Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58

Oekol

waka waka hey hey

reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:01:
[...]

Had nog maar meer panelen neer gelegd he....
Eventueel kun je november ofzo weer overstappen,als je dan netto niet meer terug leverd.
Dak komt sowieso vol te liggen. 18 of 19 panelen. Dat is het punt niet. Huidige contract met energie direct loopt eind augustus en als ik het goed lees is daar de teruglever vergoeding 5 eurocent? 8)7

Dan loont het wel om een overstap boete te betalen naar een andere partij. Alleen even gas in de gaten houden inderdaad. We verwarmen huis met airco's, hebben er al twee en komt nog derde in de woonkamer bij. Dan hebben we alleen nog gas nodig voor koken en douchen op dit moment.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Oekol schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:46:
Maak ik een denkfout? Wij krijgen midden juli zonnepanelen op het dak. Ongeveer 6800 kWh wekt het op en we verbruiken een keer 2500 of zoiets. Laten we zeggen ruim 4000 teveel, tegen 10 eurocent is dat 400 euro.

Loont het dus om een duur contract te nemen met dito hoge terugleververgoeding? Ik lees hierboven 58 cent dat zou betekenen dat die 400 euro meer 2300 euro zou zijn. Dat kan haast niet kloppen toch?! Dan zou ik de zonnepanelen bizar snel terug verdiend hebben
Als de panelen midden juli komen moet je gewoon ff wachten tot na 1 juli zodat we weten wat de nieuwe tarieven zijn. Dit forum om die tijd even in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 21:29
vanderv schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:14:
[...]

Sorry, misschien nog even handig om te vermelden, ik heb mijn contract opgezegd bij GC, ik heb mijn "verlies, :+ " gewoon genomen.
Ik heb nog even gekeken en ondertussen heeft de Windcentrale haar website eindelijk op orde... Als je inlogt op "Mijn Windcentrale" dan kun je je winddelen te koop aanbieden.
Moet er wel bij vertellen dat er erg veel wordt aangeboden, geen idee of je het op die manier ook kwijt gaat raken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:22

mb1

Ik zit nu voor gas en elektra bij Budget Energie, mijn contract loopt nog 3 maanden en ik vraag me af of ik nu een elektra only contract bij bijvoorbeeld Eneco kan nemen met een hoge terugleververgoeding zodat:
- Mijn budget combivoordeel voor de mobiel van de kids (totaal €10 p/m) blijft bestaan omdat ik gas blijf afnemen.
- Ik voor elektra een voordelig teruglever tarief ontvang.

Is dit alleen als modelcontract af te sluiten of ook als jaarcontract?
Gaat dit goed klant blijven voor gas bij Budget en een nieuw E contract bij Eneco?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 20:28
Meerdere mensen in dit topic hebben gas en elektra bij 2 verschillende partijen. Over het algemeen gaat dat goed.
Wat betreft dat combivoordeel, ik heb geen idee wat dat is, maar dat lijkt me iets wat je aan de klantenservice zou kunnen vragen?

Jaarcontracten zijn er op dit moment niet, variabele contracten wel. Het modelcontract is niet hetzelfde als een variabel contact, de tarieven hiervan kunnen nogal wat verschillen.
Hey modelcontract heeft een tarief wat 'vast' staat tot 1 juli. Wat het tarief daarna doet weet nog niemand hier. Maar met een overproductie heb je die opzegboete zo verdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Zojuist nog even nagevraagd bij GreenChoice: mijn overstap voor elektra is goed doorgekomen. Ik heb zelf niets opgezegd bij hun. Aanvraag bij Eneco was afgelopen donderdag (21 april)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 14:20
leejoow schreef op donderdag 28 april 2022 @ 08:48:
Zojuist nog even nagevraagd bij GreenChoice: mijn overstap voor elektra is goed doorgekomen. Ik heb zelf niets opgezegd bij hun. Aanvraag bij Eneco was afgelopen donderdag (21 april)
En dan de overstap op korte termijn of toch met inachtneming van de 30 dagen termijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wanne-B88 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:10:
[...]

En dan de overstap op korte termijn of toch met inachtneming van de 30 dagen termijn?
Donderdag gebeld, per vrijdag ingegaan.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
leejoow schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:57:
[...]

Donderdag gebeld, per vrijdag ingegaan.
Zojuist gebeld met verzoek om rekeningnummer te wijzigen. Heeft die mijnheer het met ingang van vandaag ook om kunnen zetten met Eneco als leverancier. Scheelt maar iets meer als een maand. Maar met de TLV is dat altijd rendabel, zelfs met een eventuele boete.

👌

[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 28-04-2022 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterhammer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-01 14:15
Ik heb het geprobeerd te achterhalen door de googelen, maar niet gelukt. Kan iemand zeggen hoeveel het extra allocatiepunt kost bij Stedin (wat je dan via mijnaansluiting.nl moet regelen). Zowel de aanleg/installatie als de extra maandkosten. (mijn aansluiting is is 3x25A). Alvast dank voor een korte indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Vandebron gaf ook aan dat je eerder kon opzeggen. De daar genoemde 30 dagen opzegtermijn houden ze je niet aan. Ik zie nu ook de eerste resultaten in de Eneco app. Verre van sommige getallen die ik hier zie, maar wel mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:51
Waterhammer schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:25:
Ik heb het geprobeerd te achterhalen door de googelen, maar niet gelukt. Kan iemand zeggen hoeveel het extra allocatiepunt kost bij Stedin (wat je dan via mijnaansluiting.nl moet regelen). Zowel de aanleg/installatie als de extra maandkosten. (mijn aansluiting is is 3x25A). Alvast dank voor een korte indicatie.
Staat allemaal duidelijk op de site van Stedin.

Voor klanten die alleen terugleveren, vervallen bepaalde jaarlijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
Ik zie in de Eneco app dat ik sinds 25 april ben aangesloten (klopt) en mijn verbruik. Maar wat ik niet zie ik hoeveel ik heb teruggeleverd, zoals bij de post van @vanderv. Mijn zonnepanelen zijn op de 25ste geplaatst en heb ze toen ook gelijk geregistreerd op energieleveren.nl. De afgelopen dagen heb ik overproductie gehad.

Is het een kwestie van wachten, of hoor ik al wel terug te leveren en dit terug te zien in de app?
Ik heb van Enexis al een bevestiging gehad dat mijn huidige elektriciteitsmeter geschikt is voor teruglevering (na aanmelding op energieleveren.nl).

[ Voor 14% gewijzigd door Perzikvrucht op 28-04-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:57
Perzikvrucht schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:31:
Ik zie in de Eneco app dat ik sinds 25 april ben aangesloten (klopt) en mijn verbruik. Maar wat ik niet zie ik hoeveel ik heb teruggeleverd, zoals bij de post van @vanderv. Mijn zonnepanelen zijn op de 25ste geplaatst en heb ze toen ook gelijk geregistreerd op energieleveren.nl. De afgelopen dagen heb ik overproductie gehad.

Is het een kwestie van wachten, of hoor ik al wel terug te leveren en dit terug te zien in de app?
Ik heb van Enexis al een bevestiging gehad dat mijn huidige elektriciteitsmeter geschikt is voor teruglevering (na aanmelding op energieleveren.nl).
Toestemming geven voor meter uitlezen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
reneeke1970 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:38:
[...]

Toestemming geven voor meter uitlezen
Dat heb ik al gedaan, maar wordt het niet anders van.

[ Voor 209% gewijzigd door Perzikvrucht op 28-04-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik zie sinds drie dagen verbruik terwijl ik toch echt heb teruggeleverd. Gaat bij mij blijkbaar ook wat mis.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Nou, Eneco loopt bij mij ook wel een paar dagen achter. Ik zie wel data van de 26e nu, maar vaak genoeg duurt het langer voor het zichtbaar is.

Ik let niet op de Eneco app. Vind dat echt waardeloos. Genoeg andere, betere, opties om je meter te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Het loop inderdaad twee dagen achter maar de data in mijn-eneco is alleen het verbruik en niet de teruglevering. Ik krijg dan ook de melding:
"Je verbruikt meer dan verwacht"
Contact gehad met de helpdesk en die bevestigd dan geleverde energie wel is uitgelezen uit de slimme meter maar niet in mijn-eneco zichtbaar is. Als ik de gegevens echter download, dat is er in de spreadsheet wel een kolom met teruglevering die klopt. Volgens mij is dat wat @Perzikvrucht ook heeft en anderen blijkbaar niet.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:57
Ik heb nu een variabel contract voor gas en elektra bij Budget Energie.
Wat is een goed stappenplan om over te stappen naar Eneco wbt elektra?

1)Telefonisch contact opnemen met Eneco om te vragen naar een modelcontract voor elektra en vragen per wanneer levering in kan gaan?
2)Telefonisch contact opnemen met Budget Energie om elektra op te zeggen per datum levering Eneco

zoiets? of zeggen jullie draai het om ?
Eerst Budget Energie bellen om te vragen per wanneer ik boetevrij kan opzeggen en dan pas Eneco bellen?

Normaliter heb je een opzegtermijn van 30 dagen maar ik las net ergens dat veel leveranciers je daar niet meer aan houden?

[ Voor 12% gewijzigd door Supershiva op 28-04-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterhammer
  • Laatst online: 07-01 14:15
Playa del C. schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:05:
[...]

Staat allemaal duidelijk op de site van Stedin.

Voor klanten die alleen terugleveren, vervallen bepaalde jaarlijkse kosten.
Dank je voor je antwoord. Ik had de Stedin site al uitgeplozen maar bedragen worden daar niet genoemd. Tenzij jij daar meer kunt vinden dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
@Supershiva als je het zeker wil weten zul je eerst BE moeten bellen. Anders is enkel stap 1 voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:10
Eneco sluit geen nieuwe contracten meer af i.v.m. de onzekere situatie m.b.t. gas vanuit Rusland. Hebben anderen ook deze reactie gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:59
Roofingburner schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:58:
Eneco sluit geen nieuwe contracten meer af i.v.m. de onzekere situatie m.b.t. gas vanuit Rusland. Hebben anderen ook deze reactie gekregen?
... dat klopt. daarom kan je alleen nog maar model contracten krijgen bij de meeste, en ook bij Eneco.
Dat zijn ze namelijk verplicht om aan te bieden.

Deze Eneco toch: https://www.nu.nl/volgens-eneco-geen-concrete-dreiging-dat-ook-gaslevering-aan-nederland-stopt
:9

[ Voor 22% gewijzigd door Kodess op 28-04-2022 16:05 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Kodess schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:02:
[...]

... dat klopt. daarom kan je alleen nog maar model contracten krijgen bij de meeste, en ook bij Eneco.
Dat zijn ze namelijk verplicht om aan te bieden.
Dan alleen telefonisch waarschijnlijk, want via de 'chat wordt je afgepoeierd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 16:59
Roofingburner schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:05:
[...]

Dan alleen telefonisch waarschijnlijk, want via de 'chat wordt je afgepoeierd'.
klopt dat staat ook op de website, er staat als je een model contract wilt afsluiten moet je bellen.
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

Scroll een flink eind naar beneden en er staat "Bel ons voor je modelcontract"

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Kodess schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:06:
[...]

klopt dat staat ook op de website, er staat als je een model contract wilt afsluiten moet je bellen.
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

Scroll een flink eind naar beneden en er staat "Bel ons voor je modelcontract"
Ik had het al zien staan maar had gehoopt ze lekker anoniem vanaf mijn werk via de chat te kunnen verleiden tot een uitspraak.

ik zit namelijk met het feit dat mijn vaste contract bij Greenchoice per 1 juli afloopt. Greenchoice zegt 10 dagen voor deze datum met een nieuw aanbod te komen, maar liever weet ik eerder waar ik aan toe ben omdat ik dan nog in de gelegenheid ben om te switchen naar een andere partij. Probleem is alleen dat Eneco me niet eens wil vertellen hoe ver van tevoren ik me bij ze moet aanmelden. Weet iemand dat hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zojuist overgestapt van GC naar Eneco.
Ik ben van plan om deze zomer lekker bij ENECO te blijven (tenzij ze de TLV per 1 juli drastisch verminderen).

Man van GC zei trouwens dat eind mei nieuwe tarieven bekend worden, waarbij de TLV waarschijnlijk hoger wordt. Of ik geen zin had om te blijven... LOL

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Roofingburner schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:15:
[...]

Ik had het al zien staan maar had gehoopt ze lekker anoniem vanaf mijn werk via de chat te kunnen verleiden tot een uitspraak.

ik zit namelijk met het feit dat mijn vaste contract bij Greenchoice per 1 juli afloopt. Greenchoice zegt 10 dagen voor deze datum met een nieuw aanbod te komen, maar liever weet ik eerder waar ik aan toe ben omdat ik dan nog in de gelegenheid ben om te switchen naar een andere partij. Probleem is alleen dat Eneco me niet eens wil vertellen hoe ver van tevoren ik me bij ze moet aanmelden. Weet iemand dat hier?
Vandaag aanmelden is morgen kunnen leveren. Heb je ze aan de telefoon gehad? Geen idee hoeveel je nog terug levert, maar 11ct tegenover bijna 59ct haal je er (vrijwel) altijd uit met €50,- boete omdat je eerder over stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Noord27 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:22:
[...]

Vandaag aanmelden is morgen kunnen leveren. Heb je ze aan de telefoon gehad? Geen idee hoeveel je nog terug levert, maar 11ct tegenover bijna 59ct haal je er altijd uit met €50,- boete omdat je eerder over stapt.
Aanbieding Greenchoice is net binnen na een telefoontje.

