28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Dat er op het moment van de explosie een laadpaal geinstalleerd werd.GoEV6 schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:26:
[...]
Wat is het verband tussen deze explosie en het installeren van een laadpaal?
bij het plaatsen van de laadpaal hebben ze de gasleiding geraaktGoEV6 schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:26:
[...]
Als er al een verband is, hoort dit waarschijnlijk eerder thuis in het zelfbouw-laadpaal topic, maar 'buurtbewoners zeggen' is niet zo'n sterke aanwijzing, ook omdat het (nu) nog niet bevestigd is.greatgonzo schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:23:
Oppassen met de installatie van de laadpaal mensen...
https://www.tubantia.nl/o...-nog-uren-duren~aaa2d09b/
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Enkele weken geleden heb ik een EV gekocht. Inmiddels twee installateurs gesproken. En zijn ze beiden thuis geweest om de meterkast te bekijken en de type paal en positie te bespreken. Daarna bleef het stil... Er achteraan bellen/appen leverde mij (loze) beloftes op. Blijkbaar hebben ze werk genoeg en kunnen ze het zich permitteren. Prima maar daarmee heb ik nog geen laadpaal. De tijd begint een beetje te dringen omdat de levering vooralsnog op eind april staat.
Als iemand suggesties heeft hoor ik dat graag.
De kans dat het stom toeval is lijkt me vrij kleinPeter-036 schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:22:
[...]
Als er al een verband is, hoort dit waarschijnlijk eerder thuis in het zelfbouw-laadpaal topic, maar 'buurtbewoners zeggen' is niet zo'n sterke aanwijzing, ook omdat het (nu) nog niet bevestigd is.
Oppassen met elke gat boren in de muur, of ook bij het graven in de tuin/stoep. 🤷🏻♂️greatgonzo schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:23:
Oppassen met de installatie van de laadpaal mensen...
https://www.tubantia.nl/o...-nog-uren-duren~aaa2d09b/
Dit is totaal los van het plaatsen van een laadpaal.
Je mag me wel een pb sturen.altern8 schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:23:
Iemand ervaring met laadpaal installateurs in Flevoland?
Enkele weken geleden heb ik een EV gekocht. Inmiddels twee installateurs gesproken. En zijn ze beiden thuis geweest om de meterkast te bekijken en de type paal en positie te bespreken. Daarna bleef het stil... Er achteraan bellen/appen leverde mij (loze) beloftes op. Blijkbaar hebben ze werk genoeg en kunnen ze het zich permitteren. Prima maar daarmee heb ik nog geen laadpaal. De tijd begint een beetje te dringen omdat de levering vooralsnog op eind april staat.
Als iemand suggesties heeft hoor ik dat graag.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik geloof nooit dat je daarmee een heel huis op blaast. Of ze hebben die gasleiding geraakt, toen is de hele kelder vol gestroomd met gas en toen heeft iemand t licht aan gedaan oid..greatgonzo schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:13:
[...]
bij het plaatsen van de laadpaal hebben ze de gasleiding geraakt
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Dit dus:GoEV6 schreef op maandag 4 april 2022 @ 13:26:
[...]
Buurtbewoners zeggen dat er bij het huis gewerkt werd aan de installatie van een laadpaal. Bij die werkzaamheden zou een gasleiding zijn geraakt, maar die informatie is nog niet officieel bevestigd.
ID.4 Pro Performance 2022 Kings Red
Toen de monteur klaar was, stond de Vestel in storing en dat staat hij nu nog steeds. Paar keer zelf moeten bellen en nu wordt er een monteur van BAM langsgestuurd.
Waardeloos dus. Geluk bij een ongeluk dat mijn Q4 er voorlopig nog niet (....) is en ik voorlopig nog even kan dieselen.
Ik heb er verder ook niks bijgekregen. Volgens mij zou ik er een RFID-pas bij moeten hebben om de Vestel-app te kunnen koppelen. Maar ik heb niks gehad.
Lees hier nog weinig over de EVC04. Ben benieuwd naar de ervaringen.
Catch my drift?
De app geeft aan dat ik over de gehele dag 3,5kWh heb teruggeleverd, maar volgens de meter is dat 0,3kWh.
Iemand een idee waar ik het kan zoeken?
👨🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
RFID pas komt met je auto.DaMenaz schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:59:
Vorige week is bij mij een Vestel EVC04 gemonteerd via Eneco Emobility. Uitvoerder was BAM. Twee weken eerder de verzwaring naar 3-fasen laten uitvoeren door Liander.
Toen de monteur klaar was, stond de Vestel in storing en dat staat hij nu nog steeds. Paar keer zelf moeten bellen en nu wordt er een monteur van BAM langsgestuurd.
Waardeloos dus. Geluk bij een ongeluk dat mijn Q4 er voorlopig nog niet (....) is en ik voorlopig nog even kan dieselen.
Ik heb er verder ook niks bijgekregen. Volgens mij zou ik er een RFID-pas bij moeten hebben om de Vestel-app te kunnen koppelen. Maar ik heb niks gehad.
Lees hier nog weinig over de EVC04. Ben benieuwd naar de ervaringen.
Dit soort dingen zitten normaal gesproken in:leejoow schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:06:
Ik heb afgelopen week de Zappi geïnstalleerd bij mij. Echter, de waardes van de CT klemmen kloppen niet echt. Op het moment geeft hij aan dat ik 400W aan het terugleveren ben, echter mijn energiemeter zegt 100W opname.
De app geeft aan dat ik over de gehele dag 3,5kWh heb teruggeleverd, maar volgens de meter is dat 0,3kWh.
Iemand een idee waar ik het kan zoeken?
1. CT klemmen om de juiste kabel in de juiste richting?
2. Instelling/koppeling in de instellingen van de Zappi, juiste koppeling van de CT-klemmen aan grid, zonnesysteem etc.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Begrijp ik: ik heb drie CT klemmen nu om de drie fasen zitten direct na de hoofdschakelaar. Ik heb nog niet de omvormers die ik heb aangesloten, dat komt later. Op het scherm staat echter wel dat ik een export heb van stroom, terwijl de meter zelf aangeeft dat ik netto gezien opneem ipv teruglever. Ik zal dadelijk nog eens de meterkast openmaken om de CT klemmen nog eens te controleren op richting.BarryH schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:12:
een ct klem die opbrengst PV meet zit aangesloten op een contact in de zappi wat bedoeld is voor het meten van de levering/teruglevering net (dus fase draad tussen meterkast en meter.
19:05: en ja hoor, op de een of andere manier had ik een van de klemmen verkeerd omzitten

[ Voor 6% gewijzigd door leejoow op 04-04-2022 19:07 ]
👨🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu
Ben zelf ook wat aan het rondkijken/rondvragen. Ik kwam op het Zappi forum volgende tegen:Peutpeut schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:30:
Voornemens om een Zappi V2 3F te plaatsen voor onze nog te leveren Niro, heb her en der een offerte opgevraagd voor de complete set (Zappi, Hub, Harvi, 3 extra CT's), lang verhaal kort, er wordt niet veel korting gegeven. Onder het motto 'nee heb je, ja kun je krijgen' levert het een paar tientjes op.
/f/image/uRmiBgkoxGmjScGsQZoQmcoq.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt me hier dan dat de Hub niet meer nodig is? En gaat dit dan over de V2 of is dit een V2.1 of V3?
Dat is de moeite waard om even uit te zoeken en af te wachten, of, 1 april?mathske1 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 00:09:
[...]
Ben zelf ook wat aan het rondkijken/rondvragen. Ik kwam op het Zappi forum volgende tegen:
[Afbeelding]
Het lijkt me hier dan dat de Hub niet meer nodig is? En gaat dit dan over de V2 of is dit een V2.1 of V3?
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu
We hebben (zoals half Nederland) geen eigen oprit maar wel parkeerplaatsen voor de deur. De straat houdt rekening met elkaar, waardoor iedereen z'n eigen auto voor de deur kan zetten. Maar dit houdt dus wel in dat mijn kabel over de stoep moet lopen. Zijn er nog slimme constructies om ervoor te zorgen dat dit voor zo min mogelijk overlast zorgt?
Dit https://www.evservice.eu/ev-kabelgoot-tegel#/attributes=9127 maar volgens mij mag het nog steeds niet van de meeste gemeentes.Ruuddie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:51:
Ik ben aan het kijken naar een EV. Graag zou ik hierbij thuisladen. Er staat namelijk al een openbare paal binnen 300m van mijn huis; twee straten verderop. De gemeente zal dus niet 123 een paal dichterbij zetten.
We hebben (zoals half Nederland) geen eigen oprit maar wel parkeerplaatsen voor de deur. De straat houdt rekening met elkaar, waardoor iedereen z'n eigen auto voor de deur kan zetten. Maar dit houdt dus wel in dat mijn kabel over de stoep moet lopen. Zijn er nog slimme constructies om ervoor te zorgen dat dit voor zo min mogelijk overlast zorgt?
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
In onze gemeente heb ik deze gezien.Ruuddie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:51:
Ik ben aan het kijken naar een EV. Graag zou ik hierbij thuisladen. Er staat namelijk al een openbare paal binnen 300m van mijn huis; twee straten verderop. De gemeente zal dus niet 123 een paal dichterbij zetten.
Maar dit houdt dus wel in dat mijn kabel over de stoep moet lopen. Zijn er nog slimme constructies om ervoor te zorgen dat dit voor zo min mogelijk overlast zorgt?
Wel door de gemeente laten plaatsen.
https://www.evservice.eu/ev-kabelgoot-tegel#/attributes=9127
Wellicht ook even kijken hoe die paal bezet is. Als er veel gebruikers zijn kun je wel een nieuwe aanvragen.Ruuddie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:51:
reclame-banners van bedrijven hier plaatsen is niet de bedoelingmathske1 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 00:09:
[...]
Ben zelf ook wat aan het rondkijken/rondvragen. Ik kwam op het Zappi forum volgende tegen:
[Afbeelding]
De MyEnergi/Zappi CTO zegt op hun eigen forum het volgende over de vernieuwde Zappi (https://myenergi.info/viewtopic.php?p=51448#p51448) :
"New zappi (and eddi) will come with built in Ethernet and WiFi
This means that any communications between devices can be over the radio (868/915MHz), WiFi or Ethernet - or a combination of all three. (harvi can only use radio)
For anyone with the existing version of zappi V2 or eddi - we will have Ethernet expansion cards available soon if you have a weak 868MHz radio signal and can run Ethernet cables to your zappi / eddi (or have hard wired Ethernet cables already Alf 😀)
With direct Ethernet connection to the new version of the zappi/eddi we will also introduce background download of new firmware. That wasn't easy to implement but it greatly improves the upgrade process.
The new zappi / eddi will also have the hub functionality built in - so no need for the separate hub to provide the internet connection."
[ Voor 21% gewijzigd door deepbass909 op 05-04-2022 10:55 ]
Hier de zelfde uitdaging. Gemeente zegt duurzaam te willen zijn maar elk verzoek om de auto op te laden met "eigen" stroom resulteert in negatief antwoord omdat er een kabel over de stoep moet. Ik kwam laatst dit tegen https://www.streetplug.nl/nl/laadpaal-voor-thuis.html Maar een nieuw verzoek gedaan met deze info.Ruuddie schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:51:
Op straat laden is natuurlijk ook duurzaam. Ik snap best dat het vervelend is maar ik kan de gemeente ook wel begrijpen.Cygni schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:05:
[...]
Hier de zelfde uitdaging. Gemeente zegt duurzaam te willen zijn maar elk verzoek om de auto op te laden met "eigen" stroom resulteert in negatief antwoord omdat er een kabel over de stoep moet. Ik kwam laatst dit tegen https://www.streetplug.nl/nl/laadpaal-voor-thuis.html Maar een nieuw verzoek gedaan met deze info.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
En net nu ik afgelopen weekend de Zappi heb opgehangen met hubAmersfoort schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:46:
[...]
[Afbeelding]
De MyEnergi/Zappi CTO zegt op hun eigen forum het volgende over de vernieuwde Zappi (https://myenergi.info/viewtopic.php?p=51448#p51448) :
[...]
De CTO zegt ook op het MyEnergi forum, dat de vernieuwde Zappi nu nog beperkt handmatig wordt gemaakt. Rekening houdend met kinderziektes die altijd gepaard gaan met dit soort producten, is het misschien helemaal niet zo slecht om een versie te installeren waar al veel ervaring mee is opgedaan.
https://www.autoblog.nl/n...abels-op-de-stoep-1041168
:strip_exif()/f/image/ZKA1UTEeT7TZ1SgmMx2q3pvp.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor ca. €1200,- heb je je kabel óver het trottoir, in plaats van erover
Mag nog steeds niet van de meeste gemeentes.Wild Chocolate schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:48:
Ik dacht dat hij hier al eens voorbij gekomen was, maar ik zie hem niet:
[Afbeelding]
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ook wel mooi dat ze deze vraag maar negeren in de FAQ. Is toch ook geen porum dit.DonJuape schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:49:
[...]
Mag nog steeds niet van de meeste gemeentes.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ook best gevaarlijk, als je daar met de fiets langs gaat en blijft haken. Zie dat ook niet snel goedgekeurd worden.Wild Chocolate schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:48:
Ik dacht dat hij hier al eens voorbij gekomen was, maar ik zie hem niet:
[Afbeelding]
En wat te denken van de jeugd die zoiets gaat gebruiken als klimpaal/schommel/weetikveel. Ondanks de (imho) nette oplossing zitten er mijn inziens teveel haken en ogen aan om breed toepasbaar te zijn.de Peer schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:53:
[...]
Ook best gevaarlijk, als je daar met de fiets langs gaat en blijft haken. Zie dat ook niet snel goedgekeurd worden.
www.google.nl
Thuisladen doe je op je eigen terrein.
Simpel als dat.
Als we dat gaan vermengen, wordt het een grote ratjetoe. We zijn een dichtbevolkt land en iedereen heeft evenveel recht op openbaar terrein. Mij gaan de haren in ieder geval overeind staan van dit soort oplossingen.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
[ Voor 37% gewijzigd door RichieB op 05-04-2022 12:47 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is de straf voor fietsen over het trottoir.de Peer schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:53:
[...]
Ook best gevaarlijk, als je daar met de fiets langs gaat en blijft haken. Zie dat ook niet snel goedgekeurd worden.
[ Voor 55% gewijzigd door timovd op 05-04-2022 11:53 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Even verbeteren:RichieB schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:32:
Oppassen met het installeren van een laadpaal op je oprit. Dat kan goed mis gaan.
Let op bij het bewonen van een huis met een gas aansluiting.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Het is maar de vraag of dat door de aanleg kwam, waarschijnlijk was er al een gaslek met verzameld gas in de kruiprumte. Het zijn bovendien aannames van buren. Oorzakelijk verband hoeft er helemaal niet te zijn.RichieB schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:32:
Oppassen met het installeren van een laadpaal op je oprit als er ook een gasleiding loopt. Dat kan goed mis gaan, zoals al eerder is opgemerkt. Maar nu met bewegend beeld van het ongeluk.
[ Voor 7% gewijzigd door daemonix op 05-04-2022 13:30 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
In mijn gemeente (met relatief veel laadpalen, maar allemaal allego dus geen aanbieder meer) hebben ze sinds vandaag de kabeltegel optie toegevoegd, gedeelde kosten. Mooie oplossing.Cygni schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:05:
[...]
Hier de zelfde uitdaging. Gemeente zegt duurzaam te willen zijn maar elk verzoek om de auto op te laden met "eigen" stroom resulteert in negatief antwoord omdat er een kabel over de stoep moet. Ik kwam laatst dit tegen https://www.streetplug.nl/nl/laadpaal-voor-thuis.html Maar een nieuw verzoek gedaan met deze info.
https://www.zeewolde.nl/opladen-elektrische-autos
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Heb hier ook naar gekeken, maar met een prijs van 3000,- voor de streetplug. En dan nog de installatie kosten, kan je heel lang voor laden bij een openbare paal. Heb nu maar mijn voortuin/zijtuin opgeofferd.Cygni schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:05:
[...]
Ik heb een meterkast met 1 fase, nu heb ik bij mijn netbeheerder een 3fase meterkast aangevraagd.
Voglens een kennis moet er door de elektricien van te voren nog een en ander gereed worden gemaakt?
Want ik dat juist alles achter te laten doen.
De netbeheerder gaat pas aanpassen als de meterkast geschikt is, dus zorg ervoor dat alles voor het bezoek aangepast is.kx22 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:17:
Even een vraagje.
Ik heb een meterkast met 1 fase, nu heb ik bij mijn netbeheerder een 3fase meterkast aangevraagd.
Voglens een kennis moet er door de elektricien van te voren nog een en ander gereed worden gemaakt?
Want ik dat juist alles achter te laten doen.
Dat kan. Op een Harvi kunnen 3 CT klemmen worden aangesloten. Per fase heb je een CT-klem nodig.leejoow schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:31:
Ik weet niet helemaal zeker of het hier op zijn plek is, maar kan ik met een Harvi ook twee enkel-fase omvormers monitoren om zo de gegevens door te geven aan mijn Zappi?
Overigens is het voor op zonnestroomoverschot kunnen laden niet nodig de omvormers te monitoren. Het is voldoende elke fase in de meterkast te monitoren met een CT-klem (dit is ook nodig voor de load balancing).
Deze laadpaal is (ook) geschikt voor 3-fase aansluiting. Onze huidige meterkast is 1x 35A en we hebben zonnenpanelen met een 1-fase omvormer.
Nu twijfel ik over het volgende:
- op voorhand de meterkast "upgraden" naar 3x 25A (zelfde "vastrecht"). Laadpaal dan ook 3-fase aansluiten.
- de laadpaal voorbereid op 3-fase laten plaatsen (bekabeling), maar voorlopig 1-fase laten aansluiten. In toekomst, bij bijvoorbeeld volledig electrische auto en/of warmtepomp pas upgraden (wellicht zwaardere aansluiting?).
Zijn er duidelijke argumenten om nu (al) voor 3-fase aansluiting te gaan?
Nee in tegendeel zelfs, als je voorlopig blijft bij 1 x 35A kun je zeker in combinatie met loadbalancing een 1-fase auto sneller opladen dan met een 3 x 25A hoofdaansluiting. Met 1 x 35A kun je immers op 32A 1-fase laden (7,2kW) terwijl je met 3 x 25A beperkt zou zijn tot maximaal 25A.tollo71 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:13:
Wij verwachten binnenkort een (lease) plug-in hybrid auto. Deze kan maximaal 1-fase (7.2 kW) laden. Hierbij gaat een Alfen Eve single pro-line laadpaal worden geplaatst.
Deze laadpaal is (ook) geschikt voor 3-fase aansluiting. Onze huidige meterkast is 1x 35A en we hebben zonnenpanelen met een 1-fase omvormer.
- op voorhand de meterkast "upgraden" naar 3x 25A (zelfde "vastrecht"). Laadpaal dan ook 3-fase aansluiten.
- de laadpaal voorbereid op 3-fase laten plaatsen (bekabeling), maar voorlopig 1-fase laten aansluiten. In toekomst, bij bijvoorbeeld volledig electrische auto en/of warmtepomp pas upgraden (wellicht zwaardere aansluiting?).
Let wel op dat je bij de Alfen Single Pro Line dan de 32A (22kW) licentie nodig hebt, die kost overigens vrijwel niets extra.
Hangt een beetje van je algehele situatie af.tollo71 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:13:
Wij verwachten binnenkort een (lease) plug-in hybrid auto. Deze kan maximaal 1-fase (7.2 kW) laden. Hierbij gaat een Alfen Eve single pro-line laadpaal worden geplaatst.
Als je nu al krap zit kan het best een goede stap zijn.
Zoals @ik222 aangeeft kan je in theorie wel met een hogere laadstroom laden bij een 1F 35A aansluiting en loadbalancing. Echter voor 7,2kW heb je dan bijna de volledige huisaansluiting nodig (32 van de 35A) Dus de loadbalancing zal dat gaan afknijpen, behalve misschien 's nachts als je tenminste dan niet wasmaschine, droger, vaatwasser en/of boiler, arico of warmtepomp aan hebt staan.
Voor een hybrid heb je ook niet zoveel vermogen nodig. Eigenlijk volstaat een stopcontact en een granny om in paar uur weer vol te zitten.
Als je een 3F (3x25) aansluiting hebt is het overigens ook wel mogelijk om met meer dan 25A te laden als je bijvoorbeeld op dezelfde Fase als de 1F aangesloten lader ook je zonnepanelen hebt.
Ik heb toevallig gisteren bij Gemeente Purmerend gevraagd hoe ze hier tegenover staan. Kreeg snel een net antwoord dat ze begonnen zijn met het inventariseren van deze oplossingen aan de hand van ervaringen van andere gemeenten. Kan dus nog wel even duren (zitten nog in de beginfase), maar in ieder geval goed dat ze er wel mee bezig zijn.The Wizard schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 14:07:
[...]
In mijn gemeente (met relatief veel laadpalen, maar allemaal allego dus geen aanbieder meer) hebben ze sinds vandaag de kabeltegel optie toegevoegd, gedeelde kosten. Mooie oplossing.
https://www.zeewolde.nl/opladen-elektrische-autos
Het zou denk ik goed zijn wanneer zoveel mogelijk mensen dit gaan vragen bij hun gemeente, zodat ze weten dat het leeft.. Als je 30(0) mails krijgt met dezelfde strekking doet data toch meer dan 1 of 2 personen.. Hier in onze (vinex)wijk stikt het van de kabels die over de stoep lopen met matjes, dat moet toch mooier/beter kunnen.
[ Voor 19% gewijzigd door M@cer op 06-04-2022 13:48 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Zeker, ze moeten wel iets nu Allego niks meer doet. Je kan altijd de link naar gemeente Zeewolde geven, dat kan de gemeente misschien idd wat meer overtuigen om hier ook iets mee te doen. Als 1 (ambtenaar)schaap over de dam is...M@cer schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:45:
[...]
Ik heb toevallig gisteren bij Gemeente Purmerend gevraagd hoe ze hier tegenover staan. Kreeg snel een net antwoord dat ze begonnen zijn met het inventariseren van deze oplossingen aan de hand van ervaringen van andere gemeenten. Kan dus nog wel even duren (zitten nog in de beginfase), maar in ieder geval goed dat ze er wel mee bezig zijn.
Volgens Leaseplan, de maatschappij waar mijn wagen geleased wordt en die ook de paal regelt krijg ik een BlueCorner Curved model, gemonteerd op een paaltje.
Het gesprekje wat ik met de man had klonk wel interessant: de lader komt op de P1 poort van mijn slimme electriciteitsmeter, dus hij kan op een mooie manier meten of ie kan laden of niet.
Heeft iemand deze laadpaal ook? Wat zijn de ervaringen?
Op dit forum heb ik daar verder niets over kunnen vinden.
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
Ik heb nu een mobiele lader voor laden van m'n elektrische auto.
Het is echter een domme lader en wil echter eentje met rfid zodat ik de laadpas van de zaak kan gebruiken.
Echter, ik wil dat het geld overgemaakt wordt naar mijn eigen bankrekening.
Hoe gaat dat in z'n werk?
Hoe stel je zoiets in?
Heb lader nodig met WiFi en Bluetooth (mocht die t WiFi niet kunnen vangen, kan ik dan Bluetooth tethering via m'n mobiel doen?
Thanks
Er zitten een paar haken en ogen aan, maar die zijn met goed opletten wel Zoals zet je laadpaal niet op "publiek" zodat die niet overal bij iedereen in de app verschijnt. Let goed op welk bedrag jij krijgt betaald; sommige providers doen het opgegeven tarief maar halen er dan de BTW van af (dus als je 25 cent wil krijgen moet je 30 cent opgeven als tarief). Je kan natuurlijk ook iets meer rekenen dat jij moet betalen aan je energieleverancier (bijvoorbeeld om het abonnementsgeld of de aanlegkosten te verrekenen), maar persoonlijk zou ik dat niet overdrijven. Als je te veel rekent dan kan de fiscus dit zien als loon en moet je inkomstenbelasting gaan betalen etc.
De meeste laadpalen kunnen werken met een internetverbinding (ethernet of wifi) of via een simkaart. Bluetooth via een telefoon heb ik niet eerder gehoord en het lijkt me ook niet praktisch dat je telefoon dan altijd naast je laadpaal moet liggen om te kunnen laden.
Alternatief is een kWh-meter installeren en die aflezen en periodiek (iedere maand, ieder kwartaal, wanneer je er aan denkt) declareren bij je werkgever. Dan moet die daar wel mee akkoord gaan natuurlijk. Dat is voor hun net wat meer werk, maar qua aanleg wel veel goedkoper.
Dit is mijn situatie want is een beetje gek
Ik huur appartement op een boerderij
De boer heeft 1.000 zonnepanelen
De auto is van de zaak
Ik heb een laadpas van de zaak, echter de dichtstbijzijnde openbare laadpaal is op 4 km
Had geen zin meer om te fietsen dus sprak af met de boer 10 cent per kwh:)
Zonder registratie overzicht etcetera dus mijn werkgever kan me niet betalen
Heb ook een mobiele lader met krachtstroom aansluiting moeten kopen van m'n eigen geld.
Kosten die ik uit eigen zak betaal is
€50 per maand stroom (ik rij veel) nu 2 jaar
€350 voor de lader
Collega zei, waarom koop je geen lader met rfid, laat t bedrag naar je eigen rekening boeken 30 cent per kwh wat ze normaal kwijt zijn aan openbare laadkosten.
Dan heb ik €200 per mnd winst zodat ik mijn 2 jaar €50 per mnd terug kan krijgen, m'n €350 lader en de rfid lader die ik moet aanschaffen
De huidige lader zit op ongeveer 8 meter van m'n router dus kan die net pakken.
Hoe zou zo'n backend provider voor de zaak eruit zien? Anders dan n gewone openbare laadpaal?
Oh het is eigen terrein dus geen anderen die laden
Ik heb een Alfen Eve Single Pro geinstalleerd gekregen via de leasemij. Paal werkt en facturering werkt ook.
Er ligt een kabel van de Alfen naar de P1 poort op de slimme meter, deze is van Eneco.
De installateur kon niets aan de paal zien of doen, alleen aanmelden.
Op de P1 van de slimme meter zit nu een splitter, op de Master poort zit een RPI met P1Monitor en op de Slave poort zit de Alfen. Andersom hebben we ook getest maar dan werkt de P1Monitor niet.
Dus hebben we het zo gelaten. Maar hoe kan ik nu controleren of de Alfen contact heeft met de slimme meter ? Ik heb 3*25 en m'n ID4 laadt op 11Kwh, dus het gaat vaak goed, alleen koken we electrisch en heb ik twee ovens, als dat allemaal aangaat plus de auto dan kan het krap worden. Ik wil dus graag weten of de loadbalancing goed geconfigureerd is.
Ik heb de paal opnieuw opgestart maar er is geen foutmelding.
Thanks !!
Als je auto nu op 11 kW laadt, komt dat neer op minder dan 4kW per fase.
Dat is ongeveer 18A per fase.
De ruimte naar je 25A is dus 7A (ruim 1500 Watt) per fase.
Als een van de hoofdschakelaars niet 'flipt' tijdens het koken en/of ovengebruik, werkt de loadbalancing kennelijk naar behoren.
Correctie, dat is 16 A per fase (3680 W per fase), de zekering gaat er niet uitvliegen, zeker niet met loadbalancing. Reserve is 9 A per fase.Peter-036 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:30:
@LastSamurai
Als een van de hoofdschakelaars niet 'flipt' tijdens het koken en/of ovengebruik, werkt de loadbalancing kennelijk naar behoren.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Tsja, dat is natuurlijk wel erg makkelijk beredeneerd. Meeste Tweakers willen toch wel wat van (technische) onderbouwing zien in plaats van "het gaat goed dus het zal welPeter-036 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:30:
@LastSamurai
11kW is natuurlijk 230V x 16A x 3 fasen
@LastSamurai
Om het zeker te weten kun je de laadpaal openschroeven ( 6 torx schroefjes aan de achterzijde) en een laptop verbinden met de netwerkpoort op het PCB, met de service app van Alfen kun je dan in de logging de DLB aan het werk zien. Let er wel even op dat je e.e.a. stroomloos maakt tijdens het hobby'en
www.google.nl
Meeste waterkokers zijn maar max 10 A (2300 kW), dus dat ga je in de laadsnelheid niet echt goed merken, er gaat maar 1A van de maximum laadstroom af. Mijn elektrische oven vraagt bijvoorbeeld 13A, dan is het verschil in laadsnelheid wel duidelijk te zien.Makrolon schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:39:
Zet je auto aan t laden op 11kw, zet je waterkoker aan, kijk of je auto langzamer gaat laden, dat moet hij dan namelijk gaan doen als de dlb werkt.
Je kunt ook op de site van alfen even een inlogaccount aanvragen. Je kunt dan inloggen op je paal en allerlei zaken instellen maar ook uitlezen. Je ziet dan ook dat hij je P1 kan uitlezen. Dat is wat ik gedaan heb.LastSamurai schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:19:
Hallo
Ik heb een Alfen Eve Single Pro geinstalleerd gekregen via de leasemij. Paal werkt en facturering werkt ook.
Er ligt een kabel van de Alfen naar de P1 poort op de slimme meter, deze is van Eneco.
De installateur kon niets aan de paal zien of doen, alleen aanmelden.
Op de P1 van de slimme meter zit nu een splitter, op de Master poort zit een RPI met P1Monitor en op de Slave poort zit de Alfen. Andersom hebben we ook getest maar dan werkt de P1Monitor niet.
Dus hebben we het zo gelaten. Maar hoe kan ik nu controleren of de Alfen contact heeft met de slimme meter ? Ik heb 3*25 en m'n ID4 laadt op 11Kwh, dus het gaat vaak goed, alleen koken we electrisch en heb ik twee ovens, als dat allemaal aangaat plus de auto dan kan het krap worden. Ik wil dus graag weten of de loadbalancing goed geconfigureerd is.
Ik heb de paal opnieuw opgestart maar er is geen foutmelding.
Thanks !!
Wat ook goed werkt is gewoon even wat stroomverbruikers aan zetten. waterkoker, E-kachel etc.
Ik zag direct op mijn paal dat hij langzamer ging laden.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 07-04-2022 16:41 ]
.
We wonen in een open gebied en bijvoorbeeld regen van vanmorgen was voor een IP54 (spatwaterdicht) laadpaal niet voldoende. Alle palen die ik zie gaan tot IP54.
Ik heb tot dusver maar een laadpaal gevonden met IP55 (spuitwaterdicht) en dat is Powerdale van de Belgische makelij. Heeft iemand ervaring met deze laadpaal?
Maar misschien zijn er nog meer laadpalen met IP55 en hoger, weet iemand wat?
Een laadpaal nemen met vaste kabel? Scheelt een belangrijke afdichting. Maar spatwaterdicht zou voor gewoon buitengebruik goed genoeg moeten zijn. Een plensbui is nog steeds geen hogedrukreiniger.Wenzel schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:02:
Ik ben op zoek naar een laadpaal die betere (water) bescherming biedt dan IP54. De reden is dat het weer in Nederland steeds extremer wordt, vooral de regen en wind.
.
We wonen in een open gebied en bijvoorbeeld regen van vanmorgen was voor een IP54 (spatwaterdicht) laadpaal niet voldoende. Alle palen die ik zie gaan tot IP54.
Ik heb tot dusver maar een laadpaal gevonden met IP55 (spuitwaterdicht) en dat is Powerdale van de Belgische makelij. Heeft iemand ervaring met deze laadpaal?
Vandaar dat er geen hogere spec dan IP54 gegeven wordt.
Oppassen met dat soort opmerkingen. Vaak wordt dat gezegd omdat ze op andere laders meer marge hebben….kevinthe8 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:16:
Had gister een partij voor laadpalen aan de telefoon en die gaven aan de Wallbox Pulsar plus niet meer te plaatsen omdat ze vaak moeten terug komen ivm storingen etc. Ervaren jullie dit ook zo? Zit zelf namelijk te twijfelen tussen de Wallbox Pulsar plus, Zappi V2 of Cube Advanced
Een laadpaal houd altijd marge aan, je moet zien dat er wat gebeurt als je de waterkoker inschakelt.RJan61 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:48:
[...]
Meeste waterkokers zijn maar max 10 A (2300 kW), dus dat ga je in de laadsnelheid niet echt goed merken, er gaat maar 1A van de maximum laadstroom af. Mijn elektrische oven vraagt bijvoorbeeld 13A, dan is het verschil in laadsnelheid wel duidelijk te zien.
Mee eens, maar in het geval van de Wallbox is hier in dit topic ook al eens e.a. geschreven over de matige brouwkwaliteit.Waterman53 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:21:
[...]
Oppassen met dat soort opmerkingen. Vaak wordt dat gezegd omdat ze op andere laders meer marge hebben….
Ik denk dat je een probleem probeert op te lossen wat er niet is, een normale degelijk IP54 paal is gewoon geschikt voor buiten en kan ook prima tegen een plensbui.Wenzel schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:02:
Ik ben op zoek naar een laadpaal die betere (water) bescherming biedt dan IP54. De reden is dat het weer in Nederland steeds extremer wordt, vooral de regen en wind.
.
Is klein en ziet er idd niet erg solide uit. Maar voor mij solide genoeg en om te zien een van de mooiste vind ik. Ik gebruik deze lader nu 2 maanden probleemloos. Zelf opgehangen en aangesloten. Heel erg eenvoudig en goed zelf te doen. Alleen in de meterkast heb ik de aansluiting met de Carlo Gavazo load balancer en extra groep door elektricien laten doen. Was halfuurtje werk. Alleen de constant nogal fel brandende led vind ik minder. Los ik op door na gebruik de lader in de meterkast uit te schakelen.ik222 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:31:
[...]
Mee eens, maar in het geval van de Wallbox is hier in dit topic ook al eens e.a. geschreven over de matige brouwkwaliteit.
Heb sinds vorige week een Ioniq met 28kWh batterij. Ding laadt voor mijn gebruik snel genoeg op via de granny charger, dus voorlopig zie ik nog geen noodzaak voor een laadpaal.
Nu wil ik een (op termijn via een eigen groep, nu nog even afgetakt van de reeds aanwezige aansluiting) stopcontact gaan monteren aan de buitenmuur van mijn schuurtje met een simpele schakelaar in de schuur om de spanning aan en uit te kunnen zetten.
Uiteraard gebruik ik materiaal wat geschikt is voor buiten.
Ik laad de Ioniq vrijwel alleen op in de laagste (+/- 1kWh) of middelste (+/- 1,5kWh) stand omdat de groep nu nog gedeeld wordt met een aantal andere apparaten.
Kleven er verder nog risico's aan deze opzet waar ik bewust van moet zijn? Ik lees soms over mogelijke lekspanningen, moet ik me daar druk om maken in mijn geval?
"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"
Wat wel belangrijk is is dat de schakelaar tegen langdurig hoge stromen kan. En dat de schakeldraad ook 2,5 mm2 is, die worden namelijk standaard vaak dunner uitgevoerd.
Waarom wil je er een schakelaar tussen zetten?iGadget schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:39:
Even check-check-dubbelcheck voordat ik misschien iets fabriceer wat niet veilig is:
Heb sinds vorige week een Ioniq met 28kWh batterij. Ding laadt voor mijn gebruik snel genoeg op via de granny charger, dus voorlopig zie ik nog geen noodzaak voor een laadpaal.
Nu wil ik een (op termijn via een eigen groep, nu nog even afgetakt van de reeds aanwezige aansluiting) stopcontact gaan monteren aan de buitenmuur van mijn schuurtje met een simpele schakelaar in de schuur om de spanning aan en uit te kunnen zetten.
Uiteraard gebruik ik materiaal wat geschikt is voor buiten.
Ik laad de Ioniq vrijwel alleen op in de laagste (+/- 1kWh) of middelste (+/- 1,5kWh) stand omdat de groep nu nog gedeeld wordt met een aantal andere apparaten.
Kleven er verder nog risico's aan deze opzet waar ik bewust van moet zijn? Ik lees soms over mogelijke lekspanningen, moet ik me daar druk om maken in mijn geval?
Zappi is IP65Wenzel schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:02:
.
Goed punt vwbt de schakelaar. Hoe kom ik hier achter?ik222 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:53:
Lekspanning hoeft je je met een granny lader geen zorgen over te maken.
Wat wel belangrijk is is dat de schakelaar tegen langdurig hoge stromen kan. En dat de schakeldraad ook 2,5 mm2 is, die worden namelijk standaard vaak dunner uitgevoerd.
En de reden dat ik überhaupt een schakelaar er tussen wil is omdat 'iedereen' erbij kan. Denk niet zo snel dat men tijdens het laden de stekker eruit gaat lopen trekken (mocht dit wel gebeuren dan bouw ik er alsnog iets omheen), maar wil ook niet dat er spanning op staat als de auto niet aan het laden is.
Dat staat er expliciet bij, bijvoorbeeld https://www.elektrobode.n...ak-2p-16a-inb-1012-0-2042 voor inbouw.iGadget schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:04:
[...]
Goed punt vwbt de schakelaar. Hoe kom ik hier achter?
En de reden dat ik überhaupt een schakelaar er tussen wil is omdat 'iedereen' erbij kan. Denk niet zo snel dat men tijdens het laden de stekker eruit gaat lopen trekken (mocht dit wel gebeuren dan bouw ik er alsnog iets omheen), maar wil ook niet dat er spanning op staat als de auto niet aan het laden is.
Maar in een schuur kun je wellicht veel beter gewoon een werkschakelaar plaatsen https://www.elektrototaalmarkt.nl/industrie/werkschakelaars Die zijn sowieso meer geschikt voor hoge stromen.
[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 07-04-2022 23:19 ]
In dat geval kun je beter een buitenstopcontact met slotje monteren. Dan ben je ook de enige die er bij kan. Ook in de bouwmarkt wel te koop.iGadget schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:04:
[...]
Goed punt vwbt de schakelaar. Hoe kom ik hier achter?
Ah top, ik ga er naar kijken. Stel, ik ga voor een werkschakelaar, ik neem aan dat ik dan aan 2-polig genoeg heb? Of toch 3-polig?ik222 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:19:
[...]
Dat staat er expliciet bij, bijvoorbeeld https://www.elektrobode.n...ak-2p-16a-inb-1012-0-2042 voor inbouw.
Maar in een schuur kun je wellicht veel beter gewoon een werkschakelaar plaatsen https://www.elektrototaalmarkt.nl/industrie/werkschakelaars Die zijn sowieso meer geschikt voor hoge stromen.
Mjah is leuk... maar als ik dan toch voor afsluitbaar ga, dan liever iets waarmee ik de boel ook blokkeer als de stekker erin zit. Dus een kastje er omheen waar nog een kabel uit kan lopen oid.eltron schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:30:
[...]
In dat geval kun je beter een buitenstopcontact met slotje monteren. Dan ben je ook de enige die er bij kan. Ook in de bouwmarkt wel te koop.
2-pollig is genoeg om een normaal stopcontact mee te schakelen (je schakelt dan fase + nul met zo’n werkschakelaar).iGadget schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:10:
[...]
Ah top, ik ga er naar kijken. Stel, ik ga voor een werkschakelaar, ik neem aan dat ik dan aan 2-polig genoeg heb? Of toch 3-polig?
[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 08-04-2022 07:32 ]
Ik krijg vandaag een Easee Home. Dat binnenwerk is zo gebouwd, dat er geen water bij kan komen. Komt uit Noorwegen, die zijn wel wat gewend.Wenzel schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:02:
.
Een 1 poilge schakelaar is al voldoende. Je hoeft alleen maar de fase te schakelen.iGadget schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:10:
[...]
Ah top, ik ga er naar kijken. Stel, ik ga voor een werkschakelaar, ik neem aan dat ik dan aan 2-polig genoeg heb? Of toch 3-polig?
Maar ik verwacht dat een 3 polige (bijna) even duur is.
En de meeste schakelaars kun je meerder sloten op zetten. (LOTOTO Lock Out Tag Out Try Out)
In principe is 1 pollig inderdaad voldoende om laden onmogelijk te maken (een standaard inbouwschakelaar schakelt ook alleen de fase). Het voordeel van de nul ook afschakelen met zo'n werkschakelaar is dat dit voorkomt dat grapjassen (een deel van) je huis zonder stroom kunnen zetten door aarde en nul met elkaar te verbinden.cruysen schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:47:
[...]
Een 1 poilge schakelaar is al voldoende. Je hoeft alleen maar de fase te schakelen.
Maar ik verwacht dat een 3 polige (bijna) even duur is.
En de meeste schakelaars kun je meerder sloten op zetten. (LOTOTO Lock Out Tag Out Try Out)
Kijk, dat zijn goede tips. Ik denk dat ik met de schakelaar die ik gekocht heb prima tegelijk de fase- en nuldraad kan schakelen, maar ik twijfel of hij de laadstromen langdurig aan kan. Zie er zo snel niks over in het vodje wat erbij zat. Heb 'm even open gemaakt:ik222 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:26:
[...]
In principe is 1 pollig inderdaad voldoende om laden onmogelijk te maken (een standaard inbouwschakelaar schakelt ook alleen de fase). Het voordeel van de nul ook afschakelen met zo'n werkschakelaar is dat voorkomt dat grapjassen (een deel van) je huis zonder stroom kunnen zetten door aarde en nul met elkaar te verbinden.
:strip_exif()/f/image/4pG0zlgMwm1euaLEpDjQ1623.jpg?f=fotoalbum_large)
Houdt die '10AX250V' in dat hij geschikt is voor max 10A bij 250V? En zo ja, klopt het dat hij dan max 2300W kan doen bij 230V?
In dat geval zou ik de 'max' laadstand van de Ioniq niet moeten gebruiken denk ik. Op standje 'verlaagd' trekt hij max 2000W als ik de slimme meter mag geloven.
Ik zou deze schakelaar niet gebruiken persoonlijk, max 10A inderdaad dus in theorie kan je dan daarmee laden tot 10A ofwel 2300W. Maar of dat ding dan ook uren achter elkaar het leuk vindt dat er een 10A doorheen loopt is een heel andere vraag... Het probleem is dat dit soort schakelaars gemaakt zijn voor verlichting of een waterpartij te schakelen en niet om een elektrische auto langdurig mee op te laden. Het zou mij hoe dan ook persoonlijk geen lekker gevoel geven.iGadget schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:38:
[...]
Kijk, dat zijn goede tips. Ik denk dat ik met de schakelaar die ik gekocht heb prima tegelijk de fase- en nuldraad kan schakelen, maar ik twijfel of hij de laadstromen langdurig aan kan. Zie er zo snel niks over in het vodje wat erbij zat. Heb 'm even open gemaakt:
[Afbeelding]
Houdt die '10AX250V' in dat hij geschikt is voor max 10A bij 250V? En zo ja, klopt het dat hij dan max 2300W kan doen bij 230V?
In dat geval zou ik de 'max' laadstand van de Ioniq niet moeten gebruiken denk ik. Op standje 'verlaagd' trekt hij max 2000W als ik de slimme meter mag geloven.
[ Voor 10% gewijzigd door Freezhost op 08-04-2022 12:01 ]
Ik zoek nu dus een "echte" laadpaal zodat ik de Kona met 3 fase kan laden (die kan ik instellen tot 80%).
Verder wil ik loadbalancing en via de p1 poort lijkt mij het beste, ik heb een slimme meter dus die zit er dan op.
De Ioniq kan ik dan met 1 fase laden maar zou deze graag bij 80% laten stoppen (via tasker kon ik bij een bepaald percentage-notificatie het hue contact schakelen). Wellicht kan ik dmv Tasker een slimme laadpaal op de app het laden laten stoppen op basis van dezelfde notificatie. Dit laatste is niet het belangrijkste punt aangezien de Ioniq eerder weg gaat dan de laadpaal vermoed ik.
Ik zoek dus een 3 fase laadpaal met loadbalancing op de p1 poort, bedienbaar via app en dc lekstroombeveiliging is natuurlijk meteen handig. Kabel van min 7 meter (kan vast maar kan ook een kabel aansachaffen en erin laten denk ik).
Geen verrekening...
Ik kon niet verder dan 2 opties;
Elvi maar loadbalancing is erg prijzig en van een andere partij
Easee home, lijkt mij de beste optie?
Dank voor je tip. Op de Easee website staat echter IP54. Maar een lader van Noorse makelij zal altijd degelijker zijn als een Chinese IP54 lijkt me.mr_jows schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:12:
[...]
Ik krijg vandaag een Easee Home. Dat binnenwerk is zo gebouwd, dat er geen water bij kan komen. Komt uit Noorwegen, die zijn wel wat gewend.
Duidelijk. Ik ga ook absoluut geen risico's nemen hierin om een paar Euro te besparen. Had het nog expliciet gevraagd bij de Gamma - kan dit ding langdurig de maximale belasting van een 16A groep aan? "Ja hoor, geen probleem." Teleurstellend weer.ik222 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:59:
[...]
Ik zou deze schakelaar niet gebruiken persoonlijk, max 10A inderdaad dus in theorie kan je dan daarmee laden tot 10A ofwel 2300W. Maar of dat ding dan ook uren achter elkaar het leuk vindt dat er een 10A doorheen loopt is een heel andere vraag... Het probleem is dat dit soort schakelaars gemaakt zijn voor verlichting of een waterpartij te schakelen en niet om een elektrische auto langdurig mee op te laden. Het zou mij hoe dan ook persoonlijk geen lekker gevoel geven.
Denk dat ik maar voor deze ga (hebben ze vast niet bij de Gamma): https://www.elektrototaal...dp-werkschakelaar-4173107
Heb helaas (nog) geen ervaring met 3 fasen, maar mag ik je vragen welke OBD dongle je gebruikt? Heb mijn Ioniq 28kWh sinds vorige week en wil zelf ook zoiets maken maken, maar had al gelezen dat niet elke OBD dongle even goed werkt.Sjabba1979 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:08:
Ik laad al een tijd een Ioniq 28kWh met een granny op een dedicated groep en een hue outdoor stopcontact zodat ik dit kan schakelen zodra die 80% is (via tasker, obd dongle en EVnotify).
Is dat echt €0.33 per kWh inclusief BTW?
Dan ga ik er flink op toeleggen ben ik bang.
The best is yet to come
Voor je teruglevering van je zonnepanelen? Dan zou ik even in je contract kijken. En anders overstappen naar Eneco of Delta zodat je 50+ ct per kWh krijgtDean Martin schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:55:
Iemand die weet wat Vattenfall per kWh betaalt momenteel?
Goeie tip. Maar kan dat ook als je paal beheerd wordt door de leasemaatschappij ? Hij is gekoppeld aan het portal van LeaseplanEnergy. Op dat portal kan ik dat soort dingen niet inzien.de Peer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:40:
[...]
Je kunt ook op de site van alfen even een inlogaccount aanvragen. Je kunt dan inloggen op je paal en allerlei zaken instellen maar ook uitlezen. Je ziet dan ook dat hij je P1 kan uitlezen. Dat is wat ik gedaan heb.
Wat ook goed werkt is gewoon even wat stroomverbruikers aan zetten. waterkoker, E-kachel etc.
Ik zag direct op mijn paal dat hij langzamer ging laden.
Heb ondertussen wel gevraagd of zij het kunnen nakijken maar moest nogal uitleggen wat ik nou precies wil weten.
Ja. Hier is hij ook gekoppeld aan leaseplanenergy.LastSamurai schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:03:
[...]
Goeie tip. Maar kan dat ook als je paal beheerd wordt door de leasemaatschappij ? Hij is gekoppeld aan het portal van LeaseplanEnergy. Op dat portal kan ik dat soort dingen niet inzien.
Heb ondertussen wel gevraagd of zij het kunnen nakijken maar moest nogal uitleggen wat ik nou precies wil weten.
Ik heb alfen gewoon een mailtje gestuurd, of via het contactformulier met het verzoek een inlog account te krijgen. De volgende dag kreeg ik die.
Leaseplan support is inderdaad waardeloos. Die konden mij ook niet helpen toen ik een technische vraag had (check mijn post history maar in dit topic) dus toen heb ik zelf maar ingelogd om de paal om het issue zelf te verhelpen.
[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 08-04-2022 13:05 ]
Kijken kan nooit kwaad. Al vermoed ik dat de koppeling met je leasemy enkel een backoffice abbo betreft i.v.m. het verrekenen en niet zo zeer de configuratie van de paal zelf.LastSamurai schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:03:
[...]
Goeie tip. Maar kan dat ook als je paal beheerd wordt door de leasemaatschappij ? Hij is gekoppeld aan het portal van LeaseplanEnergy. Op dat portal kan ik dat soort dingen niet inzien.
www.google.nl
Klopt. Maar dat flippen wil ik graag voor zijn. Ik laadt de auto snachts en dan draaien we ook de vaatwasser en de wasmachine. Geen zin dat ik beneden kom en de vaat en was niet gedaan zijn en de auto niet opgeladen is.Peter-036 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:30:
@LastSamurai
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen