Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:33
leandres schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:43:
[...]

Mijn tussentijdse nota zag er precies zo uit. Zie hier het tijdspad van mijn situatie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71829362
Bedankt voor je reactie, dit geeft goede hoop dat ik het binnenkort krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-09 12:43
Dat geld krijg je gewoon hoor 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Henkoes schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:30:
[...]

Dus jij stapt ook over op Engie?
Begon al te twijfelen (andere kiezen voor delta?) aan mijn keuze.
De verschillen zijn niet zo groot he. En Engie liep te fucken met een waarborgsom die ze van sommigen wilden hebben als je snel over wil.
Daar komt bij dat je sowieso weer snel zou kunnen switchen als je dit wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
aa4ever schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:48:
[...]

Bedankt voor je reactie, dit geeft goede hoop dat ik het binnenkort krijg.
Ik heb zelfs via chat nog een extra betaal verzoek laten doen, zou binnen week betaald worden, maar nog steeds niks na ruim een week

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
cryptapix schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:38:
Bij wie aangeven? Bij Eneco hoef je niet aan te geven waarom je per direct wil. Ze behandelen het dan wel als verhuizing. Bij je huidige leverancier hoef je ook niets aan te geven, die horen het vanzelf en brengen ook vanzelf een boete in rekening mocht die van toepassing zijn.
Het lijkt me vanzelfsprekend dat ik het als verhuizing wil aanmelden bij de huidige leverancier omdat er dan geen opzegtermijn geldt en dus geen boete.

Beetje hetzelfde als iemand die nieuw is in Nederland vertellen dat hij gewoon de spoorwegovergang kan oversteken als de bomen dicht zijn. "Ja, natuurlijk kan je gewoon oversteken als de bomen dicht zijn!". En dan later zeggen: "Je merkt vanzelf dat je in de meeste gevallen overreden wordt, maar dat vroeg je niet he?" :+

Als mensen vragen of, wanneer en hoe ze kunnen overstappen, dan bedoelen ze dus binnen de normale regels zonder extra kosten. Zelfde als iemand vraagt hoe spoorwegbomen werken en wanneer ze kunnen oversteken. Dan bedoelen ze dus wanneer ze veilig kunnen oversteken zonder nare gevolgen.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
tss68nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:19:
[...]

Het lijkt me vanzelfsprekend dat ik het als verhuizing wil aanmelden bij de huidige leverancier omdat er dan geen opzegtermijn geldt en dus geen boete.
De boete is puur omdat je een jaarcontract of langer opzegt. Daar ontkom je niet aan. Zeg je een contract met onbepaalde tijd (modelcontract) op, dan heb je geen boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:56
tss68nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:19:
[...]

Dat betwijfel ik. Staat er in je voorwaarden dat je leverancier bij verhuizing geen boete in rekening brengt? Zo niet, dan ben je die gewoon verschuldigd.
Beetje hetzelfde als iemand die nieuw is in Nederland vertellen dat hij gewoon de spoorwegovergang kan oversteken als de bomen dicht zijn. "Ja, natuurlijk kan je gewoon oversteken als de bomen dicht zijn!". En dan later zeggen: "Je merkt vanzelf dat je in de meeste gevallen overreden wordt, maar dat vroeg je niet he?" :+
Huh? Lijkt me totaal niet vergelijkbare situatie.
Als mensen vragen of, wanneer en hoe ze kunnen overstappen, dan bedoelen ze dus binnen de normale regels zonder extra kosten. Zelfde als iemand vraagt hoe spoorwegbomen werken en wanneer ze kunnen oversteken. Dan bedoelen ze dus wanneer ze veilig kunnen oversteken zonder nare gevolgen.
Als mensen vragen per wanneer het kan, is mijn antwoord per wanneer het kan. Niet per wanneer het kan en wat de gevolgen allemaal wel niet kunnen zijn, want dat is de vraag niet. Bovendien snappen we allemaal dat niemand dood wil, maar bij overstappen van energieleverancier zijn er in dit topic tal van voorbeelden van mensen die maar al te graag die boete incasseren als ze nu kunnen overstappen, simpelweg omdat de winst veel meer is dan de boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
cj1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:29:
[...]

Het dagblad meldde vandaag dat de kolencentrales, met name Uniper, nog helemaal geen zekerheid hebben. De huidige toezegging is meer een gedoogconstructie. Dan duurt het nog zo'n 6 weken voordat de kolen geleverd worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzebhFpu8CnHU9B1PmQuDc4uAWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0JRxw9UHjk6xRF6Fn2G5IAjQ.png?f=fotoalbum_large

Hierbij de contractbevestiging, er lijken echt geen haken en ogen aan te zitten. Dit is enkeltarief, bij Engie kun je die zelf online switchen dus dat ga ik 1 juli nog even doen.

Stond al in de lijst, maar hierbij dus bevestigd dat dit ook na 1 juli het tarief wordt

[ Voor 5% gewijzigd door Srednier op 22-06-2022 20:37 ]

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Netjes! Als ik een bevestiging krijg van de tarieven van Delta per 1 juli zal ik die ook delen.
Maar zoals het nu lijkt zijn die vrijwel gelijk als de jouwe. (Huidige modelcontract tarieven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
cryptapix schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:00:
[...]
Als mensen vragen per wanneer het kan, is mijn antwoord per wanneer het kan. Niet per wanneer het kan en wat de gevolgen allemaal wel niet kunnen zijn, want dat is de vraag niet.
Ah, dus is het spoorwegovergang voorbeeld toch vergelijkbaar. Immers mensen vragen wanneer het kan. Jouw antwoord is dan wanneer het kan. Niet wanneer het kan en wat de gevolgen allemaal wel niet kunnen zijn, want dat is de vraag niet. :+ En dat klopt ook, je kan altijd oversteken. Je hebt helemaal gelijk ;)

Anyway, de vraag is dus hoe en wanneer je direct over kan stappen zonder boete. In mijn geval heb ik een variabel contract bij Greenchoice al jaren. Toch heb ik 30 dagen opzegtermijn, en een paar honderd euro boete als ik binnen die opzegtermijn weg wil. Daarnaast zegt Eneco, dat ik absoluut niet eerder dan de opzegtermijn van Greenchoice naar Eneco kan. Zij kunnen het contract pas in laten gaan na 30 dagen, tenzij ik zelf, vooraf regel dat ik eerder los kom van Greenchoice.

Ik heb contact gehad met Greenchoice, en die geven aan dat ik na 30 dagen pas weg kan.

Het is dus een legitieme vraag hoe dit werkt. Want beide partijen geven niets mee. Het enige wat ik kan vinden bij Greenchoice is dat ik een verhuizing kan opgeven en dan wél een eerdere datum kan hanteren.

Jij claimt vervolgens dat je altijd direct kan overstappen. Dat klinkt mij vreemd in de oren, en ligt volgens mij aan je contract en voorwaarden. Maar wellicht ben ik de enige met deze ervaring?

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
tss68nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Ah, dus is het spoorwegovergang voorbeeld toch vergelijkbaar. Immers mensen vragen wanneer het kan. Jouw antwoord is dan wanneer het kan. Niet wanneer het kan en wat de gevolgen allemaal wel niet kunnen zijn, want dat is de vraag niet. :+ En dat klopt ook, je kan altijd oversteken. Je hebt helemaal gelijk ;)

Anyway, de vraag is dus hoe en wanneer je direct over kan stappen zonder boete. In mijn geval heb ik een variabel contract bij Greenchoice al jaren. Toch heb ik 30 dagen opzegtermijn, en een paar honderd euro boete als ik binnen die opzegtermijn weg wil. Daarnaast zegt Eneco, dat ik absoluut niet eerder dan de opzegtermijn van Greenchoice naar Eneco kan. Zij kunnen het contract pas in laten gaan na 30 dagen, tenzij ik zelf, vooraf regel dat ik eerder los kom van Greenchoice.

Ik heb contact gehad met Greenchoice, en die geven aan dat ik na 30 dagen pas weg kan.

Het is dus een legitieme vraag hoe dit werkt. Want beide partijen geven niets mee. Het enige wat ik kan vinden bij Greenchoice is dat ik een verhuizing kan opgeven en dan wél een eerdere datum kan hanteren.

Jij claimt vervolgens dat je altijd direct kan overstappen. Dat klinkt mij vreemd in de oren, en ligt volgens mij aan je contract en voorwaarden. Maar wellicht ben ik de enige met deze ervaring?
Heb jij dan ergens in de papieren dat jij zo'n absurde opzgvergoeding moet betalen voor een variabel contract? - Ik en ik denk de rest hier ook kennen geen opzegvergoedingen voor de modelcontracten wat de meesten hier afsluiten. Ik kan me voorstellen dat jij geen modelcontract hebt maar iest anders maar toch lijkt het m heel vreemd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Als Eneco bereid is een verhuizing te gebruiken ben je dezelfde dag nog over, wel met boete van greenchoice.
Althans als je jaar contract hebt, zo ging het bij mij tenminste.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Ik begin trouwens een partoon te herkennen voor 2022:
Eneco - Engie - HVC - Eneco - Engie
Het zal toch niet weer HVC worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Srednier schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:01:
Ik begin trouwens een partoon te herkennen voor 2022:
Eneco - Engie - HVC - Eneco - Engie
Het zal toch niet weer HVC worden?
Hvc tarieven staan al op site. Heel weinig
Rond de 8cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-03 19:45
Srednier schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:01:
[...]

[Afbeelding]

Hierbij de contractbevestiging, er lijken echt geen haken en ogen aan te zitten. Dit is enkeltarief, bij Engie kun je die zelf online switchen dus dat ga ik 1 juli nog even doen.

Stond al in de lijst, maar hierbij dus bevestigd dat dit ook na 1 juli het tarief wordt
Energie belasting daalt toch van 21% naar 9% per 1-7-2022 dan kloppen de prijzen toch niet? Zou dan toch +-€0,532 ex btw per kwh zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
[...]

Staat er een boete op het niet houden aan de opzegtermijn? Ben wel benieuwd naar de voorwaarden dan. Ik ken alleen boetes voor eerder overstappen dan de einddatum van het contract. De hoogte van die boetes is wettelijk vastgelegd (en geen honderden euro’s voor consumenten, de absolute max is 125e) en hebben dus helemaal niets met opzegtermijn te maken.

Ik ken ook geen enkel voorbeeld van een leverancier die een klant aan de opzegtermijn houdt (wel aan de einddatum van het contract en dat sanctioneert met een boete).

Ik claim dat je altijd direct kan overstappen, omdat dat simpelweg zo is. Je leverancier kan je je overstap gewoonweg in de praktijk niet tegenhouden. Het enige wat de leverancier kan doen is een boete rekenen als je eerder overstapt dan de einddatum van je contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowlands
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-09 07:52
[...]

@tss68nl
Voor wat betreft opzegtermijn,
Kijk eens op de site bij klantenservice en dan mijn contract/tarieven en dan opzeggen:
Krijg ik een boete als ik opzeg bij Greenchoice?
Als je een vast contract hebt kan het zijn dat we een boete berekenen. Je kunt dit vinden in je contractvoorwaarden.

Daar staat duidelijk boete bij vast contract niet variabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
rschilder1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:00:
[...]

Energie belasting daalt toch van 21% naar 9% per 1-7-2022 dan kloppen de prijzen toch niet? Zou dan toch +-€0,532 ex btw per kwh zijn?
Das wel een goeie idd, dat hebben ze dan toch dom gedaan. Maar als je kijkt naar de voorwaarden verandert dan juist het incl tarief en blijft het ex tarief hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-07 23:07
Heb net even gekeken naar Engie tarieven op de site, die zeggen dit:
Normaaltarief per kWh
Tarief per kWh (Staffel 1 [0 - 10.000 kWh])

€ 0,44367 per kWh
Daltarief per kWh

€ 0,39347 per kWh
Vaste leveringskosten

€ 6,67 per maand
Inclusief btw en overheidsheffingen. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Dan is Eneco momenteel toch beter voor terugleveren? Heb zo'n 3000 per jaar over en mijn huidige contract (22 cent per kWh) loopt 7 juli af. Dus moet ff wat vinden voor de 7e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sjoerdlosser123 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:09:
Heb net even gekeken naar Engie tarieven op de site, die zeggen dit:
Normaaltarief per kWh

€ 0,44367 per kWh
Daltarief per kWh

€ 0,39347 per kWh
Vaste leveringskosten

€ 6,67 per maand
Inclusief btw en overheidsheffingen. Als je op een telwerk (hoog of laag) meer teruglevert dan je op dat telwerk hebt verbruikt, ontvang je een terugleververgoeding. Deze vergoeding is gelijk aan het kale leveringstarief (zonder energiebelastingen en btw).

Dan is Eneco momenteel toch beter voor terugleveren? Heb zo'n 3000 per jaar over en mijn huidige contract (22 cent per kWh) loopt 7 juli af. Dus moet ff wat vinden voor de 7e.
Verander de cijfers maar zodat je niet meer terug levert, of haal het vinkje zonnepanelen weg, moet je eens kijken wat er dan gebeurt...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
reneeke1970 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:11:
[...]

Verander de cijfers maar zodat je niet meer terug levert, of haal het vinkje zonnepanelen weg, moet je eens kijken wat er dan gebeurt...
:D

Dus het idee is, gewoon invullen dat je niet terug levert. Contract aangaan, en terugleveren tegen hogere tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

sjoerdlosser123 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:16:
[...]

Dus het idee is, gewoon invullen dat je niet terug levert. Contract aangaan, en terugleveren tegen hogere tarief?
Kun je proberen maar ze kunnen na jou aanvraag bij de netbeheerder je historie inzien en daarop jou een aanbod doen, succes

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
[...]

Bedankt voor de schermafbeelding.

De grootste haak die ik zie, is dat nergens het woord "Modelcontract" staat. Dat kan er weer voor zorgen dat de voorwaarden afwijken van de voorwaarden van het modelcontract.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 20:08
[...]

[Afbeelding]

Telefonisch of online afgesloten en met of zonder 200 waarborg te betalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
cj1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:41:
@mathijshooi Moeten we de TS wel/niet uitbreiden met info?
Voorzet:
[...]
Mijn eerste link naar modelcontract linkte naar de versie uit 2012. Modelcontracten hebben inmiddels een in 2016 vastgesteld aangepast formaat. Link aangepast.

Extra info toegevoegd inzake het wijzigen van de modelcontract tarieven:
Ten aanzien van wijzigingen op andere momenten dan 1 januari en 1 juli benadrukt ACM dat deze alleen mogelijk zijn bij zeer uitzonderlijke en onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden waardoor het onhoudbaar zou zijn om te tarieven ongewijzigd te laten.
Nu ook een link naar de bron toegevoegd: https://zoek.officielebek...-2016-65844.html#d17e1167

[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 23-06-2022 08:57 . Reden: Nu ook een link naar de bron toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Bij HVC heb ik expliciet om een modelcontract gevraagd. Het lijkt of ik helemaal geen modelcontract maar een variabel contract heb gekregen. Er blijkt een standaard set aan voorwaarden te zijn bij een modelcontract en de HVC contractvoorwaarden komen daar niet mee overeen.

Is dit bij andere terugleveraars ook overkomen dat ze Modelcontract aanvragen maar niet de modelcontractvoorwaarden hebben gekregen?

Ook bij HVC of juist bij een andere e-leverancier?

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 23-06-2022 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
klump4u schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:19:
[...]

Kun je proberen maar ze kunnen na jou aanvraag bij de netbeheerder je historie inzien en daarop jou een aanbod doen, succes
Oh dat is niet erg. Want ik heb net 12 panelen bij geplaatst. Dus afgelopen jaar (huidig contract dus) speel ik om en nabij gelijk. Heel misschien iets over.

En is het nu juist wel of niet beter om enkel tarief te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

sjoerdlosser123 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:47:
[...]

Oh dat is niet erg. Want ik heb net 12 panelen bij geplaatst. Dus afgelopen jaar (huidig contract dus) speel ik om en nabij gelijk. Heel misschien iets over.

En is het nu juist wel of niet beter om enkel tarief te gebruiken?
Ik heb altijd enkel tarief gehad omdat ik dan stroom kan gebruiken wanneer het mij uitkomt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Vandaag een bevestiging gehad in de mail van Delta.
Hierin staan wat andere tarieven dan in de voorwaarden online van het modelcontract.
Ik heb daarom even contact opgenomen met ze, wat blijkt, er komen twee emails, in de eerste staan tarieven, die lager zijn dan in de voorwaarden.
Want kennelijk is dit het kale tarief, maar dan wel BTW, maar zonder ODE etc.

Er gaat een tweede mail volgen met de volledige tarieven. Maar telefonisch is mij bevestigd dat de tarieven zijn zoals in de voorwaarden, met een tlv van:
enkel 41
dal 36
normaal 45

(even hele getallen gebruikt voor convenience etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknose
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-06 09:22
NileZ_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:02:
Hierin staan wat andere tarieven dan in de voorwaarden online van het modelcontract.
Ik heb daarom even contact opgenomen met ze, wat blijkt, er komen twee emails, in de eerste staan tarieven, die lager zijn dan in de voorwaarden.

Er gaat een tweede mail volgen met de volledige tarieven. Maar telefonisch is mij bevestigd dat de tarieven zijn zoals in de voorwaarden, met een tlv van:
enkel 41
dal 36
normaal 45

Heb je al een contract bij Delta of heb je een nieuw contract aangevraagd?
Het is wel raar dat daar geen duidelijkheid over is, de mail die ik gehad heb had beduidend lagere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Nee ik had nog geen contract, en heb bewust gekozen voor een contract ingaande per 1 juli.
Zoals eerder vermeld, als je voor 1 juli klant bent bij Delta, dan ga je automatisch mee in de lagere tarieven. Na 1 juli blijven de huidige modelcontract tarieven gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
klump4u schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:51:
[...]

Ik heb altijd enkel tarief gehad omdat ik dan stroom kan gebruiken wanneer het mij uitkomt.
Het is toch juist (meestal) gunstig om een dubbeltarief te hebben met zonnepanelen? Alleen als een maatschappij saldeert per telwerk kan ik me voorstellen dat je enkeltarief wilt, al maakt dat bij bijvoorbeeld Pure Energie al niet uit. Die salderen ook met enkeltarief per telwerk, dus dan is dubbeltarief alsnog gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 09:44
NileZ_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:02:

enkel 41
dal 36
normaal 45

De tarieven in de mail komen wel overeen met het modelcontract, alleen rekenen ze in de mail nog met 21% btw, waar het eigenlijk 9% moet zijn. Als je 21% van de tarieven afhaalt kom je precies op de kale tarieven uit zoals in het modelcontract. Zie een eerder bericht van mij met screenshots voor meer info.

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Nou bij mij staan er wat andere tarieven, maar na navraag heb ik bevestigd gekregen dat de tarieven uit het modelcontract wel gewoon gaan gelden.
Ik zou vandaag of morgen een tweede mail ontvangen, met het daadwerkelijke contract en de tarieven.

Die wacht ik nog even geduldig af haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
NileZ_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:43:
Nou bij mij staan er wat andere tarieven, maar na navraag heb ik bevestigd gekregen dat de tarieven uit het modelcontract wel gewoon gaan gelden.
Ik zou vandaag of morgen een tweede mail ontvangen, met het daadwerkelijke contract en de tarieven.

Waarom heb jij voor Delta gekozen en niet voor Engie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
  • Laatst online: 13-09 13:53
sjoerdlosser123 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Waarom heb jij voor Delta gekozen en niet voor Engie?
Vraag ik mij ook af, ik kan niks over de solvabiliteit van Delta vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
Delta is toch door vattenfall gekocht? Ben daar niet zo bang voor. En volgens mij zijn de LTV bijna gelijk.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
sjoerdlosser123 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:16:
[...]

Dat zeg ik niet....... Toont alleen aan dat er iets niet deugt. Misschien zijn het ook wel cijfers met 21 btw, is je terug levering toch ineens stuk minder.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
NileZ_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:43:

Bij mij is de mail ook binnen.

[quote]Product Ingangsdatum Tekendatum
DELTA Groene Stroom variabel (c) 01-07-2022 * 22-06-2022

Enkeltarief € 0,4968260 per kWh
Dubbeltarief normaal € 0,5459641 per kWh
Dubbeltarief dal € 0,4445540 per kWh
Vaste leveringskosten € 5,99 per maand
[quote]

Excl btw is dat € 0,45121 per kWh voor normaal tarief. Dat klopt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Ep Woody schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:30:
[...]

Bij mij is de mail ook binnen.

[quote]Product Ingangsdatum Tekendatum
DELTA Groene Stroom variabel (c) 01-07-2022 * 22-06-2022

Enkeltarief € 0,4968260 per kWh
Dubbeltarief normaal € 0,5459641 per kWh
Dubbeltarief dal € 0,4445540 per kWh
Vaste leveringskosten € 5,99 per maand
[quote]

Excl btw is dat € 0,45121 per kWh voor normaal tarief. Dat klopt dus.
En heb je voor normaal tarief gekozen ? of enkel en dal.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
reneeke1970 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:11:
[...]

Circa 59/kWh ct zonder panelen of met panelen maar geen overschot; ca 42 ct/kWh met panelen + overschot.

Dus het is toegestaan een lager tarief in rekening te brengen aan klanten die overschot zonnestroom produceren. Vanuit de leverancier gezien begrijpelijk, maar jammer.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
Supershiva schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:25:
[...]

Telefonisch of online afgesloten en met of zonder 200 waarborg te betalen?
Telefonisch afgesloten. Engie noemt dit 'met spoed', en dan kan het alleen via de telefoon. In eerste instantie kreeg ik ook te horen dat het 30 dagen moet duren, hierop antwoorde ik dat ik pas net nieuwe tarieven heb gekregen en het dan gek is dat ik 30 dagen moet wachten. Hierna kwam dat verhaal van die 200 euro, maar aangezien ik eerder dit jaar ook al heb teruggeleverd aan Engie was de borg niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Ik wacht wel gewoon af tot 1/7, hopelijk is de chaos dan voorbij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
zeegerd schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:43:
[...]

Circa 59/kWh ct zonder panelen of met panelen maar geen overschot; ca 42 ct/kWh met panelen + overschot.

Dus het is toegestaan een lager tarief in rekening te brengen aan klanten die overschot zonnestroom produceren. Vanuit de leverancier gezien begrijpelijk, maar jammer.
Als je eens gaat rekenen met die tarieven kom je erachter dat het verschil de BTW en de energiebelasting / ODE is. De terugleververgoeding is exact gelijk aan het kale leveringstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

henkebek schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Het is toch juist (meestal) gunstig om een dubbeltarief te hebben met zonnepanelen? Alleen als een maatschappij saldeert per telwerk kan ik me voorstellen dat je enkeltarief wilt, al maakt dat bij bijvoorbeeld Pure Energie al niet uit. Die salderen ook met enkeltarief per telwerk, dus dan is dubbeltarief alsnog gunstiger.
Sinds eind april heb ik zonnepanelen liggen en als ik de telwerken bekijk dan zit, tot nu toe, ongeveer 66% van de terug levering in het normaaltarief en 33% in het daltarief. Als ik dat afzet tegen de TLV van, in dit geval Delta, respectievelijk 45 en 36 ct/kwh dan is dubbeltarief in mijn geval een paar tientjes gunstiger.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Pannencouque schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:53:
Ik wacht wel gewoon af tot 1/7, hopelijk is de chaos dan voorbij.
Optimist 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Ep Woody schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:54:
[...]

Als je eens gaat rekenen met die tarieven kom je erachter dat het verschil de BTW en de energiebelasting / ODE is. De terugleververgoeding is exact gelijk aan het kale leveringstarief.
Daar kwam ik dus net ook achter.
Dus invullen wat je meer of minder opwekt maakt niet uit. Tarief is gelijk.

Enige wat ik net nog gecheckt heb is overstappen. Duurt een maand bij Engie. Mijn contract loopt af per 7-7 dus dat zou jammer zijn.

Heb geen idee hoe lang het bij Eneco duurt dus die ga ik zo nog ff bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Net Eneco even gebeld, die kunnen wel direct overstappen echter gaan de tarieven behoorlijk omlaag per 1 juli.

dus Engie is wel beter.

Eneco gaf aan dat je rond de 36 cent per kWh voor teruglevering krijgt.
Engie zit op 44-47 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Hier inmiddels de aanvraag ook de deur uit bij Delta!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Delta net nog even gesproken. Die tarieven veranderen inderdaad helemaal niet.
Dus 45 normaal tarief en 36.7 dal tarief TLV

Engie is dus hoger, maar daar moet ik een maand wachten (snap niet waarom, Engie en Eneco kunnen per direct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:45
Binnenkort gaat hier een nieuwe PV installatie terugleveren, halverwege het contractjaar.
Hoe werkt in dat geval het salderen; mag je je hele jaarverbruik (met terugwerkende kracht dus) salderen, of alleen het gedeelte van het verbruik tussen dat je je aangemeld hebt voor terugleveren tot aan de nieuwe jaarafrekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:26
ASW1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:26:
Binnenkort gaat hier een nieuwe PV installatie terugleveren, halverwege het contractjaar.
Hoe werkt in dat geval het salderen; mag je je hele jaarverbruik (met terugwerkende kracht dus) salderen, of alleen het gedeelte van het verbruik tussen dat je je aangemeld hebt voor terugleveren tot aan de nieuwe jaarafrekening?
Al saldeer je je volledige verbruik in 1 dag, ze kijken naar het totaal in 1 jaar.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

De vraag is natuurlijk of je dat ook moet willen. Salderen is niet altijd een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Ik had blijkbaar nog niet helemaal goed ingevuld. Als je terug levert op beide telnetwerken is het dit:
Engie:
Dal - 0.39347
Normaal - 0.44367

Delta:
Dal - 0.36740
Normaal - 0.45121

Engie geeft dus 2,5 cent meer op Dal en 0,8 cent minder op normaal.

Op dal heb ik eigenlijk nooit stroom over. Op jaarbasis koop ik dus wat bij op dal (in theorie) en verkoop ik alles op normaal.

Dus Delta is voor mij de betere optie zover ik kan zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 22:45
de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:44:
[...]

De vraag is natuurlijk of je dat ook moet willen. Salderen is niet altijd een voordeel.
Ik verwacht uiteindelijk op jaarbasis meer te gaan opwekken dan mijn eigen verbruik.
Mijn idee is om te kijken wanneer ik op 100% van mijn verbruik zit en op dat moment over te stappen naar een leverancier met een hogere TLV.
Welk scenario zie je voor je waarbij het beter is niet te salderen?
Zoals ik het zie begint de teller waarbij de hoogte van de TLV begint mee te spelen pas te lopen nadat ik mijn jaarverbruik heb opgewekt en daar overheen ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
sjoerdlosser123 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:18:
[…]
Engie is dus hoger, maar daar moet ik een maand (snap niet waarom, Engie en Eneco kunnen per direct).
Beleidskeuze, niets meer, niets minder.

Er is wel een goede reden om de consument in ieder geval 14 dagen te laten wachten, namelijk de WKOA (Wet Koop op Afstand). Als de leverancier de klant direct gaat leveren en de klant zegt op binnen zijn bedenktijd van 14 dagen, heeft de leverancier een hoop kosten gemaakt en geen klant. De leverancier moet voor de aansluiting namelijk allerlei (administratieve) handelingen uitvoeren en moet bijv. ook nog een eindafrekening opmaken en afrekenen met de netbeheerder.

Sommige leveranciers kennen een formulier waarmee je afstand kunt doen van die 14 dagen bedenktijd, maar ook dat kan complicaties geven dus niet alle leveranciers doen dat.

Een reden om langer dan 30 dagen te wachten is er voor de leverancier misschien niet echt. Mogelijk heeft dat te maken met de opzegtermijn die je waarschijnlijk bij je huidige leverancier hebt, maar dat is niet echt het probleem van de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
cryptapix schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:23:
[...]

Beleidskeuze, niets meer, niets minder.

Er is wel een goede reden om de consument in ieder geval 14 dagen te laten wachten, namelijk de WKOA (Wet Koop op Afstand). Als de leverancier de klant direct gaat leveren en de klant zegt op binnen zijn bedenktijd van 14 dagen, heeft de leverancier een hoop kosten gemaakt en geen klant. De leverancier moet voor de aansluiting namelijk allerlei (administratieve) handelingen uitvoeren en moet bijv. ook nog een eindafrekening opmaken en afrekenen met de netbeheerder.

Sommige leveranciers kennen een formulier waarmee je afstand kunt doen van die 14 dagen bedenktijd, maar ook dat kan complicaties geven dus niet alle leveranciers doen dat.

Een reden om langer dan 30 dagen te wachten is er voor de leverancier misschien niet echt. Mogelijk heeft dat te maken met de opzegtermijn die je waarschijnlijk bij je huidige leverancier hebt, maar dat is niet echt het probleem van de leverancier.
Ik snap de 14 dagen koop op afstand. Maar iemand die klant wil worden neem je toch op zijn minst aan zou ik zeggen. 30 dagen is echt onzin.

Heb net Delta gebeld en contract afgesloten, ingangsdatum 8 juli (huidige loopt af op 7 juli). 14 dagen bedenktijd, dat is 7 juli. Dus komt mooi uit zo.

En Delta heeft geen termijn bedrag. Dat is ook wel prettig. Sommige partijen moet je 1 of 5 of 10 euro per maand betalen. Nu factureren ze alleen de eind afrekening zodra ik overstap.

Bedankt voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
sjoerdlosser123 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:35:
[...]

Ik snap de 14 dagen koop op afstand. Maar iemand die klant wil worden neem je toch op zijn minst aan zou ik zeggen. 30 dagen is echt onzin.

Heb net Delta gebeld en contract afgesloten, ingangsdatum 8 juli (huidige loopt af op 7 juli). 14 dagen bedenktijd, dat is 7 juli. Dus komt mooi uit zo.

En Delta heeft geen termijn bedrag. Dat is ook wel prettig. Sommige partijen moet je 1 of 5 of 10 euro per maand betalen. Nu factureren ze alleen de eind afrekening zodra ik overstap.

Bedankt voor de info :)
Er is een theoretisch risico dat de huidige leverancier een punt maakt van het feit dat de consument zich niet aan de afspraak (30 dagen opzegtermijn) houdt. Ik ken geen voorbeelden en ik betwijfel dat ze er zijn, maar in theorie zou het kunnen. Misschien dat de nieuwe leverancier gewoon geen enkel risico wil lopen dat haar nieuwe klant “gezeur” krijgt met zijn vorige leverancier en dat “gezeur” vervolgens mij de nieuwe leverancier neerlegt.

Enige dat ik kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:42
Leveranciers (Engie) werpen volgens mij die 30 dagen op omdat ze ons eigenlijk niet willen hebben.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Ik verwacht uiteindelijk op jaarbasis meer te gaan opwekken dan mijn eigen verbruik.
Mijn idee is om te kijken wanneer ik op 100% van mijn verbruik zit en op dat moment over te stappen naar een leverancier met een hogere TLV.
Welk scenario zie je voor je waarbij het beter is niet te salderen?
Als de prijs die je voor stroom betaalt (bijvoorbeeld het afgelopen half jaar) lager is dan de TLV voor komende half jaar. Bijvoorbeeld als jij nog een contract had waar je 23 cent per kWh betaalde.
Zoals ik het zie begint de teller waarbij de hoogte van de TLV begint mee te spelen pas te lopen nadat ik mijn jaarverbruik heb opgewekt en daar overheen ga.
Ja, maar je vergeet dat salderen óók per contractperiode gaat, en daar heb je zelf invloed op. dus als jij nu opzegt dan saldeer je over het afgelopen half jaar en begin je nu met een schone lei.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 23-06-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Laatst online: 18-09 21:54
Een paar mensen meldden dat Engie lagere prijzen geeft bij netto-teruggave op https://www.engie.nl/energie/aanvragen/.

Bij nettogebruik tonen ze de leveringstarieven inclusief de oude 21% BTW en ODE (0.62ct, 0.52ct). Ik denk dat Engie bij netto-retour de kale terugleveringstarieven tonen (0.44 ct en 0.39ct). De tekst eronder zegt inkl. BTW en ODE, maar ik denk dat de tekst op deze locatie niet klopt.

De cijfers stemmen precies volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38
Ep Woody schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:34:
[...]

Delta doet hetzelfde, de klanten van 30 juni gaan naar een ander contract/tarief en klanten van 1 juli krijgen de gewone modelcontract tarieven.
Ik heb net even met Delta gebeld (ik ben momenteel klant daar tegen de hoge tarieven die ze eerder dit jaar aanboden). Aan de telefoon werd gemeld dat alle klanten met variabele prijzen, dus ook de modelcontracten vanaf 1 juli dezelfde tarieven gaan gelden. Deze tarieven zijn dan blijkbaar de tarieven die al eerder naar mij gecommuniceerd zijn via de mail (enkeltarief €0,34233, normaaltarief €0,36410, daltarief €0,31915). Ze heeft op mijn aandringen nog e.e.a. gechecked bij collega's, maar ze bleef bij haar standpunt.

Toch apart dat ze zoveel ruis weten te genereren. Het is gewoon een gave denk ik.

Ik ga maar overstappen op Engie denk ik, dan maar €200 euro borg, dat is nog steeds lager dn het bedrag dat delta nu bij mij in het krijt staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
lithoijen schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Ik heb net even met Delta gebeld (ik ben momenteel klant daar tegen de hoge tarieven die ze eerder dit jaar aanboden). Aan de telefoon werd gemeld dat alle klanten met variabele prijzen, dus ook de modelcontracten vanaf 1 juli dezelfde tarieven gaan gelden. Deze tarieven zijn dan blijkbaar de tarieven die al eerder naar mij gecommuniceerd zijn via de mail (enkeltarief €0,34233, normaaltarief €0,36410, daltarief €0,31915). Ze heeft op mijn aandringen nog e.e.a. gechecked bij collega's, maar ze bleef bij haar standpunt.

Toch apart dat ze zoveel ruis weten te genereren. Het is gewoon een gave denk ik.

Ik ga maar overstappen op Engie denk ik, dan maar €200 euro borg, dat is nog steeds lager dn het bedrag dat delta nu bij mij in het krijt staat.

Engie is dus hoger, maar daar moet ik een maand wachten (snap niet waarom, Engie en Eneco kunnen per direct).
Lastige is dat elke persoon weer wat anders kan roepen.

Was er al iemand met een modelcontract met prijzen vanaf 1 juli bevestigd ?
Het blijft nu koffiedik kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
argafal schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:20:
Een paar mensen meldden dat Engie lagere prijzen geeft bij netto-teruggave op https://www.engie.nl/energie/aanvragen/.

Bij nettogebruik tonen ze de leveringstarieven inclusief de oude 21% BTW en ODE (0.62ct, 0.52ct). Ik denk dat Engie bij netto-retour de kale terugleveringstarieven tonen (0.44 ct en 0.39ct). De tekst eronder zegt inkl. BTW en ODE, maar ik denk dat de tekst op deze locatie niet klopt.

In de welkomst mail die ik gisteren ontvangen heb van Engie staat omtrent de btw onderstaande. Overeenkomst verwacht ik vandaag.

*Let op: van 1 juli t/m 31 december 2022 wordt het btw-percentage op je energietarieven verlaagd van 21% naar 9%. In jouw overeenkomst staan de tarieven inclusief 21% btw vermeld. Op je jaarafrekening is de verlaging naar 9% wél zichtbaar. Uiteindelijk berekenen we je voordeel dus gewoon.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:33
ik wacht wel tot 1 juli, kijk dan wat de prijzen zijn en stap dan over.
die 1 of 2 dagen langer bij Eneco maken ook niet echt uit.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_

Dit hebben we hier al een paar keer gemeld inmiddels, maar dat klopt inderdaad.
Ik heb een dubbeltarief gekozen, maar ik denk toch dat ik ga veranderen naar een enkeltarief. Maar dat is heel snel geregeld bij de klantenservice, dus dat komt wel zodra ik het daadwerkelijke contract binnen heb,

En op de vraag waarom Delta ipv Engie, de tarieven zijn nagenoeg gelijk, maar Engie deed irritant met betrekking tot een snelle aanvraag. Kon uiteindellijk wel zonder borg na heel veel doorvragen, maar toen had ik er al geen zin meer in.
Delta had het in 5 minuten geregeld, gisteren aangevraagd, vandaag bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
lithoijen schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Huidige klanten komen automatisch in het lagere tarief terecht. Modelcontract met ingangsdatum vanaf 1 juli heeft de zelfde (oude, hoge) tarieven.

Ik heb correspondentie (Whatsapp) waarbij letterlijk bevestigd is dat na 1 juli die tarieven gelden tenzij je al klant bent zoals ik hierboven zei.

Mocht dit achteraf toch anders zijn ben je alsnog zo weg. Maar goed.

[ Voor 9% gewijzigd door NileZ_ op 23-06-2022 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Heeft iemand bij de ACM al geïnformeerd wat zij verstaan onder "tijdig informeren van gewijzigde tarieven voor modelcontracten per 1 januari en 1 juli op de website van de energieleverancier"?

In de Staatscourant 2016, 65844 zie ik meer uitleg over "tijdig" niet staan, of lees ik er over heen?

@cryptapix
In hoeverre kunnen we stellen dat door de bedenktijd van 14 dagen, de publicatie van nieuwe tarieven minimaal 14 dagen voor 1 jan/1jul moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
NileZ_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Huidige klanten komen automatisch in het lagere tarief terecht. Modelcontract met ingangsdatum vanaf 1 juli heeft de zelfde (oude, hoge) tarieven.

Ik heb correspondentie (Whatsapp) waarbij letterlijk bevestigd is dat na 1 juli die tarieven gelden tenzij je al klant bent zoals ik hierboven zei.

Mocht dit achteraf toch anders zijn ben je alsnog zo weg. Maar goed.
Ik had je bericht inderdaad gelezen, vandaar dat ik tot 2x toe heb doorgevraagd. De dame is zelfs tijdens het telefoongesprek nog even ruggespraak gaan houden met haar supervisor en ze was heel stellig. Er is maar 1 tarief, geen verschil tussen contracten van voor of na 1 juli.

Of ik haar moet geloven, ik geloof echt dat ze dacht de juiste informatie door te geven. Maar aangezien de energiebedrijven hier consequent van standpunt lijken te wisselen kan ik niet inschatten wat de waarheid is.

Bij Engie werd overigens het tegenovergestelde beweerd, nieuwe contracten die voor 1 juli worden afgesloten houden de komende 6 maanden (excessen in de markt daargelaten) het nu gecommuniceerde tarief. Bestaande contracten gaan over naar nieuwe (en andere prijzen dan voor nieuwe contracten) prijzen per 1 juli. Over nieuwe contacten afgesloten na 1 juli kon de medewerker niks zeggen.

Kortom het is gewoon een puinhoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ja dat van die puinhoop herken ik wel ja. Ik heb het in elk geval schriftelijk gecommuniceerd gekregen dus mocht het anders zijn kan ik altijd nog die discussie aan gaan. En dan ondertussen overstappen haha.
Maar voor nu wacht ik het even af. Ze hebben namelijk wel degelijk verschillende tarieven voor het variabele contract en het modelcontract.
Het modelcontract blijft gelijk, het variabele tarief daalt.
Althans dat is wat ze zeggen. We gaan het meemaken. Nog een paar dagen 58 cent melken bij Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
argafal schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:20:

Ik was wat dingen aan het invullen en ze wisselen zelfs per tarief. Dat wil zeggen, bij een netto teruglevering in normaaltarief en netto verbruik in daltarief dan is je daltarief hoger volgens dat overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zNdoa6w84U6tmK6THK_PUn1EBQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FzNLRXJHCkpsXpJIAbTH1CXz.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, soms kreeg ik ook überhaupt geen tarieven te zien of enkel de vaste leveringskosten. Het werkt nogal brak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 17:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

bisselke schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:26:
Ik heb zojuist contact opgenomen met Eneco om een modelcontract af te sluiten per 30 juni 2022 (dit om af te dwingen dat Delta de oude en dus gunstige tarieven gebruikt voor mijn opgewekte kWh).

De prijzen gaan vanaf 1 juli naar beneden, maar bij doorvraag wat de prijzen waren vanaf 1 juli kreeg ik te horen, dat na afsluiten model contract de oude prijzen 3 maanden blijven doorlopen. Dat zou betekenen dat ik vanaf 30 juni nog 3 maanden een terug lever vergoeding krijg van 0,58556 euro. Lijkt me te mooi om waar te zijn, maar ik wilde toch al naar Eneco toe, zelfs voor de nieuwe tarieven.

Ik ga mijn contract nog eens goed bekijken wanneer deze te downloaden is, maar dit is natuurlijk voor veel tweakers, die nog niet bij Eneco zitten, erg interessant!
Heb je inmiddels je contract gezien over drie maanden vast (en oud) tarief?

In de chat bij Mijn Eneco kreeg ik dat bevestigd, maar nu (na vertrek naar Woonenergie) heb ik er weer één aan de lijn die dat glashard ontkent. Ik denk dat ik nog maar een paar keer opnieuw bel tot ik degene aan de lijn krijg de jij ook had 8)

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
bisselke schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:26:
Ik heb zojuist contact opgenomen met Eneco om een modelcontract af te sluiten per 30 juni 2022 (dit om af te dwingen dat Delta de oude en dus gunstige tarieven gebruikt voor mijn opgewekte kWh).

De prijzen gaan vanaf 1 juli naar beneden, maar bij doorvraag wat de prijzen waren vanaf 1 juli kreeg ik te horen, dat na afsluiten model contract de oude prijzen 3 maanden blijven doorlopen. Dat zou betekenen dat ik vanaf 30 juni nog 3 maanden een terug lever vergoeding krijg van 0,58556 euro. Lijkt me te mooi om waar te zijn, maar ik wilde toch al naar Eneco toe, zelfs voor de nieuwe tarieven.

Ik ga mijn contract nog eens goed bekijken wanneer deze te downloaden is, maar dit is natuurlijk voor veel tweakers, die nog niet bij Eneco zitten, erg interessant!
Heel apart, wij zijn 9 juni op modelcontract Eneco overgestapt, en ik heb toch echt een mail ontvangen vorige week met de nieuwe, lagere tarieven voor ons. [edit] niets over 3 maanden zelfde tarief in onze voorwaarden ontvangen d.d. 9 juni, alleen dat het tarief per 1 juli en 1 januari en mogelijk vaker kan veranderen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tiffanylampje op 23-06-2022 15:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lithoijen
Wat een chaos, bel ik Eneco op 1e vraag. Kloppen de tarieven op jullie website en blijven die ook na 1 juli zo? Duidelijk antwoord: ja dat is het geval.

Dus ik meld me telefonisch aan, aan het einde van het proces gaan we nog even door de tarieven, zijn die compleet anders dan die op de website staan. Op mijn vraag hoe dit kan, ja telefonisch hebben wij een ander aanbod dan online :? Niet dat je online een contract af kunt sluiten, daar moet je voor bellen.

Ik krijg steeds meer het idee dat mensen die netto terugleveren actief geweerd worden.

edit, het zou gewoon lachwekkend zijn als het niet om zoveel geld ging. De verschillende antwoorden van de diverse helpdesk medewerkers lijken wel van een random nummer generator te komen. Net wederom met Eneco gebeld, weer een compleet ander verhaal. Ook nu weer overleg met collega's nodig, niet dat er dan duidelijkheid komt. De tentoongestelde onkunde is gewoon museum waardig.

[ Voor 32% gewijzigd door lithoijen op 23-06-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Tiffanylampje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:28:
[...]

Heel apart, wij zijn 9 juni op modelcontract Eneco overgestapt, en ik heb toch echt een mail ontvangen vorige week met de nieuwe, lagere tarieven voor ons.
Ook hier weer volop tegenstrijdige berichten bij de hell-desk van Eneco. Het begint er toch op te lijken dat dat drie-maanden-vast-tarief verhaal onjuist is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Dit was al eerder gemeld door iemand hier.. was mooi geweest maar helaas haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
In Duitsland is vandaag de tweede van drie alarmfases inzake gascrisis afgekondigd, volgens de Volkskrant:
... betekent het ook dat Duitse energiebedrijven hogere energiekosten direct in rekening mogen brengen bij klanten, om zo energiebesparing en alternatieve energiebronnen te stimuleren.
Was het in Nederland maar zo duidelijk wanneer modelcontracttarieven tussentijds aangepast mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Bij je huidige leverancier kun je alles nog salderen tijdens je lopende contractjaar (sinds laatste afrekening of begin contract). Als dat hogere prijzen zijn, dan wat je bij een nieuwe leverancier aan tlv krijgt zou ik in ieder geval blijven zitten tot je alles hebt gesaldeerd met je teruglevering.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 20:45
Qosmic schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:54:
ik wacht wel tot 1 juli, kijk dan wat de prijzen zijn en stap dan over.
die 1 of 2 dagen langer bij Eneco maken ook niet echt uit.
Exact dit, sorry dat ik het zeg, maar wat een paniek hier zeg. Tig keer dezelfde meldingen: Ik heb ook(!) de mail met de nieuwe prijzen van Eneco gehad, ik krijg idd ook deze tarieven. (écht?...)

Ik wacht gewoon even juli af en kijk dan wel. die 2 weken ietsje minder overleef ik wel :Y

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• reneeke1970
ybos schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:40:
[...]

Exact dit, sorry dat ik het zeg, maar wat een paniek hier zeg. Tig keer dezelfde meldingen: Ik heb ook(!) de mail met de nieuwe prijzen van Eneco gehad, ik krijg idd ook deze tarieven. (écht?...)

Ik wacht gewoon even juli af en kijk dan wel. die 2 weken ietsje minder overleef ik wel :Y
Jou conclusie heb ik ook al paar keer geroepen, maar het blijft maar door gaan.
Ik heb wel alvast engie aangevraagd, over twee weken is bedenktijd om en dan kan ik altijd wat anders kiezen. Heb er geen spoed van gemaakt want ik ben bang als je binnen jaar vertrekt dat je het kwijt bent.
En verder zie ik inderdaad in juli weer verder als de vergelijking sites weer wakker zijn geworden

Hehe Eneco heb de 6000 betaald eindelijk....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
cj1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:24:
Heeft iemand bij de ACM al geïnformeerd wat zij verstaan onder "tijdig informeren van gewijzigde tarieven voor modelcontracten per 1 januari en 1 juli op de website van de energieleverancier"?

In de Staatscourant 2016, 65844 zie ik meer uitleg over "tijdig" niet staan, of lees ik er over heen?

@cryptapix
In hoeverre kunnen we stellen dat door de bedenktijd van 14 dagen, de publicatie van nieuwe tarieven minimaal 14 dagen voor 1 jan/1jul moet zijn?
Dit staat er bij mij in naast nog weer een ander stuk wat wel verteerbaar is en dit zeg maar ontkracht:
Hier staat dus uiterlijk 30 dagen NA de wijziging voor alleen een stijging. Absurd toch

2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van tevoren
kenbaar gemaakt op www.engie.nl. Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk
geïnformeerd. Bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover
persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het
bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of
een ander contract bij ENGIE. De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www.engie.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Srednier schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:25:
[...]

Dit staat er bij mij in naast nog weer een ander stuk wat wel verteerbaar is en dit zeg maar ontkracht:
Hier staat dus uiterlijk 30 dagen NA de wijziging voor alleen een stijging. Absurd toch

2.2. Aankondiging tariefwijzigingen
Bij tariefwijzigingen per 1 januari en per 1 juli worden de nieuwe leveringstarieven minimaal één week van tevoren
kenbaar gemaakt op www.engie.nl. Bij tariefstijgingen word je uiterlijk binnen 30 dagen na de wijziging persoonlijk
geïnformeerd. Bij onvoorziene tussentijdse stijgingen (anders dan op 1 januari en 1 juli) informeert ENGIE je hierover
persoonlijk binnen maximaal 10 dagen na de tariefstijging. Je kunt in dat geval binnen 10 dagen na ontvangst van het
bericht van tariefstijging het contract zonder opzegtermijn beëindigen en overstappen naar een andere leverancier of
een ander contract bij ENGIE. De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op www.engie.nl.
Dit kan niet waar zijn. Ik hoop dat ze bedoelen met 'na de wijziging', 'voorafgaand aan de wijziging'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Tiffanylampje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:56:
[...]

Dit kan niet waar zijn. Ik hoop dat ze bedoelen met 'na de wijziging', 'voorafgaand aan de wijziging'?
Nee, er staat duidelijk NA. Maar dat zijn dan de productvoorwaarden bij Engie Open. In de algemene voorwaarden staat 'tijdig voor de wijziging'. Om dan het feestje compleet te maken wordt op de site ook nog eens verwezen naar modelcontractvoorwaarden waar weer iets anders staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
En als je dus een stijging krijgt terwijl dat 30 dagen niet wordt gemeld is dat voor ons natuurlijk alleen maar een leuke verassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Srednier schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:04:
En als je dus een stijging krijgt terwijl dat 30 dagen niet wordt gemeld is dat voor ons natuurlijk alleen maar een leuke verassing
Dit kan echt niet kloppen. Bij wijziging in voorwaarden én tarieven moet je tijdig vooraf geïnformeerd worden. Geïnformeerd worden achteraf slaat nergens op. Kan niet. Moet verkeerd geformuleerd zijn door Engie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:21
Tiffanylampje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:13:
[...]

Dit kan echt niet kloppen. Bij wijziging in voorwaarden én tarieven moet je tijdig vooraf geïnformeerd worden. Geïnformeerd worden achteraf slaat nergens op. Kan niet. Moet verkeerd geformuleerd zijn door Engie.
De ACM krijgt het nog druk :P

Mag je dan ook met terugwerkende kracht overstappen? Of kunnen de IT-systemen dát dan net weer niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frWyOm0KONOrKmv20lIXW2JME0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRiEALKOfDRpDLiJp7kP50vG.jpg?f=fotoalbum_large
Vandaag 18 panelen bij mij thuis in werking gesteld, heel blij mee :*)
Ik volg dit topic al een tijdje. 2 vragen: Als ik het goed begrijp zijn Delta en Engie voor vanaf 1 juli op dit moment de meest aantrekkelijke opties? En wat is er precies aan de hand met een wachttijd bij Engie? Dat snap ik niet helemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Engie is gewoon recalcitrant, we vermoeden dat ze liever geen klanten zoals ons willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
leandres schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:43:
Engie is gewoon recalcitrant, we vermoeden dat ze liever geen klanten zoals ons willen hebben.
Waaruit blijkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:29
Omdat ze de 200 euro welkoms investering willen hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Lees de laatste paar pagina's van dit topic maar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
cj1 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:24:

@cryptapix
Linkte laatst niet iemand een uitspraak van, ik meen, de geschillencommissie over tijdig informeren? Kan ook zijn dat ik die zelf heb gevonden toen ik zocht op de website van de geschillencommissie of elders tegenkwam :+ Weet niet wat er stond, was er op dSt moment niet in geïnteresseerd.

Ik denk niet dat die 14 dagen direct relevant is. Die bedenktijd is namelijk strict juridisch geen belemmering voor een directe overstap. Maar helemaal irrelevant lijkt het me ook niet. Ik schat in dat er wordt gekeken naar wat in de praktijk een reële periode is waarin een consument een oordeel kan vormen en waar nodig actie kan nemen.

Overigens maakt UnitedConsumers het nog veel bonter. Die mailen gewoon dit:
Nieuwe energietarieven worden 1 juli bekend

De variabele tarieven van UnitedConsumers zijn altijd gebaseerd op de variabele tarieven van andere energieleveranciers en bewegen mee met de markt. Deze tarieven zijn op dit moment nog niet allemaal bij ons bekend. Per 1 juli zijn deze bekend en worden uw nieuwe tarieven zichtbaar in uw Mijn Energie.
En dat is nog luxe, want eerder presteerden ze het om mij te laten weten dat mijn nieuwe tarieven per 1 januari bekend zouden zijn 1-2 weken na die datum :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:26
wmeester schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:52:
[...]

Omdat ze de 200 euro welkoms investering willen hebben
Liever dit dan failliet vanwege wanbetalers....en als je gewoon aanmeldt hoef je geen borg te storten.

On topic, ik wacht wel tot 2 juli (als de oude tarieven niets steeds meer genoemd worden) om eventueel over te stappen

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkoes
Ben ik nu de sjaak met Engie of niet?
Iedereen is ineens anti Engie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:29
Henkoes schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:07:
Ik heb mij ook aangemeld bij Engie hoor, alleen nog niet betaald...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
Overeenkomst Engie ingaande per 21-07

Tariefinformatie, wellicht ten overvloede :+, moest er iemand twijfelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mobUB-zoPe_mw4k8CELYpCqcm-U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHpHbAh3fa9Z7GqJDS7sEcaA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oD0_2SUttL3M6I9BtLT5sn1PQk8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1eQ5FffX9DD2ehZ8X3Sklxp.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 15% gewijzigd door Millert op 23-06-2022 19:36 ]

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Dat is dus geen nieuwe informatie t.o.v. de tabel in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Henkoes schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:07:
Het zijn allemaal flapdrollen die goochelen met tarieven en voorwaarden. Ik heb nog steeds de beste ervaring met Engie of Eneco

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
mrbootster schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:38:
[Afbeelding]
Vandaag 18 panelen bij mij thuis in werking gesteld, heel blij mee :*)
Ik volg dit topic al een tijdje. 2 vragen: Als ik het goed begrijp zijn Delta en Engie voor vanaf 1 juli op dit moment de meest aantrekkelijke opties? En wat is er precies aan de hand met een wachttijd bij Engie? Dat snap ik niet helemaal..
Waarom zie ik rechts nog dakpannen? - Dat is toch niet de buurman?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Srednier schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:40:
[...]

Waarom zie ik rechts nog dakpannen? - Dat is toch niet de buurman?
En links passen er toch nog steeds 2 panelen? Gewoon een paneel over het dakraam heen... Heb je gelijk permanente verduistering.
Pagina: 1 ... 48 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2