1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Paniekerig is overigens ook wel sterk overdreven. De meeste mensen die hier al wat langer in dit draadje rondhangen proberen nog steeds de meeste vragen van de mensen te beantwoorden die er hier 1 neer plempen.
Het doel is elkaar te helpen aan de hoogste TLV. Volgens mij ligt er hier niemand wakker van een paar cent verschil.
De grootste klap was van 8 cent greenchoice naar 58 eneco/partij X.
Dat je als ondernemer niet schrikt van wat geld uit hebben te staan bij klanten snap ik, hier net zo.
Echter is dit voor velen ook een goede manier om versneld de installatie terug te verdienen voor de salderingsregeling afgebouwd wordt.
Zuiver terug leveren is nog steeds het fijnst op dit moment. En je kan natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken he.
De lijst die bijgehouden wordt is ook gewoon op vrijwilligersbasis. Om anderen een voorzetje te geven. Uiteindelijk is de keus aan jezelf natuurlijk. Het mooie van een vrij land en mensen die elkaar belangeloos helpen. Nouja op de appeltaart na dan he @mathijshooi ?
Het is een snel veranderende markt op dit moment. Maar ik denk echt serieus nietdat er hier mensen uren met een helpdeskmedewerker hebben gebeld/gechat.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Dit zou mooi zijn als het waar blijkt. Ik wacht 1 juli maar even af bij Woonenergie.2pietjuh2 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:19:
[...]
De klantenservice heeft mij dit wel bevestigd:
[10:38, 23-06-2022] +31 118 225 500: Goedemorgen Pieter Jan,
Vanwege de hoge energieprijzen is de situatie op de inkoopmarkt voor stroom en gas veranderd. Het is daarom niet aantrekkelijk om nu over te stappen en een contract voor langere tijd met vaste prijzen te kiezen. Dit betekent dat wij op dit moment geen contracten met een vaste leveringsprijs voor de periode van één of drie jaar aanbieden.
Als je klant wilt worden bij DELTA Energie kun je gebruik maken van onze variabele prijzen; deze staan vermeld op onze website: prijzen stroom en gas modelcontract: https://bit.ly/3KXZCwl
^Debbie
[10:39, 23-06-2022] Pieter Jan: Zijn deze prijzen ook per 1-7 nog geldig? Dus als ik nu overstap, veranderen de prijzen dan volgende week?
[10:42, 23-06-2022] +31 118 225 500: Als je op dit moment over stapt, dan zullen inderdaad de tarieven per 1 juli wijzigen. Dit komt omdat de je dan als vaste klant wordt gezien en worden de tarieven gewijzigd per 1 juli.
Stap je per 1 juli over, dan gelden deze tarieven.
^Debbie
De bevestigingsmail geeft dit aan:
Product Ingangsdatum Tekendatum
DELTA Groene Stroom variabel (c) 01-07-2022 * 23-06-2022
Enkeltarief € 0,4968260 per kWh
Dubbeltarief normaal € 0,5459641 per kWh
Dubbeltarief dal € 0,4445540 per kWh
Vaste leveringskosten € 5,99 per maand
* Uw definitieve startdatum is afhankelijk van goedkeuring van de netbeheerder en kan nog wijzigen.
** Op dit moment is deze aansluiting niet in bedrijf. Wanneer de levering start ontvangt u uw exacte tarieven.
De getoonde tarieven zijn inclusief btw en exclusief energiebelasting en opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE).
Op de dag dat u de e-mail die u nu leest ontvangen heeft, gaat de wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen in. Uw maandelijkse termijnbedrag melden we u enkele dagen na de ingangsdatum van uw energiecontract bij DELTA. Uw maandelijkse termijnbedrag kunt u, als u dat wenst, aanpassen in MijnDELTA.
---
Enige wat dus dubieus is, is de 2 sterretjes. Maar gezien de bevestiging van de klantenservice lijkt me dat die tarieven gewoon kloppen per 1-7.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Het was wel een van de beste appeltaarten die ik ooit gekregen heb. Kijken of iemand daar volgend jaar overheen kan gaanNileZ_ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:35:
Haha nee je bent zeker niet de enige die er zo over denkt. Aan de andere kant, uren chatten met klantenservice? Haha, de antwoorden die hier in dit topic te vinden zijn, zijn volgens mij binnen no time verkregen.
Paniekerig is overigens ook wel sterk overdreven. De meeste mensen die hier al wat langer in dit draadje rondhangen proberen nog steeds de meeste vragen van de mensen te beantwoorden die er hier 1 neer plempen.
Het doel is elkaar te helpen aan de hoogste TLV. Volgens mij ligt er hier niemand wakker van een paar cent verschil.
De grootste klap was van 8 cent greenchoice naar 58 eneco/partij X.
Dat je als ondernemer niet schrikt van wat geld uit hebben te staan bij klanten snap ik, hier net zo.
Echter is dit voor velen ook een goede manier om versneld de installatie terug te verdienen voor de salderingsregeling afgebouwd wordt.
Zuiver terug leveren is nog steeds het fijnst op dit moment. En je kan natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken he.
De lijst die bijgehouden wordt is ook gewoon op vrijwilligersbasis. Om anderen een voorzetje te geven. Uiteindelijk is de keus aan jezelf natuurlijk. Het mooie van een vrij land en mensen die elkaar belangeloos helpen. Nouja op de appeltaart na dan he @mathijshooi ?
Het is een snel veranderende markt op dit moment. Maar ik denk echt serieus nietdat er hier mensen uren met een helpdeskmedewerker hebben gebeld/gechat.
Dat lijkt me sterk, volgens grootmoeders recept is onverslaanbaarmathijshooi schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:13:
[...]
Het was wel een van de beste appeltaarten die ik ooit gekregen heb. Kijken of iemand daar volgend jaar overheen kan gaan@reneeke1970
1 PVoutput . Dongen NB
Ja dit. Die 200 euro gaat me te ver, maar het is grotendeels de sport. Net als telkens bij Ziggo lopen leuren, kijken wat ik los kan peuterenSrednier schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:53:
Voor mij is het ook wel een spel om er zo mee bezig te zijn, maar idd dat gedoe om die 200 euro borg snap ik ook niet. Maar ja ook weer een ondernemer he.

Over best een paar euro kunnen missen gesproken, ik heb bijna 1900 gekregen van Eneco, maar als ik geen adres heb kan ik ook geen taart versturen.mathijshooi schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:13:
[...]
Het was wel een van de beste appeltaarten die ik ooit gekregen heb. Kijken of iemand daar volgend jaar overheen kan gaan@reneeke1970
Het mag ook best een leuk bier pakketje zijn!
Als je echt de intentie hebt om iets te sturen had je zelf al via DM een adres opgevraagdvaagisdenaam schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:06:
[...]
Ja dit. Die 200 euro gaat me te ver, maar het is grotendeels de sport. Net als telkens bij Ziggo lopen leuren, kijken wat ik los kan peuterenDie paar euro kan ik gelukkig best missen.
[...]
Over best een paar euro kunnen missen gesproken, ik heb bijna 1900 gekregen van Eneco, maar als ik geen adres heb kan ik ook geen taart versturen.
Het mag ook best een leuk bier pakketje zijn!

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Mijn verbruik is:
Gas: ca. 400 m3
Elektriciteit 850 kWh / -3350 kWh -> Per saldo lever ik 2500 kWh terug
Nu ben ik begonnen met algemene vergelijkingssites en daar kom ik niet veel verder. Veel leveranciers doen daar niet aan mee en de nieuwe tarieven lijken veelal nog niet verwerkt. Volgende stap was om op basis van de lijst uit de OP een beeld te krijgen wat op elektriciteitsgebied voor mij goed uit pakt, ik kan immers kiezen om alleen voor E over te stappen als dat beter uit komt. Waar ik dan tegenaan loop is dat de meeste leveranciers bewust hun teruglever tarieven niet of nauwelijks vindbaar op de website publiceren.
Komt het er dus op neer dat ik een aantal bedrijven moet gaan bellen om een voorstel te krijgen? Vind het nogal een omslachtig gedoe

Ik weet niet welke andere partijen je nog overweegt die er niet tussen staan. Maar die zou je dan kunnen benaderen ja.
Maar als ze er niet tussen staan zal het wel geen grote jongen zijn, en daar kan je dan ook weer iets van vinden.
En omslachtig, ja.. als je wilt vergelijken en de beste deal vinden dan gaat er natuurlijk wat onderzoek aan vooraf.
Maar ik ga er vanuit dat je in het dagelijks leven ook altijd een paar offertes vergelijkt?
Het meeste voorwerk is hier al gedaan door alle personen die in dit topic bijdragen..
Ik ben ook erg te spreken over de tabel hier, dat helpt mij zeker.NileZ_ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:10:
Teruglevertarieven zijn wel te vinden hoor. En de lijst is een lijst met min of meer bevestigde tarieven.
Ik weet niet welke andere partijen je nog overweegt die er niet tussen staan. Maar die zou je dan kunnen benaderen ja.
Maar als ze er niet tussen staan zal het wel geen grote jongen zijn, en daar kan je dan ook weer iets van vinden.
En omslachtig, ja.. als je wilt vergelijken en de beste deal vinden dan gaat er natuurlijk wat onderzoek aan vooraf.
Maar ik ga er vanuit dat je in het dagelijks leven ook altijd een paar offertes vergelijkt?
Het meeste voorwerk is hier al gedaan door alle personen die in dit topic bijdragen..
Wat ik bedoel is dat energieleveranciers een bewuste strategie lijken te voeren het de klant zo lastig mogelijk te maken een goede afweging te maken. In normale tijden kon je alles via een paar vergelijkingswebsites in no-time vergeleken en geregeld hebben. Op dit moment zit ik te excellen met de verschillende teruglever en gastarieven, moet ik eigenlijk verschillende scenario's doorrekenen (want voor een jaar of alleen augustus-december omdat de tarieven daarna zeer onzeker zijn), corrigeren voor BTW verschillen en vervolgens bellen en hopen dat ze me een energiecontract aan willen bieden.
En dus ben ik erg blij met dit topic en tegelijkertijd erger ik me kapot dat de energiemaatschappijen zo te werk gaan en de overheid niet wat meer doet aan het borgen van de transparantie om de keuzevrijheid van consumenten te bevorderen.
Ik heb hier al een paar keer om een DM gevraagd met een adres, telt dat ook? Of moet dat per se ook via een DM?klump4u schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 07:52:
[...]
Als je echt de intentie hebt om iets te sturen had je zelf al via DM een adres opgevraagd
Achteraan sluiten hè, ik mag eerst iets laten bezorgen bij @mathijshooivaagisdenaam schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:30:
[...]
Ik heb hier al een paar keer om een DM gevraagd met een adres, telt dat ook? Of moet dat per se ook via een DM?

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Dat is al vaak genoemd ja. Overigens is dit een voornemen. Het is maar afwachten of ze dat over een aantal jaar ook echt gaan doen natuurlijk.Moby schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:52:
Minimumprijs voor stroom uit zonnepanelen wordt 80 procent van leveringstarief. Dat klinkt als een erg goed percentage! Is vast als besproken in dit topic, maar kwam het net pas tegen.
We zijn alleen geïnteresseerd in de TLV en die staat hier niet eens bij...tokjah schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:12:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Welkomstmail Engie.
Variabel contract op de website afgesloten. Zijn dit dan wel of niet dezelfde tarieven als wanneer je belt voor het modelcontract?
Want dan gaan de tarieven na 1 juli dus nog wel omlaag? Alleen je ziet het nergens tot de afrekening.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
Ja dat hoop je, maar er zijn nu al veel leverancier die nog maar €0,05 per kWh betalen en per maand salderen!Moby schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:52:
Minimumprijs voor stroom uit zonnepanelen wordt 80 procent van leveringstarief. Dat klinkt als een erg goed percentage! Is vast als besproken in dit topic, maar kwam het net pas tegen.
Dus vraag me af of er iets van terecht komt van die 80%.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Klopt, maar nu is er geen wet, en straks als het goed is wel. Dan hebben de leveranciers euh afnemers dus niets meer te willenHereIsTom schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:13:
[...]
Ja dat hoop je, maar er zijn nu al veel leverancier die nog maar €0,05 per kWh betalen en per maand salderen!
Dus vraag me af of er iets van terecht komt van die 80%.
Oh ik zie geen bedrag staan?NileZ_ schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:10:
Staat er toch onder.
Overheid -> Rijksoverheid, die lijken zelfs te vinden dat er anno 2022 een fantastische functionerende marktwerking is waar weinig aan hoeft te veranderen.Afas schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:17:
[...]
... en de overheid niet wat meer doet aan het borgen van de transparantie om de keuzevrijheid van consumenten te bevorderen.
Met een aanbod van circa 2 à 3 leveranciers in de gemiddelde prijsvergelijker, en energieleveranciers die liever geen nieuwe klanten wensen, zie ik de marktwerking bij energieleveranciers in 2022 eerder als gebrekkig.
Oproep aan de Rijksoverheid, in het bijzonder minister Jetten, graag zie ik een Nederlandse Markttransparantie-eenheid voor energie en brandstoffen, naar Duits voorbeeld: MTS-K (Markttransparenzstelle für Kraftstoffe - Wikipedia), voor "alle" consumenten energieprijzen: brandstoffen, laadpalen en KVB-energieleveranciers.
Bij voorkeur aangevuld met een overheidsportaal waar ik zonder tussenkomst van een help-van de-wal-in-de-sloot-desk het gewenste contract af kan sluiten met eenduidige en duidelijke prijs- en contractinformatie én een ACM of minister die bepaald wanneer energieleveranciers tussentijds de prijzen van contracten mogen wijzigen voor bestaande klanten.
[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 25-06-2022 14:35 . Reden: ACM -> ACM of minister ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Zonder het gehanteerde BTW-percentage is er geen duidelijkheid.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
ook dat staat er bij.cj1 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:25:
[...]
Met de info in de post van @tokjah is zijn tlv vrij eenvoudig uit te rekenen.
Dat klopt, zo hoort het.
Alleen we weten dat er (tot 1 juli) 21% BTW is. Dat er af halen. En de energiebelasting: 0,03679 euro/kWh
Dus dan weet je de kale TLV. Dat zou afgerond voor het normaal tarief een TLV van 0,33 euro geven.
Ja dat zou mooi zijn en als ze dan maar wel handhaven, want dat doen ze nu ook niet met het maandelijks salderen.de Peer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:14:
[...]
Klopt, maar nu is er geen wet, en straks als het goed is wel. Dan hebben de leveranciers euh afnemers dus niets meer te willen
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen lijst heb met wie wanneer wat wil/mag sturen.leandres schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:47:
[...]
Achteraan sluiten hè, ik mag eerst iets laten bezorgen bij @mathijshooi![]()
Ja Vrolijke Frans, de terugleververgoeding is gelijk aan het kale levertarief. Staat eronder.MarcelGo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:46:
[...]
We zijn alleen geïnteresseerd in de TLV en die staat hier niet eens bij...
Dat staat toch in dat andere screenshot. Dit zou dan nog met de 21% zijn.cj1 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:25:
[...]
Het tarief in de lijst....is van Eneco per 1 juli....hebben we in de email gehad en als je wat terug had gelezen had je de vraag niet hoeven stellenmichelbuchner schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:22:
Ik heb van de week gebeld met Eneco maar ondanks dat de medewerker haar best deed, kon ze me niet vertellen wat het tarief per 1 juli wordt. De lijst die we nu bekijken zou wel eens op de kop kunnen gaan na 1 juli?

Ja EN Ja.Shalin schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:52:
[...]
Betekent dat Eneco nu het meeste bied als je teruglevert? Of gaan de tarieven binnenkort omlaag?
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is of er mensen een modelcontract hebben gesloten met eneco met een startdatum van 1 juli of later. Dan zou ik wel heel graag een screenshot willen zien van deze contractbevestiging. Iemand?
De ene schermafbeelding is grijze tekst op een zwarte ondergrond, de ander is witte tekst op blauw. Dat heeft meer duidelijkheid nodig wat het één is en wat de andere schermafbeelding is.tokjah schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:11:
[...]
Dat staat toch in dat andere screenshot. Dit zou dan nog met de 21% zijn.
Het verzoek tot duidelijker communiceren geldt ook voor welk contract je denkt te hebben afgesloten. Bij Engie zie ik twee opties:Beide hebben een "Variabel tarief".
Zoiets?Srednier schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:56:
[...]
Ja EN Ja.
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is of er mensen een modelcontract hebben gesloten met eneco met een startdatum van 1 juli of later. Dan zou ik wel heel graag een screenshot willen zien van deze contractbevestiging. Iemand?
/f/image/cOvsNbcg5K0qz9v4lNDDXafb.png?f=fotoalbum_large)
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Bij mij verwijst het contract naar voorwaarden "Engie Open", dus als ik moet kiezen zou dat zijn "flexibel"cj1 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:06:
[...]
De ene schermafbeelding is grijze tekst op een zwarte ondergrond, de ander is witte tekst op blauw. Dat heeft meer duidelijkheid nodig wat het één is en wat de andere schermafbeelding is.
Het verzoek tot duidelijker communiceren geldt ook voor welk contract je denkt te hebben afgesloten. Bij Engie zie ik twee opties:Beide hebben een "Variabel tarief".
Als ik de daaraan toe mag voegen graag even aangeven of de contractbevestiging verwijst naar productvoorwaarden "Engie open" of "Engie modelcontract"
Ja bedankt!
Staat er nog ergens anders wat de tarieven betekenen? - dus bv bij ingaan contract / per 1 juli / actueel?
Kan nu alles zijn want daar wordt niks over gezegd in de screenshot.
JoKo in "Het grote terugleververgoeding topic"Srednier schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:26:
[...]
Ja bedankt!
Staat er nog ergens anders wat de tarieven betekenen? - dus bv bij ingaan contract / per 1 juli / actueel?
Kan nu alles zijn want daar wordt niks over gezegd in de screenshot.
Ja dat had ik al gezien, medewerkers die soms het ene soms het andere roepen. Het ging me er om of de letterlijke tekst in het contract er wat van zei. Maar niet dus...
Nog weekje wachten. Dan weten we het.Srednier schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:35:
[...]
Ja dat had ik al gezien, medewerkers die soms het ene soms het andere roepen. Het ging me er om of de letterlijke tekst in het contract er wat van zei. Maar niet dus...
Inderdaad, we kunnen hier nog wel 50 pagina’s tot 1 juli vullen met vermeende tarieven.
Gewoon afwachten tot 1 juli, dan zijn overal de tarieven bekend.
Goh, dan zit je maar ff een week of wat bij de “verkeerde”.
Kost mijn 250 kWh á misschien 4 cent……waar praten we over.
Dan maar wel hopen dat ze niet ineens de teruggeleverde stroom van juli ook met de 'nieuwe' TLV gaan berekenen. Dat is m'n enige vrees aangezien ik geen slimme meter heb maar wel 2.5 mWh terug heb geleverd tegen het eind vd maand.JoKo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:43:
[...]
Inderdaad, we kunnen hier nog wel 50 pagina’s tot 1 juli vullen met vermeende tarieven.
Gewoon afwachten tot 1 juli, dan zijn overal de tarieven bekend.
Goh, dan zit je maar ff een week of wat bij de “verkeerde”.
Kost mijn 250 kWh á misschien 4 cent……waar praten we over.
Als ik de tekst lees zijn de tarieven die daar staan dus de huidige tarieven en kunnen deze vanaf 1 juli dus wijzigen. Dus al met al bewijst dit helemaal niks.
wachten tot 1 juli dus
Viper® schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:32:
[...]
Als ik de tekst lees zijn de tarieven die daar staan dus de huidige tarieven en kunnen deze vanaf 1 juli dus wijzigen. Dus al met al bewijst dit helemaal niks.
wachten tot 1 juli dus

De tarieven van Eneco (vanaf 1 juli) voor bestaande klanten staan ook correct in het mooie spreadsheet!
En voor nu hoop ik dat er iets meer naar de topic waarschuwing wordt gekeken voor iemand reageert
[ Voor 46% gewijzigd door MarcelGo op 25-06-2022 18:14 ]
Als je 2,5 mWh teruglevert, dan is dat ongeveer 0,001 euro waard... milli-watt-uur.Dusky5 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:19:
[...]
Dan maar wel hopen dat ze niet ineens de teruggeleverde stroom van juli ook met de 'nieuwe' TLV gaan berekenen. Dat is m'n enige vrees aangezien ik geen slimme meter heb maar wel 2.5 mWh terug heb geleverd tegen het eind vd maand.
Je bedoelt MWh (mega-watt-uur) hopelijk.
Dacht dat je weg was tot 1 juli. Je kan je kop tegen de muur slaan, maar hij heeft gelijk. De tarieven van Eneco gaan per 1 juli alsnog veranderen. De registratie kan ook moeilijk de nieuwe tarieven laten zien, aangezien die nog niet bekend zijn (of waren). Het lijkt per 1 juli te gelden, maar dat is slechts de vermelding van de start van de overeenkomst.
Nee hoor ik heb zo'n zonnepaneeltje van een buitenlamp op m'n meterkast aangesloten!Playa del C. schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:45:
[...]
Als je 2,5 mWh teruglevert, dan is dat ongeveer 0,001 euro waard... milli-watt-uur.
Je bedoelt MWh (mega-watt-uur) hopelijk.
Maar goed, je hebt gelijk. Dit zal me leren om nooit de shiftknop op het verkeerde moment al dan niet te gebruiken.
Dat is het risico van geen nieuwe meter willen hahaDusky5 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:19:
[...]
Dan maar wel hopen dat ze niet ineens de teruggeleverde stroom van juli ook met de 'nieuwe' TLV gaan berekenen. Dat is m'n enige vrees aangezien ik geen slimme meter heb maar wel 2.5 mWh terug heb geleverd tegen het eind vd maand.
1 PVoutput . Dongen NB
Dit lijkt er op dat je al klant bij Eneco bent. Voor huidige klanten is het vrij duidelijk dat je naar lagere tarieven gaan en zou ik gewoon voor de zekerheid naar delta overstappen op 1 juli.Dusky5 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:19:
[...]
Ik bewandel de omgekeerde weg. Zit nu bij delta en ga per 1 juli maar delta.
Als je het echt bont wilt maken ga je maandag naar delta en dan Proberen voor 1 juli terug naar Eneco. Maar dit wordt wel krap qua tijd.
Dit gebeurt denk ik ook. Je zou alleen wel verwachten dat aankomende klanten ook alvast een update mail krijgen met de nieuwe tarieven per 1 juli. Hier zijn echter kennelijk de systemen niet op bedacht en krijg je dus verwarring.Playa del C. schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:48:
[...]
Dacht dat je weg was tot 1 juli. Je kan je kop tegen de muur slaan, maar hij heeft gelijk. De tarieven van Eneco gaan per 1 juli alsnog veranderen. De registratie kan ook moeilijk de nieuwe tarieven laten zien, aangezien die nog niet bekend zijn (of waren). Het lijkt per 1 juli te gelden, maar dat is slechts de vermelding van de start van de overeenkomst.
Dan voor de zekerheid je meterstanden doorgeven op 1 Juli. Dan is het bij hun ook precies bekend.Dusky5 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:19:
[...]
Nummer 99Shalin schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:52:
[...]
Betekent dat Eneco nu het meeste bied als je teruglevert? Of gaan de tarieven binnenkort omlaag?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Waar staat s1 en s2 voor? Halve topic doorgeploegd, maar nergens gevonden. Zal wel iets voor de hand liggende zijn, maar ik zie het niet.cj1 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:34:
@mathijshooiTabel 24 juni, versie 3
HEM/Innova bijgewerkt (hogere TLV), s1 van Delta verwijderd.
ToDo: Eneco s1 eruit. Die gaat op 1 juli voor 99,9% van ons niet gelden is mijn inschatting.
versie 2: Van Helder variabel, Delta 1 jaar vast ingevoegd.
[Afbeelding]
Sorry dat ik je het halve topic door heb laten ploegen.
@Pirke Het betekent inderdaad semester (s1=jan-jun, s2=jul-dec).
Laten we hopen dat Holland Solar lobby voor een nieuw voorstel afbouw salderingsregeling niet slaagt.
Holland Solar stelt dat door de 80% minimumprijs te laten vervallen:Een voorbeeld van selectief shoppen, alleen kijken naar het APX-deel van de inkoop en de lange contracten buiten beschouwing laten....energieleveranciers marktconforme tarieven kunnen vaststellen voor levering en teruglevering van stroom, wordt voorkomen dat energieleveranciers hoge prijzen moeten betalen voor zonnestroom op momenten dat de zon hard schijnt en de marktprijs dus juist laag is.
Holland Solar stelt dat door het invoeren van de minimumprijs de energieverbruikstarieven stijgen én dat dat niet eerlijk is voor de afnemers die geen zonnepanelen kunnen plaatsen.
Is het niet toevallig dat veelal de e-leveranciers met de lage TLV's lid zijn van Holland Solar? Essent, HVC, Pure energie, Shell, Vattenfall, die liever 15%, 20%, 17%, 30% en respectievelijk 24% betalen als inkoop in plaats van straks 80%.
Met als uitzondering: Eneco die (nu nog) 100% wil vergoeden als TLV.
mijn contract
Incl btw.
En alle overheidsheffingen
:strip_exif()/f/image/WO8BRp2sd3XFeoDO6YvRnC96.jpg?f=fotoalbum_large)
Engie afgesloten en bevestigd dit komt uit de app van engie
[ Voor 7% gewijzigd door NielsvdBeek op 26-06-2022 12:57 . Reden: Info ]
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Dit lijkt me inclusief btw.NielsvdBeek schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:43:
@cj1
[Afbeelding]
Engie afgesloten en bevestigd dit komt uot de app van engie
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Die reclame van Vattenfall, binnen één generatie energie neutraal, maar we naaien u wel waar u bijstaat.cj1 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:32:Laten we hopen dat Holland Solar lobby voor een nieuw voorstel afbouw salderingsregeling niet slaagt.
Holland Solar stelt dat door de 80% minimumprijs te laten vervallen:
[...]
Een voorbeeld selectief shoppen, alleen kijken naar het APX-deel van de inkoop en de lange contracten buiten beschouwing laten.
Holland Solar stelt dat door het invoeren van de minimumprijs de energieverbruikstarieven stijgen én dat dat niet eerlijk is voor de afnemers die geen zonnepanelen kunnen plaatsen.
Is het niet toevallig dat veelal de e-leveranciers met de lage TLV's lid zijn van Holland Solar? Essent, HVC, Pure energie, Shell, Vattenfall, die liever 15%, 20%, 17%, 30% en respectievelijk 24% betalen als inkoop in plaats van straks 80%.

Het voorstel van Holland Solar gelezen, ergens logisch maar je kunt echt niet op een zonnige dag verwachten dat iedereen die zonnepanelen heeft opeens 30% meer constant verbruik kan realiseren. Dit gaat met pieken (wasmachine,vaatwasser e.d) maar nooit continu b.v. 4Kw invoeden als je 6Kw opwek hebt. Ze zeggen dat dit het net ontlast maar dat gaat helemaal niet uitgezonderd met slim laden van een auto of powerwall maar bij meerdere zonnige dagen achter elkaar werkt dit ook niet meer.
[ Voor 16% gewijzigd door klump4u op 26-06-2022 13:52 ]
Dat teruglevertarief is gewoon de reclameprijs voor het salderen 1op1.NielsvdBeek schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:43:
@cj1 engie open per 20-7 ingang
mijn contract
Incl btw.
En alle overheidsheffingen
[Afbeelding]
Engie afgesloten en bevestigd dit komt uit de app van engie
Het "overschot teruglevertarief" is hier nog niet te lezen toch...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ze zullen wel bang worden dat hun bestaansrecht als energieleverancier dreigt om te vallen, ik mag aan nemen dat Jetten wijzer is dan datcj1 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:32:Laten we hopen dat Holland Solar lobby voor een nieuw voorstel afbouw salderingsregeling niet slaagt.
Holland Solar stelt dat door de 80% minimumprijs te laten vervallen:
[...]
Een voorbeeld selectief shoppen, alleen kijken naar het APX-deel van de inkoop en de lange contracten buiten beschouwing laten.
Dat staat ietsje terug op deze pagina. Kale tarief is datPCJR schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:39:
[...]
Dat teruglevertarief is gewoon de reclameprijs voor het salderen 1op1.
Het "overschot teruglevertarief" is hier nog niet te lezen toch...
Volgens mij zou het opvragen van een tussentijdse nota ook voldoende moeten zijn om dit te voorkomen @Dusky5zonnefreak schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:09:
[...]
Dan voor de zekerheid je meterstanden doorgeven op 1 Juli. Dan is het bij hun ook precies bekend.
https://www.eneco.nl/klan...etalen/tussentijdse-nota/
Ahja ik zie t,NielsvdBeek schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:03:
[...]
Dat staat ietsje terug op deze pagina. Kale tarief is dat
Tlv is 39 en 44 cnt dan...
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dit is weer van voor 1 juli, vanaf 11 mei. Ik durf het nog niet te vertrouwen.Ep Woody schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:05:
Delta heeft z'n tarieven wel mooi op een pagina staan: https://www.deltaenergie.nl/service/downloads vooral handig dat het modelcontract dan niet modelcontract heet, maar variabele prijzen. Daar staat dan weer wel in dat het het modelcontract betreft.
Net Engie op de chat gehad:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zhZRV1JNZNjWGPSFaqIK1D8G.png?f=user_large)
Zelfs een grote speler als Engie wacht dus last minute tot het uitbrengen. Volgens mij kunnen we het pas echt zeggen op 1 juli en gaat er een stoelendans plaatsvinden
Ik zag op jullie website de volgende prijzen staan voor stroom per 1 juli: https://www.deltaenergie....m-consument-juli-2022.pdf
Medewerker:
Goedemorgen xxx,
De tarieven die je doorstuurt zijn enkel voor onze bestaande variabele klanten en bestaande klanten met een aflopend energiecontract.
Voor onze nieuwe klanten zijn het de tarieven van het modelcontract. Deze zijn via onze website tevens terug te vinden via deze link; https://bit.ly/3KXZCwl.
De kale leveringsprijs, dus zonder de energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en BTW is gelijk aan de terugleververgoeding.
Als ik nog iets voor je kan betekenen, dan verneem ik het graag.
Ik wens je alvast een fijne dag toe.
^xxxx
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dus als ik volgende maand overstap op een andere energieleverancier wordt die teruglevering vanaf dan berekend toch?
Ik heb mijn panelen pas sinds een week en wil voorkomen dat ik alsnog dure stroom moet betalen omdat ik dit jaar mogelijk nog niet genoeg opwek.
Ons geschat overschot op een jaar zou rond de 1500kWh zitten.
Dit vat het wel een beetje samen. Zou maar zo kunnen dat de energie maatschappijen straks per kwartaal hun prijzen willen aanpassen, om de markt beter te kunnen bedienen.michelbuchner schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:02:
[...]
Dit is weer van voor 1 juli, vanaf 11 mei. Ik durf het nog niet te vertrouwen.
Net Engie op de chat gehad:[Afbeelding]
Zelfs een grote speler als Engie wacht dus last minute tot het uitbrengen. Volgens mij kunnen we het pas echt zeggen op 1 juli en gaat er een stoelendans plaatsvinden
Met z'n allen wachten tot 1 juli, dan @cj1 en @mathijshooi alle modelcontracten laten doorspitten en een mooi overzicht laten maken
Helemaal niets is ook precies de Innova TLV die vandaag bij Pricewise staat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/s9AKsXSEVWbGD80lq1tnUlCQ.png?f=user_large)
Begrijp ik goed uit de latere berichten dat je toch niet bij Innova bent weggegaan?klump4u schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 13:03:
Ben gisteren weggegaan bij Innova ivm voorschot wat niet aan te passen is. ... Heb nu een aanvraag bij Eneco gedaan maar moet 14 dagen wachten en ik weet niet wat Innova dan doet met de 30 opzeg termijn en een eventuele boete van 2 x€50,- wegens contract breuk. We gaan het zien.
Is er eventueel iemand anders die ervaring heeft hoe Innova handelt qua opzegvergoedingen bij het niet uitdienen/niet tijdig opzeggen van een Modelcontract?
Alle klanten vóór 1-7 gaan de volgende tarieven krijgen per 1-7:
TLV normaal: 0,26
TLV dal: 0,22
Bij contracten die ingaan op 1-7 of later blijft dit:
TLV normaal: 0,45
TLV dal: 0,36
Dit kreeg ik inderdaad ook bevestigd!DaFreakR schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:48:
Zojuist telefonisch contact gehad met Delta:
Alle klanten vóór 1-7 gaan de volgende tarieven krijgen per 1-7:
TLV normaal: 0,26
TLV dal: 0,22
Bij contracten die ingaan op 1-7 of later blijft dit:
TLV normaal: 0,45
TLV dal: 0,36
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Welke contractsvorm?DaFreakR schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:48:
Zojuist telefonisch contact gehad met Delta:
Modelcontract?
S.v.p. het oorspronkelijke bericht van 10:48u wijzigen/aanvullen.
Zie mijn post ook een paar erboven.cj1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:53:
[...]
Welke contractsvorm?
Modelcontract?
S.v.p. het oorspronkelijke bericht van 10:48u wijzigen/aanvullen.
[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 27-06-2022 11:01 ]
Innova probeert naar mijn inschatting/mening last minute klanten te trekken voordat ze faillissement tegemoet gaan 😅.scoobs schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:00:
Wat is aan de hand met de rijen van United consumers en innova?
Ik zou persoonlijk even niet met Innova in zee gaan, totdat ze weer financieel gezond zijn.
Zo te zien mist Powerpeers hier.
Overzicht op hun website: https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden/
Lever je meer stroom terug dan je zelf verbruikt? Dan krijg je van Powerpeers €0,11 per kWh terugleververgoeding (btw-loos). Dit tarief geldt tot 5000 kWh. Boven de 5000 kWh netto teruglevering ontvang je €0,05 per kWh.blackmore87 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:58:
[...]
Zo te zien mist Powerpeers hier.
Overzicht op hun website: https://www.powerpeers.nl/energietarieven-voorwaarden/
😂
Klopt, heb nog een keer gebeld en toen werd mijn voorschot weer netjes teruggezet en excuses voor de botte medewerker, mijn contract loopt nog tot 1 januari met ook nogal erbij, we zijn bezig met een nieuwe keuken en is er dan eindelijk inductie dan kan het gas eruit.cj1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:35:
[...]
Begrijp ik goed uit de latere berichten dat je toch niet bij Innova bent weggegaan?
Is er eventueel iemand anders die ervaring heeft hoe Innova handelt qua opzegvergoedingen bij het niet uitdienen/niet tijdig opzeggen van een Modelcontract?
Reden dat in niet weg ga is dat ik 2 x €50,- boete moest betalen en €225,- welkomskorting mis loop. Ik weet nog niet ivm plaatsing van warmtepomp afgelopen maart wat ik overhoud per jaar.
Zelf wilde ik kijken of ik naar Eneco kan overstappen, maar zag daar veeeeeel hogere tarieven voor het modelcontract.
Kijk ik naar iets anders of zijn dit net de nieuwe tarieven van Eneco?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q563DOfE9uRua91aMXRSuGLq.jpg?f=user_large)
Dat staat buiten kijf. Neemt niet weg dat het wel prettig is als de gegevens in de tabel kloppen.Henkoes schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:45:
[...]
Innova probeert naar mijn inschatting/mening last minute klanten te trekken voordat ze faillissement tegemoet gaan 😅.
Ik zou persoonlijk even niet met Innova in zee gaan, totdat ze weer financieel gezond zijn.
Die tarieven zijn nog 3 dagen geldig. nieuwe tarieven zijn onbekend.djiedjee schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:17:
Dit topic is inmiddels best wel groot en onoverzichtelijk geworden dus ik was blij met het bijgewerkt overzicht.
Zelf wilde ik kijken of ik naar Eneco kan overstappen, maar zag daar veeeeeel hogere tarieven voor het modelcontract.
[Afbeelding]
Ook zijn dit niet de teruglevertarieven maar de tarieven inclusief btw en overheidsheffingen.
Op dit moment is het tarief wat u krijgt €0,51221 per kWh. Na 1 juli veranderd dit tarief en wordt het €0,37950 per kWh.
Dat wordt iig wegwezen daar.
Ben het helemaal met je eens dat dit topic groot is. Maar dat was echt wel vrij snel terug te vinden toch ? Dat is pas 123x behandeld.djiedjee schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:17:
Dit topic is inmiddels best wel groot en onoverzichtelijk geworden dus ik was blij met het bijgewerkt overzicht.
[Afbeelding]
Waar het in feite op neer komt is dat we vanaf 1 juli pas daadwerkelijk uitsluitsel hebben.
Delta is meerdere keren telefonisch en schriftelijk bevestigd, maar ook daarvan zullen we het pas zeker weten na 1 juli. Ook na 1 juli ben je snel genoeg bij een andere partij. Die paar eurootjes die je dan wel/niet misloopt. Er zijn wel ergere dingen dacht ik zo.
Kom maar op met die zon.
Ik vroeg aan de medewerker hoe mijn nieuwe leverancier van die 30 dagen kan afweten aangezien die bij wijze van volgende week al kan leveren.
Vattenfall geeft aan dat die nieuwe partij dan een verhuisaanmelding moet doen, dit herkennen we van andere overstappers. De medewerker zegt dat je dan nog aan 16 dagen opzegtermijn zit (2 dagen verwerking +14 dagen annulerings/bedenktijd. Wanneer je van die bedenktijd afziet zou je dus op 2 dagen opzegtermijn zitten bij Vattenfall.
Dit is denk ik goed nieuws voor de mensen die nu pas wakker worden en bij Vattenfall weg willen.
Ik zit ook bij vattenfall en heb een contract voor onbepaalde tijd, als ik aan de chat bot vraag wat mijn opzegtermijn is dan krijg ik dit antwoord:mathijshooi schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:13:
Net voor iemand anders nog wat opheldering gevraagd over de 30 dagen opzegtermijn bij Vattenfall.
Ik vroeg aan de medewerker hoe mijn nieuwe leverancier van die 30 dagen kan afweten aangezien die bij wijze van volgende week al kan leveren.
Vattenfall geeft aan dat die nieuwe partij dan een verhuisaanmelding moet doen, dit herkennen we van andere overstappers. De medewerker zegt dat je dan nog aan 16 dagen opzegtermijn zit (2 dagen verwerking +14 dagen annulerings/bedenktijd. Wanneer je van die bedenktijd afziet zou je dus op 2 dagen opzegtermijn zitten bij Vattenfall.
Dit is denk ik goed nieuws voor de mensen die nu pas wakker worden en bij Vattenfall weg willen.
ik: wat is mijn opzegtermijn
bot: Opzeggen kan tot uiterlijk 30 dagen voor het einde van je contract. De exacte datum vind je in Mijn Vattenfall.
Heeft je contract geen einddatum, dan kun je op elk moment overstappen.
Hier staat dus niks over een opzegtermijn als je een contract hebt voor onbepaalde tijd.
Had die gene waar jij het voor checkte wel een contract voor bepaalde tijd?
Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.
Doet de naam eer aan.
En we leren er een hoop door..Echter wie niet het topic al geruime tijd volgt wordt op het verkeerde been gezet. Suggestie om de tabel op pagina 1 niet meteen te updaten dat er een nieuw tarief te halen valt op een toekomstige datum. Alleen de huidige tarieven die momenteel te krijgen zijn. (Iemand die nu vandaag Delta contract afsluit aangezien die bovenaan staat, krijgt over 3 dagen de deksel op zijn neus. Niet alle Delta medewerkers geven je die Headsup, dank Debbie)
En misschien een disclaimer toevoegen dat er geen rechten aan kunnen worden verleend. Het tarief dat je krijgt bij een bepaalde leverancier is in deze periode sterk afhankelijk van de datum van ingang levering.
Het is ook gewoon een zeer veranderlijk en onduidelijke wereld. Je zal er tijd en moeite in moeten steken om het op dit moment te kunnen begrijpen.bmoorman schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:23:
[...]
Doet de naam eer aan.![]()
En we leren er een hoop door..Echter wie niet het topic al geruime tijd volgt wordt op het verkeerde been gezet. Suggestie om de tabel op pagina 1 niet meteen te updaten dat er een nieuw tarief te halen valt op een toekomstige datum. Alleen de huidige tarieven die momenteel te krijgen zijn. (Iemand die nu vandaag Delta contract afsluit aangezien die bovenaan staat, krijgt over 3 dagen de deksel op zijn neus. Niet alle Delta medewerkers geven je die Headsup, dank Debbie)
En misschien een disclaimer toevoegen dat er geen rechten aan kunnen worden verleend. Het tarief dat je krijgt bij een bepaalde leverancier is in deze periode sterk afhankelijk van de datum van ingang levering.
Vanaf volgende week is het allemaal weer een stuk duidelijker voor een half jaar.
Nee, een variabel contract.Magnetronkip schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:18:
[...]
Ik zit ook bij vattenfall en heb een contract voor onbepaalde tijd, als ik aan de chat bot vraag wat mijn opzegtermijn is dan krijg ik dit antwoord:
ik: wat is mijn opzegtermijn
bot: Opzeggen kan tot uiterlijk 30 dagen voor het einde van je contract. De exacte datum vind je in Mijn Vattenfall.
Heeft je contract geen einddatum, dan kun je op elk moment overstappen.
Hier staat dus niks over een opzegtermijn als je een contract hebt voor onbepaalde tijd.
Had die gene waar jij het voor checkte wel een contract voor bepaalde tijd?
De hoofdreden waarom ik het nagevraagd heb is omdat de nieuwe partij de opzegging verzorgt en helemaal niet weet wat voor opzegtermijn je bij de oude partij hebt.
En daarnaast, wat wil de oude partij gaan doen wanneer de nieuwe partij gewoon eerder een aansluiting regelt. Er is geen boete aan de opzegtermijn gekoppeld.
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2