Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-08-2022
Harvest2002 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:29:
[...]

Maar dat zegt niets over hoeveel je daarvoor hebt betaald. En nog minder over wat je rendement zou zijn geweest als je dat geld had belegd in aandelen, vastgoed, bitcoin of postzegels?
Hoeveel ik betaald heb, nou in leder geval was het in zes jaar terug betaald volgens mijn exel, en inmiddels heb ik er 16000 euro winst mee gemaakt. Als ik nu alles van dak haal en verkoop komt er nog 10000 rest waarde bij.

Een jaar na mijn verduurzaming ben ik ook met aandelen begonnen, het heeft op 35 procent winst gestaan, maar dankzij putin nu nog maar 2 procent winst van over.

Aanschaf panelen was 20k ,en aandelen zijn nu 90k,dus wat is achteraf het beste vind je?

Misschien worden het de aandelen wel als ze volgend jaar omhoog knallen....
Alle winst van Eneco sluis ik voorlopig nog even door, je moet toch een gokje wagen niet waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Harvest2002 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:00:
https://www.btwterugopzonnepanelen.nl/veelgestelde-vragen
Zie kopje: Mijn wattpiekvermogen is hoger dan 10.000, wat heeft dit voor gevolgen?
Voor de BTW heeft dat allemaal geen gevolgen. Je krijgt namelijk geen BTW bij de TLV.

Het enige wat kan spelen is dat je omzetbelasting moet betalen. Maar dat heeft niets met het aantal Wp op je dak te maken. Immers als je veel afneemt, naast veel teruglevert, dan heb je nog steeds geen positief rendement.

Wel kom je met de huidige prijzen sneller boven de €1800 omzet (omzet, geen winst), en wordt iedereen ineens ondernemer voor zowel BTW als omzetbelasting. Iedereen moet dus wel netjes ieder kwartaal BTW aangifte gaan doen denk ik :) Let overigens wel op dat je jezelf dient aan te melden bij de belastingdienst als afdracht-plichtige ondernemer zodra je jaaromzet boven de €1800 omzet komt.

Als je al ondernemer bent/was, dan verandert er natuurlijk niets.

[ Voor 81% gewijzigd door tss68nl op 16-07-2022 23:03 ]

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 28-09 15:26
Harvest2002 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:26:
[...]

[...]

Kun je mij uitleggen hoe ik beide uitspraken van jou met elkaar moet rijmen? Meer panelen maar toch een glazen bol?
Om te gaan bepalen wat een betere investering is. Je kan met vrij veel zekerheid zeggen dat zonnepanelen een goede investering is, maar of er ook betere zijn? Daar heb je de glazen bol voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 14:56
@tss68nl jaaromzet van 1800?

De meeste particulieren die zonnepanelen kopen, maken gebruik van de kleine ondernemers regeling (KOR). Dat betekent dat je geen omzetbelasting (btw) hoeft af te dragen aan de Belastingdienst. Je kan hiervoor kiezen als je omzet niet meer dan
€20.000 per jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 11:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aawQOnPIswxrZo7VbooPJUzn4FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLcLD2bZ6KYjzqlv33nDgOH5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfRq6EoX_hZnG_k_g8Ns4fX0baM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OifMZSCH0i1art8zpG0UIfuy.jpg?f=fotoalbum_large

Heb t ergens gepost maar kan t niet vinden, hoe kan er verschil in deze tarieven zijn, mail en app/site. Of heeft iedereen dit verschil...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Is dat niet gewoon het BTW verschil van 21 -> 9%
lredev schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:16:
...

Ik heb bij Engie een contract afgesloten voor stroom, met volgende terugleververgoedingen:
€ 0,46409
€ 0,32230
...
Ik zie dat ik maandag ook gelijk met Eneco moet bellen. Wat een verschil weer, ik was al zo blij met de die 46 ct bij Engie sinds februari, dankzij dit topic.

Wij gaan ook maar eens kijken of we het schuurdak nog vol kunnen leggen. Met goede wil kan daar nog 6000 - 7000 wp op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Harvest2002 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Dat is niet juist. Het probleem is niet of de overheid incompetent is of niet, het probleem is dat we niet weten wat een redelijke TLV is. Het maakt nogal uit of een redelijke TLV 5,5 cent is of 61 cent. Beide komen op dit moment voor. Als de 'incompetente' regering (politiek) besluit dat 10% van het afnametarief een redelijke TLV is of 90% van het afnametarief redelijk is, dan pas kan ik iets zinvols zeggen of het verstandig is om meer zonnepanelen te leggen. Maar als het 10% is, moet ik maar afwachten of er een 'gek' is die meer dan 10% geeft en als het 90% is, is mijn risico van afbouw van de salderingsregeling redelijk beperkt.

Uiteraard kun je met de 61 cent die Eneco nu biedt, goed profiteren van overproductie. Als je dat al gedaan hebt, proficiat. Zolang Eneco die 61 cent blijft volhouden.

Maar als je dat nog niet gedaan hebt, doe je er verstandig aan de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.
Even los van de hoogte van de TLV is het natuurlijk wel zo dat je met elk paneeltje wat je legt, de komende 20+ jaar gewoon stroom opwekt. Wat de TLV gaat doen weet helemaal niemand. Maar energieconsumptie stijgt alleen maar, het volgende interessante vraagstuk wordt de opslag van die energie.

Maar zoals hier ook al een paar keer is genoemd, meer productie betekent ook dat je zoals het nu lijkt, langer volledig zou kunnen salderen, maar ook dat je in de mindere (winter)maanden wellicht al je eigen verbruik direct kunt opwekken. Met meer panelen verschuif je die balans gewoon. Een warmtepomp neemt nou eenmaal veel stroom in de winter en weinig in de zomer. Dus een hoge(re) productie in die maanden is nooit verkeerd.

Ik merk dat jij het graag wil vergelijken met een belegging. Maar voor velen is dat niet de insteek.
Velen hebben (veel/weinig) geld geïnvesteerd in de panelen om de welbekende voordelen, en ja financieel voordeel hoort daar ook bij.
Zelfs toen je 11 cent kreeg van greenchoice was het al goed te doen. Daar komt bij dat een belegging natuurlijk ook geen zekerheid biedt. Kan je ook gewoon je geld zien verdampen. Je panelen blijven in principe gewoon stroom produceren.

Nu nog de winst moeten pakken door ineens heel veel bij te gaan leggen is flink laat natuurlijk. Zeker gezien de prijzen en levertijden momenteel. Maar met de komst van EV's en warmtepompen zal de energieconsumptie alleen nog maar meer toenemen. Dus meer eigen productie is fijn zodat je langer niks uit het net hoeft te trekken. Er komt nog een interessante tijd aan.

Een groot deel in dit forum heeft een meer dan redelijk overschot, en zeer waarschijnlijk ook al geruime tijd. En er zijn ook genoeg mensen binnen dit topic waar het dak gewoon vol ligt nu. Dat maakt de hoge TLV nu juist extra interessant. Maar nog niet zo lang geleden was de TLV een heel stuk lager en hoe langer je dat overschot al had, hoe meer het heeft kunnen opleveren.

Voor- en nadelen tegen elkaar opwegen zoals je adviseert is een goed advies. Maar dit is niet het topic waarin we ineens het plaatsen van zonnepanelen aanprijzen, dit is het topic waar we proberen de TLV te benutten om de opbrengst te maximaliseren.
Het wel of niet investeren in meer panelen is een persoonlijke keuze. Ik kan (gelukkig) niet in iemand anders zn portemonnee kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarom_nou_weer
  • Laatst online: 11-02 11:26
Keesvdzanden schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:20:
[...]

De hoofd zekering doen hun ook vervangen, zit zelfs vast op het nieuwe meter bord wat je krijgt. Als je nu nog panelen moet gaan leggen ben je eigenlijk wel te laat, dan ben je aan het gokken voor volgend jaar
Begin dit jaar mijn aansluiting aan laten passen van 1x 35A naar 3x25A, maar ik heb geen nieuwe hoofdzekeringen (lees automaten) gekregen, maar naast de aanwezige smeltzekering hebben ze er nu 2 bij gezet en hebben wij nu gewoon 3 smeltzekering op een rij. Is dit eigenlijk nog wel toegestaan? Of moet ik contact opnemen met Liander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarom_nou_weer schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:12:
[...]

Begin dit jaar mijn aansluiting aan laten passen van 1x 35A naar 3x25A, maar ik heb geen nieuwe hoofdzekeringen (lees automaten) gekregen, maar naast de aanwezige smeltzekering hebben ze er nu 2 bij gezet en hebben wij nu gewoon 3 smeltzekering op een rij. Is dit eigenlijk nog wel toegestaan? Of moet ik contact opnemen met Liander?
https://www.liander.nl/co...eetpunt/check-aansluiting
Misschien is dit veranderd, maar ik ga van deze instructie uit die geldt voor een secundair allocatiepunt.
Je kan helaas niet zien wanneer deze tekst is gepost.
Een aanpassing van 1 naar 3 fasen is wel een andere handeling.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:41
Waarom_nou_weer schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:12:
[...]

Dit is zeker toegestaan.

Sterker nog, in bepaalde situaties (warmte gerelateerd) zijn smeltzekeringen zelfs verplicht in laag spanning (400V).

Bedoel je dat je liever automaten had gehad, die je zelf terug kan omzetten? Die keuze laten wij meestal aan de klant over. Persoonlijk heb ik liever smeltzekeringen op laagspanningsdraden. Die kunnen stiekem aardig wat meer verdragen als automaten. Zeker wat betreft piekspanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:18
Keesvdzanden schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:21:
Alle winst van Eneco sluis ik voorlopig nog even door, je moet toch een gokje wagen niet waar
Je kan ook aandelen in Eneco kopen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Noord27 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:48:
[...]

