ardee schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:43:
[...]
[Belgie]
Dag IvoB2, ik kan je niet verder helpen met uw vraag, maar aan uw posts te zien zit je met een gelijkaardige situatie als mezelf en wil je hetzelfde bereiken.
Ik heb nl. een 1 fase 40A aansluiting, zonnepanelen, en momenteel nog een terugdraaiende teller (ik kan dus nog salderen zoals ze in NL zeggen).
Ik zou een laadpunt willen installeren thuis, enkel voor privé gebruik. Zolang we nog een terugdraaiende teller hebben zou ik voornamelijk 's nachts opladen en bij max 3.7kW om ons piekvermogen zo laag mogelijk te houden. Ik denk dat de 3,7kW wel kan volstaan (12h laden geeft me dan 60% van de batterij), we zullen het moeten ondervinden (onze 1e EV is op komst)... Van zodra we zouden moeten overschakelen naar een digitale teller wordt het een kwestie van zo veel mogelijk van de opbrengst van de zonnepanelen effectief te gebruiken, en dus zo veel mogelijk overdag op te laden.
Ik denk dat ik load balancing nodig ga hebben, om overbelasting te vermijden en om, eenmaal we op een digitale teller zitten, het verbruik van wat onze panelen produceren te maximaliseren. Dus mijn idee was om voor een 1-fase laadpunt te gaan met loadbalancing capaciteit.
Ik heb contact gehad met een verkoper en die liet me weten dat loadbalancing eigenlijk enkel goed werkt met een digitale meter. Ik ben niet zo technisch, ik begrijp niet goed waarom, maar neem aan dat dat zo is.
Een paar vragen die ik heb:
- qua toestel stellen ze een Alfen S-line voor. Is de Alfen minder geschikt dan bv een Zappi v2 voor m'n situatie? Wat maakt de Zappi beter?
- omdat het prijsverschil tussen een enkelfase laadpunt en een 3fase laadpunt klein is, stellen ze een 3fase laadpunt voor. Misschien mis ik iets, maar dat lijkt me niet nodig, zolang ik tevreden ben met een max laadcapaciteit van 7,4kW? Dat lijkt me voldoende 'future proof'?
Hallo,
Zolang je gebruikt maakt van de analoge meter moet je geen rekening houden met het capaciteitstarief want dat wordt forfaitair berekend met de 2.5 kW referentie. Of je nu meer of minder vermogen afneemt maakt, met een analoge meter, niet uit.
De Alfen kan idd loadbalancen via de P1 poort van de DM. Als voorbereiding (toen de laadpaal werd geplaatst had ik nog een analoge meter) werd er een UTP kabel aangelegd. Maar ik heb de loadbalancing de jaren met de digitale meter nooit nodig gehad (laden gebeurt max. aan 4 kW) en dus na plaatsing DM ook niet meer de moeite gedaan om de loadbalancing op de Alfen te activeren (activatie is betalend).
De Zappi kan ingesteld worden om uitsluitend via PV te laden of via voorkeuren. En analoog loadbalancen.
Eenmaal gewend aan het gebruik van een EV moet je voor laden niet meer "denken" zoals tanken met een ICE. Dus niet "zoveel uur" om "zoveel %" van de batterij te vullen. Gewoon altijd laden wanneer er een laadpaal beschikbaar is. In de praktijk rij je een EV nooit naar 0%. Het is dus telkens gewoon het "opgereden %" bijvullen waar mogelijk. Dan is 3F (op de EV) op een 11/22 kW laadpaal (destination charger) handig op een locatie waar je maar een paar uur bent maar volstaat 1F thuisladen ruimschoots.
Bij mijn weten kan, wat betreft samenwerking met PV, een Alfen niet wat een Zappi kan. Privé zou ik dus nooit voor een Alfen gekozen hebben maar eerder voor een Zappi. Ben sowieso niet tevreden over de kwaliteit van de Alfen. Van in het begin problemen met het display (wat telkens softwarematig op afstand "hersteld" werd tot het scherm het nu hardwarematig volledig begeven heeft, uiteraard na verstrijken garantie). Kan uiteraard ook zijn dat dit een toevalligheid was en ik gewoon een exemplarisch slecht exemplaar in bezit gekregen heb. Maar een S heeft geen display, dus dat probleem stelt zich dan niet.
Ik heb destijds bewust, met het oog op het capaciteitstarief en eigen verbruikersprofiel, gekozen voor een monofase laadpaal (prijs deed er niet toe want ik moest hem toen toch niet betalen) omdat deze aan 32A kon laden (voor die zeldzame keer dat ik dat vermogen toch nodig had) en mijn EV destijds geen 2 fasen kon combineren. Ik denk dat het met de huidige generatie BEV's in feite niet meer uitmaakt of de laadpaal één of driefase is (wanneer de thuisinstallatie monofase is). Een driefase laadpaal kan immers ook monofase aangesloten worden.
Welk voordeel levert - voor jouw situatie - een driefase laadpaal op bij een monofase thuisaansluiting?
Ik zou nog ergens begrijpen dat je met een driefase thuisaansluitng een driefase laadpaal zou aansluiten (voor de prijs moet je het idd niet laten) maar wat ben je ermee als je huisaansluiting maar monofase is?
Ik ben er van op de hoogte dat men er in NL anders over denkt (niet future proof etc.) maar zoals je zelf al opmerkt is de situatie in Vlaanderen (capaciteitstarief boven 2.5 kW) volledig anders. Ook geloof ik niet dat een steeds grotere accu in een EV zo future proof is. Wel sneller (DC) laden en met een hogere efficiëntie van het gebruik van de beschikbare energie . Dus met eerder (in de toekomst) een kleinere batterij dan een grotere. Een 60 kWh batterij (met onderweg sneller laden) lijkt me in de toekomst en voor de meeste gebruikers meer dan genoeg capaciteit. En voor thuisladen is max. 7 kW laden voor het merendeel van de gebruikers dan ook ruim voldoende.
Hou er ook rekening mee (o.a. ivm capaciteitstarief en het feit dat de voor meeste EV's de ondergrens voor laden 6A per fase is)) dat je met een monofase laadpaal kan laden aan min. 6A (1,4 kW) maar dat dit bij een driefaselaadpaal dan minimaal 4,1 kW is. En wanneer heb je bij een monofase PV installatie 4,1 kW (over)productie? Het grootste deel van de tijd zit je met je 3F-laadpaal (ook als er PV-productie is) dan gewoon van het net af te nemen.
[
Voor 13% gewijzigd door
IvoB2 op 15-03-2022 09:49
]