Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:28
Als je alleen overstapt met elektra dan mis je ook maar de helft van de welkomstbonus. 110 euro gok ik in jouw geval. En wellicht 50 euro boete.
Ik ging er hier vanuit dat je al bij greenchoice zit op dit moment. Na het teruglezen van je eerdere post betwijfel ik dit.
Dus wellicht heb je een andere 'welkomstbonus.

Die heb je makkelijk verdiend voor halverwege juli. Althans, ga ik even vanuit want ik weet jouw opwek uit panelen niet. Maar dat kan je zelf best beste beoordelen.

[ Voor 30% gewijzigd door NileZ_ op 14-04-2022 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:36
Tiffanylampje schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:28:
Dank voor de tip om gas en energie ergens apart af te nemen. Waarschijnlijk vragen we Greenchoice om alleen gas te gaan leveren voor die 1,90 per m3 voor een jaar vast en wordt het voor elektra Eneco. Nog wel even wachten tot half juli i.v.m. welkomstbonus vangen en opzegboete. Ik zie de gasprijzen nog niet dalen en dit is al een stuk goedkoper dan de prijs per m3 in een nieuw modelcontract (ca. 2,60 per m3).
1. eneco betaalt ook meen ik iets van een opzegboete
2. met gas kun je ook naar Frank, goedkoopste dat ik kon vinden nu

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
jurjen_g schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:29:
[...]

Dat begrijp ik, maar zowel Frank als ANWB zeggen dat ze dat "salderen van de kWh zelf" per maand resp per uur doen, ... Maar de goedkope kWh die je in juli dus massaal hebt teruggeleverd, worden niet meer gesaldeerd met de dure kWh die je in december afneemt (*). Enkel de energiebelastingen en inkoopvergoedingen - tot het netto max saldeerbare gedeelte. ... deze vorm van energiecontract is naar mijn mening niet geschikt voor mensen met een redelijke opwek ...
[...]
Inderdaad, hier sla je de spijker op zijn kop:

Afrekenen met dynamische elektriciteitsprijzen is niet gunstig bij terugleveren.

(omdat de prijzen laag/negatief zijn op teruglever uren en hoog tijdens de uren dat wordt afgenomen)
De ODE en Energiebelasting en BTW daarover worden gesaldeerd per eindafrekening (doorgaans 1 jaar). De elektriciteit wordt verrekend tegen de kale uurprijs + inkoopkosten + BTW daarover.

Bij uurprijs energiecontracten zoals EnergyZero Flex, Mijndomein energie, Leaseplan energy, ANWB Energie, en vele andere labelnamen, kost terugleveren bij negatieve uurprijzen geld, in plaats van dat het geld oplevert.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
PCJR schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:19:
[...]
1. eneco betaalt ook meen ik iets van een opzegboete
Als je een contract voor minimaal 3 jaar afsluit (wat Eneco momenteel niet verkoopt)

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mindstorms
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-04 03:47
banaliteit schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:41:
Na 3 verschillende pogingen is het me eindelijk gelukt om over te stappen naar Eneco. Op 25 mei verloopt mijn contract bij GreenChoice en word ik omgezet naar Eneco.

Wat ik wel raar vind is dat ze me feliciteren met mijn nieuwe woning en de verhuizing. Het gaat hier namelijk niet om een verhuizing, maar om overstappen. Ik weet niet of dat problemen gaat opleveren. Technisch gezien hetzelfde interne proces?
Je slimme meter wordt ook weer administratief aangezet, mocht je die administratief uit hebben op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
bisselke schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:38:
Ik kan bevestigen dat bij Delta ook wordt gerekend met de op dat moment geldende actuele tarieven. Heb je dus 2000 kWh opgewekt tussen 1 april en 2 juli. En gaat de prijs op 1 juli van 63 cent naar 30 cent, dan krijg je voor die 2000 kWh dus 30 cent, ondanks dat je ze voor 99 procent hebt opgewekt tijdens het duurdere tarief.

TL;DR
Wanneer de tarieven flink naar beneden gaan direct overstappen naar andere aanbieder (evt handmatig contract meteen opzeggen)!
Vanuit welke bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
hoi allemaal, ik volg dit topic met interesse want ik lees over hoge teruglever vergoedingen. Ik heb enkele vragen en wellicht kunnen jullie die goed beantwoorden want over het algemeen heb ik slechte ervaringen met klantenservices van grote bedrijven.

In juni worden bij mij 18 zonnepanelen geinstalleerd a 6700 kwh/jaar. Geschatte overproductie voorlopig minimaal 3000 kwh/jaar. Sinds augustus 2021 heb ik bij Greenchoice een 3 jaar vast contract. Ik overweeg om het zo te doen: ik beeindig mijn stroomlevering van Greenchoice, behoud ik daar wel mijn gas levering, en stap ik voor stroom levering over naar Eneco. Hoeft trouwens niet per se Eneco te zijn.

Is dat mogelijk? Is dit goed te regelen of is er te hoog risico op vastlopen in bureaucratie van energie leveranciers? Zou Eneco mij dan per maand of per jaar de TLV uitbetalen? Weegt de afkoopboete - ik weet niet precies hoe hoog die zou zijn - bij Greenchoice op tegen het voordeel van Eneco's TLV? Is er zicht op wanneer weer "normale" energiecontracten beschikbaar komen ipv modelcontracten?

[ Voor 7% gewijzigd door mrbootster op 15-04-2022 08:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Laatst online: 21:22
Uiterlijk 9 dagen voor 1 juli worden de prijzen van de modelcontracten bekend.

Voorlopig nog even zitten blijven en dit topic in de gaten houden.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
PCJR schreef op donderdag 14 april 2022 @ 22:19:
[...]
2. met gas kun je ook naar Frank, goedkoopste dat ik kon vinden nu
Ja, maar dat ik het gas tegen die prijs als bestaande klant vast kan zetten voor een jaar, spreekt me wel aan. Ik kan het er natuurlijk op gokken om tijdelijk ergens variabel te gaan, maar wie zegt mij dat de gasprijs niet nog eens naar de 4 euro gaat? Laat staan of ik in de herfst/winter opnieuw een redelijk aanbod voor vast krijg? De oorlog is voorlopig niet voorbij.

Sorry, enigszins offtopic. Gasprijsdiscussie is elders denk ik?

[ Voor 9% gewijzigd door Tiffanylampje op 15-04-2022 08:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
bisselke schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:38:
Ik kan bevestigen dat bij Delta ook wordt gerekend met de op dat moment geldende actuele tarieven. Heb je dus 2000 kWh opgewekt tussen 1 april en 2 juli. En gaat de prijs op 1 juli van 63 cent naar 30 cent, dan krijg je voor die 2000 kWh dus 30 cent, ondanks dat je ze voor 99 procent hebt opgewekt tijdens het duurdere tarief.
@bisselke
Je schijft ...bij Delta ook....
Bij welke leveranciers zou dit nog meer zo gaan?

De geschillencommissie hanteerde in dit geval een termijn van 30 dagen voorafgaand aan de prijswijziging, 7 dagen was niet voldoende.
Prijswijzigingen minimaal aankondigen met een termijn die groter of gelijk is aan de opzegtermijn.
Zou Eneco hierom zijn overgegaan naar een opzegtermijn van slechts 9 dagen?

Iets zegt mij dat het ook niet redelijk is om nieuwere lagere tarieven met terugwerkende kracht te gaan toepassen. Al helemaal niet bij een slimme meter, die energieleveranciers op afstand uit kunnen lezen. Is Delta Energie eigenlijk aangesloten bij de Geschillencommissie?

@mathijshooi Mocht je een tabel met prijzen per leverancier maken, dan is het nuttig om te weten of de e-leverancier is aangesloten bij de Geschillencommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Bravertal schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:39:
Uiterlijk 9 dagen voor 1 juli worden de prijzen van de modelcontracten bekend.
...bij Eneco... (en andere e-leveranciers met 9 dagen opzegtermijn)

[ Voor 11% gewijzigd door cj1 op 15-04-2022 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:03
mrbootster schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:18:
hoi allemaal, ik volg dit topic met interesse want ik lees over hoge teruglever vergoedingen. Ik heb enkele vragen en wellicht kunnen jullie die goed beantwoorden want over het algemeen heb ik slechte ervaringen met klantenservices van grote bedrijven.

In juni worden bij mij 18 zonnepanelen geinstalleerd a 6700 kwh/jaar. Geschatte overproductie voorlopig minimaal 3000 kwh/jaar. Sinds augustus 2021 heb ik bij Greenchoice een 3 jaar vast contract. Ik overweeg om het zo te doen: ik beeindig mijn stroomlevering van Greenchoice, behoud ik daar wel mijn gas levering, en stap ik voor stroom levering over naar Eneco. Hoeft trouwens niet per se Eneco te zijn.

Is dat mogelijk? Is dit goed te regelen of is er te hoog risico op vastlopen in bureaucratie van energie leveranciers? Zou Eneco mij dan per maand of per jaar de TLV uitbetalen? Weegt de afkoopboete - ik weet niet precies hoe hoog die zou zijn - bij Greenchoice op tegen het voordeel van Eneco's TLV? Is er zicht op wanneer weer "normale" energiecontracten beschikbaar komen ipv modelcontracten?
Velen in dit topic zijn je voor gegaan dus overstappen voor alleen elektriciteit zou gewoon goed moeten gaan. Kost je misschien een aantal telefoontjes, ik had het bij Delta in 5 min. voor elkaar.

De opzegboete is gereguleerd dus dat kan je opzoeken voor een contract wat nog 2 jaar loopt.

Je zou vandaag al kunnen bellen en vragen of ze per 1 juni het nieuwe contract willen laten in gaan, ik heb dat ook 1,5 maand van te voren al geregeld.

Wanneer normale contracten weer beschikbaar komen weet niemand, dat is de glazen bol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbootster
  • Laatst online: 13-11-2024
mathijshooi schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:25:
[...]

Velen in dit topic zijn je voor gegaan dus overstappen voor alleen elektriciteit zou gewoon goed moeten gaan. Kost je misschien een aantal telefoontjes, ik had het bij Delta in 5 min. voor elkaar.

De opzegboete is gereguleerd dus dat kan je opzoeken voor een contract wat nog 2 jaar loopt.

Je zou vandaag al kunnen bellen en vragen of ze per 1 juni het nieuwe contract willen laten in gaan, ik heb dat ook 1,5 maand van te voren al geregeld.

Wanneer normale contracten weer beschikbaar komen weet niemand, dat is de glazen bol.
Nice, dank!

Als iemand het antwoord weet op mijn vraag over maandelijkse vs jaarlijkse uitbetalen hoor ik dat graag nog.

Is het een idee om jouw antwoord op mijn vraag in de openingspost op te nemen? Wellicht kan mijn situatie beschrijving als voorbeeld-scenario genoemd worden. Wellicht kan dat wat posts in dit topic besparen.

Deze tabel die ik een paar posts terug vond ziet er ook nuttig uit en kan wellicht ook in de openingspost:
cj1 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:35:
Bijgaand een nieuwe versie van het overzicht inclusief kolom met een gewogen gemiddelde ter vergelijking met Eneco's vaste terugleververgoeding. Per week tel ik 2,2 dagen laagtarief en 4,8 dagen tegen normaal tarief; waarvan 0,15 dag voor 2e paasdag, koningsdag op ma-vr, etc.

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
mrbootster schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:32:
[...]
Nice, dank!

Als iemand het antwoord weet op mijn vraag over maandelijkse vs jaarlijkse uitbetalen hoor ik dat graag nog.

Is het een idee om jouw antwoord op mijn vraag in de openingspost op te nemen? Wellicht kan mijn situatie beschrijving als voorbeeld-scenario genoemd worden. Wellicht kan dat wat posts in dit topic besparen.

Deze tabel die ik een paar posts terug vond ziet er ook nuttig uit en kan wellicht ook in de openingspost:

[...]
Als ik keer fatsoenlijk tijd heb ga ik het een en ander aanpassen. De tabel staat al in de opening.

Eneco is betalen per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 08:08
Vanuit Delta zelf via hun whatsapp kanaal.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BZp7GJX/f909d365-68cf-4d26-98d4-231377c7ac99.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

bisselke schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:39:
[...]

[Afbeelding]
Tja, dit zegt natuurlijk niks over wat er voor die datum is gebeurd. Daar is je vraag niet specifiek voor (of iig het antwoord niet).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Het klopt natuurlijk voor geen kant dat je stroom aan het verkopen bent aan de leverancier voor bedrag X.. dan wijzigt het tarief en is al het daarvoor geleverde ook ineens minder waard geweest?

Ik weet dat je bij greenchoice in het verleden een tussentijdse nota kon laten opmaken. Ik heb namelijk zelf een keer de fout gemaakt om na een half jaar mijn meterstanden in te vullen. Kreeg toen ineens een soort van eindafrekening gebaseerd op een half jaar. Dit was niet mijn bedoeling maar gebeurde toen wel.

Het salderen verhaal is verder wel zo, en @reneeke1970 heeft dit ook al een paar x gezegd, dat dat per kwh gaat. Pas aan het einde contract is er mogelijk sprake van een TLV. Dus ik denk dat als je dit gecasht wil zien, zal je toch je contract moeten beëindigen en overstappen.
Mocht het nou zo zijn dat de tarieven omhoog gaan, dan doe je dit natuurlijk niet. Immers wil je dan ook nog niet cashen..

Die 9 dagen opzegtermijn is zowel leuk als waardeloos in dit geval. Want als je pas 9 dagen van tevoren weet wat die tarieven gaan doen, lijkt het mij lastig om op tijd bij een nieuwe leverancier te zitten. Bedenktijd etc.. al zal dit vast met terugwerkende kracht goed gaan.
En in dat geval is er dus sprake van dalende tarieven. (Want anders blijven we wel zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Zit erg te twijfelen wat nu wijsheid is voor mijn situatie.

Na verlopen vast heb ik nu modelcontract GC (2,57 per m3 en 55 ct per kwh) met verwaarloosbare terugleververgoeding.

Ik wek 3600kwh op per jaar maar na salderen ben ik nog steeds verbruiker. Daarnaast vorig jaar 1500 m3 gas. Zal nu wat minder worden want per direct met de airco's aan het verwarmen gegaan en gebruik gas nu alleen voor douchen (Quooker in keuken).

Voor mijn vaste contract heb ik een eindafrekening gehad en als ik pas eind zomer weer ergens overstap lever ik dus de hele zomer gratis stroom terug wat ik vervolgens niet kan salderen?

Ik overweeg nu het jaarcontract van Coolblue met 1,93 per m3 gas en 0,49 kwh. Vervelende vind ik dat ik dan nu de gok neem dat dit gunstige tarieven zijn waar ik een jaar aan vast zit. Voordeel is dat ik dan mijn elektra weer kan salderen en als ik niet snel wat doe dan gooi ik dat de komende maanden weg.

Iemand hier feedback op?

[ Voor 3% gewijzigd door mrnn op 15-04-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
Termy schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:44:
[...]

Tja, dit zegt natuurlijk niks over wat er voor die datum is gebeurd. Daar is je vraag niet specifiek voor (of iig het antwoord niet).
Ik had mijn vraag al specifieker gesteld, maar viel buiten de screenshot. Maar het antwoord van Delta is duidelijk toch? Je overschot wordt gewoon altijd berekend met het tarief wat geldt op het moment van einde contract of wanneer je 1 jaar is verstreken na ingang contract.

En ja ik vind dat ook niet eerlijk, maar zo wordt er schijnbaar dus wel gerekend.

[ Voor 19% gewijzigd door bisselke op 15-04-2022 11:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
@bisselke

Je schrijft in jouw Whatsapp bericht:
...met welk tarief wordt dan gerekend vlak na de tariefswijziging?
Het antwoord op die vraag heeft betrekking op de periode na de tariefswijziging, en zegt niets over de periode voor de tariefswijziging.

En er geldt nog steeds dat de (ingangsdatum van de) tariefswijziging minimaal aangekondigd moet worden met een termijn groter of gelijk aan de opzegtermijn.

[ Voor 22% gewijzigd door cj1 op 15-04-2022 11:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
[...]

[Afbeelding]
Daar staat duidelijk vanaf die datum....
Paniek zaaien om niks dus

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
cj1 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:34:
@bisselke

Je schrijft in jouw Whatsapp bericht:

[...]

Het antwoord op die vraag heeft betrekking op de periode na de tariefswijziging, en zegt niets over de periode voor de tariefswijziging.

En er geldt nog steeds dat de (ingangsdatum van de) tariefswijziging minimaal aangekondigd moet worden met een termijn groter of gelijk aan de opzegtermijn.
Mijn initiele vraag aan Delta was :

Daarnaast zou ik graag willen weten, hoeveel dagen van tevoren de nieuwe tarieven worden bekend gemaakt, en tegen welk tarief dan overschot wordt berekend. Stel ik heb van 1-4 t/m 31-6 een overschot van 2000kwh met een teruglevertarief van 0,58 cent. op 01-7 veranderd het teruglevertarief naar 0,30. Met welk tarief wordt er als ik 2-7 overstap op een andere energieleverancier? 2000*0,30 cent of 2000 * 0,58 cent?

Overigens heb ik zojuist ook even gevraagd aan Delta wat het opzegtermijn is voor het modelcontract. Ze geven aan dat er geen opzegtermijn is. Je kan altijd maar 1 leverancier (voor stroom) hebben. Dus je zou direct kunnen overstappen (met de verhuistruuk). Als de andere leveranciers dit niet willen toepassen zou je denk ik wellicht handmatig kunnen opzeggen bij Delta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bisselke
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:37:
[...]

Daar staat duidelijk vanaf die datum....
Paniek zaaien om niks dus
Ik zie inderdaad dat het op meerdere manieren te interpreteren is |:( ... En dan is natuurlijk ook nog de vraag of de helpdesk medewerker ook daadwerkelijk precies weet hoe het zit. Ik neem in ieder geval geen risico. Mocht het tarief flink naar beneden gaan, dan cash ik alvast eind juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:55
Ik zit te twijfelen om nu nog over te stappen naar een delta of eneco, of per bv 2 juli als de nieuwe tarieven bekend zijn.
Vind het wel een gedoe worden om er zo kort bovenop te zitten.

Want anders is het dus eind juni uit cashen? En waar ga je dan heen? Even naar een andere provider met variabel contract. Na 1juli weer kijken wat dan de beste tarieven zijn en dan weer daarheen?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Qosmic schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:49:
Ik zit te twijfelen om nu nog over te stappen naar een delta of eneco, of per bv 2 juli als de nieuwe tarieven bekend zijn.
Vind het wel een gedoe worden om er zo kort bovenop te zitten.

Want anders is het dus eind juni uit cashen? En waar ga je dan heen? Even naar een andere provider met variabel contract. Na 1juli weer kijken wat dan de beste tarieven zijn en dan weer daarheen?
Dat kan je dan doen ja. En als de tarieven omhoog zijn gegaan, wat ook nog plausibel is dan ga je helemaal niet weg.
Maar als je wil forceren dat je overschot tegen het tarief wordt afgerekend van t/m juni, dan moet je opzeggen per 30 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
[...]

[Afbeelding]
Er staat vanaf die datum met nieuwe tarieven wordt geregeld dus ik lees dat als voor die datum met oude tarieven.

Dit soort dingen gebeuren heel vaak. Ook als bijvoorbeeld de belastingen gedurende je contract wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17
NileZ_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:57:
[...]

Dat kan je dan doen ja. En als de tarieven omhoog zijn gegaan, wat ook nog plausibel is dan ga je helemaal niet weg.
Maar als je wil forceren dat je overschot tegen het tarief wordt afgerekend van t/m juni, dan moet je opzeggen per 30 juni.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar toen ik jaren geleden bij een energieleverancier werkte, had opzeggen geen effect.

Als je opzegt per 30 juni en je bent op 1 juli niet overgestapt, leverde de leverancier gewoon door. Het probleem is namelijk anders dat je op 30 juni geen stroom meer krijgt van A en per 1 aug pas stroom krijgt van B. Wie levert er dan tussen die periodes? Want de netbeheerder komt je aansluiting niet fysiek afsluiten.

In de praktijk lost zo’n situatie zich op doordat de oude leverancier als eindmeterstand dezelfde stand hanteert als de nieuwe leverancier als beginstand hanteert, ongeacht de eventuele datumverschillen. Maarja, vindt A dan dat hij heeft geleverd totdat B het overneemt? Ik denk het wel ;)

NB: een echt einde levering kon je wel forceren door een zogeheten “uithuizing”. Dat was eigenlijk voor de situatie dat je een woning verlaat (dan wil je niet afhankelijk zijn van de nieuwe bewoner die een leverancier regelt). Ook dat lost zich op via meterstanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
@cryptapix
Goed punt. Ok anders gezegd.. nieuw contract afsluiten per 1 juli bij een andere leverancier.
Dat zou het moeten oplossen dan, correct?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
@NileZ_ ja, dan krijg je in ieder geval een eindafrekening over de periode tot 1 juli en dus met “oude” tarieven.

Edit:
Je kunt ook tegen je oude leverancier zeggen dat je per 1 juli verhuist en het contract niet mee kunt nemen (“want ik ga naar all in huur” of “ik ga bij m’n ouders wonen” of iets dergelijks). Dan forceer je dus een uithuizing. Wel twee risico’s: 1) de oude leverancier moet dan wel echt een uithuizing doorvoeren en 2) de nieuwe leverancier moet je aanmelding als een nieuwe woning verwerken (dus inhuizing ipv overstap).

[ Voor 65% gewijzigd door cryptapix op 15-04-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
NileZ_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:25:
@cryptapix
Goed punt. Ok anders gezegd.. nieuw contract afsluiten per 1 juli bij een andere leverancier.
Dat zou het moeten oplossen dan, correct?
Dat is wat ik eigenlijk bedoelde tenzij tarieven gelijk blijven of omhoog gaan.
Anyway, het zal niet minder zijn dan de 11 cent tlv die ik nu krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Stel, ik ga een contract aan bij Eneco per 1-7, tegen een TLV-tarief van 60 cent. Per 1-1 verandert het naar 30 cent. Op 30-6 komt mijn jaarnota en blijkt er 1500 kWh teruggeleverd op jaarbasis. Krijg ik dan 450 euro of 675 terug? De chatklantenservicemedewerker zegt na héél veel gedoe 'gemiddeld' dus 675 euro. Ze zijn zeer onwillig met uitleggen van de voorwaarden. Dat belooft nog wat met klant worden....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
cj1 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:50:
@mathijshooi Mocht je een tabel met prijzen per leverancier maken, dan is het nuttig om te weten of de e-leverancier is aangesloten bij de Geschillencommissie.
Tot nu toe lijken alle e-leveranciers lid van Stichting Geschillencommissie.
De kosten om daar een geschil aanhangig te maken zijn € 52,50.

De nieuwe tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xUkuHcpV3MAnhQGtacGMUj44ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iFQejVozq5MczGiY9O7gkuDL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:49
Weet iemand toevallig ook de tarieven van het model contract bij Greenchoice?

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 00:12
Wat betreft het minimale maandbedrag, bij Delta kan dat volgens de medewerkster die ik net sprak niet lager dan het "leegstandstarief" van € 31,00 per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bisselke
Catzjes schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:37:
Wat betreft het minimale maandbedrag, bij Delta kan dat volgens de medewerkster die ik net sprak niet lager dan het "leegstandstarief" van € 31,00 per maand
Dat is dan onjuist, ik heb een termijn bedrag van 0 euro. Dit heb ik gedaan via whatsapp met Delta. Ik werd gevraagd door te geven hoeveel zonnepanelen ik heb, hoeveel wattpiek, verwachte opbrengst op jaarbasis en verbruik per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiffanylampje
vanderv schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:16:
Ja, gisteren telefonisch opgevraagd. Als ik het goed kan lezen uit mijn gekrabbel, kortom, pin je er niet op vast:
2,56 per m3 gas, 58 cent per kWh hoog, 50 cent per kWh laag, 8 cent TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Tiffanylampje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:35:
Stel, ik ga een contract aan bij Eneco per 1-7, tegen een TLV-tarief van 60 cent. Per 1-1 verandert het naar 30 cent. Op 30-6 komt mijn jaarnota en blijkt er 1500 kWh teruggeleverd op jaarbasis. Krijg ik dan 450 euro of 675 terug? De chatklantenservicemedewerker zegt na héél veel gedoe 'gemiddeld' dus 675 euro. Ze zijn zeer onwillig met uitleggen van de voorwaarden. Dat belooft nog wat met klant worden....
Tja dat is de discussie die hier nu al pagina’s lang aan de gang is :+
vanderv schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:16:
Na 2 seconden had ik dit en dit gevonden met Google. Waar liep jij vast?

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 15-04-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
cryptapix schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:40:
[...]

Tja dat is de discussie die hier nu al pagina’s lang aan de gang is :+
Ik heb nu in ieder geval van Eneco schriftelijk een uitleg. En het staat niet expliciet in de voorwaarden, maar het hele kopje salderen en terugleveren heeft het alleen over 'jaarbasis'. Dus ik vind dat ik het hiermee mag aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tiffanylampje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:43:
[...]

Ik heb nu in ieder geval van Eneco schriftelijk een uitleg. En het staat niet expliciet in de voorwaarden, maar het hele kopje salderen en terugleveren heeft het alleen over 'jaarbasis'. Dus ik vind dat ik het hiermee mag aannemen.
Je stelt een vraag over uitbetalen, en dan kom je zelf weer aan met salderen...
Wel grappig dat die twee niks met elkaar te maken hebben

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tiffanylampje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:39:
[...]

Ja, gisteren telefonisch opgevraagd. Als ik het goed kan lezen uit mijn gekrabbel, kortom, pin je er niet op vast:
2,56 per m3 gas, 58 cent per kWh hoog, 50 cent per kWh laag, 8 cent TLV.
Tlv is in ieder geval harstikke fout..... Rest weet ik niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:46:
[...]

Je stelt een vraag over uitbetalen, en dan kom je zelf weer aan met salderen...
Wel grappig dat die twee niks met elkaar te maken hebben
Het is niet mijn fout dat Eneco dit onder één kopje in de voorwaarden opneemt. 3.1

[ Voor 16% gewijzigd door Tiffanylampje op 15-04-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:48:
[...]
Tlv is in ieder geval harstikke fout..... Rest weet ik niet.
Volgens Greenchoice zelf is de TLV 8 cent, zie 1e vraag "Wat gebeurt er als ik meer stroom teruglever dan ik zelf verbruik?":
Als je meer stroom teruglevert dan je zelf verbruikt, spreken we over netto teruglevering. Bij netto teruglevering ontvang je van Greenchoice een terugleververgoeding van 8 cent per kilowattuur exclusief btw.
Wat is er zo fout aan de TLV van 8 cent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

cj1 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:57:
[...]

Volgens Greenchoice zelf is de TLV 8 cent, zie 1e vraag "Wat gebeurt er als ik meer stroom teruglever dan ik zelf verbruik?":

[...]

Is verboden conform Artikel 31c Elektriciteitswet 1998.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Bij HVC zit er een limiet aan de hoeveelheid teruglevering. Boven de 10.000 kWh per jaar wordt het contract geannuleerd.

Naar mijn idee handelt HVC Energie hier niet conform de elektriciteitswet 1998, artikel 95na:
Leveranciers zijn verplicht om aan afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, naast eventuele andere vrije contractvormen, levering volgens een modelcontract aan te bieden.

[ Voor 64% gewijzigd door cj1 op 17-04-2022 08:57 . Reden: e-wet artikel 95na ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:57:
[...]

[...]

Is alleen voor eerste 2000 kWh, en daarna ergens rond de 30 cent. Althans zes weken geleden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
cj1 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:59:
[...]

Tot nu toe lijken alle e-leveranciers lid van Stichting Geschillencommissie.
De kosten om daar een geschil aanhangig te maken zijn € 52,50.

De nieuwe tabel:
[Afbeelding]
Het minimale maandbedrag bij Eneco is niet 9 maar 0. Er wordt bij mij niets afgeschreven.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Dre schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:05:
[...]
Daar staat alleen dat het een redelijk tarief moet zijn. Welk tarief er op dit moment redelijk is, is zonder uitspraken van relevante organisaties (ACM, Rechtspraak, Geschillencommissie,...) een grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Dre schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:05:
[...]

Zou heel raar zijn. Greenchoice heeft al jaren zo'n teruglervergoeding, en meerdere aanbieders zate hier nog onder met hun TLV. Ik kan niet hard maken dat 8 cent geen redelijke vergoeding is.

[ Voor 13% gewijzigd door Tiffanylampje op 15-04-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cville schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:06:
[...]

Het minimale maandbedrag bij Eneco is niet 9 maar 0. Er wordt bij mij niets afgeschreven.
Dat hebben misschien al wel vijftig mensen zo hier vermeld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Tiffanylampje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:09:
[...]

Zou heel raar zijn. Greenchoice heeft al jaren zo'n teruglervergoeding, en meerdere aanbieders zate hier nog onder met hun TLV. Ik kan niet hard maken dat 8 cent geen redelijke vergoeding is.
Ik ben van mening dat met de huidige elektriciteitstarieven 8 eurocent geen redelijke vergoeding is. ACM ConsuWijzer doet er echter niks aan. Melding gemaakt 23-10-2021.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 16-04-2022 22:20 . Reden: Datum stond verkeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Tiffanylampje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:09:
[...]

In tijden dat de tarieven van de kwhs rond de 20 cent lagen ja. Niet nu ze meer dan verdubbeld zijn.. wat redelijk is is lastig te zeggen. Maar gezien elke andere leverancier hoger zit, is het in elk geval niet heel interessant.

@reneeke1970 heeft trouwens wel gelijk. Tot en met de eerste 2000 kwh was het 8 cent en daarna hoger. Weet de exacte tarieven niet meer precies, weet alleen dat het alsnog lager was dan de andere jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
NileZ_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:17:
[...]

In tijden dat de tarieven van de kwhs rond de 20 cent lagen ja. Niet nu ze meer dan verdubbeld zijn.. wat redelijk is is lastig te zeggen. Maar gezien elke andere leverancier hoger zit, is het in elk geval niet heel interessant.

@reneeke1970 heeft trouwens wel gelijk. Tot en met de eerste 2000 kwh was het 8 cent en daarna hoger. Weet de exacte tarieven niet meer precies, weet alleen dat het alsnog lager was dan de andere jongens.
Ja, dat klopt, boven de 2000 kWh krijg je het kale leveringstarief. Tot 2000 kWh klopt 8 cent. https://www.greenchoice.n...teruglevering-2020-06.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Tiffanylampje op 15-04-2022 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Van Delta krijg ik nu dit te lezen:
Als ik een jaarnota krijg, wordt de TLV dan berekend tegen de TLV die geldt op de datum van de jaarnota, of over de gemiddelde TLV over het hele contractjaar?

Die wordt gebaseerd op de leveringsprijzen die over een bepaalde periode golden. Wanneer je een slimme meter hebt, kan het verbruik per maand worden bekeken dus kan de terugleververgoeding makkelijk bepaald worden.

Wanneer je gedurende de periode van de jaarnota ongewijzigde leveringsprijzen hebt gehad, is de terugleververgoeding over die gehele jaarnota ook gelijk.
Dat is dus anders dan wat jij hoorde @bisselke . Ik ben ook benieuwd wat @Verwijderd inmiddels te weten is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:09:
[...]

Dat hebben misschien al wel vijftig mensen zo hier vermeld.
Klopt; maar blijkbaar kijken mensen naar de tabel en daar staat het fout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tiffanylampje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:32:

[...]

Dat is dus anders dan wat jij hoorde @bisselke . Ik ben ook benieuwd wat @Verwijderd inmiddels te weten is gekomen.
Tja de energiemaatschappijen interpreteren het in het eigen voordeel, ik verwacht dat de ACM duidelijkheid zal gaan geven zodra het gezeik na de eerste halfjaarafrekeningen begint. Ik forceer voor mezelf 30-6 een afrekening, dan per 01-07 contract afsluiten zodat je tot 31-12 kunt salderen (komt redelijk uit) en dan weer vanaf 01-01 tot 30-6.

Je knipt dan de pieken doormidden. Enige nadeel zou zijn als je straks alleen nog maar maandprijzen zou kunnen krijgen, maar dan troost ik me dat wij misschien fucked zijn, maar de rest van NL zonder panelen/warmtepomp/EV al helemaal. Zal wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Tiffanylampje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:32:

[...]

Dit is hetzelfde als ik zojuist van Eneco te horen kreeg. Via de Chat konden/wilden ze de vraag niet beantwoorden, telefonisch gaven ze aan dat ze op basis van de slimme meter onderscheid maken tussen teruglevering tot 1 juli en teruglevering daarna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
cville schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:37:
[...]

Klopt; maar blijkbaar kijken mensen naar de tabel en daar staat het fout.
Nee, mensen posten hier hun eigen ervaring. Ik kon niet lager dan 9. Anderen konden niet lager dan 20 of 30. Weer anderen konden 0. Kortom: volstrekt willekeurig. Je enige argument om die 0 af te dwingen is “ja maar anderen konden wel 0 ;( “.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:15
Zojuist ook even gebeld met eneco en een contract afgesloten. Termijnbedrag hebben ze direct op 0 euro gezet. Heb er niet om hoeven vragen dus het is inderdaad willekeurig. Zat nog 3 jaar vast aan greenchoice waar ik maar 8 cent terug kreeg. Krijg nu wel een boete van 125 euro maar met de huidige prijzen en een teruglevering van 2300 kWh per jaar heb ik dit snel terug verdient. Voor gas blijf ik wel bij greenchoice tegen 0,86 cent. Zodra mijn contract afloopt bij greenchoice gaan we maar eens kijken voor een warmtepomp.

[ Voor 11% gewijzigd door Robje1244 op 15-04-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
cryptapix schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:08:
[...]

Nee, mensen posten hier hun eigen ervaring. Ik kon niet lager dan 9. Anderen konden niet lager dan 20 of 30. Weer anderen konden 0. Kortom: volstrekt willekeurig. Je enige argument om die 0 af te dwingen is “ja maar anderen konden wel 0 ;( “.
Ik wil helemaal niets afdwingen; ik stel alleen dat als je doorvraagt - desnoods naar 2e-lijns support - ze het maandbedrag zonder problemen op 0 zetten. Ik vermoed gebrekkige training en verwarring met het feit dat Eneco geen bedragen onder de 9 EUR int; het systeem accepteert echter zonder problemen 0 EUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:42
Vandaag ga ik mijn 18 panelen 400WP monteren en mijn omvormer sluiten ze 30 April aan.
Mijn jaarlijks verbruik is 3500 kWh en wat ik ga opwekken is ongeveer 6800kWh.

Ik zit nu met stroom variabel bij Budget Energie met een opzegtermijn van 2 werkdagen. Eneco geeft aan dat hun binnen 1 werkdag variabel het stroom kunnen aanbieden aan mij.

Hun geven aan dat ze 0,57 terug leveren per kWh en bij Budget Energie zit dit ongeveer op 0,46.

Eneco kan helaas geen contract geven maar toch lijkt mij het verstandig om dan naar Eneco te gaan puur omdat ik dan nog kan profiteren van deze hoge terug lever tarieven. Mocht dit nu wijzigen dan kan ik altijd weer overstappen omdat het variabel is.

Gas laat ik bij Budget Energie staan puur omdat ik daar 1,10 per m3 betaal tot en met September dit jaar en mijn warmtepomp in Augustus komt.

Klopt dit verhaal zo of wat zeggen jullie?

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
cville schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:13:
[...]

Ik wil helemaal niets afdwingen; ik stel alleen dat als je doorvraagt - desnoods naar 2e-lijns support - ze het maandbedrag zonder problemen op 0 zetten. Ik vermoed gebrekkige training en verwarring met het feit dat Eneco geen bedragen onder de 9 EUR int; het systeem accepteert echter zonder problemen 0 EUR.
Tis maar net hoeveel moeite je wil doen voor die 9 euro ;) Ik kon wel naar 0, maar dan zouden ze me op betaling per acceptgiro zetten, wat me de facto 2,50 per maand aan administratiekosten zou kosten maar dan hoefde ik niets maandelijks te betalen en werd die 2,50 per maand verrekend op de jaarnota :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Wel interessant leesvoer rondom de salderingsregeling en terugleververgoeding. https://solarmagazine.nl/...ingsregeling-zonnepanelen Zie ook de andere gerelateerde nieuwsberichten.
mrnn schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:01:
[...]

Dit is hetzelfde als ik zojuist van Eneco te horen kreeg. Via de Chat konden/wilden ze de vraag niet beantwoorden, telefonisch gaven ze aan dat ze op basis van de slimme meter onderscheid maken tussen teruglevering tot 1 juli en teruglevering daarna.
En ik heb dus schriftelijk (via de chat) als antwoord dat Eneco bij de jaarnota van een gemiddeld teruglevertarief over het hele jaar uitgaat.

[ Voor 49% gewijzigd door Tiffanylampje op 15-04-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@Tiffanylampje schiet lekker op zo. De eerste chatmedewerker verbrak bij het zien van mijn vraag de verbinding (of er ging iets mis natuurlijk). De tweede gaf na wat nadenken aan dat ik toch echt moest bellen. De jongeman aan de telefoon gaf aan dat het zo zat. Ik heb het gevoel dat ze een beetje aan het gokken zijn en het zelf ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
mrnn schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:21:
@Tiffanylampje schiet lekker op zo. De eerste chatmedewerker verbrak bij het zien van mijn vraag de verbinding (of er ging iets mis natuurlijk). De tweede gaf na wat nadenken aan dat ik toch echt moest bellen. De jongeman aan de telefoon gaf aan dat het zo zat. Ik heb het gevoel dat ze een beetje aan het gokken zijn en het zelf ook niet weten.
Ja klopt, mijn eerste chatpersoon zei direct toen ik aangaf geen klant te zijn dat hij me niet per chat mocht helpen met deze vraag. Ik heb er ook een klacht over ingediend. De tweede is misschien wat Eneco betreft zijn boekje te buiten gegaan. Hoe dan ook vind ik het een rare gang van zaken en een slechte dienstverlening. Ik heb de vraag nog eens per e-mail gesteld aan Eneco. Kijken wat ze daar op antwoorden. Ik geloof wel dat zij op jaarbasis salderen, Delta ook, i.t.t. een Frank of een ANWB. Maar hoe zit het met de berekening van het tarief van de terugleveringsvergoeding? Daar zegt de ACM ook niets expliciets over. Door de ACM word ik nog teruggebeld.

In ieder geval gaat Greenchoice de TLV tot 2000 kWh op 8 cent houden omdat ze dat financieel stabieler vinden voor hun bedrijfsvoering, krijg ik als antwoord op de vraag of ze het nog 'redelijk' vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Tiffanylampje op 15-04-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
@Tiffanylampje ben benieuwd. Ik stap alsnog maar per direct over naar Eneco. Gas maar iets duurder dan GC waar ik nu op modelcontract zit en een veel betere terugleververgoeding. Dan maar op de gok, wat ik nu heb is sowieso niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mvrooij schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:15:
Vandaag ga ik mijn 18 panelen 400WP monteren en mijn omvormer sluiten ze 30 April aan.
Mijn jaarlijks verbruik is 3500 kWh en wat ik ga opwekken is ongeveer 6800kWh.

Ik zit nu met stroom variabel bij Budget Energie met een opzegtermijn van 2 werkdagen. Eneco geeft aan dat hun binnen 1 werkdag variabel het stroom kunnen aanbieden aan mij.

Hun geven aan dat ze 0,57 terug leveren per kWh en bij Budget Energie zit dit ongeveer op 0,46.

Eneco kan helaas geen contract geven maar toch lijkt mij het verstandig om dan naar Eneco te gaan puur omdat ik dan nog kan profiteren van deze hoge terug lever tarieven. Mocht dit nu wijzigen dan kan ik altijd weer overstappen omdat het variabel is.

Gas laat ik bij Budget Energie staan puur omdat ik daar 1,10 per m3 betaal tot en met September dit jaar en mijn warmtepomp in Augustus komt.

Klopt dit verhaal zo of wat zeggen jullie?
klopt 8)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Op zich is het natuurlijk wel gewoon een keuze die je maakt met het modelcontract.
Een groot deel van ons heeft bewust het modelcontract gekozen, wat niet per definitie gelijk is aan een variabel contact trouwens.
Daarvan was het op voorhand al duidelijk dat 1 juli het tarief sowieso zou gaan wijzigen.
Dan wel omhoog, dan wel omlaag, dat weten we op dit moment gewoon nog niet. Maar het is op zich geen verrassing ofzo.

Dus of je neemt per 1 juli een nieuw contract (kan net zo goed weer een modelcontract zijn) of je laat het doorlopen. Salderen over de contractperiode is kwh voor kwh. TLV komt pas later om de hoek kijken. Tarief kan dus gunstiger uitpakken of nadeliger, maar die 1 juli was wel bekend. Het switchen naar een andere, desnoods voor een maand, en daarna weer terug, is gewoon een mogelijkheid om cashen tegen het bekende tarief af te dwingen. Wil je over een heel jaar salderen dan moet je ook een jaar blijven zitten, of hopen op een jaarcontract.

Het grotere nadeel gaat hem zitten in de winterperiode waarin je meer verbruikt dan je opwekt (de meesten dan). Maar ook dit kan je weer opheffen door de lente/zomer erna.

De wisselende tarieven maken het misschien wel iets minder (of meer) winstgevend, maar is nog steeds pas aan de orde als er onder de streep nog wat te verhandelen valt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NileZ_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:58:
Wil je over een heel jaar salderen dan moet je ook een jaar blijven zitten, of hopen op een jaarcontract.
Dat is dus de vraag, welke interpretatie is hier terecht. Tot op heden is de informatie van de ACM kraakhelder en de uitleg van de maatschappijen niet conform die regels.

Het is een gok, maar hier moet duidelijkheid over komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Nee maar ik bedoel als dat je insteek is om het over een jaar te doen, dus winter tegen zomer wegstrepen dan is dat natuurlijk de insteek.

Contractperiode forceert uiteindelijk een afrekening, dus saldering en/of teruglevering.

Die duidelijkheid moet er inderdaad sowieso gaan komen. Eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Verwijderd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:07:
[...]

Dat is dus de vraag, welke interpretatie is hier terecht. Tot op heden is de informatie van de ACM kraakhelder en de uitleg van de maatschappijen niet conform die regels.

Het is een gok, maar hier moet duidelijkheid over komen.
We gaan gewoon niet gokken, laat ze maar dokken na 1/7.
1/7 ben ik weg bij Engie, (krijgt 69 en 62 cent tlv - is nu al lager)
Dan stap ik over naar Eneco of Delta, dat zien we in juni wel.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
mrnn schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:01:
[...]

Dit zou prima zijn. Ik heb een slimme meter en heb dan iig tot 1 juli de tlv die nu geldt en na 1 juli degene die dan actief is.

Dat klinkt wel fair toch? En kan je gewoon blijven zitten tot ook nog na 1 juli, tarieven na 1 juli afwachten en dan bepalen of je blijft of gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is het ding, met de interpretatie die de maatschappijen nu gebruiken tikken ze hem defacto op 1 juli af en dan begin je weer opnieuw. ACM zegt salderen doe je over een jaar. Dat kan bij forse prijsverschillen een stevig verschil maken over een jaar heen.

Wat fair is, doet overigens niet ter zake. De vraag is wat de regels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Volgens mij tikken ze helemaal niks af zolang je contract niet eindigt/opzegt. Salderen/terugleveren Is aan het eind van een contractperiode. Zeg je hem op dan heb je een eindpunt. Ik heb in elk geval nergens in de voorwaarden gevonden dat er een eindafrekening komt per 1 juli. Maar mocht jij dit wel ergens lezen dan hoor ik dit graag.

Dat ze wel of niet gaan middelen met de tarieven heb ik ook nog geen duidelijk antwoord op gezien of gehoord. Maar dat is dan nog steeds over de contractperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NileZ_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:05:
Volgens mij tikken ze helemaal niks af zolang je contract niet eindigt/opzegt. Salderen/terugleveren Is aan het eind van een contractperiode. Zeg je hem op dan heb je een eindpunt. Ik heb in elk geval nergens in de voorwaarden gevonden dat er een eindafrekening komt per 1 juli. Maar mocht jij dit wel ergens lezen dan hoor ik dit graag.

Dat ze wel of niet gaan middelen met de tarieven heb ik ook nog geen duidelijk antwoord op gezien of gehoord. Maar dat is dan nog steeds over de contractperiode.
Ze doen niet middelen want je maakt prijs afspraak voor half jaar, we staan niet op de markt met handjeklap.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Correct maar dat heb ik hier nu een paar mensen zien zeggen. En ik deel de mening dat dat inderdaad niet gebeurd.

En zolang je contract doorloopt gaan er gewoon nieuwe tarieven in per 1 juli.
Wil je dit niet? Dan opzeggen. En dan krijg je je afrekening. Doe je niks, loopt het gewoon door, en ben je akkoord met de nieuwe geldende tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NileZ_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:13:
Correct maar dat heb ik hier nu een paar mensen zien zeggen. En ik deel de mening dat dat inderdaad niet gebeurd.

Wil je dit niet? Dan opzeggen. En dan krijg je je afrekening. Doe je niks, loopt het gewoon door, en ben je akkoord met de nieuwe geldende tarieven.
Het punt is dat volgens de ACM saldering per jaar werkt, voor de kwhs binnen de saldering zou het tarief irrelevant moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
NileZ_ schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:13:

Precies zo is het.
En wat die andere mensen hier laten zien zijn hun eigen interpretaties, want de bevestiging mail die ze al een paar keer hebben laten zien zeggen precies wat wij ook zeggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:47
banaliteit schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:41:
Na 3 verschillende pogingen is het me eindelijk gelukt om over te stappen naar Eneco. Op 25 mei verloopt mijn contract bij GreenChoice en word ik omgezet naar Eneco.

Wat ik wel raar vind is dat ze me feliciteren met mijn nieuwe woning en de verhuizing. Het gaat hier namelijk niet om een verhuizing, maar om overstappen. Ik weet niet of dat problemen gaat opleveren. Technisch gezien hetzelfde interne proces?

Terugleververgoeding: -0,58556 per kWh
Maandelijkse afschrijving 9 euro
Hoezo 3 pogingen? Weigeren ze standaard overstappers met zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mrnn schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:39:
Zit erg te twijfelen wat nu wijsheid is voor mijn situatie.

Na verlopen vast heb ik nu modelcontract GC (2,57 per m3 en 55 ct per kwh) met verwaarloosbare terugleververgoeding.

Ik wek 3600kwh op per jaar maar na salderen ben ik nog steeds verbruiker. Daarnaast vorig jaar 1500 m3 gas. Zal nu wat minder worden want per direct met de airco's aan het verwarmen gegaan en gebruik gas nu alleen voor douchen (Quooker in keuken).

Voor mijn vaste contract heb ik een eindafrekening gehad en als ik pas eind zomer weer ergens overstap lever ik dus de hele zomer gratis stroom terug wat ik vervolgens niet kan salderen?

Ik overweeg nu het jaarcontract van Coolblue met 1,93 per m3 gas en 0,49 kwh. Vervelende vind ik dat ik dan nu de gok neem dat dit gunstige tarieven zijn waar ik een jaar aan vast zit. Voordeel is dat ik dan mijn elektra weer kan salderen en als ik niet snel wat doe dan gooi ik dat de komende maanden weg.

Iemand hier feedback op?
Frank is dan veel goedkoper/betere optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Afgelopen middag modelcontract afgesloten bij Eneco, ingangsdatum vandaag, mondeling en via voicelog overeengekomen maandbedrag €0, contract in mail gekregen, maandbedrag €171,-.
Volgende week er nog maar even een belletje er achteraan...

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:54
Ik zit bij Eneco en bekijk rond 15juni wel wat ik doe. Tegen die tijd weten we vast meer en kun je beter je keuze maken. Tot die tijd vertel ik mijn vriendin elke dag hoeveel we die dag weer verdiend hebben met de paneeltjes. Gisteren 15 euro en vandaag “slechts” 3 euro. Maar daar lach ik nog steeds erg hard om. Paar dagen geleden, bij mijn vorige leverancier, was dat per dag mijn max😂😂😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03

Woohooo

Smilie, James Smilie

Tiffanylampje schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:18:
Wel interessant leesvoer rondom de salderingsregeling en terugleververgoeding. https://solarmagazine.nl/...ingsregeling-zonnepanelen Zie ook de andere gerelateerde nieuwsberichten.

[...]
Fijn zeg dat de regering over alles zo lang doet. Wie weet is er over 10 jaar een begin gemaakt met het nieuwe plan.

[ Voor 14% gewijzigd door Woohooo op 15-04-2022 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Woohooo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:11:
[...]

Fijn zeg dat de regering over alles zo lang doet. Wie weet is er over 10 jaar een begin gemaakt met het nieuwe plan.
Mooi toch, beter deze situatie behouden, werkt prima

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:22:
[...]

Mooi toch, beter deze situatie behouden, werkt prima
En dan ook nog de btw naar beneden op 1 juli. Verandert het break even point tussen zomer en winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
mathijshooi schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:26:
[...]

En dan ook nog de btw naar beneden op 1 juli. Verandert het break even point tussen zomer en winter.
Verklaar je nader? Omdat inkoop goedkoper word en verkoop hetzelfde blijft?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Moet ik trouwens nog wachten met overstappen tot we de btw op de zonnepanelen terug hebben van de belastingdienst of staat dat daar los van? Contractant voor energie blijft hetzelfde (i.e. ook de klant bij de zonnepanelenboer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Nee hoor die btw komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
reneeke1970 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:43:
[...]

Verklaar je nader? Omdat inkoop goedkoper word en verkoop hetzelfde blijft?
Exact. Voor arme zielen zoals ik die niet elke maand meer terugleveren dan gebruiken wordt financieel gezien mijn winterseizoen korter en mijn zomerseizoen langer. Heb minder kWh teruglevering nodig om financieel op 0 euro uit te komen in de winter. Onder de aanname dat ik deze zomer voor meer kan terugleveren dan richting de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
mathijshooi schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 22:16:
[...]

Exact. Voor arme zielen zoals ik die niet elke maand meer terugleveren dan gebruiken wordt financieel gezien mijn winterseizoen korter en mijn zomerseizoen langer. Heb minder kWh teruglevering nodig om financieel op 0 euro uit te komen in de winter. Onder de aanname dat ik deze zomer voor meer kan terugleveren dan richting de winter.
Nou in ieder geval bereikt de regering zijn doel, stroom word voor iedereen goedkoper, hoe je het ook bekijkt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 09:01
Ik ben in een leuke discussie terecht gekomen met mijn energieleverancier.

Afgenomen 2300kWh
Geleverd 4347kWh

Nu hebben we sinds eind februari een warmte pomp en ik was dus benieuwd
tegen welk tarief we de extra afgenomen kWh gaan betalen

Mijn energieleverancier geeft aan te salderen: de kWh prijs per kwartaal en de belastingen per jaar.
Ook geven ze aan dat de ACM hun website niet op orde heeft.
Contact gezocht met de ACM en die geven aan dat de wet er duidelijk is en dat er op jaar contractjaar gesaldeerd moet worden.
Ze hebben nu wel op mijn verzoek een signaal naar de afdeling handhaving gestuurd, die was blijkbaar ook al bezig met een onderzoek.

Mijn energieleverancier gevraagd waar in de contracten / voorwaarden hun rekenmethode staat en die staat dus op het tariefblad.
En dat klopt.. op de tariefbladen van dit jaar. Maar voorgaande jaren stond iets anders.

Even de voorgaande jaren bekeken en ook daar is per tariefperiode gesaldeerd.

Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik ga kijken hoeveel "schade" ik van deze vorm van, van wat ik noem, misleiding heb gehad.
En dan beoordelen of ik er wat mee gaan doen.
Zijn er al tweakers geweest die het of bij een rechter dan wel bij de geschillencommissie hebben voorgelegd?
En zo ja wat was de uitkomst?

Wat ik verder nog heb gedaan is bij gaslicht.com aangeven dat dit een mooi extra criterium is om op te kunnen sorteren. Zij gaan dat intern oppakken (was wat het web team schreef).

[ Voor 2% gewijzigd door Unstable Element op 27-04-2022 16:42 . Reden: rare zin, naam van energieleverancier weg gehaald, deze is niet heel relevant, meerderen doen dit. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Ik vraag me af of zo'n zaak ooit eerder bij de geschillencommissie gekomen is. Bij een verschil van 1-2 cent per kWh TLV, ok, dan is het misschien niet eens de opstartkosten waard, maar dit gaat potentieel om tientallen centen verschil als een van deze energieleverancier plotsklaps de TLV halveert.

[ Voor 10% gewijzigd door Tiffanylampje op 15-04-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 09:01
Er zit een behoorlijk verschil tussen.
Wij betaalde in het eerste kwartaal iets 35 ct exclusief belastingen. De teruglever vergoeding is gemaximaliseerd op 5ct. (Vorig jaar was dat nog het kale lever tarief). Dus daar zit 30ct tussen.
Met 550 kWh meer gebruikt in is dat al snel 165 euro (mits ik het compleet zou kunnen salderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
vanderv schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:53:
Afgelopen middag modelcontract afgesloten bij Eneco, ingangsdatum vandaag, mondeling en via voicelog overeengekomen maandbedrag €0, contract in mail gekregen, maandbedrag €171,-.
Volgende week er nog maar even een belletje er achteraan...
Ik ben ook vanmiddag telefonisch overgestapt naar Eneco. Had helemaal geen optie het maandbedrag te verlagen. Dat kon alleen achteraf via de app volgens de medewerker. Mocht je het alsnog gedaan krijgen dan hoor ik graag hoe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24
Robje1244 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 16:08:
Zojuist ook even gebeld met eneco en een contract afgesloten. Termijnbedrag hebben ze direct op 0 euro gezet. Heb er niet om hoeven vragen dus het is inderdaad willekeurig. Zat nog 3 jaar vast aan greenchoice waar ik maar 8 cent terug kreeg. Krijg nu wel een boete van 125 euro maar met de huidige prijzen en een teruglevering van 2300 kWh per jaar heb ik dit snel terug verdient. Voor gas blijf ik wel bij greenchoice tegen 0,86 cent. Zodra mijn contract afloopt bij greenchoice gaan we maar eens kijken voor een warmtepomp.
Toevallig zit ik met exact dezelfde contractduur bij Greenchoice. Per wanneer gaat je contract met Eneco in en moest je nog moeite doen om dat eerder voor elkaar te krijgen?

Krijg volgende week pas mijn omvormer. Staat hier al 3 weken lang 17000Wp niets te doen :(

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
De hoeveelheid kWH moet gewoon over een contractjaar/jaarnota of eindnota gesaldeerd worden, geen discussie mogelijk als we de ACM volgen. Frank en de ANWB en andere dynamische prijsvechters ten spijt. Hoe zij dit verantwoorden, geen idee, maar de ACM is duidelijk over de berekening van de hoeveelheid te salderen kWh en vervolgens het aantal kWh dat voor een TLV in aanmerking komt. De grotere vraag is tegen welk tarief de TLV berekend wordt. Stel dat je ergens zit waar van jul-dec 50 cent geldt en van jan-jun 30 cent? Daar doet de ACM geen uitspraak over.
  • Delta: nadat de hoeveelheid over het hele jaar vaststaat, berekenen zij wat je over jan-jun bij wijze van spreken teruggeleverd hebt (zeg 1000 kWh), en wat over jul-dec (zeg: 300). Dan krijg je 450 terug. Is volgens mij alsnog verkapt per periode zoals Delta het uitkomt salderen. Lijkt mij niet te mogen.
  • Eneco geeft wisselende berichten. Eneco zegt sommigen dat ze van een gemiddelde TLV uitgaan, ergo, 40 cent. Dat zou dan 520 opleveren over in totaal 1300 kWh in het voorbeeld hierboven. Anderen krijgen als antwoord dat ze het precies zo doen als Delta.
  • ik verwacht ook nog wel dat er grappenmakers zijn die gaan afrekenen tegen de per datum eindnota geldende TLV, dus 1300 kWh à 30 cent wordt 390 euro.
  • en dan nog de variant van Vrijopnaam, de belasting opeens wel per jaar maar het TLV-tarief per kwartaal.
Ik ben heel benieuwd wat de ACM hier allemaal van vindt.

[edit] Ik heb er nog eens over zitten na te denken. Wat is nu eerlijk? Terugkrijgen tegen hetzelfde tarief als waarvoor je afneemt, model Delta dus, in mijn hart vind ik dat wel eerlijk. Alleen de geest van de regel van salderen per jaar gaat in tegen terugleververgoeding verrekend per tariefperiode. En die salderingsregel is er niet voor niets. In mijn ogen moet dat ook gevolgen hebben voor de terugleververgoedingssystematiek.

De ACM zegt expliciet alleen dat de aanbieder zelf de terugleververgoeding mag bepalen, dat de aanbieder daar duidelijk over moet zijn en dat je er op moet kunnen vergelijken, en de Energiewet zegt dat dit alles redelijk moet zijn. Van tevoren moet je als klant weten waar je aan toe bent, en dat weten we nu niet. Hooguit per tariefperiode en een geforceerde eindafrekening door op korte termijn op te zeggen. Met minieme verschillen van een paar cent is het vrijwel om het even, maar met deze bedragen gaat het serieus euro's schelen.

Nu kan de schade meevallen als een aanbieder per januari en juli de tarieven aanpast. Dan heb je elke tariefperiode om en nabij even veel opbrengst, mits je een heel jaar het spul hebt liggen. Daar kunnen veranderde tarieven niet zo heel veel aan kapot maken, vanwege het tijdstip van de tariefwijziging. Vervelender wordt het bij tariefaanpassingen per kwartaal. Dan ligt een wantoestand op de loer. Een aanbieder geeft je per april en per juli weinig voor je TLV en lokt je in september en januari met een hoge TLV, waar je nooit volop van zult kunnen profiteren. Ik zie dat wel gebeuren, dank je de koekoek. Vanwege de aard van zonne-energie die bij natuurwet in voorjaar/zomer sterker is, zou zo'n praktijk oneerlijk zijn.

En dan dynamisch afrekenen, is dat dan wel eerlijk? Zomer = veel aanbod = lage prijs, dat is economisch/kapitalistisch gezien correct, maar moreel gezien klopt het niet i.r.t. de klimaatverandering en dat we zo veel mogelijk energie uit de zon moeten halen met zijn allen. Natuurlijk is Frank geen charitatieve instelling, ze moeten winst maken, maar elektriciteit is wel een nutsproduct dat wat mij betreft zwaar gereguleerd mag worden.

We gaan het horen van de ACM hoop ik.

[ Voor 43% gewijzigd door Tiffanylampje op 16-04-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
B-Bandit schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:51:
[...]

Toevallig zit ik met exact dezelfde contractduur bij Greenchoice. Per wanneer gaat je contract met Eneco in en moest je nog moeite doen om dat eerder voor elkaar te krijgen?

Krijg volgende week pas mijn omvormer. Staat hier al 3 weken lang 17000Wp niets te doen :(
Vanmiddag gebeld, ook bij mij nog tot 2024 bij Greenchoice, toch per direct (vandaag) bij Eneco, morgen gelijk veel zon, krijgen ze gelijk 100 kWh van mij... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:24
vanderv schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 00:30:
[...]

Vanmiddag gebeld, ook bij mij nog tot 2024 bij Greenchoice, toch per direct (vandaag) bij Eneco, morgen gelijk veel zon, krijgen ze gelijk 100 kWh van mij... :P
100?! Wat heb je liggen man? Woon je op een boerderij ofzo :+

Edit: oh ik zie het in je sig. Wekt jouw 20 kWp zoveel op? Nu baal ik nog meer....scheelt dik 50 euro per dag dit :X

Voor wat betreft Eneco. Nog iets speciaals moeten aangeven?

[ Voor 20% gewijzigd door B-Bandit op 16-04-2022 01:06 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:15
B-Bandit schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 23:51:
[...]

Nee geen extra moeite hoeven doen. Contract ging direct in en heb netjes aangegeven dat ik nog vast zat aan greenchoice. Dit zouden ze verder regelen.

Dat is zonde, maar er komen hopelijk nog genoeg zonnige dagen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Laatst online: 21:22
Het blijft allemaal apart. Ik denk dat (als het vaag blijft) ik gewoon per 1 juli de overstap maak van Eneco naar een ander modelcontract. Ik heb wel zin in extra cash.

Tot en met oktober wek ik meer op dan dat ik verbruik. Misschien cash ik dan nog een keer. Jammer dat het niet duidelijk is.

Dit krijg ik tot nu toe terug van Eneco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9UwrlEDxUdM6Yo47eC3PlE2KnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5G1ejBjp3w6OHCImOMyHv0L.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NileZ_
@Tiffanylampje
Het deel van de klanten wat meer terugleveren dan dat ze afnemen is echt niet zo groot hoor.
In dit topic zijn er veel mensen waarbij dit wel het wel geval is. Maar dat 'lokken' met hoge tlv is niet zo heel erg aan de orde als je het mij vraagt.

De hoge tlv nu staat natuurlijk in directe relatie tot een bizar hoog tarief voor afname. 78 cent ofzo in het modelcontract. Daar kiezen we dan ook bewust voor.
Maar heel erg weinig mensen kiezen voor een modelcontract natuurlijk. Een gewoon 'variabel' contract heeft ook andere tarieven bij vele aanbieders.

Dus het lokken van mensen met een hoge tlv.. mwah zie het niet zo gebeuren. Statistisch nog steeds weinig mensen die dermate veel terugleveren. En de discussie wat eerlijk is.. dat is ook een stevige.
Want terugleveren is natuurlijk ook gewoon afhankelijk van wat de leverancier er voor over heeft. (En dit was jaren maar 8-10 cent).

Daar komt bij dat je natuurlijk gebruik maakt van hun infrastructuur, waar wij geen onderhoud aan hebben. Dus als je de term 'eerlijk' wil gebruiken, dan spelen er wel wat andere dingen mee nog dan alleen een vergoeding aan diegene die meer teruglevert.

Neemt niet weg dat het voor ons gewoon prettig is en dat je je voordeel er mee moet doen. Maar de term 'eerlijk' is een ruime, en de term 'redelijk' ook.

Ik ken zat mensen die een installatie op hun dak hebben liggen die bij een beetje mooi weer er uitklapt omdat het net het niet aan kan. Dat is pas zonde. Dus tsja wat is eerlijk?

Maar daar gaat dit topic ook niet over. Dit topic gaat over het maximaliseren van de opbrengst van je installatie.
De maatschappelijke discussie over salderen en terugleveren en al dat bijkomende is een hele andere, en niet waardoor @mathijshooi dit topic gestart heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door NileZ_ op 16-04-2022 10:34 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2