Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
ybos schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:07:
[...]

Kan je zelf vragen om een tussentijdse afrekening?
En hoezo zou het salderen in gevaar kunnen komen :? Of doel je dan op een eventuele tariefaanpassing?
(ik moet me nog wat inlezen merk ik al).
Ik ben gisteren overgestapt, maar of ik nou wel of geen tussentijdse afrekening doe maakt (los van tariefaanpassingen) toch niets uit?
Je kunt zelf om een tussentijdse nota vragen. Het salderen kan in gevaar komen als je de nota aanvraagt op een moment dat de rest van je contract v.n.l. in de winter loopt. Je wekt dan nog te weinig op om (voordelig) te kunnen salderen. Je saldeert natuurlijk wel maar je zult dure kWh moeten inkopen gedurende de winter. Die in de zomer worden echt gesaldeerd.

Terwijl ik dit schrijf, realiseer ik me dat het waarschijnlijk financieel niets uitmaakt, behalve dan dat wanneer je laat een nota aanvraagt, je veel terugkrijgt en later ook veel moet bijbetalen. Een en ander onder de aanname dat je contract periode ongeveer gelijk loopt met het kalenderjaar.

Kan iemand hier nog iets aan toevoegen?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Perzikvrucht schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:21:
[...]

Dat zal het inderdaad zijn. Dank! _/-\o_
Zie ook mijn edit ;) Je maakt ook nog een kleine denkfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
cville schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:21:
[...]

Je kunt zelf om een tussentijdse nota vragen. Het salderen kan in gevaar komen als je de nota aanvraagt op een moment dat de rest van je contract v.n.l. in de winter loopt. Je wekt dan nog te weinig op om (voordelig) te kunnen salderen. Je saldeert natuurlijk wel maar je zult dure kWh moeten inkopen gedurende de winter. Die in de zomer worden echt gesaldeerd.

Terwijl ik dit schrijf, realiseer ik me dat het waarschijnlijk financieel niets uitmaakt, behalve dan dat wanneer je laat een nota aanvraagt, je veel terugkrijgt en later ook veel moet bijbetalen. Een en ander onder de aanname dat je contract periode ongeveer gelijk loopt met het kalenderjaar.

Kan iemand hier nog iets aan toevoegen?
Dit zou alleen gelden als het inkooptarief en TLV hetzelfde is. Als het inkooptarief na het aanvragen van de tussentijdse nota stijgt, kan je de tarieven niet 1 op 1 tegen elkaar wegstrepen en saldeer je dus niet. Daarnaast heb je bij salderen nog een belastingvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
Perzikvrucht schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Dit zou alleen gelden als het inkooptarief en TLV hetzelfde is. Als het inkooptarief na het aanvragen van de tussentijdse nota stijgt, kan je de tarieven niet 1 op 1 tegen elkaar wegstrepen en saldeer je dus niet. Daarnaast heb je bij salderen nog een belastingvoordeel.
Je streept kWh's weg zolang je bij 1 leverancier zit gedurende een contractjaar. Ik neem aan dat een tussentijdse nota daar niets aan veranderd

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Wel mooi dat het kan, ga ik ook nog wel gebruik van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
@cville heb je voor de tussentijdse nota eigenlijk jouw standen moeten doorgeven? Of hebben ze die zelf via de slimme meter uitgelezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Srednier
Ik zat hier nog even over na te denken, en er vanuitgaande dat de tarieven wel iest zullen dalen en eneco nog steeds kampioein TLV blijft:
Dan hebben we dus na 1 juli goedkopere kWh's. Dan wil ik wel dat ze met salderen de goedkope kWh's salderen tegen goedkope, en dus niet de dure van voor 1 juli. Die moeten ze natuurlijk gewoon uitkeren. Ik denk dat dit alleen kan door per 1 juli een nieuw modelcontract aan te vragen bij eneco terwijl je er al zit met een modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Ik verheug me al op dat telefoongesprek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Srednier schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:57:
Ik zat hier nog even over na te denken, en er vanuitgaande dat de tarieven wel iest zullen dalen en eneco nog steeds kampioein TLV blijft:
Dan hebben we dus na 1 juli goedkopere kWh's. Dan wil ik wel dat ze met salderen de goedkope kWh's salderen tegen goedkope, en dus niet de dure van voor 1 juli. Die moeten ze natuurlijk gewoon uitkeren. Ik denk dat dit alleen kan door per 1 juli een nieuw modelcontract aan te vragen bij eneco terwijl je er al zit met een modelcontract.
Opzeggen, 9 dagen opzegtermijn uitzitten, en op dag 10 een nieuw modelcontract afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:03
Perzikvrucht schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:01:
[...]

Opzeggen, 9 dagen opzegtermijn uitzitten, en op dag 10 een nieuw modelcontract afsluiten?
Ik denk dat dit de way to go wordt voor mensen die al bij Eneco zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Kan ook, ik heb geen idee hoe dit zou gaan. Het zal voor eneco ook wel iets nieuws zijn. Maar het exacte switch moment is niet zo van belang. De meesten hier hoeven toch pas laat te beginnen met salderen. Als je ubehaupt al wil salderen om reneeke te quoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Perzikvrucht schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:53:
@cville heb je voor de tussentijdse nota eigenlijk jouw standen moeten doorgeven? Of hebben ze die zelf via de slimme meter uitgelezen?
Ik heb zelf de standen van middernacht doorgegeven (die bij mij gelogd worden) omdat Eneco 24 uur achterloopt. Als je dat geen probleem vindt, gebruiken ze gewoon de laatst beschikbare.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
cville schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:02:
@reneeke1970 Zojuist een mail van Eneco gekregen:

Uw tussentijdse nota

U ontvangt € 1.612,03 van ons.

Omdat de nota niet over een heel jaar gaat, heeft dat gevolgen voor de hoogte van deze nota, uw nieuwe termijnbedrag en uw volgende jaarnota. In de bijlage leest u hier meer over.

U ontvangt voor € 1.612,03 op uw rekening.

Ze zijn dus in ieder geval van plan om te betalen; duurt 2 weken volgens Eneco. Wel zag ik in Mijn Eneco dat mijn voorschot is verhoogd van EUR 0 naar EUR 1/maand.

Ik zou wel eens in het hoofd van de software ontwikkelaar willen kijken die dit bedacht heeft _/-\o_
Oh dat is top, dan ga ik alvast maar een vakantie boeken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Bij Budget Energie is de tarievenlijst aangepast per juni 2022.
De TLV is nu duidelijk opgenomen in de Budget Energie Modelcontract tarieven PDF. Het leveringstarief en daarmee ook de 100% TLV zijn gedaald. De TLV:
  • was 45,04 cent (54,5 incl. BTW) en
  • daalt naar 37,06 cent.
Ook NLE heeft de modelcontract prijslijst qua TLV duidelijker gemaakt, waarvoor dank.

[ Voor 15% gewijzigd door cj1 op 05-06-2022 10:58 . Reden: NLE ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
cj1 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:27:
Bij Budget Energie is de tarievenlijst aangepast per juni 2022.
De TLV is nu duidelijk opgenomen in de Budget Energie Modelcontract tarieven PDF. Het leveringstarief en daarmee ook de 100% TLV zijn gedaald. De TLV:
  • was 45,04 cent (54,5 incl. BTW) en
  • daalt naar 37,06 cent.
Dan zal de rest wel volgen. Jan met de pet mag niet genieten van "gratis geld" :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51
Energieleveranciers fungeren ook wel een beetje als een 'energiebank', dat zij die TLV 100% koppelen aan het kale leveringstarief is dan ook wel erg schappelijk van ze, maar onhoudbaar op de langere termijn.
Of ze halen het ergens anders weg zoals (veel) hogere vaste leveringskosten bijvoorbeeld.
Maar anders komt het uiteindelijk niet meer uit want mensen met een positief verbruik gaan dan naar de leverancier met de lage tarieven en die met (veel) meer teruglevering naar de leverancier met de hoogste tarieven.

Al met al is het toch ook nog steeds erg lucratief voor ' jan met de pet '.
Over de opbrengst van de TLV hoef je geen belasting te betalen bijvoorbeeld en de vergoedingen zijn nog steeds hoog.
37 cent is nog steeds een bijna factor 5 hoger dan wat een aantal jaren geleden gangbaar was.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JohanNL Wat de vaste leveringskosten betreft: Vroeger (> 3 jaar geleden) was er een verschil tussen de leveranciers, nu zie ik alleen nog maar een soort eenheidsprijs van € 72,- per product. (BudgetEnergie, Oxxio etc.)

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 04-06-2022 19:00 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterhammer
  • Laatst online: 07-01 14:15
Even een vraagje m.b.t. de tussentijdse nota (met uitbetaling). En dan met name over het salderen daarna.
Treedt er na de tussentijdse nota een nieuw salderingsjaar in? Of gaat de leverancier toch gewoon 1 jaar na aanvang contract salderen (met verrekening van de tussentijdse nota). Dat was eigenlijk niet onze bedoeling toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waterhammer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:18:
Even een vraagje m.b.t. de tussentijdse nota (met uitbetaling). En dan met name over het salderen daarna.
Treedt er na de tussentijdse nota een nieuw salderingsjaar in? Of gaat de leverancier toch gewoon 1 jaar na aanvang contract salderen (met verrekening van de tussentijdse nota). Dat was eigenlijk niet onze bedoeling toch?
volgens mij is het idee dat de pot niet al te groot wordt bij de energie leverancier. en aangezien ze niet maandelijks willen uitkeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:28
Waterhammer schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 19:18:
Salderen gaat (tot op heden) nog steeds per contractjaar. Maar als jij een tussentijdse nota gaat opvragen en dat geld dus ontvangt dan heb die die kwh verzilverd. Volgens mij wordt dit dan ook afgehandeld als een eindafrekening. (Maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit een tussentijdse nota aangevraagd) Mag jij me even uitleggen hoe je dat dan nog wil salderen..

Wat betreft de situatie die hierboven geschetst is.. als je echt de opgebouwde kwhs tegen het nu geldende tarief wil afrekenen. Dan zou ik gewoon het modelcontract laten eindigen op 30 juni (=eindafrekening). Dan een nieuw contractje afsluiten ergens anders. En eventueel weer terug switchen daarna. Dit ga ik min of meer ook doen.

@cville salderen doe je tot op heden nog steeds op jaarbasis. Dus ook al switch je in november pas.. in de basis pak je dat de maanden daarna gewoon op. Als het goed is heeft iedereen hier een overschot op jaarbasis, zoniet dan zit je zeer waarschijnlijk niet in het juiste topic. Uiteraard wekt iedereen het meeste op in het voorjaar en de zomer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
NileZ_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:13:
[...]

Salderen gaat (tot op heden) nog steeds per contractjaar. Maar als jij een tussentijdse nota gaat opvragen en dat geld dus ontvangt dan heb die die kwh verzilverd. Volgens mij wordt dit dan ook afgehandeld als een eindafrekening. (Maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit een tussentijdse nota aangevraagd) Mag jij me even uitleggen hoe je dat dan nog wil salderen..

Wat betreft de situatie die hierboven geschetst is.. als je echt de opgebouwde kwhs tegen het nu geldende tarief wil afrekenen. Dan zou ik gewoon het modelcontract laten eindigen op 30 juni (=eindafrekening). Dan een nieuw contractje afsluiten ergens anders. En eventueel weer terug switchen daarna. Dit ga ik min of meer ook doen.

@cville salderen doe je tot op heden nog steeds op jaarbasis. Dus ook al switch je in november pas.. in de basis pak je dat de maanden daarna gewoon op. Als het goed is heeft iedereen hier een overschot op jaarbasis, zoniet dan zit je zeer waarschijnlijk niet in het juiste topic. Uiteraard wekt iedereen het meeste op in het voorjaar en de zomer..
Ik verwacht dat ze die tussentijdse betaling gewoon op de eindafrekening laten terugkomen op dezelfde manier als de maandbetaling. Het heeft is namelijk niet een contracteinde of einde van een contractjaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
Als de terugleververgoeding per 1 juli omlaag gaat maar Eneco nog steeds de hoogste vergoeding geeft dan stap ik per 1 juli over naar een andere leverancier en 2 juli stap ik weer terug naar Eneco. Ik weet dan zeker dat ik opnieuw start en mijn cash is binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bravertal op 04-06-2022 20:47 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
NileZ_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:13:
[...]

Salderen wordt geacht op jaarbasis plaats te vinden maar niet alle leveranciers houden zich daaraan. Ook Eneco niet die na de tussentijdse afrekening gewoon weer op nieuw begint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Bravertal schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:46:
Als de terugleververgoeding per 1 juli omlaag gaat maar Eneco nog steeds de hoogste vergoeding geeft dan stap ik per 1 juli over naar een andere leverancier en 2 juli stap ik weer terug naar Eneco. Ik weet dan zeker dat ik opnieuw start en mijn cash is binnen.
Dat lukt zo snel niet, en het kost je een uur of meer telefoneren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
cville schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Salderen wordt geacht op jaarbasis plaats te vinden maar niet alle leveranciers houden zich daaraan. Ook Eneco niet die na de tussentijdse afrekening gewoon weer op nieuw begint.
Lijkt me niet meer dan logisch als het op je eigen verzoek gebeurt. Afrekening is punt erachter...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
cville schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:00:
[...]

Je kiest dan zelf voor een afrekening he. Dan is het logisch dat de teller op 0 begint. Als jij niet om een nota gaat vragen wordt er gewoon doorgegaan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
NileZ_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:19:
[...]

Je kiest dan zelf voor een afrekening he. Dan is het logisch dat de teller op 0 begint. Als jij niet om een nota gaat vragen wordt er gewoon doorgegaan namelijk.
@NileZ_ , @reneeke1970 Het is een tussentijdse afrekening (Eneco's woordkeuze). Ik heb hetzelfde een keer gehad bij Greenchoice en toen hebben ze uiteindelijk toegegeven dat het zo niet mag en de saldering netjes op jaarbasis overnieuw gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

cville schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:38:
[...]

@NileZ_ , @reneeke1970 Het is een tussentijdse afrekening (Eneco's woordkeuze). Ik heb hetzelfde een keer gehad bij Greenchoice en toen hebben ze uiteindelijk toegegeven dat het zo niet mag en de saldering netjes op jaarbasis overnieuw gedaan.
Hoe moet het volgens jou dan gaan als je tussentijds een afrekening vraagt of krijgt?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:42
Het zal wel een lastig verhaal worden als je eerst een paar duizend euro uitbetaald krijgt en je blijft bij dezelfde leverancier en in de winter moet je dan een fiks bedrag terugbetalen ;w
Daarnaast als de tarieven tussendoor wijzigen...je hebt recht op kWh salderen niet op euro's

[ Voor 20% gewijzigd door MarcelGo op 04-06-2022 22:54 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
MarcelGo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:52:
Het zal wel een lastig verhaal worden als je eerst een paar duizend euro uitbetaald krijgt en je blijft bij dezelfde leverancier en in de winter moet je dan een fiks bedrag terugbetalen ;w
Daarnaast als de tarieven tussendoor wijzigen...je hebt recht op kWh salderen niet op euro's
Tuurlijk niet, dan stap je gewoon over naar de volgende leverancier en dan blijf je daar zitten tot je weer op nul zit.

En dit is het grote terugleververgoeding topic. Sommigen leveren zoveel terug dat ik verwacht dat ze zelfs in december/januari netto terugleveren... Dan ben je wel een baas in mijn ogen... :D

[ Voor 15% gewijzigd door GioStyle op 04-06-2022 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
cville schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:38:
[...]

Maar leg eens uit... Wat is in jouw ogen een tussentijdse afrekening dan? Je vraagt om een afrekening tot en met dat moment. Je ontvangt de knaken, en dan komt er een nieuwe periode. En dan wil je achteraf dat met elkaar gaan verrekenen ofzo?

Dan moet je gewoon blijven zitten tot het eind en daarna de rekening op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
NileZ_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:41:
[...]

Maar leg eens uit... Wat is in jouw ogen een tussentijdse afrekening dan? Je vraagt om een afrekening tot en met dat moment. Je ontvangt de knaken, en dan komt er een nieuwe periode. En dan wil je achteraf dat met elkaar gaan verrekenen ofzo?

Wat we denken is dat we niet willen dat eneco onze dure teruggeleverde kWh's gaat salderen met goedkope na 1 juli. Dus we willen die dure gaan cashen voordat ze dat gaan doen. De vraag is of dat kan met die tussentijdse afrekening, ik denk van niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Opzeggen, overstappen en eventueel terug gaan.
Dan heb je de dure gecasht.
9 dagen opzegtermijn bij Eneco. Dus het staat je echt volledig vrij om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
NileZ_ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:16:
9 dagen opzegtermijn bij Eneco. Dus het staat je echt volledig vrij om dit te doen.
exact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
NileZ_ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:16:
Ga ik ook doen. Eerst even de prijzen afwachten. Is er een contract van een leverancier bekend die geen opzegtermijn heeft (of bv 1 dag)? Dat zou een mooi 'tussenbedrijf' kunnen zijn, om bovenstaande vrij snel te kunnen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Je kunt vaak per dag opzeggen omdat er toch geen boete aan die modelcontracten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Perzikvrucht schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:39:
[...]

Ga ik ook doen. Eerst even de prijzen afwachten. Is er een contract van een leverancier bekend die geen opzegtermijn heeft (of bv 1 dag)? Dat zou een mooi 'tussenbedrijf' kunnen zijn, om bovenstaande vrij snel te kunnen realiseren.
Ik heb telefonisch contact gehad met delta omdat ik daar per 1 juli weg wil om te cashen. De vrouw aan de telefoon gaf aan dat ze niet aan 30 dagen opzegtermijn doen zoals wel in de voorwaarden staan.

In de praktijk is dit namelijk ook lastig. Je meldt je aan bij nieuwe partij bijvoorbeeld. Deze partij geeft echter pas zeer laat door dat die de nieuwe leverancier wordt, 1 tot paar dagen van te voren. Wanneer de oude leverancier zich dan aan die 30 dagen opzegtermijn houdt dan zou de nieuwe partij een maand in de wacht gezet moeten worden. Zo werkt het dus niet in de praktijk. Bij delta tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
GioStyle schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:14:
[...]

Tuurlijk niet, dan stap je gewoon over naar de volgende leverancier en dan blijf je daar zitten tot je weer op nul zit.

En dit is het grote terugleververgoeding topic. Sommigen leveren zoveel terug dat ik verwacht dat ze zelfs in december/januari netto terugleveren... Dan ben je wel een baas in mijn ogen... :D
Ik reageerde op de tussentijdse afrekening en de redenatie die sommigen hier volgen die wel erg naïef is. Zo eenvoudig als jij bedoeld lijkt me duidelijk en overzichtelijk. Dit ging over iemand die 1600 euro terugkrijgt van ik vermoed april en mei, dat is niet zoveel hoor dat heb ik ook met maar 4000 kWh overschot op jaarbasis, dan heb ik toch nog 4 maanden waarin ik netto verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17
Srednier schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:14:
[...]

Wat we denken is dat we niet willen dat eneco onze dure teruggeleverde kWh's gaat salderen met goedkope na 1 juli. Dus we willen die dure gaan cashen voordat ze dat gaan doen. De vraag is of dat kan met die tussentijdse afrekening, ik denk van niet
Ik geloof niet dat er een leverancier is die een tussentijdse nota anders behandelt dan gewoon de afsluiting van een periode. Die gaan ze echt niet meer “openbreken” op het moment dat er 12 maanden voorbij zijn na de startdatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterhammer
  • Laatst online: 07-01 14:15
cryptapix schreef op zondag 5 juni 2022 @ 08:37:
[...]

Ik geloof niet dat er een leverancier is die een tussentijdse nota anders behandelt dan gewoon de afsluiting van een periode. Die gaan ze echt niet meer “openbreken” op het moment dat er 12 maanden voorbij zijn na de startdatum.
Verrekenen is iets anders dan openbreken. Het punt is dat je als je zélf iets meer controle wilt hebben over wanneer er precies wordt gesaldeerd (en dan dus vooral de huidige hoge TLV wilt veiligstellen) je beter voor opzeggen en opnieuw afsluiten kunt gaan dan voor de tussentijdse nota. Die tussentijdse nota lijkt vooral handig om eerder geld binnen te krijgen, wat voordelig zou kunnen zijn i.g.v. faillissement van de leverancier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Zullen we deze discussie over een jaar voeren?
Voorlopig heeft nog niemand cash op de bank, en al helemaal niet dat het jaar contract is verlopen nadat er een tussentijdse afrekening heeft plaats gevonden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:53
cryptapix schreef op zondag 5 juni 2022 @ 08:37:
[...]

Als je verhuist krijg je ook een nota, ook al neem je het contract mee naar het nieuwe adres. Je saldering slaat niet perse aan 1 jaar of contract, de periode van saldering stopt met een nota en start met een nieuwe.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:41
Bschnitz schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Als je verhuist krijg je ook een nota, ook al neem je het contract mee naar het nieuwe adres. Je saldering slaat niet perse aan 1 jaar of contract, de periode van saldering stopt met een nota en start met een nieuwe.
Maar dat is nu precies de discussie die hier en elders op GoT al een tijdje gevoerd wordt. Salderen moet wettelijk per 1 jaar of contract. Dus waarom zou een tussentijdse nota, die op jouw eigen verzoek wordt gemaakt, dat veranderen? Ik snap ook niet wat mensen niet snappen aan hoe dat op een eindnota zou werken: het is letterlijk een extra regel "reeds door/aan u betaald" die je nog moet optellen bij / aftrekken van het jaartotaal. Dat doet het systeem zelfs al, voor termijnbedragen. Dus daarvoor hoeven ze het niet te laten.

Vraag is dus of ze dat ook willen, of dat ze lekker de teller op nul zetten. En of je dan later alsnog kan eisen dat ze over het jaar salderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
Misschien in plaats van oeverloos er over ouwehoeren gewoon de vraag stellen aan Eneco.
Als zij na tussentijdse afrekening opnieuw gaan rekenen en het dus zien als een eindafrekening, scheelt hen en een aantal leden hier flink wat gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Compuchip87 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:32:
[...]

Maar dat is nu precies de discussie die hier en elders op GoT al een tijdje gevoerd wordt. Salderen moet wettelijk per 1 jaar of contract. Dus waarom zou een tussentijdse nota, die op jouw eigen verzoek wordt gemaakt, dat veranderen? Ik snap ook niet wat mensen niet snappen aan hoe dat op een eindnota zou werken: het is letterlijk een extra regel "reeds door/aan u betaald" die je nog moet optellen bij / aftrekken van het jaartotaal. Dat doet het systeem zelfs al, voor termijnbedragen. Dus daarvoor hoeven ze het niet te laten.

Vraag is dus of ze dat ook willen, of dat ze lekker de teller op nul zetten. En of je dan later alsnog kan eisen dat ze over het jaar salderen.
Ze doen het allemaal, nog een voorbeeld van Essent. Jaarrekening is 14 dagen voor einde contract opgemaakt, de laatste 14 dagen krijg je nog een eindafrekening als je switcht naar een andere leverancier. Die laatste 14 dagen hebben geen tegoed van de periode over de jaarrekening, ook al heb je 800kWh tegoed, deze heb je al netto ontvangen en je betaalt dus 100% de stroomprijs over die 14 dagen. Hens ik nu niet meer overstap in de winter. 800kWh poef ala 7 cent ofzo en wel 30/40cent betalen voor die 14 dagen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:41
Bschnitz schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:52:
[...]

Ze doen het allemaal, nog een voorbeeld van Essent. Jaarrekening is 14 dagen voor einde contract opgemaakt, de laatste 14 dagen krijg je nog een eindafrekening als je switcht naar een andere leverancier. Die laatste 14 dagen hebben geen tegoed van de periode over de jaarrekening, ook al heb je 800kWh tegoed, deze heb je al netto ontvangen en je betaalt dus 100% de stroomprijs over die 14 dagen. Hens ik nu niet meer overstap in de winter. 800kWh poef ala 7 cent ofzo en wel 30/40cent betalen voor die 14 dagen.
Maar als je een jaar en 14 dagen bij ze hebt gezeten is het wel logisch toch? Het ging nu specifiek over een tussentijdse afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Compuchip87 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:02:
[...]

Maar als je een jaar en 14 dagen bij ze hebt gezeten is het wel logisch toch? Het ging nu specifiek over een tussentijdse afrekening.
Nee, je hebt een 1 jaar contract. Echter maken ze de rekening 14 dagen voor contract einde al definitief.

Die 14 dagen behandelen ze dus alsof het een nieuw contract zou zijn, maar is het niet. Het is ook geen andere periode.

Je krijgt gewoon 2 rekeningen en 2 periodes binnen hetzelfde contract, dus 350 dagen Inc saldering binnen deze periode en 14/15 dagen Inc saldering binnen deze periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Bschnitz schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Nee, je hebt een 1 jaar contract. Echter maken ze de rekening 14 dagen voor contract einde al definitief.

Die 14 dagen behandelen ze dus alsof het een nieuw contract zou zijn, maar is het niet. Het is ook geen andere periode.

Je krijgt gewoon 2 rekeningen en 2 periodes binnen hetzelfde contract, dus 350 dagen Inc saldering binnen deze periode en 14/15 dagen Inc saldering binnen deze periode.
Klopt. Vattenfall heeft dit in april ook bij mij gedaan. Een week voor einde jaarcontract de eindafrekening maken. Dit heeft me heel wat belletjes gekost om dat gelijk te trekken met de looptijd van mijn jaarcontract (laatste week april had namelijk best wat kWh zonneproductie die ik nog kan salderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bschnitz schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Ze krijgen van mij niet eerder de meterstanden dan het een jaar is, dan heb je dat probleem ook niet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
klump4u schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:40:
[...]

Hoe moet het volgens jou dan gaan als je tussentijds een afrekening vraagt of krijgt?
Ik kan alleen vertellen hoe het bij mij in - ik meen - 2020 is gegaan bij GC. Ik had in september een meterwisel waarna GC een eindafrekening opmaakte. Omdat dit in september was, ging ik over de limiet van 10000 kWh/jaar heen en kreeg ik mijn terugleververgoeding van 11ct niet. Ik had een contract van juni-juni en heb ze er op gewezen dat salderen op deze manier niet mag (volgens de ACM). Ze hebben toen uiteindelijk alles gecorrigeerd bij de jaarafrekening in juni 2021 door een correctie nota aan te maken die gewoon van juni tot juni loopt met verrekening van alle tot dan gekregen en betaalde bedragen.

Eneco kan in mijn geval precies hetzelfde doen; aan het eind van het contractjaar (op 2023-02-01) alles verrekenen. In mijn concrete geval maakt het nu niets uit aangezien ik zowel over de periode feb-jun als de periode jun-feb ruim voldoende teruglever om probleemloos te kunnen salderen maar dat hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
NileZ_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:41:
[...]

Ja, zie mijn post net hiervoor.
Nee, zie mijn post net hiervoor.

Het mag gewoon niet; de ACM is hier heel duidelijk over: saldering is per jaar of tot einde contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Srednier schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:14:
[...]

Is in mijn geval niet relevant: ik heb een jaarcontract.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter

Terugleververgoedingenlijst exclusief 21% BTW

Stand 7 juni 2022, versie 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3YV_Km62bOpiWUEHicBJbdARvZ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tF0AIAGPLk42DOcxfBezP1LJ.png?f=fotoalbum_large
Opmerkingen
  • modelcontracten in bijna alle gevallen
  • bij Engie is het mij onduidelijk of de websitetarieven inclusief of exclusief BTW zijn,
  • alle leveranciers met een TLV lager dan Engie heb ik niet nagekeken (sinds de vorige lijst).

[ Voor 31% gewijzigd door cj1 op 09-06-2022 14:56 . Reden: lijst vervangen door versie 7 juni (Greenchoice), Eneco 58 cent excl. BTW ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mama
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-03 12:49
Hallo, weet iemand misschien iets over de nieuwe teruglevertarieven per 1 juli van Eneco? Ik hoorde in de media dat ze al bekend zijn maar kan ze nergens vinden. Ik zit nu nog bij Greenchoice en heb veel stroom over waar ik nu dus maar 8 eurocent voor krijg. Ik twijfel of ik moet overstappen. Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:30
@cj1 Greenchoice, Tarieven geldig per 1-6-2022: De terugleververgoeding bedraagt €0,115 per kWh excl. btw.
Zie https://www.greenchoice.n...oom-en-gas/modelcontract/
Edit: ik lees nu pas je opmerking achter de tweede bullet

[ Voor 13% gewijzigd door antidote op 05-06-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
mama schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:44:
Hallo, weet iemand misschien iets over de nieuwe teruglevertarieven per 1 juli van Eneco? Ik hoorde in de media dat ze al bekend zijn maar kan ze nergens vinden. Ik zit nu nog bij Greenchoice en heb veel stroom over waar ik nu dus maar 8 eurocent voor krijg. Ik twijfel of ik moet overstappen. Bedankt alvast
Lees de laatste paar bladzijden door van dit topic, dan kom je er achter dat Eneco vanaf 20 juni dit gaat publiceren.

Je kunt nu al overstappen naar Eneco. Verdien je nog iets de laatste weken van juni. Per 1 juli kun je dan weer naar een ander overstappen indien dat gunstig is.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

cville schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:48:
[...]

Ik kan alleen vertellen hoe het bij mij in - ik meen - 2020 is gegaan bij GC. Ik had in september een meterwisel waarna GC een eindafrekening opmaakte. Omdat dit in september was, ging ik over de limiet van 10000 kWh/jaar heen en kreeg ik mijn terugleververgoeding van 11ct niet. Ik had een contract van juni-juni en heb ze er op gewezen dat salderen op deze manier niet mag (volgens de ACM). Ze hebben toen uiteindelijk alles gecorrigeerd bij de jaarafrekening in juni 2021 door een correctie nota aan te maken die gewoon van juni tot juni loopt met verrekening van alle tot dan gekregen en betaalde bedragen.

Eneco kan in mijn geval precies hetzelfde doen; aan het eind van het contractjaar (op 2023-02-01) alles verrekenen. In mijn concrete geval maakt het nu niets uit aangezien ik zowel over de periode feb-jun als de periode jun-feb ruim voldoende teruglever om probleemloos te kunnen salderen maar dat hoeft natuurlijk niet bij iedereen zo te zijn.
Jij geeft nu een voorbeeld van een vast contract met vaste tarieven en een tussenrekening die niet door de afnemer is aangevraagd, hier in de discussie gaat het over variabele tarieven en een afnemer die wel om een afrekening vraagt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Gaan we nu 3 keer per dag dit soort luie berichten krijgen?
Hoe moeilijk is het om het woord Eneco in de zoekbalk in te typen en de laatste berichten even te lezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Als je maar 8 cent krijgt heb je dus juist niet veel stroom over.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Als er iets bekend wordt over Eneco, is dit het eerste topic waarin iemand het zal melden. Gewoon regelmatig dit topic checken en je blijft op de hoogte.

In het bericht vlak voor je eigen bericht staat de huidige stand van zaken.

[ Voor 6% gewijzigd door _starbuck_ op 05-06-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:28
dunklefaser schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 18:59:
@JohanNL Wat de vaste leveringskosten betreft: Vroeger (> 3 jaar geleden) was er een verschil tussen de leveranciers, nu zie ik alleen nog maar een soort eenheidsprijs van € 72,- per product. (BudgetEnergie, Oxxio etc.)
Niet helemaal waar en eigenlijk off topic, maar ik heb letterlijk 4 uur voor de oorlog begon een (allerlaatste van Nederland zo'n beetje en nee, ook hier geen glazen bol) 1 jaars contract bij BudgetEnergie afgesloten, met leveringskosten € 2,50 p.pr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxvuTkXyHRGXzCVdeA2XluaTKk0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QHTNMpzlCUp3EmZ2HK0Erbph.jpg?f=fotoalbum_large

Dan weer on topic

Tot 1-4-23:
Normaal € 0,306 excl. alles
Dal € 0,27 " "
Gas € 0,99 " "
Welkomstpremie € 400

Sinds 5-4 jl. zijn er panelen geplaatst, heb nog géén idee qua opbrengst en/of TL, komt ook omdat er daarbij gelijktijdig 3 L/L installaties zijn gekomen.
Gas blijft nog voor ww voorziening, wellicht nog iets ondersteunend bij strenge vorst.

Ga de L/L pas in de winter gebruiken verwacht ik, heb ze niet met oog op koeling genomen, maar goed,
zeg nooit nooit

Jaarverbruik voorheen:
Normaal ca. 550 kWh
Dal ca. 650 kWh
Gas ca. 575 m³

Opbrengst 900 kWh met eigen verbruik 100 kWh per 31-5 jl.

Met mislopen van de welkomstpremie, vrij lage (gas- en leverings)kosten + boete verwacht ik niet dat openbreken rendabel is en ik vanaf Q1 2023 pas kan gaan 'shoppen'.
Denk dat ik niet slecht zit voorlopig.

Hou me natuurlijk graag aanbevolen als ik dit verkeerd zie .....

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Volgens de voorwaarden van het Eneco modelcontract vindt saldering plaats op de jaarnota. Op de pagina van een tussentijdse nota wordt aangegeven dat ook bij het aanvragen van een tussentijdse nota, aan het eind van het jaar nog steeds een jaarnota volgt. Ik denk dus dat ze dan alsnog de reeds uitbetaalde kWh's verrekenen met de daarna afgenomen kWh's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Perzikvrucht schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:19:
Volgens de voorwaarden van het Eneco modelcontract vindt saldering plaats op de jaarnota. Op de pagina van een tussentijdse nota wordt aangegeven dat ook bij het aanvragen van een tussentijdse nota, aan het eind van het jaar nog steeds een jaarnota volgt. Ik denk dus dat ze dan alsnog de reeds uitbetaalde kWh's verrekenen met de daarna afgenomen kWh's.
Dat denk ik ook en dat zou volgens de regels zijn maar dat is niet wat ze mij mondeling verteld hebben. Dat kan natuurlijk gemakkelijk aan de desbetreffende medewerker liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Perzikvrucht schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:19:
Is nog steeds de vraag hoe ze dan een eventuele schuld van jou van een paar duizend euro gaan innen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
cville schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Dat denk ik ook en dat zou volgens de regels zijn maar dat is niet wat ze mij mondeling verteld hebben. Dat kan natuurlijk gemakkelijk aan de desbetreffende medewerker liggen.
Ik denk, dat jullie mis denken. Die verrekening zou er kunnen komen na heel hard aandringen, maar uit hunzelf no way.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
reneeke1970 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Ik denk, dat jullie mis denken. Die verrekening zou er kunnen komen na heel hard aandringen, maar uit hunzelf no way.
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Zo ging het in ieder geval bij GC. Ik denk dat de leveranciers hun systemen nog steeds niet echt aangepast hebben op terugleverende consumenten. Het blijft broddelwerk dat mogelijk op een paar punten een echt redesign nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@reneeke1970 daar sluit ik mij ook bij aan. Na veel aandringen zal het allemaal vast goed komen.
Maar uit hunzelf echt niet.

@cville overigens ging ik er vanuit dat je een modelcontract had en geen jaarcontract. My bad.

In een ver verleden heb ik bij greenchoice ook eens per ongeluk een tussentijdse nota aan laten maken door de huidige standen in te vullen. (Dom) echter had ik toen geen panelen dus had niks met terugleveren te maken. Wel veranderde mijn termijnbedrag wat zeer onwenselijk was.

[ Voor 60% gewijzigd door NileZ_ op 05-06-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mama
de Peer schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Gaan we nu 3 keer per dag dit soort luie berichten krijgen?
Hoe moeilijk is het om het woord Eneco in de zoekbalk in te typen en de laatste berichten even te lezen?
Sorry, ik ben best nieuw hier en kon het zo gauw niet vinden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mama
reneeke1970 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Als je maar 8 cent krijgt heb je dus juist niet veel stroom over.
Ik heb sinds 1 april 2022 ruim 2800 kWh terug geleverd. Ik begreep dat ik voor de eerste 2000 kWh bij Greenchoice die 8 eurocent krijg en voor de rest ongeveer 13 eurocent. Als ik ze bel geven ze hierover geen duidelijkheid. En als Eneco 58 cent biedt is het sommetje gauw gemaakt. Anderzijds kan het vanaf 1 juli weer anders zijn (dat Greenchoice meer geeft en Enenco bv. weer minder). Het blijft een lastige afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mama schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:03:
[...]

Ik heb sinds 1 april 2022 ruim 2800 kWh terug geleverd. Ik begreep dat ik voor de eerste 2000 kWh bij Greenchoice die 8 eurocent krijg en voor de rest ongeveer 13 eurocent. Als ik ze bel geven ze hierover geen duidelijkheid. En als Eneco 58 cent biedt is het sommetje gauw gemaakt. Anderzijds kan het vanaf 1 juli weer anders zijn (dat Greenchoice meer geeft en Enenco bv. weer minder). Het blijft een lastige afweging.
Met zoveel teruglevering moet je toch gewoon weg bij Greenchoice? En op 1-7 kun je evt weer van Eneco naar elders overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:06
Zou je in de Mijn Eneco omgeving bij Verbruik ook de teruggeleverde stroom moeten zien? Het verbruik zie ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mama schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:03:
[...]

Ik heb sinds 1 april 2022 ruim 2800 kWh terug geleverd.
oei dat is zonde, dus al 1400 euro mis gelopen door bij GC te blijven afgelopen 2 maanden. Ik zou zsm overstappen. Elke dag bij Eneco levert je veel geld op.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 05-06-2022 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hark_k schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:05:
Zou je in de Mijn Eneco omgeving bij Verbruik ook de teruggeleverde stroom moeten zien? Het verbruik zie ik wel.
Ja, rechtsboven heb je een menu en daar kun je kiezen tussen 'totaal' en 'teruglevering'. Met die laatste zie je alleen de teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Hark_k schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:05:
Ja, verbruik wordt getoond als negatief getal. De getoonde bedragen kloppen nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 10:24
Hi,
Terugleveren is voor mij slechts 1 van de belangrijke elementen.
Ik verbruik ongeveer 980 m3 gas per jaar
Daarnaast ongeveer 3100 kWh en hoop rond de 4800 kWh op te wekken.
Ik lever dus 1700 kWh terug.
Bij Eneco betaal ik € 2,77452 voor een m3 gas, bij Innova € 2,2054, scheelt dus 0,57 €/m3
TLV tussen deze 2 partijen is €0,07 in het voordeel van Eneco.
Die 57 cent die ik extra voor gas betaal tikt zoveel harder aan per jaar, dat die extra TLV dat nooit goedmaakt.

Heeft er iemand een overzicht incl gasprijzen ;)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
Felke schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:32:
Hi,
Bij Eneco betaal ik € 2,77452 voor een m3 gas, bij Innova € 2,2054, scheelt dus 0,57 €/m3
Die 57 cent die ik extra voor gas betaal tikt zoveel harder aan per jaar, dat die extra TLV dat nooit goedmaakt.

Je kan voor gas en elektra afwijkende leveranciers kiezen.
Ik ben ook alleen voor elektra overgestapt naar eneco, gas bij greenchoice gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Hi,

Waarom doe je dan niet gewoon gas bij Innova en el bij eneco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felke
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-06 10:24
ybos schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:33:
[...]

Ik ben ook alleen voor elektra overgestapt naar eneco, gas bij greenchoice gebleven.
aah.. slim, beide variabel dan?
Innova levert nog een jaarcontract met zeer ruime welkomskorting... vraag mij af of dat toch niet voordeliger is dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Felke schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:35:
[...]

aah.. slim, beide variabel dan?
Innova levert nog een jaarcontract met zeer ruime welkomskorting... vraag mij af of dat toch niet voordeliger is dan
greenchoice 3 jaar vast, 86 cent per kuub 8) (puur geluk, net op tijd door faillissement Welkom nog van die aanbieding kunnen profiteren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:en we gaan weer ontopic: terugleververgoedingen. :Y

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 05-06-2022 22:30 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ybos schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:33:
[...]

Verrek, daar heb ik nog helemaal niet bij stilgestaan. Ik denk dat ik maar hetzelfde doe. Dat scheelt echt wel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Laatst online: 20:00
Hoe zit dat nou met terugleververgoeding en btw? Bij Eneco bijvoorbeeld €0,48/0,58. Verschil is 21%, maar wat krijg ik uiteindelijk netto terug? Dat is toch die 0,58?

Eigenlijk klinkt 0,48 mij logischer, maar op gaslicht wordt gerekend met 0,58

[ Voor 20% gewijzigd door gebruiker001 op 06-06-2022 07:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

gebruiker001 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 07:09:
Hoe zit dat nou met terugleververgoeding en btw? Bij Eneco bijvoorbeeld €0,48/0,58. Verschil is 21%, maar wat krijg ik uiteindelijk netto terug? Dat is toch die 0,58?

Dan kijk jij waarschijnlijk niet naar het modelcontract. Bij het modelcontract is het nl 58,55 ct kaal en 78 ct of zo inc alles voor het normaaltarief, waar de TLV op gebaseerd is.

Onthoud dat hoge TLV (vrijwel?) altijd het modelcontract betreft en daar moet je soms wat voor graven om de tarieven te vinden. Of gewoondit topic goed lezen, natuurlijk ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15-09 13:07
Hi,

@Malarky probeert het bij te houden: Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

gebruiker001 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 07:09:

Termy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:36:
Bij het modelcontract is het nl 58,55 ct kaal en 78 ct of zo inc alles voor het normaaltarief, waar de TLV op gebaseerd is.

Onthoud dat hoge TLV (vrijwel?) altijd het modelcontract betreft en daar moet je soms wat voor graven om de tarieven te vinden. Of gewoondit topic goed lezen, natuurlijk ;).
Terugleververgoeding Eneco Modelcontract is "normaaltarief minus btw, opslag duurzame energie en energiebelasting", dus €0,78995/1,21 - €0,0305 - €0,03679 = €0,58556.

Per 1 juli zal het TLV veranderen als Eneco het modelcontract weer updated. Eneco modelcontract kun je momenteel alleen telefonisch afsluiten bij Eneco.

BTW heeft er geen invloed op omdat TLV altijd ex btw is. Je hebt geen recht op die BTW, je bent immers ondernemer voor de belastingdienst als energieleverancier aan huis.

[ Voor 46% gewijzigd door Malarky op 06-06-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
terug-lever-vergoedingen. Niet "ik laad mn auto bij de laadpaal"

[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 06-06-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

liever geen offtopic posts quoten, thanks!

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 06-06-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 06-06-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Malarky schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Tenzij je al ondernemer bent en die btw ergens mee kan verrekenen. Daarom wordt in zakelijke contracten de BTW wel uitbetaald.
Voor ondernemers is het hooguit een tijdelijk cashflow voordeel, netto levert het niks op: teveel ontvangen BTW moet je afdragen aan de belastingdienst, teveel betaalde BTW krijgt je terug van de belastingdienst. Netto gezien heeft een ondernemer niks met de BTW te maken, hij is slechts een tijdelijk doorgeefluik tussen klanten, leveranciers en de belastingdienst. Alleen consumenten betalen BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
ybos schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:53:
[...]

Gisteren voor het eerst gedaan, is raar, als je thuis kunt laden en dan bij een paal aan de straat gaan staan :P
Yep :) Voor mij is het 5 minuten lopen, een beetje extra beweging 1x per week is niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:27
Zojuist de nieuwe variabele tarieven van Van de Bron ontvangen die nu ook de tlv aanpassen naar € 0,10 per 1 juli 2022.
Met de situatie die wij hebben houden wij netto 9000 kWh per jaar over aan netto teruglevering en is volgens mij met de tarieven die nu bekend zijn Eneco de beste optie en daarna Gewoon energie en Budget energie. zijn hiervan al de tarieven per 1 juli 2022 bekend van gemaakt voordat ik nu overstap en weer nieuwe tarieven krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
pirke schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:55:
[...]

Yep :) Voor mij is het 5 minuten lopen, een beetje extra beweging 1x per week is niet zo erg.
Voor mij 200 mtr denk ik, dus is geen probleem. Ik moet alleen dagelijks laden maar dan nog geen issue, staat een paal met dubbele aansluiting, altijd wel eentje vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:28

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 06-06-2022 11:52 ]

ZH, 12x AEG 360 Wp (Glas/Glas), 12x Enphase IQ7+, ATAG i36ECZ + One, Remeha Diva multi-split 6 kW (2,5 kW+5 kW) & mono-split 2,5 kW (2,5 kW), 7x T22 + 2x Hndd.rad., Tussenwoning, Bj.1928, Enkelsteens, 76m2/127m², Dubbel glas, Inductie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
silvester6 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:55:
Zojuist de nieuwe variabele tarieven van Van de Bron ontvangen die nu ook de tlv aanpassen naar € 0,10 per 1 juli 2022.
Met de situatie die wij hebben houden wij netto 9000 kWh per jaar over aan netto teruglevering en is volgens mij met de tarieven die nu bekend zijn Eneco de beste optie en daarna Gewoon energie en Budget energie. zijn hiervan al de tarieven per 1 juli 2022 bekend van gemaakt voordat ik nu overstap en weer nieuwe tarieven krijg?
Wat was de oude vergoeding van de bron :?
Eneco schijnt met een week of 2 te komen met de nieuwe tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
ybos schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Je kunt gerust stellen dat van de bron hier nooit heeft thuis gehoord op dit forum

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
ybos schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Oude vergoeding was per 1 jan 2022 tussen de 0,12 en 22 ct. Daarvoor kale stroomprijs maar die lag toen ik hem afsloot op 6 ct. Eneco lijkt nu wel erg interessant met een vergoeding van bijna 5000 euro op jaarbasis. Eigenlijk te mooi om waar te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 15-09 13:07
silvester6 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:01:
[...]

Oude vergoeding was per 1 jan 2022 tussen de 0,12 en 22 ct. Daarvoor kale stroomprijs maar die lag toen ik hem afsloot op 6 ct. Eneco lijkt nu wel erg interessant met een vergoeding van bijna 5000 euro op jaarbasis. Eigenlijk te mooi om waar te zijn..
De catch is gas, indien je het nodig hebt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Malarky schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:50:
[...]

Je kan ook een tweede meetpunt aan huis overwegen. Met 1 meetpunt lever je alle stroom terug aan Eneco, met je andere meetpunt neem je het goedkoop af bij bijvoorbeeld Tibber. Zie Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Zijn er hier meerdere die het toe passen, dus reclame voor ander forum is niet nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Malarky schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:50:
[...]

Je kan ook een tweede meetpunt aan huis overwegen. Met 1 meetpunt lever je alle stroom terug aan Eneco, met je andere meetpunt neem je het goedkoop af bij bijvoorbeeld Tibber. Zie Malarky in "Overstappen naar een nieuwe energieleverancier"
Een hoop kosten en gedoe voor een - naar mijn mening - tijdelijke situatie. Alleen als de hoogste TLV structureel significant hoger blijft dan de laagste stroomprijs incl belastingen is dat interessant, maar ik verwacht niet dat dat lang zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
We hebben geen gas aansluiting alleen elektra met zonnepanelen die het verbruik ruim afdekken
Pagina: 1 ... 34 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2