Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ja in principe zou ik zeggen dat je tot 01/07 met je stroom prima naar Eneco kan. Voor gas zou je bijvoorbeeld naar Mega kunnen(die stond even makkelijk op independer om te kijken gas a 1,7708 euro. Dan rond de tijd van de prijsverandering bij Eneco moet je even kijken wat aantrekkelijk is. Als je t.z.t. overstapt dan kan je dan bepalen hoeveel je denkt nodig te hebben voor een jaar en het maandbedrag kan je natuurlijk tussentijds ook nog verhogen als je niet uitkomt. Je kan met een hybride warmtepomp ook zelf een beetje bepalen wat het voordeligst is toch? Of hij meer op de warmtepomp of meer op de CV rekent voor de warmtevraag?

Verder als ik naar mijn eigen jaarverbruik kijk dan is December vergelijkbaar met januari November met februari enzovoorts. Zo kan je natuurlijk ook je jaarverbruik benaderen met de gegevens van een incompleet jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:02
Ik zit nu bij Eneco met vast contract voor stroom en gas tot einde van het jaar maar krijg maar 15ct terug, dus ik ga overstappen naar Eneco modelcontract voor alleen stroom dat mocht gewoon :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:11
Hrugnir schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:00:
ja in principe zou ik zeggen dat je tot 01/07 met je stroom prima naar Eneco kan. Voor gas zou je bijvoorbeeld naar Mega kunnen(die stond even makkelijk op independer om te kijken gas a 1,7708 euro. Dan rond de tijd van de prijsverandering bij Eneco moet je even kijken wat aantrekkelijk is. Als je t.z.t. overstapt dan kan je dan bepalen hoeveel je denkt nodig te hebben voor een jaar en het maandbedrag kan je natuurlijk tussentijds ook nog verhogen als je niet uitkomt. Je kan met een hybride warmtepomp ook zelf een beetje bepalen wat het voordeligst is toch? Of hij meer op de warmtepomp of meer op de CV rekent voor de warmtevraag?

Verder als ik naar mijn eigen jaarverbruik kijk dan is December vergelijkbaar met januari November met februari enzovoorts. Zo kan je natuurlijk ook je jaarverbruik benaderen met de gegevens van een incompleet jaar
Heb contact opgenomen met de klantenservice van Mega, maar je kan alleen stroom of stroom EN gas afnemen, niet alleen gas helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ook wil graag overstappen voor enkel de stroom van GreenChoice naar Eneco. Ik lees overal dat zij een 30 dagen opzegtermijn hebben. Op de support daar kom ik er niet door, maar aangezien er hier veel mensen zijn die dezelfde overstap hebben gedaan gooi ik de vraag maar even hier neer: is die 30 dagen echt het geval? Of kan ik gewoon Eneco bellen en regelen zij het met GC?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:50
Termy schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:59:
@sn0x0r Gewoon een goede aanbieder van gas zoeken die je accepteert voor alleen gas, vervolgens elektra bij Eneco oid met hoge terugleververgoeding. Met bijna 10 kWp zul je zeker bergen terugleveren in de komende maanden (of heb je een werkplaats aan huis of zo?). Als vervolgens de tarieven op 1 juli ongunstig veranderen ga je weer weg met de elektra voor een jaarcontract ergens anders (of zelfs dezelfde plek, als je maar voor het hoge tarief afrekent tot dan). Als ze niet ongunstig veranderen blijf je zitten en vang je meer.

Essentieel zal gewoon zijn dat je er bewust mee bezig bent en het niet laat gaan, want zoals hier besproken kan je dan in de situatie komen dat je niet betaald krijgt tegen de tarieven van nu. Of dat echt gaat gebeuren moet tzt maar blijken natuurlijk, maar door te wisselen van contract forceer je een afrekening (en saldering) zodat je zeker weet dat het goed gaat.
Precies dit idd. Zo snel mogelijk overstappen met op zijn minst je elektriciteit. En in juni goed de tarieven in de gaten houden en eventueel weer overstappen en alvast cashen. Dan kan je voor de winter (oktober/november) kijken naar een jaarcontract en kan je over de wintermaanden zien hoeveel je WP verbruikt en dan eventueel net zo lang dat jaarcontract uitzitten totdat je gesaldeerd bent. En mochten de TLV volgend jaar helemaal niet hoog zijn volgend jaar zit je gewoon lekker je jaarcontract uit.

Met jouw bak aan panelen zit je redelijk veilig om je WP verbruik op enige manier af te dekken.

"Ik zeg doen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 14:20
leejoow schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:01:
Ook wil graag overstappen voor enkel de stroom van GreenChoice naar Eneco. Ik lees overal dat zij een 30 dagen opzegtermijn hebben. Op de support daar kom ik er niet door, maar aangezien er hier veel mensen zijn die dezelfde overstap hebben gedaan gooi ik de vraag maar even hier neer: is die 30 dagen echt het geval? Of kan ik gewoon Eneco bellen en regelen zij het met GC?
Ik heb vorige week contact gehad met GC om op te zeggen (met inachtneming van de opzegtermijn). Daar was de boodschap 'we horen het wel van Eneco, en die dertig dagen houden we je dan ook niet aan '. Dat heb ik overigens niet laten bevestigen per mail. Mijn overstap naar Eneco wil ik pas in gang zetten als de zonnepanelen echt gelegd zijn, dus een echte ervaring heb ik nog niet voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
leejoow schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:01:
Chatten met greenchoice via de site werkt nog het beste. Via whatsapp duurt het zo 2 dagen voor je antwoord krijgt. Met de chat krijg je overigens wel om de paar minuten een andere medewerker, geen idee waarom dat is.

Bij mij ging de overstap van greenchoice naar eneco trouwens niet goed, en ze willen beide niet zeggen waar het aan lag. Toen maar opnieuw de overstap aangevraagd met 2 weken er tussen, hopelijk gaat het nu wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
mathijshooi schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:06:
[...]

Precies dit idd. Zo snel mogelijk overstappen met op zijn minst je elektriciteit. En in juni goed de tarieven in de gaten houden en eventueel weer overstappen en alvast cashen. Dan kan je voor de winter (oktober/november) kijken naar een jaarcontract en kan je over de wintermaanden zien hoeveel je WP verbruikt en dan eventueel net zo lang dat jaarcontract uitzitten totdat je gesaldeerd bent. En mochten de TLV volgend jaar helemaal niet hoog zijn volgend jaar zit je gewoon lekker je jaarcontract uit.

Met jouw bak aan panelen zit je redelijk veilig om je WP verbruik op enige manier af te dekken.

