Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
NTS schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:25:
Ja het was niet voor niets zo gekozen. Eneco heeft nu zo'n hoog tarief dat dit dus kan gebeuren. Als je na 1 juli overstapt omdat het nieuwe tarief laag is krijg je wel wat ik schreef.

Maar volgens mij weet niemand wat je nu precies voor die 500 kwh uit mijn voorbeeld krijgt?
Ja hoor dat weet ik precies, de op dat moment geldende terug lever vergoeding.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
pirke schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:31:
[...]

Bij een jaarcontract is het duidelijk, bij variabele contracten is het open voor interpretatie en zal het per aanbieder verschillen. Net als dat salderen al per aanbieder verschilt: over telwerken of per telwerk.
Maar de leverancier is verplicht om het altijd per contractjaar te salderen, niet waar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
GioStyle schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:27:
[...]

Maar de leverancier is verplicht om het altijd per contractjaar te salderen, niet waar?
Ja, of bij vervroegde beëindiging van contract

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:17
reneeke1970 schreef op maandag 11 april 2022 @ 05:51:
[...]

Als je in h2 niet meer terug geleverd heb, dan hoor je hier op dit forum niet meer thuis haha.
Maar wat je voor die 500 kWh gaat krijgen hangt van de variabele prijs af voor terug leveren, dat is nu nog niet te zeggen.

Jou financieele verschuiving gaat natuurlijk nooit gebeuren, want ook de leverancier saldeert over een jaar, dat is zijn verdien model, is ook al altijd zo geweest.
Wil je dat niet, dan moet je eerder overstappen en cashen.
De situatie met netto verbruik in H2 in het voorbeeld van @NTS komt wellicht niet voor onder “ons”, maar dat komt doordat daar de tariefswijziging precies op 1 juli ligt. Als H1 van 1-1 tot 30–09 is en H2 vanaf 1-10 dan wil ik het nog wel eens zien ;) Ik heb in de wintermaanden geen overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cryptapix schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:57:
[...]

De situatie met netto verbruik in H2 in het voorbeeld van @NTS komt wellicht niet voor onder “ons”, maar dat komt doordat daar de tariefswijziging precies op 1 juli ligt. Als H1 van 1-1 tot 30–09 is en H2 vanaf 1-10 dan wil ik het nog wel eens zien ;) Ik heb in de wintermaanden geen overschot.
Wat wil jij dan zien? De saldering regeling veranderd niet hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Bij Eneco is het willekeur troef: vandaag (maandag) kan ik pas overstappen per 3 mei omdat het "een leverancierswissel" betreft én moet ik minimaal € 25 termijnbedrag betalen. Vrijdag kon de ingangsdatum per direct met € 0 termijnbedrag per maand. Vanmiddag nog maar eens proberen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:36
Zoals telefonisch afgesproken stuur ik u de tarieven die we besproken hebben voor stroom zojuist.

Normaaltarief: €0,78996
Daltarief: €0,58749
Terugleververgoeding: €-0,58556

Vaste leveringskosten per jaar: €71,88
Netbeheerderskosten per jaar: €267,68

Totaal ingeschatte jaarkosten: €-1656,33
Totaal ingeschatte maandkosten: €-138,03

Met vriendelijke groet, Eneco( zal naam even weglaten)

Aan de telefoon was het verhaal dat maandbedrag 0 euro zou zijn. Na 1 jaar zou ik dan 1656 euro krijgen.
Dit was al met de belasting teruggave gerekend. Mocht ik na 3 maanden weggaan, kreeg is het bedrag 138 euro x3. Dit was een modelcontract.
Ik meen dat bovenstaande met waardes is:
2000 normaal
2300 dal
6400 teruglevering

Welke provider geeft nog meer terug (overschot) per kwh?

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 11-04-2022 12:48 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

reneeke1970 schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:17:
Ja hoor dat weet ik precies, de op dat moment geldende terug lever vergoeding.
Op moment van leveren of op moment van afrekenen? Als ik naar mijn vorige afrekening van Eneco kijk doen ze het netjes met het moment van leveren. Maar dan krijg je dus het effect dat het bij grote verandering (of veel veranderingen) in tarief uit begint te maken wat je waar saldeert en wat je terug levert.

Mijn voorbeeld was met twee tarieven, zoals het modelcontract nu nog werkt. Maar als je een tarief per maand hebt en je hebt bijvoorbeeld januari, februari een netto verbruik van 50kwh per maand, maart kom je op nul en april tot augustus heb je een overschot van 400 kwh per maand. Maar elke maand een andee tarief (waarschijnlijk jan t/m april hoog en daarna laag).

Wat ga je dan tegen wat wegstrepen? Je teruglevering in april levert meer op dan in augustus, maar je kan niet kiezen welke ze gebruiken om je netto levering van jan/feb te compenseren en welke ze je uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:03
PCJR schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:47:
Zoals telefonisch afgesproken stuur ik u de tarieven die we besproken hebben voor stroom zojuist.

Normaaltarief: €0,78996
Daltarief: €0,58749

Vaste leveringskosten per jaar: €71,88
Netbeheerderskosten per jaar: €267,68

Totaal ingeschatte jaarkosten: €-1656,33
Totaal ingeschatte maandkosten: €-138,03

Met vriendelijke groet, Eneco( zal naam even weglaten)

Aan de telefoon was het verhaal dat maandbedrag 0 euro zou zijn. Na 1 jaar zou ik dan 1656 euro krijgen.
Dit was al met de belasting teruggave gerekend. Mocht ik na 3 maanden weggaan, kreeg is het bedrag 138 euro x3. Dit was een modelcontract.
Ik meen dat bovenstaande met waardes is:
2000 normaal
2300 dal
6400 teruglevering

Welke provider geeft nog meer terug (overschot) per kwh?
Leest de eerste opening post...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
PCJR schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:47:
Wordt een dieselaggregaat al rendabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
NTS schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:49:
[...]

Op moment van leveren of op moment van afrekenen? Als ik naar mijn vorige afrekening van Eneco kijk doen ze het netjes met het moment van leveren. Maar dan krijg je dus het effect dat het bij grote verandering (of veel veranderingen) in tarief uit begint te maken wat je waar saldeert en wat je terug levert.

Mijn voorbeeld was met twee tarieven, zoals het modelcontract nu nog werkt. Maar als je een tarief per maand hebt en je hebt bijvoorbeeld januari, februari een netto verbruik van 50kwh per maand, maart kom je op nul en april tot augustus heb je een overschot van 400 kwh per maand. Maar elke maand een andee tarief (waarschijnlijk jan t/m april hoog en daarna laag).

Wat ga je dan tegen wat wegstrepen? Je teruglevering in april levert meer op dan in augustus, maar je kan niet kiezen welke ze gebruiken om je netto levering van jan/feb te compenseren en welke ze je uitbetalen.
Voor reneeke1970 boeit dat niet, want hij levert elke maand netto terug, ook in de wintermaanden. Kijk maar naar zijn PVOutput.

Jaarverbruik bij ons is 4200 kWh en opwek 5800 kWh. Mijn plan is momenteel: jaarcontract loopt af op 24/05. Ik houd na 24/05 bij dezelfde leverancier het variabel contract aan, na 3 maanden cash ik en neem ik een jaarcontract bij een ander leverancier als dat beschikbaar is. Ik verwacht in die 3 maanden een overschot van 1000 kWh, kan zomaar even €500 zijn. Oh, en ik ga een aantal apparaten uitzetten in die 3 maanden, zoals de tweede koelkast etc... :D

[ Voor 16% gewijzigd door GioStyle op 11-04-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
NTS schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:49:
[...]

Op het moment van leveren krijg je je vergoeding betaald.
Salderen doe je niet tegen tarieven, dat doe je tegen kWh, dus verschil in prijs heeft geen invloed.
Na de fase van salderen treed de fase van terug leveren op, en dat is tegen variabel tarief wat je nu nog niet weet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:28
Reneeke wordt onze nieuwe leverancier. Wat voor contract biedt je aan? Haha.

Voor mij, en waarschijnlijk meerdere hier, is het zo dat ik in de winter niet teruglever. Op een beetje een zonnige dag lever ik dan wel terug, maar zeker niet elke dag. (11.8 kwp).
Dus netto afnemer in de koudere wintermaanden.

Zoals ik het nu zie, ga ik de komende maanden op het modelcontract zitten (deze gaat volgende week in) en dan september oktober waarschijnlijk opzeggen en overstappen. Hier komt dan een eindafrekening van tegen bedrag x.
Als je dan overgaat naar een nieuwe en een jaar blijft zitten (salderen winter/zomer) dan heb je een eenmalige extra cash actie gedaan.
Want dan benutje komende zomer om even te cashen en daarna vervolgens te blijven zitten. Dan heb ik alsnog wel een overschot op jaarbasis. Maar dan is die afrekening natuurlijk een stuk minder hoog. Want dan is er weer gesaldeerd, waardoor er minder overbleef.

Uiteraard is het zo dat de tarieven zullen gaan veranderen, welke kant op dat weten we nog niet. Dus het kan zomaar zijn dat het interessant wordt om te blijven zitten. Echter verwacht ik dan op jaarbasis een overschot van rond de 2500 kwh te hebben. Is ook teruglevering natuurlijk. Echter door tussentijds te cashen heb je in de zomer eenmalig een veel hogere teruglevering gepakt.

Feit is wel dat de boel ontzettend in beweging is nu dus zal het in de gaten moeten blijven houden. Maar goed daar helpen we elkaar mee in dit topic 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Je kan altijd in de herfst potentieel overstappen naar een aanbieder die een laag tarief vraagt (incl belastingen), al dan niet op jaarcontract wat je begin lente weer open kan breken als de tarieven dan nog steeds hoog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53
Iemand anders ook moeite om een nieuw modelcontract af te sluiten via Eneco?

Zonet met Eneco gebeld om alvast de overstap te regelen. Mijn huidige contract loopt af op 25 mei. Volgens de medewerker kan ze mijn aanvraag voor een nieuw contract per 25 mei niet in het systeem zetten. Dit komt omdat: "de tarieven per maand berekend worden". Er werd aangeraden om het in mei nog een keer te proberen, maar dan ben ik te laat ivm de opzegtermijn van 30 dagen bij mijn huidige energieleverancier. :? Vage situatie... Morgen nog maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
banaliteit schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:02:

Zonet met Eneco gebeld om alvast de overstap te regelen. Mijn huidige contract loopt af op 25 mei. Volgens de medewerker kan ze mijn aanvraag voor een nieuw contract per 25 mei niet in het systeem zetten. Dit komt omdat: "de tarieven per maand berekend worden". Er werd aangeraden om het in mei nog een keer te proberen, maar dan ben ik te laat ivm de opzegtermijn van 30 dagen bij mijn huidige energieleverancier. :? Vage situatie... Morgen nog maar eens proberen.
Dat is niet vaag maar heel logisch omdat ze hun prijzen voor die periode nog niet weten.
Je mag nu zelf al opzeggen, dan gaan de dertig dagen alvast tellen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
reneeke1970 schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:23:
[...]

Dat is niet vaag maar heel logisch omdat ze hun prijzen voor die periode nog niet weten.
Je mag nu zelf al opzeggen, dan gaan de dertig dagen alvast tellen
Ik wil niet mijn welkomstbonus verliezen, dus ik kan dan alvast opzeggen per einddatum contract van 24 mei. En dan per 1 mei bij Eneco modelcontract aanvragen?

Als ik dan nergens een contract kan afsluiten ben ik de sjaak. Maar goed, daar zijn dus juist de modelcontracten voor bedoelt. Eneco mag mij niet weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
banaliteit schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:55:
[...]

Ik wil niet mijn welkomstbonus verliezen, dus ik kan dan alvast opzeggen per einddatum contract van 24 mei. En dan per 1 mei bij Eneco modelcontract aanvragen?

Als ik dan nergens een contract kan afsluiten ben ik de sjaak. Maar goed, daar zijn dus juist de modelcontracten voor bedoelt. Eneco mag mij niet weigeren.
Als je nergens kunt afsluiten behoud je gewoon je oude, zeg je gewoon heb me toch bedacht...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

Termy

valt er nog wat te fragge?

GioStyle schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:12:
[...]

Voor reneeke1970 boeit dat niet, want hij levert elke maand netto terug, ook in de wintermaanden. Kijk maar naar zijn PVOutput.

Jaarverbruik bij ons is 4200 kWh en opwek 5800 kWh. Mijn plan is momenteel: jaarcontract loopt af op 24/05. Ik houd na 24/05 bij dezelfde leverancier het variabel contract aan, na 3 maanden cash ik en neem ik een jaarcontract bij een ander leverancier als dat beschikbaar is. Ik verwacht in die 3 maanden een overschot van 1000 kWh, kan zomaar even €500 zijn. Oh, en ik ga een aantal apparaten uitzetten in die 3 maanden, zoals de tweede koelkast etc... :D
Waar zit je dan dat dat automatisch over gaat naar variabel met fatsoenlijke tlv? Weet je zeker dat tlv hoog is? Bij mij met pure energie iig niet. Wel hogere tarieven, geen hogere tlv (lager zelfs).

Verder nog een vraagje: wanneer maken ze de nieuwe tarieven bij een variabel contract bekend en is dat reden voor opzegging (zodat ik met die tarieven opzeg)? Ik bedacht me NL dat weggaan als de tarieven slecht worden natuurlijk leuk is, maar als ze de tarieven van dan gebruiken bij m'n einde contract ipv dit halfjaar, dan schiet ik hier natuurlijk niks mee op. Iemand enig idee hoe dat gaat werken?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Termy schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:26:
[...]

Waar zit je dan dat dat automatisch over gaat naar variabel met fatsoenlijke tlv? Weet je zeker dat tlv hoog is? Bij mij met pure energie iig niet. Wel hogere tarieven, geen hogere tlv (lager zelfs).
Ik zit momenteel bij BudgetEnergie. Ik zie wel wat op mijn pad komt. Als het me niet bevalt ben ik per 25/05 weg. Denk dan een overstapje naar Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022

Ik zou vandaag óók met Eneco bellen voor meer info...
Volgens Gaslicht.com zou ik bij Eneco jaarlijks meer dan €3000,= betaald krijgen voor het leveren van 7000kWu zonne-energie! je zou zelfs meer dan €5000,= betaald krijgen zonder dat je stroom afneemt door bijvoorbeeld een schuur met afzonderlijke aansluiting vol te gooien met panelen.
Mijn werkgever (ir) waarschuwde mij hiervoor, "reken maar niet dat energie maatschappijen duizenden Euro's per aansluiting gaan betalen voor terug-geleverde zonne-energie die ze bij hun eigen klanten (de particulieren met panelen) voor 7-8 ct inkopen... de energie leveranciers weten deze constructie heus wel en gaan alles in het werk zetten om grote terugbetalingen te voorkomen"
Aldus mijn werkgever (eigenaar middelgroot technisch installatie bedrijf)

Nu kun je gokken... dat je toch veel winst kan maken...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Meen je niet joh. En ik zit nu rustig te wachten tot mijn omvormer binnen is alvorens ik Eneco aanvraag. Vorige week nog gebeld en kon binnen een week. Als daar straks 30 + nog wat dagen bijkomen wordt het een miezerige zomer...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:19
Bij Eneco (en ieder ander met modelcontract) kun je ongeveer direct terecht. De vraag is of je een opzegtermijn bij je huidige leverancier hebt. Daar kan Eneco weinig aan doen, en heb je zelf in de hand. Je kunt immers niet bij 2 maatschappijen tegelijk klant zijn.

@frisianstar Wat wil men in het werk zetten dan? Contract en voorwaarden zijn glashelder. Bovendien wordt er bij andere aansluitingen juist voor duizenden euro's in rekening gebracht met deze prijzen, dus per saldo zal het allemaal wel meevallen. Eneco valt echt niet om met een paar terugleverende klanten.

[ Voor 38% gewijzigd door hesselbeertje op 11-04-2022 19:06 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
frisianstar schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:43:
[...]

Ik zou vandaag óók met Eneco bellen voor meer info...
Volgens Gaslicht.com zou ik bij Eneco jaarlijks meer dan €3000,= betaald krijgen voor het leveren van 7000kWu zonne-energie! je zou zelfs meer dan €5000,= betaald krijgen zonder dat je stroom afneemt door bijvoorbeeld een schuur met afzonderlijke aansluiting vol te gooien met panelen.
Mijn werkgever (ir) waarschuwde mij hiervoor, "reken maar niet dat energie maatschappijen duizenden Euro's per aansluiting gaan betalen voor terug-geleverde zonne-energie die ze bij hun eigen klanten (de particulieren met panelen) voor 7-8 ct inkopen... de energie leveranciers weten deze constructie heus wel en gaan alles in het werk zetten om grote terugbetalingen te voorkomen"
Aldus mijn werkgever (eigenaar middelgroot technisch installatie bedrijf)

Nu kun je gokken... dat je toch veel winst kan maken...
Je baas moet eens opzoeken wat de huidige inkoop prijzen zijn voor hij zulke onzin uitkraamt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
reneeke1970 schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:08:
[...]

Je baas moet eens opzoeken wat de huidige inkoop prijzen zijn voor hij zulke onzin uitkraamt.....
Ik zal dit bericht wel even doorsturen...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BektLekker
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:54
Ik ga 1-7 verhuizen en ben mij nu aan het oriënteren voor nieuwe panelen. Kan er heel wat kwijt op mijn nieuwe dak en garage. Zal ik het maximaal volledig volgooien of niet. Als deze prijzen blijven wel, maar daar geloof ik niet in. Zitten er meer met dit luxe dilemma? En hoe zien jullie dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
@BektLekker 30 jaar opbrengst levert meer op dan wat het nu kost, inflatie werkt in je voordeel. Gewoon vol gooien die hap. Vergelijk het met de opbrengst op een spaarrekening, dan is de keus makkelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door pirke op 12-04-2022 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Ik zou het volknallen. Heb ik recent ook gedaan. Kwam er na installatie achter dat er nog extra ruimte is, dus ook daar komen nog wat panelen. Aftoppen die handel. Energie zal waarschijnlijk duur blijven, inflatie etc. Is wmb een no-brainer.
Salderingsregeling is ook verlengd, in die tijd heb je het wel terugverdiend.

Niet te lang wachten met bellen, panelenboeren hebben het knetterdruk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Bij de 4e belpoging met Eneco is het gelukt om het Modelcontract af te sluiten met een ingangsdatum per direct, en een termijnbedrag van 10 euro (bij een negatieve berekening van een paar honderd euro per maand).

[ Voor 35% gewijzigd door cj1 op 12-04-2022 14:05 . Reden: termijnbedrag toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
frisianstar schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:09:
[...]

Ik zal dit bericht wel even doorsturen...
Hij denk misschien alleen in grootverbruik tarieven. Wij zitten in de particuliere wereld te wroeten als arme sloebers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
cj1 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:33:
Bij de 4e belpoging met Eneco is het gelukt om het Modelcontract af te sluiten met een ingangsdatum per direct, en een termijnbedrag van 10 euro (bij een negatieve berekening van een paar honderd euro per maand).
Ook ik gister gebeld, per 18 april gaat t in.
3x aan de telefoon ja meneer per maand 0 euro. Krijg je de emails; 9 euro per maand. Nagoed, vooruit dan. De prognose tool aan hun kan gaf aan -138 euro per maand.

Dus na een jaar 1700 euro terugkrijgen (zit wel 6xx euro belastingvoordeel al in). Of al eerder uitcashen indien nodig. Bij Frank kreeg ik maar 10-30 cent, en soms 1 cent als t tegen zat op een zonnige dag. Nu hoef ik ook niet meer naar de uurprijzen te kijken, wel zo rustgevend (ik hoef ook de accu (6kwh LiFePo4) niet meer te gebruiken eigenlijk).

Gas zit wel nog bij Frank, kost zo 1.20-1.80 per m3. Dat heb ik nog nergens goedkoper gevonden.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
PCJR schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:39:
3x aan de telefoon ja meneer per maand 0 euro. Krijg je de emails; 9 euro per maand. Nagoed, vooruit dan. De prognose tool aan hun kan gaf aan -138 euro per maand.
Die 9 euro betekent in praktijk 0 euro bij Eneco. Boven 9 euro innen ze pas per maand.
En anders even bellen als het contract is in gegaan (na paar dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Nu online
cj1 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:33:
Top man, dat geeft hoop. Dank voor het delen van je ervaring. Altijd bizar dit soort callcenter-loterijen. Net als de jaarlijkse verlenging bij KPN waar je geluk moet hebben met wie je treft...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

klopt, ik heb ook minder dan 9 euro maar dan geven ze aan dat ze eenmaal per jaar afrekenen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
jobr schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:28:
[...]

Die 9 euro betekent in praktijk 0 euro bij Eneco. Boven 9 euro innen ze pas per maand.
En anders even bellen als het contract is in gegaan (na paar dagen).
Hier schrijven ze gewoon 9 euro per maand af hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
cryptapix schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:14:
[...]

Heb je dan precies 9 euro of >= 9,01 ?
Mogelijk is de grens dan < 9,00 en niet inclusief 9,00 (wat ze mij wel hadden verteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
jobr schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:24:
[...]

Heb je dan precies 9 euro of >= 9,01 ?
Mogelijk is de grens dan < 9,00 en niet inclusief 9,00 (wat ze mij wel hadden verteld)
Precies 9 euro en dat was ook het minimale dat kon op dat moment. Volgens de medewerker van Eneco kon het wel naar 0 als ik met acceptgiro zou gaan betalen ipv automatische incasso, maar toen ik doorvroeg bleken daar 2,50e administratiekosten per maand aan te zitten. Leek wel slapstick “oh dus dan is mijn maandbedrag 0 en krijg ik elke maand een acceptgiro van 2,50 ivm administratiekosten en die 2,50 krijg ik niet terug bij jaarrekening?” - klopt “ok, dan doe maar automatische incasso”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
cryptapix schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:17:
[...]

Precies 9 euro en dat was ook het minimale dat kon op dat moment. Volgens de medewerker van Eneco kon het wel naar 0 als ik met acceptgiro zou gaan betalen ipv automatische incasso, maar toen ik doorvroeg bleken daar 2,50e administratiekosten per maand aan te zitten. Leek wel slapstick “oh dus dan is mijn maandbedrag 0 en krijg ik elke maand een acceptgiro van 2,50 ivm administratiekosten en die 2,50 krijg ik niet terug bij jaarrekening?” - klopt “ok, dan doe maar automatische incasso”.
Raar, ik zie ook 9 euro in mijn Eneco (in de app zie ik nog vrijwel niks, er werkt ook het meeste nog niet).
Trouwens, steeds als ik via de Eneco site inlog moet ik weer een code krijgen per mail, is dit normaal? Vet onhandig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

code klopt, is nieuw. Ze zijn bang dat we ze hacken :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
PCJR schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:23:
[...]

Raar, ik zie ook 9 euro in mijn Eneco (in de app zie ik nog vrijwel niks, er werkt ook het meeste nog niet).
Trouwens, steeds als ik via de Eneco site inlog moet ik weer een code krijgen per mail, is dit normaal? Vet onhandig...
Geen idee, gebruik de site niet. App gebruik ik zelden, maar je ziet pas alles nadat de levering is gestart (of enkele dagen daarna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-08 16:49
cryptapix schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:14:
[...]

Bij mij schrijven ze ook 9 euro per maand af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Pff mijn voorschot wordt 330 euro haha. Kan aangepast worden daags nadat de levering start. Lol.
Aan de telefoon 0 euro zeggen, en dan 330 euro in het systeem zetten 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Termy schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:26:
Verder nog een vraagje: wanneer maken ze de nieuwe tarieven bij een variabel contract bekend en is dat reden voor opzegging (zodat ik met die tarieven opzeg)? Ik bedacht me NL dat weggaan als de tarieven slecht worden natuurlijk leuk is, maar als ze de tarieven van dan gebruiken bij m'n einde contract ipv dit halfjaar, dan schiet ik hier natuurlijk niks mee op. Iemand enig idee hoe dat gaat werken?
Iemand enig idee hoe dit zit?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Termy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:20:
[...]

9 dagen voor aflopen termijn, staat in je contract

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:08
Termy schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:20:
[...]

Dat is wel een goede vraag. Ik zou het zelf eerlijker vinden om met het tarief te rekenen waar je het overschot had. Maar wat de energie bedrijven doen weet ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:15:
[...]

9 dagen voor aflopen termijn, staat in je contract
In m'n contract staat alleen dat ze "tijdig de nieuwe tarieven persoonlijk informeren".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
Even offtopic, ik wil misschien een elektrische auto kopen en laadpaal laten plaatsen. Honderd meter verderop staat ook een laadpaal, dit kost mij €0,35 per kWh.

Thuis opladen ga ik dan zeker niet doen aangezien de terugleververgoeding €0,58556 is.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mathijshooi
Bravertal schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:21:
Even offtopic, ik wil misschien een elektrische auto kopen en laadpaal laten plaatsen. Honderd meter verderop staat ook een laadpaal, dit kost mij €0,35 per kWh.

Thuis opladen ga ik dan zeker niet doen aangezien de terugleververgoeding €0,58556 is.
Ik zou de hele dag heen en weer rijden en thuis de boel ontladen :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:01:
[...]

Ik zou de hele dag heen en weer rijden en thuis de boel ontladen :p
Schat we komen deze maand weer een aantal tientjes te kort...
"Oke ik rijd wel even een paar keer heen en weer."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Na 3 verschillende pogingen is het me eindelijk gelukt om over te stappen naar Eneco. Op 25 mei verloopt mijn contract bij GreenChoice en word ik omgezet naar Eneco.

Wat ik wel raar vind is dat ze me feliciteren met mijn nieuwe woning en de verhuizing. Het gaat hier namelijk niet om een verhuizing, maar om overstappen. Ik weet niet of dat problemen gaat opleveren. Technisch gezien hetzelfde interne proces?

Terugleververgoeding: -0,58556 per kWh
Maandelijkse afschrijving 9 euro

[ Voor 8% gewijzigd door banaliteit op 14-04-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Nu online
Bravertal schreef op donderdag 14 april 2022 @ 07:21:

Hier hetzelfde probleem. Ik had laatst bijna een laadpaal gekocht. Ben blij dat ik nog even heb gewacht. Zou een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik hier ga laden tegen -58 cent terwijl het aan de overkant voor 38 cent kan. Scheelt op een volle 'tank' toch weer 8 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:43
Eerste poging gelijk gelukt.

Terugleververgoeding: -0,58749 per kWh
Maandelijkse afschrijving 15 euro, anders konden ze het niet verwerken in hun systeem? Er mocht geen negatief saldo in hun systeem verwerkt worden.

In mijn contract wordt ook aangehaald dat het gaat om een verhuizing??? We gaan wel zien wat dat verder geeft. Verwacht eigenlijk dat dit geen problemen oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
FXZeRRo85 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:40:
Eerste poging gelijk gelukt.

Terugleververgoeding: -0,58749 per kWh
Maandelijkse afschrijving 15 euro, anders konden ze het niet verwerken in hun systeem? Er mocht geen negatief saldo in hun systeem verwerkt worden.

In mijn contract wordt ook aangehaald dat het gaat om een verhuizing??? We gaan wel zien wat dat verder geeft. Verwacht eigenlijk dat dit geen problemen oplevert.
Verhuizen is bedenk termijn omzeilen....
En eventueel opzeg termijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1wouterb
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-03 07:00
Ons contract bij EnergieDirect eindigt per 1 juli. Onze zonnepanelen zijn 7 april geïnstalleerd en wekken 2500kWh meer op dan we verbruiken. Als ons contract afloopt gaan wij waarschijnlijk naar Eneco vanwege de TLV. Gasverbruik is max 170m3 per jaar (volgende project gasloos).

Hoe wordt de TLV eigenlijk verrekend? Houd de slimme meter rekening met de geleverde energie op een bepaalde datum? Aan het eind van het jaar krijg je de afrekening en krijgen we in ons geval waarschijnlijk geld terug. Stel, de tarieven gaan naar beneden in december, krijg je dan wel de hoge TLV over de periode Juli - December? Heb alleen ervaring met vaste contracten en ook niet met het leveren van energie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:43
reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:50:
[...]

Oke zou kunnen, echter staat in het contract nog steeds een bedenktijd van 14dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_stiech
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 16:45
Oke guys,
Ik zit momenteel nog bij ENGIE met een contract voor onbepaalde tijd met een tarief van 0.247 piek en 0.199 dal.

Op 30 april wil ik mijn 20 zonnepanelen gaan installeren en verwacht ongeveer een opbrengst van 6400kWh mee op te brengen.
Mijn eigen jaar verbruik lag van mei tot april op 3800kWh.

Wat is wijsheid in mijn geval?
Alvast overstappen naar Eneco zodat ik meteen kan teruglevering of wachten tot alles geïnstalleerd is?

Waarschijnlijk het eerste maar graag jullie input 🙏

10x 390wp noord-oost, 10x 390wp zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:50:
[...]

Dat is de praktische uitwerking ja. Maar, de wettelijke bedenktermijn blijft gewoon gelden. Opzegtermijn van je vorige contract ook. Systemen van energieleveranciers laten het niet vaak niet toe om een overstap (switch) binnen X dagen (vaak 14-30) te laten ingaan, terwijl dat bij een verhuizing (inhuizing) wel lukt. Dat heeft deels te maken met de opzegtermijn van lopende contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
Bijna het hele topic doorgelezen, maar kan weinig vinden over Frank energie. Hier zit ik sinds kort bij.
Systeem wat ze hanteren, namelijk de werkelijke kosten per maand berekenen is prima. Echter krijgen wij eind mei zonnepanelen en kom ik er achter dat ze het salderen niet per jaar maar per maand doen bij Frank.
Dat betekent dat ik in de zomermaanden een kleine teruglever vergoeding krijg en in de wintermaanden het voor meer geld mag terug kopen. In plaats van dat het opgewekte deel tegen het verbruikte deel wordt weggestreept. Ik kan nergens op het grote internet vinden dat dit is toegestaan per maand. Ik lees alleen maar saldering per jaar. Wordt het bijvoorbeeld bij Eneco ook per maand of per jaar gedaan?

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:29

de Peer

under peer review

Turbodesk617 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:04:
Bijna het hele topic doorgelezen, maar kan weinig vinden over Frank energie. Hier zit ik sinds kort bij.
Systeem wat ze hanteren, namelijk de werkelijke kosten per maand berekenen is prima. Echter krijgen wij eind mei zonnepanelen en kom ik er achter dat ze het salderen niet per jaar maar per maand doen bij Frank.
Dat betekent dat ik in de zomermaanden een kleine teruglever vergoeding krijg en in de wintermaanden het voor meer geld mag terug kopen. In plaats van dat het opgewekte deel tegen het verbruikte deel wordt weggestreept. Ik kan nergens op het grote internet vinden dat dit is toegestaan per maand. Ik lees alleen maar saldering per jaar. Wordt het bijvoorbeeld bij Eneco ook per maand of per jaar gedaan?
Lees dit topic maar eens uitgebreid door dan. Het gaat continu over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
de Peer schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:07:
[...]

Lees dit topic maar eens uitgebreid door dan. Het gaat continu over dit onderwerp.
Lees mijn vraag dan maar eens beter.

Deze mail kreeg ik gisteren van Frank;

Iedere maand rekenen we af op je werkelijke verbruik (het dynamische deel van je factuur). Je verbruik wordt afgerekend tegen de inkoopprijs plus de inkoopvergoeding (incl. BTW). Je opwek wordt vergoed tegen de inkoopprijs en een kleinere inkoopvergoeding. Dat betekent dat je in de zomer (met veel opwekking) misschien wel geld terug krijgt.

Frank Energie hanteert de dynamische inkoopprijs als basis voor de vergoeding van je opwek. Omdat die inkoopprijs op momenten dat er veel aanbod van zonne-energie is soms juist laag is (en soms zelfs negatief), kan het zijn dat de opbrengst van zonnepanelen op sommige dagen tegenvalt. In een energiemarkt met hoge prijzen (zoals nu) kan het ook zijn dat je juist beter af bent met dynamische prijzen. We adviseren je om onder de streep te bekijken of we een goed aanbod voor je hebben!

Salderen doen we, zoals je gewend bent, op jaarbasis. Aan het eind van het jaar (of aan het einde van je contract) bekijken we op basis van je gerealiseerde verbruik en je opgewekte elektriciteit wat de feitelijke kosten voor Energiebelasting (EB) en Opslag Duurzame Energie (ODE) zijn. Hierbij geldt dat je enkel voor het deel netto verbruik (dat is je verbruik – opwek) EB en ODE hoeft te betalen. Over het deel dat je hebt opgewekt betaal je géén belasting. De uiteindelijke kosten voor EB/ODE worden vervolgens verrekend op je jaar- of eindafrekening.

[ Voor 74% gewijzigd door Turbodesk617 op 14-04-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NileZ_ schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:48:
Reneeke wordt onze nieuwe leverancier. Wat voor contract biedt je aan? Haha.

Voor mij, en waarschijnlijk meerdere hier, is het zo dat ik in de winter niet teruglever. Op een beetje een zonnige dag lever ik dan wel terug, maar zeker niet elke dag. (11.8 kwp).
Dus netto afnemer in de koudere wintermaanden.

Zoals ik het nu zie, ga ik de komende maanden op het modelcontract zitten (deze gaat volgende week in) en dan september oktober waarschijnlijk opzeggen en overstappen. Hier komt dan een eindafrekening van tegen bedrag x.
Ik wissel op 30 juni, forceren van de afrekening tegen de juiste tarieven, wisselen kan toch vrij moeiteloos :) Eneco klantenservice doet ook vaag over salderen over jaar vs halfjaartarieven. Gaat nog een leuke discussie worden de komende maanden.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Zoals het er nu naar uit ziet weet ik iig op tijd of de tarieven instorten en of ik per direct moet wisselen voor de juiste eindafrekening, maar het ziet er idd wel naar uit dat dit gemicromanaged moet worden om een hoop gezeik te voorkomen. In je recht staan en gelijk hebben is niet hetzelfde als zonder moeite gelijk krijgen, tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik krijg zojuist een aanbod als oude klant voor 1,88 per m3 gas en 0,46 per kWh enkeltarief. 1 jaar vast excl. welkomstbonus van 150. Stom genoeg niet naar de terugleververgoeding gevraagd maar ik ga uit van 8 cent.

We hebben nu op het contract van vriend dat half juli afloopt 0,90 per m3 en 0,18 cent per kWh. We krijgen binnenkort zonnepanelen met een jaarlijks verwacht overschot van ca. 1500 kWh als we een beetje voorzichtig doen.

Als ik het zo lees, gaat iedereen massaal naar Eneco vanwege de best wel hoge terugleververgoeding. Zou in ons geval met de huidige tarieven bijna 900 euro opleveren, en dat zou je dan weg kunnen strepen tegen de meerprijs voor gas. Resultaat bij Eneco ca. 150 euro per maand voor alleen het gas, elektra is dus nul op de meter op jaarbasis. Bij het aanbod kom ik op ca. 133 per maand. Allebei nog excl. leveringskosten/netbeheerkosten maar dat ontloopt elkaar niet veel.

Dit is toch een beetje dubben. Ik weet dan wel zeker dat ik een vast tarief heb. Bij Eneco kan opeens de prijs omhoog schieten van heb ik jou daar. En Frank heeft een mooi verhaal maar dat is me toch te onzeker, dat dynamisch afrekenen. Dus: aanbod doen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Turbodesk617 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:17:
[...]

Lees mijn vraag dan maar eens beter.

Deze mail kreeg ik gisteren van Frank;

Iedere maand rekenen we af op je werkelijke verbruik (het dynamische deel van je factuur). Je verbruik wordt afgerekend tegen de inkoopprijs plus de inkoopvergoeding (incl. BTW). Je opwek wordt vergoed tegen de inkoopprijs en een kleinere inkoopvergoeding. Dat betekent dat je in de zomer (met veel opwekking) misschien wel geld terug krijgt.

Frank Energie hanteert de dynamische inkoopprijs als basis voor de vergoeding van je opwek. Omdat die inkoopprijs op momenten dat er veel aanbod van zonne-energie is soms juist laag is (en soms zelfs negatief), kan het zijn dat de opbrengst van zonnepanelen op sommige dagen tegenvalt. In een energiemarkt met hoge prijzen (zoals nu) kan het ook zijn dat je juist beter af bent met dynamische prijzen. We adviseren je om onder de streep te bekijken of we een goed aanbod voor je hebben!

Salderen doen we, zoals je gewend bent, op jaarbasis. Aan het eind van het jaar (of aan het einde van je contract) bekijken we op basis van je gerealiseerde verbruik en je opgewekte elektriciteit wat de feitelijke kosten voor Energiebelasting (EB) en Opslag Duurzame Energie (ODE) zijn. Hierbij geldt dat je enkel voor het deel netto verbruik (dat is je verbruik – opwek) EB en ODE hoeft te betalen. Over het deel dat je hebt opgewekt betaal je géén belasting. De uiteindelijke kosten voor EB/ODE worden vervolgens verrekend op je jaar- of eindafrekening.
Ik zou in de zomermaanden heel snel bij Frank wegrennen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:25:
[...]

Ik wissel op 30 juni, forceren van de afrekening tegen de juiste tarieven, wisselen kan toch vrij moeiteloos :) Eneco klantenservice doet ook vaag over salderen over jaar vs halfjaartarieven. Gaat nog een leuke discussie worden de komende maanden.
En dan ga jij per 30 juni naar, delta of Engie ofzo?
Ja je krijgt dan inderdaad een afrekening tegen de tarieven die gelden t/m 30 juni.
Maar dan ben ik benieuwd hoe 'tijdig' die aankondiging van de tarieven komt. Opzegtermijn is 9 dagen. Maar stel ze doen het 10 dagen van tevoren, kom je dan op tijd bij een nieuwe leverancier? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NileZ_ schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:03:
[...]

En dan ga jij per 30 juni naar, delta of Engie ofzo?
Whoever, zal wel, desnoods voor een week :) Ik zeg volgende week het contract al op per 30-6 en zorg voor een herinnering eind juni om op 31-6 een nieuw contract te hebben. Desnoods ga ik 10 dagen later weer terug naar Eneco, dat zien we dan wel weer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
mathijshooi schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:50:
[...]

Of hij moet leren lezen want er staat gewoon salderen per jaar, zoals wettelijk verplicht.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:14:
[...]

Whoever, zal wel, desnoods voor een week :) Ik zeg volgende week het contract al op per 30-6 en zorg voor een herinnering eind juni om op 31-6 een nieuw contract te hebben. Desnoods ga ik 10 dagen later weer terug naar Eneco, dat zien we dan wel weer. ;)
31-6.. 😜.
Voor de rest wel een goed idee om alvast eerder op te zeggen inderdaad. Kan inderdaad ook nog gewoon. Volgens mij heeft alleen Eneco trouwens een opzegtermijn van 9 dagen. Uit mn hoofd..

Is er hier al iemand die rechtstreeks Eneco gevraagd heeft hoe dat afrekenen zit mbt voor en na de tariefswijziging? Misschien heb ik er over heen geleden. (Heel veel activiteit in dit draadje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:15:
[...]

Of hij moet leren lezen want er staat gewoon salderen per jaar, zoals wettelijk verplicht.....
Dat is mooi en conform de wet, maar als er veel aanbod aan zonne-energie is, krijg je voor die maanden ook waarschijnlijk bijzonder weinig aan TLV. Dan kan het nog wel per jaar verrekend worden, maar dat is alleen interessant voor de mensen die netto niet of nauwelijks terugleveren. Als ik het goed begrijp. Voor netto producenten is dit een kat in de zak, als ik het goed lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Jaren lang was 8-10 cent de beste deal.. 🤷‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
[...]

Los van het salderen, Frank zal qua TLV nooit hoge tarieven geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiffanylampje
[quote]cj1 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:35:
Vandaag overgestapt naar Delta. Daar ging aanmelden soepel en kon het modelcontract direct ingaan. Bij HVC geldt er een wachttermijn van 14 dagen en hanteert nogal veel verschillende tarieven afhankelijk van het "verbruiksprofiel". Bij Eneco was er onduidelijkheid over het juiste TLT en kon bij een tweede belpoging de EAN-code niet meer gevonden worden.

Bijgaand een nieuwe versie van het overzicht inclusief kolom met een gewogen gemiddelde ter vergelijking met Eneco's vaste terugleververgoeding. Per week tel ik 2,2 dagen laagtarief en 4,8 dagen tegen normaal tarief; waarvan 0,15 dag voor 2e paasdag, koningsdag op ma-vr, etc.

[Afbeelding]
[/quote]

Budget Energie rekent nu al ca. 59-65 cent voor de TLV. @mathijshooi

https://www.budgetthuis.nl/energie/docs/BE_Modelcontract.pdf

[quote]Zoekresultaten
Wat zijn mijn tarieven voor terugleveren?

Deze tarieven zijn hetzelfde als de tarieven voor je verbruik. Je kunt ze dus terugvinden op je tariefblad en in MijnBudget. Energiebelasting betaal je alleen over je netto verbruik: dus dat is de gebruikte energie minus de teruggeleverde energie.

Lever je meer energie terug dan je verbruikt? Dan wordt het overschot uitbetaald tegen het kale leveringstarief per kWh, exclusief btw (Let op: bij zakelijke klanten is dit inclusief btw!). Je bent dan natuurlijk geen energiebelasting verschuldigd. [/quote]

Laat maar, btw meegerekend. 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Tiffanylampje op 14-04-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Tiffanylampje schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:00:
[...]

Budget Energie rekent nu al ca. 59-65 cent voor de TLV.
Bron? BTW inclusief?

[ Voor 3% gewijzigd door mathijshooi op 14-04-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:08
[...]

Als ik lees wat hij van Frank Energie te horen krijgt, staat er alleen dat "salderen per jaar betekent dat de energiebelasting over het jaar netjes meedoet", niet dat ook daadwerkelijk de afname en teruglevering achteraf eerst weer wordt teruggerekend. Ik vraag me wel sterk af wat er nu wettelijk al dan niet mag/moet (en wat er technisch kan); de ANWB lijkt ook te suggereren dat het teruglevertarief ook in geval van salderen wel altijd per moment wordt verrekend (zelfs met negatieve prijzen, dus betalen voor terugleveren!)

Kortom, het zou nuttig zijn als de ACM eens heel duidelijk zou zijn over hoe de constructie moet lopen en dat de aanbieders zich daaraan gaan houden. En ik gok net als bovenstaande dat je veel beter af bent met een vast contract of modelcontract als je maximaal van terugleveren wil profiteren, behalve tijdens een militaire inval in een zonnige periode.
Dynamische terugleververgoeding
Ook bij een dynamisch energiecontract kan je salderen, dat werkt anders dan bij een energiecontract met vaste vergoeding. Een dynamisch contract werkt met uurtarieven, er is daarom géén vast teruglevertarief. Dat tarief hangt af van de actuele inkoopprijzen, die verschillen per uur.

De terugleververgoeding is dus hetzelfde als het stroomtarief op dat moment, inclusief alle energiebelastingen.

De vergoeding per teruggeleverde kWh kan hoger of lager zijn dan bij een vast contract. Dat hangt af van de actuele stroomprijs. Die is soms zelfs negatief, dan krijg je geld als je stroom gebruikt. Voor het terugleveren betaal je dan juist.

Bij je energiecontract-keuze moet je je als zonnepanelen-bezitter verdiepen in het geschat verbruik. Verbruik je jaarlijks niet minder dan je teruglevert? ANWB Energie heeft een dynamisch energietarief, daarmee dus een terugleververgoeding op basis van actuele uurtarieven.

Voorbeeld terugleververgoeding met een negatieve stroomprijs
Tijdens een uur is de stroomprijs per kWh € -0,05.
Je levert in dat uur 4 kWh terug.
Jij betaalt € 0,20 (4 kWh à € -0,05) voor de stroom die je teruglevert.

Bij salderen krijg je wél energiebelastingen terug.
Daarover krijg je 4 kWh à € 0,15 per kWh = € 0,60.

Je ontvangt € 0,60 - € 0,20 = € 0,40 terugleververgoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tiffanylampje schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:20:
[...]

Dat is mooi en conform de wet, maar als er veel aanbod aan zonne-energie is, krijg je voor die maanden ook waarschijnlijk bijzonder weinig aan TLV. Dan kan het nog wel per jaar verrekend worden, maar dat is alleen interessant voor de mensen die netto niet of nauwelijks terugleveren. Als ik het goed begrijp. Voor netto producenten is dit een kat in de zak, als ik het goed lees.
Als ze pech hebben moeten ze betalen om op het net te leveren, je wil niet weten hoe vaak windmolens stil gezet worden vanwege negatieve prijs.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jurjen_g schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:37:
[...]

Als ik lees wat hij van Frank Energie te horen krijgt, staat er alleen dat "salderen per jaar betekent dat de energiebelasting over het jaar netjes meedoet", niet dat ook daadwerkelijk de afname en teruglevering achteraf eerst weer wordt teruggerekend. Ik vraag me wel sterk af wat er nu wettelijk al dan niet mag/moet (en wat er technisch kan); de ANWB lijkt ook te suggereren dat het teruglevertarief ook in geval van salderen wel altijd per moment wordt verrekend (zelfs met negatieve prijzen, dus betalen voor terugleveren!)

Kortom, het zou nuttig zijn als de ACM eens heel duidelijk zou zijn over hoe de constructie moet lopen en dat de aanbieders zich daaraan gaan houden. En ik gok net als bovenstaande dat je veel beter af bent met een vast contract of modelcontract als je maximaal van terugleveren wil profiteren, behalve tijdens een militaire inval in een zonnige periode.

[...]
Er hoeft niks terug gerekend te worden, salderen doe je namelijk niet in geld maar in kWh.
Zodra er niks meer te salderen valt, dan treedt de financiële regeling in werking.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turbodesk617
jurjen_g schreef op donderdag 14 april 2022 @ 15:37:
[...]

[...]
Inderdaad, precies dit. Er wordt dus alleen gesaldeerd over de belastingen, niet over het verbruik per jaar.
Dus het wettelijk per jaar salderen, verbruik tegen opwekking 1 op 1 wegstrepen is dus niet van toepassing.
En dan kom je weer op mijn eerste vraag. Hoe wordt dit momenteel bij de andere providers geregeld?

Hieronder de tweede reactie van Frank:

Goedemiddag,

Dat klopt inderdaad! Wij doen dit inderdaad maandelijks.

Voor een rekenvoorbeeld zie: https://www.frankenergie.nl/hoe-we-factureren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:13:
[...]

Er hoeft niks terug gerekend te worden, salderen doe je namelijk niet in geld maar in kWh.
Zodra er niks meer te salderen valt, dan treedt de financiële regeling in werking.
Dat begrijp ik, maar zowel Frank als ANWB zeggen dat ze dat "salderen van de kWh zelf" per maand resp per uur doen, in plaats van per jaar. Jij zegt telkens dat het wettelijk verplicht is om over een jaar de kWh opwek en verbruik te salderen. Zij lijken de wet zo te interpreteren dat dit "per jaar" alleen geldt voor de Belastingen, maar dat ze dus wel degelijk de kWh zelf "momentaan" mogen verrekenen. Jij lijkt de wet nogal goed te hebben gelezen, dus ik wil best vertrouwen op dat ze uiteindelijk worden teruggefloten, maar bijv. bij ANWB staat bij de FAQ ook nog da je "het actuele uurtarief" ontvangt, "inclusief belastingen en inkoopkosten". Maar de goedkope kWh die je in juli dus massaal hebt teruggeleverd, worden niet meer gesaldeerd met de dure kWh die je in december afneemt (*). Enkel de energiebelastingen en inkoopvergoedingen - tot het netto max saldeerbare gedeelte. Ik vind dat vanuit een technisch oogpunt ook het meest logisch, maar deze vorm van energiecontract is naar mijn mening niet geschikt voor mensen met een redelijke opwek (hoeft niet eens meer dan verbruik te zijn dat het al duurder kan uitpakken dan zonder opwek).

(*) Disclaimer: dit jaar is alles raar, stroomprijzen zijn normaal gesproken door overschot zonnestroom en minder verwarming lager in de zomer, maar of dat nu met de huidige EU-Rusland situatie ook zo is is koffiedik kijken
Welke terugleververgoeding ontvang ik?

Van teruglevering is sprake als je op een moment meer stroom opwekt met je zonnepanelen dan je op datzelfde moment verbruikt. Voor de teruggeleverde energie ontvang je een terugleververgoeding. Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert aan het energienet ontvang je het actuele uurtarief inclusief belastingen en inkoopkosten in het kader van de salderingsregeling. Is er op de jaar- en/of eindrekening sprake van netto-teruglevering (je hebt in totaal meer stroom opgewekt dan verbruikt)? Dan ontvang voor je voor de netto teruggeleverde hoeveelheid elektriciteit alleen het overeengekomen actuele uurtarief tarief per kWh voor dat uur, dus exclusief belastingen en inkoopkosten.

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 14-04-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 21:55
wow, dat is idd niet fraai.
Ik sta op het punt om over te stappen naar Eneco ivm hoger tlv.

Weet iemand of zij dit ook doen? Op hun site en voorwaarden kom ik er niks over tegen, dat het per maand, uur of zelfs negatief kan zijn.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Qosmic schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:30:
wow, dat is idd niet fraai.
Ik sta op het punt om over te stappen naar Eneco ivm hoger tlv.

Weet iemand of zij dit ook doen? Op hun site en voorwaarden kom ik er niks over tegen, dat het per maand, uur of zelfs negatief kan zijn.
Eneco is voor zover ik vorige week zag, nog gewoon van de oude stempel, in hun voorbeelden salderen ze over een jaar. Daarnaast zijn de TLV vergoedingen van hun momenteel heel hoog, dus zou het zelfs als ze wel de salderingstruuk in "je nadeel" gaan toepassen, niet erg zijn dat je daar nu heen stapt, tenzij je verwacht dat ze in de winter nog veel hoger worden. In elk geval zal daar de tarieven niet wijzigen zonder een aankondiging, dus dan kan je opzeggen. Frank Energie en ANWB bieden contracten waar wordt afgerekend op "ware inkoopprijzen + toeslag", waardoor je van tevoren eigenlijk niet weet wat volgende maand je tarief is.

[ Voor 16% gewijzigd door jurjen_g op 14-04-2022 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jurjen_g schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:29:
[...]

Dat begrijp ik, maar zowel Frank als ANWB zeggen dat ze dat "salderen van de kWh zelf" per maand resp per uur doen, in plaats van per jaar. Jij zegt telkens dat het wettelijk verplicht is om over een jaar de kWh opwek en verbruik te salderen. Zij lijken de wet zo te interpreteren dat dit "per jaar" alleen geldt voor de Belastingen, maar dat ze dus wel degelijk de kWh zelf "momentaan" mogen verrekenen. Jij lijkt de wet nogal goed te hebben gelezen, dus ik wil best vertrouwen op dat ze uiteindelijk worden teruggefloten, maar bijv. bij ANWB staat bij de FAQ ook nog da je "het actuele uurtarief" ontvangt, "inclusief belastingen en inkoopkosten". Maar de goedkope kWh die je in juli dus massaal hebt teruggeleverd, worden niet meer gesaldeerd met de dure kWh die je in december afneemt. Enkel de energiebelastingen en inkoopvergoedingen - tot het netto max saldeerbare gedeelte. Ik vind dat vanuit een technisch oogpunt ook het meest logisch, maar deze vorm van energiecontract is naar mijn mening niet geschikt voor mensen met een redelijke opwek (hoeft niet eens meer dan verbruik te zijn dat het al duurder kan uitpakken dan zonder opwek).

[...]
Als je het zeker wilt weten moet je even naar de acm bellen.
Maar inderdaad, met veel terug leveren heb le bij zulke partijen niks te zoeken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
Tiffanylampje schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:39:
Ik krijg zojuist een aanbod als oude klant voor 1,88 per m3 gas en 0,46 per kWh enkeltarief. 1 jaar vast excl. welkomstbonus van 150. Stom genoeg niet naar de terugleververgoeding gevraagd maar ik ga uit van 8 cent.

We hebben nu op het contract van vriend dat half juli afloopt 0,90 per m3 en 0,18 cent per kWh. We krijgen binnenkort zonnepanelen met een jaarlijks verwacht overschot van ca. 1500 kWh als we een beetje voorzichtig doen.

Als ik het zo lees, gaat iedereen massaal naar Eneco vanwege de best wel hoge terugleververgoeding. Zou in ons geval met de huidige tarieven bijna 900 euro opleveren, en dat zou je dan weg kunnen strepen tegen de meerprijs voor gas. Resultaat bij Eneco ca. 150 euro per maand voor alleen het gas, elektra is dus nul op de meter op jaarbasis. Bij het aanbod kom ik op ca. 133 per maand. Allebei nog excl. leveringskosten/netbeheerkosten maar dat ontloopt elkaar niet veel.

Dit is toch een beetje dubben. Ik weet dan wel zeker dat ik een vast tarief heb. Bij Eneco kan opeens de prijs omhoog schieten van heb ik jou daar. En Frank heeft een mooi verhaal maar dat is me toch te onzeker, dat dynamisch afrekenen. Dus: aanbod doen of niet?
Je kunt alleen voor elektra overstappen en het gas laten waar je nu zit. Dat heb ik ook gedaan.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:41:
[...]

Zoals ik zei, heel snel wegrennen bij Frank wanneer je teruglevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
mathijshooi schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:56:
[...]

Zoals ik zei, heel snel wegrennen bij Frank wanneer je teruglevert.
Misschien iets om in de winter aan terug te
leveren, wie weet betalen ze dik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
reneeke1970 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:41:
[...]

Ik zat voor de lol even te kijken; ACM is heel stellig in dat je moet melden als er geen totale jaarsaldering plaatsvindt. Echter als ik via RVO naar de energiewet ga en artikel 31c eens lees (daarin zou salderen geregeld zijn), staat in artikel 31c voor wat betreft facturering alleen dat op moment van factureren moet worden gesaldeerd. Artikel 50 bestaat al sinds 2012 niet meer.... Op internet zie ik vervolgens dat moet worden gesaldeerd per "verbruiksperiode", maar dat woord komt in de wet niet eens voor. Ik kan mij voorstellen dat de ACM afspraken heeft gemaakt met de leveranciers dat dit tot nader order altijd "12 maanden" moet zijn tenzij contract eerder eindigt, maar ik kan mij net zo goed voorstellen dat ACM met de day-ahead leverancier heeft afgestemd dat daar de verbruiksperiode afhankelijk is van de termijn van het tarief. Lekker schimmig allemaal weer.

Kortom; denk niet dat het heel makkelijk is om je gelijk te gaan krijgen als je bij een leverancier gaat die niet over 12 maanden gaat salderen.

[ Voor 11% gewijzigd door jurjen_g op 14-04-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Het mooie is, voor @reneeke1970 maakt dit geen fluit uit haha. Hij levert altijd terug. Ook in de wintermaanden. Dus het zal hem echt worst zijn haha.

Ik heb er geen enkele moeite mee als ze maandelijks willen salderen/afrekenen, als ze dan het hele jaar door ook gewoon het tarief vast zetten 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jurjen_g schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:15:
[...]

Ik zat voor de lol even te kijken; ACM is heel stellig in dat je moet melden als er geen totale jaarsaldering plaatsvindt. Echter als ik via RVO naar de energiewet ga en artikel 31c eens lees (daarin zou salderen geregeld zijn), staat in artikel 31c voor wat betreft facturering alleen dat op moment van factureren moet worden gesaldeerd. Artikel 50 bestaat al sinds 2012 niet meer.... Op internet zie ik vervolgens dat moet worden gesaldeerd per "verbruiksperiode", maar dat woord komt in de wet niet eens voor. Ik kan mij voorstellen dat de ACM afspraken heeft gemaakt met de leveranciers dat dit tot nader order altijd "12 maanden" moet zijn tenzij contract eerder eindigt, maar ik kan mij net zo goed voorstellen dat ACM met de day-ahead leverancier heeft afgestemd dat daar de verbruiksperiode afhankelijk is van de termijn van het tarief. Lekker schimmig allemaal weer.

Kortom; denk niet dat het heel makkelijk is om je gelijk te gaan krijgen als je bij een leverancier gaat die niet over 12 maanden gaat salderen.
Nou laat bij deze iedereen gewaarschuwd zijn dan.
Bedankt voor het zoeken...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
NileZ_ schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:19:
Het mooie is, voor @reneeke1970 maakt dit geen fluit uit haha. Hij levert altijd terug. Ook in de wintermaanden. Dus het zal hem echt worst zijn haha.

Ik heb er geen enkele moeite mee als ze maandelijks willen salderen/afrekenen, als ze dan het hele jaar door ook gewoon het tarief vast zetten 😜
Leuk he die twee meters...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mathijshooi schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:50:
[...]

Hoezo? Ik hou Frank alleen trouwens nu nog voor gas. Stroom bij Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 21:55
jurjen_g schreef op donderdag 14 april 2022 @ 16:38:
[...]

Eneco is voor zover ik vorige week zag, nog gewoon van de oude stempel, in hun voorbeelden salderen ze over een jaar. Daarnaast zijn de TLV vergoedingen van hun momenteel heel hoog, dus zou het zelfs als ze wel de salderingstruuk in "je nadeel" gaan toepassen, niet erg zijn dat je daar nu heen stapt, tenzij je verwacht dat ze in de winter nog veel hoger worden. In elk geval zal daar de tarieven niet wijzigen zonder een aankondiging, dus dan kan je opzeggen. Frank Energie en ANWB bieden contracten waar wordt afgerekend op "ware inkoopprijzen + toeslag", waardoor je van tevoren eigenlijk niet weet wat volgende maand je tarief is.
In de winter ben ik uiteindelijk netto afnemer.
Ik ga nu tot oktober volop terug leveren. Dus ik ga nu over naar eneco, dan pak ik ff geld.
En dan van oktober tot oktober een jaar uitzitten, zodat m'n winterverbruik weer gesaldeert wordt met mijn zomermaanden volgend jaar.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Ben benieuwd wanneer er ingegrepen wordt en er verplicht ook weer een jaarcontract aangeboden moet worden. (Met vast tarief)

Want in dat geval ben je er weer.
Dan heb je in principe het 'ouderwetse salderen op jaarbasis' weer afgedwongen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bisselke
  • Laatst online: 08:08
Ik kan bevestigen dat bij Delta ook wordt gerekend met de op dat moment geldende actuele tarieven. Heb je dus 2000 kWh opgewekt tussen 1 april en 2 juli. En gaat de prijs op 1 juli van 63 cent naar 30 cent, dan krijg je voor die 2000 kWh dus 30 cent, ondanks dat je ze voor 99 procent hebt opgewekt tijdens het duurdere tarief.

TL;DR
Wanneer de tarieven flink naar beneden gaan direct overstappen naar andere aanbieder (evt handmatig contract meteen opzeggen)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
NileZ_ schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:27:
Ben benieuwd wanneer er ingegrepen wordt en er verplicht ook weer een jaarcontract aangeboden moet worden. (Met vast tarief)

Want in dat geval ben je er weer.
Dan heb je in principe het 'ouderwetse salderen op jaarbasis' weer afgedwongen.
Dat komt zodra ze weten dat gas nog langer dan een jaar 2.50 blijft....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Heb al een reminder gezet om begin juni, contract per 30 juni op te zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Laatst online: 16:57
NileZ_ schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:45:
Heb al een reminder gezet om begin juni, contract per 30 juni op te zeggen..
Tenzij de teruglevertarieven flink omhoog gaan natuurlijk. :P

Met bovenstaande redenatie zou je dan ook het nieuwe hogere tarief moeten krijgen voor het overschot van de 3 maanden daarvoor. :+

En ik gok niet dat ze dat doen..
Het klinkt mij gek in de oren iig..

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
jurjen_g schreef op donderdag 14 april 2022 @ 17:15:
[...]

Consuwijzer heeft het over de hele periode van de energierekening, wellicht dat Frank daar de opening ziet?
Mijn energieleverancier saldeert niet over de hele periode van mijn energierekening of contractjaar. Wat kan ik doen?
Saldering moet over het totale verbruik van uw jaarafrekening of eindafrekening gaan. Uw leverancier moet kijken naar hoeveel elektriciteit u hebt afgenomen in het contractjaar. En moet de elektriciteit die u zelf hebt opgewekt daarvan af trekken. Uw energieleverancier mag dus niet uitgaan van een gedeelte van uw verbruik. Ook niet als u pas tijdens het contractjaar bent begonnen met het opwekken van elektriciteit.
Verrekent uw energieleverancier uw teruglevering niet met het volledige verbruik? Neem contact op en vraag om uitleg. Misschien is er een fout gemaakt en kan uw leverancier dit voor u oplossen.
Hebt u een slimme meter? Deze meet direct wat u verbruikt en teruglevert. En geeft dit door aan de leverancier. Geeft u de meterstanden zelf door? Met het doorgeven van de meterstanden eindigt de periode voor de rekening. Daarmee stopt ook de periode waarin uw leverancier saldeert. Het kan soms ongunstig zijn als u de meterstanden te vroeg doorgeeft. Bijvoorbeeld in de winterperiode.
Wil uw energieleverancier het probleem met uw energierekening niet oplossen? Dien een bezwaar in. Kijk in de algemene voorwaarden van de energieleverancier. Hierin staat hoe u een bezwaar kunt indienen. En hoe snel u dat moet doen. Schrijf dan een brief of e-mail aan uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Voorbeeldbrief - Klacht over jaarafrekening energie
Moet ik mijn brief aangetekend versturen?
Uw energieleverancier moet binnen 4 weken op uw bezwaar reageren. Hebt u uw brief verstuurd? En hebt u nog niet gehoord wat uw energieleverancier met uw klacht doet? Dan hoeft u nog even niet te betalen. U hoeft pas te betalen als uw leverancier u heeft verteld wat de beslissing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
SmiGueL schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:03:
[...]

Tenzij de teruglevertarieven flink omhoog gaan natuurlijk. :P

Met bovenstaande redenatie zou je dan ook het nieuwe hogere tarief moeten krijgen voor het overschot van de 3 maanden daarvoor. :+

En ik gok niet dat ze dat doen..
Het klinkt mij gek in de oren iig..
Ja dat zouden ze dan wel moeten doen. Maar zodra ze de tariefswijziging doorgeven kan je altijd nog beslissen te blijven zitten. Ik heb geen idee hoever ze dat van tevoren aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Energierekening of contractjaar. Dat eerste houdt volgens mij in 'factuurperiode'. Als er per maand gefactureerd wordt, mag er ook per maand gesaldeerd worden als ik het zo lees. Ik heb inmiddels melding gemaakt bij de ACM en ik word er over terug geappt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
B-Bandit schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:11:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Ik had laatst bijna een laadpaal gekocht. Ben blij dat ik nog even heb gewacht. Zou een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik hier ga laden tegen -58 cent terwijl het aan de overkant voor 38 cent kan. Scheelt op een volle 'tank' toch weer 8 euro!
Dit besefte ik me vandaag ook, laadpaal in het dorp is niet ver weg, in ieder geval op loopafstand. Zolang de TLV en het laadtarief niet ver uit elkaar ligt ga ik voor terugleveren.

Met een geschat kilometrage van 20000 km gaat het al snel om 4000 kWh, als ik dat teruglever in plaats van gebruik om te laden scheelt dat 20 cent per kWh, dus 800 euro op jaarbasis. Een laadpaal van al snel 1200 euro is dan toch lastig te verantwoorden.

Gemak is ook wat waard en die laadpaal gaat er echt wel komen maar zolang het verschil zo groot is, is het de moeite waard om eens per week te gaan laden. Benieuwd wat de tarieven per 1/7 doen, dan heroverwegen :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
Dank voor de tip om gas en energie ergens apart af te nemen. Waarschijnlijk vragen we Greenchoice om alleen gas te gaan leveren voor die 1,90 per m3 voor een jaar vast en wordt het voor elektra Eneco. Nog wel even wachten tot half juli i.v.m. welkomstbonus vangen en opzegboete. Ik zie de gasprijzen nog niet dalen en dit is al een stuk goedkoper dan de prijs per m3 in een nieuw modelcontract (ca. 2,60 per m3).
Pagina: 1 ... 17 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2