Als providers redelijke tarieven (80% kaal) geven, dan blijven meer mensen bij dezelfde aanbieder zitten.tss68nl schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:39:
[...]
De meesten hebben hier dusdanig veel panelen dat ze alleen in December en misschien Januari niet netto terugleveren. Ik in ieder geval wel. Voor die twee maanden ga je echt geen moeite doen om over te stappen![]()
Per jaar krijg je €5000-7000 euro teruggestort met de huidige prijzen als je een beetje een fatsoenlijk aantal panelen hebt liggen. Die honderd euro die het dan misschien scheelt in Dec + Jan maakt dan niet zo belachelijk veel uit lijkt mij?
En als je maar een marginale overproductie hebt dan loont het mijns inziens niet om dit topic te volgen. Het is meer gedoe en (keuze)stress dan dat het iets oplevert. Ook om steeds te switchen om er de laatste centen uit te halen is discutabel. Je zou het ook zo kunnen bekijken dat je daarmee de energiemaatschapijen behoorlijk extra werk bezorgt en daardoor in de toekomst daar maatregelen tegen getroffen moeten worden in de vorm van slechtere contractvoorwaarden voor iedereen of aangepaste overstapregelingen voor serie-overstappers.
Ik zie het zo dat we al lang blij mogen zijn dat we aan teruglevering kunnen verdienen. Hoe meer er een zonnestroom overschot komt (en dat komt er door de kabinetsplannen voor 2025/26 die veel mensen in een warmtepomp duwen en dus óók in de zonnepanelen), hoe meer wij de paria van de energiebranche worden.
Om dan met 'slimme trucs' zoals contract-hoppen de laatste euros eruit te persen versnellen we de teneergang van het verdienmodel alleen maar. Ik blijf liever voor langere tijd bij een contract wat gewoon een redelijke TLV heeft.
De enige nette methode is een tweede meter (secundair allocatiepunt ofwel SAP) aanvragen bij je netbeheerder en daar een extra contract op afsluiten. Dan kan je zelf switchen, of bijvoorbeeld je zonnepanelen op het SAP zetten. Dat laatste is pas echt effectief zodra de salderingsregeling is afgebouwd.
Overigens zal je dus tot die tijd om te kunnen switchen je installatie na plaatsing wel moeten aanpassen aangezien de netbeheerder nooit het SAP zal aansluiten op een reeds bestaande verdeler waar ook het primaire allocatiepunt in uit komt. SAPs zijn bedoeld voor bijvoorbeeld verhuurders die een deel van hun pand of dak onderverhuren.
Ze lokken het zo natuurlijk wel uit.