Ze rekenen ca. 45 cent per KWh en 2,00 per m3 gas, alleen de terugleververgoeding staat er niet bij. We leveren ca. 1000 kwh per jaar terug. Telefonisch geven ze aan 9 cent per kwh te hanteren als terugleververgoeding.

als ik echter de jaarkosten voor elektra deel door het verbruik kom ik op een bedrag van 0,18 per kwh.

de aanbieding is trouwens vast voor één jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38
Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om een tussentijdse rekening op te laten maken? Het gaat nu hard met het terugleveren, ik schat dat Delta al ruim €1000 euro in het rood staat bij mij. Ze moeten niet failliet gaan, nu is het nog enigszins te overzien, maar de eventuele schade wordt met dit mooie weer wel met de dag hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:51
Roofingburner schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:32:
[...]

Aanbieding Greenchoice is net binnen na een telefoontje.

Ze rekenen ca. 45 cent per KWh en 2,00 per m3 gas, alleen de terugleververgoeding staat er niet bij. We leveren ca. 1000 kwh per jaar terug. Telefonisch geven ze aan 9 cent per kwh te hanteren als terugleververgoeding.

als ik echter de jaarkosten voor elektra deel door het verbruik kom ik op een bedrag van 0,18 per kwh.

de aanbieding is trouwens vast voor één jaar.
Mogelijk wordt de 'vermindering belasting' meegerekend ergens? Dat is ruim 800 euro per aansluiting per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roofingburner
Dit is de 'aanbieding' met de telefonische aanvulling, teruglevering 9 cent per kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vCp-K6qmGrCZzat8IrS3b44pok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2r9bMFqDh1PHbREaHaATcRQv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Roofingburner 1000kWh overhouden op jaarbasis is niet echt veel. Er zitten mensen in dit topic die 10 a 15x zoveel overhouden per jaar. Dan is de prijs van TLV een veel grotere factor om daarop je keuze van leverancier te baseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
lithoijen schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:39:
Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om een tussentijdse rekening op te laten maken? Het gaat nu hard met het terugleveren, ik schat dat Delta al ruim €1000 euro in het rood staat bij mij. Ze moeten niet failliet gaan, nu is het nog enigszins te overzien, maar de eventuele schade wordt met dit mooie weer wel met de dag hoger.
Tot 1 juli blijven en dan overstappen naar Eneco of een andere aanbieder met hoge teruglevertarieven. Dat is tot nu toe mijn plan.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:38
Bravertal schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:59:
[...]
Tot 1 juli blijven en dan overstappen naar Eneco of een andere aanbieder met hoge teruglevertarieven. Dat is tot nu toe mijn plan.
Dat had ik ook bedacht, maar het gaat met deze mooie maanden harder dan gedacht. Ik houd momenteel ruim 1000kWh per maand over. Ik weet dat ik in het verleden (met aanzienlijk minder panelen) bij greenchoice een tussentijdse rekening kon laten opmaken. Dat zou nu een mooie oplossing zijn. Ik zal eens contact opnemen met Delta om te polsen of zij hierin willen meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roofingburner
Noord27 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:50:
@Roofingburner 1000kWh overhouden op jaarbasis is niet echt veel. Er zitten mensen in dit topic die 10 a 15x zoveel overhouden per jaar. Dan is de prijs van TLV een veel grotere factor om daarop je keuze van leverancier te baseren.
Ik vind het nogal verschil maken of je 9 cent terugkrijgt of 50 cent. Mind you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Roofingburner schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:37:
[...]

Ik vind het nogal verschil maken of je 9 cent terugkrijgt of 50 cent. Mind you.
Ja en dan reken je nog voorzichtig met 41 cent verschil. Kan ook makkelijk 50 cent of meer zijn. Toch lekker om met heel weinig moeite 500 euro te verdienen. Ik moet er meestal langer voor werken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
  • Laatst online: 23-07-2024
Roofingburner schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:58:
Eerste contact: we kunnen alleen een modelcontract afsluiten per 19 mei. Wilt u later, dat kan niet, want de tarieven kunnen dan gewijzigd zijn. :(
Tweede contact (andere medewerker) geen probleem, per welke datum u wilt. U moet alleen uw huidige contract zelf beëindigen. Tarieven wijzigen per 1 juli, conform de overeenkomst.

Ik heb een nieuw contract afgesloten per 1 mei en kreeg een bevestigingsmail: van harte gefeliciteerd met uw verhuizing.p :*)
Mijn huidige leverancier rekent geen boete (heb 30 dagen opzegtermijn, maar korter mag ook).

Gewoon aanhouden dus, of terugbellen, net zolang tot je iemand krijgt, die het wel voor elkaar krijgt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 21:29
Dan ga ik morgen ook bellen. Mijn GC contract loopt tot 4 mei.
Tarieven die dan gana gelden zijn € 0,4155 en € 0,36477 voor normaal en dal, en idd maar € 0.0800 voor teruglevering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:50:
Het kan wel zo zijn dat hij in de komende drie maanden, de helft van zijn jaar productie doet.
Dus loont het wel degelijk om voor paar maanden te switchen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-08 14:27

leandres

ook nog?

Misschien hoort het hier niet thuis, dat hoor ik dan wel. Nu we met z'n allen proberen een goede TLV te krijgen ben ik me wat kritischer gaan verdiepen in de daadwerkelijke opwekking van mijn PV systeem. Ik meet/constateer de opwekking op 3 manieren:

1) middels de monitoring app (SolarEdge)
2) middels een dedicated, alleen op PV systeem aangesloten, Eastron SDM630 WiFi meter (HomeWizard)
3) middels een P1 DSMR logger module.

In constateer voor vandaag het volgende qua waarden van mijn PV systeem:

1) 89.0 kWh
2) 84.1 kWh
3) 86.5 kWh (dit is netto)

Persoonlijk vind ik deze waarden behoorlijk uit elkaar liggen. Heeft iemand hier een verklaring voor? Het lijkt mij dat de P1 waarden het meest 'belangrijk' zijn aangezien de energieleverancier hiermee rekent?

Anyway, ik zal Eneco eens bellen of ze niet beter een betalingsregeling met mij willen treffen... >:)

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
@leandres waarschijnlijk omdat niet alle meters geijkt zijn en het afhankelijk van de plek waar je meet is ivm verlies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NileZ_
leandres schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:54:

Anyway, ik zal Eneco eens bellen of ze niet beter een betalingsregeling met mij willen treffen... >:)
Bel maar even lekker niet, de rest hier wil zn geld ook nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Srednier
  • Laatst online: 04-08 09:48
Leuk om te zien dat er veel mensen mee bezig zijn!

Ik heb een zonne installatie die de zekering maximaliseert dus ik lever 3 fasen 24.5A terug bij ca 245VAC. Nu is dat op een dag met volle zon ca 120kWh.
Per 1 april heb ik een jaarcontract met Engie voor een teruglevertarief van 0,4605 cent in piektarief (effectief is dit het enige tarief dat interessant is voor mij)
De panelen heb ik direct van de fabrikant gekocht in China. Dit betekent dat na deze zomer Engie al 70% van de installatie heeft betaald.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Supershiva
Supershiva schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:45:
Ik heb nu een variabel contract voor gas en elektra bij Budget Energie.
Wat is een goed stappenplan om over te stappen naar Eneco wbt elektra?

1)Telefonisch contact opnemen met Eneco om te vragen naar een modelcontract voor elektra en vragen per wanneer levering in kan gaan?
2)Telefonisch contact opnemen met Budget Energie om elektra op te zeggen per datum levering Eneco

zoiets? of zeggen jullie draai het om ?
Eerst Budget Energie bellen om te vragen per wanneer ik boetevrij kan opzeggen en dan pas Eneco bellen?

Normaliter heb je een opzegtermijn van 30 dagen maar ik las net ergens dat veel leveranciers je daar niet meer aan houden?
Eerst gebeld met Budget Energie, dame aan de telefoon zij dat ik per vandaag nog kon overstappen zonder opzegtermijn en zonder boete ivm mijn variabele contract.
Vervolgens Eneco gebeld voor een modelcontract stroom, deze gaat vandaag in.
Eneco zegt stroom contract bij Budget Energie vandaag op.

Contractbevestiging zojuist per mail ontvangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:45
Srednier schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:47:

Ik heb een zonne installatie die de zekering maximaliseert dus ik lever 3 fasen 24.5A terug bij ca 245VAC. Nu is dat op een dag met volle zon ca 120kWh.
Per 1 april heb ik een jaarcontract met Engie voor een teruglevertarief van 0,4605 cent in piektarief (effectief is dit het enige tarief dat interessant is voor mij)
De panelen heb ik direct van de fabrikant gekocht in China. Dit betekent dat na deze zomer Engie al 70% van de installatie heeft betaald.
Doe je dat maximaliseren toevallig met een Fronius (smart meter) setje?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
Het maximaliseren is gewoon door het dimensioneren van een installatie met microomvormers totaal 17.7kW. Deze zijn netjes verdeeld over de fasen Er hangen wat te grote panelen aan, zodat de omvormers het zaakje begrenzen tot aan hoofdzekeringwaarde (3x25A = 17.7kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Srednier schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:16:
Het maximaliseren is gewoon door het dimensioneren van een installatie met microomvormers totaal 17.7kW. Deze zijn netjes verdeeld over de fasen Er hangen wat te grote panelen aan, zodat de omvormers het zaakje begrenzen tot aan hoofdzekeringwaarde (3x25A = 17.7kW)
Oh ik doe gewoon 22 kW, gebeurt niks

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Gaat dat echt goed? Ik heb nu braaf mijn omvormers begrensd op 16.15 kW. Om te voorkomen dat de hoofdzekeringen eruit gaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:50
Srednier schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:47:

Hoppa, alweer een appeltaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:50
Supershiva schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:06:
[...]

Eerst gebeld met Budget Energie, dame aan de telefoon zij dat ik per vandaag nog kon overstappen zonder opzegtermijn en zonder boete ivm mijn variabele contract.
Vervolgens Eneco gebeld voor een modelcontract stroom, deze gaat vandaag in.
Eneco zegt stroom contract bij Budget Energie vandaag op.

Contractbevestiging zojuist per mail ontvangen :)
Appeltaart! Zin in! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

@leandres Het is vast niet aan te raden maar als je het zelf kan begrenzen dan kan je natuurlijk gewoon kijken hoe ver je kunt gaan tot je automaat er uit knalt en dan de limiet daar net onder zetten.. als je tenminste geen smeltzekeringen hebt want dan is het geen grap om je hoofdzekering te laten klappen :P.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
leandres schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:55:
Gaat dat echt goed? Ik heb nu braaf mijn omvormers begrensd op 16.15 kW. Om te voorkomen dat de hoofdzekeringen eruit gaan...
Ja, in ieder geval voor twee uurtjes.
Laatst met pieken van 25/26 kW sprong er wel eentje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Mja met 26 kW is dat ruim 37A per fase.

Op 3x25 is dat misschien wat te veel van het goede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
  • Laatst online: 17-09 00:12
bisselke schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:39:
[...]

Dat is dan onjuist, ik heb een termijn bedrag van 0 euro. Dit heb ik gedaan via whatsapp met Delta. Ik werd gevraagd door te geven hoeveel zonnepanelen ik heb, hoeveel wattpiek, verwachte opbrengst op jaarbasis en verbruik per jaar.
Het is mij nu via WhatsApp ook gelukt, bedankt voor de tip _/-\o_
Ze belden mij terug of ik zeker wist dat ik netto zou terugleveren wat ik heb bevestigd, ik hoef nu ook niks meer per maand te betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
Ik zit nog op smeltzekeringen, deze zouden C karacteristiek moeten zijn. Deze zouden het maar een paar minuten volhouden bij 26kW. Bij mij loopt er gedurende 4 uur 24,5A perfase bij vol zon. Het zwarte kastje wordt wel behoorlijk warm hiervan (ca 34 graden op de bovenkant).

Aangezien hier heel wat mensen een verdienmodel hebben aan het terugleveren, ik vraag me al een tijdje af wat er gebeurt met salderen wanneer je switcht van leverancier voor de winter om een lager tarief te krijgen. Bij die nieuwe leverancier ga je belastingen betalen (als je afneemt met een dikke warmtepomp)
Echter is het de bedoeling dat je belasting betaald over het saldo energie dat je verbruikt, dus zou je kunnen verwachten dat je die belasting terug kunt vragen. Weet iemand hoe dit zit?

Overigens moet ik een tientje per maand betalen. Aangezien Engie mij ongeveer 1000 euro per maand hoort te betalen loopt hun schuld op met 1010 euro per maand...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:53
Zag de laatste dagen mijn situatie veel langskomen, dus hierbij mijn duit in het zakje:

- Nu contract bij Greenchoice, 3 jaar vast, nog 2.5 jaar te gaan.
- Zojuist gebeld met Eneco en aangegeven dat ik een modelcontract wil afsluiten voor elektriciteit.
- Ik ben al klant bij Eneco voor de stadsverwarming!
- verbruik heb ik 0 op de meter aangegeven. 5000 verbruik en verwacht 5000 teruglevering.
- termijnbedrag van €7 hierdoor.
- ingangsdatum kon per vandaag.

Heb nog gevraagd wat er gebeurd met Greenchoice, dat zeggen zij zelf op en de netbeheerder regelt de doorgifte van meterstanden.

Heb geen gekke fratsen hoeven uithalen. Heb alleen niet aangegeven dat ik verwacht zo een 10.000 kWh terug te leveren, maar dat vind ik ook niet zo relevant. Is geen acceptatievoorwaarde immers.

Kreeg ook een mail terug met gefeliciteerd met uw verhuizing. Extra frappant omdat ik al meer dan een jaar stadsverwarming bij hun afneem. Maar goed, zal mij een biet wezen.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-09 22:10

Processorkoeler

Geen stock koeler

Ik heb eenzelfe situatie hier wat betreft terugleveren > verbruik.
Verbruik is +- 2000kWh per jaar. Sinds januari panelen (10x 355WP, dus 3550 WP) en nu al 1100kWh teruggeleverd.

Energiecontract loopt 'sinds' september en de teruglevering is bijna identiek aan verbruik. Prijs +- €0,30. Teruglevering 'slechts' 6 cent, Energiedirect. Zat te denken om bewust duurder over te stappen vanwege de hoge teruglevering. Gas lekker laten zoals het is en dus alleen elektra verhuizen. Daarbij staat ook het voorschot nu al op het minimale omdat ik al een groot positief saldo heb en nu geen gas verbruik.

Iemand tips voor die teruglevering / overstappen om een hogere prijs te betalen (die je dus niet betaalt vanwege teruglevering) en daardoor ook zo'n 30-50 cent per kWh vangt i.p.v. 6 cent?

Voor de format:

Normaal Tarief: € 0,3337
Dal Tarief: € 0,28531
Normaal TLV: €0,06
Dal TLV: €0,06
Engergieleverancier: Energiedirect
Duur contract: variabel
Afgesloten per: variabel (1 juli 2022 nieuwe tarieven)
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): (netto) verwacht 2900-3300 kWh - panelen liggen pas sinds januari
Energie teruglevering (kWh/jaar): nog niet bekend, nu enorm veel teruglevering, per jaar lastig te zeggen. Zal verbruik (+- 2000 kWh) - teruglevering (3000 kWh) zijn, dus +- 1000-1200 kWh.

[ Voor 24% gewijzigd door Processorkoeler op 29-04-2022 18:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

Voor hen die geen enorm overschot hebben: bedenk wel dat als je nu overstapt om een zomers overschot te cashen, je dat dus niet meer kan salderen over de winter en daar gewoon voor moet aftikken. Tenzij je na de zomer voor een jaarcontract gaat (als dat kan) en dan over het volledige jaar salderen kan. Wat dat betreft wordt het wel interessant om te zien wat de uitkomst gaat worden van hoe er nu precies gesaldeerd moet worden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravertal
Termy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:15:
Voor hen die geen enorm overschot hebben: bedenk wel dat als je nu overstapt om een zomers overschot te cashen, je dat dus niet meer kan salderen over de winter en daar gewoon voor moet aftikken. Tenzij je na de zomer voor een jaarcontract gaat (als dat kan) en dan over het volledige jaar salderen kan. Wat dat betreft wordt het wel interessant om te zien wat de uitkomst gaat worden van hoe er nu precies gesaldeerd moet worden.
Je kunt, nadat je gecasht hebt, toch gewoon ergens een jaartje blijven zitten, dan is er niets aan de hand.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Bravertal schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:26:
[...]

Je kunt, nadat je gecasht hebt, toch gewoon ergens een jaartje blijven zitten, dan is er niets aan de hand.
Als ze met variabel tarief niet de fratsen gaan uithalen zoals bij @Unstable Element.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Termy schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:31:
[...]

Als ze met variabel tarief niet de fratsen gaan uithalen zoals bij @Unstable Element.
Ik pas ‘m ff aan als je het niet erg vind ;) Unstable Element in "Saldering per kwartaal of jaar"

Nog 1 dag UC en dan eindelijk naar Engie voor de hoofdprijs tlv *O*

[ Voor 9% gewijzigd door JoKo op 29-04-2022 19:42 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

JoKo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:41:
[...]

Ik pas ‘m ff aan als je het niet erg vind ;) Unstable Element in "Saldering per kwartaal of jaar"

Wat geeft Engie voor terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
Processorkoeler schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:52:
[...]

Wat geeft Engie voor terugleververgoeding?
https://www.engie.nl/energie/modelcontract/aanvragen/
Kun je toch zelf zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Processorkoeler schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:38:
Ik heb eenzelfe situatie hier wat betreft terugleveren > verbruik.
Verbruik is +- 2000kWh per jaar. Sinds januari panelen (10x 355WP, dus 3550 WP) en nu al 1100kWh teruggeleverd.

Energiecontract loopt 'sinds' september en de teruglevering is bijna identiek aan verbruik. Prijs +- €0,30. Teruglevering 'slechts' 6 cent, Energiedirect. Zat te denken om bewust duurder over te stappen vanwege de hoge teruglevering. Gas lekker laten zoals het is en dus alleen elektra verhuizen. Daarbij staat ook het voorschot nu al op het minimale omdat ik al een groot positief saldo heb en nu geen gas verbruik.

Iemand tips voor die teruglevering / overstappen om een hogere prijs te betalen (die je dus niet betaalt vanwege teruglevering) en daardoor ook zo'n 30-50 cent per kWh vangt i.p.v. 6 cent?

Voor de format:

Normaal Tarief: € 0,3337
Dal Tarief: € 0,28531
Normaal TLV: €0,06
Dal TLV: €0,06
Engergieleverancier: Energiedirect
Duur contract: variabel
Afgesloten per: variabel (1 juli 2022 nieuwe tarieven)
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): (netto) verwacht 2900-3300 kWh - panelen liggen pas sinds januari
Energie teruglevering (kWh/jaar): nog niet bekend, nu enorm veel teruglevering, per jaar lastig te zeggen. Zal verbruik (+- 2000 kWh) - teruglevering (3000 kWh) zijn, dus +- 1000-1200 kWh.
Ik heb hetzelfde dilemma, ook met Energiedirect. Probleem is dat je je huidige overschot dat toch eers zult moeten afrekenen met Energiedirect. Zelf moet ik nog ongeveer 750 kWh wegpoetsen voor de meterstand 0 is. Ik verwacht dat het iets na half mei zover is. Alles wat ik daarna teruglever is in mijn geal tegen slechts 5 ct/kWh.
Offtopic: Overigens heb ik bij Liander mijn toestemming om nog lager meterstanden door te geven aan Energiedirect ingetrokken na een akkefietje dat ik vorig jaar met ze gehad heb over de gasmeterstanden die zij op de rekening zetten. Daardoor liep ik net het voordeel van het lagere capaciteitstarief mis (meterstand precies 500 m², maar dan na 368 ipv 365 dagen. De echte stand was 495 m² dus < 500. Maar ze waren niet te vermurwen. Uiteindelijk kreeg ik van Liander een tegemoedkoming.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Niet zonder 1001 gegevens in te voeren, vandaar de vraag :) ook na het invullen van een postcode e.d. kon ik het niet zo snel vinden, allemaal verborgen bedragen per maand, en als ik klik op "tarieven" vind ik geen terugleveirng.

[ Voor 24% gewijzigd door Processorkoeler op 29-04-2022 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17:29
Processorkoeler schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:36:
[...]

Niet zonder 1001 gegevens in te voeren, vandaar de vraag :) ook na het invullen van een postcode e.d. kon ik het niet zo snel vinden, allemaal verborgen bedragen per maand, en als ik klik op "tarieven" vind ik geen terugleveirng.
Staat er gewoon hoor, je moet alleen een (dummy) postcode invullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eqeWttpPsK_CCImgSuTmVRjEKbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlZYexpbudVKEE4PbDwWZqqz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:32:
[...]

Ja, in ieder geval voor twee uurtjes.
Laatst met pieken van 25/26 kW sprong er wel eentje
Ter vergelijking... (en om er wat van op te steken)

Hier heeft Enexis de trafo één tap lager gezet. Dat betekent dat bij duister de spanning geen 230 volt maar eerder zo'n 7 volt lager is en tussen 12 en 14 uur bij volle zon beneden de 253 volt blijft. Maximum dat ik gezien heb is 247 volt (gemeten bij een aansluitpunt met een 200 watt last).

Is het niveau van de netspanning bij jou voor het aanspreken van de hoofdautomaat met 25/26kW eerder op ongeveer 245 volt (34,7A)? of juist hoger (252V->33,7A)?

En wat is de temperatuur van de hoofdautomaten voordat ze aanspreken?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supershiva
JoKo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:41:
[...]

Hoe is die TLV van Engie beter dan die van Eneco? Ong 33 cent Engie ten opzichte van 58 cent Eneco…

Mijn idee is ook om tm september/oktober bij Eneco te blijven op het net afgesloten modelcontract en dan door naar een andere leverancier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Processorkoeler @Supershiva
Ik heb nog ouwe prijzen van begin maart, dat ze nu lager zijn klopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRay0MrK48KtquFUmDrXHKZBeq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugQVyJyQ26SzF46PgBiNa29K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Waarom zie ik andere prijzen? (Ben niet ingelogd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN9e3zB1TK9KP1YaFBg_n62-K7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFkyQk4KONlEW9Ab0ZCjJbgP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JoKo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 07:40:
[...]

Waarom zie ik andere prijzen? (Ben niet ingelogd)
[Afbeelding]
Geen idee, ik heb dubbele meter en hoog laag aangevinkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Copitano schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:31:
[...]

Ik heb hetzelfde dilemma, ook met Energiedirect. Probleem is dat je je huidige overschot dat toch eers zult moeten afrekenen met Energiedirect. Zelf moet ik nog ongeveer 750 kWh wegpoetsen voor de meterstand 0 is. Ik verwacht dat het iets na half mei zover is. Alles wat ik daarna teruglever is in mijn geal tegen slechts 5 ct/kWh.
Offtopic: Overigens heb ik bij Liander mijn toestemming om nog lager meterstanden door te geven aan Energiedirect ingetrokken na een akkefietje dat ik vorig jaar met ze gehad heb over de gasmeterstanden die zij op de rekening zetten. Daardoor liep ik net het voordeel van het lagere capaciteitstarief mis (meterstand precies 500 m², maar dan na 368 ipv 365 dagen. De echte stand was 495 m² dus < 500. Maar ze waren niet te vermurwen. Uiteindelijk kreeg ik van Liander een tegemoedkoming.
Als je nu overstapt reken je die 750 kWh af voor??? 25 cent???
Maar ga je wel gelijk terug leveren voor 58. Dus toch gelijk winst

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:34:
[...]

Ter vergelijking... (en om er wat van op te steken)

Hier heeft Enexis de trafo één tap lager gezet. Dat betekent dat bij duister de spanning geen 230 volt maar eerder zo'n 7 volt lager is en tussen 12 en 14 uur bij volle zon beneden de 253 volt blijft. Maximum dat ik gezien heb is 247 volt (gemeten bij een aansluitpunt met een 200 watt last).

Is het niveau van de netspanning bij jou voor het aanspreken van de hoofdautomaat met 25/26kW eerder op ongeveer 245 volt (34,7A)? of juist hoger (252V->33,7A)?

En wat is de temperatuur van de hoofdautomaten voordat ze aanspreken?
Temperatuur weet ik niet, kan ik wel eens keertje kijken als de zon weer gaat schijnen.
Mijn net voltage komt niet boven 233 volt uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Bravertal schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:26:
[...]

Eens. Cashen. Zitten blijven en alsnog salderen. Maar een jaarcontract afsluiten na de zomer zou wel mijn voorkeur hebben.
Die kan je dan alsnog wel opbreken/afbreken op in jan, feb of maart met een kleine boete. Maar dan heb je in elk geval een vast tarief af kunnen spreken..

Of dat na de zomer weer kan is echter een andere vraag... who knows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NileZ_ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:05:
[...]

Eens. Cashen. Zitten blijven en alsnog salderen. Maar een jaarcontract afsluiten na de zomer zou wel mijn voorkeur hebben.
Die kan je dan alsnog wel opbreken/afbreken op in jan, feb of maart met een kleine boete. Maar dan heb je in elk geval een vast tarief af kunnen spreken..

Of dat na de zomer weer kan is echter een andere vraag... who knows
Waarom een jaar? Je gaat in november naar engie voor 33 cent zoals je hierboven zag, en in maart weer terug naar Eneco. Simpel toch

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Punt is dus dat dat alleen zinnig is als je zoveel overschot hebt dat je de dure winter goed kan maken.
De situatie van een relatief goedkoop jaarcontract kunnen afsluiten na de zomer en dat openbreken in maart of zo voor een hoge terugleververgoeding lijkt me zeer onwaarschijnlijk want die sluiten elkaar logischerwijs uit. Het is nu hoog omdát de onzekerheid de prijzen opgedreven heeft en er daarom ook geen jaarcontracten zijn. Als dat wegvalt en ze weer redelijke tarieven kunnen hanteren met langlopende contracten dan is er ook geen topterugleververgoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Termy schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 11:21:
Punt is dus dat dat alleen zinnig is als je zoveel overschot hebt dat je de dure winter goed kan maken.
De situatie van een relatief goedkoop jaarcontract kunnen afsluiten na de zomer en dat openbreken in maart of zo voor een hoge terugleververgoeding lijkt me zeer onwaarschijnlijk want die sluiten elkaar logischerwijs uit. Het is nu hoog omdát de onzekerheid de prijzen opgedreven heeft en er daarom ook geen jaarcontracten zijn. Als dat wegvalt en ze weer redelijke tarieven kunnen hanteren met langlopende contracten dan is er ook geen topterugleververgoeding.
Klopt helemaal.
Maar het is haast wel zeker dat er geen goedkope contracten gaan komen zolang oorlog voort gaat...
Daarbij is in onze overbevolkte wereld de vraag naar energie nog steeds stijgende. Door tekort aan gas stijgt ook de prijs van kolen en lng al, en onze regering dwingt maatschappij om gasvelden te vullen zodat er geen tekort is volgende winter. En die voorraad word nu aangelegd met duur gas, dus een prijs daling eerder dan medio volgend jaar is haast ondenkbaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
De terugleververgoedingen waren ruim voor de oorlog in Oekraïne al hoog. In oktober waren er al terugleververgoedingen van ruim €0,30.

Zelf wek ik in november, december en januari te weinig op.

In februari was mijn opwek (453 kWh) gelijk aan mijn verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
De situatie van een relatief goedkoop jaarcontract kunnen afsluiten na de zomer en dat openbreken in maart of zo voor een hoge terugleververgoeding lijkt me zeer onwaarschijnlijk want die sluiten elkaar logischerwijs uit.
Dat klopt niet helemaal. De aanbieders met de hoogste TLV hanteren ook de hoogste prijzen voor afname. Nu puur kijken naar TLV is zeker rendabel en medio oktober naar de goedkoopste leverancier overstappen is zo gebeurd met een opzegtermijn van 9 dagen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Termy

Termy

Het enige punt dat ik wil maken is dat mensen zonder overschot op jaarbasis zich niet rijk moeten rekenen door naar Eneco oid te gaan voor de zomer. Zelfs al vind je een aanbieder voor lagere afnametarieven, als je dat niet salderen kan moet je dat dus vrijwel volledig betalen en dan is de vraag of je zomerse overschot dat genoeg compenseert.

Dit gaat dus over mensen met net 8 panelen of zo. Niet iedereen hier met een heel weiland vol, dat die mensen het wel prima gaan redden en profijt trekken van de situatie geloof ik wel, dat geldt zelfs voor mij. Maar als je nu uit een comfortabel contract stapt met de gedachte dat ff lekker gaat cashen in de zomer, dan moet je dus daarna zorgen dat je weer over een jaar kunt salderen of zeker weten dat je het ongetwijfeld duurdere nieuwe contract dat je moet afsluiten voor de aankomende herst/winter (want: ik praat hier over mensen met een Kleine installatie) meer dan goedmaakt met het zomerse overschot.

Bij deze laat ik het hierbij, ik ben hun moeder verder niet. Risico's moeten mensen verder zelf afwegen, ik wilde er slechts op wijzen voordat iedereen denkt "ik heb een zonnepaneel, cashuhhhh!".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Termy schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 15:40:
Het enige punt dat ik wil maken is dat mensen zonder overschot op jaarbasis zich niet rijk moeten rekenen door naar Eneco oid te gaan voor de zomer. Zelfs al vind je een aanbieder voor lagere afnametarieven, als je dat niet salderen kan moet je dat dus vrijwel volledig betalen en dan is de vraag of je zomerse overschot dat genoeg compenseert.

Dit gaat dus over mensen met net 8 panelen of zo. Niet iedereen hier met een heel weiland vol, dat die mensen het wel prima gaan redden en profijt trekken van de situatie geloof ik wel, dat geldt zelfs voor mij. Maar als je nu uit een comfortabel contract stapt met de gedachte dat ff lekker gaat cashen in de zomer, dan moet je dus daarna zorgen dat je weer over een jaar kunt salderen of zeker weten dat je het ongetwijfeld duurdere nieuwe contract dat je moet afsluiten voor de aankomende herst/winter (want: ik praat hier over mensen met een Kleine installatie) meer dan goedmaakt met het zomerse overschot.

Bij deze laat ik het hierbij, ik ben hun moeder verder niet. Risico's moeten mensen verder zelf afwegen, ik wilde er slechts op wijzen voordat iedereen denkt "ik heb een zonnepaneel, cashuhhhh!".
8 is wel heel klein hi....
Nu 58 krijgen en bewaren voor winter 44 te betalen, want die zie ik nu als goedkoopste.
Dus afhankelijk van huidige contract en eventueel boete is het toch een kwestie van rekenen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Als het een verdienmodel is zal het snel over zijn. Ik heb ook 11 kWp liggen maar gebruik ook veel dus ga er niets mee doen.
0 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:20:
[...]
Temperatuur weet ik niet, kan ik wel eens keertje kijken als de zon weer gaat schijnen.
Vaak is de nominale waarde van een automaat gespecificeerd bij 30ºC omgevingstemperatuur. Die omgevingstemperatuur lees ik als temperatuur binnen in de behuizing die in de meterkast hangt.

Bijvoorbeeld bij...
20ºC = 25A x 1,04 = 26A
10ºC = 25A x 1,10 = 27,5A
40ºC = 25A x 0,96 = 24A

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Normaal Tarief: € 0,78846
Dal Tarief: € 0,63382
Normaal TLV: € -0,78846
Dal TLV: € -0,63382
Engergieleverancier: HVC
Duur contract: zonder vaste looptijd
Afgesloten per: 14-4
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): 9950
Energie teruglevering (kWh/jaar): 9950

PS Energiebelasting en ODE incl. BTW staan beide op € 0

Uw termijnbedrag per maand inclusief BTW: € -655,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:58:
[...]

Vaak is de nominale waarde van een automaat gespecificeerd bij 30ºC omgevingstemperatuur. Die omgevingstemperatuur lees ik als temperatuur binnen in de behuizing die in de meterkast hangt.

Bijvoorbeeld bij...
20ºC = 25A x 1,04 = 26A
10ºC = 25A x 1,10 = 27,5A
40ºC = 25A x 0,96 = 24A
Oh.... In dat geval is ie 18 graden. Het zijn c25 van abb in heel ruim kastje, tien cm van elkaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:11:
[...]

Oh.... In dat geval is ie 18 graden. Het zijn c25 van abb in heel ruim kastje, tien cm van elkaar
De netbeheerder dimensioneert de kabels met best veel verlies. Bij 100% vermogen worden hier de mantels van de Enexis kabels zo'n 40-50ºC warm (ik wil mijn handen er echt geen 10 seconden op houden). Dus ook in dat ruime kastje met de automaten van de netbeheerder kan de temperatuur flink oplopen.

Meet bij 24 kW teruglevering eens de temperatuur van de mantel van de kabel van de netbeheerder, ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Lijkt me ook wel afhankelijk van de einddatum van dat contract, maar inderdaad. Voor huidige jaarcontracten zal de komende winter vaak al buiten de contractperiode vallen lijkt me en dan heb je dit probleem sowieso; weet niet precies tot wanneer je een relatief comfortabel jaarcontract kon afsluiten vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
  • Laatst online: 23-07-2024
Mijn contract liep af in januari. Toen waren de prijzen schrikbarend hoog. Ik heb een contract afgesloten met dynamische prijzen (gas per dag/stroom per uur).
Toen half maart de gasprijzen erg hoog waren heb ik de vloerverwarming op 15 gr gezet en bijverwarmd met hout. Stroom heb ik zoveel mogelijk gebruikt op de uren dat de tarieven laag of zelfs min waren.
Sinds een week heb ik zonnepanelen met een capaciteit van het dubbele wat ik gebruik.
Ik krijg in het laatste kwartaal een warmtepomp, dan zal ik opbrengst van alle panelen verbruiken. De overstap naar Eneco met hoog teruglevertarief is dus voor de zomer voordelig. Daarna zien we wel verder.
Als ik voor gas een vast laag tarief kan krijgen, stap ik over vanaf het dynamische tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:11:
[...]

Off-topic, wellicht kleine tip: de oude keramieke draaistoppen kunnen net een tandje meer hebben. Vandaar dat ik ze ook heb laten zitten.

;)

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 01-05-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tg1988
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-04-2024
Noord27 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Off-topic, wellicht kleine tip: de oude keramieke draaistoppen kunnen net een tandje meer hebben. Vandaar dat ik ze ook heb laten zitten.

;)
Laatst heel even 8500 watt door een 25A hoofdzekering gejaagd, toen toch maar een omvormer begrenst van 5,5 naar 4 KW🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:49
B-Bandit schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:33:
Zag de laatste dagen mijn situatie veel langskomen, dus hierbij mijn duit in het zakje:

- Nu contract bij Greenchoice, 3 jaar vast, nog 2.5 jaar te gaan.
- Zojuist gebeld met Eneco en aangegeven dat ik een modelcontract wil afsluiten voor elektriciteit.
- Ik ben al klant bij Eneco voor de stadsverwarming!
- verbruik heb ik 0 op de meter aangegeven. 5000 verbruik en verwacht 5000 teruglevering.
- termijnbedrag van €7 hierdoor.
- ingangsdatum kon per vandaag.

Heb nog gevraagd wat er gebeurd met Greenchoice, dat zeggen zij zelf op en de netbeheerder regelt de doorgifte van meterstanden.

Heb geen gekke fratsen hoeven uithalen. Heb alleen niet aangegeven dat ik verwacht zo een 10.000 kWh terug te leveren, maar dat vind ik ook niet zo relevant. Is geen acceptatievoorwaarde immers.

Kreeg ook een mail terug met gefeliciteerd met uw verhuizing. Extra frappant omdat ik al meer dan een jaar stadsverwarming bij hun afneem. Maar goed, zal mij een biet wezen.
Geen boete vanuit greenchoice :?
Dan kan het hier ook nog weleens interessant worden. Zelfs met de elektrische auto lever ik netto nog terug. Deze maand rond de 0, dus ook de kosten van het gas gecompenseerd.
Maar als je bij eneco 50-60 cent krijgt, dan kan ik de auto ook op de laadpaal zetten aan de straat. Dat zijn zakelijke kosten dus drukt de winst van de zaak ook nog n beetje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:26

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ybos schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:13:
[...]

Dan kan het hier ook nog weleens interessant worden. Zelfs met de elektrische auto lever ik netto nog terug. Deze maand rond de 0, dus ook de kosten van het gas gecompenseerd.
Maar als je bij eneco 50-60 cent krijgt, dan kan ik de auto ook op de laadpaal zetten aan de straat. Dat zijn zakelijke kosten dus drukt de winst van de zaak ook nog n beetje :P
ik had nog 3.5 jaar contract, geen boete gekregen. ik denk dat ze blij zijn dat ik weg ben :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Bandit
ybos schreef op zondag 1 mei 2022 @ 17:13:
[...]

Met een contract van 25 cent per kWh denk ik dat ze me ook kunnen missen als kiespijn. Desondanks reken ik op een boete van €125. We gaan het zien. Is echter zo terug verdiend met deze tarieven. Ik heb in 1.5 dag al 80 kWh teruggeleverd. Dus dat scheelt al 80* (0.58 - 0.08) = €40. Eind van de week is de boete al terugverdiend.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuuT
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-07 23:06
Ik ben eind maart verhuisd, zat bij Eneco, en heb Eneco ook meeverhuisd naar het nieuwe adres omdat ik nog goedkope gas+stroom prijzen heb. Ons nieuwe huis heeft 28 panelen en zie nu dat mijn TLV 0,082€ is. Begrijp ik de berichten op de vorige pagina’s dan goed dat ik alleen voor stroom een modelcontract kan nemen en gas te laten voor wat het is? Ik heb in April 114 kWh verbruikt en 660 kWh teruggeleverd, dus dat lijkt me wel de moeite :-). Mijn huidige contract loopt tot eind juni.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Bandit
LuuT schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:38:
Ik ben eind maart verhuisd, zat bij Eneco, en heb Eneco ook meeverhuisd naar het nieuwe adres omdat ik nog goedkope gas+stroom prijzen heb. Ons nieuwe huis heeft 28 panelen en zie nu dat mijn TLV 0,082€ is. Begrijp ik de berichten op de vorige pagina’s dan goed dat ik alleen voor stroom een modelcontract kan nemen en gas te laten voor wat het is? Ik heb in April 114 kWh verbruikt en 660 kWh teruggeleverd, dus dat lijkt me wel de moeite :-). Mijn huidige contract loopt tot eind juni.
Lijkt me dat dat kan. Volgens mij heb ik jouw combinatie hier nog niet eerder gelezen, namelijk van Eneco contract naar Eneco variabel...maar zie niet in waarom het niet zou kunnen.

Met je verbruik zit het ook wel prima zo te zien. Als je vanaf morgen begint met terugleveren heb je over 2 maanden je jaarverbruik teruggeleverd en is de rest winst!

Even over mezelf. Inmiddels is de aanmelding bij Eneco administratief ook afgerond. Doordat ik bij hun ook stadsverwarming afneem wordt het maandbedrag gecombineerd.

Tot vorige week stond mijn maandbedrag op €200 per maand voor enkel stadsverwarming. Nu is dit naar €209 gegaan vanwege de toevoeging van elektriciteit. Maar kan hem helemaal verlagen naar €50. Dat is dan een gezamenlijk bedrag...denk dat ik dat voor nu maar doe. Twijfel alleen over de toerekening aan stadsverwarming en elektriciteit. Lastig dat het 1 schuifje is en niet 2.

[ Voor 22% gewijzigd door B-Bandit op 02-05-2022 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuuT
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-07 23:06
B-Bandit schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:45:
[...]

Lijkt me dat dat kan. Volgens mij heb ik jouw combinatie hier nog niet eerder gelezen, namelijk van Eneco contract naar Eneco variabel...maar zie niet in waarom het niet zou kunnen.

Met je verbruik zit het ook wel prima zo te zien. Als je vanaf morgen begint met terugleveren heb je over 2 maanden je jaarverbruik teruggeleverd en is de rest winst!
Top, net met één telefoontje is het omgezet naar een modelcontract. Even wachten tot alles is verwerkt maar het zou direct in moeten gaan. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
reneeke1970 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:20:
[...]
Mijn net voltage komt niet boven 233 volt uit.
Bijzonder, zelfs met die lager ingestelde spanning (222-223 volt nominaal) loopt de spanning hier vandaag om 9:40 uur al op naar 235 volt (op de aansluiting zonder teruglevering).

[ Voor 6% gewijzigd door cj1 op 02-05-2022 09:44 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2