@geekeep @ninjazx9r98 ik bedoelde dat je die uit moet zetten, dat scheelde bij mij behoorlijk in laad kW's in de zomer (of het was toeval). Dus even checken. Maar was inderdaad niet duidelijk verwoord
@FitTiv zal toeval zijn. Die functie doet niks bij temperaturen boven -10.
Om met maximale snelheid te laden moeten de cellen van de batterij minimaal 25 graden zijn, dat kan je met een OBD dongle monitoren.
Om met maximale snelheid te laden moeten de cellen van de batterij minimaal 25 graden zijn, dat kan je met een OBD dongle monitoren.
Ik hink een beetje op twee of drie apps...geekeep schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:16:
Welke manier van navigeren gebruiken jullie tegenwoordig in de e-Niro op lange ritten in het buitenland?
We gaan binnenkort met de MY20 richting het zuiden van Duitsland en zullen 2-3 laadstops moeten maken. Ik weet dat nog niet lang geleden het navi-systeem in de Kia een update heeft gehad met mogelijkheid om makkelijker laders te vinden op de route.
Ben er wel achter dat er redelijk wat variatie zit in de voorgestelde laadmomenten/punten via onderstaande methodes:
- KIA app
- ABRP
- ingebouwde navi
De KIA app en ingebouwde navi zijn allebei rete-optimistisch over de laadtijden en aankomsttijd. Hoewel zelfs zonder laadtijden de reistijd een hoge gemiddelde snelheid zou betekenen. Onbegrijpelijk eigenlijk dat KIA niet gewoon de laadcurve van de e-Niro in hun berekeningen stopt.[Afbeelding]
App route 1 App route 2 ABRP Navi aankomst 22:53u aankomst 22:47u aankomst 01:18u aankomst 22:51u reistijd 05:54u + 0:29u reistijd 05:48u + 0:27u reistijd 06:17u + 1:39u reistijd 5:50u + ??? 618km 632km 647km 635km
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet iemand welke snelheid aanhoudt KIA bij hun routeplanner?
Mijn voorkeur gaat uit naar de ingebouwde navi omdat deze rekening houdt met het actuele verbruik. Wel zo handig, aangezien we met een fietsendrager gaan rijden. Doet het gebruik van de ingebouwde navi nog iets met het voorverwarmen van de accu?
Wil uiteindelijk het liefst zo min mogelijk "gedoe", dus zal niet snel omrijden om een paar cent goedkoper laden. Wel jammer dat KIA geen Tesla laders meeneemt en het gemis van de filter op aanwezigheid van een toilet zoals in ABRP.
Maar goed, bijna 2 uur verschil in reistijd tussen KIA's app/navi en ABRP is nogal wat. Ligt de waarheid ergens in het midden?
Welke app gebruiken jullie om in het buitenland te navigeren/laden?
Bij voorkeur pak ik de ingebouwde navigatie om verschillende redenen:
- Ingebwoud, dus meest geintegreerd in de bediening van je auto, inclusief de eenvoudige aanwijzingen recht voor je neus
- Wat mij betreft het handigste met onderweg opzoeken van volgend laadpunt. Nee, dat doe ik niet vooraf voor de hele reis, maar als ik tijdens het rijden de behoefte begin te krijgen om een (laad-) stop te maken, vind ik dat in de Kia navigatie makkelijker dan andere apps.
Heel soms pak ik ook GOogle Maps, maar dat is meer op locatie omdat het zoeken daar wat fijner werkt, wat mij betreft.
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.