Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:34
Ook de Eneco overstap gemaakt. Kon per direct. Termijn bedrag 9 euro. Ik vind het wel prima

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:10
Yurie schreef op maandag 11 juli 2022 @ 17:45:
[...]

Maar de vraag is dan, moet je binnen de bedenktermijn je contract zelf annuleren of doet Eneco dat voor je?
Lijkt me dat je dit zelf moet doen. Eneco weet immers je huidige leverancier en niet de partijen die mogelijk in de toekomst gaan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-09 20:06
Koploper07 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:43:
Vandaag ook overgestapt van Vattenfall naar Eneco. Ga van €0.07 p/kwh naar €0.61. Dus dat was een no-brainer
Nu pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Solar Garant schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:50:
Beste leden.

Nu komt Eneco met weer veel hogere tarieven. Daarom Eneco weer gebeld en gevraagd om opheldering.
Ze kunnen me nu een contract aanbieden met 0,614 cent tlv. Ook heb ik haar gevraagd of je onbeperkt mag terugleveren. Daar krijg ik morgen antwoord op, want het bleef aan alle kanten steken in haar systeem.

Weet iemand hoe het zit met onbeperkt terugleveren bij Eneco?
Is dat variabel of 1 jaar vast? Ik heb net 1 jaar vast met E.052 daltarief tlv bij innova afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-08-2022

Solar Garant

Bedrijfsaccount Solar Garant
Sarcomorbato schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:17:
[...]

Is dat variabel of 1 jaar vast? Ik heb net 1 jaar vast met E.052 daltarief tlv bij innova afgesproken.
Dit is variabel. Een jaar vast voor dat tarief is ook niet slecht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Solar Garant schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:19:
[...]

Dit is variabel. Een jaar vast voor dat tarief is ook niet slecht. :)
Jij zou toch heel goed moeten weten wat de risico's zijn van zaken doen met een bedrijf die in de rode cijfers zit....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:21:
[...]

Jij zou toch heel goed moeten weten wat de risico's zijn van zaken doen met een bedrijf die in de rode cijfers zit....
Het is ieders keuze om te doen wat hij wil. Ik zeg enkel dat het niet verkeerd is dat tarief voor een jaar. Maar ik zelf zou inderdaad voor een Eneco ,Engie of Delta gaan. Ik heb niet voor niks jaren bij dezelfde gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Solar Garant schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:50:
Beste leden.

Tot verbazing lees ik allerlei hoge terugleververgoedingen. Ik volg dit topic nu een paar weken met grote interesse.
Nu is het volgende bij me aan de hand. Ik heb een behoorlijk overschot op jaarbasis.

Sinds 16 juni klant geworden bij Eneco. Met een t.l.v. van 0,57 cent een contract aangegaan. Toen op 1 juli tegen mijn verwachting in de prijzen naar beneden werden bijgesteld naar 0,37 cent, ben ik noodgedwongen bij Engie aan gaan kloppen. Daar werd me een contract aangeboden voor 0,52 en 0,46 dal tarief. Dus ja ik dacht toch beter dan die 0,37.

Nu komt Eneco met weer veel hogere tarieven. Daarom Eneco weer gebeld en gevraagd om opheldering.
Ze kunnen me nu een contract aanbieden met 0,614 cent tlv. Ook heb ik haar gevraagd of je onbeperkt mag terugleveren. Daar krijg ik morgen antwoord op, want het bleef aan alle kanten steken in haar systeem.

Weet iemand hoe het zit met onbeperkt terugleveren bij Eneco?
Daar zou ik ook graag antwoord op willen, zover ik heb kunnen vinden wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

Dionysos1111 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:34:
[...]

Daar zou ik ook graag antwoord op willen, zover ik heb kunnen vinden wel ja
Je bedoelt dat je onbeperkt mag terugleveren?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mathijshooi
Solar Garant schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:57:
[...]

Daar heb je volledig gelijk in. Ik zat van af 2007 altijd stug bij Greenchoice. Daar had ik jaren een aardige vergoeding. Maar werd ieder jaar minder. Tot opzegging. 0,06 cent. en 40€ bijbetalen. Ik had net mijn vastrecht aansluiting er uit. Ik was zelfs al van plan alle stroom in accu's te stoppen. Om zo minder afhankelijk te zijn van de energieleveranciers. Tot ik dit topic tegen kwam. :)
Beter laat dan nooit, heb ook al 3 andere zonnepaneel installateurs gesproken die stomverbaasd waren en natuurlijk de Vattenfall medewerker die het niet eens wilde geloven.

Een zonnepaneel ipv een appeltaart ga ik ook mee akkoord :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
Solar Garant schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:36:
[...]

Je bedoelt dat je onbeperkt mag terugleveren?
Als ik het goed heb wel ja zolang je een kleinverbruikersaansluiting hebt dus max 3x25A.

"Lange tijd mocht je maximaal 5000 kWh terugleveren. Sinds 2014 hoef je je geen zorgen meer te maken over een maximum. Er zit alleen wel een verschil in de tarieven onder en boven je eigen verbruik in een jaar. Zie ook de komende veranderingen in de salderingsregeling."

Dat is wat ik online heb kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:40
Ik verwacht 1000kWh aan overschot voor het komende half jaar. Zit nog steeds bij Eneco met modelcontract inclusief TLV van 36 cent. Even bellen voor de nieuwe tarieven lijkt me een goede deal? :P
de Peer schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:54:

Bizar. Nouja ze moeten maar geen hypotheekadviseur worden zullen we maar zeggen.
Die vullen toch ook maar wat getallen in een Excel bestand en presenteren de uitkomst? :D

[ Voor 42% gewijzigd door GioStyle op 11-07-2022 18:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:31

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:38:
[...]

Beter laat dan nooit, heb ook al 3 andere zonnepaneel installateurs gesproken die stomverbaasd waren en natuurlijk de Vattenfall medewerker die het niet eens wilde geloven.

Een zonnepaneel ipv een appeltaart ga ik ook mee akkoord :p
En toch begrijp ik er niets van. Je verdient je brood in de PV sector en adviseert notabene mensen op basis van de opbrengsten van de panelen. Alleen compleet niet op de hoogte van recente ontwikkelingen, en loopt zelf (privé) ook vele duizenden euro's mis daardoor.

Bizar. Nouja ze moeten maar geen hypotheekadviseur worden zullen we maar zeggen.

Blijkbaar worden teruglevertarieven dus ook niet gebruikt bij het terugverdienmodel dat aan de klanten gepresenteerd wordt, dat vaak nog gebaseerd is op eigen verbruik afdekken.

En wat het vooral laat zien : zelf nadenken en goed inlezen (op tweakers bijvoorbeeld) is zeer de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GioStyle schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:52:

Die vullen toch ook maar wat getallen in een Excel bestand en presenteren de uitkomst? :D
Ja, maar wel gebaseerd op de meest recente ontwikkelingen (tarieven, percentages) van dat moment.
Ik zou niet blij zijn met een adviseur die 3 maanden niet opgelet heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mathijshooi
[...]

En toch begrijp ik er niets van. Je verdient je brood in de PV sector en adviseert notabene mensen op basis van de opbrengsten van de panelen. Alleen compleet niet op de hoogte van recente ontwikkelingen, en loopt zelf (privé) ook vele duizenden euro's mis daardoor.

Blijkbaar worden teruglevertarieven dus ook niet gebruikt bij het terugverdienmodel dat aan de klanten gepresenteerd wordt, dat vaak nog gebaseerd is op eigen verbruik afdekken.

En wat het vooral laat zien : zelf nadenken en goed inlezen (op tweakers bijvoorbeeld) is zeer de moeite waard.
Tja, ieder zijn meug. De les is altijd om zelf onderzoek te doen en second opinions aan te vragen. Iedereen zit altijd te werken vanuit zijn eigen ervaring en denkpatronen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Dionysos1111 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:48:
Als ik het goed heb wel ja zolang je een kleinverbruikersaansluiting hebt dus max 3x25A.
Een kleinverbruikersaansluiting is tot 3 x 80A. In ieder geval bij Enexis.

En je mag op één adres meerdere aansluitingen hebben, en zolang niet één van je aansluitingen groter is dan 3x80A val je onder de categorie kleinverbruiker.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

[...]

Even voor de duidelijkheid. Ik adviseer niemand iets. Wij werken webwinkel gebaseerd. En verkopen aan installateurs en doe-het-zelvers. Vroeger adviseerde ik wel en maakte ik veel offertes, maar dat doe ik al 3 jaar niet meer, omdat we ook geen installaties doen, ook al 3 jaar niet meer. Maar waarom kom je hiermee? Dit heeft niks te maken met dit topic. En verder ben ik goed op de hoogte echter hier kwam ik iets later achter. So what.

[ Voor 3% gewijzigd door Solar Garant op 11-07-2022 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Solar Garant schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:24:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Ik adviseer niemand iets. Wij werken webwinkel gebaseerd. En verkopen aan installateurs en doe-het-zelvers. Vroeger adviseerde ik wel en maakte ik veel offertes, maar dat doe ik al 3 jaar niet meer, omdat we ook geen installaties doen, ook al 3 jaar niet meer. Maar waarom kom je hiermee? Dit heeft niks te maken met dit topic. En verder ben ik goed op de hoogte echter hier kwam ik iets later achter. So what.
Je hebt gelijk. Is off topic. Ik was gewoon verbaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

Nog nooit van energieleverancier gewisseld omdat ik de potentiële administratie nachtmerrie (als het toch een keer misging) niet wilde riskeren, altijd bij Eneco gezeten.

Dat scheelt mij nu wel moeite zo te lezen, gezien ze één van de hoogste terugleververgoedingen hebben :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Sebazzz schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:33:
Nog nooit van energieleverancier gewisseld omdat ik de potentiële administratie nachtmerrie (als het toch een keer misging) niet wilde riskeren, altijd bij Eneco gezeten.

Dat scheelt mij nu wel moeite zo te lezen, gezien ze één van de hoogste terugleververgoedingen hebben :)
Nope want geen modelcontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

de Peer schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:28:
[...]

Je hebt gelijk. Is off topic. Ik was gewoon verbaasd.
Verbaasd dat een medewerker van een PV webshop niet alle ins-en-outs van de energiemarkt kent en kortstondige voordeeltjes gebruikt om klanten gouden bergen te beloven?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
En toch begrijp ik er niets van. Je verdient je brood in de PV sector en adviseert notabene mensen op basis van de opbrengsten van de panelen.
Ik begrijp dat heel goed. Je gaat je als PV leverancier (bedrijf) toch zeker niet branden aan het geven van financieel advies? Dat is de regelrechte weg naar claims en andere ellende. Dus de noodzaak bestaat als bedrijf niet om op de hoogte te zijn.

Je kan hooguit mensen vragen naar hun huidige tarief voor de berekening, en aangeven dat bij verschillende maatschappijen ook andere tarieven en TLV kunnen gelden. Het is dan aan hen om dat te onderzoeken en met een voorstel te komen.

Stel je voor dat je iemand nu laat overstappen omdat je hebt genoemd dat de TLV zo hoog is, en over twee maanden verandert de TLV naar 8 cent? Dan is de klant zijn huidige langlopende contract met lage afnametarieven kwijt, en betaalt ie zich scheel waar hij ook heen gaat. Dat kan je als privé persoon doen....maar als bedrijf krijg je met een beetje pech een dikke claim aan je broek.

Iedereen hier doet dit op eigen risico, en mocht er een streep door een goede TLV worden gezet, dan kunnen we het alleen onszelf kwalijk nemen. Ja, en @mathijshooi natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solar Garant

Solar Garant

knipperdeknip, graag de volgende keer een post report... :Y

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 11-07-2022 23:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
tss68nl schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Ik begrijp dat heel goed. Je gaat je als PV leverancier (bedrijf) toch zeker niet branden aan het geven van financieel advies? Dat is de regelrechte weg naar claims en andere ellende. Dus de noodzaak bestaat als bedrijf niet om op de hoogte te zijn.

Je kan hooguit mensen vragen naar hun huidige tarief voor de berekening, en aangeven dat bij verschillende maatschappijen ook andere tarieven en TLV kunnen gelden. Het is dan aan hen om dat te onderzoeken en met een voorstel te komen.

Stel je voor dat je iemand nu laat overstappen omdat je hebt genoemd dat de TLV zo hoog is, en over twee maanden verandert de TLV naar 8 cent? Dan is de klant zijn huidige langlopende contract met lage afnametarieven kwijt, en betaalt ie zich scheel waar hij ook heen gaat. Dat kan je als privé persoon doen....maar als bedrijf krijg je met een beetje pech een dikke claim aan je broek.

Iedereen hier doet dit op eigen risico, en mocht er een streep door een goede TLV worden gezet, dan kunnen we het alleen onszelf kwalijk nemen. Ja, en @mathijshooi natuurlijk :+
Moet ik dan appeltaart uitdelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
mathijshooi schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:50:
Moet ik dan appeltaart uitdelen?
Nah, dan komen we je opzoeken :Y)

Je hebt dan namelijk inmiddels zoveel appeltaart ontvangen dat je die nooit alleen op krijgt en wel wat hulp kan gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ik hoop trouwens niet dat Eneco elke maandag de tarieven gaat veranderen. Begin dit jaar hadden we dit ook, toen de markt sterk omhoog ging. Eneco kwam toen ook elke maandag met aangepaste tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
@mathijshooi : Ja dat zijn de voordelen van een variabel contract natuurlijk. Al hebben ze eerder wel de indruk gewekt dat ze de prijzen steeds een half jaar stabiel wilden houden.

Dat was echter vrij snel over :) Ik heb het idee dat Eneco graag terugleveraars wil hebben. Kan zijn dat ze een dusdanig zakelijk klantenbestand hebben dat ze voldoende stroom kwijt kunnen? Daarnaast weet ik ook dat ze bezig zijn met duurzame energieopslag. Het zou me niets verbazen als Eneco op relatief grote schaal energie kan opslaan, en ze tegen hoog tarief leveren als er schaarste is.

Eneco is namelijk al zeker 8 jaar (dat ik weet) achter de schermen heel actief in allerlei initiatieven om niet alleen de energietransitie te bewerkstelligen, maar ook duurzame opslag specifiek als onderdeel daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-09 20:17
Marsman83 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:55:
Ik lever naar schatting nu jaarlijks zo'n 1000-1500kWh terug.
Echter in oktober krijg ik een volledig electrische auto met een accu van 58kWh.
Deze zal voornamelijk in de avond opladen.
Ik verwacht dat mijn teruglevering dan een heel eind op zal raken.
Nu krijg ik de stroomkosten van deze auto volledig vergoed van mijn baas (er komt een aparte kWh meter op de groep van de laadpaal bij mij thuis).
Zou het zinvol zijn om een 2e slimme meter aan te vragen en daar dan enkel deze laadpaal op te zetten?
gewoon openbaar laden. Doe ik met mijn eigen auto ook. Is goedkoper dan thuis laden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

ybos schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:08:
[...]

gewoon openbaar laden. Doe ik met mijn eigen auto ook. Is goedkoper dan thuis laden :P
Toen de TLV van 58 naar 36 zakte bij Eneco leek het wel redelijk om werk te maken van de eigen laadpaal en zelfs bij Delta voor 45 ct was het nog wel het comfort waard maar nu voor 61 ct weer bij Eneco gaat het tempo weer wat lager haha. Toch zat palen hier in de buurt in Utrecht.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palala
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-07-2022
Ik heb 3 uur meegelezen sinds gisteren en denk het nu bijna te snappen. Toch even een check;
we zitten momenteel bij Budget Energie wat het waardeloze TL-tarief van 50% van leveringstarief hanteert sinds 1 juli. Ik heb erover gebeld en de medewerker laat me weten dat dit vanuit de overheid een verplichting zal gaan zijn en meer energieleveranciers zullen/moeten gaan volgen.

Ik wil dus overstappen en zat tot gisterenavond nog in 'Team ENGIE' en lees dat ik vandaag (toevallig vandaag ook contact opgenomen voor info) in 'Team Eneco' moet investeren ( alsof het aandelen zijn inderdaad...)

Nu de vraag om het écht goed te snappen.
Ingangsdatum blijft 30 dagen omdat Budget dit hanteert. Is hieraan te tornen?

Meneer Eneco geeft aan dat je elk moment je variabele contract weer kunt opzeggen met 9 dagen opzegtermijn.
Dus....ook al hebben niet heel veel teruglevering (slechts 300 kWh na jaar 1 als panelenbezitter- maar hee, dit is ook afhankelijk van zonuren, toch?) heeft het wel zin om een paar maanden bij Eneco aan te sluiten?

Wordt dan, in een contracttijd van bijvoorbeeld 2 maanden tijd, het opgewekte vermogen in deze twee zonnige maanden uitbetaald (na salderen)?

Werkt het echt zo dat je kunt shoppen bij energieleveranciers omdat (na saldering) het uitbetalen van het TL-tarief op basis van de looptijd van je contract, wordt bepaald?
Dus wat ik eerder gelezen hebt; twee keer per jaar shoppen--> zomer bij leverancier hoge TL-tarief en in de winter bij een lager TL-tarief (omdat het inkooptarief dan ook lager is)? En maakt dit shoppen dat je uiteindelijk op jaarbasis goedkoper uit bent/ je meer winst maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:21:
[...]

Zit innova in de rode cijfers? i did not know that om Walter sobchack te citeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 19:41
Je sluit een contract af, en zodra jij die opzegt of overstapt wordt daar een eindafrekening gemaakt. Oftewel dat betekent dat de balans op dat moment opgemaakt wordt ja.

De cijfers moet je voor jezelf even bekijken. Dat is sterk afhankelijk van je eigen situatie.
Het is al vaak gezegd in dit topic dus je kan het even terugzoeken.

Overstappen naar een ander straks en daar een jaar blijven zitten, of in elk geval tot je weer op 0 staat is dan ook nog een optie.

En ja, op dit moment is het team Eneco inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
Palala schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:23:
Ik heb 3 uur meegelezen sinds gisteren en denk het nu bijna te snappen. Toch even een check;
we zitten momenteel bij Budget Energie wat het waardeloze TL-tarief van 50% van leveringstarief hanteert sinds 1 juli. Ik heb erover gebeld en de medewerker laat me weten dat dit vanuit de overheid een verplichting zal gaan zijn en meer energieleveranciers zullen/moeten gaan volgen.

Ik wil dus overstappen en zat tot gisterenavond nog in 'Team ENGIE' en lees dat ik vandaag (toevallig vandaag ook contact opgenomen voor info) in 'Team Eneco' moet investeren ( alsof het aandelen zijn inderdaad...)

Nu de vraag om het écht goed te snappen.
Ingangsdatum blijft 30 dagen omdat Budget dit hanteert. Is hieraan te tornen?

Meneer Eneco geeft aan dat je elk moment je variabele contract weer kunt opzeggen met 9 dagen opzegtermijn.
Dus....ook al hebben niet heel veel teruglevering (slechts 300 kWh na jaar 1 als panelenbezitter- maar hee, dit is ook afhankelijk van zonuren, toch?) heeft het wel zin om een paar maanden bij Eneco aan te sluiten?

Wordt dan, in een contracttijd van bijvoorbeeld 2 maanden tijd, het opgewekte vermogen in deze twee zonnige maanden uitbetaald (na salderen)?

Werkt het echt zo dat je kunt shoppen bij energieleveranciers omdat (na saldering) het uitbetalen van het TL-tarief op basis van de looptijd van je contract, wordt bepaald?
Dus wat ik eerder gelezen hebt; twee keer per jaar shoppen--> zomer bij leverancier hoge TL-tarief en in de winter bij een lager TL-tarief (omdat het inkooptarief dan ook lager is)? En maakt dit shoppen dat je uiteindelijk op jaarbasis goedkoper uit bent/ je meer winst maakt?
ik zou met "slechts" 300kwh dit niet doen. Paar mindere maanden en je moet tegen toptarief energie gaan inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Palala
Stroomprijzen zijn stijgende. Verbrand je vingers niet voor een paar tientjes.
In die 300 kWh overschot zit waarschijnlijk dit hele goeie halfjaar qua zonuren.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 11:28
mathijshooi schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:54:
Ik hoop trouwens niet dat Eneco elke maandag de tarieven gaat veranderen. Begin dit jaar hadden we dit ook, toen de markt sterk omhoog ging. Eneco kwam toen ook elke maandag met aangepaste tarieven.
Voor mensen die al modelcontract hadden, hielden die nieuwe 36 cent. Zo vertelde de HD medewerker mij.
Dus als over aan maand de tarieven veranderen, heb je grote kans dat dit alleen voor nieuwe clubmembers is.

En niet voor ons die al lid zijn :9

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
JoKo schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:32:
@Palala
Stroomprijzen zijn stijgende. Verbrand je vingers niet voor een paar tientjes.
In die 300 kWh overschot zit waarschijnlijk dit hele goeie halfjaar qua zonuren.
Wel belangrijke info inderdaad.
Daarentegen was vorig jaar dan weer een minder jaar voor de opwek. Dus sterk afhankelijk waar dat overschot op gebaseerd is inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Sarcomorbato schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:29:
[...]

Zit innova in de rode cijfers? i did not know that om Walter sobchack te citeren.
Laatst heeft lemand hier jaar cijfers geplaatst, al drie jaar achter elkaar, 0.7/0.9/1.2 miljoen per jaar negatief.
Paar weken geleden gaven ze zelfs nog 700 euro bonus, ra ra...... Welkom

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
PCJR schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:32:
[...]

Voor mensen die al modelcontract hadden, hielden die nieuwe 36 cent. Zo vertelde de HD medewerker mij.
Dus als over aan maand de tarieven veranderen, heb je grote kans dat dit alleen voor nieuwe clubmembers is.

recent was het anders negatief (voor ons)
Nieuwe klanten kregen hoger tarief dan bestaande klanten. Voor verbruikers die klant zijn is dat fijn, voor de netto terugleveraars niet :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
PCJR schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:32:
[...]

Prijzen veranderen niet voor bestaande klanten. Maar bestaande klanten kunnen wel overstappen naar nieuwe tarieven zoals we vandaag gezien hebben, mezelf incluis.

En aangezien Eneco begin dit jaar elke week tarieven veranderde hoop ik dat dit niet weer gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 17:26
Jezus, lekker bezig Eneco. Na overstap per 1-7 naar Delta en per vandaag naar Engie (met moeite) nu dan weer opzeggen bij Engie binnen de bedenktijd en naar Eneco.

Het moet niet gekker worden. Morgen maar weer bellen ...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
B-Bandit schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:42:
Jezus, lekker bezig Eneco. Na overstap per 1-7 naar Delta en per vandaag naar Engie (met moeite) nu dan weer opzeggen bij Engie binnen de bedenktijd en naar Eneco.

Het moet niet gekker worden. Morgen maar weer bellen ...
Je bent nergens toe verplicht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Laatst heeft lemand hier jaar cijfers geplaatst, al drie jaar achter elkaar, 0.7/0.9/1.2 miljoen per jaar negatief.
Paar weken geleden gaven ze zelfs nog 700 euro bonus, ra ra...... Welkom
Dank voor de info Renee. Ze waren inderdaad wel raar aan het doen met het voorschotbedrag onder andere.

Ik ga maar even annuleren :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Ja das wat anders dan lul praatjes over samenzwerende leveranciers die afspreken om de tlv te verlagen. Ze waren de zonnepanelen bezitters spuug zat....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
tss68nl schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:01:
@mathijshooi : Ja dat zijn de voordelen van een variabel contract natuurlijk. Al hebben ze eerder wel de indruk gewekt dat ze de prijzen steeds een half jaar stabiel wilden houden.

Dat was echter vrij snel over :) Ik heb het idee dat Eneco graag terugleveraars wil hebben. Kan zijn dat ze een dusdanig zakelijk klantenbestand hebben dat ze voldoende stroom kwijt kunnen? Daarnaast weet ik ook dat ze bezig zijn met duurzame energieopslag. Het zou me niets verbazen als Eneco op relatief grote schaal energie kan opslaan, en ze tegen hoog tarief leveren als er schaarste is.

Eneco is namelijk al zeker 8 jaar (dat ik weet) achter de schermen heel actief in allerlei initiatieven om niet alleen de energietransitie te bewerkstelligen, maar ook duurzame opslag specifiek als onderdeel daarvan.
Zoals ik eerder zei, begin dit jaar was er een periode waarin de tarieven bijna wekelijks op maandag veranderden.

En we kunnen er idd niet standaard van uit gaan dat Eneco met onze 61 cent inkoop er per definitie verlies op maakt. Dit hangt van hun eigen strategie af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:44:
Ja das wat anders dan lul praatjes over samenzwerende leveranciers die afspreken om de tlv te verlagen. Ze waren de zonnepanelen bezitters spuug zat....
Dat zegt Engie inderdaad. Het is de vraag in hoeverre Engie voor alle andere maatschappijen kan spreken.

Het lijkt er op dat in ieder geval Eneco een andere strategie heeft dan Engie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik was wel behoorlijk verbaasd toen ik de tarieven op hun site zag vanochtend en het hier nog volkomen rustig was. Keek alleen op hun site omdat ik nog wilde bellen voor een interne overstap naar 41 cent (?) TLV, maar dat bleek dus aardig wat meer te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
@erwn Ik heb overdag ook nog andere dingen te doen dan energieprijzen afstruinen, ik heb zo'n idee dat dat voor een aantal anderen ook geldt :)

Daarom is dit topic zo mooi. Eén iemand die het opvalt kan het plaatsen en dan gedurende de dag kan iedereen die wil er op inspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palala
ybos schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:30:
[...]

ik zou met "slechts" 300kwh dit niet doen. Paar mindere maanden en je moet tegen toptarief energie gaan inkopen.
Zou je dan adviseren om bij Budget blijven? We hebben de pech sowieso dat we een variabel contract hebben per 1-1-22. En een vast contract wordt het nergens. Wat is dan de slimste strategie op dit moment voor ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 17:26
mathijshooi schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:43:
[...]

Je bent nergens toe verplicht…
Zeker, was ff wat frustratie afschrijven..met name na die laatste moeizame overtaap naar Engie. Alleen maar blij verder! Terugverdientijd is heel snel zo!

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
Palala schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:06:
[...]
Zou je dan adviseren om bij Budget blijven? We hebben de pech sowieso dat we een variabel contract hebben per 1-1-22. En een vast contract wordt het nergens. Wat is dan de slimste strategie op dit moment voor ons?
Natuurlijk moet je dat zelf weten, maar met 300 kWh is je potentieel te behalen winst niet zo heel groot. Als je in de periode waarmee wordt gerekend (bijvoorbeeld nu t/m 31 december 2022) je verbruik net weer wat hoger is dan je totale opbrengst moet je bijbetalen. En als je terug krijgt gaat het om 300 x hooguit € 0,50 verschil of zo. Daarmee loop je ook weer het risico dat ze het anders uitrekenen qua periode dan jij had bedacht. Dat laatste hebben veel mensen hier meegemaakt inclusief ikzelf.

Dus ja, misschien heeft het zin maar het overstappen is ook 'werk' en in de gaten houden dat alles goed gaat etc...

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koploper07
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:28
Heb pas sinds 30-6 panelen dus kon daarvoor nog profiteren van de lage kosten welke Vattenfall heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
tss68nl schreef op maandag 11 juli 2022 @ 20:58:
@erwn Ik heb overdag ook nog andere dingen te doen dan energieprijzen afstruinen, ik heb zo'n idee dat dat voor een aantal anderen ook geldt :)

Daarom is dit topic zo mooi. Eén iemand die het opvalt kan het plaatsen en dan gedurende de dag kan iedereen die wil er op inspringen.
Ahem vorige keer sprak je nog schande van de serial overstappers 😜

Weliswaar op Engie gebaseerde informatie, die ik ook aan de telefoon kreeg.
Hun solvabiliteit zou zelfs in het geding kunnen komen door ons zonnepanelen melkers. Vandaar dat mensen met zonnepanelen intern ineens geweigerd zouden worden voor een spoedaanvraag...

Maar laat die zon morgen maar komen. Eneco levert hier alweer. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
NileZ_ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:19: Eneco levert neemt hier alweer af 😜
FTFY ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Ik morgen dan ook maar weer bellen. Eneco, 1.7 Delta en nu weer bellen voor Eneco.
Na ja, leveren wel aardig wat terug dus ook zonde om niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Helaas vanmiddag ook een klein beetje geleverd 😂 maar idd haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
@NileZ_ Dat is om het net te balanceren. Anders loopt het voltage te veel op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palala
Achten jullie het waarschijnlijk dat het nog vele jaren mogelijk zal zijn om door te investering in extra panelen, om meer energie op te wekken dan alleen voor eigen gebruik, geld te verdienen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-09 21:26
Palala schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:59:
Achten jullie het waarschijnlijk dat het nog vele jaren mogelijk zal zijn om door te investering in extra panelen, om meer energie op te wekken dan alleen voor eigen gebruik, geld te verdienen is?
Ja. Terugverdienen gaat met de huidige prijzen in minder dan 3 jaar, daarna heb je op zijn minst gratis stroom zolang de zon schijnt. Maar waarschijnlijk dus netto opbrengst.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tss68nl schreef op maandag 11 juli 2022 @ 19:45:
[...]

Wat ik natuurlijk bedoel is dat de gemiddelde Nederlander blind uitgaat van 'het advies' van de PV expert.
Dat ik dan raar aangekeken wordt met 'dak vol' en 60 cent TLV.

Nee de PV installateur wordt als de expert gezien, die zal het wel weten, is zijn werk.
Hij wordt wel degelijk als autoriteit gezien.

2022 is/was echt het jaar bij uitstek om in zonnepanelen te investeren, met een ongekend lage terugverdientijd. Vooral in de eerste 3 maanden. Dat wisten wij als hobbyisten. Ik ben dan verbaasd dat 'een prof' dat niet wist. Veel 'profs' bleven (en blijven) nog steeds adviseren om slechts genoeg panelen te leggen om het verbruik af te dekken 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 11-07-2022 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Palala schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:59:
Hoe meer overschot, des te langer kun je salderen, ik kan tot 2030 mijn volledig verbruik salderen.
En als je niet al te duur aan legt, is tien cent tlv nog steeds een leuke cent.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baseonth3road
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 17:12
reneeke1970 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Hoe meer overschot, des te langer kun je salderen, ik kan tot 2030 mijn volledig verbruik salderen.
En als je niet al te duur aan legt, is tien cent tlv nog steeds een leuke cent.
Is het saldeerpercentage niet op je verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

baseonth3road schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:35:
[...]

Lijkt me ook maar ik verwonder me nergens over hoe een regeling wordt opgetuigd.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Nee invoeding zoals dat heet. Dus niet verbruik. Dus meer panelen = meer invoeden =meer en langer salderen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-09 17:30
Het begint hier steeds meer op een daytrading forum te lijken: alleen maar winst en geen enkel risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Harvest2002 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:49:
Het begint hier steeds meer op een daytrading forum te lijken: alleen maar winst en geen enkel risico.
De risico's zijn gewoon erg klein.
Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat je terugverdientijd toch 4 jaar wordt in plaats van 2 jaar. Lijkt me te overzien ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
de Peer schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:46:
[...]

Nee invoeding zoals dat heet. Dus niet verbruik. Dus meer panelen = meer invoeden =meer en langer salderen
Heb je hier wellicht een bron van?
Zou werkelijk te fantastisch voor woorden zijn, en daarom kan ik het bijna niet geloven....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 18:21

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

de Peer schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Wat ik natuurlijk bedoel is dat de gemiddelde Nederlander blind uitgaat van 'het advies' van de PV expert.
Dat ik dan raar aangekeken wordt met 'dak vol' en 60 cent TLV.

Nee de PV installateur wordt als de expert gezien, die zal het wel weten, is zijn werk.
Hij wordt wel degelijk als autoriteit gezien.

2022 is/was echt het jaar bij uitstek om in zonnepanelen te investeren, met een ongekend lage terugverdientijd. Vooral in de eerste 3 maanden. Dat wisten wij als hobbyisten. Ik ben dan verbaasd dat 'een prof' dat niet wist. Veel 'profs' bleven (en blijven) nog steeds adviseren om slechts genoeg panelen te leggen om het verbruik af te dekken 8)7
Die monteurs hier snappen me in ieder geval niet. Ook niet als ik het uitleg en voorreken kijken ze me aan alsof ze me niet geloven. Waarom zou ik met al dik overschot er nog 9 bij leggen?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

dutchlincoln schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:03:
[...]

Zou werkelijk te fantastisch voor woorden zijn, en daarom kan ik het bijna niet geloven....
Ja die is al heel vaak aangedragen in dit topic en ook elders. Dan moet je de kamerbrief hierover er even bijzoeken. Daar staat het letterlijk in.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31239-314.html

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 11-07-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

[...]

De regering wil de salderingsregeling afbouwen vanaf 2025 (let op: dit is nog een voorstel, het kan nog veranderen). In de tabel zie je hoe de saldering wordt afgebouwd. Het begint met een grote stap in 2025: in dat jaar mag je nog 64 procent van de geleverde stroom salderen. Dit blijft zo in 2026. Daarna gaat het in stappen verder naar beneden.

Bron: Milieu Centraal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
ursusMaritimus schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:07:
[...]

De regering wil de salderingsregeling afbouwen vanaf 2025 (let op: dit is nog een voorstel, het kan nog veranderen). In de tabel zie je hoe de saldering wordt afgebouwd. Het begint met een grote stap in 2025: in dat jaar mag je nog 64 procent van de geleverde stroom salderen. Dit blijft zo in 2026. Daarna gaat het in stappen verder naar beneden.

Bron: Milieu Centraal
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• baseonth3road
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-09 17:12
[...]

De genoemde percentages betreffen het deel van de elektriciteit dat door de zonnepaneeleigenaar op het stroomnet wordt ingevoed en waarvoor nog gesaldeerd mag worden
Bron

Ik moet sneller typen zo te zien, wat een salderingsfeestje wordt het. Zeker omdat de meesten hier al een groot deel van hun verbruik direct leveren via de zonnepanelen.

[ Voor 12% gewijzigd door baseonth3road op 11-07-2022 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
Dusss....
Waar je voor moet zorgen, is dat je opwek zodanig is, dat je verbruik kleiner of gelijk is aan 28% van je opwek. Dan kan je tot 2030 volledig blijven salderen.

Super hoor, maar wat een absurde regeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

dutchlincoln schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:11:
[...]

Dusss....
Waar je voor moet zorgen, is dat je opwek zodanig is, dat je verbruik kleiner of gelijk is aan 28% van je opwek. Dan kan je tot 2030 volledig blijven salderen.

Super hoor, maar wat een absurde regeling...
En de rest verkopen voor 80% van het kale tarief. O-) O-) O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
ursusMaritimus schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:12:
[...]

En de rest verkopen voor 80% van het kale tarief. O-) O-) O-)
ik baal ervan dat ik niet een paar hectaere land heb met een paar dikke schuren er op. Dan zou ik stoppen met werken... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

dutchlincoln schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:15:
[...]

ik baal ervan dat ik niet een paar hectaere land heb met een paar dikke schuren er op. Dan zou ik stoppen met werken... :P
Ik zou me laten uitkopen en subsidiëren om al het land netjes te verduurzamen 8) 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:17
Ik zat bij pure energie en stap binnenkort over naar budget thuis. Lees nu dat door de nieuwe tarieven dit niet interessant is.

Wel totaal op ongeveer 7/8kwh en verbruik er ongeveer 4/5kwh (auto)
Gas ongeveer 800 per jaar.

Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:10
dutchlincoln schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:11:
Dusss....
Zelfs in 2030 hoeft verbruik dan geen 28% 'maar' 40% te zijn van je totale opwek om alles gesaldeerd te krijgen, mits je zelf zo'n 40% van je verbruik direct verbruikt (wat daardoor dus niet door de meter gaat). :P

VB:
Verbruik: 2000 kWh
Opwek: 5000 kWh

Eigenverbruik: 40%
Eigenverbruik: 800 kWh
Teruglevering door meter: 4200 kWh

Salderen in 2030: 28%
Gesaldeerd in 2030: 1176 kWh

Netto eigenverbruik + gesaldeerd: 1976 kWh

Om panelen te stimuleren zie ik het liefste :+ dat ze óók na 2030 ~25% a 30% salderen als norm aanhouden.

- Doordat er toch nog voor een klein deel gesaldeerd kan worden stimuleert dit mensen om nét iets meer panelen te leggen dan voor hunzelf nodig is, dus goed voor de energietransitie.
- Doordat het 'maar' 25% is stimuleert het ook het eigenverbruik (wat momenteel obviously niet het geval is). Hierdoor blijft het voor de meeste huishoudens efficiënt om te timen wanneer je verbruiksapparaten aan moeten. Dit scheelt dan weer in de net(piek)belasting.

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Daros schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:48:
Ik zat bij pure energie en stap binnenkort over naar budget thuis. Lees nu dat door de nieuwe tarieven dit niet interessant is.

Wel totaal op ongeveer 7/8kwh en verbruik er ongeveer 4/5kwh (auto)
Gas ongeveer 800 per jaar.

Iemand tips?
Stroom naar Eneco vanwege hoogste TLV.
Gas laten waar het nu is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
NileZ_ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:19:
Ahem vorige keer sprak je nog schande van de serial overstappers 😜

Weliswaar op Engie gebaseerde informatie, die ik ook aan de telefoon kreeg.
Hun solvabiliteit zou zelfs in het geding kunnen komen door ons zonnepanelen melkers. Vandaar dat mensen met zonnepanelen intern ineens geweigerd zouden worden voor een spoedaanvraag...

Maar laat die zon morgen maar komen. Eneco levert hier alweer. 😜
Ik vind nog steeds het wekelijks 3x overstappen teveel van het goede voor een paar cent meer. Vaak gebruik makend van de 14 dagen bedenktijd, of van een gelogen verhuizing etc. Dat gedrag gaat een keer z'n negatieve effecten hebben, en dat heeft het bij Engie ook gedaan vorige week.

Maar het zou vreemd zijn om dit topic niet te waarderen als ik er zelf aan mee doe toch? Ik ben zelf ook zo'n smerige terugleveraar en misschien nog wel van de ergste soort met 14.000 kWh overproductie per jaar. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
[...]

Nee, van hetgene wat je invoed op het net

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:47
De nieuwe Eneco prijzen zijn nog niet in de OP tabel opgenomen, maar bij 61 cent ga ik straks om 8:00 ff lekker bellen en ben ik weer weg bij Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Jubbo schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:07:
Hier ook overgestapt van Eneco naar Eneco. Eerst zou het 14 dagen duren voor het in kon gaan, maar even doorvragen kon het toch direct.
vloekverdomme ;-)

En ik was net weg bij ze vanwege de verlaging naar 36ct...

De vorige keer heb ik 3 medewerkers gesproken... wat wat lang duurde... dus ... wat zijn de keywords om het er snel door te krijgen :D?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 13:56

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ronald schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:18:
[...]

vloekverdomme ;-)

En ik was net weg bij ze vanwege de verlaging naar 36ct...

De vorige keer heb ik 3 medewerkers gesproken... wat wat lang duurde... dus ... wat zijn de keywords om het er snel door te krijgen :D?
Niet spannend hoor.
Ik was overgestapt naar delta. (Vanaf eneco dus) om diezelfde redenen. Legde het uit en werd keurig geholpen. Kon binnen 24 uur levering krijgen en maandbedrag moest minimaal 9 euro zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
tss68nl schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 02:39:
[...]

Ik vind nog steeds het wekelijks 3x overstappen teveel van het goede voor een paar cent meer. Vaak gebruik makend van de 14 dagen bedenktijd, of van een gelogen verhuizing etc. Dat gedrag gaat een keer z'n negatieve effecten hebben, en dat heeft het bij Engie ook gedaan vorige week.

Maar het zou vreemd zijn om dit topic niet te waarderen als ik er zelf aan mee doe toch? Ik ben zelf ook zo'n smerige terugleveraar en misschien nog wel van de ergste soort met 14.000 kWh overproductie per jaar. :+
Die maatschappijen voeren elke overstap zelf trouwens in als een verhuizing. Dat is de reden waarom het vaak (zonder te vragen) per direct in kan gaan.
Zowel delta als Eneco doen dit. En dan ontvang je 2 week later ineens een brief vanuit de netbeheerder, 'volgens onze gegevens bent u hier komen wonen' blabla. Of iets in die richting. Heb de brief niet meer voor me want is al weg.
Maar zowel Eneco als Delta doen dit.
Volgens mij staat er dan in je dossier bij mijn Eneco dan ook weer een 'verhuizing' klaar.

Het verschil is dat je bij die maatschappijen niet eens hoeft te vragen om een spoedaanvraag. Het kan gewoon per elke gewenste startdatum.

Die 14 dagen bedenktijd is heel wat anders natuurlijk. Of daar misbruik van wordt gemaakt, tsja het is hoe je het bekijkt. Het zal er ook meete maken hebben dat sommige maatschappijen een opzegtermijn hanteren bij een product wat je in principe gewoon op ieder moment zou moeten kunnen opzeggen. 9 dagen, 30 dagen, het is flauwekul natuurlijk.
9 dagen vind ik wel netjes. Maar is ook niet echt nodig.

Ben het wel met je eens dat heel vaak overstappen alleen maar gedoe geeft. En op den duur ook minder wenselijk is. Niet alleen voor de maatschappijen maar ook voor de consument zelf natuurlijk. Maar goed met hele grote verschillen in tarieven is het natuurlijk in feite ook niet meer dan een administratieve handeling..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@ApC_IcE Het gaat bij de meesten vlot, misschien had ik een setje minder ervaren medewerkers...

@NileZ_ Delta gaf zelf aan: ja we hebben opzegtermijn... maar er zit toch geen boete aan vast...dus... eigenlijk geen.

En vaak overstappen ongewenst.. in principe ja... Maar bedrijven mogen best eens nadenken over waarom klanten klant zijn bij hun...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@Ronald Precies dat. En ik weet dat delta dat zegt. Want andere maatschappijen hebben ook telefonisch aangegeven dat bij een variabel contract die opzegtermijn eigenlijk helemaal niet geldt.
Het hoe en waarom daarachter weet ik niet. Maar eigenlijk elke klantenservice medewerker beweerde dat.

Echter staat het wel in de voorwaarden van ze, dus beetje vreemd verhaal blijft het wel natuurlijk.

En zowel Delta als Eneco voert een onmiddellijke overstap in 9 van de 10 gevallen gewoon door als een verhuizing. Zal bij Engie vast precies zo gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:18:
[...]
Pretty please, en afzien van bedenktermijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-09 16:40
Zojuist contact gehad met Eneco.

- Per vandaag overgestapt voor alleen elektriciteit. Opzegtermijn bij Greenchoice was niet relevant (30 dagen). Ze begon er wel over, maar toen ik aangaf dat dit geen issue zou moeten mocht ik meteen overstappen.
- Terugleververgoeding € 0,61425 per kwh.
-Termijnbedrag is 9 euro.

Nu even sparen voor mijn gasrekening van volgend jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

Gisterochtend bij Eneco contract afgesloten, deze kon absoluut niet eerder ingaan dan 02-08. Vervolgens 's middags teruggebeld, andere medewerker, die kon het wel per direct in laten gaan, maar dan moest het 's ochtends eerder afgesloten contract geannuleerd worden. Dus prima, dat gedaan, vervolgens nieuw contract opgesteld. Deze zou per direct ingaan, ik zou binnen een minuut een contract in de mail krijgen, hetgeen ik ook gewend ben bij Eneco. Uiteraard geen mail gehad tot op heden.
Zojuist weer gebeld, contract is er wel, maar 'er nog niet door'. En mogelijk daardoor nog geen mail. Zou binnen 48 uur goed moeten komen...

Iemand ervaring met dergelijk scenario?

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-09 16:40
leandres schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:25:
Gisterochtend bij Eneco contract afgesloten, deze kon absoluut niet eerder ingaan dan 02-08. Vervolgens 's middags teruggebeld, andere medewerker, die kon het wel per direct in laten gaan, maar dan moest het 's ochtends eerder afgesloten contract geannuleerd worden. Dus prima, dat gedaan, vervolgens nieuw contract opgesteld. Deze zou per direct ingaan, ik zou binnen een minuut een contract in de mail krijgen, hetgeen ik ook gewend ben bij Eneco. Uiteraard geen mail gehad tot op heden.
Zojuist weer gebeld, contract is er wel, maar 'er nog niet door'. En mogelijk daardoor nog geen mail. Zou binnen 48 uur goed moeten komen...

Deze ochtend gebeld: heb het contract 2 minuten later in mijn mail gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 16:35
Staan er bij een bestaande klant van Eneco waarbij het nieuwe modelcontract gisteren in is gegaan al nieuwe prijzen in de app? Ik heb nog steeds de oude prijzen staan. Verder zag ik bij de overeenkomst dat er -1 achter mijn klantnummer staat, hebben anderen dat ook? Het zou toch niet zo zijn dat men per ongeluk een tweede contract heeft aangemaakt in plaats van de eerste te vervangen? (Het was de eerste werkdag van de klantenservicemedewerker die mij geholpen heeft gisteren)

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 20:57
leandres schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:25:

Niet die scenario maar wel dat het 2 dagen altijd zou duren als minimale. Gisteren afgesloten en 13 Juli zou het actief zijn, kon niet anders. Ik had wel iemand aan de lijn die meteen wist wat ze moest doen om van Eneco naar Eneco te gaan en was allemaal geen probleem. Iemand met ervaring dus.

Nadeel is wel een nieuw klantnummer, dus om iets in te kunnen zien moest ik hem ff koppelen op een ander e-mail adres van me en nu kan ik online ook volgen hoe 't nieuwe contract verloopt qua aanvraag.

[ Voor 8% gewijzigd door mvrooij op 12-07-2022 08:34 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 20:40
Benieuwd voor de personen die meteen aangesloten zijn (gisteren) en een contractbevestiging in mailbox ontvingen, hoe snel is dit doorgevoerd in de Eneco portaal of in de app ?
Status staat nu nog op gepland

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6y1rSAYRycM_ITR1I2MiRMFHLDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0EfC1Tj6C694ExD5H3ysmJYA.png?f=user_large

Zelf vergeten te vragen gisteren maar met de (geplande) overstap ging ik er eigenlijk vanuit de Eneco ook de opzegging doet bij de vorige leverancier (HVC in mn geval). Is mijn aanname juist of moet ik zelf nog achter HVC aan voor de opzegging :)

Deze vraag zijn meer uit interesse dan dat ik mezelf al druk maak /komt goed. :)

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 20:57
yonexfreak schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:35:
Benieuwd voor de personen die meteen aangesloten zijn (gisteren) en een contractbevestiging in mailbox ontvingen, hoe snel is dit doorgevoerd in de Eneco portaal of in de app ?
Status staat nu nog op gepland

[Afbeelding]

Zelf vergeten te vragen gisteren maar met de (geplande) overstap ging ik er eigenlijk vanuit de Eneco ook de opzegging doet bij de vorige leverancier (HVC in mn geval). Is mijn aanname juist of moet ik zelf nog achter HVC aan voor de opzegging :)

Deze vraag zijn meer uit interesse dan dat ik mezelf al druk maak /komt goed. :)
Het heeft blijkbaar minimaal 2 dagen nodig om het administratief en in hun systeem in orde te krijgen. Dit was bij mij ook het geval toen ik 3 maanden geleden nieuw klant werd bij Eneco. Dit komt wel goed, gewoon even geduld hebben ben ik bang.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

mvrooij schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:38:
[...]

Het heeft blijkbaar minimaal 2 dagen nodig om het administratief en in hun systeem in orde te krijgen. Dit was bij mij ook het geval toen ik 3 maanden geleden nieuw klant werd bij Eneco. Dit komt wel goed, gewoon even geduld hebben ben ik bang.
Geduld is niet echt iets wat bij mijn karakter past :X

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yonexfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 20:40
mvrooij schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:38:
[...]

:Y)
Zoals ik al zei, maak me nog niet druk erom, gezien dit topic heeft Eneco klantenservice wat te doen gehad gisteren

Alleen nog even navragen bij Eneco of het stopzetten bij HVC ook part of the deal is /better be safe than sorry

I don't drive fast, I only fly low!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
kevinjkok schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:28:
Staan er bij een bestaande klant van Eneco waarbij het nieuwe modelcontract gisteren in is gegaan al nieuwe prijzen in de app? Ik heb nog steeds de oude prijzen staan. Verder zag ik bij de overeenkomst dat er -1 achter mijn klantnummer staat, hebben anderen dat ook? Het zou toch niet zo zijn dat men per ongeluk een twee contract heeft aangemaakt in plaats van de eerste te vervangen? (Het was de eerste werkdag van de klantenservicemedewerker die mij geholpen heeft gisteren)
geef ze ff tijd joh...
Je post om half 9, niet toevallig gisteren ook om half 5 pas overgestapt :? :X
Het zou met niet verbazen dat het pas na de wettelijke bedenktijd in de app actief gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Zojuist offerte gekregen voor tweede allocatiepunt. €500. Kan wel pas eind dit jaar geplaatst worden. Bedenktijd offerte 3 maanden. Als ik daarna weer een offerte zou aanvragen zal de prijs waarschijnlijk nog steeds €500 zijn. Maar dan zal de uitvoering wel 3 maanden opschuiven. Gezien het nu al eind dit jaar is zit ik met 3 maanden erbij in 2023 waarschijnlijk. Dan wordt het wel krap om het maximale er uit te halen volgend jaar (mits de tarieven dan nog zo gunstig zijn).

Ik denk dat ik dit maar ga doen. €500 risico (plus extra kosten omzetten PV) maar potentiële opbrengst is enorm. En ook al is de TLV 0.3 cent i.p.v. de 0.6 nu kan het nog makkelijk uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:32

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Vanmorgen met 1 telefoontje van 3 minuten ook bestaande oude contract van Eneco omgezet naar nieuw contract met verhoogde TLV van 61,4 cent.
Die 20 cent extra is echt lekker. Gaat direct in per vandaag. Voorschot blijft € 0,00 als voorheen.
Maar dan moet de zon nu wel beter haar best doen dan in de afgelopen 5 dagen.
Contract ook al binnen per mail

[ Voor 19% gewijzigd door 964C2 op 12-07-2022 09:02 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:47
Zojuist overgestapt terug naar Eneco per 12-07-2022 van Delta (waar ik per 01-07-2022 aangesloten was). Lekker dit! :)
Pagina: 1 ... 67 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2