KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Ik haal 14.9kW met de Zappi en 2015 Renault Zoe. Lekker vlot vind ik.henkna schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:51:
Halen de meeste forum gebruikers de beloofde laadsnelheid van hun lader? Ik heb sinds vandaag een Zappi .
Deze kan mijn Peugeot e208 met 11kw opladen. Momenteel gaat mijn snelheid niet hoger dan 9,8kw.
Nu moet ik natuurlijk een elektricien gaan regelen, want zelf heb ik er totaal geen verstand van. Ik heb dus ook geen verstand van de kosten en wat ik er eventueel zelf aan moet/kan doen? Ik kan hem waarschijnlijk wel open maken en alvast aan de muur monteren. Maar heeft dat zin?
De wallbox moet uiteindelijk in mijn garagebox komen te hangen, direct naast de eigen 3x25a meterkast. Er hoeft dan dus niks gegraven te worden, of door muren geboord te worden. Er is alleen een garagedeuropener aangesloten en een stopcontact waar ik de auto mee oplaad, maar die is straks niet meer nodig!
Rokil
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Bij mij thuis is een laadpaal geen optie helaas. Appartement gehuurd en in de gemeenschappelijke garage kan alleen een persoonlijke laadpaal komen. Stroom gaat via een factuur op mijn stroomrekening alleen mijn werkgever gaat hier niet in mee.
[ Voor 6% gewijzigd door C6DL op 03-03-2022 22:09 ]
Afhankelijk van auto, kilometers per dag, aantal palen in de buurt, bezetting van de palen etc etc. Ervaring gaat van prima tot niet te doen afhankelijk van bovenstaande.C6DL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:47:
Zijn er mensen die geen laadpaal thuis hebben en alleen onderweg of op bestemming opladen? Werkt dit een beetje in de praktijk?
Bij mij thuis is een laadgeen geen optie helaas. Appartement gehuurd en in de gemeenschappelijke garage kan alleen een persoonlijke laadpaal komen. Stroom gaat via een factuur op mijn stroomrekening alleen mijn werkgever gaat hier niet in mee.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Excuus.Inspired schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:52:
[...]
Afhankelijk van auto, kilometers per dag, aantal palen in de buurt, bezetting van de palen etc etc. Ervaring gaat van prima tot niet te doen afhankelijk van bovenstaande.
Ik rij ongeveer max 100km per dag
Geen publieke laadpalen in de buurt. 5km plus.
Auto zal een Audi Q4 worden afhankelijk van bovenstaande 😉
35? 40? Als je op bestemming kan laden bv zou het prima kunnen. Als dat niet kan moet je al om de twee/drie dagen snelladen. Zou mijn voorkeur niet hebben. Maar alles kan.C6DL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:54:
[...]
Excuus.
Maar er kan dan toch een paal met backend komen? Jij betaald de stroom aan de verhuurder en je krijgt de kosten weer via de laadpaalboer terug. Paal is 100x relaxter. Helemaal met publieke paal op die afstand.
[ Voor 18% gewijzigd door Inspired op 03-03-2022 21:59 ]
Ik zit niet in die situatie, maar lijkt mij goed te doen.C6DL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:47:
Zijn er mensen die geen laadpaal thuis hebben en alleen onderweg of op bestemming opladen? Werkt dit een beetje in de praktijk?
Bij mij thuis is een laadgeen geen optie helaas. Appartement gehuurd en in de gemeenschappelijke garage kan alleen een persoonlijke laadpaal komen. Stroom gaat via een factuur op mijn stroomrekening alleen mijn werkgever gaat hier niet in mee.
Als je, zoals je in aanvullend bericht aangeeft max 100km per dag rijdt en een audi Q4(-40) kiest, dan is één keer per week vol al voldoende. 100km/dag is ongeveer 1,5u rijden. Dat betekent dat je ongeveer 22,5u stilstaat. En als je daarvan ca. 2u aan een 11kW paal kunt staan dan is het verbruik van die dag er ook al weer bij geladen.
Als je uitgaat van "stilstaan is laden" (althans overal waar dat kan) dan zal je zelden een snellader nodig hebben (in NL). De snelladers zijn je noodoplossing en staan inmiddels in NL om de paar km. Je hoeft ook dan niet lang daar te staan, je laadt niet van leeg naar vol maar net genoeg voor wat je nodig hebt voor je volgende (eind)bestemming met laadmogelijkheid, vaak zal 5-10 minuten snelladen daarvoor genoeg zijn.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Wat bedoel je met een paal met backend?Inspired schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:57:
[...]
35? 40? Als je op bestemming kan laden bv zou het prima kunnen. Als dat niet kan moet je al om de twee/drie dagen snelladen. Zou mijn voorkeur niet hebben. Maar alles kan.
Maar er kan dan toch een paal met backend komen? Jij betaald de stroom aan de verhuurder en je krijgt de kosten weer via de laadpaalboer terug. Paal is 100x relaxter. Helemaal met publieke paal op die afstand.
Mijn werkgever wilt in ieder geval geen losse facturen ontvangen van iedereen. Idealiter zou ik dus een paal in mijn garage willen krijgen die gewoon met een pasje werkt, en mijn werkgever dus de laadkosten gaat krijgen.
Alleen dit heb ik helaas niet voor het zeggen omdat mijn verhuurder Vesteda een partij zal inschakelen om de paal te plaatsen. Vervolgens wordt de paal op de gemeenschappelijke ruimte aangesloten en krijg ik een eigen meter.
Kortom, ik loop een beetje vast en ben aan het kijken of het ook zonder laadpaal kan
[ Voor 4% gewijzigd door C6DL op 03-03-2022 22:10 ]
Ik heb dus een 3x25A aansluiting tot mijn beschikking voor de wallbox. Geen loadbalancing nodig en er is ook geen internet aanwezig om via wifi de app te kunnen bedienen. Ik heb begrepen dat een bluetooth verbinding voldoende is om de wallbox in te stellen. Wil namelijk alleen laden in de daluren.
Maar goed : wat zou een redelijke prijs zijn om dit aan te sluiten? Ik heb een beetje gelezen dat sommige laadpalen een extra aardlekschakelaar type B (ofzo) nodig hebben en dat er in mijn geval een 5 aderige kabel van 1,5 meter nodig is.
Rokil
En als er geen publieke paal in de buurt is dan kun je die gewoon aanvragen. Lijkt mij 100% slaagkans als er nu nog geen publieke paal in de nabijheid is. Meestal hanteren gemeenten een max loopafstand van paar honderd meter.C6DL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:54:
[...]
Excuus.
Serieus?C6DL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:54:
[...]
[...]
Hier richting Leiden kom ik denk ik wel tegen de 1000 aan binnen 5km? Ieder bolletje staat voor gemiddeld 4 laadplekken (meestal 2 palen met ieder twee aansluitingen). Daarbij ook een laadplein met Tesla Superchargers en meerdere andere snelladers.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w5fGiWScyXB9PNE89Ca7nNfS.jpg?f=user_large)
Binnen een straal van 500 meter van mijn huis tel ik 50 laadplekken. En over drie weken wordt m'n eigen laadpunt geïnstalleerd in m'n drive-in
[ Voor 10% gewijzigd door Pinobigbird op 03-03-2022 22:22 ]
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Als je geïnteresseerd bent in een offerte mag je me een pb sturen.rokil schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:09:
@timovd Mijn garagebox heeft een eigen meter/aansluiting. Hij ligt namelijk 30 meter van mijn woning en de gemeente gaf geen toestemming om onder het trottoir een kabel in te (laten) graven, maar omdat ik dus een eigen parkeermogelijkheid heb, mocht ik ook geen openbare laadpaal aanvragen.
Ik heb dus een 3x25A aansluiting tot mijn beschikking voor de wallbox. Geen loadbalancing nodig en er is ook geen internet aanwezig om via wifi de app te kunnen bedienen. Ik heb begrepen dat een bluetooth verbinding voldoende is om de wallbox in te stellen. Wil namelijk alleen laden in de daluren.
Maar goed : wat zou een redelijke prijs zijn om dit aan te sluiten? Ik heb een beetje gelezen dat sommige laadpalen een extra aardlekschakelaar type B (ofzo) nodig hebben en dat er in mijn geval een 5 aderige kabel van 1,5 meter nodig is.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Niet als je een eigen parkeerplek hebt. Tenminste, dat is hiet het geval.eltron schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:10:
[...]
En als er geen publieke paal in de buurt is dan kun je die gewoon aanvragen. Lijkt mij 100% slaagkans als er nu nog geen publieke paal in de nabijheid is. Meestal hanteren gemeenten een max loopafstand van paar honderd meter.
500km met een 40? Volgend ev db in milde winter geen 300km op de snelweg. Dat is van 100 naar 0. Dus op dag drie halverwege zul je moeten laden.eltron schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:07:
[...]
Ik zit niet in die situatie, maar lijkt mij goed te doen.
Als je, zoals je in aanvullend bericht aangeeft max 100km per dag rijdt en een audi Q4(-40) kiest, dan is één keer per week vol al voldoende. 100km/dag is ongeveer 1,5u rijden. Dat betekent dat je ongeveer 22,5u stilstaat. En als je daarvan ca. 2u aan een 11kW paal kunt staan dan is het verbruik van die dag er ook al weer bij geladen.
Als je uitgaat van "stilstaan is laden" (althans overal waar dat kan) dan zal je zelden een snellader nodig hebben (in NL). De snelladers zijn je noodoplossing en staan inmiddels in NL om de paar km. Je hoeft ook dan niet lang daar te staan, je laadt niet van leeg naar vol maar net genoeg voor wat je nodig hebt voor je volgende (eind)bestemming met laadmogelijkheid, vaak zal 5-10 minuten snelladen daarvoor genoeg zijn.
Blijkbaar wat verschillend.Inspired schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:15:
[...]
Niet als je een eigen parkeerplek hebt. Tenminste, dat is hiet het geval.
In mijn geval heb ik meerdere parkeerplekken op eigen oprit en eigen laadpaal.
Toch ook publiek aangevraagd en nu 4 laadplekken voor de deur (binnen 100meter). De eerste (2) was er al
en is binnen 50 meter de volgende (2) heb ik aangevraagd omdat er teveel bezetting was op de eerste paal. Die tweede staat nu op 75 meter
[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 03-03-2022 22:21 ]
Ik zou echt nog eens proberen te achterhalen welke paal ze plaatsten en of je een keuze hebt. Neem aan dat je de paal ook moet betalen? Laat ze een offerte maken. En heeft iemand anders in het complex nog geen paal?C6DL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:08:
[...]
Wat bedoel je met een paal met backend?
Mijn werkgever wilt in ieder geval geen losse facturen ontvangen van iedereen. Idealiter zou ik dus een paal in mijn garage willen krijgen die gewoon met een pasje werkt, en mijn werkgever dus de laadkosten gaat krijgen.
Alleen dit heb ik helaas niet voor het zeggen omdat mijn verhuurder Vesteda een partij zal inschakelen om de paal te plaatsen. Vervolgens wordt de paal op de gemeenschappelijke ruimte aangesloten en krijg ik een eigen meter.
Kortom, ik loop een beetje vast en ben aan het kijken of het ook zonder laadpaal kan
EV-database gaat uit van gemiddeld 405km praktijkgebruik (WLTP 447km). Als je dan max 100km per dag rijd ga ik er van uit dat je dus de meeste dagen wat over hebt en gemiddeld rond die ruim 400km per week uit komt.Inspired schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:17:
[...]
500km met een 40? Volgend ev db in milde winter geen 300km op de snelweg. Dat is van 100 naar 0. Dus op dag drie halverwege zul je moeten laden.
In elk geval zal die max 100km nooit alleen snelweg zijn.
Correct. Er staan enkele tesla's. Die gaan dus via hun eigen woning en krijgen eens per jaar een seperate factuur.Inspired schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:20:
[...]
Ik zou echt nog eens proberen te achterhalen welke paal ze plaatsten en of je een keuze hebt. Neem aan dat je de paal ook moet betalen? Laat ze een offerte maken. En heeft iemand anders in het complex nog geen paal?
Ik moet inderdaad zelf de paal betalen.
Ik zal morgen eens verder informeren of ik überhaupt een keuze heb.
Misschien een domme vraag, maar hoe heet het type paal die met een pasje werkt?
Ik kan me overigens voorstellen dat ze deze niet willen plaatsen. Immers is mijn parkeerplek persoonlijk. Waarom zouden ze dan een paal met pas plaatsen.
Ik ga morgen wel even verder rond bellen
Maak anders eens een foto van zo’n paal. Kunnen we zien wat het is.C6DL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:23:
[...]
Correct. Er staan enkele tesla's. Die gaan dus via hun eigen woning en krijgen eens per jaar een seperate factuur.
Ik moet inderdaad zelf de paal betalen.
Ik zal morgen eens verder informeren of ik überhaupt een keuze heb.
Misschien een domme vraag, maar hoe heet het type paal die met een pasje werkt?
Ik kan me overigens voorstellen dat ze deze niet willen plaatsen. Immers is mijn parkeerplek persoonlijk. Waarom zouden ze dan een paal met pas plaatsen.
Ik ga morgen wel even verder rond bellen
Mijn buurvrouw heeft letterlijk een 1 fase stopcontact wat er nog zat van een oude bewoner. Dit is trouwens het max haalbare, ook bij nieuwe punten.Inspired schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:24:
[...]
Maak anders eens een foto van zo’n paal. Kunnen we zien wat het is.
Opzich geen probleem voor mij. Maar het is wel redelijk karrig
En die 405 is van 100 naar 0. Zonder eigen paal ga je dat nooit zo kunnen timen. Maar goed. Gaat wat offtopic hier. 5 dagen gemiddeld 100km rijden ga je met een Q4-40 niet halen. Zie ook Q4 topic. Die moeten moeite om onder de 20kWh per 100km te komen in deze milde winter.eltron schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:23:
[...]
EV-database gaat uit van gemiddeld 405km praktijkgebruik (WLTP 447km). Als je dan max 100km per dag rijd ga ik er van uit dat je dus de meeste dagen wat over hebt en gemiddeld rond die ruim 400km per week uit komt.
In elk geval zal die max 100km nooit alleen snelweg zijn.
De Plus heeft ingebouwde DC-lekdetectie, dus een simpele aardlekautomaat voldoet. Kun je met meer dan 3x16A laden (welke auto)? Anders kijken voor een 16A 3f alamat. Dat mag op zo'n korte afstand op 2,5mm², maar ik zou een dikkere kabel nemen. Ook op de Wallbox stelt het aansluiten niet veel voor. Het plastic vind ik alleen vrij fragiel.rokil schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:09:
@timovd Mijn garagebox heeft een eigen meter/aansluiting. Hij ligt namelijk 30 meter van mijn woning en de gemeente gaf geen toestemming om onder het trottoir een kabel in te (laten) graven, maar omdat ik dus een eigen parkeermogelijkheid heb, mocht ik ook geen openbare laadpaal aanvragen.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Als ze een kabel kunnen leggen kan de lm er wel een paal op laten zetten. Dan kun je met de laadpas laden en krijg je die kosten terug en is de WG blij. 1F kan met 100km per dag prima.C6DL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:26:
[...]
Mijn buurvrouw heeft letterlijk een 1 fase stopcontact wat er nog zat van een oude bewoner. Dit is trouwens het max haalbare, ook bij nieuwe punten.
Opzich geen probleem voor mij. Maar het is wel redelijk karrig
Eigen paal in jouw situatie is verschil tussen met een smile in een BEV rijden of hem als last zien.
Rokil
max 100km/dag is even voor het gemak dus gemiddeld 75km/dag. Je komt dan uit op 375km in 5 dagen en dat zou te doen moeten zijn, zelfs met de Q4-40Inspired schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 22:28:
[...]
En die 405 is van 100 naar 0. Zonder eigen paal ga je dat nooit zo kunnen timen. Maar goed. Gaat wat offtopic hier. 5 dagen gemiddeld 100km rijden ga je met een Q4-40 niet halen. Zie ook Q4 topic. Die moeten moeite om onder de 20kWh per 100km te komen in deze milde winter.
Heb je een loadbalancer? Ik heb een Zappi V2 @ 1x32A (met 1x40A hoofdaansluiting) icm Tesla M3 en haal gemiddeld 24-28A, met uitschieters naar 32A / 7 kW. Maar vermoed dat de oorzaak van de schommelingen de loadbalancer is.henkna schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:51:
Halen de meeste forum gebruikers de beloofde laadsnelheid van hun lader? Ik heb sinds vandaag een Zappi .
Deze kan mijn Peugeot e208 met 11kw opladen. Momenteel gaat mijn snelheid niet hoger dan 9,8kw.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ze zijn los her en der nog te bestellen, maar vaak niet vast in/aan een laadpaal/wallbox.
Is er een reden voor dat je ze weinig ziet?
Geen direct antwoord op je vraag maar ik heb zelf dit ding besteld om te zorgen dat mijn laadkabel nooit op de grond ligt https://www.evcablehook.com/ivarv schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:27:
In het verleden heb ik wel eens een type 2 spiraalkabel gezien, nu kom je die nergens meer tegen. Het lijkt mij juist handig, ligt er niet altijd 5 meter snoer over de stoep te dweilen.
Ze zijn los her en der nog te bestellen, maar vaak niet vast in/aan een laadpaal/wallbox.
Is er een reden voor dat je ze weinig ziet?
:strip_exif()/f/image/fqe7DkZu27uUJVNrXYhnL6vh.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar bij een vaste kabel kan je wat je niet nodig hebt toch sowieso opgerold om je laadpunt laten zitten?
Voor zover ik weet kan die lader dat niet, op hun website zeggen ze ook dat je 1380W per fase over moet hebben in de Full Green stand.Gentle_Jan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:04:
Ik heb een Wallbo Copper SB laten installeren. 3 Fase 16A aansluiting. Deze keuze had ik gemaakt omdat hij ook slim met zonne energie kon omgaan. Nu loop ik alleen tegen het volgende aan. Ik wilde de Full green stand gebruiken. Hierbij gaat hij dus alleen maar laden als er er voldoende teruglevering is van stroom.. echter is 1x6A niet voldoende, maar hij verwacht nu ook minimaal 3x6A (4200 W) als mijn zonnepanelen lekker vol staan terug te leveren kom ik uit op ongeveer 3000-3600 W. Weet iemand of dat ding dan niet kan terug schakelen naar 1 fase en lekke rmijn auto groen gaat laden vanaf zeg 1400W teruglevering en hoger....
Een Zappi kan dat wel. En Alfen kan dat schakelen ook maar daar zul je dan wel weer zelf met modbus aan de slag moeten om überhaupt puur op overschot laden te implementeren.
Heb je evt de link waar dit op de website staat. Dan wordt het daarna maar eens tijd om een RFC in te dienen bij wallbox om omschakeling naar 1 fase te ondersteunen zodat ik ook met een surplus van 1480W al kan starten
thanks
https://support.wallbox.c...tivate-and-use-eco-smart/Gentle_Jan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:46:
Das niet tof te horen. Heb zelfs een zappi in overweging gehad, maar ivm verrekeing met mijn werkgever en een rfid laadpas was die afgevallen. Ik had wel naar dit soort info gezocht maar kon er niet zo snel iets over vinden.
Heb je evt de link waar dit op de website staat. Dan wordt het daarna maar eens tijd om een RFC in te dienen bij wallbox om omschakeling naar 1 fase te ondersteunen zodat ik ook met een surplus van 1480W al kan starten
thanks
En dan onder punt 3, het is trouwens 1380W per fase (foutje van mij in mijn vorige post, 6 x 230 uiteraard)
De wallbox zal dat niet kunnen omdat die geen relais aan boord heeft per fase. Dus dan kan hij nooit per fase schakelen.. is dus niet softwarematig te maken.Gentle_Jan schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:46:
Das niet tof te horen. Heb zelfs een zappi in overweging gehad, maar ivm verrekeing met mijn werkgever en een rfid laadpas was die afgevallen. Ik had wel naar dit soort info gezocht maar kon er niet zo snel iets over vinden.
thanks
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Dat vraag ik mij af, als je de binnenzijde van een Wallbox Pulsar ziet, lijkt het er op dat het separate relais zijn. Maar ik ben geen expert..Makrolon schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:59:
[...]
De wallbox zal dat niet kunnen omdat die geen relais aan boord heeft per fase. Dus dan kan hij nooit per fase schakelen.. is dus niet softwarematig te maken.
(Is hier ook eerder voorbij gekomen)
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Het maakt toch helemaal niets uit in ons geval wanneer ik laad? Want de salderingsregeling streept toch gewoon alles weg tegen elkaar?
Als je alleen puur op zonnestroomoverschot laadt maakt het niet uit. Als je op het net laadt of op een mix van zonnestroomoverschot natuurlijk wel. Dan kun je beter tijdens de daluren laden.aschja schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:05:
Ik had vandaag een discussie met een collega over het laden qua tijdstip. Wij hebben zonnepanelen. En een dal en piek tarief voor de elektriciteit.
Het maakt toch helemaal niets uit in ons geval wanneer ik laad? Want de salderingsregeling streept toch gewoon alles weg tegen elkaar?
KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase
Heb er vandaag nog een opgehangen maar niet op gelet. Zal er bij de volgende eens op letten.JanHenk schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:41:
[...]
Dat vraag ik mij af, als je de binnenzijde van een Wallbox Pulsar ziet, lijkt het er op dat het separate relais zijn. Maar ik ben geen expert..
(Is hier ook eerder voorbij gekomen)
Maar dat begrijp ik dus niet echt. Stel ik lever 10kWh terug aan het net overdag. En ik laad in de avond tussen 22-00 ook 10kWh. Dan is het toch gewoon salderen op 0? Dan maakt dat piek of dal tarief toch niet uit?DonJuape schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:41:
[...]
Als je alleen puur op zonnestroomoverschot laadt maakt het niet uit. Als je op het net laadt of op een mix van zonnestroomoverschot natuurlijk wel. Dan kun je beter tijdens de daluren laden.
Het is niet bij alle energieleveranciers zo geregeld, in sommige gevallen wordt er per "tarief" gesaldeerd.aschja schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:49:
[...]
Maar dat begrijp ik dus niet echt. Stel ik lever 10kWh terug aan het net overdag. En ik laad in de avond tussen 22-00 ook 10kWh. Dan is het toch gewoon salderen op 0? Dan maakt dat piek of dal tarief toch niet uit?
In dat geval kan het dus interessant zijn om soms ook in piektarief te laden om daar het overschot ook te verbruiken wat anders uitbetaald zou worden (tegen een laag tarief) omdat er niks meer te salderen valt.
Precies. Ik ging er van uit dat @aschja tijdens piekuren tegen piektarief teruglevert en tijdens daluren tegen daltarief teruglevert (in geval van zonnestroomoverschot is dat dus alleen in het weekend overdag).VW-Bart schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:02:
[...]
Het is niet bij alle energieleveranciers zo geregeld, in sommige gevallen wordt er per "tarief" gesaldeerd.
In dat geval kan het dus interessant zijn om soms ook in piektarief te laden om daar het overschot ook te verbruiken wat anders uitbetaald zou worden (tegen een laag tarief) omdat er niks meer te salderen valt.
https://www.vastelastenbo...g-per-energieleverancier/
Volgens mij niet meer actueel maar dat Greenchoice per telwerk saldeert klopt. De terugleververgoeding is bij Greenchoice 8ct tot 2000kWh. Let wel, deze terugleververgoeding is alleen van belang als je over het jaar gezien meer teruglevert dan dat je verbruikt.VW-Bart schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:47:
Hier staat een overzicht van leveranciers, ik weet overigens niet of het nog courant is maar geeft wel aan dat de meeste leveranciers het per telwerk doen. (Waarbij Greenchoice nog de beste vergoeding geeft)
https://www.vastelastenbo...g-per-energieleverancier/
GC is op dit moments zelfs een van de minst betalende met terugleveren. Engie doet bijv. al 39 cent, er zijn bedrijven die daar zelfs nog fors overheen gaan.
Ik lever fors over, de 8 cent van GC was voor mij de reden om over te stappen.
Engie 39 cent terugleververgoeding?blue eyes schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:07:
Die 8 cent is exclusief BTW dacht ik.
GC is op dit moments zelfs een van de minst betalende met terugleveren. Engie doet bijv. al 39 cent, er zijn bedrijven die daar zelfs nog fors overheen gaan.
Ik lever fors over, de 8 cent van GC was voor mij de reden om over te stappen.
Mijn hoog tarief is (variabel) nu 25 cent, laag ca. 20 cent.
Kan en zal wel spoedig aangepast worden, maar 39 cent teruglever vergoeding?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Engie rekent het kale leveringstarief voor teruglevering (dus voor wat je over het jaar gezien meer teruglevert dan dat je afneemt). Lijkt mij ook sterk dat dat 39 cent is.EVfan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:39:
[...]
Engie 39 cent terugleververgoeding?
Mijn hoog tarief is (variabel) nu 25 cent, laag ca. 20 cent.
Kan en zal wel spoedig aangepast worden, maar 39 cent teruglever vergoeding?
Ik betaal 65, en ontvang 39 cent.
De prijzen zijn fors verhoogd, omdat ik overproduceer en er salderen is heb ik alleen naar de teruglever prijs gekeken. Wat ik moet betalen interesseert mij in huidige omstandigheden niet (zolang er salderen is, ik overproduceer).
Net even gekeken op Gaslicht: Bij Oxxio, Delta, 50-55 cent.... Afname prijs 75-80cent.
[ Voor 17% gewijzigd door blue eyes op 05-03-2022 14:36 ]
Ik maak graag gebruik van load balancing. Zoals ik het begrijp moet ik daarvoor een aparte netwerkkabel leggen. De lengte is ongeveer 60 meter. Maar ik wil ook graag een laadpunt aan de voorkant van het huis, ca. 5 meter kabel.
Kan ik überhaupt twee laadpalen aan load balancing laten doen? En begrijp ik het goed dat een Zappi geen netwerkkabel nodig heeft voor load balancing?
Volgens mij zijn er wel mogelijkheden om twee palen samen te laten loadbalancen, je hebt dan waarschijnlijk twee palen nodig van zelfde merk die dat ondersteunen, de een moet dan als "master" worden ingesteld, de ander als "slave". Is even puzzelen welk merk/type dat ondersteunt.saviour schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:01:
Binnenkort moet ik een stroomkabel aanleggen voor onze nieuwe schuur. Dan wil ik meteen rekening houden met een eventueel laadpunt in de toekomst. Dus ik leg er een ymvk-as 4x6 kavel bij.
Ik maak graag gebruik van load balancing. Zoals ik het begrijp moet ik daarvoor een aparte netwerkkabel leggen. De lengte is ongeveer 60 meter. Maar ik wil ook graag een laadpunt aan de voorkant van het huis, ca. 5 meter kabel.
Kan ik überhaupt twee laadpalen aan load balancing laten doen? En begrijp ik het goed dat een Zappi geen netwerkkabel nodig heeft voor load balancing?
Anders kun je ook altijd één van beide palen op laag niveau zetten en met de andere loadbalancen. Feitelijk bereik je hetzelfde als je voor één van beide een stopcontact met granny gebruikt.
De Zappi ondersteunt inderdaad draadloos loadbalancen, met de extra harvi module.
maximale afstand is ca.100m en dan moet er niet teveel gewapend beton of andere beperkingen tussen zitten.
20 meter, 100 meter is bedraad.eltron schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:29:
[...]
Volgens mij zijn er wel mogelijkheden om twee palen samen te laten loadbalancen, je hebt dan waarschijnlijk twee palen nodig van zelfde merk die dat ondersteunen, de een moet dan als "master" worden ingesteld, de ander als "slave". Is even puzzelen welk merk/type dat ondersteunt.
Anders kun je ook altijd één van beide palen op laag niveau zetten en met de andere loadbalancen. Feitelijk bereik je hetzelfde als je voor één van beide een stopcontact met granny gebruikt.
De Zappi ondersteunt inderdaad draadloos loadbalancen, met de extra harvi module.
maximale afstand is ca.100m en dan moet er niet teveel gewapend beton of andere beperkingen tussen zitten.
Als je ze beide samen wil laten werken kom je denk ik op een easee uit. Die loadbalanced draadloos via internet, dus de onderlinge afstand is dan geen probleem.saviour schreef op zondag 6 maart 2022 @ 07:01:
Binnenkort moet ik een stroomkabel aanleggen voor onze nieuwe schuur. Dan wil ik meteen rekening houden met een eventueel laadpunt in de toekomst. Dus ik leg er een ymvk-as 4x6 kavel bij.
De zappi communiceert onderling draadloos en dat ga je denk ik met die afstand niet redden denk ik.
Volgens GC doen ze sinds juni 2020 wel salderen met de som van de telwerken https://www.greenchoice.n...teruglevering-2020-06.pdfDonJuape schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:04:
[...]
Volgens mij niet meer actueel maar dat Greenchoice per telwerk saldeert klopt. De terugleververgoeding is bij Greenchoice 8ct tot 2000kWh. Let wel, deze terugleververgoeding is alleen van belang als je over het jaar gezien meer teruglevert dan dat je verbruikt.
Engineering
Die afstand draadloos zou ik inderdaad niet op gokken.Makrolon schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:48:
[...]
Als je ze beide samen wil laten werken kom je denk ik op een easee uit. Die loadbalanced draadloos via internet, dus de onderlinge afstand is dan geen probleem.
De zappi communiceert onderling draadloos en dat ga je denk ik met die afstand niet redden denk ik.
Alfen is ook een goede optie in dit geval en dan met de SCN (Smart Charging Network) licentie. Dan worden de laadpunten onderling gewoon gekoppeld via een UTP kabel (eventueel zelfs via je thuisnetwerk, is gewoon TCP/IP). En de master heeft daarbij dan als eenvoudigste / goedkoopste optie een P1 koppeling nodig maar ook dat zou je nog kunnen vervangen door een ondersteunde modbus meter waarna dat ook via het netwerk gaat, alleen die meters zijn wel prijzig dus dat zou ik alleen doen als een P1 koppeling echt geen optie is.
Er komt 3x 25A mijn huis binnen. Die gaat naar een slimme meter en dan naar een 3-fase hoofdschakelaar 63A. Vanaf de hoofdschakelaar wordt het onderverdeeld naar:
Fase 1: Aardlekschakelaar 40A naar 4x 16A automaat
Fase 2: Aardlekschakelaar 40A naar 4x 16A automaat
Fase 3: Aardlekschakelaar 16A naar zonnepanelen 2920W
Ik ben van plan een Tesla model Y en een TWC gen. 3 te kopen. In de TWC gen.3 zit een ingebouwde aardlekautomaat Type A DC 6mA. Mijn idee is nu om naast de bestaande groepenkast een klein groepenkastje te plaatsen voor de TWC.
Ik wil dan vanaf de 3-fase hoofdschakelaar naar een krachtgroep B 20A 3P + N, dan naar een 3-fase KWH meter en dan naar een aardlekschakelaar 4P 40A 30 mA. De bekabeling wordt 7 meter 4mm2. Ik ga hoofdzakelijk 's nachts laden met 3x 13A maar het kan een keer voorkomen dat ik met 3x 16A ga laden.
Mijn vragen:
- Is het verstandig (als ik met 3x 16A ga laden) om een krachtgroep 20A (ipv 16A) te nemen ivm. warmteontwikkeling?
- Is de volgorde van aansluiten nog belangrijk? (krachtgroep --> KWH meter --> aardlekschakelaar)
- Zijn de componenten juist of heb ik iets heel anders nodig?
Klopt, maar alleen als je op beide of op een van beide telwerken netto teruglevert. Is dat niet het geval dan wordt er gewoon per telwerk gesaldeerd.Tupolev schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:12:
[...]
Volgens GC doen ze sinds juni 2020 wel salderen met de som van de telwerken https://www.greenchoice.n...teruglevering-2020-06.pdf
Exact. @mafri020 Je hebt dus ruimte nodig voor een 3-fase B16 aardlekautomaat en een 3-fase kWh meter. Als daar nog ruimte voor is in je bestaande meterkast-kast dan heb je geen extra kastje nodig en is aansluiten minder werk (wel iets meer gepruts i.v.m. beperkte ruimte misschien).ik222 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:39:
@mafri020 Je hebt geen losse aardlekschakelaar nodig, je kunt gewoon een 3-fase aardlekautomaat B16 gebruiken. Dat is feitelijk een 3-fase groep met aardlekschakelaar ingebouwd.
B20 heb je niet nodig als je met maximaal 16A gaat laden.
Daar heb ik ook aan gedacht maar een aardlekautomaat is volgens mij niet nodig omdat er al een aardlekautomaat in de TWC zit en die is ook ruim 2x zo duur als een aardlekschakelaar.
De krachtgroep had ik bedacht om de boel te beschermen tegen kortsluiting en om de laadpaal apart stroomloos te kunnen maken.
Er zit geen aardlekautomaat (=Type A aardlekschakelaar plus zekeringsautomaat) in de TWC, wel een Type B aardlekschakelaar. Je hebt dus nog een Type A aardlekschakelaar plus 16A zekering nodig in de meterkast. Dat is dan het handigst met een 3 fase aardlekautomaat (en daarmee kun je de laadpaal ook apart stroomloos maken). Maar misschine begrijp ik je verkeerd.mafri020 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:00:
@ik222 en @DonJuape
Daar heb ik ook aan gedacht maar een aardlekautomaat is volgens mij niet nodig omdat er al een aardlekautomaat in de TWC zit en die is ook ruim 2x zo duur als een aardlekschakelaar.
De krachtgroep had ik bedacht om de boel te beschermen tegen kortsluiting en om de laadpaal apart stroomloos te kunnen maken.
Nee de TWC v3 heeft ingebouwde DC lek detectie, daardoor heb je geen Type B aardlekschakelaar nodig.mafri020 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:00:
@ik222 en @DonJuape
Wat je echter wel nog steeds nodig hebt is een installatieautomaat (om de paal af te zekeren) en een normale type A aardlekschakelaar. Een Aardlekautomaat combineert ook puur die twee zaken. Los mag ook maar dat kost meer ruimte en is naar mijn mening minder overzichtelijk.
Een aardlekautomaat zit niet in TWC gen.2 maar wél in de TWC gen.3
Ik heb dus geen 3 fase aardlekautomaat nodig maar wel een Type A aardlekschakelaar volgens mij.
@ik222
We zijn het eens over de aardlekschakelaar type A, de installatieautomaat waar je het over hebt is toch een krachtgroep?
Ik zit hier aan te denken:
https://www.laadpaal24.nl/EMAT-krachtgroep-B-16A-3PN
https://www.laadpaal24.nl/emat-aardlekschakelaar-4p-40a-30ma
[ Voor 19% gewijzigd door mafri020 op 06-03-2022 10:26 ]
Zoals @ik222 en ik aangeven is een aardlekautomaat een combinatie van een Type A aardlekschakelaar en een zekering. Dit zit niet in de TWC (ook niet in de Gen3). De TWC Gen 3 heeft wel een Type B aardlekschakelaar intern (= DC lekstroomdetectie) (de Gen1 en Gen2 hebben ook dat niet).mafri020 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:24:
@DonJuape
Een aardlekautomaat zit niet in TWC gen.2 maar wél in de TWC gen.3
Ik heb dus geen 3 fase aardlekautomaat nodig maar wel een Type A aardlekschakelaar volgens mij.
Je hebt al een dergelijke aardlekautomaat voor 72,60: https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-30ma-2015b16/
Eentje van Eaton is wat duurder: https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html
[ Voor 20% gewijzigd door DonJuape op 06-03-2022 10:35 ]
Aardlekautomaat
De Wall Connector heeft een ingebouwde aardlekautomaat Type A + DC 6mA. Het voordeel van deze bescherming is dat aardlekautomaten van Type B niet nodig zijn bij het installeren van Gen 3 Wall Connectors. Raadpleeg de lokale regelgeving voor het vereiste type stroomonderbreker.
AC-aardfoutonderbreking detecteert automatisch een mismatch van wisselstroom tussen stroomgeleiders die zou aangeven dat er stroom vloeit door de aardgeleider. De AC-foutbeveiliging wordt geactiveerd bij 20 mA. DC-aardfoutonderbreking detecteert automatisch DC-lek via aarde. De DC-foutbeveiliging wordt geactiveerd bij 6 mA.
Gebruikersinteractie zoals drukken op de kabelknop of het loskoppelen van het voertuig is vereist om deze fout te verhelpen. Als de storing aanhoudt, raadpleeg dan een elektricien om de voeding te laten controleren.
Dus hoezo zit die niet in de TWC? Het staat er toch of begrijp ik het verkeerd?
Mijn fout, ik wist niet dat er ook een Type A aardlek ingebouwd zat in de TWC.mafri020 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:35:
Ik waardeer jullie hulp zeer en misschien begrijp ik het verkeerd maar dit staat er in de manual van de TWC gen.3:
Aardlekautomaat
De Wall Connector heeft een ingebouwde aardlekautomaat Type A + DC 6mA. Het voordeel van deze bescherming is dat aardlekautomaten van Type B niet nodig zijn bij het installeren van Gen 3 Wall Connectors. Raadpleeg de lokale regelgeving voor het vereiste type stroomonderbreker.
AC-aardfoutonderbreking detecteert automatisch een mismatch van wisselstroom tussen stroomgeleiders die zou aangeven dat er stroom vloeit door de aardgeleider. De AC-foutbeveiliging wordt geactiveerd bij 20 mA. DC-aardfoutonderbreking detecteert automatisch DC-lek via aarde. De DC-foutbeveiliging wordt geactiveerd bij 6 mA.
Gebruikersinteractie zoals drukken op de kabelknop of het loskoppelen van het voertuig is vereist om deze fout te verhelpen. Als de storing aanhoudt, raadpleeg dan een elektricien om de voeding te laten controleren.
Ze gebruiken overigens de term "aardlekautomaat" en dat wordt gebruikt voor aardlek plus zekering maar ik heb de indruk dat die er niet in zit want dan zou ik willen weten hoeveel Ampere.
Anyway, dan heb je waarschijnlijk alleen een B16 zekeringsautomaat nodig inderdaad. Weet even niet hoe het zit met het doorsnijden van de kabel en de beveiliging daarvoor. @Makrolon ?
Je begrijpt het verkeerd, ja de TWC heeft een aardlekschakelaar ingebouwd met DC lekdetectie maar dan nog steeds schrijven installatierichtlijnen voor dat je in je meterkast alles achter een normale type A aardlek moet hebben zitten en uiteraard achter een installatieautomaat. Immers anders zou het circuit tussen meterkast en je TWC niet beschermd zijn.mafri020 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:35:
Ik waardeer jullie hulp zeer en misschien begrijp ik het verkeerd maar dit staat er in de manual van de TWC gen.3:
Aardlekautomaat
Je hebt dus in je meterkast hoe dan ook een aardlek type A + een installatieautomaat nodig. En de makkelijkste optie is dan een aardlekautomaat die beide combineert.
Zou de TWC geen DC lekdetectie hebben gehad dan had je aanvullend in je meterkast een type B aardlekschakelaar nodig gehad. Die zijn een stuk duurder en ook niet te combineren in een aardlekautomaat. Maar dat is dus niet nodig in jou geval.
@ik222 Precies, dat is ook wat ik de hele tijd beweer ook al praten we langs elkaar heen.
Een aardlekschakelaar type A (anders gaat de laadpaal niet eens werken) en een installatieautomaat (krachtgroep).
Die twee vervangen door een aardlekautomaat is ook een optie (ongeveer even duur) maar wat ik in gedachte had is net zo goed begrijp ik.
[ Voor 10% gewijzigd door mafri020 op 06-03-2022 10:55 ]
Ja dat klopt dat is net zo goed, alleen een aardlekautomaat bespaart ruimte en is daarmee gebruikelijker voor een laadpunt. Maar los kan uiteraard ook.mafri020 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:54:
@DonJuape Geeft niet, we zijn hier om van elkaar te leren.
@ik222 Precies, dat is ook wat ik de hele tijd beweer ook al praten we langs elkaar heen.
Een aardlekschakelaar type A (anders gaat de laadpaal niet eens werken) en een installatieautomaat (krachtgroep).
Die twee vervangen door een aardlekautomaat is ook een optie (ongeveer even duur) maar wat ik in gedachte had is net zo goed begrijp ik.
Laatste vraag; is het geen probleem om urenlang 16A door een 16A automaat te jagen? Kan je dan niet beter 20A of 25A nemen?
Dat is geen probleem en hij zal niet trippen. Zelfs bij een overbelasting kleiner dan een factor 1,14 mag hij nog niet trippen.mafri020 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:12:
Ruimte is geen probleem want het past niet meer in mijn groepenkast, dus ik moet wel een tweede groepenkast hebben en daarin heb ik ruimte genoeg.
Laatste vraag; is het geen probleem om urenlang 16A door een 16A automaat te jagen? Kan je dan niet beter 20A of 25A nemen?
In theorie zou het dan niet hoeven, want vast aangesloten toestel, je circuitweerstand moet dan wel laag genoeg zijn. Zodat als je een sluiting maakt tussen aarde en fase de zekering er snel genoeg uit klapt.DonJuape schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:44:
[...]
Mijn fout, ik wist niet dat er ook een Type A aardlek ingebouwd zat in de TWC.
Ze gebruiken overigens de term "aardlekautomaat" en dat wordt gebruikt voor aardlek plus zekering maar ik heb de indruk dat die er niet in zit want dan zou ik willen weten hoeveel Ampere.
Anyway, dan heb je waarschijnlijk alleen een B16 zekeringsautomaat nodig inderdaad. Weet even niet hoe het zit met het doorsnijden van de kabel en de beveiliging daarvoor. @Makrolon ?
Maar ik zou gewoon een aardlekautomaat toepassen in de meterkast. Dat zijn nou ook de kosten weer niet en je weet dan gewoon zeker dat t goed zit. Je hoeft ook niet te gaan meten met een dure installatietester dan.
Daar is ie voor gemaaktmafri020 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:12:
Ruimte is geen probleem want het past niet meer in mijn groepenkast, dus ik moet wel een tweede groepenkast hebben en daarin heb ik ruimte genoeg.
Ik zou persoonlijk voor de iets duurdere Eaton gaan (de rest in mijn meterkast is ook Eaton) maar misschien is dat onzin: https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.htmlmafri020 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:48:
Dan zou dit en een KWH meter dus goed zijn.
https://www.laadpaal24.nl...ekautomaat-B-16A-30ma-3PN
Bedankt voor jullie advies, hopelijk hebben andere mensen hier ook iets aan.
Ik heb vandaag alles aangesloten, en dat lijkt aardig te zijn gelukt. Ike heb twee vragen over:Impstoker schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:03:
[...]
Heb je de handleiding van de Zappi al doorgelezen? En de youtube filmpjes over de installatie bekeken? Als je dat een beetje kan volgen is het echt zo gedaan. Zeker als de kabels en zekeringautomaat er al zit.
Maar als je van de installatie handleiding en de filmpjes al onzeker wordt doe het dan niet.
De juiste settings enz is echt een kleine moeite. Ook dat haal je voor 90% uit de handleiding. 10% van tweakers of myenergi forum. Of je belt ze. Ze zijn super goed bereikbaar en direct bereid te helpen is mijn ervaring.
1. over het instellen van LB. In het instructie filmpje van myenergi wordt gesteld dat je dit bij een 3x25A aansluiting de Grid Limit moet instellen op 5.5kw. Echter zijn sinds het filmpje de menu's in updates iets aagepast vermoed ik, ik heb Grid limit wel gevonden, maar op een andere plek in het menu en daar word A(mpere) gevraagd. Dat is dan 25A neem ik aan, als in max 25A per fase?
2. App en hub. Volgens de App kan ik de S/N achterop de Hub vinden, die heb ik. En de Registration code op information screen 2. Dat zal dan vast op de Zappi zijn, echter kan ik in het menu inderdaad "information" terug vinden, maar op pagina 2 niet iets dat lijkt op een registratiecode. Het is wel gelukt de Hub te pairen, hij is zichtbaar onder de linked devices, maar er blijft wel een vraagteken achter staan (mijn aanname nu is dat die verdwijnt als hij gekoppeld is aan de app..). Hij is wel de update doorlopen met het aftellen na het pairen. Hoe kom ik aan de registratiecode?
1. CorrectRoper schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:46:
[...]
Ik heb vandaag alles aangesloten, en dat lijkt aardig te zijn gelukt. Ike heb twee vragen over:
1. over het instellen van LB. In het instructie filmpje van myenergi wordt gesteld dat je dit bij een 3x25A aansluiting de Grid Limit moet instellen op 5.5kw. Echter zijn sinds het filmpje de menu's in updates iets aagepast vermoed ik, ik heb Grid limit wel gevonden, maar op een andere plek in het menu en daar word A(mpere) gevraagd. Dat is dan 25A neem ik aan, als in max 25A per fase?
2. App en hub. Volgens de App kan ik de S/N achterop de Hub vinden, die heb ik. En de Registration code op information screen 2. Dat zal dan vast op de Zappi zijn, echter kan ik in het menu inderdaad "information" terug vinden, maar op pagina 2 niet iets dat lijkt op een registratiecode. Het is wel gelukt de Hub te pairen, hij is zichtbaar onder de linked devices, maar er blijft wel een vraagteken achter staan (mijn aanname nu is dat die verdwijnt als hij gekoppeld is aan de app..). Hij is wel de update doorlopen met het aftellen na het pairen. Hoe kom ik aan de registratiecode?
2. Dat weet ik niet meer. Ze hebben hier recent wel iets veranderd. De app kan nu "gewoon" met je myenergi account en niet meer met met iets dat je alleen door de helpdesk kunt laten resetten als het mis gaat.
De registration code staat onder "Information" in je Zappi: https://support.myenergi....-app-and-myaccount-portal
[ Voor 6% gewijzigd door DonJuape op 06-03-2022 17:09 ]
Sorry, ik twijfel toch weer. Ik wil het net gaan instellen, maar nu zie ik ook nog een grid max power, daar staat wel kW.
Als ik naar supply grid ga, kan ik kiezen uit device of network. Onder device heb ik grid max power, onder network heb ik grid limit.
Stel ik nu grid max power onder device in op 5,5kW, de grid limit onder network op 25A? of allebei?
Onder "Network" moet de grid limit op 25A voor de LB. De device limit moet gelijk zijn aan het aantal Amperes van de zekering voor je laadpaal in de meterkast. Met de power limits hoef je niks te doen.Roper schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:15:
[...]
Sorry, ik twijfel toch weer. Ik wil het net gaan instellen, maar nu zie ik ook nog een grid max power, daar staat wel kW.
Als ik naar supply grid ga, kan ik kiezen uit device of network. Onder device heb ik grid max power, onder network heb ik grid limit.
Stel ik nu grid max power onder device in op 5,5kW, de grid limit onder network op 25A? of allebei?
Welke firmware draait er op je Zappi? Volgens mij heb ik daar namelijk helemaal geen power limits in kW alleen device en grid limits in Ampere.
[ Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 06-03-2022 17:31 ]
Versie 3.162DonJuape schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:19:
[...]
Onder "Network" moet de grid limit op 25A voor de LB. De device limit moet gelijk zijn aan het aantal Amperes van de zekering voor je laadpaal in de meterkast. Met de power limits hoef je niks te doen.
Welke firmware draait er op je Zappi? Volgens mij heb ik daar namelijk helemaal geen power limits in kW alleen device en grid limits in Ampere.
Ik krijg nu overigens een een installation limit melding als ik probeer te starten met laden. De automaat is een mrb6-16/3n/c/03-a is. Dat lijkt me dan 16A... dus heb ik de device A ingesteld op 15,8 (16 geen optie in menu). Volgens myenergi forum moet ik kijken of ik de CT klemmen goed dicht heb zitten. Die lijken goed. Ik mis ergens iets.
Mits je weet welke groepen in huis op welke fase zitten kan het helpen een grote verbruiker in te schakelen en dan in de Zappi bij de betreffende CT klem in het CT menu te kijken of de power een beetje klopt. Als je de verbruiker weer uitgeschakeld moet de power uiteraard weer zakken. Als dat niet klopt of er staat een minteken voor de power (en je bent niet aan het terugleveren met je panelen) dan zit er iets niet goed met de CT klemmen.Roper schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:45:
[...]
Versie 3.162
Ik krijg nu overigens een een installation limit melding als ik probeer te starten met laden. De automaat is een mrb6-16/3n/c/03-a is. Dat lijkt me dan 16A... dus heb ik de device A ingesteld op 15,8 (16 geen optie in menu). Volgens myenergi forum moet ik kijken of ik de CT klemmen goed dicht heb zitten. Die lijken goed. Ik mis ergens iets.
Thuis een Wallbox pulsar plus met load balancing. Op het moment ik mijn Kona 64kwh aan het laden ben en vervolgens een zwaarder apparaat inschakel (vaatwasser, wasmachine, kookplaat) stopt de Kona gelijk met laden en krijg ik een foutmelding. Tesla die hier eenmalig oplaadde had hetzelfde. Is dit normaal of is er iets verkeerd aangesloten of ingesteld?
Het is normaal dat de laadstroom wordt verlaagd als er een nieuwe verbruiker wordt ingeschakeld en het totaal boven de max van je huisaansluiting komt. Helemaal stoppen en foutmelding lijkt me niet normaal, tenzij de resterende stroom te weinig is om nog te kunnen laden. Je hebt wel 1,4kW (per fase) nodig als minimum.1979sentinel schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:41:
Hi,
Thuis een Wallbox pulsar plus met load balancing. Op het moment ik mijn Kona 64kwh aan het laden ben en vervolgens een zwaarder apparaat inschakel (vaatwasser, wasmachine, kookplaat) stopt de Kona gelijk met laden en krijg ik een foutmelding. Tesla die hier eenmalig oplaadde had hetzelfde. Is dit normaal of is er iets verkeerd aangesloten of ingesteld?
Sorry echt een leek op dit gebiedik222 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:04:
En wat je dan dus moet checken is of de instellingen voor loadbalancing goed staan (met name of de capaciteit van je aansluiting correct is ingesteld)
In de wallbox instellingen moet je bij powerboost instellingen controleren of “Max current per phase” overeenkomt met de capaciteit van je hoofdzekeringen.1979sentinel schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:13:
[...]
Sorry echt een leek op dit gebiedis dat in de Wallbox (die staat op 16) of in de load balancing in de meterkast?
[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 06-03-2022 19:24 ]
Ik heb nu een MG ZV ES granny charger kunnen lenen maar die is (slechts) 4 meter lang in totaal.
Nu aan het kijken wat ik doe:
1. Verlengkabel kopen. zelfde kwaliteit als die op de granny zelf. 3G 2.5mm ip44. Lengte 10 of 20 meter.
2. Zelf een nieuwe granny kopen die al 10 meter is
Qua optie 1 vraag ik me af of het voldoende waterdicht is als de kabel buiten in een goede regenbui ligt.
Is de verlengkabel een goed en veilige optie?
Granny is altijd handig om als backup beschikbaar te hebben. Zit bij meeste auto's daarom bij standaarduitrusting, alleen bij VAG niet. Ik zou een neopreenkabel van 20 meter doen, zelfs als je granny van 10m hebt. De stopcontacten zitten meestal niet naast de parkeerplaats.FJP84 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:32:
Ter voorbereiding voor de vakantie in Frankrijk ben ik aan het kijken naar een granny charger om de Skoda Enyaq iV80 een beetje op peil te kunnen houden.
Ik heb nu een MG ZV ES granny charger kunnen lenen maar die is (slechts) 4 meter lang in totaal.
Nu aan het kijken wat ik doe:
1. Verlengkabel kopen. zelfde kwaliteit als die op de granny zelf. 3G 2.5mm ip44. Lengte 10 of 20 meter.
2. Zelf een nieuwe granny kopen die al 10 meter is
Qua optie 1 vraag ik me af of het voldoende waterdicht is als de kabel buiten in een goede regenbui ligt.
Is de verlengkabel een goed en veilige optie?
En regenbui hoeft geen probleem te zijn. Wel even de zaak zo positioneren dat de contrastekker naar de grond wijst en het water er dus niet in kan lopen. Er zijn eventueel ook oplossingen te koop om de aansluiting in een waterdichte "box" te doen maar nodig is dat m.i. niet.
Klinkt duidelijk, ga het morgen controleren. Bedankt!ik222 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:23:
[...]
In de wallbox instellingen moet je bij powerboost instellingen controleren of “Max current per phase” overeenkomt met de capaciteit van je hoofdzekeringen.
Ok instellingen gecontroleerd en die staan terecht op 16. Dus die lijkt het niet te zijn. Is er nog iets dat ik kan controleren / aanpassen op de module EM340 in de meterkast?ik222 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:23:
[...]
In de wallbox instellingen moet je bij powerboost instellingen controleren of “Max current per phase” overeenkomt met de capaciteit van je hoofdzekeringen.
Het moet de capaciteit van de hoofdzekeringen zijn, niet van de groep waarop de laadpaal geïnstalleerd is. De hoofdzekering in Nederland is minimaal 25A, geen 16A.1979sentinel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:27:
[...]
Ok instellingen gecontroleerd en die staan terecht op 16. Dus die lijkt het niet te zijn. Is er nog iets dat ik kan controleren / aanpassen op de module EM340 in de meterkast?
Als er 16A staat bij de powerboost instellingen lijkt het me juist niet goed, 16A hoofdzekeringen bestaan namelijk niet in Nederland. Wat voor hoofdaansluiting heb je? Het minimale is 3 x 25A als je een 3-fase aansluiting hebt. Dus in dat geval moet je daar 25 invullen.1979sentinel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:27:
[...]
Ok instellingen gecontroleerd en die staan terecht op 16. Dus die lijkt het niet te zijn. Is er nog iets dat ik kan controleren / aanpassen op de module EM340 in de meterkast?
Als je daar echt 16 ingevuld hebt staan is het gedrag wat je beschrijft ook wel aardig verklaarbaar. Immers aangenomen dat een paar kleine verbruikers altijd wel aan staan kan elk apparaat dat meer dan ongeveer 2000W verbruikt dan het laden al volledig stoppen. Dit dus omdat er dan geen 6A per fase meer over zou blijven als je loadbalancing bezig is te sturen op 16A.
[ Voor 23% gewijzigd door ik222 op 07-03-2022 09:40 ]
ok, ik zie een S201M-C25 van ABB, dus lijkt dat ik dan 3 x 25 heb. Klopt dat? Voordat ik de meterkast opblaas met een verkeerde instelling hahaik222 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:34:
[...]
Als er 16A staat bij de powerboost instellingen lijkt het me juist niet goed, 16A hoofdzekeringen bestaan namelijk niet in Nederland. Wat voor hoofdaansluiting heb je? Het minimale is 3 x 25A als je een 3-fase aansluiting hebt. Dus in dat geval moet je daar 25 invullen.
Als je daar echt 16 ingevuld hebt staan is het gedrag wat je beschrijft ook wel aardig verklaarbaar. Immers aangenomen dat een paar kleine verbruikers altijd wel aan staan kan elk apparaat dat meer dan ongeveer 2000W verbruikt dan het laden al volledig stoppen. Dit dus omdat er dan geen 6A per fase meer over zou blijven als je loadbalancing bezig is te sturen op 16A.
Als het goed heb je die dan 3 stuks, maar dat is dan dus 3 x 25A inderdaad. En dan vul je dus 25 in bij je powerboost instellingen.1979sentinel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:52:
[...]
ok, ik zie een S201M-C25 van ABB, dus lijkt dat ik dan 3 x 25 heb. Klopt dat? Voordat ik de meterkast opblaas met een verkeerde instelling haha
Super, bedankt iedereen. Powerboost nu op 25 gezet.ik222 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:58:
[...]
Als het goed heb je die dan 3 stuks, maar dat is dan dus 3 x 25A inderdaad. En dan vul je dus 25 in bij je powerboost instellingen.
Ik zie bij Informatie oplader wel nog staan "Maximaal amperage per fase 16". Deze kan ik hier niet aanpassen.
Klopt dit of moet ik de wallbox opnieuw opstarten?
Nee dat klopt waarschijnlijk gewoon, je lader levert namelijk nog steeds maximaal 3 x 16A (11kW). Je hebt hem nu alleen correct verteld dat je een 3 x 25A hoofdzekering hebt waar hij dus op moet sturen voor het loadbalancen (lees voorkomen dat die eruit klappen).1979sentinel schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:04:
[...]
Super, bedankt iedereen. Powerboost nu op 25 gezet.
Ik zie bij Informatie oplader wel nog staan "Maximaal amperage per fase 16". Deze kan ik hier niet aanpassen.
Klopt dit of moet ik de wallbox opnieuw opstarten?
Jammer dat ik je maar 1 duimpje kan gevenik222 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:13:
[...]
Nee dat klopt waarschijnlijk gewoon, je lader levert namelijk nog steeds maximaal 3 x 16A (11kW). Je hebt hem nu alleen correct verteld dat je een 3 x 25A hoofdzekering hebt waar hij dus op moet sturen voor het loadbalancen (lees voorkomen dat die eruit klappen).
Verder is wat er nu wordt aangeboden een nieuwe versie, V3. Volgens de website is die nu ook 'wifi capable' maar meer details daarover, bijvoorbeeld of daar een dongel oid voor nodig is, zie ik zo snel niet.
BTW ik heb geen aandelen/financieel belang in SmartEVSE
[ Voor 4% gewijzigd door marcel3 op 07-03-2022 15:11 ]
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen