Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:25

BTS

@cryptapix Ik heb op 6 april nog een jaarcontract van UC in laten gaan startende op 6 mei. Kreeg onlangs dan ook een mail dat er voor mij niks veranderde B)

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:19
Srednier schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:37:
[...]

Het zijn allemaal flapdrollen die goochelen met tarieven en voorwaarden. Ik heb nog steeds de beste ervaring met Engie of Eneco
Eneco had het inderdaad redelijk goed voor elkaar. We klagen met zn allen best wel op de helpdeskmedewerkers her en der, maar aan de andere kant, volgens mij worden die ook maar gewoon in het diepe gegooid met incomplete informatie. En dan ook nog eens een markt die onder spanning staat. De mensen die ik tot nu toe gesproken heb (op 1 na) hebben volgens mij allemaal wel binnen hun mogelijkheden gehandeld.

Klanten die juist op zoek zijn naar een hoog tarief ipv een laag tarief.. Haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

tss68nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Ah, dus is het spoorwegovergang voorbeeld toch vergelijkbaar. Immers mensen vragen wanneer het kan. Jouw antwoord is dan wanneer het kan. Niet wanneer het kan en wat de gevolgen allemaal wel niet kunnen zijn, want dat is de vraag niet. :+ En dat klopt ook, je kan altijd oversteken. Je hebt helemaal gelijk ;)

Anyway, de vraag is dus hoe en wanneer je direct over kan stappen zonder boete. In mijn geval heb ik een variabel contract bij Greenchoice al jaren. Toch heb ik 30 dagen opzegtermijn, en een paar honderd euro boete als ik binnen die opzegtermijn weg wil. Daarnaast zegt Eneco, dat ik absoluut niet eerder dan de opzegtermijn van Greenchoice naar Eneco kan. Zij kunnen het contract pas in laten gaan na 30 dagen, tenzij ik zelf, vooraf regel dat ik eerder los kom van Greenchoice.

Ik heb contact gehad met Greenchoice, en die geven aan dat ik na 30 dagen pas weg kan.

Het is dus een legitieme vraag hoe dit werkt. Want beide partijen geven niets mee. Het enige wat ik kan vinden bij Greenchoice is dat ik een verhuizing kan opgeven en dan wél een eerdere datum kan hanteren.

Jij claimt vervolgens dat je altijd direct kan overstappen. Dat klinkt mij vreemd in de oren, en ligt volgens mij aan je contract en voorwaarden. Maar wellicht ben ik de enige met deze ervaring?
Ik heb een soortgelijke situatie, maar weet niet hoe dit gaat uitpakken.
Ik heb de 20e Eneco gebeld dat ik per 1 juli wil overstappen. Ik kreeg niet de vraag of ik een opzegtermijn had, en mijn contract bij Eneco gaat "gewoon" in per 1 juli op mijn wens.
Door jouw bericht ben ik eens in mijn Greenchoice-contract gaan kijken, dit was een drie jaars contract en is per 1 januari overgegaan in een variabel contract met inderdaad een opzegtermijn van 30 dagen wat ik erg vreemd vond. Maar goed zo staat het ook bij mij erin.

Ik heb één voordeel, ik kan in het systeem kijken bij Enexis bij mijn adres, en ik zie dat Eneco nog niets heeft ingestuurd.
Maar Eneco weet niet dat ik een opzegtermijn heb, ik denk dat zij gewoon pas per 30 juni een switchbericht gaan insturen naar Greenchoice. Hoe Greenchoice hierop gaat reageren is mij een raadsel. Gaan zij dan zeggen, ok dat kan, dan gaat NU de 30 dagen in? Dat zou wel lullig zijn. Maar ik ga ook geen slapende honden wakker maken.
Overigens zou het dubbel lullig zijn als Eneco pas gaat switchen nadat de bedenktijd is verlopen. Dan loopt het nog verder uit.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:28
mrbootster schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:38:
[Afbeelding]
Vandaag 18 panelen bij mij thuis in werking gesteld, heel blij mee :*)
Ik volg dit topic al een tijdje. 2 vragen: Als ik het goed begrijp zijn Delta en Engie voor vanaf 1 juli op dit moment de meest aantrekkelijke opties? En wat is er precies aan de hand met een wachttijd bij Engie? Dat snap ik niet helemaal..
Gefeliciteerd!. Hier bijna dezelfde situatie, wij krijgen onze panelen in juli. We hebben een contract aangevraagd bij Engie, dan kun je inderdaad pas over 30 dagen overstappen. Wij hebben daarvoor gekozen omdat het voor ons geen haast heeft. Blijkbaar als je sneller wil kan dit wel maar moet je 200 euro borg betalen volgens de bronnen in dit topic.

Of die wachttijd voor jou een probleem is, is ook een beetje afhankelijk van je huidige levertarieven (dus dat wat jij nu betaalt om stroom af te nemen van je leverancier). Ervan uitgaande dat je netto gebruiker was en je contractjaar nog loopt, begin je nu dus eerst met salderen en is je huidige levertarief je 'winst'. Pas als je al je verbruik uit je lopende contractjaar hebt gesaldeerd wordt de terugleververgoeding van toepassing.
Alleen als je huidige levertarief significant lager is dan het hoogste teruglevertarief dat je in de markt kunt krijgen kan het interessant zijn om snel over te stappen (dan reken je namelijk af met je huidige leverancier en begin je bij 0).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Srednier schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:25:
[...]
2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van tevoren kenbaar gemaakt op www.engie.nl. Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd.

Bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover
persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE.

De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www.engie.nl.
Wat hierboven staat lijkt meer op de 2012 versie van de modelcontractvoorwaarden.

Engie Modelcontract anno 2022 wijkt dus af van wat er mijns inziens - versie 2016 - zou moeten staan:
2.2. Aankondiging wijzigingen variabele leveringskosten

• Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli wordt u tijdig voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd over de nieuwe leveringskosten.

• Ook bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) als bedoeld in artikel 2.1 van deze Modelcontractvoorwaarden informeert [Leverancier] u hierover persoonlijk en tijdig voor de tariefwijziging.

• De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op de website [Externe link: www.[leverancier].nl] onder het kopje 'Modelcontract'.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
psy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:18:
[...]

Hoe Greenchoice hierop gaat reageren is mij een raadsel. Gaan zij dan zeggen, ok dat kan, dan gaat NU de 30 dagen in? Dat zou wel lullig zijn. Maar ik ga ook geen slapende honden wakker maken.
Overigens zou het dubbel lullig zijn als Eneco pas gaat switchen nadat de bedenktijd is verlopen. Dan loopt het nog verder uit.
Volgens mij is die opzegtermijn een beetje een wassen neus. Als je nog een contract hebt lopen waarbij ze een boete kunnen/mogen berekenen zullen ze dat in sommige gevallen doen.
Maar bij een variabel contact wat per maand opgezegd kan worden zullen ze over het algemeen niet moeilijk doen.
Je nieuwe leverancier schiet een gewenste leverdatum in, en je huidige leverancier schiet er niks mee op om daar ineens moeilijk over te gaan doen.

Delta heeft officieel ook 30 dagen opzegtermijn, maar in de praktijk doen ze daar niks mee.
En die 14 dagen bedenktijd, als een leverancier binnen die 14 dagen al gestart is met de levering, dan moet je dat betalen, ook als je je alsnog bedenkt. Dat is op zich prima geregeld en zoals het ook gewoon hoort natuurlijk.
Het niet kunnen/willen starten met levering binnen die 14 dagen is ook volstrekt willekeurig volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:37
psy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:18:
[...]

Ik heb een soortgelijke situatie, maar weet niet hoe dit gaat uitpakken.
Ik heb de 20e Eneco gebeld dat ik per 1 juli wil overstappen. Ik kreeg niet de vraag of ik een opzegtermijn had, en mijn contract bij Eneco gaat "gewoon" in per 1 juli op mijn wens.
Door jouw bericht ben ik eens in mijn Greenchoice-contract gaan kijken, dit was een drie jaars contract en is per 1 januari overgegaan in een variabel contract met inderdaad een opzegtermijn van 30 dagen wat ik erg vreemd vond. Maar goed zo staat het ook bij mij erin.

Ik heb één voordeel, ik kan in het systeem kijken bij Enexis bij mijn adres, en ik zie dat Eneco nog niets heeft ingestuurd.
Maar Eneco weet niet dat ik een opzegtermijn heb, ik denk dat zij gewoon pas per 30 juni een switchbericht gaan insturen naar Greenchoice. Hoe Greenchoice hierop gaat reageren is mij een raadsel. Gaan zij dan zeggen, ok dat kan, dan gaat NU de 30 dagen in? Dat zou wel lullig zijn. Maar ik ga ook geen slapende honden wakker maken.
Ik ben ook van GC naar Eneco gegaan en dat ging op de door mij gevraagde datum zonder bemoeienis van GC. Ik heb wel EUR 125 boete betaald voor het openbreken van mijn 5 jaars contract.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:36
Henkoes schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:07:
Ben ik nu de sjaak met Engie of niet?
Iedereen is ineens anti Engie?
Hier heb ik gisteren 200 euro overgemaakt.
Start van levering zal de komende dagen ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09
BTS schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:47:
@cryptapix Ik heb op 6 april nog een jaarcontract van UC in laten gaan startende op 6 mei. Kreeg onlangs dan ook een mail dat er voor mij niks veranderde B)
Dat is gek, want de btw gaat vanaf 1 juli omlaag dus er verandert wel degelijk wat B). Dat de kale tarieven niet wijzigen lijkt me logisch met een jaarcontract ja :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:25

BTS

@cryptapix dat wijzigde inderdaad wel maar het kale tarief niet

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:08
cj1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:34:
[...]

Wat hierboven staat lijkt meer op de 2012 versie van de modelcontractvoorwaarden.

Engie Modelcontract anno 2022 wijkt dus af van wat er mijns inziens - versie 2016 - zou moeten staan:

[...]
Maar is de tekst van de modelovereenkomst niet vastgelegd vanuit de ACM? Of alleen de structuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Ok dus als ik het goed begrijp is het momenteel zo: engie heeft gunstigste TLV maar wel 30 dagen opzegtermijn en borg, terwijl in vergelijking daarmee delta iets lagere TLV heeft maar geen borg en be snellere opzegtermijn. Klopt dat?
Srednier schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Waarom zie ik rechts nog dakpannen? - Dat is toch niet de buurman?
GioStyle schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:44:
[...]

En links passen er toch nog steeds 2 panelen? Gewoon een paneel over het dakraam heen... Heb je gelijk permanente verduistering.
Ja ja ;) rechts houden we ruimte over voor een dakkapel en links vanaf de schoorsteen is van de buurman. Er had nog een paneel bij gekund links van het dakraam, maar tja. Vind het wel prima, zo, ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Compuchip87 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:50:
[...]

Maar is de tekst van de modelovereenkomst niet vastgelegd vanuit de ACM? Of alleen de structuur?
Het lijkt bij Engie Modelcontracten op een gevalletje "oude versie"

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 24-06-2022 16:00 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
mrbootster schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:01:
Ok dus als ik het goed begrijp is het momenteel zo: engie heeft gunstigste TLV maar wel 30 dagen opzegtermijn en borg, terwijl in vergelijking daarmee delta iets lagere TLV heeft maar geen borg en be snellere opzegtermijn. Klopt dat?
Tarieven zitten erg dicht bij elkaar ja. Opzegtermijn weet ik niet. Denk dat weinig maatschappijen moeilijk doen over het opzeggen van deze contracten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2pietjuh2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:57
Vandaag ook Delta aangevraagd per 1-7. Zojuist bevestiging gekregen. Ik ben heel erg benieuwd. M'n zonnepanelen liggen pas net, maar ik geniet nu al dubbel van het zonnetje! Met de huidige tarieven zou ik in een half jaar ongeveer 20% van mijn investering moeten terugverdienen. Wat een ideale investering is dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 13:53
2pietjuh2 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:53:
Vandaag ook Delta aangevraagd per 1-7. Zojuist bevestiging gekregen. Ik ben heel erg benieuwd. M'n zonnepanelen liggen pas net, maar ik geniet nu al dubbel van het zonnetje! Met de huidige tarieven zou ik in een half jaar ongeveer 20% van mijn investering moeten terugverdienen. Wat een ideale investering is dit.
Hoeveel kwh verwachtte opbrengst?

Allemaal fair warning, als je omvormer kapot gaat zit je een tijd aan je dure tarief vast.
Chiptekorten lopen op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Ik kan me in elk geval geen betere investering voorstellen. Reneeke zit dus gewoon vakantie te vieren en pakt gemiddeld per dag bijna 100 euro... Ik mag ook niet klagen met een dikke 5000 euro dit jaar, hierbij neem ik ook geen gas of iets anders af. Dit is toch de beste investering die je ooit kunt doen... Ik begrijp echt niet waarom ik nog zo veel dakpannen kan zien... En dan omdat ik zoveel dakpannen zie moeten die achterlijke kolencentrales weer aan en gaan we zometeen gascrisis fase 2 in...

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Srednier schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:29:
Ik kan me in elk geval geen betere investering voorstellen. Reneeke zit dus gewoon vakantie te vieren en pakt gemiddeld per dag bijna 100 euro... Ik mag ook niet klagen met een dikke 5000 euro dit jaar, hierbij neem ik ook geen gas of iets anders af. Dit is toch de beste investering die je ooit kunt doen... Ik begrijp echt niet waarom ik nog zo veel dakpannen kan zien... En dan omdat ik zoveel dakpannen zie moeten die achterlijke kolencentrales weer aan en gaan we zometeen gascrisis fase 2 in...
Hoe meer mensen terugleveren, hoe lager ons tarief 🤡

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:52
Mijn setje op Noord heeft sinds ik bij Eneco zit (februari 2022) 1.437 kWh terug geleverd, oftewel €841,45, aanschafprijs was €3.600.

23,4 procent van de investering in 5 maanden terugverdiend, gaat lekker!

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:31
cville schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Ik ben ook van GC naar Eneco gegaan en dat ging op de door mij gevraagde datum zonder bemoeienis van GC. Ik heb wel EUR 125 boete betaald voor het openbreken van mijn 5 jaars contract.
Voor elektra én gas, of alleen elektra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
Henkoes schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:22:
[...]

Hoeveel kwh verwachtte opbrengst?

Allemaal fair warning, als je omvormer kapot gaat zit je een tijd aan je dure tarief vast.
Chiptekorten lopen op.
Mijn verbruik is 1300kWh/jaar, heb 6,5kwP oost-west gelegd, dus verwacht een kleine 5000kWh opbrengst. Aanschafprijs was een kleine 6k ex btw

En fair enough, als de omvormer morgen omvalt zit ik aan een duur tarief. Maar daar ga ik met een nieuw apparaat voorlopig niet vanuit.

[ Voor 3% gewijzigd door 2pietjuh2 op 24-06-2022 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Helemaal mee eens. Maar dan moet het net dit wel aankunnen. Ik ken ook genoeg mensen waarbij het net het gewoon niet aan kan en de boel er uit klapt.
Zit je dan met je panelen op je dak en je investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
NileZ_ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:11:
[...]

Helemaal mee eens. Maar dan moet het net dit wel aankunnen. Ik ken ook genoeg mensen waarbij het net het gewoon niet aan kan en de boel er uit klapt.
Zit je dan met je panelen op je dak en je investering.
De belasting van het net is inderdaad bijzonder zorgelijk. Thuisaccu's gaan binnen een paar jaar nodig zijn vermoed ik. En het zou me niet verbazen als de bedrijven die nu hun dak vol moeten leggen straks maar beperkt terug mogen leveren bijvoorbeeld.
Al met al zullen ze de kleine particulier die per jaar een paar duizend kWh teruglevert niet zomaar aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
2pietjuh2 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:42:
[...]

Mijn verbruik is 1300kWh/jaar, heb 6,5kwP oost-west gelegd, dus verwacht een kleine 5000kWh opbrengst. Aanschafprijs was een kleine 6k ex btw

En fair enough, als de omvormer morgen omvalt zit ik aan een duur tarief. Maar daar ga ik met een nieuw apparaat voorlopig niet vanuit.
voordeel met modelcontract, je stapt dan gewoon per direct over naar de goedkoopste leverancier op dat moment. En, er staan zat gebruikte omvormers op marktplaats voor weinig geld :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkoes
buiter schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:08:
[...]

Hier heb ik gisteren 200 euro overgemaakt.
Start van levering zal de komende dagen ingaan.
Goed om te horen dat er mede lotgenoten zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Net de aanvraag bij Engie geannuleerd, maar nu zou het ineens wel zonder waarborgsom kunnen... Vreemd verhaal. Ach, de tarieven bij Delta zijn vergelijkbaar dus we blijven wel lekker daar voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Whiskey48 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:39:
[...]

Voor elektra én gas, of alleen elektra?
Ik heb nog tot juni 2025 EUR 0.76 voor gas bij GC. Dus nee, alleen elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
<knip> Als iedereen om samenvattingen zou vragen ontploft het topic al helemaal.

[ Voor 77% gewijzigd door Septillion op 24-06-2022 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Gelukkig gebruik ik geen gas, dus ik neem nog maar een extra schots biertje straks :9B

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

In "Mijn Delta" viel het mij zojuist op dat er achter mijn contract naam het woord "toekomstig" staat. Nu is de betekenis hiervan pure speculatie;

- Het zou kunnen betekenen dat het mijn toekomstige contract per 1 juli (ingangsdatum) is
- Het kan ook zijn dat het een contract is met andere tarieven per 1 juli (toekomst) anders dan bestaande klanten met hetzelfde contract

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahbUBaYSF39sXG8bhmg3bVUcfng=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/A6mG8Q5whYetq63l6k3XvJh9.png?f=user_large

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
Even een vraag: Eneco beloont bestaande klanten met een lager tarief. Hoe kun je dit voorkomen, en het tarief voor nieuwe klanten krijgen?

- vragen.Iemand al geprobeerd?
- opzeggen, en weer aanvragen? (ik denk vrij tricky en grote kans op fouten)
- Contract op naam van partner opnieuw aanvragen; iemand?
- anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Ik raad je toch aan om het topic door te lezen, want dit is inhoudelijk meermaals voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@leandres, mooi he? Ben ook wel benieuwd wat er dan bij bestaande klanten komt te staan, of daar misschien variabel (b) staat ipv variabel (c). (vanaf 1 juli)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
cville schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:50:
[...]

Ik heb nog tot juni 2025 EUR 0.76 voor gas bij GC. Dus nee, alleen elektra.
Ah dat is fijn. Ik heb ook nog 2,5 jaar bij Greenchoice voor een aantrekkelijk tarief, alleen hun terugleververgoeding is maar €0,08. Ik krijg in Augustus pas mijn panelen en zal ca 1.000kW meer opleveren dan ik verbruik in een jaar. Ik denk er aan om in het voorjaar van 2023 enkel elektra om te zetten naar een aanbieder met een fatsoenlijke terugleververgoeding. Dan laat ik Gas wel doorlopen via GC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Whiskey48 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:49:
[...]

Ah dat is fijn. Ik heb ook nog 2,5 jaar bij Greenchoice voor een aantrekkelijk tarief, alleen hun terugleververgoeding is maar €0,08. Ik krijg in Augustus pas mijn panelen en zal ca 1.000kW meer opleveren dan ik verbruik in een jaar. Ik denk er aan om in het voorjaar van 2023 enkel elektra om te zetten naar een aanbieder met een fatsoenlijke terugleververgoeding. Dan laat ik Gas wel doorlopen via GC
Of je vraagt tweede meter aan, kun je net als ik nog 3 jaar bij greenchoice hangen met stroom voor 14 cent, en al jou stroom via tweede meter verkopen aan bv Eneco voor 36 cent.
Meer info, gebruik de zoek knop, diverse forum staan er vol mee. Is hier offtopic

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:57:
[...]

Of je vraagt tweede meter aan, kun je net als ik nog 3 jaar bij greenchoice hangen met stroom voor 14 cent, en al jou stroom via tweede meter verkopen aan bv Eneco voor 36 cent.
Meer info, gebruik de zoek knop, diverse forum staan er vol mee. Is hier offtopic
... Oh .. kan dat? Dat is tof! Ja ik ga even terugzoeken, dank voor de tip!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-09 12:11
Kunnen we niet een paar aparte topics maken met als titels:

'Nieuwe energietarieven zijn niet duidelijk, help! ik ben in paniek!!!'

'Hoe beschieten we de energiemaatschappijmedewerkers met de meest onzinnige vragen topic'

'Het grote nieuwe tarieven speculatie topic'

'Ik heb dezelfde vraag als tienduizend voorgaande mensen, kunnen jullie hier antwoord op geven'

Dan blijft het hier misschien wat overzichtelijker voor diegenen die niet vanuit pure paniek handelen.

Just my 2 cts

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:38
Net mailtje van Eneco ontvangen: omdat ik nog geen 80 dagen klant ben kan ik geen tussentijdse nota opvragen :F

Kansloze bende weer, volgens de chat was t geen probleem…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 22:54

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

DCNY schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:24:
Net mailtje van Eneco ontvangen: omdat ik nog geen 80 dagen klant ben kan ik geen tussentijdse nota opvragen :F

Wissel dan gewoon naar een andere partij, of dreig ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk_L
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-02 07:44

Hier hetzelfde gehad, via Chat geen probleem, week later mail dat het niet kan. Ik stap per 1 Juli over naar Engie, dan heb ik ook mijn tussentijdse nota :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk_L op 24-06-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Bijzonder. Ik heb na 41 dagen klant te zijn bij Eneco een tussentijdse nota aangevraagd en uitbetaald gekregen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:41
Ik denk dat dit wellicht tussentijds nieuw beleid is omdat ze wel erg veel tussentijdse nota-aanvragen krijgen :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Ik snap dat hele gedoe met die tussentijdse notas niet. Je kan toch gewoon wachten tot de jaarafrekening? En als je wijzigt van leverancier dan wordt er sowieso een eindafrekening gemaakt.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2pietjuh2
LuPo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:37:
Ik denk dat dit wellicht tussentijds nieuw beleid is omdat ze wel erg veel tussentijdse nota-aanvragen krijgen :)
Zou mooi zijn als je met ze af zou kunnen spreken dat je een minimale (bijv. 100kWh) salderingsbuffer wil hebben, en de rest gewoon per maand uitbetaald wil hebben. Dat scheelt een hoop gezeik om nota's, en is eenvoudig te automatiseren. Bij de eindafrekening controleer je de boel nog een keer netjes en ruim je de buffer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
tss68nl schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:43:
Ik snap dat hele gedoe met die tussentijdse notas niet. Je kan toch gewoon wachten tot de jaarafrekening? En als je wijzigt van leverancier dan wordt er sowieso een eindafrekening gemaakt.
Dat heeft puur te maken met het feit dat een leverancier beslist geen negatief voorschotbedrag wil hebben... Dan staat er op een gegeven moment erg veel geld open en loop je als consument een risico als de leverancier in financiële problemen dreigt te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Ep Woody schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:45:
Dat heeft puur te maken met het feit dat een leverancier beslist geen negatief voorschotbedrag wil hebben... Dan staat er op een gegeven moment erg veel geld open en loop je als consument een risico als de leverancier in financiële problemen dreigt te komen.
Dus puur speculatie dat Eneco op omvallen staat? Dat vind ik dus vrij overdreven. Je kan er van uit gaan dat dergelijke bedrijven zichzelf heus niet tekort doen en niet uit een ei zijn komen kruipen wel?

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Heeft simpelweg te maken met wantrouwen m.b.t. solvabiliteit. Als je vele duizenden euro's tegoed hebt kan ik mij voorstellen dat af-en-toe cashen prettig is. Alternatief is inderdaad wachten tot einde looptijd of overstap en hopen dat je de opgebouwde euro's overgemaakt krijgt en de energiemaatschappij in kwestie niet failliet gaat.

Sinds de energiecrisis, de faillissementen en het wanbeleid wat veel maatschappijen trachten te hanteren snap ik het opvragen van tussentijdse nota's wel. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-09 22:33
Tussentijds uitbetalen van ruim € 2.000 is ook wel lekker i.p.v. in 1x een groot bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

de Peer

under peer review

tss68nl schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Dus puur speculatie dat Eneco op omvallen staat? Dat vind ik dus vrij overdreven. Je kan er van uit gaan dat dergelijke bedrijven zichzelf heus niet tekort doen en niet uit een ei zijn komen kruipen wel?
Als ik het me goed herinner was de solvabiliteit van Eneco niet al te best 1 jaar geleden.
Ik verwacht zelf ook niet dat ze omvallen, maar het was voor mij ook maar een kleine moeite om alvast een paar duizend euro uit te laten betalen, de rest komt dan aan het einde van het jaar wel. Toch een stukje risicobeperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
reneeke1970 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:57:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-83VcfN83_QrfFJWdgCLycTs3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zVAD5syFYn8nKzSBjvNQYxuc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR750q7KJiMh9LarOkD383rJgy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcJevJABgSwqELkktAp7SeE3.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm, ik zie dat ik wel een extra meterkast nodig heb denk ik. Dan wordt het misschien wel wat complexer.
Qua kosten betaal je EUR 254 per jaar extra. Ik heb 1.000kw overproductie. Ik betaal via Greenchoice EUR 0,25/kWh en krijg EUR 0,08/kWh.

Misschien dat de kosten voor het extra meetpunt + extra meterkast, maandkosten niet opweegt tegen die 1.000kWh die ik over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:52:
[...]

Als ik het me goed herinner was de solvabiliteit van Eneco niet al te best 1 jaar geleden.
Ik verwacht zelf ook niet dat ze omvallen, maar het was voor mij ook maar een kleine moeite om alvast een paar duizend euro uit te laten betalen, de rest komt dan aan het einde van het jaar wel. Toch een stukje risicobeperking.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqvdlLy9GUwYYL-dlcwWgTCKEjo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jcd5kxhPDtqtXAzJJKy9IA03.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Whiskey48 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:54:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hmm, ik zie dat ik wel een extra meterkast nodig heb denk ik. Dan wordt het misschien wel wat complexer.
Qua kosten betaal je EUR 254 per jaar extra. Ik heb 1.000kw overproductie. Ik betaal via Greenchoice EUR 0,25/kWh en krijg EUR 0,08/kWh.

Misschien dat de kosten voor het extra meetpunt + extra meterkast, maandkosten niet opweegt tegen die 1.000kWh die ik over heb.
Volgens mij krijg je ook nog 800 euro extra energiebelasting terug. Je krijgt dus geld toe ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

hmm ik had het hier gelezen maar heb me er toen niet verder in verdiept.
Processorkoeler in "Het grote terugleververgoeding topic"

Ik zie nu inderdaad niets dat daadwerkelijk een indicatie is voor lage solvabiliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 24-06-2022 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
In mijn geval heb ik een tussentijdse nota aangevraagd om mijn teruglever saldo via eigen berekeningen te kunnen bevestigen. Eneco laat foute data zien op haar website, in de app en in het energieoverzicht. Dat hebben ze mij mondeling en schriftelijk bevestigd. Een nota aanvragen is dan de enige manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shalin
  • Laatst online: 09:40
Goedendag,

Mijn vast contract bij energiedirect loopt op 24 juni af. Nu ben ik eigenlijk specifiek opzoek naar de hoogste terugleververgoeding in combinatie met de laagste gasprijs. Uiteindelijk is de laagste kosten uiteraard het doel.

Ik heb waarschijnlijk een stroomoverschot van 1500 kwh per jaar.
Ik gebruik 1579M3 gas per jaar.

Ik heb een aanbod van Energie direct gekregen voor een vast contract, zie bijgevoegd.
Zij specificeren de terugleververgoeding niet duidelijk maar volgens mij is tie 0,05 eur oftewel 5 cent.
Ik kom er niet zo goed uit op verschillende vergelijk sites. Zo lees ik ergens dat Greenchoice 11 cent heeft als terugleververgoeding, maar die zijn niet bereikbaar of hebben geen vast contract.

Ik hoef ook niet per se een vast contract, maar vind 5 cent voor terugleveren eigenlijk oneerlijk laag.
Hopelijk kan iemand deze N00B helpen :-) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_XUCFq0hM5u7Y865jIryTI-EQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AM1409kZdztitfjde8pSKIzB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
Shalin schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:17:
Goedendag,

Mijn vast contract bij energiedirect loopt op 24 juni af. Nu ben ik eigenlijk specifiek opzoek naar de hoogste terugleververgoeding in combinatie met de laagste gasprijs. Uiteindelijk is de laagste kosten uiteraard het doel.

Ik heb een aanbod van Energie direct gekregen voor een vast contract, zie bijgevoegd.
Zij specificeren de terugleververgoeding niet duidelijk maar volgens mij is tie 0,05 eur oftewel 5 cent.
Ik kom er niet zo goed uit op verschillende vergelijk sites. Zo lees ik ergens dat Greenchoice 11 cent heeft als terugleververgoeding, maar die zijn niet bereikbaar of hebben geen vast contract.

Ik hoef ook niet per se een vast contract, maar vind 5 cent voor terugleveren eigenlijk oneerlijk laag.
Hopelijk kan iemand deze N00B helpen :-) [Afbeelding]
Begin eens met de topicstart te lezen. Zoals jij zijn er nog tig die zonder verdiepen in de materie antwoord willen. Zo werkt de wereld nou eenmaal niet. Het hele topic staat vol met exact dezelfde vragen zoals jij. Dus trek een uurtje uit, begin met de topicstart en lees eens de laatste 10 pagina's terug.
Dan zul je al vrij snel denken: jemig, ik lees hier steeds dezelfde vragen. ow wacht...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:49
Half uur geleden kreeg ik van Vattenfall een mail dat de nieuwe tarieven voor na 1 juli bekend zijn. Er zou een bericht voor mij klaarstaan op mijn account op de site.
Die site geeft aan overbelast te zijn... Wel in de mail gelezen dat er een opzegtermijn van 30 dagen is. Dat gaat nergens over trouwens, maar we zullen zien.
Zodra ik de tarieven kan zien, meld ik ze hier. Ze zijn in ieder geval gestegen volgens het mailtje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loektencate
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:02
Zojuist werd ik gebeld door Innova met een aanbod voor ' terugkerende klanten' (ik ben ooit klant geweest). Enkel stroom is mogelijk. 0,41 TLV enkeltarief en 150 euro welkomstbonus. Zou voor mij uitkomen op ongeveer 0,50 per Kwh. Echter, ik denk niet dat ik het ga doen met het risico op faillissement van Innova en daarmee 0 euro. Dan liever een paar euro minder en een wat betrouwbaarder partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:02

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Als we een leuk bedrag (1000 en veel meer euries) open hebben staan, is het wel lekker om tussendoor te cashen. De investering in de panelen schieten we voor, dus fijn als dat geld weer langzaam terugkomt.

En als je geld van een bedrijf krijgt, loop je daarmee risico. Vraag maar aan de voormalige klanten van Welkom Energie en andere ex-energieboeren.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:02

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Goedendag,

Combi met gas is nergens voor nodig. Je kunt gewoon stroom aan de boer met de hoogste tlv verkopen en gas inkopen bij de boer waar dat spul het goedkoopst is.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Goedendag,

Nummer 98.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Playa del C. schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:37:
Half uur geleden kreeg ik van Vattenfall een mail dat de nieuwe tarieven voor na 1 juli bekend zijn. Er zou een bericht voor mij klaarstaan op mijn account op de site.
Die site geeft aan overbelast te zijn... Wel in de mail gelezen dat er een opzegtermijn van 30 dagen is. Dat gaat nergens over trouwens, maar we zullen zien.
Zodra ik de tarieven kan zien, meld ik ze hier. Ze zijn in ieder geval gestegen volgens het mailtje.
Huidige TLV bij Vattenfall is 0,07 euro. Heb de nieuwe tarieven gezien, die zijn licht gestegen, maar nog steeds laag. Er stond nergens iets over de TLV. Heb momenteel een vraag voor een medewerker staan, maar die hebben het druk.

Ik verwacht er niks van verder, ik denk zelfs dat ze de vergoeding op 0,07 euro houden. Zal dan naar Delta gaan, een dochter van Vattenfall 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Antwoord gekregen. De TLV blijft 0,07 euro bij Vattenfall...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:03
Henkoes schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:11:
[...]

Goed om te horen dat er mede lotgenoten zijn!
Weet jij, of iemand anders, hoe het zit als je over 2 of 3 maanden weg wil bij Engie? Krijg je dan je waarborgsom netjes terug, of moet je een jaar blijven? Anders is er mijn inziens weinig op tegen (mits ze niet failliet gaan natuurlijk).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
@mathijshooi

Tabel 24 juni, versie 3

HEM/Innova bijgewerkt (hogere TLV), s1 van Delta verwijderd.
ToDo: Eneco s1 eruit. Die gaat op 1 juli voor 99,9% van ons niet gelden is mijn inschatting.
versie 2: Van Helder variabel, Delta 1 jaar vast ingevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaD9mhIYzcxtcPmK-XxZrK0pTDE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/79ymBO2dUr4kDHe7s0bA9kIK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door cj1 op 24-06-2022 21:39 . Reden: versie 2: Van Helder variabel, Delta 1 jaar vast ingevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Perzikvrucht schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:23:
[...]

Weet jij, of iemand anders, hoe het zit als je over 2 of 3 maanden weg wil bij Engie? Krijg je dan je waarborgsom netjes terug, of moet je een jaar blijven? Anders is er mijn inziens weinig op tegen (mits ze niet failliet gaan natuurlijk).
Zoek op 'waarborg' en gij zult (veel) vinden :+

leandres in "Het grote terugleververgoeding topic"

[ Voor 13% gewijzigd door leandres op 24-06-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Srednier schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:25:
[...]
2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van tevoren kenbaar gemaakt op www.engie.nl. Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk geïnformeerd. Bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of een ander contract bij ENGIE. De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www.engie.nl.
Waar heb je deze tekst eigenlijk vandaan, en van welke datum is het?

Als ik vandaag, 24 juni, bij Engie online een modelcontract aanvraag probeer, dan krijg ik andere modelcontractvoorwaarden aangeboden bij kopje "Bevestigen". Te weten: https://www.engie.nl/-/me...ntractvoorwaarden%2020173

[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 24-06-2022 17:20 . Reden: vandaag, 24 juni tussengevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-09 12:34
cj1 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:34:
@mathijshooi Tabel 24 juni: HEM/Innova bijgewerkt (hogere TLV), s1 van Delta verwijderd.
ToDo: Eneco s1 eruit. Die gaat op 1 juli voor 99,9% van ons niet gelden is mijn inschatting.

[Afbeelding]
Waar is nu s2 van Delta gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
cj1 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:18:
[...]

Waar heb je deze tekst eigenlijk vandaan, en van welke datum is het?

Als ik vandaag, 24 juni, bij Engie online een modelcontract aanvraag probeer, dan krijg ik andere modelcontractvoorwaarden aangeboden bij kopje "Bevestigen". Te weten: https://www.engie.nl/-/me...ntractvoorwaarden%2020173
Het staat in mijn overeenkomst, maar het staat ook in:
https://www.engie.nl/-/me...den-ENGIE-Open-2021_7.pdf
Naar deze voorwaarden wordt verwezen bij het akkoord geven, er staat htezelfde in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
mathijshooi schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:23:
[...]
Waar is nu s2 van Delta gebleven?
Bij 26 cent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Ah ok. Maar daar is nog geen online bron van te vinden toch? Wachten op juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Srednier schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:26:
[...]
... het staat ook in:
https://www.engie.nl/-/me...den-ENGIE-Open-2021_7.pdf
Naar deze voorwaarden wordt verwezen bij het akkoord geven, er staat hetzelfde in
Dan is de link inmiddels gewijzigd (of je hebt toch geen modelcontract).

Bij aanvragen van het modelcontract vandaag staat er bij mij deze link:

https://www.engie.nl/-/me...ntractvoorwaarden%2020173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
M.B.te L. schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:26:
Begin februari (!) ook een tweede allocatiepunt aangevraagd. Al 2 keer een mail gekregen, dat over 6 tot 8 weken er nieuwe informatie komt wanneer er geleverd kan worden. En dit is voor een 1-fase meter en een aanvraag bij Liander.
Succes. Collega van me heeft in december 2021 een vergroting aangevraagd van 1 fase 25A naar 35A.

Zekeringwissel dus. Ook bij Liander.

Deze week kreeg hij een mail dat planning gaat kijken wanneer ze kunnen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Dit zijn de verlengensaanbiedingen, ook nog ergens nieuwe klanten tarief,

Hier nog even een duit in het zakje, 1 jaar vast bij delta nu ook mogelijk: https://www.deltaenergie....roen-gas-24-juni-2022.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakR
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2024
Waarom zijn de variabele tarieven van Delta uit het overzicht gehaald? Vandaag nog afgesloten op tlv 0,45 normaaltarief / 0,36 daltarief per 1-7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
DaFreakR schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:08:
Waarom zijn de variabele tarieven van Delta uit het overzicht gehaald? Vandaag nog afgesloten op tlv 0,45 normaaltarief / 0,36 daltarief per 1-7.
Kennelijk omdat die tarieven tot 1 juli gelden.

Als je hard bewijs hebt wat het tegenovergestelde laat zien, dan zien we dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2pietjuh2
mathijshooi schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:14:
[...]

Als je hard bewijs hebt wat het tegenovergestelde laat zien, dan zien we dat graag.
De klantenservice heeft mij dit wel bevestigd:

[10:38, 23-06-2022] +31 118 225 500: Goedemorgen Pieter Jan,

Vanwege de hoge energieprijzen is de situatie op de inkoopmarkt voor stroom en gas veranderd. Het is daarom niet aantrekkelijk om nu over te stappen en een contract voor langere tijd met vaste prijzen te kiezen. Dit betekent dat wij op dit moment geen contracten met een vaste leveringsprijs voor de periode van één of drie jaar aanbieden.

Als je klant wilt worden bij DELTA Energie kun je gebruik maken van onze variabele prijzen; deze staan vermeld op onze website: prijzen stroom en gas modelcontract: https://bit.ly/3KXZCwl

^Debbie
[10:39, 23-06-2022] Pieter Jan: Zijn deze prijzen ook per 1-7 nog geldig? Dus als ik nu overstap, veranderen de prijzen dan volgende week?
[10:42, 23-06-2022] +31 118 225 500: Als je op dit moment over stapt, dan zullen inderdaad de tarieven per 1 juli wijzigen. Dit komt omdat de je dan als vaste klant wordt gezien en worden de tarieven gewijzigd per 1 juli.

Stap je per 1 juli over, dan gelden deze tarieven.

^Debbie

De bevestigingsmail geeft dit aan:

Product Ingangsdatum Tekendatum
DELTA Groene Stroom variabel (c) 01-07-2022 * 23-06-2022

Enkeltarief € 0,4968260 per kWh
Dubbeltarief normaal € 0,5459641 per kWh
Dubbeltarief dal € 0,4445540 per kWh
Vaste leveringskosten € 5,99 per maand

* Uw definitieve startdatum is afhankelijk van goedkeuring van de netbeheerder en kan nog wijzigen.
** Op dit moment is deze aansluiting niet in bedrijf. Wanneer de levering start ontvangt u uw exacte tarieven.

De getoonde tarieven zijn inclusief btw en exclusief energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE).

Op de dag dat u de e-mail die u nu leest ontvangen heeft, gaat de wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen in. Uw maandelijkse termijnbedrag melden we u enkele dagen na de ingangsdatum van uw energiecontract bij DELTA. Uw maandelijkse termijnbedrag kunt u, als u dat wenst, aanpassen in MijnDELTA.

---
Enige wat dus dubieus is, is de 2 sterretjes. Maar gezien de bevestiging van de klantenservice lijkt me dat die tarieven gewoon kloppen per 1-7.

[ Voor 29% gewijzigd door 2pietjuh2 op 24-06-2022 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Hier net zo trouwens. En uit het whatsapp gesprek:

De prijzen van het model contract zullen ook gaan gelden na 1 juli. Maar als je voor 1 juli klant wordt, dan worden je prijzen wel aangepast. Want dan ga je namelijk mee in de aanpassing van het variabele tarief voor vaste klanten.

^Debbie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkoes
loektencate schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:40:
Zojuist werd ik gebeld door Innova met een aanbod voor ' terugkerende klanten' (ik ben ooit klant geweest). Enkel stroom is mogelijk. 0,41 TLV enkeltarief en 150 euro welkomstbonus. Zou voor mij uitkomen op ongeveer 0,50 per Kwh. Echter, ik denk niet dat ik het ga doen met het risico op faillissement van Innova en daarmee 0 euro. Dan liever een paar euro minder en een wat betrouwbaarder partij.
Ik heb een mail gestuurd met een vraag waarin ik onder andere concreet vraag of ze financieel gezond zijn en of redelijkerwijs zouden kunnen vermoeden dat ze binnen 16 maanden faillissement en of niet meer de voorschotten, welkomstbonussen en of teruggeleverde energie niet meer terugbetaald zou kunnen worden aan haar klanten.

Ik heb erbij genoemd dat de mailwisseling eventueel in een onderzoek en of zaak gebruikt zou kunnen worden in het teken van onbehoorlijk bestuur om toekomstige (schade)claims in dienen.

Erbij genoemd dat als een gepast antwoord uitblijft na 3 weken, ik on andere het ACM ga alarmeren.

Mochten ze failliet gaan en ze hadden het kunnen weten, maar spelen zonneschijn per mail, dan start ik een tweaker topic om massaal een claim bij het bestuur te leggen middels hoofdelijke aansprakelijkheid.
Een “Welkom Energie” uithalen zal er bij Innova niet bij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
cj1 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:31:
[...]

Dan is de link inmiddels gewijzigd (of je hebt toch geen modelcontract).

Bij aanvragen van het modelcontract vandaag staat er bij mij deze link:

https://www.engie.nl/-/me...ntractvoorwaarden%2020173
Dat is nou net het rare, er is volgens engie medewerker op dit moment maar 1 type contract beschikbaar. En dus gezien ze verplicht zijn om altijd een modelcontract aan te bieden moet mijn contract ook aan die voorwaarden voldoen. Maar de ene keer verwijzen ze naar de ene set voorwaarden, later naar de andere.
Bij het akkoord geven had het beestje de naam "Engie Opgewekt", bij de contractbevestiging heet het "Engie Open", maar het moet dus ook doorgaan voor een modelcontract. Ze hebben het daar niet helemaal op de rit kennelijk.

Als toevoeging: 19.4 van de algemene voorwaarden, die ook van toepaasing zijn, meldt dat ze toch tijdig een melding geven VOORDAT ze de tarieven wijzigen

[ Voor 7% gewijzigd door Srednier op 24-06-2022 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
2pietjuh2 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:19:
[...]

De klantenservice heeft mij dit wel bevestigd:

[10:38, 23-06-2022] +31 118 225 500: Goedemorgen Pieter Jan,

Vanwege de hoge energieprijzen is de situatie op de inkoopmarkt voor stroom en gas veranderd. Het is daarom niet aantrekkelijk om nu over te stappen en een contract voor langere tijd met vaste prijzen te kiezen. Dit betekent dat wij op dit moment geen contracten met een vaste leveringsprijs voor de periode van één of drie jaar aanbieden.

Als je klant wilt worden bij DELTA Energie kun je gebruik maken van onze variabele prijzen; deze staan vermeld op onze website: prijzen stroom en gas modelcontract: https://bit.ly/3KXZCwl

^Debbie
[10:39, 23-06-2022] Pieter Jan: Zijn deze prijzen ook per 1-7 nog geldig? Dus als ik nu overstap, veranderen de prijzen dan volgende week?
[10:42, 23-06-2022] +31 118 225 500: Als je op dit moment over stapt, dan zullen inderdaad de tarieven per 1 juli wijzigen. Dit komt omdat de je dan als vaste klant wordt gezien en worden de tarieven gewijzigd per 1 juli.

Stap je per 1 juli over, dan gelden deze tarieven.

^Debbie

De bevestigingsmail geeft dit aan:

Product Ingangsdatum Tekendatum
DELTA Groene Stroom variabel (c) 01-07-2022 * 23-06-2022

Enkeltarief € 0,4968260 per kWh
Dubbeltarief normaal € 0,5459641 per kWh
Dubbeltarief dal € 0,4445540 per kWh
Vaste leveringskosten € 5,99 per maand

* Uw definitieve startdatum is afhankelijk van goedkeuring van de netbeheerder en kan nog wijzigen.
** Op dit moment is deze aansluiting niet in bedrijf. Wanneer de levering start ontvangt u uw exacte tarieven.

De getoonde tarieven zijn inclusief btw en exclusief energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE).

Op de dag dat u de e-mail die u nu leest ontvangen heeft, gaat de wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen in. Uw maandelijkse termijnbedrag melden we u enkele dagen na de ingangsdatum van uw energiecontract bij DELTA. Uw maandelijkse termijnbedrag kunt u, als u dat wenst, aanpassen in MijnDELTA.

---
Enige wat dus dubieus is, is de 2 sterretjes. Maar gezien de bevestiging van de klantenservice lijkt me dat die tarieven gewoon kloppen per 1-7.
@cj1 , nog een dikke week afwachten dus om te zien of bovenstaande echt klopt. Voor Eneco geldt hetzelfde.

Engie is de enige duidelijk in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter_tw
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:45
Henkoes schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Ik heb een mail gestuurd met een vraag waarin ik onder andere concreet vraag of ze financieel gezond zijn en of redelijkerwijs zouden kunnen vermoeden dat ze binnen 16 maanden faillissement en of niet meer de voorschotten, welkomstbonussen en of teruggeleverde energie niet meer terugbetaald zou kunnen worden aan haar klanten.

Ik heb erbij genoemd dat de mailwisseling eventueel in een onderzoek en of zaak gebruikt zou kunnen worden in het teken van onbehoorlijk bestuur om toekomstige (schade)claims in dienen.

Erbij genoemd dat als een gepast antwoord uitblijft na 3 weken, ik on andere het ACM ga alarmeren.

Mochten ze failliet gaan en ze hadden het kunnen weten, maar spelen zonneschijn per mail, dan start ik een tweaker topic om massaal een claim bij het bestuur te leggen middels hoofdelijke aansprakelijkheid.
Zit ook bij Innova. TLV 41 cent met 345 welkomskorting. Mevr van klantenservice benadrukte dat ze er goed voor staan, alleen natuurlijk geen garantie konden geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
wouter_tw schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:38:
[...]

Zit ook bij Innova. TLV 41 cent met 345 welkomskorting. Mevr van klantenservice benadrukte dat ze er goed voor staan, alleen natuurlijk geen garantie konden geven
Ik noem nadrukkelijk dat het een zorgvuldig antwoord dient te zijn vanuit iemand die bevoegd is inhoudelijk te reageren EN dat het antwoord in een zaak/onderzoek gebruikt kan worden.

Kan zijn dat ik dan wat sterker sta en ze een zorgvuldiger antwoord zullen geven.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Henkoes schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Ik zou ze links laten liggen bij een minder gevoel en gaan genieten van het leven, man,man wat een drama voor een paar centen. 8)7

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Henkoes schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:46:
[...]

Ik noem nadrukkelijk dat het een zorgvuldig antwoord dient te zijn vanuit iemand die bevoegd is inhoudelijk te reageren EN dat het antwoord in een zaak/onderzoek gebruikt kan worden.

Kan zijn dat ik dan wat sterker sta en ze een zorgvuldiger antwoord zullen geven.
:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
mathijshooi schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:37:
[...]

@cj1 , nog een dikke week afwachten dus om te zien of bovenstaande echt klopt. Voor Eneco geldt hetzelfde.

Engie is de enige duidelijk in deze.
Op zich ga ik daar wel in mee. Maar aan de andere kant is het inmiddels door meerdere medewerkers van Delta bevestigd, en de modelcontractvoorwaarden die op hun website staan vermelden die tarieven ook.

Gezien het nu de 24e is, lijkt mij dat 1 week van tevoren nieuwe tarieven aankondigen nauwelijks gezien kan worden als een redelijke termijn..

Vanaf volgende week zekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaFreakR
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2024
mathijshooi schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:14:
[...]

Er werd duidelijk gezegd dat dit te tarieven vanaf 1-7 zijn. Ik denk dat ik het contract morgen binnen heb, zal het daarna hier delen

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• 2pietjuh2
Ik ben bepaald geen balans expert, maar zojuist heb ik voor 4,35 de winst en verliesrekening van Innova over 2018-2020 gekocht bij de KVK.
De geinteresseerden kunnen de pdf wel krijgen, vraag even via DM.

Wat ik daarin zie:
Activa is van 28mln in 2018 teruggelopen naar 19mln 2020
liquide middelen is van 5,4mln in 2018 teruggelopen naar 800k in 2020
Eigen vermogen is van 1mln positief 2018 teruggelopen naar 1,4mln negatief 2020
bedrijfsresultaat: 2018: -791k, 2019 -1541k, 2020 -658k
Werkkapitaal: 2018 -8.8mln, 2019 -10.2mln, 2020 -10,2mln

Aantal medewerkers is gehalveerd in die periode (64 2018, 33 2020)

Nogmaals, ik ben geen balansexpert. Maar heel gezond ziet dit er niet uit, en het gaat eerder slechter dan beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
Deze zin blijft gemeen, maar er is inderdaad meerdere keren aangekondigd dat de tarieven niet zullen wijzigen, dus daar vertrouwen we dan maar op en anders gaan we alsnog naar Engie en dan met een spoedaanvraag, dat kan in een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ep Woody schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:23:
[...]
Deze zin blijft gemeen, maar er is inderdaad meerdere keren aangekondigd dat de tarieven niet zullen wijzigen, dus daar vertrouwen we dan maar op en anders gaan we alsnog naar Engie en dan met een spoedaanvraag, dat kan in een paar dagen.
Haha of je vraagt nu alvast Engie aan en annuleert hem binnen 14 dagen 😂 beetje kolder dit natuurlijk voor die paar centen.
Maar met het oog op een laag tarief in de winter, ik weet niet hoever je van tevoren een contract aan kan vragen. Maar wellicht is nu niet eens een slecht idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
NileZ_ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:02:
[...]

Op zich ga ik daar wel in mee. Maar aan de andere kant is het inmiddels door meerdere medewerkers van Delta bevestigd, en de modelcontractvoorwaarden die op hun website staan vermelden die tarieven ook.

Gezien het nu de 24e is, lijkt mij dat 1 week van tevoren nieuwe tarieven aankondigen nauwelijks gezien kan worden als een redelijke termijn..

Vanaf volgende week zekerheid.
Laten we voor Eneco hetzelfde hopen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
2pietjuh2 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:22:
Ik ben bepaald geen balans expert, maar zojuist heb ik voor 4,35 de winst en verliesrekening van Innova over 2018-2020 gekocht bij de KVK.

Wat ik daarin zie:

Nogmaals, ik ben geen balansexpert. Maar heel gezond ziet dit er niet uit, en het gaat eerder slechter dan beter.
2021 is waarschijnlijk ook een topjaar geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René90
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 08:11
Ik vraag me wel eigenlijk af waar de ACM is met hun analyse op liquiditeit van energiebedrijven. Je zou toch denken dat met het omvallen de vorige keer, ze nu wat scherper erop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
René90 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:59:
Ik vraag me wel eigenlijk af waar de ACM is met hun analyse op liquiditeit van energiebedrijven. Je zou toch denken dat met het omvallen de vorige keer, ze nu wat scherper erop zijn?
Let wel op: de cijfers die we hier zien zijn van 2020. Het kan zijn dat ze in 2021 een kapitaalinjectie gekregen hebben en dus nu wel voldoende liquide zijn. Maar dat mogen ze zelf bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:08
2pietjuh2 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:22:

Wat ik daarin zie:

Dit sterkt wel bij mij het gevoel dat ze de zaakjes niet helemaal op orde hebben. Mij valt ook op dat zij als enige jaarcontracten aanbieden op dit moment, terwijl geen enkele ander energieleverancier dat doet...

Ik kan het totaal mis hebben, maar deze sla ik even over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09
GioStyle schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:02:
[...]

Dit sterkt wel bij mij het gevoel dat ze de zaakjes niet helemaal op orde hebben. Mij valt ook op dat zij als enige jaarcontracten aanbieden op dit moment, terwijl geen enkele ander energieleverancier dat doet...

Ik kan het totaal mis hebben, maar deze sla ik even over.
Mwah, wat zegt het. Vraag de jaarrekening van energiedirect maar eens op. Na oprichting jarenlang verlies gedraaid. Niet omgevallen, want zit kapitaalkrachtige club achter (Essent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
cryptapix schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:15:
[...]

Mwah, wat zegt het. Vraag de jaarrekening van energiedirect maar eens op. Na oprichting jarenlang verlies gedraaid. Niet omgevallen, want zit kapitaalkrachtige club achter (Essent).
In het tabelletje hebben energiedirect en essent beide een groen bolletje, Innova diep rood. Voor mij moet Innova wel met een stuk hogere TLV komen als de boeren met een groen bolletje, en dan nog niet langer als een paar maand blijven hangen, ik zou daar zeker geen jaar blijven.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
leandres schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:48:
[...]

Heeft simpelweg te maken met wantrouwen m.b.t. solvabiliteit. Als je vele duizenden euro's tegoed hebt kan ik mij voorstellen dat af-en-toe cashen prettig is. Alternatief is inderdaad wachten tot einde looptijd of overstap en hopen dat je de opgebouwde euro's overgemaakt krijgt en de energiemaatschappij in kwestie niet failliet gaat.

Sinds de energiecrisis, de faillissementen en het wanbeleid wat veel maatschappijen trachten te hanteren snap ik het opvragen van tussentijdse nota's wel. O-)
Bij de meesten hier gaat het niet om vele duizenden euros, hooguit een paar duizend.

Ik ben ondernemer en had in het verleden regelmatig 40-60k aan facturen uitstaan bij een klant, daar lag ik ook niet wakker van.

Best opmerkelijk om te zien hoe paniekerig mensen reageren op een ander tarief en hoeveel uur ze wakker liggen over 200 euro borg of een verschil van 5 cent tussen hun huidige aanbieder en de hoogste. Als je 1000kWh overschot hebt in juli, dan is die 5 cent 50 euro verschil. Wat maakt een paar dagen wachten met overstappen dan nog uit? Daar ga je toch niet uren moeite in steken met klantenservice chatten en weet ik wat? 7(8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

pirke schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:55:
[...]

Best opmerkelijk om te zien hoe paniekerig mensen reageren op een ander tarief en hoeveel uur ze wakker liggen over 200 euro borg of een verschil van 5 cent tussen hun huidige aanbieder en de hoogste. Als je 1000kWh overschot hebt in juli, dan is die 5 cent 50 euro verschil. Wat maakt een paar dagen wachten met overstappen dan nog uit? Daar ga je toch niet uren moeite in steken met klantenservice chatten en weet ik wat? 7(8)7
Dacht al dat ik de enige was die zo dacht ;)

Pagina: 1 ... 49 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2