de opbrengst van de zonnepanelen onvoldoende is om dat te garanderen wordt de rest opgeladen via de netaansluiting. En dat lijkt me zeer gewenst.

Er staat niet dat hij altijd bijlaadt vanuit het net, alleen wanneer dat nodig is. En dat is waar jij bang voor bent. Jedlix laadt niet uitsluitend op maximaal vermogen op, hij schakelt wanneer nodig toch ook echt terug.
Dat is niet hoe ik het heb begrepen van de Jedlix FAQ. Die geeft aan dat ze (nog) niet kunnen terugschakelen.
In many cases, your solar production will be different from the charge power of your car. Since we are not able to modulate the charge power of your car (yet), you will have to choose when you want the solar smart charging service to start charging your car.

This is done by setting the minimum Solar Power parameter. This value is the percentage of your vehicle charge power, which your PV system should be able to provide before we use solar production into our charging schedule optimization. Setting a higher value will require relatively more expected solar production to trigger our system.
link naar FAQ

Je kan in Jedlix wel aangeven wanneer solar opladen in het schema moet inschakelen. Zet je dit hoog genoeg voor de 3-fase Easee Home laadpaal (>4.2kW "overschot", lees: opbrengst van je panelen minus regulier verbruik) dan kan je met de app in theorie 100% op eigen zonnestroom laden.
Overigens is dat wel afhankelijk van hoe goed het algoritme van Jedlix de opbrengst voorspelt én wat je zelf aan actueel verbruik hebt (wat de app niet weet en meeneemt).

Dit werkt dus anders dan Zappi die daadwerkelijk actueel verbruik/opbrengst meet en daarmee overschot bepaald. Daarnaast kan Zappi starten met laden vanaf >1,4kW (1-fase) actueel overschot. Voor bijv. Easee Home (ingesteld op 3-fase) heb je >4.2kW overschot nodig voor je 100% op eigen zonnestroom kan beginnen met laden. Zappi kan om snel de accu vol te krijgen overigens automatisch overschakelen van 1-fase naar 3-fase.

Je zou de Easee Home natuurlijk structureel op 1-fase kunnen zetten, zodat je met de Jedlix app in theorie ook vanaf >1,4kW volledig op eigen zonnestroom kan laden, maar dan kan niet niet zomaar wisselen naar 3-fase als je snel(ler) wil bijladen. Ook zal je gewoon vanaf het net stroom gebruiken als het overschot lager wordt dan 1,4kW waar Zappi in ECO+ modus tijdelijk stopt met laden tot er weer voldoende overschot is (in ECO modus zal er wel stroom van het net worden gebruikt door Zappi om alles onder 1,4kW aan te vullen).

Zowel Jedlix als Zappi, kunnen als er onvoldoende zonnestroom gebruikt kon worden om te accu to gewenst niveau te krijgen vanaf het net bijladen (bijv. in de dal-uren).

Maar al met al is de functionaliteit van Jedlix en Zappi in mijn ogen toch wezenlijk anders.
Wil overigens niet zeggen dat Jedlix geen hele leuke oplossing is (die ook nog eens relatief eenvoudig met veel verschillende laadpalen zou kunnen werken!). Maar de technische verschillen zorgen dat als je 100% op eigen zonnestroom overschot wil kunnen laden Zappi in mijn ogen nu (nog) de betere keuze is.

Of echt volledig 100% op zonnestroom kunnen laden wenselijk is (ivm laadsnelheid) hangt natuurlijk af van hoe je de EV gaat gebruiken, wanneer je de auto aan de lader hebt hangen én ligging/aantal zonnepanelen.

[ Voor 10% gewijzigd door roelwillems op 13-04-2022 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobbel
roelwillems schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:46:
[...]

Dat is niet hoe ik het heb begrepen van de Jedlix FAQ. Die geeft aan dat ze (nog) niet kunnen terugschakelen.

[...]

link naar FAQ

Je kan in Jedlix wel aangeven wanneer solar opladen in het schema moet inschakelen. Zet je dit hoog genoeg voor de 3-fase Easee Home laadpaal (>4.2kW "overschot", lees: opbrengst van je panelen minus regulier verbruik) dan kan je met de app in theorie 100% op eigen zonnestroom laden.
Overigens is dat wel afhankelijk van hoe goed het algoritme van Jedlix de opbrengst voorspelt én wat je zelf aan actueel verbruik hebt (wat de app niet weet en meeneemt).

Dit werkt dus anders dan Zappi die daadwerkelijk actueel verbruik/opbrengst meet en daarmee overschot bepaald. Daarnaast kan Zappi starten met laden vanaf >1,4kW (1-fase) actueel overschot. Voor bijv. Easee Home (ingesteld op 3-fase) heb je >4.2kW overschot nodig voor je 100% op eigen zonnestroom kan beginnen met laden. Zappi kan om snel de accu vol te krijgen overigens automatisch overschakelen van 1-fase naar 3-fase.

Je zou de Easee Home natuurlijk structureel op 1-fase kunnen zetten, zodat je met de Jedlix app in theorie ook vanaf >1,4kW volledig op eigen zonnestroom kan laden, maar dan kan niet niet zomaar wisselen naar 3-fase als je snel(ler) wil bijladen. Ook zal je gewoon vanaf het net stroom gebruiken als het overschot lager wordt dan 1,4kW waar Zappi in ECO+ modus tijdelijk stopt met laden tot er weer voldoende overschot is (in ECO modus zal er wel stroom van het net worden gebruikt door Zappi om alles onder 1,4kW aan te vullen).

Zowel Jedlix als Zappi, kunnen als er onvoldoende zonnestroom gebruikt kon worden om te accu to gewenst niveau te krijgen vanaf het net bijladen (bijv. in de dal-uren).

Maar al met al is de functionaliteit van Jedlix en Zappi in mijn ogen toch wezenlijk anders.
Wil overigens niet zeggen dat Jedlix geen hele leuke oplossing is (die ook nog eens relatief eenvoudig met veel verschillende laadpalen zou kunnen werken!). Maar de technische verschillen zorgen dat als je 100% op eigen zonnestroom overschot wil kunnen laden Zappi in mijn ogen nu (nog) de betere keuze is.

Of echt volledig 100% op zonnestroom kunnen laden wenselijk is (ivm laadsnelheid) hangt natuurlijk af van hoe je de EV gaat gebruiken, wanneer je de auto aan de lader hebt hangen én ligging/aantal zonnepanelen.
Vreemd, het lukt hen namelijk wel om dat 's nachts te doen met het balanceren van het net. Ik zie regelmatig schommelingen.

Wat ik sowieso wel weet is dat Jedlix bezig is om te kijken naar een koppeling om een bepaalde thuisbatterij op zonnestroom te laten laden https://roadmap.jedlix.co...ly-charge-a-home-battery/
En ik zie hier inderdaad ook de suggestie staan om te laden met de daadwerkelijke input https://roadmap.jedlix.co...te-for-solar-dynamically/ dus dat blijkt inderdaad nog niet te werken zoals wij dat zouden willen.

Voorlopig heb ik mijn zonne-energie gesaldeerd en het laden 's nachts via Jedlix.

En Jedlix wordt nog steeds verder ontwikkeld, dus ik blijf goede hoop houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:22
JeroenE schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:04:
[...]
Dat kan helemaal niet voor zover ik weet. Zo'n laadpaal met pasje werkt altijd via een backoffice abonnement. Jij krijgt dan privé de stroom vergoed van de partij waar je dat abonnement hebt. Degene die aan het laden is (wat jij natuurlijk ook zelf kan zijn) krijgt de rekening van het bedrijf waar het pasje is aangevraagd.

Meestal is dat ook de bedoeling want dan krijgt degene van het pasje dus ook een rekening met BTW er op etc.
Klopt ook, er zit een abonnement op de paal (voor management). Dit is afgekocht voor een aantal jaar dus loopt nog gewoon door.

Heb het zelf ook even bij TNM/Shell nagevraagd, maar heb (zakelijk) een 2e account aangemaakt en hier een pas op aangevraagd. Deze pas heb ik in mijn 'privé' account nu toegevoegd voor laden.

Ik wil namelijk de paal niet openzetten (omdat ik hem dan ook publiek open moet stellen). Maar op deze manier zou het moeten lukken. Werkt overigens alleen met eigen passen van TNM.
Alleen Shell Recharge-laadpassen, MTC-Shell Recharge pas, XXImo mobiliteitspas en Travelcard combipassen kunnen gebruikt worden als gratis laden pas of automatisch vergoeden pas.
Enige nadeel aan deze setup, ik kan het laadpunt niet bedienen via de Shell app. Maar dat deed ik toch al nooit.

[ Voor 4% gewijzigd door Boeie op 13-04-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Brobbel schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:46:
[...]

Vreemd, het lukt hen namelijk wel om dat 's nachts te doen met het balanceren van het net. Ik zie regelmatig schommelingen.

