• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:52
mikekiwi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:51:
Klopt mijn conclusie dat een Niro van 2020/2021 (nieuwere facelift-versie dus) in de Executive-line uitvoering altijd een warmtepomp en 3-faselader heeft?
Nee.
Ik ben weleens een 2020 facelift model tegengekomen met nieuwe achterlichten en dashboard maar die nog steeds geen 3-fasenlader had.
Er zijn ook importauto's die anders uitgerust kunnen zijn dan je zou verwachten.

Als warmtepomp en 3-fasenlader belangrijk voor je zijn, leer hoe je dit kunt herkennen (onder de motorkap kijken, stekkerpinnen tellen) en controleer dit.
De gemiddelde verkopende partij heeft geen idee van dit soort zaken, kijkt hiervoor meestal in één of andere database (die vaak niet kloppen) en weten niet hoe je dit zelf controleren kunt.

[ Voor 15% gewijzigd door ASW1 op 30-01-2026 12:18 ]

• Raoul413
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 04-02 20:22
Raoul413 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:19:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beste Niro-rijders, ik heb een aantal keer de melding gekregen dat de spanning mijn 12v accu laag is, deze zit er 5-6 jaar in. Nu wil ik deze vervangen maar hoe weet ik welke accu juist is? Op het forum hier las ik dat iemand hem had vervangen door de Varta C22 maar geen idee of die ook bij mij past? Het gaat om een My19 model.
Even een follow up van bovenstaande post van mij. Uiteindelijk naar een lokale accuboer gegaan en daar de Varta A9 silver AGM 12v 50Ah 540A (maat 207x175x190) erin laten plaatsen. Was plug-and-play, de kapjes hoefden niet aangepast te worden. Mogelijk is het wat overkill maar ik ben er blij mee!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgQmAPKDf1DaF6VaJJO06yod5ms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxmXzBTQsIv9Ommc1dQowkVY.jpg?f=fotoalbum_large

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:48
ASW1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Er zijn ook importauto's die anders uitgerust kunnen zijn dan je zou verwachten.
Ik rij een MY20, geïmporteerd uit Duitsland. Op papier DynamicLine maar in praktijk Executive. Dus inclusief stoelverwarming achter etc.
Helaas geen warmtepomp aanwezig maar wel 3-fasen.
Fantastische auto overigens.

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:27
ASW1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Nee.
Ik ben weleens een 2020 facelift model tegengekomen met nieuwe achterlichten en dashboard maar die nog steeds geen 3-fasenlader had.

Als warmtepomp en 3-fasenlader belangrijk voor je zijn, leer hoe je dit kunt herkennen (onder de motorkap kijken, stekkerpinnen tellen) en controleer dit.
De gemiddelde verkopende partij heeft geen idee van dit soort zaken, kijkt hiervoor meestal in één of andere database (die vaak niet kloppen) en weten niet hoe je dit zelf controleren kunt.
Duidelijk, dank je!

Zelf onder de kappen kijken is uiteraard het beste, maar dat is wat lastig als je ook naar auto's kijkt die wat verder weg staan. We willen geen donkergrijze of (bijna) zwarte Niro en dan is de spoeling zeer dun (als je ook nog eisen hebt vwb kilometrage, uitvoering en garantie) en moet je je actieradius wat verruimen, maar dan is overal zelf gaan kijken een wat grotere uitdaging. Vandaar dat ik hoopte met deze conclusie makkelijker te kunnen strepen/selecteren

• ASW1
mikekiwi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:35:
[...]
Duidelijk, dank je!

Zelf onder de kappen kijken is uiteraard het beste, maar dat is wat lastig als je ook naar auto's kijkt die wat verder weg staan. We willen geen donkergrijze of (bijna) zwarte Niro en dan is de spoeling zeer dun (als je ook nog eisen hebt vwb kilometrage, uitvoering en garantie) en moet je je actieradius wat verruimen, maar dan is overal zelf gaan kijken een wat grotere uitdaging. Vandaar dat ik hoopte met deze conclusie makkelijker te kunnen strepen/selecteren
Wat verkopende partijen vaak wel voor je willen doen is een foto sturen van het laadstopcontact, met klepjes open dus. Foto met geopende motorkap moet denk ik ook wel kunnen. Op zich is de kans niet groot dat je een facelift model aantreft met 1-fase lader, maar je kunt het niet aannemen en je moet het altijd controleren.

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-02 04:06

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Goed nieuws voor de GrapheneOS gebruikers! Althans ik ga er vanuit dat het ook bij andere zo zal zijn, maar bij mij werkt de Kia app weer na de update van vandaag! Erg fijn aangezien ik het handmatig uitschakelen van 'Secure app spawning' alvorens de app in te schakelen een beetje zat was. Nu hopen dat de app blijft werken.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:27
Kom net terug van een beurt maar toch wel minpuntjes, "auto is gewassen" maar kan nauwelijks door de achterruit kijken. 1 liter wisservloeistof er in gegaan maar die had ik vanochtend nog afgevuld.

Voor de rest een terugroepactie dtc weather patch iets met een sticker die ergens op moest.

• ASW1
Vaevictis_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:06:
Kom net terug van een beurt maar toch wel minpuntjes, "auto is gewassen" maar kan nauwelijks door de achterruit kijken. 1 liter wisservloeistof er in gegaan maar die had ik vanochtend nog afgevuld.

Voor de rest een terugroepactie dtc weather patch iets met een sticker die ergens op moest.
Namen willen we hebben, dan heeft een ander er ook nog wat aan!

Ben vandaag net als jij langsgegaan voor een (kleine) beurt, was prima eigenlijk.
Ik zou het normaal nooit doen maar hij zit nog in de garantie (140k km nu) dus het moet.
Kostte 147 euro maar dat was inclusief remvloeistof wisselen dus wel ok qua bedrag. Gasveren van de achterklep zijn lam waardoor met name bij koude de klep moeilijk helemaal opent zonder hulp.
Had dit bij het maken van de afspraak al aangegeven, maar ze moeten het eerst zelf constateren en dan de gasveren bestellen, ook courante onderdelen hebben ze niet op voorraad, alles komt uit een centraal magazijn ergens. Maar goed, dat zal bij alle merken tegenwoordig wel zo gaan. Moet er helaas wel voor terug volgende week maar een kniesoor...
Wordt wel gewoon netjes onder garantie afgehandeld. Auto gewassen terug, goed behandeld en niets te klagen (al blijf ik het cringe vinden om bij zo'n dealer in de koffiehoek te zitten, maar dat ligt aan mij)
Kia Kooijman, vestiging Naarden.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:27
ASW1 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:08:
[...]

Namen willen we hebben, dan heeft een ander er ook nog wat aan!

Ben vandaag net als jij langsgegaan voor een (kleine) beurt, was prima eigenlijk.
Ik zou het normaal nooit doen maar hij zit nog in de garantie (140k km nu) dus het moet.
Kostte 147 euro maar dat was inclusief remvloeistof wisselen dus wel ok qua bedrag. Gasveren van de achterklep zijn lam waardoor met name bij koude de klep moeilijk helemaal opent zonder hulp.
Had dit bij het maken van de afspraak al aangegeven, maar ze moeten het eerst zelf constateren en dan de gasveren bestellen, ook courante onderdelen hebben ze niet op voorraad, alles komt uit een centraal magazijn ergens. Maar goed, dat zal bij alle merken tegenwoordig wel zo gaan. Moet er helaas wel voor terug volgende week maar een kniesoor...
Wordt wel gewoon netjes onder garantie afgehandeld. Auto gewassen terug, goed behandeld en niets te klagen (al blijf ik het cringe vinden om bij zo'n dealer in de koffiehoek te zitten, maar dat ligt aan mij)
Kia Kooijman, vestiging Naarden.
Kia kooiman Utrecht. Wel breng en haalservice dat is we lekker.

• ASW1
Vaevictis_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Nice!
En met het brengen was de achterkant weer vies geworden? :+

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 19:24

13art

Moderator Mobile
Vaevictis_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Boefjes zijn het. Mij zie je daar niet meer terug.

Zijn er meer mensen wie het opvalt dat de automatische stoel instellingen nogal wispelturig kan zijn? Easy Entry lijkt sinds de laatste update minder goed te werken. En bij het automatisch instellen gaat soms de stoel opeens een stuk minder ver naar achteren dan eigenlijk ingesteld (dit was ook al voor de laatste update).

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01:43
mikekiwi schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:51:
Even een vervolgvraag, inhakend op bovenstaande (ben ook in de markt voor een E-Niro.
Klopt mijn conclusie dat een Niro van 2020/2021 (nieuwere facelift-versie dus) in de Executive-line uitvoering altijd een warmtepomp en 3-faselader heeft?
Een beetje laat maar toch. :) Mijn my2020 executive line heeft standaard warmtepomp en 3-fase laden.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis 1 op 30-01-2026 22:04 ]

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:04
Beste Tweakers,

Vraagje: ik wil met home assistant een reken-tool maken om obv dynamische tarieven en de huidige batterij status het beste startmoment te kiezen om mijn eniro (64kwh 2020 versie) te laden voor het beste tarief. Belangrijk is om goed te weten op welk moment welk vermogen geladen wordt.

Ik merk dat mijn niro grotendeels 11kw laadt, tot de laatste 5%, welke steeds trager gaat, maar dit varieert nogal.
vooralsnog reken ik zelf: ((% opladen * 64kWh) - 5) /11 + 1 == aantal uur dat hij moet laden.
Alsin: 11kW laden, maar de laatste 5kwh gaan gemiddeld op 5kW

Het klopt redelijk, maar zou preciezer moeten kunnen, denk ik.

Weten jullie of hier een schema oid van is?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-02 22:27
Aeien schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:38:
Beste Tweakers,

Vraagje: ik wil met home assistant een reken-tool maken om obv dynamische tarieven en de huidige batterij status het beste startmoment te kiezen om mijn eniro (64kwh 2020 versie) te laden voor het beste tarief. Belangrijk is om goed te weten op welk moment welk vermogen geladen wordt.

Ik merk dat mijn niro grotendeels 11kw laadt, tot de laatste 5%, welke steeds trager gaat, maar dit varieert nogal.
vooralsnog reken ik zelf: ((% opladen * 64kWh) - 5) /11 + 1 == aantal uur dat hij moet laden.

Laad je tot 100 of tot 80 %? Tot aan de 80% zie ik nauwelijks een daling in snelheid, en tot 100 laden we eigenlijk nooit.

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:04
gjcvro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:07:
[...]

Laad je tot 100 of tot 80 %? Tot aan de 80% zie ik nauwelijks een daling in snelheid, en tot 100 laden we eigenlijk nooit.
Eh, goed punt.

Ik ga vaak genadeloos tot 100%, en dan zijn die laatste 5 idd traag. Iets met dynamisch laden op een vrijwel gratis moment en 100% Nederlander zijn, wss😅

• ASW1
Ik laad ook zelden of nooit tot 100%, en wanneer ik het eens wil (vanwege een lange rit) zit de auto voor vertrek altijd pas tussen de 95 en 98% oid , en dat komt vanwege dat dat laatste beetje trickle charge gaat..

• bnwgraaf
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:07
Beste Tweakers,

Ik heb één en ander ondertussen aardig werkend gekregen, al ben ik nog aan het fijnslijpen. Ik laad zelden tot 100% en heb vooralsnog weinig gemerkt van inzakken van de laadstroom, anders dan door de load balancing.

Mijn systeem werkt als volgt:
  • Ik stel in wanneer ik de auto weer nodig heb en hoeveel procent ik de soc wil hebben.
  • ik plug de lader in de auto. Home Assistant haalt de meest recente gegevens op van de auto en weet zo de huidige soc en krijgt via de Kia integratie ook de geschatte benodigde laadtijd tot aan de ingestelde gewenste soc.
  • Home Assistant bepaalt met deze gegevens en de opgehaalde dynamische tarieven de goedkoopste uren om te laden. Deze uren hoeven niet aansluitend te zijn.
  • tijdens de berekende goedkope uren wordt de beschikbare laadspanning in mijn Alfen lader op 16 A gezet; op de andere uren gaat deze naar 0 A.
  • Eén en ander wordt ook in een grafiek weergegeven. De blauwe balkjes zijn de uren tot aan de vertrektijd, de rode zijn na de vertrektijd. De groene balkjes zijn de uren waarbinnen geladen gaat worden. Wanneer de tijd tot aan de vertrektijd korter is dan de benodigde laadtijd, kleuren de balkjes tot aan de vertrektijd groen en daarna rood. Boven de grafiek wordt dan de geschatte soc weergegeven die gehaald zal zijn wanneer de vertrektijd is aangebroken.
    Wanneer er te weinig uren tot aan de vertrektijd beschikbaar zijn, zie je hier dus niet de gewenste soc, maar de geschatte soc die in de resterende tijd behaald gaat worden.
    Verder zie je nog de huidige kWh prijs en het geschatte gemiddelde uurtarief van de geplande laadsessie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_QxURJe_IPJlfpo-BVWbxnY-eE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6qMNNtEbkv3me4F2EZG4yJM1.jpg?f=fotoalbum_large
Daarnaast wordt elke laadsessie bijgehouden en in een tabel weergegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DROgX9aghJhPXhMbKYSDUjC_XUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7YBIcKsi4SQpNQSSleraf8X.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan de laadmodus ook op continu zetten; dan gaat de beschikbare laadstroom naar 16 A en bepaalt de auto verder het laadverloop.

Ik ben nog bezig met een 3e optie: herhaald laden. Daarbij stel je een terugkerende vertrektijd in en vink je de dagen aan waarop die vertrektijd geldig is de goedkoopste laad uren wordt steeds tot het eerstvolgende vertrek moment bepaald. Eén en ander natuurlijk afhankelijk van hoe ver in de toekomst de vertrektijd ligt een van hoever vooruit je de dynamische tarieven hebt.

Wanneer je tussendoor de gewenste soc of vertrektijd verandert, of er komen nieuwe dynamische tarieven binnen, dan wordt alles weer opnieuw berekend en de goedkope uren voor het laden opnieuw bepaald.

Het mooie ten opzichte van bijvoorbeeld de evcc addon is, naast dat je hier niet voor hoeft te betalen of steeds trial tokens moet vervangen, dat de load balancing nog steeds door de lader geregeld wordt, wat voor mij gevoel betrouwbaarder is dan via Home Assistant.

Integraties die ik heb gebruikt:
- Kia/UVO
- OCPP

Best offtopic. Ik ben geen programmeur en hoewel ik dit zelf op zou kunnen zetten, zou het me heel veel tijd en moeite kosten. Nu heb ik veel van de code door Gemini AI laten opzetten.
Mocht iemand vragen hebben, dan kun je me via om bereiken, om dit topic niet teveel te vervuilen....

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04:28
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:59:
[...]
Dit ziet er gewoon goed uit, minstens 1x/jaar en ook geen extreme overschrijding. De wachttijd voor een onderhoudsafspraak is ook zo 3-4 maanden, soms kon je niet anders dan verder dan 15k rijden terwijl je moest wachten.
We gaan het vanaf komende maand meemaken want dan zijn de eerste e-Niro's ouder dan 7 jaar.
Ik heb op mijn manier ook stress gehad van het overschrijden van de 15k, maar onnodig. Dealer ging er relaxed mee om, maar pas na de beurt.
We waren het eens: het is geen ICE waarbij standaard slijtagegevoelige onderdelen, of vloeistoffen vervangen worden. Komt bij dat remmen nauwelijks gebruikt worden.

Ik vind de interval van 15k veel te laag (hoog?). Zou makkelijk 30k kunnen zijn. Maar waarschijnlijk uit commerciële overwegingen gekozen ten faveure van de dealers.

[ Voor 4% gewijzigd door Marcva op 31-01-2026 05:04 ]

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:42
Marcva schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 05:02:
[...]
Ik vind de interval van 15k veel te laag (hoog?). Zou makkelijk 30k kunnen zijn. Maar waarschijnlijk uit commerciële overwegingen gekozen ten faveure van de dealers.
Onderhoudsinterval is idd niet meer van deze tijd, zeker niet voor EV.

Bij mijn andere EV heb ik helemaal geen onderhoudsinterval. Alleen een lijstje met wat zaken die periodiek (om de paar jaar) aandacht behoeven en die je grotendeels zelf kunt regelen, zoals vervangen luchtfilter en Hepa Filter, banden, en in omgevingen waar gestrooid wordt remklauwen (jaarlijks) reinigen en smeren. 1 x in de 4 jaar remolie controleren en zo nodig verversen (niet zelf doen maar garage). That's it.
Heb hem nu 2 jaar en afgezien van ruitenvloeistof nog geen cent aan onderhoud uitgegeven.
ik denk dat ik na 4 jaar voor het eerst naar de garage moet, voor de APK namelijk. Dat valt dan mooi samen met check remolie.

En eigenlijk helemaal lullig dat de wachttijden bij Kia zo lang zijn voor die onderhoudsbeurten die grotendeels helemaal niet nodig zijn. Als je het dan wel nodig hebt kun je achteraan de rij aansluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door eltron op 31-01-2026 09:47 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

• bnwgraaf
eltron schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:44:
[...]

Onderhoudsinterval is idd niet meer van deze tijd, zeker niet voor EV.

Bij mijn andere EV heb ik helemaal geen onderhoudsinterval. Alleen een lijstje met wat zaken die periodiek (om de paar jaar) aandacht behoeven en die je grotendeels zelf kunt regelen, zoals vervangen luchtfilter en Hepa Filter, banden, en in omgevingen waar gestrooid wordt remklauwen (jaarlijks) reinigen en smeren. 1 x in de 4 jaar remolie controleren en zo nodig verversen (niet zelf doen maar garage). That's it.
Heb hem nu 2 jaar en afgezien van ruitenvloeistof nog geen cent aan onderhoud uitgegeven.
ik denk dat ik na 4 jaar voor het eerst naar de garage moet, voor de APK namelijk. Dat valt dan mooi samen met check remolie.

En eigenlijk helemaal lullig dat de wachttijden bij Kia zo lang zijn voor die onderhoudsbeurten die grotendeels helemaal niet nodig zijn. Als je het dan wel nodig hebt kun je achteraan de rij aansluiten.
Ik heb veel Japanse autos gehad en die hadden (hebben) ook altijd veel kortere intervallen dan andere, niet-Aziatische merken.
Ik weet dat dat met allerlei andere dingen te maken heeft, maar Aziatische merken zijn over het algemeen wel altijd al betrouwbaarder. Dat heeft te maken met hoe Aziaten in elkaar steken, hun werk gewoontes en hoe ze dingen technisch en organisatorisch organiseren, maar bij autos die vaker in de garage voor onderhoud komen, zullen beginnende problemen vaker eerder ontdekt worden.
Overigens kan ik bij de twee Kia dealers waar ik tot nu toe onderhoud heb laten plegen, meestal binnen enkele weken terecht.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:57
Sinds een week krijg ik in de app geen updates meer. Dacht eerst dat het een Kia server dingetje was, dus even afgewacht.
Vanmorgen ook het infotainment systeem gereset, geeft geen soelaas.
Kortom, de app is zo dood als een pier, geen SOC, bereik, rit info etc
En dat was voor onze 2019 al het minimale pakket (dat eind van het jaar ook ophoudt).
Vraag: anderen met een 2019 model ook problemen, of is alleen mijn auto/app dood?
Heeft iemand een suggestie wat ik nog zou kunnen proberen, of wordt het dealer bellen?
Dank voor jullie adviezen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• jurrehaak
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-02 17:57
EVfan schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:18:
Sinds een week krijg ik in de app geen updates meer. Dacht eerst dat het een Kia server dingetje was, dus even afgewacht.
Vanmorgen ook het infotainment systeem gereset, geeft geen soelaas.
Kortom, de app is zo dood als een pier, geen SOC, bereik, rit info etc
En dat was voor onze 2019 al het minimale pakket (dat eind van het jaar ook ophoudt).
Vraag: anderen met een 2019 model ook problemen, of is alleen mijn auto/app dood?
Heeft iemand een suggestie wat ik nog zou kunnen proberen, of wordt het dealer bellen?
Dank voor jullie adviezen.
Ja, ik heb dit ook. Inmiddels 6x door kia van kastje naar muur gestuurd.

Volgens mij moet je mijnkia@kia.nl hebben...

Ik vermoed dat het idd server issue is. Ik heb nog bijna een jaar abonnement en reset al gedaan .

• RogerQ
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-02 19:44
jurrehaak schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Ik vermoed dat het idd server issue is. Ik heb nog bijna een jaar abonnement en reset al gedaan .
Hier ook hetzelfde. Ik was door nieuwe telefoon even niet in staat in te loggen op MijnKia, was wat mis met account. Dat is vanochtend via Kia NL heel snel hersteld (mijnkia@kia.nl) maar ik zie nu ook dat de gegevens niet bijgewerkt zijn. Heb het net teruggemeld incl. opmerking dat er meer mensen zijn die hetzelfde melden. Als ik een antwoord krijg zal ik het hier ook ff melden.

• EVfan
jurrehaak schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Mijnkia geeft aan dat er geen storing in de server is. Dus wordt ik verwezen naar de dealer.
Wordt vervolgd.

• jurrehaak
EVfan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:26:
[...]

Mijnkia geeft aan dat er geen storing in de server is. Dus wordt ik verwezen naar de dealer.
Wordt vervolgd.
Zelfde bij mij, ik heb aangegeven dat er meerdere mensen met hetzelfde probleem. Dat konden ze niet bevestigen. Probleem is dat mijn dealer aangeeft niks te kunnen doen. Kia heeft aan dat het misschien een hardware probleem is. Dat lijkt me sterk als dat tegelijk als bij andere optreedt.

• EVfan
jurrehaak schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:43:
[...]

Zelfde bij mij, ik heb aangegeven dat er meerdere mensen met hetzelfde probleem. Dat konden ze niet bevestigen. Probleem is dat mijn dealer aangeeft niks te kunnen doen. Kia heeft aan dat het misschien een hardware probleem is. Dat lijkt me sterk als dat tegelijk als bij andere optreedt.
Zelfde boodschap hier, maar vreemd toch dat meerdere mensen ineens op dezelfde datum een hardware probleem krijgen. Dus even de dealer bellen en dan weer van de muur naar het kastje.

• Dennis 1
Gisteren ook maar weer eens een mailtje gestuurd naar Kia hoe het ermee staat. Dit n.a.v. mijn eerdere klacht eind december over het niet werken van de achterruit- en buitenspiegelverwarming bij handmatig aanzetten in de app. Vandaag een reactie ontvangen (met spelfout ;) ). Ze werken er erg hard aan? Dit probleem is al vele maanden bekend en nog steeds werkt het niet. Tja, wat is dan erg hard werken? 8) Ik geloof niet dat er deze winter nog een oplossing gaat komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jd5mwxsYH8ivbbABYYOhsMPHAXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEWtvzdIr9ZcQ5S5CxkYEr7q.jpg?f=fotoalbum_large

• RogerQ
EVfan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:55:
[...]

Zelfde boodschap hier, maar vreemd toch dat meerdere mensen ineens op dezelfde datum een hardware probleem krijgen. Dus even de dealer bellen en dan weer van de muur naar het kastje.
Net nog even gekeken en bij mij werkt MijnKia weer! Ik zie nu de ritten t/m vandaag. Nog geen terugkoppeling van Kia zelf gehad maar de medewerker waar ik vandaag mee mailde zei wel dat ze intern navraag ging doen. Misschien heeft toch iemand ergens een zetje gegeven?

• jurrehaak
RogerQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:42:
[...]

Net nog even gekeken en bij mij werkt MijnKia weer! Ik zie nu de ritten t/m vandaag. Nog geen terugkoppeling van Kia zelf gehad maar de medewerker waar ik vandaag mee mailde zei wel dat ze intern navraag ging doen. Misschien heeft toch iemand ergens een zetje gegeven?
Same here. Lang leven 'hardware' problemen 😉

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Beste Tweakers,

Je bent ook afhankelijk van de updates die je via de api krijgt.

Ik merk dat EVCC het prima berekent. Die herberekent na elke update van SoC ook weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sd6CiKQxG9ilCdVQJzMdt5Oy-BA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCjLzsEyPNKEQPKpfk5hV3Kf.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

EVfan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:55:
[...]

Zeer vreemd.

In Homeassistant en EVCC zie ik geen onderbrekingen in informatie.

• EVfan
Get!em schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:18:
[...]

Zeer vreemd.

In Homeassistant en EVCC zie ik geen onderbrekingen in informatie.
MY 2019, mijnkia app?

• EVfan
RogerQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:42:
[...]

@RogerQ @jurrehaak
Hier werkt het ook weer. Was dus toch een server issue dat ze niet begrepen/wilden toegeven/niet konden localiseren. Ook de mijn ritten geschiedenis van 24-01 tot vandaag is weer terug.
Of het was een voorproefje van wat ons na 01-01-2027 te wachten staat? Om te wennen? :)

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:46
Ik krijg al een paar dagen onderstaande melding op het scherm van mijn app. Ik klim meestal niet meteen in de pen in dit soort gevallen, vaak lost het zichzelf weer op, maar deze keer duurt het mij te lang en het is een melding die ik nog nooit heb gezien.
Ik kan alleen de deuren openen en sluiten op afstand, al het andere is niet beschikbaar. Ik heb de unit in de auto al gereset, dat heeft niet geholpen. Heeft iemand hetzelfde probleem?

[EDIT] Hmpff. De foutmelding lijkt te wijzen op een probleem met de auto, maar een reboot van mijn telefoon heeft het wel opgelost.... Ik kon gelukkig mijn auto net op tijd voorverwarmen, wel fijn met een buitentemperatuur van -4C...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNJUyTyNgYiXGLqqzRQMHIxKuHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hbv7JfKc81y1v1f0hvR8ufBk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door multikoe op 03-02-2026 09:25 ]

• RogerQ
EVfan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:50:
[...]

@RogerQ @jurrehaak
Hier werkt het ook weer. Was dus toch een server issue dat ze niet begrepen/wilden toegeven/niet konden localiseren. Ook de mijn ritten geschiedenis van 24-01 tot vandaag is weer terug.
Of het was een voorproefje van wat ons na 01-01-2027 te wachten staat? Om te wennen? :)
Vanochtend nog terugkoppeling gehad van Kia Nederland:
Wat fijn dat het weer goed werkt. Er was inderdaad iets aangepast in de MijnKia app, dat lijkt nu weer goed te werken.
Melden heeft dus in ieder geval zin :)

• gjcvro
multikoe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 05:48:
Ik krijg al een paar dagen onderstaande melding op het scherm van mijn app. Ik klim meestal niet meteen in de pen in dit soort gevallen, vaak lost het zichzelf weer op, maar deze keer duurt het mij te lang en het is een melding die ik nog nooit heb gezien.
Ik kan alleen de deuren openen en sluiten op afstand, al het andere is niet beschikbaar. Ik heb de unit in de auto al gereset, dat heeft niet geholpen. Heeft iemand hetzelfde probleem?

[EDIT] Hmpff. De foutmelding lijkt te wijzen op een probleem met de auto, maar een reboot van mijn telefoon heeft het wel opgelost.... Ik kon gelukkig mijn auto net op tijd voorverwarmen, wel fijn met een buitentemperatuur van -4C...

[Afbeelding]
Ik heb dit volgens mij al een paar keer gehad in de nieuwe app. Maar de laatste tijd eigenlijk niet meer.

• multikoe
gjcvro schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:53:
[...]

Ik heb dit volgens mij al een paar keer gehad in de nieuwe app. Maar de laatste tijd eigenlijk niet meer.
Ik heb ook wel vaker verbindingsproblemen maar deze specifieke melding had ik nog nooit gezien. Hij lijkt sterk op een melding die je als provider pusht naar je klanten als er een service is uitgevallen en je wil ze daarover inlichten zodat ze je helpdesk niet gaan bellen. En de melding verwees specifiek naar problemen met de auto.
Maar goed, het werkt allemaal weer en ik kon net op tijd (bij -4C buiten) de auto voorverwarmen.

• gjcvro
multikoe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:42:
[...]

Ik heb ook wel vaker verbindingsproblemen maar deze specifieke melding had ik nog nooit gezien. Hij lijkt sterk op een melding die je als provider pusht naar je klanten als er een service is uitgevallen en je wil ze daarover inlichten zodat ze je helpdesk niet gaan bellen. En de melding verwees specifiek naar problemen met de auto.
Maar goed, het werkt allemaal weer en ik kon net op tijd (bij -4C buiten) de auto voorverwarmen.
Ik weet bijna zeker dat het eenzelfde melding was. Het was echt zoiets van ik zie de auto wel, maar hij praat niet lekker terug.

• Yariva
  • Laatst online: 13:16

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Jup ik heb afgelopen dagen deze melding ook 1 a 2x voorbij zien komen. Toch wel fijn om de auto te kunnen verwarmen toen het had gesneeuwd.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:39
Even een vraag (hopelijk kan iemand mij helpen).

Ik heb een MY21. Het komt regelmatig voor dat het laden aan een openbare laadpaal plotseling stopt (zonder melding) en als ik via de Kia-app druk op "laden starten", dan gaat deze verder. Kabel blijft verbonden, auto en laadpaal worden herkent. Gisteren twee keer voorgekomen, vandaag één keer. Lijkt wel alsof de auto zelf niet automatisch het laden hervat.

Wat zou hiervan een oorzaak kunnen zijn? Iemand vergelijkbare ervaringen gehad?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
MertijnW schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:21:

Ik heb een MY21. Het komt regelmatig voor dat het laden aan een openbare laadpaal plotseling stopt (zonder melding) en als ik via de Kia-app druk op "laden starten", dan gaat deze verder. Kabel blijft verbonden, auto en laadpaal worden herkent. Gisteren twee keer voorgekomen, vandaag één keer. Lijkt wel alsof de auto zelf niet automatisch het laden hervat.

Ook een MY21, komt mij niet bekend voor. Heb een jaar lang aan allerlei openbare palen gehangen en volgens mij eenmaal een disconnect gehad in al die tijd.
Nu dat ik mijn eigen laadpaal thuis heb merk ik dat hij altijd gewoon begint te laden als ik de paal aanzet. En als ik de paal uitzet krijg ik altijd een pushmelding "Connected, but not charging. Possible reasons: [...]". Je hoort dus wel echt zo'n melding te krijgen als de paal ermee stopt.
Tegenwoordig zijn er wel veel meer 'slimme' laadpalen en het kan zijn dat de auto besluit te stoppen als de stroomsterkte te laag wordt. Ik kan dit zelf niet triggeren want met een minimum van 6A die ik zelf kan instellen slikt de auto het prima.
Gecontroleerd ook dat je geen maximum SoC hebt ingesteld in de auto?
En misschien wat ver gezocht maar heb je iets van een 3rd party dienst op je Kia account zitten? Of een vorige eigenaar met eigen paal die slim laden via Kia Connect nog op je auto heeft gekoppeld en het laden stopt ofzo.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Toen ik nog openbaar moest laden, was dat bij een laadpaal die waarschijnlijk afgestemd was op de hoeveelheid beschikbare elektriciteit. Het is mij ook wel eens overkomen dat als er iemand aan de andere kant van de paal ook inplugde, in iedeer geval de capacteit halveerde en als er dan 'te weinig' elektriciteit was, het opladen tijdelijk werd gepauzeerd.
Ook mijn my '21 startte dan niet zelf weer op. Dan moest ik hem zelf weer inschakelen.
De eerste paar keer best lastig als je na een uur of 6 bij je auto komt en blijkt dat hij bij 60% gestopt was. Zeker met de onbetrouwbare app die hier vaker niet dan wel werkt.
Sindsdien altijd een combinatie van de Kia app en de desbetreffende laadapp om in te schatten of er voldoende geladen is.

• MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:39
gertvdijk schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:27:
[...]

Ook een MY21, komt mij niet bekend voor. Heb een jaar lang aan allerlei openbare palen gehangen en volgens mij eenmaal een disconnect gehad in al die tijd.
Nu dat ik mijn eigen laadpaal thuis heb merk ik dat hij altijd gewoon begint te laden als ik de paal aanzet. En als ik de paal uitzet krijg ik altijd een pushmelding "Connected, but not charging. Possible reasons: [...]". Je hoort dus wel echt zo'n melding te krijgen als de paal ermee stopt.
Tegenwoordig zijn er wel veel meer 'slimme' laadpalen en het kan zijn dat de auto besluit te stoppen als de stroomsterkte te laag wordt. Ik kan dit zelf niet triggeren want met een minimum van 6A die ik zelf kan instellen slikt de auto het prima.
Gecontroleerd ook dat je geen maximum SoC hebt ingesteld in de auto?
En misschien wat ver gezocht maar heb je iets van een 3rd party dienst op je Kia account zitten? Of een vorige eigenaar met eigen paal die slim laden via Kia Connect nog op je auto heeft gekoppeld en het laden stopt ofzo.
Maximale SoC is 80%, maar hij stopt gewoon willekeurig. Krijg geen melding, omdat de laadpaal en auto gewoon aangesloten zijn. Ik moet dan alleen in de app weer zeggen dat die moet starten.

Weet jij waar je in de Kia account kan zien welke apps e.d. allemaal gekoppeld zijn?
rokil schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:28:
Toen ik nog openbaar moest laden, was dat bij een laadpaal die waarschijnlijk afgestemd was op de hoeveelheid beschikbare elektriciteit. Het is mij ook wel eens overkomen dat als er iemand aan de andere kant van de paal ook inplugde, in iedeer geval de capacteit halveerde en als er dan 'te weinig' elektriciteit was, het opladen tijdelijk werd gepauzeerd.
Ook mijn my '21 startte dan niet zelf weer op. Dan moest ik hem zelf weer inschakelen.
De eerste paar keer best lastig als je na een uur of 6 bij je auto komt en blijkt dat hij bij 60% gestopt was. Zeker met de onbetrouwbare app die hier vaker niet dan wel werkt.
Sindsdien altijd een combinatie van de Kia app en de desbetreffende laadapp om in te schatten of er voldoende geladen is.
Klinkt als precies dezelfde situatie als mij nu. Dus ook jij hoef dan niet de laadkabel opnieuw eruit te halen en gewoon in de Kia-app gewoon op "start opladen" drukken? En hoe los je dat op, gewoon af en toe kijken dat die aan het laden is?

Ik hoop vooral dat het zo "logisch" is en niet een hardwaredefect. De auto geeft ook nergens een foutmelding o.i.d.

Ik zag inderdaad net dat er een andere auto was aangesloten op dezelfde laadpaal. Zou dat het dan zijn? En is de Kia zo strict dat die dan alleen verder kan gaan (als het aantal onder een grens komt of uit) door een handmatige interactie van de eigenaar?
edit:

[ Voor 5% gewijzigd door MertijnW op 06-02-2026 19:52 ]

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Er moet een minimale hoeveelheid/snelheid te halen zijn. Als dat onder die grens komt, stopt het laden.
Tenminste, zo heb ik dat begrepen destijds.
Als de app werkt, kun je het laden daar weer mee starten, maar anders moet je de kabel eruit halen en daarna weer inpluggen.
Sinds ik een eigen wallbox heb, heb ik nergens meer last van gehad.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
MertijnW schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:45:
Krijg geen melding, omdat de laadpaal en auto gewoon aangesloten zijn.
Dat is geen reden dat je geen melding krijgt. Er zijn twee verschillende meldingen die je van de Kia app kan krijgen bij onderbreking van het laden:
  • Connected, but not charging. Possible reasons: blackout, payment incompletion, charging stop button enabled. (als de laadpaal ermee stopt maar je kabel is nog wel gewoon aangesloten. mijn laadpaal+auto hebben beide nog een "connected" status maar krijg toch deze pushmelding)
  • Cannot start charging. Please check your charging cable connection status. (als je de kabel eruit trekt)
Ik verwacht dat je de eerste toch echt moet krijgen.
Heb je alle alerts/meldingen wel aangezet in de Kia app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtHWIILHmaDOFCZ6NmSaAC5gp90=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Fr6BUgCJF9Eo6z63xyfHCRfk.png?f=fotoalbum_small
MertijnW schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:45:
Weet jij waar je in de Kia account kan zien welke apps e.d. allemaal gekoppeld zijn?
Geen idee, ik gebruik dat niet. Maar ik neem aan dat als jij de "owner" bent van de auto in de Kia app dat er geen anderen zijn die erop gekoppeld zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door gertvdijk op 06-02-2026 20:41 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• multikoe
MertijnW schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:21:

Waren die keren dat het gebeurde bij dezelfde paal? Of dezelfde groep palen?

• Dennis 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLsJXHiiV7aRg-w4NwdeDgTc6aU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hjlhz2IxeZP29zhq76o6Bqr.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro op nr. 1 d:)b De meeste onder ons zijn hier al mee bekend! 8)

https://www.autoweek.nl/a...nauwelijks-te-degraderen/

[ Voor 49% gewijzigd door Dennis 1 op 07-02-2026 17:01 ]

• multikoe
Ik las toevallig een paar minuten geleden het artikel. Waar niemand op lijkt aan te slaan: het is onmogelijk dat een batterij na 99.000 km nog op 100% staat. Elke batterij degradeert, niet alleen door gebruik, maar ook gewoon door veroudering. Dat kan heel weinig zijn, maar 0% is onmogelijk. Dat zou er op kunnen wijzen dat Kia een buffertje inbouwt boven de 100% dat je eerst opsnoept voordat het zichtbaar wordt als capaciteitsverlies. Maar, maar, maar: waarom zou je dat als fabrikant in hemelsnaam doen? Alleen maar om de eerste paar jaar te kunnen opscheppen dat je batterij het zo lang uithoudt? Lijkt me stug.
Dus.... Vreemd.

• gjcvro
Ik blijf er bij Als het te mooi klinkt om waar te zijn.. Ik denk dat Kia iets achter de hand houdt, en langzaam steeds daarvan opsnoept.

• multikoe
gjcvro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:05:
[...]

Ik blijf er bij Als het te mooi klinkt om waar te zijn.. Ik denk dat Kia iets achter de hand houdt, en langzaam steeds daarvan opsnoept.
Dat dacht ik ook, maar toen probeerde ik te beredeneren waarom Kia dat zou doen en ik kwam er niet uit. Waarom zou je dat doen? Het zou namelijk betekenen dat je batterij in werkelijkheid groter is dan je adverteert. Alleen maar om je SOH-cijfers te beinvloeden? Dat gaat er bij mij niet in.

• eltron
multikoe schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:24:
[...]

Dat dacht ik ook, maar toen probeerde ik te beredeneren waarom Kia dat zou doen en ik kwam er niet uit. Waarom zou je dat doen? Het zou namelijk betekenen dat je batterij in werkelijkheid groter is dan je adverteert. Alleen maar om je SOH-cijfers te beinvloeden? Dat gaat er bij mij niet in.
De batterij is 67kWh en daarvan 64kWh bruikbaar, de rest is buffer, maar zo lang die nog niet is opgesnoept heb je daar ook geen last van. De buffer wordt feitelijk wel gebruikt omdat het BMS de last over alle cellen verdeeld, maar hierdoor gaat je batterij dus wel (veel) langer mee dan wanneer die buffer er niet zou zijn.
Dus bijvoorbeeld laden tot 100% is 64kWh en dus eigenlijk niet helemaal 100% en dus minder belastend voor de batterij.

Ben er blij mee, en dat zal ook wel de bedoeling van Kia zijn geweest.
Merk nog niets van verminderde capaciteit (bij 170K km)

• gjcvro
multikoe schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:24:
[...]

Jezelf beschermen tegen garantieclaim over range, beloftes of accustabiliteit. Dit was volgens mij zo'n beetje de 2e accupack die kia uitbracht en er was nog weinig bekend over de langere termijn. Volgens mij zijn de kleinere packs van de SOUL vele malen slechter. Dus gewoon reputatieschade voorkomen?

Wat je zelf ook al schrijft 100% is eigenlijk onmogelijk na een paar jaar, de accu begint al te degraderen op het moment dat hij de eerste keer wordt opgeladen.

• multikoe
eltron schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:29:
[...]

De batterij is 67kWh en daarvan 64kWh bruikbaar, de rest is buffer, maar zo lang die nog niet is opgesnoept heb je daar ook geen last van. De buffer wordt feitelijk wel gebruikt omdat het BMS de last over alle cellen verdeeld, maar hierdoor gaat je batterij dus wel (veel) langer mee dan wanneer die buffer er niet zou zijn.
Dus bijvoorbeeld laden tot 100% is 64kWh en dus eigenlijk niet helemaal 100% en dus minder belastend voor de batterij.

Klinkt allemaal logisch, maar dan rijst de vraag: waarom zou je die extra 3 kWh niet gewoon gebruiken? Zeker omdat range echt wel een heel ding was. Die 3 kWh levert toch maar weer 15 km extra bereik op.
Dan zou de reden moeten zijn dat je met die 3% buffer je batterij beschermt. Dat zou weer betekenen dat Kia als één van de weinige fabrikanten inzette op een lange levensduur van zijn batterij. Dat is bijzonder, want batterij-levensduur wordt nergens in de marketing gebruikt. En om als fabrikant, in een onzekere, nieuwe markt, met een nog relatief nieuw product, Energie en geld te steken in iets dat pas over 5, 6 jaar eventueel een voordeel zou kunnen opleveren?

• gjcvro
multikoe schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:14:
[...]

Klinkt allemaal logisch, maar dan rijst de vraag: waarom zou je die extra 3 kWh niet gewoon gebruiken? Zeker omdat range echt wel een heel ding was. Die 3 kWh levert toch maar weer 15 km extra bereik op.
Dan zou de reden moeten zijn dat je met die 3% buffer je batterij beschermt. Dat zou weer betekenen dat Kia als één van de weinige fabrikanten inzette op een lange levensduur van zijn batterij. Dat is bijzonder, want batterij-levensduur wordt nergens in de marketing gebruikt. En om als fabrikant, in een onzekere, nieuwe markt, met een nog relatief nieuw product, Energie en geld te steken in iets dat pas over 5, 6 jaar eventueel een voordeel zou kunnen opleveren?
Reputatie opbouwen. Heeft toyota volgens mij met de prius ook gedaan, de eerdere waren volgens mij meer bulletproof dan de laatste.

• Dennis 1
eltron schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Net zoals @eltron ben ik er ook blij mee. Feit lijkt me ook dat het gewoon een goede accu is en dat we daar ook blij mee kunnen en mogen zijn. Uiteindelijk gaat het bij mij om het gevoel wat ik heb als ik in de auto rijd en dat is na 5,5 jaar nog steeds erg goed. :)

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De meeste moderne elektrische auto's hebben een ingebouwde accubuffer, dat is inmiddels een standaardtechniek in de industrie. En dat geldt ook voor bijvoorbeeld telefoonaccu's.

De buffers bij Kia en Hyundai zijn wel wat ruimer dan bij andere fabrikanten.

March of the Eagles

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:40
gjcvro schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:30:
[...]

Jezelf beschermen tegen garantieclaim over range, beloftes of accustabiliteit. Dit was volgens mij zo'n beetje de 2e accupack die kia uitbracht en er was nog weinig bekend over de langere termijn. Volgens mij zijn de kleinere packs van de SOUL vele malen slechter. Dus gewoon reputatieschade voorkomen?

Wat je zelf ook al schrijft 100% is eigenlijk onmogelijk na een paar jaar, de accu begint al te degraderen op het moment dat hij de eerste keer wordt opgeladen.
Het is een kans op failure.. dus garantie.

Van metaal en verf weet je de exacte eigenschappen en de levensduur. En zijn afzonderlijk bekend door jaren lange ervaring.
Dit type accu is wel getest in lap.. maar zie ze allenmaal maar zo goed te krijgen als je metalen onderdelen.

Accu staan in serie , een zwakker exemplaar in een der strings en je verlies capaciteit van je accu .. dus wat reserve er in om de dure garantie claims weg te werken is financieel wel verantwoord verwacht ik.

Garantie claim die je probeert te doen voor te weinig capaciteit is een heel gevecht wat ik soms lees.

• eltron
XWB schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:52:
De meeste moderne elektrische auto's hebben een ingebouwde accubuffer, dat is inmiddels een standaardtechniek in de industrie. En dat geldt ook voor bijvoorbeeld telefoonaccu's.

De buffers bij Kia en Hyundai zijn wel wat ruimer dan bij andere fabrikanten.
Dat klopt, bij EV-database kun je dat goed volgen. Zij maken onderscheid tussen de fysieke capaciteit van de batterij en de bruikbare capaciteit. Bij mijn andere EV is dat bijvoorbeeld 78kWh versus 75kWh.

En bij bijvoorbeeld BMW IX3 115kWh versus 108kWh

en dan nog doet de e-Niro het beter dan gemiddeld :)

(en dat ligt behalve aan de buffer ook aan het BMS o.a.)

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 07-02-2026 21:38 ]

• bnwgraaf
Ik zat ook zo de reacties op het artikel te lezen en vind het wel grappig dat die buffer vaak zoveel los kan maken in de discussies.
Sommigen vinden het een soort van oneerlijk truukje of misleiding om op die manier voor langere tijd 0% degradatie te hebben.

Ik vind het eigenlijk wel okay zo. Kia belooft een bepaalde reikwijdte (455 km of zo) en dat is wat de klant krijgt, voor langere tijd. Dat daarvoor onderhuids heel langzaam een stukje niet direct bruikbare buffer wordt opgesnoept is wat mij betreft niet relevant.
Kia komt na wat ze beloven.

En los daarvan blijkt toch wel in de praktijk dat de accu en bms bij Kia echt gewoon goed voor elkaar is.

• gjcvro
Ik denk dat de accu inderdaad vrij goed behandeld wordt. Niet overmatig veel vermogen er uit trekken voor de motor, en niet overmatig snel laden. Alleen dat laatste is soms wel een beetje jammer, als je onderweg moet laden.

Vind het toch wel apart, want verder lijkt kia niet veel moeite te doen aan de bescherming van de accu, niet voorverwarmen, niet het regeneren uitzetten bij heftige kou (tenminste ik heb het nog nooit gemerkt) etc allemaal trucs die je bij andere merken wel ziet.

Maar zoals al vaker genoemd, we moeten er maar blij mee zijn, kijken hoe lang dit zo doorgaat. De oudste zijn inmiddels hard op weg naar het einde van de garantie.

• bnwgraaf
gjcvro schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:07:
.....
De oudste zijn inmiddels hard op weg naar het einde van de garantie.
Dat is bij mij inderdaad helaas ook het geval !(140.000 km) Maar er zijn altijd berichten om hoopvol te blijven!
475.000 km en nog altijd boven 400 km gom bij volle accu:

https://www.automobile-pr...0-km-avec-son-kia-e-niro/

• bnwgraaf
https://update.kia.com/EU/NL/updateNoticeView/GXdiH4

Wederom geen gen5w nieuwtjes zo te zien...

[ Voor 26% gewijzigd door bnwgraaf op 09-02-2026 11:00 ]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:14

A13X

Dude

bnwgraaf schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:41:
[...]

Dat is bij mij inderdaad helaas ook het geval !(140.000 km) Maar er zijn altijd berichten om hoopvol te blijven!
475.000 km en nog altijd boven 400 km gom bij volle accu:

https://www.automobile-pr...0-km-avec-son-kia-e-niro/
Hier net de 160k gepasseerd en als dit jaar hetzelfde gaat als afgelopen jaar staat er volgend jaar 190k op.

Nu uit de garantie ga ik denk de beurtjes 30k uit elkaar doen. 15k slaat nergens op voor mijn gevoel.

Awesome

• bnwgraaf
A13X schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:35:
[...]

Hier net de 160k gepasseerd en als dit jaar hetzelfde gaat als afgelopen jaar staat er volgend jaar 190k op.

Nu uit de garantie ga ik denk de beurtjes 30k uit elkaar doen. 15k slaat nergens op voor mijn gevoel.
Ik overweeg ook om na het uit de garantie lopen de onderhoudsintervallen te verlengen. Alleen even kijken met rem- en koelvloeistof termijnen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wel update, geen benoemde nieuwe features.

Via zoekfunctie die je dat gen5w wel een nieuwe update heeft.

https://update.kia.com/EU/NL/search

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:13
A13X schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:35:
Wel de vraag wat het met de mobiliteitsgarantie doet; die rekende ik zelf altijd wel mee als pluspunt voor dealeronderhoud. Al denk ik dat als je veel kilometers maakt en dus alsnog 1x per jaar komt er weinig aan de hand zal zijn initieel.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:14

A13X

Dude

assje schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:37:
[...]

Wel de vraag wat het met de mobiliteitsgarantie doet; die rekende ik zelf altijd wel mee als pluspunt voor dealeronderhoud. Al denk ik dat als je veel kilometers maakt en dus alsnog 1x per jaar komt er weinig aan de hand zal zijn initieel.
Daagt dat kia basis dan telkens een jaar verlengd werd. Maar ik heb ANWB, voor mij fijner met nog een auto en een motor ernaast.

Moet eens kijken of onze vaste auto man deze ook kan servicen. Is er een van de oude stempel, goedkoop. Maar dat zijn de beurtjes relatief toch al, dus dan is dichtbij vooral fijner.

Awesome

• bnwgraaf
Get!em schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:22:
[...]

Wel update, geen benoemde nieuwe features.

Via zoekfunctie die je dat gen5w wel een nieuwe update heeft.

https://update.kia.com/EU/NL/search
Daar heb ik de zoekfunctie niet voor nodig. :)
De link die ik gaf was al de update voor (o.a.) het gen5w systeem....

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bnwgraaf schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:00:
[...]

Daar heb ik de zoekfunctie niet voor nodig. :)
De link die ik gaf was al de update voor (o.a.) het gen5w systeem....
Prima, begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat gen5W geen onderdeel was in de update (omdat de twee gelinkte lijstjes met compatible vehicles steeds verwijst naar de nieuwere modellen).

• bnwgraaf
Get!em schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Prima, begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat gen5W geen onderdeel was in de update (omdat de twee gelinkte lijstjes met compatible vehicles steeds verwijst naar de nieuwere modellen).
Ah op die manier!
:)

• bnwgraaf
Geïnstalleerd... Morgen ochtend eens kijken of het misschien invloed heeft op gepland laden, of dat dat toch echt een ontbrekende optie in de app is.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:37
Vanmorgen de update gestart met de optie om het uit te voeren zodra de auto uitgeschakeld wordt. Jammer maar helaas, update mislukt volgens de app en verder geen informatie.
Straks met de lunch nog maar eens kijken.

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:12
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:42:
Vanmorgen de update gestart met de optie om het uit te voeren zodra de auto uitgeschakeld wordt. Jammer maar helaas, update mislukt volgens de app en verder geen informatie.
Gisteren ging de update ook fout toen ik had aangegeven om hem uit te voeren na uitschakelen. Ik heb het nogmaals gedaan, maar toen per direct nadat ik de auto in utility mode had gezet. Na een tijdje kreeg ik de melding van de app dat de update mislukt was, maar in de auto bleek dat de update toch echt wel goed was gegaan.

• bnwgraaf
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:42:
Met uitgeschakelde motor is me ooit maaar één keer eerder gelukt; de laatste drie keer of zo niet meer. Dan maar even aan laten staan (utility mode)

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:37
Net nog een poging gedaan en kwam er een melding in beeld. De batterij is bijna leeg.
12v staat op 68% en de ev accu op 78%, kennelijk is dat bijna leeg.

• richy3908
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:12
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:23:
Net nog een poging gedaan en kwam er een melding in beeld. De batterij is bijna leeg.
12v staat op 68% en de ev accu op 78%, kennelijk is dat bijna leeg.
Precies, dat was ook de melding die ik kreeg, dus vandaar dan maar in utility mode gezet en direct een update uitgevoerd. Blijkbaar werkt dat 'updaten wanneer de auto wordt uitgeschakeld' (nog) niet echt lekker.
Pagina: 1 ... 361 362 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.