| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|
Als de prijzen in het najaar niet hoger liggen dan nu dan is dat gunstig.Trebbors schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:57:
En zelfs met geen overschot op jaarbasis is het nu interessant om een Delta/Eneco contact te nemen. In het najaar overstappen en een mooie eindafrekening ontvangen.
Of vanaf dan een jaar uitzitten bij de volgende maatschappij en het winterverbuik in de zomer weer salderen. In mijn geval leveren de zonnepanelen ongeveer het jaarverbruik op.mathijshooi schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:10:
[...]
Als de prijzen in het najaar niet hoger liggen dan nu dan is dat gunstig.
Dit heb ik ook al een aantal keer gezegd, in dat geval is het gewoon een eenmalig trucje die je toepast en 1 keer casht. Het is nog maar zeer de vraag hoe de tarieven na de zomer zullen zijn. (dat weten we allemaal niet.)Trebbors schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 15:02:
[...]
Of vanaf dan een jaar uitzitten bij de volgende maatschappij en het winterverbuik in de zomer weer salderen. In mijn geval leveren de zonnepanelen ongeveer het jaarverbruik op.
Kijken of ze dan weer jaarcontracten durven aan te bieden..
Salderen en terugleveren met maandelijks wijzigende tarieven lijkt me ook alleen maar gedoe.
Hoeft niet eens perse negatief te zijn, want wie weet zijn de tarieven dan juist nog wel hoger.
Glazen bol..vertel het ons...
Ik weet niet hoe het precies zit. Mij is altijd verteld als je meer levert dan je verbruikt je beter een enkel tarief kan hebben. Vandaar ik doelde op dat ik een enkel tarief wil hebben.Termy schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 12:17:
[...]
Ja, dat snap ik ook niet. Maar wat hij zegt suggereert iig dat hij weet hoe het zit.
Als dit inmiddels niet meer van toepassing is hoor ik het graag.
[ Voor 8% gewijzigd door Gratje op 31-03-2022 17:04 ]
Dan zit je inderdaad altijd safe.Gratje schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:03:
[...]
Ik weet niet hoe het precies zit. Mij is altijd verteld als je meer levert dan je verbruikt je beter een enkel tarief kan hebben. Vandaar ik doelde op dat ik een enkel tarief wil hebben.
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 16% gewijzigd door Martin7182 op 31-03-2022 17:22 ]
Nee hoor. Eneco betaalt pas uit aan het einde van het contract of bij de jaar afrekening.B-Bandit schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:21:
Tot slot betaalt Delta pas uit bij de eindafrekening en Eneco maandelijks in geval van overschot. Weet niet of iemand dit kan bevestigen?
Volgens de meneer van Delta die ik vanmiddag aan de telefoon had is het in 9/10 beter (wanneer je zonnepanelen hebt) om voor dubbel tarief te kiezen ten overstaan van enkel tarief. Dit omdat de teruglever vergoedingen ook hoger zijn bij normaal tarief in het geval van Delta.Gratje schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:03:
[...]
Ik weet niet hoe het precies zit. Mij is altijd verteld als je meer levert dan je verbruikt je beter een enkel tarief kan hebben. Vandaar ik doelde op dat ik een enkel tarief wil hebben.
Mijn verbruik is hoger in het dal tarief vanwege de warmtepomp.Dread89 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 18:50:
[...]
Volgens de meneer van Delta die ik vanmiddag aan de telefoon had is het in 9/10 beter (wanneer je zonnepanelen hebt) om voor dubbel tarief te kiezen ten overstaan van enkel tarief. Dit omdat de teruglever vergoedingen ook hoger zijn bij normaal tarief in het geval van Delta.
Ik heb dubbel tarief genomen bij Delta omdat ik
Opwek tegen het hoge normaal tarief en verbruik tegen het lage daltarief.
Nu is dit ook interessant als je saldeert omdat je dan meer geld overhoudt aan je energieproductie.
De terugleververgoeding op het hoge tarief (dus excl belastingen) is met de huidige tariefen lager dan je inkoopprijs op daltarief (inclusief belastingen). Dus tenzij je ook overschot hebt op daltarief zou dit juist nadelig kunnen zijn.darknose schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:54:
[...]
Mijn verbruik is hoger in het dal tarief vanwege de warmtepomp.
Ik heb dubbel tarief genomen bij Delta omdat ik
Opwek tegen het hoge normaal tarief en verbruik tegen het lage daltarief.
Nu is dit ook interessant als je saldeert omdat je dan meer geld overhoudt aan je energieproductie.
De terugleververgoeding (excl belastingen)Zimonia2 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:37:
[...]
De terugleververgoeding op het hoge tarief (dus excl belastingen) is met de huidige tariefen lager dan je inkoopprijs op daltarief (inclusief belastingen). Dus tenzij je ook overschot hebt op daltarief zou dit juist nadelig kunnen zijn.
Zou (zoals ik het begrijp, als dit niet klopt hoor ik het ook graag) alleen van toepassing zijn op je overproductie, en niet op het salderen.
Zou ik toch even navragen bij Delta dan weet je het zeker.darknose schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:55:
[...]
De terugleververgoeding (excl belastingen)
Zou (zoals ik het begrijp, als dit niet klopt hoor ik het ook graag) alleen van toepassing zijn op je overproductie, en niet op het salderen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
In je laatste zin zeg je toch precies wat ik aangeefTermy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:53:
Dat hoef je niet te checken want dat is bij wet zo geregeld dat je saldeert op het verbruikstarief, niet het teruglevertarief (daarom is het ook een subsidie, want je betaalt dus geen belasting op je verbruik als je saldeert) en dus is het teruglevertarief alleen van toepassing op wat je daadwerkelijk netto teruglevert. Met dubbele meter en een leverancier die per telwerk apart saldeert kan het wel voorkomen dat je niet volledig kan salderen op 1 van de tarieven en dus verbruik hebt op de ene en teruglevering op de andere.
Dubbel tarief kan daardoor wel degelijk nadelig zijn als je teruglevert op normaal tarief en in moet kopen (want geen saldering over beide telwerken) op daltarief.
Nogmaals: bij Delta is het huidige TLT op normaal tarief lager (63,74 ct) dan leveringstarief op dal (
70,68 ct.). Dit komt doordat teruglevering excl. belastingen is en levering incl. En dus moet je checken hoe je leverancier met saldering omgaat.
Tenzij je zeker weet dat je op beide telwerken terug gaat leveren uiteraard, maar lijkt niet het geval bij Darknose.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
De saldering gebeurt voor dat de BTW berekend wordt.Zimonia2 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:04:
[...]
In je laatste zin zeg je toch precies wat ik aangeef![]()
Dubbel tarief kan daardoor wel degelijk nadelig zijn als je teruglevert op normaal tarief en in moet kopen (want geen saldering over beide telwerken) op daltarief.
