WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik zit daar nu 3 maanden, en krijg dit binnen.
Terugleveren betalen ze zelfde als leveren, min de energiebelastingen, BTW en ODE natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/Wdq1auH6cEJIzPglO9uAvYE2.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: aangevuld
[ Voor 9% gewijzigd door Mud.Starrr op 22-06-2022 09:09 . Reden: Aangevuld ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Bron, antwoord via Whatsapp:
De prijzen van het model contract zullen ook gaan gelden na 1 juli. Maar als je voor 1 juli klant wordt, dan worden je prijzen wel aangepast. Want dan ga je namelijk mee in de aanpassing van het variabele tarief voor vaste klanten.
^Debbie
Voor engie gekozen omdat delta niet meer bereikbaar was en niet via internet kon afsluiten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/2qrnIqVGxGM8a4qTkOn8mkbw.png?f=user_large)
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
Dat is goed om te horen. Dan is de kans groot dat ik Engie annuleer en dus niet niet betaal en per 1 juli over ga naar Delta. Straks maar even regelen.NileZ_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:14:
Delta geeft expliciet aan dat de tarieven van het modelcontract ook na 1 juli gelden. Wel is het zo dat als je voor 1 juli klant bent je dan automatisch lagere variabele tarieven krijgt.
De prijzen van het model contract zullen ook gaan gelden na 1 juli. Maar als je voor 1 juli klant wordt, dan worden je prijzen wel aangepast. Want dan ga je namelijk mee in de aanpassing van het variabele tarief voor vaste klanten.
^Debbie
Kreeg net ook de opdrachtbevestiging van Enexis incl EAN code. Ben benieuwd hoelang het duurt voordat de aannemer contact opneemt.
Ik heb helaas wel mijn vraagtekens achter de solvabiliteit van Innova, blijkbaar is die partij zo klein dat deze niet meegenomen was i. Het grootschalige onderzoek can 9 maanden geleden.klump4u schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:11:
Op de site van Innova kun je nu een vast jaarcontract afsluiten met ā¬0,42656 teruglevering
Ik had er ook al even naar gezocht...wbt solvabiliteit InnovaHenkoes schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:41:
[...]
Ik heb helaas wel mijn vraagtekens achter de solvabiliteit van Innova, blijkbaar is die partij zo klein dat deze niet meegenomen was i. Het grootschalige onderzoek can 9 maanden geleden.
Schijnt onderdeel te zijn van Gewoon Energie, en die stonden er destijds niet best voor
https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/
Dus liever geen innovaSupershiva schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:45:
[...]
Ik had er ook al even naar gezocht...wbt solvabiliteit Innova
Schijnt onderdeel te zijn van Gewoon Energie, en die stonden er destijds niet best voor
https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/
Mzo ging het bij welkomenergie ook, even de overnemende partij spekkenYurie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:55:
Er zitten veel mensen bij Innova die een flinke bonus zouden moeten krijgen einde jaarcontract q1/q2 2023. Ik vraag me af of ze dat allemaal kunnen uitkeren of dat ze Innova voordien failliet laten gaan... dat Innova voordien failliet gaat.
Normaal Tarief levering ¹: 54 cent
Hoog Tarief levering: 58 cent
Daltarief levering¹: 51 cent
BTW-percentage van normaal/dal tarief: 9% of 21%: bovenstaande tarieven incl. 21%, er wordt pas op de jaarnota berekend tegen 9% (zal wel te maken hebben met het doorsnee klantprofiel van klanten bij Woonenergie, apart dat dat tijdens de voorschottenbetalingen mag, maar ok)
TLV: bij overschot op jaarbasis altijd kale enkeltarief, is als ik goed bereken 54 cent - 4,452 cent energiebelasting - 3,691 ODE - 21% btw = 37,9 cent?
Engergieleverancier: Woonenergie
Bron van deze informatie: telefoongesprek klantenservice d.d. 22-6
[edit] o, wacht ze stonden al in de tabel d.d. 18-6, @Starbuck001. TLV-tarief bij overschot min of meer gelijk op 0,05 cent na.
[ Voor 13% gewijzigd door Tiffanylampje op 22-06-2022 10:13 ]
Precies, zeer opvallend dat de hele markt uit onzekerheid niet weet hoe ze de prijzen moeten vast stellen, en hun geven tot 750 bonus toe. Heel erg verdachtHenkoes schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:57:
[...]
Mzo ging het bij welkomenergie ook, even de overnemende partij spekken
1 PVoutput . Dongen NB
Dat wil je toch neit in de winter... dan betaal je ook een godsvermogen aan afgenomen stroom. Tegen okt pak je een veel goedkopere. (alleen Frank/Easy/Mijndomein bv al)klump4u schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:11:
Op de site van Innova kun je nu een vast jaarcontract afsluiten met ā¬0,42656 teruglevering
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Zou iemand cj1 ? dit wellicht al kunenn aanpassen in de uber-tabel?Magnetronkip schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:35:
Hier gisteren ook de prijzen gehad van engie, aangezien ik nu van vattenfall afkom een hele vooruitgang kwa terugleververgoeding.
Voor engie gekozen omdat delta niet meer bereikbaar was en niet via internet kon afsluiten.
[Afbeelding]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Volgens het bericht zou het een verhoging zijn maar is fors lager dan huidige: 0.75609 en 0.62932 (incl. 21% BTW).
Daarom jaarcontract bij Innova afgesloten: 0.53909 en 0.44971, teruglevertarief 0.44971 (incl. 20% BTW).
Ik heb een jaarcontract (46 ct TLV) maar zo halverwege het jaar leek het me een goed moment om alvast de 1e helft te cashen.
We verbruiken zo rond de 2500kwh per jaar en hebben 12 zonnenpanelen(4400wp). Dus de moeite om op zoek te gaan naar een TLV kan goed lonen.
Hoe werkt het met salderen als je tussentijds overstapt naar een andere energieleverancier?
Dan wordt er gesaldeerd over de periode van je laatste jaarnota tot einde contractdatum. Als je er korter dan een contractjaar zit, dan dus over je hele contractperiode. Voor wat betreft de hoeveelheid kWh dus. Moet altijd op (contract)jaarbasis dus. Als ze dat niet doen, en je komt er niet met je aanbieder uit en je wil er werk van maken, kijken wat het je waard is en melden bij de ACM.Hoe werkt het met salderen als je tussentijds overstapt naar een andere energieleverancier?
Hoe dat jaaroverschot kWh redelijkerwijs beprijsd wordt, is bij elke leverancier weer anders.
Actuele tarieven bij Delta zitten verstopt, maar hier te lezen.
Gas nu EUR 1,65 per M3 incl. BTW en ODE
TLV: 0,26 Hoog, 0,22 dal uiteraard excl. BTW en ODE
Eneco: Levering incl. BTW en ODE: 0,46Hoog, 0,39 dal, TLV 0,36 excl. BTW en ODE.
Gas: EUR 1,85 incl BTW en ODE
Is Delta toch niet echt zo denderend qua TLV
Dit is niet het 'modelcontract', zoals wij die hier zouden aanvragen.Pekka91166 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:09:
Net gebeld met Delta en Eneco voor tarieven Modelcontract vanaf 1 juli.
Actuele tarieven bij Delta zitten verstopt, maar hier te lezen.
Gas nu EUR 1,65 per M3 incl. BTW en ODE
TLV: 0,26 Hoog, 0,22 dal uiteraard excl. BTW en ODE
Eneco: Levering incl. BTW en ODE: 0,46Hoog, 0,39 dal, TLV 0,36 excl. BTW en ODE.
Gas: EUR 1,85 incl BTW en ODE
Is Delta toch niet echt zo denderend qua TLV
Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71909784
[ Voor 5% gewijzigd door leandres op 22-06-2022 11:17 ]
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Ongeveer zelfde situatie hier. Zit nu al op 650kwh teruglevering voor dit jaar.. Alleen gas is bij ons fors in gebruik.. Dus ik moet even goed uitzoeken waar ik het beste uitkom.xven0mxz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:04:
Ik ben aan het uitzoeken wat ik ga doen. Mijn energie contract bij Greenchoice verloopt op 25 juli.
We verbruiken zo rond de 2500kwh per jaar en hebben 12 zonnenpanelen(4400wp). Dus de moeite om op zoek te gaan naar een TLV kan goed lonen.
Hoe werkt het met salderen als je tussentijds overstapt naar een andere energieleverancier?
Als het goed is de teruglevergoeding al aangepast eerder door een bericht van 17 juni.PCJR schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:12:
[...]
Zou iemand cj1 ? dit wellicht al kunenn aanpassen in de uber-tabel?
Maar ik tag @cj1 wel even zodat hij het kan controleren of dit klopt.
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Twijfel nog even tussen enkel of dubbeltarief. Doet dat er eigenlijk nog toe bij Delta?
Ach t maakt ook eigenlijk niks uit voor een relatief korte periode.
De Engie informatie van @Magnetronkip is te onvolledig om de tabel mee bij te werken.PCJR schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:12:
[...]
Zou iemand cj1 ? dit wellicht al kunenn aanpassen in de uber-tabel?
O.a. ontbreekt voor welk type contract gekozen is en met welk BTW-percentage de bedragen gepresenteerd worden. Dat het per 1 juli is, is nog geen garantie dat de bedragen ook met 9% gepresenteerd worden.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3ĆFronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18ĆRept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ondertussen heb ik nog maar wat paneeltjes bijgelegd
Dank u topicstarter en mensen die de juiste info aanleveren.
Gas en stroom kun je los van elkaar afsluiten. Zelf ben ik klant bij Frank voor gas en is Eneco mijn klant voor stroom.Boinkie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:40:
[...]
Ongeveer zelfde situatie hier. Zit nu al op 650kwh teruglevering voor dit jaar.. Alleen gas is bij ons fors in gebruik.. Dus ik moet even goed uitzoeken waar ik het beste uitkom.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Wij hebben een contract voor onbepaalde tijd, tarieven worden berekend met 21% bij de jaar afrekening wordt er pas gerekend met 9%cj1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:56:
[...]
De Engie informatie van @Magnetronkip is te onvolledig om de tabel mee bij te werken.
O.a. ontbreekt voor welk type contract gekozen is en met welk BTW-percentage de bedragen gepresenteerd worden. Dat het per 1 juli is, is nog geen garantie dat de bedragen ook met 9% gepresenteerd worden.
Ze konden me aan de telefoon niet zo vertellen wat mijn terugleververgoeding wordt tussen 1 juli en 31 december met de gecorrigeerde btw.
Met een enkel tarief wordt dit 0,41 cent per kWh
Salderen per telwerk, en als er teveel is terug geleverd dan krijg je daar gewoon de vergoeding voor per telwerk. Dus grote overproductie op normaaltarief levert meer op dan dat het kost om de stroom op het laagtarief weer af te nemen.NileZ_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:22:
Klopt dat antwoord kreeg ik ook. Heb niet helemaal paraat hoe delta saldeert over de telwerken, maar hou het maar even bij een dubbeltarief denk ik.
https://www.deltaenergie....ruglevering-en-saldering/
[ Voor 6% gewijzigd door Ep Woody op 22-06-2022 13:25 ]
Geen probleem.bmoorman schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:07:
Mooi te zien dat sommigen nu eindelijk mijn originele post geloven met daarin de tarieven van Delta(ik zal geen namen noemen)
Ondertussen heb ik nog maar wat paneeltjes bijgelegd![]()
Je begrijpt de discussie wel toch? De informatie die werd aangeleverd was enorm conflicterend. Vandaar het tegengas.bmoorman schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:07:
Mooi te zien dat sommigen nu eindelijk mijn originele post geloven met daarin de tarieven van Delta(ik zal geen namen noemen)
Ondertussen heb ik nog maar wat paneeltjes bijgelegd![]()
Ik ga ook over naar Delta. Geen zin om extra geld uit te lenen aan Engie.
Er zijn er genoeg die gewoon een jaarcontract willen om niet iedere maand te kijken wat de tarieven doen, ook handig dat daar het salderen wel tegen een tarief altijd goed gaat, niet alle mensen zijn verzot op alleen maar maximaal geldPCJR schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:09:
[...]
Dat wil je toch neit in de winter... dan betaal je ook een godsvermogen aan afgenomen stroom. Tegen okt pak je een veel goedkopere. (alleen Frank/Easy/Mijndomein bv al)
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
ik ga er wel vanuit, 1 januari loopt mijn contract daar afYurie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:55:
Er zitten veel mensen bij Innova die een flinke bonus zouden moeten krijgen einde jaarcontract q1/q2 2023. Ik vraag me af of ze dat allemaal kunnen uitkeren of dat ze Innova voordien failliet laten gaan... dat Innova voordien failliet gaat.
dat betwijfel ik. Waarom denk je dat? Alleen op basis van de berichten hier? dat lijkt me geen goede bron.Yurie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:55:
Er zitten veel mensen bij Innova die een flinke bonus zouden moeten krijgen
Ah jij doelt op de welkomstbonus en niet het overschot? ja dat loopt wel op inderdaad aangezien iedereen die krijgt.
[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 22-06-2022 13:22 ]
Eigen ervaring, ze waren in veel vergelijkers de afgelopen maanden ruimschoots de goedkoopste voor stroom+gas, niet door de tarieven maar door de hoge bonussen die ze geven/gaven (welke variabel zijn nav afgenomen hoeveelheden). En aangezien NL'ers altijd voor de goedkoopste optie gaan doe ik maar even de aanname dat er flink wat mensen naar Innova zijn gegaan met een jaarcontract.de Peer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:19:
[...]
dat betwijfel ik. Waarom denk je dat? Alleen op basis van de berichten hier? dat lijkt me geen goede bron.
Mijn vader heeft een contract voor 3 jaar tm juli 2024. Voornamelijk voor de gasprijs is dit gunstig maar er liggen ook 30 zonnepanelen op het dak.
Jaarlijks verbruik: 7000 kwh en opbrengst zonnepanelen 11000 kwh
Conractprijzen momenteel voor energie:
:strip_exif()/f/image/DOC6RilIlBIqGN2y0SxCCyCM.jpg?f=fotoalbum_large)
De vraag is of het nu dus loont om over te stappen voor elektra en daar meer uit te halen?
Variabele contracten heeft weinig zin om te vermelden. Momenteel lagere TLV's dan bij modelcontracten.Magnetronkip schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:13:
[...]
Wij hebben een contract voor onbepaalde tijd, <knip>
Ik wacht af wat het nieuwe Delta modelcontract gaat doen...
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3ĆFronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18ĆRept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Wat heb je precies zelf al gevonden? Het topic staat inmiddels vol met een opsomming van betere opties mbt het overschot.assn schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:30:
Ik ben een tijdje dit topic aan het volgen en voor mijn vader wil ik nu het e.e.a. uitzoeken.
Mijn vader heeft een contract voor 3 jaar tm juli 2024. Voornamelijk voor de gasprijs is dit gunstig maar er liggen ook 30 zonnepanelen op het dak.
Jaarlijks verbruik: 7000 kwh en opbrengst zonnepanelen 11000 kwh
Conractprijzen momenteel voor energie:
[Afbeelding]
De vraag is of het nu dus loont om over te stappen voor elektra en daar meer uit te halen?
Welke je precies kiest is een persoonlijke keuze. Gas en elektra los van elkaar afnemen is ook een optie als je een gunstig gastarief hebt.
Er zal een boete berekend (mogen) worden als je de elektra opzegt. Maar die is zo terug verdiend.
Wij konden niks anders afsluiten als het contract voor onbepaalde tijd bij engie. vandaar dat ik hem hier vermelde, voor mij persoonlijk maakt die 3 cent niet heel veel uit omdat ik toch van 7 cent af kom.cj1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:31:
[...]
Variabele contracten heeft weinig zin om te vermelden. Momenteel lagere TLV's dan bij modelcontracten.
Ik wacht af wat het nieuwe Delta modelcontract gaat doen...
Bedankt voor de info iig en keep up the goodwork!
Ik lees hier goede tarieven voor Delta en Innova. Dus om naar die modelcontracten over te stappen voor alleen het elektra gedeelte. Wat je zegt, die boete is dan ook zo terugverdiend. Alleen ben ik aan het afwegen of het nu nog zinvol is. We hebben veel zonnemaanden al gehad en het is al bijna juli. Daarnaast komt er in het najaar misschien een warmtepomp die er voor zorgt dat het gasverbruik bijna laat verdwijnen maar daardoor is er minder overschot aan energie en zal er in de mindere maanden meer energie bijgekocht moeten worden. Alleen het is nog onzeker wanneer de warmtepomp komt.NileZ_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:38:
[...]
Wat heb je precies zelf al gevonden? Het topic staat inmiddels vol met een opsomming van betere opties mbt het overschot.
Welke je precies kiest is een persoonlijke keuze. Gas en elektra los van elkaar afnemen is ook een optie als je een gunstig gastarief hebt.
Er zal een boete berekend (mogen) worden als je de elektra opzegt. Maar die is zo terug verdiend.
Je zegt we hebben al veel zomermaanden gehad, maar juli, augustus, september en oktober wekken ook gewoon nog prima op hoor.
Zeker als je vader op dit moment nog niet een grootverbruiker als een warmtepomp heeft staan.
Vraag me dan wel oprecht af, waar een verbruik van 7000 kWh vandaan komt.. Maar goed.
Kortom reken het even door en kijk wat verstandig is. Maar dat hij meer kan krijgen voor zn overschot is een feit.
Innova levert alleen maar elektriciteit gewonnen uit wind en zonnepanelen dus misschien zit daar wel de vastigheid en zijn ze niet afhankelijk van gas en kolenprijzen, kan ook marketing zijn he, flinke bonus maar wel duurdere kWh en m3 prijzen.reneeke1970 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:08:
[...]
Precies, zeer opvallend dat de hele markt uit onzekerheid niet weet hoe ze de prijzen moeten vast stellen, en hun geven tot 750 bonus toe. Heel erg verdacht
Kon tot 2 dagen duren zeiden ze tegen mijEp Woody schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:51:
De aanvraag bij Delta is de deur uit, nu even afwachten hoe lang het duurt voor ik een contractbevestiging krijg.
Klopt, die welkomstbonussen zijn nu niet meer beschikbaar. Ze waren tevens gelinkt aan het verbruik en in de actievoorwaarden staat dat als je hier toch van afwijkt ze de welkomstbonus kunnen aanpassen.Yurie schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:25:
[...]
Eigen ervaring, ze waren in veel vergelijkers de afgelopen maanden ruimschoots de goedkoopste voor stroom+gas, niet door de tarieven maar door de hoge bonussen die ze geven/gaven (welke variabel zijn nav afgenomen hoeveelheden). En aangezien NL'ers altijd voor de goedkoopste optie gaan doe ik maar even de aanname dat er flink wat mensen naar Innova zijn gegaan met een jaarcontract.
Zelf ook naar innova, ik neem het risico maar even. Heb om dit te verkleinen het maandbedrag van 211 naar 50 terug gezet en van dubbeltarief naar enkel voor een hogere TLV 39,8 ct.
Telefonisch waren ze heel snel en goed bereikbaarbaar in ieder geval.
Je zou dan eventueel kunnen overstappen naar een leverancier die goedkoper in stroom. Dan ga je vervolgens wachten tot april tot je weer voldoende hebt opgewekt om je winterstroom te salderen.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
:fill(white):strip_exif()/f/image/HohB5mTXHKFbxLVRCIIFQR9B.png?f=user_large)
Schiet tussen de palen en je scoort!
gelijk melden bij de ACMxzaz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:59:
Bij Vattenfall maken ze het nu wel heel bond. De TLV wordt wel heel laag:
[Afbeelding]
Gewoon per direct overstappen naar een goede tlv partij. Mocht de wp er in de winter komen en je komt energie te kort dan blijf je gewoon langer bij een leverancier in het voorjaar totdat je gesaldeerd bent. Mits de tlv dan laag zijn anders gewoon weer overstappen.assn schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:43:
[...]
Ik lees hier goede tarieven voor Delta en Innova. Dus om naar die modelcontracten over te stappen voor alleen het elektra gedeelte. Wat je zegt, die boete is dan ook zo terugverdiend. Alleen ben ik aan het afwegen of het nu nog zinvol is. We hebben veel zonnemaanden al gehad en het is al bijna juli. Daarnaast komt er in het najaar misschien een warmtepomp die er voor zorgt dat het gasverbruik bijna laat verdwijnen maar daardoor is er minder overschot aan energie en zal er in de mindere maanden meer energie bijgekocht moeten worden. Alleen het is nog onzeker wanneer de warmtepomp komt.
Moeilijker is het niet.
Ik heb een modelcontract vanaf eind maart 2022 en heb dezelfde mail ontvangen. Zojuist ook contact opgenomen en krijg dit als reactie:NileZ_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:14:
Delta geeft expliciet aan dat de tarieven van het modelcontract ook na 1 juli gelden. Wel is het zo dat als je voor 1 juli klant bent je dan automatisch lagere variabele tarieven krijgt.
^Debbie
Ik snap het eerlijk gezegd niet. Heb ik nu geen modelcontract meer dan?Het is helaas niet mogelijk om je contract terug te zetten naar een modelcontract omdat de prijzen per 1 juli lager zijn. Dit gebeurt automatisch.
Dank en duidelijke taal. Dan gaan we gewoon overstappen met de elektra en lekker veel energie terugleveren.mathijshooi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:30:
[...]
Gewoon per direct overstappen naar een goede tlv partij. Mocht de wp er in de winter komen en je komt energie te kort dan blijf je gewoon langer bij een leverancier in het voorjaar totdat je gesaldeerd bent. Mits de tlv dan laag zijn anders gewoon weer overstappen.
Moeilijker is het niet.
Dan ben je verkeerd voorgelicht. Voor KVB moet de leverancier altijd een Modelcontract aanbieden, wettelijke/ACM verplichting.Magnetronkip schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:42:
[...]
Wij konden niks anders afsluiten als het contract voor onbepaalde tijd bij engie. vandaar dat ik hem hier vermelde, voor mij persoonlijk maakt die 3 cent niet heel veel uit omdat ik toch van 7 cent af kom.
[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 22-06-2022 14:52 ]
Klopt, maar dat modelcontract kan ook gewoon een variabel contract of een contract voor onbepaalde tijd zijn, zolang de voorwaarden maar identiek zijn aan een modelcontract.cj1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:52:
[...]
Dan ben je verkeerd voorgelicht. Voor KVB moet de leverancier altijd een Modelcontract aanbieden, wettelijke/ACM verplichting.
[ Voor 4% gewijzigd door Ep Woody op 22-06-2022 14:53 ]
Als bestaande klant krijg je een 'voordeel'. Waarmee je naar het lagere variabele tarief gaat. Dus nee dit is in principe geen modelcontract meer, denk ik. Hoe dat technisch precies zit weet ik niet, want in principe heb jij niet gevraagd om een ander contract.davasch schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:43:
[...]
Ik heb een modelcontract vanaf eind maart 2022 en heb dezelfde mail ontvangen. Zojuist ook contact opgenomen en krijg dit als reactie:
[...]
Ik snap het eerlijk gezegd niet. Heb ik nu geen modelcontract meer dan?
Misschien kunnen ze het terugzetten naar een modelcontract met bijbehorende tarieven, en anders moet je misschien overstappen.
Of dat allemaal zomaar kan weet ik niet, maar dit is wel hoe het mij verteld werd. Dat was dan ook gelijk de reden voor mij om het per 1 juli in te laten gaan, en niet 30 juni.
Dan wordt het overstappen vanaf Delta naar een ander ben ik bang.Het is helaas niet mogelijk om je contract terug te zetten naar een modelcontract omdat de prijzen per 1 juli lager zijn. Dit gebeurt automatisch.
Als ik nog iets voor je kan doen, hoor ik het graag. Anders wens ik je nog een fijne dag toe.
[ Voor 9% gewijzigd door davasch op 22-06-2022 15:02 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
ja, ik had precies hetzelfde. Nu per 1 juli naar Eneco. Es kijken of ik inderdaad de tarieven krijg zoals ze zelf gezegd hebben per 1 juli. In het contract staat letterlijk, dat tlv per 1 juli 0.58 is. Maar het zou me niet verbazen als dat nog verandertdavasch schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:02:
Voor de meeste mensen erg fijn waarschijnlijk, maar niet voor ons
[...]
Dan wordt het overstappen vanaf Delta naar een ander ben ik bang.
Het contract wat ik heb is het modelcontract ze noemen het alleen anders.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7trarI8zSPbPrveXSUdUpkWj.png?f=user_large)
Voorzet:
Bij het ontbreken van vaste contracten in de markt, levert een modelcontract op dit moment vaak de hoogste TLV.Modelcontract
- Tarieven van een modelcontract staan een ½ kalenderjaar vast. De prijzen van een afgesloten modelcontract kunnen in principe slechts op twee momenten in het jaar wijzigen, namelijk op 1 januari en op 1 juli.
- Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan de leverancier de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.
- Bij tariefswijzigingen moeten nieuwe tarieven minimaal ƩƩn week voor 1 januari en 1 juli gepubliceerd worden op de website van de leverancier onder het kopje "Modelcontract".
- Bij de meeste e-leveranciers eindigen op 1 januari en 1 juli automatisch de modelcontracten. Het contract gaat dan over naar een contact met variabele tarieven. Variabele contracten hebben doorgaans lagere TLV's die vaker mogen wijzigen dan op 1 januari en 1 juli. Dit betekent dat er 2 keer per jaar werk aan de winkel is: rond 1 januari en 1 juli om een nieuw Modelcontract met hoge TLV af te sluiten. Zodat de TLV weer 6 maanden "vast" staat.
De vraag is zelfs of dat anders noemen van het modelcontract door Engie wel is toegestaan, zie ACM vaststelling Modelcontract:Magnetronkip schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:25:
Ik begon toch te twijfelen dus heb contact opgenomen via de chat.
Het contract wat ik heb is het modelcontract ze noemen het alleen anders.
[Afbeelding]
Het is maar naar hoe je naar het beestje kijkt: Engie's marketing noemt het "flexibele tarieven". Gaslicht noemde het gisteren nog: "½ jaar vast". Vandaag staat er bij Gaslicht voor een modelcontract het label "Variabel tarief".Het modelcontract is herkenbaar, zowel in de naam als op de website van de energieleveranciers.
In de grote Gaslicht tombola, heet het modelcontract vandaag zaterdag 25 juni 2022: "Variabel (½ jaar) tarief".
[ Voor 8% gewijzigd door cj1 op 25-06-2022 23:04 . Reden: label 25 juni toegevoegd ]
huh TLV Eneco per 1 juli 58 cent?borft schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:16:
[...]
ja, ik had precies hetzelfde. Nu per 1 juli naar Eneco. Es kijken of ik inderdaad de tarieven krijg zoals ze zelf gezegd hebben per 1 juli. In het contract staat letterlijk, dat tlv per 1 juli 0.58 is. Maar het zou me niet verbazen als dat nog verandert
Ik heb sinds 1 mei een modelcontract van Eneco en onlangs een mail gekregen dat daltarief naar 39 cent (incl BTW) gaat per 1 juli. TLV van Eneco = kaal daltarief, ong 36 cent.

wtf... moet ik nou contact opnemen met Eneco om aan te geven dat ik per 1 juli de hoge tarieven wil behouden?
Supershiva schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:52:
[...]
huh TLV Eneco per 1 juli 58 cent?
Ik heb sinds 1 mei een modelcontract van Eneco en onlangs een mail gekregen dat daltarief naar 39 cent (incl BTW) gaat per 1 juli. TLV van Eneco = kaal daltarief, ong 36 cent.![]()
wtf... moet ik nou contact opnemen met Eneco om aan te geven dat ik per 1 juli de hoge tarieven wil behouden?
:fill(white):strip_exif()/f/image/3t5OjXUityQz9MCQxDO7H7Wn.png?f=user_large)
is natuurlijk de vraag of ik die tarieven ooit ga krijgen
Als ook hier een gevalletje speelt van nieuwe klanten vs oude klanten dan gaan we 2 juli gewoon weer terug...borft schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:11:
[...]
[Afbeelding]
is natuurlijk de vraag of ik die tarieven ooit ga krijgenIk voorzie dat ze op 1 juli de tarieven gaan wijzigen; maar wat het wordt zien we dan wel, kan altijd nog een keer overstappen
Is toch niet zo moeilijk, er staat toch bij dat de tarieven kunnen wijzigen per 1 januari en 1 juli. Wat je nu ziet zijn de huidige tarieven en die gaan geheid omlaag naar de tarieven die nu de ronde doet hier, ga je er nu naar vragen dan zeggen ze dat hun systeem die verandering van tarieven die in de toekomst liggen niet aankunnen.borft schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:11:
[...]
[Afbeelding]
is natuurlijk de vraag of ik die tarieven ooit ga krijgenIk voorzie dat ze op 1 juli de tarieven gaan wijzigen; maar wat het wordt zien we dan wel, kan altijd nog een keer overstappen
Delta doet hetzelfde, de klanten van 30 juni gaan naar een ander contract/tarief en klanten van 1 juli krijgen de gewone modelcontract tarieven.klump4u schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:19:
[...]
Is toch niet zo moeilijk, er staat toch bij dat de tarieven kunnen wijzigen per 1 januari en 1 juli. Wat je nu ziet zijn de huidige tarieven en die gaan geheid omlaag naar de tarieven die nu de ronde doet hier, ga je er nu naar vragen dan zeggen ze dat hun systeem die verandering van tarieven die in de toekomst liggen niet aankunnen.
Precies, maar dan moet je 1 juli wel een andere leverancier hebben. Net nog even gebeld met engie om wat duidelijk te krijgen. Er bestaat voor hun op dit moment maar 1 type contract wat af te sluiten is maar het beestej heeft allerlei namen Engie Open / Engie Opgewekt / Variabel / modelcontract. Allemaal hetzelde ding. Normaal staat de prijs gewoon een half jaar vast tenzij onverwachte marktomstandigheden zich voordoen. Engie verandert de prijzen voor nieuwe klanten wel steeds geedurende dit half jaar. Het kan dus best gebeuren dat het modelcontract 1 augustus ineens een TLV geeft van 60ct. Dat geldt dan dus niet voor de bestaande klanten. Om die te krijgen moet je dus even weer langs bij eneco.Ep Woody schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:13:
[...]
Als ook hier een gevalletje speelt van nieuwe klanten vs oude klanten dan gaan we 2 juli gewoon weer terug...
Het blijft gewoon een switch feestje
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Als ik nu lees dat nieuwe klanten vanaf 1 juli het 'oude' tarief houden bij Eneco kan ik beter even bij mijn oude leverancier blijven (Budget) en pas NA 1 juli overstappen.
Hoe snel kun je naar Eneco overstappen? Is dat met enkele dagen te organiseren?
Die vraag is al meerdere keren beantwoord. Per direct.wmeester schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:40:
Bijzonder allemaal dit. Ik heb een contract bij Engie aangevraagd maar zit te hikken tegen die 200 euro investerings bonus.
Als ik nu lees dat nieuwe klanten vanaf 1 juli het 'oude' tarief houden bij Eneco kan ik beter even bij mijn oude leverancier blijven (Budget) en pas NA 1 juli overstappen.
Dat ligt er aan bij welke leverancier je weg wil en wat voor soort contract je hebt toch? Greenchoice bijvoorbeeld hanteert 30 dagen opzegtermijn. Ook als de tarieven wijzigen, ook als je een variabel contract hebt, en ook als je een modelcontract hebt (met variabele prijs, wat dus gewoon hetzelfde is als een variabel contract).cryptapix schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:42:
[...]
Die vraag is al meerdere keren beantwoord. Per direct.
Ik zit er over te denken om gewoon aan te geven dat ik per 1 Juli ga verhuizen en dat Greenchoice daar niet kan leveren. Schijnt dat het dan wel eerder kan, maar dat is de enige mogelijkheid: liegen?
Als ik op dit moment niet bij eneco zat zou ik nu Eneco afsluiten per 1-7 gewoon een kleine kans om die 58ct nog te krijgen. Mocht je toch op de valreep een bericht krijgen dat het 36ct wordt ga je alsnog naar een ander.wmeester schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:40:
Bijzonder allemaal dit. Ik heb een contract bij Engie aangevraagd maar zit te hikken tegen die 200 euro investerings bonus.
Gisteren was er toch ook al iemand die dat 3 maanden lang het oude tarief verhaal ontkracht heeft?
Ik snap de verwarring wel, maar in principe gelden de huidige tarieven t/m 30 juni. Op welke dag je dat contract ook afsluit. Staat vast ergens in de voorwaarden. Maar mocht het om wat voor reden dan ook wel zo zijn, dan zou dat top zijn.
Ik denk ook niet dat dit gebeurt, maar er is niets te verliezen dus ik zou het gokje gewoon wel wagenNileZ_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:03:
Ik denk echt niet dat dat gebeurd. Mocht het zo zijn dan is het iedereen van harte gegund. Maar ik krijg sterk de indruk dat die systemen gewoon nog niet kunnen werken met het komende tarief of iets in die trant.
Gisteren was er toch ook al iemand die dat 3 maanden lang het oude tarief verhaal ontkracht heeft?
Ik snap de verwarring wel, maar in principe gelden de huidige tarieven t/m 30 juni. Op welke dag je dat contract ook afsluit. Staat vast ergens in de voorwaarden. Maar mocht het om wat voor reden dan ook wel zo zijn, dan zou dat top zijn.
Dat is nog maar de vraag, door gas alarmfase 1: kolencentrales aan en gasreserves bijvullen.klump4u schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:19:
[...]
Wat je nu ziet zijn de huidige tarieven en die gaan geheid omlaag ...
Resultaat: gisteren was de hoogste APX prijs 55 cent incl. BTW en morgen wordt die 52 cent. Vorige week gemiddeld 24 cent, deze week tot nu toe gemiddeld 32 cent.
[ Voor 8% gewijzigd door cj1 op 22-06-2022 17:25 ]
Kolenstroom is goedkoper dan gas, dus misschien sneller dalen.cj1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:14:
[...]
Dat is nog maar de vraag, door gas alarmfase 1: kolencentrales aan en gasreserves bijvullen.
Resultaat: gisteren was de hoogste APX prijs 55 cent incl. BTW en morgen wordt die 52 cent.
Terwijl gisteren in NRC gezegd werd dat de prijs wel eens kan gaan dalen omdat stroom uit kolen goedkoper is dan uit gas. En kolen zijn veel beter beschikbaar dan gas, wat ook weer een prijs verlagend effect heeft.cj1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:14:
[...]
Dat is nog maar de vraag, door gas alarmfase 1: kolencentrales aan en gasreserves bijvullen.
Resultaat: gisteren was de hoogste APX prijs 55 cent incl. BTW en morgen wordt die 52 cent.
ik sluit me aan bij cj1, dat paniekerige gedoe laat de prijs maar 1 kant op gaan2pietjuh2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:19:
[...]
Terwijl gisteren in NRC gezegd werd dat de prijs wel eens kan gaan dalen omdat stroom uit kolen goedkoper is dan uit gas. En kolen zijn veel beter beschikbaar dan gas, wat ook weer een prijs verlagend effect heeft.
Als je inderdaad kijkt naar de prijzen is dat idd wel waar het op lijkt. Prijzen zullen voorlopig nog niet hard dalen.Srednier schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:21:
[...]
ik sluit me aan bij cj1, dat paniekerige gedoe laat de prijs maar 1 kant op gaan
Het dagblad meldde vandaag dat de kolencentrales, met name Uniper, nog helemaal geen zekerheid hebben. De huidige toezegging is meer een gedoogconstructie. Dan duurt het nog zo'n 6 weken voordat de kolen geleverd worden.2pietjuh2 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:25:
[...]
Als je inderdaad kijkt naar de prijzen is dat idd wel waar het op lijkt. Prijzen zullen voorlopig nog niet hard dalen.
Komt nog bij dat ik gisteren direct een paar zakken kolen heb gekocht om te barbequen gezien de schaarste die daar dan weer ontstaat. Als iedereen dat gaat doen kunnen die centrales ook niet op volle capaciteitcj1 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:29:
[...]
Het dagblad meldde vandaag dat de kolencentrales, met name Uniper, nog helemaal geen zekerheid hebben. De huidige toezegging is meer een gedoogconstructie. Dan duurt het nog zo'n 6 weken voordat de kolen geleverd worden.
Nee hoor, ook dat is al meermaals besproken. Voor Eneco maakt het geen *** uit hoe het met je huidige contract zit. Dat is je eigen verantwoordelijkheid als jij ervoor kiest om per direct over te stappen.tss68nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:46:
[...]
Dat ligt er aan bij welke leverancier je weg wil en wat voor soort contract je hebt toch? Greenchoice bijvoorbeeld hanteert 30 dagen opzegtermijn. Ook als de tarieven wijzigen, ook als je een variabel contract hebt, en ook als je een modelcontract hebt (met variabele prijs, wat dus gewoon hetzelfde is als een variabel contract).
[ā¦]
Bij wie aangeven? Bij Eneco hoef je niet aan te geven waarom je per direct wil. Ze behandelen het dan wel als verhuizing. Bij je huidige leverancier hoef je ook niets aan te geven, die horen het vanzelf en brengen ook vanzelf een boete in rekening mocht die van toepassing zijn.tss68nl schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:46:
[...]
Ik zit er over te denken om gewoon aan te geven dat ik per 1 Juli ga verhuizen en dat Greenchoice daar niet kan leveren. Schijnt dat het dan wel eerder kan, maar dat is de enige mogelijkheid: liegen?
Alles om de stroomprijs op te drijvenSrednier schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:31:
[...]
Komt nog bij dat ik gisteren direct een paar zakken kolen heb gekocht om te barbequen gezien de schaarste die daar dan weer ontstaat. Als iedereen dat gaat doen kunnen die centrales ook niet op volle capaciteit

Ook gister aangevraagd, en die zou op 1 juli komen. Ben benieuwd.roy77 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 06:58:
[...]
Wij hebben een tussentijdse nota gevraagd en een dikke week later netjes betaald gekregen bij eneco.
Denk eraan om over te stappen naar Engie voor een TLV van 41 cent
____
Bij Vattenfall navraag gedaan naar de nieuwe tarieven voor 1 jul. Wederom niemand die iets wist, het zou binnen nu en 1 juli komen, om "grote belasting" te voorkomen. Bijzonder wel hoor, dan ga ik er van uit dat er 0 dagen opzegtermijn is. Je zou toch redelijkerwijs op tijd mogen verwachten je nieuwe binnen te krijgen?Goedenavond,
Om de drukte en de belasting op Mijn Vattenfall te spreiden worden de overzicht van de nieuwe tarieven niet tegelijk naar Iedereen verzonden. We versturen ze gefaseerd.
Ik zie dat we het overzicht van jouw tarieven nog niet hebben verzonden. Deze ontvang je voor 1 juli.
Tussentijdse nota via chat aangevraagd op 02-06-2022
Na herhaaldelijk contact tussentijdse nota ontvangen op 22-06-2022
Via chat kreeg ik te horen dat deze uitbetaald zou worden tussen 14 en 21 dagen.
Echter op de nota staat:
U heeft ons gevraagd een tussentijdse nota te maken. U ontvangt nog ⬠2.975,69 terug. Dit bedrag
verrekenen we op uw verzoek met toekomstige notaās. De precieze berekening van uw tussentijdse nota
vindt u op de volgende pagina's.
Ik betwijfel of ik het openstaande bedrag binnenkort ga ontvangen. Hoe staat dit op de nota bij degene die het geld daadwerkelijk hebben ontvangen?
ā¬3000 open? Pff, je zou bijna overstappen en weer teruggaan voor dat geld.aa4ever schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:26:
Eneco sinds 21-02-2022
Via chat kreeg ik te horen dat deze uitbetaald zou worden tussen 14 en 21 dagen.
Echter op de nota staat:
U heeft ons gevraagd een tussentijdse nota te maken. U ontvangt nog ⬠2.975,69 terug. Dit bedrag
verrekenen we op uw verzoek met toekomstige notaās. De precieze berekening van uw tussentijdse nota
Ik betwijfel of ik het openstaande bedrag binnenkort ga ontvangen. Hoe staat dit op de nota bij degene die het geld daadwerkelijk hebben ontvangen?
Blijft bijzonder hoor.
Dat staat hier ook ja, maar dus ook dat ze het gaan overmaken.aa4ever schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:26:
Eneco sinds 21-02-2022
Echter op de nota staat:
Dus jij stapt ook over op Engie?Processorkoeler schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:26:
[...]
Ook gister aangevraagd, en die zou op 1 juli komen. Ben benieuwd.
____
[...]
Bij Vattenfall navraag gedaan naar de nieuwe tarieven voor 1 jul. Wederom niemand die iets wist, het zou binnen nu en 1 juli komen, om "grote belasting" te voorkomen. Bijzonder wel hoor, dan ga ik er van uit dat er 0 dagen opzegtermijn is. Je zou toch redelijkerwijs op tijd mogen verwachten je nieuwe binnen te krijgen?
Begon al te twijfelen (andere kiezen voor delta?) aan mijn keuze.
Ik zie niet staan dat ze het binnenkort gaan overmaken (in tegenstelling tot de chat). Als ze met de jaarnota gaan verrekenen dat duurt het nog even.de Peer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:28:
[...]
Dat staat hier ook ja, maar dus ook dat ze het gaan overmaken.
Geen idee to be fair, nog niet naar gekeken. Ik produceer bruto 3000kWh en verbruik +- 2000 op jaarbasis (dus 1000 kWh terugleveren). Ben sinds 13 mei over naar Eneco voor 0.58ct/kWh en per 1 juli zakt dat dus.Henkoes schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:30:
[...]
Dus jij stapt ook over op Engie?
Begon al te twijfelen (andere kiezen voor delta?) aan mijn keuze.
Wil sowieso 'cashen' voor die paar weken om te voorkomen dat ze straks raar salderen en die 0.58 niet uitbetalen. Had nog geen tijd genomen om de rest te vergelijken. Voor een ander regel ik zaken bij Vattenfall en daar is het nog slechter, die tarieven komen dus pas tussen vandaag en 1 juli (blijkbaar).
Het liefst sluit in een duur jaarcontract af voor elektra, maar er is nu enkel variabel beshikbaar.
Wel een belangrijke; kijk even hoe ze salderen, hoog en laag apart, of alles bij elkaar, en of het op jaarbasis is of kwartaal bijv. En de solvabiliteit neem ik ook mee, Eneco zal niet snel omvallen, maar een kleine aanbieder met hoge TLV denk ik toch twee keer na (zie ook de failissementen in okt-dec).
[ Voor 15% gewijzigd door Processorkoeler op 22-06-2022 18:33 ]
Mijn tussentijdse nota zag er precies zo uit. Zie hier het tijdspad van mijn situatie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71829362aa4ever schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:26:
Eneco sinds 21-02-2022
Echter op de nota staat:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2