Termy schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:07:
[...]
Klopt, maar daarboven staat dus speculatie terwijl je dat gewoon weg had kunnen halen. Het is nu nl 100% niet zeker dat ze solvabiliteitsproblemen hadden in oktober aangezien ik gewoon de bron heb gelinkt (geen idee hoe accuraat de bron is, maar ze geven iig duidelijk aan dat Eneco geen issues heeft).
Een zo laag mogelijk voorschot is idd sowieso aan te raden.
Ik zal er de volgende keer rekening mee houden.

B-Bandit schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:15:
[...]
Als je ook gas/warmte afneemt bij Eneco kan je dit wel doen. Ik betaalde namelijk een voorschot van €200 voor mijn stadsverwarming en sinds vorige week ook €9 voor elektra. Eneco hanteert echter 1 incasso en voorschot en die heb ik nu van €209 verlaagd naar €50. Dat is ook wel vet, dat ik met mijn overschot aan elektra in feite mijn warmtevraag kan compenseren. Ik verwacht dat de rekening eind van het jaar 0 is als de terugleververgoeding een beetje op peil blijft (minstens €0,40 verwacht ik wel de rest van het jaar).
Dat doe ik dus niet, gas zit nog bij Energiedirect. Ben puur voor de terugleververgoeding naar Eneco overgestapt. Heb op 2 kWh na alles gesaldeerd. Met de terugleververgoeding bij Energiedirect (6 cent) haal ik geen goeie verrekening voor een gasprijs van (tot juli) €1,60/m³.
Oja, da's een goeie! Was Delta niet van Vattenfall? Voor zover ik in 2019 had gelezen.
GioStyle schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:23:
[...]
Vermindering van de energiebelasting heeft natuurlijk helemaal niets met je stroomleverancier te maken. Dus in feite gaat het puur om je betaalde voorschot plus je netto opwek. Dat kan al met al met de overschotten die ik hier lees behoorlijk wat opleveren.
@
ursusMaritimus
Hier loopt mijn jaarcontract af op 24/05. Mijn huidige plan is om op 25/05 over te stappen naar Eneco, ergens in de herfst weer over te stappen om te cashen en daarna een jaar blijven zitten om te kunnen salderen.
Die vermindering EB staat idd los van de leverancier, maar die factureert 'm wel. Per jaar toch zo'n €824,77.
Voorbeeldje met 365 dagen en 1000kWh gesaldeerd;
- €-824,77 aan vermindering enerigebelasting.
- €-580 aan teruglevering (0,58 × 1000 kWh)
- €-108 'minimale inleg' (termijnbedrag 9 ×12)
+ €84 vaste leveringskosten (elektra)
+ €254,27 netbeheerkosten (in mijn geval)
Maakt het saldo €1175,50 wat terug moet komen. Dan vind ik die energiebelasting toch een flink zakcentje hoor. Het klopt dat je dat bij iedere leverancier krijgt, maar de "facturatie" gaat wel via hen, omdat je daar de elektra afneemt. Cashen is wel slim voor de herfst, houd er wel rekening mee dat je dan een kWh-saldo moet opbouwen en niet met terugwerkende kracht je overschot van de zomer kunt meepakken. In 2023 mag je nog salderen, maar vind 't toch tricky. Alhoewel, die 58 cent is geen vast gegeven en wie weet wordt het in 2023 15 cent. Dan is het wel slim om uit te cashen en nieuw tegoed op te bouwen

tenzij je tussentijds vertrekt of je leverancier failliet gaat. Niks is dan zeker.
[
Voor 3% gewijzigd door
Processorkoeler op 10-05-2022 19:38
]