Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:32
cj1 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:43:
[...]

Bijzonder, zelfs met die lager ingestelde spanning (222-223 volt nominaal) loopt de spanning hier vandaag om 9:40 uur al op naar 235 volt (op de aansluiting zonder teruglevering).
Ik zit op ouderwets netwerk, geen nieuwbouw wijk. Daar fikken hier de transformator gewoon van uit na een half jaar.
En ik zit maar 200 meter van transformator af.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
Ook zojuist Eneco modelcontract aangevraagd, alleen voor energie.
Gas laat ik nog even staan bij ENGIE.

Levering per vandaag met een maandbedrag van 10 euro 👍

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Zo, met dank aan dit topic ga ik vanaf nu flink verdienen.

Stukje februari gehad, en twee maanden net meer dan 1000kwh op rij. Mijn jaarverbruik (ong. 2400) is dus gesaldeerd!

Het grote terugleveren gaat nu beginnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuuT
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-07 23:06
da_stiech schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:06:
Ook zojuist Eneco modelcontract aangevraagd, alleen voor energie.
Gas laat ik nog even staan bij ENGIE.

Levering per vandaag met een maandbedrag van 10 euro 👍
Hou het even in de gaten. Ik heb een bevestiging gehad via de mail maar daarin in stond een start leverings datum van 29 juni, de dag dat mijn oude contract afliep. Heb weer even contact moeten opnemen en gezegd dat het per direct in moet gaan. Ze hebben het nu weer aangepast. Wel keek ze in eerste instantie vreemd op omdat de tarieven veel hoger zijn…8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Laatst online: 13-09 16:45
LuuT schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:14:
[...]

Hou het even in de gaten. Ik heb een bevestiging gehad via de mail maar daarin in stond een start leverings datum van 29 juni, de dag dat mijn oude contract afliep. Heb weer even contact moeten opnemen en gezegd dat het per direct in moet gaan. Ze hebben het nu weer aangepast. Wel keek ze in eerste instantie vreemd op omdat de tarieven veel hoger zijn…8)7
Bij mij staat t wel goed.
Startdatum levering 2 mei 2022 👍

Is ook een "verhuizing"

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10

Processorkoeler

Geen stock koeler

Termy schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:40:
Het enige punt dat ik wil maken is dat mensen zonder overschot op jaarbasis zich niet rijk moeten rekenen door naar Eneco oid te gaan voor de zomer. Zelfs al vind je een aanbieder voor lagere afnametarieven, als je dat niet salderen kan moet je dat dus vrijwel volledig betalen en dan is de vraag of je zomerse overschot dat genoeg compenseert.

Dit gaat dus over mensen met net 8 panelen of zo. Niet iedereen hier met een heel weiland vol, dat die mensen het wel prima gaan redden en profijt trekken van de situatie geloof ik wel, dat geldt zelfs voor mij. Maar als je nu uit een comfortabel contract stapt met de gedachte dat ff lekker gaat cashen in de zomer, dan moet je dus daarna zorgen dat je weer over een jaar kunt salderen of zeker weten dat je het ongetwijfeld duurdere nieuwe contract dat je moet afsluiten voor de aankomende herst/winter (want: ik praat hier over mensen met een Kleine installatie) meer dan goedmaakt met het zomerse overschot.

Bij deze laat ik het hierbij, ik ben hun moeder verder niet. Risico's moeten mensen verder zelf afwegen, ik wilde er slechts op wijzen voordat iedereen denkt "ik heb een zonnepaneel, cashuhhhh!".
Eens. Waar ligt (wat jou betreft) de 'grens'? Ik zelf wil gewoon overstappen omdat 6 cent vs min. 25 cent terugleververgoeding wel een aanzienlijk hoger bedrag is. Met 3000kWh opwek en max. 2000 verbruik is dat óf €60 teruglevering, of €250 (of wel meer).
Termy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:15:
Voor hen die geen enorm overschot hebben: bedenk wel dat als je nu overstapt om een zomers overschot te cashen, je dat dus niet meer kan salderen over de winter en daar gewoon voor moet aftikken. Tenzij je na de zomer voor een jaarcontract gaat (als dat kan) en dan over het volledige jaar salderen kan. Wat dat betreft wordt het wel interessant om te zien wat de uitkomst gaat worden van hoe er nu precies gesaldeerd moet worden.
Zolang je je contract behoudt en per jaar mag salderen, dan is je winteropwek 'gedekt' door het zomeropwek of aankomende voorjaaropwek toch? Of zie ik dat niet goed?

(onderstaand nog mijn gegevens t.i.). Ik denk dat binnen nu en vier weken het verbruik is gecompenseerd door opwek (er is nog zo'n c.a. 150 kWh te gaan).
Processorkoeler schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:38:
Ik heb eenzelfe situatie hier wat betreft terugleveren > verbruik.
Verbruik is +- 2000kWh per jaar. Sinds januari panelen (10x 355WP, dus 3550 WP) en nu al 1100kWh teruggeleverd.

Energiecontract loopt 'sinds' september en de teruglevering is bijna identiek aan verbruik. Prijs +- €0,30. Teruglevering 'slechts' 6 cent, Energiedirect. Zat te denken om bewust duurder over te stappen vanwege de hoge teruglevering. Gas lekker laten zoals het is en dus alleen elektra verhuizen. Daarbij staat ook het voorschot nu al op het minimale omdat ik al een groot positief saldo heb en nu geen gas verbruik.

Iemand tips voor die teruglevering / overstappen om een hogere prijs te betalen (die je dus niet betaalt vanwege teruglevering) en daardoor ook zo'n 30-50 cent per kWh vangt i.p.v. 6 cent?

Voor de format:

Normaal Tarief: € 0,3337
Dal Tarief: € 0,28531
Normaal TLV: €0,06
Dal TLV: €0,06
Engergieleverancier: Energiedirect
Duur contract: variabel
Afgesloten per: variabel (1 juli 2022 nieuwe tarieven)
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): (netto) verwacht 2900-3300 kWh - panelen liggen pas sinds januari
Energie teruglevering (kWh/jaar): nog niet bekend, nu enorm veel teruglevering, per jaar lastig te zeggen. Zal verbruik (+- 2000 kWh) - teruglevering (3000 kWh) zijn, dus +- 1000-1200 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Processorkoeler de grens moet je zelf bepalen. Of je echt over een heel jaar mag salderen met tussentijdse tariefwijziging moet maar blijken. Met een 50% overschot zal je sowieso wel ok zitten, gok ik, dat is ook mijn overschot ongeveer.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
cj1 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:28:
Normaal Tarief: € 0,78846
Dal Tarief: € 0,63382
Normaal TLV: € -0,78846
Dal TLV: € -0,63382
Engergieleverancier: HVC
Duur contract: zonder vaste looptijd
Afgesloten per: 14-4
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): 9950
Energie teruglevering (kWh/jaar): 9950

PS Energiebelasting en ODE incl. BTW staan beide op € 0

Uw termijnbedrag per maand inclusief BTW: € -655,95
Zo'n hoog TLV tarief heb ik nog niet eerder gezien!
Bedankt, ik denk Engie 50 euro ga betalen en hier werk van ga maken!

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:08
Kak net sinds vrijdag over naar Eneco 🤦‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Srednier schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:03:
[...]

Zo'n hoog TLV tarief heb ik nog niet eerder gezien!
Bedankt, ik denk Engie 50 euro ga betalen en hier werk van ga maken!
Is dit het modelcontract van HVC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Supershiva schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:31:
[...]

Is dit het modelcontract van HVC?
Zat net te kijken, is HVC regiogericht? Kon voor mijn postcode 'geen tarieven vinden'. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:50
vaagisdenaam schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:58:
Zo, met dank aan dit topic ga ik vanaf nu flink verdienen.

Stukje februari gehad, en twee maanden net meer dan 1000kwh op rij. Mijn jaarverbruik (ong. 2400) is dus gesaldeerd!

Het grote terugleveren gaat nu beginnen :)
Appeltaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Ik heb HVC net via telefoon afgesloten idd 0,78 cent TLV!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Niet online
Had ik je al beloofd, maar ik heb nog steeds geen adres ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Ja, modelcontract, dus die 0,78 geldt van 18 mei to 30 juni. Daarna maar weer zien wat het wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Srednier schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:59:
Ik heb HVC net via telefoon afgesloten idd 0,78 cent TLV!
Gas licht punt com zegt toch wat anders....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
reneeke1970 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:05:
[...]

Gas licht punt com zegt toch wat anders....
https://www.hvcgroep.nl/s...atie%20per%201-4-2022.pdf

pagina 7

Die vergelijkingssites zijn toch het spoor bijster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Srednier schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:10:
[...]

https://www.hvcgroep.nl/s...atie%20per%201-4-2022.pdf

pagina 7

Die vergelijkingssites zijn toch het spoor bijster
Nou ik denk dat ze de btw vergeten.... En dat de vergelijking site dat wel weet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:21:
[...]

Nou ik denk dat ze de btw vergeten.... En dat de vergelijking site dat wel weet
Dat denk ik ook.
De hoogste prijs heb ik :+
JoKo in "Het grote terugleververgoeding topic"
Niet om te kijken wie de langste heb ;) maar mijn tarief komt van bijna 92 cent inclusief ode/btw/belasting naar 69 cent tlv.
Dus die 78 cent blijft geen 78 cent. Alleen bij saldering tot 0. Daarna gaan we onder de 65 cent. Nog niet slecht hoor.(oh nee….da’s inclusief btw :X )

[ Voor 3% gewijzigd door JoKo op 02-05-2022 17:29 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_M
  • Laatst online: 25-08 10:47
Srednier schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:00:
Ja, modelcontract, dus die 0,78 geldt van 18 mei to 30 juni. Daarna maar weer zien wat het wordt...
Ik zag het ook staan in het modelcontract. Lijkt me toch dat ze daar ook wel door hebben dat mensen met veel teruglevercapaciteit nu massaal daar voor de zomermaanden een contract afsluiten en daarna weer weg zijn. Dat is bijna vragen om faillissement. Ik vraag me af of dit stand houdt of dat vanaf juli overal de tarieven enorm worden teruggeschroefd (in ieder geval voor teruglevering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
Arjan_M schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Ik zag het ook staan in het modelcontract. Lijkt me toch dat ze daar ook wel door hebben dat mensen met veel teruglevercapaciteit nu massaal daar voor de zomermaanden een contract afsluiten en daarna weer weg zijn. Dat is bijna vragen om faillissement. Ik vraag me af of dit stand houdt of dat vanaf juli overal de tarieven enorm worden teruggeschroefd (in ieder geval voor teruglevering).
Denk dat dat nog wel mee valt joh...Ik denk dat we een druppel op de gloeiende plaat zijn.
Wij houden elkaar nu op de hoogte via het forum.
Maar je wil niet weten hoe ontiegelijk veel Nederlanders totaaaaaal onwetend zijn op dit gebied.

Die pleuren wat panelen op hun dak en dat was het dan, totaal niet bezig met TLV etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Kan ik nog op een of andere manier van Eneco af? gezien ik telefonisch een modelcontract voor stroom heb afgesloten?
Ben ik waarschijnlijk alleen de TLV van vandaag kwijt? Die valt tussen wal en schip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Je hebt gelijk, in die pdf hebben ze de BTW al berekend over het tarief, ook de belasting en ODE is incl BTW.
Vreemde manier van berekenen
Maar nog steeds een flinke TLV van 64 cent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Srednier schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:42:
Je hebt gelijk, in die pdf hebben ze de BTW al berekend over het tarief, ook de belasting en ODE is incl BTW.
Vreemde manier van berekenen
Maar nog steeds een flinke TLV van 64 cent
Daar staat ook een dal tarief tegenover, dus gemiddeld niks beter dan Eneco

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Supershiva schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:39:
Kan ik nog op een of andere manier van Eneco af? gezien ik telefonisch een modelcontract voor stroom heb afgesloten?
Ben ik waarschijnlijk alleen de TLV van vandaag kwijt? Die valt tussen wal en schip?
Waarom wil je van ze af?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:17
De wettelijke bedenktijd van 14 dagen voor koop op afstand geldt ook voor telefonische verkoop. Dus als je minder dan twee weken geleden bent overgestapt (het gaat dus om het aangaan van het contract en niet de start van de levering) zou je daarvan gebruik moeten kunnen maken.

Maar volgens mij geldt dit niet als de levering al is gestart, en dat maak ik op uit je laatste zin. Je zou het kunnen proberen maar het hangt er misschien ook vanaf wie je aan de telefoon krijgt. Dingen kunnen niet tussen wal en schip vallen: als de annulering geaccepteerd wordt ben je administratief nooit weggeweest bij je vorige leverancier.

En indien wel geschoten tóch mis is, is er altijd de optie om de modelovereenkomst weer op te zeggen maar dan moet je dus ergens anders een nieuw contract afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ik zou zeggen lekker blijven zitten.
HVC is maar een regionale speler. Hoeveel zijn er van de winter niet op de fles gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Schrale Hollander als ik wil onderste uit de kan. 😎.
Maar als die 58 cent van Eneco wel al zonder btw is dan maakt het per saldo niet heel veel uit.

Ik ben namelijk niet alleen schraal maar ook erg lui aangelegen 😏.

Geen trek om voor geneuzel in de marge allerlei belletjes te plegen.
Dan laat ik het wel zo totdat de nieuwe tarieven per 1 juli bekend zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Supershiva schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:57:
[...]

Schrale Hollander als ik wil onderste uit de kan. 😎.
Maar als die 58 cent van Eneco wel al zonder btw is dan maakt het per saldo niet heel veel uit.

Ik ben namelijk niet alleen schraal maar ook erg lui aangelegen 😏.

Geen trek om voor geneuzel in de marge allerlei belletjes te plegen.
Dan laat ik het wel zo totdat de nieuwe tarieven per 1 juli bekend zijn
Dat is al kaal bedrag ja, en het is enkel tarief, dus scheelt geen bal, behalve dat Eneco wat betrouwbaarder is.
Who the Fuck is hvc ???

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
reneeke1970 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:59:
[...]

Dat is al kaal bedrag ja, en het is enkel tarief, dus scheelt geen bal, behalve dat Eneco wat betrouwbaarder is.
Who the Fuck is hvc ???
Tnx, scheelt me weer een hoop handelingen.
HVC is hier in de regio van origine een afvalverwerkingsbedrijf dus ik ken ze wel.
Maar dat zegt natuurlijk niks over hun “nieuwe” energie tak. Als dat op de fles gaat blijft de rest overeind maar zou je wel je tlv kwijt zijn denk ik zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:45
Noord27 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:05:
@cryptapix Het is gewoon het modelcontract. Iets anders kun je niet afsluiten. Waar vind je in de voorwaardes hoeveel ze exact aan TLV doen? Ik heb een dubbele meter in ieder geval.

@reneeke1970 weet jij misschien te vertellen waar het staat in de voorwaardes dat ze bij teruglevering hoog tarief aanhouden?
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar wil toch even reageren:

Tot 1 jaar geleden had Eneco de oude software nog in de lucht voor hun "mijn klantomgeving". De oude klantomgeving liet netjes zien welk tarief van toepassing was op moment van terugleveren:

Lang verhaal kort: Hangt van de grillen van de dag af. Een koude, maar zeer zonnige feb dag leverde een laagtarief op; Terwijl een zeer warme Augustusdag nog wel eens door kon gaan voor het hoogtarief.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Supershiva schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:13:
[...]

Tnx, scheelt me weer een hoop handelingen.
HVC is hier in de regio van origine een afvalverwerkingsbedrijf dus ik ken ze wel.
Maar dat zegt natuurlijk niks over hun “nieuwe” energie tak. Als dat op de fles gaat blijft de rest overeind maar zou je wel je tlv kwijt zijn denk ik zo
Yep, kan je naar fluiten, dus geef mij maar Eneco, delta of engie....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D_Jeff
@reneeke1970 Achter die 3 namen zitten vrij grote bedrijven -- Dus ik je snap je redenatie vrij goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
vaagisdenaam schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:00:
[...]

Had ik je al beloofd, maar ik heb nog steeds geen adres ;)
Ik ga een lijstje van de appeltaart hall of Fame maken denk ik. Kan af en toe wel een gebakje gebruiken want de baas thuis vindt dat er teveel tijd op tweakers wordt gezeten.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:53
Supershiva schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:36:
[...]

Denk dat dat nog wel mee valt joh...Ik denk dat we een druppel op de gloeiende plaat zijn.
Wij houden elkaar nu op de hoogte via het forum.
Maar je wil niet weten hoe ontiegelijk veel Nederlanders totaaaaaal onwetend zijn op dit gebied.

Die pleuren wat panelen op hun dak en dat was het dan, totaal niet bezig met TLV etc.
Klopt. Merendeel heeft een overschot van paar honderd kWh. Dat zet geen zoden aan de dijk.

Die terugleververgoeding voor dit hele forum is ongeveer hetzelfde als 1 grootverbruiker per maand aftikt. En die gaan ook geregeld op de fles en dan kan Eneco of wie dan ook fluiten naar de centen. Dus ja...no worries.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:11

Osxy

Holy crap on a cracker

JoKo schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:56:
[...]

Ik zou zeggen lekker blijven zitten.
HVC is maar een regionale speler. Hoeveel zijn er van de winter niet op de fles gegaan.
HVC is niet zomaar een regionale speler, zijn de afvalverwerker van groot deel Noord-Holland en is eigendom van 48 gemeentes.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Osxy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:17:
[...]

HVC is niet zomaar een regionale speler, zijn de afvalverwerker van groot deel Noord-Holland en is eigendom van 48 gemeentes.
Dan maak ik er kleine speler van.
Nieuw op de energiemarkt en wat ze hierboven al schreven…..als dat mislukt laten ze dat gedeelte van het bedrijf klappen.
Schoenmaker blijft bij je leest zeiden ze vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Uitbater zijn van een warmtenet (terwijl je de duurste machines al hebt staan) is momenteel erg lucratief.
Een huis met stadsverwarming is voor een reden om verder te gaan kijken (en dan kan de ACM bij hoog en bij laag beweren dat het niet duurder mag zijn dan een aardgasinstallatie, de waarheid is anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• challenger
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-08 17:00
Heb sinds eind vorige week 25 x 375 = 9375 Wp op het dak liggen hier, hoek van 10 graden op het Noorden maar zou ruim 7300 kWh per jaar moeten opleveren! Eind september heb ik nog net op tijd een 3-jarig energiecontract afgesloten via Greenchoice/Consumentenbond (enkel voor stroom want ik heb stadsverwarming via Eneco).

Tot vorige week was dat prima met normaal/daltarief van 0.18/0.15, maar met een terugleververgoeding van slechts 0.08 ligt de situatie nu anders. Vandaar de volgende vragen, jaarverbruik is ongeveer 4000 kWh:

1. Hoe lang zouden jullie wachten voordat ik goed kan inschatten of ik die 7300 kWh ook ga halen (zonnige dag vandaag leverde ruim 50 kWh op)?
2. Hoe werkt dit met salderen als je overstapt? Ik begreep ergens dat salderen per kalenderjaar gaat.
3. Het modelcontract van Eneco kan eenzijdig aangepast worden, tarieven kunnen op 1 jan/1 juli herzien worden. Hoe zit dat met het terugleveringstarief, wanneer kan dat aangepast worden (op dit moment is dit gewoon hetzelfde als het leveringstarief). En mocht Eneco het terugleveringstarief ook wijzigen, wat is dan de kans dat een andere partij op dat moment een gunstig aanbod kan doen?
4. Loont het om over te stappen naar het modelcontract van Eneco? Contract bij Greenchoice loopt pas sinds eind jan, dus volgens mij 125 boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

@challenger als je opbrengst tot nu toe enigszins in lijn is met bv PVGIS en je geen schaduw hebt in de zomer, dan kan je er wel van uit gaan dat als je systeem normaal blijft werken je dat gewoon gaat opwekken.
Als je van contract verandert saldeer je binnen je aflopende contract.
Alle tarieven veranderen tegelijk. Dat weet niemand.
Als je dik overschot hebt, yep.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
@challenger Als je meer als 3300kWh overhoud dan zou ik eerst die stadsverwarming eruit wippen en een warmtepomp voor in de plaats zetten. Dat gaat je grootste langdurige besparing zijn. Het voorwerk/verbruik van je warmtepomp dek je al af.

Dan ben je ook niet meer afhankelijk van een monopolist. Uit ervaring kan ik vertellen dat dit zeer goed bevalt.

9375Wp op N onder 10 graden moet je zeker wel 80% rendement mee kunnen halen. Misschien zelfs een paar procent meer. 7700kWh verwacht ik wel met een dergelijke opstelling. 3700kWh over.

Hoeveel geef je uit aan stadsverwarming nu per maand? Die tarieven blijven jaarlijks stijgen. Dat ga je toch (grotendeels) maandelijks besparen in de toekomst met een warmtepomp. Ongeacht wat de marktprijzen doen van stroom in een hectische markt. Er zal wel een raakvlak blijven natuurlijk. Maar dan zul je keuze hebben. Nu ben je gebonden.

[ Voor 44% gewijzigd door Noord27 op 02-05-2022 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
HVC als kleine speler heb ik ook over nagedacht, maar als je gewoon regelmatig je modelcontract beeindigd is dat risico beperkt. Voor mij geldt dat Engie dus binnenkort moet gaan uitbetalen en per 1 juli waarschijnlijk ook die HVC groep. Daarna zijn er voor mij nog juli en augustus om geld te verdienen. Daarna moet ik de grote salderingsaccu gaan opladen voor de energie die ik in december en januari ga afnemen te compenseren. In die periode maakt het dus niets uit wat het tarief wordt... En inderdaad, dit is per contract, niet per jaar, dus als je niet oppast moet je ook nog energie belasting gaan betalen.... En misschien ook wel kansspelbelasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beffin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06-09 08:00
Ik overweeg binnenkort mijn dak vol te leggen met panelen. Maar met de genoemde prijzen begin ik een beetje te twijfelen of mijn berekeningen wel kloppen. Gezien de bedragen moet ik het ergens haast wat te veel door een roze bril zien....

Ik verwacht 11.000 kw per jaar op te gaan brengen waarvan ik er zelf 7500 kw ga verbruiken (1 huishouden en all-electric wp)

Dat zou betekenen dat ik 3500 kw terug kan leveren tegen een tarief van +/- 0,80 cent? 2800 euro per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
beffin schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:49:
Ik overweeg binnenkort mijn dak vol te leggen met panelen. Maar met de genoemde prijzen begin ik een beetje te twijfelen of mijn berekeningen wel kloppen. Gezien de bedragen moet ik het ergens haast wat te veel door een roze bril zien....

Ik verwacht 11.000 kw per jaar op te gaan brengen waarvan ik er zelf 7500 kw ga verbruiken (1 huishouden en all-electric wp)

Dat zou betekenen dat ik 3500 kw terug kan leveren tegen een tarief van +/- 0,80 cent? 2800 euro per jaar?
Tarief van rond de 60 cent, zolang dit feest zich aan houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:40

Hoe kom je aan een TLV van 80 cent? Dat is wel erg hoog, maar het tweede probleem is in ieder geval dat niemand enig idee heeft wat er volgende maand, de maand erop of de maand daarna gaat gebeuren met de TLV. Dat betekent dat je nu wel in je berekening uit kan gaan van 80, 70 of 60 cent TLV, maar die kan letterlijk over 1 maand de helft minder zijn. Dan kun je weliswaar overstappen van modelcontract naar modelcontract, maar het is niet gezegd dat er altijd maar een leverancier zal zijn met een hoge TLV. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24
Als je nu nog panelen moet aanschaffen ben je wel erg laat op het feestje.

En dan nog willen rekenen met een TLV van meer dan €0,50 per kWh.

Vind ik nogal gewaagd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Niet online
Ben benieuwd wat Eneco gaat doen, qua risico.
De tlv is gekoppeld aan het tarief, dus deze kunnen ze niet zomaar sterk verlagen toch?
Dan moeten ze álle tarieven verlagen van het modelcontract. Ik vraag me af of ze dat snel zullen doen, maar we gaan het zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
vaagisdenaam schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:34:
Ben benieuwd wat Eneco gaat doen, qua risico.
De tlv is gekoppeld aan het tarief, dus deze kunnen ze niet zomaar sterk verlagen toch?
Dan moeten ze álle tarieven verlagen van het modelcontract. Ik vraag me af of ze dat snel zullen doen, maar we gaan het zien
Hoezo? Eneco kan toch prima een lagere teruglevergoeding bieden? Genoeg stroomleveranciers die nog geen 10 cent per kWh bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben eerder dit jaar niet overgestapt omdat ik geen zin had in betalen van een boete maar nu begint het toch weer te kriebelen :P Veel overzichtelijker is het niet geworden de afgelopen maanden.

Ik heb nu variabel (halfjaarcontracten) Greenchoice, met dus iets van 8 ct terugleververgoeding. Eneco ofzo lijkt dan een stuk beter maar ik lees ook steeds meer verhalen van saldering die niet meer over een heel jaar gaat maar over kortere periodes. Los van wat de wettelijke status is heb ik vooral geen zin in gedoe. Wij hebben overigens stadswarmte ook via Eneco dus alles bij hun onderbrengen leidt sowieso tot minder gedoe, da's ook een voordeel ;)

We krijgen sowieso geld terug, ook als we bij greenchoice blijven, dus het zou vooral gaan om meer terugkrijgen en dus sneller de panelen terugverdienen. We hebben ~1000 kWh over per jaar.

Is er generiek in de voorwaarden veel veranderd of kan ik redelijk veilig eneco bellen, hun teruglevertarief vragen en dan eea vastleggen?

[ Voor 0% gewijzigd door Jheroun op 03-05-2022 14:44 . Reden: Verwarring over tarieven, erg slecht te vinden allemaal. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14

Aanvullend op wat de anderen aangeven, tot vorig jaar was het gebruikelijk om tot max 10 a 11 cent inclusief btw terug te krijgen. De hoge prijzen van nu zijn echt de uitzondering. Neemt niet weg dat je met die hoge prijzen wel snel alles kan terugverdienen als je op dit moment zonnepanelen hebt.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 22:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

@mathijshooi Vangen! Per 2 juni over naar Eneco. En dan maar eens zien wat juli gaat brengen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lxqfoZNzFBr57ITk0VhZcqY6Ks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ng5i2H6Fs7shCGoRWHH57HZi.jpg?f=user_large

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Tsjonge, ik hoop echt dat Liander over de brug komt met de aansluiting van dat extra allocatiepunt, ik heb net even zitten rekenen maar voor mij nu niet interessant om mijn huidige contract bij Vandebron met een gunstige prijs) open te breken. Ik heb dit jaar tot nu toe ook nog wel aardig wat meer verbruikt dan opgewekt.

De helft van mijn panelen moeten straks ook nog 'even' van het dak af want er komt een nieuw dak op (nu niet geïsoleerd) dus ik loop gerede kans dat ik met een netto verbruik eindig dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaagisdenaam
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:43:
[...]

Hoezo? Eneco kan toch prima een lagere teruglevergoeding bieden? Genoeg stroomleveranciers die nog geen 10 cent per kWh bieden.
Kan, maar dan gaat de afnameprijs ook naar beneden. Misschien zitten ze daar niet op te wachten.

In de voorwaarden staat dat de tlv het "kale" tarief is. Die kunnen ze dus niet zomaar gaan loskoppelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
vaagisdenaam schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:13:
[...]

Kan, maar dan gaat de afnameprijs ook naar beneden. Misschien zitten ze daar niet op te wachten.

In de voorwaarden staat dat de tlv het "kale" tarief is. Die kunnen ze dus niet zomaar gaan loskoppelen...
In diezelfde voorwaarden staat dat Eneco de voorwaarden in 10 dagen kan wijzigen.
7.5 Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen
wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke
regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet. Wijzigingen
van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal
10 dagen voor ingangsdatum.
Dus de afnameprijs kan prima zo blijven, terwijl de terugleververgoeding naar beneden wordt geschroefd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
xah5kiDe schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:44:
Het loop inderdaad twee dagen achter maar de data in mijn-eneco is alleen het verbruik en niet de teruglevering. Ik krijg dan ook de melding:
"Je verbruikt meer dan verwacht"
Contact gehad met de helpdesk en die bevestigd dan geleverde energie wel is uitgelezen uit de slimme meter maar niet in mijn-eneco zichtbaar is. Als ik de gegevens echter download, dat is er in de spreadsheet wel een kolom met teruglevering die klopt. Volgens mij is dat wat @Perzikvrucht ook heeft en anderen blijkbaar niet.
Blij dat ik deze post lees en online inlog op mijn eneco, op die spreadsheet staat gelukkig wel de teruglevering.
In die app staat alleen het verbruik maar niet te teruglevering 8)7

Ik zie nu alleen 1 mei qua verbruik, loopt dus iets achter maar dat maakt me niet uit.
Dat m'n teruglevering (nog) niet in de app zichbaar is, dat is wel jammer.

Komt uiteindelijk je teruglevering wel in de app te staan?

@Perzikvrucht Is dit bij jou inmiddels al goed gekomen? Zowel verbruik als teruglevering in de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Duss, advies bij groot overschot is overstappen naar Eneco? Gezien dat de teruglevering het kale stroomtarief is. Ik denk dat ik niet de enige ben met 6 cent.Alles daarboven is al goed. Eneco staat op Gaslicht nu op 58 ct teruglevering.

Vind het wel een beetje "eng", zit nu sowieso op 25 en 30 ct per kWh inclusief (Energiedirect, variabel). Terug kan dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Processorkoeler schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:07:
Duss, advies bij groot overschot is overstappen naar Eneco? Gezien dat de teruglevering het kale stroomtarief is. Ik denk dat ik niet de enige ben met 6 cent.Alles daarboven is al goed. Eneco staat op Gaslicht nu op 58 ct teruglevering.

Vind het wel een beetje "eng", zit nu sowieso op 25 en 30 ct per kWh inclusief (Energiedirect, variabel). Terug kan dan niet meer.
Of blijven bij je huidige aanbieder en de zonnepanelen op een tweede allocatiepunt bij Eneco. Alleen zijn de slimme meters (in ieder geval bij Liander) op dus dat kan wel even duren maar is op de lange termijn mogelijk sowieso interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58

Oekol

waka waka hey hey

Processorkoeler schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:07:

Wat vind je eng dan? Als je groot overschot hebt saldeer je wat je daadwerkelijk gebruikt en lever je terug wat je meer produceert?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
Jheroun schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:29:
Ik ben eerder dit jaar niet overgestapt omdat ik geen zin had in betalen van een boete maar nu begint het toch weer te kriebelen :P Veel overzichtelijker is het niet geworden de afgelopen maanden.

Ik heb nu variabel (halfjaarcontracten) Greenchoice, met dus iets van 8 ct terugleververgoeding. Eneco ofzo lijkt dan een stuk beter maar ik lees ook steeds meer verhalen van saldering die niet meer over een heel jaar gaat maar over kortere periodes. Los van wat de wettelijke status is heb ik vooral geen zin in gedoe. Wij hebben overigens stadswarmte ook via Eneco dus alles bij hun onderbrengen leidt sowieso tot minder gedoe, da's ook een voordeel ;)

We krijgen sowieso geld terug, ook als we bij greenchoice blijven, dus het zou vooral gaan om meer terugkrijgen en dus sneller de panelen terugverdienen. We hebben ~1000 kWh over per jaar.

Is er generiek in de voorwaarden veel veranderd of kan ik redelijk veilig eneco bellen, hun teruglevertarief vragen en dan eea vastleggen?
Zie mijn ervaring.

In jouw situatie zou ik gewoon overstappen. Ff bellen en naar het modelcontract vragen en klaar ben je.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
Supershiva schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:42:
[...]

Blij dat ik deze post lees en online inlog op mijn eneco, op die spreadsheet staat gelukkig wel de teruglevering.
In die app staat alleen het verbruik maar niet te teruglevering 8)7

Ik zie nu alleen 1 mei qua verbruik, loopt dus iets achter maar dat maakt me niet uit.
Dat m'n teruglevering (nog) niet in de app zichbaar is, dat is wel jammer.

Komt uiteindelijk je teruglevering wel in de app te staan?

@Perzikvrucht Is dit bij jou inmiddels al goed gekomen? Zowel verbruik als teruglevering in de app?
Bij mij staat teruglevering er inmiddels tussen. Heb je de rechten gegeven om jouw slimme meter uit te lezen?
Het loopt allemaal wel wat achter (laatste info is van 1 mei), maar het is wel zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:28

j4y

Perzikvrucht schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:49:
[...]

Bij mij staat teruglevering er inmiddels tussen. Heb je de rechten gegeven om jouw slimme meter uit te lezen?
Het loopt allemaal wel wat achter (laatste info is van 1 mei), maar het is wel zichtbaar.
Bij mij (Engie) ook erg vertraagde data in de app (laatste is 25 april). Wel maken ze melding van een storing bij de netbeheerder ivm uitlezen, dus wellicht is dat bij jullie ook aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelwillems
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-08 19:56
j4y schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:01:
[...]

Bij mij (Engie) ook erg vertraagde data in de app (laatste is 25 april). Wel maken ze melding van een storing bij de netbeheerder ivm uitlezen, dus wellicht is dat bij jullie ook aan de hand.
FYI: Ik kreeg dezelfde melding bij Engie aangaande uitlezen van de meter. Zojuist gekeken en nu is alles weer bijgewerkt t/m 3 mei (gisteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
Perzikvrucht schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:49:
[...]

tnx dan ga ik er vanuit dat het goed moet komen.
Kan via het onlineportaal daggegevens wel downloaden en daar zie ik van 1 mei en nu ook van 2 mei de teruglevering in staan.
Ga er vanuit dat ze dit alleen weten als ze toestemming hebben de meter uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcFru0fLQ_-A3y8LjXbQHu8y0M8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3c4Q0bQ1NC1gCK5v8T3sSh3K.jpg?f=user_large

Lees ik het verkeerd of is de terugleververgoeding bij Eneco €0,092 per kWh?

@reneeke1970 ?

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 04-05-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:18:
[Afbeelding]

Lees ik het verkeerd of is de terugleververgoeding bij Eneco €0,092 per kWh?

@reneeke1970 ?
Jij hebt vast ouwe website gevonden....
Staat dit in je contract voorwaarden?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@reneeke1970

Er staat niets over de hoogte van de TLV in vermeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6ndGt9LUM9_4nIEpMOpEqLCDek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g0QcZ73nTh2Xg9Qq91wL6GQB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQYUc2IQ2dXhOibfsn2wm648I2k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pHB4gQjLW0q8kx28m9WqsEP7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:32:
@reneeke1970

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er ontbreekt bij jou inderdaad paar regeltjes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@reneeke1970 Wat is die terugleververgoeding voor het overschot na saldering bij jou dan?

Want als het bij Eneco 9,5 cent is en bij Greenchoice 8 ga ik voor die 15 euro per jaar geen overstap doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:27
Jheroun schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:53:
@reneeke1970 Wat is die terugleververgoeding voor het overschot na saldering bij jou dan?

Want als het bij Eneco 9,5 cent is en bij Greenchoice 8 ga ik voor die 15 euro per jaar geen overstap doen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhGp3KkxquJForPg0Ke9xOO8Sj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2d6TRGz9kDFhVFCRvitPTdr6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
@reneeke1970

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Letterlijk uit mijn contract:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mG31bd35VKUyKH1-mJbo7eevXBc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFOG4ehSvkBU7uuO9oKKbwkF.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@B-Bandit Dat regeltje van teruglevvergoeding ontbreekt dan inderdaad in mijn ontvangen contract. Erg vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Noord27 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:06:
@B-Bandit Dat regeltje van teruglevvergoeding ontbreekt dan inderdaad in mijn ontvangen contract. Erg vreemd..
Dubieus. Je ziet de datum ook, 30 april, net afgesloten. Misschien heb je niet aangegeven dat je een overschot hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Laurens__ schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:59:
[...]

Of blijven bij je huidige aanbieder en de zonnepanelen op een tweede allocatiepunt bij Eneco. Alleen zijn de slimme meters (in ieder geval bij Liander) op dus dat kan wel even duren maar is op de lange termijn mogelijk sowieso interessant.
Wat bedoel je met een tweede allocatiepunt? Nieuwe lijn en meter? Zou toch redelijk wat kosten toch?
Oekol schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:10:
[...]

Wat vind je eng dan? Als je groot overschot hebt saldeer je wat je daadwerkelijk gebruikt en lever je terug wat je meer produceert?
Klopt, maar stel er is een jaar weinig zon, of de TLV gaat op de schop, én met de aflopende salderingsregeling (vooralsnog per 1-1-24 gepland in te gaan) ben ik dan wel het (voor nu) zeer goedkope stroomtarief kwijt. Alhoewel ik niet denk dat dit nog 2 jaar hetzelfde blijft en niet weet wat er op 1 juli gebeurt natuurlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:49
Processorkoeler schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:23:
[...]

Wat bedoel je met een tweede allocatiepunt? Nieuwe lijn en meter? Zou toch redelijk wat kosten toch?
Dat gaat over enkel een meter bijplaatsen op je bestaande aansluiting. Daar betaal je eenmalige kosten voor aanleg en kosten voor meterhuur zover ik begreep. Maar ik ben het ook nog aan het uitzoeken. Als ik het goed begrijp heb je voor die 2e meter ook een aparte hoofdschakelaar nodig in je meterkast dus dat moet ook allemaal passen, maar @reneeke1970 is daar veel meer op thuis (klop dat van die hoofdschakelaar?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Marnix17 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Dat gaat over enkel een meter bijplaatsen op je bestaande aansluiting. Daar betaal je eenmalige kosten voor aanleg en kosten voor meterhuur zover ik begreep. Maar ik ben het ook nog aan het uitzoeken. Als ik het goed begrijp heb je voor die 2e meter ook een aparte hoofdschakelaar nodig in je meterkast dus dat moet ook allemaal passen, maar @reneeke1970 is daar veel meer op thuis (klop dat van die hoofdschakelaar?).
Dat klopt, is sowieso een vereiste voor iedere meterkast, de monteur sluit de meter aan op de hoofd schakelaar, en de rest is je eigen pakkie an.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Marnix17 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:02:
[...]

Hmm is denk ik niet handig en rendabel met slechts 3500 Wp op het dak. Maar wel een cool idee, opzich ook handig als je bijv. een elektrische auto laadt of panelen op een apart (ge)bouwdeel hebt. Om bijv. kosten van laden te verrekenen t.b.v. declaraties (maar volgens mij heb je ook weer kWhtellers voor groepen die los in te bouwe zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Processorkoeler schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:52:
[...]
Hmm is denk ik niet handig en rendabel met slechts 3500 Wp op het dak. Maar wel een cool idee, opzich ook handig als je bijv. een elektrische auto laadt of panelen op een apart (ge)bouwdeel hebt. Om bijv. kosten van laden te verrekenen t.b.v. declaraties (maar volgens mij heb je ook weer kWhtellers voor groepen die los in te bouwe zijn).
Of het interessant is kun je zelf uitrekenen. Mijn huidige contract bij vandebron wat net is ingegaan en nog bijna 3 jaar loopt is € 0,24 en bij Eneco gaat het (nu) om € 0,56. Dus 1 kWh terugleveren bij Eneco en diezelfde kopen via vandebron levert me € 0,32 op. Dan ben ik niet binnen een contract aan het salderen maar buiten de contracten om en verdien ik wat aan. Opwek is bij mij ongeveer 20.000 kWh en verbruik was vorig jaar 15.000 (groot deel via laadpunt voor mijzelf en anderen die komen laden). Ik zou zelfs bereid zijn om een lieve duit te betalen om dat tweede allocatiepunt sneller aangesloten te krijgen maar zo gaat het in Nederland gelukkig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Laurens__ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Of het interessant is kun je zelf uitrekenen. Mijn huidige contract bij vandebron wat net is ingegaan en nog bijna 3 jaar loopt is € 0,24 en bij Eneco gaat het (nu) om € 0,56. Dus 1 kWh terugleveren bij Eneco en diezelfde kopen via vandebron levert me € 0,32 op. Dan ben ik niet binnen een contract aan het salderen maar buiten de contracten om en verdien ik wat aan. Opwek is bij mij ongeveer 20.000 kWh en verbruik was vorig jaar 15.000 (groot deel via laadpunt voor mijzelf en anderen die komen laden). Ik zou zelfs bereid zijn om een lieve duit te betalen om dat tweede allocatiepunt sneller aangesloten te krijgen maar zo gaat het in Nederland gelukkig niet.
Ah zo, ja dan is het wel interessant! Betaal je dan ook dubbel vastrecht, dus alle vaste kosten (evt belasting)?
Hier doet Stedin gemiddeld drie maanden over uberhaupt een verzwaring (1X35 naar 3X25, alles lag er al behalve de zekeringen en de bedrading op hoofdzekering).Dus dit jaar, tegen de tijd dat dat zover is, niet heel rendabel deze zomer denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@reneeke1970

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zijn niet alle voorwaarden. Zie artikel 5. Voorwaardenoverzicht Eneco Consumenten.

In dat overzicht staat het volgende:
3. Terugleververgoeding
3.1 Wekt u zelf stroom op, bijvoorbeeld met zonnepanelen? U kunt
deze stroom direct gebruiken. De stroom die u niet direct gebruikt,
levert u via uw aansluiting terug aan het openbare net. Dit heet
teruglevering. Gebruikt u op een bepaald moment meer stroom
dan u kunt opwekken, dan gebruikt u stroom uit het openbare net.
De door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid stroom mag
u op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen.
U mag bij ons altijd salderen tot uw eigen gebruik, maar om te
kunnen salderen moet u wel uw zonnepanelen op energieleveren.nl
hebben aangemeld. U betaalt dus alleen uw netto verbruik per
jaar. Saldering gebeurt via de jaarnota. Bij saldering geldt voor de
teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt
voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag
duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste leveringskosten).

Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op
het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten. Loopt de meter achteruit
als u teruglevert, dan registreert de meter altijd uw nettoverbruik.
Dit betekent dat de meter zelf de teruggeleverde stroom verrekent
met de stroom die u verbruikt via het openbare net, dus die wij
leveren.
Maar echt heel transparant vind ik het niet...

[ Voor 17% gewijzigd door GioStyle op 04-05-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@mathijshooi Vanaf hoeveel KWh overschot (jaar) kan het voordelig zijn om over te stappen naar het Eneco modelcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14-09 22:24
Ik lees nu het eea over mogelijk overstappen ivm de hogere teruglever vergoeding.
Ik zit zelf bij energie direct sinds 1 september, 1 jaar vast. Gas voor 96 cent en stroom voor 27 ofzo. Teruglever vergoeding een schamele 5 cent per kWh.

We stevenen af op een jaarverbruik van 2200kwh, en wekken 4000 op in een jaar.
Inductie, Quooker etc aanwezig. Airco's denk ik dat ik die niet kan terug verdienen in de paar jaar dat we hier nog wonen.
Wat is wijsheid... Het overschot is een stuk hoger dan ik had verwacht.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NileZ_
  • Laatst online: 20:04
Even terug lezen in dit forum dan kan je het zelf beantwoorden. Hele topic staat er vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
B-Bandit schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:21:
[...]

Dubieus. Je ziet de datum ook, 30 april, net afgesloten. Misschien heb je niet aangegeven dat je een overschot hebt?
Het zou toch niet dat er iemand bij Eneco wakker geworden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Dat zou raar zijn, want voor Eneco is de terugkoop van PV-stroom zo'n beetje de goedkoopste stroom die Eneco kan krijgen. oa vanwege de rijksbijdrage hier aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
D_Jeff schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:50:
@mathijshooi Vanaf hoeveel KWh overschot (jaar) kan het voordelig zijn om over te stappen naar het Eneco modelcontract?
Dat licht helemaal aan je eigen situatie en keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurie
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09-2024
KoningPaulus schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:06:
Ik lees nu het eea over mogelijk overstappen ivm de hogere teruglever vergoeding.
Ik zit zelf bij energie direct sinds 1 september, 1 jaar vast. Gas voor 96 cent en stroom voor 27 ofzo. Teruglever vergoeding een schamele 5 cent per kWh.

We stevenen af op een jaarverbruik van 2200kwh, en wekken 4000 op in een jaar.
Inductie, Quooker etc aanwezig. Airco's denk ik dat ik die niet kan terug verdienen in de paar jaar dat we hier nog wonen.
Wat is wijsheid... Het overschot is een stuk hoger dan ik had verwacht.
Volgens mij is het probleem je nieuwe gascontract wat duurder zal worden (aangenomen dat je nu gas en elec bij 1 aanbieder afneemt). Afhankelijk van hoeveel gas je verstookt kan het aantrekkelijk zijn om je contract (met boete) open te breken maar daar moet je even een sommetje voor maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Laatst online: 17-09 17:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Als je vanwege flink terugleveren overweegt uit een vast contract over te stappen op variabel bij Eneco, doe dat dan alleen voor stroom en blijf voor gas lekker in je nog lopende vaste contract.
Loop je helemaal uit je contract voor gas, dan kun je het beste voor dagtarieven naar Frank Energie.
Stroom bij Eneco of Delta vanwege de hoge tlv.
Ben wel zeer benieuwd naar de tarieven per 1 juli ...

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Laatst online: 17-09 17:03

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

challenger schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:24:
Heb sinds eind vorige week 25 x 375 = 9375 Wp op het dak liggen hier, hoek van 10 graden op het Noorden maar zou ruim 7300 kWh per jaar moeten opleveren! Eind september heb ik nog net op tijd een 3-jarig energiecontract afgesloten via Greenchoice/Consumentenbond (enkel voor stroom want ik heb stadsverwarming via Eneco).

Tot vorige week was dat prima met normaal/daltarief van 0.18/0.15, maar met een terugleververgoeding van slechts 0.08 ligt de situatie nu anders. Vandaar de volgende vragen, jaarverbruik is ongeveer 4000 kWh:

1. Hoe lang zouden jullie wachten voordat ik goed kan inschatten of ik die 7300 kWh ook ga halen (zonnige dag vandaag leverde ruim 50 kWh op)?
2. Hoe werkt dit met salderen als je overstapt? Ik begreep ergens dat salderen per kalenderjaar gaat.
3. Het modelcontract van Eneco kan eenzijdig aangepast worden, tarieven kunnen op 1 jan/1 juli herzien worden. Hoe zit dat met het terugleveringstarief, wanneer kan dat aangepast worden (op dit moment is dit gewoon hetzelfde als het leveringstarief). En mocht Eneco het terugleveringstarief ook wijzigen, wat is dan de kans dat een andere partij op dat moment een gunstig aanbod kan doen?
4. Loont het om over te stappen naar het modelcontract van Eneco? Contract bij Greenchoice loopt pas sinds eind jan, dus volgens mij 125 boete.
Klinkt als gevalletje tweede aansluitpunt met Eneco modelcontract voor terugleveren a 58 cent.

Aansluitpunt éen voor afname gedurende nog 2.5 jaar bij Greenchoice.

Nog beter dan salderen dit. Lees paar een paar bladzijde terug daarover.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurie
ursusMaritimus schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:34:
Als je vanwege flink terugleveren overweegt uit een vast contract over te stappen op variabel bij Eneco, doe dat dan alleen voor stroom en blijf voor gas lekker in je nog lopende vaste contract.
Loop je helemaal uit je contract voor gas, dan kun je het beste voor dagtarieven naar Frank Energie.
Stroom bij Eneco of Delta vanwege de hoge tlv.
Ben wel zeer benieuwd naar de tarieven per 1 juli ...
Say what? Ik heb het niet kunnen terugvinden in de vele pagina's van het topic maar ik neem aan dat je niet de 'helft' van je vaste contract kunt opzeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
Yurie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:23:
[...]

Say what? Ik heb het niet kunnen terugvinden in de vele pagina's van het topic maar ik neem aan dat je niet de 'helft' van je vaste contract kunt opzeggen?
jawel. Je kan gewoon gas blijven houden en stroom bij nieuwe partij doen. Dat doet bijna iedereen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yurie
mathijshooi schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:25:
[...]

jawel. Je kan gewoon gas blijven houden en stroom bij nieuwe partij doen. Dat doet bijna iedereen hier.
Bedankt voor je reactie, goed om te weten! Neem aan dat de bonus (die in mijn geval behoorlijk is) komt te vervallen bij opzeggen van 1 van de 2 producten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
Yurie schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:33:
[...]

Bedankt voor je reactie, goed om te weten! Neem aan dat de bonus (die in mijn geval behoorlijk is) komt te vervallen bij opzeggen van 1 van de 2 producten..
Ligt aan de voorwaarden, dus contract erbij zoeken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:45
De eventuele opgebouwde korting bij Vattenfall komt dan ook te vervallen omdat die alleen van toepassing is bij afname van zowel stroom als gas

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yurie
vanderv schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:54:
De eventuele opgebouwde korting bij Vattenfall komt dan ook te vervallen omdat die alleen van toepassing is bij afname van zowel stroom als gas
Bij Innova staat het wat onduidelijk in de actievoorwaarden, morgen even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

Laurens__ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:58:
Ik bedenk me nog even wat anders. Als Liander eenmaal een tweede allocatiepunt heeft gerealiseerd en ik mijn teruglevering daarlangs ga doen met een 'duur' contract dan betaal ik de huidige prijzen bij mijn huidige leverancier. Maar wat nou als ik voor mijn gebruik winndelen koop bij (bijvoorbeeld) de windcentale? Dat is normaal gesproken niet zo interessant als je zelf al zonnepanelen hebt maar met die tweede allocatiemeter heb je op je 'verbruiksmeter' geen zonnepanelen meer zitten.

Een winndeel kost nu bij hen € 210,- voor 18 jaar plus € 24,- per jaar aan onderhoud voor de molen en levert ongeveer 500 kWh per jaar op. Dat is dus:
€ 210,- + (18 * € 24,-) = € 642,- voor (18 * 500) 9900 kWh.
Dat is dus 642 / 9000 = € 0,0648 / kWh. Dat is natuurlijk exclusief energiebelasting etc maar toch voordelige stroom! Extra voordeel: je betaalt niet meer voor de afgenomen stroom. In feite zet je hiermee het tarief voor 18 jaar vast. Dat zou wel eens fors extra kunnen schelen.

Als ik het zo opschrijf is het bijna ongeloofwaardig, dus wie prikt mijn droom lek, waar zit mijn denkfout?

Edit: dan hebben we het nog niet over stroom aankopen via de ene allocatiemeter en terugverkopen via de andere, desnoods via eerst een accu opladen en die weer ontladen.
Ha Laurens, ik vind dit een erg interessant idee! Heb je hier verder nog wat over gehoord of verder over nagedacht?

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
V-8 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Ha Laurens, ik vind dit een erg interessant idee! Heb je hier verder nog wat over gehoord of verder over nagedacht?
Ik heb naar ervaringen gezocht van die wind centrale, maar het is bijna oplichting....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
V-8 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:01:
[...]

Wel gedacht maar nog niet veel verder mee gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
reneeke1970 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:08:
[...]

Ik heb naar ervaringen gezocht van die wind centrale, maar het is bijna oplichting....
Dat is geen goed nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:30
reneeke1970 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:08:
[...]

Hoe bedoel je?

EDIT: als je Windcentrale opzoekt op Google Maps dan lees je inderdaad wel erg slechte reviews. Maar die lijken vooral te gaan over slechte bereikbaarheid, niet noodzakelijk dat het oplichting is.

[ Voor 30% gewijzigd door marvel27 op 05-05-2022 11:18 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2