Dit is zeker toegestaan.

Sterker nog, in bepaalde situaties (warmte gerelateerd) zijn smeltzekeringen zelfs verplicht in laag spanning (400V).

Bedoel je dat je liever automaten had gehad, die je zelf terug kan omzetten? Die keuze laten wij meestal aan de klant over. Persoonlijk heb ik liever smeltzekeringen op laagspanningsdraden. Die kunnen stiekem aardig wat meer verdragen als automaten. Zeker wat betreft piekspanningen.
piekstromen. spanning interesseert een zekering niet.
Grote voordeel van een (standaard) zekering: is redelijk vergevend bij overbelasting. Bij een kortsluiting is een zekering stukken sneller dan een automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
lredev schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:02:
Is dat niet gewoon het BTW verschil van 21 -> 9%

[...]

Ik zie dat ik maandag ook gelijk met Eneco moet bellen. Wat een verschil weer, ik was al zo blij met de die 46 ct bij Engie sinds februari, dankzij dit topic.

Wij gaan ook maar eens kijken of we het schuurdak nog vol kunnen leggen. Met goede wil kan daar nog 6000 - 7000 wp op.
Wacht wel ff tot na de middag. Kan best zijn dat er maandag weer nieuwe tarieven komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Te herkennen aan dit topic dat aan het bellen gaat en uitkomsten post..😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Gaat een lekker solar dagje worden vandaag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJKxb6pMPTGWmMN1E-cfAlb6GHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lP8SskopNEFxFezr46UU1B6Z.jpg?f=fotoalbum_large

45 kWh aantikken hoop ik, max in mei was eens 50 kWh. 18x415Wp. Maar t is nu warm, te warm voor de panelen...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesvdzanden
  • Laatst online: 13-08-2022
Truus01 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:39:
[...]

Je kan ook aandelen in Eneco kopen... ;)
En dan mezelf spekken haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
NileZ_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:22:
@tss68nl jaaromzet van 1800?

De meeste particulieren die zonnepanelen kopen, maken gebruik van de kleine ondernemers regeling (KOR). Dat betekent dat je geen omzetbelasting (btw) hoeft af te dragen aan de Belastingdienst. Je kan hiervoor kiezen als je omzet niet meer dan
€20.000 per jaar is.
Dat is het algemene bedrag voor de KOR op het moment dat je ondernemersactiviteiten uitvoert. Als je dat niet doet geldt een bedrag van €1800. Van de informatiepagina van de belastingdienst zelf voor particulieren met zonnepanelen:
Wanneer meldt u zich wél aan als btw-ondernemer?
Wanneer uw jaaromzet meer is dan € 1.800, moet u zich aanmelden als ondernemer.
Op die €1800 waren tegen de oude tarieven de forfait bedragen en grenzen gebaseerd. Immers dacht men, bij een stabiel stroomtarief van €0.20 oid kom je met 10.000 Wp ongeveer op €1800 omzet jaarlijks uit. Deze regeling valt nu in het water nu de prijzen enorm stijgen. Nu zit je al aan die grenswaarde bij ongeveer 3000 Wp op je dak als je klant wordt bij Eneco.

Volgens de letter van de regeling moet iedereen met 3000 Wp of meer zich nu melden bij de belastingdienst om kwartaal-aangifte BTW te doen en IB af te dragen. Of iedereen dat ook zal doen betwijfel ik, en ik betwijfel zelfs of de belastingdienst dit zal gaan controleren. Ze hebben wel andere problemen dan iedereen met zonnepanelen pesten.

De regeling is ook zo krom als wat opgesteld, door deze afhankelijk te maken van het aantal Wp op je dak. De belastingdienst heft belasting op winst, geen omzet. Maar met veel panelen, kan je nog steeds zelf veel direct gebruik, of veel uit het net afnemen/verbruiken, waardoor je winst in beide gevallen nihil of zelfs negatief is. Het aantal Wp zegt dus helemaal niets over het moeten doen van aangifte of het moeten afdragen van belastingen. Maar ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Define ondernemersactiviteiten, want ik heb recent nog contact gehad met de belastingdienst en die 20k werd gewoon keihard gezegd, op band.

1800 omzet op jaarbasis is 150 euro per maand. Dat kan echt niet kloppen. Dat zou bij 10k kwh a 0.18 al het geval zijn.

Overigens vanaf dezelfde website die jij aanhaalt:

Let op!

Bent u eigenaar van zonnepanelen en hebt u geen eenmanszaak of bent u geen zzp'er? Dan is deze pagina niet voor u bedoeld. Meer informatie leest u bij 'Eigenaren van zonnepanelen'.

[ Voor 5% gewijzigd door NileZ_ op 17-07-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
NileZ_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:42:
Define ondernemersactiviteiten, want ik heb recent nog contact gehad met de belastingdienst en die 20k werd gewoon keihard gezegd, op band.
Dat lijkt me niet zo moeilijk. Ben je een ondernemer? Ja? Dan ben je ondernemer.
1800 omzet op jaarbasis is 150 euro per maand. Dat kan echt niet kloppen. Dat zou bij 10k kwh a 0.18 al het geval zijn.

Overigens vanaf dezelfde website die jij aanhaalt:

Let op!

Bent u eigenaar van zonnepanelen en hebt u geen eenmanszaak of bent u geen zzp'er? Dan is deze pagina niet voor u bedoeld. Meer informatie leest u bij 'Eigenaren van zonnepanelen'.
Je zit op de verkeerde pagina. https://www.belastingdien...ltijd%20zelf%20berekenen.

Klap de laatste dropdown open, Tada. :+

Overigens zal ik de laatste zijn die zegt dat de omschrijvingen van de belastingdienst duidelijk zijn in deze. Ik heb een aantal zinnen 5x moeten lezen omdat het lijkt alsof ze iets anders bedoelen.

[ Voor 9% gewijzigd door tss68nl op 17-07-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:51

KrL

Foto foto..

mathijshooi schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Wacht wel ff tot na de middag. Kan best zijn dat er maandag weer nieuwe tarieven komen.
Dat is wel heel specifiek, waarom zouden er specifiek maandagmiddag andere tarieven komen (geen halfjaar/maand einde) en waarom zouden deze hoger zijn en niet lager? Ik wil na een uitstapje naar Delta ook weer terug naar Eneco dus alle aanvullende inzichten zijn welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
@KrL : Eneco heeft er een handje van om maandagochtend nieuwe tarieven te posten, en omdat de gasprijs nog steeds stijgt gemiddeld genomen, verwacht men ook een stijging van de tarieven (voor nieuwe klanten).

Het kan. Maar vorige week stegen ze ook al significant. Ik weet niet of dat meteen deze week weer zal plaatsvinden. Daarom even afwachten...het is morgen al hè.

Overigens zou het tarief ook kunnen dalen, en dan heb je als écht nieuwe klant wel pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
tss68nl schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:46:
[...]

Dat lijkt me niet zo moeilijk. Ben je een ondernemer? Ja? Dan ben je ondernemer.

[...]

Je zit op de verkeerde pagina. https://www.belastingdien...ltijd%20zelf%20berekenen.

Klap de laatste dropdown open, Tada. :+

Overigens zal ik de laatste zijn die zegt dat de omschrijvingen van de belastingdienst duidelijk zijn in deze. Ik heb een aantal zinnen 5x moeten lezen omdat het lijkt alsof ze iets anders bedoelen.
Nee ik zit op de goede website. Maar link dan eens even waar je daar volgens jou bij 1800 euro de sjaak bent. Want de particuliere zonnepanelen eigenaar staat hier los van.
Nogmaals ik heb recent nog contact gehad en dit werd echt nadrukkelijk bevestigd door 2 medewerkers.

Maar als jij iets kan laten zien waarbij dat anders is, dan ben ik best bereid dat nog eens neer te leggen bij de belastingdienst hoor.

We hebben het hier over de registratiedrempel voor kleine ondernemers. Daar heb je inderdaad te maken met die 1800 euro omzet.

Als particuliere zonnepanelen eigenaar heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van de KOR, en dan komt die andere drempel om de hoek.
Bij die registratiedrempel website staat dus ook wat ik eerder kopieerde, let op dit geldt niet voor zonnepanelen eigenaren.

De link die je me geeft gaat vooral over de btw teruggave, maar ik zie niks over die 1800 euro en omzetbelasting. Dit is nou juist het idee, want de TLV wordt ook onbelast 'uitbetaald'. Je factureert ook geen BTW.
Dit is ook bevestigd aan de telefoon, maar soit.

Dat wat jij aanhaalt is nadrukkelijk bij aanschaf zonder BTW, en je niet aanmeldt als 'ondernemer' / KOR.
Dat is de situatie waarbij je wel panelen hebt maar niet in de KOR gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door NileZ_ op 17-07-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
NileZ_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:06:
[...]
Nee ik zit op de goede website.
Goede website inderdaad, maar verkeerde pagina zoals ik al zei.

Het gaat mij ook alleen maar om de registratiedrempel. Iemand hier vroeg hoe mensen dat deden, met zoveel panelen op het dak. Of we ons allemaal wel netjes hadden geregistreerd als ondernemer. Blijkbaar heeft diegene dat zelf dus niet gedaan.

Ik wil duidelijk maken dat die registratiedrempel dus effectief veel lager is geworden en je nu ook met panelen vanaf 3000 Wp al een registratieplicht hebt. Of je vervolgens voor de KOR kiest zal me worst zijn, maar wat wél heel erg duidelijk is, is dat iedere ondernemer (óók die voor de KOR kiest) IB en inkomstenbelasting moet afdragen in het eerste jaar over zijn opbrengsten uit de panelen. Dit omdat de nieuwe KOR pas per Januari na je eerste registratie als ondernemer ingaat.

Voor mensen ónder de €1800 grens (of 10.000 Wp grens) wordt gerekend met een forfetair bedrag in staffels voor die afdracht, daarboven móet je je kosten en baten middels aangifte inzichtelijk maken. Het is momenteel niet duidelijk of de Wp-staffel leidend is, of het maximale omzetbedrag. Dat laatste zou namelijk veel meer hout snijden met de huidige prijzen.

Als je eenmaal ondernemer bent en voor de KOR hebt gekozen, dan geldt inderdaad de €20.000 omzet alvorens je de KOR niet meer mag gebruiken. Dat heeft niets met zonnepanelen te maken, want omdat je ondernemer bent horen daar alle inkomsten uit welke bedrijfsactiviteiten dan ook bij. Niet alleen je zonnepaneel opbrengst.

Ik ben en was sowieso al ondernemer lang voordat er zonnepanelen gelegd werden. Dus dan is het vrij duidelijk en heb je met heel dit gedoe weinig te maken. Kost alleen wel meer geld voor de TLV, maar dat is maar zo. Staat tegenover dat ik wel meerdere malen BTW mag aftrekken voor de ingekochte panelen. Mensen die voor de KOR kiezen zitten namelijk vast bij herinvestering, en zelfs als ze naar een nieuw huis verhuizen kunnen ze geen BTW meer terugvragen op panelen. Beetje krom, maar zo is het nou eenmaal :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:34

Oekol

waka waka hey hey

PCJR schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:58:
Gaat een lekker solar dagje worden vandaag :)

[Afbeelding]

45 kWh aantikken hoop ik, max in mei was eens 50 kWh. 18x415Wp. Maar t is nu warm, te warm voor de panelen...
Mooi! Ben benieuwd hoe vandaag gaat zijn. Pas derde dag dat ze er op liggen. 1e dag 28 kWh vanaf 12.30 operationeel. Gisteren op de tweede dag 38 kWh gehaald. In de app (van energiedirect) ook al zichtbaar dat ik op de 1e dag 5 kWh verbruikt heb, 20 kWh teruggeleverd heb en waarschijnlijk dus 3 kWh tijdens de zonuren verbruikt heb rechtstreeks van de panelen af. Heb een verkeerde Wi-Fi module dus kan nog niet in de app kijken, maar de omvormer doet het al een tierelier :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@tss68nl We zijn het wel eens in grote lijnen maar die 1800 euro omzet grens is echt als je bijv een huis koopt met daarop al panelen, maar nooit boven die 1800 grens zou komen. Dan hoef je helemaal niks te doen. Wat die 1800 euro grens dan aan productie zou zijn, zou je kunnen uitrekenen. Maar dat valt wel een beetje buiten dit topic inmiddels.

Dat forfait bedrag is trouwens ook een mooie bak, want daar wordt niet echt streng mee omgegaan.
Nu is mijn situatie al helemaal niet exemplarisch want idd ondernemer en bladiebla.
Maar een vriend van me heeft bijvoorbeeld een installatie van boven de 10kwp, uit mn hoofd 12, en heeft wel gewoon die staffel kunnen gebruiken.
Nota bene door een belastingkantoor laten regelen haha. Dus ja schiet mij maar lek.

Als volgend jaar de btw van de panelen af zou gaan dan ontstaat er ook weer een nieuwe, andere situatie.

Hoe dan ook zullen de meeste mensen in dit topic waarschijnlijk wel van de KOR gebruik gemaakt hebben (of al op een andere manier ondernemer zijn).
Want iedereen wilde natuurlijk wel heel graag de BTW terug hebben, als verkapte vorm van subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarom_nou_weer
  • Laatst online: 11-02 11:26
Oekol schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Mooi! Ben benieuwd hoe vandaag gaat zijn. Pas derde dag dat ze er op liggen. 1e dag 28 kWh vanaf 12.30 operationeel. Gisteren op de tweede dag 38 kWh gehaald. In de app (van energiedirect) ook al zichtbaar dat ik op de 1e dag 5 kWh verbruikt heb, 20 kWh teruggeleverd heb en waarschijnlijk dus 3 kWh tijdens de zonuren verbruikt heb rechtstreeks van de panelen af. Heb een verkeerde Wi-Fi module dus kan nog niet in de app kijken, maar de omvormer doet het al een tierelier :)
Wat heb je liggen?
Ik had gister 31,7kWh opgewekt, maar heb helaas maar 15x365wp liggen ivm ruimtegebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Waarom_nou_weer schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:35:
[...]

Wat heb je liggen?
Ik had gister 31,7kWh opgewekt, maar heb helaas maar 15x365wp liggen ivm ruimtegebrek.
Heb 19x375Wp liggen. Dus 7125Wp intotaal. Plat op het dak, heb een bijzonder dak die licht schuin afloopt. Dus de panelen volgen het dak. Na uurtje op 10u staat de zon er de hele dag vol op met als enige stoorzender een afvoerpijpje op het dak die schaduw gaat geven als de zon lager staat. String van 9 panelen gaat daar dan last van krijgen. De andere string van 10 panelen gaat daar geen last van hebben. Op een GoodWe omvormer.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Oekol schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:44:
[...]

Heb 19x375Wp liggen. Dus 7125Wp intotaal. Plat op het dak, heb een bijzonder dak die licht schuin afloopt. Dus de panelen volgen het dak. Na uurtje op 10u staat de zon er de hele dag vol op met als enige stoorzender een afvoerpijpje op het dak die schaduw gaat geven als de zon lager staat. String van 9 panelen gaat daar dan last van krijgen. De andere string van 10 panelen gaat daar geen last van hebben. Op een GoodWe omvormer.
Waarom geen micro's? Juist met een klein dak kun je dan meer opbrengst genereren.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

ursusMaritimus schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Waarom geen micro's? Juist met een klein dak kun je dan meer opbrengst genereren.
Kosten, binnen nu en drie jaar wonen we hier idealiter niet meer. We gaan op elektriciteit verwarmen (airco's) en voor de korte termijn was dit een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
NileZ_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:23:
Dat forfait bedrag is trouwens ook een mooie bak, want daar wordt niet echt streng mee omgegaan.
Maar een vriend van me heeft bijvoorbeeld een installatie van boven de 10kwp, uit mn hoofd 12, en heeft wel gewoon die staffel kunnen gebruiken. Nota bene door een belastingkantoor laten regelen haha. Dus ja schiet mij maar lek.
Ja dat was mijn conclusie ook al, dat die oude 10 kWp niet meer voldoet. Immers toen die staffel werd ingesteld hadden de meeste huishoudens 4000 kWh per jaar als verbruik. En dus was 10 kWp een belachelijke hoeveelheid panelen op je dak, en moest je 'zeker' ondernemer worden en BTW afdragen.

Maar dat slaat tegenwoordig nergens meer op. Massaal zijn we aan de EV's, warmtepompen en aircos (wat ook warmtepompen zijn natuurlijk, maar lucht/lucht ipv lucht/water), en laten we ook de gemiddelde temperatuurstijging niet vergeten in de zomer. Daardoor is het verbruik gigangtisch gestegen. Het net kan het niet voor niets niet meer aan.

Om dan nog steeds aan dezelfde normen vast te houden is natuurlijk onhoudbaar. Een doorsnee gezin met een EV en/of warmtepomp heeft tegenwoordig gemakkelijk een energievraag van 8-10 MWh ipv 4 MWh. Ik denk dus ook niet dat het allemaal zo'n vaart zal lopen... er is voldoende aannemelijk te maken dat de regels onhandig zijn en voor vrijwel niemand gehandhaafd worden.
Net als dat iedereen BTW én IB moet afdragen in het eerste jaar voordat de KOR ingaat. Ik denk dat de meesten een forfetair bedrag pakkken en klaar, ook boven de 10 kWp.

Maar hoe doe jij dat dan? Omdat je ook ondernemer bent, draag je over iedere opgewekte kWh BTW af, en betaal je bij je IB aangifte ook omzetbelasting? En hoe heb jij gezorgd dat die BTW over de TLV ook daadwerkelijk mee wordt uitbetaald vanuit de energiemaatschappij? Of betaal je die uit eigen zak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oekol schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:57:
[...]

Kosten, binnen nu en drie jaar wonen we hier idealiter niet meer. We gaan op elektriciteit verwarmen (airco's) en voor de korte termijn was dit een prima oplossing.
Vind je? Ik denk dat je beter die energie af had kunnen rekenen voor die 3 jaar, nieuwe bewoners zeggen bedankt Oekol. >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Tijdens de oplevering van ons nieuw gebouwde huis moest er tussen alle bouwwerkzaamheden door ineens een energie contract afgesloten worden, iets met een 'oh ja momentje'. 😒😇 Die kwam op naam van mijn partner omdat zij die destijds aangevraagd had.

Vervolgens de installatie dus ook maar.
Was de snelste en makkelijkste manier uiteindelijk, wel geprobeerd de tenaamstelling te veranderen maar dat ging tot 2x toe fout. (Hoe dan??)
Vervolgens de factuurtjes van de PV gerelateerde zaken dan ook maar op deze manier afgehandeld. Kortom dat is particulier geregeld. (Of nouja, als BTW-ondernemer dan.)
Nog wel even voor de zekerheid advies ingewonnen en haken en ogen bekeken.
Achteraf gezien dan ook prima dat dit zo gegaan is haha. Destijds eigenlijk ook teveel tijd aan besteed, die we op dat moment wel beter konden inzetten. Maar thats life.

Aanpassingen en uitbreidingen daarna, zijn gewoon uit eigen zak gekomen, maar dat was dan ook prima.

