Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
tss68nl schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:39:
[...]

De meesten hebben hier dusdanig veel panelen dat ze alleen in December en misschien Januari niet netto terugleveren. Ik in ieder geval wel. Voor die twee maanden ga je echt geen moeite doen om over te stappen :)

Per jaar krijg je €5000-7000 euro teruggestort met de huidige prijzen als je een beetje een fatsoenlijk aantal panelen hebt liggen. Die honderd euro die het dan misschien scheelt in Dec + Jan maakt dan niet zo belachelijk veel uit lijkt mij?

En als je maar een marginale overproductie hebt dan loont het mijns inziens niet om dit topic te volgen. Het is meer gedoe en (keuze)stress dan dat het iets oplevert. Ook om steeds te switchen om er de laatste centen uit te halen is discutabel. Je zou het ook zo kunnen bekijken dat je daarmee de energiemaatschapijen behoorlijk extra werk bezorgt en daardoor in de toekomst daar maatregelen tegen getroffen moeten worden in de vorm van slechtere contractvoorwaarden voor iedereen of aangepaste overstapregelingen voor serie-overstappers.

Ik zie het zo dat we al lang blij mogen zijn dat we aan teruglevering kunnen verdienen. Hoe meer er een zonnestroom overschot komt (en dat komt er door de kabinetsplannen voor 2025/26 die veel mensen in een warmtepomp duwen en dus óók in de zonnepanelen), hoe meer wij de paria van de energiebranche worden.

Om dan met 'slimme trucs' zoals contract-hoppen de laatste euros eruit te persen versnellen we de teneergang van het verdienmodel alleen maar. Ik blijf liever voor langere tijd bij een contract wat gewoon een redelijke TLV heeft.

De enige nette methode is een tweede meter (secundair allocatiepunt ofwel SAP) aanvragen bij je netbeheerder en daar een extra contract op afsluiten. Dan kan je zelf switchen, of bijvoorbeeld je zonnepanelen op het SAP zetten. Dat laatste is pas echt effectief zodra de salderingsregeling is afgebouwd.

Overigens zal je dus tot die tijd om te kunnen switchen je installatie na plaatsing wel moeten aanpassen aangezien de netbeheerder nooit het SAP zal aansluiten op een reeds bestaande verdeler waar ook het primaire allocatiepunt in uit komt. SAPs zijn bedoeld voor bijvoorbeeld verhuurders die een deel van hun pand of dak onderverhuren.
Als providers redelijke tarieven (80% kaal) geven, dan blijven meer mensen bij dezelfde aanbieder zitten.
Ze lokken het zo natuurlijk wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:15

TurboNick3

Thedutchtravellers

tss68nl schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:39:
[...]

De meesten hebben hier dusdanig veel panelen dat ze alleen in December en misschien Januari niet netto terugleveren. Ik in ieder geval wel. Voor die twee maanden ga je echt geen moeite doen om over te stappen :)

Per jaar krijg je €5000-7000 euro teruggestort met de huidige prijzen als je een beetje een fatsoenlijk aantal panelen hebt liggen. Die honderd euro die het dan misschien scheelt in Dec + Jan maakt dan niet zo belachelijk veel uit lijkt mij?

En als je maar een marginale overproductie hebt dan loont het mijns inziens niet om dit topic te volgen. Het is meer gedoe en (keuze)stress dan dat het iets oplevert. Ook om steeds te switchen om er de laatste centen uit te halen is discutabel. Je zou het ook zo kunnen bekijken dat je daarmee de energiemaatschapijen behoorlijk extra werk bezorgt en daardoor in de toekomst daar maatregelen tegen getroffen moeten worden in de vorm van slechtere contractvoorwaarden voor iedereen of aangepaste overstapregelingen voor serie-overstappers.
Bedankt voor je antwoord. d:)b
Ik ben het helemaal met je eens. ;)
Had eerlijk bekend voor me eigen situatie nog niet bekeken of en hoeveel ik dan in de wintermaanden eventueel zou moeten bij betalen. Dus heb je me ook weer aan het rekenen gezet.
Maar was/ben wel benieuwd naar hoe "jullie" dit aan pakte.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-09 22:29
Lowlands schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:36:
Zie deze info van gaslicht.com
Hierin per leverancier tarieven en beleid (naar beneden scrollen)
De ongunstige regeling van BudgetEnergie is opgenomen.

https://www.gaslicht.com/energiebesparing/terugleveren

Ik heb nog een mail verzonden naar gaslicht ivm BudgetEnergie. Miste bij het vergelijken op gaslicht dat rekening gehouden wordt met een dergelijke ongunstige regeling.
Via mail antwoord gekregen. Een gedeelte hiervan:

===
Wij zijn ermee bezig om dit duidelijker op onze website te vermelden. Ook zijn wij aan het uitzoeken wat er precies maandelijks of jaarlijkst gesaldeerd mag worden.
===

Zou mooi zijn als dit gebeurt.
Lijkt mij goed voor de velen die geen idee hebben dat iets dergelijks bestaat.
Top, goede info

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Henkoes schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:53:
[...]
Als providers redelijke tarieven (80% kaal) geven, dan blijven meer mensen bij dezelfde aanbieder zitten.
Ze lokken het zo natuurlijk wel uit.
Een laag percentage TLV is natuurlijk een reden om te verkassen, dat ben ik met je eens. Maar dat is wel om permanent te verkassen en dan heb je uiteindelijk iedereen die per saldo teruglevert bij een dure maatschappij zitten. Het ping-pong gedrag komt echter door de grote verschillen in kale leveringsprijs (en dus TLV) waardoor je in de zomer bij een dure aanbieder wil zitten, en in de winter bij een goedkope. En daarnaast door de energiemaatschappijen die vaste klanten 'belonen' met een lager tarief (en dus straffen met een lage TLV)

Ik denk dat een minimum TLV percentage over een aantal jaar wel wordt vastgesteld, maar het is maar afwachten of dat ook echt 80% gaat zijn. Wat er meer waarschijnlijk eerder gaat gebeuren is dat de leveringsprijzen en TLV's losgetrokken worden van elkaar. Dus dat je als nieuwe klant een hoge leveringsprijs hebt, en een lage TLV. En pas als je een jaar klant bent, dan krijg je een lager leveringstarief en een hogere TLV.

Op die manier draaien ze in één keer dit gedrag de nek om. Wel wordt het vervolgens met de variabele prijzen in de huidige markt dan heel moeilijk om een energieleverancier te kiezen. Je zal dan eerst altijd een jaar moeten afzien...en tegen die tijd zijn wellicht de voorwaarden alweer aangepast.

Hoe meer we de energiemaatschappijen reden geven om een dergelijke ingreep te doen, hoe sneller hij zal worden doorgevoerd. En de laatste maanden geven we ze alle reden om paal en perk te stellen.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
tss68nl schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:23:
[...]

Een laag percentage TLV is natuurlijk een reden om te verkassen, dat ben ik met je eens. Maar dat is wel om permanent te verkassen en dan heb je uiteindelijk iedereen die per saldo teruglevert bij een dure maatschappij zitten. Het ping-pong gedrag komt echter door de grote verschillen in kale leveringsprijs (en dus TLV) waardoor je in de zomer bij een dure aanbieder wil zitten, en in de winter bij een goedkope. En daarnaast door de energiemaatschappijen die vaste klanten 'belonen' met een lager tarief (en dus straffen met een lage TLV)

Ik denk dat een minimum TLV percentage over een aantal jaar wel wordt vastgesteld, maar het is maar afwachten of dat ook echt 80% gaat zijn. Wat er meer waarschijnlijk eerder gaat gebeuren is dat de leveringsprijzen en TLV's losgetrokken worden van elkaar. Dus dat je als nieuwe klant een hoge leveringsprijs hebt, en een lage TLV. En pas als je een jaar klant bent, dan krijg je een lager leveringstarief en een hogere TLV.

Op die manier draaien ze in één keer dit gedrag de nek om. Wel wordt het vervolgens met de variabele prijzen in de huidige markt dan heel moeilijk om een energieleverancier te kiezen. Je zal dan eerst altijd een jaar moeten afzien...en tegen die tijd zijn wellicht de voorwaarden alweer aangepast.

Hoe meer we de energiemaatschappijen reden geven om een dergelijke ingreep te doen, hoe sneller hij zal worden doorgevoerd. En de laatste maanden geven we ze alle reden om paal en perk te stellen.
Wie heeft bedacht dat het onder deze omstandigheden niet mogelijk is om een 3 jarig contract af te sluiten?
Als ik nu voor 3 jaar een TLV van -40-45 cent had gehad was ik voor 3 jaar klant gebleven.. Volgens mij werken de leveranciers (of in onze gevallen inkopers) van energie dit gedrag nu zelf in de hand.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
[...]

Als je het over lange termijn hebt denk ik dat iedereen er aan moet gaan geloven dat de prijs laag wordt als het aanbod hoog is, dat je slimme systemen krijgt die aan gaan wanneer het aanbod hoog is en dit ook loont. Zo ontstaat er dan ook weer een draadje op dit forum om winst te maken met een thuis-buffer, ik kan niet wachten...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:40
[...]

Over een paar jaar zit iedereen op uurcontracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:23
mathijshooi schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:29:
[...]

Over een paar jaar zit iedereen op uurcontracten.
Nee hoor, want dan maak ik mijn slimme meter gewoon dom.
Dit gaat onmogelijk de nieuwe standaard worden. Hooguit voor degene zonder panelen. En die kiezen er dan zelf voor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:43:
[...]

Nee hoor, want dan maak ik mijn slimme meter gewoon dom.
Dit gaat onmogelijk de nieuwe standaard worden. Hooguit voor degene zonder panelen. En die kiezen er dan zelf voor
Ik ben benieuwd naar jouw uitleg, want ik zie echt geen andere manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Srednier schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:46:
[...]

Ik ben benieuwd naar jouw uitleg, want ik zie echt geen andere manier...
Uitlezen is geen verplichting, dus uur prijzen onmogelijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Uitlezen is nóg geen verplichting. Dat klopt. Ik ben heel benieuwd wat er gaat gebeuren.

Maar ik denk dat de huidige situatie onhoudbaar is en dat dit verdienmodel geen lang leven beschoren is. Helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:48:
[...]

Jij denkt echt dat dat een issue gaat zijn voor de roverheid tzt? :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
[...]

Ik bedoel meer the big picture, hoe los je als samenleving het energie vraagstuk op. Niet hoe jij persoonlijk zo lang mogelijk probeert vooruit te schuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
[...]

Nog geen verplicht nee.

Je kan het niet fysiek tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Moet je ff in mijn laatste post historie kijken, heb een lijstje!
GC cooperatie nu, voor 1 juli, 1.58 gas, model.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Srednier schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Ik bedoel meer the big picture, hoe los je als samenleving het energie vraagstuk op. Niet hoe jij persoonlijk zo lang mogelijk probeert vooruit te schuiven
Wij of de overheid. Heel verschillende doelen. Maar das offtopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Henkoes schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Nog geen verplicht nee.

Je kan het niet fysiek tegenhouden.
Jawel, want er zijn miljoenen meters met vier telewerken wat wel verplicht is, maar zonder uitlees mogelijkheid.
Dus voordat de wet veranderd is en al die meters vervangen zijn ben ik al bejaard.
Sowieso is het onmogelijk om met panelen met uur prijzen te werken, want niemand gaat negatieve prijzen betalen, dan verkoopt iedereen zijn panelen weer.
Uur prijzen word de ondergang van de transitie. Is alleen weggelegd voor mensen zonder PV, die doen dan op goedkoop moment hun accu vol laden, dat is het enige pluspunt eraan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:55:
[...]

Jawel, want er zijn miljoenen meters met vier telewerken wat wel verplicht is, maar zonder uitlees mogelijkheid.
Dus voordat de wet veranderd is en al die meters vervangen zijn ben ik al bejaard.
Sowieso is het onmogelijk om met panelen met uur prijzen te werken, want niemand gaat negatieve prijzen betalen, dan verkoopt iedereen zijn panelen weer.
Uur prijzen word de ondergang van de transitie. Is alleen weggelegd voor mensen zonder PV, die doen dan op goedkoop moment hun accu vol laden, dat is het enige pluspunt eraan
Waarom zou een energieleverancier zoveel geld wien betalen oo fixed rate op de momenten dat stroom
Goedkoop is?

Ze forceren uurtarief via tvl, of geen tvl meer for you als je meter geen uurtarief ondersteund.

Lekker dystopian denkwijze atm 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Srednier schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Gewoon extra kabels en transformator huisjes en that's it.
En mensen verplichten auto's te laden als het nog licht is, dan hoeft er nauwelijks stroom de straat uit.
In de winter valt PV weg dus is het alleen op te lossen met dikkere kabels voor de wp en ev,zo simpel is het

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Henkoes schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:57:
[...]

Waarom zou een energieleverancier zoveel geld wien betalen oo fixed rate op de momenten dat stroom
Goedkoop is?

Ze forceren uurtarief via tvl, of geen tvl meer for you als je meter geen uurtarief ondersteund.

Lekker dystopian denkwijze atm 😅
2 biertjes teveel denk...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:58:
[...]

Gewoon extra kabels en transformator huisjes en that's it.
En mensen verplichten auto's te laden als het nog licht is, dan hoeft er nauwelijks stroom de straat uit.
In de winter valt PV weg dus is het alleen op te lossen met dikkere kabels voor de wp en ev,zo simpel is het
Dus dan krijgen afnemers een soort tijdklok op de meter en jij mag terugleveren wanneer je wil. Da's ook niet erg realistisch, zal toch echt met een prijsstelling geregeld moeten gaan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:55:
Dat duurt sowieso niet lang meer voor je bejaard bent toch? :+
Klopt, zodra er uurprijzen komen kan je wel inpakken met je PV installatie. Maar dat is precies wat er nu al aan de hand is om sommige momenten: teveel PV energie en daardoor een negatieve prijs op de zakelijke markt.

Maar waarom denken wij als consumenten daar dan geld voor te moeten blijven krijgen, terwijl de energiemaatschappij er geld bij krijgt om het op dat moment van anderen af te nemen? En moet betalen om onze stroom kwijt te kunnen? Dit houdt een keer op natuurlijk.

De enige oplossing is energieopslag, en ook daar kunnen ze prima naar de consument kijken: los het zelf maar op en investeer maar in batterijen. Tenzij dat bewezen wordt dat massaopslag kosteneffectiever is. Maar zo ver zijn we nog lang niet. We kunnen uberhaupt nog niet efficiënt elektrische energie opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
tss68nl schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:05:
[...]

[...]

Klopt, zodra er uurprijzen komen kan je wel inpakken met je PV installatie. Maar dat is precies wat er nu al aan de hand is om sommige momenten: teveel PV energie en daardoor een negatieve prijs op de zakelijke markt.

Maar waarom denken wij als consumenten daar dan geld voor te moeten blijven krijgen, terwijl de energiemaatschappij er geld bij krijgt om het op dat moment van anderen af te nemen? En moet betalen om onze stroom kwijt te kunnen? Dit houdt een keer op natuurlijk.

De enige oplossing is energieopslag, en ook daar kunnen ze prima naar de consument kijken: los het zelf maar op en investeer maar in batterijen. Tenzij dat bewezen wordt dat massaopslag kosteneffectiever is. Maar zo ver zijn we nog lang niet. We kunnen uberhaupt nog niet efficiënt elektrische energie opslaan.
Nou, ik hoorde tussen dat die kolen zooi op de maasvlakte aan het wachten was op een dikke electrolyzer om groene waterstof te maken. Dat zou het zaakje mooi stabilizeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
tss68nl schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:05:
[...]

[...]

Gelukkig niet, ga bijna stoppen met werken. Heb nu inmiddels zoveel verdient met de PV, het kan wel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:16:
[...]

Gelukkig niet, ga bijna stoppen met werken. Heb nu inmiddels zoveel verdient met de PV, het kan wel
Dit zijn voor mij de eerste teruglever maanden, hoelang waren de TVL wel niet hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Henkoes schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:20:
[...]
Dit zijn voor mij de eerste teruglever maanden, hoelang waren de TVL wel niet hoog?
Je kan beter vragen hoe groot de fabriekshal is waar hij in woont :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 08:24
als ik PVoutput mag geloven... zon 2100 euro in mei ? :P

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Henkoes schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:20:
[...]

Niet lang, maand of zeven. Maar zelfs toen ik jarenlang 11 cent kreeg verdiende het goed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Possible schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:25:
als ik PVoutput mag geloven... zon 2100 euro in mei ? :P
Dat klopt, bijna 6000 van laatste drie maanden, juni komt nog, ook 2300 ofzo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:21

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Processorkoeler schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:07:
Processorkoeler in "Het grote terugleververgoeding topic"
Zijn er dus mensen die bij Eneco een tussentijdse nota hebben aangevraagd?
Ja, werkt perfect. Binnen enkele dagen de nota en een weekje daarna de poen op de bank. Kan zelfs via de chat aangevraagd.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Had ik de ruimte maar 🥰

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:52

Processorkoeler

Geen stock koeler

ursusMaritimus schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:30:
[...]

Ja, werkt perfect. Binnen enkele dagen de nota en een weekje daarna de poen op de bank. Kan zelfs via de chat aangevraagd.
Hoe lang was je al klant daar?
Ik word dus 'afgewezen' omdat ik binnen 80 dagen nieuwe klant ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Processorkoeler schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:30:
[...]

106 dagen. Kan zijn dat er een limiet van 90 of 100 dagen is of is ingevoerd. Dat zou ik ff vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

ursusMaritimus schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:33:
[...]

106 dagen. Kan zijn dat er een limiet van 90 of 100 dagen is of is ingevoerd. Dat zou ik ff vragen.
Ah, oké.
Ja zie ook mijn post: Processorkoeler in "Het grote terugleververgoeding topic"

Ze geven alleen geen reden. Vind het nogal apart. Kreeg natuurlijk geen antwoord op de vraag waarom. Ik wil gewoon uitcashen en op 1 juli kijken wie er nu het beste tarief biedt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Processorkoeler schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:30:
[...]

Je kan ook 1 juli naar Delta of Engine, dan moeten ze wel dokken 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
En dan heb ik nog ouwetjes, als ik dat vervang met 400+ panelen heb ik 3×80 nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
ursusMaritimus schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:34:
[...]

Gaan we hier ook doen. Maar ik wacht nog ff tot 2 juli, dan is alles wel bekend lijkt me. Moet ook gas nog regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

ursusMaritimus schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:34:
[...]

Ben door de bomen het bos even kwijt, maar ik zoek de hoogste terugleververgoeding en enigszins een oké solvabiliteit, dus geen Naked-Energy achtige toko. Heb nu al 100 verschillende tarieven gezien per bedrijf, is er ergens een actueel overzicht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
Processorkoeler schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:40:
[...]

Ben door de bomen het bos even kwijt, maar ik zoek de hoogste terugleververgoeding en enigszins een oké solvabiliteit, dus geen Naked-Energy achtige toko. Heb nu al 100 verschillende tarieven gezien per bedrijf, is er ergens een actueel overzicht?
Wat dacht je van de topic start / openingspost 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Processorkoeler schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:34:
[...]

Ah, oké.
Ja zie ook mijn post: Processorkoeler in "Het grote terugleververgoeding topic"

Ze geven alleen geen reden. Vind het nogal apart. Kreeg natuurlijk geen antwoord op de vraag waarom. Ik wil gewoon uitcashen en op 1 juli kijken wie er nu het beste tarief biedt.
Er staat als reden dat je nog geen 80 dagen klant bent 🤣

Paar honderd euro is nog niet zo interessant om te cashen, maar als het op duizend (en) gaat zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
PCJR schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:36:
[...]
Gaan we hier ook doen. Maar ik wacht nog ff tot 2 juli, dan is alles wel bekend lijkt me.
Gevoelsmatig gaan de tarieven tegen de winter weer omhoog: minder aanbod / meer vraag.
Historisch gezien liggen in september, november en december de electraprijzen hoger dan juni/juli.
Voor de hoogste TLV wordt het vermoedelijk nog een keer overstappen ergens in s2.

PS Tenzij de Russische gaspijp weer 100% gaat leveren.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

cj1 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:45:
[...]

Gevoelsmatig gaan de tarieven tegen de winter weer omhoog: minder aanbod / meer vraag.
Historisch gezien liggen in september, november en december de electraprijzen hoger dan juni/juli.
Voor de hoogste TLV wordt het vermoedelijk nog een keer overstappen ergens in s2.

In de loop van k4 zou ik eerder gaan voor de laagst leverprijs. Er zijn er hier maar enkelen die na oktober nog netto terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Yup! In november maar overstappen op de goedkoopste energieboer die goedkoop stroom levert. M’n warmtepomp moet tenslotte wel draaien.. en dan hoop ik in april dat verbruik te kunnen salderen

Of wachten tot 1 januari tot nieuwe prijzen bekend zijn

[ Voor 13% gewijzigd door Possible op 28-06-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Blij dat ik dat probleem niet heb tot eind 2025

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:45:
[...]

Voorlopig stijgt prijs alweer 3 weken, lng helemaal sky high, en Europa drijgt tekort te komen van de winter, dus gaat helemaal goed komen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:55:
Blij dat ik dat probleem niet heb tot eind 2025
Wat heb je voor tlv dan, voor die drie jaar? Want dat is hier het enige dat er toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Processorkoeler schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:40:
[...]

Nummer 99

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ursusMaritimus schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:01:
[...]

Wat heb je voor tlv dan, voor die drie jaar? Want dat is hier het enige dat er toe doet.
Dat weet niemand, ik dus ook niet. Maar ik weet wel wat ik voor stroom betaal komende jaren....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
Vraagje, ik zit nu een tijdje bij Eneco en wil graag naar Engie.

Ik zie hier diverse mensen die aangeven per 1-7 nog naar Engie of Delta te willen overstappen, maar een tijdje terug heb ik contact gehad met Engie en zij geven aan dat de overstap wel een maand duurt.
Is dit veranderd ofzo heeft iemand het sneller gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Weet je het zeker? Zou toch even natellen hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
detim schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:14:

Ik zie hier diverse mensen die aangeven per 1-7 nog naar Engie of Delta te willen overstappen, maar een tijdje terug heb ik contact gehad met Engie en zij geven aan dat de overstap wel een maand duurt.
Alleen met borg kan het sneller, 400 vroegen ze aan mij, dus ik kies toch delta denk ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:15:
[...]

Weet je het zeker? Zou toch even natellen hi
Nummer 100 moet een rondje geven.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:16:
[...]

Alleen met borg kan het sneller, 400 vroegen ze aan mij, dus ik kies toch delta denk ik
Volgens mij is de poll ook bekend, ik Engie en de rest Delta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

ursusMaritimus schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:43:
[...]

Er staat als reden dat je nog geen 80 dagen klant bent 🤣

Paar honderd euro is nog niet zo interessant om te cashen, maar als het op duizend (en) gaat zeker wel.
Nou, dat is alsnog niet echt onderbouwd. Wat maakt het uit hoe lang je klant bent, zou ik denken.
Possible schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:41:
[...]

Wat dacht je van de topic start / openingspost 😅
Als die actueel is? Ik zie elke drie pagina's nieuwe tarieven komen hier. Denk niet dat dit dan klopt.
edit: 28 jun v2. Voortaan even goed kijken Procesorkoeler 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Processorkoeler op 28-06-2022 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Ik hoop dat de tvl nog even goed blijft zodat ik een reële kans heb om de zonnepanelen terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

detim schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:14:

1 juli bellen en vragen of het die dag in kan gaan. Kan vaak dezelfde dag en soms 1 of 2 dagen later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tagor555
  • Laatst online: 04-11-2023
Als ik het kort mag samenvatten, wat je dus in de betere maanden teveel opwekt kan je in de winter dus niet meer wegstrepen tegen je verbruik die periode? Das mooi klote…. Daar is mijn investering een paar maanden geleden op gebaseerd. Het is dat ik sinds korte tijd hierzo meelees, maar hoeveel van de mensen elders weten hiervan af en worden hier van op de hoogte gebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Tagor555 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:36:
Als ik het kort mag samenvatten, wat je dus in de betere maanden teveel opwekt kan je in de winter dus niet meer wegstrepen tegen je verbruik die periode? Das mooi klote…. Daar is mijn investering een paar maanden geleden op gebaseerd. Het is dat ik sinds korte tijd hierzo meelees, maar hoeveel van de mensen elders weten hiervan af en worden hier van op de hoogte gebracht?
dat kan prima, zolang je bij dezelfde boer blijft. of dat ook gunstig is zal de tijd leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
Processorkoeler schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:07:
Processorkoeler in "Het grote terugleververgoeding topic"
Zijn er dus mensen die bij Eneco een tussentijdse nota hebben aangevraagd?
Jep, die zijn er meerdere. Onlangs gedaan en ongeveer een week later ontvangen op onze rekening :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:22
reneeke1970 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:16:
[...]

Ik snap niet wat er zo erg is aan een borg. Niet ideaal natuurlijk, maar als de energieboer voldoende reserves heeft, wil ik best tijdelijk 200 euro als borg uitlenen als dat me eind van het jaar veel meer geld oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Laatst online: 21-09 15:41
Tagor555 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 00:36:

@Tagor555
Lees even terug in dit topic (en in topics salderen per jaarmaand en overstappen energieleverancier)
Kort samengevat:

Tot voor kort leek er in elk geval sprake van altijd salderen per jaar. Dus totaal afgenomen kWh verrekend met totaal opgewekt. Meer opgewekt = terugleveren tegen meestal nette vergoeding.
Nu blijkt sprake van soms salderen per maand (in elk geval bij BudgetEnergie).
Het meer opgewekte van die maand wordt tegen een geringe vergoeding teruggeleverd.
In de maanden dat je meer nodig hebt moet je weer tegen de volle prijs afnemen.
Wij sinds kort zonnepanelen met oog op verwarmen met airco. Daar gaat dan dus je plan…

Er is veel te doen over het salderen per maand. Mogelijk is er sprake van een maas in de wet. Hopelijk wordt dit binnenkort duidelijk.

Vooralsnog: probeer een vast contract te krijgen en verdiep je in voorwaarden salderen en terugleveren per maatschappij. Zie ook in deze topics.
Als je met je zonnepanelen op jaarbasis niet veel kWh denkt over te houden op jaarbasis is bij jaarlijks salderen de hoogte van de terugleververgoeding minder van belang. Het jaarlijks salderen zeker!

[ Voor 0% gewijzigd door Lowlands op 29-06-2022 07:52 . Reden: @ toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Henkoes schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:28:
Ik hoop dat de tvl nog even goed blijft zodat ik een reële kans heb om de zonnepanelen terug te verdienen.
Als je je panelen berekend hebt op de hoge tvl heb je een hoog risico genomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
klump4u schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:57:
[...]

Als je je panelen berekend hebt op de hoge tvl heb je een hoog risico genomen.
Maar als je panelen alleen uit kunnen met een hoge aangenomen tlv dan moet je wel gouden panelen op je dak hebben liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:31
@cj1
Zou je nog een extra kolom in die excel willen zetten met deze groen getallen:

https://www.greenpeace.or.../groene-stroom-ranglijst/

Dan kun je sneller een afweging maken tussen je portemonaie en je duurzaamheidsgevoel.

Of vind je dit hier niet bij horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:05
In mei heb ik extra panelen geplaatst en nu wek ik ca. 11.000 kWh op (op jaarbasis). Mijn verbruik is dit jaar nog ca. 6000 kWh en volgend jaar rond de 8500 kWh (warmtepomp). We houden dus resp. 5000 kWh en 2500 kWh over (op jaarbasis). Ik ben in mei dankzij dit forum wel overgestapt van Greenchoice naar Eneco, maar vanaf 1 juli wordt de tlv dus lager. Als ik nu over zou stappen naar Delta of Engie levert dat me naar schatting tussen €200 en €300 per jaar op. Ik denk eigenlijk dat dit al het gedoe niet waard is. Maak ik een denkfout?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:49

reiker

dan jij!

Een update van het verloop van de aanvraag van mijn secundair allocatiepunt:
  • 14-4: aanvraag via mijnaansluiting, eerste datum die ik kon kiezen was week 28
  • 19-4: offerte ontvangen
  • 20-4: offerte getekend teruggestuurd
  • 25-4: ik word gebeld door medewerker waar ik de meter voor ga gebruiken, uitleg is akkoord
  • 10-5: twee monteurs van Enexis staan (onaangekondigd) voor de deur om te checken of mijn hoofdaansluiting en meterkast geschikt zijn om een meter bij te plaatsen
  • 7-6: maar eens gebeld met Enexis om een update te vragen
  • 8-6: ik word teruggebeld om een afspraak te maken: 29-6! Zelfs twee weken eerder dan ik kom aanvragen.
En ja hoor, keurig vanochtend om 8 uur staan er twee mannen van Enexis op de stoep om het secundair allocatiepunt te komen plaatsen. Overigens dezelfde twee als die kwamen opmeten of het zou passen.

Eerst zeiden ze dat ze werk hebben tot 11u, nu wordt het wat langer omdat ze ook het bord met de hoofdaansluitingen gaan vervangen. Er zitten nog drie smeltzekeringen in, worden vervangen voor drie automaten. Met de nieuwe kast is er dan meer ruimte voor de extra bekabeling die naar de tweede meter moet.

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:36
libo1949 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:52:
.... levert dat me naar schatting tussen €200 en €300 per jaar op. Ik denk eigenlijk dat dit al het gedoe niet waard is. Maak ik een denkfout?
Gezien het "gedoe" is dat voor veel mensen een prima uurloon. Of dat voor jou ook zo is weet ik niet. Maar het feit dat je op tweakers zit en post geeft een indicatie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 09:11
In mei heb ik extra panelen geplaatst en nu wek ik ca. 11.000 kWh op (op jaarbasis). Mijn verbruik is dit jaar nog ca. 6000 kWh en volgend jaar rond de 8500 kWh (warmtepomp). We houden dus resp. 5000 kWh en 2500 kWh over (op jaarbasis). Ik ben in mei dankzij dit forum wel overgestapt van Greenchoice naar Eneco, maar vanaf 1 juli wordt de tlv dus lager. Als ik nu over zou stappen naar Delta of Engie levert dat me naar schatting tussen €200 en €300 per jaar op. Ik denk eigenlijk dat dit al het gedoe niet waard is. Maak ik een denkfout?
wat vindt je gedoe? je meldt je aan bij engie of delta en hun zeggen voor jou op?
Ik hoef letterlijk niks te doen behalve het aanmelden.

maar 2500 x 0,41 = 1025 dat is toch een lekker zak centje

Greenchoice krijg je 50% van het tarief, of heb je nu nog een vast contract?

*edit*
Oeps over heen gelezen dat je naar eneco bent gegaan, dan zou het inderdaad niet heel veel uit maken op jaarbasis.

[ Voor 6% gewijzigd door Magnetronkip op 29-06-2022 09:54 ]

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Magnetronkip lees de post die je quote eens helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pannencouque schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 07:26:
[...]
Ik snap niet wat er zo erg is aan een borg. Niet ideaal natuurlijk, maar als de energieboer voldoende reserves heeft, wil ik best tijdelijk 200 euro als borg uitlenen als dat me eind van het jaar veel meer geld oplevert.
Omdat ze je verplichten een jaar lang netjes te betalen, misschien wil ik wel na maand weer weg.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03:55
reneeke1970 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:29:
[...]

Omdat ze je verplichten een jaar lang netjes te betalen, misschien wil ik wel na maand weer weg.
Ik neem aan dat je je borg toch weer netjes terugkrijgt bij opzeggen van het contract. Het is geen 'borg dat je een jaar blijft', alleen een 'borg dat je je termijnbedrag voldoet'; .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 20:45

watercoolertje

Untertitel

rube schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:06:
[...]

Gezien het "gedoe" is dat voor veel mensen een prima uurloon. Of dat voor jou ook zo is weet ik niet. Maar het feit dat je op tweakers zit en post geeft een indicatie ;-)
Zelf vindt ik het het wel waard, want ik vind het leuk om te doen, het uitzoeken (in excelletjes enzo) dan het daadwerkelijk oversluiten is wel irritant :)

Maar snap heel goed dat als je daarmee bezig houden niet leuk vindt en je niet perse extra geld nodig hebt dat het je eigenlijk ook niet echt iets extra's oplevert. Kan nu ook meer verdienen als ik weer 5 ipv 4 dagen ga werken maar dat is het me helemaal niet waard.
Doet wel pijn dat ik per 1 juli naar UC ga, en hiervoor juist bij de top (duurzame) zat, gelukkig neem ik weinig gas af en lever ik meer stroom terug dan ik verbruik en kan ik het nog een beetje recht lullen :D Jammer dat de duurzaamste geen hele geweldige teruglevertarieven hanteren. Al staan er nog een paar bij die ik nog moet nalopen.

Ik verwacht ongeveer 1000kWh overschot te hebben en indien mijn nieuwe panelen niet al te lang op zich laten wachten misschien 2000kWh dit jaar nog. Volgend jaar rond de 3000kWh als de warmtepomp er dan nog niet is.
reneeke1970 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:29:
[...]

Borg krijg je sowieso terug toch? Het is voor hun gewoon een zekerheid mocht er een betaalachterstand zijn ze die borg daarvoor kunnen gebruiken, wordt het niet gebruikt is het gewoon weer/nog jouw geld!

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

Compuchip87 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:33:
[...]

Ik neem aan dat je je borg toch weer netjes terugkrijgt bij opzeggen van het contract. Het is geen 'borg dat je een jaar blijft', alleen een 'borg dat je je termijnbedrag voldoet'; .
Ik zou er niet zo zeker van zijn. In een eerdere reactie van mij in dit topic was de voorwaarde ook: 'na een jaar netjes betaalgedrag, krijg je de borg terug'.

Daarom heb ik voor nu gekozen voor Delta en niet Engie.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Niet naar jaar kijken, maar de komende twee of drie maanden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Compuchip87 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:33:
[...]

Misschien pikken ze in voor de extra administratie..... Ben altijd achterdochtig.

@cj1 op de chat bij delta zegt ze dat de tarieven van 11 mei ook voor 1 juli blijven helden totdat de ingekochte energie op is.
Dus grote kans dat daarna weer duurder word

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:22
leandres schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:34:
[...]

Ik zou er niet zo zeker van zijn. In een eerdere reactie van mij in dit topic was de voorwaarde ook: 'na een jaar netjes betaalgedrag, krijg je de borg terug'.

Daarom heb ik voor nu gekozen voor Delta en niet Engie.
Ze gaan ervan uit, daarom noemen ze het zo. Ze hebben geen enkel recht om 200 euro borg achter te houden als ze na een maand vertrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:05
reneeke1970 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Niet naar jaar kijken, maar de komende twee of drie maanden
Goede opmerking. Als ik het "optimaliseer" (Delta van maart tot oktober met €0,45 en XXX van november tm februari met €0,35) kom ik op €500. Misschien toch het gedoe waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

watercoolertje schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:33:
[...]

Zelf vindt ik het het wel waard, want ik vind het leuk om te doen, het uitzoeken (in excelletjes enzo) dan het daadwerkelijk oversluiten is wel irritant :)

Maar snap heel goed dat als je daarmee bezig houden niet leuk vindt en je niet perse extra geld nodig hebt dat het je eigenlijk ook niet echt iets extra's oplevert. Kan nu ook meer verdienen als ik weer 5 ipv 4 dagen ga werken maar dat is het me helemaal niet waard.

[...]
Doet wel pijn dat ik per 1 juli naar UC ga, en hiervoor juist bij de top (duurzame) zat, gelukkig neem ik weinig gas af en lever ik meer stroom terug dan ik verbruik en kan ik het nog een beetje recht lullen :D Jammer dat de duurzaamste geen hele geweldige teruglevertarieven hanteren. Al staan er nog een paar bij die ik nog moet nalopen.

Ik verwacht ongeveer 1000kWh overschot te hebben en indien mijn nieuwe panelen niet al te lang op zich laten wachten misschien 2000kWh dit jaar nog. Volgend jaar rond de 3000kWh als de warmtepomp er dan nog niet is.

[...]
Borg krijg je sowieso terug toch? Het is voor hun gewoon een zekerheid mocht er een betaalachterstand zijn ze die borg daarvoor kunnen gebruiken, wordt het niet gebruikt is het gewoon weer/nog jouw geld!
borg krijg je bij een stroomboer altijd terug, behalve als deze Welkom heet en de pijp uit gaat. Maar dat geldt ook voor ons opgebouwd krediet door tlv-overschotten. Daarom ook cashen middels tussentijdse nota of overstappen als dat tegoed teveel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reiker schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:01:
Een update van het verloop van de aanvraag van mijn secundair allocatiepunt:
  • 14-4: aanvraag via mijnaansluiting, eerste datum die ik kon kiezen was week 28
  • 19-4: offerte ontvangen
  • 20-4: offerte getekend teruggestuurd
  • 25-4: ik word gebeld door medewerker waar ik de meter voor ga gebruiken, uitleg is akkoord
  • 10-5: twee monteurs van Enexis staan (onaangekondigd) voor de deur om te checken of mijn hoofdaansluiting en meterkast geschikt zijn om een meter bij te plaatsen
  • 7-6: maar eens gebeld met Enexis om een update te vragen
  • 8-6: ik word teruggebeld om een afspraak te maken: 29-6! Zelfs twee weken eerder dan ik kom aanvragen.
En ja hoor, keurig vanochtend om 8 uur staan er twee mannen van Enexis op de stoep om het secundair allocatiepunt te komen plaatsen. Overigens dezelfde twee als die kwamen opmeten of het zou passen.

Eerst zeiden ze dat ze werk hebben tot 11u, nu wordt het wat langer omdat ze ook het bord met de hoofdaansluitingen gaan vervangen. Er zitten nog drie smeltzekeringen in, worden vervangen voor drie automaten. Met de nieuwe kast is er dan meer ruimte voor de extra bekabeling die naar de tweede meter moet.
Totale kosten bij Enexis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Slick_Rick_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 11:28
Ok, de beheerder van de poll mag mij ook bijschrijven bij team Delta :*)
Ben wel benieuwd naar de tarieven. Ik neem nu namelijk gas af bij ze, dus ben op zich al een bestaande klant.

Via whatsapp bevestigde de medewerker dat de teruglevertarieven die ik noemde juist waren (bovenste uit tabel TS). Al ga ik daar niet al te veel geld op inzetten.

PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

I know, maar er waren nog extra handelingen gedaan bij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
klump4u schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Dat zit bij de prijs in. Gaan ze bij mij waarschijnlijk ook doen. Van smelt naar automaat. Wat nog wel grappig is, op de offerte staat dat ik een 3 fase KWh meter ga krijgen... Als dat zo is, dikke prima, gratis ombouw van 1 fase naar 3 fase... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ep Woody schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:26:
[...]

Dat zit bij de prijs in. Gaan ze bij mij waarschijnlijk ook doen. Van smelt naar automaat. Wat nog wel grappig is, op de offerte staat dat ik een 3 fase KWh meter ga krijgen... Als dat zo is, dikke prima, gratis ombouw van 1 fase naar 3 fase... 8)
Kijk dat is helemaal leuk dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Net nog even een laatste zonnepaneel neergelegd en aangesloten. Gaat toch weer € 0.40 opleveren vandaag... :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:15

TurboNick3

Thedutchtravellers

ursusMaritimus schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 23:54:
[...]

1 juli bellen en vragen of het die dag in kan gaan. Kan vaak dezelfde dag en soms 1 of 2 dagen later
Bij GC staat duidelijk 30 dagen opzegtermijn en anders tot 250euro boete.

Dat zou betekenen dat je moet gaan rekenen.
nieuwe TLV (bijv. 0,42) - GC tarief 0,11 = 0,31 dan 250euro /0,31 = ruim 800KW overschot nodig om kiet te draaien. anders kan je beter de maand uitzingen.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorbulas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 10:49
Ik zie door de bomen het bos niet meer :)

Op 1 oktober 2021 zijn we een nieuwe huurhuis betrokken en is mijn energie contract ingegaan. Per februari 2022 zijn bij ons 12 zonnepanelen geinstalleerd (huurhuis, dus gratis van de woning coorperatie, very nice)

Ik ben klant bij Vattenfall, die hanteren een teruglever vergoeding van 7 cent per KwH.

De nieuwe tarieven zijn bij Vattenfall best redelijk in vergelijking met wat ik elders zie:

Gas: 1,48 EUR per m3
Stroom: 0,27 EUR per KwH

Nu zie ik dat bv een Delta een teruglever vergoeding heeft van 40 cent, maar stel ik stap nu over, word mijn teveel geproduceerde stroom dan wel verekend bij Vattenfall?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 23:31
Gorbulas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:35:

Op 1 oktober 2021 zijn we een nieuwe huurhuis betrokken en is mijn energie contract ingegaan. Per februari 2022 zijn bij ons 12 zonnepanelen geinstalleerd (huurhuis, dus gratis van de woning coorperatie, very nice)

Ik ben klant bij Vattenfall, die hanteren een teruglever vergoeding van 7 cent per KwH.

De nieuwe tarieven zijn bij Vattenfall best redelijk in vergelijking met wat ik elders zie:

Nu zie ik dat bv een Delta een teruglever vergoeding heeft van 40 cent, maar stel ik stap nu over, word mijn teveel geproduceerde stroom dan wel verekend bij Vattenfall?
Precies. Je krijgt een eindafrekening bij Vattenfall op het moment van switchen (qua leveringsdag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

TurboNick3 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Bij GC staat duidelijk 30 dagen opzegtermijn en anders tot 250euro boete.

Dat zou betekenen dat je moet gaan rekenen.
nieuwe TLV (bijv. 0,42) - GC tarief 0,11 = 0,31 dan 250euro /0,31 = ruim 800KW overschot nodig om kiet te draaien. anders kan je beter de maand uitzingen.
Boete is alleen bij een vast contract en loopt je contract korter dan een jaar jan kost her maximaal €50,- per product

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorbulas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 10:49
Playa del C. schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:36:
[...]

Precies. Je krijgt een eindafrekening bij Vattenfall op het moment van switchen (qua leveringsdag).
De tarieven veranderen per 1 juli, mag ik dan per 1 juli opzeggen en gelijk een nieuwe leverancier gebruiken?

Weet je of Vattenfall nu al kan vertellen wat mijn eindnota is als ik per 1 juli opzeg denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Klopt, als je een meer jaren contract hebt en zowel stroom als gas opzegt. Dan kun je maximaal een boete van 2x125 euro krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Gorbulas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:35:

Ja dat wordt verrekend, maar reken je niet rijk. Je zult aan het einde van het jaar ook weer stroom in moeten kopen als de zonnepanelen niet zoveel opbrengen. Met 12 panelen wek je grofweg 3500 kWh op en dat zal je ook ongeveer gebruiken op jaarbasis. Netto zal het je dus bijna niets opleveren om over te stappen naar Delta voor de stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:49

reiker

dan jij!

[...]

Zit bij de prijs in gelukkig. Ze doen het om het zichzelf makkelijk te maken. De meters en alles wat ervoor zit is eigendom van Enexis dus ze kunnen doen en laten wat ze willen als ze dat nodig vinden. Op die manier is het een fixed-fee gebeuren, best voordelig eigenlijk :)

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 00:07
Ep Woody schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:44:
[...]

Ja dat wordt verrekend, maar reken je niet rijk. Je zult aan het einde van het jaar ook weer stroom in moeten kopen als de zonnepanelen niet zoveel opbrengen. Met 12 panelen wek je grofweg 3500 kWh op en dat zal je ook ongeveer gebruiken op jaarbasis. Netto zal het je dus bijna niets opleveren om over te stappen naar Delta voor de stroom.
Wel als je voor het volgende winterseizoen opnieuw overstapt naar 'n gunstige stroom leverancier.
Het kan je mot het alleen willen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 00:07
klump4u schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Boete is alleen bij een vast contract en loopt je contract korter dan een jaar jan kost her maximaal €50,- per product
Ik heb dat even nagecheck, overstappen bij minder dan <1maand, hetzij 'n variabel/doorlopend contract is er geen boete van toepassing. Wel i.c.m spoed overstap extra deposit kosten, +- €200,- (die je dus weer terug krijgt)
Mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Nee hoor, dat is standaard, de automaten zitten op het bord, dus schroef zekeringen gaan sowieso weg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 22:03
Voor de twijfelaars, die niet zuiver terugleveren op een aparte meter.

Je kan ook gewoon de winst pakken van deze zomer. Dus zeg april-oktober. Daarna een contract pakken en daar een jaar blijven zitten, of in elk geval tot het moment waarbij je weer op 0 staat. We hebben immers allen een overschot. De een meer dan de ander.

Dan heb je deze zomer een zakcentje gepakt en het jaar erop saldeer je naar 0. En kijk je dan weer naar de situatie op dat moment.
Dan is het een eenmalig trucje geworden, maar nog steeds zeer de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterhammer
  • Laatst online: 07-01 14:15
Compuchip87 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:19:
[...]

"Dat er meer gesaldeerd wordt dan dat zou moeten"

Draaien ze het nu ook nog zo dat ze je eigenlijk nog matsen ook?
De medewerker bedoelde misschien: dan zou moeten van de baas. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
WillemSuper schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:05:
[...]
Met een jaarafrekening ook forse discussies gehad over dergelijke vraagstukken. Tot op heden niet opgelost. Met de klantenservice kom je geen stap verder.
Checkvraag : en hoe staat het inmiddels met de solvabiliteit van Budget-Energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
tss68nl schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:43:
Ik snap dat hele gedoe met die tussentijdse notas niet. Je kan toch gewoon wachten tot de jaarafrekening? En als je wijzigt van leverancier dan wordt er sowieso een eindafrekening gemaakt.
Mocht de leverancier in tussentijds in financiële problemen komen dan ben je je geld dus gewoon kwijt.
En voor de leverancier is het intussen een gratis bron voor financiering.
Mocht je leverancier tussentijdse verrekening weigeren - zoals bijv. Engie doet - dan blijft je weinig anders over dan je maandtermijn omlaag te schroeven teneinde jezelf te beschermen.
Pagina: 1 ... 52 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2