Wat ik sowieso wel weet is dat Jedlix bezig is om te kijken naar een koppeling om een bepaalde thuisbatterij op zonnestroom te laten laden https://roadmap.jedlix.co...ly-charge-a-home-battery/
En ik zie hier inderdaad ook de suggestie staan om te laden met de daadwerkelijke input https://roadmap.jedlix.co...te-for-solar-dynamically/ dus dat blijkt inderdaad nog niet te werken zoals wij dat zouden willen.

Voorlopig heb ik mijn zonne-energie gesaldeerd en het laden 's nachts via Jedlix.

En Jedlix wordt nog steeds verder ontwikkeld, dus ik blijf goede hoop houden ;)
Jedlix is zeker een interessante technologie. En als ze blijkbaar nu al 's nachts wel het laadvermogen kunnen variëren dan verwacht ik dat de grootste beperking het wisselen tussen 1 en 3 fase laden is. Als de lader ingesteld is op 3-fase dan moet je een aanzienlijk overschot hebben van je PV voor je gegarandeerd 100% op eigen stroom kan laden. Aan de andere kant is dat wellicht technisch op te lossen als je lader zowel 1 als 3 fase kan en software matig wisselen ondersteunt. Als Jedlix daarnaast de Equalizer P1 data zou gaan gebruiken voor actueel overshot dan kom je op hetzelfde uit als Zappi.

Nu allemaal ivm sladeringsregeling nog niet echt belangrijk, maar lijkt me niet onmogelijk voor Jedlix om uiteindelijk zoiets te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobbel
roelwillems schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:09:
[...]
... de grootste beperking het wisselen tussen 1 en 3 fase laden is. Als de lader ingesteld is op 3-fase dan moet je een aanzienlijk overschot hebben van je PV voor je gegarandeerd 100% op eigen stroom kan laden. Aan de andere kant is dat wellicht technisch op te lossen als je lader zowel 1 als 3 fase kan en software matig wisselen ondersteunt. Als Jedlix daarnaast de Equalizer P1 data zou gaan gebruiken voor actueel overshot dan kom je op hetzelfde uit als Zappi.

Nu allemaal ivm sladeringsregeling nog niet echt belangrijk, maar lijkt me niet onmogelijk voor Jedlix om uiteindelijk zoiets te ondersteunen.
De Easee kan schakelen tussen 1 en 3 fasen, tenminste er staat:

'Laden
Laadvermogen: 1,4–22 kW
6 A 1-fase – 32 A 3-fase (automatisch aangepast in functie van beschikbare capaciteit)
Tot 7,36 kW bij 32 A 1-fase
Tot 22 kW bij 32 A 3-fase (TN-net)'

https://easee.com/wp-cont...omeCharge_Handleiding.pdf

Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Brobbel schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:13:
[...]

De Easee kan schakelen tussen 1 en 3 fasen, tenminste er staat:

'Laden
Laadvermogen: 1,4–22 kW
6 A 1-fase – 32 A 3-fase (automatisch aangepast in functie van beschikbare capaciteit)
Tot 7,36 kW bij 32 A 1-fase
Tot 22 kW bij 32 A 3-fase (TN-net)'

https://easee.com/wp-cont...omeCharge_Handleiding.pdf

Of bedoel je iets anders?
Daar doel ik op inderdaad. Voor zover ik heb na kunnen gaan wisselt de Easee automatisch tussen 1 of 3 fase afhankelijk wat je hebt aangesloten. Zie ook: https://support.easee.com...n-charging?language=en_US.

Maar, niet gehinderd door exacte kennis hoe de Easee precies werkt, lijkt het me op basis van deze informatie in potentie mogelijk dat Easee softwarematig zou wisselen in de toekomst, waarmee 1-fase laden vanaf 1,4kW én snel laden tot 11 tot 22kW (3-fase, afhankelijk van aansluiting) mogelijk zou kunnen worden.

Overigens is dit allemaal alleen relevant indien je ook kan laden op het moment dat je overcapaciteit van je PV installatie direct kan gebruiken én het niet heel veel uitmaakt als laden langer duurt. Als je elke dag een volle accu nodig hebt en pas 's avonds de auto thuis gaat opladen dan is de optie waar we het nu over hebben niet echt praktisch bruikbaar.

In mijn geval heb ik aanzienlijke overcapaciteit van de PV installatie én ga ik maar 1 tot 2 dagen p/w naar kantoor. De overige dagen staat de auto overdag juist stil en kan deze mooi opladen op de overcapaciteit. Ook al is het een semi-bewolkte dag en laad ik maar beperkt bij, dan zal dit vaak afdoende zijn voor ik weer een langere rit moet maken (en anders kan ik met de Boost functie 3-fase 11kWh aanzetten, meer van het net gebruiken maar wel de accu sneller vol krijgen).

[ Voor 32% gewijzigd door roelwillems op 13-04-2022 17:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:35
Afgelopen maandag de Easee Home laten installeren, wat een mooi laadpunt. Nu i.c.m met e-flux als operator ben ik mijn Hyundai KONA ELectric aan het laden via de laadpas van de werkgever. Werkt perfect!
Eerst keer ontkoppelen stond ik even te kijken. Na de laadsessie te hebben afgesloten met de laadpas langs de Easee te houden moet je eerst ontkoppelen uit de auto voordat de Ease loskoppelt. Heb het eigenlijk bij de publieke laadpaal altijd andersom gedaan.

Binnenkort de Jedlix app maar eens aanzwengelen met Solar integratie. Ben benieuwd!

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Kan ik mijn Alfen Eve single pro gaan gebruiken icm zonnepanelen? Of dient daar een aanpassing voor gedaan te worden?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_jows
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-04-2023
krizzziz schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:28:
Afgelopen maandag de Easee Home laten installeren, wat een mooi laadpunt. Nu i.c.m met e-flux als operator ben ik mijn Hyundai KONA ELectric aan het laden via de laadpas van de werkgever. Werkt perfect!
Eerst keer ontkoppelen stond ik even te kijken. Na de laadsessie te hebben afgesloten met de laadpas langs de Easee te houden moet je eerst ontkoppelen uit de auto voordat de Ease loskoppelt. Heb het eigenlijk bij de publieke laadpaal altijd andersom gedaan.

Binnenkort de Jedlix app maar eens aanzwengelen met Solar integratie. Ben benieuwd!
Zelf nog geen ervaring met laden, maar ik zag wel dat de Jedlix app de Enyaq nog niet ondersteunt. Dus daarop moeten we nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:44

de Peer

under peer review

Dean Martin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:20:
Kan ik mijn Alfen Eve single pro gaan gebruiken icm zonnepanelen? Of dient daar een aanpassing voor gedaan te worden?
Ja hoor. dat staat compleet los van elkaar.

of wat bedoel je precies? Wil je dat hij alleen gaat laden als de zon schijnt? dat kan de paal namelijk niet voor je regelen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:28:
[...]

Ja hoor. dat staat compleet los van elkaar.

of wat bedoel je precies? Wil je dat hij alleen gaat laden als de zon schijnt? dat kan de paal namelijk niet voor je regelen.
Mijn vraag was eigenlijk vrij dom ja :D
Dat laatste hoeft niet persé.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dean Martin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:29:
[...]

Wat is dan eigenlijk wel de vraag? :P

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-06 23:20

Boedha

Niks

Is het mogelijk om met de Wallbox copper SB, de laadkabel te vergrendelen als de auto niet is aangesloten?Net als bij de Easee home.

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelwillems
Dean Martin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:29:
[...]

Nouwja, de laatste posts ging ook over een vrij specifiek onderwerp en laadpalen die volledig/semi puur op zon kunnen laden. Dus begrijp de verwarring.

Maar de Alfen Eve single pro kan prima werken icm zonnepanelen. de x kWh die je gaat laden worden weg gestreept tegen de x kWh die je opwekt met je panelen. Als je op een zonnige dag gaat laden wordt ook alle overcapaciteit van de zonnepanelen gebruik voor het laden, de rest van de laadstroom komt dan van het net.

Wat de Alfen Eve single pro niet kan (en waar de afgelopen post over gingen) is uitsluitend je eigen overcapaciteit van de zonnepanelen gebruiken en dus niets van het stroomnet afnemen. Dus alleen laden als je voldoende eigen opgewekte zonnestroom over hebt. Die functionaliteit zit er niet (standaard*) in.

* is volgens mij wel op te zetten voor de Alfen Eve via Home Assistant en modbus (https://community.home-as...ace-via-tcp-modbus/346000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:32:
[...]

Wat is dan eigenlijk wel de vraag? :P
Of ik kan laden via mijn panelen/overschot inzetten op afrekening. Wat @roelwillems hierboven zegt eigenlijk!

[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 13-04-2022 20:29 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
mr_jows schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:11:
[...]

Zelf nog geen ervaring met laden, maar ik zag wel dat de Jedlix app de Enyaq nog niet ondersteunt. Dus daarop moeten we nog even wachten.
De ENYAQ staat er gewoon tussen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JL6fymssMLIZh_KTVwcctRdThU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQrdN6osBecIaoDuip6YOrQs.jpg?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_jows
Bijzonder, dat had ik gister ook, maar toen kreeg ik de melding dat de auto het nog niet ondersteunde…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobbel
mr_jows schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:21:
[...]

Bijzonder, dat had ik gister ook, maar toen kreeg ik de melding dat de auto het nog niet ondersteunde…
Los daarvan, Jedlix ondersteunt ook de Easee laadpaal, dus dan maakt het type auto niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_jows
Brobbel schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:34:
[...]

[...]

Los daarvan, Jedlix ondersteunt ook de Easee laadpaal, dus dan maakt het type auto niet uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnU409J19eM9LpEd6-rKgh10bMc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3GYPiW8E8dL63UWe9Kkf9AdB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Mijn Zappi staat in ECO+ modus met een Scheduled Boost tijdens de daluren. Gisterenavond aangesloten en vanmorgen kwam ik er achter dat er niet geladen was. Dit gaat al sinds september uitstekend op deze manier en vanmorgen voor eerst niet. Iemand enig idee wat ik moet checken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GhpMaOr7vFbhLfSSCIlLNIf0n4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1hJJxaKrAVFJ1UGvKpq4aVXh.png?f=fotoalbum_large

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:05
@DonJuape Geen foutmelding op de Zappi gezien?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

guido66 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:56:
@DonJuape Geen foutmelding op de Zappi gezien?
Goed punt...niet gekeken en op FAST gezet met de app en dat werkte prima. Beetje dom van me natuurlijk om niet eerst op de Zappi zelf te kijken.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobbel
Ik rij met een Opel Corsa E. Die wordt ook niet ondersteund.

Maar omdat ik een laadpaal Easee Home heb, die wel ondersteund wordt, kan ik toch slim laden via Jedlix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:27
Ik zit te kijken naar zo'n wallbox copper.

Mijn bedoeling is om de auto van de zaak met bijgeleverde laadpas te gebruiken, maar dat ik in de app zelf het bedrag ingeef wat betaald moet worden.

Kan ik dan in de app mijn rekening nummer invoeren waar t bedrag naartoe moet?

En wat nu als de wallbox de laadpas niet accepteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Ferry34 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:53:
Ik zit te kijken naar zo'n wallbox copper.

Mijn bedoeling is om de auto van de zaak met bijgeleverde laadpas te gebruiken, maar dat ik in de app zelf het bedrag ingeef wat betaald moet worden.

Kan ik dan in de app mijn rekening nummer invoeren waar t bedrag naartoe moet?

En wat nu als de wallbox de laadpas niet accepteert?
Je zult dat via een backend provider moeten doen. Weet even niet of je keus hebt, maar het kan sowieso via e-flux. https://www.e-flux.io/laadpaal/wallbox/

Dan kunnen NL passen gewoon laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door IUser op 15-04-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

Ben er uit wordt een Easee home laadpaal voor mijn nieuwe Enyaq Coupe. Nog wel een paar onduidelijkheden.

Er hoeft geen UTP kabel of stuurstroom kabel naar toe begreep ik voor de loadbalancing. Dit gaat via Wifi en een equalizer , of is dit niet correct?

Ik zie bij sommige leveranciers ook staan dat je Smart charging erbij kunt bestellen. Maar dat lijkt me alleen interessant voor zakelijk gebruik, bij meerdere laadpalen.

Zit er een aardlekschakelaar ingebouwd? Dan zou ik voor 3 fase laden alleen een 3fase 16a B-kar installatieautomaat hoeven te installeren in de meterkast.

https://www.groepenkastco...tallatieautomaat-b16a-3pn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_jows
Boedha schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:28:
Ben er uit wordt een Easee home laadpaal voor mijn nieuwe Enyaq Coupe. Nog wel een paar onduidelijkheden.

Er hoeft geen UTP kabel of stuurstroom kabel naar toe begreep ik voor de loadbalancing. Dit gaat via Wifi en een equalizer , of is dit niet correct?

Ik zie bij sommige leveranciers ook staan dat je Smart charging erbij kunt bestellen. Maar dat lijkt me alleen interessant voor zakelijk gebruik, bij meerdere laadpalen.

Zit er een aardlekschakelaar ingebouwd? Dan zou ik voor 3 fase laden alleen een 3fase 16a B-kar installatieautomaat hoeven te installeren in de meterkast.

Alinea 2 is correct….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Boedha schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:28:

Er zit een Type B aardlekschakelaar ingebouwd. Ik zou dus een aardlekautomaat in je meterkast plaatsen (=zekeringautomaat plus Type A aardlekschakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

DonJuape schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:44:
[...]

Er zit een Type B aardlekschakelaar ingebouwd. Ik zou dus een aardlekautomaat in je meterkast plaatsen (=zekeringautomaat plus Type A aardlekschakelaar).
Dan wordt het deze

https://www.groepenkastco...t-schneider-30ma-b16a-3pn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Je zou kunnen overwegen om voor 25A of zelfs 32A te gaan. Met 32A kun je dan op een combinatie van zonnepanelen en het net een toekomstige auto met 22kW laden. Met 25A op 17,2kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

DonJuape schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:50:
[...]

Je zou kunnen overwegen om voor 25A of zelfs 32A te gaan. Met 32A kun je dan op een combinatie van zonnepanelen en het net een toekomstige auto met 22kW laden. Met 25A op 17,2kW.
Ben niet helemaal een leek op het gebied van stroom, maar de meterkast is 3x 25a. Mag je dan een 32a aardlekautomaat plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Boedha schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:59:
[...]

Ben niet helemaal een leek op het gebied van stroom, maar de meterkast is 3x 25a. Mag je dan een 32a aardlekautomaat plaatsen?
Daar verschillen de meningen een beetje over maar het is wel veilig. Ik neem trouwens aan dat je een Easee met Equaliser krijgt voor de load balancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

DonJuape schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:02:
[...]

Daar verschillen de meningen een beetje over maar het is wel veilig. Ik neem trouwens aan dat je een Easee met Equaliser krijgt voor de load balancing?
Idd het wordt een Easee met Equalizer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrimsonRider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:28
Kan je zelf een Alfen Eve Single Pro Line paal beheren zonder abonnement?

Ik heb een zo'n laadpaal hangen, maar verder nooit in verdiept. Ik zou bijvoorbeeld graag zien dat als overdag de zonenpanelen aan het over produceren zijn, dat de energie de auto ingaat, niet het net op.

Code, justify, code - Pitr Dubovich

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
CrimsonRider schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:51:
Kan je zelf een Alfen Eve Single Pro Line paal beheren zonder abonnement?

Ik heb een zo'n laadpaal hangen, maar verder nooit in verdiept. Ik zou bijvoorbeeld graag zien dat als overdag de zonenpanelen aan het over produceren zijn, dat de energie de auto ingaat, niet het net op.
Een backoffice abonnement (waarmee je de afgenomen energie kan verrekenen) heeft niks te maken met hoe je het laadvermogen stuurt.

Dus ja als jij zelf een Alfen Eve Single Pro Line koopt dan ben je niet verplicht daar een backoffice abonnement aan te koppelen. Ook zonder abonnement werkt de paal gewoon volledig, er wordt dan alleen niets automatisch verekent.

En het aansturen van de laadstroom op basis van je zonnestroom overschot moet je bij Alfen altijd zelf regelen via modbus als je dat wilt. Of je nu een backoffice abonnement hebt of niet.

Maar als je geen verrekening nodig hebt dan is een Zappi een makkelijkere oplossing om te laden op zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:14
ernestalmere schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:34:
[...]

Bij mij deze week ook de Vestel EVC04 geinstalleerd. Echter zonder de loadbalancing want ik begrijp, nadat ik de monteur heb laten terugkomen om dit te fixen, dat de LB ervoor zorgt dat deze paal in storingsmodus slaat. Vandaar dat ze de LB dus niet aansluiten. Dat zal bij jou misschien ook de reden zijn dat ie in storing gaat. Ik kreeg van Eneco-emobilty trouwens gewoon de laadpas al thuisgestuurd. Die van mijn werk/LM volgt wanneer de auto er is...
Vorige week belde Eneco mij en bevestigde eigenlijk wat jij ook aangeeft. De LB-module en de slimme meter werken niet goed samen, daarvoor zou een software-update gemaakt moeten worden voor de LB-module, maar die was er nog niet. Tot die tijd zouden ze de LB-module er tussenuit halen zodat het laadpunt gewoon werkt, zonder LB. Dan zouden ze later, als de update er is, nog een keer terugkomen om het weer aan te sluiten.

Gisteren was de monteur bij mij (zelfde man die hem heeft gemonteerd) en hij heeft het laadpunt werkend gekregen met loadbalancing. Hij kende het verhaal van Eneco ook niet en normaal gesproken heeft hij ook nooit problemen met deze combi. Dus schiet mij maar lek. Hij gaf wel aan dat de P1-poort op de slimme meter de boosdoener kon zijn. De meter is in maart door Liander geïnstalleerd.

So far so good.

Ook nog even gesproken over de P1 splitter van HomeWizard. Volgens hem mocht de LB-module alleen rechtstreeks op de meter en niet via de splitter. Toen hij weg was toch even geprobeerd en het werkt gewoon prima via de splitter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgscWEv6z8EjZ38G_GMJW7wpnuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9sLheFUdyYQJFvpdt4hJfd7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 17-04-2022 10:03 ]

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04-2024
Vraagje:
De mobiele laadkabel van volvo, voor de xc40 full recharge, A01354, heeft die een RCD Type B ingebouwd? DC verliesstroombeveiliging.
Volvo antwoordt hier niet op.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@AndreBos In veel mobiele laders zit geen aparte beveiliging. In principe is dat ook niet verplicht omdat ze met een stekker worden aangesloten.

Staat er geen type plaatje/sticker op met symbolen die een eventuele beveiliging aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
AndreBos schreef op zondag 17 april 2022 @ 11:16:
Vraagje:
De mobiele laadkabel van volvo, voor de xc40 full recharge, A01354, heeft die een RCD Type B ingebouwd? DC verliesstroombeveiliging.
Volvo antwoordt hier niet op.
Thanks!
Mobiele laadkabels mag je van uitgaan dat die gemaakt zijn om op elk normaal geaard stopcontact (beveiligd met een standaard type A aardlek) te werken en dus zelf voldoende beveiligd zijn. Je hoeft daar dus niet zelf een type B aardlek voor te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 17-04-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik weet niet of het hier al voorbijgekomen is maar de Smappee EV Wall kan ook eco PV laden en heeft een dynamische load balancing en kan desgewenst verrekenen aan de werkgever.
Buurman heeft er onla,ngs een laten plaatsen. Discrete vierkante box (bij hem op paal).
Dacht eerst dat het toch wel een redelijkge grote brievenbus was. B)
Wanneer je alles wenst te implementeren heb je wel wat extra ruimte in je automatenkast nodig (of een afzonderlijke automatenkast erbij).

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
IvoB2 schreef op zondag 17 april 2022 @ 13:26:
Ik weet niet of het hier al voorbijgekomen is maar de Smappee EV Wall kan ook eco PV laden en heeft een dynamische load balancing en kan desgewenst verrekenen aan de werkgever.
Buurman heeft er onla,ngs een laten plaatsen. Discrete vierkante box (bij hem op paal).
Dacht eerst dat het toch wel een redelijkge grote brievenbus was. B)
Wanneer je alles wenst te implementeren heb je wel wat extra ruimte in je automatenkast nodig (of een afzonderlijke automatenkast erbij).
Zo te zien niet van 3F naar 1F schakelen bij laden op ECO? Als je echt klaar wilt zijn voor de toekomst en zoveel mogelen eigen opwek wil gebruiken is dat wel een vereiste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Geen idee. Niet bezig met 3F laden.
Ik woon in Vlaanderen en daar is - behalve wanneer je geld teveel hebt - monofase eerder een vereiste ipv 3 F.
Zelf heb ik bewust gekozen voor een monofase PV-installatie (met een max. productie van 5 kVA) en een 32A monofase laadpaal. Gezien mijn PV dus max. 5 kW kan produceren zou ik niets hebben aan een 3F laadpaal.
Overigens laad ik nu aan 2.8 kW max (er zijn nog andere verbruikers in huis, bv. op dit ogenblik produceer ik 4.1 kW en verbruik ik ongeveer evenveel (WP+laadpaal+basic AC loads). Moest ik aan een groter vermogen laden zou het dus sowieso van het net komen.
De "toekomst" lijkt me dus niet thuis sneller kunnen laden (want dan heb je meestal de tijd) maar vooral op iedere bestemming (sneller) kunnen bijladen.
En om het zelfverbruik op te krikken kom je in Vlaanderen met een monofase meestal verder dan met driefase.
Driefase laden betekent meestal een groot deel via het net binnentrekken.
De laatste 30 dagen zat het direct verbruik hier op 71%, de laatste 7 dagen op 77% en de laatste 24 uur op 68% (maar de dag is nog niet om). En dat met monofase. Driefase zou geen meerwaarde gebracht hebben.

Maar zoals meermaals blijkt, iedere situatie is anders. Gezien ze in NL nog volop saldering hebben uiteraard een andere uitgangssituatie. Maar in dat geval doet een hoger direct verbruik er ook weinig toe.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
@JeroenE Mijn ev is in bestelling, samen met oplaadkabel.
Ik zie bvb wel een metron oplaadkabel die je met of zonder type B beveiliging kan bestellen. Ik heb een type A aardlekschakelaar van 30 mA. De kans dat er iets mis gaat is wel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
ik222 schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:54:
[...]

Mobiele laadkabels mag je van uitgaan dat die gemaakt zijn om op elk normaal geaard stopcontact (beveiligd met een standaard type A aardlek) te werken en dus zelf voldoende beveiligd zijn. Je hoeft daar dus niet zelf een type B aardlek voor te zetten.
Toch wordt die metron laadkabel afgeraden zonder RCD type B in een installatie zonder DC beveiliging door de fabrikant.

[ Voor 0% gewijzigd door AndreBos op 17-04-2022 18:16 . Reden: Typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
@IvoB2 3 fase aansluiting was vroeger echt niet veel duurder.
40 jaar geleden: 3x50A + 3x20A (zuiver nachttarief), bijna zonder meerkost.
Nu met in de toekomst het capaciteitstarief wordt dat een probleem natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Het gaat me dan ook helemaal niet over een aansluitkost van 40 jaar geleden. Toen was er zelfs geen sprake van zonnepanelen noch EV's.
Het gaat om de gebruikskosten. Een capaciteitstarief kan je zelfs niet helemaal ontlopen met de zwaarste PV-installatie. En het heeft - in mijn ogen - weinig zin om driefase te installeren (ik heb trowuens een 3F laadpaal die gewoon 1F is aangesloten) als je dat toch niet gebruikt of geen hoger capaciteitstarief wenst te betalen.
Nachttarief wordt trouwens ook gradueel afgebouwd en het goedkopere nettarief in piek en daluren verdwijnt tezamen met het capaciteitstarief.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
IvoB2 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:53:
Het gaat me dan ook helemaal niet over een aansluitkost van 40 jaar geleden. toen was er zelfs geen sprake van zonnepanelen noch EV's.
Het gaat om de gebruikskosten. Een capaciteitstarief kan je zelfs niet helemaal ontlopen met de zwaarste PV-installatie. En het heeft - in mijn ogen - weinig zin om driefase te installeren (ik heb trowuens een 3F laadpaal die gewoon 1F is aangesloten) als je dat toch niet gebruikt of geen hoger capaciteitstarief wenst te betalen.
Nachttarief wordt trouwens ook gradueel afgebouwd en het goedkopere nettarief in piek en daluren verdwijnt tezamen met het capaciteitstarief.
Ik weet het, zolang mogelijk geen digitale teller. Tegen 2029 (kan al vanaf 2025voor mij) is het niet meer te vermijden.

[ Voor 29% gewijzigd door AndreBos op 17-04-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Met een analoge meter kan je het forfaitaire capaciteitstarief ook niet ontlopen hoor.
Dat is voor zowel analoog als digitaal even hoog en gerekend per EAN code.
En voor het deel capaciteitstarief gebaseerd op de kWh afname betaal je meer bij een analoge meter dan met een digitale meter.
Afhankelijk van de situatie en het gebruik is het een of het ander voordeliger.
Het is dus niet zo dat een analoge meter altijd voordeliger is dan een digitale.
Ik heb niet voor niets de analoge meter vrijwillig laten vervangen door een digitale.
Soms kan je beter het heft in eigen handen nemen dan gelaten afwachten wat niet te vermijden valt.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 17-04-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:01
IvoB2 schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:53:
Het gaat me dan ook helemaal niet over een aansluitkost van 40 jaar geleden. Toen was er zelfs geen sprake van zonnepanelen noch EV's.
Klopt niet.
Met monofase mag je maar een Pv installatie met omvormer van 5 kW installeren. Wil je meer, dan moet je 3 fase hebben.

Ik ga mijn aansluiting binnen een paar weken omschakelen en PV bij leggen. Dan komt er ook een 11 kW lader op 3 fases.

Het capaciteitstarief wordt berekend op je netto afname, op welke fases die ook gebeuren.

Dus als ik met 2 PV installaties dus 2x 4 kW terug lever op fase 1 en 2, maar ondertussen met 11 kW de auto ga laden, dan is het piekvermogen afname 3 kW (11 - 8).
Mijn bedoeling is dan ook om de laadpaal zo in te stellen dat er via load balancing bv max 5 of 7 kW af genomen wordt om de kwartuurpiek te beperken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het klopt wel maar we hebben gewoon andere uitgangspunten.
Ik heb nl. geen hogere omvormer dan 5 kW nodig en geen laadpaal die sneller kan laden dan 7.2 kW en wil over een gans jaar geen netpieken die hoger zijn dan de forfaitaire 2.5 kW.
Je mag ook niet vergeten dat in Vlaanderen bij een netgekoppelde installatie alleen het max. omvormervermogen beperkt is tot 5 kW per fase (en 10 kW voor 3F zonder bijkomende netstudie) maar dat de achterliggende panelen niet beperkt zijn in piekvermogen. Bij een goede aangepaste omvormer zou je dan tot 2 keer zoveel piekvermogen kunnen leggen aan panelen dan het max. vermogen van de omvormer.
Dat houdt in dat je het grootste deel van het jaar ook veel meer vermogen uit de panelen kan halen zonder de hogere kosten van een 3F installatie. Koppel je daar dan ook nog een thuisbatterij aan met een retrofit omvormer gaat de omvormer zelfs later aftoppen dan louter netgekoppeld.
Een groot deel van het jaar kan zo'n 1F installatie dan ook met gemak vele uren per dag 5 kW vermogen leveren.

Wat jij zegt klopt ook in jouw situatie. Met die beperking dat je de 11 kW paal alleen volledig kan inzetten tijdens periodes dat er zon genoeg is om netafname tegen dat vermogen te vermijden of aan netafname moet doen.
En vergeet niet dat een "vergissing" van 1 klokkwartier tijdens de lopende maand weerhouden wordt als het capaciteitstarief voor de volledige maand.
De maanden dat je PV installatie niet het gevraagde surplus bovenop het huishoudelijk verbruik kan leveren (je gaat er in je voorbeeld blijkbaar vanuit dat je huishoudelijk verbruik tijdens het zonneladen van je EV nul is?) zal het 11 kW vermogen van de laadpaal dus niet benut kunnen worden (of je genereert extra netcapaciteit)

Volgens mij grijpt een loadbalancing alleen in vanaf het ogenblik dat de hoofdautomaat dreigt overbelast te worden en kan je daarmee niet specifiek de zonneproductie richting laadpaal mee sturen.
Daar heb je een specifieke laadpaal voor nodig die via UTP of klemmen de productie kan lezen.

Ik begrijp ook niet waarom je bij een driefaselaadpaal het laden zou instellen op 5 tot 7 kW? Dan zit je gewoon in de range van een monofase laadpaal.
Wanneer ik bv. de monofase laadpaal instel op 5 kW laden is er vanaf een zonneproductie vanaf 2.5 kW ook geen extra capaciteitstarief meer (indien geen andere AC verbruikers actief).
ps. Dit is een theoretische beschouwing want ik stel de laadpaal in op max. 2.8 kW.

[ Voor 78% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
Analoge meter die terugdraait is voorlopig beter.
Iedereen moet zien wat het beste is, zolang het kan natuurlijk.
Per fase een omvormer, geen 3 fasige toen.
Ik zal (pas in oktober) wellicht meestal laden met 3x10A, snel genoeg.
Geen digitale meter, vermoedelijk pas 2027-2029

[ Voor 27% gewijzigd door AndreBos op 17-04-2022 21:08 . Reden: Spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een omvormer per fase of driefasig doet er niet toe.
De digitale meter maakt toch de som van het geheel om te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-06 10:47
Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met de SMA EV-charger (3 fasig)?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:01
IvoB2 schreef op zondag 17 april 2022 @ 20:49:
Het klopt wel maar we hebben gewoon andere uitgangspunten.
Ik heb nl. geen hogere omvormer dan 5 kW nodig en geen laadpaal die sneller kan laden dan 7.2 kW en wil over een gans jaar geen netpieken die hoger zijn dan de forfaitaire 2.5 kW.

Wat jij zegt klopt ook in jouw situatie. Met die beperking dat je de 11 kW paal alleen volledig kan inzetten tijdens periodes dat er zon genoeg is om netafname tegen dat vermogen te vermijden of aan netafname moet doen.
En vergeet niet dat een "vergissing" van 1 klokkwartier tijdens de lopende maand weerhouden wordt als het capaciteitstarief voor de volledige maand.
De maanden dat je PV installatie niet het gevraagde surplus bovenop het huishoudelijk verbruik kan leveren (je gaat er in je voorbeeld blijkbaar vanuit dat je huishoudelijk verbruik tijdens het zonneladen van je EV nul is?) zal het 11 kW vermogen van de laadpaal dus niet benut kunnen worden (of je genereert extra netcapaciteit)

Volgens mij grijpt een loadbalancing alleen in vanaf het ogenblik dat de hoofdautomaat dreigt overbelast te worden en kan je daarmee niet specifiek de zonneproductie richting laadpaal mee sturen.
Daar heb je een specifieke laadpaal voor nodig die via UTP of klemmen de productie kan lezen.

Ik begrijp ook niet waarom je bij een driefaselaadpaal het laden zou instellen op 5 tot 7 kW? Dan zit je gewoon in de range van een monofase laadpaal.
Wanneer ik bv. de monofase laadpaal instel op 5 kW laden is er vanaf een zonneproductie vanaf 2.5 kW ook geen extra capaciteitstarief meer (indien geen andere AC verbruikers actief).
ps. Dit is een theoretische beschouwing want ik stel de laadpaal in op max. 2.8 kW.
Waarom die focus om je piek onder de 2.5 te houden?

Zonder capaciteitstarief betaal je netvergoeding op elke kWh die je verbruikt. Als je verbruik jaarlijks omhoog gaat door de EV ga je alsnog een goede zaak doen als je de pieken onder de 7 kan houden ten opzichte van de analoge teller.
Laden met 2.8 lijkt me echt weinig. Een lege auto krijg je dan pas vol in 30 uur.
Bovendien zijn er blijkbaar meer verliezen als je te traag gaat laden. Het optimum zit ergens tussen 5 en 8 kw, althans dat zag ik ooit in een paar youtube filmpjes over ‘ladungsverluste’.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
Ik ben nog nooit met een lege auto aan een laadpaal aangekomen. Ook thuis niet. Weinig zin om zo'n zwaar gevaarte tot onder de carport te duwen.
Alle gekheid op een stokje, ik gebruik een EV als een EV en niet als een fossiel met brandstoftank.
Dat betekent dus wie thuiskomt inplugt en wie vertrekt loskoppelt.
Dan moet je - toch niet met ons gebruikersprofiel - nooit van leeg naar vol laden maar gewoon er voor zorgen dat de auto laadt wanneer hij stilstaat.
Zoals ik zei hebben we een monofase installatie met een 5 kVA omvormer die vanaf 5.2 kW gaat aftoppen.
We hebben echter ook nog andere verbruikers in huis. Het laden geschiedt dus (na wat experimenteren met het interne instelbaar vermogen van de laadpaal, een paal met de mogelijkheid tot loadbalancen en met back office maar niet met de mogelijkheid tot auto eco laden) afhankelijk van de productie tegen 1.2, 2.0 en 2.8 kW. Onder normale omstandigheden (en afhankelijk van de back office vergoeding gekoppeld aan de gemiddelde CREG prijs van de laatste 6 maanden, nu dus 52 c€/kWh, een maand geleden nog 33 c€/kWh en de periode daarvoor rond de 28 c€ kWh) wordt er dus alleen geladen bij PV-productie met als doel zo weinig mogelijk naar het net te injecteren en nooit capaciteitstarief te genereren.
Een EV is voor ons meer een luxe product dan een noodzakelijk gegeven. Waar kan gebruiken we de fiets (zeker bij zonnig weer) zodat we (zeker sinds corona en thuiswerk) jaarlijks niet al te veel km meer maken.
In ons verbruikersprofiel kan de EV dus bij zonnig weer regelmatig puur op zonnestroom laden.
De bedoeling is ook niet er zo veel mogelijk km mee te doen maar als back up voor geproduceerde stroom (na eerst AC verbruikers, dan thuisaccu, dan drop off SWW-boiler en dan accu BEV).

We hebben over het geheel van onze productie versus verbruikers dus goed nagedacht en proberen dit geheel dan ook te optimaliseren VOOR het capaciteitstarief echt van kracht wordt. Beter al gewend aan iets dat komen gaat en alle mogelijke valkuilen leren kennen en voorkomen dan er nog aan te moeten beginnen als het zo ver is.

Wanneer je zoveel mogelijk direct van zonnestroom laadt betaal je - ook zonder capaciteitstarief - helemaal geen netvergoeding en overigens ook geen leverancierskosten. Je stroom gaat dan immers niet over het net. Met capaciteitstarief kan je ook nog opschalen tot 2.5 kW netgebruik want die capaciteit betaal je sowieso, gebruikt of niet.
Ja er zijn meer verliezen bij trager laden. Maar het uitganspunt (voor mij) is dat de EV geladen wordt met de overprodcutie van zonnestroom (wat dus ergens anders in huis sowieso niet nodig is) en de verliezen meegerekend worden in de teller van de laadpaal (waarbij ik bij netinjectie maar 6.4 c€/kWh zou terugkrijgen en via de EV 28 tot +50 c€/kWh, de "verliezen" zouden dan al enorm moeten zijn om een nadelig effect te genereren).

Ik besef dat dit verbruikersprofiel niet voor iedereen is weggelegd.
Iemand die bv. de noodzaak heeft om iedere dag heel veel km af te leggen met een EV zal ook de noodzaak hebben om snel en veel te laden. Iedereen dus zijn persoonlijke uitgangspunten.
Maar ik ben ook geen uitzonderingssituatie. De meeste auto's (dus ook EV) staan meer stil dan ze rijden en de gemiddelde autogebruiker legt maar een 50 km per dag af. Bij een gemiddeld verbruik van 15 kWh/100 km (en dus 17-18 kWh/100 km gemeten op de MID AC teller) betekent dit dat je bij een laadsnelheid van 2.8 kW maar een 6-7 uur per dag moet laden om dit tegen een vermogen van 2.8 bij te laden en zeker geen 30 uur.
En als je er niet naar kijkt kan je met een monofase laadpaal laden tegen 7.2 kW wat (indien nodig) betekent dat je in 10 uur AC van leeg naar vol zou kunnen laden (wat een louter theoretische benaderings is, zie opmerking leeg naar vol in het begin).

Tenslotte maakt het EV laden gewoon deel uit van mijn lokaal "proefproject" om volledig off grid te gaan.
Tussen half februari en half november draait hier alles of het off grid was (inclusief mobiliteit) zodat ik vanuit de praktijk kan ondervinden waar de tekorten zich manifeseren en waar er desnoods moet bijgestuurd worden (en hoeveel) om het net af te koppelen (planning medio 2031).
Het EV laden is hier dus gewoon een onderdeel van een totaalproject en geen op zichzelf staand gegeven.
En, dat besef ik, is wel nog een redelijk uitzonderlijk gegeven. Mijn sparringpartner doet hetzelfde met een 3F installatie en een thuisaccu met dubbel zoveel inhoud (en voorlopig zonder EV).
Voorlopig besluit is dat alles begint met het zoveel mogelijk terugdringen van verbruik (dus ook het deel mobiliteit). Dat is hier al aardig gelukt en vraagt alleen nog maar wat finetuning. Het deel opslag staat - na 10 jaar - ook op punt (planning is ook vanaf 2024 over te schakelen naar een BEV en laadpaal met V2H).
De laatste 10 jaar zullen als test dienen om de productie op punt te stellen.
Eenmaal off grid vallen ook de technische netbeperkingen inzake productievermogen weg en een groot deel van de omvormerverliezen wegens één omvormer minder. Productie gaat dan in zijn geheel (of een deel, dat moet ik nog uitpluizen) van PV over MPPT naar opslag en vandaar uit pas terug naar AC om te verbruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
@IvoB2 ha, nu snap ik het ook. Zover reikt mijn toekomstperspectief niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat zou even goed een uitspraak van een beleidsvoerdene politicus kunnen zijn. :+

Geen idee hoelang ik nog te leven heb dus neem ik mijn toekomstplannen - zeker op energetisch vlak - nog altijd zo ruim mogelijk.
De datum van medio 2031 is trouwens niet lukraak gekozen (technisch zou het bij wijze van spreken morgen al kunnen) maar hangt (economisch en wettelijk) vast aan de plaatsing van mijn PV installatie medio 2011.

Zo'n planning van 20 jaar, uiteraard onderhevig aan voortschrijdend inzicht en dus altijd bij te sturen, valt nadien ook nogal mee. Ben al over de helft en het is gevoelsmatig nog maar pas geleden dat ik er aan begon. De resterende jaren zullen dus ook zo voorbij zijn.
Eén van de nadelen (of naargelang hoe je het bekijkt, voordelen) van ouder worden. De tijd lijkt altijd vlugger voorbij te gaan. Wanneer je jong bent duren sommige dagen een eeuwigheid. :)

[ Voor 107% gewijzigd door IvoB2 op 18-04-2022 13:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 29-05 21:47
IvoB2 schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:59:
Dat zou even goed een uitspraak van een beleidsvoerdene politicus kunnen zijn. :+

Geen idee hoelang ik nog te leven heb dus neem ik mijn toekomstplannen - zeker op energetisch vlak - nog altijd zo ruim mogelijk.
De datum van medio 2031 is trouwens niet lukraak gekozen (technisch zou het bij wijze van spreken morgen al kunnen) maar hangt (economisch en wettelijk) vast aan de plaatsing van mijn PV installatie medio 2011.

Zo'n planning van 20 jaar, uiteraard onderhevig aan voortschrijdend inzicht en dus altijd bij te sturen, valt nadien ook nogal mee. Ben al over de helft en het is gevoelsmatig nog maar pas geleden dat ik er aan begon. De resterende jaren zullen dus ook zo voorbij zijn.
Eén van de nadelen (of naargelang hoe je het bekijkt, voordelen) van ouder worden. De tijd lijkt altijd vlugger voorbij te gaan. Wanneer je jong bent duren sommige dagen een eeuwigheid. :)
Yes, 20 jaar is zo voorbij.
En ik reken niet alleen met mijn eigen horizon, maar ook met die van mijn kinderen en kleinkinderen, en die van de buren etc.
Oftewel een investering in duurzaamheid rendeert altijd, ook al profiteer je er zelf in directe zin nog maar kort van.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
Ik heb als operator E-Flux ingesteld op mijn Easee laadpunt. Maar waar zie ik de laadsessies in E-Flux? Of is het gewoon afwachten of er straks een factuur verschijnt?
Ik gebruik de laadpas van de baas.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
krizzziz schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:04:
Ik heb als operator E-Flux ingesteld op mijn Easee laadpunt. Maar waar zie ik de laadsessies in E-Flux? Of is het gewoon afwachten of er straks een factuur verschijnt?
Ik gebruik de laadpas van de baas.
Ik neem aan dat je kunt inloggen en dan de sessies op je eigen laadpunt kunt inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:20
Twijfel even of ik de vraag hier of in de SmartHome topic moet plaatsen, maar gezien het vanwege de laadpaal nodig is lijkt me dit toch het beste.

Vandaag is bij ons een Easee Home geinstalleerd en vanwege loadbalancing wordt hiervoor de P1 aansluiting op de meterkast gebruikt. De P1 gebruikte ik ook al voor energiemonitoring... Ik ben nu dus op zoek naar een goede P1 splitter, een van jullie hier ervaring mee?
De monteur heeft wel een splittertje aangesloten maar hij geeft aan dat deze simpele versie nooit zo lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-06 21:59
Ik heb gezocht, maar kan het niet zo snel vinden.

Is het qua gebruik slecht om de auto elke dag aan de lader te hangen. Ook als hij rond de 65% zit en hem weer naar 80% brengt (ik blijf tussen 20-80).
Of kan ik beter wachten en lange halen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:31

Peetman

Tjah....

crimby schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:54:
Twijfel even of ik de vraag hier of in de SmartHome topic moet plaatsen, maar gezien het vanwege de laadpaal nodig is lijkt me dit toch het beste.

Vandaag is bij ons een Easee Home geinstalleerd en vanwege loadbalancing wordt hiervoor de P1 aansluiting op de meterkast gebruikt. De P1 gebruikte ik ook al voor energiemonitoring... Ik ben nu dus op zoek naar een goede P1 splitter, een van jullie hier ervaring mee?
De monteur heeft wel een splittertje aangesloten maar hij geeft aan dat deze simpele versie nooit zo lekker werkt.
Ik heb zelf een simpele geknutseld door 1 van de draadjes in een passieve splitter door te knippen (https://www.smartmeterdas...ssplittenvanhetp1-signaal). Werkt prima samen met homeassistant (op de slave zonder REQ verbinding) en de Easee equalizer op master. Als je het niet vertrouwt kan je natuurlijk een actieve kopen van Homewizard.
De equalizer gebruikt de stroom van de p1 poort, als je daar een 2e gebruiker op zet zou het problemen kunnen opleveren, maar met een p1 naar usb kabel in de Raspberry Pi levert het geen issues op vooralsnog.

[ Voor 11% gewijzigd door Peetman op 19-04-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Peetman schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:57:
[...]

