Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Dat zou best kunnen. Verrekenen gaat inderdaad via Leaseplanenergy en ik kan de paal ontgrendelen (ik heb de versie met snoer dus dat gaat niet). Meer is er niet te zien.MisteRMeesteR schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:04:
[...]
Kijken kan nooit kwaad. Al vermoed ik dat de koppeling met je leasemy enkel een backoffice abbo betreft i.v.m. het verrekenen en niet zo zeer de configuratie van de paal zelf.
Heb een login aangevraagd bij Alfen.
Als je reageert met een quote of @ heb je kans dat ik eerder reageerFerry34 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:09:
Super reactie jeroen!
Hoe weet de boer dan wat je hem moet betalen? Of is dat meer een "ik betaal wel iedere maand 50 euro en dat is soms te veel en soms te weinig, maar gemiddeld goed"-afspraak?Had geen zin meer om te fietsen dus sprak af met de boer 10 cent per kwh:)
Zonder registratie overzicht etcetera dus mijn werkgever kan me niet betalen
Ja en als je meer hebt teruggekregen dan je kosten zijn moet je over 2400 euro per jaar loonbelasting gaan afdragen.Dan heb ik €200 per mnd winst zodat ik mijn 2 jaar €50 per mnd terug kan krijgen, m'n €350 lader en de rfid lader die ik moet aanschaffen
Er is weinig verschil tussen openbare laadpalen en prive-laadpalen anders dan de plek waar ze staan en wie er kan laden. Maar je moet dus een laadpaal uitzoeken die je kan aansluiten op een backend. De meeste (alle?) ondersteunen dat via een simkaart en soms dus ook via ethernet en wifi. Als je geen ethernetkabel of wifi hebt dan kan je dus beter voor de sim gaan.Hoe zou zo'n backend provider voor de zaak eruit zien? Anders dan n gewone openbare laadpaal?
Je kan die laadpaal ook aan te sluiten op de krachststroom aansluiting die je nu gebruikt voor je mobiele lader. Je moet aan die laadpaal dan wel een goede kabel en stekker maken, natuurlijk. Eigenlijk bouw je dan je mobiele lader na, met als enige verschil dat die kan aansluiten op een backend en je kan verrekenen.
Ik zou zoiets nemen, deze kun je met een hangslot vergrendelen.iGadget schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:38:
[...]
Kijk, dat zijn goede tips. Ik denk dat ik met de schakelaar die ik gekocht heb prima tegelijk de fase- en nuldraad kan schakelen, maar ik twijfel of hij de laadstromen langdurig aan kan. Zie er zo snel niks over in het vodje wat erbij zat. Heb 'm even open gemaakt:
[Afbeelding]
Houdt die '10AX250V' in dat hij geschikt is voor max 10A bij 250V? En zo ja, klopt het dat hij dan max 2300W kan doen bij 230V?
In dat geval zou ik de 'max' laadstand van de Ioniq niet moeten gebruiken denk ik. Op standje 'verlaagd' trekt hij max 2000W als ik de slimme meter mag geloven.
:fill(white):strip_exif()/f/image/EMuilKXvJpbVQatH5M1GkbVV.png?f=user_large)
PV-WERKSCHAKELAAR 2P 25A
Edit: Link €19,72 bij elektramat.nl
Een goedkope mini bluetooth elm327 van ali werkt het beste is mijn ervaring...iGadget schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:48:
[...]
Heb helaas (nog) geen ervaring met 3 fasen, maar mag ik je vragen welke OBD dongle je gebruikt? Heb mijn Ioniq 28kWh sinds vorige week en wil zelf ook zoiets maken maken, maar had al gelezen dat niet elke OBD dongle even goed werkt.
Ik heb ook duurdere en bekende merken. Maar voor mijn toepassing (waarbij het buiten bereik van de telefoon komt) is een aan/uit knopje niet handig want dan verbind hij niet vanzelf.
Kan je voor mij de diepte opmeten met de kabel ingeplugd? Ik kan dat nergens vinden.Oid schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:43:
[...]
Ik heb een vaste kabel aan de easee hangen, werkt perfect! En een losse kabel in de auto voor andere laadstations.
Iemand anders met de Easee mag dat ook natuurlijk, zou er blij mee zijn.
Bij mij deze week ook de Vestel EVC04 geinstalleerd. Echter zonder de loadbalancing want ik begrijp, nadat ik de monteur heb laten terugkomen om dit te fixen, dat de LB ervoor zorgt dat deze paal in storingsmodus slaat. Vandaar dat ze de LB dus niet aansluiten. Dat zal bij jou misschien ook de reden zijn dat ie in storing gaat. Ik kreeg van Eneco-emobilty trouwens gewoon de laadpas al thuisgestuurd. Die van mijn werk/LM volgt wanneer de auto er is...DaMenaz schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:59:
Vorige week is bij mij een Vestel EVC04 gemonteerd via Eneco Emobility. Uitvoerder was BAM. Twee weken eerder de verzwaring naar 3-fasen laten uitvoeren door Liander.
Toen de monteur klaar was, stond de Vestel in storing en dat staat hij nu nog steeds. Paar keer zelf moeten bellen en nu wordt er een monteur van BAM langsgestuurd.
Waardeloos dus. Geluk bij een ongeluk dat mijn Q4 er voorlopig nog niet (....) is en ik voorlopig nog even kan dieselen.
Ik heb er verder ook niks bijgekregen. Volgens mij zou ik er een RFID-pas bij moeten hebben om de Vestel-app te kunnen koppelen. Maar ik heb niks gehad.
Lees hier nog weinig over de EVC04. Ben benieuwd naar de ervaringen.
Dat zou wel een verklaring kunnen zijn. De mijne heeft ook de loadbalancing-module er tussen. Eens kijken of dat verschil maakt. Thanks!ernestalmere schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:34:
[...]
Bij mij deze week ook de Vestel EVC04 geinstalleerd. Echter zonder de loadbalancing want ik begrijp, nadat ik de monteur heb laten terugkomen om dit te fixen, dat de LB ervoor zorgt dat deze paal in storingsmodus slaat. Vandaar dat ze de LB dus niet aansluiten. Dat zal bij jou misschien ook de reden zijn dat ie in storing gaat. Ik kreeg van Eneco-emobilty trouwens gewoon de laadpas al thuisgestuurd. Die van mijn werk/LM volgt wanneer de auto er is...
Laadpas komt bij mij met de auto. Die is er nog niet. Had Eneco aan de lijn en die gaven aan dat de Mastercard niet bij (hun) EVC04 wordt geleverd.
https://m.media-amazon.com/images/I/41AE3r4vSJS._AC_.jpg
Catch my drift?
Overigens heeft deze paal geen wifi en bt. Eneco vertelde mij vanmorgen dat de Vestel app, die ik dus ook wilde proberen, niet werkt. Ze werken helemaal niet met apps zij ze...DaMenaz schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:37:
[...]
Dat zou wel een verklaring kunnen zijn. De mijne heeft ook de loadbalancing-module er tussen. Eens kijken of dat verschil maakt. Thanks!
Laadpas komt bij mij met de auto. Die is er nog niet. Had Eneco aan de lijn en die gaven aan dat de Mastercard niet bij (hun) EVC04 wordt geleverd.
https://m.media-amazon.com/images/I/41AE3r4vSJS._AC_.jpg
Ik heb ook geen Mastercard gekregen maar 'gewoon' een Eneco laadpas..
:strip_exif()/f/image/67WgyuZvyS6gXiRswLaVXnCe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/49r55k86EWc9zBTEToaEsqGy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door ernestalmere op 08-04-2022 14:45 ]
Dat maakt niet uit, de stroom loopt tijdens het laden hoe dan ook door de schakelaar. Dus de schakelaar moet die stroom aankunnen zonder dat er dingen warm worden / smelten.Tazzy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:51:
Misschien wat geks hoor, maar je gaat toch niet afschakelen terwijl je aan het laden bent?
Ook RGN toevallig?ernestalmere schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:40:
[...]
Overigens heeft deze paal geen wifi en bt. Eneco vertelde mij vanmorgen dat de Vestel app, die ik dus ook wilde proberen, niet werkt. Ze werken helemaal niet met apps zij ze...
Ik heb ook geen Mastercard gekregen maar 'gewoon' een Eneco laadpas..
Was er al bang voor. Ik zag op de sticker aan de zijkant al dat er niks stond bij WIFI Mac:
Catch my drift?
Het gaat om het binnenwerk, die is zo gemaakt dat het water langs het leidingwerk loopt.Wenzel schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:36:
[...]
Dank voor je tip. Op de Easee website staat echter IP54. Maar een lader van Noorse makelij zal altijd degelijker zijn als een Chinese IP54 lijkt me.
We hebben in Nederland inderdaad geen eSense dus die instellingen moet je zo laten.Freezhost schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:01:
Er zijn vast mensen met een zappi, hoe stel ik deze in om alleen te laden tijdens daluren? Ik lees iets over eSense wat je moet instellen op boost timer maar we hebben hier geen eSense. Kan ik niet gewoon tijden instellen?
Ik heb als "scheduled boost" de daluren ingesteld (overigens pas vanaf 24:00 omdat doordeweeks de netbelasting van 23:00 to 24:00 nog aanzienlijk is). Mijn Zappi staat in ECO+ mode (=laden op zonnestroomoverschot) en als ik de auto dan 's avonds inplug gaat hij om 24:00 op vol vermogen laden. Boost is altijd vol vermogen.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Nee ik bedoel als vergoeding voor je gebruikte kWh. Ik heb zo'n verreken module (maar nog geen auto) zodat gebruikte kWh's aan mij worden betaald. Maar volgens mij flink onder mijn kostprijs.de Peer schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:00:
[...]
Voor je teruglevering van je zonnepanelen? Dan zou ik even in je contract kijken. En anders overstappen naar Eneco of Delta zodat je 50+ ct per kWh krijgt
The best is yet to come
Dat klopt en door die starttijden en duren op elkaar te laten aansluiten kun je het hele dalurenspectrum afdekken.Freezhost schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 18:40:
@DonJuape En heb je dit ook ingesteld voor het weekend? Zo ja hoe dan? Ik kan alleen maar een starttijd kiezen en een duur.
/f/image/1hJJxaKrAVFJ1UGvKpq4aVXh.png?f=fotoalbum_large)
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik zie diverse gebruikte 1 fase 3.7KW EV-box Homeline wallboxen op Marktplaats, maar kan nergens vinden of deze een ingebouwde DC gelijkstroombeveiliging hebben, zodat we geen dure Type B-aardlekschakelar in de meterkast nodig hebben.
Weet iemand of de EV-box Homeline wel/niet een ingebouwde gelijkstroombeveiliging heeft?
Nee die zit er niet in bij dat laadpunt.Apolopo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:24:
Wij hebben sinds kort een Renault Zoe R135 en willen een eenvoudige 1 fase wallbox voor thuisladen.
Ik zie diverse gebruikte 1 fase 3.7KW EV-box Homeline wallboxen op Marktplaats, maar kan nergens vinden of deze een ingebouwde DC gelijkstroombeveiliging hebben, zodat we geen dure Type B-aardlekschakelar in de meterkast nodig hebben.
Weet iemand of de EV-box Homeline wel/niet een ingebouwde gelijkstroombeveiliging heeft?
Is een Tesla Wall Connector gen 3 geen goede oplossing? Die zijn relatief goedkoop, werken prima en hebben wel ingebouwde DC lekdetectie vanaf de gen 3.
Jazeker.Apolopo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:38:
Dank je, Ik dacht dat een Tesla wall connector alleen met Tesla autos werkte, maar die zou dus ook met een Zoe moeten werken?
Ja hoor, dat werkt gewoon, kun je instellen met dip switches in het apparaat dat hij alle auto’s laadt.Apolopo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:38:
Dank je, Ik dacht dat een Tesla wall connector alleen met Tesla autos werkte, maar die zou dus ook met een Zoe moeten werken?
Een TWC heeft altijd een vast kabel als het goed is.Apolopo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:12:
ok, dank jullie. Ik zie dat de goedkoopste Tesla wall connectors gen 3 op Marktplaats 425 euro is en dan zonder kabel. Tot nu toe is de goedkoopste nieuwe wallbox met kabel die ik gevonden heb een Heidelberg Home Eco voor circa 500 euro. Ik had gehoopt dat ik een gebruikte wallbox met gelijkstroombeveiliging voor onder de 300 euro kon scoren, maar mischien is dat niet reeel :-)
Via web interface.ik222 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:46:
[...]
Ja hoor, dat werkt gewoon, kun je instellen met dip switches in het apparaat dat hij alle auto’s laadt.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 08-04-2022 22:21 ]
Wat ik zeg, hij is in de binnenzijde zo gemaakt dat er geen water bij kan komen.Wenzel schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:36:
[...]
Dank voor je tip. Op de Easee website staat echter IP54. Maar een lader van Noorse makelij zal altijd degelijker zijn als een Chinese IP54 lijkt me.
:strip_exif()/f/image/6P5F9rfqSUiHvOOHN9fpMLFf.jpg?f=fotoalbum_large)
Bekijk ook dit Youtube filmpje:
YouTube: Is This the Easee Charger Really That Easy To Install?
[ Voor 9% gewijzigd door mr_jows op 09-04-2022 14:36 . Reden: Youtube ]
Ik had 10 cent per kwh afgesproken en de eerste 2 maanden iedere dag uitgerekend en kwam ongeveer op dat bedrag van €50 uit.JeroenE schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:35:
[...]
Als je reageert met een quote of @ heb je kans dat ik eerder reageer
[...]
Hoe weet de boer dan wat je hem moet betalen? Of is dat meer een "ik betaal wel iedere maand 50 euro en dat is soms te veel en soms te weinig, maar gemiddeld goed"-afspraak?
[...]
Ja en als je meer hebt teruggekregen dan je kosten zijn moet je over 2400 euro per jaar loonbelasting gaan afdragen.
[...]
Er is weinig verschil tussen openbare laadpalen en prive-laadpalen anders dan de plek waar ze staan en wie er kan laden. Maar je moet dus een laadpaal uitzoeken die je kan aansluiten op een backend. De meeste (alle?) ondersteunen dat via een simkaart en soms dus ook via ethernet en wifi. Als je geen ethernetkabel of wifi hebt dan kan je dus beter voor de sim gaan.
Je kan die laadpaal ook aan te sluiten op de krachststroom aansluiting die je nu gebruikt voor je mobiele lader. Je moet aan die laadpaal dan wel een goede kabel en stekker maken, natuurlijk. Eigenlijk bouw je dan je mobiele lader na, met als enige verschil dat die kan aansluiten op een backend en je kan verrekenen.
Stom want ik had dat ook op de app van kia kunnen zien...maandelijks verbruik

Loonbelasting over meer dan m'n kosten
De kosten weet de belastingdienst niet want ik betaal de boer contant ?
Ik zal sim en wifi moeten hebben want bereik is matig hier.
Aansluiting...het meest ideale zou een krachtstroom stekker zijn , want dan zou ik 'm makkelijk kunnen aansluiten en eventueel uittrekken wanneer ik mocht verhuizen.
Ik probeer me in te lezen wat betreft backend office, want ik wil t niet aan de grote klok hangen aan de boer en werkgever
Op deze manier krijgt of betaalt niemand teveel, maar kan ik mijn kosten s terug krijgen.
Ongeveer 16,5 cm dit is een Easee laadkabelSjabba1979 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:33:
[...]
Kan je voor mij de diepte opmeten met de kabel ingeplugd? Ik kan dat nergens vinden.
Iemand anders met de Easee mag dat ook natuurlijk, zou er blij mee zijn.
:strip_exif()/f/image/YevDhJJbsnVCF3VQ5raZTA1u.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu zag ik wat andere aanbieders die wat goedkoper zijn maar idealiter wil ik “geen” hosting abbo. Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is? Of weet iemand een goedkopere oplossing dan ev-flux bijvoorbeeld?
Alvast dank!
Dat maakt het alleen maar erger voor jou als je controle krijgt. Als je niet kan aantonen wat de kosten zijn is dus de hele vergoeding die je krijgt aan te merken als loon. De kans dat je controle krijgt is heel laag.Ferry34 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:26:
Loonbelasting over meer dan m'n kosten
De kosten weet de belastingdienst niet want ik betaal de boer contant ?
Volgens mij werken de meeste palen met 1 optie, al zullen er vast wel zijn die een soort fallback hebben.Ik zal sim en wifi moeten hebben want bereik is matig hier.
In de laadpaal heb je meestal schroefterminals waar je de elektriciteitskabel op aan moet sluiten. Daar moet je dus een kabel monteren met aan de andere kant een stekker die past in het "stopcontact" wat je hebt.Aansluiting...het meest ideale zou een krachtstroom stekker zijn , want dan zou ik 'm makkelijk kunnen aansluiten en eventueel uittrekken wanneer ik mocht verhuizen.
Ik had net nog een ingeving waardoor t veel goedkoper zou worden voor mij, aangezien t zonde is omdat ik al een 3x16a mobiele lader heb met krachtstroom stekker.JeroenE schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:38:
[...]
Dat maakt het alleen maar erger voor jou als je controle krijgt. Als je niet kan aantonen wat de kosten zijn is dus de hele vergoeding die je krijgt aan te merken als loon. De kans dat je controle krijgt is heel laag.
[...]
Volgens mij werken de meeste palen met 1 optie, al zullen er vast wel zijn die een soort fallback hebben.
[...]
In de laadpaal heb je meestal schroefterminals waar je de elektriciteitskabel op aan moet sluiten. Daar moet je dus een kabel monteren met aan de andere kant een stekker die past in het "stopcontact" wat je hebt.
Mijn bedrijf vergoedt wel eventuele thuisladers, mensen die hun auto zelf opladen en ik meen iets van 20 cent per kwh.
Het is me niet helemaal duidelijk wat ze nodig hebben, maar als ik er een verbruiksmeter tussen zou plaatsen en deze zou een soort van overzicht kunnen sturen alszijnde n backend office overzicht.
Dan zou ik geen dure rfid lader hoeven te kopen en laten installeren, want ik denk dat ik zo maar 1.000 euro kwijt zou zijn.
Bestaat zo'n kwh meter die gewoon bij of tussen de lader gemonteerd kan worden en een overzicht kan maken?
Ik heb een "gewone" kWh meter in mijn meterkast voor mijn laadpunt. Eens per kwartaal maak ik een foto van de stand en declareer op die manier bij mijn werkgever/leasemaatschappij.Ferry34 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:47:
[...]
Ik had net nog een ingeving waardoor t veel goedkoper zou worden voor mij, aangezien t zonde is omdat ik al een 3x16a mobiele lader heb met krachtstroom stekker.
Mijn bedrijf vergoedt wel eventuele thuisladers, mensen die hun auto zelf opladen en ik meen iets van 20 cent per kwh.
Het is me niet helemaal duidelijk wat ze nodig hebben, maar als ik er een verbruiksmeter tussen zou plaatsen en deze zou een soort van overzicht kunnen sturen alszijnde n backend office overzicht.
Dan zou ik geen dure rfid lader hoeven te kopen en laten installeren, want ik denk dat ik zo maar 1.000 euro kwijt zou zijn.
Bestaat zo'n kwh meter die gewoon bij of tussen de lader gemonteerd kan worden en een overzicht kan maken?
:strip_exif()/f/image/ZT5Tc2g0RyTUzC0o2gqBT7X6.jpg?f=fotoalbum_large)
- een Iskra AM550 TD-2 (3-fase) slimme meter
- een Alfen Eve Single Pro-Line laadpaal (verbonden met de P1 voor loadbalancing)
- een raspberry Pi met Domoticz (verbonden met de P1 voor het uitlezen vh energieverbruik
De P1 splitter die de installateur leverde werkte niet in deze combinatie en zorgde ervoor dat wanneer beide waren ingeplugd de laadpaal continue in 'Faulted' vloog (in de Vattenfall InCharge backend) en het laden op het failsafe vermogen ging (6 KW) omdat er geen verbinding met de slimme meter was. Volgens de installateur werkte de splitter wel in andere scenario's, dus lag het aan deze specifieke combinatie. Gelukkig werkt de speciale splitter van Iungo dus wel gewoon.
Ik denk het niet. Zoals @DonJuape als schrijft gebruik je dan een kWh-meter en maak je een foto zodat je het kan declareren (werkt prima, zo doe ik het zelf ook).Ferry34 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:47:
Het lijkt mij handiger als je eerst eens aan je werkgever moet navragen wat er allemaal mogelijk is en wat zij dan in verschillende scenario's willen ontvangen.
Als zij per se een RFID pasje willen gebruiken (waarmee je jouw verhaal begon) dan is dat inderdaad totaal anders dan wanneer je ook een foto van een kWh-meter mag gebruiken. Wie weet hebben ze nog wel een andere optie.
Een privé auto laden met een zakelijke pas kan ook. Fraude kan altijd als je wil.Patrick80 schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:12:
Foto van een kwh meter lijkt mij geen houdbare zaak. Aangezien je dan ook prive kan laden, en je werkgever betaald dat. Bijzonder dat sommige dat goedkeuren
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Bedoel je privé ivm een secundaire auto of bijv. visite? Want dat is inderdaad iets waar je op deze manier gemakkelijk mee kunt sjoemelen.Patrick80 schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:12:
Foto van een kwh meter lijkt mij geen houdbare zaak. Aangezien je dan ook prive kan laden, en je werkgever betaald dat. Bijzonder dat sommige dat goedkeuren
Met een benzine/diesel tankpas valt dit op door een extra sessie en extra verbruik in korte tijd. Bij een EV geef je het totaal aan kWh's in bijv. een kwartaal door ipv de afzonderlijke sessies, daar is natuurlijk wat gemakkelijker mee te frauderen.Erwin_83 schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:26:
[...]
Een privé auto laden met een zakelijke pas kan ook. Fraude kan altijd als je wil.
[ Voor 35% gewijzigd door Taro op 10-04-2022 16:38 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Hoezo? Net als zoveel zaken tussen werkgever en werknemer gaat dit op basis van vertrouwen. Lijkt me dat er iets anders mis is als je als werkgever alles moet dichttimmeren om fraude te voorkomen. Je werkgever is geen anonieme instantie en het lijkt me dat de meeste werknemers niet proberen hun werkgever op te lichten (zoals ze dat bij de belastingdienst of verzekeringsmaatschappij misschien wel zouden doen).Patrick80 schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:12:
Oplichten en frauderen kan altijd, zowel met BEV als ICE, (en nog heel veel andere dingen). Maar vroeg of laat loop je tegen de lamp en is de schade veel groter dan het bescheiden voordeel dat je hiermee zou behalen.Patrick80 schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:12:
Fraudeurs moeten bestraft worden. Maar het kan niet zo zijn dat we de hele maatschappij op slot zetten omdat er ook enkele fraudeurs zijn.
In deze discussie gaat het om iemand die al twee jaar het laden zelf betaalt en nu zoekt naar een manier om dit op reële basis aan werkgever door te belasten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk als werkgever ook op basis van een eigen opgave van de werknemer prima een declaratie kan accepteren. Ik kan best beoordelen of het verbruik een beetje in lijn ligt met de gereden km.
[ Voor 12% gewijzigd door eltron op 10-04-2022 21:28 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
De ACE installer is gedownload (windows) account met paswoord van Alfen gekregen.
Draadloos krijg ik geen verbinding want thuisnetwerk vindt de laadpaal niet.
Rechtstreeks verbinding gemaakt tussen de laadpaal (RJ45 poort links boven in de paal) en een UTP Cat 6 kabel naar de ethernetpoort van de pc. Krijg nog geen verbinding.
Je dient toch het vast IP adres te gebruiken zoals opgegeven in de handleiding?
Wat doe ik verkeerd?
Bedoeling is softwarematig de laadvermogens van de (mono 32A) paal te verlagen en te verhogen.
Staat nu op max. 18A ingesteld.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 10-04-2022 19:41 ]
De Alfen met de UTP kabel bedraad verbinden vanuit de laadpaal (RJ45) naar de ethernetpoort van de router geeft zelfs geen signaal op de routerpoort.
Hij vindt in elk geval niet automatisch een IP-adres.
Daarom dat ik hem rechtstreeks heb proberen aan te sluiten (de installateur kon dit wel toen hij het vermogen via de software terug gebracht heeft van 32A naar 18A).
De installateur gaf de raad de Alfen App te gebruiken ipv de installer. Maar de app vraagt om een IP adres in te vullen en dat heb of vind ik dus niet. Dat is mijn startprobleem.
[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 10-04-2022 20:22 ]
Link krijgen moet je sowieso, anders is je kabel niet goed of de netwerkpoort aan een van beide kanten defect.IvoB2 schreef op zondag 10 april 2022 @ 20:19:
De Alfen zit blijkbaar niet draadloos op de router (werkt op 4G voor back end).
De Alfen met de UTP kabel bedraad verbinden vanuit de laadpaal (RJ45) naar de ethernetpoort van de router geeft zelfs geen signaal op de routerpoort.
Hij vindt in elk geval niet automatisch een IP-adres.
Daarom dat ik hem rechtstreeks heb proberen aan te sluiten (de installateur kon dit wel toen hij het vermogen via de software terug gebracht heeft van 32A naar 18A).
Ik zal de paal nog eens openvijzen (leuk werkje T20 tegen de muur) en de verbinding in de paal controleren en een andere kabel proberen.