Die hele rompslomp rondom de BTW teruggave op panelen is natuurlijk leuk bedacht maar zoals je terecht zegt, is het niet echt meer van deze tijd.
Daarentegen was deze TLV ook niet echt waarschijnlijk op dat moment..

Dat forfait, ik weet niet precies hoe ze dat doen, want bij die vriend van mij is het door een externe partij geregeld, heeft overduidelijk meer dan 10kwp op zn dak liggen, maar kon gewoon dmv het forfait.. dus of dat een gebrek aan controle is of een bepaalde marge..dat durf ik niet te zeggen.

Dus laat die zon maar lekker schijnen vandaag 😂.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2022 @ 15:49:
[...]

Vind je? Ik denk dat je beter die energie af had kunnen rekenen voor die 3 jaar, nieuwe bewoners zeggen bedankt Oekol. >:)
Nee hoor, we gaan lekker verwarmen op airco's in de winter. Denk dat we er wel van gaan genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Is ook een meerwaarde bij verkoop 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-09 12:27
Ben benieuwd wat de Eneco prijzen morgen doen. Ben van plan morgen over te stappen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:57
Stel ik sluit een model contract af bij Eneco omdat ze een hoge terugleververgoeding hebben...

De tarieven bij Eneco worden tegenwoordig maandelijks aangepast las ik op het nieuws. Hoe werkt dit met de terugleververgoeding? Voor de hoeveelheid energie die je meer hebt terug geleverd dan verbruikt op jaarbasis ontvang je een vergoeding... Dit wordt aan het einde van je contract of na een jaar berekend. Maar ik neem aan dat de terugleververgoeding die na het jaar (of bij het opzeggen van het contract) geldt wordt gebruikt? Klopt dit? Zo ja, dan zegt de terugleververgoeding op dit moment toch niet zo veel tenzij je "maandelijks" bereidt bent over te stappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:20
Wollie91 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:00:
Stel ik sluit een model contract af bij Eneco omdat ze een hoge terugleververgoeding hebben...

De tarieven bij Eneco worden tegenwoordig maandelijks aangepast las ik op het nieuws. Hoe werkt dit met de terugleververgoeding? Voor de hoeveelheid energie die je meer hebt terug geleverd dan verbruikt op jaarbasis ontvang je een vergoeding... Dit wordt aan het einde van je contract of na een jaar berekend. Maar ik neem aan dat de terugleververgoeding die na het jaar (of bij het opzeggen van het contract) geldt wordt gebruikt? Klopt dit? Zo ja, dan zegt de terugleververgoeding op dit moment toch niet zo veel tenzij je "maandelijks" bereidt bent over te stappen?
Let op:
Met de huidige mark gaat dit topic erg hard. Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 dagen terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Heb je de laatste 2 dagen teruggelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oekol schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:27:
[...]

Nee hoor, we gaan lekker verwarmen op airco's in de winter. Denk dat we er wel van gaan genieten :)
Dat verbruikt niet zo heel veel, in lange na niet de kosten van je pv set in de 3 jaar, met je normale verbruik erbij misschien voor 2/3 terug.
NileZ_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:29:
Is ook een meerwaarde bij verkoop 👍
In de 10 jaar dat ik pv heb en daar over lees en kijk nog nooit meerwaarde gezien, wel eens gehoord dat nieuwe eigenaren het er af gooien omdat ze een dakkapel willen. Dus die vlieger gaat niet op, al helemaal niet alle kosten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:12:
[...]

[...]

In de 10 jaar dat ik pv heb en daar over lees en kijk nog nooit meerwaarde gezien, wel eens gehoord dat nieuwe eigenaren het er af gooien omdat ze een dakkapel willen. Dus die vlieger gaat niet op, al helemaal niet alle kosten. :)
N=1 maar bij verkoop van mijn vorige woning was dit een reden om de vraagprijs te verhogen.
Of dit ook betaald was zonder panelen weet je natuurlijk nooit. Wel had het invloed op het label destijds. Ook dat, niet te meten. Dus je hebt gelijk. Maar een nadeel was het in elk geval niet. Haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier werd het gewoon meegenomen in de taxatie dus het zal zeker iets doen. Aangezien er gevraagd werd hoeveel er dan op ligt zal meer beter zijn. Lijkt me ook een no-brainer want het verlaagt gewoon substantieel je maandelijkse lasten. Als je rekent met hoeveel hypotheek je kunt krijgen voor die maandelijkse lasten is het vrij duidelijk dat het behoorlijke impact moet hebben/heeft.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
GioStyle schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:10:
[...]

[...]

Heb je de laatste 2 dagen teruggelezen?
Ik heb heel wat pagina's teruggelezen maar niet een antwoord gezien die mijn vraag beantwoord... Blijkbaar staat het wel ergens een paar pagina's terug aan jou reactie te zien 🥲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Wollie91 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:38:
[...]

Ik heb heel wat pagina's teruggelezen maar niet een antwoord gezien die mijn vraag beantwoord... Blijkbaar staat het wel ergens een paar pagina's terug aan jou reactie te zien 🥲
Jazeker.

1.) Eneco saldeert de kale leveringstarieven per tariefperiode, belastingen per jaar.
2.) Normaal gesproken heb je 2 tariefperiodes bij Eneco met een modelcontract: 01/01 t/m 30/06 en 01/07 t/m 31/12. Wijzigt Eneco tussendoor nog eens de tarieven, dan heb je 3 tariefperiodes. Hier word je 9 dagen van te voren op de hoogte gesteld.
3.) Eneco wijzigt maandelijks of soms wel wekelijks de tarieven, maar deze tarieven gelden voor nieuwe klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Termy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:25:
[...]

Hier werd het gewoon meegenomen in de taxatie dus het zal zeker iets doen. Aangezien er gevraagd werd hoeveel er dan op ligt zal meer beter zijn. Lijkt me ook een no-brainer want het verlaagt gewoon substantieel je maandelijkse lasten. Als je rekent met hoeveel hypotheek je kunt krijgen voor die maandelijkse lasten is het vrij duidelijk dat het behoorlijke impact moet hebben/heeft.
Verkoop jij je huis maar eens voor een bepaald bedrag en vraag dan 1500,- extra voor je pv, wedden dat ze dat niet doen in de normale markt, nu is het gekkenhuis en lijkt alles te kunnen maar bijv 3 jaar geleden zeker niet en riepen ze nee we hoeven het niet. ( in de veronderstelling dat je het toch niet van dak haalt )

Ook veel meer gebruikt te koop omdat het meegenomen is van vorige huis of van dak gehaald voor een dakkapel, toen was die lasten verlaging niet boeiend ieder geval. Nu niet veel goeds gebruik te koop omdat er ook idioot vraag naar is.

Maar goed, verkeerde topic dus we houden het hier maar bij. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

[...]

Dat verbruikt niet zo heel veel, in lange na niet de kosten van je pv set in de 3 jaar, met je normale verbruik erbij misschien voor 2/3 terug.

[...]

Ik hoef het ook niet 1 op 1 terug, maar ik verwacht hetgene wat ik overproduceer (circa 4.000 kWh, zonder daadwerkelijke verbruik van airco's) ook leuk te kunnen slijten om zo het hele setje nog wat sneller terug te verdienen. Verder heb ik ook het idee dat het een meerwaarde is bij verkoop, is een plat dak die nu helemaal vol ligt. Hier komt echt niet een 3e verdieping op, als dat al mag. Dus ik denk al met al een goede weloverwogen beslissing. Als ik er een keer 1000 euro op inleg, maar daardoor geen last heb gehad van gigantische stijgingen bij de gasprijzen is het me absoluut waard geweest over het comfort nog maar niet te spreken. Heerlijk de airco aan nu in de woonkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Gieliovd520 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:37:
Ben benieuwd wat de Eneco prijzen morgen doen. Ben van plan morgen over te stappen.
Misschien verandert er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Rol-Co schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:22:
[...]

Verkoop jij je huis maar eens voor een bepaald bedrag en vraag dan 1500,- extra voor je pv, wedden dat ze dat niet doen in de normale markt, nu is het gekkenhuis en lijkt alles te kunnen maar bijv 3 jaar geleden zeker niet en riepen ze nee we hoeven het niet. ( in de veronderstelling dat je het toch niet van dak haalt )

Ook veel meer gebruikt te koop omdat het meegenomen is van vorige huis of van dak gehaald voor een dakkapel, toen was die lasten verlaging niet boeiend ieder geval. Nu niet veel goeds gebruik te koop omdat er ook idioot vraag naar is.

Maar goed, verkeerde topic dus we houden het hier maar bij. ;)
Tja, ik ga hier toch nog even op reageren want het slaat natuurlijk nergens op dat ze zeggen "In dit huis heb ik (minstens) geen elektrakosten en daar heb ik 0 voor over". Maar goed, zoals gezegd nam de taxateur het gewoon mee dus het zit in de prijs, of je het nu leuk vindt of niet. Zeker met ons huis met plat dak doe je niks beters met het dak dan dit.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Termy schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:08:
Zeker met ons huis met plat dak doe je niks beters met het dak dan dit.
Nou, een betere besteding is om er een extra verdieping op te zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

tss68nl schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Nou, een betere besteding is om er een extra verdieping op te zetten :+
Als dat zou mogen wel ja. De uitbouw die wel mocht is al gedaan dus vandaar dat we tegenwoordig ruim 60% meer Wp op het dak hebben liggen. Daardoor nu dus ruim overschot en vandaar mijn aanwezigheid hier ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koukleun
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-07-2022
Na 4 pagina's te hebben gelezen heb ik besloten mijn vraag maar te posten.

Op het moment zit ik bij coolblue en betaal ik 32 cent per kwh. Als ik switch naar eneco betaal ik 50 cent meer. Wel krijg ik veel meer tlv dan bij coolblue.

Ik verwacht 5000 kw op te leveren en ik gebruik ca 3500. Het loont zich dus zeker om over te stappen, alhoewel het vreemd aanvoelt.

Stappen jullie de maanden dat de zonnepanelen minder opleveren over naar een goedkopere partij? Of hoe zit dat.

Over 1 maand worden 16 zonnepanelen op 't dak gelegd, dus weet nog geen exacte cijfers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:53

de Peer

under peer review

Koukleun schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:39:

Over 1 maand worden 16 zonnepanelen op 't dak gelegd, dus weet nog geen exacte cijfers.
OK, maar dan is het opwekseizoen dus al zo goed als voorbij. Dus volgend jaar maar eens kijken wat de TLV tegen die tijd is.

Het is moeilijk te zeggen wat de mensen gaan doen die heel 2022 flink opgewekt hebben. Ik denk aan cashen in oktober of november door over te stappen naar een andere 'leverancier'. Maar de ontwikkelingen gaan nu snel, ik houd dit topic goed in de gaten en kies dan een strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 22:11
Koukleun schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:39:
Na 4 pagina's te hebben gelezen heb ik besloten mijn vraag maar te posten.

Op het moment zit ik bij coolblue en betaal ik 32 cent per kwh. Als ik switch naar eneco betaal ik 50 cent meer. Wel krijg ik veel meer tlv dan bij coolblue.

Ik verwacht 5000 kw op te leveren en ik gebruik ca 3500. Het loont zich dus zeker om over te stappen, alhoewel het vreemd aanvoelt.

Stappen jullie de maanden dat de zonnepanelen minder opleveren over naar een goedkopere partij? Of hoe zit dat.

Pak excel oid en ga eerst maar eens kijken, om alles van begin contract tot plaatsen zonnepanelen te salderen. Dan de winter overleven met die lage prijs en dan maar eens kijken of overstappen loont.
Als ik 1 okt zou oversluiten moet ik tot eind mei wachten om weer te switchen ivm salderen. Maar 1jan kan alles veranderen en ben ik de pineut en mag ik betalen.
Dus ben nu wat saldeersaldo aan het opbouwen om in januari met netto negatief te kunnen switchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dapdodo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:49:
[...]

Pak excel oid en ga eerst maar eens kijken, om alles van begin contract tot plaatsen zonnepanelen te salderen. Dan de winter overleven met die lage prijs en dan maar eens kijken of overstappen loont.
Als ik 1 okt zou oversluiten moet ik tot eind mei wachten om weer te switchen ivm salderen. Maar 1jan kan alles veranderen en ben ik de pineut en mag ik betalen.
Dus ben nu wat saldeersaldo aan het opbouwen om in januari met netto negatief te kunnen switchen.
Grappig, ieder zijn strategie.
Ik gok erop dat de TLV dit jaar hoog is en volgend jaar lager zal zijn.
Ik wil dus ergens in November overstappen en cashen, en de maanden nov,dec,jan,feb wil ik dan salderen met de opbrengst uit 2023.

Ik denk dat de situatie nu met Eneco behoorlijk uniek is en dat ze wel iets zullen verzinnen om de TLV te verlagen. Maar het kan ook maar zo verder stijgen.
We zullen zien hoe het loopt.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 17-07-2022 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:03:
[...]

Ik wil dus ergens in November overstappen en cashen, en de maanden nov,dec,jan,feb wil ik dan salderen met de opbrengst uit 2023.

Of betalen met de in de zomer te behalen opbrengst als de tlv dan nog weer hoger blijkt. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01
[...]

Dat is ook wat ik ga doen. Ik ga eind okt, begin nov naar degene met het goedkoopste afnsme tarief.
En als ik vanaf maart weer terug ga leveren, en de tlv is hoger dan wat ik dan betaal voor mijn afname. Dan switch ik ook en reken ik die kwhtjes die ik afgenomen heb gewoon af en ga ik niet wachten tot ik het gesaldeerd heb.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:07:
[...]

Of betalen met de in de zomer te behalen opbrengst als de tlv dan nog weer hoger blijkt. ;)
Ja dat kan ook, salderen met de opbrengst die er tot en met 1 juli is en dan vanaf 1 juli lekker terugleveren met de TLV van 90 cent die we dan hebben :D

Er is zo veel mogelijk, geen pijl op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Laatst online: 27-09 22:42
Qosmic schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:08:
[...]

Dat is ook wat ik ga doen. Ik ga eind okt, begin nov naar degene met het goedkoopste afnsme tarief.
En als ik vanaf maart weer terug ga leveren, en de tlv is hoger dan wat ik dan betaal voor mijn afname. Dan switch ik ook en reken ik die kwhtjes die ik afgenomen heb gewoon af en ga ik niet wachten tot ik het gesaldeerd heb.
Is het dan niet per 1 januari dat een nieuwe tariefsperiode gaat starten (en automatisch afrekenen betekent)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Randy1800 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:11:
[...]

Is het dan niet per 1 januari dat een nieuwe tariefsperiode gaat starten (en automatisch afrekenen betekent)?
Nee, salderen gaat per jaar of per contractsduur.
Behalve bij budgetenergie, maar dat is voorlopig de vreemde eend in de bijt

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 17-07-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

[...]

de Peer schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Nee, salderen gaat per jaar of per contractsduur.
Behalve bij budgetenergie, maar dat is voorlopig de vreemde eend in de bijt
Bij overstappen begint een nieuw contractjaar én moet je oude leverancier salderen of de periode dat je er was. Dat hoeft dan geen heel jaar te zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ursusMaritimus schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:25:
[...]

[...]

Bij overstappen begint een nieuw contractjaar én moet je oude leverancier salderen of de periode dat je er was. Dat hoeft dan geen heel jaar te zijn geweest.
precies, vandaar dat ik zei 'of per contractsduur'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:33

Sebazzz

3dp

Gieliovd520 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:37:
Is er een nieuw peilmoment? Ze zijn al onlangs verhoogd.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Laatst online: 26-09 20:28
Dapdodo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:49:
[...]

Als ik 1 okt zou oversluiten moet ik tot eind mei wachten om weer te switchen ivm salderen.
Ik lees op dit forum steeds maar weer mensen die menen te moeten wachten met overstappen tot al het tekort gesaldeerd is? Is snap dat niet. Is het een principe kwestie om op geen enkel contract iets te moeten betalen? Is winstmaximalisatie over meedere contracten niet belangrijker voor iedereen dan kruidenieren per contract? Dus overstappen van de goedkoopste leverancier naar de duurste zodra in het voorjaar je gemiddelde (ik kijk naar het 7 daags gemiddelde) resultaat per dag van consumeren naar terugleveren veranderd. Je moet dan op je wintercontract misschien iets wat geld toeleggen, maar dat verdien je toch harder terug met je zomercontract?
Ik zal wel te simpel denken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01
Strontvlieg schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:53:
[...]

Ik lees op dit forum steeds maar weer mensen die menen te moeten wachten met overstappen tot al het tekort gesaldeerd is? Is snap dat niet. Is het een principe kwestie om op geen enkel contract iets te moeten betalen? Is winstmaximalisatie over meedere contracten niet belangrijker voor iedereen dan kruidenieren per contract? Dus overstappen van de goedkoopste leverancier naar de duurste zodra in het voorjaar je gemiddelde (ik kijk naar het 7 daags gemiddelde) resultaat per dag van consumeren naar terugleveren veranderd. Je moet dan op je wintercontract misschien iets wat geld toeleggen, maar dat verdien je toch harder terug met je zomercontract?
Nee, dit is precies hoe ik het ga doen

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Dat is ook een scenario ja. Dan moet de TLV hoger zijn dan het normale leveringstarief dat je tijdens de winter hebt.
Of dat realistisch is weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
[...]

Dat heet speculeren, ik speel het liever op safe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Daar zit een klein risico in natuurlijk dat de tarieven wijzigen en je daarmee het schip in gaat. Dus voor die zekerheid zorgen mensen dat ze salderen per contract. Neem je liever wat meer risico dan doe je het zoals jij voorstelt. Meer risico, meer potentiele opbrengst. Ieder maakt daar zijn/haar eigen keuze in natuurlijk.

Of je hebt twee meters en twee contracten. Dan kan je momenteel dus afnemen bij de één, en terugleveren bij de ander. Zeker als je nog een vast contract met gunstige prijzen hebt voor je afname contract saldeer je expres helemaal niets in de zomer. Immers is de TLV hoger dan het afnametarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Laatst online: 22:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BJXl_H18yANyrk5fp5k46x_184=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FOCYCAlZVL9IsUkMMaPyFDmL.png?f=fotoalbum_large

All electric, met EV....
Dit was met 11 kWp op oost en west verdeeld. Dus het is en blijft een beetje speculeren qua overstappen op welk moment

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 22:11
@Strontvlieg Dat houd een prijsstijging van 25% in. Terwijl er in de zomer overschotten gaan komen en dus lagere TLV? Jouw strategie en jouw keuze, maar denk dat er landelijk dan wel echt pleuris uitbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Laatst online: 26-09 20:28
de Peer schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:02:
[...]

Dat is ook een scenario ja. Dan moet de TLV hoger zijn dan het normale leveringstarief dat je tijdens de winter hebt.
Of dat realistisch is weet ik niet.
Je hoeft uiteraard niet te switchen. Je switch alleen als er een voordeliger tarief voorhanden is. Dan kan uiteraard ook door jaar heen zoals velen op dit forum doen. In het voorjaar switcht je rol van consument naar producent en in het najaar van producent naar consument.
GioStyle schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Dat begrijp ik niet. Wat is er speculatief aan? Je kiest in ieder periode het contract wat het beste bij je rol op dat moment past (netto producent = hoog tarief, netto consument = laag tarief). Je beslissing is continu gebaseerd op wat de markt op dat moment te bieden heeft. Je houdt geen rekening met positieve of negatieve verwachtingen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cequadrat
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-08 01:16
Ik heb hier een paar reacties gelezen van mensen die net als ik afgelopen week gebeld hebben naar Eneco om van een vast jaarcontract (van Eneco) naar een modelcontract over te stappen. Is dit bij jullie al rond? Ik heb een modelcontract opgestuurd gekregen, maar de opzegging moest via de 'backoffice' of zoiets. Ik hoop morgen iets te horen en anders ga ik weer even bellen. Kijken of medewerker nummer zoveel weer een ander verhaal vertelt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 21:48
dubbelpost*

[ Voor 99% gewijzigd door Playa del C. op 18-07-2022 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
Ik ben een tevreden klant bij Vattenfall, met een 1000 kWh overschot.

Heb een tijdje terug met Vattenfall gebeld en over de situatie van de TLV gehad. Daarna nog schriftelijk gevraagd naar de 0,07 euro TLV bij Vattenfall. Hier de reactie van Vattenfall:
Teruglevergoeding

Ik kan me goed voorstellen, dat u wil weten of wij bezig zijn met het terugleveringstarief dat wij hanteren. Hierbij onze reactie op deze kwestie. Het grootste deel van de elektriciteit die klanten met zonnepanelen terugleveren aan het net, wordt gesaldeerd (verrekend) met de elektriciteit die aan hen wordt geleverd. Wij betalen voor elke kilowattuur die klanten terugleveren en die gesaldeerd wordt, het met de klant afgesproken kilowattuurtarief voor de levering van elektriciteit. Dit deel van de vergoeding gaat dus mee met de ontwikkeling van het leveringstarief. Voor de kilowatturen die niet kunnen worden gesaldeerd, betalen wij het terugleveringstarief. Dit tarief is bij ons momenteel 7 eurocent per kWh. Dit terugleveringstarief baseren wij op de marktprijzen in de uren dat klanten aan ons terugleveren. Teruglevering vindt vooral plaats op momenten dat er veel elektriciteit beschikbaar is. Op die momenten zijn de marktprijzen relatief laag.

De terugleveringsvergoeding van 7 eurocent per kWh was in de afgelopen jaren aanzienlijk hoger dan de waarde van de teruggeleverde elektriciteit. Wel is het zo dat de waarde van de teruggeleverde elektriciteit in 2021 hoger was dan in de jaren daarvoor, maar nog steeds lager dan 7 eurocent.

In 2022 ontwikkelt de marktprijs zich tot nu toe heel anders dan in de afgelopen jaren. Als deze ontwikkeling doorzet, komt een aanpassing van het terugleveringstarief in zicht. Daarover hebben wij op dit moment nog geen beslissing genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 19:33

Sebazzz

3dp

dyrc schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:02:
[...]

De beste jongeman aan de lijn gaf heel netjes aan of ik wist wat ik aan het doen was, en dat m'n huidige tarief significant lager was. Ik heb 'm naar m'n teruglevering laten kijken en toen ging 't lampje bij hem aan (vond ie volgens mij wel mooi dat 't spel zo gespeeld wordt, hij was lekker enthousiast).
Wel een kwartiertje aan de lijn want 't is wat klikwerk voor ze en het dansje van voorwaarden en tarieven voorlezen en akkoord geven moest helemaal netjes doorlopen worden.
Doe geen moeite om met je nieuwe klantnummer ook een account aan te maken, dat lukt niet met hetzelfde email adres, en na de doorgevoerde "verhuizing" (dat is volgens mij de enige manier waarop ze 't makkelijk door 't systeem gerold krijgen) mergen ze alles weer terug naar 1 (je reeds bestaande account), dus gewoon paar dagen wachten en je ziet alles vanzelf in Mijn Eneco onder Producten goed komen te staan.
Ik moest bellen naar 010 89 06 900 en het was inderdaad zo geregeld!

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
vanderv schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:47:
[Afbeelding]

All electric, met EV....
Dit was met 11 kWp op oost en west verdeeld. Dus het is en blijft een beetje speculeren qua overstappen op welk moment
Met EV is het ook interessant om te kijken naar prijs thuis vs prijs aan de straat. Dat kan ook van de winter nog weleens positief uitvallen. Ik laad nu ook gewoon aan de straat, is goedkoper dan thuis laden.
Nu is het 39 cent aan de straat en 61 cent thuis voor terugleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Playa del C. schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:17:

Heb een tijdje terug met Vattenfall gebeld en over de situatie van de TLV gehad. Daarna nog schriftelijk gevraagd naar de 0,07 euro TLV bij Vattenfall. Hier de reactie van Vattenfall:

[...]
Wat een onzin, Vattenfall heeft al jaren ditzelfde tarief. Ook al toen er overdag geen lager tarief was door zo’n en wind.

[ Voor 6% gewijzigd door mathijshooi op 18-07-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Strontvlieg schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:56:

Dat begrijp ik niet. Wat is er speculatief aan? Je kiest in ieder periode het contract wat het beste bij je rol op dat moment past (netto producent = hoog tarief, netto consument = laag tarief). Je beslissing is continu gebaseerd op wat de markt op dat moment te bieden heeft. Je houdt geen rekening met positieve of negatieve verwachtingen voor de toekomst.
Bij uitvoering van jouw tactiek ga je er vanuit dat je winstmaximalisatie hebt. Dat is speculeren: wagen op hoop van veel winst. Ik speel het liever op safe, winst is leuk, maar liever wat minder winst door minder risico, dan eventueel meer winst door grotere risico’s te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
GioStyle schreef op zondag 17 juli 2022 @ 19:04:
[...]

Jazeker.

1.) Eneco saldeert de kale leveringstarieven per tariefperiode, belastingen per jaar.
2.) Normaal gesproken heb je 2 tariefperiodes bij Eneco met een modelcontract: 01/01 t/m 30/06 en 01/07 t/m 31/12. Wijzigt Eneco tussendoor nog eens de tarieven, dan heb je 3 tariefperiodes. Hier word je 9 dagen van te voren op de hoogte gesteld.
3.) Eneco wijzigt maandelijks of soms wel wekelijks de tarieven, maar deze tarieven gelden voor nieuwe klanten.
Oke, bedankt voor je uitleg.
Is er ergens op Tweakers een overzicht van welke leveranciers wel gewoon per jaar salderen i.p.v. per tarief periode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
GioStyle schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:33:
[...]

Bij uitvoering van jouw tactiek ga je er vanuit dat je winstmaximalisatie hebt. Dat is speculeren: wagen op hoop van veel winst. Ik speel het liever op safe, winst is leuk, maar liever wat minder winst door minder risico, dan eventueel meer winst door grotere risico’s te nemen.
Maar als je nu in de zomer de hoogste winst probeert te pakken door beste contract uit te kiezen, dan is er niks speculatiefs aan toch? Je kan er dan voor kiezen om te blijven salderen als de tarieven in de winter nog hoger blijken, dan kan je namelijk blijven en in het voorjaar de hoge tarieven van de winter salderen. Als blijkt dat je wel lager kunt overstappen in de winter dan doe je dat en verhoog je je winst of zie ik dat verkeerd?

Edit: lees net ook de andere post dat dit bij Eneco niet opgaat omdat je dus per tariefperiode saldeert.
Dit kan wel werken bij een leverancier die het per contract jaar doet zoals @Wollie91 al vraagt.

[ Voor 11% gewijzigd door assn op 18-07-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cequadrat schreef op maandag 18 juli 2022 @ 01:06:
Ik heb hier een paar reacties gelezen van mensen die net als ik afgelopen week gebeld hebben naar Eneco om van een vast jaarcontract (van Eneco) naar een modelcontract over te stappen. Is dit bij jullie al rond? Ik heb een modelcontract opgestuurd gekregen, maar de opzegging moest via de 'backoffice' of zoiets. Ik hoop morgen iets te horen en anders ga ik weer even bellen. Kijken of medewerker nummer zoveel weer een ander verhaal vertelt...
Nou het gaat bij mij pas in per 27 juli, het komt dan niet echt bij me op om nu al ongeduldig te worden. Ik ga rond 25 of 26 juli eens inloggen en kijken hoe het er voor staat.
In de mail stond: U hoeft voorlopig niets te doen.

Dus ik wacht gewoon rustig af. Contract in de mail ontvangen, dus daar houd ik ze aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:23

watercoolertje

Untertitel

GioStyle schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Zelf ga ik nog 1 keer eind herfst overstappen (als ik niet meer terug lever maar ga afnemen), dan heb ik weer een schone lei en ga ik bij de goedkoopste zitten tot ik weer (in maart?) begin terug te leveren ipv af te nemen, en dan ga ik op dat moment gewoon kijken wat loont. Misschien blijf ik zitten om te salderen en misschien stap ik over omdat het meer oplevert per kwh dan het in de winter per kwh heeft gekost.

Zou niet weten wat voor speculatie dat is als ik op dat moment juist ga kijken hoe het er voor staat, ipv nu al bedenken (zoals jij doet) wat je dan gaat doen? Ben jij dan niet juist aan het speculeren? En loop jij dan niet gewoon geld mis als je in de winter afgenomen stroom duurder goedkoper is dan de TLV op dat moment?

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Playa del C. schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:17:

[...]
Ik vind het altijd wel opmerkelijk dat gedacht wordt dat je met zo'n bedrijf als Vattenfal 'in gesprek' kunt gaan en mogelijk tot een leuk aanbod (hogere TLV?) kunt komen.

Je praat bij zo'n bedrijf toch gewoon tegen een muur, en je gesprek is dan vaak ook nog met iemand die er geen drol van begrijpt.

Loyaliteit is niets waard. Je kunt 20 jaar klant zijn, het kan ze niets schelen.

Uiteindelijk is zo'n bedrijf allemaal alleen maar administratie + helpdesk met chat-medewerkers. Overstappen is ook binnen een paar minuten gebeurd.

Het is voor mij dezelfde categorie als een verzekering of een zorgverzekering. Bij de laatste stap ik ook elk jaar over als dat korting oplevert.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 18-07-2022 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:02
ybos schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:19:
[...]

Met EV is het ook interessant om te kijken naar prijs thuis vs prijs aan de straat. Dat kan ook van de winter nog weleens positief uitvallen. Ik laad nu ook gewoon aan de straat, is goedkoper dan thuis laden.
Nu is het 39 cent aan de straat en 61 cent thuis voor terugleveren :)
19 cent aan de straat hier, 61 cent thuis terugleveren >:)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmoorman
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09 09:24
Kodess schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:28:
[...]

19 cent aan de straat hier, 61 cent thuis terugleveren >:)
Dan zou ik toch snel die vehicle to grid functie gaan gebruiken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
de Peer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Ik vind het altijd wel opmerkelijk dat gedacht wordt dat je met zo'n bedrijf als Vattenfal 'in gesprek' kunt gaan en mogelijk tot een leuk aanbod (hogere TLV?) kunt komen.
Waar lees je dat een beter aanbod het doel is? Ik vind de situatie rond TLV erg bijzonder. De uitersten zijn Eneco en dergelijke tegenover Vattenfall. De tarieven bij Vattenfall, ook voor gas, zijn aan de andere kant heel laag voor bestaande klanten (zie het overzicht).
Ik ben alleen benieuwd naar of Vattenfall bezig is met de TLV, of ze op de hoogte zijn van de ontwikkelingen dit jaar en waarom ze zo'n lage vergoeding hebben.

Na hun antwoord weten we dat Vattenfall geen energieleveranciers als klant wil. Dat kan, dat zou hun ook geld kosten. Daarnaadt is hun eigen levertarief ongeveer de helft van wat Eneco aan klanten vraagt. Vattenfall-managers zijn niet gek, die zien gewoon geen markt in het aanbieden van een hoog TLV, omdat hun eigen tarieven zo laag zijn. Ze kunnen nooit concurreren met Eneco op dat punt, dus dan doen ze het TLV zo laag mogelijk. Ze balen al van het hele salderen, als ik zo tussen de regels door lees.
Je praat bij zo'n bedrijf toch gewoon tegen een muur, en je gesprek is dan vaak ook nog met iemand die er geen drol van begrijpt.
Heb ze in al die jaren twee keer gesproken, beide keren was het een gesprek op niveau. Niet een standaard callcentrum-medewerker.
Loyaliteit is niets waard. Je kunt 20 jaar klant zijn, het kan ze niets schelen.
Het kan ze wel iets schelen, maar alleen als je in de doelgroep valt. De juiste klant is hun inkomen. Ze willen geen zonnepaneel-eigenaren.
Uiteindelijk is zo'n bedrijf allemaal alleen maar administratie + helpdesk met chat-medewerkers. Overstappen is ook binnen een paar minuten gebeurd.

Het is voor mij dezelfde categorie als een verzekering of een zorgverzekering. Bij de laatste stap ik ook elk jaar over als dat korting oplevert.
Klopt. Ik stap mogelijk ook over naar Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
assn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Maar als je nu in de zomer de hoogste winst probeert te pakken door beste contract uit te kiezen, dan is er niks speculatiefs aan toch? Je kan er dan voor kiezen om te blijven salderen als de tarieven in de winter nog hoger blijken, dan kan je namelijk blijven en in het voorjaar de hoge tarieven van de winter salderen. Als blijkt dat je wel lager kunt overstappen in de winter dan doe je dat en verhoog je je winst of zie ik dat verkeerd?

Edit: lees net ook de andere post dat dit bij Eneco niet opgaat omdat je dus per tariefperiode saldeert.
Dit kan wel werken bij een leverancier die het per contract jaar doet zoals @Wollie91 al vraagt.
Er is alleen 1 maar, waar jij geen invloed op hebt. Op 1jan veranderen onze tarieven. Jou tlv kan opeens van 61 naar 21 cent gaan, en de kwh prijs van 81 cnt naar 1,50... stel he.

Dan is het hier weer ty fus druk en zitten we allemaal weer te stressen waar we heen moeten. En dan klopt geen enkele strategie meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
watercoolertje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:16:
[...]
Zelf ga ik nog 1 keer eind herfst overstappen (als ik niet meer terug lever maar ga afnemen), dan heb ik weer een schone lei en ga ik bij de goedkoopste zitten tot ik weer (in maart?) begin terug te leveren ipv af te nemen, en dan ga ik op dat moment gewoon kijken wat loont. Misschien blijf ik zitten om te salderen en misschien stap ik over omdat het meer oplevert per kwh dan het in de winter per kwh heeft gekost.

Zou niet weten wat voor speculatie dat is als ik op dat moment juist ga kijken hoe het er voor staat, ipv nu al bedenken (zoals jij doet) wat je dan gaat doen? Ben jij dan niet juist aan het speculeren? En loop jij dan niet gewoon geld mis als je in de winter afgenomen stroom duurder is dan de TLV op dat moment?
Ook voor jou; hou er regening meer dat 1jan alles op de schop kan gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Playa del C. schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:43:
[...]

Waar lees je dat een beter aanbod het doel is? Ik vind de situatie rond TLV erg bijzonder. De uitersten zijn Eneco en dergelijke tegenover Vattenfall. De tarieven bij Vattenfall, ook voor gas, zijn aan de andere kant heel laag voor bestaande klanten (zie het overzicht).
Ik ben alleen benieuwd naar of Vattenfall bezig is met de TLV, of ze op de hoogte zijn van de ontwikkelingen dit jaar en waarom ze zo'n lage vergoeding hebben.

Na hun antwoord weten we dat Vattenfall geen energieleveranciers als klant wil. Dat kan, dat zou hun ook geld kosten. Daarnaadt is hun eigen levertarief ongeveer de helft van wat Eneco aan klanten vraagt. Vattenfall-managers zijn niet gek, die zien gewoon geen markt in het aanbieden van een hoog TLV, omdat hun eigen tarieven zo laag zijn. Ze kunnen nooit concurreren met Eneco op dat punt, dus dan doen ze het TLV zo laag mogelijk. Ze balen al van het hele salderen, als ik zo tussen de regels door lees.

[...]

Heb ze in al die jaren twee keer gesproken, beide keren was het een gesprek op niveau. Niet een standaard callcentrum-medewerker.

[...]

Het kan ze wel iets schelen, maar alleen als je in de doelgroep valt. De juiste klant is hun inkomen. Ze willen geen zonnepaneel-eigenaren.

[...]

Klopt. Ik stap mogelijk ook over naar Eneco.
Ok, dus je wil gewoon oprecht begrijpen hoe ze tot hun keuzes komen. Interessant dat ze je dan toch uitgebreid te woord staan en e.e.a. uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:17
Volgens de Eneco chat is de terugleververgoeding nu: 0,56490

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

PASware schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:09:
Verandert deze dan ook voor de mensen die vorige week zijn overgestapt of zitten die er wel aan vast tot 1 januari dan wel 1 juli? Twee keer per jaar verandert de prijs toch, maar in gevallen van overmacht vaker. Is deze maandag dan overmacht? Net zoals volgende week maandag etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
Oekol schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Verandert deze dan ook voor de mensen die vorige week zijn overgestapt of zitten die er wel aan vast tot 1 januari dan wel 1 juli? Twee keer per jaar verandert de prijs toch, maar in gevallen van overmacht vaker. Is deze maandag dan overmacht? Net zoals volgende week maandag etc.
Dat tarief is alleen voor nieuwe klanten. Klanten van vorige week hebben in principe vaste prijzen tot 1 Januari.

Ik zeg in principe, omdat Eneco zich het recht geeft om tussentijds ook de tarieven aan te passen. Maar daar heb ik in ieder geval niets over gehoord en die tariefswijzigingen horen 30 dagen vantevoren gecommuniceerd te worden. Of 9 dagen vantevoren bij Eneco, en in de praktijk houden ze zich daar ook niet aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Oekol schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Volgens 'Jamie' is alles mogelijk. Ik probeerde te ontfutselen bij modelcontracten die nu afgesloten worden met huidige TLV ook volgende week nog dezelfde TLV hebben ook als de tarieven zouden veranderen. Het antwoord was:
alles is mogelijk en we proberen zo min mogelijk de tarieven aan te passen.
tss68nl schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:29:
[...]

Dat tarief is alleen voor nieuwe klanten. Klanten van vorige week hebben in principe vaste prijzen tot 1 Januari.

Ik zeg in principe, omdat Eneco zich het recht geeft om tussentijds ook de tarieven aan te passen. Maar daar heb ik in ieder geval niets over gehoord en die tariefswijzigingen horen 30 dagen vantevoren gecommuniceerd te worden. Of 9 dagen vantevoren bij Eneco, en in de praktijk houden ze zich daar ook niet aan :)
Zoals je zelf aan aangeeft, is je eerste zin dus niet helemaal waar. Ze kunnen tussentijds dus aanpassen. De markt is een chaos zoals 'Jamie' op de chat al aangaf.

[ Voor 34% gewijzigd door PASware op 18-07-2022 12:30 ]

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
PASware schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:29:
Zoals je zelf aan aangeeft, is je eerste zin dus niet helemaal waar. Ze kunnen tussentijds dus aanpassen. De markt is een chaos zoals 'Jamie' op de chat al aangaf.
Onzin, de eerste zin bevat de zinsnede 'in principe' wat tijdens de stelling al aangeeft dat er uitzonderingssituaties zijn. Hoe je dan kan zeggen dat de zin onwaarheden bevat is mij een raadesel.

Ik snap dat paniekerige gedoe niet helemaal over de prijzen. Dit weekend heb ik al aangegeven dat de prijzen voor nieuwe klanten waarschijnlijk per vandaag zouden wijzigen. Velen dachten omhoog, maar ik heb zelfs Oekol specifiek gewaarschuwd dat de prijs ook zomaar naar beneden kan gaan en hij dus achter het net vist in dat geval.

Het beste om te doen was vorige week met €0.61 overstappen. Immers als de prijzen omhoog gaan deze week, kon je van Eneco naar Eneco overstappen en had je alsnog het eventueel hogere tarief gehad. Nu is het niet meer mogelijk om 0.61 als TLV te krijgen.

Maar goed, waar hebben we het over? TLV daalt van 0.61 naar 0.56. Dat scheelt amper iets voor ons. En Eneco zou zich wel compleet belachelijk maken om voor 0.05 cent verschil zich te beroepen op een overmachtsituatie niet?

Ik geef dus aan dat ik als Eneco klant niets heb gehoord over prijswijzigingen voor bestaande klanten per deze week, dus er zijn geen prijswijzigingen voor bestaande klanten. En tenzij de TLV naar 40% van dit bedrag gaat, of het kale levertarief naar €1.00 maak ik me niet zo'n zorgen dat Eneco zich gaat beroepen op overmacht / uitzonderingen.

En wat dan nog? Dan stap je per direct over naar de dan hoogste TLV aanbieder :+

Zoals eerder gezegd: niets is zeker. Geniet ervan zolang het duurt, want binnenkort kan het zomaar afgelopen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:19
assn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Dit klopt volgens mij niet hoor. Op de website staat dat ze kwh gebruik aftrekken van teruggelegde kwh op je jaarnota. Niks over tariefperiodes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
banaliteit schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Dit klopt volgens mij niet hoor. Op de website staat dat ze kwh gebruik aftrekken van teruggelegde kwh op je jaarnota. Niks over tariefperiodes
Van Eneco:
Als een tarief voor stroom of een belasting wijzigt, lezen we bij een slimme meter de meterstanden uit. Bij een conventionele meter schatten we de standen. Vanaf die meterstand geldt het nieuwe tarief. Op een jaar- of eindnota wordt het verbruik en de teruglevering in dezelfde tariefperiode gesaldeerd. Als er meer verbruik is dan er wordt terug geleverd, dan wordt het verbruik tegen de juiste tarieven afgerekend op de nota. Als er meer wordt terug geleverd, dan verbruikt dan wordt er ook voor het juiste tarief terugleververgoeding uitbetaald.
Het kan hierdoor voorkomen dat de klant in de ene tariefperiode verbruik moet betalen en in een volgende verbruik terug geleverd krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:51

KrL

Foto foto..

PASware schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:09:
Ik ben 5 minuten geleden telefonisch overgestapt naar Eneco voor 0,61 TLV, bevestigd door de medewerker en ook in het contract dat ik net binnen krijg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4flM_oPDG7n4s_mJgx9MjyGvBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ixdwaKBpjBatqY1aE5kJJPgD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door KrL op 18-07-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
KrL schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Ik ben 5 minuten geleden telefonisch overgestapt naar Eneco voor 0,61 TLV, bevestigd door de medewerker en ook in het contract dat ik net binnen krijg:
[Afbeelding]
Idem, zojuist gebeld en gaat morgen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Laatst online: 20:18
tss68nl schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:25:
Daar zit een klein risico in natuurlijk dat de tarieven wijzigen en je daarmee het schip in gaat. Dus voor die zekerheid zorgen mensen dat ze salderen per contract. Neem je liever wat meer risico dan doe je het zoals jij voorstelt. Meer risico, meer potentiele opbrengst. Ieder maakt daar zijn/haar eigen keuze in natuurlijk.

Of je hebt twee meters en twee contracten. Dan kan je momenteel dus afnemen bij de één, en terugleveren bij de ander. Zeker als je nog een vast contract met gunstige prijzen hebt voor je afname contract saldeer je expres helemaal niets in de zomer. Immers is de TLV hoger dan het afnametarief.
watercoolertje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:16:

Zou niet weten wat voor speculatie dat is als ik op dat moment juist ga kijken hoe het er voor staat, ipv nu al bedenken (zoals jij doet) wat je dan gaat doen? Ben jij dan niet juist aan het speculeren? En loop jij dan niet gewoon geld mis als je in de winter afgenomen stroom duurder goedkoper is dan de TLV op dat moment?
Er zou nog een verschil in kunnen zitten, als je nog een oude meter hebt.
Althans, zelf denk ik dat zodra ik de panelen erop heb liggen eerst saldeer, op de meter, dus die terug naar de meterstand van toen de periode begon. En dan daarna weet ik dat het (als het dan tenminste zomer/lente) is, ik teruglever en kan ik dan overstappen naar degene met de hoogste TLV.
Dat is misschien iets minder winst, maar wel iets zekerder.
En ik denk dat ik dat dan ieder jaar zo doe. Tegen de tijd dat ik op de dag (of week) meer verbruik dan lever, ga ik de goedkoopste zoeken en daar dan na het seizoen op de meter terugleveren en dan weer overstappen op de hoogste TLV.
Maar sowieso, eerst maar eens afwachten, ik kan allerlei strategieën verzinnen, maar zolang er nog niks op mijn dak ligt, kan ik toch niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cequadrat
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-08 01:16
de Peer schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Nou het gaat bij mij pas in per 27 juli, het komt dan niet echt bij me op om nu al ongeduldig te worden. Ik ga rond 25 of 26 juli eens inloggen en kijken hoe het er voor staat.
In de mail stond: U hoeft voorlopig niets te doen.

Dus ik wacht gewoon rustig af. Contract in de mail ontvangen, dus daar houd ik ze aan.
Dank voor je reactie. Had jij ook een vast contract of zat je al op variabel? Het modelcontract dat ik in de mail heb ontvangen, is gestart op 12 juli :? . Maar opzegging dus nog niet rond, begrijp ik na diverse keren bellen (want de één vertelt zus en de ander vertelt zo 8)7 ). Vandaar dat ik dus wel ongeduldig ben, nou ja ongeduldig wil ik het niet noemen. Ongerust eerder. Of er ergens een capabele medewerker is die het goed regelt. En intussen zie ik de zonnepanelen heerlijk veel terugleveren (à € 0,09 |:( ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cequadrat schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:16:
[...]

Dank voor je reactie. Had jij ook een vast contract of zat je al op variabel? Het modelcontract dat ik in de mail heb ontvangen, is gestart op 12 juli :? . Maar opzegging dus nog niet rond, begrijp ik na diverse keren bellen (want de één vertelt zus en de ander vertelt zo 8)7 ). Vandaar dat ik dus wel ongeduldig ben, nou ja ongeduldig wil ik het niet noemen. Ongerust eerder. Of er ergens een capabele medewerker is die het goed regelt. En intussen zie ik de zonnepanelen heerlijk veel terugleveren (à € 0,09 |:( ).
de Peer in "Het grote terugleververgoeding topic"

Hmm, oh dat klinkt alsof ze bij jou een andere route geprobeerd hebben, die niet helemaal systeem-proof is. Dan snap ik dat je er achteraan gaat ja.

Ik heb het gewone pad bewandeld. Dus zit nu in mijn 14 dagen bedenktijd.

bij mij maakt het niet zo veel uit want ik ga van 46 cent TLV naar 61 cent. Daar ga ik niet al te moeilijk voor doen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 18-07-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
tss68nl schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:43:
Maar goed, waar hebben we het over? TLV daalt van 0.61 naar 0.56. Dat scheelt amper iets voor ons. En Eneco zou zich wel compleet belachelijk maken om voor 0.05 cent verschil zich te beroepen op een overmachtsituatie niet?

Ik geef dus aan dat ik als Eneco klant niets heb gehoord over prijswijzigingen voor bestaande klanten per deze week, dus er zijn geen prijswijzigingen voor bestaande klanten. En tenzij de TLV naar 40% van dit bedrag gaat, of het kale levertarief naar €1.00 maak ik me niet zo'n zorgen dat Eneco zich gaat beroepen op overmacht / uitzonderingen.

En wat dan nog? Dan stap je per direct over naar de dan hoogste TLV aanbieder :+

Zoals eerder gezegd: niets is zeker. Geniet ervan zolang het duurt, want binnenkort kan het zomaar afgelopen zijn.
De TLV van 61 cent is heel erg hoog, net zoals dat 56 cent ook al heel erg hoog is. In ieder geval veel hoger dan de 11 cent die ik nu krijg. Ik zie het niet heel snel richting die 11 cent gaan. De komende maanden lever ik nog volop terug aan het net, dus alles boven de 11 cent is mooi meegenomen, en daarbij zou mijn vaste contract volgende maand toch al aflopen.

Straks Eneco maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
KrL schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:02:
[...]

[Afbeelding]
Bijzonder, de chat medewerkers weten hetzelf ook niet 8)7
lredev schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:06:
[...]

Idem, zojuist gebeld en gaat morgen in.
Aangemeld als verhuizing zijnde?

[ Voor 15% gewijzigd door PASware op 18-07-2022 13:23 ]

Pagina: 1 ... 74 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2