Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Om de discussie af te ronden zou het fijn zijn dat er binnenkort een zwart op wit bevestiging vanuit een eindafrekening mbt dit tarief bij @cj1 terecht komt.cj1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:21:
Is er hier misschien iemand met een Eneco modelcontract eindafrekening waaruit duidelijk wordt of de 58 cent inclusief, exclusief, of BTW-loos is?
Een oudere Eneco modelcontracteindafrekening met TLV zichtbaar is ook welkom...
Zoveel ondoorzichtige sites en ook al is het voor velen klip en klaar, hij wil gewoon 100% zeker weten dat het tarievenoverzicht klopt, daar is niks mis mee toch?
Iig : respect voor de genomen moeite, er staat weer een bijgewerkt overzicht
ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Tja, als je zelfs de omschrijving in de contracten niet wilt geloven....Peet-je schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:47:
[...]
Om de discussie af te ronden zou het fijn zijn dat er binnenkort een zwart op wit bevestiging vanuit een eindafrekening mbt dit tarief bij @cj1 terecht komt.
Zoveel ondoorzichtige sites en ook al is het voor velen klip en klaar, hij wil gewoon 100% zeker weten dat het tarievenoverzicht klopt, daar is niks mis mee toch?
Iig : respect voor de genomen moeite, er staat weer een bijgewerkt overzicht
1 PVoutput . Dongen NB
Het leveringstarief inderdaad. Het teruglevertarief is altijd exclusief BTW.Nism0 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:22:
Normaliter als het niet wordt vermeld dan is het inclusief btw.
- Als ze niets vermelden is het exclusief BTW.
- Als het wél wordt vermeldt is het exclusief BTW.
- Zelfs als ze zeggen dat het inclusief BTW is, dan is het nog steeds exclusief BTW.
Dus tenzij je een bedrijf gestart bent en daarmee zonnestroom levert aan Eneco, hef jij géén BTW, en zijn de genoemde bedragen voor terugleververgoedingen altijd, zonder uitzondering, zonder BTW.
Als Eneco of welke partij dan ook, zo dom is om te zeggen dat hun bedrag inclusief BTW is, prima. Het geld wat ze overmaken is namelijk per definitie zonder BTW, en uiteindelijk krijgt alleen die partij gezeik met hun boekhouder.
Het enige wat kan gebeuren is dat ze hun fout ontdekken en uiteindelijk de vergoeding naar beneden bijstellen. Immers hebben we gezien dat ze eigenlijk altijd zich kunnen beroepen op overmacht en je contract kunnen aanpassen. Dus garantie tot aan de deur. Maar dat geldt voor alle prijzen die energieleveranciers noemen.
Wij hebben nu Greenchoice variabel. Wij zijn allelectric met wp etc, en in totaal 11kWp aan zonnepanelen. Onze installaties draaien in deze setup nu 9 maanden. Volgens Enelogic is ons verbruik/opwekking als volgt:
Verbruik
- 3600 laag
- 2000 hoog
Opwekking
- 3000 laag
- 6000 hoog
Dat zijn denk ik de cijfers zonder "intern verbruik"?
Greenchoice kost ons nu 33ct/kwh voor normaaltarief en terugleververgoeding is 8ct, dus nogal een verschil, terwijl wij nogal wat gaan terugleveren (zo'n 3000-4000kWh)
Als ik op Enelogic kijk bij leveranciers wordt me nu Innova Energie aanbevolen:
- Stroom (dal) per kWh€ 0,53114
- Terugleververgoeding (dal) per kWh€ 0,44971
- Stroom (normaal) per kWh€ 0,62052
- Terugleververgoeding (normaal) per kWh€ 0,37166
Met een welkomstkorting kom ik dan op een maandbedrag van -/- €165
Eerder had ik gezien dat Eneco een hoge terugleververgoeding geeft
Echter schrikken de hoge levertarieven me af en ik zie nog steeds door de bomen het bos niet.
Het klopt toch dat de afnametarieven er eigenlijk niet meer toe doen (in ieder geval zolang er gesaldeerd wordt) correct, dus ik kan zonder problemen overstappen naar de leverancier met de hoogste terugleververgoeding?
Aangezien Eneco (volgens dit topic) een terugleververgoeding van 0,59 geeft zou ik daar dan nog beter af zijn dan bij Innova?
Maar wat ik echt niet kan volgen is dat wanneer ik zoek op de terugleververgoeding van Eneco ik hier kom
https://www.gaslicht.com/...t%20wordt%20teruggeleverd.
9,2ct/kWh...dat is nauwelijks beter dan Greenchoice. En waarom staat hier 9,2ct terwijl in de OP van dit topic Eneco 58ct noteert? Ik mis een linkje tussen het een en het ander en ik kan beide tarieven niet vinden op de website van Eneco
En wat is het verschil tussen de 37ct/kWh uit de tarieven van Innova?
edit: ik zie hierboven dat er net wat contracten bij Eneco afgesloten zijn. Dat wilde ik vorige week doen (gebeld met Eneco) maar kon toen weer niet duidelijk krijgen en kwam toen weer op dit zijspoor.
[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 07-06-2022 20:23 ]
Goed lezen, er staat dat de vergoeding 9.2c was en per 1 mei 2020 ging wijzigen naar het standaard tariefStefke schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:20:
Maar wat ik echt niet kan volgen is dat wanneer ik zoek op de terugleververgoeding van Eneco ik hier kom
https://www.gaslicht.com/...t%20wordt%20teruggeleverd.
9,2ct/kWh...dat is nauwelijks beter dan Greenchoice. En waarom staat hier 9,2ct terwijl in de OP van dit topic Eneco 58ct noteert? Ik mis een linkje tussen het een en het ander
En wat is het verschil tussen de 37ct/kWh uit de tarieven van Innova?
Verder is het in de basis in principe niet zo ingewikkeld. Wek je meer op dan dat je verbruikt en lever je (veel) terug dan is een leverancier met een hoge tlv in je voordeel, let op dat de leverkosten dan ook hoger zijn.Dit verandert naar een vergoeding die gelijk is aan het normaaltarief (piekuren) voor het stroomproduct dat u bij Eneco afneemt, exclusief btw, energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Voor welke zonnepaneelbezitters heeft dit gevolgen?
Zolang saldering van toepassing is streep je verbruiken tegen opwek weg, alles wat over is lever je terug.
Kort door de bocht, saldering is dus weer per leverancier anders.
[ Voor 17% gewijzigd door Viper® op 07-06-2022 20:27 ]
Precies, ik wil het 100% zeker weten.Peet-je schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:47:
[...]
Zoveel ondoorzichtige sites en ook al is het voor velen klip en klaar, hij wil gewoon 100% zeker weten dat het tarievenoverzicht klopt
Daarom zojuist pagina 1 t/m 21 van dit topic nog eens doorgespit met filter "eneco".
Meest waarschijnlijke resultaat:
Eneco Teruglevering Tarief = geen btw van toepassing
Gebaseerd op deze twee Eneco TLV BTW schermafbeeldingen:Eneco twitterde over BTW en teruglevering
in antwoord op de vraag waarom je een lager bedrag bij erugleveren krijgt dan het normale leveringstarief zonder EB en ODE, op 7 oktober 2022:omdat je geen btw voor teruglevering krijgt :-)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0LQtagZCPwYfhh6QJ5N81lf2.png?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door cj1 op 07-06-2022 23:03 . Reden: Eneco twitterde over BTW en teruglevering, toegevoegd ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Om het even onnodig ingewikkeld te maken: eigenlijk is dat wel wat je gedaan hebt. Alleen waarschijnlijk via de KOR (Kleine OndernemersRegeling) van de Belastingdienst waar een forfait in zit opgenomen waarmee je dus in een keer de btw die je zou moeten afdragen 'afdekt.tss68nl schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:15:
[...]
Dus tenzij je een bedrijf gestart bent en daarmee zonnestroom levert aan Eneco, hef jij géén BTW, en zijn de genoemde bedragen voor terugleververgoedingen altijd, zonder uitzondering, zonder BTW.
modelcontract: https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
Voorwaarde teruglevering en vergoeding:
https://www.eneco.nl/~/me...waarden/con2020aco944.pdf
Kijken we naar de prijzen modelcontractWij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op
het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten.
kwh Normaal 78.995c
Deze tarieven zijn inclusief Energiebelasting (€ 0,04452 per kWh en € 0,4395 per m³; prijspeil 2022) en Opslag Duurzame Energie (€ 0,03691 per kWh en € 0,10467 per m³
0.78995 minus 0.04452 minus 0.03691 minus 21% belasting = 0.5855537190082644628099173553719
Correct, ik had hier niet goed gelezen, maar dit was maar een voorbeeld link van het enige dat ik kon vinden. Ik zit maar te klikken en zoeken naar concrete info.Viper® schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:25:
[...]
Goed lezen, er staat dat de vergoeding 9.2c was en per 1 mei 2020 ging wijzigen naar het standaard tarief
[...]
Verder is het in de basis in principe niet zo ingewikkeld. Wek je meer op dan dat je verbruikt en lever je (veel) terug dan is een leverancier met een hoge tlv in je voordeel, let op dat de leverkosten dan ook hoger zijn.
Zolang saldering van toepassing is streep je verbruiken tegen opwek weg, alles wat over is lever je terug.
Kort door de bocht, saldering is dus weer per leverancier anders.
En dan nog snap ik t niet; van 9,2c naar het standaard tarief (=>50ct). Dat is toch gunstig? Zo lees ik het niet op die site "Eneco geeft aan dat dit geen gevolgen heeft voor de saldering. Alleen het bedrag dat klanten onder de streep (dus na saldering) vergoed krijgen, wijzigt. In de meeste gevallen zal de vergoeding lager uitpakken"
En het normaaltarief van Eneco volgens modelcontract is
Stroom per kWh normaal € 0,78995
Stroom per kWh dal € 0,58748
Stroom per kWh enkel € 0,69149
Dan zou de terugleververgoeding 79ct zijn?
Je zegt dat t in principe simpel is, maar ik zit zó op t verkeerde spoor in mijn hoofd. Ik heb geen idee of ik nou wel of niet moet overstappen naar Eneco, hoe kom ik daar nou achter.
Dat klopt, dat komt omdat salderen tegen hetzelfde tarief gaat als de kostenStefke schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:36:
[...]
En dan nog snap ik t niet; van 9,2c naar het standaard tarief (=>50ct). Dat is toch gunstig? Zo lees ik het niet op die site "Eneco geeft aan dat dit geen gevolgen heeft voor de saldering. Alleen het bedrag dat klanten onder de streep (dus na saldering) vergoed krijgen, wijzigt. In de meeste gevallen zal de vergoeding lager uitpakken"
Dus elke kWh die je saldeert valt kostentechnisch weg tegen wat je afneemt.Bij saldering geldt voor de
teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt
voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag
duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste leveringskosten).
die 79c is inclusief alle kosten, haal die eraf zit je op 58c.En het normaaltarief van Eneco volgens modelcontract is
Stroom per kWh normaal € 0,78995
Stroom per kWh dal € 0,58748
Stroom per kWh enkel € 0,69149
Dan zou de terugleververgoeding 79ct zijn?
Je zegt dat t in principe simpel is, maar ik zit zó op t verkeerde spoor in mijn hoofd. Ik heb geen idee of ik nou wel of niet moet overstappen naar Eneco, hoe kom ik daar nou achter.
Hoe kom je aan -€5000,- als je de tarieven nog niet weet?silvester6 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:47:
Na 30 minuten bellen het contract met Eneco rond. Ik ben benieuwd wat de nieuwe tarieven gaan worden per 1 juli wanneer ook het contract in gaat. Het zal wel niet zo mooi blijven maar van -2000 naar -5000 euro terug per jaar is een groot verschil
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Maar als de huidige Eneco tarieven minder gunstig zijn als die 9ct die t voorheen was, dan zit ik bij Greenchoice toch prima met 8ct TLV?Viper® schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:40:
[...]
Dat klopt, dat komt omdat salderen tegen hetzelfde tarief gaat als de kosten
Als je alles saldeert wel.Stefke schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:43:
ok, dan snap ik 58ct
[...]
Maar als de huidige Eneco tarieven minder gunstig zijn als die 9ct, dan zit ik bij Greenchoice toch prima met 8ct TLV?![]()
![]()
![]()
Persoonlijk denk ik niet dat de tarieven per 1 juli veel gaan veranderen, eerder omhoog dan omlaag, maar we gaan het zien.
https://www.businessinsid...juli-2022-omhoog-hoeveel/
We hadden toch vastgesteld dat de TLV van eneco 58ct was en geen 9ct, waarbij 58ct dus veel gunstiger is als 8ct???????Stefke schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:43:
ok, dan snap ik 58ct
[...]
Maar als de huidige Eneco tarieven minder gunstig zijn als die 9ct die t voorheen was, dan zit ik bij Greenchoice toch prima met 8ct TLV?![]()
![]()
![]()
gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh
Degene met 30/40 cent zijn niet op één hand te tellen..Stefke schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:43:
ok, dan snap ik 58ct
[...]
Maar als de huidige Eneco tarieven minder gunstig zijn als die 9ct die t voorheen was, dan zit ik bij Greenchoice toch prima met 8ct TLV?![]()
![]()
![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Wij verbruiken 6000, teruglevering is (>) 9000, dus wij leveren (min.) 3000kWh terug na saldering. Moet ik nou naar Eneco of niet (moet ik uberhaupt overstappen).... Ik kom er niet uit
Wie stemt er voor eneco?Stefke schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:49:
[...]
Wij verbruiken 6000, teruglevering is (>) 9000, dus wij leveren (min.) 3000kWh terug na saldering. Moet ik nou naar Eneco of niet (moet ik uberhaupt overstappen).... Ik kom er niet uit
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Op basis van het modelcontract. Aan de telefoon gaf hij aan dat het nu redelijk stabiel is. Als het anders wordt dan zien we dan wel weerklump4u schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:41:
[...]
Hoe kom je aan -€5000,- als je de tarieven nog niet weet?
Gratis 10%klump4u schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:02:
Ik zie goud aan de horizon, een adviesbureau voor onwetende zonnepanelen bezitters, gratis advies en maar 10% van het overschot💰💰💰💰

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie
Is weg gehaald vanwege chaos in prijzen, alleen bellen voor model contract kan nog.Stefke schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:58:
@JWT Dat is de reden dat ik nu poog er soep van te maken, ik had vorige week eneco aan de lijn maar elke keer als ik probeer concreet te worden raak ik weer aan de twijfel (ik kan bijv. nergens een maandbedrag berekenen bij Eneco, mis ik dat - ook al - op hun site?)
Switch nou maar, als 1 juli nieuwe tarieven komen kun je weer kosteloos switchen
1 PVoutput . Dongen NB
je kan altijd kosteloos switchen, modelcontract is variabel en kosteloos opzeggenreneeke1970 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:13:
[...]
Is weg gehaald vanwege chaos in prijzen, alleen bellen voor model contract kan nog.
Switch nou maar, als 1 juli nieuwe tarieven komen kun je weer kosteloos switchen
officieel 9 dagen, ik vraag me af of je in de praktijk niet per direct kan opzeggen.- Opzegging is kosteloos.
• U heeft een contract voor onbepaalde tijd. U kunt op ieder moment
opzeggen. De opzegtermijn is negen dagen.
[ Voor 7% gewijzigd door Viper® op 07-06-2022 21:16 ]
En dan is energie ook nog subproject 101. Ik kan er gewoon onvoldoende tijd in steken en toch moet ik er iets mee. De afgelopen maanden met enige regelmaat geprobeerd om ergens rekenvoorbeelden te maken, maar dan kreeg ik "er zijn op dit moment geen aanbieders", dus sja

Nu lukte het wel op gaslicht.com (tnx @silvester6 ), en daar komt Eneco als beste keus uit de bus, dus ik ga morgen (wederom) bellen
:strip_exif()/f/image/p7eXSAdpLIRX8Qsz2iZDsF8L.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog net iets gunstiger als Innova die bij Enelogic naar boven kwam.
Ben ik al serieus aan het overwegen….klump4u schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:02:
Ik zie goud aan de horizon, een adviesbureau voor onwetende zonnepanelen bezitters, gratis advies en maar 10% van het overschot💰💰💰💰
Of helemaal niksSrednier schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:44:
[Afbeelding]
Ik haal toch nog even Innova aan, wel een jaar lang 45ct.
Voor ‘zekerheid’ moet je inderdaad daarheen, een jaar vaste tarieven en als je enkeltarief pakt ook geen verrassing met salderen.Srednier schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:44:
[Afbeelding]
Ik haal toch nog even Innova aan, wel een jaar lang 45ct.
Het is toch potverdorie geen hogere wiskunde; heb je overschot of niet?
Ja: een dure leverancier. (nou voouit: Eneco)
Nee: goedkope leverancier. (nou, toegift; Greenchoice.)
Stap 2; hoeveel overschot, maal teruglevertarief: extra uit eten, of een extra zonovergoten vakantie.
Klaar.
Op de achterkant van een bierviltje in 2 minuten uitgerekend als je geen ster in hoofdrekenen bent...
Niet meer dan 2 reacties waard lijkt me?
Fallissement bedoel je dan?
Precies, 730 bonus in deze vage tijden dat deugt niet
1 PVoutput . Dongen NB
Toch kan hij nog leuker 😂.dutchlincoln schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:46:
komop zeg jongens...
Het is toch potverdorie geen hogere wiskunde; heb je overschot of niet?
Ja: een dure leverancier. (nou voouit: Eneco)
Nee: goedkope leverancier. (nou, toegift; Greenchoice.)
Stap 2; hoeveel overschot, maal teruglevertarief: extra uit eten, of een extra zonovergoten vakantie.
Klaar.
Op de achterkant van een bierviltje in 2 minuten uitgerekend als je geen ster in hoofdrekenen bent...
Niet meer dan 2 reacties waard lijkt me?
1. Overschot in de zomermaanden, zeg eens 4000 kwh maal TLV (vooruit.. eneco). Opzeggen na de zomermaanden. Cashen.
2. Nieuw contract (partij x) jaartje blijven zitten, dus salderen + jaarlijkse overschot maal TLV. Heuj nog een keer uit eten.
Of:
3. Anders namelijk,... (TLV in de zomer hoger dan levertarief winter)
4. Helemaal niet salderen, maar zuiver terugleveren.
Verder mee eens. Geen hogere wiskunde. Bierviltje plus bijbehorend biertje en je bent er.
Hij kan nog veel leuker. Leg een YMVK-as 5G4 naar je buurman. Jij neemt een dure leverancier en je levert beide gedurende de zomermaanden terug via jouw meterkast. In de wintermaanden zet je de knop om en verbruik je stroom bij de goedkope leverancier die je buurman afsluit.NileZ_ schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:42:
[...]
Toch kan hij nog leuker 😂.
1. Overschot in de zomermaanden, zeg eens 4000 kwh maal TLV (vooruit.. eneco). Opzeggen na de zomermaanden. Cashen.
Je bent wel wat extra kosten kwijt om beide een 3x40A aansluiting aan te vragen bij je netbeheerder. Dus wel beide een leuk aantal panelen op je dak aub
Ik weet dat nog niet zo zeker hoor. Om in aanmerking te komen voor de KOR moet je namelijk een zakelijk (eenmanszaak of VOF) BTW nummer hebben. Hebben alle zonnepaneel bezitters per definitie een BTW nummer? Ook diegenen die geen BTW bij aanschaf hebben teruggevraagd?Compuchip87 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:34:
[...]
Om het even onnodig ingewikkeld te maken: eigenlijk is dat wel wat je gedaan hebt. Alleen waarschijnlijk via de KOR (Kleine OndernemersRegeling) van de Belastingdienst waar een forfait in zit opgenomen waarmee je dus in een keer de btw die je zou moeten afdragen 'afdekt.
Voor volledig salderen boeit de kostprijs niet. Blijft over 3000 kWh teruglevern. Dan is het wel handig om je tlv zo hoog mogelijk te krijgen. Eneco betaald t/m 1 juli 58 cent op een variabel contract. Na 1 juli nieuwe prijzen waar wij niets concreet over weten.Stefke schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:49:
[...]
Het kan zijn dat het je wat kost aan opzeggen stroomcontract (boete en geen bonus). Dat kun je informeren bij je huidige stroomboer.
Gas kun je gewoon in je lopende contract laten. Snelste is Eneco even bellen voor de overstap, als je dat wilt. Meestal kan dat per direct of volgende dag.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Heb je hier wat aan?cj1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:27:
[...]
Precies, ik wil het 100% zeker weten.
Daarom zojuist pagina 1 t/m 21 van dit topic nog eens doorgespit met filter "eneco".
Meest waarschijnlijke resultaat:Eneco Teruglevering Tarief = geen btw van toepassing
Gebaseerd op deze twee Eneco TLV BTW schermafbeeldingen:
[...]
[...]Eneco twitterde over BTW en teruglevering
in antwoord op de vraag waarom je een lager bedrag bij erugleveren krijgt dan het normale leveringstarief zonder EB en ODE, op 7 oktober 2022:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/EVsqXOrbdwu98ZIupJMs0b1L.jpg?f=fotoalbum_large)
1 PVoutput . Dongen NB
Eenvoudiger en makkelijker is toch om een SAP aan te vragen? (Tweede meter)tss68nl schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 01:09:
[...]
Hij kan nog veel leuker. Leg een YMVK-as 5G4 naar je buurman. Jij neemt een dure leverancier en je levert beide gedurende de zomermaanden terug via jouw meterkast. In de wintermaanden zet je de knop om en verbruik je stroom bij de goedkope leverancier die je buurman afsluit.
Je bent wel wat extra kosten kwijt om beide een 3x40A aansluiting aan te vragen bij je netbeheerder. Dus wel beide een leuk aantal panelen op je dak aub
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
De BTW wordt netjes apart geduid en gedocumenteerd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6qr6EdJe0IryF6H57vj0TZjk.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/knEnvZJe0soUliw3TZdlUXB7.png?f=user_large)
ACM onderzoekt acties tegen energiebedrijven die te weinig betalen voor stroom zonnepanelen
Minister Jetten doet net alsof er nu geen regels gesteld kunnen worden over de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding via een AMvB. Terwijl de NMa in 2006 al een beleidsregel heeft uitgevaardigd om regels te stellen aab wat een Redelijke Terugleververgoeding (RTV) is.
[ Voor 17% gewijzigd door cj1 op 08-06-2022 09:25 . Reden: link naar beleidsregel RTV 2006 ]
Bedankt voor de genomen moeite. De BTW-specificatie ontbreekt helaas op die schermafbeelding van deze nota. Met de Eneco Terugleveren BTW uitspraak op Twitter verwacht ik dat de 58 cent BTW-loos is.
Vattenfall TLV BTW
Vattenfall heeft de BTW op de TLV (ook) lekker verstopt: in het rekenvoorbeeld bij Stroom terugleveren:Bij Vattenfall lijkt het dat je kunt kiezen om BTW op de TLV wel te laten uitbetalen als je ondernemer voor de Omzetbelasting bent.** Je krijgt voor het 'overschot' een basisvergoeding van 7 cent. Over deze kWh mogen wij je namelijk geen overheidsheffingen (en voor consumenten: btw) teruggeven.
mathijshooi schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:12:
...
De BTW wordt netjes apart geduid en gedocumenteerd.
...
[Afbeelding]
Engie BTW op teruglevering
Mooi vind ik deze alinea op de Engie eindafrekening:Bent u ondernemer en moet er btw berekend worden over deze teruglevering? Neem dan contact met ons op.
[ Voor 14% gewijzigd door cj1 op 08-06-2022 09:32 ]
Het is een lastige discussie die BTW. Vooral omdat voor consumenten je ook nog een kans hebt dat je saldeert in euro's. Dan zou je over het leveringstarief BTW betalen en over salderen weer niet. Het is ook maar net hoe de rekeningen opgebouwd zijn.cj1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:22:
[...]
Bedankt voor de genomen moeite. De BTW-specificatie ontbreekt helaas op die schermafbeelding van denota. Met de Eneco Terugleveren BTW uitspraak op Twitter verwacht ik dat de 58 cent BTW-loos is.
Vattenfall TLV BTW
Vattenfall heeft de BTW op de TLV (ook) lekker verstopt: in het rekenvoorbeeld bij Stroom terugleveren:
[...]
Bij Vattenfall lijkt het dat je kunt kiezen om BTW op de TLV wel te laten uitbetalen als je ondernemer voor de Omzetbelasting bent.
Je krijgt in ieder geval gewoon € 0.58556 per kWh als consument.
Eneco Modelcontract TLV BTW
Vandaag doet de Eneco chat het wel.Na wat terugkoppeling met de coach geeft de klantenservice medewerker aan dat het (TLV BTW inclusief of exclusief in het contract) wat onduidelijk is.
Samenvatting welke tarieven inclusief en welke exclusief BTW zijn:
De teruglevering is exclusief BTW, de leveringstarieven inclusief BTW.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8m4iauq83MxKnCBiPiwOrbNk.png?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door cj1 op 08-06-2022 10:17 . Reden: Schermafbeelding chat bijgevoegd ]
Komt omdat er nergens btw over betaald word.....cj1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:22:
[...]
Bedankt voor de genomen moeite. De BTW-specificatie ontbreekt helaas op die schermafbeelding van deze nota. Met de Eneco Terugleveren BTW uitspraak op Twitter verwacht ik dat de 58 cent BTW-loos is.
Vattenfall TLV BTW
Vattenfall heeft de BTW op de TLV (ook) lekker verstopt: in het rekenvoorbeeld bij Stroom terugleveren:
[...]
Bij Vattenfall lijkt het dat je kunt kiezen om BTW op de TLV wel te laten uitbetalen als je ondernemer voor de Omzetbelasting bent.
1 PVoutput . Dongen NB
En bij vraag 7:Naar mijn mening zorgt een minimum vergoeding van 80% van het leveringstarief (exclusief belastingen en heffingen) voor een goede balans tussen marktwerking en de belangen van de energieleveranciers enerzijds en consumentenbescherming en de belangen van zonnepanelenbezitters anderzijds. Op termijn is het wenselijk dat meer marktwerking ontstaat en dat een kleinverbruiker zelf kan bepalen aan wie en tegen welke prijs diegene de zelf geproduceerde en ingevoede elektriciteit wil verkopen...
Kortom:Bent u bereid u voornemens hier een ondergrens te stellen voor de vergoeding?
Antwoord
Ja. Zie hiervoor het antwoord op vraag 6.
De ondergrens van 80% van het leveringstarief is nog steeds het redelijk minimum en het plan voor 2025.
Precies wat steeds al wordt aangegeven. Een bedrijf wat zegt dat het anders is heeft het bij het verkeerde eind. BTW op TLV kan alléén als je ondernemer bent voor de belastingdienst én bij de energieleverancier aangeeft als ondernemer behandelt te willen worden. Immers kan ik als ondernemer prima particulier stroom afnemen en terugleveren.cj1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:13:
De teruglevering is exclusief BTW, de leveringstarieven inclusief BTW.
Genoemde TLV's zijn dus altijd, overal ex BTW, aangezien in de enige situatie dat je wel BTW ontvangt (als je ondermemer bent) sowieso prijzen altijd ex BTW gecommuniceerd worden.
Je hoeft het niet bij alle partijen in de overeenkomst/communicatie te zoeken, want er is simpelweg geen andere manier. Daarom krijg je bij alle partijen ook hetzelfde antwoord: TLV ex, LT incl.
Ik zie Eneco veel naar voren komen voor stroom, maar ik kan eigenlijk alleen ENGY vinden als leverancier die enkel gas kan leveren, klopt dit of mis ik dan een paar firma's?
Ik zit met vergelijkbare getallen. Zit voor zowel gas en stroom bij Engie (1jr vast, 46ct teruglevertarief). Toen ik dit contract afgelopen Februari afsloot kreeg je nog een bonus van €500 bij afname van stroom en gas. Mijn gasverbruik is dermate laag (i.v.m. houtkachel) dat het gastarief van €2,17 incl. alles mij hiervan niet weerhouden heeft i.c.m. de bonus.sjors86 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:59:
Wanneer je (maar) 1500 kWh teruglevert en verder nog wel op gas zit om het huis te verwarmen, kiezen jullie dan voor aparte leveranciers voor gas en stroom leverancier?
Ik zie Eneco veel naar voren komen voor stroom, maar ik kan eigenlijk alleen ENGY vinden als leverancier die enkel gas kan leveren, klopt dit of mis ik dan een paar firma's?
Er zijn wel meerdere aanbieders waarbij je alleen gas kunt afnemen. Weet zo niet uit mijn hoofd welke, maar er zijn sowieso meerdere. Andere Tweakers weten dat wel.
16 mei heb ik mij aangemeld bij Eneco voor alleen een e-contract afgesloten i.v.m. hoge tlv.
Email gekregen met contract en klantnummer.
Het contract moest ingaan op 6 juni 2022
Al die tijd tot nu in de App gekeken en geen contract kunnen vinden.
Email gekregen van oude E leverancier dat ik mijn Gas en Wh standen moest doorgeven, wat ik gedaan heb, wat ik ook kan zien bij mijn gegevens van de "oude" E leverancier.
Bij de netbeheerder heb ik mijn uitleesfunctie al jaren uitstaan van gas en kWh.
Nu krijg ik vandaag een brief van mijn netbeheerder dat alléén mijn elektriciteit (dus gas niet!) functie weer aangezet is door mijzelf, terwijl ik dat absoluut niet gedaan heb!
Mijn netbeheerder gebeld om uitleg en zij geven aan dat ik dat gedaan heb, maar weten niet wanneer en hebben hier geen loggegevens van.
Dit is uiteraard een kwalijke zaak, en vermoed dat iemand van Eneco dat gedaan heeft onder mijn gegevens met mijn naam!
Ik kan niet iets anders bedenken temeer ik een waarschuwing kreeg van mijn oude leverancier dat de gasmeter stand niet klopte die ik bij hun op de website opgaf (te laag volgens hun) en heb dat met een toelichting beargumenteert dat ik veel kWatts (infrarood) gebruikte om te verwarmen.
Mijn vraag is bij deze;
Heeft er iemand hier de uitleesfunctie op slimme meter uitgezet, en heeft een melding gekregen van de netbeheerder dat de uitleesfunctie weer aangezet is?
Ik zat bij Vandebron, en deze wil niet apart gas leveren (terwijl ze dat Wél verplicht zijn volgens ACM, en heb dat dan ook doorgegeven aan ACM, waar ik nog meer van hoor.sjors86 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:59:
Wanneer je (maar) 1500 kWh teruglevert en verder nog wel op gas zit om het huis te verwarmen, kiezen jullie dan voor aparte leveranciers voor gas en stroom leverancier?
Ben nu overgestapt naar een van de vele die mij wel alleen gas wou leveren.
- 14-4: aanvraag via mijnaansluiting, eerste datum die ik kon kiezen was week 28
- 19-4: offerte ontvangen
- 20-4: offerte getekend teruggestuurd
- 25-4: ik word gebeld door medewerker waar ik de meter voor ga gebruiken, uitleg is akkoord
- 10-5: twee monteurs van Enexis staan (onaangekondigd) voor de deur om te checken of mijn hoofdaansluiting en meterkast geschikt zijn om een meter bij te plaatsen
- 7-6: maar eens gebeld met Enexis om een update te vragen
- 8-6: ik word teruggebeld om een afspraak te maken: 29-6! Zelfs twee weken eerder dan ik kom aanvragen. Ben benieuwd.
Zo gezegd, zo gedaan.
Ik heb alleen gas van Frank. Rond de herfst cash ik uit bij Eneco met de stroom en dan gaat die weer naar Frank voor de wintermaanden.sjors86 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:59:
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik ben er nog niet uit of ik dit doe.. De 500 euro aansluitkosten heb ik er nog wel een keer uit. Afsluitkosten (mocht het niet meer aantrekkelijk zijn), zijn niet zo hoog (80 euro), dus daar zit niet veel risico.
Het enige risico is denk ik dat tegen de tijd dat Enexis het 2e allocatiepunt heeft geplaatst, de TLV niet meer interessant hoog is?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Dat weet je over twee weken voor het komende half jaar.HaTe schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:50:
Inderdaad erg interessant om een 2e allocatiepunt te nemen. Met mijn huidige tarieven voor de komende 3 jaar van 16ct dal en 18ct piek is het verschil met de TLV van Eneco erg groot. Dit bij een verbruik van geschat 7500kWh en opwekking van 6000kWh..
Ik ben er nog niet uit of ik dit doe.. De 500 euro aansluitkosten heb ik er nog wel een keer uit. Afsluitkosten (mocht het niet meer aantrekkelijk zijn), zijn niet zo hoog (80 euro), dus daar zit niet veel risico.
Het enige risico is denk ik dat tegen de tijd dat Enexis het 2e allocatiepunt heeft geplaatst, de TLV niet meer interessant hoog is?
En voor aanstaande 3 jaar acht ik kans boven 18 cent toch vrij groot.
Stel dat je nog half jaar profiteerde, dat is 3000 opwekken met 40 cent winst tov salderen, is toch 1200 euro...
1 PVoutput . Dongen NB
Dan heb je veel geluk. Zag vandaag planningen die uit lopen naar 53 weken (!!) levertijd. Zowel materiaal als personeel zijn gigantische tekorten aan.reiker schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:49:
Een update van het verloop van de aanvraag van mijn secundair allocatiepunt:Uiteraard ook meteen een mailtje naar mijn installateur gedaan om een afspraak te maken om de bekabeling om te zetten
- 14-4: aanvraag via mijnaansluiting, eerste datum die ik kon kiezen was week 28
- 25-4: ik word gebeld door medewerker waar ik de meter voor ga gebruiken, uitleg is akkoord
- 10-5: twee monteurs van Enexis staan (onaangekondigd) voor de deur om te checken of mijn hoofdaansluiting en meterkast geschikt zijn om een meter bij te plaatsen
- 8-6: ik word teruggebeld om een afspraak te maken: 29-6! Zelfs twee weken eerder dan ik kom aanvragen. Ben benieuwd.
[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 08-06-2022 17:13 ]
Dat gaat beter dan bij mij, ik heb nog altijd geen offerte... Wel toezegging dat het kan, maar geen offerte...reiker schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:49:
Een update van het verloop van de aanvraag van mijn secundair allocatiepunt:Uiteraard ook meteen een mailtje naar mijn installateur gedaan om een afspraak te maken om de bekabeling om te zetten
Tsja, weinig aan te doen en op m'n vraag om compensatie ivm misgelopen opbrengsten geeft de medewerker aan dat ze zich op overmacht beroepen. Ik ga daar toch nog eens wat extra tijd in steken ergens in de komende weken, beetje jammer dit.
Had ik ook, Eneco meldt zijn contracten aan alsof het een verhuizing is en dan gaan de meters weer aan. Ik heb een officiële klacht bij ze ingediend, maar daar lijken ze niets mee te doen: ze zien het probleem ook niet en wijzen naar de netbeheerder, die weer naar Eneco wijst.mongkut schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:26:
Vandaag iets heel bijzonders meegemaakt.
16 mei heb ik mij aangemeld bij Eneco voor alleen een e-contract afgesloten i.v.m. hoge tlv.
Email gekregen van oude E leverancier dat ik mijn Gas en Wh standen moest doorgeven, wat ik gedaan heb, wat ik ook kan zien bij mijn gegevens van de "oude" E leverancier.
Bij de netbeheerder heb ik mijn uitleesfunctie al jaren uitstaan van gas en kWh.
Nu krijg ik vandaag een brief van mijn netbeheerder dat alléén mijn elektriciteit (dus gas niet!) functie weer aangezet is door mijzelf, terwijl ik dat absoluut niet gedaan heb!
Mijn netbeheerder gebeld om uitleg en zij geven aan dat ik dat gedaan heb, maar weten niet wanneer en hebben hier geen loggegevens van.
Dit is uiteraard een kwalijke zaak, en vermoed dat iemand van Eneco dat gedaan heeft onder mijn gegevens met mijn naam!
Ik kan niet iets anders bedenken temeer ik een waarschuwing kreeg van mijn oude leverancier dat de gasmeter stand niet klopte die ik bij hun op de website opgaf (te laag volgens hun) en heb dat met een toelichting beargumenteert dat ik veel kWatts (infrarood) gebruikte om te verwarmen.
Mijn vraag is bij deze;
Heeft er iemand hier de uitleesfunctie op slimme meter uitgezet, en heeft een melding gekregen van de netbeheerder dat de uitleesfunctie weer aangezet is?
Maar even serieus. Beroep op misgelopen opbrengsten? Ik heb me er niet in verdiept hoor, maar niet leverbaar is wel een redelijke vorm van overmacht. En zelfs met de beste wil van de wereld kan ik me niet voorstellen dat het een verworven recht is om een tweede allocatiepunt binnen een bepaalde termijn geleverd te krijgen.Niek_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:08:
Liander maar weer eens gebeld aangezien ze zijn gestopt met de beloofde updates elke 6/8 weken. Lang verhaal kort: geen 3-fase meters beschikbaar, ga maar uit van plaatsing in de loop van Q4 2022 als alles mee zit.
Tsja, weinig aan te doen en op m'n vraag om compensatie ivm misgelopen opbrengsten geeft de medewerker aan dat ze zich op overmacht beroepen. Ik ga daar toch nog eens wat extra tijd in steken ergens in de komende weken, beetje jammer dit.
I stand corrected als dit wel het geval is.
Ik begrijp de teleurstelling, maar weken geleden werd hier al een melding gemaakt dat de levertijd erg lang is nu.
We kunnen toch ook niet installateurs verantwoordelijk houden voor het mislopen van opbrengsten omdat ineens heel Nederland het liefst morgen zonnepanelen op het dak heeft?
Begrijp je reactie, maar wat mij mateloos irriteert is het totale gebrek aan communicatie vanuit de zijde van Liander en het niet nakomen van afspraken over communicatie.NileZ_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:31:
[...]
Maar even serieus. Beroep op misgelopen opbrengsten? Ik heb me er niet in verdiept hoor, maar niet leverbaar is wel een redelijke vorm van overmacht. En zelfs met de beste wil van de wereld kan ik me niet voorstellen dat het een verworven recht is om een tweede allocatiepunt binnen een bepaalde termijn geleverd te krijgen.
I stand corrected als dit wel het geval is.
Ik begrijp de teleurstelling, maar weken geleden werd hier al een melding gemaakt dat de levertijd erg lang is nu.
We kunnen toch ook niet installateurs verantwoordelijk houden voor het mislopen van opbrengsten omdat ineens heel Nederland het liefst morgen zonnepanelen op het dak heeft?
Als ze daar nou eens mee zouden beginnen dan wordt het verhaal al anders wat mij betreft. Echter het onvermogen om de systemen hun werk te laten doen, klanten nog steeds een planningsweek over 10-12 weken aanbieden terwijl ze weten dat het minstens 30 weken is en de arrogantie vanuit het bedrijf gooien bij mij olie op het vuur. Vooral als je dan vanuit verschillende medewerkers hoort dat het al sinds eind vorig jaar bekend is en er klaarblijkelijk gewoon niks veranderd.
En ja, dan wil ik daar zeker wat van m’n tijd aan spenderen om ze aansprakelijk te stellen voor de misgelopen opbrengsten. Zeker gezien ik zo’n 20.000kWh verwacht op te wekken en zo’n 15.000kWh verbruik, dan heb je het over serieus geld. Verder hebben ze de wettelijke verplichting om binnen 18 weken na een aanvraag de aansluiting op te leveren (al lijkt er links/rechts nu anders over geoordeeld te worden).
Oh en niet leverbaar schijnt voornamelijk voor de slimme meters te gelden. Begreep recent dat ze nog voldoende oude niet slimme meters hebben. Dikke prima hoor, hang maar op. Ik geef de meterstanden wel handmatig door. Ze gooien gewoon de deur dicht en ik mis het denken in oplossingen.
Oh2 en daarnaast is het natuurlijk frappant dat andere netbeheerders zoals Stedin en Enexis wel gewoon voldoende meters hebben en die op korte termijn installeren. Dan heb je je bedrijfsvoering als Liander dus gewoon niet op orde.
Oh3 tot zover m’n zaag verhaal. Vind ervan wat je ervan wilt vinden, das het mooie van een forum.
[ Voor 16% gewijzigd door Niek_ op 08-06-2022 19:26 ]
Back on topic, de zon mag wel even weer tevoorschijn komen. Zonde van die hoge TLV hier haha.
Maar bij mij gaat alleen de e-meter aan om af te lezen.Mindstorms schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:26:
[...]
Had ik ook, Eneco meldt zijn contracten aan alsof het een verhuizing is en dan gaan de meters weer aan. Ik heb een officiële klacht bij ze ingediend, maar daar lijken ze niets mee te doen: ze zien het probleem ook niet en wijzen naar de netbeheerder, die weer naar Eneco wijst.
Wat een K... bedrijf
Zie hier:
/f/image/lVxostFoavebTTV9iG09GXHg.png?f=fotoalbum_large)
Toch nog even hierop terugkomende heb ik m'n slimme meter bekeken.ursusMaritimus schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:28:
[...]
Dit topic is voor iedereen die op jaarbasis terug levert. Dus na saldering. Dan is ook maar één prijs van belang: de terugleververgoeding![]()
Ik lever 1500 kWh terug, dus dan maakt het mij wel uit of ik daar 58 cent voor krijg of 9 cent
Terugleveren laag staat op 4xx kWh
Terugleveren hoog staat op 8xx kWh
Sinds februari dit jaar dus.
89c per kwh. Als je met zonnepanelen quite draait dan kan het interessant zijn als je EV hebt en je kwhs als kosten aftrekt. Met 4500kwh kun je zomaar 4000 euro als kosten opvoeren terwijl het je per saldo niets kost. Ik zie wel een caseNewy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:47:
Hoe bestaat het dat bedrijven als Energyzero klanten hebben...
De naam zegt het alNewy schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:47:
Hoe bestaat het dat bedrijven als Energyzero klanten hebben...
TLV €0,46 hoog
TLV €0,32 laag
TLV enkeltarief is mij onbekend (Engie)
Hangt puur af hoe je energieleverancier saldeert. Per telwerk? Of eerst normaaltarief en het restant op laagtarief?V-8 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:43:
Even een korte vraag: is het over het algemeen handiger om enkel- of dubbeltarief te hebben? Ik lever ca. 1.500-2.000 kWh terug naar verwachting.
TLV €0,46 hoog
TLV €0,32 laag
TLV enkeltarief is mij onbekend (Engie)
Je moet bij de ACM wezen, die kunnen er doen er wat mee.Had ik ook, Eneco meldt zijn contracten aan alsof het een verhuizing is en dan gaan de meters weer aan. Ik heb een officiële klacht bij ze ingediend, maar daar lijken ze niets mee te doen: ze zien het probleem ook niet en wijzen naar de netbeheerder, die weer naar Eneco wijst.
Gewoon opbellen en een klacht deponeren.
Engie had ik eerder ook, zij salderen per telwerk. Dus als je daar wat langer blijft zitten (winter en zomer) is het bij engie gunstiger per telwerk, uiteindelijk leveren je zonnepanelen meer energie in normaaltarief en krijg je dus het hoogste tarief uitgekeerd.GioStyle schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 23:14:
[...]
Hangt puur af hoe je energieleverancier saldeert. Per telwerk? Of eerst normaaltarief en het restant op laagtarief?
@cj1 en anderen die HVC modelcontract hebben aangehoudencj1 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 21:19:
@Peet-je Tabel is bijgewerkt naar versie 8 juni, met TLV kolommen inclusief en exclusief BTW. BTW-loos met hetzelfde bedrag in de incl. en excl. kolom vervalt. Tevens zijn de TLV-hekkensluiters weer zichtbaar.
Zie hier:
[Afbeelding]
Ik weet niet of mij eerdere post gezien was, maar ACM heeft in eerste instantie aangegeven dat HVC niet de nieuwe TLV tarieven kan doorbereken aan klanten van voor 1 juni. Maar dat het zeer verstandig zou zijn om een aangetekende brief te sturen aan HVC waaring aangegeven wordt het niet eens te zijn met de nieuwe tarieven en aan te geven dat je wil dat het bestaande contract nageleefd wordt (pag 6,...)
De punten die ik eruit haalde:
- Tussentijdse afrekening kan eens per 80 dagen
- Op jaarbasis wordt er alsnog gesaldeerd
- Hoe dit met verschillende tarieven werkte en of ik dan in een bepaald uitgewerkt geval moest terugbetalen wat ik eerder had uitgekeerd gekregen was duidelijk een te ingewikkelde vraag
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Dat wordt hier steeds gezegd, maar als ik in november een contract afsluit dan wordt dat in november 2023 toch gewoon gesaldeerd en maakt het toch niet uit wanneer je een contract afsluit?JWT schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:56:
Hangt ook een beetje van de maand af. Je moet het niet net voor de winter plannen
In de winter betaal je dan je voorschot, in de zomer is het terugleveren, en in november 2023 is het cashen?
Of mis ik iets?
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Hebben ze ook aangegeven of de tussentijdse afrekening ook daadwerkelijk uitbetaald wordt?leejoow schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:46:
Gisteren geprobeerd wat duidelijkheid te krijgen mbt tussentijdse afrekeningen bij Eneco. Half uur in de chat gezeten, maar uiteindelijk nog steeds niet heel veel helderder geworden.
De punten die ik eruit haalde:
- Tussentijdse afrekening kan eens per 80 dagen
- Op jaarbasis wordt er alsnog gesaldeerd
- Hoe dit met verschillende tarieven werkte en of ik dan in een bepaald uitgewerkt geval moest terugbetalen wat ik eerder had uitgekeerd gekregen was duidelijk een te ingewikkelde vraag
Eens. Maakt niet uit qua totaal natuurlijk. 12 maanden.Blackouts schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:51:
[...]
Dat wordt hier steeds gezegd, maar als ik in november een contract afsluit dan wordt dat in november 2023 toch gewoon gesaldeerd en maakt het toch niet uit wanneer je een contract afsluit?
In de winter betaal je dan je voorschot, in de zomer is het terugleveren, en in november 2023 is het cashen?
Of mis ik iets?
Tenzij tussentijds de tarieven aangepast worden, dan kan het impact hebben.NileZ_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:05:
[...]
Eens. Maakt niet uit qua totaal natuurlijk. 12 maanden.
Daar heb ik niet naar gevraagd._starbuck_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:56:
Hebben ze ook aangegeven of de tussentijdse afrekening ook daadwerkelijk uitbetaald wordt?
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Ja, dat gebeurt._starbuck_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:56:
[...]
Hebben ze ook aangegeven of de tussentijdse afrekening ook daadwerkelijk uitbetaald wordt?
Salderen is per kwh. TLV komt kijken bij terugleveren. Dat de tarieven veranderen is een gegeven, tenzij je een jaarcontract weet af te sluiten.ybos schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:18:
[...]
Tenzij tussentijds de tarieven aangepast worden, dan kan het impact hebben.
Waarom niet gewoon opzeggen, en een paar dagen later een nieuwe klant worden? Ik snap het hele probleem denk ik niet..? Waarom moeilijk doen met tussentijdse nota's en alle onduidelijkheid die nog steeds daarbij zit.
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer het dat mensen hier het doen en ons updaten, maar er is toch gewoon al een fool-proof manier?
Ik heb de mijne vorige week aangevraagd en op de nota staat dat er terugbetaald gaat worden binnen 14 dagen._starbuck_ schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:56:
[...]
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Wat jij denkt wat makkelijk is, is dus juist de moeilijke manier. En tarieven gelden voor bepaalde afgesproken tijd periodes, dus heeft niks met het moment van uitbetalen te makenvaagisdenaam schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:59:
Het gaat hier al een poosje regelmatig over het terugleveren en salderen per jaar en de impact die de mogelijk lagere tarieven daarop gaan hebben. Dus de afrekening wanneer de tlv potentieel zakt in juli, want je wil (natuurlijk) terugleveren tegen het hoogste tarief.
Waarom niet gewoon opzeggen, en een paar dagen later een nieuwe klant worden? Ik snap het hele probleem denk ik niet..? Waarom moeilijk doen met tussentijdse nota's en alle onduidelijkheid die nog steeds daarbij zit.
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer het dat mensen hier het doen en ons updaten, maar er is toch gewoon al een fool-proof manier?
1 PVoutput . Dongen NB
De aangetekende brief lijkt mij niet nodig.Srednier schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 01:03:
[...]
@cj1 en anderen die HVC modelcontract hebben aangehouden
Ik weet niet of mij eerdere post gezien was, maar ACM heeft in eerste instantie aangegeven dat HVC niet de nieuwe TLV tarieven kan doorbereken aan klanten van voor 1 juni. Maar dat het zeer verstandig zou zijn om een aangetekende brief te sturen aan HVC waaring aangegeven wordt het niet eens te zijn met de nieuwe tarieven en aan te geven dat je wil dat het bestaande contract nageleefd wordt (pag 6,...)
Wel een e-mail klacht naar de HVC klantenservice. HVC reageert ook keurig en meestal binnen enkele werkdagen, weliswaar niet met de gewenste reactie. Daarna een klacht indienen bij de geschillencommissie.
Met de geschillencommissie wacht ik nog even... om te zien of HVC zelf tot bezinning komt voordat de jaarafrekening wordt aangemaakt.
[offtopic want gas] En precies dat heb ik bij deze gedaan. Bleek dat ik het eerste aanbod niet eens geaccepteerd had volgens de Greenchoice-klantenservice.Malarky schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:37:
[...]
Zonde zeg. Greenchoice biedt de liefhebber ook €1,8086 per kuub aan voor 1 jaar vast. Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier" Iedereen kan aanmelden, geen verdere eisen.
Gelukkig kan je nog 14 dagen kosteloos zonder opgaaf van reden annuleren
Vandaag al direct weer overproductie. Ik ga me t.z.t. melden in het outputtopic. En we houden uiteraard alles na 1 juli in de gaten.
[ Voor 11% gewijzigd door Tiffanylampje op 09-06-2022 12:15 ]
De TVL prijs staat niet vast bij een modelcontract. Wat als jij volgend jaar zomer op dit contract 20ct krijgt voor je TVL?Blackouts schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:51:
[...]
Dat wordt hier steeds gezegd, maar als ik in november een contract afsluit dan wordt dat in november 2023 toch gewoon gesaldeerd en maakt het toch niet uit wanneer je een contract afsluit?
Of mis ik iets?
Zolang je in de winter ook maar geen netto verbruiker bent is dat OK
Tot op heden worden die prijzen nog steeds per 1 januari en per 1 juli aangepast.Malarky schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:07:
[...]
De TVL prijs staat niet vast bij een modelcontract. Wat als jij volgend jaar zomer op dit contract 20ct krijgt voor je TVL?
Zolang je in de winter ook maar geen netto verbruiker bent is dat OK
Maar hij had het over salderen en niet direct terugleveren.
Veel mensen leveren in de wintermaanden niet terug, zijn dus gewoon nettoverbruiker. Dat zal dus sowieso eerst weer ingehaald moeten worden om te salderen. Dan is de hele TLV nog niet eens aan bod.
Natuurlijk zijn er hier ook mensen die in de winter ook terugleveren maar met een warmtepomp zal dat al snel wat minder aan de orde zijn.
Dus ook al stap je in november of december over naar een nieuw contract, voor het salderen maakt het geen fluit uit als je maar lang genoeg blijft zitten om niet in de min te staan. En dat punt ligt bij iedereen weet anders..
De energiemaatschappijen houden een slag om de arm zodat ze onder de noemer 'bijzondere omstandigheden' de tarieven vaker aan zouden kunnen passen. Maar een modelcontract is gewoon een contract met halfjaarlijkse tarieven in de basis.
Overigens is het misschien wel verstandig om in november/december een gewoon variabel contract te nemen ipv een modelcontract. Maar dat blijft glazen bol werk. Je weet niet wat de tarieven dan zijn en wat voor contracten er wel/niet aangeboden worden.
Innova biedt nu een jaarcontract aan, wie weet volgen er weer meer. Keuzes keuzes haha.
Ik ben op 1 juni overgestapt naar Eneco, en heb sinds ik een slimme meter heb (al vele jaren), de uitleesfunctie UIT staan. Ik ben sindsdien verschillende malen van leverancier veranderd, en dat is altijd goed gegaan, dwz, ik moest altijd na een paar dagen mijn meterstanden opgeven, en heb dat natuurlijk ook trouw gedaan.mongkut schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:26:
Vandaag iets heel bijzonders meegemaakt.
Mijn vraag is bij deze;
Tot vandaag echter nog geen enkel bericht van Eneco, en gisteren geprobeerd mijn meterstanden digitaal door te geven op hun website, maar niet mogelijk, helaas een storing. Vandaag was de storing opgeheven, maar je moest een nummer invullen om de standen door te geven, dus maar aan het chatten gegaan; Tot mijn verbazing, en volgende boosheid werd mij doodleuk verteld, dat Eneco ALTIJD STANDAARD de uitlees functie op AAN zet bij een nieuwe klant, en dat die dan zelf maar die functie bij Eneco weer moet uit zetten. Ik heb de medewerker heel duidelijk laten weten dat ik daar totaal geen begrip voor heb, en dat UIT dan ook UIT moet betekenen. Hij was niet onder de indruk en wilde er verder niet over van gedachten wisselen.
Blijft het feit dat Eneco, en dan ws ook elke andere maatschappij die setting zonder je medeweten kan veranderen, en dat vind ik hoogst onplezierig om het netjes uit te drukken.
Wat kan men hieraan doen???
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2