Poorten gaan het waarschijnlijk niet zijn want ethernetpoort op pc en router werken met andere verbindingen en op de poort van de paal werd enige tijd geleden nog door de installateur ingelogd.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 10-04-2022 21:06 ]
Wellicht handmatig een IP adres ingeven? Zie onderstaande link:IvoB2 schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:04:
Thx voor het meedenken.
Ik zal de paal nog eens openvijzen (leuk werkje T20 tegen de muur) en de verbinding in de paal controleren en een andere kabel proberen.
Poorten gaan het waarschijnlijk niet zijn want ethernetpoort op pc en router werken met andere verbindingen en op de poort van de paal werd enige tijd geleden nog door de installateur ingelogd.
https://knowledge.alfen.c...e+charger+do+not+match%3F
prachtig woord dat we in NL niet gewoon zijn, openvijzen
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Nee, de standaardwaarde is een vast IP-adres 169.254.1.10. Vandaag toevallig nog gebruikt. Je zal dus zelf je netwerkkaart in hetzelfde subnet moeten zetten.ik222 schreef op zondag 10 april 2022 @ 19:46:
De Alfen vraagt voor zover ik weet standaard om een IP adres via DHCP. Dus aansluiten op je router en dan zou de Alfen tool hem moeten vinden.
Je kan wel, als je eenmaal verbinding hebt, zelf een ander vast IP-adres geven, maar geen DHCP.
[EDIT] ow, dat is dezelfde link als de post boven mij
[ Voor 4% gewijzigd door Pinobigbird op 10-04-2022 23:40 ]
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Ik heb voor dezelfde overweging gestaan (maar dan met een Hyundai Ioniq). Die wil ook max 1 fase laden.Apolopo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:24:
Wij hebben sinds kort een Renault Zoe R135 en willen een eenvoudige 1 fase wallbox voor thuisladen.
Ik kwam na mijn huiswerk tot de volgende conclusies
- goedkoopste is een 2ehands Newmotion unit, of idd die EV-box dingen. Maar die doen max 3.7kw en je hebt er geloof ik een abonnement bij nodig, je moet altijd de kabel er weer in prikken, soms zelfs authenticeren... en je hebt de DC beveiliging nog extra nodig in de meterkast. Dan zit je al met al ook zo op 300-350 euro. Ik vind ze ook niet mooi
- Je kan ook zelf gaan knutselen voor een vergelijkbaar bedrag, is hier ook een topic over te vinden. Daar voelde ik me toch iets minder goed bij haha.
- Tesla gen3 van Marktplaats. Die heb je wel voor €400-450 via Marktplaats. Simpel aan te sluiten, DC lekstroom zit erin. Kabel eraan vast; plug & play. Toekomstvast want klaar voor driefase, maar kan ook op 1 fase sneller laden dan de bovenstaande oplossingen. Nadeel is dat ze niet standaard loadbalancen, maar dat lukt je sowieso niet voor dit geld.
- Wallbox Pulsar Plus. Die doet alles wat de Tesla gen3 doet, maar heeft de mogelijkheid tot loadbalancing zowel via een API als via een module in je meterkast. Dat moet zo €700+ opleveren, maar dat vond ik wel de meest complete oplossing, voor een te overwegen prijs.
In plaats van dat we loadbalancen, heb ik een meterkast verzwaring (van 1x 25A) naar 3x 25A aangevraagd. Daarvan ga ik 1x 25A aan de laadpaal toewijzen, en 2x 25A aan de verdere huisinstallatie (waaronder een inductieplaat en mogelijk in de toekomst een warmtepomp). In principe kan ie daardoor gewoon altijd met vol vermogen laden. Als er een 3fase auto komt zien we wel weer verder... Met een beetje geluk kan de gen3 dan wel met een api loadbalancen. Hardwarematig is het mogelijk, de software beperkt.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Bij mij werkt het toch echt via DHCP, waarschijnlijk neemt hij dan dat IP adres aan als er geen adres via DHCP kan worden verkregen.Pinobigbird schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:38:
[...]
Nee, de standaardwaarde is een vast IP-adres 169.254.1.10. Vandaag toevallig nog gebruikt. Je zal dus zelf je netwerkkaart in hetzelfde subnet moeten zetten.
Je kan wel, als je eenmaal verbinding hebt, zelf een ander vast IP-adres geven, maar geen DHCP.
Klopt het moet op basis van vertrouwen. Maar dat is het zelfde als prive rijden in een bedrijfsbus. Ik heb getekend voor 0km maar de belastingdienst vindt dat niet genoeg en daardoor zit er ook een blackbox in. Dat het tussen de werkgever en werknemer een vertrouwens zaak is snap ik. Maar ben bang dat de belasting dienst dit niet zo ziet en het niet gaat accepteren. En dat ze het gaan mee tellen met je loon, als je niet kan aantonen dat alles zakelijk was.DonJuape schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:32:
[...]
Hoezo? Net als zoveel zaken tussen werkgever en werknemer gaat dit op basis van vertrouwen. Lijkt me dat er iets anders mis is als je als werkgever alles moet dichttimmeren om fraude te voorkomen. Je werkgever is geen anonieme instantie en het lijkt me dat de meeste werknemers niet proberen hun werkgever op te lichten (zoals ze dat bij de belastingdienst of verzekeringsmaatschappij misschien wel zouden doen).
Hoe gaat het loadbalancing via een API in zijn werk ?Richh schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:19:
[...]
• Wallbox Pulsar Plus. Die doet alles wat de Tesla gen3 doet, maar heeft de mogelijkheid tot loadbalancing zowel via een API als via een module in je meterkast. Dat moet zo €700+ opleveren, maar dat vond ik wel de meest complete oplossing, voor een te overwegen prijs.
Heb er nooit over gelezen, heb hier wel interesse naar.
Thx, dus als ik het goed begrijp is het IP adres van de Alfen paal steeds 169.254.1.10 en dien ik dat in te vullen als het IP adres van de laadpaal?Pinobigbird schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:38:
[...]
Nee, de standaardwaarde is een vast IP-adres 169.254.1.10. Vandaag toevallig nog gebruikt. Je zal dus zelf je netwerkkaart in hetzelfde subnet moeten zetten.
Je kan via de app aan de Wallbox vertellen met hoeveel ampere hij mag laden. Die commando's kan je zelf ook sturen natuurlijk.Patrick80 schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:36:
[...]
Hoe gaat het loadbalancing via een API in zijn werk ?
Heb er nooit over gelezen, heb hier wel interesse naar.
De meest simpele oplossing is om bijvoorbeeld Home Assistant te draaien. Je sluit je slimme meter aan middels een P1 kabel, en gebruikt de Wallbox integratie om daar weer verbinding mee te maken.
Vervolgens zal je zelf iets moeten schrijven, een regel in de zin van 'als slimme meter >24a energie verbruikt, zet maximaal vermogen van de wallbox even op 10a' bijvoorbeeld. Of, als je digitaal kan bepalen dat je kookplaat/oven/vaatwasser/enz aan staat, dat je dan de wallbox afschaalt.
Ik heb uiteindelijk dus voor de Tesla paal gekozen (waar je dit alleen de eerste 5 minuten kan aanpassen) en heb dit uiteindelijk nooit zelf toegepast, maar ik zou niet weten waarom dit niet werkt.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ja, als ik mijn prive EV auto zou laden met m'n zakelijk tag wordt het ook vergoed. Net zoals dat ik eerst m'n priveauto met m'n tankpas kon voltanken. (niet dat ik dit trouwens doe </disclaimer>)Patrick80 schreef op zondag 10 april 2022 @ 15:12:
Als mensen misbruik willen maken vinden ze heus wel een manier.
Nog niet specifiek (misschien via update), maar als jij m overdag aan de lader hangt en er schijnt volop zon, dan maak je sowieso gebruik van je panelen.DonJuape schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:17:
Een collega overweegt een Easee. Kan deze op zonnestroom-overschot laden?
Of je dan langer laadt en slechts een deel van je opbrengst naar je auto gaat of je op vol vermogen laadt en eveneens een deel van je opbrengst gebruikt. Per saldo komt het op hetzelfde neer toch?
Ik snap dat hele “voordeel” niet van zo’n optie.
Nou het zou mooi zijn als hij alleen laadt van de zonnestroom, en dus niet de rest van het net pakt. Daarmee bedoel ik dat de snelheid van laden dus aangepast wordt aan de hoeveelheid zonnestroom.mr_jows schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:51:
[...]
Nog niet specifiek (misschien via update), maar als jij m overdag aan de lader hangt en er schijnt volop zon, dan maak je sowieso gebruik van je panelen.
Of je dan langer laadt en slechts een deel van je opbrengst naar je auto gaat of je op vol vermogen laadt en eveneens een deel van je opbrengst gebruikt. Per saldo komt het op hetzelfde neer toch?
Momenteel in Nederland totaal niet interessant overigens, want we kunnen salderen. Maar als dat in de toekomst ooit verandert, dan kan het interessant worden.
In BE dus wel want de terugdraaiende teller is er niet meer en de tarieven voor injectie zijn om te lachen.de Peer schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:55:
[...]
Nou het zou mooi zijn als hij alleen laadt van de zonnestroom, en dus niet de rest van het net pakt. Daarmee bedoel ik dat de snelheid van laden dus aangepast wordt aan de hoeveelheid zonnestroom.
Momenteel in Nederland totaal niet interessant overigens, want we kunnen salderen. Maar als dat in de toekomst ooit verandert, dan kan het interessant worden.
In mijn geval kan in dan gewoon in stukjes en beetjes laden omdat hij overdag toch stilstaat.
Inderdaad.Superflip schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:58:
[...]
In BE dus wel want de terugdraaiende teller is er niet meer en de tarieven voor injectie zijn om te lachen.
In mijn geval kan in dan gewoon in stukjes en beetjes laden omdat hij overdag toch stilstaat.
Daarom dat ik ook op zoek ben hoe ik mijn Alfen met een lager/hoger vermogen kan laten laden.
Afhankelijk van de (stabiele) zonneschijn kan ik dan langer op zonnestroom laden ipv van het net af te nemen.
Ivm de vergoeding werkgever: via net wordt dat uiteraard ook vergoed maar aan ongeveer de netprijs. Idem indien de stroom van de zonnepanelen komt maar daar is de "prijs" niet de netprijs maar de veel lagere injectieprijs (en de vergoeding blijft gelijk). Daar zit, indien geen saldering, het voordeel.
Tarieven voor injectieprijs zijn er trouwens niet altijd zo laag. Je hebt ook hogere injectietarieven maar deze gaan dan weer samen met hogere afnameprijs. Waarbij de afnameprijs dan nog eens over de seizoenen gelijk blijft en de injectieprijs variabel is (= hoge productie, lage prijs - lage productie hoge prijs bij gelijke afnameprijs). Daarom kies ik liever bewust voor een vast contract met lage injectieprijs maar ook lage afnameprijs (6/25).
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 11-04-2022 10:08 ]
Kijk eens naar Eneco en mijnenergie als aanbieders. Hun injectietarieven zijn echt wel goed (20ct/kWh) en hun afnameprijzen niet eens veel hoger.Superflip schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:58:
[...]
In BE dus wel want de terugdraaiende teller is er niet meer en de tarieven voor injectie zijn om te lachen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dit kan vrij eenvoudig via hun ACE service applicatie. Doe ik ook.IvoB2 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:06:
[...]
Daarom dat ik ook op zoek ben hoe ik mijn Alfen met een lager/hoger vermogen kan laten laden.
Echter is dat statisch. Je kunt het alleen zelf instellen op een bepaalde waarde.
Liever zou je het koppelen aan de beschikbare hoeveelheid zon.
Dat zal vast via een update mogelijk worden.de Peer schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:55:
[...]
Nou het zou mooi zijn als hij alleen laadt van de zonnestroom, en dus niet de rest van het net pakt. Daarmee bedoel ik dat de snelheid van laden dus aangepast wordt aan de hoeveelheid zonnestroom.
Maar of je dan wel of niet kan salderen gaat toch niet op? Je saldeert alleen de stroom die je niet gebruikt en dus teveel opbrengt. Ik lever nu zon 2500KWh terug. Op basis van 20k km per jaar kwam ik op +- 3000KWh uit.
Of te wel, dat heft elkaar toch op dan?
omdat je kan salderen ja. Als dat straks niet meer kan wordt het belangrijker om tijdens de zonne-uren te laden.mr_jows schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:56:
[...]
Dat zal vast via een update mogelijk worden.
Maar of je dan wel of niet kan salderen gaat toch niet op? Je saldeert alleen de stroom die je niet gebruikt en dus teveel opbrengt. Ik lever nu zon 2500KWh terug. Op basis van 20k km per jaar kwam ik op +- 3000KWh uit.
Of te wel, dat heft elkaar toch op dan?
Nu maakt het niet uit of je in de zon of in het donker laadt.
Heb net bericht gestuurd naar personeelszaken en gevraagd wat ze nodig hebben aan informatie zodat ik een vergoeding kan krijgen.JeroenE schreef op zondag 10 april 2022 @ 08:07:
[...]
Ik denk het niet. Zoals @DonJuape als schrijft gebruik je dan een kWh-meter en maak je een foto zodat je het kan declareren (werkt prima, zo doe ik het zelf ook).
Het lijkt mij handiger als je eerst eens aan je werkgever moet navragen wat er allemaal mogelijk is en wat zij dan in verschillende scenario's willen ontvangen.
Als zij per se een RFID pasje willen gebruiken (waarmee je jouw verhaal begon) dan is dat inderdaad totaal anders dan wanneer je ook een foto van een kWh-meter mag gebruiken. Wie weet hebben ze nog wel een andere optie.
Situatie uitgelegd dus even afwachten.
Tnx!
Voordeel is nu nog beperkt, ivm salderingsmogelijkheid. Dat gaat echter verdwijnen waardoor je niet meer het volle stroomtarief (incl energiebelasting en btw etc.) krijgt, maar een vrij marginale vergoedingmr_jows schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:51:
[...]
Nog niet specifiek (misschien via update), maar als jij m overdag aan de lader hangt en er schijnt volop zon, dan maak je sowieso gebruik van je panelen.
Als het net in jouw omgeving al overbelast is worden de zonnepanelen ook nu al uitgeschakeld waardoor je minder stroom produceert.
Voor beide is de oplossing om de zonnestroom in je autobatterij te stoppen. Sommige laders zijn in staat om daarin te optimaliseren; bij de Zappi kun je bijvoorbeeld instellen dat uitsluitend geladen wordt als er overproductie is. Dat betekent dan dat hij niet laadt als er te weinig zon of teveel andere gebruikers zijn. Je kunt ook instellen dat hij met een minimale stroom laadt waarbij hij een eventueel tekort aan overproductie aanvult uit het net en je dus wel altijd laadt, maar wel zoveel mogelijk zonnestroom.
Voor de meesten nu nog niet belangrijk en toekomstmuziek, maar als je nu een keus wilt maken waar je 5 jaar of langer mee voort kunt dan is het een relevante overweging voor hen die zonnepanelen hebben of die de komende tijd gaan aanschaffen.
Precies, maar als je m dan toch overdag gaat laden, dan maakt het toch niet uit of hij op zonneenergie laadt? Want dan verbruik je bij het laden waarschijnlijk meer dan je oplevert. Of te wel, je gebruikt feitelijk al meer, waardoor je het extra dat je normalitair teveel opwekte gebruikt voor je auto i.p.v. saldeert.de Peer schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:01:
[...]
omdat je kan salderen ja. Als dat straks niet meer kan wordt het belangrijker om tijdens de zonne-uren te laden.
Nu maakt het niet uit of je in de zon of in het donker laadt.
Ik saldeer alleen als ik meer opwek dan gebruik in mn woning op een specifieke dag. Nogmaals, ik zie t voordeel niet, maar misschien zie ik iets over
het hoofd.

Het issue is dat als je bijvoorbeeld 5,5kW teruglevert en de auto dan met 11kW gaat laden er alsnog 5,5kW uit het net komt. De auto is dan twee keer zo snel vol door gebruik te maken van netstroom terwijl de auto beter twee keer zo lang met 5,5kW had kunnen laden. Dan had je immers niet de stroom voor de halve accu van de leverancier hoeven te kopen om ze daarna tegen een veel lagere prijs weer terug te leveren.mr_jows schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:52:
[...]
Precies, maar als je m dan toch overdag gaat laden, dan maakt het toch niet uit of hij op zonneenergie laadt? Want dan verbruik je bij het laden waarschijnlijk meer dan je oplevert. Of te wel, je gebruikt feitelijk al meer, waardoor je het extra dat je normalitair teveel opwekte gebruikt voor je auto i.p.v. saldeert.
Ik saldeer alleen als ik meer opwek dan gebruik in mn woning op een specifieke dag. Nogmaals, ik zie t voordeel niet, maar misschien zie ik iets over
het hoofd.
Nogmaals zolang je kan salderen maakt het allemaal niets uit financieel gezien, als salderen verdwijnt wel omdat je voor geleverde stroom minder terugkrijgt dan je voor afgenomen stroom betaalt.
Oke, nou ja… weer wat geleerd. Hoe dan ook, Easee werkt samen met Jedlix en daarmee kun je eind dit jaar ook de Easee configureren waarmee je alleen op zonnestroom kunt laden.ik222 schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:57:
[...]
Het issue is dat als je bijvoorbeeld 5,5kW teruglevert en de auto dan met 11kW gaat laden er alsnog 5,5kW uit het net komt. De auto is dan twee keer zo snel vol door gebruik te maken van netstroom terwijl de auto beter twee keer zo lang met 5,5kW had kunnen laden. Dan had je immers niet de stroom voor de halve accu van de leverancier hoeven te kopen om ze daarna tegen een veel lagere prijs weer terug te leveren.
Nogmaals zolang je kan salderen maakt het allemaal niets uit financieel gezien, als salderen verdwijnt wel omdat je voor geleverde stroom minder terugkrijgt dan je voor afgenomen stroom betaalt.
https://www.jedlix.com/en...ilable-in-the-jedlix-app/
Good news for all EV drivers with an Easee Charging Robot; thanks to the recent collaboration between Jedlix and Easee it is now possible to connect your Easee charging robot to Jedlix, allowing you to charge your electric vehicle in a cheaper and greener way.
Connecting your Easee account in the Jedlix app is simple and can be set up in no time. After setting up, the service will automatically create an optimal charging plan based on the input and settings in the app. Besides optimizing your own energy bill the smart charging is aggregated in a “virtual power plant” to balance renewable energy on the grid. The result? A lower energy bill by charging on the lowest rates of your off-peak/dynamic tariff and a cashback for keeping the grid in balance. By doing so you also support the integration of renewable energy. Later this year support for charging on your home solar panels becomes available, as well.
The Jedlix smart charging app with support for Easee is free and now available in Norway, Germany, Belgium, The Netherlands, The UK, and Switzerland. Connect your Easee Charging Robot with Jedlix now, save on your energy costs, and help the transition to a greener future. The app registers all (smart) charging costs and allows you to create an overview of all home charging. Ideal for users who want to keep track of their home charging costs and smart charging results.
Je kan voor een laad- of tankpas ook niet bewijzen dat er nooit privé mee is geladen of gebruikt. Volgens die redenatie zou dus niemand een laad- of tankpas kunnen krijgen. Maar alle berijders die een auto van de zaak hebben krijgen die wel. Dus ik verwacht dat het z'n vaart niet al lopen.Patrick80 schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:25:
Maar ben bang dat de belasting dienst dit niet zo ziet en het niet gaat accepteren. En dat ze het gaan mee tellen met je loon, als je niet kan aantonen dat alles zakelijk was.
Wij hebben thuis een Newmotion laadpaal (nu Shell Recharge), welke ik voorheen bediende met een MTC tankpas voor een leaseauto. Echter, deze auto is weg en hier komt een andere EV voor in de plaats. Deze staat op mijn bedrijf, en ik wil mijzelf maandelijks factureren. Dit gebeurde tot op heden ook (via MTC/newmotion). Wat is hier een geschikte pas voor? Is hier uberhaupt een pas voor zonder starttarief/transactiekosten?
De paal staat namelijk op mijn privé naam, en ik neem zakelijk stroom af (van mijzelf). Enige pas die ik tot nu heb aangevraagd is een ANWB laadpas en ik wilde een Shell Recharge pas aanvragen.
Ik kan de paal wel openzetten voor gebruik, maar ik wil juist de thuis opgewekte/geleverde stroom aan mijzelf factureren.
Ik zou al blij zijn indien het statisch zou werken.de Peer schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:32:
[...]
Dit kan vrij eenvoudig via hun ACE service applicatie. Doe ik ook.
Echter is dat statisch. Je kunt het alleen zelf instellen op een bepaalde waarde.
Liever zou je het koppelen aan de beschikbare hoeveelheid zon.
Probleem is dat ik geen verbinding krijg tussen ACE Service Installer en mijn laadpaal - zie mijn tussenkomsten hiervoor.
Hangt volledig van de situatie af.mr_jows schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:52:
[...]
Precies, maar als je m dan toch overdag gaat laden, dan maakt het toch niet uit of hij op zonneenergie laadt? Want dan verbruik je bij het laden waarschijnlijk meer dan je oplevert. Of te wel, je gebruikt feitelijk al meer, waardoor je het extra dat je normalitair teveel opwekte gebruikt voor je auto i.p.v. saldeert.
het hoofd.
Ik heb bv. geen saldering meer, mijn injectietarief bedraagt (vast) 6.4 c€/kWh en mijn vast afnametarief 25,13 c€/kWh. De laadvergoeding (gemeten op de MID kWh van de laadpaal, dus wat er effectief AC richting autoaccu gaat) bedraagt nu echter een 33 c€/kWh (ivm aangepaste BTW tarieven zakt dit waarschijnlijk naar een 28.5 c€ kWh.
Wanneer ik dus 'thuis laad zonder zonnestroom (bv. tijdens de nacht) "kost" mij dit laden niets.
Wanneer ik overdag puur op zonnestroom laad kost het alleen niets maar brengt het bovendien per geladen kWh ook nog eens 22 tot 26.6 c€/kWh extra op.
En vele geladen kWh op bij voorkeur zonnestroom zie je dan niet zomaar over het hoofd.
Gezien mijn laadpaa (Alfen SPL)l niet kan sturen volgens de zon stel ik hem vast in op bv. 2.5 kW. Maar dan loop je op een zonnige dag wel verschillende kWh mis die alsnog naar het net gaan.
Ik weet het, het is een luxeprobleem. Alleen maar om duidelijk te maken wat je over het hoofd ziet indien een andere situatie van toepassing is.
Zoals reeds geschreven, je kan met een laadpas voor elektriciteit net zo goed frauderen als met een laadpas voor benzine of diesel.JeroenE schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:32:
[...]
Je kan voor een laad- of tankpas ook niet bewijzen dat er nooit privé mee is geladen of gebruikt. Volgens die redenatie zou dus niemand een laad- of tankpas kunnen krijgen. Maar alle berijders die een auto van de zaak hebben krijgen die wel. Dus ik verwacht dat het z'n vaart niet al lopen.
Maar vroeg of laat komt dit - ook elektrisch - dan toch uit. Want de km-stand van het voertuig waarvoor de laadpas geldt strookt dan niet meer met een normaal verbruik. Net zoals het voorheen voor benzine en diesel op die wijze al gecontroleerd werd. Kleine verschillen ga je er niet uithalen (vroeger ook niet) maar de echte fraudeurs haal je er dan gewoon uit.
Tegenwoordig is het in België allemaal 3N400 maar bij ons in de straat dus nog niet. Vormt dit een probleem? Ik had al ergens gelezen dat je dan ook op 2f kan laden maar ik ben op zoek naar een goede technische uitleg die ik tot nu toe helaas nog niet gevonden heb.
Ik heb al een aantal keer geprobeerd te bellen met Kia maar daar wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd (no pun intended).
Vraag: zet die Easee Home een eigen wifi-netwerk op waarmee de equalizer verbind? Met andere woorden, moet de equalizer in de nabijheid staan van de Easee Home?Freekers schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:52:
[...]
Loadbalancing met abonnement? Vaak gaat dat toch via CT klemmen?
Ik heb een Easee Home met Easee Equalizer voor load balancing. Werkt zonder abonnement. Wel zorgen voor WiFi, want communicatie tussen stroommeter en laadpaal gaat draadloos middels WiFi.
Of verbind hij gewoon met het aanwezige wifi-netwerk in huis (en kan er dus 100+ meter zitten bijvoorbeeld tussen de Easee Home en Equalizer, mits ik op beide locaties maar een accespoint heb hangen)?
Dat kan helemaal niet voor zover ik weet. Zo'n laadpaal met pasje werkt altijd via een backoffice abonnement. Jij krijgt dan privé de stroom vergoed van de partij waar je dat abonnement hebt. Degene die aan het laden is (wat jij natuurlijk ook zelf kan zijn) krijgt de rekening van het bedrijf waar het pasje is aangevraagd.Boeie schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:06:
Ik kan de paal wel openzetten voor gebruik, maar ik wil juist de thuis opgewekte/geleverde stroom aan mijzelf factureren.
Meestal is dat ook de bedoeling want dan krijgt degene van het pasje dus ook een rekening met BTW er op etc.
Daarom snap ik het probleem dus ook niet.IvoB2 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:43:
Kleine verschillen ga je er niet uithalen (vroeger ook niet) maar de echte fraudeurs haal je er dan gewoon uit.
Dat laatste; de Equalizer verbindt met je eigen, reeds bestaande, WiFi netwerk. Vereist wel dat de Easee Home ook verbonden is met datzelfde WiFi netwerk.Spixo schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:04:
[...]
Vraag: zet die Easee Home een eigen wifi-netwerk op waarmee de equalizer verbind? Met andere woorden, moet de equalizer in de nabijheid staan van de Easee Home?
Of verbind hij gewoon met het aanwezige wifi-netwerk in huis (en kan er dus 100+ meter zitten bijvoorbeeld tussen de Easee Home en Equalizer, mits ik op beide locaties maar een accespoint heb hangen)?
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Ik heb begrepen dat de equalizer met je wifi netwerk verbonden moet wezen, en dat de easee ook via de esim verbonden mag zijn aan internet. Is dit niet juist?Freekers schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:07:
[...]
Dat laatste; de Equalizer verbindt met je eigen, reeds bestaande, WiFi netwerk. Vereist wel dat de Easee Home ook verbonden is met datzelfde WiFi netwerk.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Allemaal bedankt voor meedenken.Blackraven schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:02:
[...]
Wellicht handmatig een IP adres ingeven? Zie onderstaande link:
prachtig woord dat we in NL niet gewoon zijn, openvijzen
Is opgelost.
Het was de kabel.
Andere kabel geplaatst en dan werkte het onmiddellijk.
Ik heb nog geen energie leverancier en geen laadpaal.
Ik wil graag een niet te dure laadpaal. Zijn er energieleveranciers die goedkoop een laadpaal aanbieden bij een abonnement?
Ik wil graag laden via de zonnepanelen, omdat straks de salderingsregel gaat vervallen (Zappi?)
Iemand een goede tip?
Op zich goed om rekening mee te houden, maar besef dat dit al sinds 2015 jaarlijks is geroepen en dat nog altijd niet zeker is of en hoe dit gaat gebeuren.tobotje schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:27:
Ik wil graag laden via de zonnepanelen, omdat straks de salderingsregel gaat vervallen (Zappi?)
Ik heb dezelfde gedachte gehad, maar mijn installateur adviseerde toch echt de Easee Home en zei dat het wellicht in de toekomst mogelijk is via een update. Ze werken al samen met Jedlix, waarmee iets soortgelijks mogelijk is.tobotje schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:27:
Binnenkort word mijn nieuwe huis opgeleverd en mijn nieuwe Kia Niro EV (nieuwe type) staat voor augustus/september op de planning. Ik ben van plan om zonnepanelen te leggen. Het nieuwe huis heeft geen gas en gebruikt een warmtepomp voor de verwarming.
Ik wil graag een niet te dure laadpaal. Zijn er energieleveranciers die goedkoop een laadpaal aanbieden bij een abonnement?
Iemand een goede tip?
Op een gegeven moment (als er geen saldering meer mogelijk is en dat roepen ze al jaren) gaan mensen accu’s plaatsen in hun woning om het teveel opgewekte in op te slaan. Persoonlijk vind ik dat ook veel interessanter. Nederland loopt redelijk voorop als het gaat op duurzame energie, dus ik vraag me af of ze dit er doorheen kunnen krijgen en hoe milieuclubs daar tegenover staan.
Vanwege je WP is load balancing zeer aan te raden dus dan kun je er al een aantal afschrijven (tenzij je zelf iets wilt knutselen/programmeren voor de load balancing).tobotje schreef op maandag 11 april 2022 @ 21:27:
Binnenkort word mijn nieuwe huis opgeleverd en mijn nieuwe Kia Niro EV (nieuwe type) staat voor augustus/september op de planning. Ik ben van plan om zonnepanelen te leggen. Het nieuwe huis heeft geen gas en gebruikt een warmtepomp voor de verwarming.
Iemand een goede tip?
Zelf ben ik tevreden met mijn Zappi maar ik vind de Easee wel elegant en makkelijk te installeren.
Beetje laat, maar eindelijk gaat het voor de 3,5 miljoen klanten van Liander toch gebeuren. 3,5 miljard investering in beter stroomnet. Meer ruimte op het net voor de toenemende vraag, maar ook het kunnen terugleveren van zonnestroom, wat vaak nu al een probleem is.
Sta je vandaag op met de gedachte dat het weer een productief dagje gaat worden voor je zonnepanelen. Schakelen ze in de loop van de dag uit omdat het stroomnet het niet aan kan.
Hoezo salderingsregeling? je kunt in dit soort gevallen nu je overproductie al niet kwijt.
Fijn als je dan een laadpaal hebt die dan toch daarmee rekening kan houden en die overproductie in je auto kan stoppen. Want het zal nog wel even duren voor die 3,5 miljard investeringen klaar zijn en tegen die tijd is de saldering er niet meer.
Behalve bij Liander speelt dit natuurlijk ook bij de andere netbeheerders die er ook gezamenlijk voor pleiten om de saldering versnelt af te schaffen.
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, bij mij een situatie waarbij de laadpaal niet in WiFi bereik staat. Dus equalizer over WiFi en laadpaal loadbalancing over 4G zou mooi zijn.Makrolon schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:44:
[...]
Ik heb begrepen dat de equalizer met je wifi netwerk verbonden moet wezen, en dat de easee ook via de esim verbonden mag zijn aan internet. Is dit niet juist?
Gezien dat mijn EV (veel) sneller geleverd wordt dan eerder verwacht, ben ik wel erg geïnteresseerd in iemand met ervaring qua integratie van de Jedlix app en Easee.mr_jows schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:15:
[...]
Oke, nou ja… weer wat geleerd. Hoe dan ook, Easee werkt samen met Jedlix en daarmee kun je eind dit jaar ook de Easee configureren waarmee je alleen op zonnestroom kunt laden.
https://www.jedlix.com/en...ilable-in-the-jedlix-app/
[...]
Ik zou graag thuis zo veel mogelijk willen kunnen laden op het overschot van de zonnepanelen. Hiervoor staat de Zappi V2 (3-fase) boven aan het lijstje. De Easee Home is alleen wel een stukje voordeliger (en mooier qua design) maar viel af omdat puur laden op zonnestroom niet kan. Ik vraag me af hoe goed de integratie met de Jedlix app is én of dit nu, of in de toekomst, een volwaardig alternatief voor de Zappi v2 gaat zijn.
Ik lees over de Jedlix app dat ze middels een "slim algoritme" alleen laden op zonnestroom mogelijk (gaan?) maken. Nu werk ik zelf in de data en kijk altijd wat sceptisch naar "slimme algoritme" zonder uitleg hoe het daadwerkelijk werkt. In theorie zou de Jedlix app o.b.v de P1 poort data van de Equalizer ook enkel op overschot van de zonnepanelen moeten kunnen laden (ipv de CT-klemmen van Zappi), maar kan niet terugvinden hoe dit gaat werken in de praktijk en of de Easee ook kan laden bij beperkte opbrengst van de zonnepanelen.
Iemand ervaringen met de Easee en Jedlix app? Zijn er nog redenen om de Easee te verkiezen boven de Zappi?
Of omgedraaid, zijn er redenen te kiezen voor de Easee ipv de Zappi v2?
Nadeel van de Easee zal ook zijn dat hij niet terug kan van 3 naar 1 fase denk ik? Volgens mij is de Zappi nu nog wel de beste keus. Of zelf iets brouwen met HA en een paal die via modbus was kan. Alfen bv.roelwillems schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:17:
[...]
Gezien dat mijn EV (veel) sneller geleverd wordt dan eerder verwacht, ben ik wel erg geïnteresseerd in iemand met ervaring qua integratie van de Jedlix app en Easee.
Ik zou graag thuis zo veel mogelijk willen kunnen laden op het overschot van de zonnepanelen. Hiervoor staat de Zappi V2 (3-fase) boven aan het lijstje. De Easee Home is alleen wel een stukje voordeliger (en mooier qua design) maar viel af omdat puur laden op zonnestroom niet kan. Ik vraag me af hoe goed de integratie met de Jedlix app is én of dit nu, of in de toekomst, een volwaardig alternatief voor de Zappi v2 gaat zijn.
Ik lees over de Jedlix app dat ze middels een "slim algoritme" alleen laden op zonnestroom mogelijk (gaan?) maken. Nu werk ik zelf in de data en kijk altijd wat sceptisch naar "slimme algoritme" zonder uitleg hoe het daadwerkelijk werkt. In theorie zou de Jedlix app o.b.v de P1 poort data van de Equalizer ook enkel op overschot van de zonnepanelen moeten kunnen laden (ipv de CT-klemmen van Zappi), maar kan niet terugvinden hoe dit gaat werken in de praktijk en of de Easee ook kan laden bij beperkte opbrengst van de zonnepanelen.
Iemand ervaringen met de Easee en Jedlix app? Zijn er nog redenen om de Easee te verkiezen boven de Zappi?
Als je echt zoveel mogelijk op eigen opwek wilt laden lijkt me dat wel een vereiste. Dat zal met Jedlix ook lastig blijven.roelwillems schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:37:
Ik ben het terugschakelen van 3 naar 1 fase voor de Easee nog niet tegen gekomen inderdaad. Je kan het wel instellen via de Easee app, als ik de documentatie goed begrijp, maar dat gebeurt niet automatisch i.t.t. Zappi.
Bij meer dan 4 kW maximale opwek, zul je toch inderdaad in andere oplossingen moeten gaan denken.
Zappi is wat dat betreft de meest automatische oplossing op dit moment, tenzij je een back-office nodig hebt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Ben er zelf nog wat verder in gedoken en de Jedlix app werkt puur op basis van een voorspelling qua zonnepanelen opbrengst (o.b.v. weermodel). Je geeft in de app de oriëntatie van je panelen op (of gemiddelde als je installatie qua panelen verschillende oriëntatie heeft) en de app voorspelt wanneer je een bepaalde capaciteit aan zonne-stroom "over" hebt. Er wordt dus geen informatie van bijv. de Equalizer gebruikt om actueel overschot te bepalen/gebruiken.Inspired schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:39:
[...]
Als je echt zoveel mogelijk op eigen opwek wilt laden lijkt me dat wel een vereiste. Dat zal met Jedlix ook lastig blijven.
Daarbij zal de laadsessie stroom van het net gebruiken indien de laadsnelheid hoger is dan de productie.
Kortom, geen volwaardig alternatief voor Zappi.
Eens, back office is voor mij niet nodig. Dus ga een Zappi v2 bestellen.Blackraven schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:48:
@roelwillems
Bij meer dan 4 kW maximale opwek, zul je toch inderdaad in andere oplossingen moeten gaan denken.
Zappi is wat dat betreft de meest automatische oplossing op dit moment, tenzij je een back-office nodig hebt.
[ Voor 16% gewijzigd door roelwillems op 12-04-2022 11:50 ]
Hoezo is de Easee voordeliger? Je hebt wel een Equalizer, een kabel en een haakje voor je kabel nodig. Bij de Zappi (met vaste kabel) alleen een Hub (hoewel niet eens noodzakelijk).roelwillems schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:17:
[...]
Gezien dat mijn EV (veel) sneller geleverd wordt dan eerder verwacht, ben ik wel erg geïnteresseerd in iemand met ervaring qua integratie van de Jedlix app en Easee.
Ben zelf nog steeds van plan om dit binnenkort eens te gaan bouwen op mijn Alfen laadpaal met bediening vanuit Home Assistant. Ik denk zelf naast volledig op zonnestroom laden bijvoorbeeld ook aan een modus dat hij op zonnestroom laadt maar ik wel een vertrektijd kan instellen met een gewenste SoC. Implementatie daarvan zou zijn zo lang mogelijk op overschot laden maar zodra het nodig is om te schakelen naar maximale snelheid om de vertrektijd te halen. Wel leuk om mee te spelen
Inderdaad, mijn prijsverschil opmerking heeft vooral betrekking tot mijn eigen situatie en niet het algemeen. Als je de Easee uitrust met dezelfde lengte kabel (heb ik niet nodig) en een haak en de Equalizer dan is hij net zo duur als de Zappi. Ik vergelijk dit dan met een Zappi die helemaal compleet is incl Harvi + 3 extra CT-klemmen (omdat ik graag ook de PV opbrengst in de app zie). Dus bij gelijke specificaties is de Zappi juist iets voordeligerDonJuape schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:50:
[...]
Hoezo is de Easee voordeliger? Je hebt wel een Equalizer, een kabel en een haakje voor je kabel nodig. Bij de Zappi (met vaste kabel) alleen een Hub (hoewel niet eens noodzakelijk).
Nogal afhankelijk van auto en paal. Er is niet één app die alles oplost in alle situaties.dieter jong schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:57:
Iemand hier ook ervaring met een goede app die gewoon het laadproces kan beheren zonder dat er een 1000 euro laadpaal bij komt kijken?
Het een sluit het ander niet uit.mr_jows schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:38:
[...]
Ik heb dezelfde gedachte gehad, maar mijn installateur adviseerde toch echt de Easee Home en zei dat het wellicht in de toekomst mogelijk is via een update. Ze werken al samen met Jedlix, waarmee iets soortgelijks mogelijk is.
Op een gegeven moment (als er geen saldering meer mogelijk is en dat roepen ze al jaren) gaan mensen accu’s plaatsen in hun woning om het teveel opgewekte in op te slaan. Persoonlijk vind ik dat ook veel interessanter. Nederland loopt redelijk voorop als het gaat op duurzame energie, dus ik vraag me af of ze dit er doorheen kunnen krijgen en hoe milieuclubs daar tegenover staan.
Een groot deel van het jaar (bv. bij dit weer nu al en het is niet eens zomer) zal een gemiddelde PV installatie op een paar uur tijd een redelijke thuisaccu al tot 100% brengen. Het is dan - na salderen - handig om de zonnestroom op die momenten af te leiden naar de accu van de EV (die normaal gezien een veel hogere opslagcapaciteit heeft) ipv eerst in het net te injecteren en later, tegen een hogere kostprijs, terug via het net in de accu van de EV te injecteren.
Zorg dat je, indien het budget het toelaat, zoveel mogelijk streeft naar een en/en verhaal ipv een of-verhaal.
Naast huishoudelijke AC afnemers en injectie in thuisaccu en EV-accu hebben wij bv. ook nog een drop off voor de SWW tank. En zelfs dan gaat er nog een deel naar het net.
Wat je zeker zoveel mogelijk moet vermijden is gaan injecteren in een thuisaccu en vervolgens, op een later tijdstip, overdragen naar een mobiele accu. Daar de opeenvolgende omvormerverliezen is het sop van zo'n transactie meestal de kool niet meer waard.
Een Zappi (of eender welke laadpaal met dezelfde eco-instellingen) is dus zeker zijn geld waard. Ook in combinatie met een thuisaccu want de accu omvormer ziet de laadpaal dan gewoon als een van de AC verbruikers. Maar door de eco instelling past de laadpaal zijn vermogen dynamisch aan de pure productie van de panelen aan.
In de (nabije) toekomst zal je trouwens steeds meer en meer geïntegreerde (PV, thuisverbruikers, laadpaal, thuisaccu) systemen zien opduiken met softwarematige instelling volgens verbruiksprofiel.
[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 12-04-2022 13:13 ]
Interessant dat de Alfen via modbus ook uitsluitend op zonnestroom kan gezet worden.Inspired schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:21:
[...]
Nadeel van de Easee zal ook zijn dat hij niet terug kan van 3 naar 1 fase denk ik? Volgens mij is de Zappi nu nog wel de beste keus. Of zelf iets brouwen met HA en een paal die via modbus was kan. Alfen bv.
Heb je dan buiten Home assistant nog iets anders nodig (buiten de kennis
Makrolon schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:44:
Ik heb begrepen dat de equalizer met je wifi netwerk verbonden moet wezen, en dat de easee ook via de esim verbonden mag zijn aan internet. Is dit niet juist?
De Equalizer kan op 2 manieren met de Easee communiceren; Over WiFi of over het eigen ontwikkeld (gesloten) protocol genaamd Easee Link (zit op de 863–870 MHz band). Als je Equalizer op WiFi zit en je Easee op de ESIM, zal de communicatie onderling dus verlopen middels Easee Link.ivarv schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 08:52:
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, bij mij een situatie waarbij de laadpaal niet in WiFi bereik staat. Dus equalizer over WiFi en laadpaal loadbalancing over 4G zou mooi zijn.
Tijdens de installatie van de Easee proberen ze je overigens zoveel mogelijk te pushen om een WiFi connectie op te zetten. Snap ik wel, scheelt hun weer kosten qua dataverkeer.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Volgens mij is er verder niks nodig. Wel iets als HA omdat de techiek (nog) niet in de paal zit. Zie oa; https://community.home-as...ace-via-tcp-modbus/346000IvoB2 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:28:
[...]
Interessant dat de Alfen via modbus ook uitsluitend op zonnestroom kan gezet worden.
Heb je dan buiten Home assistant nog iets anders nodig (buiten de kennismaar daar vind ik dan wel iemand voor) of kan he took zonder HA?
[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 12-04-2022 14:29 ]
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen