• vaagisdenaam
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Misschien een stomme vraag. Maar ik kom er op de website niet uit.

Is bij UC het variabel contract onbepaalde tijd 100pct windenergie "gewoon" het modelcontract? Als dat niet zo is kan ik die niet vinden, ik meen dat het bij Eneco letterlijk "modelcontract" heette...

Krijg verder nog dat ik 60 euro moet bijbetalen in het rekenvoorbeeld, maar de tarieven e.d. kom ik zelf wel uit, daar zal wel ergens iets niet goed staan of zijn ingevuld door mij :p

Edit: het maakt letterlijk geen bal uit hoeveel opwek ik invul, ik blijf op 60 euro betalen uitkomen...

[ Voor 10% gewijzigd door vaagisdenaam op 25-08-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:02
Acradavos schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Het volledige tarief zou volgens de volgende medewerker op 0,88 cent zitten. Als ik de onderstaande bedragen bij elkaar optel, dan klopt dat ook. Als ik het bovenste bedrag pak, excl. 9% BTW, dan kom ik uit op 0,747 cent.

Mijn gevoel zegt dat UC de TLV na 1 september drastisch naar beneden gaat gooien. ;(

[Afbeelding]
Het klinkt inderdaad te mooi om waar te zijn, maar dat is eigenlijk ook vooral gezien de acties van Eneco, niet elke partij hoeft deze weg in te slaan.
Mocht de stijging in TLV bij UC er toch komen, dan lijkt mij dat toch het meest lucratieve aanbod en ga ik daar ook heen denk ik.
Máár Innova kan natuurlijk ook nog op 1 september met nieuwe verhoogde tarieven komen, inclusief hogere TLV, het wordt spannend zo :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 19:38

Processorkoeler

Geen stock koeler

[...]

Het volledige tarief zou volgens de volgende medewerker op 0,88 cent zitten. Als ik de onderstaande bedragen bij elkaar optel, dan klopt dat ook. Als ik het bovenste bedrag pak, excl. 9% BTW, dan kom ik uit op 0,747 cent.

Mijn gevoel zegt dat UC de TLV na 1 september drastisch naar beneden gaat gooien. ;(

[Afbeelding]
Hm, zo'n hoge TLV lijkt mij idd niet reeël om lang aan te houden. Wellicht nu hoog om klanten aan te wenden? In de winter zakt toch de teruglevering en dan zit men "vast" aan het hoge leveringstarief en dan is het óf uitzitten tot nulpunt TLV of betalen.

De TLV an sich is echt prima

• JohanNL
bmoorman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:14:
[...]

Er stond een pagina groot artikel in de Trouw vanmorgen over Eneco's draai. Eneco zei daarin dat er maar weinig klanten waren die te veel terug leveren en dat ze dit niet willen stimuleren in deze markt (klanten leggen hierdoor meer panelen, ook op noord en hebben er al genoeg).
Eneco zal relatief weinig klanten hebben met heel groot overschot (ze hebben er veel meer die netto afnemer zijn).
De uurprijzen op de EPEX is echt niet wat Eneco betaald aan inkoop. Begrijp trouwens niet waarom uurprijzen rond het middaguur zó hoog zijn. Er zou toch zoveel goedkope zonnestroom zijn?
Ach, Eneco probeert vooral hun eigen handelen goed te praten.
En wellicht is er veel zonne-energie te krijgen in de middag, zijn er alsnog méér afnemers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

vaagisdenaam schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:23:
Misschien een stomme vraag. Maar ik kom er op de website niet uit.

Is bij UC het variabel contract onbepaalde tijd 100pct windenergie "gewoon" het modelcontract? Als dat niet zo is kan ik die niet vinden, ik meen dat het bij Eneco letterlijk "modelcontract" heette...

Krijg verder nog dat ik 60 euro moet bijbetalen in het rekenvoorbeeld, maar de tarieven e.d. kom ik zelf wel uit, daar zal wel ergens iets niet goed staan of zijn ingevuld door mij :p

Edit: het maakt letterlijk geen bal uit hoeveel opwek ik invul, ik blijf op 60 euro betalen uitkomen...
Die 60 euro komt volgens mij omdat ze een minimaal termijnbedrag van €5 per maand willen zien.

Waar staat overigens het TLV genoemd?

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:27

Acradavos

Poetsfanaat

Ik had van de week alvast een Engie contract afgesloten, contract is nu binnen. Het lijkt er op dat de tarieven ook hier omhoog gegaan zijn. (Per 1 september)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpffuHq5hyIdavB984XWV3_kdNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F80dm32YGXFxWq8sEOYWVoo9.png?f=fotoalbum_large

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-10 08:56
Zojuist UC aangevraagd door de gunstige TLV. Als het goed is wordt het vanaf 9 september geleverd. 'Helaas' dus nog 3 dagen de Eneco TLV van 9 cent, maar het is niet anders.

Waarschijnlijk in november over naar een andere leverancier om de teruglevering te innen. Vervolgens tot feb/maart 2023 bij een ander leverancier om te salderen tot 0. Daarna kijken we wel weer hoe de markt er voor staat :).

• vaagisdenaam
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

Die 60 euro komt volgens mij omdat ze een minimaal termijnbedrag van €5 per maand willen zien.

Waar staat overigens het TLV genoemd?
Voor zover ik zie nergens.

Er staat wel een "correctie termijnbedrag", maar daar mist een minnetje, waardoor je dus bij teruglevering altijd op 0 (of dus eigenlijk 60) uitkomt in het voorbeeld. Heel verwarrend.

Enkeltarief staat op 72ct. Dat is in lijn met wat acradavos hierboven heeft gezet, al zijn dat dubbeltarieven.

Zonder belastingen kom ik dat op 64ct uit.

Straks maar eens afsluiten en zien wat ik in de mail krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perzikvrucht
vaagisdenaam schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Voor zover ik zie nergens.

Er staat wel een "correctie termijnbedrag", maar daar mist een minnetje, waardoor je dus bij teruglevering altijd op 0 (of dus eigenlijk 60) uitkomt in het voorbeeld. Heel verwarrend.

Enkeltarief staat op 72ct. Dat is in lijn met wat acradavos hierboven heeft gezet, al zijn dat dubbeltarieven.

Zonder belastingen kom ik dat op 64ct uit.

Straks maar eens afsluiten en zien wat ik in de mail krijg.
De TLV staat onder het kopje Teruglevering. In de voorwaarden staat overigens ook dat het kale leveringstarief wordt gehanteerd, dus dat bevestigd het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-10 21:34
Perzikvrucht schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:39:
Zojuist UC aangevraagd door de gunstige TLV. Als het goed is wordt het vanaf 9 september geleverd. 'Helaas' dus nog 3 dagen de Eneco TLV van 9 cent, maar het is niet anders.

Waarschijnlijk in november over naar een andere leverancier om de teruglevering te innen. Vervolgens tot feb/maart 2023 bij een ander leverancier om te salderen tot 0. Daarna kijken we wel weer hoe de markt er voor staat :).
Hoezo per 9 September dan? Normaal 30 dagen wachttijd.

Als ze het tarief vanaf september echt vast zetten tot en met 1 juli 23, dan is dat goed met het oog op de velen die hier het winterverbruik willen salderen. Dat geeft dan aan dat ze niet 1 januari een nieuwe tariefsperiode starten.
Hoe UC in de praktijk saldeert weet ik op dit moment niet. Maar je kan er alvast op voorsorteren.

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:55
Acradavos schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:07:
Net gebeld met UnitedConsumers. Afsluiten na 1 september geeft een vaste TLV tot 1 juli 2023.
Afsluiten voor 1 september 2022 geeft een vaste TLV tot 1 januari 2023.
Ja maar TLV tarieven staan vast, want dat is gebaseerd op de kaal stroomtarieven. Maar UC kan altijd wel die TLV voorwaarden aanpassen, hé?

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Gebeld met Engie. Tarieven per 1 september 2022.

TLV:

Normaal: 0.66645
Dal: 0.52029
Enkel: 0.60101

Komt ook overeen met mijn overeenkomst die per 22-9 ingaat.

Zelf ga ik wachten wat UC gaat doen, gezien zij wellicht nog iets o op 1 september gaan doen. Wellicht Engie annuleren. :)

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:34
bmoorman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:19:
[...]

Ja, gisteren telefonisch opgezegd per 5-9, gisteren ook bevestiging in de mail gekregen.

[...]

Als je het mij vraagt hebben ze zich zelf in de voet geschoten aangezien de meeste terugleveraars graag de winter in gaan om te salderen (dus netto minder kosten voor Eneco) Door hun draconische wijziging in TLV tarief krijgen ze de volle mep in kosten.

PS: heb vanmorgen inmiddels Inova aanbod binnen. Betere TLV en levering start op 10-9 en vast!
Wie/wat heb je dan tussen 5 sept en 10 sept?
- mooi dat per mail 5 sept opzegging van eneco binnen is
- ik wilde dan UC aanvragen om per 5 sept te starten... Zou dat lukken voor UC, meen dat ze dan die opzegmail van Eneco willen

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Treveo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:51:
[...]

Ja maar TLV tarieven staan vast, want dat is gebaseerd op de kaal stroomtarieven. Maar UC kan altijd wel die TLV voorwaarden aanpassen, hé?
Een par maanden geleden hadden we het hier ook over. Eneco is een rotcontract want de TLV is totaal niet geborgd. In de voorwaarden staat dat ze die kunnen wijzigen dus hopla... Bij Engie een half jaar geleden stond het in het contract, en dat kan niet zo eenvoudig gewijzigd worden. Bij het Innova jaarcontract staat het in de voorwaarden, maar daar zit geen wijzigingsclausule bij. Dit betekent dus dat de voorwaarden die je krijgt bij het contract gelden over de contractduur.

UC weet ik niet, wel handig om even te checken lijkt me...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

• PCJR
sn0x0r schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

stap ik over naar een andere energieleverancier en ga salderen tot nul.
Of je pakt in de winter VanOns bijvoorbeeld a 23 cnt en gaat in voorjaar23 asap over naar een hoge TLV toko. Dan heb je een goedkope winter rekeing, en begin je vroeg met teruglevering op te bouwen a 70+ cnt waarschijnlijk.

Dat is gunstiger dan blijven hangen en tot 0 salderen (al scheelt het soms maar 100-200 euro, is toch weer paar keer uiteten).

Daar zat ik aan te denken... De vraag is ff, opzeggen per 5 sept eneco incl mail lukt wel, zie hierboven. Alleen UC aanvragen op 1 sept en zeggen dat je ivm opzegging 5 sept wil satrten, ik weet neit of dat goed gaat... maja, anders zit je zonder, ik denk dat het wel zou-moeten-mogen.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• PCJR
NileZ_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

30 dagen wachttijd. Tenzij andere constructie gebruikt wordt. Volgens mij willen ze van een verhuizing inmiddels ook een bewijs.
Of dus een opzeg bewijs van bv eneco van 5sept, volgens mij kan het dan wel in 1 dag omgezet en gestart worden...

• NileZ_
Srednier schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:56:
[...]

Een par maanden geleden hadden we het hier ook over. Eneco is een rotcontract want de TLV is totaal niet geborgd. In de voorwaarden staat dat ze die kunnen wijzigen dus hopla... Bij Engie een half jaar geleden stond het in het contract, en dat kan niet zo eenvoudig gewijzigd worden. Bij het Innova jaarcontract staat het in de voorwaarden, maar daar zit geen wijzigingsclausule bij. Dit betekent dus dat de voorwaarden die je krijgt bij het contract gelden over de contractduur.

In de praktijk garandeert dit helemaal niks. Ze mogen eenzijdig de boel aanpassen met als gevolg dat je (kosteloos) mag opzeggen.
Dit is wat Ziggo in feite ook elk jaar doet met hun prijsverhoging gedurende het contract.

Echter is dat voor ons helemaal niet relevant want het contract is al kosteloos op te zeggen. In feite wordt het dan een aankondiging met als boodschap, take it or leave it.

Juridisch zal het net iets gecompliceerder liggen en vast wel aan te vexhten zijn, echter is dat wel hoe het in de praktijk gaat.

• Perzikvrucht
Ik heb inderdaad ook Eneco opgezegd per 5 september. UC kan pas leveren op 9 september (via de website).
Geen idee wat er in de tussentijd gaat gebeuren. Heb nu een mail gestuurd naar UC met deze vraag, en de vraag of ze toch niet per 5 september kunnen starten. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Acradavos schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:35:
Ik had van de week alvast een Engie contract afgesloten, contract is nu binnen. Het lijkt er op dat de tarieven ook hier omhoog gegaan zijn. (Per 1 september)

[Afbeelding]
Dank! Zojuist mijn bedenktijd gebruikt en sluit zo af met nieuwe, hogere tarieven.

Let er even op dat de vaste leveringskosten van Engie gestegen zijn van 80 naar 200 euro per jaar. Voor de mensen die weinig terugleveren kan dat doorslaggevend zijn.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 23:02
Perzikvrucht schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:01:
Ik heb inderdaad ook Eneco opgezegd per 5 september. UC kan pas leveren op 9 september (via de website).
Geen idee wat er in de tussentijd gaat gebeuren. Heb nu een mail gestuurd naar UC met deze vraag, en de vraag of ze toch niet per 5 september kunnen starten. Wordt vervolgd.
Zelfde hier. Ook ik ben per 9 september overgegaan naar UC. Ik moet nog wel de opzegging regelen en vragen of ze inderdaad per 5 september kunnen gaan leveren.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Of dus een opzeg bewijs van bv eneco van 5sept, volgens mij kan het dan wel in 1 dag omgezet en gestart worden...
Ja Zou kunnen, maar iets in mij zegt dat ze dat niet hoeven te accepteren en in gang te zetten. Immers heb je vrijwillig opgezegd. Ze zijn niet failliet gegaan waardoor je accuut zonder komt.
In feite zeg jij op en maak je van jouw probleem hun probleem.

Ben benieuwd. Wil straks best even bellen als ik tijd heb.

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Let wel op dat een contract afsluiten bij UC VANAF 1 september meer zekerheid geeft t.a.v. van je tarieven.

• Treveo
Acradavos schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:05:
Let wel op dat een contract afsluiten bij UC VANAF 1 september meer zekerheid geeft t.a.v. van je tarieven.
Je kan nu afsluiten toch en dan per 1 sept weer aanvragen en dan "kiezen" welke je houdt?

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Treveo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Je kan nu afsluiten toch en dan per 1 sept weer aanvragen en dan "kiezen" welke je houdt?
Je hebt te maken met een wachttijd van 30 dagen. 1 september geeft zekerheid tot 1 juli 2023.
Ingangsdatum contract is dan 1 oktober.

Nu afsluiten is tarieven tot 1 januari 2023, met een lagere TLV. Ook UC zal de prijzen na 1 september omhoog gooien.

UC en Engie hebben geen aparte TLV, deze is bij beiden gebaseerd op het normale tarief excl. overheidsheffingen. :)

• Treveo
Srednier schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:56:
Goeie, ik ben wel benieuwd hoe het daar zit, volgens een medewerker op FB Messenger kunnen ze het altijd aanpassen en krijgen wij daar bericht over als het gebeurt. Dus volgens mij kunnen ze het altijd aanpassen net als Eneco. Ik heb momenteel alleen niet echt tijd om hun voorwaarden te checken.

• PCJR
Processorkoeler schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:26:
[...]

Hm, zo'n hoge TLV lijkt mij idd niet reeël om lang aan te houden. Wellicht nu hoog om klanten aan te wenden? In de winter zakt toch de teruglevering en dan zit men "vast" aan het hoge leveringstarief en dan is het óf uitzitten tot nulpunt TLV of betalen.

De TLV an sich is echt prima
Klopt ja, magoed, ik zit nog steeds in dubio
1. eerste week dat ik meer nodig heb dan teruggeef naar VanOns a 23 cnt om zo de winter door te komen en de eerste week in voorjaar 23 dat ik meer geef dan neem, weer naar hoge tlv toko
2. 1sept UC aanvragen en voorjaar uitsalderen tot 0 en dan verder kijken (maar dan heb je iig wel tarief tot 1 juli23)

• PCJR
Acradavos schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:35:

[Afbeelding]
Ah kijk, daar heb je die 88cnt waar hierboven al over gesproken is. 99% dus dat UC per 1 sept ook deze tarieven heeft, maar wel dan redelijk vast tot 1juli23.

Alle Innova mensen nu weer naar UC? :9 (ofja, de keuze daar zou 1 jaar vast moeten zijn, an sich niet die paar cnt tlv verschil)

• ursusMaritimus
  • Laatst online: 05-10 12:34

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

[...]

[Afbeelding]
Dat is normaaltarief en daar lever je normaalgesproken 58% op terug. De andere 32% gaan op het laagtarief. Gewogen kom je dan vrijwel op het enkeltarief.

#loodomoudijzer

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• Treveo
PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:14:
Ah kijk, daar heb je die 88cnt waar hierboven al over gesproken is. 99% dus dat UC per 1 sept ook deze tarieven heeft, maar wel dan redelijk vast tot 1juli23.
Waar lees je dat die TLV "redelijk vast" zit tot 1 juli 23? Tegen mij hebben ze gezegd dat ze TLV tarieven altijd kunnen aanpassen.

• PCJR

Zoals besproken. Als je nu Eneco een opzegging vraagt per 5 sept, en je zet deze bevestigings mail door naar UC, dan zou UC kunnen/willen starten op 5 sept... -> mogelijk gaat dit NIET lukken

• PCJR

Ik zit te denken om de wintermaanden goedkoop door te komen bij VanOns a 23 cnt en dan OF meteen in voorjaar23 over naar hoge tlv, of als backup wachten tot salderen=0. Of mis ik hier een struikelblok :>

• NileZ_
Acradavos schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Je hebt te maken met een wachttijd van 30 dagen. 1 september geeft zekerheid tot 1 juli 2023.
Ingangsdatum contract is dan 1 oktober.

Nu afsluiten is tarieven tot 1 januari 2023, met een lagere TLV. Ook UC zal de prijzen na 1 september omhoog gooien.

UC en Engie hebben geen aparte TLV, deze is bij beiden gebaseerd op het normale tarief excl. overheidsheffingen. :)
Weet je niet. Ze kunnen natuurlijk ook per 1 september de TLV verlagen en levertarief aanpassen. Zal vast niet. Maar kan prima.

Ook UC is niet gek en weet wel waar al de overstappers vandaan komen he.

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Treveo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Waar lees je dat die TLV "redelijk vast" zit tot 1 juli 23? Tegen mij hebben ze gezegd dat ze TLV tarieven altijd kunnen aanpassen.
Ze zeggen het wel, maar in de leverovereenkomst die ik kreeg staat alleen maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4rcmptwk8OpvdmAuFrGxRTZsZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kseJI3vgRZV8JNk8780s2HPK.png?f=user_large

Ik heb ze naar bevestiging van het telefonisch toegezegde vast tarief gevraagd tot 1 juli 2023 gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:03
PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:15:
[...]

Zoals besproken. Als je nu Eneco een opzegging vraagt per 5 sept, en je zet deze bevestigings mail door naar UC, dan zou UC kunnen/willen starten op 5 sept...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4wBcBsJmiqnHC52TwCXrP1iHkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CoZ4L70dOXY17oXODjzD7Un3.jpg?f=fotoalbum_large

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:54:
[...]

Wie/wat heb je dan tussen 5 sept en 10 sept?
- mooi dat per mail 5 sept opzegging van eneco binnen is
- ik wilde dan UC aanvragen om per 5 sept te starten... Zou dat lukken voor UC, meen dat ze dan die opzegmail van Eneco willen
Zoals ik al zei paar tientjes schelen niks. Heb zelf een analoge meter.
Beter is het om bij Eneco per 5 sept weg te zijn. Volgens mij is de aanmelding bij een nieuwe zo geregeld (kan normaal ook op datum in het verleden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Via de klantenservice van UC (WhatsApp) krijg ik het volgende antwoord op de vraag wat er met de energielevering (en kosten) tussen 5 september (opzegging Eneco) en aanvraag UC (9 september) gebeurt:

"Dat wordt verrekend met de netbeheerder. Wij adviseren je om dan even contact op te nemen met de netbeheerder."

Ik heb geen idee hoe dit gaat en kan hier ook niets over vinden op de website van Enexis..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Perzikvrucht schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:23:
Via de klantenservice van UC (WhatsApp) krijg ik het volgende antwoord op de vraag wat er met de energielevering (en kosten) tussen 5 september (opzegging Eneco) en aanvraag UC (9 september) gebeurt:

"Dat wordt verrekend met de netbeheerder. Wij adviseren je om dan even contact op te nemen met de netbeheerder."

Ik heb geen idee hoe dit gaat en kan hier ook niets over vinden op de website van Enexis..
Ik heb dit al eens eerder gevraagd in de zomer toen we ook massaal aan het energieboerhoppen waren. Antwoord was toen dat levering dan via je oude leverancier gaat. In dit geval de #boevenbende dus ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perzikvrucht
ursusMaritimus schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Ik heb dit al eens eerder gevraagd in de zomer toen we ook massaal aan het energieboerhoppen waren. Antwoord was toen dat levering dan via je oude leverancier gaat. In dit geval de #boevenbende dus ...
Dank. Dat is ook prima. Als ik maar niet 3 dagen zonder stroom zit 8)7

• PCJR
Hmm, kak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQcTux1Fiv8SofXUhzYGTibTUto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlK34YLiUQY7qL8g0UyGB5nc.jpg?f=fotoalbum_large

• Veltmanus74
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-11-2022
Als ik op de site van UC mijn gegevens invul (verbruik 2300 kwh, teruglevering 2800 kwh), dan zie ik bij de berekening nergens wat er uiteindelijk met de 500 kwh (teruglevering na saldering) gebeurt. Ik zie alleen maar een berekening waar ik voor 2300 kwh verbruik meer ga betalen dan wat ik terug ga krijgen voor 2800 kwh teruglevering. Ik vind het maar een raar overzicht. Iemand hier die mij daar enige opheldering over kan geven? Alvast bedankt.

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Hebben jullie op dit moment ook problemen met de prijzenmodule van Innova?
Hapert voortdurend en soms kom ik op het laatste scherm, maar dan verschijnt er geen aanbod ...

https://producten.innovaenergie.nl/Invoer/Flow_Postcode.php?

Idem bij de kloon Gewoon Energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
M.b.t. UC dat via de website per 08-09 pas mogelijk is: Dan heb je denk ik aangegeven dat het een verhuizing betreft (dus nieuwe bewoners)

Als je als ''bestaande'' klant wil overstappen, dan hanteren ze 30 dagen. ik zelf heb dus ook een verhuizing doorgevoerd. Heb inmiddels een login gekregen van UC. De status van contract is nog in behandeling.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Veltmanus74 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:27:
Als ik op de site van UC mijn gegevens invul (verbruik 2300 kwh, teruglevering 2800 kwh), dan zie ik bij de berekening nergens wat er uiteindelijk met de 500 kwh (teruglevering na saldering) gebeurt. Ik zie alleen maar een berekening waar ik voor 2300 kwh verbruik meer ga betalen dan wat ik terug ga krijgen voor 2800 kwh teruglevering. Ik vind het maar een raar overzicht. Iemand hier die mij daar enige opheldering over kan geven? Alvast bedankt.
Staat er inderdaad vaag. Het gaat om de post Correctie termijnbedrag. Daar zie je wat je op jaarbasis terugkrijgt.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:04

V-8

ursusMaritimus schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:27:
Hapert voortdurend en soms kom ik op het laatste scherm, maar dan verschijnt er geen aanbod ...

Yep, eerder ook al problemen mee gehad. 2e keer invullen gaat vaak wel alles goed.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• PCJR
denneappel schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Let er even op dat de vaste leveringskosten van Engie gestegen zijn van 80 naar 200 euro per jaar. Voor de mensen die weinig terugleveren kan dat doorslaggevend zijn.
Wow, bijna 17 euri per maand. Dan een beetje extra reden om UC te pakken en niet Engie, vind ik dan he...

• PCJR
Possible schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Zelfde hier. Ook ik ben per 9 september overgegaan naar UC. Ik moet nog wel de opzegging regelen en vragen of ze inderdaad per 5 september kunnen gaan leveren.
Zie mijn chat hierboven :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Objection.

Je kunt t pas aanvragen! vanaf 1 sept. Nu nog niet doen dus.

• Veltmanus74
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 03-11-2022
[...]

Bedankt voor de opmerking. Had net een paar dagen geleden aangemeld, maar toen waren de vaste leveringskosten inderdaad nog €80. Heb mijn bevestiging nog niet binnen, maar als daar nu €200 op staat, dan wordt dat dus annuleren.

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 23:44
ursusMaritimus schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:27:

Yep doet soms vaag idd. Maar uiteindelijk met wat geduld gaat het goed.

Nu dus niet, kan best dat ze vanaf vandaag niet meer aanbieden of ze gaan de prijzen aanpassen.

[ Voor 9% gewijzigd door hoihoi66 op 25-08-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Treveo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBrIOBabhgj7NZGVoRVRw3hvDaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cqzj6wS1QGgLGvSxy0t0VsWF.jpg?f=fotoalbum_large

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Dat komt helemaal niet terug in de leverovereenkomst die ik gisteren ontving, sterker nog, daar staat iets heel anders:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4rcmptwk8OpvdmAuFrGxRTZsZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kseJI3vgRZV8JNk8780s2HPK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:51
Wat vreemd dat ze allemaal een overstaptijd van 30 dagen hanteren, toen ik overstapte naar Eneco kon het per direct.

De tariefswijziging van Eneco is minder dan 30 dagen van tevoren aangekondigd dus iedereen is sowieso de sjaak, je kunt nooit meer op tijd overstappen nu.

• PCJR
Perzikvrucht schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Dank. Dat is ook prima. Als ik maar niet 3 dagen zonder stroom zit 8)7
Dat zal bijna nooit voorkomen.(in NL)

• frank0207
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-11-2022
Ze passen automatisch een correctie toe waardoor je altijd op 5 EUR per maand uitkomt
UC hanteert idd 30 dagen, kan bij mij dus pas 25-9 ingaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS5XMQtJYXsc5bTd2ZHvm-4soqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yvXxniTni4k28tz83vrj6ZMX.png?f=fotoalbum_large

• PCJR

Die tool is vrij onhandig, lastig te lezen. Je kunt beter gewoon zelf een berekening maken. UC heeft ook geen app meen ik waar je t netjes in kunt bijhouden straks...

• PCJR
frank0207 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:36:
[...]

Ze passen automatisch een correctie toe waardoor je altijd op 5 EUR per maand uitkomt
UC hanteert idd 30 dagen, kan bij mij dus pas 25-9 ingaan.

[Afbeelding]
En dan zou ikzelf in nov ergens naar VanOns gaan bv, dan is het nog een maandje UC voor de tlv.
Weer een hoop geswitch in t najaar, magoed dat hebben ze zelf veroorzaakt.

• Possible
Hoe kan UC zien dat je gaat verhuizen? Ik neem aan dat ze niet eerst gaan checken bij Eneco per klant om te vragen of ze al klant zijn op het huidige adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
UC hanteert dus een 30 dagen tijd voor aansluiting.
Hoe zit dat met Engie en Innova?

Anders UC aanvragen en vanaf 5 september naar een andere leverancier die wel op korte termijn kan/wil switchen.

• PCJR
bmoorman schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Zoals ik al zei paar tientjes schelen niks. Heb zelf een analoge meter.
Beter is het om bij Eneco per 5 sept weg te zijn. Volgens mij is de aanmelding bij een nieuwe zo geregeld (kan normaal ook op datum in het verleden).
Geen enkele nuttige toko kan/wil starten op 5 sept helaas

• NileZ_
Voggy schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:35:
Wat vreemd dat ze allemaal een overstaptijd van 30 dagen hanteren, toen ik overstapte naar Eneco kon het per direct.

De tariefswijziging van Eneco is minder dan 30 dagen van tevoren aangekondigd dus iedereen is sowieso de sjaak, je kunt nooit meer op tijd overstappen nu.
Simpel. Eneco en Delta voerden dat allemaal in als een verhuizing. Ik kreeg ook elke keer na een week of 4 een brief van enexis op de mat.

U bent de nieuwe bewoner.. blabla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank0207
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-11-2022
Viper® schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:44:
UC hanteert dus een 30 dagen tijd voor aansluiting.
Hoe zit dat met Engie en Innova?

Anders UC aanvragen en vanaf 5 september naar een andere leverancier die wel op korte termijn kan/wil switchen.
Sowieso eerst maar eens zien dat Eneco daadwerkelijk de tlv gaat aanpassen per 5 sept voor bestaande klanten... Ik heb nog steeds geen bericht gehad, zal dan vandaag of morgen moeten komen toch?

• PCJR
NileZ_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Ik kreeg ook elke keer na een week of 4 een brief van enexis op de mat.

U bent de nieuwe bewoner.. blabla.
Inderdaad...nu je t zegt...die denken dat ik 4 keer verhuisd ben in een half jaar :>

• PCJR
frank0207 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Sowieso eerst maar eens zien dat Eneco daadwerkelijk de tlv gaat aanpassen per 5 sept voor bestaande klanten... Ik heb nog steeds geen bericht gehad, zal dan vandaag of morgen moeten komen toch?
Hier ook nog geen mail en portal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCfEtzqjG236VwrKyVrRaYumZK8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uoltsWpX8LjPcJde4AsWcUHt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
[...]

Eigenlijk is dit wel een dingetje ja. Eneco bepaalt zelf dat 9 dagen een redelijke termijn is. Echter nu zie je dus dat de meeste leveranciers geen nieuwe klanten aannemen binnen 30 dagen.
ACM leest u even mee?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Eneco geeft 61c en de andere geven inmiddels meer 70c+, dus op zich zit daar al winst natuurlijk.

Het is natuurlijk al opvallend dat je zo laat geïnformeerd wordt dat als je wil overstappen dat een andere partij 30 dagen nodig heeft om je aan te sluiten, in die tijd zit je dus gedwongen aan je oude leverancier vast. Dat vind ik persoonlijk niet 'op tijd' informeren.

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

hoihoi66 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:32:
[...]

Yep doet soms vaag idd. Maar uiteindelijk met wat geduld gaat het goed.

Nu dus niet, kan best dat ze vanaf vandaag niet meer aanbieden of ze gaan de prijzen aanpassen.
Ik kom er echt niet doorheen bij die tool van ze. Als ik er doorheen kom blij ik hier hangen. Ook op andere browsers, in incognitomode met een ander adres en zonder teruglevering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lkp7bwx9Z12w-pMYXWYzOgu_zc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HefL5wsZUt6wN6qDtDRWFVxZ.png?f=fotoalbum_large

En als ik ze bel is het tlv tarief nog maar 0,59 euro. Dat was toch 0,71454 ?

• ReneSp
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-11-2022
[...]

Dank! Zojuist mijn bedenktijd gebruikt en sluit zo af met nieuwe, hogere tarieven.

Zojuist mijn contract bij Engie ontvangen.
Leveringskosten incl btw per dag €0,219

Zo'n €76 per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Inderdaad...nu je t zegt...die denken dat ik 4 keer verhuisd ben in een half jaar :>
Enexis en denken ... 8)7

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:59
Weet iemand hoe het precies zit met de tergleververgoeding bij EasyEnergy? In de tabel staat een vast bedrag, maar is dit niet gewoon afhankelijk van het moment van terugleveren? Want dit kan toch niet een vast bedrag zijn? In het topic en op de site kan ik er niet concreet wat over vinden.

De marktprijs voor vanmiddag is bijv. EUR 0,62.

En wat betreft alle commotie omtrent Eneco. UnitedConsumers betaalt nu toch meer per teruggeleverde kWh? Dan kunnen we toch daar naar toe overstappen? Of wat zouden de bezwaren zijn van mensen dan?

[ Voor 11% gewijzigd door radeoxx op 25-08-2022 11:54 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 23:44
ursusMaritimus schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Ik kom er echt niet doorheen bij die tool van ze. Als ik er doorheen kom blij ik hier hangen. Ook op andere browsers, in incognitomode met een ander adres en zonder teruglevering.
[Afbeelding]

En als ik ze bel is het tlv tarief nog maar 0,59 euro. Dat was toch 0,71454 ?
Bij mijn hangt deze ook. Tot gisteren was het geen probleem.

Enkel is 0,71454 dubbel was iets minder maar weet even niet hoeveel. Het kan dus zoals ik aangaf de tlv terugschroeven.

• PCJR
radeoxx schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:53:
Weet iemand hoe het precies zit met de tergleververgoeding bij EasyEnergy? In de tabel staat een vast bedrag, maar is dit niet gewoon afhankelijk van het moment van terugleveren? Want dit kan toch niet een vast bedrag zijn? In het topic en op de site kan ik er niet concreet wat over vinden.

De marktprijs voor vanmiddag is bijv. EUR 0,62.

En wat betreft alle commotie omtrent Eneco. UnitedConsumers betaalt nu toch meer per teruggeleverde kWh? Dan kunnen we toch daar naar toe overstappen? Of wat zouden de bezwaren zijn van mensen dan?
Tibber pakken dan, is meen ik ietsje gunstiger betreft fee. Maar idd, die rekenen per maand, en dan ook per uur aan wat je afneemt en verkoopt aan dat uur kwh tarief. Met mijn accu zou ik dan in een uur van 20 cnt kunnen inslaan, 6kwh, en dan in een uur van 70cnt kunnen uitpompen. maja, 5% elektro verlies. 6x 50cent. T is niet echt heel spannend. Kan ik beter 24 uur eht huis draaien op die 6kwh die ik dan a 20cnt heb ikgekocht. Echter soms is het 30/40 cnt minimaal, dus daarom twifel ik om naar VanOns te gaan in de 3-4 winter maanden. Scheelt ook gezeik.

Of wat zouden de bezwaren zijn van mensen dan?
Niet, meeste is nu of 1jaar Innova, of UC na 1 sept. We zitten meestal met een doodgat tussen 5 sept en xx sept/1okt. Helaas

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 25-08-2022 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Sta op dit moment in de wacht bij de ACM 😇

[ Voor 4% gewijzigd door NileZ_ op 25-08-2022 11:58 ]

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:50
Ik vermoed dat veel mensen impulsief handelen. Terugkijkend naar het verleden in de maand januari liggen iedere keer de prijzen dicht bij elkaar. Dan gaat de service ineens tellen. Nu wordt er gewoon een oorlog gevoerd onder de energieleveranciers met klanten wegtrekken.
Neem Eneco vs Innova met de gasprijs. €4,63 tegen €2,06 per m3.
https://www.overstappen.nl/energie/gasprijzen/ (Halverwege de pagina de tabellen).

Datzelfde zal gaan gebeuren met de TLV in januari 2023. Ik kan alleen maar adviseren om goed na te denken want in de wintermaanden wordt er toch niet veel opgebouwd om terug te leveren. Beter even de kat uit de boom kijken wat de rest gaan doen. Nu is het chaos op de markt.

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

gebruiker001 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

Hoe kan een energiebedrijf nog failliet gaan. Reken gewoon vanaf morgen ineens €100/kWh en tlv €0,00. Alle oplettende klanten verlies je dan wel, maar ze zitten wel nog 30 dagen aan je vast.

Zo extreem is de wijziging van Eneco nog niet, maar wanneer grijpt de ACM in?
Vraag het ze zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:59
PCJR schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:57:
[...]

Tibber pakken dan, is meen ik ietsje gunstiger betreft fee. Maar idd, die rekenen per maand, en dan ook per uur aan wat je afneemt en verkoopt aan dat uur kwh tarief. Met mijn accu zou ik dan in een uur van 20 cnt kunnen inslaan, 6kwh, en dan in een uur van 70cnt kunnen uitpompen. maja, 5% elektro verlies. 6x 50cent. T is niet echt heel spannend. Kan ik beter 24 uur eht huis draaien op die 6kwh die ik dan a 20cnt heb ikgekocht. Echter soms is het 30/40 cnt minimaal, dus daarom twifel ik om naar VanOns te gaan in de 3-4 winter maanden. Scheelt ook gezeik.

Of wat zouden de bezwaren zijn van mensen dan?
Niet, meeste is nu of 1jaar Innova, of UC na 1 sept. We zitten meestal met een doodgat tussen 5 sept en xx sept/1okt. Helaas
Tibber is idd iets gunstiger qua fee. Maar is het niet een idee om dan ook de openingspost aan te passen qua terugleververgoeding?

Want zodra de stroomprijs / "terugleververgoeding" structureel => +/- EUR 0,70 is, dan lijkt het me zaak om eventueel over te stappen naar Tibber.

Of zie ik dat verkeerd? Mits je natuurlijk voldoende opwekt! En je zou dan ook nog alle apparaten 's nachts kunnen laten draaien. Mits tarief natuurlijk lager dan overdag / 's middags.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• vaagisdenaam
  • Niet online
Hoe heb je dit via de website op de 9e weten te krijgen dan?

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 19:38

Processorkoeler

Geen stock koeler

Geldt de ingangsdatum, of de 'aanvraagdatum' c.q. datum van het indienen van de aanvraag?
Om natuurlijk de beste TLV te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Aanvraagdatum

• Possible
Maar via de chat werd mij verteld dat die tarieven pas weer wijzigen op 1 januari....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Draconian schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:04:
Ik vermoed dat veel mensen impulsief handelen. Terugkijkend naar het verleden in de maand januari liggen iedere keer de prijzen dicht bij elkaar. Dan gaat de service ineens tellen. Nu wordt er gewoon een oorlog gevoerd onder de energieleveranciers met klanten wegtrekken.
Neem Eneco vs Innova met de gasprijs. €4,63 tegen €2,06 per m3.
https://www.overstappen.nl/energie/gasprijzen/ (Halverwege de pagina de tabellen).

Datzelfde zal gaan gebeuren met de TLV in januari 2023. Ik kan alleen maar adviseren om goed na te denken want in de wintermaanden wordt er toch niet veel opgebouwd om terug te leveren. Beter even de kat uit de boom kijken wat de rest gaan doen. Nu is het chaos op de markt.
Voor €50 ben je van het contract van Innova ook weer af, dus zo'n probleem is het ook weer niet.
Zie het ook als een soort van verzekering dat je een degelijke TLV zult ontvangen komend jaar.
Mochten de TLV in januari dan toch de lucht in vliegen, dan zien we dan wel weer.
Ik zie het alleen niet echt gebeuren, want de energieprijzen zijn nu al niet meer te betalen voor een groot deel van de bevolking, dan wordt dat nóg duurder.

• Rickymas
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-02-2023
hallo samen,

Ik heb met volle interesse dit topic gedurende de week gevolgd na het bekendmaken van de vermindering van de TLV bij de Eneco groep, ik zit overigens bij OXXIO.
Het is zeer triest te noemen dat dit op zo'n korte termijn verandert word zonder enige communicatie naar de klanten, dit is puur bezuinigen naar de klant toe zodat ze nog meer winsten kunnen genereren :(

Ik heb een vraag voor jullie allen (als dit Offtopic is dan mijn excuses op voorhand)
Ik heb voor beide gas en stroom een los-vast contract voor onbepaalde tijd, is er ergens een mogelijkheid om het gas te behouden en de stroom in de toekomst te laten komen vanuit Innova? Ik schrok zo erg van het nieuws dat ik inmiddels werkelijk elke energieleverancier heb liggen vergelijken tav. de TLV. Het eenjarig contract spreekt me wel aan, wellicht volgend jaar niet meer maar dat zien we dan wel 8)7

gr

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:37
Ik heb deze weel bij UC afgesloten en kwam er achter dat de TLV afspraken echter, zover ik kan vinden, nergens schriftelijk zijn vastgelegd. In het toegestuurde contract staan enkel de levertarieven, in de algemene voorwaarden staat enkel dit:

4.2 Wekt u zelf meer elektriciteit op dan u heeft verbruikt, dan ontvangt u hiervoor van ons de afgesproken terugleververgoeding.

Heeft iemand dit al eens uitgezocht of heb ik het gemist ergens?

[ Voor 17% gewijzigd door Pejdref op 25-08-2022 12:25 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:48

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Rickymas Ja je kan gewoon alleen elektra aanvragen bij bijvoorbeeld Innova en in de startpost heb je een overzicht van de verschillende TLV tarieven.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gi2j9kGDBHomL1Nq-5l_I5cJSPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jUlHDqcS0Y04UReqvBjgdw2A.png?f=fotoalbum_large

Vraag, dit zijn toch de laatste prijzen bij Engie voor een enkele meter? Ik had die vorige week afgesloten, maar dit zijn denk ik de nieuwe tarieven??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:42
Ook uit andere hoek begint nu kritiek te komen dat de verlaging van de lage TLV geen markrconforme prijs meer is.
https://solarmagazine.nl/...m-zonnepanelen-echt-waard

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:26
Indien je zelf de meterstanden doorgeeft kan je ze gewoon netjes op elkaar laten aansluiten bij het doorgeven.
Ik zou dan natuurlijk wel zoveel mogelijk bij UC doen als dat gunstiger is voor je.

Wordt je meter digitaal uitgelezen door de leverancier dan verrekenen ze dit onder elkaar is mijn ervaring.

• JohanNL
Bongoarnhem schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:30:
[...]

Indien je zelf de meterstanden doorgeeft kan je ze gewoon netjes op elkaar laten aansluiten bij het doorgeven.
Ik zou dan natuurlijk wel zoveel mogelijk bij UC doen als dat gunstiger is voor je.

Wordt je meter digitaal uitgelezen door de leverancier dan verrekenen ze dit onder elkaar is mijn ervaring.
Dit is toch categorie gesjoemel? Of mag dit zomaar? Zonder automatische uitlezing zou je zodoende dan het overschot aan energie kunnen plaatsen bij de energieleverancier met de hoogste TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:26
JohanNL schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:51:
[...]

Dit is toch categorie gesjoemel? Of mag dit zomaar? Zonder automatische uitlezing zou je zodoende dan het overschot aan energie kunnen plaatsen bij de energieleverancier met de hoogste TLV.
Het is bijzonder dat er een periode tussen zit die dan eigenlijk niemandsland is. Hoe wordt dat normaal opgelost denk je?

• Treveo
Ja, dit zijn de leveringstarieven, niet TLV ;-)

• Helmpot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01-02-2024
Momenteel zit ik in een bomen-bos situatie, hopelijk kan iemand mij op de juiste weg helpen.

1 november eindigt mijn contract bij Greenchoice
Momenteel woon ik in een jaren 80 goed geisoleerde vrijstaande woning met 12 zonnepanelen
In juni wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd, vrijstaand met lucht-lucht warmtepomp en 18 panelen

Ik moet dus 1 winter doorkomen met gas

Naar verwachting zal ik in de periode vanaf november tot aan oplevering van nieuwe huis verbruiken:
Gas: 770 m³
Elektra: 600 kWh
Terugleveren: 1600 kWh

en na deze periode naar schatting, per jaar:
Elektra: 7000 kWh
Terugleveren: 5500 kWh

Doe ik er dan goed aan om volgende week boetevrij over te stappen naar Innova of UC (mits huidige voorwaarden gelden) of juist totaal niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:59
Helmpot schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:21:

Doe ik er dan goed aan om volgende week boetevrij over te stappen naar Innova of UC (mits huidige voorwaarden gelden) of juist totaal niet?
enigzins off-topic, maar jij gaat met 18 panelen 12500kWh per jaar produceren? Hoe dan? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Helmpot schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:21:
Momenteel zit ik in een bomen-bos situatie, hopelijk kan iemand mij op de juiste weg helpen.

1 november eindigt mijn contract bij Greenchoice
Momenteel woon ik in een jaren 80 goed geisoleerde vrijstaande woning met 12 zonnepanelen
In juni wordt mijn nieuwbouwhuis opgeleverd, vrijstaand met lucht-lucht warmtepomp en 18 panelen

Ik moet dus 1 winter doorkomen met gas

Naar verwachting zal ik in de periode vanaf november tot aan oplevering van nieuwe huis verbruiken:
Gas: 770 m³
Elektra: 600 kWh
Terugleveren: 1600 kWh

Jij gaat in je nieuwe all electric huis met 18 panelen 7000 verbruiken en ook nog eens 5500 terugleveren? Dat kan niet. Of bedoel je salderen.

Want dat denk ik, en dan is dit topic niet op jouw van toepassing

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 25-08-2022 13:43 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Eneco geneuzel is wederom verplaatst naar Eneco snoeit in teruglevering vergoeding

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Helmpot
Moby schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Jij gaat in je nieuwe all electric huis met 18 panelen 7000 verbruiken en ook nog eens 5500 terugleveren? Dat kan niet. Of bedoel je salderen.
Staat er onhandig, ik bedoel dat ik netto nog steeds 1500 kWh zou moeten afnemen per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Helmpot schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Staat er onhandig, ik bedoel dat ik netto nog steeds 1500 kWh zou moeten afnemen per jaar
Dan zit je in dit topic op de verkeerde plek.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Helmpot
Moby schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Dan zit je in dit topic op de verkeerde plek.
Ook wanneer ik dus nog een tijd moet overbruggen in een ander huis waarbij ik wel meer opwek dan gebruik?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 21:21
Bongoarnhem schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:07:
Het is bijzonder dat er een periode tussen zit die dan eigenlijk niemandsland is. Hoe wordt dat normaal opgelost denk je?
De oude zet de levering voort tot de nieuwe het overneemt, volgens mij zelfs tegen andere (hoge) tarieven, aangezien jij al opgezegd had.
Wat jij voorstelt, verkeerde meterstanden doorgeven, is wel degelijk sjoemelen en niet zoals het 'normaal'* wordt opgelost.

* Normaal is het niet, normaal is overstappen met 30 dgn en daar houd je dan ook rekening mee met de opzeg- en startdatum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-10 21:21
Helmpot schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:45:
Ook wanneer ik dus nog een tijd moet overbruggen in een ander huis waarbij ik wel meer opwek dan gebruik?
Dat zit je goed.

Ook als jij bv in de hoge opwekmaanden op zoek bent naar een leverancier met een hoge TLV, zit je hier goed.
De maanden dat je meer verbruikt van opwekt, moet je dan op zoek naar een leverancier met het laagste levertarief. Dat is een ander topic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:14
Duidelijkheid geven lijkt me...

Vanaf volgend jaar gaan de grotere energieboeren hun handen in elkaar slaan om het betaalbaar te maken voor de normale man. De huidige gekte op de markt zorgt voor te veel onzekerheid wat planning en risicomijden in de weg staat. Overheid staat hier los van, maar zal ook zeker op haar beurt iets belangrijks gaan doen om de onrust te temperen. Dit bericht heb ik vanochtend ontvangen. De kleine energieboeren zullen de grote gaan volgen en dus zal de TLV verlaagt gaan worden binnen nu en 7 dagen. Zeker bij de 'boeren' die inkopen op maandbasis. Voor de zonnepaneelhouders is dit geen probleem. Zij wekken vanaf nu tot medio maart gemiddeld evenveel op als ze in dezelfde periode zullen verbruiken. Echter daarna is iedereen genegen om te zoeken naar die 'boer' met de hoogste TLV. Die zal geheid gevonden worden echter niet meer tegen de huidige prijzen tenzij de nieuwe wet op 1/1/2023 doorgedrukt gaat worden van 80% van de kale prijs aan TLV.

Ik verwacht tevens dat er nog iets op stapel staat. Het variable zou plaats moeten maken voor vast. Misschien dat dat ook de prijzen betaalbaar zal maken en dit ook de bedoeling zal zijn van de grote 'boeren'. Vooraf voor lange periode inkopen, als groep, als land of werelddeel. Dit zal de prijzen zonder meer terugbrengen met 25%-40% als ze het goed doen. Als de overheid meewerkt en de gaskraan in Groningen zachtjes gaat opendraaien en het prachtige continent Europa ook niet stil gaat zitten, denk ik dat we er wel uit gaan komen, maar goedkoop wordt het NOOIT meer. De komende jaren blijft dit en zullen je zonnepanelen flink de terugverdientijd verkorten.

Tip: Komende maanden zijn de TLV of afnameprijzen voor zonnepaneelhouders niet zo belangrijk. Neem een betrouwbare 'boer' en zorg dat je vrij bent en kijk volgend jaar maart verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:59
Helmpot schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Dan is TLV niet relevant (voor je nieuwe huis). Daarnaast zou ik, zeker met de huidige prijzen, niet te veel speculeren als je opbrengst en verbruik niet weet. Ik vind 7000kWh per jaar bv heel erg veel ;)

Voor je huidige huis kan je het overwegen. Als je gaat verhuizen mag je, volgens mij, vaak boetevrij wisselen. En er wordt dan sowieso een eindafrekening opgemaakt. Als je mogelijk netto gebruiker wordt in je nieuwe huis, wil je natuurlijk het liefst een leverancier met zo laag mogelijk tarieven.
Pagina: 1 ... 98 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2