Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigOrangeFish
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-05-2023
Ik heb een newmotion laadpaal waar gasten ook gebruiken van mogen maken. De prijs per kw van newmotion is max 0,45 cent. Ik heb ze gevraagd hoe hun dit zien met deze plafond waarde omdat de prijzen de pan uit schieten. Mail van shell hieronder.

Goedemorgen,

Naar aanleiding van uw telefoongesprek met een van mijn collega's van de klantenservice stuur ik u deze mail. Allereerst mijn excuses voor de late reactie. Om u de juiste informatie te verschaffen, hebben wij contact gehad met andere afdelingen waardoor een antwoord vanuit ons langer op zich heeft laten wachten. Ik heb begrepen dat u uw gasttarief zou willen verhogen. Dit is helaas niet mogelijk. Vanwege zogenoemde 'flat tariff' afspraken met derden, zoals externe aanbieders, is het plafondtarief dat kan worden ingesteld voor de vergoeding van gastgebruik €0,45/kWh.

Hoewel ik kan begrijpen dat dit wellicht ongewenst is, zijn deze flat tariff afspraken in lijn met punt 19.5 uit onze algemene voorwaarden:
Indien gebruik gemaakt wordt van de private laadpaal met een laadpas van een andere serviceprovider (roaming) en het door de klant ingestelde tarief hoger is dan het wederzijdse tarief dat Shell Recharge Solutions met de desbetreffende serviceprovider is overeengekomen, behoudt Shell Recharge Solutions zich het recht voor om alleen het lagere bedrag aan de klant te betalen en/of het door de klant vastgestelde tarief dienovereenkomstig te verlagen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:22
VidaR-9 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:38:
[...]

Ik heb geen laadpas van Eneco 😜 Collega van me wel.

@MisteRMeesteR als Eneco nog steeds een marge hanteert bovenop wat ik in stel dan schiet t nog niet op natuurlijk.

Anyway, ik zal maandag eens bellen, want dit gaat nergens over.
Maar wanneer E-Mobility jouw back-office 'doet', moet je een 'gratis' E-Mobility laadpas kunnen aanvragen om tegen neutraal tarief thuis te laden.
En in je 'mijn laden' omgeving een vergoedingstarief voor vreemde passen instellen.
Als je dat niet zelf doet, zullen zij dat tarief wel 'marktconform' houden.

[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 26-02-2022 16:28 . Reden: typo ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Peter-036 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Maar wanneer E-Mobility jouw back-office 'doet', moet je een 'gratis' E-Mobility laadpas kunnen aanvragen on tegen neutraal tarief thuis te laden.
En in je 'mijn laden' omgeving een vergoedingstarief voor vreemde passen instellen.
Als je dat niet zelf doet, zullen zij dat tarief wel 'marktconform' houden.
Ik kan in de mijnladen portal geen vergoeding instellen voor specifieke passen? Volgens mij juist enkel voor het vergoedingstarief per kWh zelf voor het verrekenen.

Alle overige ‘marges’ zijn voor Eneco natuurlijk ;)

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:43
@BigOrangeFish ik kan sinds kort (zou zeggen week of 3/4) wel hoger dan 45c. Heb je onlangs nog in de portal gekeken?

Voor gasten kan ik tot 60c gaan. Dit is dus 49,6c netto ivm BTW. Bij mijn eigen auto kan ik zelfs tot 99c gaan nu.

[ Voor 42% gewijzigd door Inspired op 26-02-2022 11:05 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@MisteRMeesteR Vreemde passen zijn dus alle passen die niet de E-Mobility pas van de eigenaar van de laadpaal zijn....dus in één maal een tarief voor alle andere passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Peter-036 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:04:
@MisteRMeesteR Vreemde passen zijn dus alle passen die niet de E-Mobility pas van de eigenaar van de laadpaal zijn....dus in één maal een tarief voor alle andere passen.
Dan nog… ik kan in de portal 1 tarief instellen; die voor de vergoeding per kWh i.v.m. verrekenen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:13:
[...]

Dan nog… ik kan in de portal 1 tarief instellen; die voor de vergoeding per kWh i.v.m. verrekenen.
Ja, en dat tarief geldt dan voor alle 'vreemde' passen.
Maar ik heb toch niet anders beweerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:33
Een technische vraag: wat gaat er over het lijntje van een CT-klem? Kan het zo 1.2.3. niet vinden op het web.
De geplande laadpaal is meer dan 40 meter van de meterkast, en ik heb voor load balancing er een CAT6 kabel bijgelegd. Ik wil ertussen een koppeling/connector maken in de vorm van een RJ45 wandcontactdoos zodat ik in de toekomst de kabel ook voor wat intelligenters zou kunnen gebruiken. Kan dit een probleem zijn wanneer er door connectoren/lassen de weerstand van de draad hoger wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnrd
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-03 22:00
Ik heb afgelopen vrijdag (gister) over hetzelfde gebeld en gemaild met Eneco. Ook als jezelf voor je tweede auto een Eneco pas neemt, betaal je dus twee keer: het door jezelf ingevoerde tarief x verbruik aan Eneco + de werkelijke stroomkosten aan je energieleverancier (in mijn geval niet Eneco).

Als meer mensen met deze vraag komen bij de service desk, gaan ze hopelijk eens kijken hoe dit op te lossen.

Denk dat de paal (Alfen) dit scenario met een soort Masterpass vast weet op te lossen, nu de backoffice bij Eneco nog.

PS: wellicht dat ik nog eens een jurist laat meekijken…wat is mijn positie is als ik de factuur van een tweede prive pas niet betaal (of terug laat storten door de bank)….ik ben namelijk zelf de leverancier van de afgenomen energie… :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 14:38
Systemadmin schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:50:
Weet iemand toevallig ook of je de software van Coolblue/50five kan vervangen op een Alfen en kan overstappen op e-flux bijvoorbeeld?
Iemand toevallig enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:06
Arnrd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Ik heb afgelopen vrijdag (gister) over hetzelfde gebeld en gemaild met Eneco. Ook als jezelf voor je tweede auto een Eneco pas neemt, betaal je dus twee keer: het door jezelf ingevoerde tarief x verbruik aan Eneco + de werkelijke stroomkosten aan je energieleverancier (in mijn geval niet Eneco).

Als meer mensen met deze vraag komen bij de service desk, gaan ze hopelijk eens kijken hoe dit op te lossen.

Denk dat de paal (Alfen) dit scenario met een soort Masterpass vast weet op te lossen, nu de backoffice bij Eneco nog.

PS: wellicht dat ik nog eens een jurist laat meekijken…wat is mijn positie is als ik de factuur van een tweede prive pas niet betaal (of terug laat storten door de bank)….ik ben namelijk zelf de leverancier van de afgenomen energie… :?
Mijn stroom leverancier is ook nog eens Eneco 😛

Maar wat jij nu aan Eneco betaalt krijg je wel weer terug van hun toch. Dus dan zou je quitte spelen?

Als ik hier niet kosten neutraal uitkom ga ik het wel via de leasemij spelen. Die hebben Eneco als laadpaal aanbieder en kunnen ongetwijfeld meer druk zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door VidaR-9 op 26-02-2022 16:22 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Zo ziet de specificatie hier eruit voor het laden aan mijn eigen laadpaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNuFcA8bgVffhlpd5C1S9JekWe8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4EOBfErolyoyPTotUvnHu88N.jpg?f=user_large
Edit:
Zoals te zien, het te betalen bedrag is gelijk aan het terug te ontvangen bedrag.

[ Voor 13% gewijzigd door Peter-036 op 26-02-2022 16:37 . Reden: typo en edit. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Het eindresultaat.
Een wandmodel laadpunt laten leveren en monteren. De kosten voor de paal vond ik belachelijk en dus heb ik zelf een paal geplaatst, voorbereid, geschilderd en afgewerkt.

Er achter wordt volgende week nog een haag geplaatst, de taxus rondom moet nog groeien want die is ook enkele maanden geleden geplaatst. Dan valt het geheel een stuk minder op.

Opgebonden kabel die er ligt is voor WCD die nog onderaan de paal komt uit het zicht, voor stofzuiger etc voor de auto, kerstverlichting, etc.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzdN2c7iSLNx_Se5IIR3LQHE70A=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/fmqQsYE0KXlOwQ3DzZFBJwdP.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnrd
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-03 22:00
VidaR-9 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:21:
[...]

Maar wat jij nu aan Eneco betaalt krijg je wel weer terug van hun toch. Dus dan zou je quitte spelen?
Nu je het zegt, inderdaad zou ik het terug moeten krijgen….sorry, fout van mij, net nieuw aan de laadpaal hier. 7(8)7

Maar snel eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 22:18
Vraagje. Ik heb de auto aan de lader hangen. Kan max 11kw laden. Dat tikte hij net aan. Maar ik zie dat hij nu dropt naar 2-3kw. Is dat logisch boven de 90%? Load balancing lijkt me sterk, want er staat niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:20
aschja schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:01:
Vraagje. Ik heb de auto aan de lader hangen. Kan max 11kw laden. Dat tikte hij net aan. Maar ik zie dat hij nu dropt naar 2-3kw. Is dat logisch boven de 90%? Load balancing lijkt me sterk, want er staat niets aan.
De laatste paar procent gaat er wat langzamer in. Dus dat klopt wel.

Zie bv. de video van Björn Nyland in Het grote Kia e-Niro topic

YouTube: Kia Niro EV charging on 200 kW fast charger

[ Voor 15% gewijzigd door Pim57 op 26-02-2022 23:18 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Pim57 schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:15:
[...]

De laatste paar procent gaat er wat langzamer in. Dus dat klopt wel.

Zie bv. de video van Björn Nyland in Het grote Kia e-Niro topic

YouTube: Kia Niro EV charging on 200 kW fast charger
Maar dit gaat met name over snelladen. Dat snap ik wel. Maar ik laad thuis op 11kw. Maar die gaat dus ook naar beneden de laatste 10%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 22:22
@aschja jazeker, die gaat ook omlaag. Je weet dat je die laatste 10% alleen moet laden als je ze echt nodig hebt?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
guido66 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:28:
@aschja jazeker, die gaat ook omlaag. Je weet dat je die laatste 10% alleen moet laden als je ze echt nodig hebt?
Vandaag is zo’n dag. ;) Eerste lange rit in de E-C4. 200km. Benieuwd hoe ver die komt.

Maar om je vraag te beantwoorden. Is dat zo? Want hoewel het een 50kWh batterij heeft, is die volgens mij gecapt op 45kWh. Dus in de praktijk gooi ik de accu maar “vol” tot 90%.

[ Voor 32% gewijzigd door aschja op 27-02-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
aschja schreef op zondag 27 februari 2022 @ 07:49:
[...]

Vandaag is zo’n dag. ;) Eerste lange rit in de E-C4. 200km. Benieuwd hoe ver die komt.

Maar om je vraag te beantwoorden. Is dat zo? Want hoewel het een 50kWh batterij heeft, is die volgens mij gecapt op 45kWh. Dus in de praktijk gooi ik de accu maar “vol” tot 90%.
Vanaf 90% nog maar 2-3kW lijkt me wat weinig. Helemaal als er ook nog eens 10% extra bruto capaciteit is. Gaat normaal wel omlaag dichter naar de 100% maar dit gaat wel heel snel omlaag.

Climate niet al aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

[...]

Leuk ben benieuwd naar je ervaring. Wij moesten vorige week zondag 160km na 120km aan de snellader gehangen… wel extreem veel wind gebruik rond de 24 kWh per 100km op de boord computer.
Onze C4 laad ook de laatste 5% op laag vermogen maar ik laad hem alleen zover op als dat nodig is. Zal volgende keer eens een grafiek bijhouden. Ik heb bij ons gezien dat rondt de 20 kWh voldoende is voor het dagelijkse verkeer in de week dus dan stuurt de homey een signaal om te stoppen.
Fijne rit vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 22:22
[...]

Die cap is er om te benutten en wordt benut als de capaciteit achteruit begint te gaan na verloop van tijd. Zodat mensen niet direct gaan klagen bij de fabrikant als het bereik afneemt.

Los daarvan is laden tot 70% beter dan laden tot 80% en laden tot 80% beter dan laden tot 90%. Maak ik me verder ook geen zorgen om, hoor. Ik laad ook gewoon altijd tot 90%, en ja de auto is van mezelf. Dus als de accu meer achteruit zou gaan, kost me dat inruilwaarde in de toekomst.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
guido66 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:52:
[...]

Die cap is er om te benutten en wordt benut als de capaciteit achteruit begint te gaan na verloop van tijd. Zodat mensen niet direct gaan klagen bij de fabrikant als het bereik afneemt.

Los daarvan is laden tot 70% beter dan laden tot 80% en laden tot 80% beter dan laden tot 90%. Maak ik me verder ook geen zorgen om, hoor. Ik laad ook gewoon altijd tot 90%, en ja de auto is van mezelf. Dus als de accu meer achteruit zou gaan, kost me dat inruilwaarde in de toekomst.
Er zijn maar weinig fabrikanten die capaciteit vrij gaan geven naar verloop van tijd. Doorgaans is er een bottom buffer, die dus altijd in gebruik is, en een stuk top buffer. Beide meer om degradatie binnen de perken te houden. Volgens mij is Tesla zo'n beetje de enige die wel eens wat vrijgegeven heeft. Met die buffers weten ze redelijk zeker dat de garantievoorwaarden geen issue zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Oid schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:08:
[...]

Leuk ben benieuwd naar je ervaring. Wij moesten vorige week zondag 160km na 120km aan de snellader gehangen… wel extreem veel wind gebruik rond de 24 kWh per 100km op de boord computer.
Onze C4 laad ook de laatste 5% op laag vermogen maar ik laad hem alleen zover op als dat nodig is. Zal volgende keer eens een grafiek bijhouden. Ik heb bij ons gezien dat rondt de 20 kWh voldoende is voor het dagelijkse verkeer in de week dus dan stuurt de homey een signaal om te stoppen.
Fijne rit vandaag!
Net de eerste rit van 95km erop zitten. Met 344km weggereden. Met 198km aangekomen op eerste bestemming. Boordcomputer geeft 17.1kWh per 100km.

En weer thuis. 190km gereden. 64km over. Mooi weer gehad. Was alleen vanochtend echt koud.

[ Voor 5% gewijzigd door aschja op 27-02-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:31
Inspired schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:02:
[...]

Er zijn maar weinig fabrikanten die capaciteit vrij gaan geven naar verloop van tijd. Doorgaans is er een bottom buffer, die dus altijd in gebruik is, en een stuk top buffer. Beide meer om degradatie binnen de perken te houden. Volgens mij is Tesla zo'n beetje de enige die wel eens wat vrijgegeven heeft. Met die buffers weten ze redelijk zeker dat de garantievoorwaarden geen issue zijn.
@Inspired
Ook Audi heeft voor de ETron MY 2019 ca. 3 kWh vermogen aan de bovenkant van de accu vrijgegeven, van 83 naar 86 kWh, dmv een software upgrade bij de dealer. Scheelt voor rustige rijders ca. 12-15 km bereik (ja de Etron is niet zuinig :)
De MY 2020 en later hadden deze 86 kWh capaciteit al.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-08-2024
Hi, wie gebruikt er de Everon software van EVbox? Dit weekend is mijn EVbox Elvi geplaatst. Ik zoek nu waar ik het KWH verbruik kan vinden.. Tot nu toe geen succes in de EVbox Charge app of via evbox.everon.io.

Moet toch zichtbaar zijn ergens? Ik heb de paal met UMTS, al weet ik niet of ik dat apart moet activeren. De handleiding en onboarding laten wel te wensen over ;(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Daantju schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:33:
Hi, wie gebruikt er de Everon software van EVbox? Dit weekend is mijn EVbox Elvi geplaatst. Ik zoek nu waar ik het KWH verbruik kan vinden.. Tot nu toe geen succes in de EVbox Charge app of via evbox.everon.io.

Moet toch zichtbaar zijn ergens? Ik heb de paal met UMTS, al weet ik niet of ik dat apart moet activeren. De handleiding en onboarding laten wel te wensen over ;(.
Ik gebruik die Everon software ook.
Kun je de lader wel zien in de software?
Zo niet, dan eerst die toevoegen met de specifieke gegevens van de lader. Ergens rechts onderin op de schermen zit een plus teken waarmee je je lader en laadkaart kunt toevoegen.
Ik ben met je eens dat het allemaal niet erg intuïtief is.
Ik neem aan dat je wel een contract hebt (~4€ per maand?).
Speel even met de verschillende tab bladen en je vindt dan alles wat je zoekt.
Helpdesk van EVBox vergt wel wat geduld.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-08-2024
De paal staat als offline in de software. (doet het wel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrtjGxnf1ZgAZrm-VkoZB7YgqOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Br2TTYUZFSzZa0U9neu8UG3B.png?f=user_large

Als ik bij de paal's details kijk, zie ik wel active
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qok5PSrDQe18dZcPgIClpymD_6c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IiClywXuUphlDydR2uyHMWH3.png?f=user_large

verderop bij details staat overal unknown:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5xUeFtjQGZ55QaZHqNbKFB92Eo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wO64uRmPpw7ACsqE4znsCYSX.png?f=user_large

Dit is het billing plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ne37A40nsnW1E1N1lmjP-F8nzo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2nd7VdviAzBfnMTgk3Q3Emv4.png?f=user_large

Ofwel, volgens mij heb ik alles gedaan wat ik moet doen.. Al zie ik ook mijn laadsessie's niet in het dashboard terug.

[ Voor 12% gewijzigd door Daantju op 28-02-2022 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Daantju schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:16:
De paal staat als offline in de software. (doet het wel)

[Afbeelding]

Als ik bij de paal's details kijk, zie ik wel active
[Afbeelding]

verderop bij details staat overal unknown:
[Afbeelding]

Dit is het billing plan:
[Afbeelding]

Ofwel, volgens mij heb ik alles gedaan wat ik moet doen.. Al zie ik ook mijn laadsessie's niet in het dashboard terug.
Je station hoort niet offline te zijn. Laden lukt wel, maar je hebt geen verbinding met de back-office van EVBox. Dus registeer je niet je laadsessies.
Bij mij ziet dat screen er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1uIaJa4HQAuKZ2t4Zo10NgIi1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CPqgjNwnU5eY8IOJCD0V2Keu.png?f=fotoalbum_large

Ofwel het backoffice ziet de status en meldt je als available.
Daardoor komen ook al die unknown meldingen denk ik.
Dus ik denk dat je je station nog moet aanmelden op de everon site. Heb je daar al een account?
Anders toch even met EVBox bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:26
Sinds een week heb ik een Citroen E-C4 die ik laad met een NRGkick. Maar ik weet nog niet of ik helemaal happy ben met deze oplossing. Ik had voor deze oplossing gekozen, omdat ik niet wilde investeren in een dure laadpaal ivm een mogelijke verhuizing, ook kan laden op mijn werk (waar geen laadpaal is) en ik dan direct een granny charger had. Dat laatste blijkt niet heel relevant te zijn, omdat bij de auto ook een granny charger is geleverd.

Maar het steeds oprollen en in de auto leggen van de kabel gaat mij tegen staan. Ik heb 10m kabel en daarom is het wat meer gedoe. Het liefste zou ik de NRGkick aan de CEE aansluiting laten hangen, maar dat is nogal diefstalgevoelig aangezien je die gewoon kunt loskoppelen en meenemen. De kabel vastschroeven is waarschijnlijk ook geen optie, omdat ik de optie tot meenemen van de NRGkick wil behouden. Ik zoek dus een stevige behuizing die ik tegen de muur kan schroeven en waarin ik de NRGkick kan bewaren. De behuizing moet sterk genoeg zijn om diefstal te voorkomen. Kent iemand dergelijke behuizingen? Of is er iets waarmee ik de kabel veilig kan vastschroeven aan de muur, maar toch eraf kan halen indien nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:16
L.N. schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:04:
Sinds een week heb ik een Citroen E-C4 die ik laad met een NRGkick. Maar ik weet nog niet of ik helemaal happy ben met deze oplossing. Ik had voor deze oplossing gekozen, omdat ik niet wilde investeren in een dure laadpaal ivm een mogelijke verhuizing, ook kan laden op mijn werk (waar geen laadpaal is) en ik dan direct een granny charger had. Dat laatste blijkt niet heel relevant te zijn, omdat bij de auto ook een granny charger is geleverd.

Maar het steeds oprollen en in de auto leggen van de kabel gaat mij tegen staan. Ik heb 10m kabel en daarom is het wat meer gedoe. Het liefste zou ik de NRGkick aan de CEE aansluiting laten hangen, maar dat is nogal diefstalgevoelig aangezien je die gewoon kunt loskoppelen en meenemen. De kabel vastschroeven is waarschijnlijk ook geen optie, omdat ik de optie tot meenemen van de NRGkick wil behouden. Ik zoek dus een stevige behuizing die ik tegen de muur kan schroeven en waarin ik de NRGkick kan bewaren. De behuizing moet sterk genoeg zijn om diefstal te voorkomen. Kent iemand dergelijke behuizingen? Of is er iets waarmee ik de kabel veilig kan vastschroeven aan de muur, maar toch eraf kan halen indien nodig?
Je granny die met de auto mee kwam vastschroeven en dan kan je de NRGKick gewoon overal naar toe meenemen?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Kodess schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Je granny die met de auto mee kwam vastschroeven en dan kan je de NRGKick gewoon overal naar toe meenemen?
Dan moet ik nog steeds een kabel oprollen en meenemen, want ik heb een kabel met aan beide kanten een type 2 aansluiting nodig voor het onderweg opladen (de NRGkick heeft geen type 2 aansluiting aan 1 kant). Bovendien laadt ik dan wel heel traag en kan de kabel nog steeds gestolen worden.

Ik zie wel deze beugel, maar ik ben door de constructie niet overtuigd of deze wel echt diefstalproof is. Volgens mij kun je namelijk het scharnierpunt onder uitboren en je kunt ook gemakkelijk bij de beugel van het hangslot met een kabelknipper. Ik neig nu naar een muuranker in combinatie met een discusslot.

[ Voor 3% gewijzigd door L.N. op 28-02-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Laatst online: 21:45
L.N. schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:04:

Zie er wel mooi en praktisch uit die NRGkick. Kan zelfs tot 22kW zie ik en overal waar stroom beschikbaar is te gebruiken.
Als je hem hoofdzakelijk thuis gebruikt en wilt laten hangen, dan zou ik hem gewoon met hangslot vastzetten aan een beugel in de muur. Ze hebben behoorlijk diefstal proof spul voor fietsen en volgens mij kan je prima een slot tussen de stekker en de controlbox zetten waardoor je de kabel niet meer kunt meenemen als je geen sleutel van het slot hebt. En als er 230V op staat laat je het wel uit je hoofd om door te snijden of stekker er af te schroevenn als dat al mogelijk zou zijn.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
L.N. schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:51:
[...]

Dan moet ik nog steeds een kabel oprollen en meenemen, want ik heb een kabel met aan beide kanten een type 2 aansluiting nodig voor het onderweg opladen (de NRGkick heeft geen type 2 aansluiting aan 1 kant). Bovendien laadt ik dan wel heel traag en kan de kabel nog steeds gestolen worden.

Ik zie wel deze beugel, maar ik ben door de constructie niet overtuigd of deze wel echt diefstalproof is. Volgens mij kun je namelijk het scharnierpunt onder uitboren en je kunt ook gemakkelijk bij de beugel van het hangslot met een kabelknipper. Ik neig nu naar een muuranker in combinatie met een discusslot.
De vraag is ook hoe ver je wilt gaan met het diefstal proof maken. Uiteindelijk kan men ook mijn Alfen laadpunt dan gewoon van de muur schroeven als men echt wil...

Daarmee zeg ik niet dat je hem los neer moet leggen maar zo'n beugel lijkt me echt voldoende.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 28-02-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
eltron schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:05:
[...]

Zie er wel mooi en praktisch uit die NRGkick. Kan zelfs tot 22kW zie ik en overal waar stroom beschikbaar is te gebruiken.
Als je hem hoofdzakelijk thuis gebruikt en wilt laten hangen, dan zou ik hem gewoon met hangslot vastzetten aan een beugel in de muur. Ze hebben behoorlijk diefstal proof spul voor fietsen en volgens mij kan je prima een slot tussen de stekker en de controlbox zetten waardoor je de kabel niet meer kunt meenenen als je geen sleutel van het slot hebt. En als er 230V op staat laat je het wel uit je hoofd om door te snijden of stekker er af te schroevenn als dat al mogelijk zou zijn.
Deze richting neig ik ook op. Maar misschien zijn er betere/handigere oplossingen,
ik222 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:23:
[...]

De vraag is ook hoe ver je wilt gaan met het diefstal proof maken. Uiteindelijk kan men ook mijn Alfen laadpunt dan gewoon van de muur schroeven als men echt wil...

Daarmee zeg ik niet dat je hem los neer moet leggen maar zo'n beugel lijkt me echt voldoende.
Klopt, die afweging moet ik inderdaad maken. Maar de NRGkick is maar een kabel, dus het is een kwestie van die uit de CEE-WCD te trekken en mee te nemen. Dat is 2 seconden werk en kan zonder schade (en zonder het risico te lopen om onder stroom te komen staan). Dat is toch wel wat anders dan een laadstation van de muur af schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
L.N. schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:51:
[...]

eh een granny is toch ook niet type 2 aan beide kanten?
Tja het laad iets langzamer op, maar mijn ervaringen en die van mijn kennisen met een elektrische auto is dat je hem toch een hele nacht oplaad. Geen van mijn kennisen heeft in de 2 jaar tijd dat ze elektrische auto's hebben echt drie fase laden nodig gehad voor thuis.

En ik denk dat je iets te veel aan het fixeren bent op diefstal. Ze gaan niet 'even' dat ding uitboren. Dan pakken ze liever een fiets die met een hangslot ergens staat want die kan je beter kwijt. Of ze slaan je ruit in om te kijken of er wat interessants ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door Kodess op 28-02-2022 14:26 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Kodess schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Tja het laad iets langzamer op, maar mijn ervaringen en die van mijn kennisen met een elektrische auto is dat je hem toch een hele nacht oplaad. Geen van mijn kennisen heeft in de 2 jaar tijd dat ze elektrische auto's hebben echt drie fase laden nodig gehad voor thuis.
Niet echt nodig maar ik vind het heel prettig dat ik maar ongeveer 1 keer per week een nacht (of een dag in het weekend) met 11kW hoef te laden tot 100% en er verder totaal niet over na hoef te denken. Voor mij is dat de investering in een laadpunt (en 3-fase) waard.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
DonJuape schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:34:
[...]

Niet echt nodig maar ik vind het heel prettig dat ik maar ongeveer 1 keer per week een nacht (of een dag in het weekend) met 11kW hoef te laden tot 100% en er verder totaal niet over na hoef te denken. Voor mij is dat de investering in een laadpunt (en 3-fase) waard.
Dat doe ik ook. Ik laad mijn auto 1 x per week naar bijna vol in 1 nacht met mijn granny charger.
Als je een grotere accu hebt is het natuurlijk anders ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
[...]

En ik denk dat je iets te veel aan het fixeren bent op diefstal. Ze gaan niet 'even' dat ding uitboren. Dan pakken ze liever een fiets die met een hangslot ergens staat want die kan je beter kwijt. Of ze slaan je ruit in om te kijken of er wat interessants ligt.
De granny lader die bij de auto zat is een adapter. Daar zit aan de ene kant een Schuko stekker aan en aan de andere kant steek je een type 2 in. Maar dat is geen oplossing voor mij, omdat ik dan 27 uur over het opladen van mijn auto doe. Bovendien kun je de kabel en granny charger dan nog stelen.

Maar misschien ben ik niet duidelijk geweest. De NRGkick is in feite een losse kabel. Die trek je dus gewoon uit het CEE-stopcontact (net zo gemakkelijk als je een willekeurige kabel in jouw huis uit een stopcontact haalt). Daar zit geen enkele beveiliging op. Zolang je aan het laden bent zit de kabel vast aan de auto. Maar het gaat mij vooral om de momenten dat ik niet aan het laden ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@L.N. Als men er eenmaal toe over gaat om dingen die vast zitten los te gaan schroeven en sloten door te knippen dan kunnen ze natuurlijk veel meer meenemen dan alleen zo'n oplaadkabel.

Ook al zit de kabel vast in je auto kan je dat natuurlijk ook losknippen van de auto. En ja, dan moet er wel een nieuwe stekker aan, maar dat is op zich ook geen hogere wiskunde. Dat is verder ook niet gevaarlijk als ze de kabel eerst uit je wandcontactdoos trekken want dan staat er geen spanning meer op.

Woon je echt in zo'n straat/wijk waar dergelijke dingen regelmatig worden gestolen?

Rij je je auto iedere dag (bijna) zover leeg dat je dat niet kan bijladen in een nacht? Je hoeft ook niet per se te vertrekken met 100% accu natuurlijk. Ik heb een collega die alleen op de zaak laadt. Als hij na het weekend gaat laden is zijn accu 's avonds ook niet 100% vol, maar na 2 of 3 dagen laden op de zaak wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Laatst online: 20:29
L.N. schreef op maandag 28 februari 2022 @ 14:52:
De granny lader die bij de auto zat is een adapter. Daar zit aan de ene kant een Schuko stekker aan en aan de andere kant steek je een type 2 in. Maar dat is geen oplossing voor mij, omdat ik dan 27 uur over het opladen van mijn auto doe.
Met een BEV moet je wel omdenken: je laadt als je kunt, niet als je moet.

Dus in de praktijk als je elke keer laadt als je je auto parkeert op je oprit/bij je huis, ben je nooit 27 uur aaneen aan het laden. Zeker met een eigen oprit loont het vrijwel niet om een laadpaal te nemen, en kun je met een granny charger 99 van de 100 keer prima uit de voeten (tenzij je meer dan 200-300km per dag aaneengesloten rijdt, en nergens laadmogelijkheden hebt).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Isheara schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:45:
[...]
Dat geldt vooral voor het laden met een granny. Ik laad de nacht van de dag waarop ik hem voldoende leeg heb gereden.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
JeroenE schreef op maandag 28 februari 2022 @ 15:17:
@L.N. Als men er eenmaal toe over gaat om dingen die vast zitten los te gaan schroeven en sloten door te knippen dan kunnen ze natuurlijk veel meer meenemen dan alleen zo'n oplaadkabel.

Ook al zit de kabel vast in je auto kan je dat natuurlijk ook losknippen van de auto. En ja, dan moet er wel een nieuwe stekker aan, maar dat is op zich ook geen hogere wiskunde. Dat is verder ook niet gevaarlijk als ze de kabel eerst uit je wandcontactdoos trekken want dan staat er geen spanning meer op.

Woon je echt in zo'n straat/wijk waar dergelijke dingen regelmatig worden gestolen?

Rij je je auto iedere dag (bijna) zover leeg dat je dat niet kan bijladen in een nacht? Je hoeft ook niet per se te vertrekken met 100% accu natuurlijk. Ik heb een collega die alleen op de zaak laadt. Als hij na het weekend gaat laden is zijn accu 's avonds ook niet 100% vol, maar na 2 of 3 dagen laden op de zaak wel.
Ja, ik kan zeker de auto in een nacht bijladen. Dat is het probleem ook niet. Het gaat erom dat ik na het laden elke keer de kabel los moet halen van de CEE-WCD en van de auto, deze moet oprollen en achter in de auto moet leggen. En bij het laden hetzelfde, maar dan in de omgekeerde volgorde.

Ik denk niet dat ze bij ons in de straat een kabel gaan losknippen. Maar zoals het nu is, is dat ook niet nodig als ik de kabel op de oprit zou laten. Dan is het puur ene kwestie van de stekker uit het stopcontact te trekken en je loopt er mee weg (zonder schade aan de kabel). Mijn situatie is zoals op deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://www.carplug.eu/756-thickbox_default/nrgkick-32a-light-mobile-charging-station-23-to-22kw.jpg
[...]

Dus in de praktijk als je elke keer laadt als je je auto parkeert op je oprit/bij je huis, ben je nooit 27 uur aaneen aan het laden. Zeker met een eigen oprit loont het vrijwel niet om een laadpaal te nemen, en kun je met een granny charger 99 van de 100 keer prima uit de voeten (tenzij je meer dan 200-300km per dag aaneengesloten rijdt, en nergens laadmogelijkheden hebt).
Ik weet dat het goed bedoeld is, maar kunnen we de discussie over granny chargen in combinatie met mijn vraag sluiten? Het lost namelijk het probleem van de kabel niet op. Sterker nog, dan heb ik een losse kabel en een granny adapter die kunnen worden gestolen. Bovendien heb ik een 400V CEE stopcontact, waardoor er geen enkele noodzaak is om een 230V stopcontact te gebruiken. Er is zelfs niet eens een 230V stopcontact dat ik zou kunnen gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door L.N. op 28-02-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@DonJuape klopt, @L.N. heeft het over een granny, daarom zeg ik dat hij vrijwel nooit 27 uur achter elkaar zal laden.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
L.N. schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:09:
[...]

Ja, ik kan zeker de auto in een nacht bijladen. Dat is het probleem ook niet. Het gaat erom dat ik na het laden elke keer de kabel los moet halen van de CEE-WCD en van de auto, deze moet oprollen en achter in de auto moet leggen. En bij het laden hetzelfde, maar dan in de omgekeerde volgorde.

Ik denk niet dat ze bij ons in de straat een kabel gaan losknippen. Maar zoals het nu is, is dat ook niet nodig als ik de kabel op de oprit zou laten. Dan is het puur ene kwestie van de stekker uit het stopcontact te trekken en je loopt er mee weg (zonder schade aan de kabel). Mijn situatie is zoals op deze foto:

[Afbeelding]
en als je een 2e kabel koopt voor onderweg en die aan de muur vast maakt (solderen)?

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Je kunt om het bovenste gedeelte toch een kastje maken, dan hoef je alleen de kabel los te koppelen, en kan deze blijven hangen.
Er zijn meer mensen hier op het forum zo'n oplossing hebben gepost (incl foto), wellicht even de zoek functie gebruiken..

Edit: je geeft aan dat je 400V CEE hebt? Hoe kom je dan aan 27 uur laden?

[ Voor 5% gewijzigd door Isheara op 28-02-2022 16:15 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ja, ik kan zeker de auto in een nacht bijladen.
Ik was niet duidelijk genoeg denk ik, ik bedoelde met een granny charger.
Dan is het puur ene kwestie van de stekker uit het stopcontact te trekken en je loopt er mee weg (zonder schade aan de kabel).
Ja, maar als je de kabel in een beugel hebt zitten moet je dus eerst die beugel verwijderen. Als je een granny charger "over" hebt kan je die "permanent" aan je huis vastmaken. Je Nrgkick kan je dan gewoon in de auto laten liggen voor wanneer je onderweg wil laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
@L.N. dus, kast scoren/maken, achterkant openlaten, over de cee heen, nrg kick erin, kabel er door een sleuf bij de deur aan de onderkant eruit, deur dicht, slotje infrezen, verfje, klaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
teacher schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:15:
@L.N. dus, kast scoren/maken, achterkant openlaten, over de cee heen, nrg kick erin, kabel er door een sleuf bij de deur aan de onderkant eruit, deur dicht, slotje infrezen, verfje, klaar.
Exactly my point. :)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
JJ Le Funk schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:11:
[...]

en als je een 2e kabel koopt voor onderweg en die aan de muur vast maakt (solderen)?
Dat is lastig, want ik heb enkel een 400V CEE-WCD. Daar kun je natuurlijk een kabel aan vastsolderen, maar dan mis ik de veiligheidsmaatregelen en opties van de NRgkick. Natuurlijk kan ik een systeem kopen waar dat wel in zit. maar dat zijn over het algemeen duurdere systemen.

En dan is de NRGkick nog enkel om te laden voor op mijn werk. Dat kan natuurlijk. Maar het is hele dure kabel die weinig gebruikt gaat worden.
teacher schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:15:
Dat is ook waar ik naar op zoek ben. Maar ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen zoeken naar een geschikte kast die dieven het moeilijk maakt.

[ Voor 26% gewijzigd door L.N. op 28-02-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
@L.N.
Een lokale smid (zijn die er nog? anders een hobby lasser of een constructiebedrijfje) kan iets dergelijks voor je in elkaar zetten van plaat die dik genoeg is om de moeite waard te zijn.
Dan kun je zelf aangeven waaraan het moet voldoen.

[ Voor 2% gewijzigd door Peter-036 op 28-02-2022 16:35 . Reden: ivm nieuwe bladzijde een tag bijgeplaatst. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Ik zou eens een rolmaatje pakken en een schets maken.
En dieven moeilijk maken.... als het aan het zicht ontrokken is kom je al een heel eind. De rest is verzekeringswerk als het zover komt.

Wil je niet knutselen (ik weet niet of je een beetje handig bent met hout ofzo ;) )zet dan een slijper in zoiets: https://www.elektrototaal...l-s3d-schakelkast-4150431

[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 28-02-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
L.N. schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:16:
Dat is lastig, want ik heb enkel een 400V CEE-WCD.
Voor minder dan 20 euro schroef je er een andere op waarbij je dan ook een schuko hebt. Bijvoorbeeld deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdyksman
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:10
In de 20 minuten die ik al aan het lezen ben, had ik het al lang opgegeven en een laadpaal besteld. Stroom ligt er al. Gebruikte kaadpaal op marktplaats kost heel de wereld ook niet. Probleem opgelost.
Succes met alle overwegingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

aschja schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:33:
[...]

Net de eerste rit van 95km erop zitten. Met 344km weggereden. Met 198km aangekomen op eerste bestemming. Boordcomputer geeft 17.1kWh per 100km.

En weer thuis. 190km gereden. 64km over. Mooi weer gehad. Was alleen vanochtend echt koud.
Mooi bereik, hebben wij nog niet weten te halen. Morgen 100km heen en 100km weer ben benieuwd heb de auto net vol geladen. Rij meestal wel door rond de 110 - 120 denk ik.
Hier ook drop bij 90%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bDQAPz41GsJZaA7_b7G5g4XtCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uaDx3xMuPaAqHicFzlQrqUuF.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl0_Y0D6bUFFBWCRavhAsPvw-Rg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l7GM9OTh7x7az7RXbBtGwRGP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

Hier heb je denk ik ook wel een relevant punt.
Fiets is goed verhandelbaar, maar laadkabel twijfelachtig. Levert je in dit geval misschien € 100 op terwijl de waarde ca. 5 a 6x hoger is. En dat gekoppeld aan risico en hoeveel moeite de dief moet doen voor een kabel die tenminste een minimale beveiliging heeft... Ik zie het nog niet zo voor mij.
Als tie gestolen wordt en je hem een dag of wat later op marktplaats ziet dan maak je toch gehakt van die gozer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

Misschien 27u van leeg naar vol, maar dat doe je natuurlijk vrijwel nooit. Meestal is het een kwestie van stilstaan is laden en de meeste auto's staan ca. 20u per dag stil (en vaak nog wel meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
[...]

ja en die die meer dan 200-300km per dag ook dagelijks...
meeste use cases zijn dat misschien af en toe meer dan 300km wordt gereden, maar zeker niet dagelijks en ook bij meer dan 300km heb je (althans in mijn geval) nog ca. 30% SOC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 15:08
Waar kan je de versie van je easee equaliser zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op maandag 28 februari 2022 @ 16:02:
[...]

Dat geldt vooral voor het laden met een granny. Ik laad de nacht van de dag waarop ik hem voldoende leeg heb gereden.
ben wel eens met @Isheara , je moet omdenken en (vooruit denken). laden kun je niet vergelijken met tanken.
Dus als je het nodig hebt; stilstaan is laden en kost dan geen tijd. Laden is niet zoals met ICE, als de tank leeg is weer naar vol. Je moet de tijd van stilstand gebruiken zodanig dat het nooit tijd kost en altijd voldoende batterij oplevert om je benodigde ritten te kunnen maken. Enige uitzondering zijn vakanties waar de enkele reis afstand groter is dan je maximale range. Dan moet je tussendoor 2 of 23x snelladen, afhankelijk van de afstand. Voor 2 verre vakanties per jaar is dat redelijk te overzien, kost mij per stop ongeveer een kwartier extra ten opzichte van ICE en in totaal dus ca. 1u meer reistijd op ca. 1000 km.
Maar ook de reis is vakantie en wel relaxed eigenlijk om iets langer te stoppen en rustig wat te eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik vind een 11kW lader thuis toch wel fijn, ik zie laden ook meer als tanken. Dus als de auto nog 20 of 30% SoC heeft even de stekker erin en hem dan weer naar 90% laden. Bij mij is dat zonder bijzonderheden dan ongeveer 1 keer per week.

Vind dat zelf fijner dan elke dag de stekker erin moeten stoppen bij thuiskomst. Vooral ook omdat ik in de garage niet kan laden, laadpaal hangt op de oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
ik222 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:01:
Ik vind een 11kW lader thuis toch wel fijn, ik zie laden ook meer als tanken. Dus als de auto nog 20 of 30% SoC heeft even de stekker erin en hem dan weer naar 90% laden. Bij mij is dat zonder bijzonderheden dan ongeveer 1 keer per week.

Vind dat zelf fijner dan elke dag de stekker erin moeten stoppen bij thuiskomst. Vooral ook omdat ik in de garage niet kan laden, laadpaal hangt op de oprit.
feel free om de EV als een ICE te gebruiken, maar dat is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Soms denk ik te moeilijk en zie ik een voor de hand liggende oplossing over het hoofd |:( . De situatie is zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uz54mw2BP1WmTlsqs5g3Bzjx_nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BHWW3lWtK8484ZAEm4g31vba.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan de NRGkick gewoon in de garage (achter de grijze sectonaalpoort) hangen. Dan is deze uit het zicht, veilig en wordt niet nat. Het enige is dat de garagepoort elke keer open moet. Maar dat stelt natuurlijk niets voor en is minder werk dan een kastje of iets dergelijks openen met een sleutel. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

ik222 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:01:

Vind dat zelf fijner dan elke dag de stekker erin moeten stoppen bij thuiskomst.
Exact hoe ik het ook zie en doe :) Met de Zappi plug and play (wel naar 100% overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

blinded schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:55:
Waar kan je de versie van je easee equaliser zien?
https://easee.cloud/ sowieso en in de app bij over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 15:08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
Oid schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:13:
[...]

Mooi bereik, hebben wij nog niet weten te halen. Morgen 100km heen en 100km weer ben benieuwd heb de auto net vol geladen. Rij meestal wel door rond de 110 - 120 denk ik.
Hier ook drop bij 90%

[Afbeelding][Afbeelding]
Adaptive Cruise Control op 100. Eco stand en B mode aan. Die 64km die nog op de teller stond is met een korreltje zou te nemen. Ga uit van zo’n 240km actieradius. Dikke prima. Wat een heerlijke sloep om in te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
DonJuape schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:18:
[...]

Exact hoe ik het ook zie en doe :) Met de Zappi plug and play (wel naar 100% overigens).
Dat heb ik dan weer helemaal niet. Ik stap uit en loop langs de lader die ik dan gelijk in de auto plug. 2 seconden of zo. kost geen tijd, hoef nergens over na te denken, auto is altijd vol (nou ja 90 % dan omdat ik dat standaard als max heb ingesteld). meestal gaat het maar om 1 of 2u bijladen, soms 1 of 2u meer.
Nooit meer langs het tankstation, dat kostte mij vroeger 1 a 2x per week 5 minuten.
Oftewel tijdbesparing op jaarbasis:
Wekelijks 7,5 minuten x 52 weken = 390 minuten ofwel 6,5u. Daar staat dan tegenover dat ik bij vakanties op enige afstand ca. 1-1.5u langer onderweg ben. Per saldo bij 2 vakanties ca. 6u. heen en terug en nog 0,5u "winst" op jaarbasis.
Per saldo dus vrij marginaal, maar ben dagelijks en wekelijks wel gelukkig dat ik niet meer langs tankstation hoef.
En dat vakantiereis wat langer duurt is eigenlijk ook wel fijn als je je daar op instelt. Het is tenslotte vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Laatst online: 13:33
Halen de meeste forum gebruikers de beloofde laadsnelheid van hun lader? Ik heb sinds vandaag een Zappi .
Deze kan mijn Peugeot e208 met 11kw opladen. Momenteel gaat mijn snelheid niet hoger dan 9,8kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

henkna schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:51:
Halen de meeste forum gebruikers de beloofde laadsnelheid van hun lader? Ik heb sinds vandaag een Zappi .
Deze kan mijn Peugeot e208 met 11kw opladen. Momenteel gaat mijn snelheid niet hoger dan 9,8kw.
Volgens de Zappi of volgens de Peugeot? Met mijn Zappi laad ik mijn eNiro volgens de Zappi met 10.8kW (meestal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Laatst online: 13:33
Volgens de zappi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickhubers1988
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-04 18:11
Beste,

Sinds kort rijd ik een hybride auto welke een voorloop auto is voor een volledig elektrische auto. Beide gevallen betreft het een lease. Inmiddels heb ik mij een beetje verdiept in verschillende thuisladers. Omdat het een lease betreft is er afgesproken dat ik een thuislaadpaal naar keuze kan laten plaatsen. Wel gelet op een budget van 1000 - 1500 incl installatie. De sterke voorkeur is dat er een automatische zakelijke verrekening plaatsvind. Load balancing klinkt wel heel zinvol dus dat zou een wens zijn. Tevens komen er zonnepanelen op het dak en gezien ik veel thuiswerk zou het mooi zijn wanneer hetgeen opgewekt wordt direct in de auto geladen kan worden, ook dit is een wens en geen sterke voorkeur. Ik heb de thuislader zappi v2 bekeken, gezien de functie met zonnepanelen. Echter lijkt deze thuislader geen zakelijke verrekening te hebben? Mocht er iemand op basis van mijn situatie interessante laadpalen kunnen adviseren dan neem ik dat van harte om dat verder te onderzoeken. Voor een ieder die dat niet heeft en toch dit verhaal gelezen heeft ook jij bedankt voor de moeite van het lezen van mijn situatie.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Nickhubers1988 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 21:42:
Beste,

Sinds kort rijd ik een hybride auto welke een voorloop auto is voor een volledig elektrische auto. Beide gevallen betreft het een lease. Inmiddels heb ik mij een beetje verdiept in verschillende thuisladers. Omdat het een lease betreft is er afgesproken dat ik een thuislaadpaal naar keuze kan laten plaatsen. Wel gelet op een budget van 1000 - 1500 incl installatie. De sterke voorkeur is dat er een automatische zakelijke verrekening plaatsvind. Load balancing klinkt wel heel zinvol dus dat zou een wens zijn. Tevens komen er zonnepanelen op het dak en gezien ik veel thuiswerk zou het mooi zijn wanneer hetgeen opgewekt wordt direct in de auto geladen kan worden, ook dit is een wens en geen sterke voorkeur. Ik heb de thuislader zappi v2 bekeken, gezien de functie met zonnepanelen. Echter lijkt deze thuislader geen zakelijke verrekening te hebben? Mocht er iemand op basis van mijn situatie interessante laadpalen kunnen adviseren dan neem ik dat van harte om dat verder te onderzoeken. Voor een ieder die dat niet heeft en toch dit verhaal gelezen heeft ook jij bedankt voor de moeite van het lezen van mijn situatie.
Natuurlijk heeft de Zappi wel zakelijke verrekening, alleen niet geautomatiseerd via een backoffice.
Met als voordeel dat je ook niet een abonnement voor die backoffice hoeft te betalen.
Ik heb voor mijn Zappi nog een aparte, MID gecertificeerde meter geplaatst. Daar maak ik één keer per jaar een foto van (op oudjaarsdag :) ) en declareer het saldo dat in dat jaar is verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Natuurlijk heeft de Zappi wel zakelijke verrekening, alleen niet geautomatiseerd via een backoffice.
Met als voordeel dat je ook niet een abonnement voor die backoffice hoeft te betalen.
Ik heb voor mijn Zappi nog een aparte, MID gecertificeerde meter geplaatst. Daar maak ik één keer per jaar een foto van (op oudjaarsdag :) ) en declareer het saldo dat in dat jaar is verbruikt.
Ik declareer ook op die manier. Alleen wel iets vaker want ik ben er achter dat de app van de LM geen bedragen hoger dan EUR 200,- accepteert |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:15:
[...]

Op die manier kun je natuurlijk met de meest domme paal nog verrekenen, tenminste als je werkgever dit accepteert.

Maar inderdaad voor echt automatische verrekening via je laadpas is de Zappi niet geschikt. Dan heb je een ander laadpunt nodig en bovendien een backoffice abonnement wat je een paar euro per maand kost.

Overigens is 1000 - 1500 euro een heel krap budget voor slimme laadpaal met loadbalancing inclusief installatie. Ook een Zappi V2 met vaste kabel en hub zit al op 1150 euro aan hardware. Daar komt dan nog materiaal voor in de meterkast en kabel bij (laten we zeggen 200 euro) en dan zit je zo een heel eind richting je maximale budget maar heb je nog geen installatie gerekend.

Een Alfen Single Pro Line die veel gebruikt wordt door aanbieders met volledige automatische verrekening zit al over de 1500 euro voor puur de laadpaal zelf en benodigde licenties. En ook daar komt dan nog materiaal en installatie bij…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:20
henkna schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:51:
Bij mij scheelde het om de output 1 ampere hoger te zetten. Dus 17 A in plaats van 16 A.

Mijn KIA e-niro ging toen van 9,8 naar 10,8 kW.

(Weliswaar niet met een Zappi, maar wie weet helpt het?)

[ Voor 6% gewijzigd door Pim57 op 01-03-2022 23:10 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
ik222 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:47:
[...]

Op die manier kun je natuurlijk met de meest domme paal nog verrekenen, tenminste als je werkgever dit accepteert.

Maar inderdaad voor echt automatische verrekening via je laadpas is de Zappi niet geschikt. Dan heb je een ander laadpunt nodig en bovendien een backoffice abonnement wat je een paar euro per maand kost.

Overigens is 1000 - 1500 euro een heel krap budget voor slimme laadpaal met loadbalancing inclusief installatie. Ook een Zappi V2 met vaste kabel en hub zit al op 1150 euro aan hardware. Daar komt dan nog materiaal voor in de meterkast en kabel bij (laten we zeggen 200 euro) en dan zit je zo een heel eind richting je maximale budget maar heb je nog geen installatie gerekend.

Een Alfen Single Pro Line die veel gebruikt wordt door aanbieders met volledige automatische verrekening zit al over de 1500 euro voor puur de laadpaal zelf en benodigde licenties. En ook daar komt dan nog materiaal en installatie bij…
die 1500 zal toch wel ex btw zijn? en er zit nog subsidie op ook als het wordt gecombineerd met aanschaf auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Pim57 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 23:08:
[...]

Bij mij scheelde het om de output 1 ampere hoger te zetten. Dus 17 A in plaats van 16 A.

Mijn KIA e-niro ging toen van 9,8 naar 10,8 kW.

(Weliswaar niet met een Zappi, maar wie weet helpt het?)
Mogelijk helpt dat inderdaad voor @henkna Ik laad zoals gezegd met 10.8kW en heb de device limit van de Zappi op 31,8A staan (vanwege de 32A alamat) en de grid limit staat op 25A (vanwege de 25A aansluiting). Ruim boven de 16A dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06-06 07:11
alle, ik heb een vraag over de alfen eve single. ik heb zo'n ding en nu lig ik een beetje overhoop met incharge van vattenfall. wat zijn mijn mogelijkheden wat betreft het "standalone" gebruik van deze laadpaal. ik gebruik de paal prive zonder verrekening voor woon werk/ lease auto/ wat dan ook; gewoon eigen auto laden en meer niet. vanzelfsprekend komt de stroom uit via mijn eigen meterkast (wel weer van vattenfall). kort gezegd zou ik dus zeggen dat ik helemaal geen back office dingen van incharge hoef te hebben. is dat een mogelijkheid met de aflen eve? of heb je altijd een back office service nodig hebt bij deze laadpaal? wat zijn de alternatieven voor incharge?

ik hoop dat ik niet te veel vragen heb gesteld die al behandeld zijn, maar omwille van de tijd (discussie met vattenfall) heb ik niet de 12 paginas heel aandachtig gelezen

Ioniq 5; 73kw RWD lounge 19" ; 7200Wp oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Tiggy80 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:46:
alle, ik heb een vraag over de alfen eve single. ik heb zo'n ding en nu lig ik een beetje overhoop met incharge van vattenfall. wat zijn mijn mogelijkheden wat betreft het "standalone" gebruik van deze laadpaal. ik gebruik de paal prive zonder verrekening voor woon werk/ lease auto/ wat dan ook; gewoon eigen auto laden en meer niet. vanzelfsprekend komt de stroom uit via mijn eigen meterkast (wel weer van vattenfall). kort gezegd zou ik dus zeggen dat ik helemaal geen back office dingen van incharge hoef te hebben. is dat een mogelijkheid met de aflen eve? of heb je altijd een back office service nodig hebt bij deze laadpaal? wat zijn de alternatieven voor incharge?

ik hoop dat ik niet te veel vragen heb gesteld die al behandeld zijn, maar omwille van de tijd (discussie met vattenfall) heb ik niet de 12 paginas heel aandachtig gelezen
Ik vermoed dat je nu iets te weinig informatie geeft. Is dit een bestaande paal? Heb je die zelf gekocht en geinstalleerd? Waarom lig je overhoop met Vattenfall? Heb je een backend service erbij besteld? Zit er een GPRS simkaart in je paal? Heb je een master RFID keycard?

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Tiggy80 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 16:46:

Die paal werkt prima standalone, je kan dan met de ACE Service Installer tool simpelweg de backoffice connectie uitzetten.

Het is me ook een raadsel waarom je überhaupt een backoffice zou willen hebben als je puur privé wilt laden. Daar heb je dan namelijk helemaal niks aan en kost je alleen maar geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStone91
  • Laatst online: 21-12-2022
Ik heb met de Tesla van de buurman mijn 10 jaar oude, 1-fase EV box business line voor het eerst getest en de laadstroom was max 6A. Weet iemand of dit een instelling is van de laadpaal of een hardware probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-06 11:04
TheStone91 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:12:
Ik heb met de Tesla van de buurman mijn 10 jaar oude, 1-fase EV box business line voor het eerst getest en de laadstroom was max 6A. Weet iemand of dit een instelling is van de laadpaal of een hardware probleem is?
De laadstroom wordt geregeld door de auto, maar deze wordt aangestuurd vanuit de lader.
Als de auto al 6A laadt betekent dat de communicatie werkt. Waarschijnlijk stuurt de lader dus 6A aan. Ik zou zeggen dat dit in de lader ingesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
cruysen schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:27:
[...]

De laadstroom wordt geregeld door de auto, maar deze wordt aangestuurd vanuit de lader.
Als de auto al 6A laadt betekent dat de communicatie werkt. Waarschijnlijk stuurt de lader dus 6A aan. Ik zou zeggen dat dit in de lader ingesteld kan worden.
Auto kan ook op 6A staan. Dus kan in beide kanten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStone91
Inspired schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:41:
[...]

Auto kan ook op 6A staan. Dus kan in beide kanten zitten.
Dat hebben we gecontroleerd, het lag niet aan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
TheStone91 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Dat hebben we gecontroleerd, het lag niet aan de auto.
De auto kon je niet verder zetten dan 6A? Dan zit het in de paal. Wellicht heeft die ook een instelling voor aantal ampere? Neem aan dat de paal geen LB heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheStone91
Inspired schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:53:
[...]

De auto kon je niet verder zetten dan 6A? Dan zit het in de paal. Wellicht heeft die ook een instelling voor aantal ampere? Neem aan dat de paal geen LB heeft?
Klopt, laadpaal heeft geen LB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
TheStone91 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:10:
[...]

Klopt, laadpaal heeft geen LB.
Geen idee welke businessline je hebt, maar volgens een versie die ik zag zou je dit in moeten kunnen stellen via de EVBox Connect-app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheStone91
Inspired schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:13:
[...]

Geen idee welke businessline je hebt, maar volgens een versie die ik zag zou je dit in moeten kunnen stellen via de EVBox Connect-app.
Ik krijg geen connectie met de app maar op de bijbehorende site heb ik (na even zoeken) idd het aantal A aan kunnen passen. Nu even kijken of het heeft gewerkt. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
ik222 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:49:
[...]

Die paal werkt prima standalone, je kan dan met de ACE Service Installer tool simpelweg de backoffice connectie uitzetten.

Het is me ook een raadsel waarom je überhaupt een backoffice zou willen hebben als je puur privé wilt laden. Daar heb je dan namelijk helemaal niks aan en kost je alleen maar geld.
nou dat was mijn vraag eigenlijk ook vanaf het begin een beetje. het voordeel van de laadpas/chip is natuurlijk wel dat je niemand anders hebt die even stiekum inplugd......

die ACE Service tool waar je over spreekt, die zal wel weer alleen bij een installateur beschikbaar zijn? of kun je die als particulier ook gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Tiggy80 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:19:
[...]

nou dat was mijn vraag eigenlijk ook vanaf het begin een beetje. het voordeel van de laadpas/chip is natuurlijk wel dat je niemand anders hebt die even stiekum inplugd......

die ACE Service tool waar je over spreekt, die zal wel weer alleen bij een installateur beschikbaar zijn? of kun je die als particulier ook gebruiken?
Kun je downloaden op de site van Alfen, enkel via support nog even een account aanvragen, is meestal binnen 2 werkdagen geregeld is mijn ervaring.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
MisteRMeesteR schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Kun je downloaden op de site van Alfen, enkel via support nog even een account aanvragen, is meestal binnen 2 werkdagen geregeld is mijn ervaring.
daar eens naar kijken. maar is dan de rfid ook geliijk onbruikbaar? of is het dan scht een veredeld buitenstopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Topicstarter
Dat kan je echt allemaal zelf instellen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiggy80
teacher schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:35:
Dat kan je echt allemaal zelf instellen :Y
hier wordt ik blij van, als er iemand in de buurt van almere is die hier al handigheid in heeft, dan doe ik graag eens een bakkie met je ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Tiggy80 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:37:
[...]

hier wordt ik blij van, als er iemand in de buurt van almere is die hier al handigheid in heeft, dan doe ik graag eens een bakkie met je ;)
Je kunt inderdaad ook als de paal standalone werkt gewoon een whitelist van RFID tags instellen. Je kan dus gewoon je eigen laadpassen of druppels whitelisten en instellen dat alleen daarmee het laden gestart kan worden. Enige verschil met nu is dan dus dat er verder geen communicatie en verrekening met een backend meer plaatsvindt, precies wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laue
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-12-2023
Hallo Allen,

Dit type wallbox is al een paar keer genoemd maar ik zag nog geen ervaringen:

https://www.stark-in-strom.de/

Als ik de Duitse video's erop na kijk gaat het hier om een Electro fanaat die met industriële componenten zelf boxen is gaan maken. Zonder opsmuk, veilig, eenvoudig en degelijk. Made in germany, Ik hou daar wel van :)

Mijn ervaringen / aannames toe nu toe sinds ik in de markt ben voor een laadpunt.

Alibaba - Absolute no go. Geen zicht op kwaliteit, niet gekeurd, geen garanties.

Losse onderdelen / boxen leveranciers - Komen natuurlijk ook uit China, kwaliteit en garanties kun je wel vanuit gaan dat het binnen de normen valt. Sommige boxen zijn een beetje overpriced en soms flimsy plastic kappen. Wel coole led verlichting voor de liefhebber.

turn key aanbieders - De "mooiste" palen in alle kleuren en designs. Duur in aanschaf en het viel mij op sommige aanbieders maar bar weinig kunnen vertellen over welke materialen ze gebruiken. Kabels met stalen mantel ja/nee? dikte aders? etc.

Zelf hang ik een 32A CEE wanddoos op en die is op mijn werk ook in overvloed aanwezig. Dus de producten van onze ooster buren vielen daarom gelijk op. Volgens mij de meest goedkope (buiten alibaba om) en eenvoudige manier van laden.

ben dan ook wel verrast dat ik er nog geen review of ervaringen over kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

laue schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:03:
Hallo Allen,

Dit type wallbox is al een paar keer genoemd maar ik zag nog geen ervaringen:

https://www.stark-in-strom.de/

Als ik de Duitse video's erop na kijk gaat het hier om een Electro fanaat die met industriële componenten zelf boxen is gaan maken. Zonder opsmuk, veilig, eenvoudig en degelijk. Made in germany, Ik hou daar wel van :)

Mijn ervaringen / aannames toe nu toe sinds ik in de markt ben voor een laadpunt.

Alibaba - Absolute no go. Geen zicht op kwaliteit, niet gekeurd, geen garanties.

Losse onderdelen / boxen leveranciers - Komen natuurlijk ook uit China, kwaliteit en garanties kun je wel vanuit gaan dat het binnen de normen valt. Sommige boxen zijn een beetje overpriced en soms flimsy plastic kappen. Wel coole led verlichting voor de liefhebber.

turn key aanbieders - De "mooiste" palen in alle kleuren en designs. Duur in aanschaf en het viel mij op sommige aanbieders maar bar weinig kunnen vertellen over welke materialen ze gebruiken. Kabels met stalen mantel ja/nee? dikte aders? etc.

Zelf hang ik een 32A CEE wanddoos op en die is op mijn werk ook in overvloed aanwezig. Dus de producten van onze ooster buren vielen daarom gelijk op. Volgens mij de meest goedkope (buiten alibaba om) en eenvoudige manier van laden.

ben dan ook wel verrast dat ik er nog geen review of ervaringen over kan vinden.
Wel goedkoop maar je hebt nog een Type B ALS nodig. Dan zit je al bijna aan de prijs van een Gen3 TWC die er een stuk aantrekkelijker uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

DonJuape schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:55:
[...]

Wel goedkoop maar je hebt nog een Type B ALS nodig. Dan zit je al bijna aan de prijs van een Gen3 TWC die er een stuk aantrekkelijker uitziet.
Met de lader met de AC/DC beveiliging ingebouwd ben je nog geen €400,- kwijt, dus dat is alsnog wel goedkoper dan een TWC.
Het enige wat je dan nog nog hebt is een type 2 laadkabel die ze bij andere laders voor slechts €20,- extra wel meeleveren.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laue
DonJuape schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:55:
[...]

TWC gen 3. 599,-

SIS 469,-

Over smaak val niet te twisten :)

Voordeel is ook dat de SIS variant uit bestaande modulaire componenten bestaat. Zo kun je er heel makkelijk een 220 stekker bij in bouwen of door hun laten maken.

Als tweaker vind ik dit wel tof, flexibel en lekker no nonsens :) .

[ Voor 26% gewijzigd door laue op 03-03-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laue
SpongeRob schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Met de lader met de AC/DC beveiliging ingebouwd ben je nog geen €400,- kwijt, dus dat is alsnog wel goedkoper dan een TWC.
Het enige wat je dan nog nog hebt is een type 2 laadkabel die ze bij andere laders voor slechts €20,- extra wel meeleveren.
Dat is de 16a variant er is ook een 32a variant.

In de industrie skippen ze de 25a segment wat ik begrepen heb.
Pagina: 1 ... 3 ... 176 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen