Nog niet veel over terug kunnen vinden, maar ik heb een Keba P30-x laadpaal en die ondersteunt ook load balancing met geschikte energiemeter. Nog niet zo lang geleden heb ik mijn netaansluiting naar 3-fasen laten omzetten en de meterkast aangepast met het oog op 3-fase laden onder andere.
De PV-installatie heb ik aangepast naar een 3-fasen omvormer Kostal Plenticore Plus die ook een accusysteem aankan voor de toekomst. Deze werkt met een meter/energiemanager samen de Kostal Smart Energy Meter, die is echter (ik vermoed door chiptekorten) enorm lastig te krijgen. Nu wist ik dat deze zeer waarschijnlijk OEM door TQ systems gemaakt wordt en ook de SMA energy manager lijkt er verdomd veel op. Met veel geluk heb ik nog een tweedehands TQ EM300 het voorgangermodel op de kop kunnen tikken en die zit nu ook al eventjes in de meterkast.
Kostal komt deze zomer met hun eigen laadpaal die veel functionaliteit lijkt te hebben i.c.m. de omvormer, echter probeer ik de combinatie zoals ik die nu heb optimaal te laten werken. Wat is nu het geval; de Keba kent de EM300 of EM420 en wil daar zonder meer mee praten (correcter gezegd: naar luisteren) over modbus TCP, dit heb ik ook werkend gehad. Echter, de Kostal omvormer wil met de meter communiceren via modbus RS485 om het huisverbruik in de gaten te houden en de toekomstige batterij aan te sturen. De EM300 kan echter alleen modbus over RS485 of over TCP, niet allebei tegelijk.
In hun eigen documentatie geeft Kostal aan dat het wel werkt met een aparte energiemanager zoals Solarlog of Loxone. Ik heb echter niet veel trek nog meer geld uit te geven voor weer een apparaat extra terwijl de functionaliteit er al in zit en de Keba P30x al heel veel kan.
Nu net had ik de ingeving om de Kostal omvormer modbus uit te laten sturen via TCP en daar dan de Keba naar te laten luisteren op het IP adres en poort van de Kostal. Warempel hij lijkt dit te doen. Nu nog even testen met de auto eraan en dan wat andere verbruikers inschakelen.
Ik dacht ik typ het even hier zodat iemand anders er wellicht ook wat aan heeft.
Edit: ondanks dat de Keba zegt dat de communicatie werkt, schroieft hij niet terug als ik ook een andere grote verbruiker aanzet. Back to the drawingboard.
[
Voor 4% gewijzigd door
Luiaard op 23-02-2022 20:38
]