Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tss68nl schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:12:
[...]

Sowieso is het bijzonder dat greenchoice omwille van de gasprijs haar tarieven laat stijgen aangezien ze claimen 100% groene energie te leveren. Nu wisten we allemaal al lang dat ook dat een fabeltje is en ze simpelweg maar gewoon grijs met groen compenseren op de energiemarkt.
Wat een onzin, groene energie wordt vanzelfsprekend duurder als grijze energie duurder wordt omdat de groene windmolen/zonnepanelen/etc leverancier zijn groene energie ook kan verkopen voor die hogere prijs aan grijze afnemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-07 15:36

V-8

PaPa schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Uhm nee, je kan gewoon een 3-jarig VAST contract afsluiten bij Univé. Of een 1-jarig vast contract bij allerlei andere aanbieders.

Mijn vraag is, staan die teruglevertarieven ook vast bij een vast contract?
Hun tarieven worden op het tarievenblad berekend met 21% BTW, vreemd, het is nu (of binnenkort) toch 9%?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:37
PaPa schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Uhm nee, je kan gewoon een 3-jarig VAST contract afsluiten bij Univé. Of een 1-jarig vast contract bij allerlei andere aanbieders.

Mijn vraag is, staan die teruglevertarieven ook vast bij een vast contract?
Ja bij een vast contract staan prijzen vast gedurende die periode.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-07 23:06

PaPa

le roi est mort, vive le roi!

reneeke1970 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Ja bij een vast contract staan prijzen vast gedurende die periode.
Ja de prijzen, maar ook de TLV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
PaPa schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:17:
[...]

Ja de prijzen, maar ook de TLV?
Ja dat is toch ook een prijs?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Wolly schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:14:
[...]

Wat een onzin, groene energie wordt vanzelfsprekend duurder als grijze energie duurder wordt omdat de groene windmolen/zonnepanelen/etc leverancier zijn groene energie ook kan verkopen voor die hogere prijs aan grijze afnemers.
Ik weet niet of dat zo zou moeten werken. Als je naar de productie-kant van groene stroom kijkt is er niets veranderd. Ook qua vraag naar groene stroom is niets gewijzigd.

Dus de tariefstijging wordt enkel veroorzaakt door het duurder worden van grijze stroom. Uit de tariefstijging blijkt dus dat ook greenchoice zeer nauw verweven zit met grijze stroom. En dat is precies wat ik zeg: we wisten al lang dat greenchoice grijs compenseert met groen via de internationale energiemarkt. Als ze dat namelijk niet zouden doen, was de prijs ook niet gestegen.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-07 23:13
tss68nl schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:21:
[...]

Ik weet niet of dat zo zou moeten werken. Als je naar de productie-kant van groene stroom kijkt is er niets veranderd. Ook qua vraag naar groene stroom is niets gewijzigd.

Dus de tariefstijging wordt enkel veroorzaakt door het duurder worden van grijze stroom. Uit de tariefstijging blijkt dus dat ook greenchoice zeer nauw verweven zit met grijze stroom. En dat is precies wat ik zeg: we wisten al lang dat greenchoice grijs compenseert met groen via de internationale energiemarkt. Als ze dat namelijk niet zouden doen, was de prijs ook niet gestegen.
En gelukkig maar, daar zit ons verdienmodel namelijk ook aan verbonden!

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-07 22:55
V-8 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:15:
[...]

Hun tarieven worden op het tarievenblad berekend met 21% BTW, vreemd, het is nu (of binnenkort) toch 9%?
Waar staan de teruglevertarieven dan? Zie dat woord niet staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tss68nl
Srednier schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:37:
[...]
En gelukkig maar, daar zit ons verdienmodel namelijk ook aan verbonden!
En toch. Op de zakelijke energiemarkt is de kWh prijs zelfs soms negatief op goede solar dagen. In het voorjaar, met een goed briesje zodat zowel de windmolens als de zonnepanelen topproductie halen.

Ik vraag me daarom af hoe lang het nog gaat duren voordat je met een substantieel aantal zonnepanelen zonder eigen opslag (dus terugleverend) als paria wordt gezien? Want het draagt niet bij aan verduurzamen want je gebruikt het zelf niet, en de energiemaatschappij weet ook niet wat ze met de energie moeten op die momenten. Dus eigenlijk vervuil je alleen maar via productie van zonnepanelen, aluminium en plastics.

Dat probleem gaat zich in de komende jaren versterken omdat veel mensen (zoals wij) overproductie willen hebben om via de TLV de rekening nog te kunnen compenseren. Kabinet heeft aangekondigd dat iedereen aan de warmtepomp moet...en dus ook zonnepanelen. Dan zitten we met zo'n enorm overschot dat ik me niet kan voorstellen dat je daar nog voor beloond gaat worden :+

Het is te hopen dat er snel betaalbare energieopslagmedia beschikbaar komen. Maar goed, wie dan leeft wie dan zorgt. Ik vind het allemaal behoorlijk interessant waar het op uit gaat draaien. Ik ben zo benieuwd naar de nieuwe TLV tarieven per 1 Juli :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWD
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-06 16:51

JWD

Wow, ik dacht dat ik het niet meer helemaal begreep maar Eneco blijkbaar ook niet.

Het verlopen van mijn lage (0,14e) Eneco contract verliep gelukkig tegelijkertijd met de plaatsing van de zonnepanelen op mijn nieuwe nog leegstaande huis.
Ik begon dus met een nieuw contract met een relatief hoog kWh tarief en dus ook leuke teruglever vergoeding (0,48e).
Na ongeveer een maand kreeg ik een nieuw contract met lagere kWh tarieven en dus ook een lagere teruglever vergoeding (0,31e).
En natuurlijk krijg ik per deze maand weer een nieuw contract met nog lagere tarieven (zie onderstaand).
Al met al super aardig van ze als je niet terug levert maar met de aardige overproductie die ik nu heb een beetje jammer....
Nu zie ik hier Eneco tarieven voorbij komen die wel heel ver bij die van mij vandaan liggen en vraag me dus af waar dat verschil zit.
Ik heb nu een variabel contract en kan elk moment kosteloos opzeggen.

En voor de liefhebbers de tarieven voor komende periode;

Je nieuwe stroomtarief per 12-06-2022

Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh normaal
€ 0,43222
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh dal
€ 0,39221

Na een vraag over hoe ze in vredesnaam al deze fluctuerende teruglevertarieven en de saldering op de jaarnota verwerken wist de vriendelijke mevrouw wel te vertellen dat het teruglevertarief volgend jaar met 9% omlaag gaat dus waarschijnlijk de kale prijs -9%.... Euh ja.... vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

Sickmans schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:10:
3 jaar vast? Dat zou ik in deze tijd helemaal niet doen. En bij Univé neem je af bij Greenchoice, die hebben niet echt de beste tarieven. Maar ieder z'n keus natuurlijk.
Dat valt nog te bezien natuurlijk hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen in deze volatiele tijden. Wij hebben zoals gezegd nog geen panelen dus een hoge TLV is niet van belang atm. De tarieven zijn redelijk gunstig bij Univé en daarnaast krijg je in het tweede en derde jaar respectievelijk 20% en 30% korting op de kale tarieven. Mochten de prijzen een eind dalen, of je neemt panelen, dan kan je overstappen tegen een kleine afkoopboete (ik meen 75 euro per product in het tweede jaar en 50 euro in het derde jaar).

Maar wat ik me dus afvraag is of de TLV ook vast wordt gezet bij iedere aanbieder als je een jaarcontract of meerjaarcontract afsluit, of dat dat ook wel variabel is terwijl de prijzen voor afname wel vaststaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
PaPa schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:22:
[...]
Maar wat ik me dus afvraag is of de TLV ook vast wordt gezet bij iedere aanbieder als je een jaarcontract of meerjaarcontract afsluit, of dat dat ook wel variabel is terwijl de prijzen voor afname wel vaststaan.
Ja in principe zijn alle prijzen vast, dus ook de TLV. Totdat ze niet meer vast zijn.

In mijn geval had ik een vast contract bij Greenchoice en hebben ze het toch voor elkaar weten te krijgen om m'n levertarief aan te passen, maar de TLV onwaarschijnlijk laag te laten, zodra de gasprijs omhoog ging. Dus het is maar vast zolang greenchoice het fijn vindt dat het nog vast is. :+

Je moet die vaste contracten meer zien als een intentieverklaring. Als de energieleverancier aannemelijk kan maken dat ze tegen dat tarief in de problemen komen dan ga je alsnog voor de bijl. Andersom heb je meestal iets minder zeggenschap :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:07

Infant

It's a floating Dino!

reneeke1970 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:42:
[...]

Als je niet terug levert, wat doe je dan bij Eneco?
Of is het de intentie voor slechts 3 maanden?
Ik lever 9000kWh terug, en verbruik zelf 11.000 kWh. Ik verwacht dus 20.000 kWh op te wekken.
Bij Essent krijg ik maar 5.5 cent x 9000 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

tss68nl schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:27:
[...]

Ja in principe zijn alle prijzen vast, dus ook de TLV. Totdat ze niet meer vast zijn.
Ja dat dus. In het contract staat het volgende:
2. Tarieven en betaling
2.1 Wijziging variabele leveringskosten: 2 keer per jaar
• Eneco kan de leveringstarieven - de tarieven per kWh stroom en m3 gas
plus de vaste leveringskosten - aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk
jaar. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op
de markt voor stroom of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor stroom en gas, wijzigingen met betrekking tot
marge en prijs- en inkooprisico’s, wijzigingen in de kostenstructuur voor
het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden
zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden
duidelijk aan u uitgelegd worden.
• Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Eneco de
leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.
Kortom:
1e punt - We kunnen het 2x per jaar aanpassen.
2e punt - We kunnen het op elk ander moment ook aanpassen.

8)7

Top contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

De opzeg boete heb ik er over grofweg 18 zon-uur uit. Dus dat zit ook wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:58
[...]

In mijn geval had ik een vast contract bij Greenchoice en hebben ze het toch voor elkaar weten te krijgen om m'n levertarief aan te passen, maar de TLV onwaarschijnlijk laag te laten, zodra de gasprijs omhoog ging. Dus het is maar vast zolang greenchoice het fijn vindt dat het nog vast is. :+

Je moet die vaste contracten meer zien als een intentieverklaring. Als de energieleverancier aannemelijk kan maken dat ze tegen dat tarief in de problemen komen dan ga je alsnog voor de bijl. Andersom heb je meestal iets minder zeggenschap :)
Vallen vaste (verbruiksonafhankelijke) kosten niet buiten het contract dat je afsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Is het nou eigenlijk verplicht voor een energie leverancier om de overheids heffingen in het contract te specificeren, want daar wordt geen enkel woord over vuil gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-07 16:21

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Sjamo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:37:
[...]

Vallen vaste (verbruiksonafhankelijke) kosten niet buiten het contract dat je afsluit?
Vaste verbruikskosten zijn wettelijk tarief en dus overal hetzelfde (behalve het levertarief, maar dat verschilt nauwelijk. Vandaar dat we hier alleen naar het variabel tarief kijken.

Gezien de titel van dit forum topic leveren we allemaal (flink) terug op jaarbasis (dus teruglevering is groter dan levering op de slimme meter). Daarom kijken we alleen naar het teruglevertarief, omdat de rest toch gesaldeerd wordt. Dit gaat zo door tot en met 2024 in ieder geval.

Waar het nadrukkelijk niet goed gaat, is als je een contract met uurtarieven voor stroom hebt (zoals bij Frank Energie). Daar lever je met name terug in de piekuren van pv-productie tegen meestal lager tarief dan wanneer je stroom nodig hebt. Verder rekenen ze een kleine vergoeding per geleverde kWh én per teruggeleverde kWh. Ik heb er 3 weken bijgezeten, voordat ik het goed doorhad en toen gauw (door info op dit forum) naar Eneco voor 0,58 euro tlv.

Gas heb ik nog wel bij Frank staan, maar dat duurt nog maar tot installatie wp in oktober.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaPa

PaPa

[...]

Ja ik ben me ervan bewust dat energiebedrijven de vaste prijzen ook kunnen aanpassen in bepaalde marktomstandigheden.
Zojuist even gebeld met Greenchoice. Ze geven aan dat ook bij een vast contract de TLV variabel is, deze is gisteren (per 1 juni) gewijzigd van 8ct naar 11,5ct TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
ursusMaritimus schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:54:
[...]

Vaste verbruikskosten zijn wettelijk tarief en dus overal hetzelfde (behalve het levertarief, maar dat verschilt nauwelijk. Vandaar dat we hier alleen naar het variabel tarief kijken.

Gezien de titel van dit forum topic leveren we allemaal (flink) terug op jaarbasis (dus teruglevering is groter dan levering op de slimme meter). Daarom kijken we alleen naar het teruglevertarief, omdat de rest toch gesaldeerd wordt. Dit gaat zo door tot en met 2024 in ieder geval.

Waar het nadrukkelijk niet goed gaat, is als je een contract met uurtarieven voor stroom hebt (zoals bij Frank Energie). Daar lever je met name terug in de piekuren van pv-productie tegen meestal lager tarief dan wanneer je stroom nodig hebt. Verder rekenen ze een kleine vergoeding per geleverde kWh én per teruggeleverde kWh. Ik heb er 3 weken bijgezeten, voordat ik het goed doorhad en toen gauw (door info op dit forum) naar Eneco voor 0,58 euro tlv.

Gas heb ik nog wel bij Frank staan, maar dat duurt nog maar tot installatie wp in oktober.
Mooizo! Helaas zijn er nog wel steeds mensen met zonnepanelen die denken dat day-ahead contracten nog steeds gunstig zijn in dat day-ahed forum.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-07 15:36

V-8

mathijshooi schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:46:
[...]

Waar staan de teruglevertarieven dan? Zie dat woord niet staan.
Nee ik ook niet idd, over dat onderwerp ging mijn post ook niet. Vroeg me af of het BTW-tarief klopte.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:43
Heeft iemand anders toevallig ook een 1 jaar vast contract aangeboden gekregen bij Greenchoice? Ik heb 2,5 jaar klant geweest voor stroom/gas maar kreeg nu een jaarcontract aangeboden met vaste prijzen. Stroom gaat naar Eneco want die geven uiteraard veel mee terug voor de door mij geleverde stroom. Gas laat ik staan voor €1,97 bij een 1-jarig contract. Leek me niet heel gek, we gebruiken 250 kuub per jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Headshot_NL op 02-06-2022 13:40 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:25
Headshot_NL schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:39:
Heeft iemand anders toevallig ook een 1 jaar vast contract aangeboden gekregen bij Greenchoice? Ik heb 2,5 jaar klant geweest voor stroom/gas maar kreeg nu een jaarcontract aangeboden met vaste prijzen. Stroom gaat naar Eneco want die geven uiteraard veel mee terug voor de door mij geleverde stroom. Gas laat ik staan voor €1,97 bij een 1-jarig contract. Leek me niet heel gek, we gebruiken 250 kuub per jaar.
ik heb aanbod gehad, heb geen gas

normaal 0,4697
dal 0,4016
vaste levering 6,33 in de maand.

1 jaar vast

prijzen incl btw, ik heb geen overschot dus tlv niet belangrijk?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 12:59

Cr3ator

1 bar is geen bar

Driek schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:41:
[...]

[...] ik heb geen overschot dus tlv niet belangrijk?
Niet helemaal waar. Ik heb nauwelijks overschot over een jaar genomen, maar ik kan wel nu 58ct vangen bij Eneco in de zomermaanden (ongeveer 5kWp, juni tm oktober ongeveer 1500kWh overschot totaal) en dan rond oktober/november overstappen als er een aanbieder onder 58ct all-in levertarief zit. Is die er niet, saldeer ik alsnog. Het verschil met die 58ct is dan de winst over die 1500kWh.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
Headshot_NL schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:39:
Is niet hun scherpste aanbod.
Zie https://www.greenchoice.nl/energie-van-de-boer-unive/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
Het ontgaat mij wat dan dit aanbod is? ik zie nergens iets van een TLV dus helemaal niemand in dit topic heeft hier iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tokjah
Srednier schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Het ontgaat mij wat dan dit aanbod is? ik zie nergens iets van een TLV dus helemaal niemand in dit topic heeft hier iets aan.
Sloeg op zijn laatste zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Cr3ator schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:58:
[...]

Niet helemaal waar. Ik heb nauwelijks overschot over een jaar genomen, maar ik kan wel nu 58ct vangen bij Eneco in de zomermaanden (ongeveer 5kWp, juni tm oktober ongeveer 1500kWh overschot totaal) en dan rond oktober/november overstappen als er een aanbieder onder 58ct all-in levertarief zit. Is die er niet, saldeer ik alsnog. Het verschil met die 58ct is dan de winst over die 1500kWh.
Dus ik zou vanaf 1/7 (dan eindigt mijn contract) naar Eneco kunnen.
En dan vanaf 1/10 wederom naar een andere.

Gok blijft wat dan de tarieven zijn, op zich is het aanbod voor 1 jaar niet heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Driek schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:35:
[...]

Dus ik zou vanaf 1/7 (dan eindigt mijn contract) naar Eneco kunnen.
En dan vanaf 1/10 wederom naar een andere.

Gok blijft wat dan de tarieven zijn, op zich is het aanbod voor 1 jaar niet heel slecht.
Ik had even niet gezien wat je huidige TLV is, maar als dat niet veel voorstelt kun je bij eneco nog even 300 euro verdienen deze maand met die 5kWp. Dan kan die boete er bij je huidige levernacier er wel uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Srednier schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:54:
[...]

Ik had even niet gezien wat je huidige TLV is, maar als dat niet veel voorstelt kun je bij eneco nog even 300 euro verdienen deze maand met die 5kWp. Dan kan die boete er bij je huidige leverancier er wel uit...
Vorig jaar had ik in Juni 250kWh overschot.
huidig tarief 25 cent, Eneco deze maand nog 58 en 78.

Ik zou dus deze maand 250 keer ongeveer 40 cent (gemiddeld verschil) = 100€ - 50€ boete dus 50€ kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Driek schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:01:
[...]

Ik zou dus deze maand 250 keer ongeveer 40 cent (gemiddeld verschil) = 100€ - 50€ boete dus 50€ kunnen verdienen.
Je krijgt geen 78 cent. TLV is 58 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Driek schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:01:
[...]

TLV van eneco=0,58 TLV greenchoice= 0,10?
Dus 250*(0,58-0,10)-50=je winst als je nu naar eneco gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Gaat trouwens alleen op als je niets meer te salderen hebt. Als je nog wat hebt staan om te salderen gaat het om het afnametarief van greenchoice. Dan heeft het geen zin om nu al over te stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Srednier schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:04:
[...]

TLV van eneco=0,58 TLV greenchoice= 0,10?
Dus 250*(0,58-0,10)-50=je winst als je nu naar eneco gaat.
Ja daarom.
Het blijft een beetje koffiedik kijken.

Zelfde geldt denk ik met in de zomer naar een duur contract, als ik daarmee veel verdien, maar ik daar hele dure kWh in de winter voor terug moet komen.
Is het wellicht ook handig om nu goedkope kWh te sparen (salderen) om die in de winter te gebruiken.
De onbekende is het tarief van oktober, en hoeveel overschot ik heb de komende maanden. (dit kan ik schatten op basis van 2 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Driek schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:24:
[...]

Ja daarom.
Het blijft een beetje koffiedik kijken.

Zelfde geldt denk ik met in de zomer naar een duur contract, als ik daarmee veel verdien, maar ik daar hele dure kWh in de winter voor terug moet komen.
Is het wellicht ook handig om nu goedkope kWh te sparen (salderen) om die in de winter te gebruiken.
De onbekende is het tarief van oktober, en hoeveel overschot ik heb de komende maanden. (dit kan ik schatten op basis van 2 jaar)
Ik denk dat de beste strategie dan is om straks in juli de hoogste TLV te pakken. Mocht je later een contract kunnen sluiten met een lager totaal tarief als de TLV die je dan hebt kun je wat verdienen. Mocht dat nou niet zo zijn laat je hem gewoon lopen om te salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Srednier schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Ik denk dat de beste strategie dan is om straks in juli de hoogste TLV te pakken. Mocht je later een contract kunnen sluiten met een lager totaal tarief als de TLV die je dan hebt kun je wat verdienen. Mocht dat nou niet zo zijn laat je hem gewoon lopen om te salderen.
ik heb afhankelijk van de winter en zon nog zo'n 1000 tot 2500 kWh die ik afneem.
Dus met die constructie zouden dat dure 2500kWh kunnen worden.

Als ik het nu vastzet op 40 cent voor een jaar, dan kan ik de zomer sparen voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Driek schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:48:
[...]

ik heb afhankelijk van de winter en zon nog zo'n 1000 tot 2500 kWh die ik afneem.
Dus met die constructie zouden dat dure 2500kWh kunnen worden.

Als ik het nu vastzet op 40 cent voor een jaar, dan kan ik de zomer sparen voor de winter.
"Vorig jaar had ik in Juni 250kWh overschot."
Dan kun je dus ook volgende zomer 'sparen' om de dure winter te compenseren. Saldering gaat over het contractjaar, niet kalenderjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:58
ursusMaritimus schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:54:
[...]

Dank je voor je toelichting.

Wij zullen het komende jaar moeten bekijken hoe ons verbruik zich verhoudt (en gaat verhouden) tot wat onze zonnepanelen opbrengen. En dat is voor nu prima. We hebben een contract (tot mei '25) met dusdanig lage prijzen dat we daar niet arm van zullen worden.

Maar ik hou ervan me voor te bereiden, en ben dus vast aan het meelezen hoe mensen hun keuzes maken en waarom (of niet).

Leerzaam voor mij ondanks dat ik nog niet in de echte doelgroep zit. Ik zal het dus (grotendeels) bij meelezen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Cr3ator schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:56:
[...]

"Vorig jaar had ik in Juni 250kWh overschot."
Dan kun je dus ook volgende zomer 'sparen' om de dure winter te compenseren. Saldering gaat over het contractjaar, niet kalenderjaar.
had ik niet aan gedacht, is inderdaad waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 15:45
Driek schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:17:
[...]

had ik niet aan gedacht, is inderdaad waar.
Om precies die reden ben ik van Essent naar Eneco overgestapt. Rekening liep tot Februari en had 1800kwh over. Maart April en Mei even aangekeken wat m`n opwekking ging doen...
(500kWh meer gespaard dan in 2021 _/-\o_ )

Overschot lijkt groter te worden dus snel overgestapt naar Eneco, TLV 2e helft van het jaar zie ik wel.
Zal waarschijnlijk altijd meer zijn dan de 5,5 cent van Essent. Wel jammer van die 1500kWh die ik nu niet kan salderen.

Gas mag Essent nog leveren dat kwam op 1,51 per m3 zeer netjes leek me ;)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-07 16:21

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Ook iemand die op jaarbasis niet teruglevert, doet dat wel van april t/m september. Voor die periode de TLV van Eneco aantrekkelijk kunnen zijn, als je voor de wintermaanden een contract pakt met lagere levertarieven.

Zelf ga ik eind oktober ofzo als bij mij het omslagpunt komt (op dagbasis) even sjoppen voor het laagste levertarief.

En dan in februari weer naar de energieboer met de hoogste TLV.

Er zijn er denk ik maar weinig hier die alle wintermaanden op dagbasis een positief saldo halen. Zeker met een warmtepomp ...

[ Voor 27% gewijzigd door ursusMaritimus op 02-06-2022 19:49 ]

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tokjah
Vandaag ook gebeld voor het Eneco modelcontract. Heb Eneco variabel en krijg zeer binnenkort panelen. Enfin dat hadden ze snel door.
Maar toen kwam weer het bekende voorschot-gesteggel. Minimaal €20,-. Kan dat niet lager? - Nee helaas, risico opslag.
Toen werd ik een hele tijd in de wacht gezet want toen ging er iets niet naar wens blijkbaar.
Toen kwam ze terug: Ik heb een probleem in het systeem. Het voorschot is toch € 9 euro (net was het nog 20?) Maar er staat nu iets in het systeem dat we u geen voorschot mogen vragen? Wat er niet hoort. Dus het is nu tijdelijk even € 0,- . Maar wilt u over 2 dagen terugbellen om er zelf 9 van te maken?
Juuuuuuiiiiisssst...... Contract dus binnen met € 0 voorschot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:38

Copitano

Hoorn NH

Nou, het is zo te zien in Hoorn nog best een goeie dag geworden :)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05
Oke, ik stel de vraag gewoon even hier omdat ik het niet helemaal duidelijk heb op dit moment.

Wij verbruiken ongeveer 10.000 kwh per jaar. 2 ev's en een hybride warmtepomp.

6.000 in dal en 4.000 normaal.

Onze zonnepanelen wekken tussen de 6.500 en 7.000 kwh op per jaar.

Wat betreft gas verbruiken we 750 m3 per jaar.

Op dit moment zitten we bij eneco. Ons contract loopt 19 juli af. Ben al dagen aan het rondstruinen tussen verschillende bedrijven, maar het is allemaal zo onduidelijk met die tlv.. ik dacht altijd dat iedere kwh van onze zonnepanelen 1 op 1 verrekend werden met het verbruik, maar dat is dus blijkbaar niet zo begrijp ik?

Veel onduidelijkheid dus, ook wat betreft de nieuwe tarieven. Een partij als greenchoice, kan je daar je opgewekte kwh 1 op 1 verrekenen met je verbruik?

Zero.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Pelox Met zoveel meer verbruik dan opwekking is dit niet het topic voor jou, idd. Het enige dat je kunt optimaliseren is zorgen dat je ergens zit die piek en dal niet apart salderen, zoals bv Eneco. Verder wil je gewoon lage tarieven want je levert niet terug.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:04
mathijshooi schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:02:
[...]

Je krijgt geen 78 cent. TLV is 58 cent.
Is bekend wanneer Eneco de tarieven voor juli bekendmaakt :?
Ik overweeg ook over te stappen maar als ze de terugleververgoeding flink naar beneden bijstellen heeft dat wellicht niet zoveel zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-07 10:34
Eerder is genoemd in dit topic dat het rond de 20e zou zijn, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Pannencouque schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:20:
Eerder is genoemd in dit topic dat het rond de 20e zou zijn, dacht ik.
Die heb ik gemist, thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:10

de Peer

under peer review

Pelox schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:09:
ik dacht altijd dat iedere kwh van onze zonnepanelen 1 op 1 verrekend werden met het verbruik, maar dat is dus blijkbaar niet zo begrijp ik?
Jawel dat is wel zo, bij alle aanbieders want is wettelijk geregeld. Dat heet dus salderen.
dit wordt verrekend op jaarbasis, of de duur van je contract als je eerder weggaat.
Jij hebt op jaarbasis geen overschot, dus de TLV is bij jou niet van toepassing.
Stel je gaat nu een nieuw contract aan voor slechts 3 maanden (in de zomer), dan heb je misschien wel een heel klein beetje overschot en ga je wel een beetje terugleveren tegen TLV-tarief.

Maar zoals gezegd, jij hoeft niet naar de TLV te kijken. Je hebt te veel energieverbruik t.o.v. je opwek met de panelen.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 03-06-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05
de Peer schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Jawel dat is wel zo, bij alle aanbieders want is wettelijk geregeld. Dat heet dus salderen.
dit wordt verrekend op jaarbasis, of de duur van je contract als je eerder weggaat.
Jij hebt op jaarbasis geen overschot, dus de TLV is bij jou niet van toepassing.
Stel je gaat nu een nieuw contract aan voor slechts 3 maanden (in de zomer), dan heb je misschien wel een heel klein beetje overschot en ga je wel een beetje terugleveren tegen TLV-tarief.

Maar zoals gezegd, jij hoeft niet naar de TLV te kijken. Je hebt te veel energieverbruik t.o.v. je opwek met de panelen.
Thanks! Ik haalde alles door elkaar merkte ik.. gewoon de goedkoopste leverancier zoeken dus.

Zero.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:09:
[...]

Met de kanttekening dat sommigen dus salderen over beide tarieven (eerst alle verbruik tegen alle opwek wegstrepen en de rest afrekenen) en sommige per tarief (alleen hoog tegen hoog en dal tegen dal wegstrepen). Dat laatste lijkt me in jouw geval ongunstig dus hou daar nog even rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-07 22:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lg_a6X64hHpzp-WD2UVvgQqspM0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PD67oKl2TufBHIR4dsGsbfXh.jpg?f=user_large

Gaat lekker bij Eneco, zijn vanaf half april daar met de stroom gestart... Prognose sept/okt uitcashen voor 3000-4000 euro?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:00
Is het slim om per 1 juli een vast contract te nemen voor een jaar? Bij innova en gewoon energie is de TLV nu 37ct, en het lijkt erop dat variabele contracten allemaal naar beneden gaan. We zitten nu bij GC en dat wordt per 1 juli maar 11,5ct TLV. Ik lees wel dat innova/gewoon niet erg solvabel is.
Of is het toch een beter idee om variabel te gaan bij bijv eneco, waar nu nog een goede TLV is?
Onder de streep leveren we ongeveer 1500kWh terug per jaar na salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik zou met een grote boog om Innova en GE heen lopen. Veel te risicovol om daar nu een negatief saldo op te bouwen en die dan te verliezen. Er is nog niet echt een reden om aan te nemen dat de tarieven gaan dalen toch na 1 juli?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZ3c6VmdolpjqUWsZZpj6lbonhM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JbirA20MZjdo85NTe7MtoGtS.jpg?f=user_large

Edit: toegeven, ruim 700 euro welkomstbonus als je ook gas afneemt is wel aantrekkelijk. Maar dan moeten ze niet omvallen voor die tijd.

[ Voor 50% gewijzigd door Cr3ator op 03-06-2022 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Cr3ator schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:55:
Ik zou met een grote boog om Innova en GE heen lopen. Veel te risicovol om daar nu een negatief saldo op te bouwen en die dan te verliezen. Er is nog niet echt een reden om aan te nemen dat de tarieven gaan dalen toch na 1 juli?
Vattenfall essent en Eneco gaan allemaal omhoog

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk_L
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-02 07:44
Ik volg het topic nu vanaf het begin in November, ben sinds begin april overgestapt naar Eneco modelcontract. Heb geen gas, alleen stroom. Wek zelf jaarlijks zo'n 14.000kwh op, en mijn verbruik ligt rond de 6.000kwh.
Heb ik het goed geïnterpreteerd als ik het beste gewoon bij Eneco kan blijven zitten heel het jaar rond? Ivm veel overschot saldeer ik mijn verbruik in de winter, en bij de jaarafrekening krijg ik mijn overschot uitbetaald aan de TLV. (die bij Eneco netjes qua bedrag is).

Of zou er een reden voor mij zijn om nog op een bepaald moment over te stappen? Tot nu toe heb ik wel het vertrouwen dat Eneco niet omvalt en ik mijn TLV mis zou lopen. Ik zou anders nog een keer voor een tussentijdse nota kunnen gaan las ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-07 07:00
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Heb je een bron voor Eneco en Vattenfall? In het NOS-bericht van eerder deze week over stijgende energieprijzen gaven beiden aan dat ze nog geen beslissing genomen hadden.

[ Voor 18% gewijzigd door marvel27 op 03-06-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Luuk_L schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:09:
Ik volg het topic nu vanaf het begin in November, ben sinds begin april overgestapt naar Eneco modelcontract. Heb geen gas, alleen stroom. Wek zelf jaarlijks zo'n 14.000kwh op, en mijn verbruik ligt rond de 6.000kwh.
Heb ik het goed geïnterpreteerd als ik het beste gewoon bij Eneco kan blijven zitten heel het jaar rond? Ivm veel overschot saldeer ik mijn verbruik in de winter, en bij de jaarafrekening krijg ik mijn overschot uitbetaald aan de TLV. (die bij Eneco netjes qua bedrag is).

Of zou er een reden voor mij zijn om nog op een bepaald moment over te stappen? Tot nu toe heb ik wel het vertrouwen dat Eneco niet omvalt en ik mijn TLV mis zou lopen. Ik zou anders nog een keer voor een tussentijdse nota kunnen gaan las ik.
Als je in de winter een tarief kan vinden die voldoende laag is om het niet salderen op te vangen vs de TLV vergoeding in de zomer dan zou je kunnen overstappen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
marvel27 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:34:
[...]

Heb je een bron voor Eneco en Vattenfall? In het NOS-bericht van eerder deze week over stijgende energieprijzen gaven beiden aan dat ze nog geen beslissing genomen hadden.
Lees ik gewoon in het nieuws, nog onduidelijk, maar wel tussen 20 en 50 euro per maand omhoog

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-07 12:18
Eindelijk het juiste topic gevonden geloof ik. Had hem al in een ander draadje geplaatst, maar daar is iedereen ervan overtuigd dat dit niet werkt.

Mijn vraag: Wat gebeurt er met je salderingsregeling als je overstapt?
Grofweg ziet mijn verbruik er als volgt uit:
Stroomverbruik
Normaal 2500
Dal 1000

Teruglevering
Normaal 3000
Dal 1500

De verdeling normaal-dal bij terugleveren is een schatting. De panelen zijn in februari uitgebreid van 5x290wp met 12x405wp erbij.

Zoals ik het zie zou ik dus in het voorjaar moeten overstappen naar de partij met de hoogste terugleververgoeding en dan in het najaar overstappen naar partij met laagste energieprijzen.
De leverancier kan tenslotte alleen salderen over de contractperiode. Klopt die redenering zo?

Heb hier wel haast mee om het duidelijk te krijgen. Zit nu nog bij EnergieDirect, maar die geven maar 5ct per kWh terugleververgoeding! Dat moet beter kunnen.
Heb al wat gelezen, maar ik zie nu door de bomen het bos even niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:20
mathijshooi schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Als je in de winter een tarief kan vinden die voldoende laag is om het niet salderen op te vangen vs de TLV vergoeding in de zomer dan zou je kunnen overstappen in de winter.
Dit is wel een beetje de crux, omdat je niet weet wat de wintertarieven zullen worden is het vooral met een klein overschot toch wel een beetje gokken en dus niet een no-brainer zoals af en toe gesuggereerd ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Srednier
Net ben ik teruggebeld door de ACM over het HVC modelcontract waar ze zich niet aan houden.
Samengevat: Pagina 6 geeft aan dat TLV=leveringstarief ex belastingen. Nieuwe tarievenblad zegt iets anders.

Ze gaan hier verder mee want ook zij vinden het onterecht wat de HVC heeft gedaan, dus goed nieuws!
Ik heb ze de documenten opgestuurd.

Even voor iedereen die nog bij die club zit: Je moet even een brief gaan opstellen waarin je aangeeft het niet eens te zijn met de voorgestelde wijziging en dat je eist dat ze het contract volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-07 07:00
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:52:
[...]

Lees ik gewoon in het nieuws, nog onduidelijk, maar wel tussen 20 en 50 euro per maand omhoog
Oh ok. Dit is wat Eneco zelf zegt:
Hetzelfde geldt voor concurrent Eneco. "Wij zijn nog bezig met de inkoop van de spullen die we nodig hebben", zegt de woordvoerder. Ze verwacht over ongeveer twee weken meer duidelijkheid te kunnen geven.
Wat hun betreft nog geen duidelijkheid dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
marvel27 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:15:
[...]

Oh ok. Dit is wat Eneco zelf zegt:

[...]

Wat hun betreft nog geen duidelijkheid dus.
Dat klopt, maar de inkoop is gestegen, dus één en één is twee...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Zojuist ook maar overgestapt naar Eneco. Een beetje een gokje maar we zien het wel. in Q3 verwacht ik een warmtepomp geleverd te krijgen, met deze prijzen kan het weleens interessant zijn om die lekker in de door te laten zitten (prijs gas nog 86 cent hier).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
ybos schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:30:
Zojuist ook maar overgestapt naar Eneco. Een beetje een gokje maar we zien het wel. in Q3 verwacht ik een warmtepomp geleverd te krijgen, met deze prijzen kan het weleens interessant zijn om die lekker in de door te laten zitten (prijs gas nog 86 cent hier).
Één kuub gas is twee kWh voor de wp. Dus zeker niet gebruiken zou ik zeggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-07 23:21
KMvrtr schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:54:
Eindelijk het juiste topic gevonden geloof ik. Had hem al in een ander draadje geplaatst, maar daar is iedereen ervan overtuigd dat dit niet werkt.

Mijn vraag: Wat gebeurt er met je salderingsregeling als je overstapt?
Grofweg ziet mijn verbruik er als volgt uit:
Stroomverbruik
Normaal 2500
Dal 1000

Teruglevering
Normaal 3000
Dal 1500

De verdeling normaal-dal bij terugleveren is een schatting. De panelen zijn in februari uitgebreid van 5x290wp met 12x405wp erbij.

Zoals ik het zie zou ik dus in het voorjaar moeten overstappen naar de partij met de hoogste terugleververgoeding en dan in het najaar overstappen naar partij met laagste energieprijzen.
De leverancier kan tenslotte alleen salderen over de contractperiode. Klopt die redenering zo?

Heb hier wel haast mee om het duidelijk te krijgen. Zit nu nog bij EnergieDirect, maar die geven maar 5ct per kWh terugleververgoeding! Dat moet beter kunnen.
Heb al wat gelezen, maar ik zie nu door de bomen het bos even niet meer...
Dat klopt (ervan uitgaande dat je in het najaar meer verbruikt dan opwekt). Echter werkt dit wel alleen als het verschil in prijzen tussen voorjaar en najaar hoger is dan de belastingen en opslagen. Anders kun je beter blijven zitten bij de partij die je in het voorjaar kiest om te salderen. Of er voor kiezen om langer te blijven bij de partij die je in het najaar kiest en dan met het opvolgende voorjaar salderen.

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
reneeke1970 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:56:
[...]

Essent is qua modelcontract omlaag gegaan. Van 69 ct per kWh naar 51 ct per kWh. Eneco zal ook wel dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
MarcelGo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:04:
[...]

Dit is wel een beetje de crux, omdat je niet weet wat de wintertarieven zullen worden is het vooral met een klein overschot toch wel een beetje gokken en dus niet een no-brainer zoals af en toe gesuggereerd ;)
Dat is zeker zo, het blijft speculeren omdat we nog steeds die glazen bol nog niet hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Essent is qua modelcontract omlaag gegaan. Van 69 ct per kWh naar 51 ct per kWh. Eneco zal ook wel dalen.
Zeker weten?
https://nos.nl/l/2430938

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Er is een verschil tussen modelcontract klanten en klanten met een variabel contract waarvoor energie vooraf is ingekocht en die nog met een heel laag tarief zaten omdat ze voordeel hadden uit het verleden.

De klanten met voordeel uit het verleden (en dat zijn er erg veel) zullen nu veel stijgen qua prijs omdat dat voordeel wegvalt. De energieprijzen op de beurs zijn hoog, maar wel constant en lager dan de piek in maart. https://www.theice.com/pr...a?marketId=5396828&span=2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:09
mathijshooi schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Hoeft niet perse he. Je kan ook cashen. Eventueel even overstappen (En weer terug) en daar dan een jaar blijven zitten want dan saldeer je alsnog over dat jaar. Maar dan heb je wel de zomer gecasht.

Ik ga in elk geval voor de zekerheid per 1 juli naar een ander modelcontract, om afrekening tegen de huidige tlv te forceren. Dit ga ik 15 juni regelen. Als dan blijkt dat met de nieuwe tarieven van Eneco het gunstig is om te blijven zitten, kan ik dat andere contract annuleren binnen die 14 dagen.

[ Voor 23% gewijzigd door NileZ_ op 03-06-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Ep Woody schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Zal in btw tarief zitten 21 naar 9, maakt niks uit voor kale levertarief. Misscien is die zelfs wel gestegen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dwaalboy schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Zal in btw tarief zitten 21 naar 9, maakt niks uit voor kale levertarief. Misscien is die zelfs wel gestegen bijv.
Heb ik nagekeken. Het kale tarief incl 21% btw (dat is nu nog zo) is Variabele leveringskosten Enkeltarief - a 0,425440 €/kWh Incl. 21% btw (kaal tarief incl 21% btw)

Daar komt 0.08143 €/kWh(ODE en energiebelasting) incl 21% btw bij, en dan zit je op 0.51 €/kWh incl 21% BTW.

Volgens Overstappen.nl was het in mei 0.69 €/kWh.

Bronnen: https://www.essent.nl/con...teit-en-gas-variabel.html en https://www.overstappen.n...icht_energietarieven_2022

[ Voor 21% gewijzigd door Ep Woody op 03-06-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ep Woody schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:49:
[...]

Heb ik nagekeken. Het kale tarief incl 21% btw (dat is nu nog zo) is Variabele leveringskosten Enkeltarief - a 0,425440 €/kWh Incl. 21% btw

Daar komt 0.08143 €/kWh incl 21% btw bij, en dan zit je op 0.51 €/kWh incl 21% BTW.

Volgens Overstappen.nl was het in mei 0.69 €/kWh.
Kan je even overzichtelijk neerzetten wat kale enkeltarief nu is en vanaf juli, dus zonder BTW. Van bovenstaande kan ik geen kaas maken, sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
mathijshooi schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:10:
[...]

Kan je even overzichtelijk neerzetten wat kale enkeltarief nu is en vanaf juli, dus zonder BTW. Van bovenstaande kan ik geen kaas maken, sorry.
Fijn he, die overzichtelijke informatie. Ik heb van de chat vernomen dat dit de tarieven vanaf 30 mei zijn voor onbepaalde tijd. Heb mijn bericht verduidelijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ep Woody op 03-06-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Misschien niet helemaal on-topic maar vele mensen zijn mij hier al voorgegaan.
Per vandaag zou ik overstappen naar Eneco vanwege de aantrekkelijke teruglevering. Vanmorgen zag ik nog niks gebeuren en ook de app is leeg. Op de site staat dat ik binnenkort mijn meterstanden kan doorgeven (dit zal vanzelf gaan) en verder niks.
Zojuist zag ik dat mijn oude leverancier mij heeft overgezet op variabel. Eneco geeft telefonisch aan dat het vanzelf goed komt, ze kunnen verder niks zien en ik moet afwachten. Is zoiets normaal?

Uiteraard kan ik gewoon wachten al is dat wel zonde van de geleverde energie. En als ik nog actie zou moeten ondernemen ben ik dat liever voor.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:25

Esumontere

Floep, banaan.

Headshot_NL schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:00:
Per vandaag zou ik overstappen naar Eneco vanwege de aantrekkelijke teruglevering. Vanmorgen zag ik nog niks gebeuren en ook de app is leeg. Op de site staat dat ik binnenkort mijn meterstanden kan doorgeven (dit zal vanzelf gaan) en verder niks.
Zojuist zag ik dat mijn oude leverancier mij heeft overgezet op variabel. Eneco geeft telefonisch aan dat het vanzelf goed komt, ze kunnen verder niks zien en ik moet afwachten. Is zoiets normaal?

Uiteraard kan ik gewoon wachten al is dat wel zonde van de geleverde energie. En als ik nog actie zou moeten ondernemen ben ik dat liever voor.
Geef het een paar dagen. De meter registreert gewoon dus de data bij Eneco wordt met terugwerkende kracht bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ep Woody schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:19:
[...]

Fijn he, die overzichtelijke informatie. Ik heb van de chat vernomen dat dit de tarieven vanaf 30 mei zijn voor onbepaalde tijd. Heb mijn bericht verduidelijkt.
Je moet ff de kale tarieven neerzetten exclusief btw.

Dus kaal tarief mei exclusief btw: xxxx
Kaal tarief juli exclusief btw: xxxx

Want doorzat btw tarief zakt zou het best kunnen zijn dat bij afgenomen tarief inclusief btw het kale tarief exclusief btw is gestegen. En tlv zit op kaal tarief dus dat willen we weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Headshot_NL schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:00:

Is normaal, duurt allemaal paar dagen. Volgende week doen je apps t weer goed denk ik, ik had paar weken gedoe door een storing. Die computers tegenwoordig zijn niet zo snel meer als de mensenhand van vroeger.... :O

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
NileZ_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:33:
[...]

Hoeft niet perse he. Je kan ook cashen. Eventueel even overstappen (En weer terug) en daar dan een jaar blijven zitten want dan saldeer je alsnog over dat jaar. Maar dan heb je wel de zomer gecasht.

Ik ga in elk geval voor de zekerheid per 1 juli naar een ander modelcontract, om afrekening tegen de huidige tlv te forceren. Dit ga ik 15 juni regelen. Als dan blijkt dat met de nieuwe tarieven van Eneco het gunstig is om te blijven zitten, kan ik dat andere contract annuleren binnen die 14 dagen.
Ik doe nog niks (ik kijk wel ff wat 1 juli de tarieven doen van Eneco, en de rest dan), maar rond sept/okt cash ik uit zeker weten. Ik ga geen 3000-4000 euro laten wachten, die wil ik dan gewoon hebben. Stroom wsl dan weer naar Frank terugzetten, was afgelopen winter goedkoopste, zeker met een eigen accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 20:01
PCJR schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:22:
[Afbeelding]

Gaat lekker bij Eneco, zijn vanaf half april daar met de stroom gestart... Prognose sept/okt uitcashen voor 3000-4000 euro?
Volgens dat screenshot zou je dus 762,38 / (1224-186) = 0,73 euro / kWh uitbetaald krijgen.

Klopt die berekening wel? Ik dacht dat je 0,58 euro per kWh uitbetaald kreeg.

Heeft Eneco niet per ongeluk en foutief de btw meegerekend bij de teruggave?

Of wordt in het overzicht ook de belastingkorting meegerekend?

[ Voor 4% gewijzigd door _starbuck_ op 03-06-2022 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:32
@_starbuck_ nee, het is al meerdere keren gemeld in dit topic dat die app er een onnavolgbare en niet juiste berekening op nahoudt. @PCJR krijgt minder dan daar staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 20:01
cryptapix schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:00:
@_starbuck_ nee, het is al meerdere keren gemeld in dit topic dat die app er een onnavolgbare en niet juiste berekening op nahoudt. @PCJR krijgt minder dan daar staat.
Dankje. Ik had al zo'n vermoeden.

De enige manier om echt te weten wat je tot nu toe 'opgebouwd' hebt lijkt het aanvragen van een tussentijdse nota.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
_starbuck_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:02:
[...]

Dankje. Ik had al zo'n vermoeden.

De enige manier om echt te weten wat je tot nu toe 'opgebouwd' hebt lijkt het aanvragen van een tussentijdse nota.
Die apps lijken er vanuit te gaan dat je van plan bent te salderen, dus laten ze het zien incl heffingen. Zo was het bij Engie in elk geval. Ik gebruik nu een onafhankelijke app "EnergieFlip". Die hangt aan de p1 poort van de meter. Zie je alles ook direct per 10 sec. Hier kun je ook gewoon een kwh prijs in hangen. Hier stop ik dan de TLV in. DIt werkt prima. Ook hoef je dan niet steeds van app te switchen, daar werd ik een beetje moe van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Srednier schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:57:
[...]

Die apps lijken er vanuit te gaan dat je van plan bent te salderen, dus laten ze het zien incl heffingen. Zo was het bij Engie in elk geval. Ik gebruik nu een onafhankelijke app "EnergieFlip". Die hangt aan de p1 poort van de meter. Zie je alles ook direct per 10 sec. Hier kun je ook gewoon een kwh prijs in hangen. Hier stop ik dan de TLV in. DIt werkt prima. Ook hoef je dan niet steeds van app te switchen, daar werd ik een beetje moe van...
Heb al zoveel apps, magoed. Flip kost weer geld, ik heb al Energy+ van Homewizard, en die p1 meter (kost ook geld natuurlijk van Homewizard) doet ook al een tarief berekening. Die komt inderdaad lager uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:42
Nieuw afgesloten (MKB) model contract, hilarisch dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UoY1KNSXc4Zr_svLwcJmcIR_Q1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oGl7SkXnp9gCV8x0eNCijWmw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:46
Heb ook al een tijdje het modelcontract van Eneco. Misschien vooruit lopend op de zaken, maar wat zou verstandig zijn als de TLV vanaf 1 juli stijgt (ipv daalt)?

Misschien ook niet onwaarschijnlijk gezien het bovenstaande bericht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:10

de Peer

under peer review

Perzikvrucht schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:39:
Heb ook al een tijdje het modelcontract van Eneco. Misschien vooruit lopend op de zaken, maar wat zou verstandig zijn als de TLV vanaf 1 juli stijgt (ipv daalt)?

Euh, blijven zitten misschien? gokje hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
0fbe schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:31:
Nieuw afgesloten (MKB) model contract, hilarisch dit.
[Afbeelding]
Dat contract is voor MKB. Dus de TLV is incl BTW (0.58*1.21)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Perzikvrucht schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:39:

Je vraagt dit in een topic vol mensen die netto (flink) terugleveren en de belangrijkste discussie is "wie biedt nu de hoogste TLV"?

offtopic:
Wel grappig dat Peer dan antwoord op Perzikvrucht

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-07 11:54
@reneeke1970 Zojuist een mail van Eneco gekregen:

Uw tussentijdse nota

U ontvangt € 1.612,03 van ons.

Omdat de nota niet over een heel jaar gaat, heeft dat gevolgen voor de hoogte van deze nota, uw nieuwe termijnbedrag en uw volgende jaarnota. In de bijlage leest u hier meer over.

U ontvangt voor € 1.612,03 op uw rekening.

Ze zijn dus in ieder geval van plan om te betalen; duurt 2 weken volgens Eneco. Wel zag ik in Mijn Eneco dat mijn voorschot is verhoogd van EUR 0 naar EUR 1/maand.

Ik zou wel eens in het hoofd van de software ontwikkelaar willen kijken die dit bedacht heeft _/-\o_

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
PCJR schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:43:
[...]

Is normaal, duurt allemaal paar dagen. Volgende week doen je apps t weer goed denk ik, ik had paar weken gedoe door een storing. Die computers tegenwoordig zijn niet zo snel meer als de mensenhand van vroeger.... :O
Hmm, dag van gisteren staat netjes in de app van Greenchoice, bij Eneco nog steeds niks. Afwachten dan maar denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
cville schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:02:

Uw tussentijdse nota

Omdat de nota niet over een heel jaar gaat, heeft dat gevolgen voor de hoogte van deze nota, uw nieuwe termijnbedrag en uw volgende jaarnota. In de bijlage leest u hier meer over.

Ze zijn dus in ieder geval van plan om te betalen; duurt 2 weken volgens Eneco. Wel zag ik in Mijn Eneco dat mijn voorschot is verhoogd van EUR 0 naar EUR 1/maand.

Ik zou wel eens in het hoofd van de software ontwikkelaar willen kijken die dit bedacht heeft _/-\o_
Wat heb je als einddatum gekozen voor jouw tussentijdse nota? En heeft het nog nadelen om zoiets aan te vragen? Dat maakt uitbetaling tegen het huidige TLV namelijk geheel zeker. Wel zo fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Perzikvrucht schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Wat heb je als einddatum gekozen voor jouw tussentijdse nota? En heeft het nog nadelen om zoiets aan te vragen? Dat maakt uitbetaling tegen het huidige TLV namelijk geheel zeker. Wel zo fijn!
Ik heb bewust gekozen voor 1 juni (zie mijn eerdere posts voor uitleg). 1 juli had ook gekund maar veel later is niet verstandig omdat het salderen dan in de knel komt. Waarom het begin van de maand? Ik wilde het bedrag controleren en dat gaat gemakkelijker bij hele maanden (het contract is ook op de eerste van de maand - feb - ingegaan).

EDIT: ik heb geen nadelen kunnen ontdekken, behalve dan dat je op moet letten met het kiezen van de datum i.v.m. salderen.

[ Voor 8% gewijzigd door cville op 04-06-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
cville schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:02:

Uw tussentijdse nota

Kan je zelf vragen om een tussentijdse afrekening?
En hoezo zou het salderen in gevaar kunnen komen :? Of doel je dan op een eventuele tariefaanpassing?
(ik moet me nog wat inlezen merk ik al).
Ik ben gisteren overgestapt, maar of ik nou wel of geen tussentijdse afrekening doe maakt (los van tariefaanpassingen) toch niets uit?

[ Voor 15% gewijzigd door ybos op 04-06-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
cville schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Ik heb bewust gekozen voor 1 juni (zie mijn eerdere posts voor uitleg). 1 juli had ook gekund maar veel later is niet verstandig omdat het salderen dan in de knel komt. Waarom het begin van de maand? Ik wilde het bedrag controleren en dat gaat gemakkelijker bij hele maanden (het contract is ook op de eerste van de maand - feb - ingegaan).

EDIT: ik heb geen nadelen kunnen ontdekken, behalve dan dat je op moet letten met het kiezen van de datum i.v.m. salderen.
Dank. Ik heb ook even gekeken naar het verschil tussen opwekking in de Eneco app en mijn Goodwe app, en daar zitten aanzienlijke verschillen tussen.

Volgens de Eneco app heb ik dit jaar (ik heb pas panelen sinds 25 april en sindsdien zit ik ook bij Eneco):
858 kWh teruggeleverd
53 kWh verbruikt (ik zit in deze periode het buitenland dus verbruik nu vrijwel niets)
--
Totaal = 911 kWh opgewekt

Volgens de Goodwe app heb ik:
1040 kWh opgewekt

Wat gaat hier mis? Of zie ik iets over het hoofd?
Op dit moment kan ik helaas niet de meterstanden zelf checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Perzikvrucht schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:10:
[...]

Dank. Ik heb ook even gekeken naar het verschil tussen opwekking in de Eneco app en mijn Goodwe app, en daar zitten aanzienlijke verschillen tussen.

Volgens de Eneco app heb ik dit jaar (ik heb pas panelen sinds 25 april en sindsdien zit ik ook bij Eneco):
858 kWh teruggeleverd
53 kWh verbruikt (ik zit in deze periode het buitenland dus verbruik nu vrijwel niets)
--

1040 kWh opgewekt

Het gaat niet zozeer om de door Eneco gerapporteerde opwekking - daar kunnen ze niets over weten - maar over het door hun gerapporteerde bedrag dat je terug gaat krijgen. Dat is bij mij ongeveer 30% te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Perzikvrucht schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:10:
[...]

858 kWh teruggeleverd
--

1040 kWh opgewekt

als jij de oven aan hebt staan, en die energie wordt geleverd door je panelen:
- wordt die energie wel geregistreerd door je omvormer
- niet geregistreerd door je verbruiksmeter van de netbeheerder

Daar zal altijd een gat tussen zitten. Want er is altijd wel (sluip)verbruik van je door de panelen opgewekte energie.
(voorbeeld: mijn panelen leveren soms totaal 10kW, als ik dan de auto laadt met 10kW zal er niks het net op gaan en is het verschil tussen de omvormer en de meter van de netbeheerder best groot)

858 kWh teruggeleverd
--

Dat klopt dus niet. Wat je verbruikt hebt is daadwerkelijk verbruikt, dat kan je niet bij opgewekt optellen -> in de nacht verbruik je ook energie, lijkt me sterk dat je dat opgewekt hebt ;)

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 04-06-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
ybos schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:19:
[...]

als jij de oven aan hebt staan, en die energie wordt geleverd door je panelen:
- wordt die energie wel geregistreerd door je omvormer
- niet geregistreerd door je verbruiksmeter van de netbeheerder

Daar zal altijd een gat tussen zitten. Want er is altijd wel (sluip)verbruik van je door de panelen opgewekte energie.
(voorbeeld: mijn panelen leveren soms totaal 10kW, als ik dan de auto laadt met 10kW zal er niks het net op gaan en is het verschil tussen de omvormer en de meter van de netbeheerder best groot)
Dat zal het inderdaad zijn. Dank! _/-\o_
Pagina: 1 ... 33 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2