Nogmaals: bij Delta is het huidige TLT op normaal tarief lager (63,74 ct) dan leveringstarief op dal (
70,68 ct.). Dit komt doordat teruglevering excl. belastingen is en levering incl. En dus moet je checken hoe je leverancier met saldering omgaat.
Tenzij je zeker weet dat je op beide telwerken terug gaat leveren uiteraard, maar lijkt niet het geval bij Darknose.
:strip_exif()/f/image/w0WQkoWibJqYH2gNfgCWYCY7.jpg?f=fotoalbum_large)
Prima jij je zin, blijkbaar was mijn reactie dan niet duidelijk. Het gaat mij om de rest van mijn laatste post: namelijk dat dubbeltarief in zijn situatie financieel minder gunstig is dan enkeltarief, uitgaande van saldering per telwerk (en dat zou ik dus navragen bij Delta)Termy schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:10:
De vraag was waar de terugleververgoeding van op toepassing is. Dat heeft niks te maken met salderen dus alleen op teruglevering, niet op wat je saldeert. Dat is wat darknose stelt en jij suggereert het te vragen bij Delta, waarop ik dus zeg dat dat niet hoeft want zo werkt salderen idd niet.
Maak het sommetje van de eindafrekening maar met teruglevering op normaal tarief en inkoop op daltarief tegen huidige tarieven. En dan voor de situatie saldering per telwerk. Dan gaat enkeltarief of saldering per totaal toch echt gunstiger uitkomen.
Terugleververgoeding staat gelijk aan kaal tarief,nu op moment van spreken 63 cent,ds23man schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:15:
Alle leveranciers trekken eerst de opgewekte energie van je verbruikte energie af, bijna altijd eerst van het hoogtelwerk en daarna van laag. Wat er dan overblijft valt onder de TLV. Dus je kan je wel heel panisch gaan doen over de TLV maar bijna niemand heeft een groot overschot. Bij 1000Kw en normale tarieven spreek je dan over 50 euro ( 22ct levering, 5,5ct teruglevering).
Dat is 630 euro per 1000kw, dit is de reden dat dit topic gestart is.
Het idee is komende zonnige periode opwekken en dan overstappen om maximaal rendement eruit te halen.
Eh, nee dat is nou net mijn punt. De meeste leveranciers trekken dus niet de totale opwerk eerst van hoogtarief en dan van dal, maar per telwerk. Zie voor een (verouderd) overzicht van omgang met saldering: Consumentenbondds23man schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:15:
Alle leveranciers trekken eerst de opgewekte energie van je verbruikte energie af, bijna altijd eerst van het hoogtelwerk en daarna van laag. Wat er dan overblijft valt onder de TLV. Dus je kan je wel heel panisch gaan doen over de TLV maar bijna niemand heeft een groot overschot. Bij 1000Kw en normale tarieven spreek je dan over 50 euro ( 22ct levering, 5,5ct teruglevering).
Hoeveel dit financieel uitmaakt verschilt per situatie en of dit bedrag het waard is om over te stappen is persoonlijk. Ik geef daar volgens mij geen oordeel over, ik wijs er alleen op dat de situatie financieel niet het meest gunstig is. Ik snap niet waarom dat meteen panisch is?
En de tarieven zijn momenteel niet echt "normaal" vandaar de grote aandacht voor dit topic momenteel.
In de eerste plaats is dat alleen effectief als je A. een variabel tarief hebt en B. een behoorlijk overschot. Het laatste zullen veel mensen niet hebben omdat ze de capaciteit hebben afgestemd op het eigen verbruik.
Essent trekt eerst van hoog af en daarna het restant van laag.
B. zonder teruglevering heb je inderdaad weinig te zoeken in een teruglever topic, vandaar de naam.
Ik ben dus 14 maart overgestapt naar Eneco en ontvang over de 2e helft van maart ongeveer 140 euro, dus die 50 euro boete is er al dubbel en dwars uit.
Zo rond oktober stap ik dan weer over naar een laag (minder hoog) tarief, want dan geen overproductie en dus netto betaler.
Gaat toch om een leuk bedrag zo, wat voor mij weer een buffer is voor de winterperiode.
Je link werkt niet, maar mijn n=4 ervaring lijkt in tegenspraak met wat jij stelt, zowel Greenchoice, Eneco, EnergieDirect als Vandebron salderen eerst beide telwerken naar 0, praktisch doen ze dat ook alle 4 eerst van het piektarief en dan pas daltarief. Daarna is er pas sprake van terugleveren. Als dit bij heel veel andere aanbieders anders is, dan is het wel zaak dat je daar inderdaad goed naar kijkt voor je overstapt.Zimonia2 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:46:
[...]
Eh, nee dat is nou net mijn punt. De meeste leveranciers trekken dus niet de totale opwerk eerst van hoogtarief en dan van dal, maar per telwerk. Zie voor een (verouderd) overzicht van omgang met saldering: Consumentenbond
Wat verwarm je daarmee?ds23man schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:07:
Ik heb een vast contract tot 1 juli 2023 met 22 ct stroom en 78ct gas. Ik zou debiel zijn om ver te stappen met een gasverbruik van 8000m3 per jaar.....
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Hangt van je situatie af. Heb je overproductie dan kan je prima met alleen je stroom contract overstappen. Net zoals bijna iedereen hier dat doet.ds23man schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:07:
Ik heb een vast contract tot 1 juli 2023 met 22 ct stroom en 78ct gas. Ik zou debiel zijn om ver te stappen met een gasverbruik van 8000m3 per jaar.....
Aangezien Engie niet tussen de telwerken verrekent, maar per telwerk afrekent het volgende:
Bij Engie kan je online onbeperkt wisselen tussen enkel en dubbeltarief via je klantportal. Zodra ik echt ga terugleveren, meestal per april, wissel ik naar enkeltarief. In het najaar weer terug naar dubbeltarief. 2 x per jaar 2 minuten werk en levert toch weer extra euro's op
Engie portal - Overeenkomst - dan onderaan de pagina 'Wisselen tussen enkel- en dubbeltarief'.
Formulier wordt in Safari niet weergegeven, Chrome werkt wel goed.
Met onderstaand formulier kan je eenvoudig wisselen tussen enkeltarief en normaal- en daltarief. Daarvoor brengen wij geen kosten in rekening. De wijziging wordt direct verwerkt en is op dezelfde dag nog geldig. Als je net verhuisd bent is dat met ingang van de levering op het nieuwe adres.
[ Voor 5% gewijzigd door Niek_ op 01-04-2022 13:42 ]
Delta was nu de aanbieder-to-choose, toch? Dan ga ik daar maandag wel mee bellen en kijken of ze me zsm een modelcontact kunnen inschieten. En dan maar met de zonnepanelenboer afspreken dat factuurdatum hopelijk nog wat naar achteren kan...
Hoezo hangt BTW teruggave af van contract?Pannencouque schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:27:
Zo, lekker dan. Eneco heeft m'n aanmelding verprutst waardoor ik nu zonnepanelen heb liggen die a) niets opleveren en b) waar ik geen btw-teruggave op krijg.
Delta was nu de aanbieder-to-choose, toch? Dan ga ik daar maandag wel mee bellen en kijken of ze me zsm een modelcontact kunnen inschieten. En dan maar met de zonnepanelenboer afspreken dat factuurdatum hopelijk nog wat naar achteren kan...
Gokje, verkeerde naam
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zal dan wel. Controleert de belastingdienst dan of er ook een energiecontract op naam staat voordat de panelen geïnteresseerd worden? Of kijken ze naar offerte/factuur datum?
[ Voor 78% gewijzigd door teacher op 01-04-2022 22:31 ]
Voor offtopic gedoe, vrije associatie met onderwerpen en digitaal gemopper is De Duurzame Kroeg deel 4 een betere plek.
Wise enough to play the fool
Maar...Delta dus the place to be? Dan ga ik die maandag eens bellen en kijken hoe snel ze iets kunnen regelen.
Heeft even geduurd, maar contract is weer aangepast naar die van 9 maartkevinjkok schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 18:03:
[...]
Nog iets gehoord? Ik heb geen e-mail zoals deze ontvangen.

Tlv van 69 cent voor normaal en 62 cent voor dal.
En al mail gehad van UC

Beste Joko
Wat jammer dat u heeft opgezegd
U heeft er onlangs voor gekozen om geen gebruik meer te willen maken van stroom met korting van UnitedConsumers. We vinden het jammer u te zien gaan.
U heeft gekozen voor een andere energieleverancier. Wist u dat u nu mogelijk korting misloopt?
Heeft u nog korting in opbouw?
We zouden u graag langer laten profiteren van de korting op stroom. Uw contract bij UnitedConsumers Energie loopt tot 17 november 2022. Wanneer u voor de einddatum van het contract overstapt naar een andere leverancier, dan vervalt mogelijk uw korting in opbouw. Dat is natuurlijk zonde. Neem contact met ons op en wij helpen u graag de opzegging ongedaan te maken. Zo blijft u profiteren van de voordelen van UnitedConsumers Energie en uw opgebouwde bespaartegoed.

[ Voor 57% gewijzigd door JoKo op 02-04-2022 07:41 ]
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Vraagje, mijn energie contract is sinds vandaag afgelopen bij Greenchoise.
ook ik heb een overschot aan energie in de zomer door mijn 24 panelen.
Nu zag ik op het forum dat Engie en Oxxio beide een mooi 0,50€ geven voor teruglevering i.p.v. de 0,08€ bij Greenchoise, maar er staat er ook bij Oxxio
Blijft dit dan wel een interessante deal voor mij?Blijkt dat je na verrekening meer stroom hebt teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvang je van ons hiervoor een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor je stroomproduct, exclusief btw, Opslag Duurzame Energie, Energiebelasting en vaste leveringskosten. Alle voorwaarden lees je op oxxio.nl/voorwaarden.
ik heb al een contract aangevraagd bij Engie maar zag net dat Oxxio een spoed service heeft voor 3 dagen tijd i.p.v. 1 maand bij Engie
Heb hier al 4 dagen 44 zonnepanelen liggen, goed voor 18.300Wp. Omvormer is echter niet leverbaar. Dat is zuur zeg haha. Maar ook ik troost me met het mindere weer deze dagen. En het feit dat ik pas per 29 april bij Delta zit...loyske schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:59:
Wel zuur dat op de dag dat ik overstap naar Eneco (en dus van 5 cent naar 58 cent ga), de zon fijn achter de wolken zit![]()
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Je zou bijna zeggen om eerst maar een kleinere omvormer te plaatsen die wel leverbaar is en de kWh te oogsten en dat ding daarna weer te verkopen.B-Bandit schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:34:
[...]
Heb hier al 4 dagen 44 zonnepanelen liggen, goed voor 18.300Wp. Omvormer is echter niet leverbaar. Dat is zuur zeg haha. Maar ook ik troost me met het mindere weer deze dagen. En het feit dat ik pas per 29 april bij Delta zit...
1 PVoutput . Dongen NB
Hier ook al 2 inverters geknepen,reneeke1970 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:50:
Hè toch, 34 ampère is toch teveel voor 3×25 haha, het licht ging uit....

Koud en bewolkt, komt in 1 keer die zon te voorschijn, tsjakka...toch maar even een Fronius smartmeter ertussen met dynamische vermogens regeling op max 25A...
P.s. heb jij het licht aan overdag...
[ Voor 5% gewijzigd door vanderv op 02-04-2022 22:57 ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Ja in het aquarium hahavanderv schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:55:
[...]
Hier ook al 2 inverters geknepen,![]()
Koud en bewolkt, komt in 1 keer die zon te voorschijn, tsjakka...toch maar even een Fronius smartmeter ertussen met dynamische vermogens regeling op max 25A...
P.s. heb jij het licht aan overdag...![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Ik weet de levertijd niet maar als dat lang gaat duren kan je toch het best op Marktplaats een paar goedkope 4-5kW omvormers kopen (en die later weer verkopen)?B-Bandit schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:34:
[...]
Heb hier al 4 dagen 44 zonnepanelen liggen, goed voor 18.300Wp. Omvormer is echter niet leverbaar. Dat is zuur zeg haha. Maar ook ik troost me met het mindere weer deze dagen. En het feit dat ik pas per 29 april bij Delta zit...
Nou weet je. Tot 29 april zit ik bij GreenchoiceWolly schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:18:
[...]
Ik weet de levertijd niet maar als dat lang gaat duren kan je toch het best op Marktplaats een paar goedkope 4-5kW omvormers kopen (en die later weer verkopen)?
Dus stel de installatie is goed voor gemiddeld 50 tot 60 kWh per dag, dan mis ik ongeveer 1600 kWh opwek. Bij Delta zou dat goed zijn voor ongeveer 900 euro, maar bij Greenchoice scheelt het slechts 120 euro. Daar heb ik niet zo heel veel moeite voor over.
Ik baal dus ook wel echt dat ik geen rekening heb gehouden met de 30 dagen opzegtermijn.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
:strip_exif()/f/image/8g4qsXbPKayfmGXLVsICdT18.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron:tarieven heb ik van gaslicht.com
Edit; toevoeging van @cj1
cj1 in "Het grote terugleververgoeding topic"
[ Voor 13% gewijzigd door JoKo op 06-04-2022 19:45 ]
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Die verbreek je toch gewoon voor 50 euroB-Bandit schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:25:
[...]
Nou weet je. Tot 29 april zit ik bij Greenchoice![]()
Dus stel de installatie is goed voor gemiddeld 50 tot 60 kWh per dag, dan mis ik ongeveer 1600 kWh opwek. Bij Delta zou dat goed zijn voor ongeveer 900 euro, maar bij Greenchoice scheelt het slechts 120 euro. Daar heb ik niet zo heel veel moeite voor over.
Ik baal dus ook wel echt dat ik geen rekening heb gehouden met de 30 dagen opzegtermijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb 30 dagen opzegtermijn. Als dit daarnaast betekent dat je je contract open breekt, betaal je een opzegboete. Telefonisch kreeg ik vrijdag hetzelfde te horen. Als er toch een mogelijkheid is om binnen een week over te stappen, terwijl je zoals ik een 3 jarig contract hebt, hoor ik het graag!
Eneco regelt het in twee dagen, moet je met hun regelen, ik moest 125 dokken voor resterende vier jaar bij greenchoiceB-Bandit schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:29:
[...]
Ik heb 30 dagen opzegtermijn. Als dit daarnaast betekent dat je je contract open breekt, betaal je een opzegboete. Telefonisch kreeg ik vrijdag hetzelfde te horen. Als er toch een mogelijkheid is om binnen een week over te stappen, terwijl je zoals ik een 3 jarig contract hebt, hoor ik het graag!
1 PVoutput . Dongen NB
Ok, tnx voor de tip. Dan ga ik morgen eens even lekker bellen. Als ik deze week mijn omvormer tevens krijg scheelt dit echt honderden euro's! In dat geval ook een appeltaart voor joureneeke1970 schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:35:
[...]
Eneco regelt het in twee dagen, moet je met hun regelen, ik moest 125 dokken voor resterende vier jaar bij greenchoice
Eneco regelt het zelfs met terugwerkende krachtreneeke1970 schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:35:
[...]
Eneco regelt het in twee dagen, moet je met hun regelen, ik moest 125 dokken voor resterende vier jaar bij greenchoice
Edit:
Nu ik dit zo zeg, bedenk ik me dat dat weliswaar als ingangsdatum staat maar ik niet heb gecontroleerd welke meterstanden zijn aangehouden.
[ Voor 17% gewijzigd door cryptapix op 03-04-2022 14:10 ]
Bij mij was er een klein verschil waaruit ik kon afleiden dat het de meterstanden van ongeveer 02:00 waren.cryptapix schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:09:
[...]
Eneco regelt het zelfs met terugwerkende krachtIk ben overgestapt per de dag dat ik belde, dus terug tot 00:00.
Edit:
Nu ik dit zo zeg, bedenk ik me dat dat weliswaar als ingangsdatum staat maar ik niet heb gecontroleerd welke meterstanden zijn aangehouden.
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Vorige week bij Eneco een contract afgesloten en kon niet eerder dan 17 april. Ga er toch is achteraan bellen morgen dat ik het per direct in wil laten gaancryptapix schreef op zondag 3 april 2022 @ 14:09:
[...]
Eneco regelt het zelfs met terugwerkende krachtIk ben overgestapt per de dag dat ik belde, dus terug tot 00:00.
Edit:
Ze kunnen doen alsof het voor jou een nieuwe woning is, dan kan het direct. Eigenlijk niet de juiste route, maar het kan wel.BektLekker schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:23:
[...]
Vorige week bij Eneco een contract afgesloten en kon niet eerder dan 17 april. Ga er toch is achteraan bellen morgen dat ik het per direct in wil laten gaan
[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 03-04-2022 22:28 ]
Zelf aangegeven dat ik geen stroomcontract meer heb en per direct iets nodig heb. Dezelfde dag met terugwerkende kracht nog een contract afgesloten. Misschien kan je hier wat mee.BektLekker schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:23:
[...]
Vorige week bij Eneco een contract afgesloten en kon niet eerder dan 17 april. Ga er toch is achteraan bellen morgen dat ik het per direct in wil laten gaan
SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort
Had ik je ook wel kunnen vertellen, die max 10000 gaat over energie belasting die je dan niet meer betaaldICT_Farmer schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:21:
Ik vroeg mij af of de > 10mwh clausule van het eneco modelcontract ook voor teruglevering van toepassing is. Zojuist antwoord gekregen van de klantenservice dat het geen invloed heeft op het teruglever tarief.
1 PVoutput . Dongen NB
Poosje terug hier gevraagd, maar kreeg geen antwoord...reneeke1970 schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:32:
[...]
Had ik je ook wel kunnen vertellen, die max 10000 gaat over energie belasting die je dan niet meer betaald
Toch heb ik mensen zien antwoorden...ICT_Farmer schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:35:
[...]
Poosje terug hier gevraagd, maar kreeg geen antwoord...
Maar Eneco is onbeperkt, dus gas erop
1 PVoutput . Dongen NB
Nog niks aangevraagd, want zit vooralsnog zonder opwek ivm ontbrekende omvormer en heb geen zin in afrekenen tegen 75 cent terwijl ik nu 25 cent betaal
Kortom, ik ben niet gebonden aan de 30 dagen van Greenchoice. Hoe ze het vervolgens regelen vechten ze zelf maar uit.
Nav dit verhaal:
BektLekker schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:23:
[...]
[ Voor 35% gewijzigd door B-Bandit op 04-04-2022 12:31 ]
Wacht je op een SolarEdge? Dan kan het nog wel even duren... Ze gaan al voor 2x de waarde op MP zie ikB-Bandit schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:57:
[...]
Ok, tnx voor de tip. Dan ga ik morgen eens even lekker bellen. Als ik deze week mijn omvormer tevens krijg scheelt dit echt honderden euro's! In dat geval ook een appeltaart voor jou

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
De wettelijke bedenktijd hoeft een eerdere ingangsdatum echt niet in de weg te staan. Dat is eigen beleid van Eneco om administratie te voorkomen als mensen binnen die bedenktijd weg willen. Ik heb gewoon 14 dagen bedenktijd gehad en m’n contract ging direct in. Er staat dan ergens een regeltje dat ik wel moet afrekenen wat ik verbruikt heb, prima.B-Bandit schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:24:
Vanochtend 2x Eneco gebeld. Kreeg te horen dat overstap mogelijk is na 14 dagen (ivm wettelijke bedenktijd). En bij doorvragen was eerder ook mogelijk als je afziet van de bedenktijd. Maar dat was dan weer via een andere afdeling.
Nog niks aangevraagd, want zit vooralsnog zonder opwek ivm ontbrekende omvormer en heb geen zin in afrekenen tegen 75 cent terwijl ik nu 25 cent betaal
Kortom, ik ben niet gebonden aan de 30 dagen van Greenchoice. Hoe ze het vervolgens regelen vechten ze zelf maar uit.
Nav dit verhaal:
[...]
Ze moeten je aanmelding als een nieuwe woning verwerken. Eigenlijk is dat niet juist, maar het kan wel. Moet je alleen wel de medewerker vinden die dat voor je regelt.
Nee gelukkig niet. Gaf mijn installateur ook al aan. Je vindt nog eerder water in de woestijn dan Solar Edge. Ik wacht op Sungrow. Aardig aan de prijs, volgens mij scheelt dat ook wel.hesselbeertje schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:38:
[...]
Wacht je op een SolarEdge? Dan kan het nog wel even duren... Ze gaan al voor 2x de waarde op MP zie ik
Top, ga ik proberen. Toch weer paar mooie tips.cryptapix schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:32:
[...]
De wettelijke bedenktijd hoeft een eerdere ingangsdatum echt niet in de weg te staan. Dat is eigen beleid van Eneco om administratie te voorkomen als mensen binnen die bedenktijd weg willen. Ik heb gewoon 14 dagen bedenktijd gehad en m’n contract ging direct in. Er staat dan ergens een regeltje dat ik wel moet afrekenen wat ik verbruikt heb, prima.
Ze moeten je aanmelding als een nieuwe woning verwerken. Eigenlijk is dat niet juist, maar het kan wel. Moet je alleen wel de medewerker vinden die dat voor je regelt.
Volgens mij is die 30 dagen ook een wassen neus.B-Bandit schreef op maandag 4 april 2022 @ 12:24:
De oude leverancier krijgt namelijk pas op de dag zelf of max 1 werkdag van te voren te horen dat jij gaat overstappen. Die heeft dus helemaal geen idee of je wel 30 dagen van te voren hebt opgezegd.
Als die oude leverancier in zijn administratie geen opzegging van jou aantreft, weet hij toch dat je niet op tijd hebt opgezegd? Dat jij dat overlaat aan je nieuwe leverancier en die nieuwe leverancier dat niet tijdig doet is niet het probleem van je oude leverancier, maar jouw probleem.jobr schreef op maandag 4 april 2022 @ 18:46:
[...]
Volgens mij is die 30 dagen ook een wassen neus.
De oude leverancier krijgt namelijk pas op de dag zelf of max 1 werkdag van te voren te horen dat jij gaat overstappen. Die heeft dus helemaal geen idee of je wel 30 dagen van te voren hebt opgezegd.
In de praktijk doen leveranciers niet heel moeilijk, maar juridisch zit het dus anders
Ik heb begrepen dat het zo niet werkt. Dit is wat mij verteld is:cryptapix schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:39:
[...]
Als die oude leverancier in zijn administratie geen opzegging van jou aantreft, weet hij toch dat je niet op tijd hebt opgezegd? Dat jij dat overlaat aan je nieuwe leverancier en die nieuwe leverancier dat niet tijdig doet is niet het probleem van je oude leverancier, maar jouw probleem.
In de praktijk doen leveranciers niet heel moeilijk, maar juridisch zit het dus anders
1. nieuwe provider meldt klant aan bij netbeheerder
2. netbeheerder wijzigt provider voor klant in systeem netbeheerder
3. netbeheerder informeert vorige provider over wijziging
Dit proces is volledig automatisch.
Toen ik jaren geleden bij een energieleverancier werkte, ging dat niet zo. Toen werkte dat via een systeem van leveranciers (het CCP en daarop waren niet alle leveranciers aangesloten). Dat systeem is er volgens mij niet meer, maar of de netbeheerder nu een positie heeft vraag ik me wel af.cville schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:50:
[...]
Ik heb begrepen dat het zo niet werkt. Dit is wat mij verteld is:
1. nieuwe provider meldt klant aan bij netbeheerder
2. netbeheerder wijzigt provider voor klant in systeem netbeheerder
3. netbeheerder informeert vorige provider over wijziging
Dit proces is volledig automatisch.
Hoe dat ook zij, het verandert niets aan het feit dat je zelf een opzegtermijn bent overeengekomen met je leverancier en je je daar niet aan houdt. Maar nogmaals, in de praktijk blijkt al vele jaren dat een leverancier je daar niet aan houdt. En eerlijk, gezien die praktijk denk ik ook dat het juridisch ook lastig wordt voor een leverancier om een consument er wel aan te houden.
Edit:
CCP werd vervangen door CER, maar dat is sinds 2020 niet meer toegankelijk voor energieleveranciers. Dus wellicht gaat het nu inderdaad via de netbeheerder.
[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 04-04-2022 22:21 ]
Wat komt er uit je berekening?Zenix schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:21:
Ik heb nog een jaarcontract met 46 cent terugleververgoeding, zou ik die houden of toch gaan voor de modelcontracten?

Wil je overstappen naar een andere energieleverancier vóór het einde van de looptijd van je energiecontract? Dan is er sprake van contractbreuk. Omdat wij voor de hele periode energie hebben ingekocht lijden wij mogelijk inkoopverlies. Daarom wordt er een opzegvergoeding voor in rekening gebracht.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Is het modelcontract ook 1 jaar geldig?
Opzegtermijn is 9 dagen en kosteloos, 2x per jaar een wijziging in het tarief mogelijk
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
[ Voor 22% gewijzigd door roy77 op 05-04-2022 06:36 ]
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Aangezien ik een overschot heb van 1500-2000kWh per jaar wil ik ook gebruik maken van de mooie teruglevertarieven van Eneco.
Ik zie eerlijk gezegd geen tot weinig risico's:
- solvabiliteit --> Het is Eneco...
- 2x per jaar nieuwe tarieven --> al zouden deze fors lager zijn, dan kan het alsnog de beste deal zijn tov concurrenten?
- contract is onbepaalde tijd, opzegging is kosteloos met een termijn van 9 dagen.
- vaste kosten per maand zijn redelijk
Overwegingen:
- hoe laag mag het termijnbedrag bij Eneco staan
- is de afrekening per maand of per contracttermijn
Ziet iemand nog beren op de weg? Volgens mij kan ik er gewoon voor gaan. Deze zomer flink cashen en dan richting de laatste paar maanden voor 1 januari weer even orienteren.
je mist dat Eneco maandelijks de tarieven gaat aanpassen (ipv 2 x per jaar).banaliteit schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:24:
Per 28 mei loopt mijn contract bij GreenChoice af en kan ik mijn welkomstbonus innen. GreenChoice kwam met een verlengaanbod van 8 cent per kWh. Nee dankje.
Aangezien ik een overschot heb van 1500-2000kWh per jaar wil ik ook gebruik maken van de mooie teruglevertarieven van Eneco.
Ik zie eerlijk gezegd geen tot weinig risico's:
- solvabiliteit --> Het is Eneco...
- 2x per jaar nieuwe tarieven --> al zouden deze fors lager zijn, dan kan het alsnog de beste deal zijn tov concurrenten?
- contract is onbepaalde tijd, opzegging is kosteloos met een termijn van 9 dagen.
- vaste kosten per maand zijn redelijk
Overwegingen:
Ziet iemand nog beren op de weg? Volgens mij kan ik er gewoon voor gaan. Deze zomer flink cashen en dan richting de laatste paar maanden voor 1 januari weer even orienteren.
En de concurrenten van Eneco kunnen ook gewoon interessant zijn. zie de lijst:
JoKo in "Het grote terugleververgoeding topic"
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 05-04-2022 07:34 ]
2x, dus waarschijnlijk hou je die hoge terugleververgoeding niet 1 jaar? Ik heb nu ook 1 jaar contract met 46c terugleververgoeding, maar ik lever iets van 7500 kWh terug, dus 10c is de moeite.roy77 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 06:35:
[...]
Opzegtermijn is 9 dagen en kosteloos, 2x per jaar een wijziging in het tarief mogelijk
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
Is het niet zo dat Eneco zeer recent heeft besloten hun variabele contracten elke maand aan te passen, ipv 2x per jaar?
1. Klopt.padoempats schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:54:
[...]
2x, dus waarschijnlijk hou je die hoge terugleververgoeding niet 1 jaar? Ik heb nu ook 1 jaar contract met 46c terugleververgoeding, maar ik lever iets van 7500 kWh terug, dus 10c is de moeite.
Is het niet zo dat Eneco zeer recent heeft besloten hun variabele contracten elke maand aan te passen, ipv 2x per jaar?
2. Ja, maar niet voor iedereen. Zoek even in dit topic.
Eneco HollandseWind & Zon Modelcontract
Ik lees het als: wijzigingen 2x per jaar (1 januari en 1 juli) maar bij (wat wij van Eneco als) onvoorziene omstandigeden (opvatten) kan het ook vaker dan 2x per jaar, en dus maandelijks, aangepast worden.2. Tarieven en betaling
2.1 Wijziging variabele leveringskosten: 2 keer per jaar • De leveringskosten behorende bij het Modelcontract worden door
marktontwikkelingen beïnvloed. • Eneco kan de leveringstarieven - de tarieven per kWh stroom plus
de vaste leveringskosten - aanpassen op 1 januari en 1 juli van elk
jaar. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de
ontwikkelingen op de markt voor stroom, waaronder
prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor stroom,
wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s,
wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en
wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook
andere,uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om
de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden
duidelijk aan u uitgelegd worden. • Bij onvoorziene wijzigingen in de marktomstandigheden kan Eneco
de leveringstarieven ook op andere momenten aanpassen.
2.2 Aankondiging wijzigingen variabele leveringskosten
• Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli wordt u tijdig voor de
wijziging persoonlijk geïnformeerd over de nieuwe
leveringstarieven. • Ook bij onvoorziene tussentijdse wijzigingen (anders dan op 1
januari en op 1 juli) als bedoeld in artikel 2.1 van deze
Modelcontractvoorwaarden informeert Eneco u hierover persoonlijk
en tijdig voor de tariefwijziging. • De meest recente tarieven zijn altijd te vinden op eneco.nl onder
het kopje ‘Modelcontract’.
1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN
Die clausule staat al heel lang in contracten van verschillende leveranciers. Alleen werd die tot voor kort niet vaak gebruikt. De laatste tijd zien we dat leveranciers die clausule wel inroepen, maar de clausule leent zich er wat mij betreft niet voor om daarmee maandelijks de tarieven aan te passen. Daarover staan wel wat berichten in dit topic.leandres schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:43:
Wellicht gaat het over deze passage in de voorwaarden van het Modelcontractvoorwaarden
Eneco HollandseWind & Zon Modelcontract
[...]
Ik lees het als: wijzigingen 2x per jaar (1 januari en 1 juli) maar bij (wat wij van Eneco als) onvoorziene omstandigeden (opvatten) kan het ook vaker dan 2x per jaar, en dus maandelijks, aangepast worden.
1. EUR 0banaliteit schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:24:
Overwegingen:
2. per contracttermijn
Niet negatief (dus maandelijks geld terug)?
Nee. Bij mij ging dat als volgt:padoempats schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:25:
[...]
Niet negatief (dus maandelijks geld terug)?
Eneco: u krijgt iedere maand het maandbedrag (bij mij EUR -309) terug
cville: weet u dat zeker mevrouw? Dan zou Eneco n.l. uniek daarin zijn
Eneco: ik weet het heel erg zeker.
Niet dus; eindafrekening na een jaar.
Bij overgang paar weken geleden:cville schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:31:
[...]
Nee. Bij mij ging dat als volgt:
Eneco: u krijgt iedere maand het maandbedrag (bij mij EUR -309) terug
cville: weet u dat zeker mevrouw? Dan zou Eneco n.l. uniek daarin zijn
Eneco: ik weet het heel erg zeker.
Niet dus; eindafrekening na een jaar.
1
2
3
| Je overstap naar Eneco is nu helemaal rond. Nog even alles op een rij: • Je termijnbedrag is vanaf nu € -166,09 • Je termijnbedrag is minder dan € 9,00. Daarom berekenen we je energiekosten eenmaal per jaar op de jaarnota. Wel zo makkelijk; |
Het "gemak" waar ze het over hebben ontgaat me volledig. Geef mij maar afrekening per dag.padoempats schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:38:
[...]
Bij overgang paar weken geleden:
code:
1 2 3 Je overstap naar Eneco is nu helemaal rond. Nog even alles op een rij: • Je termijnbedrag is vanaf nu € -166,09 • Je termijnbedrag is minder dan € 9,00. Daarom berekenen we je energiekosten eenmaal per jaar op de jaarnota. Wel zo makkelijk;
Het gemak is dat ze je niet direct een laag voorschot hoeven te gevencville schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:17:
[...]
Het "gemak" waar ze het over hebben ontgaat me volledig. Geef mij maar afrekening per dag.
Dat is een understatement: ze vinden het volstrekt onbelangrijk. Ik merk dat de energieleveranciers nog niet gewend zijn aan netto terugleveren. Je had ze eens moeten horen toen ik belde en zei dat ze een betalingsachterstand haddenTermy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:29:
[...]
Het gemak is dat ze je niet direct een laag voorschot hoeven te geven. Best hilarisch dat ze voor "onze bescherming" geen heel laag voorschot willen doen maar zelfs als ze al weten dat ze jou dik moeten betalen dan kan het niet. Mij beschermen tegen hun faillissement is blijkbaar niet zo belangrijk
.
Misschien kun je voorstellen dat ze een betalingsregeling treffen. Het is belangrijk ze tijdig te informeren zodat jij begrip kunt hebben voor hun situatie om zo samen naar een gepaste oplossing te zoeken. Mocht niets helpen, dan zal toch de weg naar het incassobureau ingeslagen moeten worden.cville schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:33:
[...]
Dat is een understatement: ze vinden het volstrekt onbelangrijk. Ik merk dat de energieleveranciers nog niet gewend zijn aan netto terugleveren. Je had ze eens moeten horen toen ik belde en zei dat ze een betalingsachterstand hadden
Vergeet jouw administratiekosten niet en rente!de Peer schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:49:
[...]
Misschien kun je voorstellen dat ze een betalingsregeling treffen. Het is belangrijk ze tijdig te informeren zodat jij begrip kunt hebben voor hun situatie om zo samen naar een gepaste oplossing te zoeken. Mocht niets helpen, dan zal toch de weg naar het incassobureau ingeslagen moeten worden.
@JoKo Grootterugleveraars let op: er lijkt een limiet toepassing bij Eneco, Oxxio, Innova en Gewoon. Als je na saldering 10.000 kWh of meer teruglevert, verschijnen enkel nog Delta, Engie, Budget energie en NLE in de Gaslicht lijst. Bij Eneco kan ik die limiet niet vinden in de algemene voorwaarden. Deze limiet lijkt een invoerfout van Gaslicht.JoKo schreef op zondag 3 april 2022 @ 11:28:
Terugleververgoeding in centen per kWh per 3 april.
[Afbeelding]
Bron:tarieven heb ik van gaslicht.com
[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 07-04-2022 09:56 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
De NMa beleidsregeling achter de "redelijke" terugleververgoeding van minimaal 70% staat op https://zoek.officielebek...t-2006-82-p28-SC74915.pdfmathijshooi schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:15:
[...]
Terwijl ze van de ACM een redelijk tarief van 70% van hun inkoopkosten moet zijn. Apart eigenlijk dat niemand hier heibel over maakt.
https://www.acm.nl/sites/...ing_Vergunninghouders.pdf
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PF3Ou0KJRJ2Mol9bYc16mJ8q.jpg?f=user_large)
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Leuk, dit stukje uit 2006, maar art. 95c lid 3 (en 4) elektriciteitswet bestaat niet meer sinds 1 januari 2014 (zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2013-573.html) en dus is dit hele stuk niet meer van toepassing. In lid 3 en 4 stond:cj1 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 22:02:
[...]
De NMa beleidsregeling achter de "redelijke" terugleververgoeding van minimaal 70% staat op https://zoek.officielebek...t-2006-82-p28-SC74915.pdf
[Afbeelding]
Edit:3 Een houder van een vergunning betaalt de afnemer bedoeld in het eerste lid een redelijke vergoeding voor door hem aan het net geleverde duurzame elektriciteit.
4 Bij algemene maatregel van het bestuur kunnen nadere regels worden gesteld omtrent de door een houder van een vergunning te betalen redelijke vergoeding bedoeld in het derde lid.
Het blijkt nu ik art 31c lid 3 Energiewet te staan:
Je zou de MvT/kamerstukken er op na moeten slaan of er nog steeds uitgegaan wordt van 70% van inkoopprijs. Daar is veel discussie over geweest ihkv het beoogd afschaffen de salderingsregeling.Indien de door de afnemer, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende afnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding.
Edit 2:
Ok ik was zelf te nieuwsgierig. Er is inmiddels een nieuwe aanpassing van de energiewet aanhangig. In de MvT staat over de redelijke vergoeding het volgende:
Kortom: nu weet je eigenlijk nog niet waar je aan toe bent.2.2. Redelijke vergoeding voor invoeding
De leverancier blijft op grond van artikel 31c, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 verplicht om de kleinverbruiker een redelijke vergoeding te betalen voor de op het net ingevoede elektriciteit voor zover deze niet wordt gesaldeerd. De redelijke vergoeding betreft de prijs die voor elektriciteit betaald wordt, exclusief belastingen en heffingen. Momenteel geldt deze bepaling voor slechts een klein deel van de door zonnepanelen opgewekte elektriciteit. De meeste kleinverbruikers met zonnepanelen voeden per verbruiksperiode minder elektriciteit in op een net dan zij van dat net afnemen. Wanneer bij een kleinverbruiker alle invoeding tegen zijn afname in een bepaald jaar mag worden gesaldeerd, dan is deze bepaling voor diegene niet relevant. Bij kleinverbruikers die meer elektriciteit op het net invoeden dan zij afnemen, geldt deze redelijke vergoeding alleen voor het meerdere.
Met de afbouw van salderen wordt deze bepaling echter voor alle kleinverbruikers met zonnepanelen die op het net invoeden relevant. Met elk verstreken jaar wordt het aandeel op een net ingevoede elektriciteit dat niet langer voor saldering in aanmerking komt namelijk steeds groter. Hierdoor zal de leverancier aan zijn klanten vaker een redelijke vergoeding betalen voor ingevoede elektriciteit.
Momenteel is de hoogte van de redelijke vergoeding niet wettelijk gespecificeerd. Uit een beleidsregel van de ACM uit 2006 volgt dat een redelijke vergoeding minimaal 70% van de APX-prijs van elektriciteit moet bedragen. In dit wetsvoorstel wordt met het oog op consumentenbescherming een grondslag opgenomen waardoor het mogelijk wordt bij of krachtens algemene maatregel van bestuur regels te stellen over de hoogte of de berekening van de redelijke vergoeding. Hierdoor wordt het mogelijk om een ondergrens in lagere regelgeving op te nemen. Zo wordt geborgd dat kleinverbruikers een redelijke vergoeding krijgen voor de door op een net ingevoede elektriciteit. De onderhandelingspositie van kleinverbruikers is immers relatief zwak tegenover grote bedrijven, terwijl een redelijke vergoeding belangrijk is voor de rentabiliteit van hun investering in bijvoorbeeld zonnepanelen.
Op termijn is het wenselijk dat meer marktwerking ontstaat en dat een kleinverbruiker zelf kan bepalen aan wie en tegen welke prijs diegene de zelf geproduceerde en ingevoede elektriciteit wil verkopen. Door geleidelijk meer marktwerking in de tarieven voor ingevoede elektriciteit te introduceren, krijgen de leveranciers de gelegenheid om concurrentiemodellen te ontwikkelen voor invoeding zonder dat dat voor grote schokeffecten zorgt in de consumententarieven en de businessmodellen voor investeringen in zonnepanelen.
[ Voor 71% gewijzigd door cryptapix op 05-04-2022 23:19 ]
Het faciliteren van de energiemarkt (berichtenverkeer) is formeel een taak van de netbeheerders. Zij hebben dit centraal geregeld bij EDSN (Energie Data Services NL). Het CCP en CER waren voor controle of klant een contract heeft en wat de einddatum is (voor waarschuwen voor opzegboete), maar daar is nu helaas geen mogelijkheid voor. Daarnaast beheert EDSN het C-AR (centraal aansluitingenregister), waarin o.a. geregistreerd staat welke leverancier de aansluiting belevert. Zij faciliteren ook het berichtenverkeer rond (meterstanden rond) switches tussen de marktpartijen.cryptapix schreef op maandag 4 april 2022 @ 22:17:
[...]
Toen ik jaren geleden bij een energieleverancier werkte, ging dat niet zo. Toen werkte dat via een systeem van leveranciers (het CCP en daarop waren niet alle leveranciers aangesloten). Dat systeem is er volgens mij niet meer, maar of de netbeheerder nu een positie heeft vraag ik me wel af.
Hoe dat ook zij, het verandert niets aan het feit dat je zelf een opzegtermijn bent overeengekomen met je leverancier en je je daar niet aan houdt. Maar nogmaals, in de praktijk blijkt al vele jaren dat een leverancier je daar niet aan houdt. En eerlijk, gezien die praktijk denk ik ook dat het juridisch ook lastig wordt voor een leverancier om een consument er wel aan te houden.
Edit:
CCP werd vervangen door CER, maar dat is sinds 2020 niet meer toegankelijk voor energieleveranciers. Dus wellicht gaat het nu inderdaad via de netbeheerder.
Ok, interessant. Ik heb ze zojuist gesproken voor afsluiten contract en toen werd mij verteld dat het minimale termijnbedrag dat Eneco hanteert € 9 is. Ik wacht de mail nog even af..padoempats schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:38:
[...]
Bij overgang paar weken geleden:
code:
1 2 3 Je overstap naar Eneco is nu helemaal rond. Nog even alles op een rij: • Je termijnbedrag is vanaf nu € -166,09 • Je termijnbedrag is minder dan € 9,00. Daarom berekenen we je energiekosten eenmaal per jaar op de jaarnota. Wel zo makkelijk;
Haha top man, je kan zo bij ons komen werken. Ik ben werkzaam als fiscalist (o.a. energiebelasting en ODE) bij het ministerie van Financiën.cryptapix schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:02:
[...]
Leuk, dit stukje uit 2006, maar art. 95c lid 3 (en 4) elektriciteitswet bestaat niet meer sinds 1 januari 2014 (zie https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2013-573.html) en dus is dit hele stuk niet meer van toepassing. In lid 3 en 4 stond:
[...]
Edit:
Het blijkt nu ik art 31c lid 3 Energiewet te staan:
[...]
Je zou de MvT/kamerstukken er op na moeten slaan of er nog steeds uitgegaan wordt van 70% van inkoopprijs. Daar is veel discussie over geweest ihkv het beoogd afschaffen de salderingsregeling.
Edit 2:
Ok ik was zelf te nieuwsgierig. Er is inmiddels een nieuwe aanpassing van de energiewet aanhangig. In de MvT staat over de redelijke vergoeding het volgende:
[...]
Kortom: nu weet je eigenlijk nog niet waar je aan toe bent.
Die 70% was voorheen een beleidsregel (3 stapjes lager dan de wet) en er komt nu de mogelijkheid om in een AMVB (1 stapje lager dan de wet) een ondergrens op te nemen. Dus dat is alleen maar positief lijkt mij.
Zoals ik het lees lijkt het mij onwaarschijnlijk dat die 70% niet gehandhaafd zal worden. Het gaat er met name om dat er de mogelijkheid wordt gecreëerd een minimum in te stellen, als dat nodig blijkt. Een beleidsregel zoals die van de NMa is namelijk niet echt afdwingbaar, maar zal in de regel wel gevolgd worden.
Haha, mooi. Ik ben jurist in de financiële sector en privé geïnteresseerd in dit soort energieregelgeving.B-Bandit schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:04:
[...]
Haha top man, je kan zo bij ons komen werken. Ik ben werkzaam als fiscalist (o.a. energiebelasting en ODE) bij het ministerie van Financiën.
Die 70% was voorheen een beleidsregel (3 stapjes lager dan de wet) en er komt nu de mogelijkheid om in een AMVB (1 stapje lager dan de wet) een ondergrens op te nemen. Dus dat is alleen maar positief lijkt mij.
Zoals ik het lees lijkt het mij onwaarschijnlijk dat die 70% niet gehandhaafd zal worden. Het gaat er met name om dat er de mogelijkheid wordt gecreëerd een minimum in te stellen, als dat nodig blijkt. Een beleidsregel zoals die van de NMa is namelijk niet echt afdwingbaar, maar zal in de regel wel gevolgd worden.
Ik meen me te herinneren dat TNO ook iets heeft geroepen in haar advies over de terugleververgoeding. Dat leek niet heel rooskleurig, volgens mij werd zelfs 4-5 cent als redelijk genoemd. Speelde zich wel af voor deze energiecrisis.
Maar een ondergrens in een AMVB juich ik ook wel toe. Geen fixed price, maar een percentage van een objectief bepaalbare (inkoop)prijs.
4 a 5 cent is opzich ook redelijk, aangezien tot voor kort de kale inkoopprijs 6 tot 8 cent was. Ik heb net een contract van mijzelf uit 2017 bekeken en betaalde daar 19 en 17 cent, inclusief 12 cent EB en BTW. Kortom 7 en 5 cent per kWh...cryptapix schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:19:
[...]
Haha, mooi. Ik ben jurist in de financiële sector en privé geïnteresseerd in dit soort energieregelgeving.
Ik meen me te herinneren dat TNO ook iets heeft geroepen in haar advies over de terugleververgoeding. Dat leek niet heel rooskleurig, volgens mij werd zelfs 4-5 cent als redelijk genoemd. Speelde zich wel af voor deze energiecrisis.
Maar een ondergrens in een AMVB juich ik ook wel toe. Geen fixed price, maar een percentage van een objectief bepaalbare (inkoop)prijs.
Nu ligt dat anders. Maar het zal inderdaad even duren voor eea doorsijpelt.
Bijna geen toeval dat je ook jurist bent
Enig idee of dat netto teruglevering betreft? Ik zal ongeveer 16000kW per jaar opwekken, maar verwacht niet dat ik meer dan 10000kw teruglever onderaan de streep (na aftrek verbruik).cj1 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:47:
[...]
@JoKo Grootterugleveraars let op: er lijkt een limiet toepassing bij Eneco, Oxxio, Innova en Gewoon. Als je 15.000 kWh of meer teruglevert, verschijnen enkel nog Delta, Engie, Budget energie en NLE in de Gaslicht lijst. Bij Eneco kan ik die limiet niet vinden in de algemene voorwaarden.
[ Voor 21% gewijzigd door B-Bandit op 06-04-2022 10:32 ]
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2