Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Bravertal schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:05:
Het blijft allemaal apart. Ik denk dat (als het vaag blijft) ik gewoon per 1 juli de overstap maak van Eneco naar een ander modelcontract. Ik heb wel zin in extra cash.

Tot en met oktober wek ik meer op dan dat ik verbruik. Misschien cash ik dan nog een keer. Jammer dat het niet duidelijk is.

Dit krijg ik tot nu toe terug van Eneco.

[Afbeelding]
Ik zou alleen cashen als je afnametarief na oktober (incl alle belastingen) lager is dan je terugleververgoeding. Zo niet, dan is salderen gunstiger lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:28
Toch snap ik die niet helemaal, want als je eind zomer casht, en vervolgens een jaar blijft zitten saldeer je over het volgende jaar, met de extra cash van deze zomer.

Voor mijn opwek is dat toch gauw 3K..

Waarschijnlijk een eenmalig trucje, maar we hebben hier allemaal een overschot. Dus het jaar erop salderen we (nog).

[ Voor 22% gewijzigd door NileZ_ op 16-04-2022 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
cryptapix schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 11:13:
[...]

Ik zou alleen cashen als je afnametarief na oktober (incl alle belastingen) lager is dan je terugleververgoeding. Zo niet, dan is salderen gunstiger lijkt me.
Als de terugleververgoedint bij Eneco gelijk blijft of verhoogt wordt dan blijf ik zitten tot oktober (daarna check ik wat voordelig is, misschien wel zitten blijven).

Cashen is juist goed omdat de teruglevertarieven nu zo hoog zijn. Volgend jaar misschien weer terug naar €0,11 en hoe er in de praktijk gesaldeerd wordt is nu nog vaag voor mij (en iedereen).

Maar goed, iedereen heeft zijn eigen motieven om stil te zitten of te cashen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:49
B-Bandit schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 00:58:
[...]

100?! Wat heb je liggen man? Woon je op een boerderij ofzo :+

Edit: oh ik zie het in je sig. Wekt jouw 20 kWp zoveel op? Nu baal ik nog meer....scheelt dik 50 euro per dag dit :X

Voor wat betreft Eneco. Nog iets speciaals moeten aangeven?
Nee niks speciaals, gewoon aan geven dat je veel panelen hebt, wel is er dus na het telefoongesprek bij het verwerken van de gegevens het maandbedrag van de beloofde 0 naar 171 euri gegaan.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaydayQ
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:42
Beter laat dan nooit heb ik dit topic gevonden.
Toevallig vorige maand overgestapt met mijn stroom naar Delta.
Opwekking ca. 7000kWh met een verbruik van 3500kWh.

Na het uitlezen van de meter een maandtermijn van -€51,- maar tot op heden is er nog niets bij of afgeboekt.

We gaan wel zien wat het wordt dit jaar.

Telefonisch trouwens snel geregeld en een dag later het contract in de mail, ik kon per direct overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
Bravertal schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 08:05:
Het blijft allemaal apart. Ik denk dat (als het vaag blijft) ik gewoon per 1 juli de overstap maak van Eneco naar een ander modelcontract. Ik heb wel zin in extra cash.

Tot en met oktober wek ik meer op dan dat ik verbruik. Misschien cash ik dan nog een keer. Jammer dat het niet duidelijk is.

Dit krijg ik tot nu toe terug van Eneco.

[Afbeelding]
Je kunt niet van het door Eneco gerapporteerde bedrag uitgaan - het is ongeveer 1/3 minder. Zie een eerdere post van mij over dit onderwerp.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
vanderv schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 12:36:
[...]

Nee niks speciaals, gewoon aan geven dat je veel panelen hebt, wel is er dus na het telefoongesprek bij het verwerken van de gegevens het maandbedrag van de beloofde 0 naar 171 euri gegaan.
De welkoms computer kijkt naar historisch verbruik, die weet niet wat de telefoniste doet.
Je zult zien dat het gewoon nul is

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:22:
[...]

Mooi toch, beter deze situatie behouden, werkt prima
Ondertussen beginnen diverse belangenverenigingen het lobby wapen in stelling te brengen:

https://solarmagazine.nl/...nepanelen-niet-af-maar-om

https://solarmagazine.nl/...erdientijd-van-7-a-8-jaar

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
De redenen die ze geven om gewoon te blijven salderen vind ik zeer gegrond.
Maar hun alternatief voor om te gaan, pfff.... Mafkezen

Ben blij dat ik niet meer hoef te salderen, ik kies mijn eigen tarieven wel dankzij twee meters.

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 16-04-2022 15:21 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Hoe werkt dat in de praktijk trouwens @reneeke1970 . Je belt op voor een contract en zegt, ik neem 0 af, lever alleen x MW terug? Haha. Mooi telefoontje dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

reneeke1970 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:19:
[...]

De redenen die ze geven om gewoon te blijven salderen vind ik zeer gegrond.
Maar hun alternatief voor om te gaan, pfff.... Mafkezen

Ben blij dat ik niet meer hoef te salderen, ik kies mijn eigen tarieven wel dankzij twee meters.
En ondertussen zien de netbeheerders de salderingsregeling zo snel mogelijk verdwijnen. Uiteindelijk komen we op het pragmatische, Hollandse model uit: per blokken van vijf jaar wordt aan de hand van de marktontwikkelingen het percentage wat je mag salderen vastgesteld voor de komende 5 jaar daarop.

[ Voor 3% gewijzigd door ds23man op 16-04-2022 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
NileZ_ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 15:46:
Hoe werkt dat in de praktijk trouwens @reneeke1970 . Je belt op voor een contract en zegt, ik neem 0 af, lever alleen x MW terug? Haha. Mooi telefoontje dat.
Zal het je sterker vertellen, ze geven zelfs de tip om te zorgen dat er een beetje verbruik word geregistreerd, anders krijg je geen heffing korting.
Dus er staat nu 800 kWh verbruik op...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Haha, even voor de beeldvorming, meterkastje boven de tweede meter en gebruikers er op?
Het is in de huidige situatie niet echt lonend maar mochten de tarieven weer normaliseren is het nog wel het overwegen waard.. haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:31
DCNY schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:29:
[...]

Hoezo 3 pogingen? Weigeren ze standaard overstappers met zonnepanelen?
Sommige medewerkers kennen de truc niet om de aanvraag als verhuizing in het systeem te zetten. Dan zeggen ze dood leuk dat ze mijn startdatum niet in het systeem kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
NileZ_ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:16:
Haha, even voor de beeldvorming, meterkastje boven de tweede meter en gebruikers er op?
Het is in de huidige situatie niet echt lonend maar mochten de tarieven weer normaliseren is het nog wel het overwegen waard.. haha
De meters hangen naast elkaar, is ook een vereiste.
En daarboven zit gewoon je eigen meterkast gedeelte ,dus je kunt sleutelen wat je wilt.
Twee hoofd afsluiters naast elkaar en iene mine mutte, waar komen de PV aan....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
heb dit topic nu ook gevonden, vorige week naar Eneco overgestapt. Ja wat is eerlijk? Ik vond het eigenlijk niet zo eerlijk dat ze hun tarieven zo hoog zetten en het mensen moeilijk maken naar ze over te stappen dan vind ik het eigenlijk wel een beetje karma dat ze nu alleen mensen krijgen die ze geld kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:03
NileZ_ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:31:
@Tiffanylampje
Het deel van de klanten wat meer terugleveren dan dat ze afnemen is echt niet zo groot hoor.
In dit topic zijn er veel mensen waarbij dit wel het wel geval is. Maar dat 'lokken' met hoge tlv is niet zo heel erg aan de orde als je het mij vraagt.

De hoge tlv nu staat natuurlijk in directe relatie tot een bizar hoog tarief voor afname. 78 cent ofzo in het modelcontract. Daar kiezen we dan ook bewust voor.
Maar heel erg weinig mensen kiezen voor een modelcontract natuurlijk. Een gewoon 'variabel' contract heeft ook andere tarieven bij vele aanbieders.

Dus het lokken van mensen met een hoge tlv.. mwah zie het niet zo gebeuren. Statistisch nog steeds weinig mensen die dermate veel terugleveren. En de discussie wat eerlijk is.. dat is ook een stevige.
Want terugleveren is natuurlijk ook gewoon afhankelijk van wat de leverancier er voor over heeft. (En dit was jaren maar 8-10 cent).

Daar komt bij dat je natuurlijk gebruik maakt van hun infrastructuur, waar wij geen onderhoud aan hebben. Dus als je de term 'eerlijk' wil gebruiken, dan spelen er wel wat andere dingen mee nog dan alleen een vergoeding aan diegene die meer teruglevert.

Neemt niet weg dat het voor ons gewoon prettig is en dat je je voordeel er mee moet doen. Maar de term 'eerlijk' is een ruime, en de term 'redelijk' ook.

Ik ken zat mensen die een installatie op hun dak hebben liggen die bij een beetje mooi weer er uitklapt omdat het net het niet aan kan. Dat is pas zonde. Dus tsja wat is eerlijk?

Maar daar gaat dit topic ook niet over. Dit topic gaat over het maximaliseren van de opbrengst van je installatie.
De maatschappelijke discussie over salderen en terugleveren en al dat bijkomende is een hele andere, en niet waardoor @mathijshooi dit topic gestart heeft.
Hah, we kunnen wel bijna een nieuw topic starten over de wet en regelgeving omtrent saldering en teruglevering. En dat de ACM dan in dat topic direct ff alle vragen beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:03
MaydayQ schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:17:
Beter laat dan nooit heb ik dit topic gevonden.
Toevallig vorige maand overgestapt met mijn stroom naar Delta.
Opwekking ca. 7000kWh met een verbruik van 3500kWh.

Na het uitlezen van de meter een maandtermijn van -€51,- maar tot op heden is er nog niets bij of afgeboekt.

We gaan wel zien wat het wordt dit jaar.

Telefonisch trouwens snel geregeld en een dag later het contract in de mail, ik kon per direct overstappen.
Vergeet de appeltaart niet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:08:
[...]

Zal het je sterker vertellen, ze geven zelfs de tip om te zorgen dat er een beetje verbruik word geregistreerd, anders krijg je geen heffing korting.
Dus er staat nu 800 kWh verbruik op...
Dat is bijzonder. Want je hebt namelijk altijd recht op de vermindering, ook zonder verbruik. Aan het eind van de verbruiksperiode zal iedereen in dit topic een overschot hebben. De heffingskorting krijg je daar bovenop nog eens uitbetaald, ook als je uiteindelijk geen belasting hebt betaald door het salderen (artikel 63, tweede lid, wet wbm).

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
B-Bandit schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:03:
[...]

Dat is bijzonder. Want je hebt namelijk altijd recht op de vermindering, ook zonder verbruik. Aan het eind van de verbruiksperiode zal iedereen in dit topic een overschot hebben. De heffingskorting krijg je daar bovenop nog eens uitbetaald, ook als je uiteindelijk geen belasting hebt betaald door het salderen (artikel 63, tweede lid, wet wbm).
Nee nee, staat in alle voorwaarden dat er verbruik geregistreerd moet staan, dat het later gesaldeerd is maakt niet uit. Maar er moet wel een telwerk tussen zitten met verbruik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
cville schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 13:25:
[...]

Je kunt niet van het door Eneco gerapporteerde bedrag uitgaan - het is ongeveer 1/3 minder. Zie een eerdere post van mij over dit onderwerp.
Deze afbeelding is van mijn P1 homewizard, dit krijg ik dus wel degelijk terug van Eneco als terugleververgoeding.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
Bravertal schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:54:
[...]

Deze afbeelding is van mijn P1 homewizard, dit krijg ik dus wel degelijk terug van Eneco als terugleververgoeding.
OK; my bad. Ik dacht dat het een screenshot van een Eneco app was. Ik ben overigens met Eneco in discussie over de op de website getoonde bedragen. Ze hebben tot nu toe niet schriftelijk willen bevestigen dat die juist zijn. Een supportmedewerker heeft wel telefonisch bevestigd dat de bedragen niet kloppen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
cville schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:58:
[...]

OK; my bad. Ik dacht dat het een screenshot van een Eneco app was. Ik ben overigens met Eneco in discussie over de op de website getoonde bedragen. Ze hebben tot nu toe niet schriftelijk willen bevestigen dat die juist zijn. Een supportmedewerker heeft wel telefonisch bevestigd dat de bedragen niet kloppen.
Ik heb de app er even bijgepakt en daar staat dat ik ongeveer €719 terug moet krijgen, klopt niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:19
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:08:
[...]

Nee nee, staat in alle voorwaarden dat er verbruik geregistreerd moet staan, dat het later gesaldeerd is maakt niet uit. Maar er moet wel een telwerk tussen zitten met verbruik.
Dat staat inderdaad wel in de voorwaarden. Maar hoe gaat men dan om met een Ferraris meter met overschot? Daar is ook geen verbruik op af te lezen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je een Ferrasis hebt met teruglooprem heb je pech. Zonder rem registreert ie je totale teruglevering minus je verbruik. In aanloop van de afbouw van de salderingsregeling is er inmiddels wetgeving aangenomen ( met dwangsommen) om je oude meter te laten vervangen door een "domme" slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
ds23man schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:55:
Als je een Ferrasis hebt met teruglooprem heb je pech. Zonder rem registreert ie je totale teruglevering minus je verbruik. In aanloop van de afbouw van de salderingsregeling is er inmiddels wetgeving aangenomen ( met dwangsommen) om je oude meter te laten vervangen door een "domme" slimme meter.
Daar hebben we het niet over. Het gaat om het recht op teruggave energiebelasting, waarvoor volgens de voorwaarden een verbruik geregistreerd moet staan.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dan heb je met een Ferraris helemaal dubbelpech als je meer opwekt dan je verbruikt.....

Teruglooprem of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
B-Bandit schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:03:
[...]

Ook bij twee meetinrichtingen op 1 adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
hesselbeertje schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:59:
[...]

Daar hebben we het niet over. Het gaat om het recht op teruggave energiebelasting, waarvoor volgens de voorwaarden een verbruik geregistreerd moet staan.
Waar in de voorwaarden lezen jullie dit terug? Heb het niet gevonden in de voorwaarden voor het modelcontract. Ook niet op de algemene voorwaarden pagina. Maar er zijn ook zoveel versies.

Ik zou het vreemd vinden, want Eneco krijgt wel degelijk een vermindering van belasting per aansluiting, ongeacht het verbruik. Maar wellicht omdat ze moeten uitbetalen houden ze dit achter.
Wolly schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:15:
[...]

Nee de vermindering geldt per aansluiting. Een onroerende zaak heeft in beginsel slechts 1 aansluiting. Wel kan je meerdere meetpunten hebben, maar dat is niet hetzelfde als een aansluiting.
[...]

Echt heel bizar. Een wassen neus dus. Ik zal wel 700kwh als verbruik opnemen....

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Dre schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:17:
[...]
Ik ben van mening dat met de huidige elektriciteitstarieven 8 eurocent geen redelijke vergoeding is. ACM ConsuWijzer doet er echter niks aan. Melding gemaakt 29-10-2021.
Heb je een klacht ingediend bij Greenchoice? (en een reactie ontvangen waarom Greenchoice 8 cent TLV wel redelijk vindt?)

Indien er een klacht is ingediend bij Greenchoice zonder bevredigend antwoord, waarom Greenchoice niet aansprakelijk stellen en € 52,50 en de nodige tijd spenderen aan het indienen van een klacht bij de Stichting Geschillencommissie Energie?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
banaliteit schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:30:
[...]
Sommige medewerkers kennen de truc niet om de aanvraag als verhuizing in het systeem te zetten. Dan zeggen ze dood leuk dat ze mijn startdatum niet in het systeem kunnen zetten.
En moet je minimaal 14 dagen wachten voordat het nieuwe contract in gaat... (wachten wil je niet als de zon nu net lekker stevig en lang gaat schijnen én de TLV hoog is)

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:47:
[...]

Dat staat inderdaad wel in de voorwaarden. Maar hoe gaat men dan om met een Ferraris meter met overschot? Daar is ook geen verbruik op af te lezen.
Die plaatsen ze niet als tweede meter....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:10:
[...]

Die plaatsen ze niet als tweede meter....
Dat klopt, maar deze regel geldt voor iedere aansluiting. Volgens de letter van de wet heeft iemand met 1 aansluiting voorzien van een Ferraris dus geen recht op teruggave energiebelasting als ie netto teruglevert. Want geen verbruik geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:13:
[...]

Dat klopt, maar deze regel geldt voor iedere aansluiting. Volgens de letter van de wet heeft iemand met 1 aansluiting voorzien van een Ferraris dus geen recht op teruggave energiebelasting als ie netto teruglevert. Want geen verbruik geregistreerd.
Denk dat ze die paar meters dan voordeel van de twijfel geven.
En daarbij heeft de computer er geen vat op, hij kan geen vinkje weg halen van bewoning simpelweg omdat hij het niet ziet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

cj1 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:54:
[...]

Heb je een klacht ingediend bij Greenchoice? (en een reactie ontvangen waarom Greenchoice 8 cent TLV wel redelijk vindt?)

Indien er een klacht is ingediend bij Greenchoice zonder bevredigend antwoord, waarom Greenchoice niet aansprakelijk stellen en € 52,50 en de nodige tijd spenderen aan het indienen van een klacht bij de Stichting Geschillencommissie Energie?
Melding bij ACM ConsuWijzer, maar die doen er niks mee zeggen ze. Uiteindelijk overgestapt voor maximale boete € 125,- om GreenChoice te verlaten. Nu een andere energieafnemer gevonden die wel gewoon een normaal bedrag voor de energie betaald.

Reactie was dit:
Dank voor uw bericht van 23 oktober 2021. Uw vraag/melding valt helaas buiten ons werkgebied. Wij hebben daardoor niet de juiste kennis in huis om u verder te helpen. Wij verwachten dat u bij het Juridisch Loket terechtkunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
reneeke1970 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:17:
[...]

Denk dat ze die paar meters dan voordeel van de twijfel geven.
En daarbij heeft de computer er geen vat op, hij kan geen vinkje weg halen van bewoning simpelweg omdat hij het niet ziet.
Ik vermoed ook niet dat er gezeur om komt, maar toch. Het is een bijzondere regel. 1 kwh niet verbruikt kan je 800 euro kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hesselbeertje schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:22:
[...]

Ik vermoed ook niet dat er gezeur om komt, maar toch. Het is een bijzondere regel. 1 kwh niet verbruikt kan je 800 euro kosten...
Zo bijzonder is het toch niet. De regel geld voor bewoning, heb je al eens een huis gezien met nul op de teller.... Dus de administratie haalt gelijk het vinkje weg als ze nul gebruik zien.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
[...]

En terugleveren is geen negatief verbruik?

Soms zie je wel meer rare uitzonderingen…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
jerh schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:35:
[...]

En terugleveren is geen negatief verbruik?

Soms zie je wel meer rare uitzonderingen…..
Die staat op ander tel werk
Daarom word digitaal met meerdere tellers verplicht, een laadpaal hoeft geen heffing korting te krijgen.
Maarja een nachtlampje op tijdklok is voldoende...

[ Voor 25% gewijzigd door reneeke1970 op 16-04-2022 22:38 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
En er moet een verblijfsfunctie zijn. Das ook wat lastig in een laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
mathijshooi schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:02:
...
Voorlopig hebben we in Nederlands nog de zogenaamde salderings regeling waar ingenomen en afgeleverde kWh tegen elkaar weggestreept kunnen worden.
[...]
Aangezien hier in het topic nogal veel discussie is over wat de "salderingsregeling" (is één woord) inhoudt, is het wellicht een idee om in de TS iets meer over de regeling uit te leggen.

Deze voorzet is afkomstig van rijksoverheid.nl:
Kleinverbruikers ontvangen voordeel op hun energierekening doordat de stroom die ze met hun zonnepanelen opwekken en terugleveren aan het net, wordt afgetrokken van hun energieverbruik. Ook krijgen ze altijd hetzelfde tarief van de energieleverancier voor ingevoerde stroom als voor afgenomen stroom. Daardoor betalen ze geen energiebelasting, ODE-heffing en btw voor het weggestreepte energieverbruik.
Wat vindt je er van om dynamische-prijs-contracten buiten dit topic te laten?

Uurprijzen zijn voor kleinverbruikersaansluitingen met zonnepanelen niet interessant: in wintermaanden/zomernachturen tegen hoge prijzen inkopen en in lente uren tegen lage/negatieve prijzen terugleveren.

Noot: De EPEX marktprijzen zijn (ook in 2022) tussen zonsopkomst en zonsondergang lager dan het daggemiddelde én in de wintermaanden significant hoger dan in de zomermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Ze kunnen snel bij Eneco, al mijn verbruik gegevens bij Greenchoice zijn al verdwenen.

[ Voor 113% gewijzigd door vanderv op 17-04-2022 00:34 . Reden: Tekst iets aangepast ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
Dynamische prijs contracten, zijn inderdaad niet of nauwelijks interessant. Dat is in dit topic volgens mij vrij duidelijk. Ook al zijn er wel steeds meer partijen dit doen.
Dit topic is om, waar mogelijk het maximale uit je installatie/contract te halen. Dit is dan ook de insteek van dit topic, en mede de reden waarom @mathijshooi dit topic aangemaakt heeft.

Voor iedereen kan de berekening natuurlijk iets anders uitpakken, en iedereen moet dit dan ook even goed bekijken aan de hand van de eigen situatie. Ik raad dit ook echt aan, want er is geen pasklaar advies die voor iedereen gelijk is.

De onduidelijkheid her en der in dit topic over de salderingsregeling helpt niet. Maar salderen en terugleveren zijn echt wel twee aparte dingen. Daar kan bijna wel een apart topic overgemaakt worden inmiddels.

Vooralsnog is het wel vrij duidelijk dat dit topic is voor mensen met overproductie. En dit topic kan mensen helpen om in beeld te brengen wat de huidige opties zijn mbt TLV.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• B-Bandit
hesselbeertje schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 22:13:
[...]

Nee hoor. Dat staat er niet in. Nu ben ik als jurist energiebelasting wekelijks bezig met deze wetten en kan ik je garanderen dat dit niet de bedoeling is. Hetgeen Eneco in de praktijk doet is uiteraard een ander verhaal.

Lid 1 van artikel 63 wbm:
Op de ter zake van de levering van elektriciteit, bedoeld in artikel 50, eerste lid, verschuldigde belasting wordt een vermindering toegepast met betrekking tot onroerende zaken die op zich als gebouwde eigendommen zijn aan te merken en die kunnen dienen als woning of ten behoeve van de uitoefening van een bedrijf of beroep of anderszins een verblijfsfunctie hebben. De vermindering bedraagt € 681,63 per verbruiksperiode van twaalf maanden per aansluiting.
Dat is nog niet zo spannend. Gaat over wanneer je de vermindering toepast.

Lid 2 echter:
Indien het bedrag van de over de verbruiksperiode verschuldigde belasting lager is dan het bedrag van de vermindering, bedoeld in het eerste lid, wordt het verschil aan de verbruiker terugbetaald.
Kortom, de vermindering krijg je altijd obv de wet. Als Eneco moeilijk doet bij geen verbruik, zou ik lekker een paar kWh opgeven. Maar juridisch gezien slaat het nergens op.
Wolly schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:15:
[...]

Nog even hierop terugkomend en om te illustreren dat bijna alles wel is geregeld...dit staat er in artikel 21e, van het uitvoeringsbesluit wbm.
Indien in de verbruiksperiode elektriciteit wordt betrokken van meerdere leveranciers via één aansluiting wordt de vermindering, bedoeld in artikel 63, eerste lid, van de wet slechts door één van de leveranciers toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-09 09:16
Heeft hier iemand ervaring met een Zuivere-terugleveringsinstallatie. Hierbij wordt de tweede aansluiting alleen gebruikt voor teruglevering?

Mag je voor deze aansluiting een ander energieleverancier kiezen?
Zo kan ik maximaal terugleveren aan bijvoorbeeld Eneco en de komende 3 jaar nog stroomgebruik maken van mijn 0,15ct contract bij Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:13
DmC1982 schreef op zondag 17 april 2022 @ 07:40:
Heeft hier iemand ervaring met een Zuivere-terugleveringsinstallatie. Hierbij wordt de tweede aansluiting alleen gebruikt voor teruglevering?

Zo kan ik maximaal terugleveren aan bijvoorbeeld Eneco en de komende 3 jaar nog stroomgebruik maken van mijn 0,15ct contract bij Greenchoice.
@reneeke1970 past dit toe als ik het goed onthouden heb. Zoek maar eens op zijn gebruikersnaam in het topic. Zelf begin februari de aanvraag bij Liander ingediend voor een 2e meetpunt maar vraag me af of ze die voor het najaar gerealiseerd gaan hebben. Tot op heden heeft Liander de aanvraag nog niet opgepakt bij de werkvoorbereiding en ligt hij dus nog niet bij een onderaannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
B-Bandit schreef op zondag 17 april 2022 @ 01:02:
[...]

Nog even hierop terugkomend en om te illustreren dat bijna alles wel is geregeld...dit staat er in artikel 21e, van het uitvoeringsbesluit wbm.
[...]
Interessant. Zeg je hiermee dat @reneeke1970 geen recht heeft op die vermindering op zijn “teruglevermeter”?

Bedoel je hiermee een andere situatie dan @reneeke1970 heeft? (zoek even in dit topic als je die situatie niet kent, kort: 2e meter achter aansluiting).

Twee echte aansluitingen (als je dat voor elkaar krijgt) kost natuurlijk (naast aansluit/aanlegkosten) ook vastrecht.

Ik beide situaties kun je overigens twee leveranciers kiezen.

@Niek_ ik dacht dat @reneeke1970 een tweede meter achter zijn eerste heeft? Nouja hij komt vast zelf wel even een toelichting geven ;)

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 17-04-2022 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
een pure Zuivere-terugleveringsinstallatie kost eenmalig 853,- euro en 84,89 per jaar voor een 3x 25a aansluiting. Als ik mijn eigen energieleverancier mag kiezen, is het echt heel interessant.
Ik haal nu ongeveer 19-20.000kWh binnen per jaar.

Ik heb 36 panelen op mijn eigen huis en sinds een aantal weken 18x panelen op mijn tuinhuis, ongeveer 30 meter verderop. Ik heb daar een eigen stoppenkast en loopt een dikke 5x 6mm grondkabel van mijn meterkast naar de stoppenkast achter. Natuurlijk heb ik ook energie nodig in de tuinhuis. Ik vraag mij dan af of er slimme apparatuur bestaat (omdat ik alleen mag leveren en niet gebruiken) of dat ik nog een 5x 6mm kabel moet trekken voor alleen de zonnepanelen wat echt een helse klus zal zijn.... :)

[ Voor 5% gewijzigd door DmC1982 op 17-04-2022 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
cryptapix schreef op zondag 17 april 2022 @ 07:47:
@Niek_ ik dacht dat @reneeke1970 een tweede meter achter zijn eerste heeft? Nouja hij komt vast zelf wel even een toelichting geven ;)
Als ik het goed begrepen heb heeft hij de aansluiting zoals ik hem aangevraagd heb. Je hebt dan 1 inkomende elektraleiding die op de hoofdzekerijg is aangesloten. Na de hoofdzekering gaat deze normaliter naar de elektrameter en dan door naar je meterkast, nu splitst hij vanaf de hoofdzekering naar 2 elektrameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
DmC1982 schreef op zondag 17 april 2022 @ 07:52:
een pure Zuivere-terugleveringsinstallatie kost eenmalig 853,- euro en 84,89 per jaar voor een 3x 25a aansluiting. Als ik mijn eigen energieleverancier mag kiezen, is het echt heel interessant.
Ik haal nu ongeveer 19-20.000kWh binnen per jaar.
Ik zou een secundaire allocatiepunt aanvragen. Kost je €261,- in btw.
DmC1982 schreef op zondag 17 april 2022 @ 07:52:
Ik heb 36 panelen op mijn eigen huis en sinds een aantal weken 18x panelen op mijn tuinhuis, ongeveer 30 meter verderop. Ik heb daar een eigen stoppenkast en loopt een dikke 5x 6mm grondkabel van mijn meterkast naar de stoppenkast achter. Natuurlijk heb ik ook energie nodig in de tuinhuis. Ik vraag mij dan af of er slimme apparatuur bestaat of dat ik nog een 5x 6mm kabel moet trekken voor alleen de zonnepanelen wat echt een helse klus zal zijn.... :)
Waarom heb je slimme apparatuur nodig? Die 6mm2 kabel laat je in je tuinhuis gewoon op een onderverdeelkast uitkomen waarop je de omvormer aansluit en eventueel verbruikers op hun eigen groep in die kast.

[ Voor 21% gewijzigd door Niek_ op 17-04-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Niek_ schreef op zondag 17 april 2022 @ 07:56:
[...]

Waarom heb je slimme apparatuur nodig? Die 6mm2 kabel laat je in je tuinhuis gewoon op een onderverdeelkast uitkomen waarop je de omvormer aansluit en eventueel verbruikers op hun eigen groep in die kast.
Omdat de hoofdaansluiting in mijn huis zit. Het verbruik zal daar dan ook vandaan komen.
Zou fijn zijn als het kan wat jij zegt. Ik heb er een beetje verstand van, maar blijkbaar niet genoeg. Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
[...]

Dat zou super zijn zeg!
Dan kan ik ook gewoon verbruiken en vervalt mijn vraag om een extra kabel te trekken. Wij gaan even excellen, maar volgens mij is het zeker de moeite waard om dit te doen. 15ct verbruik t/m 2025 en nu 50-70ct teruglever vergoeding? Klinkt erg aantrekkelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door DmC1982 op 17-04-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
https://www.liander.nl/mk...-extra-meetpunt?ref=16905

Voor diegene met een nog lopend contact met lage tarieven. Heb je dit niet dan is dit nu natuurlijk niet of nauwelijks interessant omdat er geen langdurige contracten aangeboden worden op dit moment..
DmC1982 schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:09:
[...]

Dat zou super zijn zeg!
Dan kan ik ook gewoon verbruiken en vervalt mijn vraag om een extra kabel te trekken. Wij gaan even excellen, maar volgens mij is het zeker de moeite waard om dit te doen. 15ct verbruik t/m 2025 en nu 50-70ct teruglever vergoeding? Klinkt erg aantrekkelijk.
Die 50-70 cent is denk ik wel van relatief korte duur. Maar interessant gaat het alsnog wel kunnen zijn, ook bij andere tarieven.

Sidequestion though.. mag een leverancier je weigeren als je een contract wil afsluiten voor alleen maar teruglevering?

[ Voor 53% gewijzigd door NileZ_ op 17-04-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter

Ja, je mag de zuivere-terugleveraansluiting een andere leverancier kiezen. Mijn ervaring gedurende 2 weken is dat geen strobreedte in de weg wordt gelegd door de e-leveranciers voor wat betreft zuivere-terugleveraansluitingen en een andere leverancier op 1 van de e-aansluitingen.

De e-leverancier medewerkers geven wel aan dat ze handmatig de andere aansluiting uit moeten vinken, omdat standaard alle aansluitingen op 1 adres worden aangevinkt. Die selectiemogelijkheid lijkt mij sowieso nodig omdat de netbeheerders administratie foutjes bevat zodat de meter van de buren ook op mijn adres geadministreerd is.

Noot 1: ik heb geen gas-aansluiting op dat adres.
Noot 2: ik heb wel een verbruik van ongeveer 50 kWh aan omvormer+trafo standby-verliezen op de ZTA. Ander adres: 621 kWh verbruik op een 3×80A ZTA is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
NileZ_ schreef op zondag 17 april 2022 @ 08:38:
[...]
Sidequestion though.. mag een leverancier je weigeren als je een contract wil afsluiten voor alleen maar teruglevering?
Als het om een aansluiting tot 3×80A en een modelcontract gaat, mag dat naar mijn mening niet als ik artikel 95na van de e-wet 1998 lees, zie lid 1:
Leveranciers zijn verplicht om aan afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, naast eventuele andere vrije contractvormen, levering volgens een modelcontract aan te bieden.
Ter overweging: (1) bij faillissement gaan voor zover ik weet ook alle klanten over naar 1 nieuwe e-leverancier, die niet kan selecteren welke klanten wel/niet overgenomen worden. (2) een KV e-aansluiting mag volgens mij niet zonder leverancier komen.

Is er hier een jurist in het topic die meer duidelijkheid kan verschaffen of de e-leverancier een gesloten modelcontract mag annuleren en op welke gronden? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Ja een tweede meter krijgt eigen ean code en kun je je mee aanmelden bij willekeurige leverancier

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
cryptapix schreef op zondag 17 april 2022 @ 07:47:
[...]

Interessant. Zeg je hiermee dat @reneeke1970 geen recht heeft op die vermindering op zijn “teruglevermeter”?

[...]

Bedoel je hiermee een andere situatie dan @reneeke1970 heeft? (zoek even in dit topic als je die situatie niet kent, kort: 2e meter achter aansluiting).

Twee echte aansluitingen (als je dat voor elkaar krijgt) kost natuurlijk (naast aansluit/aanlegkosten) ook vastrecht.

Ik beide situaties kun je overigens twee leveranciers kiezen.

Een tweede aansluiting kost 750 euro, tot twintig meter is kabel daarbij inbegrepen. Dan heb je 3×25 extra.
Ik heb dat niet nodig en heb tweede achter eerste, wat voor hun overigens hetzelfde is want ik betaal gewoon twee keer vast recht.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
reneeke1970 schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:35:
[...]

Ja een tweede meter krijgt eigen ean code en kun je je mee aanmelden bij willekeurige leverancier
Kan ik aannemen dat een secundaire allocatiepunt wat anders is dan een tweede meter? Of krijg je dan een extra 3x 25a aansluiting? Krijg je bij een secundaire allocatiepunt ook een aparte EAN code? Ja toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
DmC1982 schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:41:
[...]

Kan ik aannemen dat een secundaire allocatiepunt wat anders is dan een tweede meter? Of krijg je dan een extra 3x 25a aansluiting? Krijg je bij een secundaire allocatiepunt ook een aparte EAN code? Ja toch?
Ja je krijgt altijd een ean code, alleen de ene heeft zijn eigen 3×25 ,en bij de andere word ie gedeeld over de bestaande aansluiting. Daarom ook goedkoper. Scheelt een tweede kabel, of zoals ze het mij vertelde, je oude kabel is 6 kwadraat, en die word dan vervangen voor een 10 kwadraat, en vanaf die kabel monteren ze dan 2×3×25a

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:39:
[...]

Een tweede aansluiting kost 750 euro, tot twintig meter is kabel daarbij inbegrepen. Dan heb je 3×25 extra.
Ik heb dat niet nodig en heb tweede achter eerste, wat voor hun overigens hetzelfde is want ik betaal gewoon twee keer vast recht.
Ook 2x teruggave energiebelasting? Of dat weer niet? Ook 850,- natuurlijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 17 april 2022 @ 09:53:
[...]

Ook 2x teruggave energiebelasting? Of dat weer niet? Ook 850,- natuurlijk.
Als die meter in een pand hangt bestemd voor bewoning wel ja, meer vraagt de leverancier niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
reneeke1970 schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:02:
[...]

Als die meter in een pand hangt bestemd voor bewoning wel ja, meer vraagt de leverancier niet.
Iedereen massaal een extra EAN code om gratis 850,- te krijgen. Doe maar meteen de maximum 5x EAN :). Klinkt erg fraudegevoelig.

Voor de duidelijkheid. In mijn geval is het erg interessant omdat we toch t/m juni 2025 een 15ct tarief hebben bij Greenchoice. Met 20.000kWh zou ik met een extra EAN code risicoloos extra geld kunnen verdienen bij een andere energieleverancier in deze tijd. Omgekeerde wereld als je dus (extra) veel panelen hebt.
Bedankt voor alle info!

[ Voor 3% gewijzigd door DmC1982 op 17-04-2022 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Ik ben geen installateur, maar hoe gaat dat dan in zn werk? Tweede allocatiepunt, beide meters onder je bestaande meterkast. En dan de groep van de zonnepanelen via meter 2?

Is it that simple?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DmC1982 schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:49:
[...]

Iedereen massaal een extra EAN code om gratis 850,- te krijgen. Doe maar meteen de maximum 5x EAN :). Klinkt erg fraudegevoelig.
Nog niet eens zo heel lang geleden heb ik wel eens met een energiemaatschappij gebeld voor een portiekverlichtings aansluiting, dat is een aparte meter. Aardige dame, even de tarieven doorgenomen en dat was het.

Groot was dan ook de verbazing dat het jaar erop de volledige teruggave energiebelasting werd meegenomen en de rekening voor die paar lampen ineens negatief was.

Dus ja, een administratief foutje is snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:59:
[...]

Nog niet eens zo heel lang geleden heb ik wel eens met een energiemaatschappij gebeld voor een portiekverlichtings aansluiting, dat is een aparte meter. Aardige dame, even de tarieven doorgenomen en dat was het.

Groot was dan ook de verbazing dat het jaar erop de volledige teruggave energiebelasting werd meegenomen en de rekening voor die paar lampen ineens negatief was.

Dus ja, een administratief foutje is snel gemaakt.
Hoezo, je woont toch in het gebouw

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NileZ_ schreef op zondag 17 april 2022 @ 10:58:
Ik ben geen installateur, maar hoe gaat dat dan in zn werk? Tweede allocatiepunt, beide meters onder je bestaande meterkast. En dan de groep van de zonnepanelen via meter 2?

Is it that simple?
Of een mix met gebruikers, ja zo simpel ist, kwestie van draadjes trekken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:06:
[...]

Hoezo, je woont toch in het gebouw
Portiekverlichting heeft vaak een eigen aansluiting op naam van de VVE, in dat portiek woont natuurlijk niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ja hoor het is een plek voor een paar zwerfers die daar dan mogen wonen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Of voor een dronken student die dringend zijn blaas moet ledigen of om het net genuttigde broodje dooie hond er weer uit te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op zondag 17 april 2022 @ 12:16:
[...]

Portiekverlichting heeft vaak een eigen aansluiting op naam van de VVE, in dat portiek woont natuurlijk niemand.
En heeft de portiek ook netwerk kosten betaald?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:27:
[...]

En heeft de portiek ook netwerk kosten betaald?
:Y
Even afgeronde bedragen van 2021:

Levering van energie 175
Energiebelasting op levering -375
Netbeheer (Stedin) 235

Te betalen: 35 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wolly schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:33:
[...]

Levering van energie 175
Netbeheer (Stedin) 235

Belastingfraude door de netbeheerder dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op zondag 17 april 2022 @ 14:33:
[...]

Levering van energie 175
Netbeheer (Stedin) 235

En daarom krijg jij dus je heffing korting, word gezien als normale aansluiting in bewoond pand, de netbeheerder kosten hoef je namelijk ook niet te betalen.
Onze leveranciers kunnen niet met meerdere meters omgaan administratief. Is alleen zakelijk denk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 15:59
Ik heb geen gas en ik lever iets meer electra terug dan ik zelf nodig heb. Mijn energiecontract loopt volgende maand af.

Het lijkt heel aantrekkelijk om nu eerst eens tijdens de comer een half jaar naar Oxxio over te stappen met een modelcontract voor een half jaar. Dan vang ik 50 cent voor elke terugeleverde Kwh.

Dit klinkt toch eigenlijk te mooi om waar te zijn? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 17:43
MIBRK schreef op zondag 17 april 2022 @ 19:20:
Ik heb geen gas en ik lever iets meer electra terug dan ik zelf nodig heb. Mijn energiecontract loopt volgende maand af.

Het lijkt heel aantrekkelijk om nu eerst eens tijdens de comer een half jaar naar Oxxio over te stappen met een modelcontract voor een half jaar. Dan vang ik 50 cent voor elke terugeleverde Kwh.

Dit klinkt toch eigenlijk te mooi om waar te zijn? Zie ik iets over het hoofd?
Dat modelcontract heeft variabele tarieven. Die kunnen dus per 1 juli weer worden aangepast. Geen idee welke kant op, maar die 50 cent staat dus niet zo lang vast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Lees even dit topic door.. hoezo te goed om waar te zijn? Er zijn meerdere leveranciers met een hogere TLV.

Maar zoals @Andrehj terecht zegt, per 1 juli worden de tarieven aangepast. Of dat omhoog of naar beneden is weten we nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 23:30
Vraagje: normaal als je een jaarcontract afsluit ergens wordt er binnen dat contract jaar gesaldeerd.

Nu heb je meestal een contract wat maandelijks loopt. Zit nu op een modelcontract bij vattenfall maandelijks opzegbaar.

Weet iemand hoe dit zit? Als je een jaar klant blijft salderen ze dan voor heel het afgelopen jaar of wordt dit dan ook per maand waardoor je een lagere teruglever vergoeding krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Nu online
detim schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:29:
Vraagje: normaal als je een jaarcontract afsluit ergens wordt er binnen dat contract jaar gesaldeerd.

Nu heb je meestal een contract wat maandelijks loopt. Zit nu op een modelcontract bij vattenfall maandelijks opzegbaar.

Weet iemand hoe dit zit? Als je een jaar klant blijft salderen ze dan voor heel het afgelopen jaar of wordt dit dan ook per maand waardoor je een lagere teruglever vergoeding krijgt?
Je hebt nooit een contract dat maandelijks loopt.

En je andere vraag is in dit topic voortdurend onderwerp van discussie en vragen, dus even zoeken (tipje van sluier: niemand weet het zeker).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanderv
Nog niemand die weet hoe het komt, salderen is gewoon op jaarbasis, hoe ze vervolgens onze overproductie na salderen gaan vergoeden is dus de vraag...het logische voor alle stroomleveranciers is een vaste teruglever vergoeding voor het hele jaar vaststellen. Dus zsm gewoon weer jaarcontracten aanbieden dan weet iedereen weer waar hij aan toe is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En ik maar denken dat ik een mooie, rondborstige mokkel krijg te zien. :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

ds23man schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:52:
[...]

En ik maar denken dat ik een mooie, rondborstige mokkel krijg te zien. :( :(
Zoiets?

Tartarus in "[SC] Cryptocurrency Slowchat topic #18"
8)7
knakworst in "[SC] Cryptocurrency Slowchat topic #18"
Tja da’s hier bij de crypto’s :9
Je zou bijna naar huis bellen en zeggen…..zet maar een bord minder weg _/-\o_

Ontopic ;) hij staat bijna op 20 euries, ben aan ‘t proefdraaien. Teruglevertarieven rechtsboven gelden pas vanaf 1 mei.

[ Voor 21% gewijzigd door JoKo op 18-04-2022 14:11 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
[...]

Vandaag een secundaire allocatiepunt aangevraagd. Eind juli ben ik aan de beurt. Thanks voor de tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
43 euro vandaag 😏😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
DmC1982 schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:00:
[...]

Vandaag een secundaire allocatiepunt aangevraagd. Eind juli ben ik aan de beurt. Thanks voor de tip!
Zou je niet rijk rekenen. Die kalenderweek die je kan kiezen komt nog niet misschien in de buurt van de uitvoeringsweek. Reken gerust met een week of 12-16 na de week die je gekozen hebt.
Maar graag gedaan en ik hoop dat jouw netbeheerder je positief verrast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Maar hoe zorg je er voor dat je teruglevering op je secundair allocatiepunt wordt geregistreerd en niet op het primaire punt? En hoe zorg je dat je toch ietsje verbruikt op het SAP t.b.v. vermindering energiebelasting? Een P1-meter aan de meter van het SAP hangen zal niets doen lijkt mij.

Edit: o, eerste vraag moet de elektricien voor komen als ik het goed begrijp en het tweede is discutabel.

[ Voor 15% gewijzigd door Tiffanylampje op 18-04-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
DmC1982 schreef op maandag 18 april 2022 @ 18:00:
[...]

Zorgen dat je een hoofd afsluiter hebt hangen waar hun de meter op aan kunnen sluiten, anders draait monteur lelijk om.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
reneeke1970 schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:54:
[...]

Zorgen dat je een hoofd afsluiter hebt hangen waar hun de meter op aan kunnen sluiten, anders draait monteur lelijk om.

Ik zorg dat alles uit staat. Komt helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Tiffanylampje schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:38:
Maar hoe zorg je er voor dat je teruglevering op je secundair allocatiepunt wordt geregistreerd en niet op het primaire punt? En hoe zorg je dat je toch ietsje verbruikt op het SAP t.b.v. vermindering energiebelasting? Een P1-meter aan de meter van het SAP hangen zal niets doen lijkt mij.

Edit: o, eerste vraag moet de elektricien voor komen als ik het goed begrijp en het tweede is discutabel.
Ik zorg ervoor dat de hele tuinhuis groep/kabel en de zonnepaneelgroep van mijn huis op de secundaire meter wordt aangesloten.
Alle tuinverlichting (12 hue lampen?) brandt ‘s nachts op de stoppenkast van tuinhuis en dus op de secundaire groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
Niek_ schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:19:
[...]

Zou je niet rijk rekenen. Die kalenderweek die je kan kiezen komt nog niet misschien in de buurt van de uitvoeringsweek. Reken gerust met een week of 12-16 na de week die je gekozen hebt.
Maar graag gedaan en ik hoop dat jouw netbeheerder je positief verrast!
Ja, ik verander hier niks aan. Het is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
cryptapix schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:43:
[...]

Je hebt nooit een contract dat maandelijks loopt.

En je andere vraag is in dit topic voortdurend onderwerp van discussie en vragen, dus even zoeken (tipje van sluier: niemand weet het zeker).
ik zit erover te denken gewoon over te stappen als ze het tarief veranderen. Ben eigenlijk sowieso niet van plan om na het omschakelpunt nog bij Eneco te blijven om het weer over een jaar uit te smeren. Cashen en wegwezen naar een partij die een lager tarief hanteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Weet iemand hoe ver van tevoren de prijsstijgingen aangekondigd worden? Stel dat Eneco de tarieven naar beneden bij stelt op 1 juli en het laat gecommuniceerd wordt kun je niet meer op tijd overstappen. En wordt na 1 juli alle productie van daarvoor tegen een lager tarief afgerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
KappuhH schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:23:
Weet iemand hoe ver van tevoren de prijsstijgingen aangekondigd worden? Stel dat Eneco de tarieven naar beneden bij stelt op 1 juli en het laat gecommuniceerd wordt kun je niet meer op tijd overstappen. En wordt na 1 juli alle productie van daarvoor tegen een lager tarief afgerekend?
Deze vraag heeft niks met terug leveren te maken, bel naar Eneco en je weet het.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 21:55
Sinds vandaag ook overgegaan naar Eneco.

Normaal tarief: 0.78996

Dal tarief: 0.58749

TLV: 0.58556

Volgens dude aan de telefoon zou het maandbedrag -180 euro zijn. Ik ging er al vanuit dat ze dat niet per maand terug gaan betalen. Maar staat in het modelcontract dat ik 99 per maand als termijnbedrag heb.

Net dus even gebeld met klantenservice, die hebben het nog niet inzichtelijk en kunnen het pas over 48 uur wijzigen. Donderdag weer even bellen om het om 0 of 9 p/m te krijgen.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
Begin januari had ik via united consumers een jaarcontract afgesloten met een aardige terugleververgoeding van circa 0,35. Maar Eneco geeft nu toch nog wel een stuk meer.
Zondag zag ik dat we inmiddels net zoveel hadden teruggeleverd als verbruikt sinds begin januari, dus nu een mooie tijd om naar Eneco over te stappen.

Gebeld en al via de email ontvangen. Ingangsdatum per direct, tarieven zoals bekend (hierboven). Maandtarief inschatting -280 euro *O* ...maar in werkelijkheid 9 euro (minimum). Staat ook in mijn modelcontract (@Qosmic vreemd dat ze bij jou 99 hebben gezet). Nu benieuwd hoe lang dit hoge teruglevertarief zo zal blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:42
Qosmic schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:25:
Sinds vandaag ook overgegaan naar Eneco.

Normaal tarief: 0.78996

Dal tarief: 0.58749

TLV: 0.58556

Volgens dude aan de telefoon zou het maandbedrag -180 euro zijn. Ik ging er al vanuit dat ze dat niet per maand terug gaan betalen. Maar staat in het modelcontract dat ik 99 per maand als termijnbedrag heb.

Net dus even gebeld met klantenservice, die hebben het nog niet inzichtelijk en kunnen het pas over 48 uur wijzigen. Donderdag weer even bellen om het om 0 of 9 p/m te krijgen.
Ik vandaag precies hetzelfde gedaan en ook een modelcontract aangegaan.

Hij vertelde mij dat een min bedrag niet mogelijk is en met wat aanpassingen kwam hij het beste uit op 13 euro per maand. Ik heb gezegd dat dit akkoord is en in het contract staat nu netjes 13 euro. Ook staat dit nu goed als termijn aangegeven.

Opzegtermijn is 9 dagen dus stel in Juli gaan de tarieven minder goed worden of zijn er betere alternatieven dan stappen we maar gewoon weer over. Vandaag gaat mijn omvormer met panelen aan dus nu maar eens goed geld gaan terug verdienen!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 17:42
rube schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:53:
Begin januari had ik via united consumers een jaarcontract afgesloten met een aardige terugleververgoeding van circa 0,35. Maar Eneco geeft nu toch nog wel een stuk meer.
Zondag zag ik dat we inmiddels net zoveel hadden teruggeleverd als verbruikt sinds begin januari, dus nu een mooie tijd om naar Eneco over te stappen.

Gebeld en al via de email ontvangen. Ingangsdatum per direct, tarieven zoals bekend (hierboven). Maandtarief inschatting -280 euro *O* ...maar in werkelijkheid 9 euro (minimum). Staat ook in mijn modelcontract (@Qosmic vreemd dat ze bij jou 99 hebben gezet). Nu benieuwd hoe lang dit hoge teruglevertarief zo zal blijven.
ik dacht dat het minimum +/- 9€ ex BTW was per product.
ik moest 21€ inc BTW betalen voor de eerste maand voor elektra en gas, daarna kon ik bellen om de voorschotten stop te zetten.
en dat heb ik gedaan en geen probleem mee gehad.
dus die kun je altijd nog doen. ;)
ik heb dit minimum bedrag nog niet terug gevonden in het model contract?

(ik snap de eerste betaling eigenlijk wel, even checken of dit het juiste nummer is.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
@migjes alleen elektra hier, gas komen ze volgende maand verwijderen.
Maar of het nu 9 of 0 euro is maakt me niet zoveel zorgen. Als het 99 euro is zoals hierboven, zou ik er inderdaad wel even achteraan gaaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 21:55
Ja precies. 9 of 0 boeit me niet.
Maar vond 99 wel een beetje gortig, via de site het bedrag al op 50 gezet, maar vind ik ook nog te hoog.
Dame die ik daarna aan de lijn had zei dus dat ze pas over 48 uur mijn termijnbedrag aan kunnen passen. Ook prima, bel ik donderdag terug.

Gozer die ik aan de lijn had was ook een n00b.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 17:42
@rube en @Qosmic
jep 9€, dat boeit mij ook niet veel.
maar het is geen 9€, het is meer.
vergis je niet als je nu 0kWh gebruikt per jaar, dan krijg je nog je heffing korting.
en die flink meer als je vaste kosten + netbeheerder kosten.
met 0kWh (100% gebruik salderen) gebruik hoor je eigenlijk al 40€ per maand te betalen krijgen.
en ook dat vind ik niet erg, kan ook per jaar, boeit mij niet (kan het zonder problemen missen.).

maar als je nu in een flatje woont, en zonnepanelen hebt gekregen van de woningbouw.
tja dan ben je wel zuur, dan mag je dus wel 50€ extra betalen voor de stadsverwarming.
en 20€ extra voor huur zonnepanelen.
en nog steeds 9€ voor je elektra.
50 + 9 + 20 x 12 = stiekem toch veel geld.
ja je krijgt dan op het einde van het contract al dat geld wel terug, maar stiekem is dit wel iemand zijn uitkering voor een maand, en komt de belofte van de regering om mensen te ondersteunen in deze moeilijke tijd dus eigenlijk niet op de plek waar het dus nodig is. (een vriend van mij zit nu dus in die situatie.)

gewoon omdat een bedrijf niet doet wat het eigenlijk zou moeten doen. :-(
dit maakt mij wel voorstander om die bedrijven gewoon onder druk te zetten, om dit wel gewoon op minimaal 0€ te zetten, of beter gewoon uitbetalen per maand, zie het als voorschot zodat ze niet in de problemen komen.
het helpt jouw misschien niet, maar een ander wel. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1 ... 19 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2