14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Als je in de winter netto verbruiker bent en je hebt die tijd bij Eneco gezien voor 79ct de kWh moet je niet na de winter daar weggaan. Dan ga je gewoon stevig aftikken voor je netto verbruik.NileZ_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:34:
[...]
Tot op heden worden die prijzen nog steeds per 1 januari en per 1 juli aangepast.
Maar hij had het over salderen en niet direct terugleveren.
Veel mensen leveren in de wintermaanden niet terug, zijn dus gewoon nettoverbruiker. Dat zal dus sowieso eerst weer ingehaald moeten worden om te salderen. Dan is de hele TLV nog niet eens aan bod.
Natuurlijk zijn er hier ook mensen die in de winter ook terugleveren maar met een warmtepomp zal dat al snel wat minder aan de orde zijn.
Dus ook al stap je in november of december over naar een nieuw contract, voor het salderen maakt het geen fluit uit als je maar lang genoeg blijft zitten om niet in de min te staan. En dat punt ligt bij iedereen weet anders..
De energiemaatschappijen houden een slag om de arm zodat ze onder de noemer 'bijzondere omstandigheden' de tarieven vaker aan zouden kunnen passen. Maar een modelcontract is gewoon een contract met halfjaarlijkse tarieven in de basis.
Overigens is het misschien wel verstandig om in november/december een gewoon variabel contract te nemen ipv een modelcontract. Maar dat blijft glazen bol werk. Je weet niet wat de tarieven dan zijn en wat voor contracten er wel/niet aangeboden worden.
En veel modelcontracten zijn per 1 april 2022 wel degelijk aangepast geweest: dat en media berichten hebben ervoor gezorgd dat energiemaatschappij suggeren om met de tendens van elk kwartaal de tarieven aanpassen te gaan.
Hoe dan ook, als je in de winter behoorlijk netto verbruiker bent, heb je niet zoveel te zoeken bij een open contract als dat van Eneco als je gewoon 79ct de kWh aftikt (mag salderen na een jaar klant te zijn, ik weet ik weet het). Dan kan je beter elders zo goed mogelijk shoppen en direct weer bij Eneco aanhaken als de zon weer lekker schijnt. Dan haal je veel meer uit je zonnepanelen.
Maar dat is ook precies wat ik zeg. Dus daar zijn we het over eens. Maar het valt of staat met de intentie om wel of niet te salderen natuurlijk.Malarky schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:56:
[...]
Als je in de winter netto verbruiker bent en je hebt die tijd bij Eneco gezien voor 79ct de kWh moet je niet na de winter daar weggaan. Dan ga je gewoon stevig aftikken voor je netto verbruik.
En veel modelcontracten zijn per 1 april 2022 wel degelijk aangepast geweest: dat en media berichten hebben ervoor gezorgd dat energiemaatschappij suggeren om met de tendens van elk kwartaal de tarieven aanpassen te gaan.
Hoe dan ook, als je in de winter behoorlijk netto verbruiker bent, heb je niet zoveel te zoeken bij een open contract als dat van Eneco als je gewoon 79ct de kWh aftikt (mag salderen na een jaar klant te zijn, ik weet ik weet het). Dan kan je beter elders zo goed mogelijk shoppen en direct weer bij Eneco aanhaken als de zon weer lekker schijnt. Dan haal je veel meer uit je zonnepanelen.
Het tarief van het modelcontract ligt heel erg hoog. Maar ook met een tarief van 50 cent, moet je in die maanden aftikken, als je niet genoeg opwekt.
Ben je van plan te blijven zitten tot je op 0 staat maakt het natuurlijk geen fluit uit..
Hoezo? Categorie van Frank/Easy energy/Mijndomein.Newy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:47:
Hoe bestaat het dat bedrijven als Energyzero klanten hebben...
Maar wat is mis dan?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
ACM bellen, en je netbeheerder (dagelijks) om te vragen over de status van de uitlees functie en als hij dan aanstaat meteen uit laten zetten.Naalroc schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:50:
[...]
Ik ben op 1 juni overgestapt naar Eneco, en heb sinds ik een slimme meter heb (al vele jaren), de uitleesfunctie UIT staan. Ik ben sindsdien verschillende malen van leverancier veranderd, en dat is altijd goed gegaan, dwz, ik moest altijd na een paar dagen mijn meterstanden opgeven, en heb dat natuurlijk ook trouw gedaan.
Tot vandaag echter nog geen enkel bericht van Eneco, en gisteren geprobeerd mijn meterstanden digitaal door te geven op hun website, maar niet mogelijk, helaas een storing. Vandaag was de storing opgeheven, maar je moest een nummer invullen om de standen door te geven, dus maar aan het chatten gegaan; Tot mijn verbazing, en volgende boosheid werd mij doodleuk verteld, dat Eneco ALTIJD STANDAARD de uitlees functie op AAN zet bij een nieuwe klant, en dat die dan zelf maar die functie bij Eneco weer moet uit zetten. Ik heb de medewerker heel duidelijk laten weten dat ik daar totaal geen begrip voor heb, en dat UIT dan ook UIT moet betekenen. Hij was niet onder de indruk en wilde er verder niet over van gedachten wisselen.
Blijft het feit dat Eneco, en dan ws ook elke andere maatschappij die setting zonder je medeweten kan veranderen, en dat vind ik hoogst onplezierig om het netjes uit te drukken.
Wat kan men hieraan doen???
Het gekke is dat je hem op de site van de leverancier (Eneco) moet uitzetten, terwijl die bij de netbeheerder (Enexis voor mij) was uitgezet, dacht ik....
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Slimme meter geneuzel hoort in het slimme meter topic thuis.mongkut schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:00:
[...]
ACM bellen, en je netbeheerder (dagelijks) om te vragen over de status van de uitlees functie en als hij dan aanstaat meteen uit laten zetten.
En het is algemeen bekend dat voor jaar afrekeningen gewoon uitgelezen word, alleen tussendoor niet meer.
1 PVoutput . Dongen NB
Niet waar, dat is bij mij nog nooit eerder gebeurd, en die standen heb ik zelf altijd doorgegeven, en die zijn dan ook als zodanig verwerkt.reneeke1970 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:11:
[...]
Slimme meter geneuzel hoort in het slimme meter topic thuis.
En het is algemeen bekend dat voor jaar afrekeningen gewoon uitgelezen word, alleen tussendoor niet meer.
En dit is geen slimme meter geneuzel, zoals jij het zo vriendelijk stelt, maar misbruik van gegevens door een energie leverancier die hier in bijna elke post in dit topic wel wordt genoemd.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Dan heb je toevallig een luie leverancier gehad, ze mogen dat gewoon jaarlijks doen als ze willen.Naalroc schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:14:
[...]
Niet waar, dat is bij mij nog nooit eerder gebeurd, en die standen heb ik zelf altijd doorgegeven, en die zijn dan ook als zodanig verwerkt.
En dit is geen slimme meter geneuzel, zoals jij het zo vriendelijk stelt, maar misbruik van gegevens door een energie leverancier die hier in bijna elke post in dit topic wel wordt genoemd.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is absoluut niet waar, kan je mij dat aantonen?reneeke1970 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:11:
[...]
Slimme meter geneuzel hoort in het slimme meter topic thuis.
Weer niet waar, zijn dit aannames van je of kun je me dat laten zien op een officiële site laten zien?reneeke1970 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:23:
[...]
Dan heb je toevallig een luie leverancier gehad, ze mogen dat gewoon jaarlijks doen als ze willen.
Denk je nou echt dat ze dat online zetten? Krijg je nog meer weigeraars.mongkut schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:28:
[...]
Weer niet waar, zijn dit aannames van je of kun je me dat laten zien op een officiële site laten zien?
Eneco heeft trouwens ook om je toestemming gevraagd he bij het aanmeld proces
1 PVoutput . Dongen NB
Hoe heeft mij Eneco mij gevraagd dat (ik weet van niks) (ook een aanname?)?reneeke1970 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:34:
[...]
Denk je nou echt dat ze dat online zetten? Krijg je nog meer weigeraars.
Er zijn toch regels en wetten en een toezichthouder (ACM) waar óók Eneco zich aan moet houden.reneeke1970 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:34:
[...]
En natuurlijk staat dat ergens online
Uit betekend uit en niet een keer jaar aan!reneeke1970 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:34:
[...]
Sterker nog, het staat altijd aan, het word alleen niet meer administratief verwerkt vanuit de data base.
Voor speuren naar criminele doeleinden blijft het dus ook altijd beschikbaar. Als daar vermoedens naar zijn...
1 PVoutput . Dongen NB
hoe kom je er bij dat het altijd aan staat (als je het uit heb laten zetten), in mijn netbeheerders omgeving staat toch heel duidelijk uit.reneeke1970 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:52:
[...]
Sterker nog, het staat altijd aan, het word alleen niet meer administratief verwerkt vanuit de data base.
Voor speuren naar criminele doeleinden blijft het dus ook altijd beschikbaar. Als daar vermoedens naar zijn...
:strip_exif()/f/image/3BGUP8QAdCgQvMXiu40tVfq1.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar staat dat ze je meterstand niet door sturen. Maar hij staat wel in de data bank. Daarom heet het administratief uit...mongkut schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:56:
[...]
hoe kom je er bij dat het altijd aan staat (als je het uit heb laten zetten), in mijn netbeheerders omgeving staat toch heel duidelijk uit.[Afbeelding]
Verdere vragen kun je in het slimme meter topic stellen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vind het schokkend hoe naief mensen kunnen zijn met dit soort dingen. Het net inclusief de meter is eigendom van de netbeheerder en die partij zal dus altijd de meterstanden uitlezen omdat dit noodzakelijk is voor de goede werking van het net.Naalroc schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:14:
[...]
Niet waar, dat is bij mij nog nooit eerder gebeurd, en die standen heb ik zelf altijd doorgegeven, en die zijn dan ook als zodanig verwerkt.
Je kan enkel aangeven dat je niet wil dat deze gegevens doorgestuurd worden naar je energieleverancier. Echter, ondanks dat jij jaarlijks zelf de mogelijkheid krijgt om de meterstand door te geven, wordt deze op de achtergrond altijd gechecked tegen de daadwerkelijk verbruikte/geleverde stroom. Als jij dus onzin invult, dan staan ze vrij snel op de stoep.
Dat is geen misbruik maken van gegevens. Dat heet misbruik van het net voorkomen. Sowieso vraag ik mij af waarom je als particulier niet wil dat je verbruiksgegevens bij de energieleverancier terecht komen? Tenzij je een wietplantage hebt?
Nou, ik heb bij een energieleverancier gewerkt als consultant / BI architect, en eerlijk gezegd is dit wel waar. Die data is gewoon voorhanden. Wel doen ze dit doorgaans andersom: de meterstand die jij doorgeeft wordt naar de netbeheerder gestuurd, en als die meer dan een paar % afwijkt dan krijgen wij een signaal dat er iets niet in de haak is. Duurt dat lang genoeg, dan vorderen we alsnog de verbruiksgegevens omdat misbruik natuurlijk aangepakt mag worden.mongkut schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:23:
[...]
Dat is absoluut niet waar, kan je mij dat aantonen?
Ik weet niet waarom je bewijslast wil zien van @reneeke1970? Je bedoelt te zeggen dat jij het absoluut niet kan of wil geloven, en dat is prima
Hij zou rekening houden met de panelen maar niet met een negatieve energierekening. Dat vond ik wel apart.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Laten we het weer ontopic houden.tss68nl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:57:
[...]
Nou, ik heb bij een energieleverancier gewerkt als consultant / BI architect, en eerlijk gezegd is dit wel waar. Die data is gewoon voorhanden. Wel doen ze dit doorgaans andersom: de meterstand die jij doorgeeft wordt naar de netbeheerder gestuurd, en als die meer dan een paar % afwijkt dan krijgen wij een signaal dat er iets niet in de haak is. Duurt dat lang genoeg, dan vorderen we alsnog de verbruiksgegevens omdat misbruik natuurlijk aangepakt mag worden.
Ik weet niet waarom je bewijslast wil zien van @reneeke1970? Je bedoelt te zeggen dat jij het absoluut niet kan of wil geloven, en dat is prima
Er zijn genoeg installateurs en energiemaatschappij telefoon medewerkers die dit ook niet snappen dus je kan een makelaar niks verwijten:pBravertal schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:00:
Even iets anders. Nu heb ik een aantal weken geleden hier een makelaar gehad voor een waardebepaling van onze gasloze woning. Ook even gesproken over ons verbruik, 5.400 kwh en onze opwek, 9.500 kWh. Vervolgens ook gesproken over de negatieve energierekening en dat dit ook wel een bepaalde waarde moet hebben m.b.t de woning. Hij keek mij appelig aan en snapte er (denk ik) weinig van.
Hij zou rekening houden met de panelen maar niet met een negatieve energierekening. Dat vond ik wel apart.
Die bepalen de basisprijs, en die kan nog marginaal afwijken door het afwerkingsniveau. Zonnepanelen behoren tot het afwerkingsniveau meestal: hoe modern zijn de voorzieningen/installaties.
Dat de makelaar niet met overproductie rekening wil houden snap ik wel. Stel je hangt er nu een prijskaartje aan, en per 1 Juli dit jaar steken alle energieleveranciers collectief een dikke vinger naar ons op en wordt de TLV 1 cent? Dan klopt er niks meer van dat prijskaartje.
Het is zelfs maar de vraag hoeveel de PV-installatie zelf in de toekomst nog verkoopbaar zal blijken en dus zijn waarde zal blijven houden. Vanaf 2026 hebben we zoveel PV liggen dat we misschien zelfs wel moeten gaan bijbetalen voor de overproductie. Immers kan de energieleverancier ook niets met die stroom overdag.
Ik zou er op staan dat het in de vragenlijst komt te staan bij het kopje energierekening. Dat kun je zelf invullen. 5.400 verbruik, 9.500 productie = 4.100 overschot = ca. 2.000 euro teruggave. Een beetje een geïnteresseerde huizenkoper kan dan zelf wel bepalen wat dat waard is. Sowieso hebben zonnepanelen een gunstig effect op het energielabel. Wij gaan als we over een x-aantal jaar een nieuw label nodig zouden hebben, naar de huidige maatstaven, van B naar A. Heb je nog een geldig energielabel waar de zonnepanelen in meegenomen zijn?Bravertal schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:00:
Even iets anders. Nu heb ik een aantal weken geleden hier een makelaar gehad voor een waardebepaling van onze gasloze woning. Ook even gesproken over ons verbruik, 5.400 kwh en onze opwek, 9.500 kWh. Vervolgens ook gesproken over de negatieve energierekening en dat dit ook wel een bepaalde waarde moet hebben m.b.t de woning. Hij keek mij appelig aan en snapte er (denk ik) weinig van.
Ik ben bezig om zonnepanelen aan te leggen, maar hoe interessant is het nou om overcapaciteit neer te leggen.
Gem eigen verbruik is 3800kwh en 1400 gas.
Ben net overgestapt op vloerverwarming en heb mijn kruipruimte geïsoleerd dus zal wel wat gas gaan schelen.
Nou kan ik maximaal 16 panelen in Oost West opstelling op mijn platte dak plaatsen. Had een set gezien van 16x400wp. Dus 6400wp, maal 0,8 ongeveer kom ik dan op 5120kwh.....
Is dat tegenwoordig interessant of moet ik gewoon minder betalen voor de aanleg en ongeveer 3800kwh op het dak leggen?
"Heel interessant," zou Lange Frans zeggen.Delchrys schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:07:
Even een korte vraag.
Ik ben bezig om zonnepanelen aan te leggen, maar hoe interessant is het nou om overcapaciteit neer te leggen.
Gem eigen verbruik is 3800kwh en 1400 gas.
Ben net overgestapt op vloerverwarming en heb mijn kruipruimte geïsoleerd dus zal wel wat gas gaan schelen.
Nou kan ik maximaal 16 panelen in Oost West opstelling op mijn platte dak plaatsen. Had een set gezien van 16x400wp. Dus 6400wp, maal 0,8 ongeveer kom ik dan op 5120kwh.....
Is dat tegenwoordig interessant of moet ik gewoon minder betalen voor de aanleg en ongeveer 3800kwh op het dak leggen?
Gewoon je daken meteen vol leggen, en met vol leggen bedoel ik echt zo vol mogelijk.
Ook moet ik wisselen van energieleverancier want mijn contract loopt af over drie weken. Tibber en frankenergie is dat wat wanneer je overcapaciteit hebt? Of juist niet?GioStyle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:11:
[...]
"Heel interessant," zou Lange Frans zeggen.
Gewoon je daken meteen vol leggen, en met vol leggen bedoel ik echt zo vol mogelijk.
Ik snap niet zo goed hoe ik de excel sheet moet lezen in de topicstart
Ben je het woordje 'Eneco' al tegengekomen in het topic? Zal begrijpen als je dit gemist hebt. Pas paar keer genoemd. Maar die schijnt aardig interessant te zijn....Delchrys schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:14:
[...]
Ook moet ik wisselen van energieleverancier want mijn contract loopt af over drie weken. Tibber en frankenergie is dat wat wanneer je overcapaciteit hebt? Of juist niet?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je opbrengst mag je salderen tegen je verbruik (op jaarbasis). Salderen is een ander woord voor wegstrepen. Als je verbruik 3800 kWh per jaar is en je opbrengst ook, dan krijg je in feite een rekening met een verbruik van 0 kWh.Delchrys schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:14:
[...]
Ook moet ik wisselen van energieleverancier want mijn contract loopt af over drie weken. Tibber en frankenergie is dat wat wanneer je overcapaciteit hebt? Of juist niet?
Als je meer teruglevert dan je verbruikt, dan ga je terugleveren. Vanaf dat moment is het heel interessant om de hoogte van de terugleververgoeding bij verschillende leveranciers te vergelijken.
Wederom NIET waar, en begrijp dan ook niet waar jij die onzin vandaan haalt.tss68nl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:57:
[...]
Nou, ik heb bij een energieleverancier gewerkt als consultant / BI architect, en eerlijk gezegd is dit wel waar. Die data is gewoon voorhanden. Wel doen ze dit doorgaans andersom: de meterstand die jij doorgeeft wordt naar de netbeheerder gestuurd, en als die meer dan een paar % afwijkt dan krijgen wij een signaal dat er iets niet in de haak is. Duurt dat lang genoeg, dan vorderen we alsnog de verbruiksgegevens omdat misbruik natuurlijk aangepakt mag worden.
Ik zit al jaren met meter standen te spelen (niet voor een wietplantage of dergelijk) maar gewoon geef te veel of te weinig (meer dan paar %) op en krijg nooit een een mail van leverancier of netbeheerder.
Waarom dat doe heb jij en jullie niks mee te maken, maar dat ik financieel beter van wordt kan je zeker van zijn.
Het is dus schokkend hoe jij en Renee hier zo naïef zijn met deze aannames die absoluut onzin zijn uit mijn eigen ervaring...
Hear, hear! Een fraudeur!mongkut schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:18:
[...]
Wederom NIET waar, en begrijp dan ook niet waar jij die onzin vandaan haalt.
Ik zit al jaren met meter standen te spelen (niet voor een wietplantage of dergelijk) maar gewoon geef te veel of te weinig (meer dan paar %) op en krijg nooit een een mail van leverancier of netbeheerder.
Waarom dat doe heb jij en jullie niks mee te maken, maar dat ik financieel beter van wordt kan je zeker van zijn.
Het is dus schokkend hoe jij en Renee hier zo naïef zijn met deze aannames die absoluut onzin zijn uit mijn eigen ervaring...
Ja als ik die 16*400 neerleg zal ik behoorlijk overcapaciteit hebben. Moet nog even nadenken hoe ik dat kan gebruiken om gas te minderen.... Misschien een warmtepomp maar die aanschafprijzen vind ik nog wat te hoog.GioStyle schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:18:
[...]
Je opbrengst mag je salderen tegen je verbruik (op jaarbasis). Salderen is een ander woord voor wegstrepen. Als je verbruik 3800 kWh per jaar is en je opbrengst ook, dan krijg je in feite een rekening met een verbruik van 0 kWh.
Als je meer teruglevert dan je verbruikt, dan ga je terugleveren. Vanaf dat moment is het heel interessant om de hoogte van de terugleververgoeding bij verschillende leveranciers te vergelijken.
Wat staat hier dan?reneeke1970 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:13:
[...]
Daar staat dat ze je meterstand niet door sturen. Maar hij staat wel in de data bank. Daarom heet het administratief uit...
Verdere vragen kun je in het slimme meter topic stellen.
Gewoon bij TLV kijken in de tabel en hoe hoger hoe beter.Delchrys schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:18:
Oh ok die staat bovenaan dus hoogste tarief voor teruglevering begrijp ik
Maar met welk doel totaal onduidelijk. Of je geeft consequent te weinig door en als ze dan een keer komen controleren of bij verhuizing komen ze er achter dat je X aantal 1000en kWh te weinig hebt doorgegeven. Of ga je er vanuit dat de volgende bewoner wederom alles bij elkaar zal liegen?mongkut schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:33:
[...]
Wie is een fraudeur?
Ik fraudeer helemaal niet ik speel met cijfers en data, zoals de meeste creatieve boekhouders
[ Voor 52% gewijzigd door Oekol op 09-06-2022 19:35 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Juist. Ik denk dat het bespreken van fraude niet op Tweakers thuis hoort. Dat is alleen toegestaan als je je naam en thuisadres erbij opgeeftmongkut schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:18:
[...]
Ik zit al jaren met meter standen te spelen ... maar geef gewoon te veel of te weinig op. Waarom dat doe heb jij en jullie niks mee te maken, maar dat ik financieel beter van wordt kan je zeker van zijn.
Laten we het verder gezellig over terugleveren hebben. Op een legale methode. Scheelt ook een hoop gedoe met meterstanden verbergen
Je zou natuurlijk minder kunnen opgeven als de prijs hoog is. En volgend jaar als de prijzen gezakt zijn de werkelijke stand weer opgeven... Dan sta je weer gelijk en heb je wat 'verdiend'. Maar dat is puur speculatie op de prijs.tss68nl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:38:
[...]
Juist. Ik denk dat het bespreken van fraude niet op Tweakers thuis hoort. Dat is alleen toegestaan als je je naam en thuisadres erbij opgeeftWederom weer pijnlijk duidelijk dat mensen die met 'de privacy' schermen zonder steekhoudende argumenten vaak die mening hebben vanwege louche praktijken.
Laten we het verder gezellig over terugleveren hebben. Op een legale methode. Scheelt ook een hoop gedoe met meterstanden verbergen
Ik heb het 1 keer per ongeluk gedaan. Kreeg ik 300€ terug, het jaar erop moest ik 300€ bijbetalen en had ik heel veel verbruikt.....toen kwam ik er pas achter dat ik per ongeluk een verkeerde stand had opgegeven
Taxatierapport was om in een lagere risicoklasse te komen voor de hypotheek. We wonen net een jaar (nieuwbouw) en gaan voorlopig hier niet weg.Tiffanylampje schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 18:47:
[...]
Ik zou er op staan dat het in de vragenlijst komt te staan bij het kopje energierekening. Dat kun je zelf invullen. 5.400 verbruik, 9.500 productie = 4.100 overschot = ca. 2.000 euro teruggave. Een beetje een geïnteresseerde huizenkoper kan dan zelf wel bepalen wat dat waard is. Sowieso hebben zonnepanelen een gunstig effect op het energielabel. Wij gaan als we over een x-aantal jaar een nieuw label nodig zouden hebben, naar de huidige maatstaven, van B naar A. Heb je nog een geldig energielabel waar de zonnepanelen in meegenomen zijn?
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Klopt dat kan. Maar is het niet veel makkelijker om te beleggen in aandelen, crypto of olie/goud?Delchrys schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:50:
[...]
Je zou natuurlijk minder kunnen opgeven als de prijs hoog is. En volgend jaar als de prijzen gezakt zijn de werkelijke stand weer opgeven... Dan sta je weer gelijk en heb je wat 'verdiend'.
Immers is bewust de verkeerde stand opgeven regelrechte fraude. Beleggen/speculeren op de beurs niet.
Overigens doen we dit hier allemaal: speculeren op de TLV. We hebben niet voor niets zoveel panelen op ons dak? Als die TLV inzakt dan heb je alleen nog maar een iets hoger eigen verbruik rechtstreeks uit je zonnepanelen als voordeel. Maar doe het alsjeblieft wel netjes.
Dat is geen speculeren. Overproductie verkoop je aan het net. Zelfs in de tijden dat de TLV maar 10 cent was. Dat is niet speculeren. Ik denk dat niemand destijds panelen heeft gelegd om te speculeren op een hele hoge TLV. Althans ik ken ze niet.tss68nl schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:00:
[...]
Klopt dat kan. Maar is het niet veel makkelijker om te beleggen in aandelen, crypto of olie/goud?
Immers is bewust de verkeerde stand opgeven regelrechte fraude. Beleggen/speculeren op de beurs niet.
Overigens doen we dit hier allemaal: speculeren op de TLV. We hebben niet voor niets zoveel panelen op ons dak? Als die TLV inzakt dan heb je alleen nog maar een iets hoger eigen verbruik rechtstreeks uit je zonnepanelen als voordeel. Maar doe het alsjeblieft wel netjes.
Maar zelfs toen was het al interessant, al beweerden veel mensen van niet.
Inderdaad, verkoop al 3 jaar voor 11 cent, al bij al tvt 6 jaar met warmtepompen Enzo mee gerekend.NileZ_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:07:
[...]
Dat is geen speculeren. Overproductie verkoop je aan het net. Zelfs in de tijden dat de TLV maar 10 cent was. Dat is niet speculeren. Ik denk dat niemand destijds panelen heeft gelegd om te speculeren op een hele hoge TLV. Althans ik ken ze niet.
Zelfs 8 cent kan rendabel zijn als je makkelijke en dus goedkope installatie kunt leggen
1 PVoutput . Dongen NB
In wat voor wereld leef jij waarin je denkt dat dit een normale gang van zaken is? En dan ook nog verontwaardigd zijn dat dit straks misschien niet meer mogelijk is. Bij een contractwissel bewust meer/minder opgeven dan je meter aangeeft om zo meer/minder af te rekenen bij een leverancier voor een bepaalde prijs is natuurlijk fraude. Net als je belastingaangifte bewust fout invullen. Dat iets niet gecontroleerd wordt/kan worden maakt het niet legaal.mongkut schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:18:
[...]
Neem dan een tweede allocatiepunt.
Per email zou ook kunnen. Maar je moet later kunnen aantonen dat je tijdig hebt aangegeven dat je wil dat ze zich aan de overeenkomst houden. Geschillencomissie is pas als ze niet willen betalen denk ik, op dat moment sta je beter wanneer je het nu al hebt laten weten.cj1 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:28:
[...]
De aangetekende brief lijkt mij niet nodig.
Wel een e-mail klacht naar de HVC klantenservice. HVC reageert ook keurig en meestal binnen enkele werkdagen, weliswaar niet met de gewenste reactie. Daarna een klacht indienen bij de geschillencommissie.
Met de geschillencommissie wacht ik nog even... om te zien of HVC zelf tot bezinning komt voordat de jaarafrekening wordt aangemaakt.
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
doe ik ook altijd bij de AH bij de zelfscan. 1tje scannen en 5 meenemen.mongkut schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:18:
[...]
Is niet fraude of stelen....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Het bewust opgeven van onjuiste cijfers is fraude, dus jij bent de fraudeur. Je bent alleen zo onhandig om dat op een openbaar forum bekend te maken.mongkut schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:33:
[...]
Wie is een fraudeur?
Ik fraudeer helemaal niet ik speel met cijfers en data, zoals de meeste creatieve boekhouders
Je hebt twee soorten creatieve boekhouders. Zij die het grijze gebied opzoeken en zij die bewust de boel bedonderen omdat ze ervan uitgaan dat de pakkans klein is. Jij behoort tot die tweede categorie.
Wat denk je dat energieleveranciers doen met groene en grijze certificatencryptapix schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:49:
[...]
Het bewust opgeven van onjuiste cijfers is fraude, dus jij bent de fraudeur. Je bent alleen zo onhandig om dat op een openbaar forum bekend te maken.
Je hebt twee soorten creatieve boekhouders. Zij die het grijze gebied opzoeken en zij die bewust de boel bedonderen omdat ze ervan uitgaan dat de pakkans klein is. Jij behoort tot die tweede categorie.

Wat denk je van energie leveranciers die speculeren met gas en stroom prijzen die vervolgens over de kop gaan door wanbeleid met inkoop en verkoop, dat de consument daar de dupe van wordt, en dan de hoofdprijs moet betalen voor hun energie bij een andere leverancier die de boel overneemt met de weet dat die consument geen andere keus heeft, wat vind je hier van?
Als je dat hebt meegemaakt dan denk je wel anders over energieleveranciers...
En als je het anders om doet?Delchrys schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:50:
[...]
Je zou natuurlijk minder kunnen opgeven als de prijs hoog is. En volgend jaar als de prijzen gezakt zijn de werkelijke stand weer opgeven... Dan sta je weer gelijk en heb je wat 'verdiend'. Maar dat is puur speculatie op de prijs.
Ik heb het 1 keer per ongeluk gedaan. Kreeg ik 300€ terug, het jaar erop moest ik 300€ bijbetalen en had ik heel veel verbruikt.....toen kwam ik er pas achter dat ik per ongeluk een verkeerde stand had opgegeven
Dat is stelen, dat weet je zelf ook wel, en dat doe ik dus niet.Kodess schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:41:
[...]
doe ik ook altijd bij de AH bij de zelfscan. 1tje scannen en 5 meenemen.
Ok. Nou ik heb 2 jaar geleden 15 kWp bijgelegd omdat ik er vrij zeker van was dat de energieprijs omhoog zou gaan tijdens of direct na de corona crisis. Ik vond het de moeite niet waard tegen de oude TLV tarieven maar had sowieso in de planning om de panelen bij te leggen voor of tijdens de salderingsregeling afbouw.NileZ_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:07:
[...]
Dat is geen speculeren. Overproductie verkoop je aan het net. Zelfs in de tijden dat de TLV maar 10 cent was. Dat is niet speculeren. Ik denk dat niemand destijds panelen heeft gelegd om te speculeren op een hele hoge TLV. Althans ik ken ze niet.
Iets vervroegd dus vanwege de op handen zijnde stijging in energiekosten. Maar dat ie zo sterk zou stijgen in korte tijd had ik dan ook weer niet voorzien
Anyway, ik noem het speculeren omdat we er allemaal vanuit gaan dat de TLV een fatsoenlijk tarief blijft. Momenteel blijft daar maar weinig van over echter. Op een paar leveranciers na (en die zullen wellicht volgende maand ook hun TLV de nek omdraaien als ze zien dat ze geen concurrentie meer hebben), zit zowat de helft onder de 20% van het levertarief.
Dat is geen drama met een salderingsregeling: vrij weinig opbrengsten, maar gelukkig salderen de meeste leveranciers nog op kWh in plaats van euros. Maar zodra die regeling is afgebouwd is het over met de pret. Het is dus wel degelijk speculeren om bijvoorbeeld nu (extra) te investeren in panelen: misschien brengen die hun geld wel niet meer op.
Wat een onzin verhaal, als je goed nadenkt en terug leest wordt je hier niet financieel beter van...Oekol schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:34:
[...]
Gewoon bij TLV kijken in de tabel en hoe hoger hoe beter.
[...]
Maar met welk doel totaal onduidelijk. Of je geeft consequent te weinig door en als ze dan een keer komen controleren of bij verhuizing komen ze er achter dat je X aantal 1000en kWh te weinig hebt doorgegeven. Of ga je er vanuit dat de volgende bewoner wederom alles bij elkaar zal liegen?
Ik wil je adviseren te stoppen met praten over dit verhaal. Hoe meer je hints gaat lopen geven, hoe meer je mensen op ideeën brengt. En dat is uitdrukkelijk tegen de regels van dit forum / Tweakers omdat het overduidelijk niet om een volledig legale handelswijze gaat.
Prima, ik zal er geen woorden meer aan vuil maken (punt).tss68nl schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 01:19:
[...]
Ik wil je adviseren te stoppen met praten over dit verhaal. Hoe meer je hints gaat lopen geven, hoe meer je mensen op ideeën brengt. En dat is uitdrukkelijk tegen de regels van dit forum / Tweakers omdat het overduidelijk niet om een volledig legale handelswijze gaat.
Je wordt niet financieel beter van terugleveren?mongkut schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 01:14:
[...]
Wat een onzin verhaal, als je goed nadenkt en terug leest wordt je hier niet financieel beter van...
Hier ook. Als het bier in de aanbieding is scan ik altijd 10 kratjes, maar die passen niet in mijn garage, dus ik neem ze vervolgens pas in de loop van het jaar mee uit de winkel zonder ze opnieuw te scannen. Zo betaal ik mooi de aanbiedingsprijs. Wel zo eerlijk en geen fraude.Kodess schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:41:
[...]
doe ik ook altijd bij de AH bij de zelfscan. 1tje scannen en 5 meenemen.
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Normaal/dal verbruikstarieven inclusief belastingen ongewijzigd laten. Echter de TLV's worden door de meeste KVB e-leveranciers exclusief BTW (belasting toegevoegde waarde) gecommuniceerd. Omdat e-leveranciers die BTW op terugleveren niet aan de consument/KOR-ondernemers uit mogen betalen.
Wat vinden we er van om de openingspost aan te passen zodat verbruik inclusief belastingen is, en de TLV's exclusief belastingen/BTW?
PS1 Wel/geen koptekst à la "Jullie terugleververgoedingstarieven" daar tussenvoegen?
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Blackouts schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:52:
[...]
Hier ook. Als het bier in de aanbieding is scan ik altijd 10 kratjes, maar die passen niet in mijn garage, dus ik neem ze vervolgens pas in de loop van het jaar mee uit de winkel zonder ze opnieuw te scannen. Zo betaal ik mooi de aanbiedingsprijs. Wel zo eerlijk en geen fraude.
Maar om on topic te blijven: waar lever je de lege kratjes terug voor de hoogste vergoeding?
Nee juist niet, want dan wordt dus wettelijk vastgelegd dat het teruglevertarief 80% van het kale tarief moet zijn. Tenminste, dat is wat men ons nu belooft.tss68nl schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 01:12:
[...]
Maar zodra die regeling is afgebouwd is het over met de pret.
En met flink overschot kun je sowieso nog tot 2029-2030 je volledige verbruik salderen.
Daarmee doel je denk ik op het afbouwpercentage. Daar had ik nog een vraag over. We hebben die tabel he, 64% 2025, 64% 2026, 55% 2027 etc.de Peer schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:35:
[...]
En met flink overschot kun je sowieso nog tot 2029-2030 je volledige verbruik salderen.
Betekent dat dat ik voor 64% van mijn opgewekte stroom tegen mijn verbruik mag wegstrepen? Dan zit ik goed tot 2030 want ik verbruik minder dan 28% van mijn opwekking zelf.
Of betekent het dat ik voor 64% van mijn verbruikte stroom tegen mijn opwekking mag wegstrepen, en voor de overige 36% van mijn verbruik dus meer betaal (belastingen) én mijn "meeropwekking" (incl. dat 36% deel).
| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
dat 1e dus, vandaar mijn punt ;-)DualDevil schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:14:
[...]
Daarmee doel je denk ik op het afbouwpercentage. Daar had ik nog een vraag over. We hebben die tabel he, 64% 2025, 64% 2026, 55% 2027 etc.
Betekent dat dat ik voor 64% van mijn opgewekte stroom tegen mijn verbruik mag wegstrepen? Dan zit ik goed tot 2030 want ik verbruik minder dan 28% van mijn opwekking zelf.
Of betekent het dat ik voor 64% van mijn verbruikte stroom tegen mijn opwekking mag wegstrepen, en voor de overige 36% van mijn verbruik dus meer betaal (belastingen) én mijn "meeropwekking" (incl. dat 36% deel).
Oftewel iedereen die zo nodig precies zijn verbruik wilde afdekken is de sjaak.
Ja, hier heb je gelijk in. Gezien de discussies van afgelopen weken moeten dit idd aanpassen. Je mag dat doencj1 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:12:
@mathijshooi De openingspost bevat de tekst "(alle prijzen inclusief belastingen)".
Normaal/dal verbruikstarieven inclusief belastingen ongewijzigd laten. Echter de TLV's worden door de meeste KVB e-leveranciers exclusief BTW (belasting toegevoegde waarde) gecommuniceerd. Omdat e-leveranciers die BTW op terugleveren niet aan de consument/KOR-ondernemers uit mogen betalen.
Wat vinden we er van om de openingspost aan te passen zodat verbruik inclusief belastingen is, en de TLV's exclusief belastingen/BTW?
PS1 Wel/geen koptekst à la "Jullie terugleververgoedingstarieven" daar tussenvoegen?
Ik denk het tweede.de Peer schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:19:
[...]
dat 1e dus, vandaar mijn punt ;-)
Oftewel iedereen die zo nodig precies zijn verbruik wilde afdekken is de sjaak.
Maar laten we niet een nieuwe BTW achtige interpretatie discussie starten...
Toch nog even mijn gelijk halen ;-)mathijshooi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:25:
[...]
Ik denk het tweede.
In de relevante kamerbrieven/voorstellen staat duidelijk dat de percentages gelden voor de hoeveelheid energie ingevoed op het net. Geen verdere discussie nodig
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 10-06-2022 10:37 ]
Nee, zelfs ik ben er nu van overtuigd dat het het 1e is want dat is a) wat er letterlijk staat en b) de enige logische optie om opwekking ipv verbruik te stimuleren.mathijshooi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:25:
[...]
Ik denk het tweede.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Okde Peer schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:36:
[...]
Toch nog even mijn gelijk halen ;-)
In de relevante kamerbrieven/voorstellen staat duidelijk dat de percentages gelden voor de hoeveelheid energie ingevoed op het net. Geen verdere discussie nodig
OkTermy schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:36:
[...]
Nee, zelfs ik ben er nu van overtuigd dat het het 1e is want dat is a) wat er letterlijk staat en b) de enige logische optie om opwekking ipv verbruik te stimuleren.
Matthijs, ik ga er geen bewijzen bij zoeken, maar het is echt optie 1, ik saldeer dus tot 2030 als ik zou willen.mathijshooi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:25:
[...]
Ik denk het tweede.
En de komende jaren ga ik al die sukkels uitlachen met zes panelen op dak terwijl er veertig passen.
Zeg maar oke hi
1 PVoutput . Dongen NB
Ok
Ok. Maar ik vraag me wel af voor hoeveel die 'gesaldeerde' kWh van de teruglevering dan als verbeurd worden gezien, of dat ze nog meetellen voor de TLV? Dus stel 4000 kWh daadwerkelijk verbruik uit het net, en 10000 kWh daadwerkelijke teruglevering, bij een afbouwpercentage van 50%.reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:24:
[...]
Matthijs, ik ga er geen bewijzen bij zoeken, maar het is echt optie 1, ik saldeer dus tot 2030 als ik zou willen.
En de komende jaren ga ik al die sukkels uitlachen met zes panelen op dak terwijl er veertig passen.
Zeg maar oke hi
- Saldeer je dan 8000 kWh om die 4000 af te dekken, en is je TLV over 2000 kWh?
- Saldeer je 4000 kWh (is immers minder dan 50% van TL), en is je TLV over 6000 kWh?
Overigens passen er bij mij 120 panelen op het dak, maar heb er maar 72 liggen. Dus begin maar vast met lachen
[ Voor 19% gewijzigd door tss68nl op 10-06-2022 11:59 ]
Salderen is weg strepen tegen elkaar dus verbeurt.tss68nl schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:29:
[...]
Ok![]()
[...]
Ok. Maar ik vraag me wel af of die 'gesaldeerde' kWh van de teruglevering dan als verbeurd worden gezien, of dat ze nog meetellen voor de TLV?
Want in het laatste geval verandert er helemaal niets tot 2029 voor velen hier, maar in het laatste geval kost je dat alsnog 80% van het kale levertarief mits die 80% regel er daadwerkelijk gaat komen
De rest tegen de bekende tarieven, lijkt me simpel
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb de wettekst niet precies voor ogen, maar volgens mij ging het salderen primair om de belastingen. Die moet je dan gaan betalen over het aflopende percentage.reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:32:
[...]
Salderen is weg strepen tegen elkaar dus verbeurt.
In de praktijk is in het verleden dus salderen ingezet, omdat administratief en bij gebrek aan slimme meters makkelijk was.
Dus wat zou kunnen is dat je een terugleveringstarief krijgt minus te betalen belastingen. Kwestie van de exacte tekst opzoeken. Kan wellicht nog goed uitpakken. De overheid wil primair belasting binnenhalen, de rest is voor de commerciele ondernemingne.
Yes sorry, ik was niet duidelijk. Dat wegstrepen kan je dus op twee manieren interpreteren. Ik heb mijn post aangepast met een voorbeeld wat het verschil duidelijk maaktreneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:32:
[...]
Salderen is weg strepen tegen elkaar dus verbeurt.
Op de modelcontract pagina:
In de voorwaarden:Blijkt dat je na verrekening meer stroom hebt teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvang je van ons hiervoor een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor je stroomproduct, exclusief btw, Opslag Duurzame Energie, Energiebelasting en vaste leveringskosten. Alle voorwaarden lees je op oxxio.nl/voorwaarden.
https://www.oxxio.nl/brochures/Voorwaardenoverzicht.pdfDe terugleververgoeding die je hiervoor krijgt, is het teruglevertarief (dit is gelijk aan het kale enkeltarief).
Wat is het nu? Volgens de tarieven het enkeltarief. (@cj1 volgens mij staat die ook verkeerd in het overzicht, moet 50 ct excl btw zijn).
Hetzelfde verhaal:
maar in de voorwaarden staat enkel tarief.Wanneer blijkt dat u na verrekening meer stroom hebt teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief btw, Opslag Duurzame Energie, Energiebelasting en vaste leveringskosten.
Maar het tarief is enkeltarief excl belastingen. € 0.51 per kWh.
Je zit er naast, als je 10000 opwekt, mag je (50 procent )nog 5000 salderen. Jij verbruikt er 4000 dus die saldeer je en overige 6000 lever je terug. Verdere vragen in een saldeer topic, is hier niet op zijn plaatstss68nl schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:41:
[...]
Yes sorry, ik was niet duidelijk. Dat wegstrepen kan je dus op twee manieren interpreteren. Ik heb mijn post aangepast met een voorbeeld wat het verschil duidelijk maakt
1 PVoutput . Dongen NB
Ik mis een link naar een saldeertopic dus reageer hier nog even.reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:28:
[...]
Je zit er naast, als je 10000 opwekt, mag je (50 procent )nog 5000 salderen. Jij verbruikt er 4000 dus die saldeer je en overige 6000 lever je terug. Verdere vragen in een saldeer topic, is hier niet op zijn plaats
Wat jij stelt lijkt me sterk. Want hoe weet een energieleverancier hoeveel je daadwerkelijk opwekt
Of bedoel je eigenlijk 10.000 terugleveren -> 50% / 5000 salderen, dat is wel meetbaar voor de energieleverancier
Bijzonder dat discussie over salderen niet op zijn plaats is terwijl de startpost juist al in de tweede alinea salderen en afbouw daarvan behandelt. Maar goed, ik zal de discussie elders voeren.reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:28:
[...]
Je zit er naast, als je 10000 opwekt, mag je (50 procent )nog 5000 salderen. Jij verbruikt er 4000 dus die saldeer je en overige 6000 lever je terug. Verdere vragen in een saldeer topic, is hier niet op zijn plaats
Overigens is wat jij stelt exact één van mijn opties. Hoe je dan kan stellen dat 'ik er naast zit'....?
Lijkt mij vanzelfsprekend dat dat hetzelfde is, iedere dombo kan snappen dat een leverancier niet naar je display van omvormer kan kijken. Die werken dus met standen die op je meter staan.tss68nl schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:53:
[...]
Bijzonder dat discussie over salderen niet op zijn plaats is terwijl de startpost juist al in de tweede alinea salderen en afbouw daarvan behandelt. Maar goed, ik zal de discussie elders voeren.![]()
Overigens is wat jij stelt exact één van mijn opties. Hoe je dan kan stellen dat 'ik er naast zit'....?Enige verschil is dat ik spreek over daadwerkelijke teruglevering en jij over opwekking. Dat laatste zit er wel echt naast: salderen doe je over teruglevering, zoals je ook TLV ontvangt over teruglevering, niet opwekking.
1 PVoutput . Dongen NB
Wat is de ervaring van anderen bij Eneco betreffende het opvragen van een tussentijdse nota?
Gisteren geprobeerd toevallig, eens kijken hoe ver ik kwam.aa4ever schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:27:
Heb op 2-6-2022 een tussentijdse nota aangevraagd bij Eneco en nog niet ontvangen. Via de chat kunnen ze mij niet vertellen wanneer ik deze ga krijgen.
Wat is de ervaring van anderen bij Eneco betreffende het opvragen van een tussentijdse nota?
Zoals hier genoemd via chat, tussentijdse nota aangevraagd bij een medewerker.
Kon niet; ik was:
1- te kort klant (sinds feb meen ik).
En:
2- Bovendien moest ik dan bijbetalen, ivm vermindering energiebelasting op de jaarnota.
Ik krijg ongeveer 3150 kWh van ze voor 58ct. Dit is wat er volgens de app is teruggeleverd.
Plus 5 (of misschien 4) x 9 euro voorschot, die bij mij gewoon wel worden geïncasseerd elke maand.
Dus een euro of 1850 totaal.
Zowel 1 als 2 lijken mij lulkoek, maar ik heb het opgegeven en ga gewoon opzeggen tegen juli als de tarieven dalen. Hun probleem verder, hoop onnodige administratie, voor mij maakt het niks uit.
[ Voor 3% gewijzigd door vaagisdenaam op 10-06-2022 13:45 ]
Ik vrees dat ik jullie moet geloven. Maar ben er wel zeer verbaasd over, welke knuppel bij het ministerie heeft niet goed opgelet (of juist welreneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:24:
[...]
Matthijs, ik ga er geen bewijzen bij zoeken, maar het is echt optie 1, ik saldeer dus tot 2030 als ik zou willen.
Zeg maar oke hi
Het is wat onduidelijk, maar destijds heb ik aan de telefoon begrepen dat het gaat om die 50ct. Toevallig heb ik gisteren ook een eindnota ontvangen, en daarin is voor het overschot netjes 50ct betaald.Ep Woody schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:05:
Zat net even naar het modelcontract van Oxxio te kijken. Die zeggen op verschillende plekken verschillende dingen.
Op de modelcontract pagina:
[...]
In de voorwaarden:
[...]
Duurde vijf dagen, alleen het geld moet nog gestort wordenaa4ever schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:27:
Heb op 2-6-2022 een tussentijdse nota aangevraagd bij Eneco en nog niet ontvangen. Via de chat kunnen ze mij niet vertellen wanneer ik deze ga krijgen.
1 PVoutput . Dongen NB
Tja, de wet gaat over invoeden ,dus daar kun je geen andere onderwerpen bij betrekken zoals verbruik.mathijshooi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:49:
[...]
Ik vrees dat ik jullie moet geloven. Maar ben er wel zeer verbaasd over, welke knuppel bij het ministerie heeft niet goed opgelet (of juist wel).
En als het wel over verbruik zou gaan, ga ik cop 1 gratis mijn huis verwarmen
1 PVoutput . Dongen NB
Gelul want ik ben klant vanaf 23-3, en ook de heffing korting word uitbetaald, dus hoezo bij betalen?vaagisdenaam schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:44:
[...]
Gisteren geprobeerd toevallig, eens kijken hoe ver ik kwam.
Zoals hier genoemd via chat, tussentijdse nota aangevraagd bij een medewerker.
Kon niet; ik was:
1- te kort klant (sinds feb meen ik).
En:
2- Bovendien moest ik dan bijbetalen, ivm vermindering energiebelasting op de jaarnota.
Ik krijg ongeveer 3150 kWh van ze voor 58ct. Dit is wat er volgens de app is teruggeleverd.
Plus 5 (of misschien 4) x 9 euro voorschot, die bij mij gewoon wel worden geïncasseerd elke maand.
Dus een euro of 1850 totaal.
Zowel 1 als 2 lijken mij lulkoek, maar ik heb het opgegeven en ga gewoon opzeggen tegen juli als de tarieven dalen. Hun probleem verder, hoop onnodige administratie, voor mij maakt het niks uit.
1 PVoutput . Dongen NB
Iedere dombo (en zeker met zonnepanelen) kan snappen dat er verschil zit tussen opwekking en teruglevering.reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:05:
[...]
Lijkt mij vanzelfsprekend dat dat hetzelfde is, iedere dombo kan snappen dat een leverancier niet naar je display van omvormer kan kijken. Die werken dus met standen die op je meter staan.
Ga je nu weer lief doen?

Ik kan het je niet vertellen.reneeke1970 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:01:
[...]
Gelul want ik ben klant vanaf 23-3, en ook de heffing korting word uitbetaald, dus hoezo bij betalen?
Mijn ervaringen met klantenservice waar dan ook is dat je je beter de moeite kan besparen en het bij iemand anders kan proberen een volgende keer.
Deze gast wist er duidelijk niks vanaf, volgende keer beter.
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Eigenlijk is dit gewoon misleiden. Op meerdere plekken aangeven dat de terugleververgoeding het normaaltarief is zonder belastingen, maar dan het enkeltarief in rekening brengen ook als er dubbeltarief is.scoobs schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:49:
[...]
Het is wat onduidelijk, maar destijds heb ik aan de telefoon begrepen dat het gaat om die 50ct. Toevallig heb ik gisteren ook een eindnota ontvangen, en daarin is voor het overschot netjes 50ct betaald.
Met onderstaand stroomverbruik maar snel dit topic doorspitten en aanmelden bij een ander want Vattenfall is nu niet echt denderend..
:strip_exif()/f/image/k1CkkYpo3QgkyBMypmGJ8DFr.jpg?f=fotoalbum_large)
Unitedconsumers is Normaal tarief: € 0,50645 per kWh en dal: € 0,40991 per kWh of € 0,45906 per kWh voor enkeltarief.Peet-je schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:37:
@cj1 Stijgt per direct een aantal plaatsen
![]()
[Afbeelding]
Nou niet echt, dat gaat nog krap worden over een aantal jaar als je elektrisch gaat rijden en verwarmt met warmtepomp.
In dit topic zitten de meeste mensen een stuk hoger, ik heb ook 18.000 Wp
Ik had hem - telefonisch - binnen 10min. Klant sinds 2022-02-01.aa4ever schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:27:
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ja, helaas heb ik geen ruimte meer op de daken. Wat nog wel kan is op een later moment op de achterkant van mijn loods, puur op het westen en uit zichtde Peer schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:06:
[...]
Nou niet echt, dat gaat nog krap worden over een aantal jaar als je elektrisch gaat rijden en verwarmt met warmtepomp.
In dit topic zitten de meeste mensen een stuk hoger, ik heb ook 18.000 Wpen dat vind ik zeker niet te veel van het goede. Ik had liever meer gelegd, maar dak zit nu toch echt vol.
Vorige week is er een tweede set geplaatst op de schuur (16x ZW met 6400 wp)
Ik zit totaal dus op 16160 wp, en ik heb eventueel nog ruimte voor 8 panelen op NO, maar daar wacht ik zeker nog even mee tot volgend jaar (geen BTW)
Mijn energieleverancier is Energie van Ons en die heeft een teruglevertarief van 0,32254 normaal en 0,22624 dal. Ik ga als straks de prijzen bekend zijn, toch even kijken welke energieleverancier als beste uit de bus komt. Verder ben ik al plannen aan het maken voor die laatste 8 panelen, maar daarvan moet ik nog wel even de rekensom gaan maken.
9760Wp ZO(145°) @SE9K, 6480Wp ZW (235°), 2960Wp NO(50°) @SE7K-RWS
De door jou genoemde tarieven zonder BTW zijn vlgs mij terugleververgoeding bij UC, zie ook screenshotEp Woody schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:57:
[...]
Unitedconsumers is Normaal tarief: € 0,50645 per kWh en dal: € 0,40991 kWh of € 0,45906 voor enkeltarief.
:strip_exif()/f/image/FR7DbEkBvYFL8AnejVLhuTN8.jpg?f=fotoalbum_large)
@cj1 Conform melding @Ep Woody is er blijkbaar teruggave incl. BTW? Iig het overzicht mbt de UC regel bezien/-> enkel toevoegen? Wellicht een afrekening beschikbaar bij @Ep Woody.
:strip_exif()/f/image/t7mwNLWnzeI1R0QpiE5rh2dB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Peet-je op 10-06-2022 18:07 . Reden: Nav terugkoppeling stelling & vraagstelling aangepast/toegevoegd ]
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Aangepast, tevens:mathijshooi schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:23:
[...]
Ja, hier heb je gelijk in. Gezien de discussies van afgelopen weken moeten dit idd aanpassen. Je mag dat doen
- kop ingevoegd (om extra duidelijk te maken wat het onderwerp van dit topic is),
- en een link naar Wikipedia voor salderingsregeling
- en naar de belastingdienst voor duiding wat KOR-ondernemers zijn.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
en @Peet-jeEp Woody schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 12:05:
Wat is het nu? Volgens de tarieven het enkeltarief. (@cj1 volgens mij staat die ook verkeerd in het overzicht, moet 50 ct excl btw zijn).
Het Oxxio TLV-tarief komt van https://www.oxxio.nl/stroom-en-gas/modelcontract
Daar staat direct onder de regel met "Teruglevering per kWh € 0,50560"
Als het bedrag daar direct boven dan niet inclusief BTW is, dan vindt ik dat Oxxio duidelijker mag communiceren.Bovenstaande tarieven zijn inclusief btw, ...
[ Voor 1% gewijzigd door cj1 op 10-06-2022 17:53 . Reden: @Peet-je ]
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2