hmm je hebt dus wel je jaarcontract 'opgeofferd'. Ik zit momenteel nog op een jaarcontract bij Eneco (45 ct TLV) en twijfel nog steeds of ik over zal stappen op het modelcontract. Ik neig naar afwachten tot de eerstvolgende prijswijziging bij Eneco en dan een beslissing nemen.rube schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:53:
Begin januari had ik via united consumers een jaarcontract afgesloten met een aardige terugleververgoeding van circa 0,35. Maar Eneco geeft nu toch nog wel een stuk meer.
Zondag zag ik dat we inmiddels net zoveel hadden teruggeleverd als verbruikt sinds begin januari, dus nu een mooie tijd om naar Eneco over te stappen.
Gebeld en al via de email ontvangen. Ingangsdatum per direct, tarieven zoals bekend (hierboven). Maandtarief inschatting -280 euro...maar in werkelijkheid 9 euro (minimum). Staat ook in mijn modelcontract (@Qosmic vreemd dat ze bij jou 99 hebben gezet). Nu benieuwd hoe lang dit hoge teruglevertarief zo zal blijven.
Normaaltarief : 0,17781
Daltarief : 0,15950
Normaal TLV : 0,08
DalTLV : 0,08
Greenchoice
1 jaar contract
Afgesloten per : 01-07-2021
Volgens mij kan ik ongestraft nu mijn contract opzeggen.
Als ik het topic goed lees is dat vooral nu interessant, want ik houd per dag nu over.
Advies is dan overstappen naar delta?
Daltarief : 0,15950
Normaal TLV : 0,08
DalTLV : 0,08
Greenchoice
1 jaar contract
Afgesloten per : 01-07-2021
Volgens mij kan ik ongestraft nu mijn contract opzeggen.
Als ik het topic goed lees is dat vooral nu interessant, want ik houd per dag nu over.
Advies is dan overstappen naar delta?
Tijd van werken, tijd van rusten
Ga morgen eens navragen, ik heb geloof ik een Max einddatum, dus kan als het goed is eerder weg.cryptapix schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:48:
@Driek moet je wel opzegvergoeding ivm contractbreuk betalen.
En nu per dag overhouden, betekent niet per se dat overstappen nu interessant is. Heb je per jaar ook over?
Op jaarbasis houd ik niet over, afhankelijk van de winter en zon verbruik ik 500 tot 1500.
Maar per 1/7 moet ik iets, dus ik denk dat nu een goed moment is om over te stappen, en dan wellicht in augustus weer.
Tijd van werken, tijd van rusten
Klopt, maar mijn teruglevertarief was lager dan dat van jou en de komende maanden lever ik veel terug. Kans dat het teruglevertarief ver onder mijn vorige teruglevertarief komt acht ik niet zo groot.de Peer schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:56:
[...]
hmm je hebt dus wel je jaarcontract 'opgeofferd'. Ik zit momenteel nog op een jaarcontract bij Eneco (45 ct TLV) en twijfel nog steeds of ik over zal stappen op het modelcontract. Ik neig naar afwachten tot de eerstvolgende prijswijziging bij Eneco en dan een beslissing nemen.
Dus het is een gecalculeerd risico, worst case zal het per saldo denk ik maximaal iets lager uitvallen, als het meezit een stuk meer.
Bij 45 cent had ik mogelijk ook afgewacht.
Een max einddatum? Wat is dat dan? Zo van.. je kan blijven zitten tot die datum en daarna trappen ze je weg? Lol..Driek schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:29:
[...]
Ga morgen eens navragen, ik heb geloof ik een Max einddatum, dus kan als het goed is eerder weg.
Op jaarbasis houd ik niet over, afhankelijk van de winter en zon verbruik ik 500 tot 1500.
Maar per 1/7 moet ik iets, dus ik denk dat nu een goed moment is om over te stappen, en dan wellicht in augustus weer.
En hoezo in augustus alweer overstappen? Ik neem aan dat als je per dag overhoudt dat dat niet in augustus al voorbij is?
Of het verstandig is om over te stappen kan je zelf even doorrekenen. 50 euro opzegboete gok ik. En voor de rest, reken het eens door.
Ik lees sinds vanmiddag hier mee (tip van mijn installateur die hier ook rondhangt ;-))
Dus als ik het allemaal goed begrijp is dit ongeveer het idee met zo'n tweede allocatiemeter:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9p0Oa0l8C2jV5uK0BQbHXJ8Q.png?f=user_large)
Ik heb 82x305 Wattpiek Oost-West liggen en saldeer nu alles (2021: opgewekt ~ 21 MWh, verbruik: ~ 15MWh). Verbruik is nogal hoog, heb een openbaar laadpunt aan de straatkant met twee sockets wat ook leuk verdient omdat mensen komen laden maar dat is niet voor dit topic.
Bij voorbaat sorry als dit al een keer is uitgetekend en gedeeld, ik heb zo'n 20 pagina's terug gekeken en ben het niet tegen gekomen.
Dus als ik het allemaal goed begrijp is dit ongeveer het idee met zo'n tweede allocatiemeter:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9p0Oa0l8C2jV5uK0BQbHXJ8Q.png?f=user_large)
Ik heb 82x305 Wattpiek Oost-West liggen en saldeer nu alles (2021: opgewekt ~ 21 MWh, verbruik: ~ 15MWh). Verbruik is nogal hoog, heb een openbaar laadpunt aan de straatkant met twee sockets wat ook leuk verdient omdat mensen komen laden maar dat is niet voor dit topic.
Bij voorbaat sorry als dit al een keer is uitgetekend en gedeeld, ik heb zo'n 20 pagina's terug gekeken en ben het niet tegen gekomen.
25.010 Wattpiek Oost / West
Min of meer is dat het idee ja.
Een contract op punt 1 en een contract op punt 2.
Maar je wil dan wel een gunstig tarief op je afname kant en dan lekker lang vast (op dit moment niet aan de orde bij een nieuw contract)
Afname aparte factuur, en teruglevering aparte factuur.
Maar je wil dan wel een gunstig tarief op je afname kant en dan lekker lang vast (op dit moment niet aan de orde bij een nieuw contract)
Thanks. Ja, ik heb net redelijk op tijd (september/oktober) een nieuw contract (edit: 3 jarig) afgesloten bij Vandebron wat eind februari is ingegaan. Mijn tarief is iets van € 0,25 per kWh inc alles.NileZ_ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:26:
Min of meer is dat het idee ja.
Dat is wel lekker dan voor deze constructie.
De hoge TLV van nu is niet blijvend, maar straks een contract vinden voor een TLV die hoger ligt dan je afname moet nog wel lukken.
Modelcontract zal altijd wel relatief hoge tarieven houden maar een glazen bol heb ik ook niet.. haha.
Je saldeert dan niet meer maar levert gewoon constant terug.
De hoge TLV van nu is niet blijvend, maar straks een contract vinden voor een TLV die hoger ligt dan je afname moet nog wel lukken.
Modelcontract zal altijd wel relatief hoge tarieven houden maar een glazen bol heb ik ook niet.. haha.
Je saldeert dan niet meer maar levert gewoon constant terug.
[ Voor 10% gewijzigd door NileZ_ op 19-04-2022 22:47 ]
Ja, er zal altijd wel verschil in prijs blijven al is het maar tussen lange en korte termijn contracten. Meterkast zo inrichten dat je de delen van de installatie (zonnepanelen en rest) eenvoudig kan omschakelen van de ene naar de andere meter.
Dit jaar extra belasting verlaging, dus zal nu nog 18 cent zijn...Laurens__ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:40:
[...]
Thanks. Ja, ik heb net redelijk op tijd (september/oktober) een nieuw contract (edit: 3 jarig) afgesloten bij Vandebron wat eind februari is ingegaan. Mijn tarief is iets van € 0,25 per kWh inc alles.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb antwoord van de ACM over de redelijkheid van de berekening rond de terugleververgoeding. Het enige dat de ACM er van kan maken, is dat het terugleveringstarief per de ingangsdatum van het contract redelijk moet zijn, en dit hangt af van het dan geldende leveringstarief. Verder is het allemaal koffiedik kijken tot een geschillencommissie of een rechter een uitspraak doet en moet je vooral zelf heel kritisch naar de voorwaarden kijken. In mijn ogen is het dus hopen dat je iets op schrift krijgt van een Delta/een Eneco/een HVC etc. etc. dat in jouw straatje past.
Dus @Unstable Element , je kunt geschiedenis schrijven, jongen.
Die verhoudingsvraag levering/teruglevering wordt nog een leuke voor Greenchoice, trouwens, als ze te veel verschil gaan hanteren tussen het leveringstarief en de welbekende 8 cent. Maar dat terzijde.
Die verhoudingsvraag levering/teruglevering wordt nog een leuke voor Greenchoice, trouwens, als ze te veel verschil gaan hanteren tussen het leveringstarief en de welbekende 8 cent. Maar dat terzijde.
Wat stel je hierin voor? Het is neem ik aan een eenmalige actie voor de elektricien.Laurens__ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:52:
Ja, er zal altijd wel verschil in prijs blijven al is het maar tussen lange en korte termijn contracten. Meterkast zo inrichten dat je de delen van de installatie (zonnepanelen en rest) eenvoudig kan omschakelen van de ene naar de andere meter.
[ Voor 24% gewijzigd door Tiffanylampje op 20-04-2022 09:48 ]
Hah, welke installateur is dat? Hij/zij is wel een uitzondering gezien de vele offertes die nog voorbij komen waarin het aantal panelen afgestemd is op het huidige verbruik (spreek ook uit eigen ervaring).Laurens__ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:21:
Ik lees sinds vanmiddag hier mee (tip van mijn installateur die hier ook rondhangt ;-))
[Afbeelding]
1x inrichten en eenvoudiger dan “draadje loshalen en in de andere meter prikken” gaat het niet worden. Een verbinding tussen de twee meters (bijv een schakelaar die wisselen eenvoudig maakt) is niet toegestaan.Laurens__ schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:52:
Dit weekend ga ik 54x 395WP plaatsen op een (nu nog) leeg dak van een opslagruimte/werkplaats met relatief weinig eigen gebruik (300 kWh/jaar). Heb een paar weken geleden contract afgesloten bij Eneco. Ben benieuwd hoe lang dat goed gaat...
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Vermoed zomaar dat ik dat benmathijshooi schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:58:
[...]
Hah, welke installateur is dat? Hij/zij is wel een uitzondering gezien de vele offertes die nog voorbij komen waarin het aantal panelen afgestemd is op het huidige verbruik (spreek ook uit eigen ervaring).
Hah, extra kudo's!
Dat je in deze tijden nog tijd hebt dan om op het forum te kijken....
Niet echt, sinds afgelopen oktober echt gekkenhuis. Maar zo tussen het maken van de offertes door een beetje op de hoogte blijven van wat speelt is ook niet verkeerd.mathijshooi schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:16:
[...]
Hah, extra kudo's!
Daarover gesproken, Liander had 8 weken uitstel gevraagd opgelegd en die zijn per vandaag voorbij. Benieuwd of ik vanavond weer een automatisch mailtje krijg dat ze weer 8 weken uitstel vragen opleggen. Frappante is dat het wat dat betreft echt bij Liander ligt. De werkvoorbereiders daar hebben de aanvraag voor een secundair allocatiepunt nog niet opgepakt.
Mijn huidige contact bij vandebron loopt nog bijna 3 jaar en heeft nu een laag tarief. Dus als ik een tweede allocatiepunt neem met contract met een hoog tarief dan wil ik graag mijn zonnepanelen op het tweede allocatiepunt hebben. Daar gaat dit topic over. Maar als nu over een jaar de prijs heel hard zou zakken (kans is niet groot, maar ik heb geen glazen bol) is mijn vandebron contract misschien wel het hoge tarief. Dan wil ik mijn huisaansluiting nog steeds op het lage tarief hebben maar dat is dan de andere allocatiemeter geworden...Wat stel je hierin voor? Het is neem ik aan een eenmalige actie voor de elektricien.
Nou, die installateur wilde in 2018 graag meedenken om mijn dak grotendeels vol te leggen en daar ben ik hem nog steeds dankbaar voormathijshooi schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:16:
[...]
Hah, extra kudo's!
Of ik geschiedenis ga schrijven weet ik niet, maar ik ga er wel een formele klacht van maken.Tiffanylampje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:44:
Ik denk dat het handiger is als ik jullie op de hoogte hou in een nieuw topic.
Graag geen slapende honden wakker maken...
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Let wel, die 8 cent is bij de eerste 2000 kwh, daarna is het 30, of in elk geval was het 30 cent.Tiffanylampje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:44:
Dat is natuurlijk al een stuk minder onredelijk dan die 8 cent. Ze geven duidelijk aan dat dat tarief pas gaat gelden na die eerste 2000 kwh, dus dit is wel iets waar je als (nieuwe) klant gewoon mee akkoord gaat. Het staat in elk geval niet verstopt in de voorwaarden.
Dat het laag is, dat staat buiten kijf, maar onredelijk is een ruim begrip en kan op allerlei manieren worden geïnterpreteerd.
Ik ga ook niet de hoogte van de TLV ter discussie stellen. Maar de manier van salderen (per kwartaal) in mijn geval.
Lees jij je factuur van greenchoice ook verkeerd, net als wolly?Unstable Element schreef op donderdag 21 april 2022 @ 10:34:
[...]
Ik ga ook niet de hoogte van de TLV ter discussie stellen. Maar de manier van salderen (per kwartaal) in mijn geval.
1 PVoutput . Dongen NB
Punt is gewoon dat je verschillende manieren van uitleg hebt van salderen. Als je over het hele jaar saldeert krijg je andere prijzen dan per periode. Als ik het goed bekijk betekent dat volgens mij ook dat het juist positief uit kan pakken (als je juist meer hebt teruggeleverd in een dure periode, maar opwek minder/gelijk is aan verbruik)reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:23:
[...]
Lees jij je factuur van greenchoice ook verkeerd, net als wolly?
[removed]
Daar gaat het niet om, als er niet op jaar basis is gesoldeerd dan betekend het dat er ergens extra terug levering is uitbetaald, en elders dus extra afname voor ingekocht is.redwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:28:
[...]
Punt is gewoon dat je verschillende manieren van uitleg hebt van salderen. Als je over het hele jaar saldeert krijg je andere prijzen dan per periode. Als ik het goed bekijk betekent dat volgens mij ook dat het juist positief uit kan pakken (als je juist meer hebt teruggeleverd in een dure periode, maar opwek minder/gelijk is aan verbruik)
En dat zie je niet op de facturen staan.
Mensen raken van de wijs door verschillende tarieven, maar ze zijn nog wel telkens tegen elkaar weg gestreept
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt, alleen door het wegstrepen met verschillende tarieven te doen kan het wel zijn dat je met 0 op de teller alsnog moet betalen of juist geld terug krijgt. En dat is iets dat we niet gewend zijn bij salderen. Bij 0 op de teller verwachten we dat de uitkomst ook 0 is, en dat is met deze rekenmanier niet het geval.reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:44:
[...]
Daar gaat het niet om, als er niet op jaar basis is gesoldeerd dan betekend het dat er ergens extra terug levering is uitbetaald, en elders dus extra afname voor ingekocht is.
En dat zie je niet op de facturen staan.
Mensen raken van de wijs door verschillende tarieven, maar ze zijn nog wel telkens tegen elkaar weg gestreept
[removed]
Dat is het leuke, de tarieven worden aan elkaar gelijk gesteld zodat het geen verschil maakt, maar dat moet je wel zien....redwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:51:
[...]
Klopt, alleen door het wegstrepen met verschillende tarieven te doen kan het wel zijn dat je met 0 op de teller alsnog moet betalen of juist geld terug krijgt. En dat is iets dat we niet gewend zijn bij salderen. Bij 0 op de teller verwachten we dat de uitkomst ook 0 is, en dat is met deze rekenmanier niet het geval.
1 PVoutput . Dongen NB
De meesten hebben altijd een vast contract gehad met vaste tarieven, dat was dan makkelijk salderen want maar een tarief, nu met model en variabele contracten wordt er gesaldeerd over periodes en dan is het minder overzichtelijk voor velen.redwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:51:
[...]
Klopt, alleen door het wegstrepen met verschillende tarieven te doen kan het wel zijn dat je met 0 op de teller alsnog moet betalen of juist geld terug krijgt. En dat is iets dat we niet gewend zijn bij salderen. Bij 0 op de teller verwachten we dat de uitkomst ook 0 is, en dat is met deze rekenmanier niet het geval.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik zag wel dat ze gewogen gemiddeldes gebruikten, maar in een snelle berekening kwam ik bij gelijk gebruik niet op 0 uit. Maar ik zal niet ontkennen dat ik er alleen maar even snel naar gekeken heb omdat ik er zelf nog geen last van heb. Maar als jij zegt dat ze het daarmee wel precies op nul zetten wil ik dat best gelovenreneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:06:
[...]
Dat is het leuke, de tarieven worden aan elkaar gelijk gesteld zodat het geen verschil maakt, maar dat moet je wel zien....
[removed]
Hebben we het nog steeds over greenchoice?redwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:21:
[...]
Ik zag wel dat ze gewogen gemiddeldes gebruikten, maar in een snelle berekening kwam ik bij gelijk gebruik niet op 0 uit. Maar ik zal niet ontkennen dat ik er alleen maar even snel naar gekeken heb omdat ik er zelf nog geen last van heb. Maar als jij zegt dat ze het daarmee wel precies op nul zetten wil ik dat best geloven
Alleen het beknopte overzicht blad laat gemiddelden zien, anders ist nie meer beknopt, maar de specificaties laten exacte tarieven zien per periode.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, op de nota zelf zie je dat er gewogen gemiddeldes worden gebruikt. Bij de specificaties inderdaad niet, maar daar haal ik alleen uit dat de teruglevering niet op kWh nivo gebeurt, maar dat ze de teruggeleverde energie een waarde geven en de opgewekte energie. En dat als je dus in een dure periode meer terugelevert, je bij 0 op de teller alsnog geld terug krijgt. En andersom als je in een dure periode juist meer verbruikt en in een goedkopere periode juist meer opwekt, je alsnog moet betalen bij 0 op de teller.reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:35:
[...]
Hebben we het nog steeds over greenchoice?
Alleen het beknopte overzicht blad laat gemiddelden zien, anders ist nie meer beknopt, maar de specificaties laten exacte tarieven zien per periode.
Hoe dan ook heb ik niet al teveel tijd om hier echt in te duiken, maar de berekening zoals gc die doet is naar mijn idee niet zoals de meeste andere partijen dat doen (simpelweg kWh wegstrepen)
[removed]
Nope, ik zit ook niet bij Greenchoice.reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 11:23:
[...]
Lees jij je factuur van greenchoice ook verkeerd, net als wolly?
Bij mij wordt bijvoorbeeld kwartaal 1 afgesloten. De afgenomen energie afgerekend (bijvoorbeeld 300kWh) en de terug geleverde energie (bijvoorbeeld 200 kWh) afgerekend (tegen bijvoorbeeld 34 ct).
het tweede kwartaal heb ik minder gebruikt (verbruik 300 kWh) als opgewekt (400 kWh) afgerekend tegen (25ct / kWh)
Echter de terugleververgoeding is 5ct
Nu als je saldeert per jaar kom je uit op 0.
In dit voorbeeld kom ik op het eerste kwartaal uit om 34 euro betalen
Voor het tweede kwartaal krijg ik 5 euro terug.
Dus met dit per kwartaal salderen ontvang ik 29 euro minder.
De energie prijs is ook altijd het hoogst in de winter (wanneer mijn panelen minder opleveren als ik gebruik) en meer in de zomer (wanneer ik een overschot heb).
Alle voorgaande getallen zijn verzonnen maar:
Vorig jaar heb ik zo 90 euro meer betaald dan ik vind dat ik zou moeten betalen.
En dat is precies waar mijn probleem hem zit.klump4u schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:18:
[...]
De meesten hebben altijd een vast contract gehad met vaste tarieven, dat was dan makkelijk salderen want maar een tarief, nu met model en variabele contracten wordt er gesaldeerd over periodes en dan is het minder overzichtelijk voor velen.
Jij gaat er direct vanuit dat er gesaldeerd wordt over periodes. De ACM geeft duidelijk aan dat dat niet de bedoeling is. Salderen gebeurt per jaar.
Iets soortgelijks had ik dus ook bij vandebron in 2021. Het hele jaar bij ze gezeten maar een tussentijdse factuur laten maken om alvast wat geld terug te krijgen van ze (ze zetten het deel voor elektra niet lager dan € 0,- in het voorschot).Unstable Element schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:39:
[...]
Vorig jaar heb ik zo 90 euro meer betaald dan ik vind dat ik zou moeten betalen.
Ze hielden in eerste instantie voet bij stuk totdat ik aangaf dat in de wet staat dat er paar jaar gesaldeerd wordt. Ik stelde voor om dan maar een melding te doen bij de ACM dat ze zich niet aan de wet houden en toen wilde men het wel opnieuw uitrekenen...
Bij mij loopt het anders, ze geven aan dat de ACM er naast zit en verwarring zaait.Laurens__ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:06:
[...]
Iets soortgelijks had ik dus ook bij vandebron in 2021. Het hele jaar bij ze gezeten maar een tussentijdse factuur laten maken om alvast wat geld terug te krijgen van ze (ze zetten het deel voor elektra niet lager dan € 0,- in het voorschot).
Ze hielden in eerste instantie voet bij stuk totdat ik aangaf dat in de wet staat dat er paar jaar gesaldeerd wordt. Ik stelde voor om dan maar een melding te doen bij de ACM dat ze zich niet aan de wet houden en toen wilde men het wel opnieuw uitrekenen...
Dat is wel zuur.Unstable Element schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:21:
[...]