"Ik zeg doen!"
Zojuist opgehangen met Eneco en per vandaag gaat het contract in. Vandaag een matige dag qua zon, maar ik verwacht inderdaad dat de komende maanden lekker gaan zijn qua terugleveren. Daarnaast zal ik natuurlijk in de gaten houden wat de tarieven doen bij elke wijziging en op grond daarvan bepalen of ik opnieuw een modelcontract afsluit of misschien al een vast contract aan kan/durf te gaan.

Nu alleen nog een gas leverancier zoeken... :)

[edit]
Het minimum termijnbedrag is 6 euro geworden, maar dat zal mij worst wezen. Zolang het maar een laag bedrag zou zijn vond ik alles prima.

[ Voor 5% gewijzigd door sn0x0r op 25-04-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
sn0x0r schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:19:
[...]

Zojuist opgehangen met Eneco en per vandaag gaat het contract in. Vandaag een matige dag qua zon, maar ik verwacht inderdaad dat de komende maanden lekker gaan zijn qua terugleveren. Daarnaast zal ik natuurlijk in de gaten houden wat de tarieven doen bij elke wijziging en op grond daarvan bepalen of ik opnieuw een modelcontract afsluit of misschien al een vast contract aan kan/durf te gaan.

Nu alleen nog een gas leverancier zoeken... :)

[edit]
Het minimum termijnbedrag is 6 euro geworden, maar dat zal mij worst wezen. Zolang het maar een laag bedrag zou zijn vond ik alles prima.
En alweer een appeltaart verdiend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Bij Eneco kunnen ze over 4 weken gaan leveren... Hoe hebben jullie dat sneller gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
leejoow schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:40:
Bij Eneco kunnen ze over 4 weken gaan leveren... Hoe hebben jullie dat sneller gedaan?
Gebeld? Dat ging als volgt:

Eneco: "Per wanneer mag het contract ingaan?"
sn0x0r: "Per wanneer KAN het ingaan? Want ik zit nu op een variabel contract van Greenchoice"
Eneco: "Per vandaag als u dat wilt!"
sn0x0r: "Mooi... regel het maar!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
mathijshooi schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:27:
[...]

En nog één ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb ook gebeld, maar dat kon echt niet sneller. Sowieso had ik het idee dat de mevrouw aan de telefoon niet zo heel gelukkig was met het feit dat ik niet van plan ben ooit geld aan Eneco te betalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

mathijshooi schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:27:
[...]

Al een winkeltje begonnen? :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8ytxcJJ9XB-eRpmGqV_xkWgPBo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RPOJewlXOvYyy4JEztYvmZZ1.jpg?f=user_large

Oh: 2 x een T :F

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
leejoow schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:40:
je moet aangeven dat je geen gebruik wilt maken van de bedenktijd. Je hebt namelijk 14 dagen bedenktijd, daarna gaan ze pas bij je oude leverancier opzeggen.
Als je zegt dat je daarvan af ziet heb je alweer 2 weken winst ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Ik heb het contract vandaag aangevraagd en de leveringsdatum is ook op 25 april gezet. De mail (met contract) doet vermoeden dat een verhuizing is aangevraagd, maar dat maakt voor mij niets uit. Direct laten leveren kan dus wel, als ik alles goed heb begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:39
Kodess schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:15:
[...]

je moet aangeven dat je geen gebruik wilt maken van de bedenktijd. Je hebt namelijk 14 dagen bedenktijd, daarna gaan ze pas bij je oude leverancier opzeggen.
Als je zegt dat je daarvan af ziet heb je alweer 2 weken winst ;)
Onzin. Ik heb al eens eerder in dit topic uitgelegd dat de wettelijke bedenktermijn (uit de WKA) lost staat van de ingangsdatum van een contract. Ik heb niet afgezien van die bedenktermijn en mijn Eneco contract ging in op de dag dat ik belde.

Zie ook @Perzikvrucht boven mij.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 25-04-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja het kan meteen, maar het is dan een verhuizing. Welkom in je nieuwe huis :+
Aan de telefoon overigens 0 euro termijn afgesproken. Nu zie ik dat het toch 1 euro is geworden.

[ Voor 38% gewijzigd door xah5kiDe op 25-04-2022 15:29 ]

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Zojuist weer gebeld en ze kunnen het inderdaad als verhuizing aanmerken. Maar dan moet ik zelf bij GreenChoice opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
leejoow schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:48:
Zojuist weer gebeld en ze kunnen het inderdaad als verhuizing aanmerken. Maar dan moet ik zelf bij GreenChoice opzeggen.
Daar heb ik niets over gehoord. Bij Greenchoice zeggen ze dat het automatisch door Eneco in gang wordt gezet. Zou je willen laten weten of dit daadwerkelijk nodig was (vanuit GC gezien)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Laat ik weten! Eerst maar eens proberen door hun telefoonlijn te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Was bij mij ook niet nodig. Energiedirect.nl heeft al een eindafrekening gestuurd. Dus ik neem aan dat alles in gang is gezet.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
JoKo schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:10:
[...]

Al een winkeltje begonnen? :+ [Afbeelding]

Oh: 2 x een T :F
Je kan beter een grote holle bolle gijs neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
leejoow schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:48:
Raar dit, bij mij gaat het ook om een verhuizing waarbij GC op zal worden gezegd door Eneco. Dit heeft de vrouw aan de telefoon expliciet gemeld, dat ik hiervoor niets hoef te doen, heel vreemd dus dat je hier een ander antwoord krijgt, maar echt verbazen doet het mij ook weer niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:04
Ik lees hier van velen over de terugleververgoeding van Eneco, dit leek mij wel interessant.
Na contact met eneco kan ik een modelcontract afsluiten met een terugleververgoeding van €0,092.
Dat is niet erg bijzonder. Welke constructie hebben jullie gebruikt om die hoge vergoeding te ontvangen/aan te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
FreestyleFrl schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:04:
Ik lees hier van velen over de terugleververgoeding van Eneco, dit leek mij wel interessant.
Na contact met eneco kan ik een modelcontract afsluiten met een terugleververgoeding van €0,092.
Dat is niet erg bijzonder. Welke constructie hebben jullie gebruikt om die hoge vergoeding te ontvangen/aan te vragen?
Geen bijzondere? Gewoon gebeld met het nummer: 088 - 8 955 955

Aangegeven gebruik te willen maken van het modelcontract. Die prijzen zijn overigens voor iedereen hetzelfde, dat is het hele idee van het modelcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savage008
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:33
Dit staat nog steeds in de voorwaarden voor het modelcontract van eneco :
Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op
het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten.
Zie voor voorwaarden : https://www.eneco.nl/~/me...9625AE36B2838FF16401647D9

Dus als € 0.78 zou moeten betalen per kwh krijg je ongeveer € 0,58 per kwh die je terug levert.

[ Voor 13% gewijzigd door Savage008 op 25-04-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
ik vraag me wel af wat ze in de toekomst gaan doen. Nu heb je de situatie dat leveranciers of de TLV hetzelfde hebben als het kale tarief of hetzelfde wat het kale tarief in een normale situatie ongeveer zou zijn. Als we nu naar een langere termijn hoge energieprijs gaan vraag ik me af of we bang zouden moeten zijn dat leveranciers gaan proberen de TLV toch laag te houden ondanks dat de prijs hoog is. Maar zou ergens ook wel weer vreemd zijn gezien ze dan eigenlijk met 2 maten gaan meten wat de echte prijs van electriciteit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10

Woohooo

Smilie, James Smilie

Nevermind ;)

[ Voor 94% gewijzigd door Woohooo op 25-04-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Het is gelukt en we hoeven inderdaad niets aan te passen bij GC. Al vier verschillende verhalen gehoord inmiddels. Maar deze staat me het meeste aan dus nu is het doorgevoerd :) Wel met minimaal 10 euro maandbedrag, maar die strijd wou ik niet meer aangaan :P

Wel hoorde ik bij GC nog dat zij ook overgaan op TLV van de kale prijs ipv de 8 cent die ze nu bieden.

[ Voor 12% gewijzigd door leejoow op 25-04-2022 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
leejoow schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:29:
Wel hoorde ik bij GC nog dat zij ook overgaan op TLV van de kale prijs ipv de 8 cent die ze nu bieden.
Ze zullen wel teveel klanten zien wegrennen nu ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
Waarom zouden energieleveranciers hoge TLVs willen aanbieden? In de uren dat zonnepanelen veel terugleveren is de marktprijs misschien 10 cent ofzo (en het afgelopen weekend zelf negatief). Salderen is in principe al vervelend voor ze lijkt me, maar een hoge vergoeding van meer dan 30 cent oid, dan is dat toch een verliesgevende klant? De vaste vergoeding per maand is ook maar een paar euro meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
leejoow schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:29:
Het is gelukt en we hoeven inderdaad niets aan te passen bij GC. Al vier verschillende verhalen gehoord inmiddels. Maar deze staat me het meeste aan dus nu is het doorgevoerd :) Wel met minimaal 10 euro maandbedrag, maar die strijd wou ik niet meer aangaan :P

Iemand van de legal afdeling die wakker is geworden icm ACM voorschriften??

Nu Vattenfall nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
mdvmine schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:38:
Waarom zouden energieleveranciers hoge TLVs willen aanbieden? In de uren dat zonnepanelen veel terugleveren is de marktprijs misschien 10 cent ofzo (en het afgelopen weekend zelf negatief). Salderen is in principe al vervelend voor ze lijkt me, maar een hoge vergoeding van meer dan 30 cent oid, dan is dat toch een verliesgevende klant? De vaste vergoeding per maand is ook maar een paar euro meestal.
Ik denk dat de energie partijen veel van hun inkoop en verkoop al voor de lange en middellange termijn hebben vastgelegd. De uurstarieven zijn veelal de zogenaamde day-ahead prijzen die onder andere voor het balanceren van de markt gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:07
Zojuist bij Eneco een contract afgesloten n.a.v. dit topic.
Anders dan ik hier hoor, gaat eneco per maand de prijzen bekijken volgens de dame aan de telefoon.
(dus niet per 1-7 en 1-1)

• daltarief* ¤ 0,58749 per kWh
• normaaltarief ¤ 0,78996 per kWh
• terugleververgoeding ¤ -0,58556 per kWh
• gastarief ¤ 2,77453 per m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
gearardihno schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:36:
Anders dan ik hier hoor, gaat eneco per maand de prijzen bekijken volgens de dame aan de telefoon.

Staat dat in je voorwaarden? Laatste dat ik over die maandprijzen hoorde is dat die zouden gelden voor bestaande klanten waarvan de vaste tarieven afliepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savage008
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:33
cryptapix schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:40:
[...]

Staat dat in je voorwaarden? Laatste dat ik over die maandprijzen hoorde is dat die zouden gelden voor bestaande klanten waarvan de vaste tarieven afliepen.
Savage008 schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:12:
Dit staat nog steeds in de voorwaarden voor het modelcontract van eneco :

[...]

Zie voor voorwaarden : https://www.eneco.nl/~/me...9625AE36B2838FF16401647D9

Dus als € 0.78 zou moeten betalen per kwh krijg je ongeveer € 0,58 per kwh die je terug levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:09

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Ik heb vorige maand mijn stroomcontract, dat doorliep tot september 2023 bij NLE opgezegd.
Overgestapt naar Eneco vanwege TLV.
Voor gas blijft NLE de leverancier vanwege lage tarieven uit 2020.

Nu krijg ik vandaag een eindafrekening met een boete van € 200 , terwijl ik gerekend had op € 50 of max € 100.
Betreft een zakelijk MKB contract.

Weet iemand of hier afwijkende opzegboetes gelden t.o.v. particuliere aansluitingen ?

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Dat zijn de voorwaarden die ok ook ken ja, maar daar staat niets in over maandelijkse prijswijzigingen. Ik ben benieuwd of er bij @gearardihno wat anders staat.

@964C2 niet helemaal geschikt voor dit topic, maar om je te helpen: wat zegt Google? Mijn eerste hit geeft dit antwoord.

[ Voor 28% gewijzigd door cryptapix op 25-04-2022 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:09

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

cryptapix schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:07:
[...]

@964C2 niet helemaal geschikt voor dit topic, maar om je te helpen: wat zegt Google? Mijn eerste hit geeft dit antwoord.
Thanks,
Zal ze morgen even bellen, kan echter alleen tussen 9 en 15 uur.
Boete is snel terugverdiend door stijging van TLV van 4 cent naar 58 cent 8)

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
sn0x0r schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:59:
[...]

Raar dit, bij mij gaat het ook om een verhuizing waarbij GC op zal worden gezegd door Eneco. Dit heeft de vrouw aan de telefoon expliciet gemeld, dat ik hiervoor niets hoef te doen, heel vreemd dus dat je hier een ander antwoord krijgt, maar echt verbazen doet het mij ook weer niet. ;)
Ik ben bezig met een echte verhuizing. En daar kan je tegelijkertijd twee huizen op een contract hebben (en houd je eventuele gunstige tarieven). Dan moet je nadat je verhuist bent, het oude huis opzeggen. Ik gok dat dit is wat bedoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
cryptapix schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:07:
[...]

Dat zijn de voorwaarden die ok ook ken ja, maar daar staat niets in over maandelijkse prijswijzigingen. Ik ben benieuwd of er bij @gearardihno wat anders staat.

Ik doe dit ff uit mijn hoofd maar ik meen dat er net een arrest gewezen was waaruit blijkt dat maandelijks prijs wijzigen weldegelijk is toegestaan. Heb het niet gelezen dus heb de ins en outs niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 20:28
gearardihno schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:36:

Klantenservice heeft mij een paar dagen geleden nog bevestigd dat mijn tarieven tot 30 juni gelden.
Variabele contracten zouden wel per maand kunnen wijzigen, maar dat is in principe iets anders dan het modelcontract.
Dat ze dit willen gaan openbreken onder de noemer 'bijzondere omstandigheden' zal me niet verbazen. Maar tot op heden is dat niet het geval. Je wordt van tevoren ingelicht over de tariefswijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
jerh schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:44:
[...]

Ik ben bezig met een echte verhuizing. En daar kan je tegelijkertijd twee huizen op een contract hebben (en houd je eventuele gunstige tarieven). Dan moet je nadat je verhuist bent, het oude huis opzeggen. Ik gok dat dit is wat bedoeld wordt.
Niet helemaal. Als je een nieuwe leverancier last leveren op een adres, dan krijgt de leverancier die op dat moment levert dat volgens mij altijd te horen. Ongeacht of het voor jou een nieuwe woning betreft (en de huidige leverancier dus van de vorige bewoner is) of dat jij gewoon overstapt.

Als jij je oude woning opzegt, gebeurt er iets soortgelijks. Maar dit is voor jou belangrijk omdat jij dan afgerekend wordt tegen de meterstanden van dat moment en daarmee is het klaar.
sn0x0r schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:53:
[...]

Ik doe dit ff uit mijn hoofd maar ik meen dat er net een arrest gewezen was waaruit blijkt dat maandelijks prijs wijzigen weldegelijk is toegestaan. Heb het niet gelezen dus heb de ins en outs niet.
Ben wel benieuwd naar de casus dan. Ik geloof namelijk best dat je zoiets kunt afspreken, maar niet dat het kan obv de huidige voorwaarden. Daar is vanwege de energiecrisis best veel over te doen de laatste tijd en het komt volgens mij telkens neer op de vraag of het wel echt bijzondere omstandigheden zijn (want dat is voor de leverancier de escape). Dat lukt vast 1 keer, maar niet maanden achtereen.
NileZ_ schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:58:
[...]

Klantenservice heeft mij een paar dagen geleden nog bevestigd dat mijn tarieven tot 30 juni gelden.
Variabele contracten zouden wel per maand kunnen wijzigen, maar dat is in principe iets anders dan het modelcontract.
Dat ze dit willen gaan openbreken onder de noemer 'bijzondere omstandigheden' zal me niet verbazen. Maar tot op heden is dat niet het geval. Je wordt van tevoren ingelicht over de tariefswijziging.
Voor 1 juli wordt al krap. Dat zijn effectief nog 2 maanden. Onlangs kwam in dit topic al voorbij dat een aankondigingstermijn van ik meen een week, te kort is. Dus laat een realistische termijn 2-4 weken zijn, dan blijven er 1-1.5 maand over. Dan moet je als Eneco wel heel graag de tarieven omlaag gooien wil je de eventuele enorme discussie op de koop toenemen.

[ Voor 22% gewijzigd door cryptapix op 25-04-2022 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Ja zie een eerder bericht van mij. Dag of twee terug denk ik?

Eneco kondigt het ongeveer 14 dagen van tevoren aan. In de praktijk was dit 9 dagen voor bestaande klanten met een variabel contract.
Het model contract loopt in elk geval (Met huidige tarieven) t/m 30 juni.

Ik ga er vanuit dat dit per email zal gebeuren dus die moeten we dan maar in de gaten gaan houden haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tg1988
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-04-2024
Iemand wel eens over onderstaande optie nagedacht

- 2e allocatie / meetpunt laten plaatsen
- contract bij Eneco / delta en daar volop op terug leveren -+/- 11500 kWh
- contract anwb met variabele tarieven +/- 4000kwh vooral de zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baron Ballsaver
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Heerlijk dit allemaal...
Ik heb nog zo'n prachtige inductiemeter...
Schitterend gezicht als ie achteruit draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:07
cryptapix schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:40:
[...]

Het werd mij telefonisch verteld, in mijn contract staat in de basis 2 keer per jaar,
Maar er staat ook het volgende :

Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Eneco
de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 22:14
gearardihno schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:55:
[...]

Het werd mij telefonisch verteld, in mijn contract staat in de basis 2 keer per jaar,
Maar er staat ook het volgende :

Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Eneco
de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen
.
… oorlog … brandstof duur … energie duur …
Dus dat is te voorzien, dat heeft de geschiedenis wel uitgewezen.

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:53
Laurens__ schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:31:
[...]

… oorlog … brandstof duur … energie duur …
Dus dat is te voorzien, dat heeft de geschiedenis wel uitgewezen.
Alleen de oorlog was niet voorzien, de gevolgen wel, maar gaat natuurlijk om de oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
tg1988 schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:18:
Iemand wel eens over onderstaande optie nagedacht

- 2e allocatie / meetpunt laten plaatsen
- contract bij Eneco / delta en daar volop op terug leveren -+/- 11500 kWh
- contract anwb met variabele tarieven +/- 4000kwh vooral de zomer
Zoek in dit topic. Menig persoon heeft dit of gaat dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVliegNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-07 19:03
Goedemorgen,

Heeft iemand het voor elkaar enkel zijn gas ergens af te sluiten tegen een beter tarief dan 2,77?
Helaas zelf gezocht maar niets gevonden waar ze enkel gas afsluiten :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:23
SuperVliegNL schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:54:
Goedemorgen,

Heeft iemand het voor elkaar enkel zijn gas ergens af te sluiten tegen een beter tarief dan 2,77?
Dat moet je elders gaan vragen, dit is een stroom terug lever topic

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sn0x0r
SuperVliegNL schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:54:
Goedemorgen,

Ik heb hetzelfde probleem vooralsnog. Mocht ik iets gevonden krijgen DM ik je wel even, mocht jij iets gevonden krijgen, DM mij dan even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
mathijshooi schreef op maandag 25 april 2022 @ 16:40:
[...]
Ik denk dat de energie partijen veel van hun inkoop en verkoop al voor de lange en middellange termijn hebben vastgelegd. De uurstarieven zijn veelal de zogenaamde day-ahead prijzen die onder andere voor het balanceren van de markt gebruikt worden.
OK maar de EEX futures bijvoorbeeld voor 3de en 4de kwartaal stonden gisteren op ~22,738 en 23,87 cent resp baseload. Ruwweg 40 cent consumentenprijs. Dus Eneco heeft tijdens de piek afgelopen februari gigantisch veel futures verhandeld, zodanig dat ze dit nu kunnen aanbieden? Dat klinkt niet heel logisch qua bedrijfsvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
mdvmine schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:09:
[...]

OK maar de EEX futures bijvoorbeeld voor 3de en 4de kwartaal stonden gisteren op ~22,738 en 23,87 cent resp baseload. Ruwweg 40 cent consumentenprijs. Dus Eneco heeft tijdens de piek afgelopen februari gigantisch veel futures verhandeld, zodanig dat ze dit nu kunnen aanbieden? Dat klinkt niet heel logisch qua bedrijfsvoering.
De futures voor vandaag zijn niet de futures van februari. Eneco heeft prima een bepaalde hoeveelheid kunnen inkopen voor die prijs met als levering november. Of ze dat ook gedaan hebben hangt van hun business model af en zullen ze ook nooit vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Nou net aan de telefoon met Eneco... 2 medewerkers gehad. Ze kregen mijn leveringsdatum niet eerder dan 17 mei geregeld, niet genoeg rechten ofzo.
Dus nu wordt het doorgezet naar een hogere lijn bij de helpdesk. Binnen 5 dagen moeten ze die tickets blijkbaar oplossen. Dus nu maar 5 dagen wachten I guess

Wel leuk dat de laatste medewerker als afscheidsgroet 'Tot ziens' zei :+

[ Voor 11% gewijzigd door Kodess op 26-04-2022 12:23 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
sn0x0r schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:21:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem vooralsnog. Mocht ik iets gevonden krijgen DM ik je wel even, mocht jij iets gevonden krijgen, DM mij dan even ;)
@SuperVliegNL
Ik houd me aanbevolen, wellicht een nieuw topic voor de mensen die voorlopig bij Eneco of Delta zitten en die binnenkort op zoek zijn naar alleen gas?

Voor nu overweeg ik om over te stappen met gas én stroom als het niet lukt, en dan direct weer terug naar Eneco voor de gunstige teruglevertarieven. Contract voor gas loopt per 11 mei af, dus ook nog de overweging om te wachten tot omstreeks 1 juli tot de nieuwe variabele tarieven bekend zijn.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
Mijn contract bij GC loopt per 2 juni af. Eneco mag gaan leveren. Medewerker gaf aan dat terugleververgoeding gelijk is aan daltarief. En dat het contract in 9 werkdagen opzegbaar is. Dat gaat wel flink doortikken in de zomerse maanden met geld verdienen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 21:29
Ik ben nieuw wat betreft dit onderwerp. Ik heb al jaren panelen (6x250Wp) en tot voor kort een elektrische auto. Daarom heb ik ook, via Greenchoice, 12 stuks "winddelen". Per saldo leverde ik soms wat zonnestroom terug, maar was mijn jaarverbruik altijd hoger dan wat ik kreeg van dat plus de winddelen. Toentertijd meldde Greenchoice dat je niet meer Winddelen mocht nemen dan 80% van je verbruik (2013).

Nu ga ik ineens per saldo minder gebruiken dan de Winddelen opleveren.. Wat nu te doen? Wat doet GC met m'n overschot aan stroom uit die delen? Krijg ik dat dan terug? A 8 ct per kWh? Of ben ik het gewoon kwijt? Is het dan dus handiger de delen te verkopen? Dat laatste is trouwens wel een erg schimmig proces. Daar zou een 'marktplaats' voor zijn maar via de site van de Windcentrale is er niks over te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:45
zaphod_b schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 19:25:
Ik ben nieuw wat betreft dit onderwerp. Ik heb al jaren panelen (6x250Wp) en tot voor kort een elektrische auto. Daarom heb ik ook, via Greenchoice, 12 stuks "winddelen". Per saldo leverde ik soms wat zonnestroom terug, maar was mijn jaarverbruik altijd hoger dan wat ik kreeg van dat plus de winddelen. Toentertijd meldde Greenchoice dat je niet meer Winddelen mocht nemen dan 80% van je verbruik (2013).

Nu ga ik ineens per saldo minder gebruiken dan de Winddelen opleveren.. Wat nu te doen? Wat doet GC met m'n overschot aan stroom uit die delen? Krijg ik dat dan terug? A 8 ct per kWh? Of ben ik het gewoon kwijt? Is het dan dus handiger de delen te verkopen? Dat laatste is trouwens wel een erg schimmig proces. Daar zou een 'marktplaats' voor zijn maar via de site van de Windcentrale is er niks over te vinden...
Ik had 5 winddelen, volgens de laatste voorwaarden bij mij (vanaf 2021) was je het gewoon kwijt, als je meer teruglevert dan verbruikt heb je niks aan winddelen, wel stond er iets in de voorwaarden over als de marktprijs lager zou zijn bij voortijdig opzeggen, dan moest er wel verrekend worden bovenop de opzeg boete. Andersom staat er niks over in. Theoretisch zou ik een vergoeding moeten krijgen omdat ze nu mijn "ingekochte" stroom voor 2x zoveel kunnen verkopen.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Kodess schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:21:
Nou net aan de telefoon met Eneco... 2 medewerkers gehad. Ze kregen mijn leveringsdatum niet eerder dan 17 mei geregeld, niet genoeg rechten ofzo.
Dus nu wordt het doorgezet naar een hogere lijn bij de helpdesk. Binnen 5 dagen moeten ze die tickets blijkbaar oplossen. Dus nu maar 5 dagen wachten I guess

Wel leuk dat de laatste medewerker als afscheidsgroet 'Tot ziens' zei :+
Dat had ik dus ook gisteren, maar na drie keer bellen zou het per vandaag ingegaan moeten zijn. Als ik het goed begreep gaat het bij GC nu ook stoppen, maar zullen zij niet de overstapboete betalen. Die 100 euro heb ik snel genoeg terugverdiend.

Het magische woord bij Eneco was dat ze het als een verhuizing moesten invoeren heb ik gemerkt. Dan kon het opeens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 21:29
Hoe ben je er vanaf gekomen?
Of heb je ze nog en bedoel je "heb"? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
zaphod_b schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:40:
[...]

Hoe ben je er vanaf gekomen?
Of heb je ze nog en bedoel je "heb"? ;)
Sorry, misschien nog even handig om te vermelden, ik heb mijn contract opgezegd bij GC, ik heb mijn "verlies, :+ " gewoon genomen.

nu 11 dagen bij Eneco, waarvan nu 9 dagen zichtbaar in App. Nu al - €526,-

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:13
In aanvulling op het bericht van @reneeke1970 : https://www.liander.nl/metertekort
Kan nog wel eens lang gaan duren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Niek_ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:06:
In aanvulling op het bericht van @reneeke1970 : https://www.liander.nl/metertekort
Ik zou ook best een traditionele digitale meter willen voor mijn tweede allocatiepunt. Ik denk dat ik ook nog wel bereid zou zijn om daar zelf voor te betalen dat hij daarna nog omgewisseld voor een slimme meter als daarmee mijn tweede allocatiepunt eerder wordt aangesloten. Tot nu toe 2060 kWh deze maand opgewekt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:48
Is het eigenlijk bij iemand bekend hoeveel procent van de Nederlanders geld verdienen met het terugleveren van stroom, oftewel een negatieve energierekening hebben.

Zelf lever ik ongeveer 3.500 kWh - 4.000 kWh meer terug per jaar dan mijn verbruik.

Ik ben vooral benieuwd om te weten of wij een "gevaar" vormen dat leveranciers terugleververgoedingen drastisch gaan verlagen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:03
@Bravertal Een gevaar is wat een groot woord. De bedrijven bieden zelf de TLV aan, dus het kan blijkbaar. Ik denk echter wel dat het niet houdbaar is en dat de situatie per 1 juli anders wordt.

Ik heb een situatie met 2-onder-1 kap en 4800 Wp op het dak (en een zonneboiler) en een verbruik van iets onder de 4000 kWh.
Ik lever dus rond de 1000 kWh/jaar terug. Komende twee maanden, mits zonnig, zou gaan om zo'n 300 kWh teruglevering. Dat levert bij huidige Vattenfall 30 euro op en bij Eneco 180 euro.
Op 1 juli moet je opnieuw kijken. Ik zou dus nu 150 euro kunnen verdienen, maar daarmee vervalt wel de vaste klanten korting (25% na vijf jaar) bij Vattenfall. En dan wil ik bijvoorbeeld per 1 juli weer weg bij Eneco en mogelijk terug naar Vattenfall.

Overstappen naar Eneco werkt goed voor mensen met flinke overproductie. Voor de mensen met weinig tot geen overproductie, is het naar mijn mening beter om te wachten tot 1 juli, mits het huidige contract redelijk is.

Het is slim gespeeld. De mensen met veel opwek stappen massaal naar Eneco, waardoor je in een topic als dit een ideale reclame krijgt en iedere lezer ineens gaat denken aan overstappen naar Eneco. En dan na 1 juli verwacht ik dat de energiebedrijven weer naar elkaar toe normaliseren.

Ook viel mij op dat bij alle vergelijkingssites de 'vermindering energiebelasting' t.w.v. 800 euro bij alle jaarprijzen is opgeteld. Daardoor lijkt het alsof alle nieuwe contracten met stroom zeer gunstig zijn, maar je moet daar dus iets verder kijken. En niet vergeten dat het per jaar is, terwijl we nu dus in feite kijken naar twee maand (tot massale tariefwijzigingen 1 juli).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Zie ik iets over het hoofd? De TLV bij HVC is toch hoger dan bij Eneco? Even uitgaande van enkeltarief 3x25:

HVC
0,662 (modelcontract)
0.527 (vast contract)

Eneco
0,619 (modelcontract)

Waarom dan toch naar Eneco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SteveWoz schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:56:
Zie ik iets over het hoofd? De TLV bij HVC is toch hoger dan bij Eneco? Even uitgaande van enkeltarief 3x25:

HVC
0,662 (modelcontract)
0.527 (vast contract)

Eneco
0,619 (modelcontract)

Waarom dan toch naar Eneco?
Omdat Eneco 78 cent is met hoog / laag, en terug levering de hoog prijs word aangehouden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Noord27 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:00:
Mijn contract bij GC loopt per 2 juni af. Eneco mag gaan leveren. Medewerker gaf aan dat terugleververgoeding gelijk is aan daltarief. En dat het contract in 9 werkdagen opzegbaar is. Dat gaat wel flink doortikken in de zomerse maanden met geld verdienen..
Aan daltarief? Bij mij/de rest in dit topic hoog tarief.
vanderv schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 23:14:
[...]

Sorry, misschien nog even handig om te vermelden, ik heb mijn contract opgezegd bij GC, ik heb mijn "verlies, :+ " gewoon genomen.

nu 11 dagen bij Eneco, waarvan nu 9 dagen zichtbaar in App. Nu al - €526,-
De app klopt van geen kant wat dat bedrag betreft. Die rekent met bedragen incl. belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:08:
[...]

Omdat Eneco 78 cent is met hoog / laag, en terug levering de hoog prijs word aangehouden
Bedankt, de conclusie is dus: het verschil zit hem in het enkel- vs. dubbeltarief. Voor de eerste situatie is HVC goedkoper, maar als je toch netto stroom terugleverd, dan kun je beter voor dubbeltarief gaan (mits je een dubbele meter hebt uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@cryptapix Medewerker kan er natuurlijk naast zitten. Contract is binnen, misschien dat het ergens in de voorwaardes staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Noord27 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:49:
@cryptapix Medewerker kan er natuurlijk naast zitten. Contract is binnen, misschien dat het ergens in de voorwaardes staat.
Dat hoop ik dan voor je, want het scheelt je bijna 17 cent per kWh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@cryptapix Het is gewoon het modelcontract. Iets anders kun je niet afsluiten. Waar vind je in de voorwaardes hoeveel ze exact aan TLV doen? Ik heb een dubbele meter in ieder geval.

@reneeke1970 weet jij misschien te vertellen waar het staat in de voorwaardes dat ze bij teruglevering hoog tarief aanhouden?

[ Voor 38% gewijzigd door Noord27 op 27-04-2022 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Noord27 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:05:
@cryptapix Het is gewoon het modelcontract. Iets anders kun je niet afsluiten. Waar vind je in de voorwaardes hoeveel ze exact aan TLV doen? Ik heb een dubbele meter in ieder geval.

@reneeke1970 weet jij misschien te vertellen waar het staat in de voorwaardes dat ze bij teruglevering hoog tarief aanhouden?
Jij hebt gewoon domme type geit aan de foon gehad, heel toevallig.... Is de terug levering gezien vanaf hoog tarief, zonder belastingen etc bijna gelijk aan het dal tarief(met belastingen ). Scheelt één of twee tiende cent ofzo.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Bij Eneco staat het volgende in mijn contract:

Contract eergisteren afgesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@reneeke1970 dat is het meest voor de hand liggende ja ;)

@Noord27 in je e-mail ontvang je het contract. Daar zitten de voorwaarden bij.

Wat @leejoow aan tarieven noemt zijn de tarieven die “wij” ook hebben. Dus als je die hebt, heb je een onkundige medewerker aan de lijn gehad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:08:
[...]

Ik heb bewust enkeltarief gekozen bij Eneco. Kan wel, moet je expliciet om vragen. Uiteindelijk maakt het geen zak uit. Maar ik heb een tarief van rond de 69 cent, en een teruglevertarief van 58 cent.

Bij sommige leveranciers gaat het salderen over de meters en bij andere niet. Voor Eneco maakt dit niet uit. Delta wel (dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:57
Playa del C. schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:43:
@Bravertal Een gevaar is wat een groot woord. De bedrijven bieden zelf de TLV aan, dus het kan blijkbaar. Ik denk echter wel dat het niet houdbaar is en dat de situatie per 1 juli anders wordt.

Ik heb een situatie met 2-onder-1 kap en 4800 kWp op het dak (en een zonneboiler) en een verbruik van iets onder de 4000 kWh.
Ik lever dus rond de 1000 kWh/jaar terug. Komende twee maanden, mits zonnig, zou gaan om zo'n 300 kWh teruglevering. Dat levert bij huidige Vattenfall 30 euro op en bij Eneco 180 euro.
Op 1 juli moet je opnieuw kijken. Ik zou dus nu 150 euro kunnen verdienen, maar daarmee vervalt wel de vaste klanten korting (25% na vijf jaar) bij Vattenfall. En dan wil ik bijvoorbeeld per 1 juli weer weg bij Eneco en mogelijk terug naar Vattenfall.

Overstappen naar Eneco werkt goed voor mensen met flinke overproductie. Voor de mensen met weinig tot geen overproductie, is het naar mijn mening beter om te wachten tot 1 juli, mits het huidige contract redelijk is.

Het is slim gespeeld. De mensen met veel opwek stappen massaal naar Eneco, waardoor je in een topic als dit een ideale reclame krijgt en iedere lezer ineens gaat denken aan overstappen naar Eneco. En dan na 1 juli verwacht ik dat de energiebedrijven weer naar elkaar toe normaliseren.

Ook viel mij op dat bij alle vergelijkingssites de 'vermindering energiebelasting' t.w.v. 800 euro bij alle jaarprijzen is opgeteld. Daardoor lijkt het alsof alle nieuwe contracten met stroom zeer gunstig zijn, maar je moet daar dus iets verder kijken. En niet vergeten dat het per jaar is, terwijl we nu dus in feite kijken naar twee maand (tot massale tariefwijzigingen 1 juli).
Klinkt op zich plausibel, maar is het ergens op gebaseerd (link naar website?) of is het een onderbuikgevoel?

Ik kom dit topic nu pas tegen... heb al 2 jaar zonnepanelen met een behoorlijke TLV ieder jaar... beter laat dan nooit :P

Zit nu op een variabel tarief bij Budget Energie, maar precies wat jij zegt... door het lezen van dit topic denk ik er wel over na om over te gaan naar Eneco.
Maar jij denkt dat je daar nog beter even mee kan wachten tot na 1 juli?

Waarom na 1 juli? Ik dacht dat energieleveranciers nu vanwege de gekte op de markt maandelijks hun tarieven aanpassen ipv (half)jaarlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NileZ_ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:28:
[...]

Ik heb bewust enkeltarief gekozen bij Eneco. Kan wel, moet je expliciet om vragen. Uiteindelijk maakt het geen zak uit. Maar ik heb een tarief van rond de 69 cent, en een teruglevertarief van 58 cent.

Bij sommige leveranciers gaat het salderen over de meters en bij andere niet. Voor Eneco maakt dit niet uit. Delta wel (dacht ik)
Op zich vreemd, je zou denken 69 zonder belastingen is ongeveer 49/50 ofzo.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tg1988
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-04-2024
Vandaag daarom ipv van 1x25a naar 3x25 + extra meter maar een verzwaring naar 1x40 + extra meter aangevraagd. De eerste week welke ik kon kiezen was de week van 11 juli, ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:47:
[...]

Op zich vreemd, je zou denken 69 zonder belastingen is ongeveer 49/50 ofzo.
Ik wist ook niet zeker of het enkeltarief wel kon, maar kon gewoon.
Volgens mij heeft Eneco gewoon een TLV van 58 cent, even los van het tarief. Al zal het wel berekend zijn op basis van het hoogtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NileZ_ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:55:
[...]

Ik wist ook niet zeker of het enkeltarief wel kon, maar kon gewoon.
Volgens mij heeft Eneco gewoon een TLV van 58 cent, even los van het tarief. Al zal het wel berekend zijn op basis van het hoogtarief.
Heb je screenshot uit je app met tarief?
Want vaste kosten zijn wel lager met enkel tarief. Dacht ik....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens__
Ik bedenk me nog even wat anders. Als Liander eenmaal een tweede allocatiepunt heeft gerealiseerd en ik mijn teruglevering daarlangs ga doen met een 'duur' contract dan betaal ik de huidige prijzen bij mijn huidige leverancier. Maar wat nou als ik voor mijn gebruik winndelen koop bij (bijvoorbeeld) de windcentale? Dat is normaal gesproken niet zo interessant als je zelf al zonnepanelen hebt maar met die tweede allocatiemeter heb je op je 'verbruiksmeter' geen zonnepanelen meer zitten.

Een winndeel kost nu bij hen € 210,- voor 18 jaar plus € 24,- per jaar aan onderhoud voor de molen en levert ongeveer 500 kWh per jaar op. Dat is dus:
€ 210,- + (18 * € 24,-) = € 642,- voor (18 * 500) 9900 kWh.
Dat is dus 642 / 9000 = € 0,0648 / kWh. Dat is natuurlijk exclusief energiebelasting etc maar toch voordelige stroom! Extra voordeel: je betaalt niet meer voor de afgenomen stroom. In feite zet je hiermee het tarief voor 18 jaar vast. Dat zou wel eens fors extra kunnen schelen.

Als ik het zo opschrijf is het bijna ongeloofwaardig, dus wie prikt mijn droom lek, waar zit mijn denkfout?

Edit: dan hebben we het nog niet over stroom aankopen via de ene allocatiemeter en terugverkopen via de andere, desnoods via eerst een accu opladen en die weer ontladen.

[ Voor 6% gewijzigd door Laurens__ op 27-04-2022 16:59 . Reden: Toevoeging onderaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Ik heb Liander een bericht gestuurd dat ik best zo'n alternatieve meter wil voor mijn tweede allocatiepunt en dat de beperkingen mij niet in de weg zullen zitten. Ben benieuwd waar ze mee terugkomen, als ik iets concreets hoor dan meld ik het wel.

[ Voor 0% gewijzigd door Laurens__ op 27-04-2022 18:06 . Reden: typefout at --> dat ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:03
Supershiva schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:43:
[...]

Klinkt op zich plausibel, maar is het ergens op gebaseerd (link naar website?) of is het een onderbuikgevoel?

Ik kom dit topic nu pas tegen... heb al 2 jaar zonnepanelen met een behoorlijke TLV ieder jaar... beter laat dan nooit :P

Zit nu op een variabel tarief bij Budget Energie, maar precies wat jij zegt... door het lezen van dit topic denk ik er wel over na om over te gaan naar Eneco.
Maar jij denkt dat je daar nog beter even mee kan wachten tot na 1 juli?

Waarom na 1 juli? Ik dacht dat energieleveranciers nu vanwege de gekte op de markt maandelijks hun tarieven aanpassen ipv (half)jaarlijks.
Het verhaal rond TLV speelt pas sinds begin dit jaar, toen de energieprijzen enorm stegen. Voor zonnepanelen geldt daarbij dat het seizoen pas sinds begin april begint. Je hebt dus nog weinig TLV gemist.

Energiebedrijven passen het tarief standaard aan op 1 januari en op 1 juli. Alle andere maanden in principe niet, tenzij speciale situaties ontstaan.

In ieder geval kan iedereen die naar Eneco is gegaan dus over een paar weken opnieuw de balans opmaken. Kan zijn dat Eneco weer als beste naar voren komt. Kan ook een ander zijn, of het is voor sommigen zelfs de oude leverancier. Gezien de marktwerking, neem ik aan dat tarieven 1 juli dichter bij elkaar gaan komen. En omdat de meeste mensen een korting opbouwen via vaste-klanten-korting of combi-contracten met gas, is het naar mijn mening voor een paar tientjes niet zo handig om meteen het huidige contract op te breken.

Niemand weet hoe het er 1 juli uit gaat zien. Lijkt mij echter logisch dat alle grote partijen toch in beweging moeten gaan komen met de tarieven. Plus, ik denk niet dat Eneco het lang vol gaat houden om geld te strooien naar de klanten met overproductie op de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Playa del C. schreef op woensdag 27 april 2022 @ 18:00:
[...]

Het verhaal rond TLV speelt pas sinds begin dit jaar, toen de energieprijzen enorm stegen. Voor zonnepanelen geldt daarbij dat het seizoen pas sinds begin april begint. Je hebt dus nog weinig TLV gemist.

Energiebedrijven passen het tarief standaard aan op 1 januari en op 1 juli. Alle andere maanden in principe niet, tenzij speciale situaties ontstaan.

In ieder geval kan iedereen die naar Eneco is gegaan dus over een paar weken opnieuw de balans opmaken. Kan zijn dat Eneco weer als beste naar voren komt. Kan ook een ander zijn, of het is voor sommigen zelfs de oude leverancier. Gezien de marktwerking, neem ik aan dat tarieven 1 juli dichter bij elkaar gaan komen. En omdat de meeste mensen een korting opbouwen via vaste-klanten-korting of combi-contracten met gas, is het naar mijn mening voor een paar tientjes niet zo handig om meteen het huidige contract op te breken.

Niemand weet hoe het er 1 juli uit gaat zien. Lijkt mij echter logisch dat alle grote partijen toch in beweging moeten gaan komen met de tatieven. Plus, ik denk niet dat Eneco het lang vol gaat houden om geld te strooien naar de klanten met overproductie op de zonnepanelen.
Daarom is het interessant om te weten om hoeveel huishoudens het gaat. Zonnepaneelboeren adviseren nog steeds om niet teveel panelen te leggen.

Zijn wij 1% of zijn wij 10%?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
reneeke1970 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 16:14:
[...]

Heb je screenshot uit je app met tarief?
Want vaste kosten zijn wel lager met enkel tarief. Dacht ik....
Screenshot lukt even niet, app werkt 100% niet mee.

Maar:

0,69150 (normaaltarief)
0,58556 (terugleververgoeding)
5,99 (vaste leverkosten)
22,31 (netbeheerkosten)

Geen idee of dit anders is met een dubbeltarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLSywRy5ZOdZouG3hEh3nKScqTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QhsNxy6gHf4D2HPccNqTgNra.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Vrijwel hetzelfde dus dan, tenzij ik iets over het hoofd zie 😂.

0.585 tegen 0.587

Overigens in die app trekt hij ook de vaste kosten van het totaal af. Dat zijn de opslagen etc zeker?
Wat een draak van een app trouwens. Kan ook aan mij liggen natuurlijk haha.

[ Voor 51% gewijzigd door NileZ_ op 27-04-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tisc4Qn8ANDUM5ODMJdzQhG3mHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZDvbNICz2ezxY3ep5xsNb7Pu.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orWRSBO1mTnfjbUCCDc_RxPcrMc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LSD9stFBDnRcMwo1u2xuZMQv.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn nu de afgelopen 11dagen, sinds de start op 15-4 (loopt nog 2 dagen achter en de eerste 2 dagen was een lage schatting ivm ik had het uitlezen slimme meter in app niet aangezet)

De teruglevering is dus inclusief BTW in de app? Circa 0,68

[ Voor 4% gewijzigd door vanderv op 27-04-2022 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Hier op -300 sinds de 20e geloof ik. Zelfde als jij, app loopt 2 dagen achter.
Ik doe het lekker ouderwets met harde meterstanden in een excelletje haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
NileZ_ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:00:
Hier op -300 sinds de 20e geloof ik. Zelfde als jij, app loopt 2 dagen achter.
Ik doe het lekker ouderwets met harde meterstanden in een excelletje haha.
Ligt niet aan app maar aan netbeheerder. Enelogic loopt momenteel ook paar dagen achter, normaal gewoon gegevens van gisteren te zien.
Ook greenchoice is twee dagen achter op schema...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:58

Oekol

waka waka hey hey

Maak ik een denkfout? Wij krijgen midden juli zonnepanelen op het dak. Ongeveer 6800 kWh wekt het op en we verbruiken een keer 2500 of zoiets. Laten we zeggen ruim 4000 teveel, tegen 10 eurocent is dat 400 euro.

Loont het dus om een duur contract te nemen met dito hoge terugleververgoeding? Ik lees hierboven 58 cent dat zou betekenen dat die 400 euro meer 2300 euro zou zijn. Dat kan haast niet kloppen toch?! Dan zou ik de zonnepanelen bizar snel terug verdiend hebben

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Oekol schreef op woensdag 27 april 2022 @ 19:46:
Maak ik een denkfout? Wij krijgen midden juli zonnepanelen op het dak. Ongeveer 6800 kWh wekt het op en we verbruiken een keer 2500 of zoiets. Laten we zeggen ruim 4000 teveel, tegen 10 eurocent is dat 400 euro.

Loont het dus om een duur contract te nemen met dito hoge terugleververgoeding? Ik lees hierboven 58 cent dat zou betekenen dat die 400 euro meer 2300 euro zou zijn. Dat kan haast niet kloppen toch?! Dan zou ik de zonnepanelen bizar snel terug verdiend hebben
Dat klopt. Wel even goed de teruglevertarieven in de gaten houden zodat je de juiste keuze maakt (helemaal als je gas hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:53

de Peer

under peer review

Waarom zou het niet kloppen?
Daarom zijn zonnepanelen zo interessant momenteel. Ik krijg 5000 euro terug dit jaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Had nog maar meer panelen neer gelegd he....
Eventueel kun je november ofzo weer overstappen,als je dan netto niet meer terug leverd.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 21 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2