Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Laatste pagina’s teruglezen dan. Maar in het kort: er wordt niet per maand afgerekend. Er wordt gewoon afgerekend zoals bij ieder ander vast contract na 1 jaar of bij tussentijdse overstap. Over de hoogte van de vergoeding ging het onlangs ook nog (ihkv variabele maandtarieven van Eneco).Brent schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:33:
[...]
Helaas wordt de topicstart niet bijgehouden en heb ik het antwoord niet gevonden met de term TLV of TLV+maand (per maand afrekenen lijkt me logisch in een variabel contract) vind ik niets terug.
Als je overschot hebt (en dat neem ik aan, want anders heeft dit topic weinig waarde voor je), dan moet je gewoon zorgen voor zo’n hoog mogelijke terugleververgoeding in de zomer en zo’n laag mogelijke levertarieven in de winter. Gas staat daar helemaal los van. Gas wil je altijd zo laag mogelijk. Je bent niet verplicht gas en elektra van dezelfde leverancier af te nemen.
Dank, dat is duidelijk!cryptapix schreef op maandag 28 maart 2022 @ 20:16:
[...]
Laatste pagina’s teruglezen dan. Maar in het kort: er wordt niet per maand afgerekend. Er wordt gewoon afgerekend zoals bij ieder ander vast contract na 1 jaar of bij tussentijdse overstap. Over de hoogte van de vergoeding ging het onlangs ook nog (ihkv variabele maandtarieven van Eneco).
Als je overschot hebt (en dat neem ik aan, want anders heeft dit topic weinig waarde voor je), dan moet je gewoon zorgen voor zo’n hoog mogelijke terugleververgoeding in de zomer en zo’n laag mogelijke levertarieven in de winter. Gas staat daar helemaal los van. Gas wil je altijd zo laag mogelijk. Je bent niet verplicht gas en elektra van dezelfde leverancier af te nemen.
Het idee is nu inderdaad om gas en electra te scheiden. Ik moet even wennen aan het idee dat ik dan geld toe ga krijgen van Engie
[edit]Probeer nog kaas de maken van de TLV van Energyzero/Zondergas:
Hun tarieven varieren met het uur, dus was is het afgesproken tarief dan, het tarief op moment van afsluiten (in het rekenvoorbeeld)? Of is het afgesproken tarief het gewogen tarief over de periode van de teruglevering (zoals de laatste zin in de kwoot doet vermoeden)?Is er op de jaar- en/of eindrekening sprake van netto-teruglevering? Dan ontvang voor je voor de netto teruggeleverde hoeveelheid elektriciteit alleen het overeengekomen tarief per kWh, dus geen belastingen (en inkoopkosten).
In de bijlage van een jaarrekening staan de maandoverzichten hierop is het gewogen gemiddelde teruglevertarief over die maand weergegeven.
[ Voor 30% gewijzigd door Brent op 28-03-2022 20:36 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dak ligt Zuid-Zuid West zonder bomen.
Nu zouden we 17000wp aan panelen kunnen leggen wat 15000kwu moet opleveren.
klaar voor de toekomst met electrische auto e.d.
We gebruiken 4000kwu per jaar.
Moet elke leverancier gewoon accepteren dat je heel veel stroom gaat terugleveren die niet gesaldeerd kan worden? Of kunnen ze andere tarieven rekenen omdat je meer dan 10000kwu gaat terugleveren (in eerste jaren)
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Geen garanties. Je wordt een soort van ondernemer en daar hoort risico bij. De overheid is niet erg betrouwbaar wat dat betreft. No risk no reward.pms1 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:19:
Ons dak moet vervangen worden, een complete renovatie dus.
Moet elke leverancier gewoon accepteren dat je heel veel stroom gaat terugleveren die niet gesaldeerd kan worden? Of kunnen ze andere tarieven rekenen omdat je meer dan 10000kwu gaat terugleveren (in eerste jaren)
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Als het goed is kan je met een 3x25A aansluiting 3 x 5750w transporteren. Er wordt vandaag bij ons 14500wp gelegd. Zou op een hele zonnige dag wellicht 4000w per fase terugleveren.pms1 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:19:
Maar goed, het is wat offtopic.
Ontopic, net de overstap naar Delta aangevraagd. Had nog een prachtig 3 jarig contract met Greenchoice met een tarief van 25 cent! Maar daar heb ik nu niks meer aan...heb nu ongeveer 7000kw overschot per jaar dus laat maar komen die centen. De appeltaart stuur ik overigens ook graag op!
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Check! Gefeliciteerd ook met dit mooie aantal paneeltjes. De vrouw zal blij zijn wanneer de eerste afrekening op de mat valt.B-Bandit schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:46:
[...]
Als het goed is kan je met een 3x25A aansluiting 3 x 5750w transporteren. Er wordt vandaag bij ons 14500wp gelegd. Zou op een hele zonnige dag wellicht 4000w per fase terugleveren.
Maar goed, het is wat offtopic.
Ontopic, net de overstap naar Delta aangevraagd. Had nog een prachtig 3 jarig contract met Greenchoice met een tarief van 25 cent! Maar daar heb ik nu niks meer aan...heb nu ongeveer 7000kw overschot per jaar dus laat maar komen die centen. De appeltaart stuur ik overigens ook graag op!
15000 kwh (opbrengst) heeft niets te maken met 15 kW (vermogen)Websphinxie schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:44:
@pms1 je moet vooral even checken of je je aansluiting niet overbelast (bijv. 3 x 25a > evt uitbreiden naar 3x35a als dat nodig/gunstig is). Kan even het rekensommetje niet maken maar met 15kW piek belasting gaat er heel wat ampère over je installatie richting het net. Zolang je binnen de veilige marges van je aansluiting blijft 'moeten' ze niets maar accepteren ze wel.
edit: maar als alle 17000 wp op hetzelfde dakvlak liggen, ga je daar wel bij in de buurt komen idd, afhankelijk van de gekozen omvormer(s).
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 29-03-2022 14:00 ]
Exact. Die 15kWh > lekker doen. Ja hoor. Je dak wordt een pin-automaat.de Peer schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:58:
[...]
15000 kwh (opbrengst) heeft niets te maken met 15 kW (vermogen)
edit: maar als alle 17000 wp op hetzelfde dakvlak liggen, ga je daar wel bij in de buurt komen idd, afhankelijk van de gekozen omvormer(s).
Maar pieken met 15kW kan best fors zijn. Daar doelde ik op. Niet de opbrengst.
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Ik heb er ook al flink aan verdiend deze maand.mathijshooi schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:19:
[...]
Check! Gefeliciteerd ook met dit mooie aantal paneeltjes. De vrouw zal blij zijn wanneer de eerste afrekening op de mat valt.
Als we morgen nog een beetje zon hebben heb ik 1000kwh opgewekt in alleen al maart.
Als je een DM stuurt krijg je een appeltaart van me, dat kan er wel vanaf voor die 500+ euro die ik al heb verdiend door je tip alleen al deze maand
Hier zou je wellicht nog een aparte meter kunnen overwegen (eerder in het topic genoemd), afnemen voor 25ct en terugleveren voor 60ct. Staan wel kosten voor (ca 250 euro voor plaatsen van de extra meter en 250 euro voor verwijderen in de toekomst) maar daar is wellicht wel een business case voor te maken.B-Bandit schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:46:
[...]
Bij mij staat er al weer 58.56 cent. Volgens mij was dat een foutje op de site.pep_82 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:07:
Knipperen jullie eens even mee met mijn ogen:
[Afbeelding]
Is het teruglevertarief in het daltarief nu meer dan het dallevertarief???
Via gaslicht.com
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zoals? Ik ben tot nu toe prima geholpen, je moet ook maar net een incapabel persoon treffen.Trebbors schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:19:
De google reviews van Delta zijn op zijn minst gezegd bijzonder te noemen. Toch maar voor Eneco gaan?
Misschien doe ik dat wel echt een keer, mijn vrouw zit al te zeuren dat ik teveel op Tweakers zit dus dan kan ik haar een keer blij makenvaagisdenaam schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:56:
[...]
Ik heb er ook al flink aan verdiend deze maand.
Als we morgen nog een beetje zon hebben heb ik 1000kwh opgewekt in alleen al maart.
Als je een DM stuurt krijg je een appeltaart van me, dat kan er wel vanaf voor die 500+ euro die ik al heb verdiend door je tip alleen al deze maand
Dat doe jij zeker want ik maak geen grapje over je taartjemathijshooi schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:41:
[...]
Misschien doe ik dat wel echt een keer, mijn vrouw zit al te zeuren dat ik teveel op Tweakers zit dus dan kan ik haar een keer blij maken
1 PVoutput . Dongen NB
Bij Eneco is er maar 1 teruglever tarief en dat is hoogtarief excl belastingen e.d. Dus japep_82 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:07:
Is het teruglevertarief in het daltarief nu meer dan het dallevertarief???
Wie heeft hier concrete ervaring mee? Dit kan zomaar duizenden euro's per jaar opleveren...KrL schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:29:
[...]
Hier zou je wellicht nog een aparte meter kunnen overwegen (eerder in het topic genoemd), afnemen voor 25ct en terugleveren voor 60ct. Staan wel kosten voor (ca 250 euro voor plaatsen van de extra meter en 250 euro voor verwijderen in de toekomst) maar daar is wellicht wel een business case voor te maken.
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Ik haal met 4440Wp op ZZO met de komende 2 weken nog behoorlijk schaduw van een boom tussen de 4500 en 5000 kWh op jaarbasis de afgelopen 4 jaren. Met 17kWp kun je dus ook ruim over de 20Mwh gaan.pms1 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:19:
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Dat klopt, ik verdien er bijna 3000 euro mee, 7000 kWh inkopen voor 14 cent, en mijn zonneenergie verkopen voor 58.B-Bandit schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:40:
[...]
Wie heeft hier concrete ervaring mee? Dit kan zomaar duizenden euro's per jaar opleveren...
Normaal zou ik dit salderen
Maarja moet je wel al toevallig een 5 jaar contract voor die 14 cent hebben afgesloten. Eigenlijk 22 maar rutte geeft 8 cent energie belasting kado
1 PVoutput . Dongen NB
Hoezo koop jij in voor 14 cent? Je betaalt toch gewoon de 22 cent inclusief.reneeke1970 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:55:
[...]
Dat klopt, ik verdien er bijna 3000 euro mee, 7000 kWh inkopen voor 14 cent, en mijn zonneenergie verkopen voor 58.
Normaal zou ik dit salderen
Maarja moet je wel al toevallig een 5 jaar contract voor die 14 cent hebben afgesloten. Eigenlijk 22 maar rutte geeft 8 cent energie belasting kado
Stel je hebt 10000w opwek en 5000w verbruik:
- Bij salderen op 1 meter heb je dan 5000w teruglevering. Daar krijg je dan 58 cent voor = €2900.
- Met een tweede meter lever je sowieso 10000w terug voor 58 cent= €5800. Daarnaast koop je dan 5000w in voor 22 cent = €1100. Resultaat is €4700 winst. Aanzienlijk meer dan bij salderen.
Zodra je echter gaat terugleveren voor minder dan 22 cent maak je verlies. Onder normale omstandigheden is terugleveren voor 22 cent wel uniek.
Ik ga het eens overwegen. Met ongeveer 15kw opwek en 7kw eigen verbruik zou dat extra meetpunt mij 7000*(0.58-0.25) = €2300 extra opleveren. Wel veel hoofdpijn als de tarieven wijzigen. Ben er nog niet uit of dit iets voor mij is.
En de wachttijd is lang, geloof al wel vier maanden....B-Bandit schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:25:
[...]
Hoezo koop jij in voor 14 cent? Je betaalt toch gewoon de 22 cent inclusief.
Stel je hebt 10000w opwek en 5000w verbruik:
- Bij salderen op 1 meter heb je dan 5000w teruglevering. Daar krijg je dan 58 cent voor = €2900.
- Met een tweede meter lever je sowieso 10000w terug voor 58 cent= €5800. Daarnaast koop je dan 5000w in voor 22 cent = €1100. Resultaat is €4700 winst. Aanzienlijk meer dan bij salderen.
Zodra je echter gaat terugleveren voor minder dan 22 cent maak je verlies. Onder normale omstandigheden is terugleveren voor 22 cent wel uniek.
Ik ga het eens overwegen. Met ongeveer 15kw opwek en 7kw eigen verbruik zou dat extra meetpunt mij 7000*(0.58-0.25) = €2300 extra opleveren. Wel veel hoofdpijn als de tarieven wijzigen. Ben er nog niet uit of dit iets voor mij is.
Mijn prijs was 22,maar dit jaar krijgt iedereen korting op energie belasting, ik dus ook, en vandaar dit jaar 14 cent
1 PVoutput . Dongen NB
Nu heb ik nog steeds een 'normale' energiemeter, deze staat 'ingesteld op 1 tarief. Ik heb in het verleden de slimme meter geweigerd. Heb ik mijzelf nu in de voet geschoten? Destijds vertrouwde ik die slimme meters niet helemaal, en vond ik het niet erg om de meterstanden 1x per jaar door te geven..
@gearardihno hoe niet? https://www.deltaenergie.nl/service/info/modelcontract/
Je moet hooguit bellen, maar dat was bij Eneco al lang zo.
[ Voor 21% gewijzigd door cryptapix op 29-03-2022 21:24 ]
Bedankt, ik begon hierdoor te twijfelen of de hoge terugleverprijs nog wel gehanteerd werd, zal binnenkort even bellen.[b]
Geen idee... is meer om even te polsen hoe dat nu precies zit met teruglevering.. daar ben ik nog niet zo in thuis.. Ik dacht hier iets gelezen te hebben over terugleveringen bij dal- en normaaltarief..cryptapix schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:23:
@HKees waarom denk je dat?
Wmb heeft een digitale alleen maar voordelen. Uit te lezen zodat je beter statistieken kan bijhouden en domotica kan aansturen. Voor salderen maakt het niet uit want dezelfde methode van registratie wordt gehanteerd als met een analoge en zodra salderen eraf gaat wordt je toch gedwongen er 1 te accepteren omdat je anders rechtsongelijkheid krijgt.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Waarom word je daar nu nog niet toe gedwongen? Met een niet-Ferraris meter heb je een bovengrens aan salderen, terwijl je met Ferraris onbeperkt kunt salderen. Dat is ook al rechtsongelijkheid.Termy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:55:
@HKees Voor salderen maakt het niet uit want dezelfde methode van registratie wordt gehanteerd als met een analoge en zodra salderen eraf gaat wordt je toch gedwongen er 1 te accepteren omdat je anders rechtsongelijkheid krijgt.
Ik heb die van mij overigens vrijwillig laten vervangen door een slimme meter hoor. Ik geloof in de mogelijkheden van de toekomst en wil niet vast blijven houden aan een privilege dat ik bij toeval heb verkregen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Hebben jullie een vast of variabel contract?
Ferraris is niet zomaar een analoge meter, maar die heeft maar één telwerk dat twee kanten op draait. Je weet daardoor nooit hoeveel gesaldeerd is. Ik zie net dat er inmiddels onbeperkt gesaldeerd wordt, maar daar is lang een bovengrens van 3500 of 5000 kWh gehanteerd. Met een Ferrarismeter had je in die tijd echt wel een voordeel als je meer dan die bovengrens saldeerde, want dat kon niet achterhaald worden.Termy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:05:
Hoezo heb je met een analoge geen limiet? Netto teruglevering is daar toch ook gewoon uit af te lezen?
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Of 95000 verbruiktds23man schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:22:
Hoezo niet achterhaald kan worden? jaar 1 staat mijn mijn meter als eindstand op 10.000 en in jaar 2 op 5.000. Dus heb ik in jaar 2 netto 5.000 kWh teruggeleverd.
1 PVoutput . Dongen NB
Als je meterstand bijv. 3000kwh is bij start van je contact en na een jaar 2500kwh, dan heb je toch 500kwh terug geleverd na salderen.
Bij een slimme/digitale meter is dat exact zo, alleen moet je dan even rekenen met de 4 meter standen hoeveel er na salderen overblijft en dus tegen teruglevering tarief wordt verrekend.
Dat weet je alleen als je naast de meterstanden ook de standen van diezelfde momenten van je omvormer meeneemt zodat je weet wat er is opgewekt.
[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 29-03-2022 22:27 ]
Jij maakt er nu *tot* hoeveel van, maar dat zei hij niet he. Met een slimme meter kan je zien dat je 2000 geleverd hebt gekregen, en 2500 terug geleverd en dan kom je op -500 uit. Dan heb je dus 2000 gesaldeerd.jongetje schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:24:
Natuurlijk kun je met een analoge meter achterhalen tot hoeveel je hebt gesaldeerd.
Als je 1000 geleverd had gekregen en 1500 terug geleverd kom je ook op -500 uit maar heb je maar 1000 gesaldeerd.
Met een oude meter is het verschil niet te zien, alleen de -500 uitkomst kan je daarop aflezen, maar niet hoeveel je gesaldeerd hebt om op die -500 te komen.
Denk dat dan de alarmbellen bij je netbeheerder beginnen te rinkelen
Exact! En dat maakt nu even niet zoveel uit (want onbeperkt salderen), maar hoogstwaarschijnlijk gaat dat ooit nog afgebouwd worden en dan mag je nog maar x% van je opwek salderen. Daarvoor is het noodzakelijk dat inzichtelijk wordt hoeveel je daadwerkelijk saldeert en daarvoor is een meter met apart teruglevertelwerk noodzakelijk. In het wetsvoorstel staat ook dat deze dan ook verplicht gaan worden.NTS schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:31:
[...]
Jij maakt er nu *tot* hoeveel van, maar dat zei hij niet he. Met een slimme meter kan je zien dat je 2000 geleverd hebt gekregen, en 2500 terug geleverd en dan kom je op -500 uit. Dan heb je dus 2000 gesaldeerd.
Als je 1000 geleverd had gekregen en 1500 terug geleverd kom je ook op -500 uit maar heb je maar 1000 gesaldeerd.
Met een oude meter is het verschil niet te zien, alleen de -500 uitkomst kan je daarop aflezen, maar niet hoeveel je gesaldeerd hebt om op die -500 te komen.
Precies, dus jij vraagt je leverancier in dat geval of je 9.500 kWh mag afrekenen toch?
omdat er (volgens mij nog steeds) geen wet is die dat ondersteund en we toch in een rechtstaat wonen. ze hebben het wel geprobeerd, het zat in de nieuwe energiewet, maarja die is ergens tussen een paar kamers gestrand.Roekeloos schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:04:
[...]
Waarom word je daar nu nog niet toe gedwongen?
Ik begrijp niet helemaal wat ze bedoelen met "Onbepaalde tijd variabel (½ jaar) tarief".
Staat de TLV voor een half jaar vast of wordt het per maand opnieuw vastgesteld?
Wat is variabel en wat is het halve jaar?
Zoiets ja haha.cryptapix schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 07:56:
[...]
Precies, dus jij vraagt je leverancier in dat geval of je 9.500 kWh mag afrekenen toch?
Maar er word gekscherend over gedaan maar ik heb jaren jaren geleden gewoon factuur gehad voor 97000 kWh hoor, dus zo vreemd is het niet. Kwam welliswaar door foute meterstand door geven, maar ze maken gewoon een rekeningetje hoor
1 PVoutput . Dongen NB
Weet je dat Eneco een website heeft?Atomius schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:42:
Is het nu zo dat als je nu een contract bij Eneco afsluit dat je de terugleververgoeding vastzet? Of wordt die maandelijks opnieuw vastgesteld?
Ik begrijp niet helemaal wat ze bedoelen met "Onbepaalde tijd variabel (½ jaar) tarief".
Staat de TLV voor een half jaar vast of wordt het per maand opnieuw vastgesteld?
Wat is variabel en wat is het halve jaar?
En dat die gewoon al jouw vragen beantwoordt?
En dat die zelfs bovenaan staat als je dit aan Google vraagt:
https://www.google.com/search?q=eneco+modelcontract
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Dat klopt niet, dat geld alleen voor bestaande Eneco klanten waarvan hun contract "vrij" komt...Motorfret schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:25:
Moet je het contract wel snel afsluiten, want per 1 april geld voor nieuwe klanten dat dit maandelijks vastgesteld wordt bij Eneco (eergisteren bevestigd gekregen aan de telefoon)
https://www.ad.nl/geld/en...edere-maand-aan~acece647/
En dit is ook door Eneco aan mij bevestigd.De nieuwe per maand wisselende tarieven gaan alleen gelden voor klanten van Eneco bij wie na 31 maart het vaste contract afloopt. Dat zijn in april 90.000 huishoudens.
Bij jou ook lees ik
[ Voor 35% gewijzigd door ou812 op 30-03-2022 09:42 ]
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Uiteraard wel een ontzettend luxeprobleem.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Alles na 1 april, nieuwe of oude klanten maakt niet uit. Ook oude klanten krijgen nieuw contract vanaf 1 aprilou812 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:37:
[...]
Dat klopt niet, dat geld alleen voor bestaande Eneco klanten waarvan hun contract "vrij" komt...
https://www.ad.nl/geld/en...edere-maand-aan~acece647/
[...]
En dit is ook door Eneco aan mij bevestigd.
Bij jou ook lees ikMisschien hebben ze dit inmiddels aangepast, dat zou natuurlijk zomaar kunnen...
1 PVoutput . Dongen NB
Wow, reageer je altijd zo vriendelijk op vragen of heb je vanmorgen wat teveel zure sappen genuttigd? Goedemorgen zeg..Andrehj schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:54:
[...]
Weet je dat Eneco een website heeft?
En dat die gewoon al jouw vragen beantwoordt?
En dat die zelfs bovenaan staat als je dit aan Google vraagt:
https://www.google.com/search?q=eneco+modelcontract
Natuurlijk had ik die website al bekeken. Echter kwam ik er niet helemaal uit of naast de gewone tarieven die TLV ook elk half jaar opnieuw wordt vastgesteld.
In de (salderings)voorwaarden staat gewoon dat de TLV gelijk is aan het normaal tarief ex belastingen en in dit topic is dat ook al een paar keer gemeld.Atomius schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:20:
[...]
Wow, reageer je altijd zo vriendelijk op vragen of heb je vanmorgen wat teveel zure sappen genuttigd? Goedemorgen zeg..
Natuurlijk had ik die website al bekeken. Echter kwam ik er niet helemaal uit of naast de gewone tarieven die TLV ook elk half jaar opnieuw wordt vastgesteld.
Precies, een variabel contract. Geen vast.ds23man schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:18:
Dat kan juridisch niet, contract is contract!
1 PVoutput . Dongen NB
Geldt iets vergelijkbaars ook bij Delta? Klinkt alsof het minder interessant is om nog voor een Eneco contract te gaan dan.reneeke1970 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:17:
[...]
Alles na 1 april, nieuwe of oude klanten maakt niet uit. Ook oude klanten krijgen nieuw contract vanaf 1 april
Geen idee of hun maandelijkse tarieven gaan hanterenZinu schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:03:
[...]
Geldt iets vergelijkbaars ook bij Delta? Klinkt alsof het minder interessant is om nog voor een Eneco contract te gaan dan.
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt en anders gaan ze schatten. Dat gebeurd(e) al als je een contract over de jaargrens had met een analoge meter en 1 keer per jaar de standen doorgaf.ds23man schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:34:
Ben trouwens benieuwd hoe Eneco per maand wil gaan afrekenen bij mensen die geen slimme meter hebben of de uitlezing uit hebben staan? Moet je dan elke maand je meterstanden gaan doorgeven?
Variabel maar met halfjaarlijkse aanpassing ja. Mijn contract gaat pas de 14e in maar ik ben niet akkoord gegaan met elke maand aanpassen dus als ze dat wel doen kan ik oer direct weg aangezien ze dan niet doen wat overeengekomen is.reneeke1970 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:43:
[...]
Precies, een variabel contract. Geen vast.
Niet dat het veel verschilt met 9 dagen opzegtermijn, maar contractbreuk lijkt het me dan sowieso.
Maar je hebt het onder oude voorwaarden afgesloten dus geen probleem.Termy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:31:
[...]
Variabel maar met halfjaarlijkse aanpassing ja. Mijn contract gaat pas de 14e in maar ik ben niet akkoord gegaan met elke maand aanpassen dus als ze dat wel doen kan ik oer direct weg aangezien ze dan niet doen wat overeengekomen is.
Niet dat het veel verschilt met 9 dagen opzegtermijn, maar contractbreuk lijkt het me dan sowieso.
Zal ook niks over in je contract staan toch?
1 PVoutput . Dongen NB
Er is wel een app toch? Ik heb me er nog niet echt in verdiept aangezien ik ook een Homewizzard P1 meter heb.henkebek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:40:
Voor degenen die ook naar Delta zijn overgestapt: ben ik nou gek of is er helemaal nergens in die online omgeving iets van meterstanden en/of verbruik/terugleveringsdata te vinden? Moet je bij Delta wachten op een maandelijks overzicht of i.d.?
Ik zit niet bij Delta, maar zo vreemd is het niet. Veel leveranciers lezen de standen maar 1x per maand (of zelfs per 2 maanden) uit. Beste is om gewoon zelf te monitoren.henkebek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:40:
Voor degenen die ook naar Delta zijn overgestapt: ben ik nou gek of is er helemaal nergens in die online omgeving iets van meterstanden en/of verbruik/terugleveringsdata te vinden? Moet je bij Delta wachten op een maandelijks overzicht of i.d.?
Monitor het ook zelf met Domoticz, dus ik heb de data. Toch zou het fijn zijn om die data ook bij Delta te kunnen zien. Voor mij geloof ik voor het eerst dat ik niet het gebruik op bijv. dagbasis kan inzien, en toch al best wat maatschappijen versleten.cryptapix schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:43:
[...]
Ik zit niet bij Delta, maar zo vreemd is het niet. Veel leveranciers lezen de standen maar 1x per maand (of zelfs per 2 maanden) uit. Beste is om gewoon zelf te monitoren.
Zal eens kijken of de app meer data biedt.
Edit: je moet dan dus een of andere gateway van ze hebben om op je P1 aan te sluiten. Lekker modern bedrijf. Nou ja, zo lang ze maar betalen
[ Voor 15% gewijzigd door henkebek op 30-03-2022 17:48 ]
Dus hier nogmaals mijn opsomming.
Ik ga deze maand/volgende maand 20 panelen op mijn dak leggen met een totaal van 8100 Wp.
12 keer op mijn dak van het huis op ZWW. 4860 Wp
8 keer op mijn platte garage op Z, 3240 Wp.
Bij mijn huidige leverancier EnergieDirect krijg ik 0.05 euro TLV. Dat is natuurlijk niet veel.
Ik verbruik nu gemiddeld 3500kW per jaar en 1100 kuub gas.
Normaal Tarief: 0.44 Euro
Dal Tarief:0.35 Euro
Normaal TLV:0.05 Euro
Dal TLV: ???
Engergieleverancier: Energie Direct
Duur contract: variable (flex)
Afgesloten per: n.v.t.
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): nog niet bekend 8100 Wp panelen komen op het dak.
Energie teruglevering (kWh/jaar): nog niet bekend zie hierboven. Gokje:4000 - 5000kW?
Ik hoor iedereen over Delta en Eneco praten. Maar mijn oog was op Engie en/of Oxxio gevallen.
Vandaar vraag ik ook advies.
Gas kost me bij EnergieDirect nu tot 1 juni (variabel tarief) 1.78 Euro per kuub.
Ik wil dus op het moment alleen overstappen met mijn stroom.
Maar wat nu te kiezen.
Bij Engie lees ik eigenlijk heel makkelijk (en misschien fout) 3500 verbruikt - 5000 geleverd = -1500kW
Of mag ik zo makkelijk niet denken met Salderen?
En is het met panelen beter om over te stappen naar een enkel tarief of normaal/dal?
Ja, klopt, daar ga ik dus ook idd van uit. De nieuwe set is al lekker aan't terugleverenreneeke1970 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:58:
[...]
Maar je hebt het onder oude voorwaarden afgesloten dus geen probleem.
Zal ook niks over in je contract staan toch?
Zo simpel mag je inderdaad denken. Één kanttekening, jou berekening is per jaar. Stap je nu over voor een half jaartje en daarna weer wat anders.... Dan heb je dus verhoudingsgewijs meer terug geleverd. Die 5000 word dan 4000 en je 3500 word 1700 ofzo.Gratje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 18:49:
Ik zat de vorige keer blijkbaar in het verkeerde topic.
Dus hier nogmaals mijn opsomming.
Ik ga deze maand/volgende maand 20 panelen op mijn dak leggen met een totaal van 8100 Wp.
12 keer op mijn dak van het huis op ZWW. 4860 Wp
8 keer op mijn platte garage op Z, 3240 Wp.
Bij mijn huidige leverancier EnergieDirect krijg ik 0.05 euro TLV. Dat is natuurlijk niet veel.
Ik verbruik nu gemiddeld 3500kW per jaar en 1100 kuub gas.
Normaal Tarief: 0.44 Euro
Dal Tarief:0.35 Euro
Normaal TLV:0.05 Euro
Dal TLV: ???
Engergieleverancier: Energie Direct
Duur contract: variable (flex)
Afgesloten per: n.v.t.
Energieopwek uit zon (kWh/jaar): nog niet bekend 8100 Wp panelen komen op het dak.
Energie teruglevering (kWh/jaar): nog niet bekend zie hierboven. Gokje:4000 - 5000kW?
Ik hoor iedereen over Delta en Eneco praten. Maar mijn oog was op Engie en/of Oxxio gevallen.
Vandaar vraag ik ook advies.
Gas kost me bij EnergieDirect nu tot 1 juni (variabel tarief) 1.78 Euro per kuub.
Ik wil dus op het moment alleen overstappen met mijn stroom.
Maar wat nu te kiezen.
Bij Engie lees ik eigenlijk heel makkelijk (en misschien fout) 3500 verbruikt - 5000 geleverd = -1500kW
Of mag ik zo makkelijk niet denken met Salderen?
En is het met panelen beter om over te stappen naar een enkel tarief of normaal/dal?
1 PVoutput . Dongen NB
Maar Eneco word hem dus niet omdat die overmorgen dus overgaan naar een maandelijkse tariefwijziging?
Kan die discussie niet helemaal meer volgen.
Dus in mijn situatie eigenlijk gewoon kijken waar ik het meeste TLV krijg op een enkel tarief?
Ik zit bij United Consumers en daar is het al even beroerd. Ik kan daar in de webomgeving ook alleen maar het verbruik per maand of jaar inzien, terwijl ik bij andere providers dit wel gewoon per dag of zelfs per uur of kwartier in kon zien.henkebek schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:40:
Ben zelf voor Delta gegaan omdat zij een mooie TLV hadden op enkel. Bij dubbel is Eneco momenteel voordeliger. Over die beleidswijziging:Gratje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:09:
@reneeke1970 Duidelijk. Dus wat de energie ook kost om te "verbruiken" maakt eigelijk niets uit zolang ik maar meer teruglever als dat ikzelf verbruik. Dat moet lukken
Maar Eneco word hem dus niet omdat die overmorgen dus overgaan naar een maandelijkse tariefwijziging?
Dus in mijn situatie eigenlijk gewoon kijken waar ik het meeste TLV krijg op een enkel tarief?
Ik snap dat sowieso niet. Want dat modelcontract is een contract met variabele tarieven. Dus die kunnen sowieso maandelijks wijzigen?
Nee in dat contract staat dat het twee keer per jaar kan wijzigen, op 1-1 en op 1-7 tenzij er onvoorziene marktomstandigheden zijn dan kan het eerder gewijzigd worden.B-Bandit schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:22:
Want dat modelcontract is een contract met variabele tarieven. Dus die kunnen sowieso maandelijks wijzigen?
Die clausule is niet echt iets om elke maand te gebruiken, want dan gaan je klanten en de ACM zeuren dat het nou niet zo heel onvoorzien meer is.
Ik denk dat ze dus in alle nieuwe variabele contracten vanaf 1-4 gaan opnemen dat het elke maand gewijzigd wordt. Dat kan in een "Hollandse wind en zon variabel" contract want die stelt Eneco zelf op. Maar het kan niet in een modelcontract, want die is door de ACM opgesteld en die 1-1 en 1-7 datum staan in het contract zoals de ACM het geschreven heeft. Dus mijn voorspelling is dat ze dit maandelijks wijzigen alleen gaan doen op hun eigen variabele contracten, en als je daar dus omheen wilt werken je een modelcontract moet aanvragen.
Om dat te ontmoedigen verwacht ik dat ze de tarieven voor het modelcontract vrij hoog gaan houden, want de tarieven mogen ze wel zelf kiezen. Zouden ze lage tarieven op het modelcontract aanbieden dan nemen ze een enorm markt risico, want dan zitten ze daar in principe 6 maanden aan vast (tenzij ze de onvoorziene escape clausule gebruiken, maar dat kan dus niet heel vaak) terwijl de klant op elk moment kan opzeggen. Dat is onhandig voor ze, want gaan de marktprijzen omhoog dan moeten ze leveren, gaan ze omlaag dan lopen alle klanten snel weg. Dat risico nemen ze op in de prijs en daarom zijn tarieven voor het modelcontract bijna het dubbele van hun andere variabele contract.
Maar voor de zonnepanelen liefhebbers zijn hoge tarieven natuurlijk prima.
Wie zegt dat maandelijks ongunstig is? Misschien gaat het wel omhoog...Gratje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:09:
@reneeke1970 Duidelijk. Dus wat de energie ook kost om te "verbruiken" maakt eigelijk niets uit zolang ik maar meer teruglever als dat ikzelf verbruik. Dat moet lukken
En anders ben je in 9 dagen weer weg toch
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is juist de vraag. Als ze maandelijks de tarieven wijzigen. Word er dan ook maandelijks gesaldeerd?reneeke1970 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:37:
[...]
Wie zegt dat maandelijks ongunstig is? Misschien gaat het wel omhoog...
En anders ben je in 9 dagen weer weg toch
Wettelijk verplicht jaarlijks.Gratje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:10:
[...]
Dat is juist de vraag. Als ze maandelijks de tarieven wijzigen. Word er dan ook maandelijks gesaldeerd?
En al zou het wel, so what, je levert toch terug
1 PVoutput . Dongen NB
Goede vraag. Wat staat er in dit topic al een paar keer over?Gratje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:10:
[...]
Dat is juist de vraag. Als ze maandelijks de tarieven wijzigen. Word er dan ook maandelijks gesaldeerd?
Ik gebruik bovenstaande al ruim een jaar en heb de apps van de huidige leverancier nooit geïnstalleerd gehad. Eneco heb ik toevallig ivm slimme meter op de stadsverwarming dus daar zal het zo wel in gaan verschijnen maar dat is ook weer een mooi voorbeeld van een draak van een app. Ik hou het lekker bij de externe app.
Enige minpuntje van slimmemeterportal.nl is dat ze salderen niet snappen/meenemen dus ik kan wel tarieven instellen maar de bedragen zijn niet accuraat aangezien ze alleen naar afname en teruglevering kijken alsof salderen niet bestaat. De data is verder iig accuraat en handig inzichtelijk.
Ik heb voor enkeltarief gekozen bij Delta om geen aandacht te hoeven besteden aan het verbruik per tariefgroep omdat Delta niet saldeert over de groepen heen (Eneco wel).Gratje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:09:
Ik heb geen analoge meter... een digitale (Ampy 5227F-E)... maar ik moet wel de meterstanden handmatig doorgeven..Termy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:55:
@HKees Je kunt met een slimme meter kiezen of je enkeltarief of dubbeltarief wilt. Geen idee of dat met een analoge ook kan.
Wmb heeft een digitale alleen maar voordelen. Uit te lezen zodat je beter statistieken kan bijhouden en domotica kan aansturen. Voor salderen maakt het niet uit want dezelfde methode van registratie wordt gehanteerd als met een analoge en zodra salderen eraf gaat wordt je toch gedwongen er 1 te accepteren omdat je anders rechtsongelijkheid krijgt.
Wel is een slimme een stuk handiger, maar goed.
Klopt, maar je kan ook voor dubbel tarief kiezen. Als je heel erg gericht op je verbruik let en afstemt met je productie zou je meer uit je TLV kunnen halen. Maar dat hangt dus per situatie af.Gratje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:20:
@mathijshooi bedankt voor de uitleg. Maar wat is een tariefgroep? Met een enkel tarief is er toch maar 1 tarief?
Ok nu is het helemaal duidelijk. Dan houd ik het op enkel tarief. Minder om over na te denken.mathijshooi schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:00:
[...]
Klopt, maar je kan ook voor dubbel tarief kiezen. Als je heel erg gericht op je verbruik let en afstemt met je productie zou je meer uit je TLV kunnen halen. Maar dat hangt dus per situatie af.
Morgen maar eens wat belletjes doen.
Delta sluit je makkelijk af via de app. Van de week nog gedaan. Volgens mij krijgen ze dikke commissie want ik werd echt meerdere keren bevraagd of ze het in orde mocht gaan maken terwijl ik nog navraag aan het doen was over de voorwaarden ed haha.Gratje schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 22:18:
[...]
Ok nu is het helemaal duidelijk. Dan houd ik het op enkel tarief. Minder om over na te denken.
Morgen maar eens wat belletjes doen.
Dat kllinkt ook interessant. Welke app bedoel je? want zie er verschillende in de store staan.B-Bandit schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 23:43:
[...]
Delta sluit je makkelijk af via de app. Van de week nog gedaan. Volgens mij krijgen ze dikke commissie want ik werd echt meerdere keren bevraagd of ze het in orde mocht gaan maken terwijl ik nog navraag aan het doen was over de voorwaarden ed haha.
Whatsapp: deze link https://wa.me/31118225500Gratje schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 07:37:
[...]
Dat kllinkt ook interessant. Welke app bedoel je? want zie er verschillende in de store staan.
Of op dit nummer +31 118 225500.
Eh, dat maakt bij de salderingswijze van Eneco geen enkel verschil. Aangezien ze de volledige opwek eerst salderen over normaal tarief en vervolgens daltarief en vervolgens het overschot volledig uitkeren over het normaal tarief.mathijshooi schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:45:
[...]
Ik heb voor enkeltarief gekozen bij Delta om geen aandacht te hoeven besteden aan het verbruik per tariefgroep omdat Delta niet saldeert over de groepen heen (Eneco wel).
Bij Delta dubbel tarief is het een ander verhaal aangezien Delta opwek en verbruik echt saldeert per tarief (dus zonder het op een grote hoop te gooien zoals Eneco) en ook uitkeert per tarief.
Begin er helaas steeds minder van te snappen

[ Voor 18% gewijzigd door Gratje op 31-03-2022 08:34 ]
Dit is dus precies z'n punt.Zimonia2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:27:
[...]
Eh, dat maakt bij de salderingswijze van Eneco geen enkel verschil. Aangezien ze de volledige opwek eerst salderen over normaal tarief en vervolgens daltarief en vervolgens het overschot volledig uitkeren over het normaal tarief.
Bij Delta dubbel tarief is het een ander verhaal aangezien Delta opwek en verbruik echt saldeert per tarief (dus zonder het op een grote hoop te gooien zoals Eneco) en ook uitkeert per tarief.
Samengevat. Als je een overschot op jaarbasis hebt keert Eneco dat na salderen sowieso uit over het normaal tarief. Dat normaaltarief is momenteel bijna gelijk aan het enkeltarief bij Delta. Ik zou niet durven zeggen of het een beter is dan de ander. Maar bij Eneco maakt dal of normaal dus in het geval van een overschot niet echt uit (omdat ze de voordeligste manier van salderen voor jou toepassen). Bij Delta hoef je al helemaal niet na te denken over dal of normaal omdat hun enkeltarief gunstig is.Gratje schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:33:
Maar ik wil een enkel tarief. is er dan enig verschil tussen Eneco en Delta (Engie, Oxxio) ? behalve het tarief?
Begin er helaas steeds minder van te snappen
Ik weet overigens niet of je vandaag bij Eneco nog een contract met oude voorwaarden kan afsluiten. In mijn geval zit ik met 30 dagen opzegtermijn bijvoorbeeld.
Helaas is het niet dat ik nu de laatste dag van maart nog snel ff een overstap moest maken. Bij mij komt het toevallig gewoon zo uit. Weet alleen niet of nu overstappen zo'n slim idee is, want over 6 dagen komen ze mijn slimme meter wisselen. Zie het alweer fout gaan met de eindafrekening of melden van de meterstanden
Denk in ieder geval dat het Delta, Engie of Oxxio gaat worden. zie daar tussen niet zo'n grote verschillen.
Alles beter dan bj EnergieDirect blijven met hun 0.05 Euro vergoeding.
[ Voor 20% gewijzigd door Gratje op 31-03-2022 09:16 ]
Het is vooral om te weten of de levering überhaupt gestart is. Apps installeer ik ook niet, maar ik vind dat je anno 2022 toch best dit soort data in een online omgeving van de maatschappij zou moeten kunnen zien. Geen ramp omdat ik het zelf ook bijhou, maar wel ouderwets.Termy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:19:
Iedereen die klaagt over slechte apps en zo... waarom gebruiken jullie die überhaupt en niet iets zoals slimmemeterportal.nl zodat je altijd inzicht hebt ongeacht waar je zit en hoe lang?
Ik gebruik bovenstaande al ruim een jaar en heb de apps van de huidige leverancier nooit geïnstalleerd gehad. Eneco heb ik toevallig ivm slimme meter op de stadsverwarming dus daar zal het zo wel in gaan verschijnen maar dat is ook weer een mooi voorbeeld van een draak van een app. Ik hou het lekker bij de externe app.
Enige minpuntje van slimmemeterportal.nl is dat ze salderen niet snappen/meenemen dus ik kan wel tarieven instellen maar de bedragen zijn niet accuraat aangezien ze alleen naar afname en teruglevering kijken alsof salderen niet bestaat. De data is verder iig accuraat en handig inzichtelijk.
Dan begrijp ik zijn post verkeerd. Maar waarom dan Delta enkeltarief kiezen terwijl Eneco dubbeltarief gunstiger is qua tarief en qua verrekening hetzelfde uitkomt?
Bij de meeste partijen kun je makkelijk vergelijken tussen enkel/dubbel tarief.B-Bandit schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:22:
[...]
Ben zelf voor Delta gegaan omdat zij een mooie TLV hadden op enkel. Bij dubbel is Eneco momenteel voordeliger. Over die beleidswijziging:
Ik snap dat sowieso niet. Want dat modelcontract is een contract met variabele tarieven. Dus die kunnen sowieso maandelijks wijzigen?
Bij Engie was dubbel tarief voor mij voordeliger. Maar het verschil was iets van 800 vs 860 euro terug. Dus viel opzich nog wel mee.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Heb solvabiliteit en klantenservice gelezen. Maar dat lijkt me bij beide wel in orde (eerlijk, Eneco zal nagenoeg niet failliet gaan, Delta acht ik ook onwaarschijnlijk).
Volgens mij las ik op de laatste pagina wel dat Delta zeer minimale inzichten geeft in verbruik en teruglevering. Eneco wellicht iets beter?
Tot slot betaalt Delta pas uit bij de eindafrekening en Eneco maandelijks in geval van overschot. Weet niet of iemand dit kan bevestigen?
Voor wat betreft solvabiliteit...wij denken dat we met onze panelen die leveranciers leegtrekken, maar ze hebben ook zakelijke klanten die bijvoorbeeld voor een miljoen euro per maand aftikken...dus van die paar miljoen die ze uit moeten betalen liggen ze niet zo wakker. Zakelijke gebruikers kunnen overigens niet salderen!
Als ik nog een hele overtuigende reden hoor dan stap ik vandaag alsnog over naar Eneco. Wel tricky, zal je net zien dat door mijn aanmelding bij Delta mijn oude contract bij Greenchoice al beëindigd is en dat straks niet goed gaat en ik 2 dagen zonder elektriciteit zit. Moet er niet aan denken.Zimonia2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:19:
[...]
Dan begrijp ik zijn post verkeerd. Maar waarom dan Delta enkeltarief kiezen terwijl Eneco dubbeltarief gunstiger is qua tarief en qua verrekening hetzelfde uitkomt?
[ Voor 24% gewijzigd door B-Bandit op 31-03-2022 09:23 ]
Ja, dat snap ik ook nietZimonia2 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:19:
[...]
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2