Bij mij loopt het anders, ze geven aan dat de ACM er naast zit en verwarring zaait.
Nee hoor, ik ga zo een formele klacht maken en dan kijken hoe ze reageren.
Geschillencommissie of de rechter is dan de volgende stap.
Als de duidelijkheid er niet linksom komt doen we het wel rechts om.
Ik ga uit van periodes met dezelfde tarieven, lijkt me niet meer dan logisch. Als je na 9 maanden bij een leverancier weg gaat mag de leverancier dan tegen jouw zeggen we salderen niet want je bent geen heel jaar bij ons?Unstable Element schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:41:
[...]
En dat is precies waar mijn probleem hem zit.
Jij gaat er direct vanuit dat er gesaldeerd wordt over periodes. De ACM geeft duidelijk aan dat dat niet de bedoeling is. Salderen gebeurt per jaar.
Of ze zeggen tegen iedereen die nu bij Eneco of Delta zit vanwege de hoge terugleveringvergoeding en die na de zonnige maanden weg wil en geld wil zien, nee dat gaat niet, want jullie moeten precies een jaar hier blijven.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Iets duidelijker: contractjaar of tot het moment van beëindigen contract.klump4u schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:07:
[...]
Ik ga uit van periodes met dezelfde tarieven, lijkt me niet meer dan logisch. Als je na 9 maanden bij een leverancier weg gaat mag de leverancier dan tegen jouw zeggen we salderen niet want je bent geen heel jaar bij ons?
Of ze zeggen tegen iedereen die nu bij Eneco of Delta zit vanwege de hoge terugleveringvergoeding en die na de zonnige maanden weg wil en geld wil zien, nee dat gaat niet, want jullie moeten precies een jaar hier blijven.
Het salderen is o.a. ingevoerd om de te veel opgewekte energie in de zomer te kunnen gebruiken om het energie tekort in de winter te compenseren. Zijn nog hele discussies over geweest in de 2e en 1e kamer. Het is o.a. de basis van de wet die dat regelt.
Wat jou en mij logisch lijkt is in het geval van wetgeving totaal irrelevant (er zijn zoveel wetten en regels die ik onlogisch vind.....)
Als je een contract voor een bepaalde periode hebt staan daar de tarieven in vast en is salderen simpel inderdaad, maar bij een variabel tarief is dat niet en omdat je leverancier bij een variabel contract verplicht is je van iedere tariefswijziging op de hoogte te stellen kun je dit volgens mij zien als een mini contractperiode. Maar waarom niet eens bij de ACM nagevraagd over dit?Unstable Element schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:37:
[...]
Iets duidelijker: contractjaar of tot het moment van beëindigen contract.
Het salderen is o.a. ingevoerd om de te veel opgewekte energie in de zomer te kunnen gebruiken om het energie tekort in de winter te compenseren. Zijn nog hele discussies over geweest in de 2e en 1e kamer. Het is o.a. de basis van de wet die dat regelt.
Wat jou en mij logisch lijkt is in het geval van wetgeving totaal irrelevant (er zijn zoveel wetten en regels die ik onlogisch vind.....)
Dat heeft greenchoice nog nooit gedaan, dit is al jaren hun manier van factureren, ook met verschillende periodes van tarieven of belastingen. Ze doen het gewoon goed.redwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:49:
[...]
Ja, op de nota zelf zie je dat er gewogen gemiddeldes worden gebruikt. Bij de specificaties inderdaad niet, maar daar haal ik alleen uit dat de teruglevering niet op kWh nivo gebeurt, maar dat ze de teruggeleverde energie een waarde geven en de opgewekte energie. En dat als je dus in een dure periode meer terugelevert, je bij 0 op de teller alsnog geld terug krijgt. En andersom als je in een dure periode juist meer verbruikt en in een goedkopere periode juist meer opwekt, je alsnog moet betalen bij 0 op de teller.
Hoe dan ook heb ik niet al teveel tijd om hier echt in te duiken, maar de berekening zoals gc die doet is naar mijn idee niet zoals de meeste andere partijen dat doen (simpelweg kWh wegstrepen)
Je moet alleen even goed kijken wat is salderen, wat is betalen, en wat is uitbetalen.
En dat weten de meeste hier niet.
1 PVoutput . Dongen NB
Dan gaat er bij jou inderdaad iets fout.Unstable Element schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:39:
[...]
Nope, ik zit ook niet bij Greenchoice.
Bij mij wordt bijvoorbeeld kwartaal 1 afgesloten. De afgenomen energie afgerekend (bijvoorbeeld 300kWh) en de terug geleverde energie (bijvoorbeeld 200 kWh) afgerekend (tegen bijvoorbeeld 34 ct).
het tweede kwartaal heb ik minder gebruikt (verbruik 300 kWh) als opgewekt (400 kWh) afgerekend tegen (25ct / kWh)
Echter de terugleververgoeding is 5ct
Nu als je saldeert per jaar kom je uit op 0.
In dit voorbeeld kom ik op het eerste kwartaal uit om 34 euro betalen
Voor het tweede kwartaal krijg ik 5 euro terug.
Dus met dit per kwartaal salderen ontvang ik 29 euro minder.
De energie prijs is ook altijd het hoogst in de winter (wanneer mijn panelen minder opleveren als ik gebruik) en meer in de zomer (wanneer ik een overschot heb).
Alle voorgaande getallen zijn verzonnen maar:
1 PVoutput . Dongen NB
Dit *is* bij de ACM nagevraagd en die geven aan dat er per jaar moet worden gesaldeerd.klump4u schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:44:
[...]
Als je een contract voor een bepaalde periode hebt staan daar de tarieven in vast en is salderen simpel inderdaad, maar bij een variabel tarief is dat niet en omdat je leverancier bij een variabel contract verplicht is je van iedere tariefswijziging op de hoogte te stellen kun je dit volgens mij zien als een mini contractperiode. Maar waarom niet eens bij de ACM nagevraagd over dit?
Er is wel een contract mogelijk waarbij er over een kortere periode moet worden gesaldeerd. Het zogenaamd dynamisch contract. Maar dan is die periode een dag of korter
Maar we zullen het zien. Dit zijn precies de discussies die we bij de onafhankelijke arbiter gaan krijgen.
Dat is wat jij vindt, maar salderen over het jaar doen ze niet. Ze salderen per periode, wat anders is dan het ACM voorschrijft. Dus of het wel goed is vraag ik me sterk af.reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:01:
[...]
Dat heeft greenchoice nog nooit gedaan, dit is al jaren hun manier van factureren, ook met verschillende periodes van tarieven of belastingen. Ze doen het gewoon goed.
Het lijkt er eerder op dat jij niet snapt wat het probleem is. Met 0 op de teller toch moeten betalen klopt nl. gewoon niet. En dat gebeurt bij gc dus wel. Heel simpel zegt het ACM dat je moet salderen per jaar en doet gc dat per periode.Je moet alleen even goed kijken wat is salderen, wat is betalen, en wat is uitbetalen.
En dat weten de meeste hier niet.
Zo zou je ook extreem gezien ook per minuut kunnen 'salderen' en daarmee voorkomen dat er gesaldeerd wordt
[removed]
Alleen is dit wel hoe gc het standaard doet. Ik snap dus niet helemaal dat je aangeeft dat er hier iets fout gaat, maar tegelijk zegt dat gc het wel goed doet.reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:03:
[...]
Dan gaat er bij jou inderdaad iets fout.
[removed]
Laat eens een factuur van greenchoice zien dan met nul gebruik en toch betalen? En dan niet het voorblad maar de details inclusief meterstandenredwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:18:
[...]
Alleen is dit wel hoe gc het standaard doet. Ik snap dus niet helemaal dat je aangeeft dat er hier iets fout gaat, maar tegelijk zegt dat gc het wel goed doet.
En daar waar het fout gaat is geen greenchoice
[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 21-04-2022 17:26 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ook als de tarieven verschillend zijn, zeiden ze dat ook?Unstable Element schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:14:
[...]
Dit *is* bij de ACM nagevraagd en die geven aan dat er per jaar moet worden gesaldeerd.
Er is wel een contract mogelijk waarbij er over een kortere periode moet worden gesaldeerd. Het zogenaamd dynamisch contract. Maar dan is die periode een dag of korter
Maar we zullen het zien. Dit zijn precies de discussies die we bij de onafhankelijke arbiter gaan krijgen.
Tja, beetje zinloze discussie zo, kijk gewoon naar de facturen die al geplaatst zijn. Je ziet dat het salderen per periode gaat en niet over het geheel. Een automatisch gevolg daarvan is dat je bij nul op de teller alsnog moet betalen of evt. geld terug krijgt (al zal dat niet voorkomen omdat stroom in de winter nu eenmaal duurder is)reneeke1970 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:25:
[...]
Laat eens een factuur van greenchoice zien dan met nul gebruik en toch betalen? En dan niet het voorblad maar de details inclusief meterstanden
En daar waar het fout gaat is geen greenchoice
Kijk b.v. maar bij de post hier : https://gathering.tweaker...message/71296428#71296428
Je ziet dan heel simpel dat van 1-4 t/m 1-7 er meer is teruggeleverd dan verbruikt en van 1-1 t/m 1-4 er meer is verbruikt dan terug geleverd. De prijzen van zowel verbruik als opbrengst zijn het tarief dat op dat moment geldt. Aangezien de prijzen van 1-1 t/m 1-4 een stuk hoger liggen dan die van 1-4 t//m 1-7, kost het op deze manier salderen dus geld (want er is veel extra opwek tegen laag tarief en het extra verbruik is juist bij hoog tarief)
Hmm, we zijn trouwens deze discussie in 2 topics aan het voeren. Wil je dus verder hierop door gaan mag je de reply in dat andere topic zetten aub. In dit topic ga ik er verder niet op in
[ Voor 37% gewijzigd door redwing op 21-04-2022 18:51 ]
[removed]
Ja dat zeiden ze dus ook. Er is in de wet geen onderscheid voor variable en vaste tarieven.klump4u schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:05:
[...]
Ook als de tarieven verschillend zijn, zeiden ze dat ook?
Wel is er dat dynamisch tarief maar die is eigenlijk niet voor consumenten bedoeld.
Weet iemand wat de tariefswijziging van mei is bij Eneco? Ik zie in de online omgeving bij meest gestelde vragen iets staan over tarief wijziging van mei.. (1 van de standaard vragen die je in de chat kan aanklikken).
Mijn contract bij Eneco loopt nog niet lang, heb ook geen melding gehad over een tariefswijziging. Iemand anders wel?
Mijn contract bij Eneco loopt nog niet lang, heb ook geen melding gehad over een tariefswijziging. Iemand anders wel?
Zo dan haha, net via de chatfunctie contact gehad met een medewerker van Eneco. In eerste instantie omdat mijn voorschot echt veel te hoog stond.
(Zelfde verhaal als eerder in dit topic, lager dan 10 kon echttttttt niet. Wie weet waag ik er morgen nog wel een telefoontje aan..)
Maar de dame had er duidelijk geen zin meer in. Toen ik wat kritische vragen stelde werd de dame behoorlijk onbeschoft haha.. wow.
Ik heb de vraag gesteld hoever van tevoren Eneco een tariefswijziging aankondigt. 14 dagen was haar antwoord. 'Een aantal klanten krijgt namelijk vandaag al te horen dat per 1 mei hun tarief wijzigt'.
Toen ik aangaf dat dat 9 dagen is, en toch echt geen 14 dagen, vertelde ze me dat een deel het al eerder wist. (Bijzonder verhaal ook trouwens).
Waarop ik de vraag kreeg waarom dat mijn probleem zou zijn, want mijn tarieven staan immers vast tot 1 juli. Haha, vriendelijk joh.
En 'we hebben geen melding gehad van het ACM dat dit anders moet dus doen we het zo'
Ook geldt volgens haar die 14 dagen bedenktijd niet van variabel naar variabel. Je kan elk moment overstappen.
Het lijkt er op dat Eneco de tariefswijziging halverwege juni ongeveer aan gaat kondigen, afgaande op haar reactie. Maar wanneer precies wist ze niet.
(Zelfde verhaal als eerder in dit topic, lager dan 10 kon echttttttt niet. Wie weet waag ik er morgen nog wel een telefoontje aan..)
Maar de dame had er duidelijk geen zin meer in. Toen ik wat kritische vragen stelde werd de dame behoorlijk onbeschoft haha.. wow.
Ik heb de vraag gesteld hoever van tevoren Eneco een tariefswijziging aankondigt. 14 dagen was haar antwoord. 'Een aantal klanten krijgt namelijk vandaag al te horen dat per 1 mei hun tarief wijzigt'.
Toen ik aangaf dat dat 9 dagen is, en toch echt geen 14 dagen, vertelde ze me dat een deel het al eerder wist. (Bijzonder verhaal ook trouwens).
Waarop ik de vraag kreeg waarom dat mijn probleem zou zijn, want mijn tarieven staan immers vast tot 1 juli. Haha, vriendelijk joh.
En 'we hebben geen melding gehad van het ACM dat dit anders moet dus doen we het zo'
Ook geldt volgens haar die 14 dagen bedenktijd niet van variabel naar variabel. Je kan elk moment overstappen.
Het lijkt er op dat Eneco de tariefswijziging halverwege juni ongeveer aan gaat kondigen, afgaande op haar reactie. Maar wanneer precies wist ze niet.
Dit wordt nog leuk bij de geschillencommissie.
Ik heb geen zin in dit gedoe, heb een tweede allocatiepunt aangevraagd en hoop zo snel mogelijk mijn levering en teruglevering te kunnen scheiden. Het salderen gaat toch een keer ophouden. Tot die tijd hoop ik geen gedoe te krijgen bij Eneco of HVC rondom de tariefwijzigingen.
Ik heb geen zin in dit gedoe, heb een tweede allocatiepunt aangevraagd en hoop zo snel mogelijk mijn levering en teruglevering te kunnen scheiden. Het salderen gaat toch een keer ophouden. Tot die tijd hoop ik geen gedoe te krijgen bij Eneco of HVC rondom de tariefwijzigingen.
[ Voor 75% gewijzigd door Tiffanylampje op 21-04-2022 20:54 ]
Gewoon opzeggen per 30 juni. Nieuw contact in laten gaan per 30 juni of 1 juli. En daarna weer verder kijken. No sweat.
Ik heb in dat andere topic al gezegd dat ik er over ophoud, ik zie op die factuur dat alles gesaldeerd is, dus ik vind het prima.redwing schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:40:
[...]
Tja, beetje zinloze discussie zo, kijk gewoon naar de facturen die al geplaatst zijn. Je ziet dat het salderen per periode gaat en niet over het geheel. Een automatisch gevolg daarvan is dat je bij nul op de teller alsnog moet betalen of evt. geld terug krijgt (al zal dat niet voorkomen omdat stroom in de winter nu eenmaal duurder is)
Kijk b.v. maar bij de post hier : https://gathering.tweaker...message/71296428#71296428
Je ziet dan heel simpel dat van 1-4 t/m 1-7 er meer is teruggeleverd dan verbruikt en van 1-1 t/m 1-4 er meer is verbruikt dan terug geleverd. De prijzen van zowel verbruik als opbrengst zijn het tarief dat op dat moment geldt. Aangezien de prijzen van 1-1 t/m 1-4 een stuk hoger liggen dan die van 1-4 t//m 1-7, kost het op deze manier salderen dus geld (want er is veel extra opwek tegen laag tarief en het extra verbruik is juist bij hoog tarief)
Hmm, we zijn trouwens deze discussie in 2 topics aan het voeren. Wil je dus verder hierop door gaan mag je de reply in dat andere topic zetten aub. In dit topic ga ik er verder niet op in
1 PVoutput . Dongen NB
Net mijn eind nota(van 01-01-2022 tot 15-4-2022)gekregen van GC, toch nog even €253 betalen incl. €75 opzegvergoeding wegens contractbreuk. Ze bekijken het maar met hun €0,08 teruglever vergoeding tot 2000kWh en daarboven het/de kale stroomprijs uit het contract (was bij mij circa €0,06)
Ik had ook nog 5 windvangers, maar ja, sinds een paar weken met een flinke uitbreiding van panelen met een overschot van circa 4500 kWh ook niet meer nodig.
Ik had ook nog 5 windvangers, maar ja, sinds een paar weken met een flinke uitbreiding van panelen met een overschot van circa 4500 kWh ook niet meer nodig.
[ Voor 26% gewijzigd door vanderv op 22-04-2022 06:01 ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Ja ik ga ook een tweede allocatiepunt aanvragen. Moet alleen nog even een installateur vinden die de zonnepanelen dan omprikt via de tweede meter dan.
Maar er zal toch wel een flinke wachttijd op zitten.
Maar er zal toch wel een flinke wachttijd op zitten.
Ik vind het eerlijk gezegd nog lastig in te schatten wat dit voor mij zou kunnen betekenen.
Ik heb een contract tot augustus met GC.
Over het jaar genomen verbruik ik bruto 5962 kWh en lever ik er 3101 kWh terug (geen gasaansluiting), daarnaast nog een potentiele dakruimte om van 15 naar 35 panelen te gaan.
Binnenkort in ieder geval een schouwing gepland om te kijken wat een uitbreiding me gaat kosten en dan nog eens bekijken wat in potentie het meeste brengt.
Ik heb een contract tot augustus met GC.
Over het jaar genomen verbruik ik bruto 5962 kWh en lever ik er 3101 kWh terug (geen gasaansluiting), daarnaast nog een potentiele dakruimte om van 15 naar 35 panelen te gaan.
Binnenkort in ieder geval een schouwing gepland om te kijken wat een uitbreiding me gaat kosten en dan nog eens bekijken wat in potentie het meeste brengt.
Nou ik heb ook de overstap gemaakt naar Eneco... althans, ik heb een poging gewaagd... Vorige week donderdag heb ik met ze gebeld en een modelcontract afgesloten, daarna netjes een mail gehad voor de Mijn Eneco-omgeving en de levering zou op 17 april starten. Geen contract overigens in de mail gehad en ook niet beschikbaar via Mijn Eneco voor download... Afgelopen weekend wel een mailtje van NLE dat ik zou gaan overstappen naar een andere leverancier, dat leek dus allemaal goed te gaan.
19 april: geen contract te zien en de levering zou nog steeds op 17 april starten. Ik heb ze toen maar weer even gebeld: het zou allemaal goed komen en het contract zou onderweg zijn, dit had mogelijk door de paasdagen vertraging opgelopen en het kon ook nog via de post komen...(??) Mocht het aan het einde van de week nog niet beschikbaar zijn dan moest ik maar weer contact opnemen.
Nu vandaag: nog steeds geen contract gezien en de levering staat nog steeds op 17 april gepland. Ik weer met ze gechat: er was iets mis gegaan en de levering had al gestart moet worden. De backoffice zou er meteen mee aan de slag gaan en het gaat weer allemaal goed komen.. Zojuist weer een mail gekregen om een Mijn Eneco account aan te maken maar geen contract... de levering staat nu op vandaag gepland. Gaat lekker daar zo... dat beloofd wat voor de eindafrekening als ze dit al niet eens fatsoenlijk kunnen regelen. Ik vrees dat ik ze maandag weer moet bellen
19 april: geen contract te zien en de levering zou nog steeds op 17 april starten. Ik heb ze toen maar weer even gebeld: het zou allemaal goed komen en het contract zou onderweg zijn, dit had mogelijk door de paasdagen vertraging opgelopen en het kon ook nog via de post komen...(??) Mocht het aan het einde van de week nog niet beschikbaar zijn dan moest ik maar weer contact opnemen.
Nu vandaag: nog steeds geen contract gezien en de levering staat nog steeds op 17 april gepland. Ik weer met ze gechat: er was iets mis gegaan en de levering had al gestart moet worden. De backoffice zou er meteen mee aan de slag gaan en het gaat weer allemaal goed komen.. Zojuist weer een mail gekregen om een Mijn Eneco account aan te maken maar geen contract... de levering staat nu op vandaag gepland. Gaat lekker daar zo... dat beloofd wat voor de eindafrekening als ze dit al niet eens fatsoenlijk kunnen regelen. Ik vrees dat ik ze maandag weer moet bellen
Iemand enig idee hoe het zit met je maandtermijn als je al een contract bij Eneco had voor iets anders (warmte, in dit geval) en daar voor het modelcontract met elektra heen bent gegaan?
Ik zit nu in de wazige situatie dat m'n voorschot voor warmte 127 euro p/m is en voor elektra 30 p/m zou worden (kon zg niet lager ingesteld worden aan de telefoon), maar nu zie ik alleen een algeheel maandbedrag in de app van 30 p/m, maar 127 p/m als ik er op klik om te veranderen. In MijnEneco in de browser is het helemaal wazig want daar valt het niet echt te vinden behalve een simpele slider die 30 p/m ingevuld heeft staan met een melding er boven van "stel minimaal 50 euro in".
Uhhh?
Voor nu ga ik maar gewoon afwachten wat ze daadwerkelijk gaan doen, maar als iemand weet hoe dit zit zou dat wel prettig zijn
. De totale kosten voor deze maand zijn ondertussen al -80 euro geworden met dank aan teruglevering.
Ik zit nu in de wazige situatie dat m'n voorschot voor warmte 127 euro p/m is en voor elektra 30 p/m zou worden (kon zg niet lager ingesteld worden aan de telefoon), maar nu zie ik alleen een algeheel maandbedrag in de app van 30 p/m, maar 127 p/m als ik er op klik om te veranderen. In MijnEneco in de browser is het helemaal wazig want daar valt het niet echt te vinden behalve een simpele slider die 30 p/m ingevuld heeft staan met een melding er boven van "stel minimaal 50 euro in".
Uhhh?
Voor nu ga ik maar gewoon afwachten wat ze daadwerkelijk gaan doen, maar als iemand weet hoe dit zit zou dat wel prettig zijn
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Liander heeft tot het najaar geen nieuwe drie fase meters meer.
Weet niet wie daar een meter heeft aangevraagd?
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.ad.nl/economi...t-gratis-stroom~a8a2b7ca/
Je krijgt 18 cent voor elke kWh die je afneemt... Straks moeten we gaan betalen om stroom aan het net te mogen leveren.
Nee, dan hou ik het wel bij de 58 cent van Eneco
Je krijgt 18 cent voor elke kWh die je afneemt... Straks moeten we gaan betalen om stroom aan het net te mogen leveren.

Ja, check, net van de week een tweede allocatiepunt aangevraagd met gewenste planning in augustus (eerder kon niet)reneeke1970 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:38:
Ach ja, ander pluspunt is dat verwachtte gasprijs daling pas in 2023 gaat gebeuren.Laurens__ schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:55:
[...]
Ja, check, net van de week een tweede allocatiepunt aangevraagd met gewenste planning in augustus (eerder kon niet)![]()
![]()
Dus je kunt er nog even gebruik van maken
1 PVoutput . Dongen NB
Is dit eigenlijk een reëel risico?pirke schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:22:
Straks moeten we gaan betalen om stroom aan het net te mogen leveren.
Ook niet echt realistisch tenzij je een UPS backup hebtpirke schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:19:
[...]
Nee, hooguit dat ie naar 0 zakt, anders zet je de hoofdschakelaar om
Van de panelen natuurlijk, net als de windmolens die regelmatig af worden geschakeld.Wolly schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:29:
[...]
Ook niet echt realistisch tenzij je een UPS backup hebt
1 PVoutput . Dongen NB
Doet de netbeheerder dat niet voor je? Ik was (in 2009) bij een omvormerfabrikant in Antwerpen, waar ik geleerd heb dat het een eis is om zo nodig op afstand afgeschakeld te kunnen worden.reneeke1970 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:31:
[...]
Van de panelen natuurlijk, net als de windmolens die regelmatig af worden geschakeld.
Ik mag hopen van niet. Negatieve prijs is niet hetzelfde als te hoge spanning.RemcoDelft schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:50:
[...]
Doet de netbeheerder dat niet voor je? Ik was (in 2009) bij een omvormerfabrikant in Antwerpen, waar ik geleerd heb dat het een eis is om zo nodig op afstand afgeschakeld te kunnen worden.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik ben per 6-4 van United Consumers (waar ik vanaf 1-1-2022 zat met een jaarcontract, dus € 50,00 boete) naar Delta overgestapt en kreeg van United Consumers voor de teruglevering het kale tarief PLUS btw terug
Nee dat doen ze niet, ze vangen tenslotte geld van je...RemcoDelft schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:50:
[...]
Doet de netbeheerder dat niet voor je? Ik was (in 2009) bij een omvormerfabrikant in Antwerpen, waar ik geleerd heb dat het een eis is om zo nodig op afstand afgeschakeld te kunnen worden.
1 PVoutput . Dongen NB
Hmz, hier ook Liander. Benieuwd wanneer ze dit gaan melden.reneeke1970 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 18:38:
Inmiddels draait er nu bijna geen windmolen meer in de Eemshaven.reneeke1970 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:31:
[...]
Van de panelen natuurlijk, net als de windmolens die regelmatig af worden geschakeld.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Volgens mij doet je omvormer niets als die geen voeding van het net krijgt?reneeke1970 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:31:
[...]
ja maar dan doet de rest van je huis ook niets, dus kan je geen gebruik maken van de meer dan gratis stroom. Dus liever de omvormer uitzetten dancryptapix schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:21:
[...]
Volgens mij doet je omvormer niets als die geen voeding van het net krijgt?
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Klopt er moet externe AC zijn. Al kan het ook door bijv. een accu of aggregaat.cryptapix schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:21:
Volgens mij doet je omvormer niets als die geen voeding van het net krijgt?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Nu heb ik pas door dat @reneeke1970 zegt dat je juist de hoofdschakelaar van de panelen moet uitzetten en dus niet van je gehele installatie
[ Voor 23% gewijzigd door cryptapix op 23-04-2022 17:45 ]
Er zijn idd landen of regio's waar je niet ongelimiteerd mag voeden naar de grid. Alle omvormers hebben daar opties voor in hun firmware.reneeke1970 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:55:
[...]
Nee dat doen ze niet, ze vangen tenslotte geld van je...
:strip_exif()/f/image/GyPB02RL5agDrS25glk42X2t.jpg?f=fotoalbum_large)
15x330 SW38
Grote vraag bij mij is dan: waarom? Als je x W kan leveren, waarom zou je dan niet de andere kant op kunnen? Hier werkt het toch ook..?Centauriprime schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 20:35:
[...]
Er zijn idd landen of regio's waar je niet ongelimiteerd mag voeden naar de grid. Alle omvormers hebben daar opties voor in hun firmware.
[Afbeelding]
Voornamelijk beschermen van het netwerk van overbelasting op momenten dat er meestal ook nog minder vraag is.
15x330 SW38
He hecryptapix schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 17:43:
Nu heb ik pas door dat @reneeke1970 zegt dat je juist de hoofdschakelaar van de panelen moet uitzetten en dus niet van je gehele installatie
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom is de overspanning(en frequentie-) beveiliging daar niet goed genoeg voor?Centauriprime schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 23:01:
Voornamelijk beschermen van het netwerk van overbelasting op momenten dat er meestal ook nog minder vraag is.
Ik kijk overigens uit naar het moment dat we stelselmatig een negatieve kWh-prijs hebben in de zonnige maanden. Niet goed voor makkelijk geld verdienen met terugleveren natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd naar wat dat allemaal mogelijk maakt. Vast een goede incentive voor een thuisaccu of EV met V2G
Maar dan valt de omvormer uit en heb je niets meer. Dat is niet het geval bij een export limiter.
15x330 SW38
Het ging om het beschermen van het net en waarom sommige landen geen terugleveren toestaan. Maar goed, offtopic verder.Centauriprime schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:02:
Maar dan valt de omvormer uit en heb je niets meer. Dat is niet het geval bij een export limiter.
Jeetje.. ongelooflijk hoe veel verschil er zit tussen de handelingen van een medewerker.DV_ZED schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:43:
Nou ik heb ook de overstap gemaakt naar Eneco... althans, ik heb een poging gewaagd... Vorige week donderdag heb ik met ze gebeld en een modelcontract afgesloten, daarna netjes een mail gehad voor de Mijn Eneco-omgeving en de levering zou op 17 april starten. Geen contract overigens in de mail gehad en ook niet beschikbaar via Mijn Eneco voor download... Afgelopen weekend wel een mailtje van NLE dat ik zou gaan overstappen naar een andere leverancier, dat leek dus allemaal goed te gaan.
.......
Ik heb op 19 April gebeld; nog geen 10 minuten later de mail binnen, bevestiging en contact.
Op de vraag per wanneer het moest ingaan was "direct" geen probleem. En tarief staat op 1 euro.
Het enige dingetje is dat het uitlezen van de meter blijkbaar wat traag is, want sinds de 19e heb ik enkel van de 20e gegevens.
Zwaar balen dat het bij jou zo vervelend loopt.
Tarief op 1 euro. Die had ik nog niet voorbij zien komen.
Bij mij is hij van 330 (rofl, hoe dan?) terug gezet naar 10.
Lager. Kon. Echtttttt. Niet.
Nou vooruit dan maar haha
Ik denk dat we over een paar jaar allemaal op een uurcontract zitten. Prijzen worden te variabel en door de hoge en lage prijzen wordt er vanzelf op vraag gestuurd wat het net beter helpt.pirke schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:22:
https://www.ad.nl/economi...t-gratis-stroom~a8a2b7ca/
De aanhouder wint! Ben zojuist ingelogd en ik moest een akkoord geven op het uitlezen van de meterstanden. Het lijkt er dus op dat het gefikst is! Termijnbedrag van €0,-Krypt schreef op zondag 24 april 2022 @ 01:34:
[...]
Jeetje.. ongelooflijk hoe veel verschil er zit tussen de handelingen van een medewerker.
Ik heb op 19 April gebeld; nog geen 10 minuten later de mail binnen, bevestiging en contact.
Op de vraag per wanneer het moest ingaan was "direct" geen probleem. En tarief staat op 1 euro.
Het enige dingetje is dat het uitlezen van de meter blijkbaar wat traag is, want sinds de 19e heb ik enkel van de 20e gegevens.
Zwaar balen dat het bij jou zo vervelend loopt.
Misschien omdat ik alleen stroom afneem. Gas loopt nog bij mijn oude aanbieder; Powerpeers.NileZ_ schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:08:
Tarief op 1 euro. Die had ik nog niet voorbij zien komen.
Zijn jullie met een Eneco-modelcontract niet bang voor een prijsverlaging per 1-7? Ik zit ook te kijken maar heb dan een overstapboete en misgelopen welkomstbonus om rekening mee te houden.
Gezien de ontwikkelingen in de wereld verwacht ik niet snel een daling van kale tarieven. Maar zelfs al zou die er komen, wat is dan het risico waar je bang voor bent? Als de prijzen dalen stap ik mogelijk over en cash ik mijn 58 cent per kWh (hopelijk naar een andere leverancier die hoge tarieven heeft). Of als ik daar geen zin in heb, blijf ik zitten en saldeer ik het totaal.erwn schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:48:
Zijn jullie met een Eneco-modelcontract niet bang voor een prijsverlaging per 1-7? Ik zit ook te kijken maar heb dan een overstapboete en misgelopen welkomstbonus om rekening mee te houden.
Die bonus moet je dan voor 1-7 terug verdient hebben, dat is heel simpel, even le opbrengsten uitrekenen dus.erwn schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:48:
En velen hier zijn al aantal maanden eerder overgestapt, hoe dichter bij 1-7 ,des te lastiger word de beslissing
1 PVoutput . Dongen NB
Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Waarschijnlijk is je huidige TLV laag en wil je daarom overstappen. In het ergste geval wordt je TLV per 1-7 lager dan wat je nu hebt, als dat überhaupt reëel is.erwn schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:48:
De 'ongunstige' situatie dat de afnamekosten hoger worden is niet zo ongunstig, want je hebt overproductie dus je kan salderen.
En je hebt hem per direct over gezet? Ik zit bij powerpeers met een afgelopen contract, maar de opzegtermijn is altijd 30 dagen. Of had je powerpeers dan al eerder opgezegd?Krypt schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:35:
[...]
Misschien omdat ik alleen stroom afneem. Gas loopt nog bij mijn oude aanbieder; Powerpeers.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@Kodess niet eerder opgezegd. Wel contact gehad of het mogelijk was om gas te laten staan, en over te gaan met stroom.
Heb ook netjes van powerpeers een mail gehad dat stroom overgenomen werd.
Heb ook netjes van powerpeers een mail gehad dat stroom overgenomen werd.
Wat jammer! We hebben bericht ontvangen dat er een contract op xxxxx in xxxxxxxxxxx is aangemeld bij een andere leverancier per 19 april 2022
Mijn eerste bericht in dit topic. Ik heb geprobeerd e.e.a. allemaal te lezen, maar er staat zoveel in dat ik nog niet weet of ik het allemaal begrijp.
Mijn situatie is als volgt.
Per 22 april zit ik op het Greenchoice variabel contract met de huidige prijzen:
Nu begrijp ik dat ik met name de komende periode dus veel 'winst' zou kunnen maken door over te stappen naar een aanbieder voor stroom met een hoge terugleververgoeding, zoals bijv. Delta Energie of Eneco? Wat ik echter voor gas moet doen weet ik op dit moment nog niet, want ik verbruik standaard per dag nog zeker wel zo'n 0,25 m³ gas, met dagen dat de vrouw in bad gaat al gauw 0,8 m³ (want ja, SWW is nog steeds op gas).
Wat doen jullie, aparte aanbieder voor stroom en gas en zo ja, waar sluit je je gas af?
Mijn situatie is als volgt.
Per 22 april zit ik op het Greenchoice variabel contract met de huidige prijzen:
- Normaaltarief: € 0,58418 per kWh
- Daltarief: € 0,52279 per kWh
- Terugleververgoeding: € 0,08000 per kWh
- Vaste leveringskosten: € 0,20822 per dag
- Netbeheerkosten: € 0,73338 per dag
- Vermindering Energiebelasting: € 2,2597 per dag
- Tarief gas: € 2,56752 per m³
- Vaste leveringskosten: € 0,20822 per dag
- Netbeheerkosten: € 0,51110 per dag
Nu begrijp ik dat ik met name de komende periode dus veel 'winst' zou kunnen maken door over te stappen naar een aanbieder voor stroom met een hoge terugleververgoeding, zoals bijv. Delta Energie of Eneco? Wat ik echter voor gas moet doen weet ik op dit moment nog niet, want ik verbruik standaard per dag nog zeker wel zo'n 0,25 m³ gas, met dagen dat de vrouw in bad gaat al gauw 0,8 m³ (want ja, SWW is nog steeds op gas).
Wat doen jullie, aparte aanbieder voor stroom en gas en zo ja, waar sluit je je gas af?
@sn0x0r Gewoon een goede aanbieder van gas zoeken die je accepteert voor alleen gas, vervolgens elektra bij Eneco oid met hoge terugleververgoeding. Met bijna 10 kWp zul je zeker bergen terugleveren in de komende maanden (of heb je een werkplaats aan huis of zo?). Als vervolgens de tarieven op 1 juli ongunstig veranderen ga je weer weg met de elektra voor een jaarcontract ergens anders (of zelfs dezelfde plek, als je maar voor het hoge tarief afrekent tot dan). Als ze niet ongunstig veranderen blijf je zitten en vang je meer.
Essentieel zal gewoon zijn dat je er bewust mee bezig bent en het niet laat gaan, want zoals hier besproken kan je dan in de situatie komen dat je niet betaald krijgt tegen de tarieven van nu. Of dat echt gaat gebeuren moet tzt maar blijken natuurlijk, maar door te wisselen van contract forceer je een afrekening (en saldering) zodat je zeker weet dat het goed gaat.
Essentieel zal gewoon zijn dat je er bewust mee bezig bent en het niet laat gaan, want zoals hier besproken kan je dan in de situatie komen dat je niet betaald krijgt tegen de tarieven van nu. Of dat echt gaat gebeuren moet tzt maar blijken natuurlijk, maar door te wisselen van contract forceer je een afrekening (en saldering) zodat je zeker weet dat het goed gaat.
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2