Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Erwin_83 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:35:
De bijgeleverde Granny van Opel laad met 7 km per uur. Een laadpaal is dus wel handig.
Klopt dat wel? De meeste doen 10A, wat dan 2,3 kW is. Levert die van de Opel veel minder? Of rijd die Opel zo onzuinig dat je veel meer energie nodig hebt om te rijden?
Nickhubers1988 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:10:
In mijn zoektocht lijkt de Zappi het voordeel te hebben dat ik overdag indien er voldoende zon is naast mijn huishoudelijk verbruik inclusief lucht warmtepomp de auto zou kunnen opladen met 13 zonnepanelen van 375 wp. Toch vraag ik mij af of er überhaupt een voordeel is.
Het ligt er ook aan wat je als voordeel ziet. Zo lang je in Nederland overschot van stroom nog kan salderen met je verbruik op andere momenten is er geen financieel voordeel.

Als je het een leuke hobby vind om je auto zo veel mogelijk met "de zon" te laden is dat natuurlijk iets anders.

Een laadpaal kan minimaal 6A doorgeven aan een auto om te gaan laden. Op 1 fase is dat zo'n 1,4kW. Dat moet je naast het gebruik van je huis dus overhouden als je daadwerkelijk enkel wil laden als je zonnepanelen een overschot produceren. Of dat zo is is natuurlijk afhankelijk van de zon, maar ook van het gebruik van je huis. Niet vergeten dat je dan natuurlijk ook wel thuis moet zijn. Als je auto elders is (omdat je er mee naar je werk bent gereden) dan werkt het ook niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-06 19:23
JeroenE schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:05:

Het ligt er ook aan wat je als voordeel ziet. Zo lang je in Nederland overschot van stroom nog kan salderen met je verbruik op andere momenten is er geen financieel voordeel.
Maar salderen werkt nu al niet meer als je in een regio zit met overbelast stroomnet. Dan wordt je zonnesysteem gewoon uitgeschakeld.
En ik schat zomaar in dat het aantal regio's waar dat het geval is, de komende tijd sterk zal toenemen.
Met huidige stroomtarieven is iedereen als een malle zonnepanelen aan het installeren en het net kan die ontwikkeling niet aan en niet bijhouden.

Dat betekent dus in zo'n situatie direct voordeel zowel voor je auto als voor je huis. Anders staat je systeem gewoon uit als er teveel aanbod is.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
eltron schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:50:
Maar salderen werkt nu al niet meer als je in een regio zit met overbelast stroomnet. Dan wordt je zonnesysteem gewoon uitgeschakeld.
Salderen werkt overal, dat is gewoon een wettelijke regeling.

Dat je PV-inverter afschakelt als de spanning te hoog wordt heeft niets met het salderen te maken, maar is desalniettemin natuurlijk wel vervelend. Wat je niet opwekt kan je natuurlijk niet salderen.

Wat wel zo is dat het kan helpen om op dat moment grote verbruikers (zoals een EV die je wil laden) in te schakelen. Dan heb je kans dat je inverter het wel blijft doen omdat de spanning wat lager is.

Of dat genoeg is (en of je auto wel leeg genoeg is natuurlijk) is zo afhankelijk van de situatie op dat moment dat je daar geen algemeen advies over kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

JeroenE schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:58:
[...]
Salderen werkt overal, dat is gewoon een wettelijke regeling.

Dat je PV-inverter afschakelt als de spanning te hoog wordt heeft niets met het salderen te maken, maar is desalniettemin natuurlijk wel vervelend. Wat je niet opwekt kan je natuurlijk niet salderen.

Wat wel zo is dat het kan helpen om op dat moment grote verbruikers (zoals een EV die je wil laden) in te schakelen. Dan heb je kans dat je inverter het wel blijft doen omdat de spanning wat lager is.

Of dat genoeg is (en of je auto wel leeg genoeg is natuurlijk) is zo afhankelijk van de situatie op dat moment dat je daar geen algemeen advies over kan geven.
Maar hoe werkt dat dan precies? Of je PV omvormer uitschakelt hangt toch af van de netspanning in de wijk? Uiteraard helpt het als jij persoonlijk niet aan het terugleveren bent maar aan het laden maar als de rest van de buurt te veel aan het terugleveren is dan schakelt jouw inverter toch ook uit? Of je nu aan het laden bent of niet?

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinthe8
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-04-2022
JeroenE schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:13:
@kevinthe8 20k per jaar is geen hele handige maatstaf. Want dat kan 1 keer per maand 1500 km zijn en de rest korte ritjes ;)

Je moet kijken wat je denkt per dag te rijden en hoeveel tijd je dan hebt om thuis te laden.
Sorry, op die manier. Dacht het totale aantal KM per jaar. Maar inderdaad, de auto staat dagelijks vooral naast ons huis. Dus een hele snelle laadtijd is zeker geen must. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
DonJuape schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:48:
Maar hoe werkt dat dan precies? Of je PV omvormer uitschakelt hangt toch af van de netspanning in de wijk?
Technisch gezien ligt het aan de spanning bij de inverter. Dat is wel een belangrijk verschil want soms kan je het uitschakelen dus "vertragen" door dikkere kabels tussen de netaansluiting in je huis en de inverter aan te leggen. Als er meer koper is dan loopt de spanning minder snel op bij de inverter.
maar als de rest van de buurt te veel aan het terugleveren is dan schakelt jouw inverter toch ook uit?
Ja, daarom is het laden van je EV tijdens zonnige perioden niet per se altijd de oplossing om uitschakelen te voorkomen. Het kan dan ook zijn dat het systeem van de buurman wel blijft draaien maar die van jou alsnog niet.

Sommige inverters kan je instellen op het moment van afschakelen (die regels zijn per land anders); daarmee kan je dus "spelen" om te hopen dat jouw inverter wel blijft draaien. Maar erg netjes is dat niet en het is een beetje hetzelfde als dat je vroeger(nu nog?) wifi acces points had waarbij je het zendvermogen kon verhogen (en je dus storing veroorzaakte bij alle buren).

Ik denk dat je het wel kan uitrekenen als je alle gegevens weet (afstanden, kabeldiktes, spanningen, stroomsterktes etc) maar die heb je natuurlijk niet zo makkelijk, zeker als het om gegevens van de buren in de wijk gaat.

Verder blijft het natuurlijk ook nog steeds afhankelijk van voorwaarden zoals een EV die thuis staat, aangesloten is en waarbij de accu niet al vol is. Bovendien moet je EV dan ook echt starten met laden, er zijn genoeg modellen die na verloop van tijd "in slaap" vallen als ze geen stroom van een laadpaal krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
kevinthe8 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:52:
Sorry, op die manier. Dacht het totale aantal KM per jaar. Maar inderdaad, de auto staat dagelijks vooral naast ons huis. Dus een hele snelle laadtijd is zeker geen must. Bedankt.
Als je een stopcontact gaat (of laat) aanleggen zou ik wel kijken of je dan gelijk een 3 fasen kabel neer kan leggen plus 2 UTP kabels erbij. Die heb je voor een stopcontact natuurlijk helemaal niet nodig. Maar als je over een paar jaar toch een 3 fasen laadpaal wil dan heb je die spullen er al gelijk liggen en hoeft er niet weer iets door het huis/tuin/oprit aangelegd te worden. Dan kan je beter nu een paar tientjes extra uitgeven dan over een tijdje veel meer geld om alles weer open te maken en de kabel te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:25
JeroenE schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:05:
[...]
Klopt dat wel? De meeste doen 10A, wat dan 2,3 kW is. Levert die van de Opel veel minder? Of rijd die Opel zo onzuinig dat je veel meer energie nodig hebt om te rijden?
Die 7 km per uur geeft de app aan, maar kan best wel kloppen, dacht dat er 1800 Watt op de lader stond, dus de granny van de granny laders zeg maar.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:41
Zojuist de laadpaal besteld. Ik vind Daen icm met Schneider Electric toch inderdaad te duur worden (2200 ex btw) en heb nu bij NL MAB de volgende besteld:
- Easee Home
- Vaste kabel 4m
- Easee Loadbalancing
- 3 fase voorbereiding (aansluiten op 1 fase meterkast)
- Installatie

Al met al voor 1900 euro incl BTW. Dit betekent dat het voor mij 1600 euro gaat kosten. De backend a 5 euro pm krijg ik van mijn werkgever dus daar heb ik geen kosten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:27

timovd

Voorsprong door techniek

Waarschijnlijk zoek ik niet goed genoeg, waar vind ik een adapter om een type 1 ev op te laden via een type 2 kabel (dus geen socket). De meeste adapters zijn andersom.

Context: bij een vriend van mij heb ik een hele poos geleden een laadpaal geïnstalleerd voor hun Fiat 500 (Californian import). Nu komt er een tweede ev met - uiteraard - type 2 en 3 fasen board lader. Mijn idee is dus om de kabel op de laadpaal te vervangen voor een type 2. De laadpaal zelf is al voorbereid op 3 fasen. Er zijn ook adapters voor type 1 auto naar type 2 kabel, maar dan ga je de nieuwe ev nooit met 3 fasen kunnen laden. Wat is de beste oplossing hier?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:20
Ik ben me nu aan het oriënteren op thuisladen en vroeg me af…

Waarom willen mensen zo graag een laadpaal aan huis?

Waarom niet een dikke YMVK kabel 5x2.5 trekken van je meterkast naar een 5 polig stopcontact aan de buitenmuur en een 3 fase mobiele lader als deze gebruiken?

https://www.accu-machine....3fyAn4EAQYAiABEgJFkPD_BwE

Is toch een goedkopere oplossing dan een paal van ongeveer 1000 aan je muur te hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Supershiva schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:55:

Waarom niet een dikke YMVK kabel 5x2.5 trekken van je meterkast naar een 5 polig stopcontact aan de buitenmuur en een 3 fase mobiele lader als deze gebruiken?

Is toch een goedkopere oplossing dan een paal van ongeveer 1000 aan je muur te hangen?
Nou met de hiervoor benodigde stekkers en ophanghaken e.d. aan de muur kom je echt wel in de buurt van de kosten van een Tesla Wall Connector. En dat ziet er dan toch een stuk netter uit.
Verder heb ik echt wel LB nodig als ik met 11kW ga laden dus dan is een laadpunt dat dat heeft nodig en die zijn duurder dan bijvoorbeeld een TWC.
Overigens zou ik voor 3x16A voor 4mm2 of 6mm2 gaan, 2,5mm2 vind ik wat ielig.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:24

Osxy

Holy crap on a cracker

Paar redenen;
  • Oogt veel netter
  • Vaste kabel
  • Loadbalancing
  • Slim laden obv. zonnepanelen

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:25

Een wallbox met kabel kan je de boel laten liggen als je weg gaat. Bij een losse lader toch meer kans op diefstal of steeds de boel opruimen. En die 1000 vond ik ook wat zot. Heb zelf een Heidelberg gemonteerd (besteld via Amazon DE) en was met los materiaal erbij voor de helft klaar.

Wij hebben de auto privé dus zelf alle keus, maar voor zakelijke rijders met verekening is er wat minder keus.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Ik zat zelf meer in de richting van flexibiliteit te denken.
Ik denk dat je met een mobiele lader met verschillende amperage’s (instelbaar 6 tot 16) op reis flexibeler bent dan met de 10A granny die ik bij de auto krijg.

Oplaadpunt komt in de achtertuin achter het hek wat op slot gaat, kabel onder het hek door dus wat betreft diefstal zal in mijn situatie wel los lopen denk ik?
Goeie tip evengoed, ik had er niet bij stil gestaan.

Als ik in m’n achtertuin zit dan vind ik zo’n grote lader met vaste kabel eraan geen pan om tegenaan te kijken. Dikke opgerolde kabel.

Die 1000 euro kwam ik ongeveer op vanwege Wallbox copper.
Dat is nog wel een knap ding aan de muur

Ik heb een 3 fase meterkast 3x25A
Load balancing is in dat geval niet nodig dacht ik? Zolang alles maar logisch is verdeeld in de meterkast.

Slim laden als de zon schijnt?
Hoe moet ik me dat voorstellen?

Ik heb 6400wp op m’n dak met 3 fase omvormer.

Als de zon schijnt en ik prik de auto aan de laad stekker dan wordt er automatisch zonnen energie gebruikt om te laden toch? Of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:57
Supershiva schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:52:
Ik zat zelf meer in de richting van flexibiliteit te denken.
Ik denk dat je met een mobiele lader met verschillende amperage’s (instelbaar 6 tot 16) op reis flexibeler bent dan met de 10A granny die ik bij de auto krijg.

Oplaadpunt komt in de achtertuin achter het hek wat op slot gaat, kabel onder het hek door dus wat betreft diefstal zal in mijn situatie wel los lopen denk ik?
Goeie tip evengoed, ik had er niet bij stil gestaan.

Als ik in m’n achtertuin zit dan vind ik zo’n grote lader met vaste kabel eraan geen pan om tegenaan te kijken. Dikke opgerolde kabel.

Die 1000 euro kwam ik ongeveer op vanwege Wallbox copper.
Dat is nog wel een knap ding aan de muur

Ik heb een 3 fase meterkast 3x25A
Load balancing is in dat geval niet nodig dacht ik? Zolang alles maar logisch is verdeeld in de meterkast.

Als de zon schijnt en ik prik de auto aan de laad stekker dan wordt er automatisch zonnen energie gebruikt om te laden toch? Of zie ik wat over het hoofd?
Als je 11kw wil laden zonder er over na te denken is loadbalancing wel nodig. 11 kw is 16 ampère per fase, heb je nog 9 per fase over. Een waterkoker doet al 10 ampère.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickhubers1988
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-04 18:11
Ik vind dit ook een interessante vraag, zo zie ik het ook. Zolang je voldoende zon hebt naast je huishoudelijk verbruik dan kun je de auto extra opladen. Ik weet dat de zappi hier iets meer rekening houd met minder kw te leveren in eco+ stand. Mijn grootste dillemma met de zappi is het zakelijk laten afrekenen. Zeker als vrouwlief binnen x aantal jaar zichzelf ook in een EV ziet rijden. Dan is de zappi niet geschikt om te splitsen. Die kwh meter die er bij zou komen splitst dat niet. Of heeft iemand hier een ander idee over?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Nickhubers1988 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:26:
[...]
Ik vind dit ook een interessante vraag, zo zie ik het ook. Zolang je voldoende zon hebt naast je huishoudelijk verbruik dan kun je de auto extra opladen. Ik weet dat de zappi hier iets meer rekening houd met minder kw te leveren in eco+ stand. Mijn grootste dillemma met de zappi is het zakelijk laten afrekenen. Zeker als vrouwlief binnen x aantal jaar zichzelf ook in een EV ziet rijden. Dan is de zappi niet geschikt om te splitsen. Die kwh meter die er bij zou komen splitst dat niet. Of heeft iemand hier een ander idee over?
Met 2 EV die hoofdzakelijk thuis laden is dat nog wel te doen.
Gewoon 1x per jaar totaal verbruik verdelen over beide auto's obv wat die totaal hebben gereden/geladen, verminderd met het deel dat publiek is geladen. Een eventueel saldo verdeel je dan netjes pro rata verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Of je schrijft elke keer de begin en eindstand op van een losse kWh meter. Zo complex is dat toch allemaal niet?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-06 23:49

Pixeltje

Woo-woohoo!

Goedemorgen, de leasemij heeft voor mij een polestar 2 in bestelling staan en nu is het tijd om na te denken over de laadvoorziening thuis. er is ruimte om op eigen oprit te laden en aangezien ik veel rijd (minimaal 250km/dag) en op werk geen mogelijkheid is tot opladen, wil ik graag een laadpaal thuis. Kijk er nu al naar uit om elke ochtend in een volgeladen en verwarmde auto te stappen ;)

De hoofdaansluiting heb ik al om laten zetten naar 3x25A en de groepenkast heb ik vervangen een jaar of twee geleden dus so far so good. Er liggen ook 10 zonnepanelen op het dak met een vermogen van 2750Wp. Ik denk dat ik de voorkeur heb voor een laadpaal waar de kabel al aanzit, zodat ik bij thuiskomst gewoon die kabel kan insteken, pasje swipen en klaar.

Als het goed is krijg ik advies van 'EV company' ie door de leasemij zijn ingeschakeld om zo'n laadpunt te maken bij mij thuis. Zijn er tips waar ik op moet letten als zij met een advies komen? In de startpost heb ik gelezen dat niet alle laadpalen 'automatisch verrekenen', wat houdt dat in? En kunnen alle laadpalen omgaan met zonnepanelen? Volgens mij kan de P2 max met 11kW laden dus qua vermogen zou dat goed moeten gaan in de groepenkast ijkt me?

alvast bedankt!

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
@Pixeltje Zou in jouw geval gewoon afgaan op het advies van EV-company. blijkbaar zit je daar via werkgever/leasemij toch min of meer aan vast en hun advies zal ongetwijfeld ook de verrekening regelen.
Automatisch is dat niet, maar gebeurt achter de schermen via een verbinding en abonnement met een backoffice dat de verrekening voor jou regelt. Jij krijgt een creditnota voor de door jou geleverde stroom en de werkgever (of als je wilt ook anderen die bij jou laden) krijgen een debet nota voor de afgenomen stroom. Het enige wat voor jou dan wel serieus belangrijk is, is dat het tarief dat jij ontvangt voor jouw stroom tenminste de werkelijke kosten dekt.
Verder verwacht ik dat het advies van EV-Company ook loadbalancing zal omvatten zodat je huisinstallatie niet overbelast kan worden.

[ Voor 45% gewijzigd door eltron op 31-03-2022 07:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Pixeltje schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:08:
Goedemorgen, de leasemij heeft voor mij een polestar 2 in bestelling staan en nu is het tijd om na te denken over de laadvoorziening thuis. er is ruimte om op eigen oprit te laden en aangezien ik veel rijd (minimaal 250km/dag) en op werk geen mogelijkheid is tot opladen, wil ik graag een laadpaal thuis. Kijk er nu al naar uit om elke ochtend in een volgeladen en verwarmde auto te stappen ;)

De hoofdaansluiting heb ik al om laten zetten naar 3x25A en de groepenkast heb ik vervangen een jaar of twee geleden dus so far so good. Er liggen ook 10 zonnepanelen op het dak met een vermogen van 2750Wp. Ik denk dat ik de voorkeur heb voor een laadpaal waar de kabel al aanzit, zodat ik bij thuiskomst gewoon die kabel kan insteken, pasje swipen en klaar.

Als het goed is krijg ik advies van 'EV company' ie door de leasemij zijn ingeschakeld om zo'n laadpunt te maken bij mij thuis. Zijn er tips waar ik op moet letten als zij met een advies komen? In de startpost heb ik gelezen dat niet alle laadpalen 'automatisch verrekenen', wat houdt dat in? En kunnen alle laadpalen omgaan met zonnepanelen? Volgens mij kan de P2 max met 11kW laden dus qua vermogen zou dat goed moeten gaan in de groepenkast ijkt me?

alvast bedankt!
EV Company heeft bij mij ook het laadpunt thuis aangelegd in opdracht van de LM. Moet zeggen dat het hele proces keurig geregeld en uitgevoerd is, heel simpel gezegd krijg je de keuze tussen een socket en vaste kabel, geef je aan dat je loadbalancing nodig hebt en de rest wordt geregeld. In mijn geval is er een Alfen Single Pro Line geplaatst wat een keurig ding is.

Enige wat ik daarvoor zelf moest regelen is het door Enexis laten vervangen van mijn slimme meter omdat onze vorige slimme meter te oud was (werd netjes aangegeven na het opsturen van foto's van de meterkast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Pixeltje schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:08:

alvast bedankt!
Net als bij @ik222 heeft bij mij ook EV Company het laadpunt geregeld in opdracht van de LM. Ook hier een net proces, foto's aanleveren en wensen aangeven en ze sturen een voorstel naar de LM, waar naar akkoord de boel wordt geplaatst.

Ook hier is het een Alfen Single Pro Line geworden, in mijn geval met vaste kabel.

Mijn groepenkast was nog 1-fase ten tijde van de aanvraag, maar aangegeven dat deze voor plaatsen aangepast zou zijn naar 3-fasen, dus er is ook een 3-fasen laadpunt geplaatst. Voor loadbalancing trekken ze ook netjes een kabel van de Alfen naar de slimme meter.

Ik ben er blij mee. :)

[ Voor 3% gewijzigd door DaLass op 31-03-2022 08:41 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
timovd schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:46:
Waarschijnlijk zoek ik niet goed genoeg, waar vind ik een adapter om een type 1 ev op te laden via een type 2 kabel (dus geen socket). De meeste adapters zijn andersom.
Ze bestaan wel hoor. Bijvoorbeeld deze (nu uitverkocht) of anders in China waar je even op moet letten dat je wel de juiste "kleur" kiest.

Voor zover ik weet is er geen magische zoekterm maar moet je door de resultaten heen bladeren tot je het juiste vind.

Ik heb er ook wel eens over gedacht om er 1 te kopen, maar ik kom te weinig laadpalen tegen waar dit nuttig zou zijn. Onderweg kom ik eigenlijk alleen sockets tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJdeS
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-09-2022
Hier ook een Alfen Single Pro via LM door 50five aan laten leggen. Helaas paar weken verder en de paal werkt nog steeds niet. Schiet elke keer in error.

Al eens eerder aangegeven, er zitten op mijn slimme meter 3 aansluitingen;
1) Thermostaat Toon
2) Zonnepanelen
3) Alfen Single Pro LB

Met de eerder genoemde 3 voudige splitter werkte het helaas niet, dus 2x 2 voudige splitter welke ik zelf al had geregeld. Toch nog elke keer de paal in error. Ik dacht dat dat wellicht door de LB kwam en daarom een speciale Alfen splitter gekocht. Helaas nog steeds geen werkende paal.

Verschillende keren aangegeven bij LM en 50five maar tot op heden nog niet fatsoenlijk thuis kunnen laden.

Iemand meer ellende met 3 dingen richting P1 poort van de slimme meter? Of zou het echt met de installatie te maken hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
PJdeS schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:45:
Hier ook een Alfen Single Pro via LM door 50five aan laten leggen. Helaas paar weken verder en de paal werkt nog steeds niet. Schiet elke keer in error.

Al eens eerder aangegeven, er zitten op mijn slimme meter 3 aansluitingen;
1) Thermostaat Toon
2) Zonnepanelen
3) Alfen Single Pro LB

Met de eerder genoemde 3 voudige splitter werkte het helaas niet, dus 2x 2 voudige splitter welke ik zelf al had geregeld. Toch nog elke keer de paal in error. Ik dacht dat dat wellicht door de LB kwam en daarom een speciale Alfen splitter gekocht. Helaas nog steeds geen werkende paal.

Verschillende keren aangegeven bij LM en 50five maar tot op heden nog niet fatsoenlijk thuis kunnen laden.

Iemand meer ellende met 3 dingen richting P1 poort van de slimme meter? Of zou het echt met de installatie te maken hebben?
De eerste vraag is denk ik welke error je krijgt? Dus heeft het überhaupt iets met loadbalancing te maken? Ik zou in elk geval zelf even een ACE account aanvragen bij Alfen en dan met de ACE service installer zelf eens even het laadpunt uitlezen.

Geen verbinding met de slimme meter zorgt bij een Alfen laadpunt ervoor dat hij terugschakelt naar de ingestelde safe current. Zolang die boven de 6A staat zou je auto dan nog steeds moeten laden, alleen traag.

[ Voor 8% gewijzigd door ik222 op 31-03-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJdeS
ik222 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:47:
[...]

De eerste vraag is denk ik welke error je krijgt? Dus heeft het überhaupt iets met loadbalancing te maken? Ik zou in elk geval zelf even een ACE account aanvragen bij Alfen en dan met de ACE service installer zelf eens even het laadpunt uitlezen.

Geen verbinding met de slimme meter zorgt bij een Alfen laadpunt ervoor dat hij terugschakelt naar de ingestelde safe current. Zolang die boven de 6A staat zou je auto dan nog steeds moeten laden, alleen traag.
Dank voor de terugkoppeling, zover eigenlijk nog niet gekeken. Ik ga eens kijken om zo'n ACE account aan te vragen, is ook niet door installateur (50five) of LM aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinthe8
Ik moet zeggen, ik vind het nog een aardig doolhof tot nu toe het hele proces van elektrisch rijden. Hier is veel info te vinden en dat helpt zeker. Maar zoveel verschillende keuzes, het maakt het niet makkelijker. Als voorbeeld de aansluiting in de meterkast. De ene adviseert een totaal nieuwe kast aangezien de oude te vaak is omgebouwd. Volgens de ander kan er een kast naast de huidige kast. Een prijsverschil van € 750. Iemand hier daar verstand van? Heb wat foto's bijgevoegd van de huidige situatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7wlsgQSTKtygW065Rbm1IblsfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mG46swhKA2p7crSjOQfgNMB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
kevinthe8 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:20:
De ene adviseert een totaal nieuwe kast aangezien de oude te vaak is omgebouwd. Volgens de ander kan er een kast naast de huidige kast. Een prijsverschil van € 750.
Volgens mij maakt het voor de werking helemaal niets uit. De huidige werkt prima, dus vervangen is niet per se nodig. Het kan er wel netter uit zien als je een hele nieuwe plaatst. Dan is het meer de vraag of je daar geld voor over hebt.

Je kan denk ik beter buurten in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 als het over de meterkast gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinthe8
JeroenE schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:27:
[...]
Volgens mij maakt het voor de werking helemaal niets uit. De huidige werkt prima, dus vervangen is niet per se nodig. Het kan er wel netter uit zien als je een hele nieuwe plaatst. Dan is het meer de vraag of je daar geld voor over hebt.

Je kan denk ik beter buurten in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 als het over de meterkast gaat.
Bedankt.

[ Voor 63% gewijzigd door kevinthe8 op 31-03-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ik moet zeggen, ik vind het nog een aardig doolhof tot nu toe het hele proces van elektrisch rijden. Hier is veel info te vinden en dat helpt zeker. Maar zoveel verschillende keuzes, het maakt het niet makkelijker. Als voorbeeld de aansluiting in de meterkast. De ene adviseert een totaal nieuwe kast aangezien de oude te vaak is omgebouwd. Volgens de ander kan er een kast naast de huidige kast. Een prijsverschil van € 750. Iemand hier daar verstand van? Heb wat foto's bijgevoegd van de huidige situatie.[Afbeelding]
Bij mij zag het er vergelijkbaar uit en is er een kastje naast geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHMz0Jker99pL5D_uWPyWGIg0Hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZT5Tc2g0RyTUzC0o2gqBT7X6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Deze week een lader geplaatst voor de Renault Zoe die binnenkort op de oprit staat: een Wallbox Pulsar Plus. Deze gaat op 3 fasen 16A (11kW) de auto van stroom voorzien. Installatie zelf gedaan, een 5x 4mm^2 naar de meterkast getrokken via de kruipruimte/buitenmuur/oprit. Deze wordt aansloten op een 16A alamat. Overigens wordt de hele groepenkast vervangen wegens ouderdom en algehele slordigheid van de afgelopen jaren ;)

Boren door de fundering/beton ging overigens prima met een flink boorhamer en een nieuwe betonboor (20x450mm) van Toolstation. Die kostte welgeteld €11, dus zelf voor de 2 gaten die er mee geboord zijn geen geld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-MxKGFL-9VFc-dLHDjR87rr1sc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zDHZtJ4oSiyEh4xT4rHyjamg.jpg?f=user_large

Tevens ook een RJ45-kabel meegetrokken voor eventueel aansluiten van een load-balancer/energiemeter. De Pulsar Plus kan dit icm een Carlo Gavazzi EM340. Maar ik vond de extra uitgave van €150-€200 best wel ruim voor een probleem dat misschien niet eens gaat ontstaan. Dus kijk het eerst even aan, en mocht het niet werkbaar zijn kan deze er altijd nog tussen. Waarschijnlijk zal alleen de kookplaat icm auto mogelijk problemen geven, maar kan het laden tussen b.v 17.00 en 19.00 uur ook uitschakelen of terugschakelen in de Pulsar.

Dan nog een vraag: ik heb ook zonnepanelen. Hoe gaat het ook al weer met tegelijkertijd opwekken en verbruiken van stroom qua belasting van de hoofdschakelaar? Stel ik laad met 11kW en wek tegelijkertijd 3kW op (andere groep). Gaat er dan 14kW of 8kW door de hoofdschakelaar? Antwoord is vast heel logisch ;)

[ Voor 5% gewijzigd door LoneGunman op 31-03-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Vraagje, vergelijkbaar met hierboven. Load balancing functioneert niet meer op het moment dat je zonnepanelen op dezelfde fase aan het leveren zijn toch?

Load balancing zal (op basis van de P1 kabel/meting) bijvoorbeeld een negatieve waarde meten (teruglevering) en de auto zal dus volop gaan laden, ongeacht of er andere gebruikers ook flink stroom aan het verbruiken zijn.
Er kan dus zo maar meer dan 40A door je meterkast gaan hierdoor, en de load balancing zal dat gewoon toelaten want die 'ziet' het niet. Speelt vooral bij 1 fase omvormers met veel vermogen. Of zoals in mijn geval een 3 fase omvormer en nog aanvullend 2 1-fase omvormers.
LoneGunman schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:20:

Dan nog een vraag: ik heb ook zonnepanelen. Hoe gaat het ook al weer met tegelijkertijd opwekken en verbruiken van stroom qua belasting van de hoofdschakelaar? Stel ik laad met 11kW en wek tegelijkertijd 3kW op (andere groep). Gaat er dan 14kW of 8kW door de hoofdschakelaar? Antwoord is vast heel logisch ;)
Er gaat dan maar 8kW door de hoofdschakelaar, maar dat is ook gelijk het probleem. Want door je meterkast loopt wel die 11kW.
Bij veel zonnepanelen loopt dit veel verder op. Er lopen grote stromen door de meterkast terwijl de zekeringen dit niet 'zien.'

[ Voor 64% gewijzigd door de Peer op 31-03-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de Peer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:39:
Vraagje, vergelijkbaar met hierboven. Load balancing functioneert niet meer op het moment dat je zonnepanelen op dezelfde fase aan het leveren zijn toch?

Load balancing zal (op basis van de P1 kabel/meting) bijvoorbeeld een negatieve waarde meten (teruglevering) en de auto zal dus volop gaan laden, ongeacht of er andere gebruikers ook flink stroom aan het verbruiken zijn.
Er kan dus zo maar meer dan 40A door je meterkast gaan hierdoor, en de load balancing zal dat gewoon toelaten want die 'ziet' het niet. Speelt vooral bij 1 fase omvormers met veel vermogen. Of zoals in mijn geval een 3 fase omvormer en nog aanvullend 2 1-fase omvormers.
De LB kijkt per fase wat er netto afgenomen wordt. Als dat boven de ingestelde waarde komt (meestal de waarde van de hoofdzekering) zal de LB ingrijpen en het laadvermogen (en dus de stroom) van het laadpunt reduceren.
Als je dus een 25A zekering hebt, je huis plus laadpaal verbruikt 30A en je wekt 6A op dan wordt er dus niet ingegrepen (en dat hoeft ook niet).

[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 31-03-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

DonJuape schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:47:
[...]

Als je dus een 25A zekering hebt, je huis plus laadpaal verbruikt 30A en je wekt 6A op dan wordt er dus niet ingegrepen (en dat hoeft ook niet).
Precies. Nu mijn casus.
25A zekering, PV-opwekking 21A (1 x 3 fase = 8A + 1x 1 fase = 13A. som is 21A)
Huis plus laadpaal verbruikt (tijdens pieken) 46A - 21A opwekking.
Er wordt niet ingegrepen terwijl de meterkastonderdelen hier niet op berekend zijn.

Dus ja load balancing voorkomt dat de alamat eruit vliegt maar verhoogt het risico op brand/oververhitting.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 31-03-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:39:

[...]

Er gaat dan maar 8kW door de hoofdschakelaar, maar dat is ook gelijk het probleem. Want door je meterkast loopt wel die 11kW.
Bij veel zonnepanelen loopt dit veel verder op. Er lopen grote stromen door de meterkast terwijl de zekeringen dit niet 'zien.'
Ah, dat klinkt logisch en roept inderdaad meteen een nieuw aandachtspunt op van 'vermogen over de bedrading'. Nu is mijn groepenkast volledig nieuw, alles aangesloten met 6mm flexibele kabel. Icm de vermogens zal het in mijn geval meevallen, maar kan me voorstellen dat dit in sommige situaties over het hoofd wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

LoneGunman schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:00:
[...]

Ah, dat klinkt logisch en roept inderdaad meteen een nieuw aandachtspunt op van 'vermogen over de bedrading'. Nu is mijn groepenkast volledig nieuw, alles aangesloten met 6mm flexibele kabel. Icm de vermogens zal het in mijn geval meevallen, maar kan me voorstellen dat dit in sommige situaties over het hoofd wordt gezien.
Ja, met 3000Wp zonnepanelen is er niets aan de hand hoor. Maar ik heb sindskort 18000 Wp en dat zullen we steeds vaker gaan zien. En dan kun je hier wel tegen aan gaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

de Peer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 11:56:
[...]

Precies. Nu mijn casus.
25A zekering, PV-opwekking 21A (1 x 3 fase = 8A + 1x 1 fase = 13A. som is 21A)
Huis plus laadpaal verbruikt (tijdens pieken) 46A - 21A opwekking.
Er wordt niet ingegrepen terwijl de meterkastonderdelen hier niet op berekend zijn.

Dus ja load balancing voorkomt dat de alamat eruit vliegt maar verhoogt het risico op brand/oververhitting.
Er loop m.i. nog steeds nergens meer stroom dan 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

DonJuape schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Er loop m.i. nog steeds nergens meer stroom dan 25A.
Niet door de hoofschakelaar inderdaad.
Maar daarboven (aan de gebruikerzijde) wel. Namelijk de som van PV (21A) en de afname van het net (25A).

Dit gaat dan wel over het scenario: volle zon, auto laden, oven aan, inductiekoken tegelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 31-03-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Nee, die mag je niet optellen, ze stromen in tegenovergestelde richting dus van elkaar aftrekken.

[ Voor 15% gewijzigd door guido66 op 31-03-2022 12:06 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

guido66 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:06:
Nee, die mag je niet optellen, ze stromen in tegenovergestelde richting
Nee, niet als ik 46A wil gebruiken in huis. Dan komt er 21A van de PV en aanvullend 25A van het net.

in geval van terugleveren aan het net heb je gelijk. Maar ik heb het over het scenario dat ik alle PV-stroom verbruik.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 31-03-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
En dat gaat dus niet, want je groepen zijn voldoende beveiligd.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

guido66 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:08:
En dat gaat dus niet, want je groepen zijn voldoende beveiligd.
Nee. als ik vier 16A groepen op 1 fase heb heb, kan dat prima hoog oplopen.
maar misschien begrijp ik je verkeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 31-03-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-06 10:53
Een moderne groepenkast kan dat zonder problemen aan, daar kan je ook een andere hoofdzekering dan 3*25A voorzetten en dan lopen die grotere stromen er ook. Als je een verzwaring aanvraagt naar 3*35A wordt ook niet de gehele installatie vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Je groepenkast moet dan ook gewoon geschikt zijn voor de maximale stroom die er kan lopen. 25 ampère hoofdzekering en 20 ampère zonnepanelen? Dan moet die kast geschikt zijn voor 45 ampère. Dus zwaardere aardleks er in en dito interne bedrading, of de kast voorbeveligen dat er niet meer dan 40 ampère kan lopen.

Helaas word dit zelden gedaan door zonnepaneel boeren. In 3 fase installaties gaat t meestal nog wel goed. Maar heb je 40 ampère hoofdzekering en ga je 16 ampère invoeden met zonnepanelen zit je al op 56a. Vaak met gewone 40a aardleks zonder verdere maatregelen..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

RJan61 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:31:
Een moderne groepenkast kan dat zonder problemen aan,
Dat wil ook ook wel geloven, maar je gaat wel (in sommige gevallen) ver buiten de specs (die 40A wordt vaak als maximum aangehaald).
En dat is een risico, en vraag me ook af hoe dat qua verzekering zit in geval van brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Ik moet zeggen, ik vind het nog een aardig doolhof tot nu toe het hele proces van elektrisch rijden. Hier is veel info te vinden en dat helpt zeker. Maar zoveel verschillende keuzes, het maakt het niet makkelijker. Als voorbeeld de aansluiting in de meterkast. De ene adviseert een totaal nieuwe kast aangezien de oude te vaak is omgebouwd. Volgens de ander kan er een kast naast de huidige kast. Een prijsverschil van € 750. Iemand hier daar verstand van? Heb wat foto's bijgevoegd van de huidige situatie.[Afbeelding]
Jammer dat ze al die nieuwe componenten in een oude kast hebben gezet...
Ik zou hier 2 220x330 kasten van Eaton in zetten, en dan de huidige componenten overzetten. Plus wat extra nodig is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
guido66 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:06:
Nee, die mag je niet optellen, ze stromen in tegenovergestelde richting dus van elkaar aftrekken.
Die moet je wel optellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJan61
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-06 10:53
de Peer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:04:
[...]

Dat wil ook ook wel geloven, maar je gaat wel (in sommige gevallen) ver buiten de specs (die 40A wordt vaak als maximum aangehaald).
En dat is een risico, en vraag me ook af hoe dat qua verzekering zit in geval van brand.
Maar daar is de installateur van de PV installatie verantwoordelijk voor. De maximale stromen in de meterkast worden groter als je meerdere aanvoerlijnen hebt. De installateur moet ervoor zorgen dat de installatie geschikt is voor de aangelegde zonnepalen. Heeft verder niets met load-balancing of EV-charging te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

RJan61 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:08:
[...]

Maar daar is de installateur van de PV installatie verantwoordelijk voor. De maximale stromen in de meterkast worden groter als je meerdere aanvoerlijnen hebt. De installateur moet ervoor zorgen dat de installatie geschikt is voor de aangelegde zonnepalen. Heeft verder niets met load-balancing of EV-charging te maken.
Die installateur zal dat in veel gevallen niet doen, door gebrek aan kennis of luiheid/laksheid.
In mijn geval ben ik overigens zelf de PV installateur ;)

Maar ben het met je eens dat load-balancing hier verder niets mee te maken heeft, juist doordat load balancing hier niet tegen beschermt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13-06 16:45
Hoe wordt deze splitter gevoed is dit direct vanuit de slimme meter of extern gevoed d.m.v. een adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 16:57
glas86 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:14:
[...]

Hoe wordt deze splitter gevoed is dit direct vanuit de slimme meter of extern gevoed d.m.v. een adapter?
Even op die link klikken en wat naar beneden scrollen joh. Is 1 van hun verkooppraatjes.

En als je lui bent: Bij DSMR4 of hoger kan het via de P1. Anders kan het nog via de Homewizard P1 lezer die je er misschien op aansluit en dan nog als laatste optie kan je via micro usb 5v 1A hem voeden.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJdeS
glas86 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:14:
[...]

Helaas werkte deze oplossing (zelfs met extra voeding) niet om de laadpaal, zonnepanelen en Toon op aan te sluiten.
Volgens eerdere berichten / terugkoppeling lijkt het niet aan de P1 poort / splitter te liggen maar meer aan de installatie/ setup van de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-06 13:00

Shapeshifter

Get it over with

Heb een rondje offertes gedaan voor een Easee. Het gaat om deze situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeSAJKorlBra9KxpEqtUZi4yAYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oolgfFqZDTdHtAfSSLACzGGs.jpg?f=fotoalbum_large

Het laadpunt wat er al hangt werkt met mijn Ioniq, maar niet met mijn Vivaro-e, daarom wil ik er een Easee Home naast hangen (de meterkast zit aan de andere kant van die muur). Een van de aanbieders adviseert om de bestaande ook te vervangen door een Easee omdat er anders nog steeds kans zou zijn op overbelasting. Ik heb zo mijn twijfels bij deze uitleg; de Ioniq gaat max 3,7kW uit deze 1-faselader trekken dus er is nog genoeg over op de huisaansluiting (3x25A) als er verder geen verbruikers zijn. De reden dat ik een Easee met load balancing wil is dat de stop eruit klapt als ik beide auto's aan het laden ben (de Vivaro-e dan op een granny van 1,8kW maar waarschijnlijk op dezelfde fase, weet ik niet zeker) en bijv. de kookplaat aanzet. Het interesseert me niet dat de Vivaro-e tijdens bijv. het koken wat minder snel laadt, als de stop er maar niet uit klapt. Dit is volgens mij precies wat de load balancing zou moeten doen, ook als de Ioniq volle bak aan het laden is met het bestaande punt (de load balancer ziet immers geen verschil tussen laadpunt en kookplaat en voor de kookplaat moet het ook werken).

Opzich snap ik wel dat het wellicht meer toekomstbestendig zou zijn om nu twee Easees te hebben, ik geloof wel dat die beter samenwerken e.d. als je twee auto's hebt die daadwerkelijk met 3 fasen kunnen laden bijvoorbeeld, maar dat is nu niet het geval en om dan gelijk 1k€ extra neer te klappen daarvoor voel ik eigenlijk weinig voor. Dat kan later dan altijd nog...

Gaat de situatie zoals voorgesteld met het bestaande punt plus een Easee werken, of zie ik iets over het hoofd?

PS Best interessant, van de 5 aanbieders zit er gewoon 300 euro tussen de duurste en de goedkoopste, het loont dus om een beetje rond te shoppen

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Shapeshifter schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:12:

[Afbeelding]

Het laadpunt wat er al hangt werkt met mijn Ioniq, maar niet met mijn Vivaro-e, daarom wil ik er een Easee Home naast hangen (de meterkast zit aan de andere kant van die muur). Een van de aanbieders adviseert om de bestaande ook te vervangen door een Easee omdat er anders nog steeds kans zou zijn op overbelasting. Ik heb zo mijn twijfels bij deze uitleg; de Ioniq gaat max 3,7kW uit deze 1-faselader trekken dus er is nog genoeg over op de huisaansluiting (3x25A) als er verder geen verbruikers zijn. De reden dat ik een Easee met load balancing wil is dat de stop eruit klapt als ik beide auto's aan het laden ben (de Vivaro-e dan op een granny van 1,8kW maar waarschijnlijk op dezelfde fase, weet ik niet zeker) en bijv. de kookplaat aanzet. Het interesseert me niet dat de Vivaro-e tijdens bijv. het koken wat minder snel laadt, als de stop er maar niet uit klapt. Dit is volgens mij precies wat de load balancing zou moeten doen, ook als de Ioniq volle bak aan het laden is met het bestaande punt (de load balancer ziet immers geen verschil tussen laadpunt en kookplaat en voor de kookplaat moet het ook werken).

Opzich snap ik wel dat het wellicht meer toekomstbestendig zou zijn om nu twee Easees te hebben, ik geloof wel dat die beter samenwerken e.d. als je twee auto's hebt die daadwerkelijk met 3 fasen kunnen laden bijvoorbeeld, maar dat is nu niet het geval en om dan gelijk 1k€ extra neer te klappen daarvoor voel ik eigenlijk weinig voor. Dat kan later dan altijd nog...

Gaat de situatie zoals voorgesteld met het bestaande punt plus een Easee werken, of zie ik iets over het hoofd?

PS Best interessant, van de 5 aanbieders zit er gewoon 300 euro tussen de duurste en de goedkoopste, het loont dus om een beetje rond te shoppen
De LB zit in de Easee. Het vermogen van de Easee zal dus naar beneden worden bijgeregeld als je huisinstallatie plus je bestaande laadpunt op een of meer fasen over de 25A dreigt te gaan.
Het vermogen van je bestaande laadpunt blijft maximaal wat de aangesloten auto maximaal vraagt. Dit vermogen wordt niet gereduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

[Afbeelding]

de easee aansluiten op 3 fase en loadbalacing kan prima. de easee zal de hoogste vraag hebben (qua auto) en die moet naar beneden als het druk is. de andere oplader wordt door de easee meegenomen in het totaal. Zou zelf gewoon nu uitbreiden met 1 easee, mocht er ooit een andere auto komen kan je zo een 2de easee er aankoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

@DonJuape @Oid Precies, zo begreep ik het ook. Dank.
timovd schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:46:

Context: bij een vriend van mij heb ik een hele poos geleden een laadpaal geïnstalleerd voor hun Fiat 500 (Californian import). Nu komt er een tweede ev met - uiteraard - type 2 en 3 fasen board lader. Mijn idee is dus om de kabel op de laadpaal te vervangen voor een type 2. De laadpaal zelf is al voorbereid op 3 fasen. Er zijn ook adapters voor type 1 auto naar type 2 kabel, maar dan ga je de nieuwe ev nooit met 3 fasen kunnen laden. Wat is de beste oplossing hier?
Ik heb jaren geleden een LEAF gehad en toen kocht ik een Ioniq, zat ik mooi met mijn laadpunt met type 1 kabel... Ik heb uiteindelijk bij https://evcables.com/en-nl/ een type 1 naar type 2 verlengkabel gekocht. Hier kon ik dus de aansluiting van mijn type 1 laadpunt in doen en aan de andere kant de type 2 in mijn auto steken. Ik kan deze kabel niet meer vinden, maar hij had als typenummer: CHC022(5M)TX en hij was 170 euro, misschien kunnen ze je helpen als je een mailtje stuurt ofzo?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJdeS
Mensen, om uit te sluiten dat het de combinatie is welke de errors triggerd;

zijn er issues bekend met een Alfen Eve Single Pro in combinatie met een VW ID.4?

Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

[Afbeelding]

Ik denk dat je moet zorgen dat er geen andere gebruikers op de fase van je huidige lader zitten. Als die namelijk al 16A trekt op 1F dan blijft er slechts 9A over en als daar bijvoorbeeld een apparaat nog 3A van zou gebruiken dan zak je op die fase onder de grens van 1,4kW die je waarschijnlijk minimaal nodig hebt om te kunnen laden.
Als de andere fases ook meeschakelen met de loadbalancing dan kun je dus mogelijk een groot deel van de tijd niet laden met de Vivaro-e (althans niet gelijk met Ioniq). Ook ga je de 11kW niet halen als je tegelijkertijd Ioniq en Vivaro laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Graag even aandacht voor het volgende onderdeel uit de topicwaarschuwing:

Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Wil iedereen daar vanaf nu weer rekening mee houden? Merci!

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Supershiva schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:52:

Dat laatste is correct, maar bijv. een Zappi V2 lader heeft een app waarmee je Eco+, Eco en normaal kunt laden. In de Eco standen kan je aangeven dat er alleen geladen wordt als er (voldoende) opbrengst van de zonnepanelen is. Door de saldering nu misschien niet zo relevant, maar in de zomer heb ik de Eco+/Eco stand aan staan en laadt de auto dus alleen overdag op zonnestroom. In de daluren heb ik dan de Boost optie aanstaan om ervoor te zorgen dat de auto sowieso 's ochtends helemaal vol is als de zon niet voldoende heeft geschenen. Richting de herfst zet ik de Eco(+) stand weer op normaal.

Dus ja, uiteraard gaat de stroom van de panelen nu ook al naar je auto, maar door een slimme laadpaal kan je ook sturen wanneer je auto wordt opgeladen, bijv. alleen bij het terugleveren van voldoende door de zonnepanelen opgewekte stroom.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03 23:47
LoneGunman schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:20:
Deze week een lader geplaatst voor de Renault Zoe die binnenkort op de oprit staat: een Wallbox Pulsar Plus. Deze gaat op 3 fasen 16A (11kW) de auto van stroom voorzien. Installatie zelf gedaan, een 5x 4mm^2 naar de meterkast getrokken via de kruipruimte/buitenmuur/oprit. Deze wordt aansloten op een 16A alamat. Overigens wordt de hele groepenkast vervangen wegens ouderdom en algehele slordigheid van de afgelopen jaren ;)

Boren door de fundering/beton ging overigens prima met een flink boorhamer en een nieuwe betonboor (20x450mm) van Toolstation. Die kostte welgeteld €11, dus zelf voor de 2 gaten die er mee geboord zijn geen geld.

[Afbeelding]

Tevens ook een RJ45-kabel meegetrokken voor eventueel aansluiten van een load-balancer/energiemeter. De Pulsar Plus kan dit icm een Carlo Gavazzi EM340. Maar ik vond de extra uitgave van €150-€200 best wel ruim voor een probleem dat misschien niet eens gaat ontstaan. Dus kijk het eerst even aan, en mocht het niet werkbaar zijn kan deze er altijd nog tussen. Waarschijnlijk zal alleen de kookplaat icm auto mogelijk problemen geven, maar kan het laden tussen b.v 17.00 en 19.00 uur ook uitschakelen of terugschakelen in de Pulsar.

Weet dat er heel veel verschillende type meters zijn van de EM340. En dat je niet zomaar een willekeurige Carlo Gavazzi EM340 kan bestellen. Het moet een s1pfa of s1pfb zijn. Zie ook de foto’s Helaas zijn die er niet voor 150,- Ben er ook mee bezig geweest, aangezien ik ook een pulsar plus 22kw ga installeren. Mijn auto kan met max 11kw laden. Maar dan ben ik klaar voor de toekomstAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whV0dWtFo4hh7_DWhZOrbwPrwR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPcxHQzxMEhFczMjcUKpc5zu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5Rxmjxga5xtEUq3aycoyMK9JLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUsbRwPRn5RzMQqrS8WfaPFE.jpg?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Ik ben inmiddels ook de afweging aan het maken om thuis te laden of alleen publieke laadpalen te gebruiken.
Auto wordt pas januari 2023 verwacht 😕 dus ik heb nog even…

Ik heb helaas een variabel energie contract omdat m’n vorige energiebedrijf failliet is gegaan.
Ik betaal bij budget energie momenteel 54 cent normaal en 41 cent dal per kWh.

Volgens mij is het voor mij op dit moment zelfs goedkoper om publiek te laden of niet?

Wij hebben hier in de buurt palen van Greenflux.
Ik zie in de Chargemap app dat ze 37,4 cent per kWh rekenen.
Zijn er nog ergens verborgen kosten?

Ik kan bij de gemeente een laadpaal aanvragen voor openbaar laden, deze zou dan op het parkeerhofje pal naast mijn huis geplaatst worden (deze plek is al aangewezen door de gemeente, zodra iemand een paal vraagt wordt hij daar geplaatst)

Zolang de hoge energie prijzen aanhouden lijkt publiek laden voor mij goedkoper dan eigen laadpaal.

Daarom ben nu sterk aan het overwegen om geen eigen laadpaal aan huis te nemen maar zo’n ding aan te vragen bij de gemeente.
Bespaart me een investering van dik 1500 en laden is per kWh goedkoper dan dat ik eigen stroom gebruik. Tenzij er verborgen kosten zijn bij publiek laden die ik niet zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Supershiva schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:59:
Volgens mij is het voor mij op dit moment zelfs goedkoper om publiek te laden of niet?
In veel gevallen wel. Ik betaal nu gelukkig thuis 23 ct/kWh, via de NewMotion pas publiek laden kost gemiddeld 30-31 ct/kWh. Maar boven de 30 ct/kWh thuis is publiek laden dus op het moment al goedkoper.
Daarom ben nu sterk aan het overwegen om geen eigen laadpaal aan huis te nemen maar zo’n ding aan te vragen bij de gemeente.
Bespaart me een investering van dik 1500 en laden is per kWh goedkoper dan dat ik eigen stroom gebruik. Tenzij er verborgen kosten zijn bij publiek laden die ik niet zie.
Als ik jou was zou ik beginnen met de publieke paal aan te vragen, later kan je idd altijd nog een eigen paal plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Taro schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:11:
[...]

In veel gevallen wel. Ik betaal nu gelukkig thuis 23 ct/kWh, via de NewMotion pas publiek laden kost gemiddeld 30-31 ct/kWh. Maar boven de 30 ct/kWh thuis is publiek laden dus op het moment al goedkoper.

[...]

Als ik jou was zou ik beginnen met de publieke paal aan te vragen, later kan je idd altijd nog een eigen paal plaatsen.
Die new motion pas zorgt er voor dat het standaard tarief van die paal wat ik in de Chargemap app zie, nog eens wordt verlaagd van 37 cent naar 30 cent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Ik ben inmiddels ook de afweging aan het maken om thuis te laden of alleen publieke laadpalen te gebruiken.
Auto wordt pas januari 2023 verwacht 😕 dus ik heb nog even…

Ik heb helaas een variabel energie contract omdat m’n vorige energiebedrijf failliet is gegaan.
Ik betaal bij budget energie momenteel 54 cent normaal en 41 cent dal per kWh.

Wij hebben hier in de buurt palen van Greenflux.
Ik zie in de Chargemap app dat ze 37,4 cent per kWh rekenen.
Zijn er nog ergens verborgen kosten?

Ik kan bij de gemeente een laadpaal aanvragen voor openbaar laden, deze zou dan op het parkeerhofje pal naast mijn huis geplaatst worden (deze plek is al aangewezen door de gemeente, zodra iemand een paal vraagt wordt hij daar geplaatst)

Zolang de hoge energie prijzen aanhouden lijkt publiek laden voor mij goedkoper dan eigen laadpaal.

En volgende stap zou kunnen zijn om je huis ook op de paal aan te sluiten >:)
Maar het blijven wel momentopnamen. In januari 2023 kan de prijs van publiek laden ook sterk zijn veranderd. Ook daar zullen de hoge energieprijzen vroeg of laat worden doorberekend. In de long run is de normale balans dat thuis laden goedkoper is dan publiek laden (in veel gevallen mede door zonnepanelen).
Verder is van belang of je de stroom zelf moet betalen of dat een werkgever je werkelijke stroomkosten vergoed. En zaken als gemak/risico; kun je het hebben als "jouw" paal voortdurend bezet is door anderen en jij daar dus niet kunt laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Supershiva schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:16:
[...]

Die new motion pas zorgt er voor dat het standaard tarief van die paal wat ik in de Chargemap app zie, nog eens wordt verlaagd van 37 cent naar 30 cent?
Dat hoort eigenlijk weer in het topic over openbare laadpalen, laadpassen en providers :)

Heeft met afspraken te maken tussen de verschillende partijen. Maar het is dus vaak goedkoper dan thuisladen.

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 01-04-2022 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

eltron schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:54:
[...]

Ik denk dat je moet zorgen dat er geen andere gebruikers op de fase van je huidige lader zitten. Als die namelijk al 16A trekt op 1F dan blijft er slechts 9A over en als daar bijvoorbeeld een apparaat nog 3A van zou gebruiken dan zak je op die fase onder de grens van 1,4kW die je waarschijnlijk minimaal nodig hebt om te kunnen laden.
Als de andere fases ook meeschakelen met de loadbalancing dan kun je dus mogelijk een groot deel van de tijd niet laden met de Vivaro-e (althans niet gelijk met Ioniq). Ook ga je de 11kW niet halen als je tegelijkertijd Ioniq en Vivaro laadt.
Ja goed punt, ik denk dat dat niet helemaal goed gegaan is tijdens de installatie, of dat het wellicht verbeterd kan worden. De kookplaat zit volgens mij op een kookgroep die op twee fasen zit, het bestaande laadpunt is denk ik ook op een van die twee fasen gezet, terwijl het handiger was geweest als deze op de derde fase had gezeten. Ik kan nu dus wel tegelijkertijd laden met de Ioniq en de Vivaro-e als ik bij de laatste de granny gebruik (en verder niets geks doe in huis; koken, wasmachine, airco...) Ik zou het acceptabel vinden dat de Vivaro-e langzamer gaat laden (of zelfs pauzeert) als de Ioniq laadt en ik iets in huis gebruik, maar het zou vooral handig zijn als de stoppen er dan niet uit slaan en de Vivaro-e weer sneller gaat laden als de Ioniq vol is (of ik stop met koken of whatever). Lang verhaal kort, het is vooral de Vivaro-e die gebalanceerd moet worden en dat gaat lukken met een Easee denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 14:03
Shapeshifter schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:26:
[...]

Ja goed punt, ik denk dat dat niet helemaal goed gegaan is tijdens de installatie, of dat het wellicht verbeterd kan worden. De kookplaat zit volgens mij op een kookgroep die op twee fasen zit, het bestaande laadpunt is denk ik ook op een van die twee fasen gezet, terwijl het handiger was geweest als deze op de derde fase had gezeten. Ik kan nu dus wel tegelijkertijd laden met de Ioniq en de Vivaro-e als ik bij de laatste de granny gebruik (en verder niets geks doe in huis; koken, wasmachine, airco...) Ik zou het acceptabel vinden dat de Vivaro-e langzamer gaat laden (of zelfs pauzeert) als de Ioniq laadt en ik iets in huis gebruik, maar het zou vooral handig zijn als de stoppen er dan niet uit slaan en de Vivaro-e weer sneller gaat laden als de Ioniq vol is (of ik stop met koken of whatever). Lang verhaal kort, het is vooral de Vivaro-e die gebalanceerd moet worden en dat gaat lukken met een Easee denk ik :)
Ik zou je bestaande laadpunt dan laten vervangen door een wandcontactdoos die niet op je dezelfde fase als je kookplaat zit en daar de granny in steken.
Dan de Easee met loadbalancing, dat lijkt mij het meest logisch.
Mooiste is uiteraard een dubbele laadpaal met loadbalancing, maar begrijp je financiële overwegingen. O-)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Blackraven schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 22:31:
[...]

Ik zou je bestaande laadpunt dan laten vervangen door een wandcontactdoos die niet op je dezelfde fase als je kookplaat zit en daar de granny in steken.
Dan de Easee met loadbalancing, dat lijkt mij het meest logisch.
Mooiste is uiteraard een dubbele laadpaal met loadbalancing, maar begrijp je financiële overwegingen. O-)
Haha, dat is een creatieve gedachte. Totdat je granny gejat wordt natuurlijk plus het punt met de handige vaste kabel hebben we toch al en de Ioniq gebruik ik elke dag, dus die mag wel voorrang krijgen bij het laden. De Vivaro-e gebruiken we af en toe en heeft een grotere batterij (dus hoeft minder vaak te laden). Opzich werkt de granny voor de Vivaro-e niet eens zo heel beroerd, maar van leeg naar vol is 40 uur laden ofzo en er gaat natuurlijk een moment komen dat we die tijd niet hebben. Bovendien gaan de kinderen een keer struikelen over alle kabels die er liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Nu online
...
Ik kan bij de gemeente een laadpaal aanvragen voor openbaar laden, deze zou dan op het parkeerhofje pal naast mijn huis geplaatst worden (deze plek is al aangewezen door de gemeente, zodra iemand een paal vraagt wordt hij daar geplaatst).
...
Houd er wel rekening mee dat je in veel gemeenten geen openbare laadpaal kunt aanvragen als je op eigen terrein kunt laden (dus als je een oprit of garage hebt).
Taro schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:11:
[...]
Die 30-31 ct/kWh is denk ik zonder BTW want het vaste kWh-tarief voor AC-laden met de Shell Recharge/Newmotion laadpas is € 0,37 + € 0,35 per laadsessie.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesco
  • Nu online

[Afbeelding]

Het laadpunt wat er al hangt werkt met mijn Ioniq, maar niet met mijn Vivaro-e, daarom wil ik er een Easee Home naast hangen (de meterkast zit aan de andere kant van die muur).
...
Even een check-vraag: waarom werkt het bestaande laadpunt niet met de Vivaro-e? Ze laden beide AC toch met een type 2-aansluiting? De Vivaro-e kan op 3 fasen laden maar ook op 1 fase.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Patrick80 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 18:11:
[...]

Weet dat er heel veel verschillende type meters zijn van de EM340. En dat je niet zomaar een willekeurige Carlo Gavazzi EM340 kan bestellen. Het moet een s1pfa of s1pfb zijn. Zie ook de foto’s Helaas zijn die er niet voor 150,- Ben er ook mee bezig geweest, aangezien ik ook een pulsar plus 22kw ga installeren. Mijn auto kan met max 11kw laden. Maar dan ben ik klaar voor de toekomst[Afbeelding]

[Afbeelding].
Bedankt voor de tip! Ze wisselen inderdaad per aanbieder, maar had niet gezien dat ze qua functionaliteit verschilden. Mocht het nodig zijn zal ik er op letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Er zijn minstens 2 Zappi gebruikers (ik en nog een Nederlander op het myenergi forum) die problemen hebben met het instellen van laadschemas via de app. We kunnen geen individuele dagen meer (de)selecteren en ook van de grafische weergave klopt geen hout.

https://myenergi.info/can...g-on-zappi-app-t5412.html

En de laatste post in:

https://myenergi.info/scheduled-charge-t5387-s20.html

Meer mensen hier met dit probleem?

Disclaimer: als je nu zelf in je app gaat testen, raak je je schema’s mogelijk kwijt! Testen op eigen risico ;)

[ Voor 18% gewijzigd door guido66 op 02-04-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

guido66 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:23:
Er zijn minstens 2 Zappi gebruikers (ik en nog een Nederlander op het myenergi forum) die problemen hebben met het instellen van laadschemas via de app. We kunnen geen individuele dagen meer (de)selecteren en ook van de grafische weergave klopt geen hout.

En de laatste post in:

Disclaimer: als je nu zelf in je app gaat testen, raak je je schema’s mogelijk kwijt! Testen op eigen risico ;)
Bij mij alles nog in orde maar ik durfde niks te wijzigen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GhpMaOr7vFbhLfSSCIlLNIf0n4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1hJJxaKrAVFJ1UGvKpq4aVXh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Tja, ik kwam er ook alleen maar achter omdat ik iets aan wilde passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwin16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02-2024
guido66 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 11:23:

En de laatste post in:

Dit is een bekend probleem met de NL language van de iPhone. Het is bekend bij MyEnergi en wordt in de volgende release opgelost. De workaround is om tijdelijk de iPhone language op English te zetten. Dan de days instellingen aan te passen en vervolgens de iPhone weer terug te zetten op Dutch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
gerwin16 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:23:
[...]

Dit is een bekend probleem met de NL language van de iPhone. Het is bekend bij MyEnergi en wordt in de volgende release opgelost. De workaround is om tijdelijk de iPhone language op English te zetten. Dan de days instellingen aan te passen en vervolgens de iPhone weer terug te zetten op Dutch.
Het gebeurt ook op Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwin16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-02-2024
Misschien dezelfde workaround proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
@gerwin16 Nee, ze lossen het maar op. Ik kan het op de Zappi zelf instellen tot dat het zover is.

Kan trouwens nergens bevestiging van Myenergi vinden dat er aan gewerkt wordt.

[ Voor 88% gewijzigd door guido66 op 02-04-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Wesco schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 01:41:
[...]

Even een check-vraag: waarom werkt het bestaande laadpunt niet met de Vivaro-e? Ze laden beide AC toch met een type 2-aansluiting? De Vivaro-e kan op 3 fasen laden maar ook op 1 fase.
Kort antwoord: geen idee. Is in het vorige deel aan bod gekomen, maar heb het nooit uit kunnen vogelen en heb geen zin om er meer tijd in te steken: Shapeshifter in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Shapeshifter schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:19:
[...]

Kort antwoord: geen idee. Is in het vorige deel aan bod gekomen, maar heb het nooit uit kunnen vogelen en heb geen zin om er meer tijd in te steken: Shapeshifter in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."
Aha, op die manier. Nou ja, dan zou ik hem idd laten hangen, maar evengoed om laten zetten naar de fase die niet op je kookplaat zit, idee blijft hetzelfde. Ben je er in elk geval vanaf dat je hoofdzekering klapt als je kookt en laadt met je oude lader.
Dan kun je de nieuwe met loadbalancing nemen, dan kun je een heel eind komen volgens mij zonder al teveel aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Shapeshifter schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:19:
[...]

Heel simpel: je vivaro laadt op 1 fase met 7.4kW. Das 32A.
Er zit vast wel ergens een menu waar je dat kan instellen.

Ook de pod point kan je instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWwRcRuo4uPCA9ilRPQSPO4yNUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9O5ZYAloc4AQVXZXKgNkNnG.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe staan de dipswitches?

[ Voor 31% gewijzigd door teacher op 02-04-2022 19:33 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:33
@teacher Een Ioniq op ca. 29A, maar het kan zo zijn (dat was b.v. bij mij, toen de laadpaal door de installateur op 32A was gezet) dat je 3x25A netaansluiting dat net toelaat.

[ Voor 20% gewijzigd door BarryH op 02-04-2022 17:56 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

teacher schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:23:
[...]

Heel simpel: je vivaro laadt op 1 fase met 7.4kW. Das 32A.
Er zit vast wel ergens een menu waar je dat kan instellen.

Ook de pod point kan je instellen:
[Afbeelding]
Hoe staan de dipswitches?
Dat was ook mijn vermoeden, maar het lijkt erop dat ik een ouder model heb oid want op die van mij zitten nergens dip switches en hij is niet slim of whatever dus dan houdt het een beetje op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
gerwin16 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:26:
Misschien dezelfde workaround proberen?
Toch even geprobeerd. Het werkt, maar toen ik daarna in de app op mijn iPad keek verdwenen de schema’s terwijl ik er naar keek. Dus nog maar eens opnieuw er in gezet en niet meer naar kijken tot er een update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
Shapeshifter schreef op zondag 3 april 2022 @ 07:57:
[...]

Dat was ook mijn vermoeden, maar het lijkt erop dat ik een ouder model heb oid want op die van mij zitten nergens dip switches en hij is niet slim of whatever dus dan houdt het een beetje op...
Die dipswitches zouden midden op je printplaat moeten zitten, vergelijk link hieronder...
https://www.speakev.com/t...uery.158670/#post-3006012
Maar goed, als jij zegt dat ze daar niet zitten, dan houdt het een beetje op inderdaad. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mhilberd21
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-05 23:17
Ik heb een vraagje omtrent mijn Alfen laadpaal. Deze is loadbalanced en laadt daardoor meestal rond de 10.5kw, ongeacht het tijdstip. Enkel als onze zonnepanelen enigzins actief zijn, komt hij vaak ook daadwerkelijk op 11kw uit. Nu ben ik benieuwd of het normaal is dat je onder normale omstandigheden dus eigenlijk nooit de volle 11kw haalt. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de load balancing enkel nodig is als de waterkoker, wasmachine of kookplaat aan staat. Nu is het maar 0,5kw, dus problematisch is het natuurlijk absoluut niet, maar zou toch graag de maximale snelheid willen halen. Alvast dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Nu online
Shapeshifter schreef op zondag 3 april 2022 @ 07:57:
[...]

En je kunt de laadstroom in de auto zelf niet begrenzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Mhilberd21 schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:40:
Ik heb een vraagje omtrent mijn Alfen laadpaal. Deze is loadbalanced en laadt daardoor meestal rond de 10.5kw, ongeacht het tijdstip. Enkel als onze zonnepanelen enigzins actief zijn, komt hij vaak ook daadwerkelijk op 11kw uit. Nu ben ik benieuwd of het normaal is dat je onder normale omstandigheden dus eigenlijk nooit de volle 11kw haalt. Ik ging er eigenlijk vanuit dat de load balancing enkel nodig is als de waterkoker, wasmachine of kookplaat aan staat. Nu is het maar 0,5kw, dus problematisch is het natuurlijk absoluut niet, maar zou toch graag de maximale snelheid willen halen. Alvast dank voor jullie reacties.
Kilowatts zijn afhankelijk van ampères en voltage. (Voltxampere=watt). Als je zonnepanelen draaien doen ze dat in de rest van de straat ook, dat drijft t voltage op waardoor je die 11kw wel haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Blackraven schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:45:
[...]

Die dipswitches zouden midden op je printplaat moeten zitten, vergelijk link hieronder...
https://www.speakev.com/t...uery.158670/#post-3006012
Maar goed, als jij zegt dat ze daar niet zitten, dan houdt het een beetje op inderdaad. :/
Overtuig jezelf :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLFneorgFPm2ptU_9pFtFwHPwt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6NrKMcrxTcr0UqOvHPkKmc6.jpg?f=fotoalbum_large
guido66 schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:25:
[...]

En je kunt de laadstroom in de auto zelf niet begrenzen?
Nee helaas, dat kan de Vivaro-e niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 14:02
Ik heb deze week de nieuwe Kia E-Niro besteld. Levering zal augustus/september worden. Deze kan laden met 11 KW.

Laadpaal kan aan de muur. Meterkast zit aan de andere kant van de muur.
Mijn nieuwe huis zal binnenkort worden opgeleverd. Het huis is uitgevoerd met warmtepomp en inductie plaat, dus ik verwacht dat het uitgevoerd zal zijn met 3x25 ampère.

Zonnepanelen zijn ook al in bestelling.

Het topic is zo groot, dat het voor mij moeilijk is om de juiste en voordeligste setup voor mijn situatie te bepalen.

Is dat Zappi met loadbalancing 3 fase? Ik heb geen haast met laden, want ik werk niet meer. Is dan opladen via gewoon stopcontact een optie?

Alvast bedankt voor de tips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16:22
'Stopcontact' laden met de bijgeleverde 'emergency-loader' is zeker een optie, je laadt overigens dan met maximaal 3kW, en dus zo'n 14-18 km per uur.
Ik heb (eveneens pensionado) voor het gemak wel voor een laadpaal gekozen, maar ook dan had het allemaal een stuk goedkoper gekund.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 18:01
Shapeshifter schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:35:
[...]

Overtuig jezelf :P

[Afbeelding]

[...]

Nee helaas, dat kan de Vivaro-e niet...
Volgens dit topic: https://www.speakev.com/t...-current-settings.110281/
Zou je met de jumper aan de linker kant op de printplaat het laadvermogen kunnen instellen. Met jumper: 7kw, zonder jumper: 3.6kw
Misschien eens proberen die jumper te verwijderen?
Disclaimer: ik heb zelf niet zo'n laadpaal dus proberen op eigen risico.

[ Voor 7% gewijzigd door Medjai op 03-04-2022 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Medjai schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:41:
[...]

Volgens dit topic: https://www.speakev.com/t...-current-settings.110281/
Zou je met de jumper aan de linker kant op de printplaat het laadvermogen kunnen instellen. Met jumper: 7kw, zonder jumper: 3.6kw
Misschien eens proberen die jumper te verwijderen?
Disclaimer: ik heb zelf niet zo'n laadpaal dus proberen op eigen risico.
Nou, dat is het proberen waard. Ga ik eens testen! Bedankt voor het zoeken!

Edit: Krijg nou de hik, volgens mij werkt het! De zekering klapt er in ieder geval niet uit na 10 minuten terwijl hij eerder het na een paar minuten al voor gezien hield. Interesting.

[ Voor 14% gewijzigd door Shapeshifter op 03-04-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

tobotje schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:00:
Ik heb deze week de nieuwe Kia E-Niro besteld. Levering zal augustus/september worden. Deze kan laden met 11 KW.

Laadpaal kan aan de muur. Meterkast zit aan de andere kant van de muur.
Mijn nieuwe huis zal binnenkort worden opgeleverd. Het huis is uitgevoerd met warmtepomp en inductie plaat, dus ik verwacht dat het uitgevoerd zal zijn met 3x25 ampère.

Zonnepanelen zijn ook al in bestelling.

Het topic is zo groot, dat het voor mij moeilijk is om de juiste en voordeligste setup voor mijn situatie te bepalen.

Is dat Zappi met loadbalancing 3 fase? Ik heb geen haast met laden, want ik werk niet meer. Is dan opladen via gewoon stopcontact een optie?

Alvast bedankt voor de tips.
Bij de eNiro heb je met de granny zo'n 20% laadverlies en met een laadpunt op 11kW zo'n 10%. Verder vind ik een paal met vaste kabel heel makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:33
@DonJuape Waar kan ik meer vinden over deze verliezen?
ik heb 2% verlies (gemeten) van laadpaal naar geladen in accu en dan nog 3% accu in versus accu uit met mijn ioniq. Dit bij 5600 VA laden (24-25A)

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 03-04-2022 19:02 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BarryH schreef op zondag 3 april 2022 @ 16:39:
@DonJuape Waar kan ik meer vinden over deze verliezen?
ik heb 2% verlies (gemeten) van laadpaal naar geladen in accu en dan nog 3% accu in versus accu uit met mijn ioniq. Dit bij 5600 VA laden (24-25A)
Hebben andere Tweakers en ikzelf gemeten bij de eNiro. Hoe het zit bij de Ioniq weet ik niet. Wel is het zo dat de verliezen groter zijn bij lagere laadvermogen. Waarschijnlijk ligt het er aan dat de AC-DC conversie in de lader in de auto dan minder efficiënt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:23

greatgonzo

schit-te-rend!

Oppassen met de installatie van de laadpaal mensen...

https://www.tubantia.nl/o...-nog-uren-duren~aaa2d09b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:04
Wat is het verband tussen deze explosie en het installeren van een laadpaal?
Pagina: 1 ... 8 ... 177 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen