Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Nog even over het modelcontract van Eneco: wat is de nou precies de TLV? In de voorwaarden staat dit:
3. Terugleververgoeding
3.1 [...] Saldering gebeurt via de jaarnota. Bij saldering geldt voor de
teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt
voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag
duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste leveringskosten)
.

Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op
het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:46
Heb via mijnaansluiting ook zojuist een extra allocatiepunt aangevraagd (Liander). Kon nog kiezen voor een afspraak in juli, maar dat zal wel uitgesteld worden. Ben benieuwd.
Ik zit nog met één vraag, die ik wel wat pagina's terug voorbij zag komen, maar niet zo snel beantwoord zag worden: is een extra 3p+N hoofdschakelaar qua voorbereiding voldoende in de groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 09:45
marcel3 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:08:
Heb via mijnaansluiting ook zojuist een extra allocatiepunt aangevraagd (Liander). Kon nog kiezen voor een afspraak in juli, maar dat zal wel uitgesteld worden. Ben benieuwd.
Ik zit nog met één vraag, die ik wel wat pagina's terug voorbij zag komen, maar niet zo snel beantwoord zag worden: is een extra 3p+N hoofdschakelaar qua voorbereiding voldoende in de groepenkast?
Volgens mij maak je in principe een nieuwe groepenkast naast de huidige met 1 hoofdschakelaar, 1 aardlekschakelaar of combi automaat(alamat)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tokjah
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-07 19:11
Handig overzichtje van de Consumentenbond

https://cloudfront.consum...-onderzoek-2-mei-2022.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

SteveWoz schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:57:
Nog even over het modelcontract van Eneco: wat is de nou precies de TLV? In de voorwaarden staat dit:

[...]
Daar staat idd exact wat de TLV is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

marcel3 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:08:
Interessant, hoe ga je dit precies doen? Terugleveren via een 'duur' contract en afnemen via een goedkoper contract?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 15:31
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:57:
...
Als je de tweede meter snel besteld word hij grotendeels door regering betaald dankzij de extra hoge heffing korting dit jaar, want ook die krijg je dan dubbel uiteraard.
...
Meer info bij google op tweede allocatie punt.
Als ik Google op 2e allocatie punt, lees ik dat de teruggave energiebelasting alleen op het primaire punt wordt gedaan (dat lijkt me overigens ook wel zo eerlijk voor de rest van de samenleving). Maar in de praktijk krijg je hem dus wel dubbel terug? Ik ben wel benieuwd of je daar mee wegkomt, ik sluit niet uit dat ergens in de papiermolen je achteraf mag gaan lappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
V-8 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:26:
[...]

Interessant, hoe ga je dit precies doen? Terugleveren via een 'duur' contract en afnemen via een goedkoper contract?
Precies. Ik heb de komende jaren nog een vast contract met gunstige verbruikstarieven maar een flut TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
jurjen_g schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Als ik Google op 2e allocatie punt, lees ik dat de teruggave energiebelasting alleen op het primaire punt wordt gedaan (dat lijkt me overigens ook wel zo eerlijk voor de rest van de samenleving). Maar in de praktijk krijg je hem dus wel dubbel terug? Ik ben wel benieuwd of je daar mee wegkomt, ik sluit niet uit dat ergens in de papiermolen je achteraf mag gaan lappen...
Dat zou ik ook niet uitsluiten. En terecht, die vermindering EB is bedoeld voor mensen die moeilijk kunnen rondkomen door de hoge energietarieven, niet voor tweakers met dikke sets zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
jurjen_g schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:39:
[...]

Dat zien we dan wel weer, kunnen ze ook alle dubbele netwerk kosten en vaste lasten terug lappen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
marcel3 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:47:
[...]

Dat zou ik ook niet uitsluiten. En terecht, die vermindering EB is bedoeld voor mensen die moeilijk kunnen rondkomen door de hoge energietarieven, niet voor tweakers met dikke sets zonnepanelen.
Nee, die vermindering eb is bedoeld voor panden die bewoond worden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:37

Processorkoeler

Geen stock koeler

KoningPaulus schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:06:
Ik lees nu het eea over mogelijk overstappen ivm de hogere teruglever vergoeding.
Ik zit zelf bij energie direct sinds 1 september, 1 jaar vast. Gas voor 96 cent en stroom voor 27 ofzo. Teruglever vergoeding een schamele 5 cent per kWh.

We stevenen af op een jaarverbruik van 2200kwh, en wekken 4000 op in een jaar.
Inductie, Quooker etc aanwezig. Airco's denk ik dat ik die niet kan terug verdienen in de paar jaar dat we hier nog wonen.
Wat is wijsheid... Het overschot is een stuk hoger dan ik had verwacht.
Idem, zelfde situatie hier (van je gasprijs kan ik enkel dromen). Zoek mijn naam even binnen het topic, want qua opwek zitten we bijna gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:22

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

reneeke1970 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:05:
[...]

Nee, die vermindering eb is bedoeld voor panden die bewoond worden.
Niet alleen voor woonhuizen maar ook bedrijfsruimte, kantoren etc.
Criterium is dat er regelmatig mensen verblijven of werken

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:57:
Voor het geval hier grote terug leveraars lezen, het kan lonend zijn om je oude contract te behouden, er vervolgens een tweede meter bij aanschaft, daar een nleuwe leverancier bij nemen die een hoge vergoeding geeft, maar intussen op je andere meter goedkoop stroom blijft inkopen.
Als je de tweede meter snel besteld word hij grotendeels door regering betaald dankzij de extra hoge heffing korting dit jaar, want ook die krijg je dan dubbel uiteraard.
Ik koop stroom voor 13 cent en verkoop voor 22 cent, ik doe niet salderen en geen eigen stroom rechtstreeks op maken.

Meer info bij google op tweede allocatie punt.
Leuk bedacht, maar je krijgt de verminderde energiebelasting op de aansluiting niet op een meter. Qua netbeheerder betaal je alleen een extra vergoeding voor een extra meter, verder niet.

Hoe doe je het verder met salderen van de energiebelasting, want daar loop je 9ct/kWh op mis... Dat tikt nog aardig aan... In mijn geval 6000 kWh opwek op jaarbasis * € 0.09 /kWh = € 540.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurie
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
vanderv schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:54:
De eventuele opgebouwde korting bij Vattenfall komt dan ook te vervallen omdat die alleen van toepassing is bij afname van zowel stroom als gas
Bizar, Innova blijft de volledige cashback van (in mijn geval) 385e gewoon behouden als electriciteit uit het contract wordt gehaald 8)7

Piepende bandjes modelcontract afsluiten bij Eneco, van 27ct naar 58ct 58ct minus BTW en kosten voor m'n 2000kw wat ik terug lever.

[ Voor 3% gewijzigd door Yurie op 05-05-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
De boete en gemis van de welkomstbonus maakt het net niet interessant om over te stappen. Moet denk ik toch maar even een paar paneeltjes bijregelen om het interessanter te maken om over te stappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurie
Ik belde delta maar die gaven aan dat het teruglevertarief gaat wijzigen (naar beneden) echter waren ze er heel vaag over hoeveel en per wanneer. Ze hield behoorlijk de boot af. Toch Eneco maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ep Woody schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:25:
[...]

Leuk bedacht, maar je krijgt de verminderde energiebelasting op de aansluiting niet op een meter. Qua netbeheerder betaal je alleen een extra vergoeding voor een extra meter, verder niet.

Hoe doe je het verder met salderen van de energiebelasting, want daar loop je 9ct/kWh op mis... Dat tikt nog aardig aan... In mijn geval 6000 kWh opwek op jaarbasis * € 0.09 /kWh = € 540.
Met liefde en plezier saldeer ik nul komma nul van mijn verbruik van 5500 kWh voor 15 cent.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Zonet Energiedirect gecontact, en ze vinden het prima om mij eerder weg te hebben voor elektra :0
Nu dus even Eneco contacten en daar zsm overstappen. de TLV daar is gelijk aan de kale levering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ypf9lEYxpIVPPK-p7MDQveDojAI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yNDGZJuIyNHT2RIqOJVJsKMf.png?f=user_large

Als ik daar €0,04452, €0,03691 en 21% BTW afhaal zit je volgens mij nog boven de 50 cent per kWh (voor normaal). Dal zal iets lager zijn. Maar van 6 ct naar 30 ct is volgens mij een dikke vooruitgang.

De enige vraag die mij nog rest is; maakt Eneco onderscheid tussen TLV voor dal en normaal? De meeste opwek is 'normaal' en dal opwek is er nauwelijks, op weekenddagen na. Tussen 23 en 7u is er geen (tot 's ochtends vrij weinig) zon.

Is het gewoon een optelsom van afname normaal+dal minus opgewekte normaal/dal? Energiedirect maakt daar geen onderscheid in. Optie B is het enkeltarief, maar weet niet of dat voor of nadeliger is.

Ter info, nogmaals: 2000kWh afname, 3550Wp op het dak (+- 3000kWh teruglevering). Netto gaat er dus 1000 kWh terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tg1988
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-04-2024
Yurie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Bizar, Innova blijft de volledige cashback van (in mijn geval) 385e gewoon behouden als electriciteit uit het contract wordt gehaald 8)7

Piepende bandjes modelcontract afsluiten bij Eneco, van 27ct naar 58ct voor m'n 2000kw wat ik terug lever.
Ik had hetzelfde bij energie direct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Processorkoeler schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:47:
De enige vraag die mij nog rest is; maakt Eneco onderscheid tussen TLV voor dal en normaal? De meeste opwek is 'normaal' en dal opwek is er nauwelijks, op weekenddagen na. Tussen 23 en 7u is er geen (tot 's ochtends vrij weinig) zon.
Nee, volgens mij één tarief (€0.58).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

erwn schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:14:
[...]

Nee, volgens mij één tarief (€0.58).
Nou, Eneco weet het zelf ook niet te vertellen. Ik vroeg ze inderdaad hoe het zit. Lijkt mij 2 scenario's:
[TOTAALSOM € VERBRUIK] - [TOTAALSOM € TERUGLEVERING]
of
  • [TOTAALSOM KWH HOOG & LAAG] - [TOTAALSOM KWH TERUGLEVER] (bij overschot, uitkering TLV)
Via de chat wisten ze 't niet, bellen is onbegonnen werk. Vind het wel belangrijk, want als het per kWh wordt verrekend en het overschot wordt uitgekeerd, is dat prima. Maar stel het gaat per saldo in euro's, verbruik is 80 cent per kWh en de terugleververgoeding daalt opeens, dan moet je toch per verbruikte kWh het dubbele aan kWh's opwekken voor hetzelfde geld.

[ Voor 42% gewijzigd door Processorkoeler op 05-05-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tot nu toe heb ik de energiemarkt nooit gevolgd, maar is het zo dat variabele stroomtarieven in de winter doorgaans hoger liggen dan in de zomer? Of maakt dat niet uit.

Dit ook ivm. terugleveren en overweging vast of flexibel contract.

In de zomer wek je het meest op, als de tarieven in de winter omhoog schieten, dan moet je alsnog bij gaan betalen als de panelen in de winter niet genoeg leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18-09 10:50
Had ik al in de openingpost gezet :p

Maar bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Processorkoeler schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 16:35:
[...]

Nou, Eneco weet het zelf ook niet te vertellen. Ik vroeg ze inderdaad hoe het zit. Lijkt mij 2 scenario's:

[...]

of

[...]

Via de chat wisten ze 't niet, bellen is onbegonnen werk. Vind het wel belangrijk, want als het per kWh wordt verrekend en het overschot wordt uitgekeerd, is dat prima. Maar stel het gaat per saldo in euro's, verbruik is 80 cent per kWh en de terugleververgoeding daalt opeens, dan moet je toch per verbruikte kWh het dubbele aan kWh's opwekken voor hetzelfde geld.
Eneco is saldering over de telwerken en daarna op normaal tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Yurie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:16:
Ik belde delta maar die gaven aan dat het teruglevertarief gaat wijzigen (naar beneden) echter waren ze er heel vaag over hoeveel en per wanneer. Ze hield behoorlijk de boot af. Toch Eneco maar eens bellen.
Verwachting is per 1 juli maar misschien dus eerder tarief verandering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
@reneeke1970

Voor de 4e keer een 'badmuts' aan de telefoon gehad dat het een en ander mis gaat bij de firma. Na een hint dat ik bij de netbeheerder werk, stond er binnen 5 minuten een nieuw contract op de mail. >:) Levering met ingang van vandaag.

Nu staat er inderdaad wel een TLV op het contract bij vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOLt1SlaZqiTCU16yYlJiRtLHNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0ybkZiGlb9qJOnLhFiGj1sr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:57:
@reneeke1970

Voor de 4e keer een 'badmuts' aan de telefoon gehad dat het een en ander mis gaat bij de firma. Na een hint dat ik bij de netbeheerder werk, stond er binnen 5 minuten een nieuw contract op de mail. Levering met ingang van vandaag.

[Afbeelding]
Toch allemaal vreemd, je zou denken zon contract is standaard bestandje, maar blijkbaar zijn er meerdere versies

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Noord27 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 17:57:
@reneeke1970

Voor de 4e keer een 'badmuts' aan de telefoon gehad dat het een en ander mis gaat bij de firma. Na een hint dat ik bij de netbeheerder werk, stond er binnen 5 minuten een nieuw contract op de mail. >:) Levering met ingang van vandaag.

[Afbeelding]
Oh, dus de TLV is het kale hoogtarief? Bij mij werd gezegd dat dit het kale enkeltarief is. Of is dat kale enkeltarief (ex btw, EB en ODE) toevalligerwijs net zo dichtbij het dal?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3K6I4dGh4i9ln2NvLRmLByx_sOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4tCdd5yxGWdVQrLAGl6hmtR.jpg?f=fotoalbum_large

😂

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:16
Ben benieuwd wanneer den haag en de fiscus hier lucht van krijgt en iedereen met een overschot hier (inkomsten)belasting over mag gaan afdragen.
Tot die tijd, lekker cashen!

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Wel handig om meer te leggen dan je verbruikt. Toekomstgericht, en inderdaad, het is nu nog 1:1, maar vanaf 2024 (nu nog). niet 100% meer. Toch verdien je na x jaar terug, volgens mij 6-7 dan. Het salderen loopt met 9 (of 11)% terug. En er is nu ook wat meer kritiek op een lage TLV. Maar stel, de TLV is 40-50% van je kWhprijs, dan verdien je alsnog een beetje terug. Tegen de tijd dat je niks meer mag salderen (ver na 2033), dan pas geldt het kopen en terugleveren (en de thuisbatterijsituatie evt).

Die tekst in die screenshot is dus niet heel accurate, maar da's mijn mening.

[ Voor 26% gewijzigd door Processorkoeler op 05-05-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Processorkoeler schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:14:
[...]

Wel handig om meer te leggen dan je verbruikt. Toekomstgericht, en inderdaad, het is nu nog 1:1, maar vanaf 2024 (nu nog). niet 100% meer. Toch verdien je na x jaar terug, volgens mij 6-7 dan. Het salderen loopt met 9 (of 11)% terug. En er is nu ook wat meer kritiek op een lage TLV. Maar stel, de TLV is 40-50% van je kWhprijs, dan verdien je alsnog een beetje terug. Tegen de tijd dat je niks meer mag salderen (ver na 2033), dan pas geldt het kopen en terugleveren (en de thuisbatterijsituatie evt).

Die tekst in die screenshot is dus niet heel accurate, maar da's mijn mening.
Waar staat dat dat je 100% mag salderen tot 2024? Bij mijn weten tot eind ‘23.

Maar daar ging ‘t mij niet om…….vind het wel grappig dat het advies is om niet meer te leggen dan eigen verbruik :+ kolder…..toen we 11 cent kregen was de tvt ook maar 4/5 jaar.
Nu nog sneller terugverdiend met zulke tlv prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
@JoKo

Tot 2024 is hetzelfde als t/m 2023. 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Noord27 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:42:
@JoKo

Tot 2024 is hetzelfde als t/m 2023. 😉
Foutje ;) eind ‘22
Staat nog niet zwart op wit tot eind ‘23
Nederlandse kabinet stelt afbouw salderingsregeling zonnestroom opnieuw uit
De afbouw van de salderingsregeling die in Nederland geldt voor zonnepanelen, wordt opnieuw uitgesteld. Het vorige kabinet schoof de afbouw voor zich uit en de huidige minister van Klimaat en Energie, Rob Jetten, stelt nu dat de geplande afbouwstart op 1 januari 2023 'niet haalbaar' is.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Jetten: "Als gevolg van de opgelopen vertraging in de behandeling door de controversieelverklaring, is de in het wetsvoorstel opgenomen ingangsdatum van de afbouw van de salderingsregeling van 1 januari 2023, niet meer haalbaar". De minister heeft voornemens om de Kamer zo snel mogelijk, uiterlijk ergens in het tweede kwartaal van dit jaar, te informeren wanneer de afbouw dan wel zou kunnen beginnen. Het kabinet overweegt ook nog aanpassingen aan het wetsvoorstel te maken.

Tot nu toe was het voornemen van de regering om de salderingsregeling af te bouwen in stapjes van negen procent per jaar, beginnende op 1 januari 2023. In 2030 mag men nog 28 procent van de energie salderen en in 2031 daalt dat percentage naar nul procent. Het startmoment wordt verder de toekomst ingeschoven, maar daarmee het eindmoment ook, dus het tempo van afbouw zal hetzelfde blijven met negen procent per jaar, zo lijkt het.

[ Voor 79% gewijzigd door JoKo op 05-05-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

JoKo schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:41:
[...]

Waar staat dat dat je 100% mag salderen tot 2024? Bij mijn weten tot eind ‘23.

Maar daar ging ‘t mij niet om…….vind het wel grappig dat het advies is om niet meer te leggen dan eigen verbruik :+ kolder…..toen we 11 cent kregen was de tvt ook maar 4/5 jaar.
Nu nog sneller terugverdiend met zulke tlv prijzen.
Tot 2024, dus tot en met 2023 :) de afbouw is een jaar later gepland.
Ik vind 't ook een aparte opmerking. Heb 'm wel vaker gezien hoor, ook wat "adviseurs" over de vloer gehad bij mijn aankoop van panelen. Verkopers die dat argument neerlegden zijn het al bij voorbaat niet geworden.

edit:
Was het niet al definitief een jaar opgeschoven trouwens?

edit2: nvm, zie vorige quote :)

[ Voor 6% gewijzigd door Processorkoeler op 05-05-2022 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yurie
Appeltaart! Zojuist Eneco afgesloten per direct, 9€ maandelijks als voorschot zoals bekend, ook tarieven zoals bekend. Erg vriendelijke helpdesk ook, laat de zon maar gaan schijnen 🥳

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:00

Esumontere

Floep, banaan.

Zo, wij zijn ook overgestapt van Essent (variabel) naar het modelcontract van Eneco, gezien afgelopen maandag onze 5800 kWh/jaar zonnepanelen zijn begonnen met produceren (mijn jaarverbruik is ~3500 kWh)! Met de 5.5 ct/kWh bij Essent en de 58 ct/kWh bij Eneco is dat snel verdiend!

Wel interessant: volgens Eneco kan mijn nieuwe contract per vandaag ingaan, en is de opzegging van Essent dus binnen een dag geregeld...

Ook valt mijn maandbedrag wel echt heel laag uit, volgens Eneco kan ik met gas (~1000 m3 per jaar) en elektra (~3500 kWh per jaar) met een termijnbedrag van 95 euro vooruit. Bij Essent betaal ik 260 euro... Denk dat ik het bedrag toch maar wat hoger zet.

[ Voor 27% gewijzigd door Esumontere op 06-05-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurie
Esumontere schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:45:
Zo, wij zijn ook overgestapt van Essent (variabel) naar het modelcontract van Eneco, gezien afgelopen maandag onze 5800 kWh/jaar zonnepanelen zijn begonnen met produceren (mijn jaarverbruik is ~3500 kWh)! Met de 5.5 ct/kWh bij Essent en de 58 ct/kWh bij Eneco is dat snel verdiend!

Wel interessant: volgens Eneco kan mijn nieuwe contract per vandaag ingaan, en is de opzegging van Essent dus binnen een dag geregeld...

Ook valt mijn maandbedrag wel echt heel laag uit, volgens Eneco kan ik met gas (~1000 m3 per jaar) en elektra (~3500 kWh per jaar) met een termijnbedrag van 95 euro vooruit. Bij Essent betaal ik 260 euro... Denk dat ik het bedrag toch maar wat hoger zet.
Wat betaal je voor gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Yurie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Wat betaal je voor gas?
2,77453EUR/m3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yurie
Wow, ik vond je voorschot nog te hoog maar dat klopt dan wel met zo'n hoge gasprijs. Heeft Mega overigens niet een veel lagere (variabele) gasprijs momenteel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Yurie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:10:
[...]

Wow, ik vond je voorschot nog te hoog maar dat klopt dan wel met zo'n hoge gasprijs. Heeft Mega overigens niet een veel lagere (variabele) gasprijs momenteel?
Dat zou kunnen, maar ik heb zeer slechte ervaringen met kleine spelers op de energiemarkt. Ik was klant bij het failliete EnergieFlex, en heb een hoop ruzie moeten maken om niet aan een wurgcontract vast te zitten bij Innova die het toendertijd overnamen. Daarom alleen nog maar grote multinationals voor mij, waar de kans op omvallen een stuk kleiner is :)

[ Voor 3% gewijzigd door Esumontere op 06-05-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Esumontere schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:15:
[...]

Dat zou kunnen, maar ik heb zeer slechte ervaringen met kleine spelers op de energiemarkt. Ik was klant bij het failliete EnergieFlex, en heb een hoop ruzie moeten maken om niet aan een wurgcontract vast te zitten bij Innova die het toendertijd overnamen. Daarom alleen nog maar grote multinationals voor mij, waar de kans op omvallen een stuk kleiner is :)
Wel ziek hoe de markt is tegenwoordig. Ik liep uit mijn jaarcontract bij Vattenfall en zit nu voor gas variabel daar voor 1,30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Laatst online: 16:16
Zonder al deze pagina's door te moeten worstelen, is er een aanbieder waarvan nu algemeen bekend is dat de terugleververgoeding erg gunstig of netjes is? Of maakt het over de linie eigenlijk niet zo gek veel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Lensent schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:18:
Zonder al deze pagina's door te moeten worstelen, is er een aanbieder waarvan nu algemeen bekend is dat de terugleververgoeding erg gunstig of netjes is? Of maakt het over de linie eigenlijk niet zo gek veel uit?
Check de openingpost. Genoeg tabellen daar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Lensent schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:18:
Je hoeft niet door heel veel pagina's heen om dit document te vinden. :)
mathijshooi schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:18:
[...]

Wel ziek hoe de markt is tegenwoordig. Ik liep uit mijn jaarcontract bij Vattenfall en zit nu voor gas variabel daar voor 1,30.
Tja, ik had per 1 april een (variabel) contract bij Essent voor gas, ben verhuisd van een gasloos huurappartement naar koophuis met gas (en elektra). De prijs bij Essent was toen 2.96 per kuub ofzo, dus zelfs daar ga ik er nu op vooruit. En de TLV van Essent is dieptriest, dus nu ik zonnepanelen heb loont het om verder te gaan met Eneco.

[ Voor 33% gewijzigd door Esumontere op 06-05-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurie
Eigenlijk zijn alleen Delta en Eneco interessant momenteel maar Delta viel voor mij snel af na een vreemd telefoongesprek gisteren. Totaal anders dan Eneco waar alles zo was geregeld vanmorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 13:30
Waarom is HVC niet interessant vind je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

marvel27 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:25:
Waarom is HVC niet interessant vind je?
Die kunnen hoogstens interessant zijn als je gasloos of vrijwel gasloos woont. Die gasprijs is bizar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 13:30
Akkoord, maar gas staat los van elektriciteit, je kan prima een contract met HVC afsluiten voor elektriciteit, en een contract met een andere leverancier voor gas. Dus dat is geen reden om HVC af te schrijven.

EDIT: dit klopt niet. Ik heb dit vandaag nagevraagd, en je kan bij HVC enkel elektriciteit afnemen als je ook bij hen gas afneemt (tenminste, als je een gasaansluiting hebt)

[ Voor 30% gewijzigd door marvel27 op 09-05-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Heb de PDF omgezet naar XLS om te kunnen filteren en sorteren.
Waarom zou je niet gewoon voor 'Energie van Ons' gaan? Het zijn toch maandelijks opzegbare modelcontracten dus ookal is het een kleine speler die omvalt, no harm done toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:55
Esumontere schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 10:45:
Hoe weet je wat je opbrengst gaat worden?.
Ik heb straks iets van 5000wp aan panelen liggen op het dak, maar geen flauw idee hoeveel het gaat opleveren op jaarbasis en of het überhaupt mijn 3600 verbruik gaat compenseren? Lig ongunstig op ZO en NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:16
Mijn contract bij Energiedirect loopt 28-06 af en ik wil voordien een nieuw contract afsluiten met maximale vergoeding voor mijn overschot. Het zal niet veel meer zijn, maar toch.

We zijn sinds kort gasloos en wekken gemiddeld 7000+ per jaar op, waarvan het meeste wel in de warmtepomp, boiler en het huishouden verdwijnt. Planning is echter nog een overkapping te bouwen waar nog zo'n 1500-2000 KWP op komt.

Maar wat is nou handig? Een modelcontract afsluiten en 3 dagen na ingang nieuwe tarieven krijgen schiet niet echt op, of verwachten we dat het wel hoog blijft of eventueel dan gewoon opzeggen + via dit topic weer de meest interessante pikken en door?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

President schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:33:
[...]

Ik heb straks iets van 5000wp aan panelen liggen op het dak, maar geen flauw idee hoeveel het gaat opleveren op jaarbasis en of het überhaupt mijn 3600 verbruik gaat compenseren? Lig ongunstig op ZO en NW
Ik heb 6390 Wp liggen aan panelen, gericht op ZZW. Mijn opbrengst is gebaseerd op de voorspelling van de leverancier. Zal wel wat afwijken natuurlijk, maar lijkt me wel een goede indicatie.
Lensent schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:33:
Waarom zou je niet gewoon voor 'Energie van Ons' gaan? Het zijn toch maandelijks opzegbare modelcontracten dus ookal is het een kleine speler die omvalt, no harm done toch?
Zodra een leverancier omvalt wordt het klantenportfolio overgenomen door een andere leverancier. Wat voor soort contracten en prijzen je dan hebt is altijd een verrassing. Dit heeft bij mij toendertijd enorm veel gezeik opgeleverd, vandaar dat ik voorzichtig ben.

[ Voor 35% gewijzigd door Esumontere op 06-05-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:17
[...]

Met die 0,58 TLV kan je altijd nog na de zomer cashen en dan weer een jaar vastzetten ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:17
Lensent schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:33:
Omdat als ze omvallen, je een vordering hebt op je geleverde energie. En daarvoor mag je achteraan sluiten bij de curator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Maar das na een maand opzegbaar?

Anyway, in die PDF mis ik de vaste leveringskosten. Ook niet onbelangrijk.

Voor nu ben ik geneigd om het volgende te doen:

- in de zomerperiode kiezen voor de hoogste terugleververgoeding
- als de winterperiode nadert kiezen voor de laagste gasprijs

Is wat meer werk maar zo 'maak' ik mn eigen dynamische contract als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Lensent schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:43:

Maar voor de winter zal je geen variabel contract willen gok ik? Dus dan krijg je te maken met een jaarcontract? En dus met opzeg boetes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsja83
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:21
Lensent schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:43:

Ja, ik denk dat ik ook ga doen. In zomermaanden wek ik ongeveer 800 kWh per maand op en gebruik 8 kuub aan gas. Gevoelsmatig een beetje raar om zo te gaan switchen, maar volgens mij qua euro's de beste optie, als je gas en electra bij dezelfde partij wil hebben.

PV-output | 5,32 kWp | platdak 13° | ZZW | regio 0299

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
President schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:46:
[...]

Maar voor de winter zal je geen variabel contract willen gok ik? Dus dan krijg je te maken met een jaarcontract? En dus met opzeg boetes?
Zo kort mogelijk doen, daarna zo snel mogelijk weer de TLV proberen te maximaliseren.
Dat gaat mijn insteek worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Het wordt sowieso over 2 maanden weer interessant om rond te kijken, in verband met de herindexatie van energieprijzen op 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Hmm, ik snap het. Aangezien mijn contract in september verloopt ga ik 'maar' de 20 cent per kWh krijgen wat ik afgelopen 8 maanden heb verbruikt.

Breek ik mijn contract op voor 100 euro (ik heb 1 jaar vast stroom en 1 jaar gas) dan ga ik verdienen aan de opgewekte energie.

Het is helemaal ideaal als ik van mijn stroom contract af kan en mijn gas gewoon kan laten doorlopen toch? Ik weet niet of dat makkelijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

President schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:56:
Hmm, ik snap het. Aangezien mijn contract in september verloopt ga ik 'maar' de 20 cent per kWh krijgen wat ik afgelopen 8 maanden heb verbruikt.

Breek ik mijn contract op voor 100 euro (ik heb 1 jaar vast stroom en 1 jaar gas) dan ga ik verdienen aan de opgewekte energie.

Het is helemaal ideaal als ik van mijn stroom contract af kan en mijn gas gewoon kan laten doorlopen toch? Ik weet niet of dat makkelijk kan?
Bedoel je hierbij voor of na saldering? Want de TLV is alléén interessant voor de stroom die je meer produceert dan dat je verbruikt, en dat wordt op jaarbasis verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Esumontere schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Bedoel je hierbij voor of na saldering? Want de TLV is alléén interessant voor de stroom die je meer produceert dan dat je verbruikt, en dat wordt op jaarbasis verrekend.
Ik ben dus in september een contract aan gegaan en heb nog weinig opgeleverd tot dusver, pas sinds afgelopen weekend veel panelen liggen. maar als ik een modelcontract afsluit en dat straks weer in september of oktober verbreek en overga naar een andere leverancier, dan krijg ik alle oplevering toch gewoon op mijn rekening gestort aangezien we niet te salderen valt bij de zomer leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurie
marvel27 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:28:
Akkoord, maar gas staat los van elektriciteit, je kan prima een contract met HVC afsluiten voor elektriciteit, en een contract met een andere leverancier voor gas. Dus dat is geen reden om HVC af te schrijven.
Eens, is dan een goed alternatief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Hang aan de telefoon met Eneco, en het is wel duidelijk dat niemand daar iets van uitleg krijgt.
De 'verkoper' aan de telefoon had het over een jaar vaste tarieven, maar wel een modelcontract. Lijkt mij tegenstrijdig. Pas toen ik het verschil uitlegde was het "oh ja!".

Vragen over teruglevertarief (wil het in dat gesprek wel zeker hebben, omdat het niet genoemd is in het modelcontract). Er staat wel 'kaal tarief' maar niet expliciet kaal enkeltarief. Ook hadden ze volgens haar een overstaptermijn van drie weken, maar als je het als "verhuizing" doet, dan kan het wel opeens. Heel bijzonder :?

Wordt zo geüpdatet. Heb het idee dat deze meid een standaardlijstje afwerkt, gezien de opsomming van tarieven gevolgd door een standaardzinnetje "hier kunnen geen rechten worden aan ontleend". Wist ook geen enkele vraag te beantwoorden die niet over mijn NAW- of bankgegevens gingen. Het is dat ik klant ga worden voor de teruglevering en weet dat het geld oplevert, maar voor de kennis en communicatie moet je niet bij Eneo zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsja83
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:21
Processorkoeler schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:18:
Hang aan de telefoon met Eneco, en het is wel duidelijk dat niemand daar iets van uitleg krijgt.
De 'verkoper' aan de telefoon had het over een jaar vaste tarieven, maar wel een modelcontract. Lijkt mij tegenstrijdig. Pas toen ik het verschil uitlegde was het "oh ja!".

Vragen over teruglevertarief (wil het in dat gesprek wel zeker hebben, omdat het niet genoemd is in het modelcontract). Er staat wel 'kaal tarief' maar niet expliciet kaal enkeltarief. Ook hadden ze volgens haar een overstaptermijn van drie weken, maar als je het als "verhuizing" doet, dan kan het wel opeens. Heel bijzonder :?

Wordt zo geüpdatet. Heb het idee dat deze meid een standaardlijstje afwerkt, gezien de opsomming van tarieven gevolgd door een standaardzinnetje "hier kunnen geen rechten worden aan ontleend". Wist ook geen enkele vraag te beantwoorden die niet over mijn NAW- of bankgegevens gingen. Het is dat ik klant ga worden voor de teruglevering en weet dat het geld oplevert, maar voor de kennis en communicatie moet je niet bij Eneo zijn 8)7
Had zojuist ook 3 medewerkers aan de telefoon van Eneco, door een storing werd de verbinding steeds verbroken. Ze waren in ieder geval goed gemutst en willen wel graag ketel onderhoud verkopen. Maar alles staat wel juist in het contract wat je direct krijgt via de mail inclusief de TLV.

PV-output | 5,32 kWp | platdak 13° | ZZW | regio 0299

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Tsja83 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:36:
[...]

Had zojuist ook 3 medewerkers aan de telefoon van Eneco, door een storing werd de verbinding steeds verbroken. Ze waren in ieder geval goed gemutst en willen wel graag ketel onderhoud verkopen. Maar alles staat wel juist in het contract wat je direct krijgt via de mail inclusief de TLV.
Dat had ik gisteren dus, zodra ik aan de beurt ben, verbinding verbroken. Via chat krijg je geen antwoord op alles wat met een tarief, salderen of geldzaken te maken heeft. 'Mogen ze niet doen via chat'. Ik weet al waarom, dan staat 't zwart op wit. Telefonisch ontspring je de dans als bedrijf vaak sneller. Maargoed, zij nemen op, dus ik ook :)

Kreeg een 2e medewerker aan de lijn die alles wel wist. Officiële gedeelte snel afgehandeld en nu per 9 mei over. Ik kom nu 30-40 kWh "tekort" aan teruglevering, maargoed. Daar betaal ik dan max 30 ct / kWh voor, terwijl ik dan al wel ga opwekken voor 58 ct. Lig daar niet wakker van.

Ben heel benieuwd of de zon ons deze zomer nu niet in de steek laat O-) en kijken of dit avontuur het waard is om het o zo heilige stroomtarief van 25-30ct (wat ik nu heb) te laten varen. Denk dat het wel €300-400 op gaat leveren t.o.v. €60-80 met 6 ct kWh.

edit: m'n termijnbedrag wordt negatief, want ik heb teruglevering. Het minimumbedrag bij Eneco was €9 da's prima. Staat er nu €56 in het contracT, dus snel maar weer aanpassen.

edit 2: 't begint al goed. Minimumbedrag is nu in hun portal €50 per maand.... lekker dit. Medewerker "kan niks zien" want ik ben pas net klant. Wauw.

[ Voor 25% gewijzigd door Processorkoeler op 06-05-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:04
Processorkoeler schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:42:
[...]

edit: m'n termijnbedrag wordt negatief, want ik heb teruglevering. Het minimumbedrag bij Eneco was €9 da's prima. Staat er nu €56 in het contracT, dus snel maar weer aanpassen.

edit 2: 't begint al goed. Minimumbedrag is nu in hun portal €50 per maand.... lekker dit
Zo opgelost. Kan zelfs via de chat straks achteraf. Bij mij stond het termijnbedrag op 300 euro. Zelf terug gezet naar 50 in de portal. Daarna via de webchat geregeld dat het alsnog op 9 euro is gezet. Het klopt inderdaad dat niet alle medewerkers van alles op de hoogte zijn. Maar dat kan je hun ook niet kwalijk nemen, worden in het diepe gegooid en de situatie veranderd zowat per dag.
Over het algemeen wordt het wel netjes opgelost.

Diep ademhalen, en geniet van de zon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

NileZ_ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Zo opgelost. Kan zelfs via de chat straks achteraf. Bij mij stond het termijnbedrag op 300 euro. Zelf terug gezet naar 50 in de portal. Daarna via de webchat geregeld dat het alsnog op 9 euro is gezet. Het klopt inderdaad dat niet alle medewerkers van alles op de hoogte zijn. Maar dat kan je hun ook niet kwalijk nemen, worden in het diepe gegooid en de situatie veranderd zowat per dag.

Dit was via de chat :+ ik heb genoeg meegemaakt met DGB, en andere providers (telecom) waar dit zo veel gedoe is. Het is wat jij zegt inderdaad, maar het kan ook nooit in één keer goed gaan. Zie ook dat ze mijn verbruik verkeerd hebben ingetypt waardoor de schatting 1000kWh hoger ligt, goed voor zo'n €700.

Morgen zou 't moeten worden geregeld, dus ik wacht braaf af. Ben héel benieuwd hoe dit allemaal loopt, ook met de afrekening van Energiedirect. Gezien ze daar 20 dagen geen metergegevens hebben (storing, lang verhaal), 2x tarief hebben gewijzigd en ik 3 meterwissels tussen dec-feb heb gehad. Heb alles met foto's bijgehouden, maar in mijn portal staat dat ik in december 20 kWh heb teruggeleverd. Toch knap als de panelen in januari pas lagen.

[ Voor 25% gewijzigd door Processorkoeler op 06-05-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Hier vandaag ook een contract afgesloten, maar nog geen bevestingsmail gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ep Woody schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:20:
Hier vandaag ook een contract afgesloten, maar nog geen bevestingsmail gehad.
Kan max. 48 uur duren hoorde ik net. Bij mij was 'ie binnen 5 min. binnen.
Check even de spam? Correcte e-mailadres? Telefonisch is suboptimaal als je 't mij vraagt, maar dat was de enige mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 12:53
[...]

Als het goed is heb je wel enige indicatie gekregen van je verkoper. Daarnaast kan je aan de hand van ervaringen op dit forum ook wel een inschatting maken. In jouw situatie zou ik rustig aan doen. Met 5000wp aan panelen zal je tussen de 3500 en 4000 opwekken. Wat mij betreft is zolang je niet zeker weet dat je een flink overschot hebt, niet de moeite waard.

Anderzijds, stel je hebt het verkeerd ingeschat en je wekt slechts 3400 op, dan betaal je dit jaar 100kWh bij, €78 euro, dat overleef je ook wel. Dus ach...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-09 17:14
Beste Tweakers,

Ik zal mijn huidige situatie eerst benoemen:

Ik heb een variabel gas contract en energiecontract wat nog 4 jaar VAST staat, beide bij Greenchoice.

Nu komen er volgende maand 12 panelen op mijn dak wat mij 3500 kWh per jaar oplevert, ik verbruik daar +-2000 per jaar van. Dus ik kan dan 1500 kWh terugleveren.

Ik zit nu dus bij Greenchoice, die een terugleververgoeding van €0,08 per kWh hanteert.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld een Eneco, die een €0,57 per kWh hanteert als terugleververgoeding, twijfel ik om over te stappen.

Bij Greenchoice zou het terugleveren mij 120 euro per jaar opleveren, bij Eneco levert dit mij 855 euro per jaar op, een flink verschil!

Nu zou ik dus bij Greenchoice 125 euro opzegboete moeten betalen, maargoed, die heb ik na een maand of 2 al eruit d.m.v. het terugleveren.

Aangezien mijn gascontract toch variabel is en ik mijn eigen stroom d.m.v. zonnepanelen ga opwekken, kan ik dan niet beter gewoon overstappen op Eneco? :?

Ik zou graag jullie persoonlijke mening willen horen.. is het verstandig om in mijn situatie over te stappen naar Eneco? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Alvast erg bedankt!!

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

lexxus93 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:31:
Beste Tweakers,

Ik heb een variabel gas contract en energiecontract wat nog 4 jaar VAST staat, beide bij Greenchoice.

Nu komen er volgende maand 12 panelen op mijn dak wat mij 3500 kWh per jaar oplevert, ik verbruik daar +-2000 per jaar van. Dus ik kan dan 1500 kWh terugleveren.

Ik zit nu dus bij Greenchoice, die een terugleververgoeding van €0,08 per kWh hanteert.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld een Eneco, die een €0,57 per kWh hanteert als terugleververgoeding, twijfel ik om over te stappen.

Bij Greenchoice zou het terugleveren mij 120 euro per jaar opleveren, bij Eneco levert dit mij 855 euro per jaar op, een flink verschil!

Nu zou ik dus bij Greenchoice 125 euro opzegboete moeten betalen, maargoed, die heb ik na een maand of 2 al eruit d.m.v. het terugleveren.

Aangezien mijn gascontract toch variabel is en ik mijn eigen stroom d.m.v. zonnepanelen ga opwekken, kan ik dan niet beter gewoon overstappen op Eneco? :?

Ik zou graag jullie persoonlijke mening willen horen.. is het verstandig om in mijn situatie over te stappen naar Eneco? Of zie ik nog iets over het hoofd?

Alvast erg bedankt!!

(...) variabel wat VAST staat? Dan heb je geen variabel toch?
Lees 5-6 pagina's terug. Eenzelfde situatie, elekra overstappen, die boete haal je er wel uit, als ik je eigen rekenvoorbeeld zo zie. Let wel dat die 58 cent TLV niet eindeloos is. Die kan gaan dalen in juli (kan ook stijgen). Ik denk dat je het er wel uit haalt. Er van uit gaande dat je panelen in juni liggen, heb je jun/jul/aug/sept nog mooie opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Processorkoeler schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:37:
[...]

(...) variabel wat VAST staat? Dan heb je geen variabel toch?
Lees 5-6 pagina's terug. Eenzelfde situatie, elekra overstappen, die boete haal je er wel uit, als ik je eigen rekenvoorbeeld zo zie. Let wel dat die 58 cent TLV niet eindeloos is. Die kan gaan dalen in juli (kan ook stijgen). Ik denk dat je het er wel uit haalt. Er van uit gaande dat je panelen in juni liggen, heb je jun/jul/aug/sept nog mooie opbrengst.
Gas is variabel, stroom staat vast, op dit moment. Bedankt, ik ga even pagina's doorspitten!

EDIT: Net met Eneco trouwens gebeld, ze nemen geen nieuwe klanten aan. Dus die valt af!

[ Voor 6% gewijzigd door lexxus93 op 06-05-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

lexxus93 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:38:
[...]

Gas is variabel, stroom staat vast, op dit moment. Bedankt, ik ga even pagina's doorspitten!
Ah zo, was 't maar andersom :) ik heb zelf vandaag de gok gewaagd, van 25-30 ct per kWh naar 70 cent. Maargoed, de teruglevering ging ook van 6 cent naar 58 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Processorkoeler schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:39:
[...]

Ah zo, was 't maar andersom :) ik heb zelf vandaag de gok gewaagd, van 25-30 ct per kWh naar 70 cent. Maargoed, de teruglevering ging ook van 6 cent naar 58 cent per kWh.
Bij welke leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

EDIT: Net met Eneco trouwens gebeld, ze nemen geen nieuwe klanten aan. Dus die valt af!
Je moet ook niet om jaar contract vragen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
reneeke1970 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:42:
[...]

Je moet ook niet om jaar contract vragen...
Hoe kom jij erbij dat ik daar om heb gevraagd? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 14:13
lexxus93 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:31:
Beste Tweakers,

Alvast erg bedankt!!

Ik snap niet wat hier zo moeilijk aan is?
Je somt het allemaal perfect op, aan jou de keuze wat te doen. Ikzelf en vele hier in dit topic zijn je voorgegaan. Al dan niet naar Eneco of elders.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lexxus93 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:43:
[...]

Hoe kom jij erbij dat ik daar om heb gevraagd? 8)7
Omdat ze die inderdaad niet verkopen. Enkel nog model contracten die variabel zijn.
En bij wet mag een variabel contract niet geweigerd worden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Qosmic schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:45:
[...]

Ik snap niet wat hier zo moeilijk is?
Je somt het allemaal perfect op, aan jou de keuze wat te doen. Ikzelf en vele hier in dit topic zijn je voorgegaan. Al dan niet naar Eneco of elders.
Vandaar de vraag of ik iets over het hoofd zie, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Eneco :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 14:13
Vandaar dat ik zeg dat je het perfect uiteen zet. Niks meer aan toe te voegen. Zelfs nog een persoonlijke mening erbij waar je om vroeg.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
Bedankt allemaal, is mij duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:20
NileZ_ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Weet niet of je ook gas hebt, misschien ligt het daaraan, maar ik heb termijnbedrag van €1,-. En onder €9,- incasseren ze niet dus wordt aan het einde verrekend. Ik heb enkel elektra, afgelopen dinsdag afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:04
Nee ik heb geen gas. Maar de ervaring hier in dit topic is dat het hit and miss is wat betreft een termijnbedrag onder de 9/10 euro.
Bij de ene lukt dat wel en bij de andere niet.

Ik heb er verder ook niet zo heel veel moeite in gestoken want 10 euro is prima wat mij betreft. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:20
NileZ_ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:05:
Nee ik heb geen gas. Maar de ervaring hier in dit topic is dat het hit and miss is wat betreft een termijnbedrag onder de 9/10 euro.
Bij de ene lukt dat wel en bij de andere niet.

Ik heb er verder ook niet zo heel veel moeite in gestoken want 10 euro is prima wat mij betreft. 👍
Hmm vreemd dan, aangezien de beste man er zelf mee kwam. Maargoed, €9,- had ik ook niet erg gevonden. Laat de zon maar schijnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
[...]

ik dacht eigenlijk dat ze verplicht waren op zn minst klanten aan te nemen middels een modelcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICT_Farmer
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-09-2022
Hrugnir schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:13:
[...]

ik dacht eigenlijk dat ze verplicht waren op zn minst klanten aan te nemen middels een modelcontract?
Klopt, je moet ff zeggen dat je modelcontract wil. Dan kan het ineens wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkG87
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 07:59
Beste mede-tweakers,

Na alle enthousiaste verhalen hier heb ik ook via mijnaansluiting een tweede meter aangevraagd. I.p.v. 10 dagen termijn tot de offerte heb ik zojuist na 8 weken eindelijk een offerte gekregen en kan de netbeheerder over 12 weken een 2e meter aansluiten _/-\o_ Helaas zijn er dan al veel mooie maanden voorbij, maar beter laat dan nooit.

In dit topic kan ik alleen niet goed terugvinden hoe de aansluiting van de 2e meter richting de zonnepanelen groep moet. Hiervoor moet alleen een extra meterkast/alamat geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 14:49
In dit topic kan ik alleen niet goed terugvinden hoe de aansluiting van de 2e meter richting de zonnepanelen groep moet. Hiervoor moet alleen een extra meterkast/alamat geplaatst worden?
Wordt elders aangegeven dat er een aparte kast met hoofdschakelaar en aardlekschakelaar achter moet.
Lekkere doorlooptijd ;) Bij wie zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkG87
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 07:59
Marnix17 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:57:
[...]

Wordt elders aangegeven dat er een aparte kast met hoofdschakelaar en aardlekschakelaar achter moet.
Dank voor de reactie! Zit bij Stedin, offerte voor 2e meter is trouwens ongeveer €340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MarkG87 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:06:
[...]

Dank voor de reactie! Zit bij Stedin, offerte voor 2e meter is trouwens ongeveer €340
Bofkont? Enexis was 500,meen dat liander maar 280 was...

Je moet een hoofd schakelaar hebben hangen waar de kabels vanuit de meter op aangesloten worden. Heb je geen instructies gekregen? Ook met beschikbare ruimte Enzo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Marnix17 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:57:
[...]

Pfff, dat is nog even een grotere klus voor de elektricien dan ik dacht... De groep waar de zonnepanelen op komen moet dus echt in een heel eigen kastje met hoofdschakelaar en ALS? Kortom, je hele installatie afsluiten moet dus straks telkens met twee hoofdschakelaars omzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tiffanylampje schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:45:
[...]

Pfff, dat is nog even een grotere klus voor de elektricien dan ik dacht... De groep waar de zonnepanelen op komen moet dus echt in een heel eigen kastje met hoofdschakelaar en ALS? Kortom, je hele installatie afsluiten moet dus straks telkens met twee hoofdschakelaars omzetten?
Lijkt me logisch als je twee installaties hebt...
En hoeft geen aparte kast te zijn, mag gewoon tussen je huidige componenten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:51

KrL

Foto foto..

Deze week ook de offerte van Stedin ontvangen voor het plaatsen van een extra meetpunt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5YSVAah8RXoYx5zetkH7AThSOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ObgU4zd2z8JchNnS5fJqM17H.png?f=fotoalbum_large
Heeft 2 maanden geduurd vanaf aanvragen (in de bevestiging aanvraag stond 10 werkdagen) en voor het plaatsen staat 12 weken. Denk dat ik even wacht tot 1 juli om te beoordelen of het nog zin heeft.
Aangezien ik hierboven 2 andere bedragen zie (ook Stedin): waar zou het verschil in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KrL schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:41:
Deze week ook de offerte van Stedin ontvangen voor het plaatsen van een extra meetpunt:
[Afbeelding]
Heeft 2 maanden geduurd vanaf aanvragen (in de bevestiging aanvraag stond 10 werkdagen) en voor het plaatsen staat 12 weken. Denk dat ik even wacht tot 1 juli om te beoordelen of het nog zin heeft.
Aangezien ik hierboven 2 andere bedragen zie (ook Stedin): waar zou het verschil in zitten?
Het verschil zit er waarschijnlijk in dat er bij jou een meterbord wordt vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:51

KrL

Foto foto..

Wolly schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 22:42:
[...]

Het verschil zit er waarschijnlijk in dat er bij jou een meterbord wordt vervangen?
Benieuwd wat ze daarmee precies bedoelen, er is ruimte voor een extra hoofdschakelaar.
Pagina: 1 ... 24 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2