Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
HiBe schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:04:
[...]

Duidelijk, de vraag is dan of de Alfen paal de reset zelf/automatisch verstuurt op het moment dat ik aangeef dat deze moet schakelen tussen 1 en 3 fase laden... iemand hier ervaring mee?
Jij geeft gewoon aan wat je wilt via de modbus interface (documentatie daarvoor link je zelf al naar). De juiste communicatie met de auto zorgt de Alfen dan inderdaad zelf voor.

[ Voor 24% gewijzigd door ik222 op 18-02-2022 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:54
Termy schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:13:

Is hier een oplossing voor of moet ik kiezen tussen functioneel zoals ik wens en vandaal/misbruik-proof?
Bij een Easee laadpaal kan je een eigen 'laadpas' gebruiken, ook kan je de kabel vastzettten. (En ook verwijderen als je lange tijd weg bent bijvoorbeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:25

Termy

valt er nog wat te fragge?

Mijn verwarring was/is dat mij niet duidelijk was dat de zappi niet 'de paal' is. Begrijp ik goed dat die zappi in huis (meterkast?) hangt en er vervolgens een willekeurige (?) paal op aangesloten kan worden ter plekke? Waarom moet er dan nog een signaalkabel naar de paal?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Termy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:33:
Mijn verwarring was/is dat mij niet duidelijk was dat de zappi niet 'de paal' is. Begrijp ik goed dat die zappi in huis (meterkast?) hangt en er vervolgens een willekeurige (?) paal op aangesloten kan worden ter plekke? Waarom moet er dan nog een signaalkabel naar de paal?
Zappi is de paal.
De Harvi hangt in je meterkast.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:30:
Ik begrijp niet dat niet iedereen de laadelectronica in huis doet en gewoon een kabel naar buiten

[Afbeelding]
Ik kan mij niet voorstellen dat de manier zoals die kabel op de foto naar buiten komt zonder enige bescherming voldoet aan de veiligheidseisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Termy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:33:
Wat @BarryH bedoelt is dat je je Zappi of een andere wallbox/laadpaal in je meterkast hangt en dat je dan een (in jouw geval heel lange en dus dure) standaard Type 2 laadkabel koopt en deze vanuit je meterkast (al dan niet door de muur) uitrolt naar je auto als je gaat laden. Je laadpaal en kabel zijn dan dus binnen en kunnen niet gestolen of vernield worden.
Anyway, als het afsnijden en stelen van de kabel echt een groot risico is dan zou ik een laadpaal met een socket nemen en dan pak je de laadkabel die je bij je auto hebt gekregen als je gaat laden. De Zappi is er ook met socket. Dan blijft het risico op vernieling van de Zappi (of andere laadpaal) zelf.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Wolly schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:45:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat de manier zoals die kabel op de foto naar buiten komt zonder enige bescherming voldoet aan de veiligheidseisen.
Waarom niet? Is een standaard laadkabel, ligt normaal ook buiten op de straat/grond als je aan het laden bent.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DonJuape schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Waarom niet? Is een standaard laadkabel, ligt normaal ook buiten op de straat/grond als je aan het laden bent.
Er is nu altijd belasting op één specifiek punt. Steen en plastic gaan schuren.

Het is natuurlijk sowieso de bedoeling dat je een mantelbuisje gebruikt bij boorgaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:36
DonJuape schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:03:
[...]

Wat @BarryH bedoelt is dat je je Zappi of een andere wallbox/laadpaal in je meterkast hangt en dat je dan een (in jouw geval heel lange en dus dure) standaard Type 2 laadkabel koopt en deze vanuit je meterkast (al dan niet door de muur) uitrolt naar je auto als je gaat laden. Je laadpaal en kabel zijn dan dus binnen en kunnen niet gestolen of vernield worden.
Anyway, als het afsnijden en stelen van de kabel echt een groot risico is dan zou ik een laadpaal met een socket nemen en dan pak je de laadkabel die je bij je auto hebt gekregen als je gaat laden. De Zappi is er ook met socket. Dan blijft het risico op vernieling van de Zappi (of andere laadpaal) zelf.
Ik bedoel: als je bang bent voor vandalisme (of een laadpunt een lelijke kast vindt met een irritant lichtje)
1/ de laadkast in je meterkast
2/ grondkabel en signaaldraad door de grond voor lange afstand
3/ normale lengte laadkabel bij de parkeerplaats, met een beugeltje op de muur of een paal en met een kabelmof aan de grondkabel gemonteerd.

Het heeft 1 nadeel: bij de auto zie je de status van het laadstation wellicht niet en aan/uit schakelen of identificatie moet op afstand of bij de meterkast.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-06 21:27
JackBol schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:43:
[...]
Zappi is de paal.
@Termy strikt genomen is de Zappi het stopcontact dat je op een paal of aan de muur kunt schroeven.
In het spraakgebruik wordt zo'n apparaat wel aangeduid met laadpaal. Maar je kunt zoiets dus ook binnen of in een buitenkast ophangen. Daarbij is wel van belang dat de Zappi vrij groot is terwijl er ook veel kleinere "palen" zijn.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-08-2024
Hi all. Ik sta op het punt om een EVbox Elvi aan te schaffen. Op de plek waar de paal komt is geen WiFi beschikbaar. Ik zie dat ik ook een UMTS versie kan aanschaffen, maar is dit nodig voor goed functioneren van de paal?

De paal kan door meerdere buurtbewoners gebruikt worden (mandelig terrein). Ik wil graag dat er verrekend kan worden via de laadpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Wolly schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:08:
[...]

Er is nu altijd belasting op één specifiek punt. Steen en plastic gaan schuren.

Het is natuurlijk sowieso de bedoeling dat je een mantelbuisje gebruikt bij boorgaten.
Eens en dat had ik ook gedaan, maar "voldoet niet aan de veiligheidseisen" vind ik dan weer wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

BarryH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:15:
[...]

Ik bedoel: als je bang bent voor vandalisme (of een laadpunt een lelijke kast vindt met een irritant lichtje)
3/ normale lengte laadkabel bij de parkeerplaats, met een beugeltje op de muur of een paal en met een kabelmof aan de grondkabel gemonteerd.

Het heeft 1 nadeel: bij de auto zie je de status van het laadstation wellicht niet en aan/uit schakelen of identificatie moet op afstand of bij de meterkast.
Ik denk dat dat laatste bij de Zappi op te lossen is door geen pincode in te stellen en de Zappi op "STOP" te zetten en het laden te starten met de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Daantju schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:17:
Hi all. Ik sta op het punt om een EVbox Elvi aan te schaffen. Op de plek waar de paal komt is geen WiFi beschikbaar. Ik zie dat ik ook een UMTS versie kan aanschaffen, maar is dit nodig voor goed functioneren van de paal?

De paal kan door meerdere buurtbewoners gebruikt worden (mandelig terrein). Ik wil graag dat er verrekend kan worden via de laadpas.
Ik heb geen ervaring met deze paal, maar als er door meerderen gebruik van wordt gemaakt en je wilt het verbruik verrekenen dan heb je in principe een backoffice nodig en een communicatie met die backoffice. Gebruikelijk is dat dit via UMTS gaat, gewoon een simkaartje in de paal dat de verbinding met de backoffice onderhoudt. Je betaalt een paar euro per maand voor abonnement en alles wordt voor je geregeld.
Nog even opletten of de paal simlock vrij is of dat je aan een bepaalde leverancier vastzit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
BarryH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:15:
[...]

En wat gaat er bij jou allemaal stuk als ik mijn voet op je gevel zet en een flinke ruk aan die kabel geef?

Is het vandalisme echt zo groot bij de eigen laadpalen?
In mijn geval moeten ze dan al 10m op mijn oprit zijn om de paal te kunnen zien en hem dan eventueel te slopen. Als je dat allemaal voor wilt zijn dan mag je wel in een vesting gaan wonen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantju
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-08-2024
eltron schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Ik heb geen ervaring met deze paal, maar als er door meerderen gebruik van wordt gemaakt en je wilt het verbruik verrekenen dan heb je in principe een backoffice nodig en een communicatie met die backoffice. Gebruikelijk is dat dit via UMTS gaat, gewoon een simkaartje in de paal dat de verbinding met de backoffice onderhoudt. Je betaalt een paar euro per maand voor abonnement en alles wordt voor je geregeld.
Nog even opletten of de paal simlock vrij is of dat je aan een bepaalde leverancier vastzit.
Helder.En als er geen anderen gebruik van maken, maar ik wil wel verrekenen met mijn werkgever is er ook een verbinding nodig. Correct?

Welke paal heb je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@GeeMoney Veel minder dan als iemand diezelfde ruk aan een normaal laadpunt geeft.
Bovendien is de post nav een vraag van iemand anders naar een vandalisme bestendige oplossing.
Ik wilde gewoon geen zichtbaar kastje in een net-niet kleur met een lampje erop.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 13:45

Als je iets wilt met een backend heb je toch internet nodig. UTP ook geen optie?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik heb een Elvi.

Dan heb je sowieso de UMTS versie nodig omdat je een geeikte kWh meter erin moet hebben zitten voor verrekening.

Je hebt inderdaad een backoffice abonnement nodig (https://evbox.everon.io). Je kan hier je paal registreren.
Als je alleen je eigen pasjes registreert, is dat abonnement gratis. Als je wilt verrekenen kost dat €6 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

eltron schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Die Elvi heeft een ingebouwde simkaart. Daar hoeft je niets aan te doen. Je zet er stroom op en dat ding verbindt zelf met internet. Geen simkaarten, geen abonnementen, geen data plannen helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Daantju schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Helder.En als er geen anderen gebruik van maken, maar ik wil wel verrekenen met mijn werkgever is er ook een verbinding nodig. Correct?

Welke paal heb je zelf?
Ligt eraan hoe je wil verrekenen.

Bij die Elvi zit een eigen druppel, waarmee je dus ervoor zorgt dat er niemand laadt behalve jij.
Als je die gebruikt, en eens per maand stuur je een overzicht naar je werkgever voor verekening, kost dat niets.

Heb je echter een laadpas van een leasemaatschappij die je wilt gebruiken, dan zul je dat abonnement van €6 moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:29
Ben even benieuwd of iemand mij is voorgegaan;
Heb een NewMotion Home Advanced laadpaal met socket die ik wil ombouwen naar een vaste kabel.
Ik heb een losse laadkabel gekocht en daar de connector afgeknipt en de bekabeling aangesloten matchend op de kleuren fases.

Nu komt het moeilijke onderdeel, de PP en CP pinnen; in de handleiding van NewMotion wordt hier schematisch over gesproken en is de draadkleur (van één van die draden) rood. Nu is de vraag; op welke pin hoort deze en zit er stiekem nog een PP weerstand in de originele connector van NewMotion?
De kabel zoals ik hem nu had aangesloten met de CP kabel op de CP pin start niet met laden, na een aantal pogingen wordt status-led van de paal weer rood.

Hieronder de bekabeling van CP en PP van het oorspronkelijke socket, heeft iemand een vergelijkbare foto van een paal met vaste kabel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aafdq9IZsUQzeRfVf_wF3TEEmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UZ2ARJ4TUooRqoI0x7BnbzOJ.png?f=fotoalbum_large

Hier het schema uit de handleiding van NewMotion, in de tekst zijn ze helaas niet specifieker om welke pins het precies gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fT4UzHVnY4FVpqS8S23saFIFHZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VNWNgxPortjSxO2tB06tC9Hk.png?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd of iemand mij voor is gegaan, zou top zijn!

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Daantju schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Welke paal heb je zelf?
Verrekenen kan ook wel zonder backoffice maar vergt dan handmatige declaratie.
Ik heb een Zappi en maak 1x per jaar een fotootje van de meter die ik er voor heb gezet en declareren de jaarmutatie bij mijn BV. Kost mij 2 minuten per jaar en geen backoffice(abo) nodig.
Zappi heeft overigens geen backoffice mogelijkheid maar dat is voor mij dus wel prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:56

timovd

Voorsprong door techniek

@Emacee als je een vaste kabel hebt, heb je een weerstand nodig tussen PP en de aarde (geel groen). Die sluit je niet aan op de controller als je een vaste kabel hebt. Zit er niet al een weerstand in de kabel?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
Die weerstand zat waarschijnlijk in de afgeknipte connector en is dus nu niet meer aanwezig.
Zou betekenen dat de CP connector op de CP pin moet en ik een weerstand moet plaatsen tussen PE en PP. Ik ga even de afgeknipte connector doormeten, thanks voor de tip.

Update: In de afgeknipte connector meet ik niets tussen PP en PE, is dit iets wat altijd te meten zou moeten zijn? Dan ga ik ook de kabel die wèl aangesloten is nameten.

Update 2: Heb de weerstand tussen PP en PE gemeten aan de auto-zijde van de kabel en daar is de weerstand 680Ohm, dat klopt dus nog.
Heb nu ook een andere handleiding gevonden die wel specifiek benoemd dat de CP pin aangesloten moet worden en verder niks met de PP pin.
Helaas werkt het nog niet met deze setup, toch maar even met NewMotion bellen of zij op afstand een setting moeten aanpassen waar je als gebruiker niet bij kunt.

[ Voor 57% gewijzigd door Emacee op 19-02-2022 22:41 ]

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:42
Vandaag was een kennis met een Jeep Compass 4xe hybride op bezoek en hij wou mijn knutsel paal weleens proberen.

De SmartEVSE staat hier overdag op standje solar charging maar gezien de zon vandaag ver te zoeken is (start staat op p1 -1kW), geeft de EVSE natuurlijk geen vermogen beschikbaar.

Wel apart om te zien hoe een OEM een succesvolle opbouw van de communicatie maar functionele helemaal correcte status afhandelt met een grote rode waarschuwing: check charging equipment.

Even terug geswitcht naar smart charging en voila, de Jeep vond alles weer koek en ei.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-06 14:22
maarten_NL schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:10:
Vandaag was een kennis met een Jeep Compass 4xe hybride op bezoek en hij wou mijn knutsel paal weleens proberen.

De SmartEVSE staat hier overdag op standje solar charging maar gezien de zon vandaag ver te zoeken is (start staat op p1 -1kW), geeft de EVSE natuurlijk geen vermogen beschikbaar.

Wel apart om te zien hoe een OEM een succesvolle opbouw van de communicatie maar functionele helemaal correcte status afhandelt met een grote rode waarschuwing: check charging equipment.

Even terug geswitcht naar smart charging en voila, de Jeep vond alles weer koek en ei.
Nu ben ik wel benieuwd wat jouw kona dan zegt, want de mijne begint in die situatie ook te mekkeren via bluelink push bericht:
"Cannot start charging. Please check your charging cable connection status."

Dit zegt ie overigens ook als de loadbalancing het relais afschakelt.
Daarna hervat ie het laden wel gewoon als er het relais inschakelt bij genoeg vermogen beschikbaar. (Ook op solar modus)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 14:25

Termy

valt er nog wat te fragge?

JackBol schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:43:
[...]

Zappi is de paal.
En @DonJuape.

Ah, ok, had ik het toch goed begrepen. Ja, een 50 m lange laadkabel van meterkast naar parkeerplaats gaat hem overduidelijk niet worden lol.

Zappi met of zonder socket, dus. Als die zonder socket wel in te stellen is om niet zomaar gebruikt te kunnen worden (PIN als ik het dus goed begreep) dan voldoet dat denk ik aan alles wat ik wil zonder concessies aan gemak. Socket zou een overweging kunnen zijn om te voorkomen dat ze iets met m'n kabel doen maar geen idee hoe waarschijnlijk dat is. Goed stuk minder koper in zo'n kabel dan de snelladerkabels denk ik zo.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Emacee schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 19:44:
Update: In de afgeknipte connector meet ik niets tussen PP en PE, is dit iets wat altijd te meten zou moeten zijn? Dan ga ik ook de kabel die wèl aangesloten is nameten.
Bij een socket heb je in de laadpaal geen weerstand. Die weerstand wordt gebruikt zodat de laadpaal weet wat het maximum vermogen van de laadkabel is.

Bij een socket wordt dat dus "uitgelezen" door de weerstand die zit in de kabel die je er op aansluit.

Bij een vaste kabel moet je dit dus zelf verzorgen door een weerstand te gebruiken die past bij het vermogen van de kabel die je gebruikt. Zie deze uitleg met tabel.

Wat ook kan is dat jouw laadpaal wacht op de bevestiging van de locking pin van het socket dat het locken van de laadkabel is gelukt. Als je geen socket meer hebt komt die bevestiging natuurlijk niet. Dat moet je dan wellicht in de laadpaal instellingen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 11:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
BarryH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:06:
@GeeMoney Veel minder dan als iemand diezelfde ruk aan een normaal laadpunt geeft.
Bovendien is de post nav een vraag van iemand anders naar een vandalisme bestendige oplossing.
Ik wilde gewoon geen zichtbaar kastje in een net-niet kleur met een lampje erop.
Kabeluitvoer is wel wat "afgewerkter":
https://www.elektramat.nl...ber-kabeluitgang-w1-grijs
Ook handig ivm beestjes, vocht/tocht.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:28
Ik heb een Wallbox Copper SB. Die had ik al voordat we een EV van de LM kregen. Nu wilt de LM alleen de gebruikte electrischiteit verrekenen als zij de laadpas kunnen gebruiken van de bekende laadpas verstrekkers. Contact is traag met de LM (gaat via mijn vrouw). Ik kan gebruikers per kaart koppelen en zo perfect per gebruiker aangeven wie hoe veel geladen heeft. Ook kan ik een laadkaart koppelen door de RFID code, maar dan verrekend deze niet. Via de betaalde backoffice is er geen bekende mogelijkheid een laadkaart automatisch te koppelen.

Iemand anders met oplossingen? Ik ben gewoon verbaasd hoe zo een grote LM zo moeilijk doet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Draak1978 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 07:34:
Ik heb een Wallbox Copper SB. Die had ik al voordat we een EV van de LM kregen. Nu wilt de LM alleen de gebruikte electrischiteit verrekenen als zij de laadpas kunnen gebruiken van de bekende laadpas verstrekkers. Contact is traag met de LM (gaat via mijn vrouw). Ik kan gebruikers per kaart koppelen en zo perfect per gebruiker aangeven wie hoe veel geladen heeft. Ook kan ik een laadkaart koppelen door de RFID code, maar dan verrekend deze niet. Via de betaalde backoffice is er geen bekende mogelijkheid een laadkaart automatisch te koppelen.

Iemand anders met oplossingen? Ik ben gewoon verbaasd hoe zo een grote LM zo moeilijk doet...
Ik snap het wel, de LM wil een geautomatiseerd proces in plaats van handmatige declaraties. Enige oplossing is denk ik een ander laadpunt met backend ook dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
ik222 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 07:41:
[...]

Ik snap het wel, de LM wil een geautomatiseerd proces in plaats van handmatige declaraties. Enige oplossing is denk ik een ander laadpunt met backend ook dan.
Of dan maar alleen de laadpas gebruiken. Andere oplader is geen optie, deze is net een half jaar oud en iedere andere betalen wij zelf door het overtreden van het max budget hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@Draak1978 kan ze niet declareren via de WG? Dat de LM niet zit te wachten op allerlei declaraties zonder bonnetjes snap ik wel.

Overigens, de Wallbox kan toch via eflux werken? kWh prijs paar cent plussen en je hebt het abonnement er weer uit. Stuk handiger lijkt me.

[ Voor 35% gewijzigd door Inspired op 21-02-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Draak1978 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 07:34:

Kun je dit niet regelen met je werkgever. Als maandelijkse declaratie of iets van dien aard.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
Daan_ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:02:
[...]

Kun je dit niet regelen met je werkgever. Als maandelijkse declaratie of iets van dien aard.
Nadeel is dat het niet mijn auto is. Deze is van mijn vrouw en probeer alles een beetje te regelen. LM reageert slecht op belletjes en mailtjes. Er is geen WB en alles loopt via de LM. Qua laadpalen hebben wij niets te klagen in de wijk, maar ja hebben een eigen oprit waar makkelijk 2 EVs tegelijkertijd kunnen laden.

Ik zal haar nog een keer vragen het probleem neer te leggen bij de LM en vragen of er andere oplossingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Draak1978 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:07:
[...]

Nadeel is dat het niet mijn auto is. Deze is van mijn vrouw en probeer alles een beetje te regelen. LM reageert slecht op belletjes en mailtjes. Er is geen WB en alles loopt via de LM. Qua laadpalen hebben wij niets te klagen in de wijk, maar ja hebben een eigen oprit waar makkelijk 2 EVs tegelijkertijd kunnen laden.

Ik zal haar nog een keer vragen het probleem neer te leggen bij de LM en vragen of er andere oplossingen zijn.
Als ze ZZPer is kan ze toch ook zelf de kosten declareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
Inspired schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:11:
[...]

Als ze ZZPer is kan ze toch ook zelf de kosten declareren?
Geen ZZPer, maar is ook een idee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Draak1978 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:12:
[...]

Geen ZZPer, maar is ook een idee..
En anders kun je hem toch aan eflux hangen? Sowieso praktischer als je zelf ook nog eens een BEV hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Termy schreef op maandag 21 februari 2022 @ 00:18:
[...]

En @DonJuape.

Ah, ok, had ik het toch goed begrepen. Ja, een 50 m lange laadkabel van meterkast naar parkeerplaats gaat hem overduidelijk niet worden lol.

Zappi met of zonder socket, dus. Als die zonder socket wel in te stellen is om niet zomaar gebruikt te kunnen worden (PIN als ik het dus goed begreep) dan voldoet dat denk ik aan alles wat ik wil zonder concessies aan gemak. Socket zou een overweging kunnen zijn om te voorkomen dat ze iets met m'n kabel doen maar geen idee hoe waarschijnlijk dat is. Goed stuk minder koper in zo'n kabel dan de snelladerkabels denk ik zo.
Inderdaad met pin. Het is toch wel een dikke kabel hoor. Moet 3x32A door kunnen (22kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Ik wilde het LeasePlan logo aanpassen via de Alfen software maar ik zie dat dit alleen een windows compatible applicatie is. Ik heb geen windows device meer, iemand een tip of ervaring om dit alsnog op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Novadecasa schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:56:
Ik wilde het LeasePlan logo aanpassen via de Alfen software maar ik zie dat dit alleen een windows compatible applicatie is. Ik heb geen windows device meer, iemand een tip of ervaring om dit alsnog op te lossen?
VM, device van vriend/buurman kennis etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cruysen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:04
Novadecasa schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:56:
Misschien lukt het met Wine?
Windows draaien in een VM / Virtualbox / Qemu / Parallels omgeving?
Of ff iemand met een Windows laptop vragen.
Helaas dat het zo moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Ik zal eens uitzoeken hoe dat werk met een virtualbox o.i.d. Nog niet eerder mee gewerkt.
Een device van een ander had ik ook al bedacht, maar is voor mij wel de laatste optie. Beetje knullig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-05 14:38
Ik krijg binnenkort een ID.4 Pro van LeasePlan en heb nog geen laadpaal, nu ben ik al een tijdjes hier mee aan het lezen en zelf aan het zoeken. Zelf komt bij mij als beste uit de bus de Alfen Single S-line, ik wil met 11kw kunnen laden, loadbalancing en verrekenen met de werkgever/LM is belangrijk.

Is er iemand anders in een soortgelijke situatie wat een alternatief heeft? Ik vind het ook een beetje aan de prijzige kant, Alfen incl installatie kom ik uit op 1775.-

Iemand suggesties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:16

Pinobigbird

doesn't share food!

@Systemadmin De drie bekendste zijn denk ik de Alfen Single S-line (of Pro-line voor 22kW), de Easee home en de Wallbox Copper SB.

De Alfen heeft loadbalancing waarbij er direct een verbinding is met de p1-poort van de slimme meter. Eigenlijk de meest eenvoudige oplossing. Let wel op dat de S-line 'slechts' 11kW heeft en dat een volgende generatie auto misschien wel standaard 22kW toelaat. De Alfen is met of zonder vaste kabel leverbaar.

De Easee home heeft de loadbalancing via een 'Easy Equalizer P1'-kastje, dat je op de P1-poort kan aansluiten. Die is dan wel weer draadloos verbonden met het laadpunt. Zelf vind ik dit de mooiste oplossing. De Easee komt zonder vaste kabel, maar je kan een eigen kabel wel permanent locken.

De Wallbox Copper SB heeft loadbalacing via een extra kWh-meter in de groepenkast. Ik vind dat niet een mooie oplossing aangezien je de hele bedrading in de groepenkast daarop zou moeten aanpassen. Ook de Wallbox heeft geen vaste kabel, en ik dacht dat je deze ook wel kon locken. Als je zonnepanelen hebt is de Eco-Smart functie misschien wel interessant zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Let bij allemaal op bij het bestellen dat je de loadbalancing altijd apart moet bijbestellen. En evt. dus een vaste kabel.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
Pinobigbird schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:24:
@Systemadmin De drie bekendste zijn denk ik de Alfen Single S-line (of Pro-line voor 22kW), de Easee home en de Wallbox Copper SB.

De Alfen heeft loadbalancing waarbij er direct een verbinding is met de p1-poort van de slimme meter. Eigenlijk de meest eenvoudige oplossing. Let wel op dat de S-line 'slechts' 11kW heeft en dat een volgende generatie auto misschien wel standaard 22kW toelaat. De Alfen is met of zonder vaste kabel leverbaar.

De Easee home heeft de loadbalancing via een 'Easy Equalizer P1'-kastje, dat je op de P1-poort kan aansluiten. Die is dan wel weer draadloos verbonden met het laadpunt. Zelf vind ik dit de mooiste oplossing. De Easee komt zonder vaste kabel, maar je kan een eigen kabel wel permanent locken.

De Wallbox Copper SB heeft loadbalacing via een extra kWh-meter in de groepenkast. Ik vind dat niet een mooie oplossing aangezien je de hele bedrading in de groepenkast daarop zou moeten aanpassen. Ook de Wallbox heeft geen vaste kabel, en ik dacht dat je deze ook wel kon locken. Als je zonnepanelen hebt is de Eco-Smart functie misschien wel interessant zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd.

Let bij allemaal op bij het bestellen dat je de loadbalancing altijd apart moet bijbestellen. En evt. dus een vaste kabel.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Kan ik zonder te verzwaren al een 22kW punt laten aanleggen? Zodat ik enkel bij de netbeheerder hoef te verzwaren om met 22kW te kunnen laden ipv 11kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Systemadmin schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:31:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Kan ik zonder te verzwaren al een 22kW punt laten aanleggen? Zodat ik enkel bij de netbeheerder hoef te verzwaren om met 22kW te kunnen laden ipv 11kW?
Je kan het 22kW-laadpunt zonder problemen aansluiten op een 3x25A (17kW) netaansluiting, zolang je maar de juiste configuratie in het laadpunt opgeeft.

Als je loadbalancing hebt, en geen zonnepanelen, dan zou je het laadpunt kunnen afzekeren met een 3x25 alamat. Met zonnepalen en loadbalancing kan je 'm afzekeren op 3x32A, en dan kan je de volle 22kW gebruiken (mits je auto het aankan).
Dan ga ik voor het gemak voorbij het de selectiviteit, maar daarover zijn veel meningen te vinden op dit forum.

Strikt genomen moet je selectiviteit toepassen en dus een 3x16A alamat gebruiken bij een 3x25A-netaansluiting. En dat is ook voldoende voor 11kW, en aangezien je auto waarschijnlijk toch niet hoger kan, is dit de veiligste optie.

Mocht je in de toekomst een aanpassing doen (zonnepanelen, of verzwaring van de netaansluiting), dan is in ieder geval je laadpunt daarop voorbereid, en hoef je enkel aanpassingen te doen in de groepenkast.

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
Pinobigbird schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:41:
[...]

Je kan het 22kW-laadpunt zonder problemen aansluiten op een 3x25A (17kW) netaansluiting, zolang je maar de juiste configuratie in het laadpunt opgeeft.

Als je loadbalancing hebt, en geen zonnepanelen, dan zou je het laadpunt kunnen afzekeren met een 3x25 alamat. Met zonnepalen en loadbalancing kan je 'm afzekeren op 3x32A, en dan kan je de volle 22kW gebruiken (mits je auto het aankan).
Dan ga ik voor het gemak voorbij het de selectiviteit, maar daarover zijn veel meningen te vinden op dit forum.

Strikt genomen moet je selectiviteit toepassen en dus een 3x16A alamat gebruiken bij een 3x25A-netaansluiting. En dat is ook voldoende voor 11kW, en aangezien je auto waarschijnlijk toch niet hoger kan, is dit de veiligste optie.

Mocht je in de toekomst een aanpassing doen (zonnepanelen, of verzwaring van de netaansluiting), dan is in ieder geval je laadpunt daarop voorbereid, en hoef je enkel aanpassingen te doen in de groepenkast.
Zelf ben ik niet heel handig dus ik denk dat ik het laat doen, dat is het veiligst denk ik. Heb je misschien een aanbeveling van partij waar ik een offerte op zou kunnen vragen wellicht?

Ik heb momenteel ook 13 zonnepanelen, ik wel dus zelf ook ongeveer 2000/2500 per jaar op.

De Easee spreekt mij erg aan, wat ik alleen niet helemaal begrijp is hoe ik met de laadpas van LeasePlan dadelijk de kosten automatisch kan laten verrekenen met de leasemaatschappij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:43
Voor thuisladen zie ik niet zo snel de voordelen van 22 kW laden.

Thuis heb je immers altijd wel 5 uurtjes of zo, om 50 kWh bij te laden met een 11 kW laadpaal. Je rijdt de auto ook nooit tot 0% leeg, dus met 50 kWh zitten de meeste EV’s weer aardig vol.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Systemadmin schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:47:
[...]

Zelf ben ik niet heel handig dus ik denk dat ik het laat doen, dat is het veiligst denk ik. Heb je misschien een aanbeveling van partij waar ik een offerte op zou kunnen vragen wellicht?

Ik heb momenteel ook 13 zonnepanelen, ik wel dus zelf ook ongeveer 2000/2500 per jaar op.

De Easee spreekt mij erg aan, wat ik alleen niet helemaal begrijp is hoe ik met de laadpas van LeasePlan dadelijk de kosten automatisch kan laten verrekenen met de leasemaatschappij.
Ik heb geen ervaring met een installateur, geen idee.

De verrekening van de laadkosten gaat via een derde partij. In de Easee kan je bijvoorbeeld E-flux als beheersysteem / backoffice instellen. Je neemt dan een eMobility platform-abonnement bij E-flux voor €4,84 incl. btw per maand. Je stelt een laadtarief in, dat E-flux aan jou betaalt per kWh. E-flux stuurt een factuur naar de houder van de laadpas, oftewel de leasemaatschappij / werkgever (of soms nog een onzichtbare tussenpartij). Voor de leasemaatschappij / werkgever is er geen verschil of je nou aan een publieke laadpaal hebt geladen, of dat je dat bij je eigen laadpunt hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freijn
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-02-2022
Heren, heeft er al iemand ervaring met het om-verbouwen van een laadpaal ?
De laadpaal heeft nu een abonnement met een pasje. Ik moet/wil van het pasje af.
Ik lees overal dat het eigenlijk alleen maar een relais is. Kan ik iets "overbruggen/omzeilen" opdat ik mijn pasje er niet meer tegenaan hoef te houden? of desnoods een kleine schakelaar bij bouwen die ik kan bedienen ipv mijn pasje? Iemand ervaring of advies hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@freijn Kijk eens in het zelfbouw topic
birdibird in "Zelfbouw Laadpaal ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 11:31
Sten2017 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:09:
Hoi,

Een Zappi V2 vraag: weet iemand waarom de Zappi met 5,6 kw laadt ipv 10 kw terwijl alles op 3 fase staat, ja ook mijn Volvo P8? Soms komt dat probleem spontaan terug vooral als de zon schijnt en de paal eerst in eco stand staat. In mijn meterkast knippert er ook 1 van de 3 ledjes van de kwh meter. Als alles werkt dan branden ze alle 3 continu.

Nu staat hij in fast mode maar de auto laadt nog steeds met 5,5 kw.

Alvast bedankt.
Ik denk dat je ergens de maximaal beschikbare capaciteit verkeerd hebt ingevuld, zag dat ook bij een andere Zappi gebruiker. Dat menu is op dat vlak een beetje verwarrend, kijk er de filmpjes van MyEnergi er nog eens goed op na.
En sorry, ik heb een Wallbox Pulsar Plus (en ben daar erg blij mee!) dus kan je ook niet verder helpen met foto's of screenshots, maar denk dat je hier wel eea zult kunnen vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pinobigbird

Pinobigbird

doesn't share food!

Pim57 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:03:
Voor thuisladen zie ik niet zo snel de voordelen van 22 kW laden.

Thuis heb je immers altijd wel 5 uurtjes of zo, om 50 kWh bij te laden met een 11 kW laadpaal. Je rijdt de auto ook nooit tot 0% leeg, dus met 50 kWh zitten de meeste EV’s weer aardig vol.
Op dit moment niet nee. Maar over 2 generaties auto's (10 jaar?) is 22kW misschien wel de standaard, en kom je thuis aan met een lege accu van pak 'm beet 200kWh. Dan wil je niet beperkt zijn door de keuze voor een laadpunt van toen. Een laadpaal gaat wel enkele generaties auto mee, als het goed is.

De 22kW-versies van de Alfen Eve Single Pro-line zijn bijvoorbeeld maar 50-60 euro duurder dan de 11kW-versies. Waarom dan nu een paar tientjes besparen op een bedrag van zeg €1700, als je de keuze hebt. Het wordt een ander verhaal als je een model dat geen 22kW-optie heeft (Alfen Eve Single S-line) gaat vergelijken met een duurder model (Alfen Eve Single Pro-line) enkel en alleen omdat die dan wel een 22kW-optie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
Inspired schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:14:
[...]

En anders kun je hem toch aan eflux hangen? Sowieso praktischer als je zelf ook nog eens een BEV hebt.
E-flux? Deze ondersteund inderdaad de Wallbox. Klopt het dan, dat mijn vrouw haar tankkaart kan gebruiken op de Wallbox en deze zo automatisch verrekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draak1978
Pinobigbird schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:22:
[...]

Op dit moment niet nee. Maar over 2 generaties auto's (10 jaar?) is 22kW misschien wel de standaard, en kom je thuis aan met een lege accu van pak 'm beet 200kWh. Dan wil je niet beperkt zijn door de keuze voor een laadpunt van toen. Een laadpaal gaat wel enkele generaties auto mee, als het goed is.

De 22kW-versies van de Alfen Eve Single Pro-line zijn bijvoorbeeld maar 50-60 euro duurder dan de 11kW-versies. Waarom dan nu een paar tientjes besparen op een bedrag van zeg €1700, als je de keuze hebt. Het wordt een ander verhaal als je een model dat geen 22kW-optie heeft (Alfen Eve Single S-line) gaat vergelijken met een duurder model (Alfen Eve Single Pro-line) enkel en alleen omdat die dan wel een 22kW-optie heeft.
Wat denk je van 2x een EV? Ik heb dat nu, gelukkig een simpele LEAf die maar max 3kW. Maar ook de Tesla die wel de max 11kW aan kan. Hierdoor kun je dus wel tegelijkertijd 2 auto's opladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Draak1978 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:13:
[...]

E-flux? Deze ondersteund inderdaad de Wallbox. Klopt het dan, dat mijn vrouw haar tankkaart kan gebruiken op de Wallbox en deze zo automatisch verrekend?
Ja. Dat is het idee van zo’n backend. :) Gasten kunnen dan ook laden met een pas en jij krijgt de fee terug. Je kunt natuurlijk ook passen laten laden tegen nultarief. Je eigen auto bv.

Kost je een paar EUR per maand maar voor dit soort situaties is het heel handig. Zou niet meer zonder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
Pinobigbird schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:24:

Ook enig ervaring of bevindingen over de Wallbox Pulsar Plus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:42
Blackraven schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:30:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd wat jouw kona dan zegt, want de mijne begint in die situatie ook te mekkeren via bluelink push bericht:
"Cannot start charging. Please check your charging cable connection status."

Dit zegt ie overigens ook als de loadbalancing het relais afschakelt.
Daarna hervat ie het laden wel gewoon als er het relais inschakelt bij genoeg vermogen beschikbaar. (Ook op solar modus)
Net even getest, de zon was al onder en de EVSE in Solar charging mode:

Stekker er in, laadpoort ring wordt wit. (Verder geen melding of iets)

Solar uitgeschakeld

Laadpoort wordt groen en de auto begint te laden

Solar ingeschakeld

Laden stopt, laadpoort ring gaat uit geen dashboard melding wel een melding in Bluelink:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noWghFC9hnuLhAc7Fb8BrwFKvik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sDEjnFFHNwbu5dFXCL1OztvR.png?f=fotoalbum_large

Een stuk netter dan de Jeep zou ik zeggen. Morgen at work mijn gebruikerservaringen eens delen met de HMI collega's :)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkna
  • Laatst online: 13:33
Systemadmin schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:03:
[...]

Ja, hier! Heb deze aantal weken. Wordt omgeruild, leds geven niet de juiste status van de lader aan. Draadloze verbinding laat ook te wensen over.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eltron
Pinobigbird schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:22:
[...]
Dat van die 200kWh, als standaard, lijkt mij buitengewoon onwaarschijnlijk omdat dit irrationeel zou zijn. Tenzij men er in slaagt om dat in een nagenoeg gewichtloze batterij op te slaan.

Waarom al dat gewicht meeslepen voor een range van zeg ca. 900km, als je dat maar één of twee keer per jaar nodig hebt en de rest van het jaar een extra hoog verbruik hebt vanwege dat gewicht.
en dat terwijl je ook in een kwartier een paar honderd km kunt laden en de snelladers (straks) om de 30km langs de snelweg staan (is nu in delen van Europa al het geval).

Ik verwacht dus eerder dat men inzet op lichtere batterijen met ongeveer dezelfde capaciteit (tussen ca. 40 en 100kWh) , maar wel sneller laden en zuiniger in verbruik.

o ja, en met een lege accu kom je niet thuis aan, maar sta je onderweg stil.

oftewel je laadt eigenlijk nooit van leeg naar vol, maar meestal van enkele tientallen procenten naar ca. 80% (als je tenminste de batterij wilt sparen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Systemadmin schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:03:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
Wat raad je eventueel wel aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Systemadmin schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:04:
[...]

Wat is er mis met de Alfen van je offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:36
Ik verwacht binnen een 10-tal maanden ook een EV als bedrijfswagen.
Normaal steken ze de lader mee in het leasecontract en blijft die nadien staan.

Nu is mijn aansluiting 40A op 240V. Ik denk dat een 7 kW lader voldoende is, maar kan dat op monofase met een automatische afschakeling of vermindering als de huisinstallatie meer vraagt (koken, wassen,…).

Sorry voor de beginnersvragen, maar ben nogal noob op gebied van laden.
In geval het belangrijk is, ik ben belg en heb nog geen digitale meter.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
Tommie12 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:51:
Ik verwacht binnen een 10-tal maanden ook een EV als bedrijfswagen.
Normaal steken ze de lader mee in het leasecontract en blijft die nadien staan.

Nu is mijn aansluiting 40A op 240V. Ik denk dat een 7 kW lader voldoende is, maar kan dat op monofase met een automatische afschakeling of vermindering als de huisinstallatie meer vraagt (koken, wassen,…).

Sorry voor de beginnersvragen, maar ben nogal noob op gebied van laden.
In geval het belangrijk is, ik ben belg en heb nog geen digitale meter.
Dat kan zeker. Paal met LB via CT klemmen kan dat. Als je automatische verrekening wilt richting LM met je laadpas kun je bijvoorbeeld naar de New Motion kijken. Dan kun je tot 32A op 1F laden. De paal past het automatisch aan obv verbruik binnen je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roper
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:11
Ik heb al een laadpunt aan de gevel gehad, die zat in mijn leasecontract en bij het wisselen van werkgever is deze door de leasemaatschappij teruggenomen (contract liep pas 2 jaar). Daarbij is de bekabeling en automaat allemaal blijven zitten, wel netjes afgedopt en de zekering "uit" gezet. LB van vorige laadpaal van ecotap werkte met een utp kabel naar de slimme meter, die zit er ook nog.

Ondertussen heb ik zelf een elektrische auto gekocht, en wil ik weer een laadpaal aan de gevel hangen. Een zappi v2 (gecombineerd met Harvi voor LB) of wallbox pulsar plus ivm de zonnepanelen. Beide werken dus met CT klemmen.

Mijn vraag is, hoe verstandig is het om dit zelf te proberen te installeren?
Ik krijg bij offertes steeds terug dat ze de standaard minimum installatie kosten in rekening brengen (a €600,- of meer) en dat lijkt mij echt onzin aangezien bijna alles al op zijn plek zit.
Nu ben ik niet zo'n klusser, zeker elektra laat ik liever over aan de vakman. Maar gezien de kosten overweeg ik dit toch zelf te doen.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eltron
Roper schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:39:
Ik heb al een laadpunt aan de gevel gehad, die zat in mijn leasecontract en bij het wisselen van werkgever is deze door de leasemaatschappij teruggenomen (contract liep pas 2 jaar). Daarbij is de bekabeling en automaat allemaal blijven zitten, wel netjes afgedopt en de zekering "uit" gezet. LB van vorige laadpaal van ecotap werkte met een utp kabel naar de slimme meter, die zit er ook nog.

Ondertussen heb ik zelf een elektrische auto gekocht, en wil ik weer een laadpaal aan de gevel hangen. Een zappi v2 (gecombineerd met Harvi voor LB) of wallbox pulsar plus ivm de zonnepanelen. Beide werken dus met CT klemmen.

Ik krijg bij offertes steeds terug dat ze de standaard minimum installatie kosten in rekening brengen (a €600,- of meer) en dat lijkt mij echt onzin aangezien bijna alles al op zijn plek zit.
Nu ben ik niet zo'n klusser, zeker elektra laat ik liever over aan de vakman. Maar gezien de kosten overweeg ik dit toch zelf te doen.

Wat zouden jullie doen?
Het is erg simpel in situatie zoals bij jou dat de bedrading er al ligt.
Paar schroeven op de juiste plek en de 5 draden aansluiten.
zou ik geen 600,- voor uitgeven.

Even oriënteren en navragen bij iemand die wat meer kennis/ervaring heeft eventueel.

Er zitten op dit draadje in elk geval genoeg mensen met Zappi die bereid zijn om mee te denken als je een vraag hebt over de instellingen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Systemadmin
Inspired schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:45:
[...]

Wat is er mis met de Alfen van je offerte?
Niets maar misschien zijn er betere alternatieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 09:53
Roper schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:39:

Wat zouden jullie doen?
Heb je de handleiding van de Zappi al doorgelezen? En de youtube filmpjes over de installatie bekeken? Als je dat een beetje kan volgen is het echt zo gedaan. Zeker als de kabels en zekeringautomaat er al zit.
Maar als je van de installatie handleiding en de filmpjes al onzeker wordt doe het dan niet.
De juiste settings enz is echt een kleine moeite. Ook dat haal je voor 90% uit de handleiding. 10% van tweakers of myenergi forum. Of je belt ze. Ze zijn super goed bereikbaar en direct bereid te helpen is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:54
Goed idee of slecht idee? Ik heb 3x25A meterkast. Daarnaast 56 zonnepanelen 300 Wp.

Zonder panelen zou ik kiezen voor een 11kW paal. Maar als ik de invoeding van de panelen combineer met de 3x25A kan ik dan naar een 22kW paal? Uiteraard met load balancing en zonneschijn.

Deels voor het tweaken, deels voor klanten op de stoep die snel moeten laden en voor een toekomstige dubbele paal.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltron
AquaPlanning schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:53:
Goed idee of slecht idee? Ik heb 3x25A meterkast. Daarnaast 56 zonnepanelen 300 Wp.

Zonder panelen zou ik kiezen voor een 11kW paal. Maar als ik de invoeding van de panelen combineer met de 3x25A kan ik dan naar een 22kW paal? Uiteraard met load balancing en zonneschijn.

Deels voor het tweaken, deels voor klanten op de stoep die snel moeten laden en voor een toekomstige dubbele paal.
Ik zou met en zonder zonnepanelen kiezen voor 22kW paal. Verschilt nauwelijks in kosten en is meer toekomstproof, in de zin dat je met weinig extra kosten kunt opschalen, zoals bijvoorbeeld in jouw geval met zonnepanelen.
Het gaat om het totaal beschikbare vermogen, dus als jij ruim 17kW van het net hebt + nog zoiets (max) van de panelen, dan is 22kW prima te realiseren. Uiteraard met loadbalancing zodat het gecombineerd gebruik van het net niet boven de max kan komen.

Juist in situatie dat niet alleen jijzelf maar ook je klanten hiervan gebruik maken is het extra fijn als je overdag tot 22kW kunt gaan. Een klant zal neem ik aan vrij kort aan jouw paal staan; geen hele dag bijvoorbeeld. En een 1F auto kan aan een 11kW paal maar met 3,7kW laden, iets van 20km/h, dat schiet dus niet echt op. Bij 22kW verdubbelt dat en hebben zij na een bezoek van 1 a 2u toch 60-80km kunnen bijladen wat in veel gevallen genoeg is om weer thuis te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonvharen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-02 16:54
Ik ben op zoek naar een laadstation, mijn nieuwe E-niro komt namelijk in Mei van de boot af. Nu zag ik dat je de Wallbox pulsar plus en de Zappi V2 kunt instellen dat ze alleen gaan laden als de zonnepanelen opbrengst hebben. Iemand meer die deze laders gebruikt en er ervaring mee heeft? Of zijn er nog andere opties om optimaal gebruik te maken van de zonnepanelen?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-06 14:27
Kan je bij elke 3 fase lader altijd pas vanaf 4.1 kW laden met overschot van zonnepanelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
springfield89 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:41:
Kan je bij elke 3 fase lader altijd pas vanaf 4.1 kW laden met overschot van zonnepanelen?
is vanaf 1,4 op 1F dus bij 3F lader is dat x3
Zappi (3F) kan afschakelen naar 1F 1,4 zodat je al vanaf 1,4 kW overschot op zonnestroom kunt laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
leonvharen schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:27:
Ik ben op zoek naar een laadstation, mijn nieuwe E-niro komt namelijk in Mei van de boot af. Nu zag ik dat je de Wallbox pulsar plus en de Zappi V2 kunt instellen dat ze alleen gaan laden als de zonnepanelen opbrengst hebben. Iemand meer die deze laders gebruikt en er ervaring mee heeft? Of zijn er nog andere opties om optimaal gebruik te maken van de zonnepanelen?

alvast bedankt
Alleen ervaring met Zappi (en 2x E-Niro). Werkt op zich prima, maar bij huidige salderingsregels nog beperkt relevant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 04-04 19:20
Nog niet veel over terug kunnen vinden, maar ik heb een Keba P30-x laadpaal en die ondersteunt ook load balancing met geschikte energiemeter. Nog niet zo lang geleden heb ik mijn netaansluiting naar 3-fasen laten omzetten en de meterkast aangepast met het oog op 3-fase laden onder andere.

De PV-installatie heb ik aangepast naar een 3-fasen omvormer Kostal Plenticore Plus die ook een accusysteem aankan voor de toekomst. Deze werkt met een meter/energiemanager samen de Kostal Smart Energy Meter, die is echter (ik vermoed door chiptekorten) enorm lastig te krijgen. Nu wist ik dat deze zeer waarschijnlijk OEM door TQ systems gemaakt wordt en ook de SMA energy manager lijkt er verdomd veel op. Met veel geluk heb ik nog een tweedehands TQ EM300 het voorgangermodel op de kop kunnen tikken en die zit nu ook al eventjes in de meterkast.

Kostal komt deze zomer met hun eigen laadpaal die veel functionaliteit lijkt te hebben i.c.m. de omvormer, echter probeer ik de combinatie zoals ik die nu heb optimaal te laten werken. Wat is nu het geval; de Keba kent de EM300 of EM420 en wil daar zonder meer mee praten (correcter gezegd: naar luisteren) over modbus TCP, dit heb ik ook werkend gehad. Echter, de Kostal omvormer wil met de meter communiceren via modbus RS485 om het huisverbruik in de gaten te houden en de toekomstige batterij aan te sturen. De EM300 kan echter alleen modbus over RS485 of over TCP, niet allebei tegelijk.

In hun eigen documentatie geeft Kostal aan dat het wel werkt met een aparte energiemanager zoals Solarlog of Loxone. Ik heb echter niet veel trek nog meer geld uit te geven voor weer een apparaat extra terwijl de functionaliteit er al in zit en de Keba P30x al heel veel kan.
Nu net had ik de ingeving om de Kostal omvormer modbus uit te laten sturen via TCP en daar dan de Keba naar te laten luisteren op het IP adres en poort van de Kostal. Warempel hij lijkt dit te doen. Nu nog even testen met de auto eraan en dan wat andere verbruikers inschakelen.

Ik dacht ik typ het even hier zodat iemand anders er wellicht ook wat aan heeft.

Edit: ondanks dat de Keba zegt dat de communicatie werkt, schroieft hij niet terug als ik ook een andere grote verbruiker aanzet. Back to the drawingboard.

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 23-02-2022 20:38 ]

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AquaPlanning
leonvharen schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:27:

alvast bedankt
Growatt Thor heeft leuke mogelijkheden. Puur op de zonnepanelen, of minimaal laden tot xx kW en de rest op zonneenergie, of instellen dat je op tijdstip x vol moet zijn.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• daemonix
  • Niet online
AquaPlanning schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:37:
[...]

Growatt Thor heeft leuke mogelijkheden. Puur op de zonnepanelen, of minimaal laden tot xx kW en de rest op zonneenergie, of instellen dat je op tijdstip x vol moet zijn.
Dat laatste lijkt me knap omdat die geen idee van de status van de accu heeft (en ook niet krijgt van de auto).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-06 14:27
AquaPlanning schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:37:
[...]

Dat kan je met een smappee ook. Je kan ook een schema maken per dag en aangeven hoeveel km je wil kunnen rijden. Maar met een 3 fase lader hang je dus vast aan die 4.1 kW opbrengst van zonne energie.

• daemonix
  • Niet online
Om wat achtergrond te geven: volgens de specificaties is de minimum laadstroom 6 A, dus 1380 W per fase. Bij 3 fasen is het dus 4140 W.

• eltron
daemonix schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:44:
Om wat achtergrond te geven: volgens de specificaties is de minimum laadstroom 6 A, dus 1380 W per fase. Bij 3 fasen is het dus 4140 W.
Ja, tenzij de 3F lader kan afschalen naar 1F zoals de Zappi. Dan volstaat 1x 6A (en up) om volledig op overschot zonnestroom te kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Systemadmin
Systemadmin schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:04:
[...]

Zojuist toch maar akkoord gegeven voor de Alfen Eve Single Pro Line. Met een kleine aanpassing zou deze later ook met 22kW moeten kunnen laden, komende 4/5 jaar niet nodig ivm auto dat max 11kW aankan.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 07:57
Ik heb nog tot september een energiecontract gelukkig met 0,15 cent per KW/u
Alleen keek ik nu ff schuin naar het huidige KW/u tarief, en daar staat 0,72 cent per KW/u.

Een auto thuis opladen met een accu van 90 KW kost dan 64,80 euro.
Damn... en dat voor 400KM range...

Ben eigen baas, opladen is dan wel zakelijk. Maar toch... die rekensom.

Energie is 4,6x duurder geworden, die gunstige positie van EV komt wel in geding.
Of het heeft een dempend effect... benzine zou dan E8,78 de liter zijn. ff 55 liter tanken 483 euro lol

w00t

• Systemadmin
Weet iemand toevallig ook of je de software van Coolblue/50five kan vervangen op een Alfen en kan overstappen op e-flux bijvoorbeeld?

• eltron
FireStarter schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:40:
Alleen keek ik nu ff schuin naar het huidige KW/u tarief, en daar staat 0,72 cent per KW/u.

Energie is 4,6x duurder geworden, die gunstige positie van EV komt wel in geding.
Of het heeft een dempend effect... benzine zou dan E8,78 de liter zijn. ff 55 liter tanken 483 euro lol
Yeah there is a war going on.

maar 64,80/400km is toch maar 0,16.km

en met brandstofauto en ca. 2,20/l kom je daar ook ongeveer op uit.

Benzine kan je zelf niet oplossen, maar stroom wel zelf opwekken voor ca. 7ct/kWh. Dan ga je naar ca. 2ct/km.

en met 90kWh kan ik overigens bijna 600km rijden. Die 400km is zeker met een busje of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
daemonix schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:07:
[...]

Dat laatste lijkt me knap omdat die geen idee van de status van de accu heeft (en ook niet krijgt van de auto).
Je kunt ingeven hoeveel kWh je op tijdstip X geladen wilt hebben.
(Edit: over Thor laadpaal)

[ Voor 4% gewijzigd door AquaPlanning op 25-02-2022 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
AquaPlanning schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Je kunt ingeven hoeveel kWh je op tijdstip X geladen wilt hebben.
(Edit: over Thor laadpaal)
En die laadpaal weet nog steeds niet hoe snel de auto kan laden, en hoeveel energie beschikbaar is. Misschien gaat de auto wel staan te verwarmen en gebruikt hij daar meer energie voor dan de laadpaal weet. Nogmaals, er is geen communicatie! Het is en blijft gokwerk. Er wordt meer beloofd dan kan worden waargemaaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
FireStarter schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:40:

Eenheden, eenheden, het blijft moeilijk blijkbaar...

stroom betaal je in cent per kWh (of desnoods kWu), dit is heel wat anders dan de fantasie eenheid KW/u
en je accu is geen 90 KW maar 90 kWh.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
Ik had even een idee om de auto (EV6 V2L) op simpele manier te gebruiken als huisaccu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yM-cliHi4m528UR1kBVTed8HtUQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ibnz2wdzVXVYsDTWnXSwFrdC.png?f=user_large
Als de auto aangesloten is, dan zal de switch automatisch overschakelen naar de autoaccu. Als deze uitschakelt of uit gezet wordt, dan komt de voeding weer zoals normaal uit het net. d:)b

Het omschakelen zou nog automatisch kunnen gebeuren op een klok van dag en nacht. (Als de zonnepanelen leveren of niet) :)

Edit: @Inspired foutje, heb V2G aangepast naar V2L

[ Voor 4% gewijzigd door cruysen op 25-02-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

cruysen schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:53:
Ik had even een idee om de auto (EV6 V2G) op simpele manier te gebruiken als huisaccu:
[Afbeelding]
Als de auto aangesloten is, dan zal de switch automatisch overschakelen naar de autoaccu. Als deze uitschakelt of uit gezet wordt, dan komt de voeding weer zoals normaal uit het net. d:)b

Het omschakelen zou nog automatisch kunnen gebeuren op een klok van dag en nacht. (Als de zonnepanelen leveren of niet) :)
Houd er rekening mee dat de EV6 maximaal 3,6Kw piek kan leveren.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
cruysen schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:53:
Ik had even een idee om de auto (EV6 V2G) op simpele manier te gebruiken als huisaccu:
[Afbeelding]

Dat heeft nog niks met V2G te maken? Het is een leuke hobby V2L oplossing maar of het nou zo handig is vraag ik me af. Ook qua bedrading allemaal niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cruysen
I.d.d. een hobby oplossing.
Ombouwen valt nog wel mee. De meterkast groepen waar die verbruikers op zitten moet je dan scheiden van de rest van de groepen.
En daarbij wat @Osxy zegt, je moet wel op de belasting letten daarbij.

Met de saldering nu heeft het ook totaal geen nut.
Maar het is een mogelijkheid om dit goedkoop te kunnen maken als je dit wil.
Daarbij zijn de meeste warmtepompen 3 fase naar mijn ervaring.

[ Voor 9% gewijzigd door cruysen op 25-02-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:54
Gloeiende gloeiende..

Sinds twee weken heb ik eindelijk mijn Eneco laadpaal. Werkt prima, maar ik kom er zojuist achter dat de paal 0,37 per kWh rekent voor mijn Shell Recharge prive pas. En ik krijg daarvan maar ~0,22 van terug volgens mij. Nu maakt dat voor mijn leaseauto niet uit, maar we hebben ook nog een prive laadpas voor de e-Golf. Heb weinig behoefte om Eneco te sponsoren, dus maar eens uitzoeken of dit valt te omzeilen. Ik vind het ook niet echt fair tov mijn werkgever.

:(

Iemand tips?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
Als je die paal van Eneco E-Mobility hebt, hoor je daar ook een laadpas bij te hebben, en daarmee laad je op hetzelfde tarief als dat je terugkrijgt (zo werkt het hier bij mij toch). Het enige dat ik hier thuis betaal is de stroom op de (huis-)meter, en het back-office abo.
Is ook wel logisch dat je nu meer betaalt omdat het via Shell-recharge gaat, en via E-Mobility, en dan Eneco.
(E-Mobility is een onderneming van Eneco.)

[ Voor 5% gewijzigd door Peter-036 op 25-02-2022 18:04 ]

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:46

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

VidaR-9 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:17:
Gloeiende gloeiende..

Sinds twee weken heb ik eindelijk mijn Eneco laadpaal. Werkt prima, maar ik kom er zojuist achter dat de paal 0,37 per kWh rekent voor mijn Shell Recharge prive pas. En ik krijg daarvan maar ~0,22 van terug volgens mij. Nu maakt dat voor mijn leaseauto niet uit, maar we hebben ook nog een prive laadpas voor de e-Golf. Heb weinig behoefte om Eneco te sponsoren, dus maar eens uitzoeken of dit valt te omzeilen. Ik vind het ook niet echt fair tov mijn werkgever.

:(

Iemand tips?
Via de Eneco e-Mobility portal kun je sinds dit jaar zelf je vergoeding instellen. Tot voorheen zat je vast aan het tarief welke hun zelf hanteerden, €0,228/kWh.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Peter-036 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:03:
Als je die paal van Eneco E-Mobility hebt, hoor je daar ook een laadpas bij te hebben, en daarmee laad je op hetzelfde tarief als dat je terugkrijgt (zo werkt het hier bij mij toch). Het enige dat ik hier thuis betaal is de stroom op de (huis-)meter, en het back-office abo.
Is ook wel logisch dat je nu meer betaalt omdat het via Shell-recharge gaat, en via E-Mobility, en dan Eneco.
(E-Mobility is een onderneming van Eneco.)
Ik heb geen laadpas van Eneco 😜 Collega van me wel.

@MisteRMeesteR als Eneco nog steeds een marge hanteert bovenop wat ik in stel dan schiet t nog niet op natuurlijk.

Anyway, ik zal maandag eens bellen, want dit gaat nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
VidaR-9 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:38:
[...]

Ik heb geen laadpas van Eneco 😜 Collega van me wel.

@MisteRMeesteR als Eneco nog steeds een marge hanteert bovenop wat ik in stel dan schiet t nog niet op natuurlijk.

Anyway, ik zal maandag eens bellen, want dit gaat nergens over.
Kun je niet gewoon een tariet per pas instellen dan? Ik kan met mijn prive pas gewoon gratis laden thuis. (NM paal). Zou zeggen dat het toch moet kunnen bij elke paal met backend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Inspired schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:07:
[...]

Kun je niet gewoon een tariet per pas instellen dan? Ik kan met mijn prive pas gewoon gratis laden thuis. (NM paal). Zou zeggen dat het toch moet kunnen bij elke paal met backend.
Niet dus 😑

Pagina: 1 2 ... 176 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen