Even de webchat in gaan en er om vragen dan krijg je een uitnodiging via de mail.
Volgens mij kan het ook via de app maar weet het niet zeker. Volgens mij moet je die invite krijgen vanuit Eneco. Althans zo ging het bij.
Even de webchat in gaan en er om vragen dan krijg je een uitnodiging via de mail.
Slim.de Peer schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:17:
[...]
Ik heb ze zelf gelegd. 18000 wp. De helft in 2018 en de andere helft een paar maanden terug. Ik verbruik de helft zelf ivm warmtepomp en elektrische auto.
Gewoon particulier. 2 onder 1 kap woning met een garage met plat dak.
Waarom? Voornamelijk vanwege het hoge financiële rendement. Ik kan nu bijna de hypotheek ermee betalen
Maargoed allemaal niets bijzonders : veel mensen in dit topic hebben veel panelen.
Op die manier. Dank Nilez!NileZ_ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:22:
[...]
Volgens mij kan het ook via de app maar weet het niet zeker. Volgens mij moet je die invite krijgen vanuit Eneco. Althans zo ging het bij.
Boer met stal gaat het wel even over andere bedragen hoorHarvest2002 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:14:
[...]
Interessant. Hoeveel WP heb je laten leggen en hoeveel kWh verbruik je zelf? Wanneer heb je dat gedaan en waarom? Heb je dit als particulier gedaan of zakelijk? Bv boer met stal vol zonnepanelen?
Maar je hebt ze liggen, en die kwhtjes heb jij niet hoeven betalen 👊GioStyle schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:34:
Ik ben jaloers. Alle daken zijn hier vol en heb 'maar' 7300Wp liggen.
Mijn dak is nog helemaal niet vol...dat is het puntGioStyle schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:34:
Met alle respect: jullie zijn niet exemplarisch voor de meest mensen met zonnepanelen. De meeste mensen kunnen niet zelf inkopen bij de groothandel en kunnen ze niet zelf leggen. De meeste mensen hebben niet de ruimte om zoveel WP te leggen.tss68nl schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:38:
[...]
Mijn dak is nog helemaal niet vol...dat is het puntIk overweeg zelfs een stuk dak te verhuren aan familie en hun panelen er ook bij te leggen op een tweede aansluiting/meter
![]()
@de Peer Haha, we lijken wel een exacte kopie van elkaar. Tijden van eerste en tweede systeem komen ook wel redelijk overeenMaar inderdaad, om je punt te onderschrijven dat 'velen' hier eenzelfde situatie hebben. #metoo
[ Voor 6% gewijzigd door Harvest2002 op 15-07-2022 21:44 ]
En niet te vergeten : hoe meer panelen je hebt, hoe langer je kunt salderen. Ik kan tot en met 2030 volledig salderen terwijl iemand die precies zijn verbruik afdekt van 2025 tot 2030 steeds minder kan salderen door de geplande afbouw.tss68nl schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:29:
[...]
Boer met stal gaat het wel even over andere bedragen hoor
En laten leggen? Ik heb ze zelf gelegd. 64 panelen Oost-West. 32 x 340 Wp (10.880 Wp) op SolarEdge + 32 x 450Wp (14.400 Wp) op Enphase. Totaal dus 25.280 Wp, voor een jaarlijkse opbrengst van ongeveer 25.000 kWh.
Waarvan ik 8000 kWh verbruik en dus 17 MWh teruglever voor een bedrag van zo'n €9000 gemiddeld dit jaar?
Waarom? Omdat ik op tijd aan zag komen dat de prijzen omhoog zouden gaan en snel de extra 32x450 erbij heb gelegd. Dat had ik eigenlijk pas gepland voor als de salderingsregeling werd afgebouwd, omdat:Daarom dus. Het is even een investering, maar in mijn geval haal ik ze rechtstreeks bij de groothandel en is de terugverdientijd dus vrij kort. Zeker nu met de hoge TLV's. Dat is eigenlijk de hoofdreden om ze nu bij te leggen: ik heb ze nu in 1.5 tot 2 jaar terug verdiend, en dat is bij start salderingsregeling nog maar de vraag.
- Je dan met het overschot je rekening alsnog op nul kan houden,
- Meer opbrengst leidt tot een hoger eigen verbruik en dus minder afname uit het net.
- Het meer dagen en maanden een positief saldo oplevert in voorjaar/najaar
- Ik zo vroeg in de ochtend en later in de avond ook nog voldoende vermogen heb.
Nou dit topic is wel bedoeld voor mensen met veel overschot. Dus zou bovengemiddeld veel mensen met veel panelen moeten aantrekken. Maar het blijft gissen.Harvest2002 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:40:
[...]
Met alle respect: jullie zijn niet exemplarisch voor de meest mensen met zonnepanelen. De meeste mensen kunnen niet zelf inkopen bij de groothandel en kunnen ze niet zelf leggen. De meeste mensen hebben niet de ruimte om zoveel WP te leggen.
Dus wees voorzichtig met wat je op een forum als dit post.
Waarom? 'n Euro winst is een Euro winst, dat kan ook met een klein beetje overschot.de Peer schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:43:
[...]
Nou dit topic is wel bedoeld voor mensen met veel overschot. Dus zou bovengemiddeld veel mensen met veel panelen moeten aantrekken. Maar het blijft gissen.
Aan een paar panelen meer verdienen ze weinig, jaartje later terug voor 1250 montage kosten levert ze meer op.NileZ_ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:27:
Sowieso heb ik dat advies nooit begrepen. Zelfs met 10 cent bij greenchoice, wat tijden lang het hoogste was, leverde het gewoon geld op.
Tel daarbij op dat energieconsumptie alleen maar meer en meer wordt.. en daar ga je.
Ik heb dat advies echt nooit begrepen hoor..
Dat is waar, maar hoe groter je installatie, hoe meer 'zonde' te het is om dan bij vattenval of greenchocie te zitten.Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:45:
[...]
Waarom? 'n Euro winst is een Euro winst, dat kan ook met een klein beetje overschot.
Dit topic gaat toch vooral om de TLV, niet om de productie en totalen?
Maar wel mooi om te lezen dat mensen er ook echt aan kunnen verdienen.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 15-07-2022 21:51 ]
Ik heb ook een plat dak op het zuiden van meer dan 250m2. Ik leg er echter niet meer op. Mijn strategie is om mijn eigen verbruik te dekken. Als ik in zonnepanelen wil 'beleggen' zal ik na moeten gaan hoe het risicoprofiel van beleggen in zonnepanelen zich verhoudt tot het beleggen in aandelen of onroerend goed. Hoe meer risico, hoe meer verwacht rendement. Ik heb echter geen rendement nodig, dus waarom zou ik meer risico nemen?tss68nl schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:46:
@Harvest2002 Ik weet van meerdere mensen op dit topic dat ze inkopen bij de groothandel, maar inderdaad, dat zal niet het overgrote deel zijn. Wel moet ik zeggen dat de prijzen momenteel niet veel lager zijn dan je ze particulier online kan krijgen. Alleen bedrijven die dat spul hele loodsen vol kopen aan het begin van het seizoen, die krijgen significant lagere prijzen. Het scheelt...5% denk ik. Dat is minder dan jij dacht
Zelf leggen ben ik het niet mee eens. Iedereen kan ze zelf leggen of heeft wel iemand in de familie die dat kan. Het is meer of je er zin in hebt of niet.
En ja klopt, ik heb extreem veel ruimte. Echter, vergis je niet wat iedereen in hun tuin kwijt kan als je een overkapping bouwt, pergola of mancave... en voorziet van panelen.
Misschien is dit waar, maar ik weet toch heel zeker dat heel veel mensen daar anders over denken en dus ook vele families zijn die ze niet zelf kunnen leggen.tss68nl schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:46:
Zelf leggen ben ik het niet mee eens. Iedereen kan ze zelf leggen of heeft wel iemand in de familie/kenissen die dat kan. Het is meer of je er zin in hebt of niet.
Dat is waar.de Peer schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:49:
[...]
Dat is waar, maar hoe groter je installatie, hoe meer 'zonde' te het is om dan bij vattenval of greenchocie te zitten.
Het gaat dan om 6000 euro ipv 1000 euro. Serieus geld.
Terwijl als het om een Paar honderd euro Gaat, dat vinden veel mensen 'de moeite' niet waard.
Bijneen klein overschot is het risico ook groter dat je per ongeluk toch moet betalen, en dan ben je extra duur uit.
Klopt, maar je moet je wel afvragen hoeveel tijd je wil investeren voor een lagere potentiële winst? Want het is niet zonder risico... het kan in één keer afgelopen zijn, en je kan ook de verkeerde keuze maken en in sommige situaties juist uitkomen op verlies.Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:45:
Waarom? 'n Euro winst is een Euro winst, dat kan ook met een klein beetje overschot.
Dit topic gaat toch vooral om de TLV, niet om de productie en totalen?
Yep, ieder z'n ding. Zonnepanelen renderen voor mij tov de investering tussen de 50% en 65% per jaar op de nieuwwaarde momenteel, maar uiteraard niet rente over rente zoals andere investeringen dat wel doen.Harvest2002 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:53:
[...]
Ik heb ook een plat dak op het zuiden van meer dan 250m2. Ik leg er echter niet meer op. Mijn strategie is om mijn eigen verbruik te dekken. Als ik in zonnepanelen wil 'beleggen' zal ik na moeten gaan hoe het risicoprofiel van beleggen in zonnepanelen zich verhoudt tot het beleggen in aandelen of onroerend goed. Hoe meer risico, hoe meer verwacht rendement. Ik heb echter geen rendement nodig, dus waarom zou ik meer risico nemen?
Leggen op een plat dak is wel even een stuk veiliger/makkelijker dan op een pannendak. Daarom leggen veel mensen ze ook zelf als dak van een schuur of overkapping.Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:54:
[...]
En heb je het dan eigenlijk over het leggen zelf, of ook de verdere aansluiting? Elektra-werk is toch ook nog wel een vak aparts. Panelen op een frame leggen, lijkt me nog wel te doen. Al is dat dat dan wel weer werken op hoogte, waar ook veel mensen moeite mee hebben.
Dan heb je de schrale versie gekregen. Ze vertelde me op de chat dat ze opties hebben voor 5 weken en 52 weken. Ik kreeg de 52 weken omdat we een leuk gesprek hadden 😉NileZ_ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:04:
Heb me ook aangemeld voor die HappyPower. 5 uurtjes stroom gratis? Ach waarom ook niet haha.
Nu nog even een strategisch momentje kiezen dan..
Dan Ben ik al lang weer weg hahaKappuhH schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:43:
[...]
Dan heb je de schrale versie gekregen. Ze vertelde me op de chat dat ze opties hebben voor 5 weken en 52 weken. Ik kreeg de 52 weken omdat we een leuk gesprek hadden 😉
Herkenbaar getal: alle enigszins zinvolle plekken bezet op m'n tussenwoning van 5 meter breed en alles laten leggen.GioStyle schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:34:
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Ik heb zelf een ferrarismeter en je moet zelf de meterstanden doorgeven. Dat is tegenwoordig nog maar 1 meterstand aangezien de omschakeling van dag/nacht tarief niet meer werkt. Geef meterstand door bij iedere tariefwijziging en dan zou je op jaarrekening moeten zien dat alles klopt.Truus01 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:28:Nou is me een ding nog niet duidelijk, en ik heb ook nog lang niet alles gelezen. Zowel hier als in het 'saldering per jaar/kwartaal'-draadje, maar het is ook teveel.
Hoe zit het nou als je een ferrarismeter hebt? Of is daar juist een ander topic voor? Of is het slim dat ik er een apart topic voor begin?
Wat ik me afvraag is dus, na saldering, wat juist op een ferrarismeter makkelijk is, begin ik met terugleveren. Als ik netjes een heel jaar bij dezelfde leverancier zit, geef ik voor de jaarnota mijn meterstand op die lager is dan die begin van het jaar was. En dan? Welk TLV wordt mee gerekend? Een gemiddelde van alle maanden (bij die leveranciers die maandelijks wijzigen)? Of kiezen ze maar wat? Of weten ze dat zelf nog niet?
Als ik iedere maand zou overstappen, krijg ik natuurlijk iedere maand een eindnota en zou het worden berekend met het tarief van die maand. Maar stel nou, ik zit bij Eneco, die gaan volgende maand naar 3 cent, 'iedereen' gaat naar een ander, maar ik blijf zitten en in de winter gaan ze ineens naar €3. Zou ik dan voordeel gehad hebben als ik toch ook was overgestapt? Of tellen ze misschien heel mijn teruggeleverde kWh tegen die €3?
Daar ben ik zo benieuwd naar, hoe ze dat gaan doen bij de jaarnota, bij een ferrarismeter. Of ze dus gaan middelen, of een specifiek TLV pakken, of wat.
En ik heb het vermoeden dat ze dat zelf nog niet weten, want ik vind daar maar weinig over terug.
Nogmaals, het staat misschien al wel ergens, dan ben ik al heel blij met een link, en als het zijn eigen topic heeft of verdiend, ook goed, maar ik dacht, voor nu plaats ik het even hier.
Ik heb ook een verschil tussen mijn P1 uitlezen en mijn Enphase Envoy s metered. Teruglever verschil is niet zo groot als bij jou, maar verschillen zijn er wel degelijk. En Vattenfall hanteert ook andere getallen. Raar inderdaadPCJR schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 08:31:
App weer volledig, teruglevering is er nu bij.
Heeft iedereen wat verschik in kwh tussen wst eneco meet en de p1 uitlezing?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
14 juli klopt wel op de 1 kwh precies. Raar, magoed, eindafrekeing match ik toch atijd met de zelf genoteerde metertandenWaarom_nou_weer schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:08:
[...]
Ik heb ook een verschil tussen mijn P1 uitlezen en mijn Enphase Envoy s metered. Teruglever verschil is niet zo groot als bij jou, maar verschillen zijn er wel degelijk. En Vattenfall hanteert ook andere getallen. Raar inderdaad
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Klopt, zie ik ook. Ik zie ook mei en juni zelfs nog terugkomen bij Eneco...Keesvdzanden schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:51:
Hier gebeurt iets vreemds, vanaf 1 juli naar delta, vanaf 13 juli terug naar Eneco, van delta netjes opzegging mail gekregen ook met die datums.
Nu is inmiddels de Eneco app volledig, en nu zie ik tot mijn verbazing de meterstanden en dus opwekking, op alle dagen vanaf 1 juli staan.
Zou delta die dagen terug gegeven hebben aan Eneco?
Meer mensen die die zien?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ook ik heb dit in de app en heb dezelfde situatie (per 1 juli van Eneco naar Delta en per 12 juli van Delta terug naar Eneco)PCJR schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:57:
[...]
Klopt, zie ik ook. Ik zie ook mei en juni zelfs nog terugkomen bij Eneco...
Hier het zelfde, tot 1 juli bij Eneco geweest, daarna 10 dagen bij Engie.Keesvdzanden schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:51:
Hier gebeurt iets vreemds, vanaf 1 juli naar delta, vanaf 13 juli terug naar Eneco, van delta netjes opzegging mail gekregen ook met die datums.
Nu is inmiddels de Eneco app volledig, en nu zie ik tot mijn verbazing de meterstanden en dus opwekking, op alle dagen vanaf 1 juli staan.
Zou delta die dagen terug gegeven hebben aan Eneco?
Meer mensen die die zien?
[ Voor 3% gewijzigd door Leudal op 16-07-2022 10:07 ]
Dubbel ging ik ook niet van uit. Maar eerder delta niks en Eneco gewoon terug vanaf 1 juli.Leudal schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:01:
[...]
Hier het zelfde, tot 1 juli bij Eneco gewwest, daarna 10 dagen bij Engie.
Toen weer naar Eneco, maar wel de 10 dagen bij Engie gefactureerd gekregen.
Dus alles gaat goed, alleen voor de 200 euro borg aan Engie effe de klantenservise gebeld, ook die word nu teruggestort. Die 10 dagen zullen niet dubbel uitbetaald worden verwacht ik.
Dat advies is hier op GoT nooit gegeven, er is altijd gezegd om je dak zoveel mogelijk vol te leggen.Harvest2002 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:23:
Slim.
Ik was er benieuwd naar omdat tot nu toe het advies altijd was om niet meer te leggen dan je eigen verbruik ivm met saldering. Extra zonnepanelen zou niets opleveren, vanwege de lage TLV.
Maar jij zag al wel dat extra zonnepanelen veel rendement konden opleveren. Zeker omdat je ze zelf kon leggen. Dat drukt de kosten natuurlijk aanzienlijk.
Slimme zet.
Ben jaloers op zo’n dak…..ik had er meteen 50 kWp opgelegdHarvest2002 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:53:
Ik heb ook een plat dak op het zuiden van meer dan 250m2. Ik leg er echter niet meer op.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
[ Voor 46% gewijzigd door NileZ_ op 16-07-2022 11:09 ]
Zoals in het topic al eens (Sebazzz schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:04:
Ik heb een variabel contract bij Eneco en gebruik gemiddeld 500m³ gas per jaar, en ga dit jaar overproductie krijgen op zonnepanelen. Ik ben er nog niet (ze zijn eind mei gelegd), daardoor moet ik nog 800kWh oid opwekken om op het nulpunt te zijn van 1 februari dit jaar. Ik heb voor 6000kWh aan zonnepanelen liggen.
Voor gas betaal ik: € 1,12514 per m³
Voor energie: € 0,23332 per kWh, € 0,17233 terugleververgoeding
Ik kan overstappen naar het modelcontract en daardoor € 3,38891 per m³ aan gas gaan betalen, en € 0,82468 aan electra, met natuurlijk een terugleververgoeding die ook in verhouding staat.
Berekenen of dit rendabel is vind ik moeilijk. Uiteindelijk is het toch speculeren of we in de winter deze keer niet een hoop gas gaan gebruiken. Mis ik iets?
Ja, maar Eneco heeft één van de hoogste vergoedingen. Dat maakt de situatie wel iets anders. Kan je ook alleen de electra laten oversluiten naar het modelcontract?Wolly schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:07:
[...]
Zoals in het topic al eens () is aangehaald kan je vaak ook het elektracontract oversluiten bij een andere maatschappij en het gascontract laten bij je huidige leverancier.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Polletje? Met kWh teruglevering niet euro’s.de Peer schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:09:
[...]
Nee ik heb geen idee. Ik weet dat ik dit jaar 6000 euro terug krijg. En ik heb de indruk dat dat er tenminste tientallen tot 100 of 200 mensen zijn vanuit dit topic, inclusief lurkers (mensen die alleen lezen, niet posten). Maar het blijft gokken.
Afbouw saldering pleit alleen maar voor meer panelen. Iedere adviseur die wat anders zegt moet beter lezen. Maar die persoon is waarschijnlijk geen jurist dus echt kwalijk kunnen we het die persoon ook niet nemen.Harvest2002 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:23:
Slim.
Ik was er benieuwd naar omdat tot nu toe het advies altijd was om niet meer te leggen dan je eigen verbruik ivm met saldering. Extra zonnepanelen zou niets opleveren, vanwege de lage TLV.
Maar jij zag al wel dat extra zonnepanelen veel rendement konden opleveren. Zeker omdat je ze zelf kon leggen. Dat drukt de kosten natuurlijk aanzienlijk.
Slimme zet.
Dat heb ik hier ook. Kennelijk is er hier in mijn wijk of stad nog apparatuur afhankelijk van de pulstelling, waardoor de "domme" meter nog schakelt.TalkingCarrot schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:12:
Mede-tweakers,
Een korte vraag: ik was van mening dat er bij oude telwerken (ferrarismeter) geen sprake meer was van het daltarief. Nu was ik mijn meterstanden aan het doorgeven en blijkt mijn (oude) meter toch te schakelen tussen dag en nacht/weekend tarief.
Ik zie mensen in dit topic die dat doen omdat het ene contract bij Eneco minder oplevert dan het andere, dus ja, dat moet kunnen.Sebazzz schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:09:
[...]
Ja, maar Eneco heeft één van de hoogste vergoedingen. Dat maakt de situatie wel iets anders. Kan je ook alleen de electra laten oversluiten naar het modelcontract?
Gewoon alleen voor elektra overstappen.Sebazzz schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:09:
[...]
Ja, maar Eneco heeft één van de hoogste vergoedingen. Dat maakt de situatie wel iets anders. Kan je ook alleen de electra laten oversluiten naar het modelcontract?
mathijshooi schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:24:
[...]
Gewoon alleen voor elektra overstappen.
En wat is je huidige tarief inclusief btw? Als dit lager is dan 61 cent dan gewoon direct overstappen. Salderen van je huidige contract levert dan namelijk minder op.
Zou leuk zijn. maar wellicht maken we de energieafnemers wijzer dan zou moeten?mathijshooi schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:12:
[...]
Polletje? Met kWh teruglevering niet euro’s.
Schijnt nog te werken inderdaad, merkte dat ook al op bij iemands oude meter.TalkingCarrot schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:12:
Mede-tweakers,
Een korte vraag: ik was van mening dat er bij oude telwerken (ferrarismeter) geen sprake meer was van het daltarief. Nu was ik mijn meterstanden aan het doorgeven en blijkt mijn (oude) meter toch te schakelen tussen dag en nacht/weekend tarief.
Heb ik iets gemist? Goed om te weten dat het echt geen slimme meter is: onlangs nog een brief gekregen om deze te platsen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bij mij niet. Zal wel regio-afhankelijk zijn.Rol-Co schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:33:
[...]
Schijnt nog te werken inderdaad, merkte dat ook al op bij iemands oude meter.
bij mij ook niet sinds 1 juli 2021. I telwerk (daltarief) geeft al jaar hetzelfde aan. II telwerk (normaaltarief) gaat nu extra hard naar de nul! Moet nog ~250MWh. Misschien lukt het voordat hij verplicht vervangen moet worden door digitale.Truus01 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:38:
[...]
Bij mij niet. Zal wel regio-afhankelijk zijn.
250.000kWh, zit je huis in het gebouw van Tata Steel ofzo?bmoorman schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:57:
[...]
bij mij ook niet sinds 1 juli 2021. I telwerk (daltarief) geeft al jaar hetzelfde aan. II telwerk (normaaltarief) gaat nu extra hard naar de nul! Moet nog ~250MWh.
Draait echt super snel terug vandaag met een opwek van ~25kWSebazzz schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:57:
[...]
250.000kWh, zit je huis in het gebouw van Tata Steel ofzo?
O, daar vraag je wat. Panelen tel ik al niet meer, Wp voor insidersSebazzz schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:37:
Hoeveel panelen heb je dan dat je 25.000W opwekt? En wat voor aansluiting? Want met 3x40A kom je er net.
Dat moet wel kunnen, afgaande op de chatbot is gas een apart contract van electriciteit.NileZ_ schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:07:
Geen idee of dit trouwens ook kan bij Eneco zelf.
Dus gas op het huidige tarief laten.. en elektra alleen naar modelcontract verschuiven.
Iets zegt mij dat ze dat niet gaan doen... maar zou moeten kunnen.
(onderstaande allemaal binnen eneco als bestaande klant)Sebazzz schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:33:
[...]
Dat moet wel kunnen, afgaande op de chatbot is gas een apart contract van electriciteit.
Ik ga het maandag wel vragen om electra over te zetten naar een modelcontract. Anders kan ik altijd nog 10 dagen naar Engie voor electra en daarna terugkomen
[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 16-07-2022 17:09 ]
Fijn, dankjewel! Hebben ze nog om een reden gevraagd of iets dergelijks?dyrc schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:08:
[...]
(onderstaande allemaal binnen eneco als bestaande klant)
dit kan, ik zat zelf op een jaarcontract voor gas/stroom.
dat ging over op variabel voor beiden (geen nieuw jaarcontract mogelijkivm rusland).
daarna mn stroom om laten zetten naar modelcontract en mn gas op variabel laten hangen.
dat ging gewoon prima, ze hebben me er wel even voor moeten verhuizen (naar hetzelfde adres), tijdelijk nieuw klantnummer, en na een week klopte de portal weer als vanouds.
dit kan dus.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
De beste jongeman aan de lijn gaf heel netjes aan of ik wist wat ik aan het doen was, en dat m'n huidige tarief significant lager was. Ik heb 'm naar m'n teruglevering laten kijken en toen ging 't lampje bij hem aan (vond ie volgens mij wel mooi dat 't spel zo gespeeld wordt, hij was lekker enthousiast).Sebazzz schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:38:
[...]
Fijn, dankjewel! Hebben ze nog om een reden gevraagd of iets dergelijks?
[ Voor 3% gewijzigd door dyrc op 16-07-2022 19:04 ]
Je kunt toch beter alle levering voor weinig afnemen bij GC op teller 1 en alles terugleveren aan Eneco voor 61,4 cent?Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 18:40:
Ik zit ook eens te brainstormen over een extra allocatiepunt, maar dan net anders ...
Als ik zou uitbreiden dan kan dat maar beperkt op de huidige SMA SB4000TL2.
Echter heb ik nog een goede omvormer liggen waar op papier 2350Wp op kan maar eventueel meer met de juiste oriëntatie.
Ik heb 2 strings op de SMA (Z/W en N/O) en er ligt nog een 3e kabel set niets te doen.
Dit geeft me de mogelijkheid om bijv. de kleine omvormer bij Gc te laten salderen en de grote komt dan op het 2e allocatiepunt (de groep ligt er al).
De 'fiscale' voordelen blijven behouden en ik kan toch flink veel tegen een hoger tarief terug leveren
Mis ik nog iets en gaat dit idd werken?
[ Voor 0% gewijzigd door ursusMaritimus op 16-07-2022 19:15 . Reden: typo ]
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Met salderen krijg je btw en nog wat belastingen terug zolang je verbruik hebt, dat gooi je dan toch weg?ursusMaritimus schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:12:
[...]
Je kunt toch beter alle levering voor weinig afnemen bij GC op teller 1 en alles terugleveren aan Eneco voor 61,4 cent?
Als je bij GC saldeert, kost je dat voor die kWh's je tlv die je niet meer van Eneco krijgt
[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-07-2022 20:26 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Met alle respect, maar iedereen die besloten heeft om in zonnepanelen te beleggen, zal toch eerst duidelijk moeten maken waarom dat vanuit een rendement/risicoperspectief een betere belegging is dan beleggen in aandelen, vastgoed, bitcoin etc. Omdat op dit moment de TLV van Eneco 61 cent is? Das wel een heel wankele onderbouwing. Time will tell,mathijshooi schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:14:
[...]
Afbouw saldering pleit alleen maar voor meer panelen. Iedere adviseur die wat anders zegt moet beter lezen. Maar die persoon is waarschijnlijk geen jurist dus echt kwalijk kunnen we het die persoon ook niet nemen.
Een opgewekte kWh die je saldeert levert je twintig cent op inclusief belastingen.Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 19:23:
[...]
Met salderen krijg je btw en nog wat belastingen terug zolang je verbruik hebt, dat gooi je dan toch weg?
De TLV is momenteel hoog maar die meter kost het hele jaar door extra, zeker in de winter.
Ik heb nu nog een termijn van €0 bij Gc, bij de afrekening krijg ik nu nog geld toe.
Als ik bijna niets terug lever wou het mooi zijn als de termijn op €0 kan blijven of heel laag.
Ok, dus wanneer je blijft zitten om te salderen bespaar je dus met elke kWh die je saldeert een inkoop van 23 cent (inclusief alles). Je zou diezelfde kWh ook kunnen verkopen voor 61 cent.
Om dit te beantwoorden hebben we toch eerst die glazen bol nodig.Harvest2002 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:10:
[...]
Met alle respect, maar iedereen die besloten heeft om in zonnepanelen te beleggen, zal toch eerst duidelijk moeten maken waarom dat vanuit een rendement/risicoperspectief een betere belegging is dan beleggen in aandelen, vastgoed, bitcoin etc. Omdat op dit moment de TLV van Eneco 61 cent is? Das wel een heel wankele onderbouwing. Time will tell,
Het effect van de afbouw van de saldering zal pas duidelijk worden, zodra bekend is wat nu precies een 'redelijke' vergoeding is voor teruglevering. Op dit moment varieert dat van 5,5 cent bij Essent tot 61 cent bij Eneco.
Terzijde: hoe gaan alle grootleveranciers hier om met de btw? Iedereen die energie teruglevert is btw ondernemer. Als je niet meer dan 10.000 WP op je dak hebt liggen, is het nog te overzien. Maar hoe doen jullie dat? Btw terugvragen over de panelen die je hebt gelegd en btw afdragen over de energie die je teruglevert?
Onder de 10.000 is er inderdaad een eenmalig forfait, die gelukkig niet is bijgesteld. Als je inderdaad extra panelen gaat leggen om terug te leveren ben je aan het beleggen.Harvest2002 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:10:
[...]
Met alle respect, maar iedereen die besloten heeft om in zonnepanelen te beleggen, zal toch eerst duidelijk moeten maken waarom dat vanuit een rendement/risicoperspectief een betere belegging is dan beleggen in aandelen, vastgoed, bitcoin etc. Omdat op dit moment de TLV van Eneco 61 cent is? Das wel een heel wankele onderbouwing. Als je niet meer dan 10.000 WP op je dak hebt liggen, is het nog te overzien. teruglevert?
mathijshooi schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:14:
[...]
Afbouw saldering pleit alleen maar voor meer panelen. Iedere adviseur die wat anders zegt moet beter lezen. Maar die persoon is waarschijnlijk geen jurist dus echt kwalijk kunnen we het die persoon ook niet nemen.
Kun je mij uitleggen hoe ik beide uitspraken van jou met elkaar moet rijmen? Meer panelen maar toch een glazen bol?mathijshooi schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:16:
[...]
Om dit te beantwoorden hebben we toch eerst die glazen bol nodig.
De overheid is incompetent. Maar met het huidige plan van de afbouw saldeerregeling is het gunstig om zoveel mogelijk panelen te hebben, zodat je tot en met 2030 volledig je verbruik kan salderen.Harvest2002 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:26:
[...]
[...]
Kun je mij uitleggen hoe ik beide uitspraken van jou met elkaar moet rijmen? Meer panelen maar toch een glazen bol?
Waarom zou iedereen met zonnepanelen dat eerst duidelijk moeten maken? Iedereen mag toch gewoon zonnepanelen nemen om zijn verbruik af te dekken? En zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd heeft iedereen meer panelen nodig. Ik ben graag voorbereid. Misschien anderen ook wel? En momenteel rendeert het ook nog.Harvest2002 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:10:
[...]
Met alle respect, maar iedereen die besloten heeft om in zonnepanelen te beleggen, zal toch eerst duidelijk moeten maken waarom dat vanuit een rendement/risicoperspectief een betere belegging is dan beleggen in aandelen, vastgoed, bitcoin etc. Omdat op dit moment de TLV van Eneco 61 cent is? Das wel een heel wankele onderbouwing. Time will tell,
Er is niet zoiets als een grootleverancier. de term is grootverbruiker en wordt bepaald op basis van de grootste netaansluiting die je hebt. Je mag dus bijvoorbeeld 3 aansluitingen op je adres hebben, maar zodra één van die aansluitingen groter of gelijk is aan 3x 80A wordt je als grootverbruiker gezien en moet je BTW afdragen. Maar bijvoorbeeld 3 aansluitingen, van ieder 3x40A? Dan ben je kleinverbruiker net als iedereen anders.Hoe gaan alle grootleveranciers hier om met de btw? Iedereen die energie teruglevert is btw ondernemer. Als je niet meer dan 10.000 WP op je dak hebt liggen, is het nog te overzien. Maar hoe doen jullie dat? Btw terugvragen over de panelen die je hebt gelegd en btw afdragen over de energie die je teruglevert?
Ik ben er nog nieuw in (en de panelen liggen nog niet en ik heb een ferrarismeter), maar stel iemand stapt over van die 20 cent naar Eneco en krijgt 61 cent. Maar volgende maand gaat Eneco naar 5 cent. Als je dan terug gaat naar die ene, dan kan je niet meer salderen, want dan is de 'eindafrekening' al geweest.Keesvdzanden schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:12:
[...]
Een opgewekte kWh die je saldeert levert je twintig cent op inclusief belastingen.
Als je die kWh verkoopt levert hij 61 cent op.
Waar kies je dan voor?
Ik zou dan inkopen voor 20 en verkopen voor 61 ,is een extra winst van 41 cent.
Als ik dit lees, zit de btw toch minder simpel in elkaar dan jij doet voorkomen.tss68nl schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:38:
[...]
Er is niet zoiets als een grootleverancier. de term is grootverbruiker en wordt bepaald op basis van de grootste netaansluiting die je hebt. Je mag dus bijvoorbeeld 3 aansluitingen op je adres hebben, maar zodra één van die aansluitingen groter of gelijk is aan 3x 80A wordt je als grootverbruiker gezien en moet je BTW afdragen. Maar bijvoorbeeld 3 aansluitingen, van ieder 3x40A? Dan ben je kleinverbruiker net als iedereen anders.
BTW aftrekken over de panelen die je hebt gelegd mag sowieso iedereen. Maar soms alléén voor de eerste set met panelen. Uitbreiding of zelfs een nieuw systeem? Daar krijg je geen BTW aftrek meer voor. Zelfs niet, als je verhuisd naar een nieuw huis in sommige gevallen. Iedere zonnepaneelbezitter is namelijk ondernemer voor de belastingdienst.
Je kiest zelf of je gebruik wil maken van de KOR (kleine ondernemersregeling). In een dergelijk geval hoef je geen btw aangifte te doen maar kan je ook geen btw aftrekken over nieuwe investeringen in panelen. Kies je niet voor de KOR, dan moet je ieder kwartaal aangifte doen. Deze laatste optie hebben niet veel mensen gekozen, behalve mensen die toch al ondernemer zijn.
Let op dat je ondernemer bent voor de BTW, maar niet voor de inkomstenbelasting. Je hoeft dus geen inkomstenbelasting af te dragen over de TLV. De TLV is daarnaast ook BTW-loos, dus ook BTW hoef je er niet over af te dragen.
Het rendement is zeer hoog.Harvest2002 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:10:
[...]
Het effect van de afbouw van de saldering zal pas duidelijk worden, zodra bekend is wat nu precies een 'redelijke' vergoeding is voor teruglevering. Op dit moment varieert dat van 5,5 cent bij Essent tot 61 cent bij Eneco.
Terzijde: hoe gaan alle grootleveranciers hier om met de btw? Iedereen die energie teruglevert is btw ondernemer. Als je niet meer dan 10.000 WP op je dak hebt liggen, is het nog te overzien. Maar hoe doen jullie dat? Btw terugvragen over de panelen die je hebt gelegd en btw afdragen over de energie die je teruglevert?
[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 16-07-2022 21:07 ]
Goed, even op een rijtje wat er bij komt kijken:Keesvdzanden schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:12:
[...]
Een opgewekte kWh die je saldeert levert je twintig cent op inclusief belastingen.
Als je die kWh verkoopt levert hij 61 cent op.
Waar kies je dan voor?
Ik zou dan inkopen voor 20 en verkopen voor 61 ,is een extra winst van 41 cent.
Je krijgt ook 400 euro per jaar (dit jaar zelfs 800 euro). Dus dat heft de kosten wel op.Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:04:
[...]
Goed, even op een rijtje wat er bij komt kijken:
- Plaatsing via Liander €260,97
- Eisen die Liander stelt:
....- 25cm vrije ruimte naast de bestaande meter (check)
...- Indien de hoofdzekering een smeltzekering is moet u een automaat (laten) plaatsen (mijn taak blijkbaar)
Dan is er nog de meetdienst die per jaar €32,83 kost.
In dit topic zie ik absurde levertijden bij Liander, echter heb ik een 1 fase aansluiting en zou de meter niet het grootste probleem moeten zijn, hooguit de planning die nogal eens niet wordt gehaald.
Ook vraag ik me af wat de panelen gaan kosten, tot nu toe worden ze duurder en is €0,40/Wp al lastig.
Dat is niet juist. Het probleem is niet of de overheid incompetent is of niet, het probleem is dat we niet weten wat een redelijke TLV is. Het maakt nogal uit of een redelijke TLV 5,5 cent is of 61 cent. Beide komen op dit moment voor. Als de 'incompetente' regering (politiek) besluit dat 10% van het afnametarief een redelijke TLV is of 90% van het afnametarief redelijk is, dan pas kan ik iets zinvols zeggen of het verstandig is om meer zonnepanelen te leggen. Maar als het 10% is, moet ik maar afwachten of er een 'gek' is die meer dan 10% geeft en als het 90% is, is mijn risico van afbouw van de salderingsregeling redelijk beperkt.GioStyle schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:36:
[...]
De overheid is incompetent. Maar met het huidige plan van de afbouw saldeerregeling is het gunstig om zoveel mogelijk panelen te hebben, zodat je tot en met 2030 volledig je verbruik kan salderen.
Dat is officieel per adres, niet per aansluiting toch?de Peer schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:09:
[...]
Je krijgt ook 400 euro per jaar (dit jaar zelfs 800 euro). Dus dat heft de kosten wel op.
Teruggave energiebelasting per aansluiting
Jij hebt het over overstappen omdat je één meter hebt.Truus01 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:52:
[...]
Ik ben er nog nieuw in (en de panelen liggen nog niet en ik heb een ferrarismeter), maar stel iemand stapt over van die 20 cent naar Eneco en krijgt 61 cent. Maar volgende maand gaat Eneco naar 5 cent. Als je dan terug gaat naar die ene, dan kan je niet meer salderen, want dan is de 'eindafrekening' al geweest.
Of blijft die 61 cent nog wel even?
Het is dus niet alleen deze maand die 41 cent winst hebben, maar het gaat om de gok of het volgende maand ook nog steeds winst is tov salderen, lijkt me.
En zelfs het salderen de komende winterperiode, wanneer de prijzen zeer waarschijnlijk nog omhoog gaan. Toch? Zolang het in dezelfde periode valt, jaarnota. Dus nu alvast leveren, voor het verbruik komende winter.
Ik denk dat het echte 'speculeren' met je te leveren kWh, pas echt zinvol is als je je jaarverbruik gesaldeerd hebt.
Maar dat is allemaal afhankelijk wat de toekomst brengt en dat is een gok.
Dat zou kunnen ja. Hoe het juridisch zit durf ik niet te zeggen.Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:15:
[...]
Dat is officieel per adres, niet per aansluiting toch?
Een leverancier kan natuurlijk niet zien dat ik al een aansluiting heb en gaat dit (onterecht) regelen.
Klopt, dat de regeling afgeschaft zou worden roepen ze al heel lang.de Peer schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:03:
Er wordt al sinds 2015 geroepen dat de salderingsregeling binnenkort afgeschaft wordt.
Je moet gewoon je eigen plan trekken.
Ik zie persoonlijk het leggen van 10 panelen als een groter risico dan het leggen van 50 panelen.
Als je nu nog moet gaan leggen ben je al wel jaren te laat natuurlijk om maximaal te profiteren, net als bij bitcoin
Verder kun je natuurlijk maar een beperkt bedrag in zonnepanelen investeren, tot je dak vol zit. Mijn totale investering is 10k geweest voor 59 panelen. De rest kan weer in aandelen.
De hoofd zekering doen hun ook vervangen, zit zelfs vast op het nieuwe meter bord wat je krijgt. Als je nu nog panelen moet gaan leggen ben je eigenlijk wel te laat, dan ben je aan het gokken voor volgend jaarSpeedy-Andre schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:04:
[...]
Goed, even op een rijtje wat er bij komt kijken:
- Plaatsing via Liander €260,97
- Eisen die Liander stelt:
....- 25cm vrije ruimte naast de bestaande meter (check)
...- Indien de hoofdzekering een smeltzekering is moet u een automaat (laten) plaatsen (mijn taak blijkbaar)
Dan is er nog de meetdienst die per jaar €32,83 kost.
In dit topic zie ik absurde levertijden bij Liander, echter heb ik een 1 fase aansluiting en zou de meter niet het grootste probleem moeten zijn, hooguit de planning die nogal eens niet wordt gehaald.
Ook vraag ik me af wat de panelen gaan kosten, tot nu toe worden ze duurder en is €0,40/Wp al lastig.
Het is niet mijn fout als de leverancier dit regelt maar je weet niet of dit ooit wordt gecontroleerd.de Peer schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:18:
[...]
Dat zou kunnen ja. Hoe het juridisch zit durf ik niet te zeggen.
Ah, OK! Thanks.Keesvdzanden schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:15:
[...]
Jij hebt het over overstappen omdat je één meter hebt.
Mijn uitleg gaat over twee meters met twee leveranciers, dat is niet hetzelfde.
In jou geval blijft het inderdaad altijd gokken.
Als je dat niet durft, gewoon niet doen.
Ook voor de 11 cent die ik al jaren krijg, heb ik met veel plezier ieder hoekje vol gehangenHarvest2002 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:13:
[...]
Dat is niet juist. Het probleem is niet of de overheid incompetent is of niet, het probleem is dat we niet weten wat een redelijke TLV is. Het maakt nogal uit of een redelijke TLV 5,5 cent is of 61 cent. Beide komen op dit moment voor. Als de 'incompetente' regering (politiek) besluit dat 10% van het afnametarief een redelijke TLV is of 90% van het afnametarief redelijk is, dan pas kan ik iets zinvols zeggen of het verstandig is om meer zonnepanelen te leggen. Maar als het 10% is, moet ik maar afwachten of er een 'gek' is die meer dan 10% geeft en als het 90% is, is mijn risico van afbouw van de salderingsregeling redelijk beperkt.
Uiteraard kun je met de 61 cent die Eneco nu biedt, goed profiteren van overproductie. Als je dat al gedaan hebt, proficiat. Zolang Eneco die 61 cent blijft volhouden.
Maar als je dat nog niet gedaan hebt, doe je er verstandig aan de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.
Ja zelf gelegd. Dat scheelt een hoop.Truus01 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:19:
[...]
Klopt, dat de regeling afgeschaft zou worden roepen ze al heel lang.
Ik zou echt het risico van 50 tov 10 panelen niet durven trekken. Wel denk ik dat als je in ieder geval je gein verbruik kunt afdekken je altijd winst hebt. Alles wat meer is, momenteel wel en dat zal ook wel, maar daarin blijft het vooral de vraag wat de TLV zal doen. Mocht die bv ooit naar 0 gaan, verdien je de investering nooit meer terug. Als je die dan niet al terug hebt.
Nu leggen ben je wellicht iets te laat, maar ook weer niet jaren. Jaren geleden was het duurder, de panelen kwalitatief minder en minder Wp. Ook is jaren lang de de energieprijs niet zo heel hoog geweest en was de terugverdientijd en de winst op terugleveren ook een heel stuk kleiner.
Ik denk dat als je midden vorig jaar flink wat panelen hebt kunnen plaatsen, dat dat zo'n beetje de ideale tijd was, gekeken naar het verleden en nu. Maar wederom, wie weer wat de toekomst brengt.
En niet iedereen kan 10k neerleggen (en/of wil niet een (duurzaamheids)lening). Maar 10k voor 59 panelen... Goed gedaan! (Jij hebt meen ik het meeste/alles zelf gedaan, toch?!)
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 16-07-2022 21:30 ]
De overheid is incompetent, omdat er al jaren plannen zijn om de saldeerregeling in zijn huidige vorm aan te passen. Uiteindelijk is er tot heden er helemaal niets van terecht gekomen. In 2020 zou de saldeerregeling al afgeschaft worden en er zou een terugleversubsidie komen, daar is niets van terecht gekomen. Vervolgens zou de saldeerregeling in etappes worden afgebouwd vanaf 2023. Dat is niet meer haalbaar en de nieuwe regeling wordt uitgesteld tot 2025.Harvest2002 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:13:
[...]
Dat is niet juist. Het probleem is niet of de overheid incompetent is of niet, het probleem is dat we niet weten wat een redelijke TLV is. Het maakt nogal uit of een redelijke TLV 5,5 cent is of 61 cent. Beide komen op dit moment voor. Als de 'incompetente' regering (politiek) besluit dat 10% van het afnametarief een redelijke TLV is of 90% van het afnametarief redelijk is, dan pas kan ik iets zinvols zeggen of het verstandig is om meer zonnepanelen te leggen. Maar als het 10% is, moet ik maar afwachten of er een 'gek' is die meer dan 10% geeft en als het 90% is, is mijn risico van afbouw van de salderingsregeling redelijk beperkt.
Uiteraard kun je met de 61 cent die Eneco nu biedt, goed profiteren van overproductie. Als je dat al gedaan hebt, proficiat. Zolang Eneco die 61 cent blijft volhouden.
Maar als je dat nog niet gedaan hebt, doe je er verstandig aan de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.
Maar dat zegt niets over hoeveel je daarvoor hebt betaald. En nog minder over wat je rendement zou zijn geweest als je dat geld had belegd in aandelen, vastgoed, bitcoin of postzegels?Keesvdzanden schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:21:
[...]
Ook voor de 11 cent die ik al jaren krijg, heb ik met veel plezier ieder hoekje vol gehangen
Er ligt nu al 5590WpKeesvdzanden schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:20:
[...]
De hoofd zekering doen hun ook vervangen, zit zelfs vast op het nieuwe meter bord wat je krijgt. Als je nu nog panelen moet gaan leggen ben je eigenlijk wel te laat, dan ben je aan het gokken voor volgend jaar
Ik ben het op zich met je eens, maar een ding begrijp ik niet.de Peer schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:25:
[...]
Ja zelf gelegd. Dat scheelt een hoop.
En veel panelen betekent tot 2031 volledig salderen. Dat is een belangrijke reden om niet slechts je eigen verbruik af te dekken, want dan gaat de saldering mogelijk vanaf 2025 al afgebouwd worden en dat is een risico.
Terwijl salderen tot 2031, dan is de boel al dik terug verdiend.
Ik raad iedereen af slechts eigen verbruik af te dekken. Je bent dan duurder uit omdat je over 2 jaar weer kan gaan bijleggen.
Nul op de meter is achterhaald. Nul in de portemonnee bereik je straks alleen nog met overschot.
Ook als de TLV laag wordt kun je beter veel overschot hebben, want dan kun je meer eigen verbruik afdekken.
Vanaf 2025 mag je steeds minder salderen (de afbouw). Maar als je veel panelen hebt dan kun je zelfs bij het afbouwen nog alles salderen. Je kunt dus 5 jaar langer 100 procent salderen vergeleken met de situatie waarbij je alleen je eigen verbruik afdekt.Truus01 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:35:
[...]
Ik ben het op zich met je eens, maar een ding begrijp ik niet.
Misschien weet ik niet goed wat salderen is, maar salderen is toch dat je eigen verbruik van je opbrengst aftrekt? Hoe kun je dan meer dan je eigen verbruik salderen tot 2031?
Nul op de meter? Ha, iedereen kijkt naar zijn eigen portemonnee, toch?!
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 16-07-2022 21:46 ]
Is dat zo ja? Dat is nieuw voor me... En in welke situatie mag dat precies?de Peer schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:38:
[...]
Vanaf 2025 mag je steeds minder salderen (de afbouw). Maar als je veel panelen hebt dan kun je zelfs bij het afbouwen nog alles salderen. Je kunt dus 5 jaar langer 100 procent salderen vergeleken met de situatie waarbij je alleen je eigen verbruik afdekt.
Daarnaast heb je natuurlijk meer 'eigen verbruik' direct vanuit de zonnepanelen. Dat passeert de meter niet en valt hier dus nog eens buiten.
Het is wat complex (gemaakt). De meeste mensen hebben dit niet door of begrijpen het niet.
Ja precies!Truus01 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:47:
Oh, dus de afbouw gaat niet over het percentage van je eigen verbruik wat je mag aftrekken, maar over het percentage van wat je teruglevert.
Dus als je 2 keer je eigen verbruik levert en het afbouwpercentage zit op 50%, mag je dus alsnog je volledige verbruik salderen.
Begrijp ik dat zo goed?
Je moet natuurlijk wel verbruik hebben om te kunnen salderen.Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:56:
Nee toch, dan zou ik nu 10.000kWh kunnen 'salderen' terwijl ik 5000kWh verbruik?
Bij meer dan 5000kWh is er een overschot.
Zoals ik het nu begrijp mag jij nu op die 10.000 kWh salderen. Als de afbouw op 50% zou staan, mag je nog maar op 5000 kWh salderen. Dus bij een verbruik van 5000 kWh kun je je verbruik volledig salderen tot dat punt. Wordt het 40% mag je nog maar op 4000 kWh salderen en dus 1000 kWh betalen.Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 21:56:
Nee toch, dan zou ik nu 10.000kWh kunnen 'salderen' terwijl ik 5000kWh verbruik?
Bij meer dan 5000kWh is er een overschot.
Klopt. Zo staat het in de kamerbrief :Truus01 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:01:
[...]
Zoals ik het nu begrijp mag jij nu op die 10.000 kWh salderen. Als de afbouw op 50% zou staan, mag je nog maar op 5000 kWh salderen. Dus bij een verbruik van 5000 kWh kun je je verbruik volledig salderen tot dat punt. Wordt het 40% mag je nog maar op 4000 kWh salderen en dus 1000 kWh betalen.
In alle gevallen heb je wel overschot.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq