Essent vraagt aan je buurman €1 per kWh en jij krijgt voor je overschot €0,055 per kWh. Makkelijk verdienen, als Essent zijnde.

Essent vraagt aan je buurman €1 per kWh en jij krijgt voor je overschot €0,055 per kWh. Makkelijk verdienen, als Essent zijnde.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Goed plan, hij een warm zwembad en ik een gevulde portemonneemartijn v o schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:24:
Wolly is naar zijn buurman gelopen en heeft voorgesteld dat de buurman zijn pv stroom koopt voor 0,75 euro. :-)
Ja ik denk dat ik eerst ff ga bellen. Word wel verdrietig van die nieuwe prijzen. Man man dit is niet best. Blij dat ik extra panelen heb neergelegdursusMaritimus schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:34:
[...]
wegwezen bij die boeven, maar alleen met stroom. gas lekker laten staan daar. Jouw prijs is lager dan die bij Frank Energie op het moment en kan dit jaar niet omhoog als je blijft.
Ik meen dat VDB 11 ct per kWh tlv betaalt tegen Eneco 58 ct. Reken maar uit hoeveel kWh je moet terugleveren om je eventuele boete en/of bonus terug te verdienen.
Beste is om eerst VDB te bellen en te vragen naar de consequenties van eerder overstappen voor stroom (boete en/of bonus), dan het rekensommetje te maken en tenslotte Eneco bellen om stroom gelijk in te laten gaan op een modelcontract.
SWW Atlantic Explorer V4 270 3840 wp zuid 50' Solaredge 2960 wp zuid 15’ 1600 wp ow 15 Enphase, MHI SRK-50ZSX, MHI SRK 25ZS-W
Zie geen "Engie" staan bij de desbetreffende post. Wijzig die post s.v.p.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Vanmorgen al gedaan...cj1 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:01:
[...]
Zie geen "Engie" staan bij de desbetreffende post. Wijzig die post s.v.p.
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Als ze hogere TLV gaan hanteren, waarom zou je dan nog op 2 juli willen overstappen?Pannencouque schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:37:
Ik wacht ook even op de nieuwe tarieven.
Wilde alvast opzeggen bij Delta, maar die gaven aan dat ik geen opzegtermijn heb en gewoon kan overstappen zo gauw ik wil; ze konden/wilden me nu niet opzeggen per 30/6.
Ik wacht wel effe af. Als ze hogere tlv gaan bieden laat ik de eindafrekening wel opmaken op 2 juli en stap ik daarna over
Bij Vandebron kun je ook per direct overstappen. Bel ze evt. even ter bevestiging; dat heb ik toen ook gedaan. Dan kun je daarna per vandaag verhuizen naar Eneco.Possible schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:04:
Ik zit nu ook bij vdb. Maar als ik nu zou overstappen naar Eneco, dan zit ik met een maandopzegtermijn (heb nu variabel). kan ik dan niet beter wachten tot Eneco de nieuwe tarieven bekend gaat maken?
Ik snap niet helemaal wat je hiermee wil zeggen? De verwachting is toch dat alle partijen per 1 Juli de TLV's bijstellen naar 15 cent oid? Waarom zouden ze de TLV nog gekoppeld laten aan de kWh prijs? Daar lopen ze op leeg. Kijk naar HVC bijvoorbeeld, die van 0.77 naar 0.15 zijn gegaan.ursusMaritimus schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:29:
[...]
alvast handen wrijven doet voor de nieuwe tlv's per 1 juli
mogelijk is het totáál geen issue voor ze. Er zijn maar erg weinig mensen met een groot overschot, en nog minder mensen die ook weten dat het loont om over te stappen, dus ze voelen het niet eens.tss68nl schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:40:
[...]
Eneco bijvoorbeeld, wat belet hen om per 1 Juli de TLV naar 15 cent te gooien? En moet je dan juist nu snel overstappen in de hoop dat je als bestaande klant een hoge TLV houdt? Of Innova, die gaan waarschijnlijk gewoon failliet als ze hun TLV niet aanpassen en mensen met hoge teruglevering contracten blijven afsluiten?
Ik kan me voorstellen dat ik zelfs geweigerd ga worden met 12 MWh overproductie?
[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 01-06-2022 09:48 ]
Ik geloof niet dat ze dat wettelijk gezien zomaar kunnen doen met een kleinverbruikersaansluiting.tss68nl schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:40:
[...]
Ik kan me voorstellen dat ik zelfs geweigerd ga worden met 12 MWh overproductie?
25.010 Wattpiek Oost / West
En ik dacht, ik neem een tweede meter en zo toch 17000 aan hun verkopenLaurens__ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:12:
[...]
Ik geloof niet dat ze dat wettelijk gezien zomaar kunnen doen met een kleinverbruikersaansluiting.
Wel kunnen ze listige regels bedenken. Bij Greenchoice was het in 2018 bijvoorbeeld zo dat ik 11 cent per kWh zou krijgen tot een max van 10.000 kWh. Als ik daar overheen zou gaan dan zou ik nog maar 4 cent krijgen voor álle teruggeleverde stroom. Dus 10.000 kWh terugleveren is € 1.100,- en 10.001 kWh is dan € 400,04. Dus dat is dan € 700 strafkorting. Dat was toen een reden om bij ze weg te gaan.
1 PVoutput . Dongen NB
ja je zit fout. Dit is geen wet. Hooguit een richtlijn.lithoijen schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:37:
Eigenlijk schandalig dat meer en meer energieleveranciers onder de 70% van hun leveringstarieven gaan zitten met hun teruglevertarieven. Volgens mij is dat nog steeds de wettelijke regeling, of zit ik hier fout?
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 01-06-2022 10:47 ]
waarom zou dat niet kunnen?Dusky5 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:04:
Als de leveringsprijs 1 euro gaat worden kan het toch niet dat de TLV 15 cent is. 1 kWh is 1 kWh.
Ter info; bij Energiedirect lever je de helft in van je welkomstbonus en een opzegboete van 50 euro per 'product'. Zal me niets verbazen als andere leveranciers dit ook hanteren.ursusMaritimus schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:34:
[...]
Beste is om eerst VDB te bellen en te vragen naar de consequenties van eerder overstappen voor stroom (boete en/of bonus), dan het rekensommetje te maken en tenslotte Eneco bellen om stroom gelijk in te laten gaan op een modelcontract.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ik benoem dit toch expliciet in de tweede helft van mijn comment?de Peer schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:49:
[...]
Je vergeet de factor 'tijd'. Leverancier zit wellicht helemaal niet te wachten op jouw duurzame stroom op de tijdstippen dat iedereen dat al aanbiedt. Je hebt veel concurrentie.
Volgens de rekenmodule zelfs: 41.95 per kWh (incl 21% btw).Dwaalboy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:26:
Bij innova nu jaarcontract mogelijk af te sluiten.
Terugleververgoeding van 0,36757 per kwh
Verbruik tarief excl. btw (€) bedrag excl. btw (€) bedrag incl. 21% btw (€)
Leveringskosten Innova Energie
Normaal tarief 0 kWh 0,40417 0,00 0,00
Dal tarief 0 kWh 0,34698 0,00 0,00
Teruglevering resterende 1.000 kWh -0,34698 -346,98 -419,85
Vaste Leveringskosten 365 dagen 0,16164 59,00 71,39
sorry ja je hebt gelijk.Dusky5 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:05:
[...]
Ik benoem dit toch expliciet in de tweede helft van mijn comment?
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 01-06-2022 17:20 ]
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Wel apart dat ze de tarieven al verlaagd hebben per 11 mei :Pannencouque schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:37:
Ik wacht ook even op de nieuwe tarieven.
Wilde alvast opzeggen bij Delta, maar die gaven aan dat ik geen opzegtermijn heb en gewoon kan overstappen zo gauw ik wil; ze konden/wilden me nu niet opzeggen per 30/6.
Ik wacht wel effe af. Als ze hogere tlv gaan bieden laat ik de eindafrekening wel opmaken op 2 juli en stap ik daarna over
Experience is what you get when you don't get what you want.....
je kijgt nu 0,08 euro voor je teruggeleverde kWh's. bij Eneco 0,58 euro. Dus in plaats van 100 euro krijg je dan meer dan 700 euro terug, op jaarbasis. Moet je wel zeker weten dat je niet opeens fors meer gaat verbruiken waardoor je geen overschot meer hebt.Falastine schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:26:
Advies gevraagd, Ik heb enkel stroom geen gas in huis en blijkbaar ben ik een kleinverbruiker want ik heb een maandbedrag van 0 euro bij Greenchoice. Heb 8 zonnepanelen op het dak liggen en krijg ik dus 0,08 voor terug. Is het handig voor mij gezien te terugleverprijzen over te stappen naar eneco? Of zet dit geen zoden aan de dijk?
Zie hier mijn voorgaande nota.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 01-06-2022 11:35 ]
Delta ook de 20e en Oxxio geeft aan halverwege juni de prijzen te publiceren.kevinjkok schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:33:
Ik heb net van Eneco gehoord dat rond de 20e de nieuwe tarieven voor het modelcontract bekend worden. Nog even afwachten dus...
Delta weer? Hadden ook al op 11 mei veranderd.kevinjkok schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:34:
[...]
Delta ook de 20e en Oxxio geeft aan halverwege juni de prijzen te publiceren.
Uiteraard, 1 juli gaan ze allemaal om.mathijshooi schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:35:
[...]
Delta weer? Hadden ook al op 11 mei veranderd.
1 PVoutput . Dongen NB
Gister wel al per 1 juli nieuw contract afgesloten bij Eneco, kom van Delta maar aangezien die per 11 mei de tarieven al dik verlaagd hebben verwacht ik dat ze per 1 juli niet meer de beste partij zijn. Dus gekozen om het Delta geld van afgelopen maanden te gaan cashen. Komende maand zie ik wel of Eneco juiste keuze is, opzegtermijn is 9 dagen dus dat overleef ik wel.
Dit is mijn jaarafrekening haha. Dit is wat ik blijkbaar jaarlijks verbruik. Vandaar dat ik dus in dubio ben.de Peer schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:30:
[...]
je kijgt nu 0,08 euro voor je teruggeleverde kWh's. bij Eneco 0,58 euro. Dus in plaats van 100 euro krijg je dan meer dan 700 euro terug, op jaarbasis. Moet je wel zeker weten dat je niet opeens fors meer gaat verbruiken waardoor je geen overschot meer hebt.
En besef dat na 1 juli a.s. alles anders kan zijn. Maargoed je hebt weinig te verliezen denk ik, dus ik zou het doen.
edit: oh wacht eens, zijn dit maandbedragen? dan vind ik het lastig om er iets over te zeggen. Heb je wel overschot op jaarbasis? Over welke periode gaat deze nota?
met slechts 8 panelen lijkt het me sterk dat je een (groot) overschot gaat hebben, en dan heb je dus niets aan een hoge terugleververgoeding.
Netto gebruik je over een jaar 424 kWh. Overstappen heeft dan nu weinig zin, tenzij je denkt dat je nu voor 58 ct kan terugleveren en als je meer gaat gebruiken dan terugleveren een goedkopere leverancier kan vinden dan 58 ct per kWh (incl BTW, ODE en energiebelasting)Falastine schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:48:
[...]
Dit is mijn jaarafrekening haha. Dit is wat ik blijkbaar jaarlijks verbruik. Vandaar dat ik dus in dubio ben.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oke. bizar laag stroomverbruik. maar inderdaad, je hebt geen netto teruglevering. Je saldeert, en verbruikt vervolgens alsnog een beetje stroom.Falastine schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:48:
[...]
Dit is mijn jaarafrekening haha. Dit is wat ik blijkbaar jaarlijks verbruik. Vandaar dat ik dus in dubio ben.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 01-06-2022 11:54 ]
Eengezinswoning uit 2018 zonder gas met vrouw en kind is dit. en 8 zonnepanelen en stadswarmte.de Peer schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:51:
[...]
Oke. bizar laag stroomverbruik. Als dat representatief is en je blijft dat volhouden, dan is overstap naar Eneco (voorlopig) interessant.
Denk bv aan EV's en elektrische verwarming.Falastine schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:53:
[...]
Soms verbaas ik me over het verbruik van sommige mensen. Als je een zuinige tv , koelkast en wasmachine hebt hoef je niet eens zoveel te verbruiken.
Klopt, dat is precies wat het geval is. Alles wordt gesaldeerd en vervolgens verbruikt hij nog wat stroom. Er is geen overschot, geen netto teruglevering, maar juist afname van het net.CuttingStorm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:59:
@Falastine @de Peer @Ep Woody
Wordt die teruglevering niet eerst gesaldeerd? Want netto neem je namelijk over het jaar nog steeds meer stroom af, dus is er eigenlijk van echte teruglevering geen sprake, of redeneer ik hier verkeerd?
Klopt, dat zie je ook bij de energiebelasting en ODE. Dat wordt berekend over 400 kWh. Er wordt dus 1800 kWh gebruikt en er wordt 1400 kWh teruggeleverd. Overstappen voor de terugleververgoeding lijkt mij in dit geval dus niet echt zinvol.CuttingStorm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:59:
Wordt die teruglevering niet eerst gesaldeerd? Want netto neem je namelijk over het jaar nog steeds meer stroom af, dus is er eigenlijk van echte teruglevering geen sprake, of redeneer ik hier verkeerd?
Toch kan dat al gauw uit. Bij een groot verschil in tlv zijn dat niet eens zo heel veel kWh's. Do the math.KoningPaulus schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:05:
[...]
Ter info; bij Energiedirect lever je de helft in van je welkomstbonus en een opzegboete van 50 euro per 'product'. Zal me niets verbazen als andere leveranciers dit ook hanteren.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
TLV gaat over wat je netto op jaarbasis teruglevert, dus t/m eind 2024 alles na het salderen.CuttingStorm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:59:
Bonus zou alleen vervallen voor stroom als je met gas blijft (en dat zou ik doen omdat ws je prijzen nu beter zijn).CuttingStorm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:28:
@ursusMaritimus ea.
Mooi dan had ik het toch helder. In eerste instantie (voordat er werd gewijzigd) leek het of er toch werd aangeraden over te stappen, maar kan ook te snel gelezen hebben.
Dat laatste punt is waar ik nu ook even sta:
20 mei onze installatie geplaatst met verwacht overschot van +-2000 kWH
Huidig contract Vattenfal tot 30 oktober, bonus 2*155. Opzegtermijn 30 dagen (of kan dit wel direct worden stopgezet?)
Als bij Eneco in een keer de TLV-vergoeding onderuit gaat (zoals bij HVC) zou ik nu veel moeite doen om over te stappen, terwijl het me aan het eind dan +- 49 euro oplevert (uitgaande van levering 1 juli tot 30 oktober)
Overstap ging bij mij de volgende dag in: de persoon van Eneco vertelde mij dat een nieuwe contract bij de netbeheerder het oude contract 'eruit duwt'.CuttingStorm schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:28:
Huidig contract Vattenfal tot 30 oktober, bonus 2*155. Opzegtermijn 30 dagen (of kan dit wel direct worden stopgezet?)
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Kan iemand mij bevestigen dat ik zo goed redeneer? En er dus goed aan doe om het te gaan regelen?Barth1234 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 23:06:
Hallo allemaal,
Ik volg dit topic al enige tijd. Ik woon sinds een paar maanden in “0 op de meter woning” en heb dus geen gas aansluiting.
Oude woning is net van de hand, dus nu tijd om over te stappen?
Ik heb nu een variabel contract voor onbepaalde tijd met een TLV van 0,10666.
Als ik alles goed begrijp doe ik er goed aan om over te stappen naar een Eneco model contract?
Kan dat als ik al bij Eneco zit?
Zie bijgaande afbeelding van historische data vorige bewoner over 2021.
[Afbeelding]
Als je zeker weet dat je netto terug gaat leveren, is dat inderdaad goed om zsm te gaan regelen!Barth1234 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:56:
[...]
Kan iemand mij bevestigen dat ik zo goed redeneer? En er dus goed aan doe om het te gaan regelen?
Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant
Met alle respect, maar het is echt een heel simpele rekensom. Als je dit zelf niet kan dan zou je een financieel adviseur in de arm kunnen nemen. Dit is een tech forum met mensen die een mening hebben, dit is geen financieel advies.Barth1234 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:56:
[...]
Kan iemand mij bevestigen dat ik zo goed redeneer? En er dus goed aan doe om het te gaan regelen?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
En nu de vraag, gaan ze het ook uitkeren...cville schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:47:
Eneco heeft mij toen ik daarom vroeg, laten weten dat de bedragen m.b.t. teruglevering die genoemd worden op Mijn Eneco en in het maandelijkse energie rapport, niet juist zijn en dat ik daar geen rechten aan kan ontlenen. In mijn geval zijn ze volgens mijn eigen berekening ongeveer 30% te hoog.
Ik heb daarom 2 weken geleden besloten om een tussentijdse nota op te vragen. Vandaag was het zover en werd ik daarbij snel en efficient geholpen.
Volgens de tussentijdse nota krijg ik over de periode februari-juni, EUR 1612.03 terug. Volgens mijn eigen berekening is het EUR 1612.76 - een marginaal verschil dus en mogelijk veroorzaakt omdat ik afgeronde meterstanden heb doorgegeven en mijn eigen berekening de meterstanden van middernacht gebruikt.
Ik kreeg de optie om de meterstanden door te geven omdat Eneco die van vandaag nog niet had. De Eneco medewerker bood zelf aan om over 2 weken nog eens contact op te nemen om te controleren of het bedrag daadwerkelijk betaald is.
Al met al was het vandaag een soepel proces. Dit in tegenstelling tot mijn eerdere vragen die een complete martelgang opleverden.
So far so good; op naar de 2e helft van het PV jaar.
P.S. volgens Eneco blijft de TLV t.m. september gelijk aan nu.
1 PVoutput . Dongen NB
Vind ik iets minder belangrijk maar de medewerker was daar heel duidelijk over. In Mijn Eneco staat nu ook bij de nota: "betaald".reneeke1970 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:33:
[...]
En nu de vraag, gaan ze het ook uitkeren...
Ben benieuwd, tegen mij zeiden ze nadrukkelijk het is alleen een factuur, geen geldcville schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:36:
[...]
Vind ik iets minder belangrijk maar de medewerker was daar heel duidelijk over. In Mijn Eneco staat nu ook bij de nota: "betaald".
1 PVoutput . Dongen NB
Maar heb je daadwerkelijk de nota aangevraagd?reneeke1970 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:38:
[...]
Ben benieuwd, tegen mij zeiden ze nadrukkelijk het is alleen een factuur, geen geld
Rustig aan 😉Termy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:25:
[...]
Met alle respect, maar het is echt een heel simpele rekensom. Als je dit zelf niet kan dan zou je een financieel adviseur in de arm kunnen nemen. Dit is een tech forum met mensen die een mening hebben, dit is geen financieel advies.
Doe de berekening en laat die hier zien want daarover discussiëren is idd waar een forum voor bedoeld is. Of het dan een verstandige keuze is om over te stappen is geheel aan jouBarth1234 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:00:
[...]
Rustig aan 😉
Ik win info in om goede beslissingen te maken. Daar is een forum toch ook voor? Rekenen kan ik. Contracten oversluiten bij energiemaatschappijen doe ik niet frequent. Nu ik net verhuisd ben en energie terug lever wil ik een goede keuze maken.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
De enige goede keuze is om vandaag over te stappen en de boel maandelijks in de gaten te houden.Barth1234 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:00:
[...]
Rustig aan 😉
Ik win info in om goede beslissingen te maken. Daar is een forum toch ook voor? Rekenen kan ik. Contracten oversluiten bij energiemaatschappijen doe ik niet frequent. Nu ik net verhuisd ben en energie terug lever wil ik een goede keuze maken.
Nee toen ik dat hoorde dacht ik oh dan heeft het geen zin.cville schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:43:
[...]
Maar heb je daadwerkelijk de nota aangevraagd?
1 PVoutput . Dongen NB
Maar je belt Eneco op en je vraagt specifiek om een modelcontract voor elektriciteit? Wat gebeurt er daarna?Highintensity schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:27:
Bijzonder dat verschillende medewerkers verschillende verhalen vertellen aan (potentiële) klanten bij Eneco.
Wat mij zojuist is verteld:
- terugleververgoeding INCL belastingen en heffingen 70ct
- overstappen kan na 14 dagen wettelijke bedenktijd. De bedenktijd omzeilen kan niet, omdat het systeem dat blokkeert.
- de tarieven voor teruglevering gaan op 1 juli veranderen.
Over alle drie de punten heb ik in dit topic verschillende dingen gelezen. Waarschijnlijk krijg ik ook weer iets anders te horen als ik nu bel en een andere medewerker aan de lijn krijg. Maakt het er allemaal niet makkelijker op..
Per chat aangevraagd, word binnen 5 dagen opgepakt, en dan gelijk standen uitgelezen. Afwachten...cville schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:43:
[...]
Maar heb je daadwerkelijk de nota aangevraagd?
1 PVoutput . Dongen NB
Heb gebeld met de intentie om antwoord te krijgen op de vragen in mijn eerdere post.GioStyle schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:38:
[...]
Maar je belt Eneco op en je vraagt specifiek om een modelcontract voor elektriciteit? Wat gebeurt er daarna?
Ah, je zit nog midden in een contract. Dat verandert het verhaal, lijkt me. Mijn jaarcontract bij BudgetEnergie was afgelopen op 24 mei 2022. Op 25 mei heb ik Eneco gebeld met de mededeling dat ik per direct wil overstappen naar het modelcontract. Dat was geen probleem, maar ik kreeg een ander telefoonnummer waar ik heen moest bellen. Vervolgens even de tarieven besproken, telefonisch contract bevestigen etc...en klaar. Ik zit nu sinds 25 mei bij Eneco en heb al een overschotje van 100kWh opgebouwd.Highintensity schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:41:
[...]
Heb gebeld met de intentie om antwoord te krijgen op de vragen in mijn eerdere post.
- direct overstappen zou interessant kunnen zijn, wanneer ik 14 dagen moet wachten is dat alweer een stuk minder interessant omdat ik dan nog maar 16 dagen heb om terug te leveren volgens de huidige tarieven. Daarvoor zou ik dan mijn contract bij energiedirect moeten opzeggen, wat betekend dat ik €75 cashback misloop + €50 boete betaal, zonder te weten of ik het ga terugverdienen.
- ergens in dit topic las ik vandaag dat iemand aangaf dat Eneco zegt dat het teruglevertarief tot 1 sept hebtzelfde blijft. Dat heb ik nagevraagd, maar is volgens medewerker niet waar.
Interessant dat iedereen een ander proces heeft: mij werd verteld dat ik het niet van te voren aan kon vragen en dat het alleen telefonisch gingreneeke1970 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:39:
[...]
Per chat aangevraagd, word binnen 5 dagen opgepakt, en dan gelijk standen uitgelezen. Afwachten...
In de chat kun je vragen stellen, en dan komt tussentijdse nota boven, knopje drukken en je krijgt een medewerker. In 3 min gepieptcville schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:06:
[...]
Interessant dat iedereen een ander proces heeft: mij werd verteld dat ik het niet van te voren aan kon vragen en dat het alleen telefonisch ging
1 PVoutput . Dongen NB
Dat lijkt me een beter verteerbaar proces. Ik heb waarschijnlijk een medewerkster getroffen die niet wist hoe het moest. Dat is een (bij mij bekend) probleem bij Eneco: het enorme verschil in kennis tussen de klantenservice medewerkers. Je moet gewoon geluk hebben. Ik heb denk ik met tussen de 5 en 8 verschillende medewerkers contact gehad. Daarvan was er 1 2e-lijns medewerker en 1 eerste-lijns medewerker die echt begreep waar ik het over had. De overige kwamen soms met de meest bizarre antwoorden of antwoorden op vragen die ik nooit gesteld heb.reneeke1970 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:09:
[...]
In de chat kun je vragen stellen, en dan komt tussentijdse nota boven, knopje drukken en je krijgt een medewerker. In 3 min gepiept
Ben benieuwd of ze het daadwerkelijk gaan betalen, ik houd me aanbevolen voor de uitkomstreneeke1970 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:09:
[...]
In de chat kun je vragen stellen, en dan komt tussentijdse nota boven, knopje drukken en je krijgt een medewerker. In 3 min gepiept
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Anders ik wel, maar als ze betalen is er geen dringende reden om in juli over te stappen.Peutpeut schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:58:
[...]
Ben benieuwd of ze het daadwerkelijk gaan betalen, ik houd me aanbevolen voor de uitkomstHet gaat om een flink bedrag in jouw geval!
1 PVoutput . Dongen NB
Zeker waar. Als ze betalen dan ga ik hetzelfde doen, zit daar nog niet zo lang maar heb inmiddels wel circa 1000 euro van ze tegoedreneeke1970 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:18:
[...]
Anders ik wel, maar als ze betalen is er geen dringende reden om in juli over te stappen.
Das weer voordeel
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Vergeet niet dat er een reden is waarom die mensen daar werken...Highintensity schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:27:
Bijzonder dat verschillende medewerkers verschillende verhalen vertellen aan (potentiële) klanten bij Eneco.
Wat mij zojuist is verteld:
- terugleververgoeding INCL belastingen en heffingen 70ct
- overstappen kan na 14 dagen wettelijke bedenktijd. De bedenktijd omzeilen kan niet, omdat het systeem dat blokkeert.
- de tarieven voor teruglevering gaan op 1 juli veranderen.
Over alle drie de punten heb ik in dit topic verschillende dingen gelezen. Waarschijnlijk krijg ik ook weer iets anders te horen als ik nu bel en een andere medewerker aan de lijn krijg. Maakt het er allemaal niet makkelijker op..
Zelfde ervaring. 1e telefoniste was echt het onbenul zelf. Ze snapt het niet, ik word in de wacht gezet omdat ze iets moest vragen en na 5 minuten word ik van de lijn gedonderd. 2e: poging: super behulpzame dame die antwoord geeft op alle vragen en zich kon inleven in mijn situatie. Zelfde met de chat medewerkers. 1e keer hopeloos, 2e keer raak, en zelfs een leuk gesprek gehad. Het blijft mensenwerk...cville schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:55:
[...]
Dat lijkt me een beter verteerbaar proces. Ik heb waarschijnlijk een medewerkster getroffen die niet wist hoe het moest. Dat is een (bij mij bekend) probleem bij Eneco: het enorme verschil in kennis tussen de klantenservice medewerkers. Je moet gewoon geluk hebben. Ik heb denk ik met tussen de 5 en 8 verschillende medewerkers contact gehad. Daarvan was er 1 2e-lijns medewerker en 1 eerste-lijns medewerker die echt begreep waar ik het over had. De overige kwamen soms met de meest bizarre antwoorden of antwoorden op vragen die ik nooit gesteld heb.
Klinkt als een win win situatieInfant schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:09:
Ik wil ook graag mee doen om nog meer energie leveranciers de absolute vernieling in te helpen, dus ik ga morgen ook Eneco bellen. 70 cent terug lever vergoeding slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Kan ik dan in de herfst ook weer overstappen op een goedkope partij, om vervolgens in maart weer Eneco te pesten?
Nee er is nog niets over bekend voor zover ik kan vinden. Maar ik vrees dat ze allemaal net als HVC de terugleververgoeding zullen decimeren tot een onwaarschijnlijk laag bedrag.dutchlincoln schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:24:
resume: Eneco nog steeds de beste keuze momenteel?
Iemand al nieuwe tarieven per 1 juli vernomen ergens?
Dat is wel een forse naaistreek, ja. Eikels. Maar ik heb administratief geen zin om nu naar Eneco te hoppen en over twee weken mogelijk wéér te switchen als een andere aanbieder een beter tarief heeft. Ik wacht dus maar even af.darknose schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:25:
[...]
Wel apart dat ze de tarieven al verlaagd hebben per 11 mei :
[Afbeelding]
Die tlv is nog steeds prima, weliswaar geen 58 cent of hoger, maar er zijn nog steeds vele slechtere deals.Pannencouque schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 06:58:
[...]
Dat is wel een forse naaistreek, ja. Eikels. Maar ik heb administratief geen zin om nu naar Eneco te hoppen en over twee weken mogelijk wéér te switchen als een andere aanbieder een beter tarief heeft. Ik wacht dus maar even af.
[ Voor 9% gewijzigd door NileZ_ op 02-06-2022 08:38 ]
Waarschijnlijk om meer interessant te zijn voor nieuwe klanten? Ik denk dat de groep mensen die een terugleververgoeding krijgen maar relatief beperkt zijn en er veel meer te verdienen is aan nieuwe klanten die gewoon stroom inkopen.Pannencouque schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 06:58:
[...]
Dat is wel een forse naaistreek, ja. Eikels. Maar ik heb administratief geen zin om nu naar Eneco te hoppen en over twee weken mogelijk wéér te switchen als een andere aanbieder een beter tarief heeft. Ik wacht dus maar even af.
Nou ik benoemde het meer omdat het, in vergelijking met de prijzen in maart, een aanzienlijke daling van de energie prijzen suggereert.Pannencouque schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 06:58:
[...]
Wat decimeren betreft, laten we hopen op politiek (+ACM) afgedwongen beleid, bijv: TLV moet minimaal <redelijk> % van stroomtarief zijn.tss68nl schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 00:55:
[...]
Nee er is nog niets over bekend voor zover ik kan vinden. Maar ik vrees dat ze allemaal net als HVC de terugleververgoeding zullen decimeren tot een onwaarschijnlijk laag bedrag.
There's nothing moister than an oyster.
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Ik denk dat je van de ACM niets moet willen verwachten, dan kan het alleen maar meevallen.zeegerd schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:04:
[...]
Wat decimeren betreft, laten we hopen op politiek (+ACM) afgedwongen beleid, bijv: TLV moet minimaal <redelijk> % van stroomtarief zijn.
gaat ook wel gebeuren, maar ergens in 2024-25 waarschijnlijk, als de saldering afgebouwd gaat worden. Voor die tijd zou ik niets verwachten.zeegerd schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:04:
[...]
Wat decimeren betreft, laten we hopen op politiek (+ACM) afgedwongen beleid, bijv: TLV moet minimaal <redelijk> % van stroomtarief zijn.
Ik heb dit zojuist ook gedaan, was inderdaad gemakkelijk. Ben benieuwd. Ondertussen blijven we, in ieder geval, tot 1 juli nog even plakken bij Eneco.reneeke1970 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:09:
[...]
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Met een verbruik van 11MWh per jaar en een teruglevering van 9MWh kom ik dan op een maandbedrag van -478 Euro uit.Variabele leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
De leveringstarieven kunnen wijzigen. Meestal gebeurt dit per 1 januari en 1 juli van elk jaar. De voorwaarden
voor tariefwijziging vindt u terug in de Modelcontractvoorwaarden. De meest actuele tarieven vindt u terug op eneco.nl of via uw persoonlijke account op Mijn Eneco.
• enkeltarief 0,6915 per kWh
• terugleververgoeding -0,58556 per kWh
Om dit risico te verkleinen kan je in september een tussentijdse afrekening aanvragen. Zelf lever ik rond de 6MWh terug en bouw het liefst ook geen tegoeden op.Infant schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:02:
Het bellen is klaar. Voor een contract wat je per 9 dagen kan opzeggen met een bedenktijd van 14 dagen.
Ik zou als u ze had, uw aandelen Eneco nu per direct verkopen. (Iets met geen financieel advies blabla.)
Het is een heel raar en karig in elkaar gezet contract voor een grote partij als Eneco. Ik denk persoonlijk dat het daar op het moment een grotere bende is als bij de Belastingdienst.
Er staat alleen op:
[...]
Met een verbruik van 11MWh per jaar en een teruglevering van 9MWh kom ik dan op een maandbedrag van -478 Euro uit.
Helaas kon hij dat niet per maand over maken, maar wordt dat aan het eind van het jaar verrekend.
Dat vind ik nog wel een dingetje, want ik wou het eigenlijk ontvangen voordat ze failliet zijn.
Dan is dat contract sowieso er niet één om te ondertekenen want er staat een enorme fout in. Je hebt een negatieve terugleververgoeding. Daar had 'teruglevertarief' moeten staan, of het bedrag had positief moeten zijn.Infant schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:02:
Er staat alleen op:
Variabele leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
De leveringstarieven kunnen wijzigen. Meestal gebeurt dit per 1 januari en 1 juli van elk jaar. De voorwaarden
voor tariefwijziging vindt u terug in de Modelcontractvoorwaarden. De meest actuele tarieven vindt u terug op eneco.nl of via uw persoonlijke account op Mijn Eneco.
• enkeltarief 0,6915 per kWh
• terugleververgoeding -0,58556 per kWh
[ Voor 6% gewijzigd door tss68nl op 02-06-2022 10:29 ]
Als je niet terug levert, wat doe je dan bij Eneco?Infant schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:02:
Het bellen is klaar. Voor een contract wat je per 9 dagen kan opzeggen met een bedenktijd van 14 dagen.
Ik zou als u ze had, uw aandelen Eneco nu per direct verkopen. (Iets met geen financieel advies blabla.)
Het is een heel raar en karig in elkaar gezet contract voor een grote partij als Eneco. Ik denk persoonlijk dat het daar op het moment een grotere bende is als bij de Belastingdienst.
Er staat alleen op:
[...]
Met een verbruik van 11MWh per jaar en een teruglevering van 9MWh kom ik dan op een maandbedrag van -478 Euro uit.
Helaas kon hij dat niet per maand over maken, maar wordt dat aan het eind van het jaar verrekend.
Dat vind ik nog wel een dingetje, want ik wou het eigenlijk ontvangen voordat ze failliet zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Nee. Als je een 3 jarig contract afsluit wil dat zeggen dat je 3 jaar verbonden bent aan die partij. Echter die partij kan de tarieven meermaals per jaar eenzijdig wijzigen. Vast tarief contracten zijn namelijk verleden tijd. Begrijpelijk waarom denk ik met de huidige prijsstijgingen?PaPa schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:49:
Staat een terugleververgoeding altijd vast als je een contract afsluit? Wij hebben nu geen panelen, maar we willen ze wel in de nabije toekomst en we overwegen een 3 jarig contract af te sluiten bij Univé.
Uhm nee, je kan gewoon een 3-jarig VAST contract afsluiten bij Univé. Of een 1-jarig vast contract bij allerlei andere aanbieders.tss68nl schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:51:
[...]
Nee. Als je een 3 jarig contract afsluit wil dat zeggen dat je 3 jaar verbonden bent aan die partij. Echter die partij kan de tarieven meermaals per jaar eenzijdig wijzigen. Vast tarief contracten zijn namelijk verleden tijd. Begrijpelijk waarom denk ik met de huidige prijsstijgingen?
[ Voor 6% gewijzigd door PaPa op 02-06-2022 11:08 ]
Waar staan de teruglevertarieven?PaPa schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:06:
[...]
Uhm nee, je kan gewoon een 3-jarig VAST contract afsluiten bij Univé. Of een 1-jarig vast contract bij allerlei andere aanbieders.
Mijn vraag is, staan die teruglevertarieven ook vast bij een vast contract?
Oh je bedoelt dat je vrijwillig afstand doet van een hoge terugleververgoeding? Ja dat kan natuurlijk wel bij Greenchoice bijvoorbeeld waar Unive als broker tussen zit. Maar dit topic gaat over terugleveren, niet over normale vaste energiecontracten. Excuses, maar ik dacht dat je op zoek was naar een vast contract met hoge terugleververgoeding. Die zijn er niet.PaPa schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:06:
[...]
Uhm nee, je kan gewoon een 3-jarig VAST contract afsluiten bij Univé. Of een 1-jarig vast contract bij allerlei andere aanbieders.
Mijn vraag is, staan die teruglevertarieven ook vast bij een vast contract?
[ Voor 10% gewijzigd door tss68nl op 02-06-2022 11:15 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq