Klopt dat wel? De meeste doen 10A, wat dan 2,3 kW is. Levert die van de Opel veel minder? Of rijd die Opel zo onzuinig dat je veel meer energie nodig hebt om te rijden?Erwin_83 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:35:
De bijgeleverde Granny van Opel laad met 7 km per uur. Een laadpaal is dus wel handig.
Het ligt er ook aan wat je als voordeel ziet. Zo lang je in Nederland overschot van stroom nog kan salderen met je verbruik op andere momenten is er geen financieel voordeel.Nickhubers1988 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:10:
In mijn zoektocht lijkt de Zappi het voordeel te hebben dat ik overdag indien er voldoende zon is naast mijn huishoudelijk verbruik inclusief lucht warmtepomp de auto zou kunnen opladen met 13 zonnepanelen van 375 wp. Toch vraag ik mij af of er überhaupt een voordeel is.
Als je het een leuke hobby vind om je auto zo veel mogelijk met "de zon" te laden is dat natuurlijk iets anders.
Een laadpaal kan minimaal 6A doorgeven aan een auto om te gaan laden. Op 1 fase is dat zo'n 1,4kW. Dat moet je naast het gebruik van je huis dus overhouden als je daadwerkelijk enkel wil laden als je zonnepanelen een overschot produceren. Of dat zo is is natuurlijk afhankelijk van de zon, maar ook van het gebruik van je huis. Niet vergeten dat je dan natuurlijk ook wel thuis moet zijn. Als je auto elders is (omdat je er mee naar je werk bent gereden) dan werkt het ook niet