Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-10 11:09
Elja schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Ja, ik ga uit van de 0,09 euro.
Maar ik switch per 1 september van contract bij Eneco en als het goed is betalen ze me dan uit wat ik deze zomer teruggeleverd heb. Dus die afrekening tot en met 1 september (of 5 september, nog beter) is daarbij belangrijk.
Ja klinkt logisch..

Ik heb zelf momenteel een stroomcontract bij UC aangevraagd voor 0.71€.
Gaat dan per 24-09 in als je nu opvraagt.

Duurt dan 5 dagen tot je contract krijgt + 14 dagen opzegtermijn, dus je hebt dan iig een maand de tijd om even over na te denken en af te wachten wat de andere leveranciers gaan doen.

Bij eneco kan je op dagbasis opzeggen volgens mevrouw helpdesk, dus dat zou geen probleem moeten zijn om de laatste week je af te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
Tony71 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Redeneer eens als bedrijf...
Kun je voorraden bijhouden voor periodes van twee weken. Niet te doen lijkt me. Het best is om enkel met jaarcontracten te werken, die uiteraard jaarlijks opnieuw worden berekend. Nieuwe klanten, veelal zonnepaneelhouders die hoppen naar diegene met de hoogste TLV, betalen 2 x zoveel als klanten die niet 'hoppen' en zijn gebleven bij de leverancier die ze hadden voorafgaande de actie van Putin.
Tsjah, en dan hebben we straks jaarcontracten, maar die kopen we ook af als er niet meer teruggeleverd worden. Oftewel een winst van 0...

Aan de andere kant weten ze hoeveel stroom de klant nodig heeft en dat ze voor een zonnepaneel klant weinig hoeven in te kopen, sterker nog, ze hoeven voor een deel van de klanten niet in te kopen. Extra parameter om rekening mee te houden, maar dat kunnen ze prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elja
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 08:53
Voggy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:22:
[...]
Hoe werkt dit dan? Of moet je dat speciaal aanvragen?
Ik ben in juli van Eneco naar Eneco gegaan en heb geen afrekening gehad van de periode daarvoor.
Kijk, dat is een goede.
Dan moet ik dus een tussentijdse afrekening aanvragen (of alsnog overstappen naar een andere partij).

Photofacts; weblog over fotografie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-10 09:04
Elja schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Dat maakt niet uit, dat wordt allemaal gesaldeerd.
Dus tegoed in maart/april is 0 euro.

Dat is het moment om te switchen naar de partij met dan de hoogte terugleververgoeding.
En als die partij er dan niet is...
Blijft salderen tegen zeer lage voordelen over. Ik kies voor vast jaarcontract tot sept 23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Stel ik lever nu 3000 terug aan eneco in de zomer,
en dan neem ik 1000 af bij UC in de winter maanden tm december.

Hoe gaat het salderen dan in zn werk?
Teruglevering was namelijk bij eneco en verbruik bij united?
Of is er een centrale database waar ze allemaal bij kunnen om te kijken hoeveel salderingstegoed je hebt?

Of kan ik alleen salderen wat ik verbruikt heb bij 1 leverancier met wat ik heb opgewekt voor 1 leverancier

EDIT: google search
Als u wil overstappen met zonnepanelen, is het moment van overstappen erg belangrijk. In de zomer wekt u namelijk meer op dan u verbruikt. Normaal is dat niet erg, want u saldeert over de hele jaarafrekening. Echter, wanneer u overstapt in of vlak na de zomer, wordt er een tussentijdse eindnota opgemaakt. Nu kunt u uw 'teveel' opgewekte stroom niet verrekenen met de stroom die u bijvoorbeeld in de winter afneemt van uw leverancier.

Voor de teveel opgewekte stroom krijgt u doorgaans slechts een vergoeding van 6 cent per kWh, terwijl iedere kWh die u afneemt zo'n 23 cent kost. Stap daarom met zonnepanelen pas over als u zeker weet dat u minder hebt opgewekt dan u hebt verbruikt, gemeten vanaf de laatste jaarnota.

Ai, dat is wel minder...

[ Voor 47% gewijzigd door genc007 op 24-08-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:44
genc007 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:26:

Of is er een centrale database waar ze allemaal bij kunnen om te kijken hoeveel salderingstegoed je hebt?

Of kan ik alleen salderen wat ik verbruikt heb bij 1 leverancier met wat ik heb opgewekt voor 1 leverancier
dat laatste - anders zou het wel heel mooi worden...

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
sailor_dg schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

dat laatste - anders zou het wel heel mooi worden...
Ja ik zie het inderdaad, dat zou inderdaad dan voor mij betekenen dat ik tot mid-maart nog aan het salderen ben voor mijn winterverbruik.

Daarna ga ik dan pas winst maken met United Consumers met de hogere TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
NileZ_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:39:
Je kan ook gewoon blijven zitten en de opwek van sept en oktober gebruiken voor november en december als je daarmee op 0 komt.
Die hele 9 cent maakt dan geen bal uit.

Als je dan een tussentijdse nota aanvraagt cash je dat deel gelijk. En anders doe je dat per 31 december.

Het is gewoon sterk afhankelijk van je wil.
Innova is voor mij een no-go. Eerder besproken, en gun het iedereen. Maar ik wil geen geld tegoed hebben van die partij.

Blijven voor mij nu Engie en UC over. Overstap naar Engie duurt 30 dagen. Groot deel van september dan toch al gemist.. en dan zal je zien dat ook Engie de TLV gaat verlagen.
Dan is blijven zitten bij Eneco voor mij gewoon een optie, want in september en oktober wek ik genoeg op om november en december mee te kunnen salderen. Bedrag boeit dan eigenlijk helemaal niet zoveel. Geld terug in tariefsperiode 1. En 0 betalen in periode 2.

UC is ook gewoon nog een optie, maar ik denk dat het gewoon sterk afhankelijk is van je eigen cijfers. Er is geen pasklaar antwoord voor iedereen..
Wij hebben inderdaad per sep/okt/nov/dec een verbruik van rond de 0 (vorig jaar onze in aanbouw zijnde schuur electrisch wat verwarmd maar iets te enthousiast dus toen een te hoog verbruik) maar dit jaar zal dat wel ongeveer opheffen.
Dan blijf ik nog maar even bij Eneco, hopelijk dan meer tijd om er beter in te duiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mama
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-03 12:49
Tony71 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:26:
De komende tijd is het spannend en zal het forum door velen vaak 'beluisterd' worden. 'Wijze' woorden van iedereen bij elkaar, maakt 'sterker' en geeft je 'vertrouwen'. Toch wil ik iedereen op het hart drukken om er ook iets mee te doen. En dat dan ook te delen, zodat anderen het kunnen nadoen, want niet iedereen heeft de tijd of heeft de mogelijkheid om zich er volledig in te verdiepen, maar ook deze gunnen we allemaal het goede wat 'tweakers' je kan brengen.

Ik zit nu nog bij Eneco, heb inmiddels opgezegd en dit contract stopt op 5 sept. as in. Ik stap over naar Innova Energie op 5 sept. as. Dit kost mij 250 euro borg omdat ik het per direct wil doen.

Op deze manier wek ik tegen een veel hogere TLV direct energie op, wat ook de betaalde borg compenseert Daarnaast wek ik een energiebuffer op voor het geval er toch iets gebeurt met Innova. Ik sta dan niet ineens voor kosten op basis van verbruik tegen hoge tarieven, er is immers een energiebuffer opgebouwd. Mocht alles goed gaan dan kan ik zeer tevreden terugkijken op mijn beslissing.

Ik zou heel graag willen horen wat jij besloten hebt te gaan doen voor jezelf of gezin en vooral waarom?

Info: Ik wek gemiddeld 10.000 Kwh op per jaar en woon 100% elektrisch.

ps. Enkeltarief kiezen!
Ik snap de beweegreden om te kiezen voor enkeltarief niet. Ik heb het afgelopen half jaar ± 6000 kWh netto teruggeleverd. Mijn dalverbruik is ± 3x zo hoog als het normaalgebruik. kan iemand het uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:18

de Peer

under peer review

mama schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:42:
[...]

Ik snap de beweegreden om te kiezen voor enkeltarief niet. Ik heb het afgelopen half jaar ± 6000 kWh netto teruggeleverd. Mijn dalverbruik is ± 3x zo hoog als het normaalgebruik. kan iemand het uitleggen?
omdat de TLV hoger is bij enkeltarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-10 11:57
Ik heb even een hele grove simulatie gemaakt voor de laatste 4 maanden van het jaar.
Vanaf half september tot eind van het jaar is mijn netto verbruik 0, saldeer ik alleen maar en heb ik geen teruglevering, net als velen hier.

De verschillen tussen de 4 bekeken opties (bij Eneco blijven, overstappen naar Engie, overstappen naar Innova, of op 5 sept een paar weken een hoge tlv zoeken en dan overstappen naar Engie/Innova) zijn minder dan €100. Dus in financieel opzicht maakt het weinig uit dit jaar; lood om oud ijzer. Logisch ook want ik saldeer vrijwel alles.

Bij Eneco ga ik weg in september; te groot verschil tussen leverprijs en tlv en ik heb mijn tegoed (> €1500) liever op de bank staan. Is ook een beetje een principekwestie.
Het afgelopen jaar heeft laten zien dat prijzen en tlv’s op en neer vliegen en met steeds kortere frequentie werden aangepast. En dat zal m.i. zeker niet minder worden. De kranten staan er vol van.
Ik heb pas in de tweede helft van maart weer een leverancier met een hoge tlv nodig en het is onmogelijk om te voorspellen hoe we er dan voorstaan.
Ik heb alvast contracten aangevraagd bij Engie, Innova en UC. Ik lever meer dan 10000 kWh terug lever en dat is voor UC een probleem (ik heb in de aanvraag 10000 ipv 11500 kWh ingevuld). Begin september neem ik wel een besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-10 15:39

Als u wil overstappen met zonnepanelen, is het moment van overstappen erg belangrijk. In de zomer wekt u namelijk meer op dan u verbruikt. Normaal is dat niet erg, want u saldeert over de hele jaarafrekening. Echter, wanneer u overstapt in of vlak na de zomer, wordt er een tussentijdse eindnota opgemaakt. Nu kunt u uw 'teveel' opgewekte stroom niet verrekenen met de stroom die u bijvoorbeeld in de winter afneemt van uw leverancier.

Voor de teveel opgewekte stroom krijgt u doorgaans slechts een vergoeding van 6 cent per kWh, terwijl iedere kWh die u afneemt zo'n 23 cent kost. Stap daarom met zonnepanelen pas over als u zeker weet dat u minder hebt opgewekt dan u hebt verbruikt, gemeten vanaf de laatste jaarnota.

Ai, dat is wel minder...
Van dit verhaal klopt vrij weinig in de huidige situatie...

[ Voor 18% gewijzigd door PCJR op 24-08-2022 14:49 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-10 14:51

TurboNick3

Thedutchtravellers

tomc0112 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 12:19:
Ze zijn lekker bezig. Ik ben in Mei klant geworden bij eneco ivm een terug lever tarief van 50+ cent per kwh. Heb hierdoor 12 extra panelen geplaatst.
Ver volgens zou dit per juli veranderen naar 36cent per kwh voor bestaande klanten. (nieuwe klanten kregen wel 60+cent, dit is ook al op zijn minst vreemd)
Ik heb ze gebeld vóór Juli en toen is me mede gedeeld dat er per tarief periode gesaldeerd wordt.

Nu heb ik ze net gebeld en geven ze aan dat er bij de jaarafrekening niks meer gedaan wordt met de eerdere TLV maar ze enkel de 9 cent hanteren.
Bij 3500kw teruglevering boren ze dus even dik 1500euro door mijn neus, terwijl ik er eind juni nog voor gebeld heb.

Enige optie nu is die 3500kw die ik over heb maar op zien te brassen aan het verwarmen van mijn huis middels airco's óf een tussentijdse nota aanvragen. Dat laatste lijkt leuk, kan je nu even geld cashen, maar in de komende maanden ga ik netto verbruiken en kan ik dus tegen een hoog tarief gaan afnemen.

De rekensom wordt steeds ingewikkelder als men de regels continu kompleet omgooid, dat dit uberhaupt zomaar mag.

Het is gewoon schandalig. Het is allemaal al onduidelijk voor de gemiddelde burger, vervolgens bel je, leggen ze het uit en 1,5 maand later is het weer compleet anders.
In principe kan dat niet wat je hier uitlegt.
Want feitelijk heb je de stroom al verkocht tegen je hoge tarief.
Dat is al gebeurd en kan niet gewijzigd worden achteraf.
Mochten ze zoiets proberen dan voorspel ik een samenpakken van gedupeerde richting kassa/radar en de rechtbank.

Stel dat gaat op scenario:
Als je dus elke maand andere TLV hebt, en ze salderen per jaar.
Moet het niet zo zijn dat ze straks zeggen dat je voor overschot TLV van eind december krijgt, dus na salderen wat er op jaarbasis aan KW overschot overblijft.
Dan wil je natuurlijk wel je KW's van juli (die je al verkocht hebt) tegen hoge TLV ontvangen.
Anders wat doe je dan? Elke maar overstappen...... 8)7

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Ep Woody schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Aan de andere kant weten ze hoeveel stroom de klant nodig heeft en dat ze voor een zonnepaneel klant weinig hoeven in te kopen, sterker nog, ze hoeven voor een deel van de klanten niet in te kopen.
Denk het wel. Dat de klant het net als een grote accu gebruikt betekent nog niet dat het net ook een accu is.
Alle stroom die je bijvoorbeeld 's nachts gebruikt moet door je energie leverancier worden ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-09 13:05
Geldt het kiezen voor het enkeltarief ook voor UC? in het overzicht staat namelijk geen bedrag bij TLV enkel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01-10 09:04
libo1949 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:46:
[...]

Ik heb even een hele grove simulatie gemaakt voor de laatste 4 maanden van het jaar.
Vanaf half september tot eind van het jaar is mijn netto verbruik 0, saldeer ik alleen maar en heb ik geen teruglevering, net als velen hier.

De verschillen tussen de 4 bekeken opties (bij Eneco blijven, overstappen naar Engie, overstappen naar Innova, of op 5 sept een paar weken een hoge tlv zoeken en dan overstappen naar Engie/Innova) zijn minder dan €100. Dus in financieel opzicht maakt het weinig uit dit jaar; lood om oud ijzer. Logisch ook want ik saldeer vrijwel alles.

Bij Eneco ga ik weg in september; te groot verschil tussen leverprijs en tlv en ik heb mijn tegoed (> €1500) liever op de bank staan. Is ook een beetje een principekwestie.
Het afgelopen jaar heeft laten zien dat prijzen en tlv’s op en neer vliegen en met steeds kortere frequentie werden aangepast. En dat zal m.i. zeker niet minder worden. De kranten staan er vol van.
Ik heb pas in de tweede helft van maart weer een leverancier met een hoge tlv nodig en het is onmogelijk om te voorspellen hoe we er dan voorstaan.
Ik heb alvast contracten aangevraagd bij Engie, Innova en UC. Ik lever meer dan 10000 kWh terug lever en dat is voor UC een probleem (ik heb in de aanvraag 10000 ipv 11500 kWh ingevuld). Begin september neem ik wel een besluit.
Omdat ik niet verwacht dat de TLV volgend jaar hoger zijn dan nu, heb ik gekozen voor een vast contract per 5 sept as. Zoals gezegd komt mijn opwek en verbruik van sept t/m december op 0 uit. En dus heb ik vanaf volgend jaar direct een hoge TLV bij Innova. Mochten ze omvallen in januari 23, dan is dat te overzien, omdat ik nagenoeg tot 0 heb gesaldeerd.

Maar je kunt ook zoals jezelf al aangaf tot volgend jaar afwachten en hopen op nog zo'n periode als dit jaar:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Obelix
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-02 13:29
Even ter opheldering het volgende voor mensen welke UC overwegen.

Bij UC kun je onbeperkt terugleveren. Alleen op de website kun je max 10.000 invullen. Dat is gewoon een web dingetje. Ik heb hierover gebeld en blijkt geen probleem.

TLV momenteel € 0.71 cent. Als je snel wilt oversluiten dan is er nog het onderstaande wat de medewerker mij gemaild heeft:

Momenteel starten wij de levering op 24 september 2022. Wij kunnen eerder starten wanneer uw huidige leverancier afziet van de opzegtermijn. U kunt bij een huidige leverancier de verzoek indienen en om een schriftelijke bevestiging vragen. Wanneer u dit heeft ontvangen kunt u dit toesturen naar : energie@unitedconsumers.com
Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!

Met vriendelijke groet,
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Echter kan ik nog niet vinden dat je tot na 1 sept moet wachten, en de daar bijbehorende tarieven.

[ Voor 6% gewijzigd door Obelix op 24-08-2022 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 19:38

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ik denk dat ik de TLV-wedstrijd win. Zie mijn vorige post voor de achtergrondinfo.
Processorkoeler in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"

Nu 78 cent TLV? Tot 5 september dan. Gok dat dit de 'dagprijs' is van vandaag? Ingangsdatum 24 aug.
Verdere afhandeling e.d. is niet ontopic, maar ik vraag me af hoe bepaalde leveranciers nieuwe klanten inlichten over eventuele verlagingen die binnen twee weken gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jx_lHUmyXbEpAr_eq2bec4sIzEQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v1sfn34n2dmDuueljBwMnDTD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treveo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:28
Obelix schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:11:
Momenteel starten wij de levering op 24 september 2022. Wij kunnen eerder starten wanneer uw huidige leverancier afziet van de opzegtermijn. U kunt bij een huidige leverancier de verzoek indienen en om een schriftelijke bevestiging vragen. Wanneer u dit heeft ontvangen kunt u dit toesturen naar : energie@unitedconsumers.com

Met vriendelijke groet,
Ik heb dit ook gevraagd aan UC op Facebook en ze zeggen daar dat dit niet kan, alleen als je verhuist, is het mogelijk maar anders niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-10 13:40

Ai, dat is wel minder...
Salderen is per contract(jaar). Per leverancier.
Als jij 1 januari klant wordt en 1 februari opzegt krijg je een eindafrekening over die maand. Inclusief saldering in die maand. Zelfde geldt als je dit doet over een periode van 4,5,6 of 12 maanden.
Je neemt niks mee van de ene naar de andere leverancier. Afrekenen en teller op 0.

Door het wijzigen van de TLV komt er gewoon een streep onder de opwek tot en met 4 september. Bedrag x. En daarna begint een nieuwe periode. Waar ook weer een bedrag bij gaat horen.

Daarom is het niet perse een slecht idee om te blijven zitten. Maar normaals. Dat scenario is wel voor iedereen iets anders. En sterk afhankelijk van opwek en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 21:50

paulv1973

16.730Wattpiek

Processorkoeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:14:
Ik denk dat ik de TLV-wedstrijd win. Zie mijn vorige post voor de achtergrondinfo.
Processorkoeler in "Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic"

Nu 78 cent TLV? Tot 5 september dan. Gok dat dit de 'dagprijs' is van vandaag? Ingangsdatum 24 aug.
Verdere afhandeling e.d. is niet ontopic, maar ik vraag me af hoe bepaalde leveranciers nieuwe klanten inlichten over eventuele verlagingen die binnen twee weken gebeuren.

[Afbeelding]
Is dit eneco?
Vorige modelcontract beeindigd en meteen nieuw afgesloten?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

paulv1973 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Is dit eneco?
Vorige modelcontract beeindigd en meteen nieuw afgesloten?
Ja, klopt, die genoemde TLV is van Eneco op 24-8. Ik DM je even voor het verdere verhaal om niet offtopic te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelix
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-02 13:29
Treveo schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:18:
[...]

Ik heb dit ook gevraagd aan UC op Facebook en ze zeggen daar dat dit niet kan, alleen als je verhuist, is het mogelijk maar anders niet? :?
Ik denk dat je aan het verkeerde touwtje getrokken hebt. Ik heb het zwart op wit in de mail.
Bel ze anders eens

D’angelo Landveld| Service Team Energie heeft mij dit uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:00
edit: nevermind. is volgens mij on topic genoeg, maar ga geen ban riskeren. Wel beetje onduidelijk waar je vragen over overstappen nu moet stellen.

[ Voor 96% gewijzigd door marvel27 op 24-08-2022 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 23:43
Processorkoeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:22:
[...]

Ja, klopt, die genoemde TLV is van Eneco op 24-8. Ik DM je even voor het verdere verhaal om niet offtopic te gaan.
Wellicht is het verdere verhaal ook voor anderen interessant en daarmee niet geheel offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mama
Cranberry schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Wellicht is het verdere verhaal ook voor anderen interessant en daarmee niet geheel offtopic ;)
ja dat lijkt mij ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Cranberry schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Hmm tja, dat gaat niet puur over TLV maar is er wel zeer aan gelieerd. Heb al eens 'n ban gehad (voor iets wat m.i. wel ontopic was) en zit daar niet weer op te wachten. Maar als @teacher toestemming geeft wil ik 't best even uiteenzetten hoor. Anders is het continu DM'en.

[ Voor 4% gewijzigd door Processorkoeler op 24-08-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mama
Processorkoeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

Hmm tja, dat gaat niet puur over TLV maar is er wel zeer aan gelieerd. Heb al eens 'n ban gehad (voor iets wat m.i. wel ontopic was) en zit daar niet weer op te wachten. Maar als @teacher toestemming geeft wil ik 't best even uiteenzetten hoor. Anders is het continu DM'en.
ok we wachten in spanning af....

Op de site van Innova vond ik dit tarievenblad per 1 september met een TLV van 45€ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

mama schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:31:
[...]

ok we wachten in spanning af....

Op de site van Innova vond ik dit tarievenblad per 1 september met een TLV van 45€ct
45 cent is nog acceptabel moet ik zeggen. Als je ziet dat andere leveranciers ook alles naar beneden gaan bijstellen. Durf bijna in te zetten op dat we in oktober allemaal max. 20 cent krijgen, de leveranciers 'zakken vullen' c.q. kosten dekken.

Als alle TLV's 9 cent worden dan is het wijzer om het overschot te verbruiken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Processorkoeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:26:
[...]

ik wil dat verhaal ook wel horen aangezien ik Eneco ook heb gebeld en zeiden dat het krijgen van een hogere TLV voor de periode nu tot 5 sept niet mogelijk is.
Heb dan ook gelijk contract ontbonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
  • Laatst online: 03-10 15:32
Balen dat eneco nu al de tarieven aanpast. Ik had het liever over een maandje ofzo gehad.

Ik was al van plan om in de winter over te stappen naar de goedkoopste leverancier aangezien ik in de winter geen overschot verwacht te hebben maar dan doen we dan nu maar iets eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinh94
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:16
marvel27 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:24:
Ik wil na het mes in de rug van Eneco ;) op 1 september voor stroom overstappen naar United Consumers. Tenminste, als de tarieven op 1 september nog steeds de moeite zijn, is nu nog niet bekend.

Is er al duidelijkheid of je na de aanapssing bij Eneco per direct kan vertrekken? Of is dit pas vanaf 5 september?

Voor gas zit ik nu bij Vattenfall tot en met 17/12. Ik wil via de Vastelastenbond per 18/12 het 1 jaar contract bij Gewoon Energie afsluiten, gezien je bij hen maar 2,1€ per m³ betaalt.

Maar de VLB zegt dat ik voor beide producten moet overstappen, en dat beide producten tegelijkertijd moeten ingaan. Ik kan dus niet het stroomcontract bij Gewoon Energie al op 6 september laten ingaan om dan zsm over te stappen naar UC, en het gascontract bij Gewoon Energie pas laten ingaan op 18/12.

Ik kan na het afsluiten van het contract het stroomproduct wel opzeggen: dan betaal ik 50€ boete maar kan het contract voor gas nog steeds ingaan per 18/12.

Hoe time ik dit het best? Kan ik
het UC-contract voor stroom per 1 september afsluiten en op 6 september laten ingaan
tegelijkertijd het contract bij Gewoon Energie voor stroom en gas afsluiten dat dan per 18/12 ingaat
als de contracten bij Gewoon Energie rond zijn, meteen het stroomproduct opzeggen?

Gaan die twee aanvragen, stroom op korte termijn bij UC en stroom op lange termijn bij Gewoon Energie mekaar niet in de weg zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:00
robbinh94 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:34:
[...]
Die 2,1 euro voor gas bij gewoon energie is toch variabel?
Beter verder in het nieuwe energiecontracten aanbiedingen-topic.

[ Voor 18% gewijzigd door marvel27 op 24-08-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Shifty47 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:34:
Balen dat eneco nu al de tarieven aanpast. Ik had het liever over een maandje ofzo gehad.

Ik was al van plan om in de winter over te stappen naar de goedkoopste leverancier aangezien ik in de winter geen overschot verwacht te hebben maar dan doen we dan nu maar iets eerder.
Naar welke zou je gaan dan?
Alternatief is gewoon blijven zitten of oderstappen maar wel salderen tot 0 en in voorjaar23 een hoge tlv toko zoeken?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
marvel27 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

Nope, 1 jaar vast, maar beter verder in het nieuwe energiecontracten aanbiedingen-topic.
Ik krijg een jaarbedrag van € 3.889,24 voor 1000 m3...

Dat is geen 2,10 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
PCJR schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

Naar welke zou je gaan dan?
Alternatief is gewoon blijven zitten of oderstappen maar wel salderen tot 0 en in voorjaar23 een hoge tlv toko zoeken?
Volgens het overzicht is "Van Ons" het aantrekkelijkst om naar toe te gaan. Maar dat moet ik nog ff goed nakijken.

En inderdaad, dan in april 2023 weer overstappen naar een partij met hoge tlv.

Lijkt mij interessanter dan salderen tegen één tarief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Jongens, ik ben geen mod, maar zou het even ontopic houden over TLV's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Shifty47 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:38:
[...]

Volgens het overzicht is "Van Ons" het aantrekkelijkst om naar toe te gaan. Maar dat moet ik nog ff goed nakijken.

Volgens mij maakt dat niks uit.
Of je gaat nu naar toko1 met tarief 4 euro per kwh (boeitniet), en blijft hangen tot voorjaar23 tot je op 0 staat en stapt dan over naar hoge tlv (zeg april23)

Of je gaat nu naar toko met laagste kwh tarief, en stapt in voorjaar 23 over in de week as soon as you have overproductie in die week (zeg feb23) :+

Alhoewel mij het laatste beter lijkt onder de streep. Is wel in Excel uit te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mama
Processorkoeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

45 cent is nog acceptabel moet ik zeggen. Als je ziet dat andere leveranciers ook alles naar beneden gaan bijstellen. Durf bijna in te zetten op dat we in oktober allemaal max. 20 cent krijgen, de leveranciers 'zakken vullen' c.q. kosten dekken.

Als alle TLV's 9 cent worden dan is het wijzer om het overschot te verbruiken denk ik.
ja 45€ct is niet slecht maar als je via de site je maandbedrag berekent, komt die 71 €ct in beeld. Dat pleit ervoor om evt. voor 1 september over te stappen. En als je een lagere teruglevering invult krijg je ook nog € 25 cashback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

mama schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

ja 45€ct is niet slecht maar als je via de site je maandbedrag berekent, komt die 71 €ct in beeld. Dat pleit ervoor om evt. voor 1 september over te stappen. En als je een lagere teruglevering invult krijg je ook nog € 25 cashback
Maar stel je stapt op 31 augustus over voor 71 cent. Dan zit je op 1 september alsnog gewoon op 45 cent toch? Die tarieven hebben gewoon een mutatiedatum. Lijkt mij sterk dat ze je laten zitten als je binnen x dagen klant wordt, en als je 2 weken vóór de mutatiedatum zit, dan de TLV mist en omlaag zakt.

Wat zou het fijn zijn als hier eens wetgeving of jurisprudentie onstaat zeg...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NileZ_
Net even met UC gebeld, om even te verifiëren. Contract moet je echt in september aanvragen om tarieven tot juli 23 te hebben.
30 dagen was de wachttijd tenzij verhuizing.

De tarieven zouden namelijk per 1 september kunnen veranderen blabla, daarom moet je ook echt per september het contact aanvragen.
Zoals verwacht natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mama
Processorkoeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Maar stel je stapt op 31 augustus over voor 71 cent. Dan zit je op 1 september alsnog gewoon op 45 cent toch? Die tarieven hebben gewoon een mutatiedatum. Lijkt mij sterk dat ze je laten zitten als je binnen x dagen klant wordt, en als je 2 weken vóór de mutatiedatum zit, dan de TLV mist en omlaag zakt.

Wat zou het fijn zijn als hier eens wetgeving of jurisprudentie onstaat zeg...
dat is het mooie van Innova dat het een vast jaarcontract is, overige leveranciers bieden alleen maar variabele contracten aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Shifty47 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:38:
[...]

https://energie.vanons.or...erd-gas-Modelcontract.pdf

36cnt levertarief....hmm, is dat wat om in de wintermaanden te hebben dan... klinkt aantrekkelijk niet?
Alleen bij de optie: in voorjaar23 zsm bij netto meer teruglevering naar een andere toko.
Bij de optie: blijven wachten totdat je naar 0 gesaldeerd bent maakt het tarief uiteraard niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mama schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:45:
[...]

dat is het mooie van Innova dat het een vast jaarcontract is, overige leveranciers bieden alleen maar variabele contracten aan
Ik zelf vind daar weinig moois aan. Ik wil in 2023 in ieder geval geen 2500-3000 eruo bij die lui stallen.
Dus geen reden om Innova te pakken voor mij. Als je 71 cnt tlv wilt vastzetten voor 2023, dan natuurlijk wel, dat is hier het voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty47
PCJR schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Volgens mij maakt dat niks uit.
Of je gaat nu naar toko1 met tarief 4 euro per kwh (boeitniet), en blijft hangen tot voorjaar23 tot je op 0 staat en stapt dan over naar hoge tlv (zeg april23)

Of je gaat nu naar toko met laagste kwh tarief, en stapt in voorjaar 23 over in de week as soon as you have overproductie in die week (zeg feb23) :+

Alhoewel mij het laatste beter lijkt onder de streep. Is wel in Excel uit te werken...
Dat laatste lijkt mij het meest interessant al heb ik het niet precies uitgerekend.

In de zomer (met overproductie) overstappen naar de partij met de hoogste tlv. En in de winter (afname nodig) overstappen naar de partij met het laagste leveringstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Shifty47 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:49:
[...]

Dat laatste lijkt mij het meest interessant al heb ik het niet precies uitgerekend.

In de zomer (met overproductie) overstappen naar de partij met de hoogste tlv. En in de winter (afname nodig) overstappen naar de partij met het laagste leveringstarief.
Je zou ik Excel een jaar berekening kunnen opzetten met die 2 smaken. En dan kijken wat onder de streep t meeste in de la brengt.

Paar maanden geleden eens gedaan maar t is nu weer anders. Meen dat het 100-200 euro meer oplevert als je eerder kunt overstappen. Maar, dan moet je wel incalculeren dat je in voorjaar23 wel een hoge TLV toko beschikbaar hebt... en dat vraag ik me nu toch wel steeds wat meer af :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

PCJR schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:48:
[...]

Ik zelf vind daar weinig moois aan. Ik wil in 2023 in ieder geval geen 2500-3000 eruo bij die lui stallen.
Dus geen reden om Innova te pakken voor mij. Als je 71 cnt tlv wilt vastzetten voor 2023, dan natuurlijk wel, dat is hier het voordeel.
Maandbedrag kan gewoon naar 5 euro. Of bedoel je dat niet.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shifty47
PCJR schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Je zou ik Excel een jaar berekening kunnen opzetten met die 2 smaken. En dan kijken wat onder de streep t meeste in de la brengt.

Paar maanden geleden eens gedaan maar t is nu weer anders. Meen dat het 100-200 euro meer oplevert als je eerder kunt overstappen. Maar, dan moet je wel incalculeren dat je in voorjaar23 wel een hoge TLV toko beschikbaar hebt... en dat vraag ik me nu toch wel steeds wat meer af :>
M'n boeren logica verteld mij dat dit het meest aantrekkelijk is, heb ik geen berekening voor nodig. :)
En het blijft natuurlijk gokken maar ja, op safe spelen is ook zo saai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Moby schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Hij bedoelt het geld wat je van hun tegoed hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 17:44

sjaak

un giorno credi

Lekker dan, na maanden dubben overgestapt van Vattenfall naar Eneco en dan na nog geen week dit bericht. Ik heb inmiddels opgezegd via het Eneco webformulier binnen de 14 dagen bedenkperiode. Kan ik nu meteen een nieuw contract afsluiten of moet ik wachten op bevestiging vanuit Eneco dat het verwerkt is?

Ook al Vattenfall gebeld, terugkomen kan alleen naar model contract en niet naar wat je had. Helaas…. :D

[ Voor 15% gewijzigd door sjaak op 24-08-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:44
NileZ_ schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:08:
[...]

Hij bedoelt het geld wat je van hun tegoed hebt.
Juist! Als je alleen elektra afneemt en op jaarbasis meer teruglever dan verbruik dan kom je ervanaf met 5 euro.

Als je ook nog een gas afneemt dan ben je de pineut want dan betaal je ineens vlink bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Obelix schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:11:
Even ter opheldering het volgende voor mensen welke UC overwegen.

Bij UC kun je onbeperkt terugleveren. Alleen op de website kun je max 10.000 invullen. Dat is gewoon een web dingetje. Ik heb hierover gebeld en blijkt geen probleem.

TLV momenteel € 0.71 cent. Als je snel wilt oversluiten dan is er nog het onderstaande wat de medewerker mij gemaild heeft:

Met vriendelijke groet,
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Echter kan ik nog niet vinden dat je tot na 1 sept moet wachten, en de daar bijbehorende tarieven.
dat is gek, ik kreeg te horen dat 30 dagen minimum was tenzij je een spoedreden of verhuizing had

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
PCJR schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

https://energie.vanons.or...erd-gas-Modelcontract.pdf

36cnt levertarief....hmm, is dat wat om in de wintermaanden te hebben dan... klinkt aantrekkelijk niet?
Alleen bij de optie: in voorjaar23 zsm bij netto meer teruglevering naar een andere toko.
Bij de optie: blijven wachten totdat je naar 0 gesaldeerd bent maakt het tarief uiteraard niks uit.
Alleen bieden ze niets aan :).
Zijn wss cijfers die niet bijgewerkt zijn. Al een week niets te bestellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06_8EJu8RSrgOq82cdSUKbc85qQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2S1cnEVFvxPnjzDaIe1plNFn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:08
marvel27 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:24:
edit: nevermind. is volgens mij on topic genoeg, maar ga geen ban riskeren. Wel beetje onduidelijk waar je vragen over overstappen nu moet stellen.
Daar is dit topic voor: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Helaas is dat twee dagen geleden op slot gezet door @Señor Sjon omdat ook daar steeds off-topic wordt gepost. Jammer dat de goeden zo onder de kwaden moeten lijden.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 24-08-2022 16:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Moby schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:52:
[...]

Buiten dat ook nog ja. Maandbedrag moet ik op 150+ euro zetten, maar wat ik bedoel, elke maand 500-600 euro terugleveren, wil ik niet zo lang stallen daar. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Even off topic.

Heren (vermoed ik) dit is een TLV topic. Het lijkt wel de topic te worden die 2 dagen geleden op slot is gegaan.
Graag ON topic blijven zodat we hier eea onderling kunnen delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
PCJR schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:18:
[...]

Buiten dat ook nog ja. Maandbedrag moet ik op 150+ euro zetten, maar wat ik bedoel, elke maand 500-600 euro terugleveren, wil ik niet zo lang stallen daar. :9
Dat ga je pas stallen na maart. In de zomermaanden zullen ze niet omvallen. Dus als ze het voorjaarhalen zijn we binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Shifty47 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

M'n boeren logica verteld mij dat dit het meest aantrekkelijk is, heb ik geen berekening voor nodig. :)
En het blijft natuurlijk gokken maar ja, op safe spelen is ook zo saai.
Gaan wij gezellig naar VanOns? :) (maandbedrag mag 5 euro? weet ik ff niet, PB me er ff over ofzo, hoeft neit hier)

Als er voorjaar23 geen hoge-tlv-toko is, dan heb je altijd planB om te blijven hangen totdat saldering=0...
Maar ik mag gokken dat er in feb/maart23 toch wel een toko is die tlv hoger dan 40/50 cnt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Juist! Als je alleen elektra afneemt en op jaarbasis meer teruglever dan verbruik dan kom je ervanaf met 5 euro.

Als je ook nog een gas afneemt dan ben je de pineut want dan betaal je ineens vlink bij.
nee.
Blijkbaar moet je al zeker 1 jaar panelen hebben anders nemen ze het historisch verbruik, en dan hang je aan honderden euros per maand bij Innova :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:16:
[...]

Alleen bieden ze niets aan :).
Zijn wss cijfers die niet bijgewerkt zijn. Al een week niets te bestellen.

[Afbeelding]
Gewoon bellen. Model MOET altijd kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 24-08-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdtweakers
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-09 12:02
Ik hoor er zie veel mensen schrijven over UC.

zit er zelf ook! ben erg tevreden. Heb niet de allerbeste deal, maar kan in ieder geval t/m mei voor zo een 40ct de KW blijven terugleveren (ik produceer mee dan ik gebruik)

Nu vraag ik mij af, hoe financieel stabiel en solide is UC? Moet ik me zorgen maken dat ze het binnenkort niet meer kunnen bolwerken? Iemand hier zicht op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

PCJR schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

nee.
Blijkbaar moet je al zeker 1 jaar panelen hebben anders nemen ze het historisch verbruik, en dan hang je aan honderden euros per maand bij Innova :/
Ik ben 3 uur geleden een contract aangegaan bij ze, en dit klopt niet. Er werd mij niets gevraagd over hoe lang ik de panelen al heb (ter verduidelijking, ik heb ook geen gas en een overschot aan stroom).

Kan willekeurig zijn maar mijn termijnbedrag staat op 5 euro per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:29
sdtweakers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:25:
Ik hoor er zie veel mensen schrijven over UC.

zit er zelf ook! ben erg tevreden. Heb niet de allerbeste deal, maar kan in ieder geval t/m mei voor zo een 40ct de KW blijven terugleveren (ik produceer mee dan ik gebruik)

Nu vraag ik mij af, hoe financieel stabiel en solide is UC? Moet ik me zorgen maken dat ze het binnenkort niet meer kunnen bolwerken? Iemand hier zicht op?
UC werkt samen met engie. Engie zal niet zomaar omvallen, das een erg groot bedrijf. Zeg nooit nooit, alles kan maar zal niet zo snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Moby schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

Ik ben 3 uur geleden een contract aangegaan bij ze, en dit klopt niet. Er werd mij niets gevraagd over hoe lang ik de panelen al heb (ter verduidelijking, ik heb ook geen gas en een overschot aan stroom).

Eerdere posts hier melden dat na 1 dag online toch in de portal een veel hoger bedrag staat... I dont know

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Modbreak:niet reageren op offtopic berichten

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 24-08-2022 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

PCJR schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Eerdere posts hier melden dat na 1 dag online toch in de portal een veel hoger bedrag staat... I dont know
Portal kan ik nog niet in, want ik wordt pas in februari klant, maar in het contract staat in ieder geval 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
[...]

Ik heb net gebeld en maandbedrag kan niet omlaag bij mij. Heb de panelen sinds maart dit jaar en volgens hun systeem maar 118 kWh terug geleverd. Dan snap ik opzich ook wel dat het maandbedrag niet een heel eind omlaag kan. Alleen waar hun systeem die 118 kWh vandaan haalt snap ik niet. Lijk mij info vanuit de netbeheerder die ze kunnen opvragen en de netbeheerder weet natuurlijk wel dat ik veel meer opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 12:33
[...]

Heb je je definitieve contract al? Bij mij gaven ze telefonisch aan dat zodra de panelen aangemeld zijn op energieleveren.nl het termijnbedrag naar €5 kan (als je genoeg opwek hebt). Voor nu is het nog gebaseerd op de huidige situatie van de vorige bewoners die grootverbruikers zijn; 287 euro (na gesprek met klantenservice en zelf de slider aanpassen wel naar ong. 200 kunnen zetten). Er zat geen minimale termijn van opwek voor die verlaging naar €5 volgens de mevrouw aan de telefoon. Heb ik nog wel 3x op zitten hameren of het ook écht zo is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
Moby schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Portal kan ik nog niet in, want ik wordt pas in februari klant, maar in het contract staat in ieder geval 5 euro.
Wat in je mail staat dat houden ze aan, dus gewoon 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Volgens de topicstart is Engie toch een van de beste partijen voor de TLV momenteel? Waarom kunnen we niet naar Engie voor een goede TLV? Heb ik iets gemist?

Edit: excuses...Engie :)

[ Voor 12% gewijzigd door tss68nl op 24-08-2022 16:33 ]

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
PCJR schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:20:
[...]

Gaan wij gezellig naar VanOns? :) (maandbedrag mag 5 euro? weet ik ff niet, PB me er ff over ofzo, hoeft neit hier)

Als er voorjaar23 geen hoge-tlv-toko is, dan heb je altijd planB om te blijven hangen totdat saldering=0...
Maar ik mag gokken dat er in feb/maart23 toch wel een toko is die tlv hoger dan 40/50 cnt heeft.
Geen ENKELE variabele contract ga ik nu aan. Zie Eneco en zeg verder niks.
Geen enkele zal de komende maanden ons blij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
tss68nl schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:32:
Volgens de topicstart is Engie toch een van de beste partijen voor de TLV momenteel? Waarom kunnen we niet naar Engie voor een goede TLV? Heb ik iets gemist?

Edit: excuses...Engie :)
Omdat ze variabel zijn gaat niemand naar ze toe.
Innova scoort in die zin beter, jaarcontract dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

M0Dzilla schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:31:
[...]

Heb je je definitieve contract al? Bij mij gaven ze telefonisch aan dat zodra de panelen aangemeld zijn op energieleveren.nl het termijnbedrag naar €5 kan (als je genoeg opwek hebt). Voor nu is het nog gebaseerd op de huidige situatie van de vorige bewoners die grootverbruikers zijn; 287 euro (na gesprek met klantenservice en zelf de slider aanpassen wel naar ong. 200 kunnen zetten). Er zat geen minimale termijn van opwek voor die verlaging naar €5 volgens de mevrouw aan de telefoon. Heb ik nog wel 3x op zitten hameren of het ook écht zo is ;)
Ja, die heb ik.

5 minuten in de wacht bij het telefoneren, en 3 minuten nadat ik heb opgehangen het contract binnen die ik meteen bevestigd heb. En om het ontopic te houden, bijna 70 cent van feb 2023 tot feb 2024 als alles blijft zoals het nu is

[ Voor 5% gewijzigd door Moby op 24-08-2022 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:34:
[...]
Omdat ze variabel zijn gaat niemand naar ze toe.
Innova scoort in die zin beter, jaarcontract dus.
Maar we hebben al maanden variabele contracten overal. Momenteel hebben ze nog een hoge TLV, en zodra ze die wijzigen dan ga je weer naar de dan hoogste toch? Wat is daar het probleem mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0Dzilla
Moby schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:35:
[...]

Ja, die heb ik.

5 minuten in de wacht bij het telefoneren, en 3 minuten nadat ik heb opgehangen het contract binnen die ik meteen bevestigd heb.
Top zeg. Klinkt hetzelfde als wat ze tegen mij zeiden aan de telefoon. Misschien nog een keer bellen @reiniero? Wellicht kun je iets met de offerte/verwachte opbrengst van je panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
osluis schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:24:
[...]

Bij welke Energieleverancier kan je alleen elektra afsluiten? Ik heb een tijdje terug gekeken of ik m'n gas en elektra kon splitsen van leverancier, maar tot op heden was mij dat niet gelukt.
ik heb zonet bij UC elektra aangevraagd.
Gas hou ik ff bij Eneco, daar betaal ik €1.8 voor momenteel, die prijzen krijg je nergens anders meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
tss68nl schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:36:
[...]
Maar we hebben al maanden variabele contracten overal. Momenteel hebben ze nog een hoge TLV, en zodra ze die wijzigen dan ga je weer naar de dan hoogste toch? Wat is daar het probleem mee?
Als je wijzigt van contract dan gaat je salderen eraan en we zitten nu tegen de winter aan. Dus kiezen mensen veelal een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-10 11:57
reiniero schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:27:
[...]

UC werkt samen met engie. Engie zal niet zomaar omvallen, das een erg groot bedrijf. Zeg nooit nooit, alles kan maar zal niet zo snel gebeuren.
Wel vreemd dat ze een vast contract met hoge tlv aanbieden terwijl Engie zelf variabel en ongunstig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
tss68nl schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Dat is hem nou, je wilt voor langere tijd een hige TLV. Niemand die dit buiten Innova durft aan te bieden.
Dit is de reden dat ik niet voor Engie ben gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
libo1949 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Wel vreemd dat ze een vast contract met hoge tlv aanbieden terwijl Engie zelf variabel en ongunstig is
Vast is niet vast bij UC. Alleen tot 1 juli staat het vast.
Dus als je wilt dat je contract in febr in gaat dan heb je maar recht op 5 maanden hoge TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
M0Dzilla schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:38:
[...]

Top zeg. Klinkt hetzelfde als wat ze tegen mij zeiden aan de telefoon. Misschien nog een keer bellen @reiniero? Wellicht kun je iets met de offerte/verwachte opbrengst van je panelen?
Hoe heb je bevestigd? Ik heb het via de website aangevraagd vervolgens een mail ontvangen met welkom bij Innova. Thats it toch? Of mis ik een link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
M0Dzilla schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:38:
[...]

Mijn plan is om pas eind februari over te stappen naar Innova. Tot die tijd maar gewoon bij eneco blijven/salderen. Ik kan eind februari nog eens bellen en dan kon het maandbedrag wel omlaag werd mij verteld. Tegen die tijd heb ik de panelen ook al 11 maand dus zouden ze er beter zicht op moeten hebben wat ze opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M0Dzilla
hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Hoe heb je bevestigd? Ik heb het via de website aangevraagd vervolgens een mail ontvangen met welkom bij Innova. Thats it toch? Of mis ik een link :)
Ik heb ook niets hoeven bevestigen (online aangemeld). Is wellicht het verschil met een online of telefonische aanvraag. Niet helemaal on-topic, maar wel fijn om even antwoord op te hebben denk ik ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:52
reiniero schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Mijn plan is om pas eind februari over te stappen naar Innova. Tot die tijd maar gewoon bij eneco blijven/salderen. Ik kan eind februari nog eens bellen en dan kon het maandbedrag wel omlaag werd mij verteld. Tegen die tijd heb ik de panelen ook al 11 maand dus zouden ze er beter zicht op moeten hebben wat ze opwekken.
Waarom niet gewoon overstappen in september, je opgebouwde geld bij Eneco lekker uit laten betalen en dan ergens begin 2023 zodra je weer naar 0 gesaldeerd hebt weer overstappen naar een 'hoge' TLV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

M0Dzilla schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Ik heb ook niets hoeven bevestigen (online aangemeld). Is wellicht het verschil met een online of telefonische aanvraag. Niet helemaal on-topic, maar wel fijn om even antwoord op te hebben denk ik ;)
hoihoi66 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:48:
[...]

Dit was na telefonisch contact inderdaad. Toen kreeg ik de volgende mail.
Hartelijk dank voor een prettig gesprek en uw aanvraag voor een contract met Innova Energie.
In deze mail ontvangt u van ons een overzicht van de gemaakte afspraken, uw persoonlijke gegevens en alle informatie die hoort bij uw aanvraag.

Uw aanvraag

U kunt hier de aanvragen voor uw adres bekijken.

Hoe rond ik mijn aanvraag af?

Als u akkoord bent met de ingevulde gegevens, de overeengekomen producten, tarieven en voorwaarden die bij de overeenkomst horen, dan kunt u het contract hier tekenen.

Neem gerust contact op!

Heeft u vragen of opmerkingen? Misschien vindt u het antwoord op uw vraag wel op onze website tussen de veelgestelde vragen. Is dit niet het geval? Neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn telefonisch bereikbaar op werkdagen van 09:00 tot 17:00 uur op telefoonnummer 070 - 301 66 10 of per e-mail via klantenservice@innovaenergie.nl.

Met vriendelijke groet,

Team Innova Energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
PCJR schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:29:
[...]

Ik ken er geen waar dat niet zou kunnen...
https://www.budgetthuis.nl/energie/ , ik kan het niet eens aanvragen op de website. Bij Greenchoice kon het ook niet. Bijna geen een aanbieder die ik destijds bekeek bood het aan op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
sn0x0r schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:53:
[...]

Waarom niet gewoon overstappen in september, je opgebouwde geld bij Eneco lekker uit laten betalen en dan ergens begin 2023 zodra je weer naar 0 gesaldeerd hebt weer overstappen naar een 'hoge' TLV?
Ivm solvabiliteit. Opzich vind ik een gokje niet zo erg, vandaar dat ik ook over stap maar om dat vlak voor de winter te doen lijkt me gevoelsmatig niet handig. Stel dat ze zouden omvallen dan verwacht ik dat eerder begin van de winter dan eind van de winter. Zie bijvoorbeeld ook de andere faillissementen van energieleveranciers. En ja, dat is maar onderbuikgevoel gebaseerd op niks. Maar toch lijkt me dat iets meer zekerheid te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10 20:29
reiniero schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

Ivm solvabiliteit. Opzich vind ik een gokje niet zo erg, vandaar dat ik ook over stap maar om dat vlak voor de winter te doen lijkt me gevoelsmatig niet handig. Stel dat ze zouden omvallen dan verwacht ik dat eerder begin van de winter dan eind van de winter. Zie bijvoorbeeld ook de andere faillissementen van energieleveranciers. En ja, dat is maar onderbuikgevoel gebaseerd op niks. Maar toch lijkt me dat iets meer zekerheid te geven.
Of ze vallen om wanneer het gros van de jaarcontracten aflopen. Reken maar dat er hele hordes overstappen van Eneco naar Innova, en dan moeten ze over een jaar stevig uitbetalen.
Dat icm met een hoop mensen die nu (tegen beter weten in) maandbedrag verlagen omdat ze anders geen boodschappen kunnen betalen en die de jaarafrekening al helemaal niet kunnen gaan betalen :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tss68nl
bmoorman schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 16:41:
[...]

Als je wijzigt van contract dan gaat je salderen eraan en we zitten nu tegen de winter aan. Dus kiezen mensen veelal een vast contract.
Nou, het is Augustus. September en Oktober nog goede TLV maanden te gaan, en voor mij zelfs November nog. En stel dat je in November wordt gedwongen over te stappen, dan blijf je toch gewoon in het voorjaar wat langer totdat je het winterverbruik hebt gesaldeerd?

Of zijn er leveranciers die je contract salderen per 1/1/2023?

Overigens zou dat een hele goede aanvulling op de tabel zijn in de startport: hoe iedere leverancier de TLV berekent: per welke periode, en wat je dus aan TLV kan verwachtten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
ybos schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:07:
[...]

Of ze vallen om wanneer het gros van de jaarcontracten aflopen. Reken maar dat er hele hordes overstappen van Eneco naar Innova, en dan moeten ze over een jaar stevig uitbetalen.
Dat icm met een hoop mensen die nu (tegen beter weten in) maandbedrag verlagen omdat ze anders geen boodschappen kunnen betalen en die de jaarafrekening al helemaal niet kunnen gaan betalen :X
Dat kan ook ja. Helemaal zekerheid heb je natuurlijk nooit. Maar dat heb je ook niet bij andere maatschappijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10 20:29
reiniero schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:12:
[...]

Dat kan ook ja. Helemaal zekerheid heb je natuurlijk nooit. Maar dat heb je ook niet bij andere maatschappijen.
Gewoon contract Innova pakken en eind juni 50 euro boete pakken en overstappen. Dat ben je ruim voordat alle terugleveraars die van eneco zijn overgestapt willen cashen :P
(tenzij iedereen dat weer gaat doen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
tss68nl schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:11:
[...]
Nou, het is Augustus. September en Oktober nog goede TLV maanden te gaan, en voor mij zelfs November nog. En stel dat je in November wordt gedwongen over te stappen, dan blijf je toch gewoon in het voorjaar wat langer totdat je het winterverbruik hebt gesaldeerd?

Of zijn er leveranciers die je contract salderen per 1/1/2023?

Overigens zou dat een hele goede aanvulling op de tabel zijn in de startport: hoe iedere leverancier de TLV berekent: per welke periode, en wat je dus aan TLV kan verwachtten.
Ja hier ook in Sept en Okt nog meer dan 3000. Daarna ga ik toch 4 maanden gebruiken en die moet ik salderen. Gezien Eneco een grote is en wellicht anderen hun TLV besluit zullen volgen is keuze voor wat meer vastigheid goed. Bonus is dat ik nog een hogere TLV krijg. Dus dat Eneco dit nu doet is niet eens zo slecht. Genoeg saldering opbouwen kan ook volgend jaar weer.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

Tabel versie 24 augustus

Oxxio en WoonEnergie geactualiseerd naar Eneco prijspijl. Delta 1-jaar vast verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13qNmgKjcJEH32AOA_h9U_X5u24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F5Dki51WKEMZce9uqHZFpZAB.png?f=fotoalbum_large
@mathijshooi

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik zit nu bij Eneco met 61 cent TLV. Mijn voorlopige strategie is als volgt:
-5 sept - 8 september : balen van 9 cent TLV bij Eneco.
-Overstap per 8 september naar UC (aangevinkt dat het een verhuizing is)
-Overstap per 20 september naar Engie
-Eind september een overstap terug naar UC (contract dat aangevraagd is na 1 september heeft vaste tarieven tot 1 juli 2023)

Ik heb ook een Innovacontract aangevraagd, maar die ga ik waarschijnlijk annuleren. Ik houd hem nog even 2 weken als backup.

Ik lever 10.000 Wp terug per jaar dus elke dag met een lage TLV is een duur geintje. Gelukkig nu tot 3 dagen kunnen beperken door verhuizing aan te vingen bij UC.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 24-08-2022 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-10 00:21

Copitano

Hoorn NH

Per 8 september wordt hier geleverd door UC en Eneco de deur uit met hun kunstjes. Bij de jaarafrekening in september 2023 loop ik minimaal weer op 0 kWh netto verbruik. In een gunstig geval bij een zachte winter loop ik alweer begin juli op 0. Dan zien we wel weer verder van de teruglever tarieven doen ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

hier stond een offtopic bericht

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 24-08-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Copitano schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:16:
Per 8 september wordt hier geleverd door UC en Eneco de deur uit met hun kunstjes. Bij de jaarafrekening in september 2023 loop ik minimaal weer op 0 kWh netto verbruik. In een gunstig geval bij een zachte winter loop ik alweer begin juli op 0. Dan zien we wel weer verder van de teruglever tarieven doen ;)
Bij een contract bij UC afgesloten voor 1 september, wijzigen de tarieven op 1 januari. Zo staat het op de website bij veelgestelde vragen, en ook op het moment dat je het afsluit staat het in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

de Peer schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Bij een contract bij UC afgesloten voor 1 september, wijzigen de tarieven op 1 januari. Zo staat het op de website bij veelgestelde vragen, en ook op het moment dat je het afsluit staat het in beeld.
En als je ná die tijd, zeg 2 sept, aanvraagt? Lagere TLV's?
Dus je zegt eigenlijk; voor 1 sept een aanvraag doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Processorkoeler schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

En als je ná die tijd, zeg 2 sept, aanvraagt? Lagere TLV's?
dat weet niemand...
Dus je zegt eigenlijk; voor 1 sept een aanvraag doen?
dat kan, maar dan gaan je tarieven per 1 januari wijzigen.

Daarom doe ik allebei: voor 1 september aanvragen en erna nog een keer.
Het doel van vóór 1 september aanvragen is dat ik met spoed bij Eneco weg kan.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 24-08-2022 18:20 ]

Pagina: 1 ... 96 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2