5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik zie het toch wel aangeboden worden, zonder voorbehoud.eltron schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:12:
[...]
Dat is toch nog wel grotendeels toekomst, ik zou in elk geval niet spontaan 3 voorbeelden kunnen noemen. De ultieme vorm is natuurlijk dan ook teruglevering aan het net, maar er zijn nog vrijwel geen auto's die dat kunnen.
Ik zou dit geen loadbalancing willen noemen maar netbalancering. Het laden en ontladen wordt afgestemd op de capaciteit van het net en de fluxen in vraag en aanbod.
Wel een mooie ontwikkeling overigens.
Maar je huisaansluiting knalt er nog steeds uit als het net voldoende stroom aanbiedt en je samen met de auto meer afneemt dan de zekering op je huisaansluiting aan kan.
De algemeen gebruikte term lijkt "slim laden" te zijn:
Leaseplan
Vandebron
Jedlix (gestart door Eneco, werkt met meerdere energie leveranciers).
Goede tip! Ik heb net even met Leaseplanenergy gebeld (die hebben het laadpunt geïnstalleerd). Volgens hen was het laadpunt niet online en na een reset nu wel. Zou het issue kunnen hebben opgelost.Tommie12 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:54:
[...]
De tip is simpel: laat die electricien maar eens snel de boel opnieuw bekijken.
Soms ligt het ook aan iets kleins. Kan zelfs een losse verbinding zijn, of een schroefje dat slecht aangedraaid is, of een zwakke aarding.
Maar laat hem dat uitzoeken!
Eerlijk gezegd lijkt me dit een kul issue. Het laadpunt kan maximaal 3x16a (11kW) laden en het ding is ook afgezekerd (met een C-automaat) met 3x16A.
Polestar 2, SRSM, Void, Pilot, Plus
Ik weet niet of dat de voeding voor de EVSE is. De auto kent geen problemen bij andere laadpalen.BarryH schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:49:
@TheStone91 Is de 6A automaat wellicht voor de voeding van de EVSE?
En laad de auto ook met 6A bij een openbare laadpaal?
Ik heb ook de indruk dat die C6 automaat voor de EVSE is. Maar je zou voor de zekerheid de draden even moeten volgen.BarryH schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:49:
@TheStone91 Is de 6A automaat wellicht voor de voeding van de EVSE?
En laad de auto ook met 6A bij een openbare laadpaal?
Dit is overigens nog een heel oud model business line. Volgens mij 1e of 2e generatie als ik dit zo zie.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Weet je welke kabeldikte er ligt?Sjiefke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:53:
[...]
Goede tip! Ik heb net even met Leaseplanenergy gebeld (die hebben het laadpunt geïnstalleerd). Volgens hen was het laadpunt niet online en na een reset nu wel. Zou het issue kunnen hebben opgelost.
Eerlijk gezegd lijkt me dit een kul issue. Het laadpunt kan maximaal 3x16a (11kW) laden en het ding is ook afgezekerd (met een C-automaat) met 3x16A.
2.5 mm2 mag afgezekerd worden met 20A
4 mm2 mag afgezekerd worden met 25A
6 mm2 mag 32A worden.
Het doet me een beetje denken aan mijn zonnepaneelinverter.
Die is verbonden met het hoofdbord met 4mm2, en heeft een vermogen van 4kW.
Normaal is dan 20A genoeg, en toch vloog de zekering er soms uit.
Toen de handleiding nagekeken, en daar stond in dat er een zekering van 25A moet voorzien worden en 4mm2.
Na het vervangen van de zekering was alles ok.
Het zou te maken kunnen hebben met reactieve stromen die soms net te hoog worden.
Dat kan bij een lader ook het geval zijn, maar het kan ook liggen aan lekstromen. 30mA is echt niet veel.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Huis 3x25ATommie12 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:11:
[...]
Weet je welke kabeldikte er ligt?
2.5 mm2 mag afgezekerd worden met 20A
4 mm2 mag afgezekerd worden met 25A
6 mm2 mag 32A worden.
Het doet me een beetje denken aan mijn zonnepaneelinverter.
Die is verbonden met het hoofdbord met 4mm2, en heeft een vermogen van 4kW.
Normaal is dan 20A genoeg, en toch vloog de zekering er soms uit.
Toen de handleiding nagekeken, en daar stond in dat er een zekering van 25A moet voorzien worden en 4mm2.
Na het vervangen van de zekering was alles ok.
Het zou te maken kunnen hebben met reactieve stromen die soms net te hoog worden.
Dat kan bij een lader ook het geval zijn, maar het kan ook liggen aan lekstromen. 30mA is echt niet veel.
Van huis naar garage 4x10mm2 (afgezekerd in meterkast huis met een last-scheider van 3x20A)
Van stoppenkast in garage met 5x6mm2 naar laadaal (afgezekerd met 3x16A) en de laapaal laadt met 10,8kW, dus net geen 11kW.
Die 3x16A automaat (met aardlek) is een type C. Ik begrijp dat dit soort automaten juist hiervoor én in dit soort gevallen wordt gebruikt?
[ Voor 6% gewijzigd door Sjiefke op 22-03-2022 11:33 ]
Ja, maar het zit op de limiet. Als het warm is, en er is één van de schroeven niet voldoende aan gedraaid, dan zal de zekering opwarmen en springen bij langere laadsessies.Sjiefke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:32:
[...]
Huis 3x25A
Van huis naar garage 4x10mm2 (afgezekerd in meterkast huis met een last-scheider van 3x20A)
Van stoppenkast in garage met 5x6mm2 naar laadaal (afgezekerd met 3x16A) en de laapaal laadt met 10,8kW, dus net geen 11kW.
Die 3x16A automaat (met aardlek) is een type C. Ik begrijp dat dit soort automaten juist hiervoor én in dit soort gevallen wordt gebruikt?
Zet daar gewoon een 3x20A zekering in, en 90% kans dat het probleem weg is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik ben het met @BarryH en @JackBol eens dat dit de zekering voor de EVSE controller zelf zal zijn. De stroom voor de auto wordt ingeschakeld met de contactor helemaal rechts en die is 25A.TheStone91 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:03:
Ik weet niet of dat de voeding voor de EVSE is. De auto kent geen problemen bij andere laadpalen.
Heb je een laadpaal met een vaste kabel of een stopcontact? Indien het laatste gebruik je dan ook dezelfde kabel thuis als elders?
Het kan zijn dat er iets niet goed (meer) vast zit waardoor de EVSE niet kan "zien" wat voor kabel er is aangesloten en daarom automatisch op de laagste stand gaat ivm de veiligheid.
Inderdaad.Erwin_83 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:55:
Komt de verwarring niet omdat bij sommige laadpalen de loadbalancing functie pas wordt vrijgegeven na (bij)betaling voor de functie en dat de laadpaal de hardware al aan boord heeft.
Loadbalancen en terugbetaling kWh via back office heeft weinig tot niets met elkaar te maken.
Wij gebruiken thuis al jaren een Alfen SPL laadpaal met back office (4G) voor verrekening van de laadkosten en via deze paal verloopt de loadbalancing via een UTP kabel naar de P1 poort van de digitale meter.
De loadblancing vraagt een eenmalige software licentie om geactiveerd te worden. Dus weinig te maken met het back office abo van de werkgever voor verrekening.
De loadbalancing dient alleen om het eigen thuiswerknetwerk te beschermen tegen overbelasting.
We hebben onlangs de laadpaal (1 x 32A op een 40A thuisnetwerk) ook softwarematig laten verlagen tot 18A zodat we via de instelling in de EV konden laden tussen 2.5 en 4.1 kW. Gezien de max. laadsnelheid nog maar 4.1 kW is trouwens ook geen nood meer aan loadbalancing. Laden staat, op een uitzondering na, thuis immers altijd ingesteld op 2.5 kW en alleen laden bij voldoende PV-productie. Gezien het een 5.6 kW PV installatie is met een max. vermogen van 5 kVA is 2.5 kW een mooi gemiddelde om de meeste overproductie richting batterij EV te sturen en niet te injecteren in het net.
Alleen een beetje spijtig dat het via de Alfen lease allemaal zo omslachtig moet en er geen instelling is voor automatisch 100% PV overproductie laden en er voor de gebruiker geen toegang is om steeds draadloos het max. vermogen van de laadpaal terug aan te passen. Particulier had ik voor een Zappi gekozen maar je kijkt een gegeven paard nu eenmaal niet in de bek.
Of wellicht in de laadpaal instellen dat deze met 15A ipv 16A moet laden? Om te testen bedoel ik dan. (En geen idee of ze dit zo "minitieus" kunnen instellen).Tommie12 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:40:
[...]
Ja, maar het zit op de limiet. Als het warm is, en er is één van de schroeven niet voldoende aan gedraaid, dan zal de zekering opwarmen en springen bij langere laadsessies.
Zet daar gewoon een 3x20A zekering in, en 90% kans dat het probleem weg is.
Met je zonnepanelen zou ik sowieso voor een Zappi+hub gaan, als je dan toch een wallbox overweegt ipv laden via stopcontact.Beeros schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:09:
Nog even een andere vraag. Ik heb geen slimme meter maar wel panelen waardoor mijn meter mooi terugloopt. Maar is een slimme laadpaal dan wel mogelijk omdat deze niet kan communiceren met de slimme meter?
Keep rolling sixes!
De laadpaal heeft een vaste kabel en alle aansluitingen lijken goed vast te zitten. Zou de MW power supply adjustment zin hebben? Die heeft een stelschroef.JeroenE schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:47:
[...]
