Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Roper schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:45:
[...]

Versie 3.162

Ik krijg nu overigens een een installation limit melding als ik probeer te starten met laden. De automaat is een mrb6-16/3n/c/03-a is. Dat lijkt me dan 16A... dus heb ik de device A ingesteld op 15,8 (16 geen optie in menu). Volgens myenergi forum moet ik kijken of ik de CT klemmen goed dicht heb zitten. Die lijken goed. Ik mis ergens iets.
Hoe is het afgelopen? Werkt alles naar behoren en kloppen de vermogens die de Zappi per CT klem geeft?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdyksman
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-09 08:40
eltron schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:02:
[...]

Granny is altijd handig om als backup beschikbaar te hebben. Zit bij meeste auto's daarom bij standaarduitrusting, alleen bij VAG niet. Ik zou een neopreenkabel van 20 meter doen, zelfs als je granny van 10m hebt. De stopcontacten zitten meestal niet naast de parkeerplaats.
En regenbui hoeft geen probleem te zijn. Wel even de zaak zo positioneren dat de contrastekker naar de grond wijst en het water er dus niet in kan lopen. Er zijn eventueel ook oplossingen te koop om de aansluiting in een waterdichte "box" te doen maar nodig is dat m.i. niet.
granny zit er bij het '22 model MG ZS ook niet meer bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-09 22:06
DonJuape schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Hoe is het afgelopen? Werkt alles naar behoren en kloppen de vermogens die de Zappi per CT klem geeft?
Nee, nog niet gelukt. En nu komend weekend pas weer in de gelegenheid er verder naar te kijken. Ik zal dan wel update plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 07:33
Hier wordt vandaag in de tuin gegraven door de installateur van mijn Alfen Pro Single :)
Nu het bijhorende accesoire op 4 wielen nog :P

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Inmiddels heb ik een wallbox pulsar plus 22kW, maar heeft de elektricien voorlopig nog geen tijd voor installatie. Maakt ook niet zoveel uit, want ik doe het al die tijd al met de granny lader.
Nu vraag ik me af of ik de wallbox eerst op 1 fase aan kan sluiten en er dan gewoon een ymvk kabel met stekker op zetten, zodat deze met laag vermogen in het stopcontact kan?
Eventueel kan ik in de auto het laadvermogen beperken, zodat de laadstroom beperkt blijf tot 12A, net als met de granny lader.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
rokil schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:33:
Inmiddels heb ik een wallbox pulsar plus 22kW, maar heeft de elektricien voorlopig nog geen tijd voor installatie. Maakt ook niet zoveel uit, want ik doe het al die tijd al met de granny lader.
Nu vraag ik me af of ik de wallbox eerst op 1 fase aan kan sluiten en er dan gewoon een ymvk kabel met stekker op zetten, zodat deze met laag vermogen in het stopcontact kan?
Eventueel kan ik in de auto het laadvermogen beperken, zodat de laadstroom beperkt blijf tot 12A, net als met de granny lader.
Technisch mogelijk is het waarschijnlijk wel, vrijwel alle 3-fase laders kun je ook op 1-fase aansluiten. Echter of het verstandig is om zelf een stekker aan een YMVK kabel te zetten en die in een normaal stopcontact te doen is wat anders, zo wil je een laadpaal niet aansluiten. En ik snap ook niet goed wat je er mee wint als je gewoon een granny hebt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Het zou ook niet de definitieve aansluiting zijn, maar slechts een tijdelijke.
De kabel is een 3 aderige kabel, vandaar de stekker en het stopcontact.
Het enige wat ik ermee zou winnen is gemak. De wallbox heeft een app waarmee ik via een timer kan instellen dat er alleen tijdens daluren geladen moet worden. Nu met de granny heb ik dat niet en moet ik telkens de stekker op de juiste tijd inpluggen en weer eruit halen.
Dit doe ik al 3/4 jaar, dus dat eventjes lukt ook nog wel, maar ik dacht dus het gemak alvast te hebben ;)

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
rokil schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:19:
Het zou ook niet de definitieve aansluiting zijn, maar slechts een tijdelijke.
De kabel is een 3 aderige kabel, vandaar de stekker en het stopcontact.
Het enige wat ik ermee zou winnen is gemak. De wallbox heeft een app waarmee ik via een timer kan instellen dat er alleen tijdens daluren geladen moet worden. Nu met de granny heb ik dat niet en moet ik telkens de stekker op de juiste tijd inpluggen en weer eruit halen.
Dit doe ik al 3/4 jaar, dus dat eventjes lukt ook nog wel, maar ik dacht dus het gemak alvast te hebben ;)
Tjah onmogelijk is het dus niet, maar ik zelf gewoon even wachten totdat de elektricien tijd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Laat ik dat dan maar doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@rokil Kan je de laadtijden niet in je auto instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Heb ik diverse keren geprobeerd, maar iedere keer gaat er weer iets fout. Het laadschema is ineens weer verdwenen, de auto begint direct met laden, of blijft doorladen en laatst nog was er helemaal niet geladen.
Ik heb al meer gelezen over dit probleem met de e-niro, dus ik ga nu de app van de wallbox gebruiken en neem aan dat dat wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 17:18
rokil schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:28:
Heb ik diverse keren geprobeerd, maar iedere keer gaat er weer iets fout. Het laadschema is ineens weer verdwenen, de auto begint direct met laden, of blijft doorladen en laatst nog was er helemaal niet geladen.
Ik heb al meer gelezen over dit probleem met de e-niro, dus ik ga nu de app van de wallbox gebruiken en neem aan dat dat wel werkt.
Ik heb in mijn Wallbox een laadschema staan dat doordeweekse dagen begint met laden om 00:00 en dat werkt puik
Eerder had ik een schema dat om 23:00 begon (laag tarief) maar dat is een gehannes met dagen, en dit werkt goed.
Verder laadt ie ook het hele weekend overdag (want laag tarief)

Verder ben ik nu aan het spelen met laden op zonnestroom, dus overdag het overschot in de auto stoppen, maar dat begrijp ik nog niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:27
rokil schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:28:
Zoiets had ik met de Corsa E, dus timer in de laadpaal gemaakt. Maar helaas, stel je stekkerd de auto om 18.00 in en om 23.00 geeft de laadpaal het laden vrij, dan gebeurd er niks omdat de auto in slaap gevallen is.

Nu gebruiken we de uitstel knop van de auto, die neemt dan wel de tijd over uit de app. De Corsa met de app zelf bedienen werkt vaker niet dan wel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik heb een tijdje een simpele schakelklok gebruikt en dat werkte goed. De auto 'viel' dus niet in slaap.
Mij werd echter verteld dat de schakelklok, hoewel geschikt voor 3600W, niet veilig zou zijn en dus heb ik die maar weer verwijderd.
Ga nu dus voor het schema van de wallbox en zoals pimk al aangeeft, heb ik daar goede hoop op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
Ik ben zoekende naar een passende oplossing die loadbalancing aankan.

Mijn toekomstige laadpaal komt op zo'n 70m van de meterkast (aansluiting 3x25A) te staan. Er wordt 3 fase naar toegelegd samen met 2x SFTP in een mantelbuis. Ik kan die gebruiken voor loadbalancing, maar bv. ook voor een WiFi accesspoint.
  • 70m wordt lastig met een P1 oplossing (signaalverlies denk ik?). Of zijn hier andere ervaringen mee?
  • De Easee Equalizer werkt op WiFi en dat zal op die 70m (door 3 dubbelglas en bakstenen buitenmuur) lastig worden. Tenzij ik de netwerkkabel gebruik voor een WiFi accesspoint bij de laadpaal.
  • De Wallbox Power Boost werkt met een netwerkkabel vanaf een dedicated kWh meter naar de laadpaal. Werkt dat over 70m?
  • Kan dit ook een andere kWh meter zijn, of specifiek die van Wallbox?
  • Zappi liefst niet want foeilelijk.
Er zijn ongetwijfeld nog meer oplossingen die ik niet genoemd heb. Bv. loadbalancing over 4G?
Daarnaast moet de laadpaal natuurlijk sowieso een internet connectie hebben, wellicht met de netwerkkabel?

Wat zouden jullie ideeen hierover zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-09 01:54
Ff een snel antwoord: De P1 zou geen probleem moeten zijn. Dat is RS485/422 als ik het goed heb. Die kan tot 1000m met die snelheid als ik me goed herinner. Dit staat wel los van sterke storingsbronnen. Maar zou in een UTP geen probleem moeten zijn.

Edit: Als een kabel toch gebruikt wordt voor ethernet, waarom niet de P1 via IP? (Zal wel ergens een projectje van zijn. Maar of dat met een fabriekslaadpaal kan? )

[ Voor 25% gewijzigd door cruysen op 08-03-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
Het P1 protocol kan het misschien wel maar krijgt de P1 poort (vanuit de meter) dan genoeg prik voor die afstand? Wellicht een P1 versterker ertussen, geen idee of die bestaan? (lapmiddelen)

P1 over IP is lastig te combineren met een fabriekspaal denk ik ook. En een zelfbouw paal zie ik niet zo zitten.

Of ik hang zo een ding op in de schuur:
https://eu.store.ui.com/c...ucts/unifi-ac-mesh-pro-ap

Downlink van 40m is dan niet het probleem, uplink mogelijk wel vanaf de laadpaal met al het 'blik op wielen' er om heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
Het P1 signaal is digitaal 5V en er loopt bijna geen stroom. Dus je hebt (bijna) geen verliezen.
Alleen externe storingen zou een storing kunnen zijn. Maar die kans is normaal klein.

Edit: p1-poort-slimme-meter-hardware

[ Voor 22% gewijzigd door cruysen op 08-03-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
ivarv schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:07:
Ik ben zoekende naar een passende oplossing die loadbalancing aankan.

Mijn toekomstige laadpaal komt op zo'n 70m van de meterkast (aansluiting 3x25A) te staan. Er wordt 3 fase naar toegelegd samen met 2x SFTP in een mantelbuis. Ik kan die gebruiken voor loadbalancing, maar bv. ook voor een WiFi accesspoint.
  • 70m wordt lastig met een P1 oplossing (signaalverlies denk ik?). Of zijn hier andere ervaringen mee?
  • De Easee Equalizer werkt op WiFi en dat zal op die 70m (door 3 dubbelglas en bakstenen buitenmuur) lastig worden. Tenzij ik de netwerkkabel gebruik voor een WiFi accesspoint bij de laadpaal.
  • De Wallbox Power Boost werkt met een netwerkkabel vanaf een dedicated kWh meter naar de laadpaal. Werkt dat over 70m?
Er zijn ongetwijfeld nog meer oplossingen die ik niet genoemd heb. Bv. loadbalancing over 4G?
Daarnaast moet de laadpaal natuurlijk sowieso een internet connectie hebben, wellicht met de netwerkkabel?

Zoals ik het begrepen heb maakt de equalizer van easee verbindinget wifi. In de easee zit een esim, die maakt verbinding met 4g. Dus je loadbalancing zal ook via die weg gaan als de easee zelf geen wifi heeft.

Voor p1 zijn er versterkers te krijgen.

Modus van de wallbox moet denk ik goed gaan over die afstand.. zou gewoon de meter die bij wallbox geleverd word gebruiken..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
Weet er iemand of je bij een Alfen pro single van Eneco emobility die alleen een GPRS kaartje heeft en niet op ethernet aangesloten zit. Je alsnog via apps toegang kunt krijgen tot de settings via de mobiele verbinding. Of moet ik dan echt een UTP in mijn laptop doen met de Service Installer.

(Ik zou graag kijken of er een soort standby zit op het schermpje, dat ding staat nu altijd aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
skai21 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:28:
Weet er iemand of je bij een Alfen pro single van Eneco emobility die alleen een GPRS kaartje heeft en niet op ethernet aangesloten zit. Je alsnog via apps toegang kunt krijgen tot de settings via de mobiele verbinding. Of moet ik dan echt een UTP in mijn laptop doen met de Service Installer.

(Ik zou graag kijken of er een soort standby zit op het schermpje, dat ding staat nu altijd aan)
Dan moet je inderdaad een laptop op het ding aansluiten. Beheren lokaal gaat alleen via de UTP aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
ik222 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Dan moet je inderdaad een laptop op het ding aansluiten. Beheren lokaal gaat alleen via de UTP aansluiting.
En dat gaat niet via de GPRS chip?
Weet je toevallig of die standby modus er ook op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Makrolon schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:41:
[...]

Zoals ik het begrepen heb maakt de equalizer van easee verbindinget wifi. In de easee zit een esim, die maakt verbinding met 4g. Dus je loadbalancing zal ook via die weg gaan als de easee zelf geen wifi heeft.
Dat is inderdaad de theorie, ik kreeg load balancing echter niet werkend zonder dat de Easee zelf ook WiFi had. Volgens Easee is de functionaliteit van de Equalizer 'beperkt' als de Easee zelf geen WiFi heeft. Wat ze daarmee bedoelen weet ik niet, maar ik kreeg het niet aan de praat totdat de Easee zelf ook voorzien was van WiFi. Misschien nog een bug, want het Equalizer gebeuren staat volgens mij nog redelijk in de kinderschoenen.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

skai21 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Schermpje kun je wel (al dan niet automagisch) laten dimmen maar hij kan niet uit.

Je kunt de paal gewoon in je netwerk hangen en met je laptop aan de koffietafel het ding configureren. Je hoeft er niet naast te staan met een p2p UTP verbinding, er draait gewoon een DHCP client op.

Via GPRS/LTE kom je er niet bij nee, zou niet eens het IP (CGNAT?) weten.

[ Voor 7% gewijzigd door MisteRMeesteR op 08-03-2022 21:56 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:52
ivarv schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:07:
[]

Voor P1 versterking gebruik ik de : https://www.homewizard.nl/p1-splitter
Netwerk kabel van voldoende kwaliteit kopen en inderdaad 2x door je mantel heen halen. 1x voor internet + accesspoint bij je laadpaal en 1 kabel voor de P1. Althans zo doe ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:55:
[...]

Schermpje kun je wel (al dan niet automagisch) laten dimmen maar hij kan niet uit.

Je kunt de paal gewoon in je netwerk hangen en met je laptop aan de koffietafel het ding configureren. Je hoeft er niet naast te staan met een p2p UTP verbinding, er draait gewoon een DHCP client op.
Dan moet ik alleen nog wel 21 meter UTP in de grond leggen :+
De installateur van Eneco mocht hem blijkbaar niet aan het netwerk hangen ;w

Ik leg wel een keer een tijdelijke kabel naar buiten voor de configuratie :+

[ Voor 6% gewijzigd door skai21 op 08-03-2022 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

skai21 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:57:
[...]

Dan moet ik alleen nog wel 21 meter UTP in de grond leggen :+
De installateur van Eneco mocht hem blijkbaar niet aan het netwerk hangen ;w

Ik leg wel een keer een tijdelijke kabel naar buiten voor de configuratie :+
Klopt, installateur van de BAM wilde hier ook alles enkel volgens het boekje doen, helaas. Zelfs een extra UTP door de mantelbuis mocht niet, enkel ‘op’ de buis, dus in het zand.. :|

Inmiddels aan het experimenteren met DLB over modbus (over TCP/IP) maar moet nog ff de zin en tijd vinden om een script te maken die de juiste waarde op MQTT uitspuugt :+

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
skai21 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:43:
[...]

Via GPRS gaat niet nee, daarmee zit hij in een soort private netwerk van je backend provider waarschijnlijk. Dat moet dus via je lokale netwerk middels de UTP aansluiting.

Scherm is zoals hierboven aangegeven te dimmen maar niet uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivarv
Freekers schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:46:
[...]
Dat is inderdaad de theorie, ik kreeg load balancing echter niet werkend zonder dat de Easee zelf ook WiFi had. Volgens Easee is de functionaliteit van de Equalizer 'beperkt' als de Easee zelf geen WiFi heeft. Wat ze daarmee bedoelen weet ik niet, maar ik kreeg het niet aan de praat totdat de Easee zelf ook voorzien was van WiFi. Misschien nog een bug, want het Equalizer gebeuren staat volgens mij nog redelijk in de kinderschoenen.
Zo interpreteer ik het ook, je moet het apparaat voor de Easee houden om WiFi setting over te sturen (denk ik).
Er wordt gepsproken over 'radio' en WiFi, zonder 'radio' verder toe te lichten. Vrij vaag en staat inderdaad in de kinderschoenen, te groot risico m.i..
cossy nl schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:57:
[...]
Voor P1 versterking gebruik ik de : https://www.homewizard.nl/p1-splitter
Netwerk kabel van voldoende kwaliteit kopen en inderdaad 2x door je mantel heen halen. 1x voor internet + accesspoint bij je laadpaal en 1 kabel voor de P1. Althans zo doe ik het.
Die heb ik ook gezien, en heb ook de P1 + kWh meter van Homewizard, dus ik denk dat dit wel een goede optie is.

De Easee valt dan af. Wallbox zou kunnen maar dan met hun kWh meter en netwerkkabel met modbus protocol denk ik. Netwerkkabel gebruiken als P1 kabel en zo de afstand van de meterkast naar de laadpaal overbruggen.

Maar welke laadpalen werken er met een dedicated P1 poort voor loadbalancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Ik overweeg een Hyundai Ioniq EV te kopen, en een laadpaal daarbij zou ook wel fijn zijn :) Tegelijkertijd zit ik niet te wachten op een paal van 1500 euro. Ook heb ik zelf wel eens een groep geplaatst en kan ik een gat boren :P
Maar toch zit ik met een aantal vragen die wellicht te beperkt zijn voor een los topic. Wie kan me op weg helpen?

Kernvraag: Welke laadpaal moet ik hebben? :X

Kortgezegd, de situatie:
- Auto: Ioniq Electric. Deze kan maximaal 1 fase laden tot 32A. In principe zou 16A al ruim voldoende zijn, 25A zou helemaal mooi zijn.
- Meterkast: nu 1x 35A hoofdaansluiting. Hier zit naast standaard huishoudelijke apparaten een inductiekookplaat op (Bora, max 32A). Volgens mij maakt het verder niet uit voor de installatie, maar: we hebben zonnepanelen. Ik zit eigenlijk (nog) niet te wachten op een meterkastaanpassing, maar wil wel rekening houden met dat die upgrade ooit kan komen.

Realistisch wordt die Bora niet >1u gebruikt en het is geen probleem als de auto dat ene uurtje niet kan laden.

Wat ik al heb gevonden:
  • Een NewMotion unit van 16A is goed te vinden op Marktplaats voor <€200. Dat lijkt me wel wat. Echter, die dingen hebben volgens mij geen loadbalancing... en beschikken over een GPRS module en dus externe servers + abokosten? Maandelijkse kosten vind ik een nadeel, sowieso zoek ik gewoon een simpel ding.
    Anyhow, volgens mij moet ik een DIN-meter in de meterkast plaatsen om het stroomverbruik te beperken (..hoe?) als de kookplaat op vol vermogen gebruikt zou worden (??).
  • Verder zie ik wat Tesla Wallconnector V3's online staan voor <€500. Zelfs nieuw zijn ze relatief goedkoop eigenlijk, zeker gezien de features. Eigenlijk is het qua concept ook wat ik zoek, niks geen pasjes, en gewoon een vaste kabel.
    Heb begrepen dat de V2 niet werkt op niet-Tesla's, en de V3 wel. Heeft iemand ervaringen met een Tesla Wallconnector V3 op een Hyundai Ioniq? Werkt dit?
    Fijne aan de Wallconnector is dat er een Home Assistant integratie van is. Ik heb de P1-poort gekoppeld aan Home Assistant en kan zo het totale energieverbruik zien. Biedt de integratie de mogelijkheid om de Wallbox uit te schakelen? Dan kan ik een regel maken 'if energieverbruik > X (ergo bora staat aan), wallbox uit'.
  • Of zouden jullie een andere paal adviseren? Vind het gek dat het lijkt dat een paal van het 'dure' Tesla haast de goedkoopste 'nieuwe oplossing' lijkt te zijn.
  • Of zijn er andere betaalbare opties/tips, eventueel met installateur?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Laatst online: 23:44
@Richh gelijke soort situatie gehad net, uiteindelijk ben ik uitgekomen op een zappi v2 van marktplaats, 1fase met loadbalancing zonder abonnement.
Tweede keus was wat mij betreft een zo goedkoop mogelijke 1 fase 16a laadpaal, maar let op met de type b beveiliging die ook nog moet worden toegevoegd (die zijn niet heel goedkoop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Richh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:16:
Verder zie ik wat Tesla Wallconnector V3's online staan voor <€500. Zelfs nieuw zijn ze relatief goedkoop eigenlijk, zeker gezien de features. Eigenlijk is het qua concept ook wat ik zoek, niks geen pasjes, en gewoon een vaste kabel.
Heb begrepen dat de V2 niet werkt op niet-Tesla's, en de V3 wel. Heeft iemand ervaringen met een Tesla Wallconnector V3 op een Hyundai Ioniq? Werkt dit?
TWC Gen1 en Gen2 werken ook met niet Tesla's. Hebben echter geen ingebouwde Type B ALS (= DC lekstroomdetectie). De Gen3 heeft dat wel.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
lampy25 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:49:
@Richh gelijke soort situatie gehad net, uiteindelijk ben ik uitgekomen op een zappi v2 van marktplaats, 1fase met loadbalancing zonder abonnement.
Tweede keus was wat mij betreft een zo goedkoop mogelijke 1 fase 16a laadpaal, maar let op met de type b beveiliging die ook nog moet worden toegevoegd (die zijn niet heel goedkoop).
Helaas staan er nu geen Zappi's op Marktplaats; ja een 3-fase variant voor €950 :P mag ik vragen hoeveel het jou uiteindelijk heeft gekost?

En dank voor de opmerking over de aardlekschakelaar! Ga ik ook nog even checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Laatst online: 23:44
Richh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Helaas staan er nu geen Zappi's op Marktplaats; ja een 3-fase variant voor €950 :P mag ik vragen hoeveel het jou uiteindelijk heeft gekost?

En dank voor de opmerking over de aardlekschakelaar! Ga ik ook nog even checken.
Heb hem uiteindelijk incl. hub voor 500 kunnen overnemen, ben er alleen wel voor naar het uiterste puntje van Zeeland voor moeten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
DonJuape schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:12:
[...]

TWC Gen1 en Gen2 werken ook met niet Tesla's. Hebben echter geen ingebouwde Type B ALS (= DC lekstroomdetectie). De Gen3 heeft dat wel.
Dus, als ik een Gen3 TWC zou kopen, dan hoef ik niet zo'n Type B aardlekschakelaar te halen?

Dan is het een kwestie van een 25A of 32A groep in de meterkast pleuren, kabeltje (ook een duur ding trouwens) naar de paal toe leggen en klaar is Richh? oOo

(er vanuit gaande dat ik loadbalancing in HomeAssistant kan regelen)

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 09-03-2022 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
@Richh je kan ook beginnen met je granny op 12A of een 16A granny kopen en die direct aansluiten ipv met schuko stekker (dat is nl het zwakke punt) op een eigen groep. Ben je voor eur 250,- klaar. De granny binnen en de kabel buiten en het ziet er ook nog netjes uit.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:41

Amiet01

Master_A

Ik ben momenteel met de verbouwing van onze woning aan het kijken naar een laadpaal icm zonnepanelen voor mijn Kia EV6. Ik dacht zelf aan de Zappi v2, maar vroeg me af wat jullie ervaringen hier zijn? Ik heb geen laadpassysteem nodig, en zou graag van het slim opladen van de Zappi gebruik willen maken.

Zijn er bepaalde installatie zaken waar ik rekening mee moet houden? Bijvoorbeeld hoeveel UTP kabels, is het makkelijk te installeren wanneer stroomkabels doorgevoerd zijn naar buiten toe? Ik dacht om het gewoon direct door onze elektricien te laten doen, of zouden jullie zeggen om dit liever door een laadpaal exploitant te laten doen?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prothello
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-06 01:25
Amiet01 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:44:
Ik ben momenteel met de verbouwing van onze woning aan het kijken naar een laadpaal icm zonnepanelen voor mijn Kia EV6. Ik dacht zelf aan de Zappi v2, maar vroeg me af wat jullie ervaringen hier zijn? Ik heb geen laadpassysteem nodig, en zou graag van het slim opladen van de Zappi gebruik willen maken.

Zijn er bepaalde installatie zaken waar ik rekening mee moet houden? Bijvoorbeeld hoeveel UTP kabels, is het makkelijk te installeren wanneer stroomkabels doorgevoerd zijn naar buiten toe? Ik dacht om het gewoon direct door onze elektricien te laten doen, of zouden jullie zeggen om dit liever door een laadpaal exploitant te laten doen?
Kan prima door een electricien gedaan worden, zelfs de experts doen maar wat heb ik soms het idee, met name als het aankomt op loadbalancing, CT-klemmen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Richh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:29:
[...]

Dus, als ik een Gen3 TWC zou kopen, dan hoef ik niet zo'n Type B aardlekschakelaar te halen?

Dan is het een kwestie van een 25A of 32A groep in de meterkast pleuren, kabeltje (ook een duur ding trouwens) naar de paal toe leggen en klaar is Richh? oOo

(er vanuit gaande dat ik loadbalancing in HomeAssistant kan regelen)
Klopt. Wellicht al wel een 3 fase 6mm2 kabel leggen zodat je klaar bent voor de toekomst? En dan ook alvast een 3 fase 32A aardlekautomaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Ik heb een Zappi V2 met vaste kabel. Bevalt prima, geen gedoe met pasjes, apps of codes, gewoon plug and play laden (kan wel met een pincode en er zit ook een app bij). Vergeet niet de hub te bestellen voor de firmware updates en de verbinding met de app. Wat is de afstand van de meterkast tot de paal? De draden van de CT-klemmen kun je verlengen met UTP kabel (of draadloos verbinden met de Zappi maar dan heb je een Harvi nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
DonJuape schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:25:
[...]

Klopt. Wellicht al wel een 3 fase 6mm2 kabel leggen zodat je klaar bent voor de toekomst? En dan ook alvast een 3 fase 32A aardlekautomaat?
Yep, qua kabel het sowieso direct maar goed doen. Immers, de paal is er dan ook al helemaal klaar voor met zo'n Tesla Wallcharger V3.

Laatste n00b-vraag dan: kan je zo'n 3-fase aardlekautomaat ook voor enige tijd op 1-fase laten werken? :P
BarryH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:43:
@Richh je kan ook beginnen met je granny op 12A of een 16A granny kopen en die direct aansluiten ipv met schuko stekker (dat is nl het zwakke punt) op een eigen groep. Ben je voor eur 250,- klaar. De granny binnen en de kabel buiten en het ziet er ook nog netjes uit.
Kijk, dat zijn ook tips waar ik wat aan heb. Wist niet dat je in principe gewoon meer ampere in zo'n granny kan stoppen..?
Als dat kan, is inderdaad een stuk voordeligere oplossing.
Helaas kan ik de granny niet binnen monteren. De laadpoort van de Ioniq zit linksachter, en mijn voordeur zit vanuit de auto rechtsachter + de meterkast zit daar dan ook weer naast. De resterende kabel zal dan te kort zijn.
Dan zou ik de granny in een waterdichte box aan de paal buiten moeten monteren, opzich kan dat ook.

Toch neig ik voor die ~250 extra naar een TWC omdat je dan in 1x volledig voorzien bent en klaar bent voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Richh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:33:
[...]

Yep, qua kabel het sowieso direct maar goed doen. Immers, de paal is er dan ook al helemaal klaar voor met zo'n Tesla Wallcharger V3.

Laatste n00b-vraag dan: kan je zo'n 3-fase aardlekautomaat ook voor enige tijd op 1-fase laten werken? :P

[...]
Volgens mij kan dat. Aan de ingangs kant is dan maar 1 fase aangesloten i.p.v. 3 en aan de uitgang sluit je alvast je 3 fasen kabel aan en in de TWC ook. Wel opletten dat de enige fase van je huis dan ook verbonden is met de L1 klem in je TWC want op die "draad" in de laadkabel naar de auto zal hij gaan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 20:34
Richh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:33:
[...]

Kijk, dat zijn ook tips waar ik wat aan heb. Wist niet dat je in principe gewoon meer ampere in zo'n granny kan stoppen..?
Als dat kan, is inderdaad een stuk voordeligere oplossing.
Helaas kan ik de granny niet binnen monteren. De laadpoort van de Ioniq zit linksachter, mijn voordeur zit rechtsachter en de meterkast zit daar dan ook weer naast. De resterende kabel zal dan te kort zijn.
Dan zou ik de granny in een waterdichte box aan de paal buiten moeten monteren, opzich kan dat ook.

Toch neig ik voor die ~250 extra naar een TWC omdat je dan in 1x volledig voorzien bent en klaar bent voor de toekomst.
Je kan starten met de granny die bij de auto zit, als je daar voldoende aan hebt kun je de euro's gewoon in de zak houden. Ik neem aan dat die granny begrenst is op 12A maar wellicht ook nog iets lager kan. Op die manier heb je niet of nauwelijks loadbalancing nodig, zeker als je overdag nog wat extra prik hebt van de zonnepanelen.
Mocht 12A te weinig zijn dan kan je altijd nog opschalen en kijken welke oplossing dan het beste past bij jouw situatie.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron

Zappi zie ik zelf als een wat groot uitgevallen stopcontact (de socket versie dan). aansluiten kan iedereen die in staat is om een stopcontact aan te leggen en een groep kan bijplaatsen in meterkast.
Belangrijk is dat e.e.a. goed wordt ingesteld en de CT klemmen goed worden geplaatst en gekoppeld.
Als jouw elektricien daar geen ervaring mee heeft, moet hij net zoveel puzzelen als jij om dat voor elkaar te krijgen. En de vraag is of hij weet om te gaan met de selectiviteitsregels enerzijds en loadbalancing anderzijds, anders krijg je te weinig vermogen op de paal.

Kortom als de elektricien geen ervaring hiermee heeft en het ook moet uitzoeken, kun je dat net zo goed zelf doen als je een beetje handig bent. Als dat laatste niet het geval is zou ik iemand nemen die vaker Zappi's installeert en instelt. Eventueel kun je dan nog de bedrading laten voorbereiden door de elektricien die de verbouwing doet, maar wel opletten dat hij niet te "dunne" bedrading neemt en zo nodig ook utp of ct draad wordt meegetrokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
Richh schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:16:
Ik overweeg een Hyundai Ioniq EV te kopen, en een laadpaal daarbij zou ook wel fijn zijn :) Tegelijkertijd zit ik niet te wachten op een paal van 1500 euro. Ook heb ik zelf wel eens een groep geplaatst en kan ik een gat boren :P
Maar toch zit ik met een aantal vragen die wellicht te beperkt zijn voor een los topic. Wie kan me op weg helpen?

Kernvraag: Welke laadpaal moet ik hebben? :X
Ik ben sinds ruim een halfjaar in het bezit van een Ioniq 28kWh. De eerst maanden heb ik met bijgeleverde granny geladen en dat ging eigenlijk heel goed.

Maar omdat ik soms toch iets sneller wil laden, de zonnepanelen efficiënt wil kunnen inzetten en het gedoe met kabels onder de garagedeur niet ideaal vond, ben ik na veel research uitgekomen op de Zappi V2 met vaste kabel.

De Zappi is een fijn apparaat. Geen backoffice en pasjes, plug en play. Ik heb wel een pincode ingesteld. De bijbehorende app is basis (let op hub vereist!). Ik mis vooral een tijdklok waarmee je in kunt stellen dat de Zappi na een x-aantal uur automatisch stopt met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Laatst online: 22:44
Hier ook een (bijna) tevreden gebruiker van een Zappi V2! De verbinding tussen Zappi en hub wordt regelmatig voor langere tijd verbroken en hersteld zich zelf weer! Heb hierover contact gehad met support van myenergi. Hun voorstel is om de Zappi te demonteren, naar hun op te sturen, zodat zij de Zappi intern kunnen testen! Vind dit persoonlijk nogal een rigoureuze aanpak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@henkna Het lijkt mij toch een prima insteek dat het bedrijf jouw laadpaal wil onderzoeken om te kijken wat er mee mis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:56
Misschien een rare vraag, maar met ons huidige energiecontract krijgen we slechts 5 cent terug van de leverancier. Dus de opbrengst van onze zonnepanelen, ongeveer 2,5 kW per uur, stop ik liever in de batterij van de auto.
Nu kan ik de laadsnelheid in de kia verlagen tot 10 kWh, maar ik zou het liever nog veel trager hebben bij mooi weer.
Hoe kan ik dat aanpakken? De standaard kabel van de kia past helaas niet op onze 3 fasen aansluiting van de laadpaal. En ik wil het opladen wel via deze laadpaal laten lopen

graag jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-09 14:25
hansvw schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:36:
Misschien een rare vraag, maar met ons huidige energiecontract krijgen we slechts 5 cent terug van de leverancier. Dus de opbrengst van onze zonnepanelen, ongeveer 2,5 kW per uur, stop ik liever in de batterij van de auto.
Nu kan ik de laadsnelheid in de kia verlagen tot 10 kWh, maar ik zou het liever nog veel trager hebben bij mooi weer.
Hoe kan ik dat aanpakken? De standaard kabel van de kia past helaas niet op onze 3 fasen aansluiting van de laadpaal. En ik wil het opladen wel via deze laadpaal laten lopen
Wat voor een laadpaal heb je?
graag jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

@hansvw Heeft een Newmotion laadpaal en volgens mij een eNiro met 1-fase lader aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:09
bubbelbart schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:45:
[...]

Ik ben sinds ruim een halfjaar in het bezit van een Ioniq 28kWh. De eerst maanden heb ik met bijgeleverde granny geladen en dat ging eigenlijk heel goed.

Maar omdat ik soms toch iets sneller wil laden, de zonnepanelen efficiënt wil kunnen inzetten en het gedoe met kabels onder de garagedeur niet ideaal vond, ben ik na veel research uitgekomen op de Zappi V2 met vaste kabel.
Ook een (wallbox/laadpaal/granny lader) oriënterende tweaker hier. Wat bedoel je precies met efficiënt inzetten van de zonnepanelen mbt granny lader en de Zappi. Waar zit die efficiëntie in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Nergens in. In ieder geval niet in beperking laadverliezen, want laadverliezen zijn hoger bij lager vermogen..

Zolang we in Nederland de salderingsregeling kennen, is het financieel ook niet interessant.

Als die (al dan niet deels) afgeschaft zou worden, kan het financieel interessant zijn om stroomoverschotten niet terug te leveren (tegen lagere vergoeding) maar in je auto te laden.

Momenteel is nog niet definitief wat er met de salderingsregeling gaat gebeuren. Wetsvoorstel is controversieel verklaard. Wordt later dit jaar weer behandeld.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-09 20:09
Crawl NL schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:46:
[...]

Ook een (wallbox/laapaal/granny lader) oriënterende tweaker hier. Wat bedoel je precies met efficiënt inzetten van de zonnepanelen mbt granny lader en de Zappi. Waar zit die efficiëntie in?
Zappi heeft de mogelijkheid om uitsluitend te laden wanneer er genoeg overcapaciteit is van zonnepanelen. Daarmee kun je volledig laden op eigen productie ipv afname van het net. Als de eigen productie onvoldoende is, stopt het laden. Ook een combinatie is mogelijk.

Toegeven: met volledige salderingsregeling nog niet noodzakelijk, maar alvast voorbereid op de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
JanHenk schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:58:
Nergens in. In ieder geval niet in beperking laadverliezen, want laadverliezen zijn hoger bij lager vermogen..

Zolang we in Nederland de salderingsregeling kennen, is het financieel ook niet interessant.

Als die (al dan niet deels) afgeschaft zou worden, kan het financieel interessant zijn om stroomoverschotten niet terug te leveren (tegen lagere vergoeding) maar in je auto te laden.

Momenteel is nog niet definitief wat er met de salderingsregeling gaat gebeuren. Wetsvoorstel is controversieel verklaard. Wordt later dit jaar weer behandeld.
Behalve het al dan niet versneld afschaffen van saldering, is ook op dit moment al actueel dat op veel plaatsen in het land het stroomnet overbelast raakt. Hierdoor kunnen panelen niet meer terugleveren en die stroom kun je dus ook niet salderen. .
Dat betekent dat, als dit op jouw deel van het netwerk aan de orde is, ook nu al stroom verliest die je gewoon in de batterij van de auto zou kunnen steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:09
bubbelbart schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:18:
[...]

Zappi heeft de mogelijkheid om uitsluitend te laden wanneer er genoeg overcapaciteit is van zonnepanelen. Daarmee kun je volledig laden op eigen productie ipv afname van het net. Als de eigen productie onvoldoende is, stopt het laden. Ook een combinatie is mogelijk.

Toegeven: met volledige salderingsregeling nog niet noodzakelijk, maar alvast voorbereid op de toekomst.
Helder, dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 08:30
eltron schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:30:

Behalve het al dan niet versneld afschaffen van saldering, is ook op dit moment al actueel dat op veel plaatsen in het land het stroomnet overbelast raakt. Hierdoor kunnen panelen niet meer terugleveren en die stroom kun je dus ook niet salderen. .
Dat betekent dat, als dit op jouw deel van het netwerk aan de orde is, ook nu al stroom verliest die je gewoon in de batterij van de auto zou kunnen steken.
Ik dacht dat, wanneer dat optreedt, de omvormer uitschakelt. Dan wordt er geen bruikbare stroom opgewekt, dus ook niet naar je auto gestuurd. Maar ik kan het verkeerd begrepen hebben. ;)

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peter-036 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:45:
[...]

Ik dacht dat, wanneer dat optreedt, de omvormer uitschakelt. Dan wordt er geen bruikbare stroom opgewekt, dus ook niet naar je auto gestuurd. Maar ik kan het verkeerd begrepen hebben. ;)
Dat klopt maar als meer mensen in de straat/wijk de stroom in hun auto stoppen wordt die kans kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:20
Ik meld me hier ook even. Toch maar besloten afgelopen week om elektrisch te gaan rijden en ondanks dat de auto nog "even" op zich laat wachten vast maar nadenken hoe de logistiek te regelen. We hebben al redelijk wat zonnepanelen, maar we laten er toch maar wat bij leggen. Verder kijken we ook naar het upgraden van de aansluiting naar 3-fase. Uiteraard ook een eigen laadpaal. 11kw is daarbij prima. Er zijn veel opties, ik heb de Zappi bekeken, maar ik vind de tesla ook wel interessant (ziet er strak uit, niet al te groot, nette prijs en lange kabel). Mijn vrouw wil graag een box met de kabel er al aan, voor zover ik kan zien zou ik de tesla wall connector ook prima moeten kunnen gebruiken om in de toekomst de Enyaq op te laden... Voor nu lekker hier mee lezen en inspiratie op doen.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 28twinplug
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-01-2023
Draak1978 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 07:34:
Ik heb een Wallbox Copper SB. Die had ik al voordat we een EV van de LM kregen. Nu wilt de LM alleen de gebruikte electrischiteit verrekenen als zij de laadpas kunnen gebruiken van de bekende laadpas verstrekkers. Contact is traag met de LM (gaat via mijn vrouw). Ik kan gebruikers per kaart koppelen en zo perfect per gebruiker aangeven wie hoe veel geladen heeft. Ook kan ik een laadkaart koppelen door de RFID code, maar dan verrekend deze niet. Via de betaalde backoffice is er geen bekende mogelijkheid een laadkaart automatisch te koppelen.

Iemand anders met oplossingen? Ik ben gewoon verbaasd hoe zo een grote LM zo moeilijk doet...
Je kunt dit oplossen met een backoffice abonnement van bv e-flux. Je stelt dan je lader open via het OCPP protocol, e-flux leest de lader uit en factureert aan jouw baas en betaald jou privé terug voor alle laadsessies op de laadpas van de baas. Jouw privé sessies blijven werken met de wallbox rfid kaart en je kunt via de portal van wallbox precies zien wie wat wanneer geladen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bob-B190 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:45:
Ik meld me hier ook even. Toch maar besloten afgelopen week om elektrisch te gaan rijden en ondanks dat de auto nog "even" op zich laat wachten vast maar nadenken hoe de logistiek te regelen. We hebben al redelijk wat zonnepanelen, maar we laten er toch maar wat bij leggen. Verder kijken we ook naar het upgraden van de aansluiting naar 3-fase. Uiteraard ook een eigen laadpaal. 11kw is daarbij prima. Er zijn veel opties, ik heb de Zappi bekeken, maar ik vind de tesla ook wel interessant (ziet er strak uit, niet al te groot, nette prijs en lange kabel). Mijn vrouw wil graag een box met de kabel er al aan, voor zover ik kan zien zou ik de tesla wall connector ook prima moeten kunnen gebruiken om in de toekomst de Enyaq op te laden... Voor nu lekker hier mee lezen en inspiratie op doen.
Het grote verschil tussen de TWC en de Zappi is dat de Zappi load balancing heeft en de mogelijkheid om op zonnestroomoverschot te laden.
Met de TWC kan dat vast ook maar dan moet je volgens mij behoorlijk thuis zijn in allerlei home automation zaken maar misschien vergis ik me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
DonJuape schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:20:
[...]

Het grote verschil tussen de TWC en de Zappi is dat de Zappi load balancing heeft en de mogelijkheid om op zonnestroomoverschot te laden.
Met de TWC kan dat vast ook maar dan moet je volgens mij behoorlijk thuis zijn in allerlei home automation zaken maar misschien vergis ik me.
De TWC laat toe dat je het zelf toevoegt. Huisvlijt dus.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

daemonix schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:50:
[...]

De TWC laat toe dat je het zelf toevoegt. Huisvlijt dus.
Ah. Is de TWC Gen3 toe te voegen in HA zonder verdere hardware? En voor LB en laden op zonnestroom overschot moet je dan dus ook al de P1 poort uitlezing in HA hebben zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-01 15:44
ik heb vorige week een EVBox elvi bij mij thuis laten plaatsen door mijn installateur. Bij de eerste test gaf het laadstation aan dat er een aardingsfout is d.m.v. 10 keer rood te knipperen.
de installateur heeft tijdens het zoeken naar de aardingsfout, alle bekabeling los gehaald dat was aangesloten op de base van het laadstation. De aardingsfout heeft hij kunnen herleiden/meten door de meetpennen te plaatsen op de aangegeven pijlen, op de aansluitingen van de aarde en nulleider. Volgens hem zou het probleem alleen nog kunnen zitten in de klemmen, de verticale printplaat of de KWH-meter.

ik heb EVBox support gecontacteerd en die zouden er nog op terugkomen. Maar misschien dat iemand hier al ervaring heeft met dit type laadstation.

Weet iemand waar die horizontale printplaat die aan de bovenkant van de klemmen is ingestoken voor dient?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jhqk84Lvgt2UenswTg7TvNuuRJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iN8ZuRBTaXJkBYHH3NfkJxfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-09 20:52
Makrolon schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:49:
[...]

Heb er vandaag nog een opgehangen maar niet op gelet. Zal er bij de volgende eens op letten.
Als de wallbox copper SB start.. hoor ik toch eerst een klik voor de kabel vergrendeling maar daarna een harde klik wat denk ik een relais is.. maar goed als dat een relais over alle fase's heen is die niet afzondelijk geschakeld kan worden.. ja dan is het lastiger allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
ik222 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:57:
[...]

https://support.wallbox.c...tivate-and-use-eco-smart/

En dan onder punt 3, het is trouwens 1380W per fase (foutje van mij in mijn vorige post, 6 x 230 uiteraard)
Dank je voor het linkje. Ik heb ook even een RFC naar wallbox proberen te sturen om te kijken of ze de minimale start voor eco-smart van 460W per fase evt voor de gebruiker instelbaar maken in de app...dan kan ik bijvo wel aangeven dat tie pas bij een surplus 1000 W per fase de eco-smart mode mag starten (em dus veel groter kans op zoveel mogelijk groen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
aschja schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:05:
Ik had vandaag een discussie met een collega over het laden qua tijdstip. Wij hebben zonnepanelen. En een dal en piek tarief voor de elektriciteit.

Het maakt toch helemaal niets uit in ons geval wanneer ik laad? Want de salderingsregeling streept toch gewoon alles weg tegen elkaar?
Klopt wellicht.. maar salderen gaat er ook eerdaags wel steeds meer uit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 10:07
Gentle_Jan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:41:
[...]

Klopt wellicht.. maar salderen gaat er ook eerdaags wel steeds meer uit..
Klopt, maar inmiddels ook weer uitgesteld. Dus voorlopig....... *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Gentle_Jan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:40:
[...]

Dank je voor het linkje. Ik heb ook even een RFC naar wallbox proberen te sturen om te kijken of ze de minimale start voor eco-smart van 460W per fase evt voor de gebruiker instelbaar maken in de app...dan kan ik bijvo wel aangeven dat tie pas bij een surplus 1000 W per fase de eco-smart mode mag starten (em dus veel groter kans op zoveel mogelijk groen)
Het probleem is dat dit niet kan, in de laadprotocollen is vastgelegd dat dat er altijd met minimaal 6A per fase geladen moet worden. Als een laadpunt minder dan 6A per fase aanbiedt stopt je auto daarom simpelweg met laden.

De enige manier om dus met minder dan 3 x 6A te kunnen laden is schakelen van 3-fase naar 1-fase indien het beschikbare overschot minder dan 18A (~4140W) is. Op die manier kun dan dus terug tot 6A (~1380W), dat is dus ook wat bijvoorbeeld de Zappi doet.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 11-03-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentle_Jan
ik222 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:47:
[...]

Het probleem is dat dit niet kan, in de laadprotocollen is vastgelegd dat dat er altijd met minimaal 6A per fase geladen moet worden. Als een laadpunt minder dan 6A per fase aanbiedt stopt je auto daarom simpelweg met laden.

De enige manier om dus met minder dan 3 x 6A te kunnen laden is schakelen van 3-fase naar 1-fase indien het beschikbare overschot minder dan 18A (~4140W) is. Op die manier kun dan dus terug tot 6A (~1380W), dat is dus ook wat bijvoorbeeld de Zappi doet.
Waarom zou het niet kunnen? gaat om de eco-smart instelling (die start nu op 460W per fase en vult verder aan tot 1380 W uit het net om de minimale 3x6A te halen). Wat ik dus zou willen is dat die niet al op 3x460W start, maar op een instelbare waarde. Hierdoor kan ik bijv 1000W instellen en zal het laden dus pas bij een groen productie van 3000W beginnen (en aanvullen met net stroom tot 4180w)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Gentle_Jan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:52:
[...]

Waarom zou het niet kunnen? gaat om de eco-smart instelling (die start nu op 460W per fase en vult verder aan tot 1380 W uit het net om de minimale 3x6A te halen). Wat ik dus zou willen is dat die niet al op 3x460W start, maar op een instelbare waarde. Hierdoor kan ik bijv 1000W instellen en zal het laden dus pas bij een groen productie van 3000W beginnen (en aanvullen met net stroom tot 4180w)
Meer dan 1,4kW per fase kan wel, minder niet. De auto stopt dan volgens protocol gewoon met laden. In de praktijk zakt mijn eNiro trouwens tot 1,1kW ongeveer voor hij stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Gentle_Jan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:52:
[...]

Ah oke dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je met in totaal minder dan 6A per fase wilde gaan laden. Maar je wilt het dus aanvullen met netstroom, dan kan het uiteraard wel technisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glast
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-03 09:07
Ik ben me aan het oriënteren op een laadvoorziening voor onze nieuwbouwwoning in aanbouw. Die heeft een eigen parkeerplek onder het huis - aansluitend op onze kelder. Er ligt een loze leiding naar de meterkast maar de aannemer heeft geen laadvoorziening willen plaatsen "in verband met brandweervergunning". Eigenlijk zeggen ze tegen de nieuwe VvE: zoeken jullie maar even uit hoe jullie het willen gaan regelen.

Heeft iemand ervaring met deze situatie? Dus, installatie van privélaadpunt op eigen meterkast in een gedeelde ruimte (parkeergarage in dit geval)? Ik vermoed weerstand te krijgen van andere bewoners die niet electrisch rijden en bang zijn gemaakt door brandveiligheidszorgen die gevoed zijn door een Kassa-aflevering tijdje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Glast schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:00:
Ik ben me aan het oriënteren op een laadvoorziening voor onze nieuwbouwwoning in aanbouw. Die heeft een eigen parkeerplek onder het huis - aansluitend op onze kelder. Er ligt een loze leiding naar de meterkast maar de aannemer heeft geen laadvoorziening willen plaatsen "in verband met brandweervergunning". Eigenlijk zeggen ze tegen de nieuwe VvE: zoeken jullie maar even uit hoe jullie het willen gaan regelen.

Heeft iemand ervaring met deze situatie? Dus, installatie van privélaadpunt op eigen meterkast in een gedeelde ruimte (parkeergarage in dit geval)? Ik vermoed weerstand te krijgen van andere bewoners die niet electrisch rijden en bang zijn gemaakt door brandveiligheidszorgen die gevoed zijn door een Kassa-aflevering tijdje terug.
Ik heb de Kassa aflevering niet gezien maar mij lijkt het brandgevaar van de EV (en eigenlijk ook niet EV's) zelf veel groter dan van het laadpunt. In de basis is het laadpunt een veredeld stopcontact met ook nog extra beveiliging.

[ Voor 4% gewijzigd door DonJuape op 11-03-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Glast schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:00:

Van wat ik weet kan een meerderheid van de leden het nu nog tegenhouden, maar is er een wet in de maak die de VVE "buitenspel" zet, en waarbij je dus alleen nog maar hoeft te informeren dat je een laadpaal aanlegt bij de VVE. Daar was behoorlijk wat paniek over - want stel je voor dat de VVE z'n macht verliest :+ -, maar er is volgens mij nog geen duidelijkheid over wanneer deze nieuwe wet ingaat en of er wat wordt gedaan met de bezwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glast
DonJuape schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:07:
[...]

Ik heb de Kassa aflevering niet gezien maar mij lijkt het brandgevaar van de EV (en eigenlijk ook niet EV's) zelf veel groter dan van het laadpunt. In de basis is het laadpunt een veredeld stopcontact met ook nog extra beveiliging.
https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/538388
Ondergrondse parkeergarages zijn levensgevaarlijk door het toenemende aantal elektrische wagens die ook tijdens het laden in brand kunnen vliegen. Deze risico’s ontstaan door de kwetsbare lithium accu. Als deze vlam vat, is de brandontwikkeling razendsnel en het vuur extreem heet waardoor de garage kan instorten met alle risico’s van dien voor mensen die zich in en boven de garage bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 09:14
28twinplug schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:00:
[...]

Je kunt dit oplossen met een backoffice abonnement van bv e-flux. Je stelt dan je lader open via het OCPP protocol, e-flux leest de lader uit en factureert aan jouw baas en betaald jou privé terug voor alle laadsessies op de laadpas van de baas. Jouw privé sessies blijven werken met de wallbox rfid kaart en je kunt via de portal van wallbox precies zien wie wat wanneer geladen heeft.
Dit heb ik inmiddels werkend gekregen met hulp van E-Flux. Ook moet ik zeggen dat dus de WallBox kaarten dan niet meer werken. Je moet dan een aantal RFID kaarten toevoegen die niks hoeven te betalen bij het laden.

Ik heb nog geen terugstorting gehad, maar alles wordt nu netjes bijgehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glast
BigSmurf schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:45:
[...]
Van wat ik weet kan een meerderheid van de leden het nu nog tegenhouden, maar is er een wet in de maak die de VVE "buitenspel" zet, en waarbij je dus alleen nog maar hoeft te informeren dat je een laadpaal aanlegt bij de VVE. Daar was behoorlijk wat paniek over - want stel je voor dat de VVE z'n macht verliest :+ -, maar er is volgens mij nog geen duidelijkheid over wanneer deze nieuwe wet ingaat en of er wat wordt gedaan met de bezwaren.
Thanks! Die regelgeving kende ik nog niet. Ben nu ook deze site tegengekomen https://vveladen.nl/ (eerste googlen, dan tweaken.. ;)) Die biedt zelf kant en klare doucmenten voor VvE's om met dit issue om te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
Overigens is de info in die Kassa! uitzending ook al weer door vele deskundigen weerlegd.
De brandweer ging het vooral om de nog hogere temperatuur bij een 'accubrand', maar een 'benzinebrand' bleek even heet te kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Peter-036 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:01:
Overigens is de info in die Kassa! uitzending ook al weer door vele deskundigen weerlegd.
De brandweer ging het vooral om de nog hogere temperatuur bij een 'accubrand', maar een 'benzinebrand' bleek even heet te kunnen worden.
Die laatste deskundige is ook een stuk genuanceerder dan de rest. Verder vind ik het opvallend dat de twee voorbeelden juist geen 'normale' EVs zijn maar een quad-achtig ding en een gehandicaptenkarretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
Gentle_Jan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:23:
[...]

Als de wallbox copper SB start.. hoor ik toch eerst een klik voor de kabel vergrendeling maar daarna een harde klik wat denk ik een relais is.. maar goed als dat een relais over alle fase's heen is die niet afzondelijk geschakeld kan worden.. ja dan is het lastiger allemaal
oh een relais zit in elk laadstation. ;) Maar eentje voor elke fase apart niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Laatst online: 20:04
Is er al enige kennis van de Hager Witty Flow laadpaal in combinatie met Hyundai Ioniq 5?
De Hager is een laadpaal die V2G/V2H zou ondersteunen op basis van ISO 15118. Mogelijk is de Ioniq 5 dan als thuisaccu in combinatie met zonnepanelen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJdeS
  • Laatst online: 08-09-2022
Beste mensen, niet zeker of dit het juiste forum is maar ik vermoed dat er veel mensen met hetzelfde issue zullen zitten;

Ik weet niet of het standaard is maar onze slimme meter heeft maar 1x P1 poort. Daarop zou aangesloten moeten worden:

- Laadpaal Alfen
- Zonnepanelen
- Thermostaat Toon

Iemand al een oplossing gevonden om alle 3 werkend te krijgen? 2 voudige splitter op 2 voudige splitter werkt helaas niet.

Ben benieuwd en alvast bedank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:04
PJdeS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:56:
Beste mensen, niet zeker of dit het juiste forum is maar ik vermoed dat er veel mensen met hetzelfde issue zullen zitten;

Ik weet niet of het standaard is maar onze slimme meter heeft maar 1x P1 poort. Daarop zou aangesloten moeten worden:

- Laadpaal Alfen
- Zonnepanelen
- Thermostaat Toon

Iemand al een oplossing gevonden om alle 3 werkend te krijgen? 2 voudige splitter op 2 voudige splitter werkt helaas niet.

Ben benieuwd en alvast bedank!
Een 3 wegs splitter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntBP2TM5Y7BbLutnTnJr4Od2R9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dk85jmRgatAN6tCYlhWs2HMx.png?f=fotoalbum_large
https://www.homewizard.nl/p1-splitter

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@PJdeS Waarom moeten zonnepanelen aangesloten worden op je P1 poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJdeS
JeroenE schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:10:
Niet zeker maar ik vermoed details voor de App / richting leverancier......?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJdeS
Dank!

Iemand hier al ervaring mee? (laadpaal leverancier heeft weinig vertrouwen in een 3 voudige splitter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@PJdeS Als jij alle energie informatie in 1 app wil zien dan zou dat wel kunnen, maar in principe is het voor het functioneren van je zonnepanelen niet nodig.

Ik neem aan dat je het verbruik ook via Toon kan zien (maar die heb ik niet, dus ik weet niet precies wat dat allemaal laat zien), dus ik weet niet of het heel nuttig is om dat ook via de app van je zonnepanelen te zien.
PJdeS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:15:
Iemand hier al ervaring mee? (laadpaal leverancier heeft weinig vertrouwen in een 3 voudige splitter)
Een P1 telegram is gewoon data wat je in principe zo vaak kan kopiëren als je wil. Natuurlijk moet je splitter dat wel juist op de lijn zetten, maar als een tweevoudige dat kan zie ik niet in waarom een drievoudige (of viervoudige etc) dat ook niet zou kunnen. Natuurlijk heb je dan wel meer hardware nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Amersfoort schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:49:
Is er al enige kennis van de Hager Witty Flow laadpaal in combinatie met Hyundai Ioniq 5?
De Hager is een laadpaal die V2G/V2H zou ondersteunen op basis van ISO 15118. Mogelijk is de Ioniq 5 dan als thuisaccu in combinatie met zonnepanelen te gebruiken.
Het V2L van de Ioniq (en de EV6) is nu nog beperkt tot 3600W (daarom ook Vehicle to load in plaats van vehicle to grid), dus de vraag is of dat te zijner tijd aangepast kan/zal worden in een update.
Kort antwoord: voorlopig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
JeroenE schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:10:
Als er een huisaccu bij de zonnepaneel is aangebracht. Dan wil de regelaar weten wanneer deze de overtollige energy in of uit de (huis)accu moet duwen/halen.

Alleen daarmee wel opletten dat deze verschillende systemen niet tegen elkaar gaan regelen. (EV laden, huisaccu, slimme boilers, slimme (was-)machine die aan gaat bij energylevering b.v.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietmachine48
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-08 22:23
Wie heeft er ervaring met autocharge van een lolo icm nissan leaf? Ik heb de autocharge optie in my newmotion geactiveerd, maar bij het inpluggen van de leaf laadt deze niet op. Overigens wel gewoon icm de newmotion laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
cruysen schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:58:
Als er een huisaccu bij de zonnepaneel is aangebracht. Dan wil de regelaar weten wanneer deze de overtollige energy in of uit de (huis)accu moet duwen/halen.
Ja, maar dan zou ik dus zeggen dat die P1 poort nodig is voor de thuisaccu, niet voor de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

PJdeS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:15:

Dank!

Ik heb deze al ruim een maand naar tevredenheid in gebruik. Vergeet niet de splitter van stroom te voorzien middels usb.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
JeroenE schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:26:
[...]
Ja, maar dan zou ik dus zeggen dat die P1 poort nodig is voor de thuisaccu, niet voor de zonnepanelen.
Meestal zit de huisaccu controller dan bij de zonnepanelen omvormer. (Solaredge b.v.) Of is er op voorbereid.
Hoeft niet, kan wel.

De zonne-energie wordt dan met het DC vermogen naar de acculader gebracht. Dan is er niet de omvorming naar AC en weer terug naar DC nodig. En ik verwacht dat dan de omvormer van de zonnepanelen ook gebruikt wordt voor de energieomzetting van accu naar het net.

[ Voor 12% gewijzigd door cruysen op 14-03-2022 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:04
Freekers schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Ik heb deze al ruim een maand naar tevredenheid in gebruik. Vergeet niet de splitter van stroom te voorzien middels usb.
hoeft alleen als je slimme meter niet genoeg stroom kan voorzien. DSMR 4 en 5 kunnen aardig wat stroom over P1 leveren.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
cruysen schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:58:
Bij PV noch thuisaccu is de P1 poort van een digitale meter nodig.
Dat wordt geregeld door de (respectievelijke) omvormer(s) waarmee de PV en thuisaccu verbonden zijn.
PV en thuisaccu werken even goed bij een analoge meter (waarbij je niet eens een P1 poort hebt).

------------------------

Iemand enig idee op de Alfen SPL laadpaal intelligent gemaakt kan worden?
We gebruiken al enkele jaren een Alfen laadpaal maar dat is - in de huidige configuratie - een redelijk dom ding.
Laagste laadstroom richting EV is bv. 4 kW (in te stellen in de EV want de Alfen kan blijkibaar in niets ingesteld worden).
Ik zou dat willen kunnen instellen op louter PV-overschot (zoals de eco functie in een Zappi) of toch minstens op een lagere kW waarde (het is zelden dat er hier meer dan 4 kW PV in overproductie beschikbaar is, betreft een monofase installatie).
Tot heden was de laadpaal eigendom van de werkgever en werkte in back office via 4G (daarom beperkt in functionaliteit?) maar nu is hij 100% onze eigendom (softwarematig meer functies te openen via Alfen?).
Een UTP kabel tussen laadpaal en automatenkast/DM is reeds voorzien (maar nog niet aangesloten).

Gezien het display van de Alfen het na iets meer dan 2 jaar nu helemaal begeven heeft moet er toch een technieker van Alfen langs komen om dit te vervangen. Misschien dan de gelegenheid om deze paal wat intelligenter te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asomers
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13-09 12:29
Hallo allen

Voor de komst van mijn hybride wagen later dit jaar, en de belastingvermindering die mogelijk is (België) ben ik aan het kijken voor een laadpaal te laten installeren.

Deze moet een zijn die maximaal kan gebruik maken van zonne-energie indien gewenst.

Na verschillende offertes en merken blijven er voor het moment nog 2 merken over:
- Zappi, waar er hier heel veel over te lezen valt
- Smappee, heeft iemand hier ervaring mee?

Smappee is qua design mooier, en ik krijger er een langere kabel bij, qua prijs scheelt het al bij al niet erg veel met de Zappi, echter is er niet zoveel info over te vinden op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:02:
[...]

Bij PV noch thuisaccu is de P1 poort van een digitale meter nodig.
Dat wordt geregeld door de (respectievelijke) omvormer(s) waarmee de PV en thuisaccu verbonden zijn.
PV en thuisaccu werken even goed bij een analoge meter (waarbij je niet eens een P1 poort hebt).

------------------------

Iemand enig idee op de Alfen SPL laadpaal intelligent gemaakt kan worden?
We gebruiken al enkele jaren een Alfen laadpaal maar dat is - in de huidige configuratie - een redelijk dom ding.
Laagste laadstroom richting EV is bv. 4 kW (in te stellen in de EV want de Alfen kan blijkibaar in niets ingesteld worden).
Ik zou dat willen kunnen instellen op louter PV-overschot (zoals de eco functie in een Zappi) of toch minstens op een lagere kW waarde (het is zelden dat er hier meer dan 4 kW PV in overproductie beschikbaar is, betreft een monofase installatie).
Tot heden was de laadpaal eigendom van de werkgever en werkte in back office via 4G (daarom beperkt in functionaliteit?) maar nu is hij 100% onze eigendom (softwarematig meer functies te openen via Alfen?).
Een UTP kabel tussen laadpaal en automatenkast/DM is reeds voorzien (maar nog niet aangesloten).

Gezien het display van de Alfen het na iets meer dan 2 jaar nu helemaal begeven heeft moet er toch een technieker van Alfen langs komen om dit te vervangen. Misschien dan de gelegenheid om deze paal wat intelligenter te maken?
Een Alfen SPL is in te stellen via de ACE service installer, daarin kun je dan modbus aanzetten waarna je hem via modbus zelf intelligent kan aansturen (dat wil zeggen laadvermogen dynamisch regelen en schakelen tussen 1 en 3-fase laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Kodess schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:54:
[...]

hoeft alleen als je slimme meter niet genoeg stroom kan voorzien. DSMR 4 en 5 kunnen aardig wat stroom over P1 leveren.
Ligt er met name aan of de apparatuur die je aansluit op je P1 poort passief of actief gevoed wordt. 1 passief apparaat lukt nog wel, 2 of meer dikwijls niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ik222 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:42:
[...]

Een Alfen SPL is in te stellen via de ACE service installer, daarin kun je dan modbus aanzetten waarna je hem via modbus zelf intelligent kan aansturen (dat wil zeggen laadvermogen dynamisch regelen en schakelen tussen 1 en 3-fase laden).
Bedankt voor de info.
Ik neem aan dat ik de "ACE service installer" dan bij Alfen zelf moet aanvragen?
Bij de originele installatie zat er softwarematig alleen een interface bij om laden en facturatie op te volgen.
In het begin kon je via deze interface de laadpaal ook nog aan/uit en pauzeren maar dat is na een update ook al uitgeschakeld. Softwarematig nu alleen nog maar voortijdig op "uit" te zetten.
Schakelen tussen 1 en 3 fasen is hier sowieso geen optie gezien de laadpaal 32A monofase is.
Het betreft een installatie in Vlaanderen dus 3 fasen laden is vanaf 1 juli geen goede optie (en technisch ook niet mogelijk gezien 40A mono thuisnet).
"Porbleem" is nu dat de monofase Alfen SPL (nu) niet bestuurbaar is (alleen aan/uit) en dat de BEV zelf geen lagere instelling dan 4 kW toestaat.
Laden gebeurt thuis in de praktijk alleen om overproductie PV weg te werken. En gezien dit ook een monofase installatie is met max. 5 kW productie moet het laden daar dus altijd onder blijven. En liefst ook nog eens onder de 2.5 kW (om bij terugvallen PV geen capaciteitsboete te genereren).
Wanneer ik het goed begrijp kan ik met die ACE service installer dus terugschakelen tot 6A (maar nog steeds niet schakelen naar exclusief zonnestroom)?

Als het allemaal - met de Alfen - wat te ingewikkeld wordt schakel ik bij gelegenheid wel over naar een Zappi of een laadpaal die rekening kan houden met capaciteitstarief.

edit: ACE installer blijkbaar gewoon te downloaden van de Alfen site. We zullen er eens mee aan de slag gaan. (y)

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 14-03-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardee
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-07-2022
IvoB2 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Als het allemaal - met de Alfen - wat te ingewikkeld wordt schakel ik bij gelegenheid wel over naar een Zappi of een laadpaal die rekening kan houden met capaciteitstarief.

edit: ACE installer blijkbaar gewoon te downloaden van de Alfen site. We zullen er eens mee aan de slag gaan. (y)
[Belgie]
Dag IvoB2, ik kan je niet verder helpen met uw vraag, maar aan uw posts te zien zit je met een gelijkaardige situatie als mezelf en wil je hetzelfde bereiken.

Ik heb nl. een 1 fase 40A aansluiting, zonnepanelen, en momenteel nog een terugdraaiende teller (ik kan dus nog salderen zoals ze in NL zeggen).

Ik zou een laadpunt willen installeren thuis, enkel voor privé gebruik. Zolang we nog een terugdraaiende teller hebben zou ik voornamelijk 's nachts opladen en bij max 3.7kW om ons piekvermogen zo laag mogelijk te houden. Ik denk dat de 3,7kW wel kan volstaan (12h laden geeft me dan 60% van de batterij), we zullen het moeten ondervinden (onze 1e EV is op komst)... Van zodra we zouden moeten overschakelen naar een digitale teller wordt het een kwestie van zo veel mogelijk van de opbrengst van de zonnepanelen effectief te gebruiken, en dus zo veel mogelijk overdag op te laden.

Ik denk dat ik load balancing nodig ga hebben, om overbelasting te vermijden en om, eenmaal we op een digitale teller zitten, het verbruik van wat onze panelen produceren te maximaliseren. Dus mijn idee was om voor een 1-fase laadpunt te gaan met loadbalancing capaciteit.

Ik heb contact gehad met een verkoper en die liet me weten dat loadbalancing eigenlijk enkel goed werkt met een digitale meter. Ik ben niet zo technisch, ik begrijp niet goed waarom, maar neem aan dat dat zo is.

Een paar vragen die ik heb:
- qua toestel stellen ze een Alfen S-line voor. Is de Alfen minder geschikt dan bv een Zappi v2 voor m'n situatie? Wat maakt de Zappi beter?
- omdat het prijsverschil tussen een enkelfase laadpunt en een 3fase laadpunt klein is, stellen ze een 3fase laadpunt voor. Misschien mis ik iets, maar dat lijkt me niet nodig, zolang ik tevreden ben met een max laadcapaciteit van 7,4kW? Dat lijkt me voldoende 'future proof'?
Pagina: 1 ... 5 ... 191 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen