Aeien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:38:
Beste Tweakers,
Vraagje: ik wil met home assistant een reken-tool maken om obv dynamische tarieven en de huidige batterij status het beste startmoment te kiezen om mijn eniro (64kwh 2020 versie) te laden voor het beste tarief. Belangrijk is om goed te weten op welk moment welk vermogen geladen wordt.
Ik merk dat mijn niro grotendeels 11kw laadt, tot de laatste 5%, welke steeds trager gaat, maar dit varieert nogal.
vooralsnog reken ik zelf: ((% opladen * 64kWh) - 5) /11 + 1 == aantal uur dat hij moet laden.
Alsin: 11kW laden, maar de laatste 5kwh gaan gemiddeld op 5kW
Het klopt redelijk, maar zou preciezer moeten kunnen, denk ik.
Weten jullie of hier een schema oid van is?
Ik heb één en ander ondertussen aardig werkend gekregen, al ben ik nog aan het fijnslijpen. Ik laad zelden tot 100% en heb vooralsnog weinig gemerkt van inzakken van de laadstroom, anders dan door de load balancing.
Mijn systeem werkt als volgt:
- Ik stel in wanneer ik de auto weer nodig heb en hoeveel procent ik de soc wil hebben.
- ik plug de lader in de auto. Home Assistant haalt de meest recente gegevens op van de auto en weet zo de huidige soc en krijgt via de Kia integratie ook de geschatte benodigde laadtijd tot aan de ingestelde gewenste soc.
- Home Assistant bepaalt met deze gegevens en de opgehaalde dynamische tarieven de goedkoopste uren om te laden. Deze uren hoeven niet aansluitend te zijn.
- tijdens de berekende goedkope uren wordt de beschikbare laadspanning in mijn Alfen lader op 16 A gezet; op de andere uren gaat deze naar 0 A.
- Eén en ander wordt ook in een grafiek weergegeven. De blauwe balkjes zijn de uren tot aan de vertrektijd, de rode zijn na de vertrektijd. De groene balkjes zijn de uren waarbinnen geladen gaat worden. Wanneer de tijd tot aan de vertrektijd korter is dan de benodigde laadtijd, kleuren de balkjes tot aan de vertrektijd groen en daarna rood. Boven de grafiek wordt dan de geschatte soc weergegeven die gehaald zal zijn wanneer de vertrektijd is aangebroken.
Wanneer er te weinig uren tot aan de vertrektijd beschikbaar zijn, zie je hier dus niet de gewenste soc, maar de geschatte soc die in de resterende tijd behaald gaat worden.
Verder zie je nog de huidige kWh prijs en het geschatte gemiddelde uurtarief van de geplande laadsessie.
:strip_exif()/f/image/6qMNNtEbkv3me4F2EZG4yJM1.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast wordt elke laadsessie bijgehouden en in een tabel weergegeven.
Ik kan de laadmodus ook op continu zetten; dan gaat de beschikbare laadstroom naar 16 A en bepaalt de auto verder het laadverloop.
Ik ben nog bezig met een 3e optie: herhaald laden. Daarbij stel je een terugkerende vertrektijd in en vink je de dagen aan waarop die vertrektijd geldig is de goedkoopste laad uren wordt steeds tot het eerstvolgende vertrek moment bepaald. Eén en ander natuurlijk afhankelijk van hoe ver in de toekomst de vertrektijd ligt een van hoever vooruit je de dynamische tarieven hebt.
Wanneer je tussendoor de gewenste soc of vertrektijd verandert, of er komen nieuwe dynamische tarieven binnen, dan wordt alles weer opnieuw berekend en de goedkope uren voor het laden opnieuw bepaald.
Het mooie ten opzichte van bijvoorbeeld de evcc addon is, naast dat je hier niet voor hoeft te betalen of steeds trial tokens moet vervangen, dat de load balancing nog steeds door de lader geregeld wordt, wat voor mij gevoel betrouwbaarder is dan via Home Assistant.
Integraties die ik heb gebruikt:
- Kia/UVO
- OCPP
Best offtopic. Ik ben geen programmeur en hoewel ik dit zelf op zou kunnen zetten, zou het me heel veel tijd en moeite kosten. Nu heb ik veel van de code door Gemini AI laten opzetten.
Mocht iemand vragen hebben, dan kun je me via om bereiken, om dit topic niet teveel te vervuilen....