Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
"Vermoedelijk" ? Eneco kent geen grens toch, ik zie niets in de voorwaardencj1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:50:
[...]
Het lijkt dat het bruto teruglevering betreft (voor saldering), in de Gaslicht berekening wordt een vergoeding voor die 16.000 kWh getoond minus het eigen verbruik.
Vermoedelijk is de grens eerder 10.000 kWh netto (na teruglevering).
Als ik mijn geschatte verbruik omhoog gooi, bij dezelfde 14.000 kWh teruglevering, wordt Eneco ineens weer wel getoond.
In de voorwaarden kom ik ook geen grens tegen. Desondanks zie je bij Gaslicht wel een vermoedelijke netto 10.000 kWh grens bij Eneco, die er niet is bij Delta.padoempats schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:55:
[...]
"Vermoedelijk" ? Eneco kent geen grens toch, ik zie niets in de voorwaarden
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Jij zegt dat het niet onwaarschijnlijk is dat die 70% niet gehandhaafd zal worden. Is het dan momenteel ook zo dat partijen (zoals Vattenfall) kunnen worden verwittigd om hun TLV te verhogen?B-Bandit schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:04:
[...]
Haha top man, je kan zo bij ons komen werken. Ik ben werkzaam als fiscalist (o.a. energiebelasting en ODE) bij het ministerie van Financiën.
Die 70% was voorheen een beleidsregel (3 stapjes lager dan de wet) en er komt nu de mogelijkheid om in een AMVB (1 stapje lager dan de wet) een ondergrens op te nemen. Dus dat is alleen maar positief lijkt mij.
Zoals ik het lees lijkt het mij onwaarschijnlijk dat die 70% niet gehandhaafd zal worden. Het gaat er met name om dat er de mogelijkheid wordt gecreëerd een minimum in te stellen, als dat nodig blijkt. Een beleidsregel zoals die van de NMa is namelijk niet echt afdwingbaar, maar zal in de regel wel gevolgd worden.
Als die grens er is word hij ook vermeld bij specificatiescj1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:05:
[...]
In de voorwaarden kom ik ook geen grens tegen. Desondanks zie je bij Gaslicht wel een vermoedelijke netto 10.000 kWh grens bij Eneco, die er niet is bij Delta.
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 Zou je die 10.000 kWh grens s.v.p. aan willen wijzen voor Eneco?reneeke1970 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:06:
[...]
Als die grens er is word hij ook vermeld bij specificaties
Hierbij mijn Gaslicht resultaten.
Na saldering meer dan 10.000 kWh teruglevering:
:strip_exif()/f/image/EKPHKC5TJENAb1GXw4qRKwSe.jpg?f=fotoalbum_large)
Na saldering minder dan 10.000 kWh teruglevering:
:strip_exif()/f/image/v9j86hCgP0SC8HrHLpcmOcre.jpg?f=fotoalbum_large)
Bruto lijkt mij ook heel onwaarschijnlijk.cj1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:50:
[...]
Het lijkt dat het bruto teruglevering betreft (voor saldering), in de Gaslicht berekening wordt een vergoeding voor die 16.000 kWh getoond minus het eigen verbruik.
Vermoedelijk is de grens eerder 10.000 kWh netto (na teruglevering).
Als ik mijn geschatte verbruik omhoog gooi, bij dezelfde 14.000 kWh teruglevering, wordt Eneco ineens weer wel getoond.
Ik denk het wel. Ik denk dat ze nu al niet aan de wet voldoen met "een redelijke vergoeding". Gezien de prijs die ze vragen voor elektriciteit kan je stellen dat de TLV ook stukken hoger moet zijn. En met die 70% van de NMa in de hand zou je met een stap naar de rechter nog best wel eens wat voor elkaar kunnen krijgen. Waarschijnlijk zijn ze ook aangesloten bij brancheorganisaties en andere autoriteiten op basis waarvan je ze tot de orde kan roepen. Wellicht staat er iets in de voorwaarden over een autoriteit in geval van discussie.mathijshooi schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:05:
[...]
Jij zegt dat het niet onwaarschijnlijk is dat die 70% niet gehandhaafd zal worden. Is het dan momenteel ook zo dat partijen (zoals Vattenfall) kunnen worden verwittigd om hun TLV te verhogen?
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Prijs details aan klikken, dan staat het bij de prijs vermeld als er limiet iscj1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:19:
[...]
@reneeke1970 Zou je die 10.000 kWh grens s.v.p. aan willen wijzen voor Eneco?
Hierbij mijn Gaslicht resultaten.Na saldering meer dan 10.000 kWh teruglevering:
[Afbeelding]Na saldering minder dan 10.000 kWh teruglevering:
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Voor mijn geval schelen de kosten niet veel (~50 euro per jaar), dus ben benieuwd naar eventuele andere argumenten om voor Eneco dan wel Delta te kiezen.
[ Voor 6% gewijzigd door Perzikvrucht op 06-04-2022 11:35 ]
Aha, deze dus:reneeke1970 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:32:
[...]
Prijs details aan klikken, dan staat het bij de prijs vermeld als er limiet is
Maximale leveringsgrens van dit product is 10000 kWh.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wcSQ4VqhZNs3u6pN3XkJpijj.jpg?f=user_large)
Bij Eneco zelf staat er in het modelcontract:
Deze tarieven zijn inclusief Energiebelasting... en een verbruik van maximaal 10.000 kWh per jaar;
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cv6l53XicKH1jMfQfFjFNXVY.jpg?f=user_large)
Verbruik is geen teruglevering.
En er staat bij Eneco dat het genoemde tarief geldig is tot 10.000 kWh verbruik. Dat is niet meer dan logisch omdat er boven de 10.000 andere energiebelastingtarieven en ODE van toepassing zijn.
Het lijkt eerder dat Gaslicht iets verkeerd heeft ingesteld dan dat er een limiet van toepassing is bij Eneco.
[ Voor 45% gewijzigd door cj1 op 06-04-2022 11:45 . Reden: Eneco modelcontract ingevoegd ]
Precies, dit is de grens waarna het belastingvrij word, dan zal gas licht daar een fout mee makencj1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:37:
[...]
Aha, deze dus:
[...]
[Afbeelding]
Bij Eneco zelf staat er in het modelcontract:
[...]
[Afbeelding]
Verbruik is geen teruglevering.
En er staat bij Eneco dat het tarief geldig is, tot 10.000 kWh verbruik. Dat is niet meer dan logisch omdat er boven de 10.000 andere energiebelastingtarieven en ODE van toepassing zijn.
Het lijkt eerder dat Gaslicht iets verkeerd heeft ingesteld dan dat er een limiet van toepassing is bij Eneco.
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad Gaslicht lijkt iets verkeerd ingeklopt te hebben.reneeke1970 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:45:
[...]
Precies, dit is de grens waarna het belastingvrij word
Belastingvrij wordt het zeker niet boven de 10.000 kWh.
Tarief energiebelasing 2022 excl. BTW:
schijf 0-10.000 kWh = € 0,03679
schijf 10.001-50.000 kWh = € 0,04361
Tarief ODE 2022 excl. BTW:
schijf 0-10.000 kWh = € 0,0305
schijf 10.001-50.000 kWh = € 0,0418
Naast brancheorganisaties en de Rechtspraak, in hoeverre heeft het zin om ACM te verzoeken om handhavend op te treden?B-Bandit schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:31:
[...]