Ik heb zelf een simpele geknutseld door 1 van de draadjes in een passieve splitter door te knippen (https://www.smartmeterdas...ssplittenvanhetp1-signaal). Werkt prima samen met homeassistant (op de slave zonder REQ verbinding) en de Easee equalizer op master. Als je het niet vertrouwt kan je natuurlijk een actieve kopen van Homewizard.
De equalizer gebruikt de stroom van de p1 poort, als je daar een 2e gebruiker op zet zou het problemen kunnen opleveren, maar met een p1 naar usb kabel in de Raspberry Pi levert het geen issues op vooralsnog.
Ooh moet het echt een actieve splitter zijn? Even kijken of ik daar dan nog een stekker voor heb :-)

Ik heb nu ook een P1 naar usb voor mijn RPI4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AndreBos schreef op zondag 17 april 2022 @ 18:03:
Ik zie bvb wel een metron oplaadkabel die je met of zonder type B beveiliging kan bestellen. Ik heb een type A aardlekschakelaar van 30 mA. De kans dat er iets mis gaat is wel klein.
Er zijn vast mobiele laadpalen waar het wel zit ingebouwd. In het kader van "goedkoper verkoopt meer" zou ik er vanuit gaan dat het er niet in zit, tenzij het er expliciet bij staat.

Zoals @ik222 al schreef mag je er bij een stopcontact vanuit gaan dat de beveiliging al geregeld is. De DC-controle is een verplichting bij vaste laadpalen en dat is een mobiele laadpaal niet.
Tukker87 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:57:
Is het qua gebruik slecht om de auto elke dag aan de lader te hangen. Ook als hij rond de 65% zit en hem weer naar 80% brengt (ik blijf tussen 20-80).
Of kan ik beter wachten en lange halen maken?
Volgens mij verschillen de meningen behalve dat te vol en te leeg echt fout is. Die twee zaken zouden in principe al door de BMS van de auto geregeld moeten zijn.

Ik meen dat accu's het langste mee gaan als je de lading zo'n beetje rondt het midden houdt. Dat is natuurlijk alleen onpraktisch want een batterij die heel lang mee gaat maar waar je geen stroom uit kan halen omdat je anders het midden verlaat heb je natuurlijk ook weinig. Als jij je er fijn bij voelt om hem steeda van 30 naar 80 op te laden moet je dat vooral doen.

Persoonlijk hang ik mijn auto steeds aan een openbare laadpaal en laad ik op tot 100% behalve als het overduidelijk niet zinnig is (bijvoorbeeld dus niet als ik 15 minuten ergens de auto heb staan om iets te halen in een winkel). Thuis sluit ik hem bijna altijd wel aan, maar dat is ook handig voor de klimatisering voor vertrek naar kantoor.

Mijn auto heeft overigens geen groot bereik en mijn 100% is veel minder dan auto's die je nu nieuw kan kopen. Dus het liefst ga ik altijd weg met 100%. Maar als ik een weekend thuis ben en ik weet dan ik maar een paar keer weg ga en dat bovendien vlak in de buurt is, dan hang ik hem pas aan de laadpaal als het laatste rijtje is gedaan.

Als je thuis gegarandeerd kan laden en je gebruikt per dag maar 15% van je accu dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:40

De Iungo splitter werkt hier perfect. Mijn slimme meter lezer zit op de master poort en krijgt zo zijn voeding, de laadpaal zit op de slave poort.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17

Ik gebruik de Tech4u P1 splitter met de Easee Home. Werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik heb gewoon op AliExpress een splittertje van 1 euro gekocht en 1 draadje doorgeknipt zoals hierboven ook beschreven. Klaar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Thanks @chaoscontrol en @rroetenberg Ik ga ook eens naar deze kijken.
De Easee home net uitgeprobeerd en nu lijkt ie op een publieke modus te staan. Ik kon het laden starten met mijn lease laaddruppel, maar die staat nergens geregistreerd. Kan ik deze laaddruppel als Easee key instellen?

Edit: gelukt! Was heel simpel bij Easee Home.

Nu wel een andere vraag. Ik heb een 40A hoofdschakelaar en heb een laadpaal met loadbalancing. Dan zou ik toch een 32A zekering moeten hebben voor de laadpaal? De monteur heeft nu een 16A geplaatst en ben ik dus beperkt tot 3,7kw laden...

[ Voor 33% gewijzigd door crimby op 19-04-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Ik heb een "the new motion" 1 fase 16amp gekocht (gebruikte)

Onderstaand de huidige stand van zaken in mijn groepenkast. Welke aanpassing moet ik doen? Zoals ik het nu gevonden heb.

Op mijn minst belaste Fase vanaf de hoofdschakelaar een nieuwe type B aardlek, daar achter een 16a automaat en daar aan de laadpaal. Of kan de automaat direct op aardlek?

Graag wil ik er nog een 1 fase homewizard KWH meter tussen, die komt dan tussen aardlek en automaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3vEQqmC2aCmOccv7hgUTyFaBBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXVGLvVB1Tmmc4k2J5v2PQCV.jpg?f=fotoalbum_large

I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

mkanon schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:51:
Ik heb een "the new motion" 1 fase 16amp gekocht (gebruikte)

Onderstaand de huidige stand van zaken in mijn groepenkast. Welke aanpassing moet ik doen? Zoals ik het nu gevonden heb.

Op mijn minst belaste Fase vanaf de hoofdschakelaar een nieuwe type B aardlek, daar achter een 16a automaat en daar aan de laadpaal. Of kan de automaat direct op aardlek?

Graag wil ik er nog een 1 fase homewizard KWH meter tussen, die komt dan tussen aardlek en automaat?

[Afbeelding]
Om te beginnen dat kale koper in de beltrafo stoppen en de kabelhuls op de nuldraad in je linker aardlek vervangen door een twinhuls :)
Ik zou een aardlekautomaat aanschaffen en die direct achter de hoofdschakelaar plaatsen (vaak kan je de fase aan de ingaande kant van een aardlek goed aftappen omdat daar 2 klemmen zitten). kWh meter tussen alamat en verbruiker plaatsen.

Zie nu dat het een gebruikte newmotionpaal betreft. Die heeft zeer waarschijnlijk geen DC beveiliging, dus moet je inderdaad een type B aardlek hebben. Die zijn er vermoedelijk niet in alamat, dus dan inderdaad een losse plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Peetman op 19-04-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:41
ik222 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:53:
Schakelen tussen 1 en 3 fase tijdens een laadsessie kunnen volgens mij inderdaad alleen de Zappi en Alfen palen. Waarbij voor die laatste geldt dat je het hele concept van op zonnestroom laden (en dan ook de loadbalancing) zelf moet regelen via modus.

Ben zelf nog steeds van plan om dit binnenkort eens te gaan bouwen op mijn Alfen laadpaal met bediening vanuit Home Assistant. Ik denk zelf naast volledig op zonnestroom laden bijvoorbeeld ook aan een modus dat hij op zonnestroom laadt maar ik wel een vertrektijd kan instellen met een gewenste SoC. Implementatie daarvan zou zijn zo lang mogelijk op overschot laden maar zodra het nodig is om te schakelen naar maximale snelheid om de vertrektijd te halen. Wel leuk om mee te spelen :)
Toch vraag ik dat nu bij mij af.
Alles is 3 fase. En de Zappi staat op ECO+ (alleen zonnestroom)

Nu trekt hij momenteel ruim 7Kw over L3, wat neer komt op 20A. Dat moet toch niet?
(als ik hem op fast zet, trekt hij netjes 16a per groep (11kw).

Huidige situatie:
- zonnepanelen wekken ongeveer 7Kw op
- Zappi staat op ECO+
- en er staat een wasmachine aan.

Toch zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0EbWr2KtBFU64zlVCQObE00yN4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ihNH10XnqdJkeZYPLesLB4k7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ic3kkZSvjtpBWf759ZJBpP-9Qk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NZSRVjxFgpsw6cw42P0H7qkh.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:27:
[...]

Nu trekt hij momenteel ruim 7Kw over L3, wat neer komt op 20A. Dat moet toch niet?

Huidige situatie:
- Zappi staat op ECO+

Toch zie ik dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je hebt ingesteld dat je Zappi in ECO en ECO+ modus op 1 fase laadt? De meeste auto's met een 11kW 3 fase lader kunnen op 1 fase met 7kW (o.i.d) laden.
Dus in ECO+ modus laadt hij momenteel keurig het opgewekte PV overschot van 7kW op 1 fase naar de EV.

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 19-04-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
water_escape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:27:
[...]

Huidige situatie:
- Zappi staat op ECO+

Toch zie ik dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ken de Zappi niet zo goed maar dit heeft denk ik met je instellingen te maken. Waarschijnlijk heb je sowieso ergens aangegeven dat de Zappi meer dan 16A per fase mag trekken?

Dat hij dan zo lang mogelijk probeert het overschot via 1-fase af te nemen (zolang dat binnen het maximale vermogen per fase valt) snap ik wel. Immers schakelen tussen 1-fase en 3-fase laden betekent steeds kort het laden pauzeren dus dat wil je niet te vaak doen. En exact het overschot de auto in laden lukt hem zo te zien nu perfect op deze manier.

Dat je vanaf 18A naar 3-fase (3 x 6) kan schakelen betekent natuurlijk niet dat dit ook de beste keuze is als je bijvoorbeeld ook tot 32A per fase kan gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door ik222 op 19-04-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:37:
[...]

Ik ken de Zappi niet zo goed maar dit heeft denk ik met je instellingen te maken. Waarschijnlijk heb je sowieso ergens aangegeven dat de Zappi meer dan 16A per fase mag trekken?

Dat hij dan zo lang mogelijk probeert het overschot via 1-fase af te nemen (zolang dat binnen het maximale vermogen per fase valt) snap ik wel. Immers schakelen tussen 1-fase en 3-fase laden betekent steeds kort het laden pauzeren dus dat wil je niet te vaak doen. En exact het overschot de auto in laden lukt hem zo te zien nu perfect op deze manier.

Dat je vanaf 18A naar 3-fase (3 x 6) kan schakelen betekent natuurlijk niet dat dit ook de beste keuze is als je bijvoorbeeld ook tot 32A per fase kan gaan.
Laden in ECO en ECO+ modus op 1 fase i.p.v. 3 is een vaste instelling. De Zappi schakelt alleen van 1 fase naar 3 fase van ECO/ECO+ naar FAST/BOOST en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
DonJuape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:40:
[...]

Laden in ECO en ECO+ modus op 1 fase i.p.v. 3 is een vaste instelling. De Zappi schakelt alleen van 1 fase naar 3 fase van ECO/ECO+ naar FAST/BOOST en vice versa.
Dus in ECO/ECO+ doet hij nu altijd alles via 1 fase naar de auto sturen? Mijn opwek ligt nu bijna op 8,5 inmiddels. Dat wordt wel veel voor 1 fase toch om de hele middag te doen?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
ik222 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:37:
[...]

32A? Dat is wel heel veel toch?\
Huis is 3x25, dus max 16A per fase dan (officieel)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
DonJuape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:40:
[...]

Kun je dat niet aanpassen? Dus dat hij in Eco+ modus van 1 naar 3-fase schakelt indien mogelijk / nodig om het hele overschot te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
water_escape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:41:
[...]

Dus in ECO/ECO+ doet hij nu altijd alles via 1 fase naar de auto sturen? Mijn opwek ligt nu bijna op 8,5 inmiddels. Dat wordt wel veel voor 1 fase toch om de hele middag te doen?
Je hebt op elke fase minimaal 6A opwek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

water_escape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:41:
[...]

Dat hangt van een aantal zaken af. De auto zal nooit meer vragen dan dat hij aan kan.
Met hoeveel Ampere heb je je Zappi in de meterkast afgezekerd? De "device limit" in de Zappi instellingen moet hetzelfde zijn anders weet de Zappi niet hoeveel hij mag trekken.
Verder neem ik aan dat je een 3x25A aansluiting hebt en dus moet de "grid limit" in de Zappi op 25A staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Inspired schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:46:
[...]

Je hebt op elke fase minimaal 6A opwek?
11A momenteel per fase. Boven de 6A lukt bijna de hele dag. (ochtend en einde dag niet meer)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
water_escape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:45:
[...]

32A? Dat is wel heel veel toch?\
Huis is 3x25, dus max 16A per fase dan (officieel)
Dat hoeft niet als je met PV laadt, je hebt met een 25A hoofdzekering + 7A fase PV opwek op die fase in theorie al 32A beschikbaar op die fase. Als je laadpunt op 32A is afgezekerd kun je dat ook gebruiken, icm loadbalancing gaat dat gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
water_escape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:47:
[...]

11A momenteel per fase. Boven de 6A lukt bijna de hele dag. (ochtend en einde dag niet meer)
Dan kan bij prima op 3F werken op ECO/ECO+. Is een instelling in de Zappi zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:45:
[...]

Kun je dat niet aanpassen? Dus dat hij in Eco+ modus van 1 naar 3-fase schakelt indien mogelijk / nodig om het hele overschot te gebruiken?
Nee dat kan niet automatisch, je moet kiezen. Hij gebruikt overigens wel het hele overschot (tot het maximum wat hij op 1 fase kan laden) onafhankelijk van op welke fase(n) dat overschot zit.

[ Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 19-04-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
DonJuape schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:49:
[...]

Nee dat kan niet automatisch, je moet kiezen. Hij gebruikt overigens wel het hele overschot (tot het maximum wat hij op 1 fase kan laden) onafhankelijk van op welke fase(n) dat overschot zit.
Maar hij heeft bijna de hele dag meer dan 6A op elke fase. Dan zou ik hem lekker op 3F zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Dus dan hoofdschakelaar - > Op de minste belaste fase een Aardlek B (dus dan zitten er twee aardleks op 1 fase) -> Op de Aardlek B een 16 Amp automaat en daarop de Laadpaal. De KWH Meter gaat dan tussen de Aardlek en de Automaat?

Ik heb een Busboard systeem. Ik neem aan dat dit dan helemaal bedraad wordt en geen busboard.
Peetman schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:56:
[...]

Om te beginnen dat kale koper in de beltrafo stoppen en de kabelhuls op de nuldraad in je linker aardlek vervangen door een twinhuls :)
Ik zou een aardlekautomaat aanschaffen en die direct achter de hoofdschakelaar plaatsen (vaak kan je de fase aan de ingaande kant van een aardlek goed aftappen omdat daar 2 klemmen zitten). kWh meter tussen alamat en verbruiker plaatsen.

Zie nu dat het een gebruikte newmotionpaal betreft. Die heeft zeer waarschijnlijk geen DC beveiliging, dus moet je inderdaad een type B aardlek hebben. Die zijn er vermoedelijk niet in alamat, dus dan inderdaad een losse plaatsen.

I reject your reality and substitute my own!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Inspired schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:51:
[...]

Maar hij heeft bijna de hele dag meer dan 6A op elke fase. Dan zou ik hem lekker op 3F zetten.
Waarom? Het lijkt alsof hij het overschot in zijn geheel kwijt kan met 1 fase laden in zijn auto. Het nadeel van 3-fasen ECO+ is namelijk dat het laden dan onder de 3x1,4kW stopt. Bij 1 fase ECO+ stop het laden pas onder de 1,4kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Als de Zappi dat echt niet kan (automatisch kiezen of er 1 of 3-fase nodig is om het overschot weg te laden in Eco+ modus) dan maakt dat de functie toch wel iets minder handig bruikbaar. Immers in de ochtend duurt het ook met een flinke PV installatie wel even voordat je een overschot van 18A hebt.

In dat geval zou ik hem denk ik zelf gewoon op 1-fase zetten, en vervolgens de Zappi op 32A afzekeren uiteraard alleen i.c.m. loadbalancing. Dan kan je alsnog netjes van 1,4 tot 7,2 kW overschot wegladen in Eco+ modus.

Overigens begrijp ik het ergens wel, ik ben zelf bezig om een stuk software te maken wat deze aansturing voor mijn Alfen gaat doen. Het moment bepalen om te schakelen tussen 1-fase en 3-fase laden is daarbij best lastig. Immers je wilt niet steeds wisselen tussen 1-fase en 3-fase vanwege de sessie reset die het oplevert. Zelf ga ik denk ik de laadwaardes gedurende een sessie continu opslaan in een database waardoor ik alleen schakel naar 3-fase als het overschot stabiel boven de 18A is (exacte parameters moet ik nog bepalen). Maar ik kan met voorstellen dat je op zo'n embedded ding lastig alle waardes kan opslaan gedurende langere tijd.

[ Voor 38% gewijzigd door ik222 op 19-04-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

mkanon schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:53:
Dus dan hoofdschakelaar - > Op de minste belaste fase een Aardlek B (dus dan zitten er twee aardleks op 1 fase) -> Op de Aardlek B een 16 Amp automaat en daarop de Laadpaal. De KWH Meter gaat dan tussen de Aardlek en de Automaat?

Ik heb een Busboard systeem. Ik neem aan dat dit dan helemaal bedraad wordt en geen busboard.

[...]
Hiervoor maak je inderdaad niet gebruik van het busboard. Dat lijkt aan de linkerkant maar deels gebruikt te worden. Zie zo op je foto niet waar die draad met draadeindhuls onder automaat 2 insteekt.
Momenteel heb je 3-fase aardlekautomaten, dus je hebt al meerdere aardleks per fase.
Voor de rest zoals je zegt, maar ik zou de kWh meter na de automaat plaatsen, lijkt me meer in lijn met de regel / richtlijn qua afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Maar die begrijp ik niet helemaal qua afzekeren... @ik222

De huisaansluiting is 25a per fase.
Dan zit er een aardlek achter de zonnepanelen -> net
En er zit een aardlek achter de laadpaal (Zappi met Harvi en Hub)

Fase 3 is nu 20A aan het trekken (en zal dat de hele dag doen)
Naar mijn weten mag 1 fase maximaal 16A trekken?

Welke settings zou ik moeten nakijken in de zappi? (qua afzekering)

edit: Ik denk dat 20A de max is, want hij gaat het verder overschot nu aan het net terugleveren.

[ Voor 11% gewijzigd door water_escape op 19-04-2022 12:27 ]

Water-Escape

Pagina: 1 ... 11 ... 175 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen