Harvest2002 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:13:
[...]
Dat is niet juist. Het probleem is niet of de overheid incompetent is of niet, het probleem is dat we niet weten wat een redelijke TLV is. Het maakt nogal uit of een redelijke TLV 5,5 cent is of 61 cent. Beide komen op dit moment voor. Als de 'incompetente' regering (politiek) besluit dat 10% van het afnametarief een redelijke TLV is of 90% van het afnametarief redelijk is, dan pas kan ik iets zinvols zeggen of het verstandig is om meer zonnepanelen te leggen. Maar als het 10% is, moet ik maar afwachten of er een 'gek' is die meer dan 10% geeft en als het 90% is, is mijn risico van afbouw van de salderingsregeling redelijk beperkt.
Uiteraard kun je met de 61 cent die Eneco nu biedt, goed profiteren van overproductie. Als je dat al gedaan hebt, proficiat. Zolang Eneco die 61 cent blijft volhouden.
Maar als je dat nog niet gedaan hebt, doe je er verstandig aan de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.
Even los van de hoogte van de TLV is het natuurlijk wel zo dat je met elk paneeltje wat je legt, de komende 20+ jaar gewoon stroom opwekt. Wat de TLV gaat doen weet helemaal niemand. Maar energieconsumptie stijgt alleen maar, het volgende interessante vraagstuk wordt de opslag van die energie.
Maar zoals hier ook al een paar keer is genoemd, meer productie betekent ook dat je zoals het nu lijkt, langer volledig zou kunnen salderen, maar ook dat je in de mindere (winter)maanden wellicht al je eigen verbruik direct kunt opwekken. Met meer panelen verschuif je die balans gewoon. Een warmtepomp neemt nou eenmaal veel stroom in de winter en weinig in de zomer. Dus een hoge(re) productie in die maanden is nooit verkeerd.
Ik merk dat jij het graag wil vergelijken met een belegging. Maar voor velen is dat niet de insteek.
Velen hebben (veel/weinig) geld geïnvesteerd in de panelen om de welbekende voordelen, en ja financieel voordeel hoort daar ook bij.
Zelfs toen je 11 cent kreeg van greenchoice was het al goed te doen. Daar komt bij dat een belegging natuurlijk ook geen zekerheid biedt. Kan je ook gewoon je geld zien verdampen. Je panelen blijven in principe gewoon stroom produceren.
Nu nog de winst moeten pakken door ineens heel veel bij te gaan leggen is flink laat natuurlijk. Zeker gezien de prijzen en levertijden momenteel. Maar met de komst van EV's en warmtepompen zal de energieconsumptie alleen nog maar meer toenemen. Dus meer eigen productie is fijn zodat je langer niks uit het net hoeft te trekken. Er komt nog een interessante tijd aan.
Een groot deel in dit forum heeft een meer dan redelijk overschot, en zeer waarschijnlijk ook al geruime tijd. En er zijn ook genoeg mensen binnen dit topic waar het dak gewoon vol ligt nu. Dat maakt de hoge TLV nu juist extra interessant. Maar nog niet zo lang geleden was de TLV een heel stuk lager en hoe langer je dat overschot al had, hoe meer het heeft kunnen opleveren.
Voor- en nadelen tegen elkaar opwegen zoals je adviseert is een goed advies. Maar dit is niet het topic waarin we ineens het plaatsen van zonnepanelen aanprijzen, dit is het topic waar we proberen de TLV te benutten om de opbrengst te maximaliseren.
Het wel of niet investeren in meer panelen is een persoonlijke keuze. Ik kan (gelukkig) niet in iemand anders zn portemonnee kijken.