Ik denk dat ze nu al niet aan de wet voldoen met "een redelijke vergoeding". Gezien de prijs die ze vragen voor elektriciteit kan je stellen dat de TLV ook stukken hoger moet zijn. En met die 70% van de NMa in de hand zou je met een stap naar de rechter nog best wel eens wat voor elkaar kunnen krijgen. Waarschijnlijk zijn ze ook aangesloten bij brancheorganisaties en andere autoriteiten op basis waarvan je ze tot de orde kan roepen. Wellicht staat er iets in de voorwaarden over een autoriteit in geval van discussie.
Mijn ervaring is dat de leveranciers wel degelijk luisteren naar uitspraken van de ACM. Ik zit 4x per jaar met alle grote leveranciers om tafel en zal dit de volgende keer tijdens de koffiepauze eens navragencj1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:53:
[...]
Naast brancheorganisaties en de Rechtspraak, in hoeverre heeft het zin om ACM te verzoeken om handhavend op te treden?
Ik moet wel zeggen dat dat de fiscalisten zijn. Dit valt meer onder bedrijfsvoering.
[ Voor 8% gewijzigd door B-Bandit op 06-04-2022 12:29 ]
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Vanmorgen nog met ze gechat mbt termijnbedrag. Bij telefonisch afsluiten was 0 euro beloofd. Contract in mail was het opeens 68 euro (waarschijnlijk door historisch verbruik woning). Zelf kon ik online dit tot max 50 euro verlagen en via de chat gaven ze aan dat het maar tot 30 euro verlaagd kon worden.Roekeloos schreef op woensdag 6 april 2022 @ 09:45:
[...]
Ok, interessant. Ik heb ze zojuist gesproken voor afsluiten contract en toen werd mij verteld dat het minimale termijnbedrag dat Eneco hanteert € 9 is. Ik wacht de mail nog even af..
Maar mee akkoord gegaan, wil ook niet dat ze omkiepen
tja laten we het hopen, maar word niet blij van sommige club's die van alles doen waarvan je de juridische waarheid erg grijs kunt noemen.B-Bandit schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:04:
[...]
Haha top man, je kan zo bij ons komen werken. Ik ben werkzaam als fiscalist (o.a. energiebelasting en ODE) bij het ministerie van Financiën.
Die 70% was voorheen een beleidsregel (3 stapjes lager dan de wet) en er komt nu de mogelijkheid om in een AMVB (1 stapje lager dan de wet) een ondergrens op te nemen. Dus dat is alleen maar positief lijkt mij.
Zoals ik het lees lijkt het mij onwaarschijnlijk dat die 70% niet gehandhaafd zal worden. Het gaat er met name om dat er de mogelijkheid wordt gecreëerd een minimum in te stellen, als dat nodig blijkt. Een beleidsregel zoals die van de NMa is namelijk niet echt afdwingbaar, maar zal in de regel wel gevolgd worden.
ik werd gedwongen (ben oud naked klant, dus had geen keus deze werd door de curator gemaakt.) om naar DGB energie te gaan.
daar kreeg ik een contract voor elektriciteit enkel €0,4980 ex EB ex ODE ex BTW.
dat kunnen we een aardig pittige prijs noemen.
hier had ik eigenlijk niet zo veel problemen mee, want ik wek zelf genoeg op met mijn PV en heb een klein overschotje, ook gas gebruik met een SJV van 150m3 maakte ik me niet druk.
dus ik lees op hun web site:
bron: https://www.dgbenergie.nl...salderen-en-terugleveren/Wekt u meer energie op dan dat u verbruikt? Dan ontvangt u een terugleververgoeding dat gelijk is aan het lage leveringstarief inclusief BTW en exclusief energiebelasting/opslag duurzame energie.
tja, ik had toch echt begrepen dat de BTW niet mocht worden uitbetaald, van wegen de KOR regeling en BTW terug gaven van de installatie, maar goed dat zal wel.
krijg ik na een paar dagen het contract binnen (leuk detail, ze hadden al geld automatisch van mijn rekening af getrokken voor ik het contract had. curieus)
en daar staat in kleine lettertjes ver weg gestopt.
mijn mening: ik zegge steek dit contract maar op een plaats waar de zon niet schijnt.3.2 De terugleververgoeding bedraagt €0,025 (zegge: twee en een halve cent).
€0,025 versus €0,4980, helaas zijn mijn gevoelens hier bij dat dit niet redelijk is, maar misschien ben ik wel een heel onredelijk figuur.
en dan krijg je bij de DGBenergie (en nog een paar andere leveranciers) eigenlijk 2 rekeningen per maand.
1x elektra + 1x gas.
op de elektra rekening krijg je ook de belasting vermindering energie.
die is door de regering in al hun wijsheid gesteld op: € 681,63 ex BTW
bron: https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
dit bedrag moet van de EX BTW bedragen afgetrokken worden, en dan pas BTW worden gerekend.
dus voor de particulier krijgt hij hier over ook de BTW en is het een € 824,77 korting die hij krijgt.
nu is de kosten voor de netbeheerder +/- 250€ per jaar.
en zijn er kosten voor de leverancier +/- 100€ per jaar.
(deze kosten zijn voor veel mensen anders, dus van daar +/-)
en als je dan een SJV hebt van 1kWh, blijft er een € 450 ruimschoots over op de jaar afrekening.
maar de DGBenegie weigert om minder als €5 per maand in rekening te brengen.
"tja meneer, dit is ons minimum bedrag"
en ze weigeren ook om dan maar € 42,50 te korten op de voorschotten op de gasrekening.
(€ 450 / 12 + €5 die je teveel betaald voor elektra = € 42,50 )
nu is dit voor mij geen enkel probleem, heb centen zat.
maar een vriend van mij heeft een uitkering, stads verwarming, en van de woningbouw 8 zonnepanelen op zijn dak gekregen.
voor die zonnepanelen betaald hij een +/-20€ per maand aan huur extra.
de rekening van de stads verwarming schiet nu omhoog.
maar door deze DGBenergie geklojo (sorry kan het niet netter zeggen) zou hij dus toch elke maand.
20€ huur zonnepanelen + €42,50 van zijn uitkering worden afgetrokken (inc korting die hij ook nodig heeft voor de stadsverarming).
ja, hij krijgt aan het einde van het jaar al dat geld terug (als DGB blijft bestaan), maar echt breed heb je het niet met een uitkering in deze tijden en dan heb je het nog minder breed.
dit maakt mij BOOS!
de regering heeft wel besloten de Belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting (voormalige heffingskorting) flink te verhogen, maar door dit soort boefjes komt dat geld niet bij de mensen die dat nodig hebben of in ieder geval te laat.
en dan het volgende:
door dat ik eerder geld van mijn bank rekening zag verdwijnen naar DGBenegie als dat ik een contract had.
heb ik van moment 1 alles gestorneerd.
ik betaal geen cent voordat ik een contract heb. (vind het absurd dat een bedrijf waar mee ik geen contract heb geld van mijn rekening mag aftrekken.)
en toen begonnen de Herinnering n.a.v. mislukte incasso binnen te komen.(erg snel zijn ze dan ineens wel, na 3 dagen al, je krijgt niet eens de tijd om ze te bellen, niet dat dat zin heeft.)
en ja de aanmaning kosten waren binnen 30dagen al hoger als de hele rekening, lol.
mijn conclusie van af dag 5, was al ik ben hier weg zodra het kan.
de wet zegt: dat kan na 20 tot 30 dagen.
en natuurlijk de boefjes, die pakken de max van 30 dagen.
dus ik na 30dagen weg.
krijg ik een jaar afrekening van €145,18. (ja ook mijn winter maanden zijn nog redelijk duur, lol)
maar daar zitten dus 2x aanmaning kosten in van 40€ per stuk.
dat dus mooi niet, bezwaar in gediend, maar nop ik moest eerst betalen dan pas word er gekeken naar het bezwaar.
dus ik heb niet betaald.
uiteindelijk bellen ze op: vol geklaagd en ik heb geen enkele aanmaning kosten hoeven te betalen.
(jep ze hadden door dat ze eigenlijk fout zaten, na duidelijke woorden van mij.)
daar na heb ik nog een klacht proberen te doen.
in het contract staat namelijk dat niet betalen via automatische incasso maar via een factuur een €9,68 extra kost.
allen nu wilden ze niet meer met mij spreken en hingen ze op.
tja, daar kan ik niks meer aan doen, dan hou ik dat geld zelf wel, ik heb het geprobeerd.
maar dit zijn dus wel de dingen die dus gewone klanten mee maken met de energie leveranciers.
het zijn soms echt boefjes, dus A.U.B maak wetgeving die water dicht is.
geen ongeveertjes, maar duidelijkheid!
als klant heb je gewoon weinig in te brengen, er zijn niet zo veel mensen als ik die durven tegen dit soort praktijken in te gaan, de meeste schrikken gewoon al bij de eerste aanmaning.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Toen ik Vattenfall belde om mijn stroom contract op te zeggen werd ik gevraagd waarom ik weg ging. Toen mede gedeeld dat ze in strijd met de richtlijnen van de ACM handelen omdat hun TLV veel te laag was. De mevrouw begon schaapachtig te lachen en geloofde mij niet dat ik 50 cent + bij Delta kon krijgen, nota bene een dochter van Vattenfall.B-Bandit schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:25:
[...]
Mijn ervaring is dat de leveranciers wel degelijk luisteren naar uitspraken van de ACM. Ik zit 4x per jaar met alle grote leveranciers om tafel en zal dit de volgende keer tijdens de koffiepauze eens navragen
Ik moet wel zeggen dat dat de fiscalisten zijn. Dit valt meer onder bedrijfsvoering.
Ben benieuwd wanneer de TLV bij alle bedrijven weer meer in lijn komen met de richtlijn van 70%....
Bij mij telefonisch EUR -309 en in werkelijkheid - zonder actie van mijn kant - EUR 0.loyske schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:41:
[...]
Vanmorgen nog met ze gechat mbt termijnbedrag. Bij telefonisch afsluiten was 0 euro beloofd. Contract in mail was het opeens 68 euro (waarschijnlijk door historisch verbruik woning). Zelf kon ik online dit tot max 50 euro verlagen en via de chat gaven ze aan dat het maar tot 30 euro verlaagd kon worden.
Maar mee akkoord gegaan, wil ook niet dat ze omkiepen
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
De willekeur blijft bijzonder in maandbedragen. Bij Engie in de klantomgeving ingelogd, en daar zie ik een mooie slider die op 10 staat, en dan naar 0 kan worden gesleept.cville schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:46:
[...]
Bij mij telefonisch EUR -309 en in werkelijkheid - zonder actie van mijn kant - EUR 0.
Doe ik dat, druk ik op opslaan: "uw minimum maandbedrag mag niet lager zijn dan 10 euro".
Welke lolbroek heeft het sliderbereik dan van 0 tot 100 gemaakt?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Bij Vandebron is de software ieder jaar zo dom om bij > € 500 uitbetaling, toch weer het minimumvoorschotbedrag van € 5,- per maand te gaan verhogen. Dit jaar was het automagische voorschotbedrag naar € 40,- per maand gegaan.cville schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:46:
[...]
Bij mij telefonisch EUR -309 en in werkelijkheid - zonder actie van mijn kant - EUR 0.
mijn.vandebron.nl maakt het minimumbedrag bij 27.000 kWh teruglevering en 136 m3 gasverbruik ook hoger dan het minimum van € 5,- per maand:
Dat wordt mailen of bellen.Je termijnbedrag kan niet lager dan € 18,- ...
[ Voor 21% gewijzigd door cj1 op 06-04-2022 17:54 ]
Dat moet wel bijna moedwillig zo zijn ingericht. Zoiets kun je niet zo slecht programmeren.cj1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:50:
[...]
Bij Vandebron is de software ieder jaar zo dom om bij > € 500 uitbetaling, toch weer het minimumvoorschotbedrag van € 5,- per maand te gaan verhogen. Dit jaar was het automagische voorschotbedrag naar € 40,- per maand gegaan.
mijn.vandebron.nl maakt het minimumbedrag bij 27.000 kWh teruglevering en 136 m3 gasverbruik ook hoger dan het minimum van € 5,- per maand.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Bij mij tussen de 5 en 60 euro.Jeroenneman schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:50:
[...]
De willekeur blijft bijzonder in maandbedragen. Bij Engie in de klantomgeving ingelogd, en daar zie ik een mooie slider die op 10 staat, en dan naar 0 kan worden gesleept.
Doe ik dat, druk ik op opslaan: "uw minimum maandbedrag mag niet lager zijn dan 10 euro".
Welke lolbroek heeft het sliderbereik dan van 0 tot 100 gemaakt?
Staat op 10 en lager gaat niet. Contract gaat 1 mei in. Sta nu nog in de min qua kWh bij UC.
Ik verwacht rond op 1 mei rond 0 te staan, mooi moment om over te stappen met het hoogste tarief van NL
69 en 62 cent normaal en dal
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Ik heb al 2000 in de pocket, haal me maar in hiJoKo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:08:
[...]
Bij mij tussen de 5 en 60 euro.
Staat op 10 en lager gaat niet. Contract gaat 1 mei in. Sta nu nog in de min qua kWh bij UC.
Ik verwacht rond op 1 mei rond 0 te staan, mooi moment om over te stappen met het hoogste tarief van NL![]()
69 en 62 cent normaal en dal
1 PVoutput . Dongen NB
Als debiteur bedoel je.reneeke1970 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:06:
[...]
Ik heb al 2000 in de pocket, haal me maar in hi
Verwijderd
Ik heb contact opgenomen met de ACM om een uitspraak te krijgen of ik wat delta doet conform de wet is.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2022 04:00 ]
Vrij schimmig ja.
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Verwijderd
Ware het niet dat de ACM hier middels Consuwijzer kraakhelder over is:Newbie schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:07:
Budgetenergie heeft ook de balans opgemaakt ivm prijswijziging. Dit zie je overigens pas op je eindafrekening. Denk dat alle leveranciers dit gaan doen…dus als je nu bv 0,24 betaald en per 1 juli 0,50 en je hebt een overschot heb je gewoon pech…
"Uw energieleverancier moet over elk contractjaar salderen. Dus niet per kalenderjaar. En ook niet per deel van het jaar”
Dus het is nu aan de ACM om duidelijkheid te verschaffen (hebben ze feitelijk al gedaan) en de energiemaatschappijen in het gareel krijgen. Met zonnepanelen loop je hier een significant risico op als de bulk van de stroom geen fluit waard is in de zomer, maar in de winter de warmtepomp/elektrische auto lekker stroom staan te slurpen.
Ik snap dat dat uiteindelijk echt niet houdbaar is - ik ben een engineer - maar voor nu is dit de wet en heeft men het ermee te doen.
Het is inderdaad duidelijk dat de ACM niet heeft nagedacht over de mogelijke consequenties van deze regel bij een volatiele markt in combinatie met flexibele tarieven.Verwijderd schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:11:
Ik snap dat dat uiteindelijk echt niet houdbaar is - ik ben een engineer - maar voor nu is dit de wet en heeft men het ermee te doen.
Engineering
Verwijderd
Ik zou wel over willen stappen met deze teruglevertarieven, maar het risico van zomer opwek vs winter verbruik is groot door het gat dat de warmtepomp en het toegenomen gebruik van de elektrische auto. Voor/naseizoen red ik een eind, een flinke koude week doen de panelen het vaak uitstekend, maar alsnog: het kan dan behoorlijk pijn gaan doen.Goedendag,
Saldering gaat over kilowatturen en niet over euro’s. Wat u voorstelt is alsnog tussentijds de rekening opmaken en dan op de jaarrekening de bedragen totaliseren. Dit is niet de definitie van saldering, salderen gaat erover dat de consument het recht heeft om binnen het jaar de opgewekte kilowatturen weg te strepen tegen het verbruik. Let wel, kilowatturen. Lastig voor u met deze fluctuerende prijzen, maar de richtlijn is duidelijk en daar hebben we het voor nu met zijn allen mee te doen.
De waarde van een gesaldeerde kilowattuur binnen het jaar is daarmee vast. De waarde van teruglevering boven het eigen verbruik uit kan wel degelijk verschillen, daar is uw voorgestelde aanpak correct.
Het spijt me, maar ik kan niet anders concluderen dan dat Delta Energie zich niet houdt aan de wettelijke voorschriften. Ik kom graag in contact met uw juridische afdeling op basis waarvan Delta Energie deze interpretatie doet. De ACM is hier kraakhelder over namelijk, als u zich niet conformeert aan de wet op saldering zal ik een klacht indienen bij de ACM, ook als ik geen klant van Delta wordt.
U benadeelt hiermee al uw klanten met zonnepanelen en dat is niet hoe het hoort.
X
Heb je geen piek in de winter qua verbruik (of een kleine piek), dan heb je veel minder last van dit effect.
@VerwijderdVerwijderd schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:35:
[...]
Ik zou wel over willen stappen met deze teruglevertarieven, maar het risico van zomer opwek vs winter verbruik is groot door het gat dat de warmtepomp en het toegenomen gebruik van de elektrische auto. Voor/naseizoen red ik een eind, een flinke koude week doen de panelen het vaak uitstekend, maar alsnog: het kan dan behoorlijk pijn gaan doen.
Heb je geen piek in de winter qua verbruik (of een kleine piek), dan heb je veel minder last van dit effect.
Stel je hebt een energieleverancier met tarieven per uur, hoe mag die dan volgens jou (de inkoopwaarde bedoel ik) gaan salderen?
Naar mijn idee is het niet onredelijk om de kWh uurprijs te hanteren op het moment dat de opwek heeft plaats gevonden.
Anderszijds begrijp ik ook jouw probleem dat je bij een kortere contractduur dan 1 jaar, het probleem hebt dat je in 1 deel een overschot hebt, en in een ander deel een tekort, waarbij dat overschot zich niet meer laat salderen (omdat het bij een andere leverancier zit).
Hier ben je denk ik afhankelijk van de gratie van jouw nieuwe energieleverancier die misschien op basis van de voorgaande jaarafrekening of meterstandenregister nog een deel van het overschot van de vorige leverancier wil salderen om tot een volledig salderingsjaar te komen. Is er hier iemand die een contractperiode korter dan 1 jaar aan de hand heeft gehad met een overheveling?
De saldering is per contractjaar of per opzegging. Met standaardcontracten kun je dus door te hoppen (begin en eind zomer dus) misschien de leveranciers te slim af zijn?Verwijderd schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:11:
[...]
Ware het niet dat de ACM hier middels Consuwijzer kraakhelder over is:
"Uw energieleverancier moet over elk contractjaar salderen. Dus niet per kalenderjaar. En ook niet per deel van het jaar”
[ Voor 32% gewijzigd door Brent op 07-04-2022 12:52 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Mijn gedachte ook ja. Als je elke maand wisselt dan saldeer je zeker per maand. Dit jaar zal het sowieso zaak zijn om de tarieven scherp in de gaten te houden (als je variabel zit, uiteraard).Brent schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:51:
[...]
De saldering is per contractjaar of per opzegging. Met standaardcontracten kun je dus door te hoppen (begin en eind zomer dus) misschien de leveranciers te slim af zijn?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Misschien moet je je eens gaan inlezen wat salderen is, je praat nu ongelofelijke onzincj1 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:57:
[...]
@Verwijderd
Stel je hebt een energieleverancier met tarieven per uur, hoe mag die dan volgens jou (de inkoopwaarde bedoel ik) gaan salderen?
Naar mijn idee is het niet onredelijk om de kWh uurprijs te hanteren op het moment dat de opwek heeft plaats gevonden.
Anderszijds begrijp ik ook jouw probleem dat je bij een kortere contractduur dan 1 jaar, het probleem hebt dat je in 1 deel een overschot hebt, en in een ander deel een tekort, waarbij dat overschot zich niet meer laat salderen (omdat het bij een andere leverancier zit).
Hier ben je denk ik afhankelijk van de gratie van jouw nieuwe energieleverancier die misschien op basis van de voorgaande jaarafrekening of meterstandenregister nog een deel van het overschot van de vorige leverancier wil salderen om tot een volledig salderingsjaar te komen. Is er hier iemand die een contractperiode korter dan 1 jaar aan de hand heeft gehad met een overheveling?
1 PVoutput . Dongen NB
geen ervaring mee, wel bijzonder dat hij dan op plek 3 naar voren komt in plaats van plek 1, hoe ik het ook invul bij gaslichtroy77 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:36:
Iemand ervaring met deze leverancier?
77,65 cent TLV
[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde...zit nu bij Eneco a 58 cent TLV...wel een aanzienlijk verschiltg1988 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:58:
[...]
geen ervaring mee, wel bijzonder dat hij dan op plek 3 naar voren komt in plaats van plek 1, hoe ik het ook invul bij gaslicht
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Ja. Dus gewoon elke maand wisselen tussen eneco en delta?Termy schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:56:
[...]
Mijn gedachte ook ja. Als je elke maand wisselt dan saldeer je zeker per maand. Dit jaar zal het sowieso zaak zijn om de tarieven scherp in de gaten te houden (als je variabel zit, uiteraard).
Gaslicht noemt 66 cent, maar rekent met 54,7 (bij enkeltarief). Het is de vraag welke van de 2 juist is.tg1988 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:58:
[...]
geen ervaring mee, wel bijzonder dat hij dan op plek 3 naar voren komt in plaats van plek 1, hoe ik het ook invul bij gaslicht
:fill(white):strip_exif()/f/image/EPzvLER0AOIQmytB6maIGBd8.png?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door hesselbeertje op 07-04-2022 13:15 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Net gebeld en afgesloten.hesselbeertje schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:14:
[...]
Gaslicht noemt 66 cent, maar rekent met 54,7 (bij enkeltarief). Het is de vraag welke van de 2 juist is.
[Afbeelding]
tel. tarieven:
TLV 74cent piek, 59cent dal
Voor de winter ben ik weer weg
2050vandaag, waarom wachten?
:fill(white):strip_exif()/f/image/4nCZpoyi4BiRrRuW7OOUKylP.png?f=user_large)
Dus 0,78846 normaaltarief en 0,63382 daltarief terugleververgoeding, april tot en met juni.
Pff en ik dacht dat ik goed zat met mijn 0,46 bij Eneco, we een jaar vast dat dan weer wel.
ik heb ook gebeld en kreeg dezelfde tarieven te horen. Helaas konden ze mij alleen als nieuwe klant accepteren als ik ook over zou komen met gas. Is het iemand al gelukt alleen met stroom over te gaan? En mogen ze mij zomaar weigeren?BjornHero schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:27:
[...]
Net gebeld en afgesloten.
tel. tarieven:
TLV 74cent piek, 59cent dal(afname 86/68)
Voor de winter ben ik weer weg
Weet je of ze de BTW dan ook uitbetalen aan klanten?ICT_Farmer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:14:
[...]
ik heb ook gebeld en kreeg dezelfde tarieven te horen. Helaas konden ze mij alleen als nieuwe klant accepteren als ik ook over zou komen met gas. Is het iemand al gelukt alleen met stroom over te gaan? En mogen ze mij zomaar weigeren?
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Volgens de mevrouw aan de telefoon was het excl btw. heb het 3 keer gevraagd en de normale tarieven incl btw en opslag waren veel hoger.kevinjkok schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:25:
[...]
Weet je of ze de BTW dan ook uitbetalen aan klanten?
Heeft een leverancier daar eigenlijk wel echt een keuze in? Als jij btw plichtig bent en je stroom verkoopt aan je leverancier, zal de leverancier aan jou btw moeten betalen en moet jij die afdragen aan de fiscus. Als jij niet btw plichtig bent, heb je geen recht op btw (en kan de leverancier eventueel toch aan jou vergoede btw niet in vooraftrek nemen). Of zie ik dit verkeerd?kevinjkok schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:25:
[...]
Weet je of ze de BTW dan ook uitbetalen aan klanten?
Ik vraag me alleen wel af of leveranciers niet moeilijk gaan doen als ik nu bijvoorbeeld overstap op een modelcontract en in oktober weer weg ga, aangezien salderen normaal gesproken per jaar gaat. Heeft iemand hier dit daadwerkelijk in de praktijk al meegemaakt en daarna ook echt cash in het handje gekregen? Of is dit voor iedereen onbekend terrein?
Time will tell, maar zoals je hierboven kan zien is de ACM hier vrij duidelijk over.DV_ZED schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:37:
Ik heb sinds oktober vorig jaar ook panelen liggen met (waarschijnlijk) aardig wat overschot en het lijkt me ook wel interessant om de overstap te maken. Ik heb nu nog een heel gunstig stroom+gas contract uit 2020 bij NLE maar dat levert dus qua terugleververgoeding ook erg weinig op...
Ik vraag me alleen wel af of leveranciers niet moeilijk gaan doen als ik nu bijvoorbeeld overstap op een modelcontract en in oktober weer weg ga, aangezien salderen normaal gesproken per jaar gaat. Heeft iemand hier dit daadwerkelijk in de praktijk al meegemaakt en daarna ook echt cash in het handje gekregen? Of is dit voor iedereen onbekend terrein?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Wat is dat nou weer voor onzin? Gewoon een elektra contract afsluiten en klaar. Dan blijf je met gas automatisch waar je al zit.ICT_Farmer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:14:
[...]
...Helaas konden ze mij alleen als nieuwe klant accepteren als ik ook over zou komen met gas...
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
zowel ik en de mevrouw van de klantenservice zijn het met je eens. Sterker nog ik zit met electra al appart van gas op dit moment. Maar de software haalt alle ean codes op per adres en ze kon alleen maar alles aanvinken. Toen heeft ze nagevraagd bij de afdeling die er over gaat. Die gaf aan dat het alleen mogelijk was met alles van dat adres over te komen.hesselbeertje schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:38:
[...]
Wat is dat nou weer voor onzin? Gewoon een elektra contract afsluiten en klaar. Dan blijf je met gas automatisch waar je al zit.
Had nog even naar de acm gebeld, maar na letterlijk een uur in de wacht te hebben gestaan maar opgehangen...
Leveranciers zijn niet verplicht je te accepteren voor enkel stroom of enkel gas geloof ik. Zoek even in dit topic. ACM heeft ook bevestigd dat in gevallen het opzeggen van stroom ook het einde van het gascontract kan betekenen. De omgekeerde situatie dus.hesselbeertje schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:38:
[...]
Wat is dat nou weer voor onzin? Gewoon een elektra contract afsluiten en klaar. Dan blijf je met gas automatisch waar je al zit.
De onzin is dat overnemen van een saldo naar een andere energieleverancier niet mag.reneeke1970 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:56:
[...]
Misschien moet je je eens gaan inlezen wat salderen is, je praat nu ongelofelijke onzin
De consuwijzer vat het "salderen" zo samen:
- Niet alle energie die u teruglevert telt mee voor het salderen. De grens ligt bij de energie die u afneemt van uw leverancier. Dit heet de salderingsgrens.
- ...
- Uw energieleverancier moet over elk contractjaar salderen. Dus niet per kalenderjaar. En ook niet per deel van het jaar.
[ Voor 58% gewijzigd door cj1 op 08-04-2022 00:38 . Reden: consuwijzer ]
Is weer een aardig verschil met Eneco. Hoe zit de cashflow van HVC?roy77 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:36:
Iemand ervaring met deze leverancier?
77,65 cent TLV
[Afbeelding]
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Een paar eurocent verschil. Dat zou ik een overstap vanaf eneco niet waard vinden.Bravertal schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:39:
[...]
Is weer een aardig verschil met Eneco. Hoe zit de cashflow van HVC?
5 juni a.s.verloopt mijn vaste contract. In de maanden juni, juli, augustus en september verbruik ik weinig gas (30m3). In die maanden lever ik (na aftrek stroomverbruik) 900KwH terug.
Is het slim om voor die maanden over te stappen op de leverancier met de hoogste terugleververgoeding (HVC of Eneco)? Hoge gasprijs doet me deze maanden door het lage verbruik geen pijn.
Ik lees hier terugleverbedragen van .50+ cent.. er mist dus iets aan m'n redenering of al die bedragen zijn inclusief opslagen die je uiteindelijk niet krijgt uitbetaald
[ Voor 15% gewijzigd door Dawid127 op 07-04-2022 21:38 ]
Je hebt de verkeerde klantenservice gebeld?Dawid127 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:36:
Ik heb nu ook zonnepanelen liggen en moet morgen een model contract uitkiezen. Wat ik dus nog niet snap.. Het teruglevertarief van eneco betreft het normaaltarief van .58 cent minus btw en ander opslag. Volgens de klantenservice medewerker krijg ik zo'n .11cent per kwh terug..
Ik lees hier terugleverbedragen van .50+ cent.. er mist dus iets aan m'n redenering of al die bedragen zijn inclusief opslagen die je uiteindelijk niet krijgt uitbetaald
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is zeker een slimme zet om 500 te vangen, kun je dan in de winter bij andere leverancier aan gas spenderenMrk87 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:10:
Graag jullie advies:
5 juni a.s.verloopt mijn vaste contract. In de maanden juni, juli, augustus en september verbruik ik weinig gas (30m3). In die maanden lever ik (na aftrek stroomverbruik) 900KwH terug.
Is het slim om voor die maanden over te stappen op de leverancier met de hoogste terugleververgoeding (HVC of Eneco)? Hoge gasprijs doet me deze maanden door het lage verbruik geen pijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Paar weken geleden heb ik de ACM gebeld met diezelfde vraag (vanuit een iets andere context, zie hieronder). Het antwoord was dat energiebedrijven niet verplicht zijn om E en/of G ook los aan te bieden. Als ze ervoor kiezen om het alleen gecombineerd aan te bieden, dan mag dat.ICT_Farmer schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:53:
[...]
zowel ik en de mevrouw van de klantenservice zijn het met je eens. Sterker nog ik zit met electra al appart van gas op dit moment. Maar de software haalt alle ean codes op per adres en ze kon alleen maar alles aanvinken. Toen heeft ze nagevraagd bij de afdeling die er over gaat. Die gaf aan dat het alleen mogelijk was met alles van dat adres over te komen.
Had nog even naar de acm gebeld, maar na letterlijk een uur in de wacht te hebben gestaan maar opgehangen...
In mijn geval ging het om het vertrekken met alleen E bij mijn oude leverancier (vanwege een hogere terugleververgoeding, what else?), waarbij ik mijn lopende 3-jarig contract voor G wil laten doorlopen. Waarop mijn oude leverancier zei: als je vertrekt met E, moet je ook voor G een andere leverancier zoeken, want alleen G doen wij niet aan. Daar zijn ze later van teruggekomen, maar was wel de aanleiding voor mij om bij de ACM na te gaan of dat mag. En ja, dat mag dus.
Waar staat dan dat die 58 cent exclusief ODE en energiebelasting is? Volgens mij wordt die nog afgetrokken voordat jij het op je bankrekening krijgt hoor.reneeke1970 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:41:
[...]
Je hebt de verkeerde klantenservice gebeld?
Lees anders gewoon even dit topic. Het is al een paar keer uitgelegd, incl verwijzing naar de (salderings)voorwaarden.Dawid127 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:48:
[...]
Waar staat dan dat die 58 cent exclusief ODE en energiebelasting is? Volgens mij wordt die nog afgetrokken voordat jij het op je bankrekening krijgt hoor.
Bij HVC lijken de variabele tarieven voor elektriciteit de laatste tijd frequenter aangepast te worden van halfjaarlijks: op 1 februari, op 1 maart 15 januari en op 1 april zie ik prijsaanpassingen.pep_82 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 14:55:
Uit het tarievenblad van de HVC Groep. Pagina 10 is voor nieuwe klanten per 1 april.
[Afbeelding]
Dus 0,78846 normaaltarief en 0,63382 daltarief terugleververgoeding, april tot en met juni.
Pff en ik dacht dat ik goed zat met mijn 0,46 bij Eneco, we een jaar vast dat dan weer wel.
Als Eneco zich wel aan 1 aanpassing per 6 maanden probeert te houden, kan dat een interessantere keuze worden als je binnenkort dalende elektriciteitsprijzen verwacht.
Bij HVC wil men zich volgens de medewerker die ik gesproken heb, wil HVC zich aan de halfjaarlijkse prijsaanpassingen houden voor modelcontracten. Wel was er op 15 januari een aanpassing nodig omdat meer klanten bleven dan geprognotiseerd (en waarvoor conform eerdere verwachtingen geen energie was ingekocht), de Oekraïne oorlog zorgde voor een tweede elektriciteitstariefaanpassing (ook voor bestaande klanten) op 1 April 2022.
[ Voor 19% gewijzigd door cj1 op 08-04-2022 11:49 . Reden: elektriciteit (niet verwarren met gastarieven) ]
Volgende week wordt m’n meter vervangen door Liander, daarna maar eens even gaan shoppen!
Maar Eneco heeft al aangegeven de prijzen per maand te wijzigen, toch? Hoe zit dat trouwens bij Delta?cj1 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 01:06:
[...]
Bij HVC lijken de variabele tarieven momenteel ongeveer maandelijks aangepast te worden: op 1 februari, op 1 maart en op 1 april zie ik prijsaanpassingen.
Als Eneco zich wel aan 1 aanpassing per 6 maanden probeert te houden, kan dat een interessantere keuze worden als je binnenkort dalende elektriciteitsprijzen verwacht.
Bij HVC zijn de tariefbladen niet alleen inclusief BTW, ook gelden deze hogere prijzen enkel voor een 3x25A aansluiting. Bij een 3x35A en hoger geld een lager tarief tarief exclusief BTW van 61,48 cent normaal en 49,10 cent dal.pirke schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:01:
0,78846 is inc btw. Ex btw blijft er 0,65 over, ietsje meer dan de 58 cent van eneco
Het overzicht met terugleververgoedingen voor modelcontracten wordt zo weer wat ingewikkelder:
:strip_exif()/f/image/VcUF6dK7TVDBO9dVXa1cs1HC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door cj1 op 08-04-2022 12:36 . Reden: overzicht ingevoegd ]
Die 58 cent is volgens de medewerker van Eneco inclusief BTW.pirke schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:01:
0,78846 is inc btw. Ex btw blijft er 0,65 over, ietsje meer dan de 58 cent van eneco
Dit zou betekenen dat het teruglevertarief = € 0,78995 / 1,21 = € 0,65285 - EB - ODE = € 0,5714 exclusief BTW moet zijn.migjes schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:37:
Eneco Teruglever tarief = Normaal (enkel) tarief - 21% BTW - € 0,04452 EB - € 0,03691 ODE
Kan iemand meer duidelijkheid verschaffen hoe het bij Eneco met de TLV en de BTW zit?
Er is een reden dat mensen bij de klantenservice van een energieleverancier werken... Niets ten na dele van hun natuurlijk.cj1 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:13:
[...]
Die 58 cent is volgens de medewerker van Eneco inclusief BTW.
[...]
Dit zou betekenen dat het teruglevertarief = € 0,78995 / 1,21 = € 0,65285 - EB - ODE = € 0,5714 exclusief BTW moet zijn.
Kan iemand meer duidelijkheid verschaffen hoe het bij Eneco met de TLV en de BTW zit?
Wat @migjes schrijft is correct.
:fill(white):strip_exif()/f/image/RHeXC6UWq4E6AlhqCCY9vsLx.png?f=user_large)
En als mensen dan alsnog denken dat het Helemaal Anders In Elkaar Zit dan mogen ze lekker met bewijs zwart op wit komen ipv random Henk van de helpdesk.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ik zal dit weekend even kijken of ik tijd heb.Termy schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:51:
@mathijshooi Zou je misschien je TS kunnen aanpassen en daar de accurate data in kunnen zetten? De helft van dit topic is ondertussen gevuld met vragen van mensen die al tig keer gesteld zijn en vrijwel de andere helft is gevuld met mensen die proberen de bullshit te corrigeren.
En als mensen dan alsnog denken dat het Helemaal Anders In Elkaar Zit dan mogen ze lekker met bewijs zwart op wit komen ipv random Henk van de helpdesk.
Bijgaand een nieuwe versie van het overzicht inclusief kolom met een gewogen gemiddelde ter vergelijking met Eneco's vaste terugleververgoeding. Per week tel ik 2,2 dagen laagtarief en 4,8 dagen tegen normaal tarief; waarvan 0,15 dag voor 2e paasdag, koningsdag op ma-vr, etc.
/f/image/EjFaP6Vrfj5qDkaWk9dHJsNF.png?f=fotoalbum_large)
Het staat op:Dawid127 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:48:
[...]
Waar staat dan dat die 58 cent exclusief ODE en energiebelasting is?
1. Eneco's voorwaardenoverzicht, paragraaf 3.1
2. Eneco's modelcontractpagina, sectie "Tarieven van Eneco Modelcontract":... terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten.
Stroom per kWh normaal € 0,78995
Verwijderd
Met Delta valt geen land te bezeilen, op mijn mail krijg ik alleen het standaard antwoord terug wat werkelijk nergens op slaat.Wekt u zelf stroom op, bijvoorbeeld met zonnepanelen? U kunt
deze stroom direct gebruiken. De stroom die u niet direct gebruikt,
levert u via uw aansluiting terug aan het openbare net. Dit heet
teruglevering. Gebruikt u op een bepaald moment meer stroom
dan u kunt opwekken, dan gebruikt u stroom uit het openbare net.
De door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid stroom mag
u op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen.
U mag bij ons altijd salderen tot uw eigen gebruik, maar om te
kunnen salderen moet u wel uw zonnepanelen op energieleveren.nl
hebben aangemeld. U betaalt dus alleen uw netto verbruik per
jaar. Saldering gebeurt via de jaarnota. Bij saldering geldt voor de
teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt
voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag
duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste leveringskosten).
Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op
het daltarief telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten. Loopt de meter achteruit
als u teruglevert, dan registreert de meter altijd uw nettoverbruik.
Dit betekent dat de meter zelf de teruggeleverde stroom verrekent
met de stroom die u verbruikt via het openbare net, dus die wij
leveren.
Verwijderd
Ik hoop dat ik ergens een keer voorbij de callcenters kom en dat iemand met verstand van zaken contact opneemt. IJdele hoop ben ik bang
Mij is dat wel gelukt. Vraag aan de callcenter medewerker of ze je doorverbindt met een iemand van 2e lijn support. Ik kreeg iemand die precies wist hoe het zat.Verwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:05:
Contact met Eneco klantenservice: uitleg conform Delta energie, dus verschillende tarieven voor de saldering over het jaar heen, terwijl de voorwaarden wat anders beweren. Vraag per mail ingediend welke van de twee waar is.
Ik hoop dat ik ergens een keer voorbij de callcenters kom en dat iemand met verstand van zaken contact opneemt. IJdele hoop ben ik bang
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Verwijderd
Tot je een warmtepomp en EV hebt en ze de salderingsregeling in je nadeel uitleggen. Dan pak je in de zomer lage tarieven en in de winter hoge. Hét voordeel van salderen is dat je zomer tegen winter mag wegstrepen, met de huidige uitleg van de energiebedrijven gaat daar een streep doorheen. Met een half jaar vaste prijzen gaat het nog enigszins, met maandprijzen en per maand "salderen" ben je fucked.Termy schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:12:
Op zich niet echt een probleem toch? Als hun tarieven slecht worden na 1 juli ben ik sowieso weg.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2022 14:53 ]
Salderen heeft niks met tarieven te maken, je kunt wel verschillende terug lever tarieven opgeteld krijgen per jaarVerwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:05:
Contact met Eneco klantenservice: uitleg conform Delta energie, dus verschillende tarieven voor de saldering over het jaar heen, terwijl de voorwaarden wat anders beweren. Vraag per mail ingediend welke van de twee waar is.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ga er dan van uit dat óf de tarieven variabel nog goed zijn óf ik weer een jaarcontract aan ga.Verwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 14:49:
[...]
Tot je een warmtepomp en EV hebt en ze de salderingsregeling in je nadeel uitleggen. Dan pak je in de zomer lage tarieven en in de winter hoge. Hét voordeel van salderen is dat je zomer tegen winter mag wegstrepen, met de huidige uitleg van de energiebedrijven gaat daar een streep doorheen. Met een half jaar vaste prijzen gaat het nog enigszins, met maandprijzen en per maand "salderen" ben je fucked.
Verwijderd
Dat is nou precies het probleem, de energiemaatschappijen zijn dat niet met ons eens.reneeke1970 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:33:
[...]
Salderen heeft niks met tarieven te maken, je kunt wel verschillende terug lever tarieven opgeteld krijgen per jaar
De maatschappij wel, alleen de studentes aan de telefoon niet.Verwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:41:
[...]
Dat is nou precies het probleem, de energiemaatschappijen zijn dat niet met ons eens.
Salderen is een wettelijke regeling die voor iedereen hetzelfde is
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Ik ben bang dat zeker in het geval van Delta we het gelijk moeten afdwingen. Bij Eneco heb je de algemene voorwaarden ook nog om mee te slaan, maar mijn ervaring is dat dit soort trajecten soms lastig kunnen zijn.reneeke1970 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:48:
[...]
De maatschappij wel, alleen de studentes aan de telefoon niet.
Alsnog ga ik denk ik naar Eneco, hoewel ik het een lastige keus vindt gegeven de onzekerheid
Ik heb het volste vertrouwen dat de administratie afdeling dat prima regelt. Hoge en lage tarieven verschuiven is ook altijd goed gegaan, dat is feitelijk zelfde principeVerwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:41:
[...]
Ik ben bang dat zeker in het geval van Delta we het gelijk moeten afdwingen. Bij Eneco heb je de algemene voorwaarden ook nog om mee te slaan, maar mijn ervaring is dat dit soort trajecten soms lastig kunnen zijn.
Alsnog ga ik denk ik naar Eneco, hoewel ik het een lastige keus vindt gegeven de onzekerheid
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Ik hoop met je mee dat het netjes gaat, maar ik ben er bang voor
Nu heb ik er sowieso geen last van, ik lever altijd terug, iedere dag....Verwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 17:52:
Dat ze het technisch goed kunnen regelen geloof ik blind, of dat ze dat in dit klimaat ook willen doen is vraag twee. De onzekerheid in de markt en de volatiliteit zijn enorm, het is niet onlogisch dat men dit af wil wentelen op de klanten voor zover dit kan en dat men daarom de randen opzoekt.
Ik hoop met je mee dat het netjes gaat, maar ik ben er bang voor
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zit nu nog bij Vattenfall waar ik 7 ct voor het overschot krijg...
Dat kan beter, volgens Gaslicht zijn Delta en Eneco voor mij de beste aanbieders.
Bij Gaslicht.com kan ik ook de overstap regelen, vraag: is dat wat? ik ben zelf niet goed in financiële zaken, het liefst laat ik alles uitvoeren.
Moet ik bij overstappen juist niet kenbaar maken dat ik veel overschot heb?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Via gaslicht is het ook prima, maar weet niet of je via gaslicht wel modelcontracten met zulke hoge teruglevertarieven kunt afsluiten.
Let wel: je zegt dat je niet goed bent in financiële zaken. Je kunt alleen je winst maximaliseren als je je in deze materie verdiept en overstapt wanneer dat nodig is. Hou dit topic dus ook in de gaten
Als ik naar mijn eigen verbruik kijk verwacht ik niet dat overstappen voor mijzelf voor de winter snel rendabel zal zijn. Vooral de energiebelasting, ODE en de BTW die je dan verliest (aangezien je niet saldeert) plus overstapboete en verlies welkomskorting zijn bij elkaar aanzienlijk. Ik heb nu een jaarcontract bij Engie (TLT 0,46 plus 250 euro korting en 50 euro boete) en als dit optel moet het nieuwe tarief ongeveer 0,25 euro lager zijn om overstappen financieel interessant te maken. Oftewel 0,20 inclusief alle belastingen en toeslagen. Gezien de huidige situatie lijkt me dit niet realistisch, maar misschien zijn andere situaties waarbij dit wel goed uitvalt. Zijn er al mensen die eens uitgerekend hebben vanaf welke marge overstappen interessant wordt bij hogere TLT’s. Ik snap dat dit afhankelijk is van ieders persoonlijke situatie, maar bij een beperkte hoeveelheid terugleveren (bv 5 Mwh) en een warmtepomp in de winter is het plaatje volgens mij niet snel positief.cryptapix schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:02:
Velen van ons besluiten na de zomer of we de opgewekte energie willen cashen (overstap naar andere leverancier) of salderen (blijven zitten). Dat zal volledig liggen aan de tarieven op dat moment. Heel kort en ongenuanceerd gezegd: als de levertarieven tzt lager zijn dan de terugleververgoeding op dit moment: cashen. Zijn de levertarieven hoger, dan blijven zitten.
Engineering
Ik ga het tzt voor mijn situatie betekenen, maar gezien de huidige situatie in de wereld denk ik dat een overstap niet opportuun is.
Time will tell, het is compleet afhankelijk van de tarieven zoals je zegt. En niemand van ons heeft een glazen bol die dat kan voorspellen want dan zou die persoon niet hier op dit forum zitten maar op een tropisch eiland.Tupolev schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:38:
[...]
Als ik naar mijn eigen verbruik kijk verwacht ik niet dat overstappen voor mijzelf voor de winter snel rendabel zal zijn. Vooral de energiebelasting, ODE en de BTW die je dan verliest (aangezien je niet saldeert) plus overstapboete en verlies welkomskorting zijn bij elkaar aanzienlijk. Ik heb nu een jaarcontract bij Engie (TLT 0,46 plus 250 euro korting en 50 euro boete) en als dit optel moet het nieuwe tarief ongeveer 0,25 euro lager zijn om overstappen financieel interessant te maken. Oftewel 0,20 inclusief alle belastingen en toeslagen. Gezien de huidige situatie lijkt me dit niet realistisch, maar misschien zijn andere situaties waarbij dit wel goed uitvalt. Zijn er al mensen die eens uitgerekend hebben vanaf welke marge overstappen interessant wordt bij hogere TLT’s. Ik snap dat dit afhankelijk is van ieders persoonlijke situatie, maar bij een beperkte hoeveelheid terugleveren (bv 5 Mwh) en een warmtepomp in de winter is het plaatje volgens mij niet snel positief.
1 keer raden wáár ik nu zitmathijshooi schreef op zondag 10 april 2022 @ 12:08:
[...]
Time will tell, het is compleet afhankelijk van de tarieven zoals je zegt. En niemand van ons heeft een glazen bol die dat kan voorspellen want dan zou die persoon niet hier op dit forum zitten maar op een tropisch eiland.
Zie het als aandelen, wat jaren geleden kocht ik samen met een ander aandelen van oa ASML en Randstad... beide verkocht met verlies...gelukkig maakte de andere aandelen wel klinkende winst.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Vakantie telt niet helaasfrisianstar schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:59:
[...]
1 keer raden wáár ik nu zit![]()
Zie het als aandelen, wat jaren geleden kocht ik samen met een ander aandelen van oa ASML en Randstad... beide verkocht met verlies...gelukkig maakte de andere aandelen wel klinkende winst.
Je kunt het salderen zelf inderdaad niet anders dan per jaar doen volgens de huidge regels. Maar dan nog kan je verschillende uitkomsten hebben met wat je na salderen nog over hebt.reneeke1970 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 15:48:
Fictief voorbeeld: Je hebt H1 en H2 van het jaar, de tarieven wijzigen precies midden in het jaar. In H1 heb je 2500 opgewekt, 1500 verbruikt, 1000 terug geleverd. In H2 heb je 1000 opgewekt, 1500 verbruikt en dus 500 netto geleverd gekregen. In H1 was het tarief 0.75 en in H2 was het 0.25 per kwh.
Volgens de salderingsregeling is je verbruik voor het jaar dus 0, want je kan 3000 van je 3500 opgewekte kwh "gebruiken" om je hele verbruik weg te strepen. Maar wat krijg je nu voor die 500 kwh die je meer hebt opgewekt dan verbruikt? Jij wilt 0.75 * 500 = 375 uit H1 hebben, je leverancier betaalt liever 0.25 * 500 = 125 uit H2.
En om het nog gekker te maken, salderen is voor deze situatie helemaal niet fijn. Het liefst krijg je 750 euro voor je hele overschot uit H1 en betaal je daarna 125 euro voor je tekort in H2. Dan heb je 625 euro over in plaats van 375 of 125.
Als je in h2 niet meer terug geleverd heb, dan hoor je hier op dit forum niet meer thuis haha.NTS schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:19:
[...]
Je kunt het salderen zelf inderdaad niet anders dan per jaar doen volgens de huidge regels. Maar dan nog kan je verschillende uitkomsten hebben met wat je na salderen nog over hebt.
Fictief voorbeeld: Je hebt H1 en H2 van het jaar, de tarieven wijzigen precies midden in het jaar. In H1 heb je 2500 opgewekt, 1500 verbruikt, 1000 terug geleverd. In H2 heb je 1000 opgewekt, 1500 verbruikt en dus 500 netto geleverd gekregen. In H1 was het tarief 0.75 en in H2 was het 0.25 per kwh.
Volgens de salderingsregeling is je verbruik voor het jaar dus 0, want je kan 3000 van je 3500 opgewekte kwh "gebruiken" om je hele verbruik weg te strepen. Maar wat krijg je nu voor die 500 kwh die je meer hebt opgewekt dan verbruikt? Jij wilt 0.75 * 500 = 375 uit H1 hebben, je leverancier betaalt liever 0.25 * 500 = 125 uit H2.
En om het nog gekker te maken, salderen is voor deze situatie helemaal niet fijn. Het liefst krijg je 750 euro voor je hele overschot uit H1 en betaal je daarna 125 euro voor je tekort in H2. Dan heb je 625 euro over in plaats van 375 of 125.
Maar wat je voor die 500 kWh gaat krijgen hangt van de variabele prijs af voor terug leveren, dat is nu nog niet te zeggen.
Jou financieele verschuiving gaat natuurlijk nooit gebeuren, want ook de leverancier saldeert over een jaar, dat is zijn verdien model, is ook al altijd zo geweest.
Wil je dat niet, dan moet je eerder overstappen en cashen.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar volgens mij weet niemand wat je nu precies voor die 500 kwh uit mijn voorbeeld krijgt?
Bij een jaarcontract is het duidelijk, bij variabele contracten is het open voor interpretatie en zal het per aanbieder verschillen. Net als dat salderen al per aanbieder verschilt: over telwerken of per telwerk.NTS schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:25:
Maar volgens mij weet niemand wat je nu precies voor die 500 kwh uit mijn voorbeeld krijgt?
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2