Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@ardee Loadbalancing werkt ook prima met een analoge meter hoor, dan komen er sensoren om de hoofdaders en weet de laadpaal hoeveel stroom er per fase wordt afgenomen. De Zappi werkt op die manier (en naar volle tevredenheid bij velen).

Ik zou inderdaad nu een 3 fase toestel nemen, ook al gebruik je maar 1 fase. Het prijsverschil is dermate klein dat het geen probleem zou mogen zijn. 7.4 kW is niet future proof (grote accu en veel kilometers de volgende dag? Dan is je accu niet vol genoeg, toekomst!)

Ik laad enkelfase op 7.4 kW bij een 64 kWh accu, dat gaat prima, maar een grotere accu kon wel eens niet genoeg laden.

[ Voor 10% gewijzigd door daemonix op 15-03-2022 07:23 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:34
daemonix schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:22:
@ardee Loadbalancing werkt ook prima met een analoge meter hoor, dan komen er sensoren om de hoofdaders en weet de laadpaal hoeveel stroom er per fase wordt afgenomen. De Zappi werkt op die manier (en naar volle tevredenheid bij velen).

Ik zou inderdaad nu een 3 fase toestel nemen, ook al gebruik je maar 1 fase. Het prijsverschil is dermate klein dat het geen probleem zou mogen zijn. 7.4 kW is niet future proof (grote accu en veel kilometers de volgende dag? Dan is je accu niet vol genoeg, toekomst!)

Ik laad enkelfase op 7.4 kW bij een 64 kWh accu, dat gaat prima, maar een grotere accu kon wel eens niet genoeg laden.
Eens met jouw opmerking dat 3F nauwelijks meer kost en je daarmee meer toekomstproof bent.
Toch wil ik de opmerking dat je dat in toekomst ook echt nodig zou hebben wel nuanceren.

1. Naar mijn ervaring heb je bij een volle batterij alleen 100% SOC nodig als je de volgende dag een lange rit gaat maken > ca. 400km zonder onderweg te laden. Dat komt in mijn praktijk nauwelijks voor, wel .400km op één dag, maar dan vrijwel altijd ook op bestemming wel paar uur laden.
2. Je hoeft bijna nooit van leeg naar vol te laden. En voor een incidentele lange rit kun je ook wat extra laden in de dagen er voor zodat je ook met 7,4kW makkelijk op 100% SOC komt. (En ik moet zeggen, ik heb "slechts" een 64kW batterij maar die laad ik overnacht ook makkelijk van 0 naar 100% SOC met 7,4 kW).

3F laden heeft voor mij eigenlijk alleen meerwaarde als je op een bestemming een 11kW lader treft waar je met een 1F auto slechts met 3,7kW laadt terwijl dat met 3F 3x zoveel is. Dat scheelt als je bij afspraak aan andere kant van het land maar 1-2u aan de lader kunt en kan net het verschil maken of je wel of niet snellader nodig hebt op terugweg. Voor thuisladen maakt het mij niet echt uit. Dan is op de meeste dagen de granny ook wel voldoende.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01:45
eltron schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:40:
[...]

Eens met jouw opmerking dat 3F nauwelijks meer kost en je daarmee meer toekomstproof bent.
Toch wil ik de opmerking dat je dat in toekomst ook echt nodig zou hebben wel nuanceren.

1. Naar mijn ervaring heb je bij een volle batterij alleen 100% SOC nodig als je de volgende dag een lange rit gaat maken > ca. 400km zonder onderweg te laden. Dat komt in mijn praktijk nauwelijks voor, wel .400km op één dag, maar dan vrijwel altijd ook op bestemming wel paar uur laden.
2. Je hoeft bijna nooit van leeg naar vol te laden. En voor een incidentele lange rit kun je ook wat extra laden in de dagen er voor zodat je ook met 7,4kW makkelijk op 100% SOC komt. (En ik moet zeggen, ik heb "slechts" een 64kW batterij maar die laadt ik overnacht ook makkelijk van 0 naar 100 met 7,4 kW).

3F laden heeft voor mij eigenlijk alleen meerwaarde als je op een bestemming een 11kW lader treft waar je met een 1F auto slechts met 3,7kW laadt terwijl dat met 3F 3x zoveel is. Dat scheelt als je bij afspraak aan andere kant van het land maar 1-2u aan de lader kunt en kan net het verschil maken of je wel of niet snellader nodig hebt op terugweg. Voor thuisladen maakt het mij niet echt uit. Dan is op de meeste dagen de granny ook wel voldoende.
Eens.
Ook om mee te nemen richting de toekomst wellicht: als je 2 elektrische auto’s hebt is 3 fase wel net wat comfortabeler.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ardee schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:43:
[...]

[Belgie]
Dag IvoB2, ik kan je niet verder helpen met uw vraag, maar aan uw posts te zien zit je met een gelijkaardige situatie als mezelf en wil je hetzelfde bereiken.

Ik heb nl. een 1 fase 40A aansluiting, zonnepanelen, en momenteel nog een terugdraaiende teller (ik kan dus nog salderen zoals ze in NL zeggen).

Ik zou een laadpunt willen installeren thuis, enkel voor privé gebruik. Zolang we nog een terugdraaiende teller hebben zou ik voornamelijk 's nachts opladen en bij max 3.7kW om ons piekvermogen zo laag mogelijk te houden. Ik denk dat de 3,7kW wel kan volstaan (12h laden geeft me dan 60% van de batterij), we zullen het moeten ondervinden (onze 1e EV is op komst)... Van zodra we zouden moeten overschakelen naar een digitale teller wordt het een kwestie van zo veel mogelijk van de opbrengst van de zonnepanelen effectief te gebruiken, en dus zo veel mogelijk overdag op te laden.

Ik denk dat ik load balancing nodig ga hebben, om overbelasting te vermijden en om, eenmaal we op een digitale teller zitten, het verbruik van wat onze panelen produceren te maximaliseren. Dus mijn idee was om voor een 1-fase laadpunt te gaan met loadbalancing capaciteit.

Ik heb contact gehad met een verkoper en die liet me weten dat loadbalancing eigenlijk enkel goed werkt met een digitale meter. Ik ben niet zo technisch, ik begrijp niet goed waarom, maar neem aan dat dat zo is.

Een paar vragen die ik heb:
- qua toestel stellen ze een Alfen S-line voor. Is de Alfen minder geschikt dan bv een Zappi v2 voor m'n situatie? Wat maakt de Zappi beter?
- omdat het prijsverschil tussen een enkelfase laadpunt en een 3fase laadpunt klein is, stellen ze een 3fase laadpunt voor. Misschien mis ik iets, maar dat lijkt me niet nodig, zolang ik tevreden ben met een max laadcapaciteit van 7,4kW? Dat lijkt me voldoende 'future proof'?
Hallo,
Zolang je gebruikt maakt van de analoge meter moet je geen rekening houden met het capaciteitstarief want dat wordt forfaitair berekend met de 2.5 kW referentie. Of je nu meer of minder vermogen afneemt maakt, met een analoge meter, niet uit.
De Alfen kan idd loadbalancen via de P1 poort van de DM. Als voorbereiding (toen de laadpaal werd geplaatst had ik nog een analoge meter) werd er een UTP kabel aangelegd. Maar ik heb de loadbalancing de jaren met de digitale meter nooit nodig gehad (laden gebeurt max. aan 4 kW) en dus na plaatsing DM ook niet meer de moeite gedaan om de loadbalancing op de Alfen te activeren (activatie is betalend).
De Zappi kan ingesteld worden om uitsluitend via PV te laden of via voorkeuren. En analoog loadbalancen.
Eenmaal gewend aan het gebruik van een EV moet je voor laden niet meer "denken" zoals tanken met een ICE. Dus niet "zoveel uur" om "zoveel %" van de batterij te vullen. Gewoon altijd laden wanneer er een laadpaal beschikbaar is. In de praktijk rij je een EV nooit naar 0%. Het is dus telkens gewoon het "opgereden %" bijvullen waar mogelijk. Dan is 3F (op de EV) op een 11/22 kW laadpaal (destination charger) handig op een locatie waar je maar een paar uur bent maar volstaat 1F thuisladen ruimschoots.

Bij mijn weten kan, wat betreft samenwerking met PV, een Alfen niet wat een Zappi kan. Privé zou ik dus nooit voor een Alfen gekozen hebben maar eerder voor een Zappi. Ben sowieso niet tevreden over de kwaliteit van de Alfen. Van in het begin problemen met het display (wat telkens softwarematig op afstand "hersteld" werd tot het scherm het nu hardwarematig volledig begeven heeft, uiteraard na verstrijken garantie). Kan uiteraard ook zijn dat dit een toevalligheid was en ik gewoon een exemplarisch slecht exemplaar in bezit gekregen heb. Maar een S heeft geen display, dus dat probleem stelt zich dan niet.

Ik heb destijds bewust, met het oog op het capaciteitstarief en eigen verbruikersprofiel, gekozen voor een monofase laadpaal (prijs deed er niet toe want ik moest hem toen toch niet betalen) omdat deze aan 32A kon laden (voor die zeldzame keer dat ik dat vermogen toch nodig had) en mijn EV destijds geen 2 fasen kon combineren. Ik denk dat het met de huidige generatie BEV's in feite niet meer uitmaakt of de laadpaal één of driefase is (wanneer de thuisinstallatie monofase is). Een driefase laadpaal kan immers ook monofase aangesloten worden.
Welk voordeel levert - voor jouw situatie - een driefase laadpaal op bij een monofase thuisaansluiting?
Ik zou nog ergens begrijpen dat je met een driefase thuisaansluitng een driefase laadpaal zou aansluiten (voor de prijs moet je het idd niet laten) maar wat ben je ermee als je huisaansluiting maar monofase is?
Ik ben er van op de hoogte dat men er in NL anders over denkt (niet future proof etc.) maar zoals je zelf al opmerkt is de situatie in Vlaanderen (capaciteitstarief boven 2.5 kW) volledig anders. Ook geloof ik niet dat een steeds grotere accu in een EV zo future proof is. Wel sneller (DC) laden en met een hogere efficiëntie van het gebruik van de beschikbare energie . Dus met eerder (in de toekomst) een kleinere batterij dan een grotere. Een 60 kWh batterij (met onderweg sneller laden) lijkt me in de toekomst en voor de meeste gebruikers meer dan genoeg capaciteit. En voor thuisladen is max. 7 kW laden voor het merendeel van de gebruikers dan ook ruim voldoende.
Hou er ook rekening mee (o.a. ivm capaciteitstarief en het feit dat de voor meeste EV's de ondergrens voor laden 6A per fase is)) dat je met een monofase laadpaal kan laden aan min. 6A (1,4 kW) maar dat dit bij een driefaselaadpaal dan minimaal 4,1 kW is. En wanneer heb je bij een monofase PV installatie 4,1 kW (over)productie? Het grootste deel van de tijd zit je met je 3F-laadpaal (ook als er PV-productie is) dan gewoon van het net af te nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-09 20:52
ik222 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:59:
[...]

Ah oke dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je met in totaal minder dan 6A per fase wilde gaan laden. Maar je wilt het dus aanvullen met netstroom, dan kan het uiteraard wel technisch gezien.
Verzoek doorgegeven aan wallbox....nu hopen dat daar een programmeur zit die denk.. ja dat implementeren we wel effe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-09 20:52
Makrolon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:38:
[...]
oh een relais zit in elk laadstation. ;) Maar eentje voor elke fase apart niet.
Had ik hier maar eerder en uitgebreider gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppie2011
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20-05 19:12
Ik ben nieuw in de hele oplaadwereld en ik heb al veel gelezen... misschien dat ik wat heb gemist maar nu we werkelijk zijn overgegaan op aanschaf van een EV en ik wat offertes heb opgevraagd denk ik eigenlijk ... Hoe moeilijk is het nu eigenlijk?

We denken aan een Zappi V2 voor onze EV. De totale kosten inclusief Zappi en installatie is € 4200,-. De installateur rekende € 1750 ex BTW voor arbeid, extra krachtgroep, etc. Dat vind ik echt aan de hoge kant. De kabel moet dan wel nog 10 meter door het huis en 10 meter door de tuin... maar ach behalve het graven (ook weer € 370 euro voor graafwerkzaamheden) dat is toch niet een hele uitdaging?

In ons geval hebben we "reserve" 3-fase groep die wacht op de verbouwing van de keuken en die zat al in het huis omdat we een sauna hadden. Dus in mijn hoofd zou ik natuurlijk de reserve groep kunnen gebruiken en zelf de kabel trekken. Als de verbouwing voor de keuken gaat beginnen leggen we wel weer een nieuwe krachtgroep aan.

Dus ik heb wat moeite met die € 1750 en € 380 voor arbeidsloon en kleinmateriaal... die Zappi kost natuurlijk wat het is.

Wie heeft ervaring met het zelf aanleggen en wat zijn je valkuilen geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 23:08
Doppie2011 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:38:
Ik ben nieuw in de hele oplaadwereld en ik heb al veel gelezen... misschien dat ik wat heb gemist maar nu we werkelijk zijn overgegaan op aanschaf van een EV en ik wat offertes heb opgevraagd denk ik eigenlijk ... Hoe moeilijk is het nu eigenlijk?

We denken aan een Zappi V2 voor onze EV. De totale kosten inclusief Zappi en installatie is € 4200,-. De installateur rekende € 1750 ex BTW voor arbeid, extra krachtgroep, etc. Dat vind ik echt aan de hoge kant. De kabel moet dan wel nog 10 meter door het huis en 10 meter door de tuin... maar ach behalve het graven (ook weer € 370 euro voor graafwerkzaamheden) dat is toch niet een hele uitdaging?

In ons geval hebben we "reserve" 3-fase groep die wacht op de verbouwing van de keuken en die zat al in het huis omdat we een sauna hadden. Dus in mijn hoofd zou ik natuurlijk de reserve groep kunnen gebruiken en zelf de kabel trekken. Als de verbouwing voor de keuken gaat beginnen leggen we wel weer een nieuwe krachtgroep aan.

Dus ik heb wat moeite met die € 1750 en € 380 voor arbeidsloon en kleinmateriaal... die Zappi kost natuurlijk wat het is.

Zou twee dagen werk zijn dan. Lijkt me wat veel. Maar goed, die 10 meter door het huis. Is dat door de kruipruimte of nog lastiger? Die jongens hebben werk zat volgens mij dus ze proberen het gewoon. Lekker de klusjes pakken met de meeste marge. Zou hetzelfde doen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54

Wat een geld.. dat is echt veel te duur.

Als je een scherpere offerte wil mag je me een pb sturen. ;)

Hou er wel rekening mee dat een laadpaal een eigen aardlek nodig heeft. Die mag niet op een krachtgroep die samen met andere groepen achter een aardlek zit.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doppie2011
Inspired schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:41:
[...]

Zou twee dagen werk zijn dan. Lijkt me wat veel. Maar goed, die 10 meter door het huis. Is dat door de kruipruimte of nog lastiger? Die jongens hebben werk zat volgens mij dus ze proberen het gewoon. Lekker de klusjes pakken met de meeste marge. Zou hetzelfde doen. :)
Het is vanuit de meterkast recht omhoog de zolder in en 10 meter onder het dak door. Het prima te bereiken en vrij makkelijk om daar een kabel te trekken. Vandaar uit weer omlaag de fietsschuur in en de grond in... ik snap het ook wel, ze komen om in het werk. Maar dan offer ik wel een keer mijn weekend op om de kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Doppie2011 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:21:
[...]

Het is vanuit de meterkast recht omhoog de zolder in en 10 meter onder het dak door. Het prima te bereiken en vrij makkelijk om daar een kabel te trekken. Vandaar uit weer omlaag de fietsschuur in en de grond in... ik snap het ook wel, ze komen om in het werk. Maar dan offer ik wel een keer mijn weekend op om de kabel te trekken.
Er is een loze leiding etc? Ook klinkt dit als een stuk meer dan 10 meter. Naar zolder is bij mij al 10 meter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppie2011
Makrolon schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Wat een geld.. dat is echt veel te duur.

Als je een scherpere offerte wil mag je me een pb sturen. ;)

Hou er wel rekening mee dat een laadpaal een eigen aardlek nodig heeft. Die mag niet op een krachtgroep die samen met andere groepen achter een aardlek zit.
Dan zou ik eens moeten kijken of die dat al niet heeft, zo goed heb ik het nog niet bestudeerd. Ik ga eerst eens de Zappi spullen bestellen... dat is al backorder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:27
En zelf alles voorbereiden en aanleggen en een (lokale) installateur het aansluiten laten doen ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glast
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-03 09:07
Welke installateurs kunnen jullie aanbevelen? De eerste pagina van Google staat vol met de laadpaal-aanbieder/installateurs, maar ik ben benieuwd naar mensen met goede ervaringen (en uiteraard aantrekkelijk geprijsde partijen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Het is prima zelf te doen als je geen twee linkerhanden hebt.
"lastigst" is nog het instellen van de Zappi, hub en harvi (er van uitgaande dat je die ook neemt), maar ook daar kom je wel uit als je de handleidingen rustig bestudeert en eventueel met wat hulp van tweakers als het niet gelijk werkt zoals was bedoeld.
En je kan als tussenvariant ook het voorwerk zelf doen en een specialist betrekken bij het nalopen van het systeem en het in bedrijf stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppie2011
Erwin_83 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:38:
En zelf alles voorbereiden en aanleggen en een (lokale) installateur het aansluiten laten doen ?
Ja dat kan ook. Als die reserve krachtgroep een aardlek heeft dan kan het niet zo lastig zijn om de kabel aan te sluiten... met een beetje hulp van Tweakers en hier en daar een fotootje komen we er vast wel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Doppie2011 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Ja dat kan ook. Als die reserve krachtgroep een aardlek heeft dan kan het niet zo lastig zijn om de kabel aan te sluiten... met een beetje hulp van Tweakers en hier en daar een fotootje komen we er vast wel uit...
Ik bedoelde eigenlijk de kabel tot aan de meterkast en het daar aan laten sluiten. Maar als je spanningsloos kan werken is zelf aansluiten ook wel te doen als je een beetje handig bent.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Laatst online: 12-09 11:08
Hoi,

Ik wil electrisch gaan rijden voor woon/werkverkeer en denk aan een Renault Zoe R135. Ik denk aan het laten installeren van een gebruikte 1 fase / 16A laadpaal. Er staan op Marktplaats veel modellen voor rond de 150 euro.

Hebben jullie nog tips welke merken/types het beste werken met een Renault Zoe en welke ik beter kan vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dus als ik het goed begrijp een 3 fase alamat van 16A 300mA met B-kar direct na de hoofdschakelaar en vanuit daar de kabel naar de Zappi. Klopt hij dan?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
leejoow schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:04:
[...]

Dus als ik het goed begrijp een 3 fase alamat van 16A 300mA met B-kar direct na de hoofdschakelaar en vanuit daar de kabel naar de Zappi. Klopt hij dan?
Nou ja, theoretisch is dat goed, want de zappi heeft zelf 30 ma aan boord. Maar waarom niet gewoon een 30 ma aardlekautomaat? Verder klopt het wat je zegt ja.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Foutje

[ Voor 96% gewijzigd door Makrolon op 15-03-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Makrolon schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Nou ja, theoretisch is dat goed, want de zappi heeft zelf 30 ma aan boord. Maar waarom niet gewoon een 30 ma aardlekautomaat? Verder klopt het wat je zegt ja.
Klopt, ik zat in mijn hoofd met dat er meerdere groepen achter zaten, maar dat is natuurlijk niet het geval :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Apolopo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:39:
Hebben jullie nog tips welke merken/types het beste werken met een Renault Zoe en welke ik beter kan vermijden?
Het enige wat ik van Zoe's weet is dat ze kieskeurig kunnen zijn als de aarding niet 100% in orde is, maar in principe heeft dat niets met het merk van de laadpaal te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-09 15:00
Apolopo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:39:
Hoi,

Ik wil electrisch gaan rijden voor woon/werkverkeer en denk aan een Renault Zoe R135. Ik denk aan het laten installeren van een gebruikte 1 fase / 16A laadpaal. Er staan op Marktplaats veel modellen voor rond de 150 euro.

Hier hangt de Zoe 135 aan een Ratio 3 fasen laadpaal. Tot heden toe geen problemen mee gehad. Ook niet met aardings problemen. Volgens mij speelde dat meer met de types voor de 135.

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Arfman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:28:
Daarop inhakend: ik heb zonnepanelen op het dak liggen. Over enkele jaren gaat de salderingsregeling er af. Dan is het toch eigenlijk veel slimmer om met een grannylader (3.6kW?) te gaan laden als de zon schijnt? Dan gebruik ik 90-100% van de opbrengst van de panelen gewoon daarvoor, in plaats van met 11kW te gaan laden via mijn laadpaal? Dan trek ik constant 7kW van het net af.

Mis ik iets?
Daar is niet gelijk een kloppend antwoord op te geven omdat het ook afhangt van je energiecontract.

Stel je hebt een contract waarbij je voor de teruglevering 10 cent krijgt dan is heb je een ander antwoord dan wanneer je voor de teruglevering je normale tarief minus de opslagen/belasting etc terugkrijgt en dat dan bijvoorbeeld 50 cent is. Als je daltarief (inclusief opslagen etc) dan 48 cent zou zijn dan is het juist voordelig om in daltarief te laden en overdag zo veel mogelijk terug te leveren.

De opslagen/belasting etc is nu ruim 8 cent per kWh; de vraag is dan ook wat dat over een paar jaar zal zijn. Voorheen werd dit ieder jaar hoger, maar nu is het juist weer (veel) lager geworden.

Een grannylader is meestal maar iets van 2,3 kW tot 3 kW (10A tot 13A) al zijn er ook wel exemplaren die tot 16A gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJdeS
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-09-2022
Nieuw in de EV wereld sinds afgelopen vrijdag :-)

Ik heb hier een Alfen laadpaal welke ik met de laaddruppel van de LM kan activeren. De VW ID.4 begint dan direct te laden. Is het mogelijk om de sessie te starten maar dat de wagen pas vanaf 23:00 gaat laden?

Volgens mij is de paal 'dom' en is daar niets in te stellen, in ieder geval geen toegang toe.

Alvast hartelijk dank voor jullie feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
PJdeS schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:48:

Ik heb hier een Alfen laadpaal welke ik met de laaddruppel van de LM kan activeren. De VW ID.4 begint dan direct te laden. Is het mogelijk om de sessie te starten maar dat de wagen pas vanaf 23:00 gaat laden?

Volgens mij is de paal 'dom' en is daar niets in te stellen, in ieder geval geen toegang toe.

Kun je dit niet aan de auto kant instellen?
Dit kan bij heel veel fabrikanten (zelf ervaring met Hyundai/Kia) namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
Niet kijkend naar geld. Is het verstandig om toekomstbestendig te zijn om 4x10mm2+as aan te leggen met 2x utp kabel over een afstand van 25 meter. Of is er echt helemaal 0 meerwaarde tov 6mm2 ook kijkend in glazenbol met sterkere laadpalen.
Is 10mm2 überhaupt goed aan te sluiten in een gangbare laadpaal?

Ik hoor het graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
joop81 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:38:
Niet kijkend naar geld. Is het verstandig om toekomstbestendig te zijn om 4x10mm2+as aan te leggen met 2x utp kabel over een afstand van 25 meter. Of is er echt helemaal 0 meerwaarde tov 6mm2 ook kijkend in glazenbol met sterkere laadpalen.
Is 10mm2 überhaupt goed aan te sluiten in een gangbare laadpaal?

Ik hoor het graag.
Nul meerwaarde en een hel om aan te sluiten in de gemiddelde laadpaal/woning groepenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Inderdaad, over 6mm2 kun je al probleemloos 3x32A doen (laden met 22kW). Nog sneller thuis laden gaat echt nooit zinnig worden, daar geloof ik niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wie kan een goede P1 splitter aanraden?

Ik heb nu de HomeWizard P1 splitter, maar deze geeft problemen met de EV-Optimizer in combinatie met de Youless.

Als ik alleen de Youless aansluit via de P1 spitter, werkt deze.
Als ik alleen de EV Optimizer aansluit via de P1 spitter, werkt deze.

Als ik de Youless en EV optimizer aansluit, werkt de Youless wel maar de EV Optimizer niet.
Op het moment dat ik de Youless erbij prik, stop de EV Optimizer met werken.

Ik heb de indruk dat die P1 signalen niet super goed geisoleerd zijn in de splitter en dus storing veroorzaken.
Heeft er iemand een suggestie voor een splitter die wel goed de poorten isoleert?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Laatst online: 12-09 11:20
JackBol schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:40:

Ik heb nu de HomeWizard P1 splitter, maar deze geeft problemen met de EV-Optimizer in combinatie met de Youless.

Als ik de Youless en EV optimizer aansluit, werkt de Youless wel maar de EV Optimizer niet.

Ik heb de indruk dat die P1 signalen niet super goed geisoleerd zijn in de splitter en dus storing veroorzaken.
Heeft er iemand een suggestie voor een splitter die wel goed de poorten isoleert?
De HomeWizard P1 splitter heb ik ook, maar werkt bij mij helemaal niet i.c.m. met laadpaal (Alfen).
Ik heb nu deze en deze werkt goed.
Ik heb nu laadpaal en mijn raspberrypi aangesloten en dit werkt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Poe, hoop geld zeg. Heb net een offerte voor een Easee aangevraagd, kwam op ~1400 ex BTW inclusief montage (maar hangt naast de meterkast, dus die is niet zo spannend).

Heeft iemand een idee of dat een beetje gangbaar is? Weet niet hoeveel een Easee los kost...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:42
JackBol schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:40:

Ik gebruik deze nu driekwart jaar in combinatie met een Alfen Single Pro
https://www.iungo.nl/nl/bestellen/i/453-p1-poort-splitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ramonp schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:57:
[...]

De HomeWizard P1 splitter heb ik ook, maar werkt bij mij helemaal niet i.c.m. met laadpaal (Alfen).
Ik heb deze besteld. Maar eens kijken of die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-01 15:44
[...]
Dag Makrolon,

ik heb hier een EVbox elvi die sinds dag 1 niet heeft gewerkt, knippert 10 keer rood bij het starten van een laadsessie wat zou betekenen dat er een aardfout is. Deze aardhout heb ik kunnen herleiden tot aan dit printplaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA7ZPu5nsnau--3fsdaqGg4sWDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kD5T7n8jXBOuYwYBeV0h0aUb.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb geen aparte aardlek geplaatst, dit heb ik niet terug gevonden in de documentatie. Zou dit het probleem kunnen verhelpen? en weet jij misschien wat de bedoeling is van dat printplaatje? Ik zou het graag eens willen testen zonder die printplaat.

helaas laat EVbox support nog op zich afwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmo op 17-03-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@mrmo al eens een andere auto getest? En/of andere kabel kabel? Tenminste, volgens mij heeft dit model geen vaste kabel toch? Een aardlek ervoor (ook al is dit wel aan te raden) gaat het probleem niet oplossen lijkt me. Aarde wel goed aangesloten in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmo
  • Laatst online: 09-01 15:44
Inspired schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:13:
@mrmo al eens een andere auto getest? En/of andere kabel kabel? Tenminste, volgens mij heeft dit model geen vaste kabel toch? Een aardlek ervoor (ook al is dit wel aan te raden) gaat het probleem niet oplossen lijkt me. Aarde wel goed aangesloten in de meterkast?
bedankt voor het meedenken. Andere auto heb ik nog niet kunnen testen, maar het laden van mijn auto aan een publieke laadpaal geeft geen problemen.
Andere kabel is niet mogelijk omdat Ik heb gekozen voor de versie met een vaste laadkabel. Aarde is uitgemeten en alles is goed aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Laatst online: 25-03 09:39

Volgens mij kun je je laadpaal beheren via de utp kabel. Ik kan dat ook. Zodra je ergens een abonnement hebt voor kwh registratie dan gaat een deel weer via die partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
Shapeshifter schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Heeft iemand een idee of dat een beetje gangbaar is? Weet niet hoeveel een Easee los kost...
Als je goed zoekt rond de 830 euro. Loadbalancing komt 175 bij.

Toevallig vanmiddag offerte gehad voor 2 Easee laadrobots, 2 equalizers 2x 7,5m easee type 2 32A laadkabel voor 2390 incl btw. Montage doen we zelf, meterkast heeft al een laadpaal groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 22:48
ik zoek een houder / socket / dummy voor een type 2 kabel.

voegt deze nog veel toe tov een rechte ?
https://www.amazon.nl/Gre...T&pd_rd_i=B097LVKL85&th=1

ik was voornemens deze te bestellen
https://www.amazon.nl/gp/...smid=A20DTR0VW0T2RP&psc=1

dat ik de bovenstaande zag waarbij ik mij kan voorstellen dat doordat die schuin staat water er minder makkelijk in loopt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
wd200 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:16:

dat ik de bovenstaande zag waarbij ik mij kan voorstellen dat doordat die schuin staat water er minder makkelijk in loopt ?
Bij mijn Zappi is de houder netjes geïntegreerd in de paal, maar wel schuin, dus overeenkomstig jouw eerste versie. En dat zal ongetwijfeld iets met vochtrisico's te maken hebben.
Of water er bij een rechte makkelijk in loopt is ook maar de vraag, maar bij een schuine loopt het er in elk geval makkelijker uit. (mijn Zappi hangt droog dus voor mij speelt het niet zo'n rol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
mrmo schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:47:
ik heb geen aparte aardlek geplaatst, dit heb ik niet terug gevonden in de documentatie. Zou dit het probleem kunnen verhelpen? en weet jij misschien wat de bedoeling is van dat printplaatje? Ik zou het graag eens willen testen zonder die printplaat.
Het zou mij niets verbazen als dat juist iets is wat een aardfout meet. Zit het printje wel goed vaste en maakt het overal goed contact? Het is op de foto lastig te zien, maar als er geen goede verbinding met de aarde is dan lijkt het me logisch dat er een foutmelding komt van die print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:47

Ik gebruik die tweede (rechte). Zelfs bij windkracht 10 en regen van vorige maand bleef die droog!

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een Easee 22kW laadpunt. Ik heb van verschillende aanbieders een offerte ontvangen, maar merk dat er wel wat verschil zit tussen de voorgestelde kabels. De ene partij stelt 6mm² kabels voor, terwijl de ander 4mm² voldoende acht. Ik heb een 3x25A huisaansluiting, een eGolf (7,2kW laadsnelheid) en Passat GTE (3,6kW laadsnelheid) dus voor nu is die 22kW wel overkill.

Ik wil echter voorkomen dat ik over bijv. 3 jaar nieuwe kabels moet trekken als er wel auto's zijn die 22kW kunnen laden . Is 4mm² voldoende voor mijn huisaansluiting (17kW)? Of zouden jullie adviseren om toch voor 6mm² te gaan? Easee zelf komt hier namelijk wel mee. Ik heb ook nog 5200Wp aan zonnepanelen liggen op het dak, dus in die zin zou de Easee met mogelijk aanpassingen in de toekomst ook met 22kW kunnen laden ondanks dat mijn huisaansluiting dit niet aan kan. Verzwaren naar bijv. 3x35A zie ik niet snel gebeuren en is weinig zinvol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 14:19
J0YR1D3R schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:58:
Ik ben aan het kijken naar een Easee 22kW laadpunt. Ik heb van verschillende aanbieders een offerte ontvangen, maar merk dat er wel wat verschil zit tussen de voorgestelde kabels. De ene partij stelt 6mm² kabels voor, terwijl de ander 4mm² voldoende acht. Ik heb een 3x25A huisaansluiting, een eGolf (7,2kW laadsnelheid) en Passat GTE (3,6kW laadsnelheid) dus voor nu is die 22kW wel overkill.

Ik wil echter voorkomen dat ik over bijv. 3 jaar nieuwe kabels moet trekken als er wel auto's zijn die 22kW kunnen laden . Is 4mm² voldoende voor mijn huisaansluiting (17kW)? Of zouden jullie adviseren om toch voor 6mm² te gaan? Easee zelf komt hier namelijk wel mee. Ik heb ook nog 5200Wp aan zonnepanelen liggen op het dak, dus in die zin zou de Easee met mogelijk aanpassingen in de toekomst ook met 22kW kunnen laden ondanks dat mijn huisaansluiting dit niet aan kan. Verzwaren naar bijv. 3x35A zie ik niet snel gebeuren en is weinig zinvol.
Als je nu een kabel moet leggen, dan zeker voor 6mm2 gaan.
Dat is toekomstgericht, en heeft een (kleine) invloed op de kabelverliezen.

Of het zin heeft om thuis 22kW te kunnen laden is een andere zaak.
Ik verwacht dat 11kW ten allen tijde voldoende zal zijn om je batterij na een nachtje laden vol te krijgen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
J0YR1D3R schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:58:

Heb je bij hen aangegeven dat je “maar” een 3x25A aansluiting hebt?
Daarnaast kan de e-installateur ook nog iets vinden van selectiviteit…
Eea is ook nog afhankelijk van de afstand tusse MK en laadpaal.

Als je nog de keus hebt zou ij altijd 6mm2 leggen, maar als er al een 4mm2 ligt Bbn zou ik die ook zonder moeite hergebruiken, vooral omdat je die 22kW wss nooit haalt. Dat moet met eigen verbruik, PV opbrengst en SoC van de auto maar net zo uitkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-03-2022 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:02:
[...]

Heb je bij hen aangegeven dat je “maar” een 3x25A aansluiting hebt?
Daarnaast kan de e-installateur ook nog iets vinden van selectiviteit…
Eea is ook nog afhankelijk van de afstand tusse MK en laadpaal.
Dat heb ik aangegeven ja. De afstand tussen MK en laadpaal is niet bijster groot, dat zal misschien max een meter of 5 kabel zijn. Die 22kW zie ik niet zo snel gebeuren ook, het is meer dat het voelt als minder accepteren :) Wanneer ik bijv hier kijk dan is 4mm2 niet eens zo gek voor 32A en <50 meter. Technisch is dat gewoon zoals het "hoort" als ik het goed begrijp en bijv. kijk naar NEN1010. Is het verschil in weerstand echt zo groot dat 4 vs 6mm2 veel uit haalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-09 22:06
DonJuape schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Hoe is het afgelopen? Werkt alles naar behoren en kloppen de vermogens die de Zappi per CT klem geeft?
Afgelopen woensdag alles werkend gekregen, nog bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
Mag ik het forum nogmaals om advies vragen.
Ik heb een Ioniq electric 28kwh, volgende maand verwacht ik dat de elektrische auto voor mijn vrouw geleverd gaat worden. (dacia spring met subsidie :P )
Ik heb aan de voorzijde van ons huis een oprit, daar hangt nu de 3 fase Zappi v2 (future proof). Achter ons huis hebben we nog een garage. In deze garage hangt ook de omvormer voor onze zonnepanelen.

Ik parkeer altijd in de garage omdat dit voor mijn vrouw te spannend is, een aantal krappe bochten achteruit. Tot nu toe laad ik de Ioniq daar met de granny. Maar aangezien ik bijna iedere dag laad wil ik het mezelf iets makkelijker maken.
Ik kan dat simpel doen met een aan/uit schakelaar voor het stopcontact en een wandhouder.

Of ga ik voor een (domme) 1 fase laadpaal? En die dan tussen de omvormer en de meterkast aansluiten.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Roper Het is me niet duidelijk wat je nu wil vragen. Als je al kan laden met een granny wat wordt er dan makkelijker met een schakelaar en een wandhouder?! Dat maakt voor het laden toch niets uit?

Men een laadpaal kan je wel iets sneller laden dan je granny; bovendien kan het dan handig zijn als die een vaste kabel heeft zodat je niet steeds je granny moet pakken. Alternatief kan je natuurlijk ook je granny gewoon in de garage laten liggen en alleen meenemen als je ergens naar toe gaat waar je hem (misschien) wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 13:04
Roper schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:06:
Mag ik het forum nogmaals om advies vragen.
Ik heb een Ioniq electric 28kwh, volgende maand verwacht ik dat de elektrische auto voor mijn vrouw geleverd gaat worden. (dacia spring met subsidie :P )
Ik heb aan de voorzijde van ons huis een oprit, daar hangt nu de 3 fase Zappi v2 (future proof). Achter ons huis hebben we nog een garage. In deze garage hangt ook de omvormer voor onze zonnepanelen.

Ik parkeer altijd in de garage omdat dit voor mijn vrouw te spannend is, een aantal krappe bochten achteruit. Tot nu toe laad ik de Ioniq daar met de granny. Maar aangezien ik bijna iedere dag laad wil ik het mezelf iets makkelijker maken.
Ik kan dat simpel doen met een aan/uit schakelaar voor het stopcontact en een wandhouder.

Of ga ik voor een (domme) 1 fase laadpaal? En die dan tussen de omvormer en de meterkast aansluiten.

Wat zouden jullie doen?
Die aan/uit schakelaar is niet nodig? Ik heb een granny in een schuurtje hangen aan het stopcontact, buiten een haak met type 2 houder en daar hangt de kabel aan

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
JeroenE schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:21:
@Roper Het is me niet duidelijk wat je nu wil vragen. Als je al kan laden met een granny wat wordt er dan makkelijker met een schakelaar en een wandhouder?! Dat maakt voor het laden toch niets uit?

Men een laadpaal kan je wel iets sneller laden dan je granny; bovendien kan het dan handig zijn als die een vaste kabel heeft zodat je niet steeds je granny moet pakken. Alternatief kan je natuurlijk ook je granny gewoon in de garage laten liggen en alleen meenemen als je ergens naar toe gaat waar je hem (misschien) wil gebruiken.
Kodess schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:37:
[...]

Die aan/uit schakelaar is niet nodig? Ik heb een granny in een schuurtje hangen aan het stopcontact, buiten een haak met type 2 houder en daar hangt de kabel aan
De aan/uit schakelaar met het idee dat ik de granny dan gewoon in het stopcontact laat zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:15

in de paal is geen softwarematige optie om jou laden pas om 2300 te laten starten.
dat zul je (zoals mijn tesla) via de auto moeten laten verlopen. Ik kom thuis, plug alles in en authentiseer, daarna bepaald de auto dat hij vanaf 2300 mag laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 13:04
Roper schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:05:
[...]

[...]

De aan/uit schakelaar met het idee dat ik de granny dan gewoon in het stopcontact laat zitten.
Van wat ik heb gemeten gebruikt de granny niet veel stroom als hij niet aan de auto zit.
Heb hem de granny nu al 5 maanden niet uit het stopcontact gehaald

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Ik heb deze nu binnen en die werkt ook! dank voor de tip.

Ik heb de EV-Optimizer op Master en de Youless op Slave.

Ik heb een DSMR5 meter die elke seconde een telegram stuurt, maar met deze splitter is de interval gereduceerd tot 1 telegram per 10 seconden (<DSMR5 standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Roper schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:05:
Zoals @Kodess al schreef zou ik die gewoon lekker in het stopcontact laten zitten.

Als je een "echte" laadpaal ophangt dan gebruikt die ook constant stroom, dus ik denk dat het qua kosten niet veel zou uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ik222 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:42:
[...]

Een Alfen SPL is in te stellen via de ACE service installer, daarin kun je dan modbus aanzetten waarna je hem via modbus zelf intelligent kan aansturen (dat wil zeggen laadvermogen dynamisch regelen en schakelen tussen 1 en 3-fase laden).
Kleine update van de situatie. Blijkbaar is er al een opvolger van de ACE service installer (de MyEVE app).
Ik heb beiden gedownload.
Het probleem om het werkend te krijgen is dat zowel ACE als MyEVE naar het IP adres van de Alfen SPL vragen en hoe ik ook mijn netwerk scan hij vindt het IP-adres niet.

Voorlopig is mijn "probleem" wel al opgelost door de Alfen hersteldienst. Ze hebben hun tablet aangesloten op mijn laadpaal (was toch nodig om de herstellingen te testen) en van de gelegenheid gebruik gemaakt om de 32 A paal softwarematig te beperken tot 18A. Via de instellingen van de EV kan ik het laden nu instellen tussen 2.5 kW en 4.2 kW (waar dit voorheen tussen 4.1 en 7.2 kW was).

Maar het zou uiteraard wel leuk zijn op zelf nog aan de slag te kunnen met de MyEVE app zodat ik het vermogen later nog kan aanpassen aan wijzigende omstandigheden. We zoeken dus verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

Een schuine houder vind ik een stuk netter. Waar ga je de kabel aan ophangen? Aan de schuine kun je ook de kabel redelijk ophangen, zelfs met een flinke storm.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-11-2023
Goedenavond,

Advies gevraagd.

Over 2 weken komt onze Peugeot 2008-E binnen.
Situatie is als volgt

Woonhuis met 3 x 25a. Garage op 20 meter van woonhuis. In garage (heeft vroeger taxi bedrijf gezeten en heeft ook krachtstation gezeten) zit aparte oude stoppenkast. Zonnepanelen zijn daar met aparte module bij geplaatst.

Nu zal ik eerst gaan starten met de gewone laadkabel via het stopcontact maar wil op den duur wel een wandbox.

Mijn vraag is alleen welke laadpaal en is
Load balancing in deze echt nodig. Ik wil namelijk niet meer betalen dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Beeros schreef op zondag 20 maart 2022 @ 20:56:
Goedenavond,

Advies gevraagd.

Situatie is als volgt

Woonhuis met 3 x 25a. Garage op 20 meter van woonhuis. In garage (heeft vroeger taxi bedrijf gezeten en heeft ook krachtstation gezeten) zit aparte oude stoppenkast. Zonnepanelen zijn daar met aparte module bij geplaatst.

Nu zal ik eerst gaan starten met de gewone laadkabel via het stopcontact maar wil op den duur wel een wandbox.

Load balancing in deze echt nodig. Ik wil namelijk niet meer betalen dan nodig is.
Zie topic start.

Loadbalancing is niet strikt noodzakelijk maar wel aan te bevelen.
Je kunt ook zelf opletten dat je de auto alleen laadt als er genoeg stroom is, en/of de laadstroom zelf lager zetten, maar dat is wel gedoe.
Als je niet meer wil betalen dan nodig is zou ik een oplossing kiezen zonder abonnement. (Vaak is loadbalancing gekoppeld aan een abonnement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
Ik begreep van de Electricien dat hij ook iets
In de meterkast kan maken voor load balancing als de laadpaal dit niet heeft.

Is dat geen goedkopere optie aangezien die palen een stuk goedkoper zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Beeros schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:14:
Ik begreep van de Electricien dat hij ook iets
In de meterkast kan maken voor load balancing als de laadpaal dit niet heeft.

Is dat geen goedkopere optie aangezien die palen een stuk goedkoper zijn?
Dat kan jouw elektricien niet. Geen een elektricien kan dat namelijk. Het bestaat niet.

Ja verzwaren naar 3x35 :+ maar dat is nog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 00:13
Goedenavond,

Advies gevraagd.

Situatie is als volgt

Ik krijg in Juli een Peugeot E2008 8)
Deze kan met max 11Kw laden, ik ga zelf dan ook voor de Wallbox pulsar plus.
Mijn aansluiting is 3x25A en ga eerst eens kijken wat er gebeurd.
Het voordeel van de Wallbox is dat je later altijd nog load balancing kan toevoegen door middel van een Kwh module toe tevoegen in de meterkast. Let wel op, dat je wel een datakabel laat mee leggen als de stroomkabel wordt gelegd, dan is dat stukje al vast voorbereid, anders kan later weer de boel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Goedenavond,

Advies gevraagd.

Situatie is als volgt

Loadbalancing ligt ook aan de rest van je verbruik.

Hier 3x25 alle electric woning en een laadpaal zonder loadbalancing genomen. Wel heb ik de laadpaal op 3x 12 A gezet. Dus max 8 kW ipv 11 kW.

Vanwege de iets goedkopere nachtstroom laden we de auto pas vanaf 23.00, dus dan zijn er geen andere grote gebruikers actief.

Ik heb de Heidelberg wallbox gekocht hiervoor. Een simpel ding, zonder abbo enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
Kan je op de Heidelberg instellen dat hij pas om een vaste tijd gaat laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Beeros schreef op maandag 21 maart 2022 @ 06:19:
Kan je op de Heidelberg instellen dat hij pas om een vaste tijd gaat laden?
Niet direct. Wel zit er een aansluiting voor een potentiaalvrije schakelaar zoals een sleutel schakelaar, maar die kan je ook voor een KaKu of vergelijkbaar gebruiken.

Echter, wij hebben een Corsa E en die kan wel eens gelijk zijn aan de Peugeot. Die valt dan in slaap tijdens het wachten en wordt niet meer actief als het laden wordt toegestaan. Wat wel werkt is uitgesteld laden in de auto instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeros
Nog even een andere vraag. Ik heb geen slimme meter maar wel panelen waardoor mijn meter mooi terugloopt. Maar is een slimme laadpaal dan wel mogelijk omdat deze niet kan communiceren met de slimme meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick80
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 00:13
De Wallbox pulsar plus gebruikt een losse module die je tussen je fases zet. Hoeft dus niet op de meter aangesloten te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Beeros schreef op maandag 21 maart 2022 @ 07:09:
Nog even een andere vraag. Ik heb geen slimme meter maar wel panelen waardoor mijn meter mooi terugloopt. Maar is een slimme laadpaal dan wel mogelijk omdat deze niet kan communiceren met de slimme meter?
Nee, meters zoals Zappi werken met CT klemmen die de stroom op de huisaansluiting en eventueel de zonnepanelen meten. Zappi ondersteunt bovendien mogelijkheden om optimaal van de zonnestroom gebruik te maken.

Je kan natuurlijk ook je domme meter vast laten vervangen. Dat is straks toch verplicht als je zonnestroom teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonp
  • Laatst online: 12-09 11:20
JackBol schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:19:
[...]

Ik heb deze nu binnen en die werkt ook! dank voor de tip.

Ik heb de EV-Optimizer op Master en de Youless op Slave.

Ik heb een DSMR5 meter die elke seconde een telegram stuurt, maar met deze splitter is de interval gereduceerd tot 1 telegram per 10 seconden (<DSMR5 standaard).
Ja dat heb ik ook gemerkt. Ik weet niet of dit voor beide aansluitingen (Master/Slave) zo is, maar voor de slave aansluiting is het in ieder geval. Mijn laadpaal (Alfen) vindt het in ieder geval prima.
Die is op de Master aansluiting aangesloten.

[ Voor 1% gewijzigd door ramonp op 21-03-2022 08:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJdeS
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08-09-2022
[...]

Afgelopen vrijdag een monteur van de laadpaal (merk Alfen) langs geweest en die kreeg met de Homewizard P1 splitter het niet werkend om 3 dingen te koppelen. Hij heeft het nu werkend met 2 verschillende 2-voudige splitters waarvan er 1 van spanning is voorzien.

Afgelopen zaterdag een error melding op de laadpaal, niet zeker of dit wordt getriggerd door de splitters. De schakelaar in de meterkast een keer uit en weer aan doet wonderen.............

Mocht het allemaal niet blijven werken zoals gewenst, zal ik ook eens zo'n 'Alfen' splitter zelf bestellen. Dank voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Zijn er ook laadpalen die via wifi kunnen communiceren voor load balancing?

Mijn dochter is een huis aan het bouwen, en daar hebben ze alvast de kabel voorzien, maar geen ethernet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Tommie12 Wifi niet, maar Zappi doet het (optioneel) wel draadloos. Wellicht is er nog een enkeling te vinden, maar het beperkt je keuze wel behoorlijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-08 19:56
@Tommie12 Naast Zappi kan ook de Easee Home (met de Equalizer load balancing uitbreiding) draadloos communiceren met de laadpaal.

Volgens Easee is het bereik ~50m buiten en ~10/30 meter binnen, maar je kan natuurlijk altijd de Equalizer op een strategische plek plaatsen zodat de afstand tot de laadpaal beperkt is (en de P1 kabel verlengen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
JanHenk schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:16:
@Tommie12 Wifi niet, maar Zappi doet het (optioneel) wel draadloos. Wellicht is er nog een enkeling te vinden, maar het beperkt je keuze wel behoorlijk.
Aanvulling: Als je de Hub erbij hebt, bij de Zappi, dan verloopt de communicatie met de app wel weer via Wifi, maar dat speelt geen rol voor de loadbalancing. Zappi heeft voor de loadbalancing een eigen draadloze communicatie omdat Wifi te riskant is (teveel kans op storingen als de betreffende band overbelast is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:14:
Zijn er ook laadpalen die via wifi kunnen communiceren voor load balancing?

Mijn dochter is een huis aan het bouwen, en daar hebben ze alvast de kabel voorzien, maar geen ethernet....
Ze kan geen aanpassing meer maken? Zou altijd voor een mantelbuis gaan ipv een kabel laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Inspired schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Ze kan geen aanpassing meer maken? Zou altijd voor een mantelbuis gaan ipv een kabel laten leggen.
Ja, er ligt een kabel in een mantelbuis, maar daar kan niks meer bij (en ik denk dat dat niet toegelaten is om ethernet in dezelfde mantelbuis te steken).

De electrische auto is er nog niet, dus dat is een probleem voor de ... iets verdere toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Ja, er ligt een kabel in een mantelbuis, maar daar kan niks meer bij (en ik denk dat dat niet toegelaten is om ethernet in dezelfde mantelbuis te steken).

De electrische auto is er nog niet, dus dat is een probleem voor de ... iets verdere toekomst.
mm ok. Weet even niet of het dan wel een mantelbuis is. Die zijn toch vaak 40mm oid. De kabel zal nu een keer 15mm zijn. Er mag prima ethernet naast liggen. In een datacenter wellicht niet aan te raden qua mogelijke verstoring maar voor een laadpaaltje zal er nul issue zijn. Zelfs met UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjiefke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik heb sinds 2 weken een (Alfen) laadpaal in mijn garage. Deze laadpaal heeft een eigen "stopenkast", met hoofdschakelaar, aardlek en automaten.

Nu 4x geladen:
1x viel de aardlek uit bij het starten van het laden (na 15 seconden)
2x viel de aardlek uit nadat de auto geladen is
1x ging alles goed

Alles is door een elektricien aangesloten. Heeft iemand hier nog tips, of ideeën waaraan dit kan liggen?

Polestar 2, SRSM, Void, Pilot, Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Sjiefke schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:19:
Ik heb sinds 2 weken een (Alfen) laadpaal in mijn garage. Deze laadpaal heeft een eigen "stopenkast", met hoofdschakelaar, aardlek en automaten.

Nu 4x geladen:
1x viel de aardlek uit bij het starten van het laden (na 15 seconden)
2x viel de aardlek uit nadat de auto geladen is
1x ging alles goed

Alles is door een elektricien aangesloten. Heeft iemand hier nog tips, of ideeën waaraan dit kan liggen?
De tip is simpel: laat die electricien maar eens snel de boel opnieuw bekijken.

Soms ligt het ook aan iets kleins. Kan zelfs een losse verbinding zijn, of een schroefje dat slecht aangedraaid is, of een zwakke aarding.
Maar laat hem dat uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingachille
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-11-2024
rroetenberg schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:54:
[...]

Voor nu nog niet inderdaad. Maar vermoed dat het niet lang meer duurt. Het is een Cloud gebaseerde laadrobot, dus snelle ontwikkelingen zijn mogelijk. zie ook: https://feedback.easee.com/?__force

Wel heb ik gezien dat je met de API parameters kunt zetten per fase. Hoe dat precies werkt moet ik nog uitzoeken, maar heb er geen auto aan zitten dus kan weinig testen nog!

Daarnaast is nu zonnepalen nog niet zo interessant in mijn optiek door de saldering.
Ik heb zonet een Easee Home geïnstalleerd en ben volop bezig met de configuratie. Ik zou graag de Easee heel eco-friendly willen gebruiken, waarbij ik maximaal gebruik wil maken van mijn zonne-energie. Ik heb een KNX domotica systeem, waarbij ik zonder problemen met panelen opbrengst, mijn verbruik en mijn "rest" stroom kan berekenen. Bestaat er een manier om de Easee Home hier dynamisch te sturen dat hij standaard enkel de rest stroom gebruikt? Ik zie op hun Load Balancing documentatie (https://developer.easee.cloud/docs/load-balancing) wel wat mogelijkheden, maar ik lees ook een aantal waarschuwingen dat de Home hier niet heel geschikt voor is. Ook sommige wagens (in mijn geval BMW iX3) zouden niet goed overweg kunnen met de steeds wisselende stroom. Zij er binnen deze groep ervaringen met dit specifieke topic?
De optie om "gewoon" te laden kan ik dan wel via de API activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
@kingachille waarschijnlijk is dit compatible met jedlix. kan je eens mee kijken hoe eea werkt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
kingachille schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:39:
Ook sommige wagens (in mijn geval BMW iX3) zouden niet goed overweg kunnen met de steeds wisselende stroom. Zij er binnen deze groep ervaringen met dit specifieke topic?
Ik ken wel alleen verhalen van auto's die niet meer willen starten met laden indien dit te lang onderbroken is.

Er schijnen ook wel eens auto's te zijn die niet willen starten als de aangeboden A te laag is of "te laag" gaat waardoor de auto eerder stopt dan je zou denken. Bijvoorbeeld dat ze al stoppen als er minder dan 8A geladen mag worden. Of auto's die niet traploos regelen, maar alleen in stappen van 1A hoger of lager gaan.

Maar als je binnen de bandbreedte blijft wat de auto wil accepteren zou het gewoon moeten werken. Als zij hier al ervaringen mee hebben is het wellicht handiger om aan hun te vragen hoe dat dan zit? Op de pagina die je linkt zie ik in ieder geval geen waarschuwingen staan dat dit niet zou werken met bepaalde auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingachille
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-11-2024
BarryH schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:59:
@kingachille waarschijnlijk is dit compatible met jedlix. kan je eens mee kijken hoe eea werkt.
Inderdaad ook gespot. Al zie ik niet meteen het verdienstenmodel achter de app...

Zijn er hier geen andere programmeurs die een eigen oplossing hebben gefabriceerd met de Easee API? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
kingachille schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:39:
[...]Ik heb zonet een Easee Home geïnstalleerd en ben volop bezig met de configuratie. Ik zou graag de Easee heel eco-friendly willen gebruiken, waarbij ik maximaal gebruik wil maken van mijn zonne-energie. Ik heb een KNX domotica systeem, waarbij ik zonder problemen met panelen opbrengst, mijn verbruik en mijn "rest" stroom kan berekenen. Bestaat er een manier om de Easee Home hier dynamisch te sturen dat hij standaard enkel de rest stroom gebruikt? Ik zie op hun Load Balancing documentatie (https://developer.easee.cloud/docs/load-balancing) wel wat mogelijkheden, maar ik lees ook een aantal waarschuwingen dat de Home hier niet heel geschikt voor is. Ook sommige wagens (in mijn geval BMW iX3) zouden niet goed overweg kunnen met de steeds wisselende stroom. Zij er binnen deze groep ervaringen met dit specifieke topic?
De optie om "gewoon" te laden kan ik dan wel via de API activeren.
Heb je wel (ruim) genoeg zonnestroom over?
Meeste auto's hebben minimaal 6A per fase nodig, dat komt bij 3F neer op 4,2kW. of kan de Eassee Home afschakelen naar 1F als er te weinig stroom is voor 3F? In dat geval is een overschot van 1,4kW voldoende om uitsluitend op overschot zonnestroom te kunnen laden.
Je houdt dan nog wel de vraag over of je auto kan omgaan met wisselend stroomaanbod. Dat wordt namelijk beïnvloed door zowel de hoeveelheid productie (wel of niet een wolkje voor de zon, tijdstip van de dag etc. ) als het verbruik van je huis dat nogal kan wisselen.

Een wat grovere methode is om de auto te laten laden op een combinatie van zonnestroom en netstroom en de laadstroom op een zo laag niveau in te stellen dat dit in de buurt ligt van het gemiddelde overschot (uitgaande van ervaring in het jaargetij i.c.m. weer). Je laadt dan met een constante (lage) snelheid en wat tekort is aan zonnestroom wordt aangevuld met netstroom.

[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 21-03-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

eltron schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:02:
[...]

Zie topic start.

Loadbalancing is niet strikt noodzakelijk maar wel aan te bevelen.
Je kunt ook zelf opletten dat je de auto alleen laadt als er genoeg stroom is, en/of de laadstroom zelf lager zetten, maar dat is wel gedoe.
Als je niet meer wil betalen dan nodig is zou ik een oplossing kiezen zonder abonnement. (Vaak is loadbalancing gekoppeld aan een abonnement).
Loadbalancing met abonnement? Vaak gaat dat toch via CT klemmen?

Ik heb een Easee Home met Easee Equalizer voor load balancing. Werkt zonder abonnement. Wel zorgen voor WiFi, want communicatie tussen stroommeter en laadpaal gaat draadloos middels WiFi.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Freekers schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:52:
[...]

Loadbalancing met abonnement? Vaak gaat dat toch via CT klemmen?

Ik heb een Easee Home met Easee Equalizer voor load balancing. Werkt zonder abonnement. Wel zorgen voor WiFi, want communicatie tussen stroommeter en laadpaal gaat draadloos middels WiFi.
nee, meestal via abonnement dat komt mede omdat dit bij leaseauto's vaak toch al is voorgeschreven door werkgever die een simpel administratief proces wil.
Omdat tot nog toe de meeste EV leaseauto's zijn komt dat dus relatief vaker voor. Al zijn er ook wel werkgevers dit handmatig declareren toestaan en geen abo verplichten.
En ja, ik heb geen leaseauto, dus geen abo nodig en gewoon een Zappi met CT klemmen.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 21-03-2022 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
De loadbalancing wordt direct door de laadpaal geregeld, daar is geen abo voor nodig.
(Zou anders ook een probleem kunnen worden wanneer je internet of gsm 'eruit ligt', dan zou de back-office de loadbalancing niet kunnen regelen.) Back-office abo is voor (automatische) verrekening met leasemij of werkgever wel makkelijk, maar niet altijd nodig.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
eltron schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Heb je wel (ruim) genoeg zonnestroom over?
Meeste auto's hebben minimaal 6A per fase nodig, dat komt bij 3F neer op 4,2kW. of kan de Eassee Home afschakelen naar 1F als er te weinig stroom is voor 3F? In dat geval is een overschot van 1,4kW voldoende om uitsluitend op overschot zonnestroom te kunnen laden.
Je houdt dan nog wel de vraag over of je auto kan omgaan met wisselend stroomaanbod. Dat wordt namelijk beïnvloed door zowel de hoeveelheid productie (wel of niet een wolkje voor de zon, tijdstip van de dag etc. ) als het verbruik van je huis dat nogal kan wisselen.

Een wat grovere methode is om de auto te laten laden op een combinatie van zonnestroom en netstroom en de laadstroom op een zo laag niveau in te stellen dat dit in de buurt ligt van het gemiddelde overschot (uitgaande van ervaring in het jaargetij i.c.m. weer). Je laadt dan met een constante (lage) snelheid en wat tekort is aan zonnestroom wordt aangevuld met netstroom.
Ik haak hier graag even op in. Ben ook aan het oriënteren op een laadbox. We hebben met de zonnepanelen rekening gehouden met huidig verbruik + elektrische auto én eventueel een warmtepomp. De auto is besteld en de warmtepomp staat nog op de verlanglijst.

Nu hebben we totaal 9600kW systeem (24x 400w panelen). Maar de opstelling is zo dat 9 panelen in de ochtend en vroege middag zon krijgen en de resterende 15 stuks in de middag tot bijna zonsondergang. Qua overcapaciteit (opbrengst minus actueel verbruik) kom ik op een redelijke dag zeker boven de 1,4kW actuele overcapaciteit uit maar tot nu toe (panelen liggen nog niet zo lang) zie ik nog niet dat we een overcapaciteit van 4,2kW actueel halen. Klopt het in deze situatie dat als ik een Zappi v2 installeer en deze instel om te laden op uitsluitend zonnestroom dit in de meeste gevallen via 1-fase zal lopen? En op een minder zonnige dag het laden ook zal gaan uitschakelen als er thuis een groot verbruiker aangaan?

Vraag me namenlijk af wat dan de praktische meerwaarde is van een Zappi v2 vs bijvoorbeeld een Easee Home. Die laatste zou dan gewoon 3-fase laden (en als ik een dag thuis werk kan ik de laadbox altijd aan zetten als het lekker zonnig is (en zo handmatig zo veel mogelijk zonnestroom gebruiken)

[ Voor 5% gewijzigd door roelwillems op 21-03-2022 15:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

roelwillems schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Ik haak hier graag even op in. Ben ook aan het oriënteren op een laadbox. We hebben met de zonnepanelen rekening gehouden met huidig verbruik + elektrische auto én eventueel een warmtepomp. De auto is besteld en de warmtepomp staat nog op de verlanglijst.

Nu hebben we totaal 9600kW systeem (24x 400w panelen). Maar de opstelling is zo dat 9 panelen in de ochtend en vroege middag zon krijgen en de resterende 15 stuks in de middag tot bijna zonsondergang. Qua overcapaciteit (opbrengst minus actueel verbruik) kom ik op een redelijke dag zeker boven 1,4kW uit maar tot nu toe (panelen liggen nog niet zo lang) zie ik nog niet dat we een overcapaciteit hebben van 4,2kW. Klopt het in deze situatie dat als ik een Zappi v2 installeer en deze instel om te laden op uitsluitend zonnestroom dit in de meeste gevallen via 1-fase zal lopen? En op een minder zonnige dag het laden ook zal gaan uitschakelen als er thuis een groot verbruiker aangaan?

Vraag me namenlijk af wat dan de praktische meerwaarde is van een Zappi v2 vs bijvoorbeeld een Easee Home.
Correct, de Zappi zal het laden (in ECO+ modus) pas stoppen als het overschot onder de 1,4kW zakt omdat je kunt instellen dat hij voor ECO+ op 1 fase laadt. Alle andere 3-fase palen laden (ook als ze op overschot laden) op 3 fase en dan stopt het laden al als het overschot onder de 3x1,4kW zakt.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelwillems
Helder, heb me ook ingelezen in de boost functie zodat als de zonnestroom tegen valt in de nacht altijd nog bijgeladen kan worden. Die combinatie lijkt me voor mijn situatie wel praktisch.

Zijn er redenen om niet voor een Zappi v2 te kiezen maar juist voor een "standaard" 3-fase load balancing systeem (zoals de Easee Home incl equalizer)?

[ Voor 36% gewijzigd door roelwillems op 21-03-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
Peter-036 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:53:
De loadbalancing wordt direct door de laadpaal geregeld, daar is geen abo voor nodig.
(Zou anders ook een probleem kunnen worden wanneer je internet of gsm 'eruit ligt', dan zou de back-office de loadbalancing niet kunnen regelen.) Back-office abo is voor (automatische) verrekening met leasemij of werkgever wel makkelijk, maar niet altijd nodig.
Je ziet bij dat soort abonnementen vaak, dat je een extra korting krijgt, als je toestaat dat de auto slim geladen wordt op momenten dat het net het minst belast wordt. Dat is ook een vorm/soort van load balancing. Je geeft dan een tijd op waarop de auto geladen moet zijn, en de lader regelt dan "in overleg" met het netwerk, op welke momenten er meer en minder vermogen gebruikt wordt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Wild Chocolate schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:59:
[...]
Je ziet bij dat soort abonnementen vaak, dat je een extra korting krijgt, als je toestaat dat de auto slim geladen wordt op momenten dat het net het minst belast wordt. Dat is ook een vorm/soort van load balancing. Je geeft dan een tijd op waarop de auto geladen moet zijn, en de lader regelt dan "in overleg" met het netwerk, op welke momenten er meer en minder vermogen gebruikt wordt.
Dat is toch nog wel grotendeels toekomst, ik zou in elk geval niet spontaan 3 voorbeelden kunnen noemen. De ultieme vorm is natuurlijk dan ook teruglevering aan het net, maar er zijn nog vrijwel geen auto's die dat kunnen.

Ik zou dit geen loadbalancing willen noemen maar netbalancering. Het laden en ontladen wordt afgestemd op de capaciteit van het net en de fluxen in vraag en aanbod.
Wel een mooie ontwikkeling overigens.

Maar je huisaansluiting knalt er nog steeds uit als het net voldoende stroom aanbiedt en je samen met de auto meer afneemt dan de zekering op je huisaansluiting aan kan.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 21-03-2022 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Komt de verwarring niet omdat bij sommige laadpalen de loadbalancing functie pas wordt vrijgegeven na (bij)betaling voor de functie en dat de laadpaal de hardware al aan boord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStone91
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-12-2022
Mijn 1-fase laadpaal laadt maar met 6A, het lag niet aan de auto of aan de instellingen van de laadpaal zelf. Nu zag ik dat er een 6A installatieautomaat (Doepke ELS3 6A) in zit. Zou het hier aan kunnen liggen? En kan ik deze wisselen voor een 16A installatieautomaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
TheStone91 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:41:
Mijn 1-fase laadpaal laadt maar met 6A, het lag niet aan de auto of aan de instellingen van de laadpaal zelf. Nu zag ik dat er een 6A installatieautomaat (Doepke ELS3 6A) in zit. Zou het hier aan kunnen liggen? En kan ik deze wisselen voor een 16A installatieautomaat?
Dan kan het bijna niet anders dan dat de paal toch ook op de een of andere manier ingesteld is op 6A (bijvoorbeeld via dip switches in de paal). Immers een 6A installatieautomaat beperkt niet magisch de stroom, die klapt er gewoon uit als je er een 16A laadpunt achter hangt en vervolgens daarmee ook een auto gaat laden op 16A.

Of je hem kan vervangen en de paal dan op 16A kan instellen hangt af van de paal en van de rest van je installatie. Ik neem aan dat de boel nu met een reden op 6A gezet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStone91
ik222 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:52:
[...]

Dan kan het bijna niet anders dan dat de paal toch ook op de een of andere manier ingesteld is op 6A (bijvoorbeeld via dip switches in de paal). Immers een 6A installatieautomaat beperkt niet magisch de stroom, die klapt er gewoon uit als je er een 16A laadpunt achter hangt en vervolgens daarmee ook een auto gaat laden op 16A.

Of je hem kan vervangen en de paal dan op 16A kan instellen hangt af van de paal en van de rest van je installatie. Ik neem aan dat de boel nu met een reden op 6A gezet is?
EV-box zegt dat hij al op 35A stond ingesteld en dat ze er voor de rest niets aan kunnen doen. Ik ben niet bekend met dip-switches maar ik heb naast wat automaten geen switch kunnen ontdekken in de laappaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

TheStone91 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:05:
[...]

EV-box zegt dat hij al op 35A stond ingesteld en dat ze er voor de rest niets aan kunnen doen. Ik ben niet bekend met dip-switches maar ik heb naast wat automaten geen switch kunnen ontdekken in de laappaal.
Welk model EVBOX heb je?
Ik ben bekend met de Business Line en Elvi en in beiden zit geen automaat in de paal.
Verder ben ik ook niet bekend met EVBOX palen die max 6A kunnen. Volgens mij is het kleinste model 3.7kW.

Post anders even een foto van je paal en van die automaat en van je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStone91
JackBol schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:12:
[...]

Welk model EVBOX heb je?
Ik ben bekend met de Business Line en Elvi en in beiden zit geen automaat in de paal.
Verder ben ik ook niet bekend met EVBOX palen die max 6A kunnen. Volgens mij is het kleinste model 3.7kW.

Post anders even een foto van je paal en van die automaat en van je meterkast.
Het is een Business Line met inderdaad 3.7kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGsNdWNkKvfuAoGu4P3kLz6QCZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lnl6mGhHTJtLNgknQAxI3s1b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T93LVxApW6r-KDBtMvvo6WQLpWA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0VvyNzn1fRADQRUbCHGs8KX.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 6 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen