mr_jows schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:38:
[...]
Ik heb dezelfde gedachte gehad, maar mijn installateur adviseerde toch echt de Easee Home en zei dat het wellicht in de toekomst mogelijk is via een update. Ze werken al samen met Jedlix, waarmee iets soortgelijks mogelijk is.
Op een gegeven moment (als er geen saldering meer mogelijk is en dat roepen ze al jaren) gaan mensen accu’s plaatsen in hun woning om het teveel opgewekte in op te slaan. Persoonlijk vind ik dat ook veel interessanter. Nederland loopt redelijk voorop als het gaat op duurzame energie, dus ik vraag me af of ze dit er doorheen kunnen krijgen en hoe milieuclubs daar tegenover staan.
Het een sluit het ander niet uit.
Een groot deel van het jaar (bv. bij dit weer nu al en het is niet eens zomer) zal een gemiddelde PV installatie op een paar uur tijd een redelijke thuisaccu al tot 100% brengen. Het is dan - na salderen - handig om de zonnestroom op die momenten af te leiden naar de accu van de EV (die normaal gezien een veel hogere opslagcapaciteit heeft) ipv eerst in het net te injecteren en later, tegen een hogere kostprijs, terug via het net in de accu van de EV te injecteren.
Zorg dat je, indien het budget het toelaat, zoveel mogelijk streeft naar een en/en verhaal ipv een of-verhaal.
Naast huishoudelijke AC afnemers en injectie in thuisaccu en EV-accu hebben wij bv. ook nog een drop off voor de SWW tank. En zelfs dan gaat er nog een deel naar het net.
Wat je zeker zoveel mogelijk moet vermijden is gaan injecteren in een thuisaccu en vervolgens, op een later tijdstip, overdragen naar een mobiele accu. Daar de opeenvolgende omvormerverliezen is het sop van zo'n transactie meestal de kool niet meer waard.
Een Zappi (of eender welke laadpaal met dezelfde eco-instellingen) is dus zeker zijn geld waard. Ook in combinatie met een thuisaccu want de accu omvormer ziet de laadpaal dan gewoon als een van de AC verbruikers. Maar door de eco instelling past de laadpaal zijn vermogen dynamisch aan de pure productie van de panelen aan.
In de (nabije) toekomst zal je trouwens steeds meer en meer geïntegreerde (PV, thuisverbruikers, laadpaal, thuisaccu) systemen zien opduiken met softwarematige instelling volgens verbruiksprofiel.
[
Voor 20% gewijzigd door
IvoB2 op 12-04-2022 13:13
]