Ik ben het met @BarryH en @JackBol eens dat dit de zekering voor de EVSE controller zelf zal zijn. De stroom voor de auto wordt ingeschakeld met de contactor helemaal rechts en die is 25A.
Heb je een laadpaal met een vaste kabel of een stopcontact? Indien het laatste gebruik je dan ook dezelfde kabel thuis als elders?
Het kan zijn dat er iets niet goed (meer) vast zit waardoor de EVSE niet kan "zien" wat voor kabel er is aangesloten en daarom automatisch op de laagste stand gaat ivm de veiligheid.
Er moet een controller zijn waar allerlei (kleine kabeltjes) naar toe gaan. Die zou ik eens controleren. Misschien kan je er een foto van maken?
NB er zijn ook auto's waarbij je de laadsnelheid in de auto kan instellen en waar die afhankelijk is van de (gps) locatie. Dan kan je instellen dat je thuis langzamer wil laden, bijvoorbeeld. Is dat een instelling van jouw auto?
Heb je een buurman ofzoiets die eens met een andere auto op jouw laadpaal kan laden om te zien of het dan wel goed gaat?
Oke, dat klinkt logisch. Ik heb getest met de auto van de buurman, zelfde resultaat.JeroenE schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 04:36:
@TheStone91 Nee, dat heeft geen enkele zin. Dat is de voeding voor de logica. Daar aan draaien zal niet helpen om de instelling te veranderen. Als je laptop een te zacht geluid geeft heeft het ook geen zin om de netwerkkabel te veranderen.
Er moet een controller zijn waar allerlei (kleine kabeltjes) naar toe gaan. Die zou ik eens controleren. Misschien kan je er een foto van maken?
NB er zijn ook auto's waarbij je de laadsnelheid in de auto kan instellen en waar die afhankelijk is van de (gps) locatie. Dan kan je instellen dat je thuis langzamer wil laden, bijvoorbeeld. Is dat een instelling van jouw auto?
Heb je een buurman ofzoiets die eens met een andere auto op jouw laadpaal kan laden om te zien of het dan wel goed gaat?
:strip_exif()/f/image/N86nciig6EXFrKaiNdUT5G44.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ziet er allemaal goed uit. Ik kon alleen handleidingen online vinden van de laatste versie. Daar is de gele draad die in het midden zit van de groene connector de Proximity Pilot. Ik neem aan in jouw versie ook. Waar gaat die naar toe?TheStone91 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 07:58:
Oke, dat klinkt logisch. Ik heb getest met de auto van de buurman, zelfde resultaat.
Kan je wel zelf in de instellingen komen via de app van EVBox?
Volgens de "Installatie en inbedrijfstellingshandleiding deel A" moet de maximale stroom via de app van EVBox ingesteld worden, namelijk. Zie bladzijde 32 punt 6. Helaas hebben ze een super onhandige site waardoor er geen directe link gemaakt kan worden naar de juiste PDF. Die moet je dus zelf eerst opzoeken op https://evbox.com/en/resources/manuals
Nadat de app uiteindelijk na een half uur via bluetooth verbinding had gemaakt, kwam er een melding in beeld dat er een update naar versie 5.1 (ofzo) klaar stond.
Op mijn telefoon heb ik de hotspot en later ook bluetooth tethering aangezet, zodat de wallbox daar verbinding mee kon maken. In de wallbox app ben ik naar de instellingen gegaan en heb daar de wifi aangezet, maar er worden geen wifi punten gevonden. Het lijstje blijft leeg, ook als ik mijn telefoon tegen de wallbox houd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/U2cU7DvlFjunKnlRchPDq632.png?f=user_large)
Op mijn telefoon zie ik allerlei netwerken van ziggo, kpn en diverse buren, maar de wallbox ziet zelfs een wifi die tegen het apparaat gehouden wordt niet. Op zich heb ik die wifi verbinding niet nodig, want de wallbox wordt alleen door mijzelf gebruikt, maar een firmware update lijkt me toch wel handig. Is er nog een andere manier om firmware te kunnen updaten?
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Ik zal jullie mijn ervaringen delen, van zowel de auto als de wallbox
De Wallbox ziet alleen netwerken op 2.4Ghz.rokil schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:38:
Op mijn telefoon zie ik allerlei netwerken van ziggo, kpn en diverse buren, maar de wallbox ziet zelfs een wifi die tegen het apparaat gehouden wordt niet. Op zich heb ik die wifi verbinding niet nodig, want de wallbox wordt alleen door mijzelf gebruikt, maar een firmware update lijkt me toch wel handig. Is er nog een andere manier om firmware te kunnen updaten?
https://support.wallbox.c...-wi-fi-in-your-commander/
Android laat je kiezen tussen 2.4 of 5Ghz als je een WiFi hotspot opzet, weet niet of dit bij iOS ook zo is.Also, make sure that your Wi-Fi connection is at 2.4 GHz and not at 5 GHz.
Mijn Zappi pakt max 32A.
Het zit op 1 fase van 25A en er zit een automaat van 32A tussen ( Mag eigenlijk niet weet ik ).
Nu laad hij netjes met 7.1 KW, De zonnepanelen zitten op dezelfde Fase, en met 3 KW generatie kan de laadpaal dus op 7.1 KW aan de bak ipv op 5.8 KW (25A).
Volgens de Zappi levert de zon echter 4.1 (terwijl ik deze niet meet), staat mijn huis op een load van 2.9 en komt er niks van de GRID (stroom mastje?)
De Harvi zit op de 2e fase om te zorgen dat het totaal niet boven de 25A uitkomt.
Wat gaat hier (mogelijk) mis?
De firmware versie van de wallbox is op dit moment 5.3.21 en de app geeft aan dat er een update naar 5.10 klaar staat, maar die kan ik dus niet installeren zonder wifi op de wallbox helaas.
Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?
Tnx voor je hulp! De gele draad gaat naar het de gedeelte waar de kabel in gaat.JeroenE schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:38:
[...]
Dat ziet er allemaal goed uit. Ik kon alleen handleidingen online vinden van de laatste versie. Daar is de gele draad die in het midden zit van de groene connector de Proximity Pilot. Ik neem aan in jouw versie ook. Waar gaat die naar toe?
Kan je wel zelf in de instellingen komen via de app van EVBox?
Volgens de "Installatie en inbedrijfstellingshandleiding deel A" moet de maximale stroom via de app van EVBox ingesteld worden, namelijk. Zie bladzijde 32 punt 6. Helaas hebben ze een super onhandige site waardoor er geen directe link gemaakt kan worden naar de juiste PDF. Die moet je dus zelf eerst opzoeken op https://evbox.com/en/resources/manuals
Nu heb ik een nieuw probleem erbij: hij laadt helemaal niet meer. Ik kreeg net de ene foutmelding na de andere, tussendoor 1 sec geladen en werd er meteen uit gegooid. Er zit ergens iets echt niet goed. EV box zelf heeft geen idee, die kreeg op een gegeven moment helemaal geen verbinding meer.
Aha, in hun handleidingen kan ik er weinig over vinden, zelfs niet in de handleiding hoe een kabel te vervangen.TheStone91 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:27:
Tnx voor je hulp! De gele draad gaat naar het de gedeelte waar de kabel in gaat.
Heb je een multimeter en kan je aan de kant van de stekker eens meten wat de weerstand is tussen de proximity pilot en de aarde? Als je naar de pinnen van de stekker kijkt dan is de grote middelste de aarde en de bovenste kleine rechts de PP.
Hm, misschien is er 1 (of meerdere) kabeltje(s) niet meer helemaal lekker?Ik kreeg net de ene foutmelding na de andere, tussendoor 1 sec geladen en werd er meteen uit gegooid.
Signature van nature
Net alle aansluitingen gecontroleerd en opnieuw vastgezet, een reset uitgevoerd en EV box de output op 16A laten zetten: de laadpaal werkt!JeroenE schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:00:
[...]
Aha, in hun handleidingen kan ik er weinig over vinden, zelfs niet in de handleiding hoe een kabel te vervangen.
Heb je een multimeter en kan je aan de kant van de stekker eens meten wat de weerstand is tussen de proximity pilot en de aarde? Als je naar de pinnen van de stekker kijkt dan is de grote middelste de aarde en de bovenste kleine rechts de PP.
[...]
Hm, misschien is er 1 (of meerdere) kabeltje(s) niet meer helemaal lekker?
Bedankt voor je hulp!
De meterkast vervangen en upgraden naar 3 fase is iets voor de toekomst, voorlopig wil ik het proberen met 7.4kw
De vraag is, hoe kan ik dit het beste aansluiten, een load balancer lijkt me een must. Is dit in te bouwen bij de meterkast los van de paal zelf?
Meestal een functie van de laadpaal zelf. Dit werkt afhankelijk van het merk met CT-klemmen, een kWh meter in je meterkast of een aansluiting op de P1 port van je slimme meter. De laadpaal meet op die manieren het verbruik van je huisinstallatie en reduceert indien nodig de laadstroom zodat het totaal van huis en laadstroom de 40A (in jouw geval) niet overschrijdt.ibidriv3r schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:02:
Binnenkort wil ik een laadpaal installeren thuis. De laadpaal is 32A 1 fase, maar de aansluiting thuis is 40A.
De meterkast vervangen en upgraden naar 3 fase is iets voor de toekomst, voorlopig wil ik het proberen met 7.4kw
De vraag is, hoe kan ik dit het beste aansluiten, een load balancer lijkt me een must. Is dit in te bouwen bij de meterkast los van de paal zelf?
[ Voor 12% gewijzigd door DonJuape op 24-03-2022 11:56 ]
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
@DonJuapeDonJuape schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:48:
[...]
Meestal een functie van de laadpaal zelf. Dit werkt afhankelijk van het merk met CT-klemmen, een kWh meter in je meterkast of een aansluiting op de P1 port van je slimme meter. De laadpaal meet op die manieren het verbruik van je huisinstallatie en reduceert indien nodig de laadstroom zodat het totaal van huis en laadstroom de 40A (in jouw geval) niet overschrijdt.
Ik ben me aan het oriënteren over hoe mijn thuis situatie er over pakweg 2 jaar moet uitzien.
Als ik uit je posts goed begrepen heb is jouw situatie qua elektrische auto en zonnepanelen enigszins vergelijkbaar met die van mij. 1 fase, 40A, eNiro (ik een MY19), 7800 Wp zonnepanelen.
Alleen heb ik een ouder type EVbox lader (met een toen net beschikbaar beta model load balancer), en het huidige weer drukt me weer op de feiten: ik lever ruim 50% van de opgewekte zonne-energie terug aan het net. Wil ik daarvan profiteren dan moet ik of de EVbox gebruiken en alsnog 50% van de stroom voor het laden uit het net halen (ik woon in een bos, mijn panelen halen nu krap 4 kWh als piek dit soort dagen), of een granny gebruiken, met maximaal 20% lading gedurende de zon uren, en flinke laadverliezen.
Al enige tijd overweeg ik een lader die daarmee overweg kan, ook al omdat ik met onze eTron nog een 85 kWh accu moet “voeden”.
Een belangrijke vraag is voor mij: hoeveel additionele veroudering is het gevolg van dit gefragmenteerde/ en in beetjes laden. Want dat is wel hoe een Zappi die constant aan de auto hangt het dan doet. Hoe zie jij dit?
Daarnaast ben ik me ook aan het inlezen in de wereld van thuisbatterijen, want met mijn installatie lost een 10 kWh thuisbatterij ook een groot deel van dit probleem op.
Ik vrees een thuisbatterij integreren vereist dat de hele boel op de kop moet: andere omvormer, wellicht 3 fase, andere auto lader, etc.
Ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
In de impact van gefragmenteerd laden op de EV accu ben ik niet in thuis. M.b.t. een thuisbatterij weet ik dat je die kunt koppelen met de Zappi en dan kunt instellen wat je met je overschot wil doen (eerst de batterij of eerste de auto e.d.).EVfan schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:39:
[...]
@DonJuape
Ik ben me aan het oriënteren over hoe mijn thuis situatie er over pakweg 2 jaar moet uitzien.
Als ik uit je posts goed begrepen heb is jouw situatie qua elektrische auto en zonnepanelen enigszins vergelijkbaar met die van mij. 1 fase, 40A, eNiro (ik een MY19), 7800 Wp zonnepanelen.
Alleen heb ik een ouder type EVbox lader (met een toen net beschikbaar beta model load balancer), en het huidige weer drukt me weer op de feiten: ik lever ruim 50% van de opgewekte zonne-energie terug aan het net. Wil ik daarvan profiteren dan moet ik of de EVbox gebruiken en alsnog 50% van de stroom voor het laden uit het net halen (ik woon in een bos, mijn panelen halen nu krap 4 kWh als piek dit soort dagen), of een granny gebruiken, met maximaal 20% lading gedurende de zon uren, en flinke laadverliezen.
Al enige tijd overweeg ik een lader die daarmee overweg kan, ook al omdat ik met onze eTron nog een 85 kWh accu moet “voeden”.
Een belangrijke vraag is voor mij: hoeveel additionele veroudering is het gevolg van dit gefragmenteerde/ en in beetjes laden. Want dat is wel hoe een Zappi die constant aan de auto hangt het dan doet. Hoe zie jij dit?
Daarnaast ben ik me ook aan het inlezen in de wereld van thuisbatterijen, want met mijn installatie lost een 10 kWh thuisbatterij ook een groot deel van dit probleem op.
Ik vrees een thuisbatterij integreren vereist dat de hele boel op de kop moet: andere omvormer, wellicht 3 fase, andere auto lader, etc.
Ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.
Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Mede gezien het beschikbare budget (de spaarrekening is straks toch wel behoorlijk leeg) wil ik nog even wachten met de aanschaf / aanleg van een 'echte' laadpaal. Dus voorlopig met de granny charger opladen met de 230V aansluiting in het schuurtje dat grenst aan de (publieke) parkeerplaats.
Deze 230V aansluiting zit echter op dezelfde groep waar o.a. de woonkamer en een klein deel van de keuken op zit. Dus ik zal enorm moeten oppassen dat ik de groep niet teveel belast. Volgens mij kan ik de Ioniq instellen dat hij beperkt laadt via de granny charger, dus stel - ik beperk dit tot 1KWh, klopt het dan dat ik de Ioniq's 28KWh pack in ongeveer 28 uur vol kan laden? Of werkt dit in de praktijk anders?
Als dit goed werkt zal voor mij de eerstvolgende stap zijn om een nieuwe kabel te trekken vanaf de meterkast (heb daar nog 1 groep over die is vrijgekomen na de installatie van de zonnepanelen) naar de schuur. Uiteraard zwaar genoeg om tzt de stap te kunnen maken naar 3 fasen, maar eerst nog even simpel 1 fase 16A. Volstaat dan simpelweg afmonteren op de groep / automaat in de meterkast en een (dedicated) stopcontact in de schuur of moet hier nog meer tussen om het veilig te doen?
"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"
Een granny kan niet met 16A laden. En de Ioniq kan geen 1 kW laden. Het minimum laad vermogen voor een auto is 6A oftewel 1,4 kW.iGadget schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:31:
Vanaf volgende week mag ik mij (als alles meezit) de gelukkige eigenaar van een Hyundai Ioniq (2018) noemen. Dus uiteraard me flink aan het inlezen in alle materie, fantastisch wat er te vinden is op ons mooie forum!
Mede gezien het beschikbare budget (de spaarrekening is straks toch wel behoorlijk leeg) wil ik nog even wachten met de aanschaf / aanleg van een 'echte' laadpaal. Dus voorlopig met de granny charger opladen met de 230V aansluiting in het schuurtje dat grenst aan de (publieke) parkeerplaats.
Deze 230V aansluiting zit echter op dezelfde groep waar o.a. de woonkamer en een klein deel van de keuken op zit. Dus ik zal enorm moeten oppassen dat ik de groep niet teveel belast. Volgens mij kan ik de Ioniq instellen dat hij beperkt laadt via de granny charger, dus stel - ik beperk dit tot 1KWh, klopt het dan dat ik de Ioniq's 28KWh pack in ongeveer 28 uur vol kan laden? Of werkt dit in de praktijk anders?
Als dit goed werkt zal voor mij de eerstvolgende stap zijn om een nieuwe kabel te trekken vanaf de meterkast (heb daar nog 1 groep over die is vrijgekomen na de installatie van de zonnepanelen) naar de schuur. Uiteraard zwaar genoeg om tzt de stap te kunnen maken naar 3 fasen, maar eerst nog even simpel 1 fase 16A. Volstaat dan simpelweg afmonteren op de groep / automaat in de meterkast en een (dedicated) stopcontact in de schuur of moet hier nog meer tussen om het veilig te doen?
Als je de granny instelt op 6 of 8 ampere kan dit wel veilig als de verbindingen tussen de wandcontactdoos en de groepenkast allemaal goed genoeg zijn om langere tijd 6 of 8A aan te kunnen.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Gefeliciteerd! En welkom bij de clubiGadget schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:31:
Vanaf volgende week mag ik mij (als alles meezit) de gelukkige eigenaar van een Hyundai Ioniq (2018) noemen.
In mijn 2017 Ioniq kan je via het infotainment instellen of hij low/medium/maximaal vermogen gebruikt. In hoeveel watt dat exact resulteert, zou ik eventueel wel voor je kunnen testen.Volgens mij kan ik de Ioniq instellen dat hij beperkt laadt via de granny charger, dus stel - ik beperk dit tot 1KWh, klopt het dan dat ik de Ioniq's 28KWh pack in ongeveer 28 uur vol kan laden? Of werkt dit in de praktijk anders?
Ik heb overigens zelf niet de originele Hyundai granny charger erbij, volgens mij zit daar wel een optie op om direct het laadvermogen te beperken.
Er is sprake van een klein verlies tijdens het laden, de efficiency is niet 100%. Ik heb een 2300w granny charger en het duur bij mij ~14u voordat mijn 28KWh daarmee vol zit.
Ik heb zelf gisteren een lader geinstalleerd. Dat is sowieso nog best iets om uit te zoeken hoor; afhankelijk van de hoeveelheid fasen die je hebt en de gewenste laadsnelheid, icm mogelijk load balancing (wat voorkomt dat je laadpaal teveel stroom geeft).Als dit goed werkt zal voor mij de eerstvolgende stap zijn om een nieuwe kabel te trekken vanaf de meterkast (heb daar nog 1 groep over die is vrijgekomen na de installatie van de zonnepanelen) naar de schuur. Uiteraard zwaar genoeg om tzt de stap te kunnen maken naar 3 fasen, maar eerst nog even simpel 1 fase 16A. Volstaat dan simpelweg afmonteren op de groep / automaat in de meterkast en een (dedicated) stopcontact in de schuur of moet hier nog meer tussen om het veilig te doen?
Het is afhankelijk van de paal, welke componenten je in je meterkast kwijt wilt. Een Tesla Gen3 of een Wallbox Pulsar Plus hebben een ingebouwde aardlekschakelaar, en vereisen inderdaad 'slechts' een automaat die doorbedraad moet worden.
Persoonlijk zou ik niet nog een eurostekker in je schuur uit laten komen, maar direct op de granny charger aan sluiten, en het liefste nog op een serieuze lader, zoals bovengenoemde modellen.
Qua bekabeling, da's het meeste werk natuurlijk. Ik zou onafhankelijk van je keuze inderdaad sowieso kiezen voor een 5-aderige kabel met afhankelijk van de lengte 6mm2 bedrading.
[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 24-03-2022 14:00 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Hoeveel verbruik jij in je woonkamer en klein deel van de keuken?iGadget schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:31:
Vanaf volgende week mag ik mij (als alles meezit) de gelukkige eigenaar van een Hyundai Ioniq (2018) noemen. Dus uiteraard me flink aan het inlezen in alle materie, fantastisch wat er te vinden is op ons mooie forum!
Als je geen waterkoker aansluit zal het hoogstens 400Wh zijn wat je piek verbruikt. Is het een normale (16A) groep dan mag je 3600Wh vragen. Je kan dan dus met je granny nog wel 3000Wh vragen. Dat is 13A.
De granny van de ioniq gaat maar tot 10A(of mischien wel 12).
Ik heb mijn bijgekochte granny die tot 16A kan op 13A gezet en die zit ook op een groep waarop de woonkamer, deel keuken en een slaapkamer zitten. (uiteraard zit er niet een koelkast/oven/inductie/vaatwasser op). In het laatste jaar 0 problemen gehad.
Zeker als je ook nog 's nachts laad hoef je echt niet bang te zijn dat je teveel gebruikt voor de groep.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
De praktijk is voor de meeste EV rijders dat je bijna nooit van leeg naar vol laadt. Je laadt gewoon bij als hij toch stilstaat en wat je bijlaadt moet minimaal voldoende zijn voor je volgende rit c.q. volgende bestemming waar je kunt laden. Verder ga je nooit naar nul (hopelijk) want dan sta je echt stil en de batterij kan hier ook slecht tegen. Ter bescherming zit er wellicht wat marge in en schakelt hij al voor die tijd in de "turtle"mode waardoor je toch wel gedwongen wordt om zsm bij te laden. Ook ter bescherming van de batterij wordt wel geadviseerd om als het niet nodig is niet standaard tot 100% te laden maar bijvoorbeeld 90 0f 80% als max aan te houden.iGadget schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:31:
Dus als het goed is doet jouw voorbeeld zich in de praktijk nagenoeg niet voor, al zul je met een kleine batterij als deze wel vrij vaak moeten laden.
Het is in elk geval anders dan een ICE waar je doorrijdt tot de tank bijna leeg is en dan pas een tankstation opzoekt.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Kijk, da's goed om te weten. Nou was het ook niet mijn bedoeling om die 16A compleet vol te trekken, maar 6A zou mijn huidige installatie toch prima aan moeten kunnen (huis is bouwjaar 1998).Een granny kan niet met 16A laden. En de Ioniq kan geen 1 kW laden. Het minimum laad vermogen voor een auto is 6A oftewel 1,4 kW.
Thanks!Gefeliciteerd! En welkom bij de club
Oh dat zou fantastisch zijn, graag!In mijn 2017 Ioniq kan je via het infotainment instellen of hij low/medium/maximaal vermogen gebruikt. In hoeveel watt dat exact resulteert, zou ik eventueel wel voor je kunnen testen.
Dat klinkt prima, uitgaande van ons huidige (ICE) gebruik staat de auto staat hier waarschijnlijk vele uren per dag stil. Al zou het natuurlijk maar zo kunnen dat we 'm veel makkelijker pakken straks, als het 'schuldgevoel' voor ICE rijden wegvaltIk heb een 2300w granny charger en het duur bij mij ~14u voordat mijn 28KWh daarmee vol zit.
Ben me inderdaad ook al aan het inlezen op de verschillende laadpaal-opties. De keuze is reuze... Eerst maar even kijken hoe granny-chargen bevalt, misschien blijkt een paal/wallbox in onze situatie helemaal niet nodig.Ik heb zelf gisteren een lader geinstalleerd. Dat is sowieso nog best iets om uit te zoeken hoor; afhankelijk van de hoeveelheid fasen die je hebt en de gewenste laadsnelheid, icm mogelijk load balancing (wat voorkomt dat je laadpaal teveel stroom geeft).
Het is afhankelijk van de paal, welke componenten je in je meterkast kwijt wilt. Een Tesla Gen3 of een Wallbox Pulsar Plus hebben een ingebouwde aardlekschakelaar, en vereisen inderdaad 'slechts' een automaat die doorbedraad moet worden.
Die eurostekker zou uiteraard tijdelijk zijn, tot ik de keuze voor een wallbox heb gemaakt. Belangrijkste lijkt me voor nu de kabel, die moet de opties op langere termijn niet beperken. Vraag is alleen - is de constructie groep/automaat -> kabel -> stopcontact veilig genoeg of moeten hier echt nog componenten bij? Aan de andere kant, dit verschilt natuurlijk niet met de situatie waar ik mee begin (stopcontact in schuurtje).Persoonlijk zou ik niet nog een eurostekker in je schuur uit laten komen, maar direct op de granny charger aan sluiten, en het liefste nog op een serieuze lader, zoals bovengenoemde modellen.
Check! Het is max 20 meter van de meterkast naar de schuur, waarschijnlijk zelfs iets minder. Is dan 6mm2 nodig?Qua bekabeling, da's het meeste werk natuurlijk. Ik zou onafhankelijk van je keuze inderdaad sowieso kiezen voor een 5-aderige kabel met afhankelijk van de lengte 6mm2 bedrading.
Vrij weinig gok ik. De magnetron zit er op, één stopcontact waar soms de airfryer in gaat en in de woonkamer staat een ultra-short-throw projector en een 'old-fashioned' 5.1 amp, aangevuld met wat netwerk shizzle. De kans dat die allemaal tegelijk aan gaan is behoorlijk klein, maar niet uitgesloten. Worst case scenario klapt de groep eruit, toch?Hoeveel verbruik jij in je woonkamer en klein deel van de keuken?
Dat is goed om te horen. Ik zal natuurlijk even moeten kijken naar de specs van de bijgeleverde granny, maar dan gaat 6A naar verwachting geen enkel probleem zijn.Ik heb mijn bijgekochte granny die tot 16A kan op 13A gezet en die zit ook op een groep waarop de woonkamer, deel keuken en een slaapkamer zitten. (uiteraard zit er niet een koelkast/oven/inductie/vaatwasser op). In het laatste jaar 0 problemen gehad.
Dat is inderdaad precies mijn bedoeling.De praktijk is voor de meeste EV rijders dat je bijna nooit van leeg naar vol laadt. Je laadt gewoon bij als hij toch stilstaat en wat je bijlaadt moet minimaal voldoende zijn voor je volgende rit c.q. volgende bestemming waar je kunt laden.
Dat doe ik ook met mijn telefoon idd, een app waarschuwt me als de 80% bereikt is. Enig idee of zoiets mogelijk is met de Ioniq?Ook ter bescherming van de batterij wordt wel geadviseerd om als het niet nodig is niet standaard tot 100% te laden maar bijvoorbeeld 90 0f 80% als max aan te houden.
Het is zowel een nadeel als een voordeel denk ik. Omdat ik tot 70kWH kan snelladen als het moet, is 'ie onderweg ook zo weer vol. En thuis heb ik de tijd dus ik kan me ook maar zo voorstellen dat de granny-charger prima gaat voldoen.Dus als het goed is doet jouw voorbeeld zich in de praktijk nagenoeg niet voor, al zul je met een kleine batterij als deze wel vrij vaak moeten laden.
Behalve (mogelijk) sneller laden, zijn er nog andere redenen waarom een wallbox te prefereren zou zijn boven een stopcontact? En dan heb ik het vooral over veiligheid, want dat 'smart' toepassingen zonder wallbox sowieso niet kunnen is me duidelijk
"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"
De granny van de Ioniq (28kWh) laadt met 12 Ampère. Ik heb m'n granny gewoon ingeplugd in m'n garage, daar is verder geen aanpassing voor nodig.Kodess schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:37:
[...]
De granny van de ioniq gaat maar tot 10A(of mischien wel 12).
Om je een idee te geven: in 4 uur tijd laad je dan ca. 10kWh bij, wat goed is voor ca. 70km. Althans, dat is mijn ervaring, gebaseerd op dagelijkse praktijk.
Stel je normaal gesproken in de auto in als max SOC die je wilt bereiken. De auto stopt dan met laden als dat is bereikt. Ik neem aan dat de Ioniq dat ook wel ergens in het menu heeft.iGadget schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:32:
Dat doe ik ook met mijn telefoon idd, een app waarschuwt me als de 80% bereikt is. Enig idee of zoiets mogelijk is met de Ioniq?
Kan ook geen kwaad om tot 100% te laden. Er zit in werkelijkheid een grotere accu in dan 28kWh maar er wordt maximaal 28kWh geladen om de accu te beschermen. Als ik maar 28kWh had zou ik dat zeker doen (maar ik laad mijn 64kWh eNiro ook altijd tot 100%).iGadget schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:32:
[...]
Dat doe ik ook met mijn telefoon idd, een app waarschuwt me als de 80% bereikt is. Enig idee of zoiets mogelijk is met de Ioniq?
[...]
Maar er zit wel een functie op om tot x % te laden.
[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 24-03-2022 17:47 ]
Nu ben ik op zoek naar een laadpunt die kan load balancen (want heb zonnepanelen) en waarmee ik mezelf kan factureren (want zzp'er) en die het ook nog draadloos kan communiceren (want anders lelijke utp-kabelgoot op mijn buitenmuur).
Nu heb ik zelf zo wat rondgekeken (al meerdere keren) maar ik kan eigenlijk geen lader vinden die aan die eisen voldoet. Kijk ik niet goed? Of zal ik toch een van deze eisen moeten laten vallen?
Ik heb de Easee Home waarmee dat kan icm Easee Equalizer. Overigens heeft deze nog geen functie om te kunnen laden op alleen zonnepalen, maar die gaat wel komen is de verwachting. Zolang we nog de salderingsregeling hebben zal dit weinig uit maken.filipy23 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:52:
In mijn nieuwbouwwoning is in de muur een 3-fase stroomkabel geplaatst zodat ik daar een elektrische auto aansluitpunt kan maken, maar.... men is niet op het idee gekomen om daar ook utp-kabels bij te voegen.
Nu ben ik op zoek naar een laadpunt die kan load balancen (want heb zonnepanelen) en waarmee ik mezelf kan factureren (want zzp'er) en die het ook nog draadloos kan communiceren (want anders lelijke utp-kabelgoot op mijn buitenmuur).
Nu heb ik zelf zo wat rondgekeken (al meerdere keren) maar ik kan eigenlijk geen lader vinden die aan die eisen voldoet. Kijk ik niet goed? Of zal ik toch een van deze eisen moeten laten vallen?
Ja, ik zag het net toevallig zelf toen ik maar weer eens een google search uitvoerde. Dat was er vorig jaar nog niet:rroetenberg schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:57:
[...]
Ik heb de Easee Home waarmee dat kan icm Easee Equalizer. Overigens heeft deze nog geen functie om te kunnen laden op alleen zonnepalen, maar die gaat wel komen is de verwachting. Zolang we nog de salderingsregeling hebben zal dit weinig uit maken.
https://www.slimmedingen.nl/easee-equalizer-p1.html
Ziet er interessant uit. Easee als merk is volgens mij ook redelijk nieuw. Tevreden mee?
Erg tevreden mee! Heb alles zelf aangesloten en het is super makkelijk. Overigens met een domotica systeem moet je geloof ik heel eind kunnen komen met zelf iets maken met alleen laden op zonnepalen (moet er nog keer naar kijken).filipy23 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:59:
[...]
Ja, ik zag het net toevallig zelf toen ik maar weer eens een google search uitvoerde. Dat was er vorig jaar nog niet:
https://www.slimmedingen.nl/easee-equalizer-p1.html
Ziet er interessant uit. Easee als merk is volgens mij ook redelijk nieuw. Tevreden mee?
Of een Zappi met een aparte kW meter in je meterkast en die gebruiken voor je facturatie.filipy23 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:52:
In mijn nieuwbouwwoning is in de muur een 3-fase stroomkabel geplaatst zodat ik daar een elektrische auto aansluitpunt kan maken, maar.... men is niet op het idee gekomen om daar ook utp-kabels bij te voegen.
Signature van nature
Ik heb een granny charger origineel van Peugeot voor mijn E-208 alleen laad dit op met een hele 6km per uur. nu staat er op de oplader dat de input 16A 3.6 kw is. Ik zie nergens wat de output is. In de handleiding zie ik alleen staan dat het per model afhangt wat er geladen kan worden, dat met een industriële aansluiting(de bekende rode stekker), er meer geladen kan worden? Kan het zo simpel zijn om een Schuko naar CEE aansluiting te maken zodat het dan wel werkt?
https://www.aptiv.com/doc...cpd.pdf?sfvrsn=acac163e_2
:strip_exif()/f/image/GPF6AUEbF7JZJUz6PEoy2mu0.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Ruubaan op 25-03-2022 12:21 ]
Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —
Bij de Zappi moet je dan wel een Harvi kopen (65 euro) om de CT-klemmen (voor LB en laden op zonnestroomoverschot) draadloos met de Zappi te kunnen verbinden.Sircuri schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:26:
[...]
Of een Zappi met een aparte kW meter in je meterkast en die gebruiken voor je facturatie.
Een granny is niet veel meer dan een veredelde schakelaar: de ingaande spanning wordt aan de auto aangeboden zonder dat er verder iets mee gebeurt. Ga er dus maar vanuit dat de auto ook ongeveer 16A krijgt aangeboden. Bij mijn Corsa-e werdt dezelfde merk oplader geleverd, maar dan als 8A/1,7kW uitvoering. Deze laadt dan ook met 8A.Ruubaan schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:08:
Even een vraag waar ik zelf niet helemaal uitkom.
Ik heb een granny charger origineel van Peugeot voor mijn E-208 alleen laad dit op met een hele 6km per uur. nu staat er op de oplader dat de input 16A 3.6 kw is. Ik zie nergens wat de output is. In de handleiding zie ik alleen staan dat het per model afhangt wat er geladen kan worden, dat met een industriële aansluiting(de bekende rode stekker), er meer geladen kan worden? Kan het zo simpel zijn om een Schuko naar CEE aansluiting te maken zodat het dan wel werkt?
De granny weet op geen enkele manier hoeveel stroom er beschikbaar is van de stekker waarop deze aangesloten is, dus een verloopstekker zal geen invloed hebben op de laadstroom. Andersom is er wel een probleem: als je deze lader aansluit op een wandcontactdoos van gemiddelde bouwmarkt kwaliteit zou deze wel eens kunnen gaan smelten. Bovendien kan de zekering van de groep eruit gaan als er nog meer apparaten op die groep actief zijn, hoewel een groep meestal wel een paar Ampere overbelasting aankan. Dan kan je beter een 8A uitvoering hebben.
Dat gevoel had ik al, maar in jouw geval zal die 6km per uur wel kloppen. alleen zie ik dat hij niet de 16 ampère pakt.RJan61 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:46:
[...]
De granny weet op geen enkele manier hoeveel stroom er beschikbaar is van de stekker waarop deze aangesloten is, dus een verloopstekker zal geen invloed hebben op de laadstroom.
Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —
Je kan jezelf niet factureren als ZZP'er zijndefilipy23 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:52:
Ja maar kan die load balancen zonder kabel? Ik zie dat er een hub bijzit. Die moet dan in de meterkast?Sircuri schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:26:
[...]
Of een Zappi met een aparte kW meter in je meterkast en die gebruiken voor je facturatie.
De Hub is draadloos verbonden met de Zappi en is voor de firmware updates en de app. De Harvi is draadloos verbonden met de Zappi en bedraad verbonden met CT-klemmen die om de binnenkomende fase draden in je meterkast zitten. De Harvi is voor load balancing. Dus het makkelijkst is dat Hub en Harvi in de meterkast staan.filipy23 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:12:
[...]
Ja maar kan die load balancen zonder kabel? Ik zie dat er een hub bijzit. Die moet dan in de meterkast?
Inderdaad zoals @DonJuape hier aangeeft. Echter is een HUB niet noodzakelijk voor de normale werking. Ik heb ook nog geen HUB geinstalleerd. Een HARVI is noodzakelijk voor de draadloze loadbalancing.DonJuape schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:05:
[...]
De Hub is draadloos verbonden met de Zappi en is voor de firmware updates en de app. De Harvi is draadloos verbonden met de Zappi en bedraad verbonden met CT-klemmen die om de binnenkomende fase draden in je meterkast zitten. De Harvi is voor load balancing. Dus het makkelijkst is dat Hub en Harvi in de meterkast staan.
Signature van nature
Dank, ik zal in een ander forum eens gaan zoeken naar ervaringen.DonJuape schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:58:
[...]
In de impact van gefragmenteerd laden op de EV accu ben ik niet in thuis. M.b.t. een thuisbatterij weet ik dat je die kunt koppelen met de Zappi en dan kunt instellen wat je met je overschot wil doen (eerst de batterij of eerste de auto e.d.).
Een thuisbatterij is voor mijn situatie toch wat universeler dan de auto accu laden met zonnestroom.
Immers de thuisbatterij kan op andere momenten weer bijspringen.
De auto’s nog (lang) niet.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Duidelijk! Ik heb ze even bekeken en ik vind zelf de Zappi V2 nogal een log groot apparaat. Ik denk dat ik voor de Easee Home ga dan. Nu nog even een installateur zoeken...Sircuri schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:24:
[...]
Inderdaad zoals @DonJuape hier aangeeft. Echter is een HUB niet noodzakelijk voor de normale werking. Ik heb ook nog geen HUB geinstalleerd. Een HARVI is noodzakelijk voor de draadloze loadbalancing.
Er ligt al een 3-fase kabel van de buitenmuur naar de meterkast dus volgens mij moeten de volgende twee werkzaamheden uitgevoerd worden:
* Easee Home op de muur schroeven een aansluiten op de stroomkabel
* Stroom kabel in de meterkast aansluiten op de groependoos
* (+1 P1 equalizer in de P1 poort van de slimme meter duwen)
Dit klinkt allemaal niet zo ingewikkeld, maar als ik bij de gemiddelde laadpaalboer een prijsindicatie opvraag komt daar gelijk 700 euro bij voor installatiewerkzaamheden. Ze gaan daarbij een beetje blind vanuit dat erbij gegraven moet worden. Beter gewoon een lokale elektromonteur vragen, of is dit 'specialistenwerk'?
True. Maar de zonnepanelen staan op naam van mijn vrouw (KOR) en de elektrische auto zit in de "boedel" van mijn eenmaanszaak. Dus in theorie kan zij een factuur naar mij sturen toch? Of kan ik hier beter even een e-flux abbonomentje regelen zodat zij mij factureren?Wolly schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:50:
[...]
Je kan jezelf niet factureren als ZZP'er zijnde
Nee, de oudere Ioniq laadt tot max, je kunt geen 80% instellen.DonJuape schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:44:
[...]
Kan ook geen kwaad om tot 100% te laden. Er zit in werkelijkheid een grotere accu in dan 28kWh maar er wordt maximaal 28kWh geladen om de accu te beschermen. Als ik maar 28kWh had zou ik dat zeker doen (maar ik laad mijn 64kWh eNiro ook altijd tot 100%).
Maar er zit wel een functie op om tot x % te laden.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Wat ik heb gedaan. Kabel onder fundering door. Schuin omhoog boren tot in de spouwmuur. Boutje aan visdraadje via bovenkant laten zakken, en onder met een magneetje oppikken. Geen kabels over de muur. Ook op deze manier gedaan met camera systeem.filipy23 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:52:
Tja, heb alles gewoon zelf geinstalleerd. Dus weet niet of 700 euro veel is of niet.filipy23 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:58:
[...]
Duidelijk! Ik heb ze even bekeken en ik vind zelf de Zappi V2 nogal een log groot apparaat. Ik denk dat ik voor de Easee Home ga dan. Nu nog even een installateur zoeken...
Er ligt al een 3-fase kabel van de buitenmuur naar de meterkast dus volgens mij moeten de volgende twee werkzaamheden uitgevoerd worden:
* Easee Home op de muur schroeven een aansluiten op de stroomkabel
* Stroom kabel in de meterkast aansluiten op de groependoos
* (+1 P1 equalizer in de P1 poort van de slimme meter duwen)
Dit klinkt allemaal niet zo ingewikkeld, maar als ik bij de gemiddelde laadpaalboer een prijsindicatie opvraag komt daar gelijk 700 euro bij voor installatiewerkzaamheden. Ze gaan daarbij een beetje blind vanuit dat erbij gegraven moet worden. Beter gewoon een lokale elektromonteur vragen, of is dit 'specialistenwerk'?
[...]
True. Maar de zonnepanelen staan op naam van mijn vrouw (KOR) en de elektrische auto zit in de "boedel" van mijn eenmaanszaak. Dus in theorie kan zij een factuur naar mij sturen toch? Of kan ik hier beter even een e-flux abbonomentje regelen zodat zij mij factureren?
Hou er rekening mee dat volgens mij tot nu toe alleen de Zappi op 1 fase kan laden op zonneenergie. Dus al vanaf 1.4 kW overschot. Bij andere laadpalen moeten alle 3 de fasen een overschot hebben.
Zojuist mijn eerste zonnestraaltjes in mijn auto geduwd met de Zappi. Heeft 3 uur staan laden met ongeveer 3.3 kW. Wilde even testen en de auto had maar iets van 9 kW nodig om weer vol te raken. Maar een geslaagde test.
Signature van nature
Smaken verschillen en je moet vooral kiezen wat je mooi vind.filipy23 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:58:
[...]
Duidelijk! Ik heb ze even bekeken en ik vind zelf de Zappi V2 nogal een log groot apparaat. Ik denk dat ik voor de Easee Home ga dan. Nu nog even een installateur zoeken...
Ik ben voor praktisch gegaan met de Zappi. Geen gedoe met losse kabel of extra kabel en dat logge grote van Zappi, betekent voor mij dat de kabel er standaard netjes omheen gerold zit, nauwelijks zichtbaar. Voor het laden hoef ik meestal maar een halve meter af te rollen. Blijft keurig.
Dan de Easee. Gedoe met losse kabels en overtollige lengte die je eventueel nog met een extra beugel los langs je gevel kunt hangen. Geen gezicht (maar dat is dan weer mijn persoonlijke smaak).
Tja... hij hangt bij mij naast de kliko, groencontainer en plastic bak.... Ik snap dat stukje estetisch niet helemaal. Dat ding hangt buiten. Alsof een huis aan de buitenkant "mooi" is. Ik woon binnen en niet buiten.eltron schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:51:
[...]
Smaken verschillen en je moet vooral kiezen wat je mooi vind.
Ik ben voor praktisch gegaan met de Zappi. Geen gedoe met losse kabel of extra kabel en dat logge grote van Zappi, betekent voor mij dat de kabel er standaard netjes omheen gerold zit, nauwelijks zichtbaar. Voor het laden hoef ik meestal maar een halve meter af te rollen. Blijft keurig.
Dan de Easee. Gedoe met losse kabels en overtollige lengte die je eventueel nog met een extra beugel los langs je gevel kunt hangen. Geen gezicht (maar dat is dan weer mijn persoonlijke smaak).
Signature van nature
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Kan ja. T blijft echter erg fragiel met die dunne draadjes.leejoow schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:18:
Voor de mensen die een Zappi hebben geïnstalleerd: ik lees dat het mogelijk is om de CT klemmen met CAT5 kabel te verlengen. Gewoon met een kroonsteentje?
Persoonlijk soldeer ik ze altijd.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Daar was mijn tweede optieMakrolon schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:49:
[...]
Kan ja. T blijft echter erg fragiel met die dunne draadjes.
Persoonlijk soldeer ik ze altijd.
Ja tape of een krimpkous. Vind ik zelf verreweg de beste optie om die dunne draden met elkaar te verbinden.leejoow schreef op zondag 27 maart 2022 @ 08:55:
[...]
Daar was mijn tweede optieEn dan gewoon netjes met tape afwerken? Het maakt niet uit dat er een klein stukje dan niet getwist is?
Neehoor dat geeft niks. Er gaat gewoon spanning over de draden, geen signaal oid.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ga ik dat doen! En nog een laatste vraag mbt de CT klemmen: kan het kwaad als deze er gewoon omheen zitten terwijl de Zappi nog niet is aangesloten? Ik ben nu mijn meterkast aan het doen en wil het allemaal klaar hebbenMakrolon schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:03:
[...]
Ja tape of een krimpkous. Vind ik zelf verreweg de beste optie om die dunne draden met elkaar te verbinden.
Neehoor dat geeft niks. Er gaat gewoon spanning over de draden, geen signaal oid.
Ziet er redelijk basic en duur uit. Geen backend en geen LB zo te zien? Weet niet wat inkoop is maar voor 500/600 EUR heb je een vergelijkbare paal van een ander merk. Met een adviesprijs van dik 1100 EUR verwacht ik toch wel iets meer. Maar goed, de traditionele merken hebben daar wel vaker problemen mee.crimby schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 21:41:
Iemand hier ervaring met een thuis - laadpaal van Schneider Electric (EvLink)? Ik krijg deze, hopelijk binnenkort, tegen inkoopprijs maar ben benieuwd hoe deze zich verhoudt tot andere laadpalen.
Als je DC foutstroom beveiliging wilt heb je dus ook de Plus versie nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door Inspired op 27-03-2022 09:17 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Kan geen kwaad. Zijn gewoon meetklemmen, doen verder niks met je installatie.leejoow schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:05:
[...]
Ga ik dat doen! En nog een laatste vraag mbt de CT klemmen: kan het kwaad als deze er gewoon omheen zitten terwijl de Zappi nog niet is aangesloten? Ik ben nu mijn meterkast aan het doen en wil het allemaal klaar hebben
Volgens mij gaat het om de EvLink Smartbox. Mijn werk moet namelijk wel het verbruik kunnen meten / verrekenen.Inspired schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:14:
[...]
Ziet er redelijk basic en duur uit. Geen backend en geen LB zo te zien? Weet niet wat inkoop is maar voor 500/600 EUR heb je een vergelijkbare paal van een ander merk. Met een adviesprijs van dik 1100 EUR verwacht ik toch wel iets meer. Maar goed, de traditionele merken hebben daar wel vaker problemen mee.
Als je DC foutstroom beveiliging wilt heb je dus ook de Plus versie nodig.
Maar je triggert me wel, ik ga maandag meteen even met ons contact persoon zitten.
Nee kan geen kwaad, maar zorg er voor de zekerheid voor dat de 2 draden uit de CT klem elkaar niet kunnen rakenleejoow schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:05:
[...]
Ga ik dat doen! En nog een laatste vraag mbt de CT klemmen: kan het kwaad als deze er gewoon omheen zitten terwijl de Zappi nog niet is aangesloten? Ik ben nu mijn meterkast aan het doen en wil het allemaal klaar hebben
Ah, ja. Die is 1400. Info is ook niet heel duidelijk. Zo is het me niet duidelijk of er nu LB op zit, of dat dit weer met een dure controller moet. Je moet hem zelf betalen?crimby schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:48:
[...]
Volgens mij gaat het om de EvLink Smartbox. Mijn werk moet namelijk wel het verbruik kunnen meten / verrekenen.
Maar je triggert me wel, ik ga maandag meteen even met ons contact persoon zitten.
Ik betaal hm zelf van mijn bruto loon over een periode van 5 jaar (lease periode). In theorie zou ik dus zelf mogen kiezen.Inspired schreef op zondag 27 maart 2022 @ 09:54:
[...]
Ah, ja. Die is 1400. Info is ook niet heel duidelijk. Zo is het me niet duidelijk of er nu LB op zit, of dat dit weer met een dure controller moet. Je moet hem zelf betalen?
Al wilt mijn werkgever met maximaal 2 verschillende verrekeningen werken, wat ik wel snap. Het gaat dan om NLMAB en Schneider Electric.
Mja, als je gewoon een laadpas krijgt maakt het voor de WG toch niks uit als er een backend is? Is ook een beetje de vraag wat je wil/hebt. Denk je LB nodig te hebben? Wil je slim obv eigen opwek laden? Als de SE je nog steeds 800+ bruto kost en geen LB heeft dan zou ik lekker wat anders kiezen.crimby schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:01:
[...]
Ik betaal hm zelf van mijn bruto loon over een periode van 5 jaar (lease periode). In theorie zou ik dus zelf mogen kiezen.
Al wilt mijn werkgever met maximaal 2 verschillende verrekeningen werken, wat ik wel snap. Het gaat dan om NLMAB en Schneider Electric.
Meteen voor morgenochtend een meeting ingeschoten. LB is wel nodig, of althans dat wil ik wel. Ik wil ook een 3 fase paal aangesloten op onze nu huidige 1 fase aansluiting en wil eigenlijk wel slim opladen op basis van eigen opwek evt via home assistant (dit laatste is geen must).Inspired schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:05:
[...]
Mja, als je gewoon een laadpas krijgt maakt het voor de WG toch niks uit als er een backend is? Is ook een beetje de vraag wat je wil/hebt. Denk je LB nodig te hebben? Wil je slim obv eigen opwek laden? Als de SE je nog steeds 800+ bruto kost en geen LB heeft dan zou ik lekker wat anders kiezen.
Ja. Dan zou ik goed kijken wat de paal nu precies (zonder aparte dure modules) kan. Een Alfen die je vanaf HA via modbus aan kunt sturen kost via Duitsland EUR 750,- oid. Als je handig bent en wat “prutsen” geen issue is dan is dat een goed alternatief. Die heeft dan LB en sturing obv eigen opwek. Ook kan die met een backend werken.crimby schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:12:
[...]
Meteen voor morgenochtend een meeting ingeschoten. LB is wel nodig, of althans dat wil ik wel. Ik wil ook een 3 fase paal aangesloten op onze nu huidige 1 fase aansluiting en wil eigenlijk wel slim opladen op basis van eigen opwek evt via home assistant (dit laatste is geen must).
VertelInspired schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:22:
[...]
Een Alfen die je vanaf HA via modbus aan kunt sturen kost via Duitsland EUR 750,- oid.
Memento mori
Advanced, voeding net, apparat
Fase rotatie 123
Phase return neutral
Voeding Max 24,8A
Neutral limit off
Earring tt/tn
Advanced, voeding, netwerk
Export marge 0W
Net limiet 13A
Batterij geen
Net fases on
Ingesteld op basis van een post op het zappi forum (maar de opties heten nu allemaal net wat anders)
Limiet zekering moet echt op 25A staan, dit is voor de loadbalancing en heeft dus te maken met het veilig houden van de hoofdzekering. Met de optie Limiet lader kun je het max vermogen voor laden aanpassen. Als je deze op ongeveer 12A zet, gaat zappi in FAST mode (3 x 12) x 230V = 8,28 kW laden.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Apparaat moet je op 15,8 zetten en net op 25.jschoorl2 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 22:07:
Vraag voor instellen Zappi V2, 3 fasen (3x25A) met CT klemmen, 16A zekering, 2 x 1 fase zonnepaneel groep met CT klemmen
Advanced, voeding net, apparat
Fase rotatie 123
Phase return neutral
Voeding Max 24,8A
Neutral limit off
Earring tt/tn
Advanced, voeding, netwerk
Export marge 0W
Net limiet 13A
Batterij geen
Net fases on
Ingesteld op basis van een post op het zappi forum (maar de opties heten nu allemaal net wat anders)
[...]
Staat wel wat in het topic en verder valt er niet zoveel te vertellen.
Bijvoorbeeld; https://www.voltus.de/ele...dition-3-phasig-11kw.html
Die heb je nu voor EUR 735,- thuis. Dat is met vaste kabel, met LB en mogelijkheid tot backend. Ook dus met HA via Modbus leuk aan te sturen als je PV hebt. Gewoon via P1 en geen "gedoe" met CT klemmen.
Het is een samenwerking met Daen Mobility. Van daar komt ook de backend en wordt de installatie verzorgd. Het gaat dan over de volgende laadpaal:Inspired schreef op zondag 27 maart 2022 @ 12:22:
[...]
Ja. Dan zou ik goed kijken wat de paal nu precies (zonder aparte dure modules) kan. Een Alfen die je vanaf HA via modbus aan kunt sturen kost via Duitsland EUR 750,- oid. Als je handig bent en wat “prutsen” geen issue is dan is dat een goed alternatief. Die heeft dan LB en sturing obv eigen opwek. Ook kan die met een backend werken.
https://daenmobility.nl/p...eider-smart-wallbox-rfid/
Een andere optie die ik heb is via NL Mab. Daar gaat het om een Easee Home laadpaal: https://easee.com/nl/thuis-laden/
Vanaf € 1100 excl. BTW??? En dan nog installatie kosten erbij? Dan zijn er toch wel betere alternatieven die goedkoper zijn? Uiteindelijk betaal je de paal toch zelf (middels verrekening met je loon?).crimby schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:28:
Het is een samenwerking met Daen Mobility. Van daar komt ook de backend en wordt de installatie verzorgd. Het gaat dan over de volgende laadpaal:
https://daenmobility.nl/p...eider-smart-wallbox-rfid/
[ Voor 7% gewijzigd door Isheara op 28-03-2022 12:41 ]
Keep rolling sixes!
Daen lijkt inderdaad wel wat duurder uit te komen dan ik had gehoopt. Maar via het werk krijg ik wel flink korting.Isheara schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:38:
[...]
Vanaf € 1100 excl. BTW??? En dan nog installatie kosten erbij? Dan zijn er toch wel betere alternatieven die goedkoper zijn? Uiteindelijk betaal je de paal toch zelf (middels verrekening met je loon?).
Dacht dat alles inclusief backend en installatie zo'n 1800 ex btw kost, maar ik moet de echte offerte nog krijgen.
NLMab met een Easee Home inclusief alles kost zo'n 1700 incl btw.
Vind de Easee elegant. Is het ook inclusief Equalizer (want die heb je nodig voor LB)?crimby schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:28:
[...]
Daen lijkt inderdaad wel wat duurder uit te komen dan ik had gehoopt. Maar via het werk krijg ik wel flink korting.
Dacht dat alles inclusief backend en installatie zo'n 1800 ex btw kost, maar ik moet de echte offerte nog krijgen.
NLMab met een Easee Home inclusief alles kost zo'n 1700 incl btw.
Ja incl loadbalancingDonJuape schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:32:
[...]
Vind de Easee elegant. Is het ook inclusief Equalizer (want die heb je nodig voor LB)?
De Easee is nu aangemeld bij E-flux en dat lijkt te werken. Via mijn werkgever heb ik een laadpas van de leasemaatschappij (Alphabet), de kaart is van MTC in samenwerking met Eneco E mobility. Nu geeft Eneco emobility aan dat zij de laadpaal niet in beheer kunnen nemen omdat dit niet hun laadpaal is. Bij E flux krijg ik geen goed antwoord hoe zij de verrekening eigenlijk uitvoeren. Blijft dus nu onduidelijk of alles nu gaat lopen. Heeft iemand ervaring met deze verrekening met genoemde partijen? Ik heb geen idee welke backoffice nu nodig is voor verrekening, lijkt een beetje kastje muur verhaal te worden.
Het lijkt mij dat het nu dus min of meer een e-flux paal is. Iedereen die bij jou laadt krijgt een factuur van e-flux Dat wil zeggen de partij waarvan de laadpas is krijgt de factuur, in jouw geval MTC/Eneco. Die verzamelen weer al jouw laadsessies (bij je eigen paal en andere palen) en brengen die in rekening bij werkgever.Olafant schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:48:
Sinds vorige week een Easee Home zelf laten installeren door een bevriende elektriciën. Was simpel te installeren en ziet er strak uit. Alleen de software matige inrichting blijkt een behoorlijke puzzel ivm de verrekening van kosten. Het is mij tot nu toe niet gelukt om zeker te stellen dat alles verrekend kan worden. Het probleem is dat er zoveel partijen bij betrokken om alles goed ingeregeld te krijgen die elkaar tegen spreken.
De Easee is nu aangemeld bij E-flux en dat lijkt te werken. Via mijn werkgever heb ik een laadpas van de leasemaatschappij (Alphabet), de kaart is van MTC in samenwerking met Eneco E mobility. Nu geeft Eneco emobility aan dat zij de laadpaal niet in beheer kunnen nemen omdat dit niet hun laadpaal is. Bij E flux krijg ik geen goed antwoord hoe zij de verrekening eigenlijk uitvoeren. Blijft dus nu onduidelijk of alles nu gaat lopen. Heeft iemand ervaring met deze verrekening met genoemde partijen? Ik heb geen idee welke backoffice nu nodig is voor verrekening, lijkt een beetje kastje muur verhaal te worden.
Jij krijgt een creditnota van e-flux voor de stroom die door jouw paal is geleverd. Zorg wel dat het tarief daarvoor niet te laag staat zodat je daar niet aan tekort komt.
Ben wel benieuwd hoe je de Eassee gaat gebruiken. Ga je er een kabel vast in locken zodat je geen last heb van gedoe met losse kabel, of ga je dagelijks c.q. bij elke laadbeurt met een kabel slepen?
[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 28-03-2022 22:16 ]
Uiteindelijk is het de Tesla Wall Connector geworden, de 3e generatie.
Dat lijkt misschien toch een bijzondere keuze voor een enkelfase Hyundai Ioniq 2017, dus waarom?
- Het is (muv granny charger of evse projectje) eigenlijk de goedkoopste oplossing. De TWC kostte mij op Marktplaats in nieuwe sealed doos €440. In totaal was ik voor minder dan €500 en een zaterdagje werk, klaar.
- Design. Tis een mooi ding, dat kan vooral mijn wederhelft waarderen
- Ik wou graag een vaste kabel die ik snel en simpel in kan pluggen.
- Een ingebouwde aardlekschakelaar is een grote pre, scheelt in de totale installatiekosten.
- Integratie in Home Assistant is een grote pre.
- Futureproof door 3fase.
Tegelijkertijd is het enige nadeel nu dus dat we niet tegelijkertijd kunnen koken en de auto (dan traag) kunnen laden. Dat was mij geen €500 waard. Sterker nog, als we dat wel willen, kunnen we ook onze 1x 35A verzwaren naar 3x 25A en daarmee 1 fase dedicated aan deze lader toebedelen - voor minder geld dan dat een lader met loadbalancing ons had gekost.
:strip_exif()/f/image/5Nex2rh5HuDNuN82Se8VFzAn.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij doet het top
Ik neem aan dat je dan type B of ingebouwde DC lekstroombeveiliging bedoelt?Richh schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 00:14:
• Een ingebouwde aardlekschakelaar is een grote pre, scheelt in de totale installatiekosten.
Anders moet je alsnog een dure type B er voor zetten en bespaar je geen installatiekosten.
Of je hebt nu een onveilige situatie.
@Olafant Ik ben hier ook wel erg benieuwd naar, aangezien ik ook op het punt sta om de Easee home te bestellen.eltron schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:11:
[...]
Ben wel benieuwd hoe je de Eassee gaat gebruiken. Ga je er een kabel vast in locken zodat je geen last heb van gedoe met losse kabel, of ga je dagelijks c.q. bij elke laadbeurt met een kabel slepen?
Met eltron (eltron in "Thuisladen van je EV deel 2")Olafant schreef op maandag 28 maart 2022 @ 21:48:
Sinds vorige week een Easee Home zelf laten installeren door een bevriende elektriciën. Was simpel te installeren en ziet er strak uit. Alleen de software matige inrichting blijkt een behoorlijke puzzel ivm de verrekening van kosten. Het is mij tot nu toe niet gelukt om zeker te stellen dat alles verrekend kan worden. Het probleem is dat er zoveel partijen bij betrokken om alles goed ingeregeld te krijgen die elkaar tegen spreken.
Is de paal van jou zelf of van je werkgever? In het dashboard van e-flux (https://dashboard.e-flux.nl/settings/credit-billing) stel je in naar wie er een refund moet komen (jou stroom dus refund naar jou). Welke kaart je vervolgens aanbiedt maakt niets uit, dat moeten de maatschappijen onderling regelen.
Ik heb een vaste kabel aan de easee hangen, werkt perfect! En een losse kabel in de auto voor andere laadstations.crimby schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:26:
[...]
@Olafant Ik ben hier ook wel erg benieuwd naar, aangezien ik ook op het punt sta om de Easee home te bestellen.
Gen3 TWC heeft inderdaad Type B ALS / DC lekstroomdetectie ingebouwd.eltron schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:08:
[...]
Ik neem aan dat je dan type B of ingebouwde DC lekstroombeveiliging bedoelt?
Anders moet je alsnog een dure type B er voor zetten en bespaar je geen installatiekosten.
Ik ga hem in ieder geval gebruiken met een vaste kabel. Is inderdaad geen gedoe met in en uitpakken en alleen maar stekker inpluggen.crimby schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:26:
[...]
@Olafant Ik ben hier ook wel erg benieuwd naar, aangezien ik ook op het punt sta om de Easee home te bestellen.
Uit de handleiding: "De Wall Connector heeft een ingebouwde aardlekautomaat Type A + DC 6mA"eltron schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 09:08:
[...]
Ik neem aan dat je dan type B of ingebouwde DC lekstroombeveiliging bedoelt?
Wat ik wel een gekke bewoording vind, want zoals ik het begrijp is een type B aardlekautomaat feitelijk een type A aardlekautomaat + een beveiliging voor het geval de DC lekstroom groter is dan 6ma?
Wat een boel informatie hier, super om alles te lezen.
Mijn volgende situatie:
- Opel corsa e eind 2021, 3 fase(mag hem donderdag ophalen!).
- Huidige 1x40A aansluiting wordt verzwaard naar 3X25A.
- Wil niet uitsluiten dat er een tweede elektrische auto komt over 1 a 2 jaar.
- Deze auto is zakelijk(ben zzp-er) gekocht, afrekenen van stroomverbruik zou dus prettig zijn.
- 10 zonnepanelen liggen die verwacht 3513 kWh opbrengen.
Wat voor type laadpaal kunnen jullie me aanraden? En goede ervaringen met bepaalde partijen?
Wij wonen in Huissen, omgeving Arnhem.
Alvast bedankt!
Je moet kijken wat je denkt per dag te rijden en hoeveel tijd je dan hebt om thuis te laden.
Bij de meeste stopcontactladers kan je 10A of 12A laden. Als we uitgaan van 10A dan kan je dus 2,3kW laden. Hoe ver je daar mee kan komen is ook afhankelijk van je rijsnelheid etc, maar conservatief kan je na een uur laden weer 10 km rijden. Als je dan om 20u de stekker er in stopt en de volgende dag om 8u weer vertrekt heb je dus 120 km er bij geladen. Als je dus minder dan dat rijdt (of in ieder geval niet iedere dag veel meer) dan is dat dus meer dan genoeg.
Je hoeft ook niet per se met een 100% volle accu te vertrekken. Als je accu voor 80% vol is en je hebt die dag 'maar' 50% nodig dan kom je ook gewoon weer thuis.
De verzwaring van je netaansluiting hangt ook af van andere zaken, zoals hoe veel energie je al gebruikt. Als jij ook iedere avond in de sauna of bubbelbad zit, of je hebt een warmtepomp dan heb je misschien te kort als je daarnaast ook nog je EV gaat laden.
Overstappen naar 3 fasen zou ik overigens wel doen. Je kan eventueel 2 van de 3 fasen gebruiken om je hele huis op aan te sluiten (dan heb je 50A ipv nu 40A) en de derde fase houd je dan apart voor het laden van de EV. Dan weet je zeker dat je altijd kan laden, ongeacht wat er verder in huis aan staat.
De bijgeleverde Granny van Opel laad met 7 km per uur. Een laadpaal is dus wel handig.kevinthe8 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:06:
Hallo Allemaal,
Wat een boel informatie hier, super om alles te lezen.
Mijn volgende situatie:
- Opel corsa e eind 2021, 3 fase(mag hem donderdag ophalen!).
- Huidige 1x40A aansluiting wordt verzwaard naar 3X25A.
- Wil niet uitsluiten dat er een tweede elektrische auto komt over 1 a 2 jaar.
- Deze auto is zakelijk(ben zzp-er) gekocht,
afrekenen van stroomverbruik zou dus prettig zijn.
- 10 zonnepanelen liggen die verwacht 3513 kWh opbrengen.
Wat voor type laadpaal kunnen jullie me aanraden? En goede ervaringen met bepaalde partijen?
Wij wonen in Huissen, omgeving Arnhem.
Alvast bedankt!
Bedenk ook of je loadbalancing wil/nodig hebt, dat is wel een belangrij ook voor de laadpaal keus.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Laadpaal hoeft lang niet altijd, ligt er maar aan hoeveel je per dag rijdt. Je hebt ook granny laders die 16A doen. (en 12, 10 en 8A). Wel zo veilig om daar een eigen stopcontact en aparte groep voor te nemen.Erwin_83 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:35:
[...]
De bijgeleverde Granny van Opel laad met 7 km per uur. Een laadpaal is dus wel handig.
Bedenk ook of je loadbalancing wil/nodig hebt, dat is wel een belangrij ook voor de laadpaal keus.
Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"
Het huishoudelijk verbruik is nogal wisselend. Ik heb vergelijkbare situatie maar lever het hele jaar op bepaalde momenten op de dag toch stroom aan het net. Zappi kun je instellen dat hij alleen laadt als er voldoende overschot is, maar je kunt ook instellen dat hij aanvult van de grid tot het minimum van 1,4kW dat nodig is om te kunnen laden. Dat is dus flexibel en aan te passen naar behoefte.Nickhubers1988 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:10:
In mijn zoektocht lijkt de Zappi het voordeel te hebben dat ik overdag indien er voldoende zon is naast mijn huishoudelijk verbruik inclusief lucht warmtepomp de auto zou kunnen opladen met 13 zonnepanelen van 375 wp. Toch vraag ik mij af of er überhaupt een voordeel is. Gaat er toch niet alsnog een veel te groot deel naar het huishoudelijk verbruik en is er te weinig sprake van overschot om de auto op te laden? Of zie ik dit verkeerd?
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen