Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:25:
[...]

Netjes! Hoe lang staan deze teruglevertarieven vast?
Variabel.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:46
Scooper schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:36:
Het is wel zo dat als er elke maand andere tarieven komen en dus feitelijk per maand gesaldeerd en verrekend wordt, je niet meer over het hele jaar kan laten salderen. Om te voorkomen dat je in maanden waarin je netto gebruiker in plaats van opwekker wordt je het dure tarief moet betalen, zul je bij die maanden wel moeten overstappen naar een leverancier met een lager tarief. Het wordt dus wel minder flexibel zo.
Dan moet je toch eens goed gaan leren wat salderen is want dat heeft niks met tarieven te maken, je praat onzin.

@pirke hoezo max 12 kW op 3×25,ik druk er 21 kW doorheen, gewoon 27/28 ampère, daar springen ze niet van hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:07
Het is wel zo dat als er elke maand andere tarieven komen en dus feitelijk per maand gesaldeerd en verrekend wordt, je niet meer over het hele jaar kan laten salderen. Om te voorkomen dat je in maanden waarin je netto gebruiker in plaats van opwekker wordt je het dure tarief moet betalen, zul je bij die maanden wel moeten overstappen naar een leverancier met een lager tarief. Het wordt dus wel minder flexibel zo.
Hoezo kun je dan niet meer over een jaar salderen? Bij mijn weten mag Eneco niet zelfstandig de wet mag aanpassen of negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 22:17
@reneeke1970 Bij meerdere groepen kun je inderdaad naar hogere wattages. Maar heel veel meer dan 40 past hier helaas toch niet, dus meerdere groepen was niet aan de orde. Al zou ik er best nog minimaal 10 bij kunnen proppen hier en daar als ik een vrij ongunstige oriëntatie en/of veel schaduw zou accepteren. Wellicht voor de toekomst als de terugleververgoeding zo hoog blijft, dan zou dat best rendabel kunnen zijn. Tegen 5 cent was het destijds niet interessant genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:25
mathijshooi schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:36:
[...]

Dit is het lijstje, laatste kolom gaat het om.

[Afbeelding]
Weet jij waarom mensen nog naar Eneco gaan als je ziet dat de teruglevertarieven van Delta beter zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Atomius schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:04:
[...]

Weet jij waarom mensen nog naar Eneco gaan als je ziet dat de teruglevertarieven van Delta beter zijn?
Salderen per telwerk hoeft niet altijd voordeliger te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Atomius schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:04:
[...]

Bij Eneco geldt 1 teruglevertarief, bij Delta niet.
Is even een rekensommetje..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Daarvoor is de slimme meter, dan wordt bij iedere tariefsverandering de meter uitgelezen, simpel toch.
En heb je het uitlezen uit staan of een digitale meter dan gaan ze je gewoon schatten per maand.

[ Voor 7% gewijzigd door klump4u op 24-03-2022 09:25 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:06
mathijshooi schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:34:
[...]

Ik ben vanochtend nog telefonisch overgestapt naar Delta, perfect geholpen. Mijn huidige contract zit bij Vattenfall, de mevrouw daar wilde niet geloven dat je 50 cent+/kwh kan krijgen...
Ik ben nog aan het wachten op de bevestigingsmail. Er moet eerst nog een kredietwaardigheidscheck uitgevoerd worden. Was dit bij jou ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:08
migjes schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:40:
[...]

als ik kijk bij eneco model contract:
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
dan zie ik die 0,58€/kWh wel.
maar voor je overschot (na salderen) moet je nog wel 21% BTW aftrekken en de EB en de ODE. ;)

en dan dat bedrag x 8000kWh doen of wat je na salderen over hebt.

(eneco heeft wel een tof dingetje, 1x een maand voorschot betalen van minimaal 21€, daar na je contract om zetten naar jaar betaling.
dus geen onnodige voorschotten, erg tof.
maar weet wat je doet, niet dat je in de problemen komt als het tegen valt. ;) )
Ik begreep van Eneco dat op basis van het gebruik en terug te leveren kWh aantal het maandbedrag -413 zou moeten worden.

Nu maakt het me op zich niet uit of we 50, 500 of 5000 terugkrijgen aan het einde van de rit. Maar ik mag toch aannemen dat men dat meeneemt in een dergelijke berekening en je niet achteraf nog dergelijke belastingen moet betalen of aftrekken?

Heeft iemand hier ervaring mee qua Eneco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:11
@reneeke1970 en anderen:

Maar hoe ziet een afrekening er dan uit? Even in onrealistische, maar makkelijke getallen:

Stel je hebt volgende maanden:
MaandAfgenomen/Teruggeleverde kWh-prijsAfgenomen/Teruggeleverd
September60ct/50ct100kWh/300kWh
Oktober70ct/60ct100kWh/150kWh
November80ct/70ct200kWh/100kWh

Stel je laat je contract (voor het gemak van het voorbeeld) van september tot november lopen. Dan krijg je na november de afrekening.

Ik zie twee opties voor de afrekening:

Optie 1: Per tariefwijziging verrekend:
September = 200kWh teruggeleverd = €100 terug
Oktober = 50kWh teruggeleverd = €30 euro terug
November = 100kWh afgenomen = 80 euro betalen
Totaal = €50 terug

Optie 2: Over het hele contract verrekend
Verbruik sept-nov: 400kWh
Terug sept-nov: 550kWh
Totaal: 150kWh x (welk teruglevertarief?) = x terug.

Optie 1 is makkelijk te berekenen, maar daarvoor geldt dus dat je heel goed moet opletten wanneer het break-even-punt is en dan de overstap maken naar de goedkoopste leverancier. Blijven zitten op een hoog tarief zal nooit lonen, dit in tegenstelling tot optie 2 hieronder. Daar is enkel de delta tussen levertarief en teruglevertarief van belang en zou je dus duur kunnen blijven zitten zonder consequenties, zolang de delta bij de concurrent (belasting+ODE) maar gelijk is.

Optie 2 gaat uit van saldering over de hele termijn. Maar ik zie niet in hoe dan het TLV per periode in acht genomen kan blijven worden. In het voorbeeld heb je een overschot van 150kWh, maar dit is niet te herleiden tot de verschillende tarieven per periode. Of er zou naar rato verdeeld moeten worden, maar dat kan ik me niet voorstellen. Maar wat moeten ze dan: Het laatste tarief hanteren? Dat is ook niet eerlijk.

Lijkt mij dus dat ze Optie 1 zullen hanteren.
Ik hoor graag andermans visie hierover. Heeft nogal impact op de te kiezen strategie komende herfst/winter.

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:39
davasch schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Ik ben nog aan het wachten op de bevestigingsmail. Er moet eerst nog een kredietwaardigheidscheck uitgevoerd worden. Was dit bij jou ook?
Ja, mail net binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
mightym schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:59:
[...]

Bij Eneco geldt 1 teruglevertarief, bij Delta niet.
Is even een rekensommetje..
Daarom heb ik bij Delta voor enkeltarief gekozen. Zonder het verbruik zeer actief te sturen naar 1 tariefgroep is het verschil tientjes werk voor mij.

Dus om geen heibel te krijgen met de vrouw over wanneer ze wel en wanneer niet haar wasjes mag draaien leek mij enkeltarief een slimme keuze :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Scooper schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:54:
@reneeke1970 en anderen:

Maar hoe ziet een afrekening er dan uit? Even in onrealistische, maar makkelijke getallen:

Stel je hebt volgende maanden:
MaandAfgenomen/Teruggeleverde kWh-prijsAfgenomen/Teruggeleverd
September60ct/50ct100kWh/300kWh
Oktober70ct/60ct100kWh/150kWh
November80ct/70ct200kWh/100kWh

Stel je laat je contract (voor het gemak van het voorbeeld) van september tot november lopen. Dan krijg je na november de afrekening.

Ik zie twee opties voor de afrekening:

Optie 1: Per tariefwijziging verrekend:
September = 200kWh teruggeleverd = €100 terug
Oktober = 50kWh teruggeleverd = €30 euro terug
November = 100kWh afgenomen = 80 euro betalen
Totaal = €50 terug

Optie 2: Over het hele contract verrekend
Verbruik sept-nov: 400kWh
Terug sept-nov: 550kWh
Totaal: 150kWh x (welk teruglevertarief?) = x terug.

Optie 1 is makkelijk te berekenen, maar daarvoor geldt dus dat je heel goed moet opletten wanneer het break-even-punt is en dan de overstap maken naar de goedkoopste leverancier. Blijven zitten op een hoog tarief zal nooit lonen, dit in tegenstelling tot optie 2 hieronder. Daar is enkel de delta tussen levertarief en teruglevertarief van belang en zou je dus duur kunnen blijven zitten zonder consequenties, zolang de delta bij de concurrent (belasting+ODE) maar gelijk is.

Optie 2 gaat uit van saldering over de hele termijn. Maar ik zie niet in hoe dan het TLV per periode in acht genomen kan blijven worden. In het voorbeeld heb je een overschot van 150kWh, maar dit is niet te herleiden tot de verschillende tarieven per periode. Of er zou naar rato verdeeld moeten worden, maar dat kan ik me niet voorstellen. Maar wat moeten ze dan: Het laatste tarief hanteren? Dat is ook niet eerlijk.

Lijkt mij dus dat ze Optie 1 zullen hanteren.
Ik hoor graag andermans visie hierover. Heeft nogal impact op de te kiezen strategie komende herfst/winter.
Ik zie een belletje van iemand naar Eneco aan komen en hopen dat die persoon een capabel persoon aan de lijn krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ou812
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:36
Ik heb het daar gisteren met Eneco over gehad aan de telefoon. En als ik het goed begrepen heb wordt de terugleververgoeding bepaald over de termijn waarin het zelfde tarief geld. Dus bij maandelijks aanpassing van het tarief wordt er ook maandelijks afgerekend. Dus optie 1 zoals Scooper het aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
ou812 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:21:
Ik heb het daar gisteren met Eneco over gehad aan de telefoon. En als ik het goed begrepen heb wordt de terugleververgoeding bepaald over de termijn waarin het zelfde tarief geld. Dus bij maandelijks aanpassing van het tarief wordt er ook maandelijks afgerekend. Dus optie 1 zoals Scooper het aangeeft.
En salderen? Dat is dan interessant, want salderen binnen een maand is eigenlijk niet meer salderen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Scooper en @ou812
Dus het lijkt jullie wel een goed idee dat Eneco eigenhandig bepaalt dat je ondanks de wettelijke regeling niet meer over een contractjaar mag salderen. En het lijkt jullie dus ook wel acceptabel dat Eneco daarbij ook nog eens 1e per kWh vraagt in de winter en je 5 cent per kWh vergoedt in de zomer? Ik ben benieuwd wat ACM daarvan vindt })
spoiler:
Niet toegestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 24-03-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ou812
  • Laatst online: 15:36
Ik snap ook niet goed hoe dit werkt icm met salderen over het jaar heen en zeker met schommelende tarieven. Misschien is dit alleen om de uitbetaling te regelen en staat dit nog los van het salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:42
ou812 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:30:
Ik snap ook niet goed hoe dit werkt icm met salderen over het jaar heen en zeker met schommelende tarieven. Misschien is dit alleen om de uitbetaling te regelen en staat dit nog los van het salderen?
Dit kan dus niet want die uitbetaling is afhankelijk van het salderen zelf. Die uitbetaling geldt ook alleen maar over de kWh die je na het salderen nog over hebt over een heel jaar gezien. Ben benieuwd hoe Eneco hiermee om zal gaan, maar afwijken van de salderingsregeling mogen ze niet doen.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:57
Ze zijn inderdaad verplicht over het hele jaar / contract te salderen, en het makkelijkste lijkt mij dan een gewogen TLV berekenen (dus in het rekenvoorbeeld van Scooper 150 kWh maal (300 x 0.50 + 150 x 0.60 + 100 x 0.70) / 550 ~ €0.56).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tg1988
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-04-2024
Hallo,

Nieuw hier,

huidige installatie 20 x 315 WP op een solaredge 4k omvormer, komen in april op het andere dakvlak nog 18 panelen bij.

vandaag ook overgestapt naar Delta energie met een terug lever vergoeding van 0.57899ct/kwh.

Echter betaald Delta pas bij de jaarafrekening uit of op het moment dat je overstapt naar een andere leverancier. als de terugleverprijzen redelijk hoog blijven de komende maanden zou het dan niet verstandig zijn elke 3-4 maanden over te stappen om hiermee het risico een stukje af te dekken dat een leverancier failiet gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:53

de Peer

under peer review

tg1988 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:28:
Hallo,

Nieuw hier,

huidige installatie 20 x 315 WP op een solaredge 4k omvormer, komen in april op het andere dakvlak nog 18 panelen bij.

vandaag ook overgestapt naar Delta energie met een terug lever vergoeding van 0.57899ct/kwh.

Echter betaald Delta pas bij de jaarafrekening uit of op het moment dat je overstapt naar een andere leverancier. als de terugleverprijzen redelijk hoog blijven de komende maanden zou het dan niet verstandig zijn elke 3-4 maanden over te stappen om hiermee het risico een stukje af te dekken dat een leverancier failiet gaat?
ja, maar wel zorgen dat je dat niet vlak voor de winter doet. Want dan valt er niks meer te salderen en moet je volle prijs betalen in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
de Peer schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:30:
[...]

ja, maar wel zorgen dat je dat niet vlak voor de winter doet. Want dan valt er niks meer te salderen en moet je volle prijs betalen in de winter.
Tenzei de winter prijzen stukken lager liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 09:09
de Peer schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Het lijkt me juist wel voordeliger om te cashen vlak voor de winter, in de winter is de kans namelijk het grootst dat energieleveranciers omvallen. Cashen eind september, en dan nieuw contract aangaan. Dan in de winter heeft het energiebedrijf een tegoed richting mij (icm met een laag voorschotbedrag), wat ik weer in het voorjaar ga salderen. Hiermee voorkom je dus dat je een hoop geld misloopt als je energieleverancier failliet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
bisselke schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:22:
[...]

Het lijkt me juist wel voordeliger om te cashen vlak voor de winter, in de winter is de kans namelijk het grootst dat energieleveranciers omvallen. Cashen eind september, en dan nieuw contract aangaan. Dan in de winter heeft het energiebedrijf een tegoed richting mij (icm met een laag voorschotbedrag), wat ik weer in het voorjaar ga salderen. Hiermee voorkom je dus dat je een hoop geld misloopt als je energieleverancier failliet gaat.
Dit is onder de aanname om het risico op faillissement tegen te gaan.

Maar stel nou je had dit afgelopen jaar gedaan, dus in september een contract afgesloten en je komt redelijk opwekking tekort in de wintermaanden vanwege een WP. Het contract wat je in september aan ging had waarschijnlijk een TLV van rond de 20ct misschien? Aangezien je in de wintermaanden veel gebruikt heb moet je misschien wel tot en met mei wachten voordat je gesaldeerd bent met je verbruik.

Je had echter ook in feb/maart kunnen overstappen naar een nieuw contract met hoge TLV, en nu is het maar de vraag of dat gunstig voor je is omdat je dus je eigen verbruik nog niet gesaldeerd hebt.

Wil dus alleen maar zeggen dat het per casus en situatie af hangt wat gunstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 21:20
@mathijshooi

Correct. Maar wat ga jij doen dan? Blijf jij dan nu straks gewoon zitten of ga jij cashen?
Mijn wintermaanden zullen sowieso niet echt salderen, want WP, ik heb wel een mooie opwek, maar in die maanden absoluut niet genoeg om het verbruik af te dekken.

Ik denk dat ik gewoon in september/oktober contract opzeg, dan de betaling ontvangen. En op dat moment een nieuw contract afsluiten. De tarieven zijn dan vast hoog, maar als ik dan blijf zitten saldeert het volgend jaar wel weer weg, met daarna een overschot.

Uiteindelijk zal het er wel naar toe gaan dat de prijzen in de winterperiode omhoog gaan, want meer vraag, en juist tegen de zomer naar beneden, want meer overschot.

Verschillende casus, verschillende uitkomsten. Maar als ik het wil laten uitbetalen zal ik toch tegen einde zomer moeten overstappen of opzeggen, zeker als ze gaan ouwehoeren met maandprijzen.
Al is het natuurlijk sowieso nog maar de vraag of er tegen die tijd nog jaarcontracten aangeboden worden. (met enigszins normale tarieven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
@NileZ_ ik zou het laten afhangen van de tarieven die je elders kunt krijgen na de zomer. Als die hoger liggen dan je TLV die je nu ontvangt, dan kun je beter blijven zitten en salderen. Zijn die lager, dan cashen. Let wel op dat salderen je ook btw en ODE bespaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:19
Ik heb zojuist een uitgebreid gesprek gehad met Eneco omdat ik er achter was gekomen dat de bedragen die genoemd worden op MijnEneco en het maandelijkse energierapport, niet kloppen. In mijn geval - met ruim terugleveringsoverschot - is de echte terugleveringsvergoeding t.m. 21 maart, ruim 32% lager dan wat Eneco laat zien. Een en ander is door de (zeer deskundige) Eneco medewerker bevestigd.

Ga dus niet op de bedragen van de website of het energierapport af, maar reken het zelf uit, om teleurstelling bij de jaarnota te voorkomen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 19:08
Klopt bij jou het aantal teruggeleverde kWH wel?
Bij mij lijkt het bedrag ook veel te hoog. Maar het aantal teruggeleverde kWh lijkt wel redelijk te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Renkie schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:08:
Klopt bij jou het aantal teruggeleverde kWH wel?
Bij mij lijkt het bedrag ook veel te hoog. Maar het aantal teruggeleverde kWh lijkt wel redelijk te kloppen.
Het aantal kWh klopt, hoewel Eneco het afrondt en ik niet; het bedrag is 32.2% te hoog [bij mij].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
cville schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:21:
[...]

Het aantal kWh klopt, hoewel Eneco het afrondt en ik niet; het bedrag is 32.2% te hoog [bij mij].
Bekend probleem. Eneco lijkt te rekenen met de levertarieven (incl btw etc.) in de veronderstelling dat je max 100% van je verbruik teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
cryptapix schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:33:
[...]

Bekend probleem. Eneco lijkt te rekenen met de levertarieven (incl btw etc.) in de veronderstelling dat je max 100% van je verbruik teruglevert.
Het eerste klopt inderdaad maar de tweede veronderstelling niet IMHO. Als je netto teruglevert is de formule teruglevertarief * NETTO_kWh - € -1.32934 (per dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
cville schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:48:
[...]

Het eerste klopt inderdaad maar de tweede veronderstelling niet IMHO. Als je netto teruglevert is de formule teruglevertarief * NETTO_kWh - € -1.32934 (per dag).
Bij mij klopt het behoorlijk. Als ik het negatieve bedrag achter teruggeleverde energie deel door de teruggeleverde energie kom ik rond de 78cent uit doordeweeks. De teruggeleverde energie wordt naar hele kWh afgerond dus je moet wat speling meerekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXRlxEf7PJVKNmhydXUnCsA5JvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONvCjTXrwwuPhRVn4sifXEKX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door cryptapix op 24-03-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
cville schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:21:
[...]

Een te hoog bedrag is geen probleem toch? 🤑

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
simonhoi schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:47:
[...]

Een te hoog bedrag is geen probleem toch? 🤑
Zeker wel; dan denk je dat je veel meer terugkrijgt dan er in werkelijkheid uitbetaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonhoi
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
cville schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:54:
[...]

Zeker wel; dan denk je dat je veel meer terugkrijgt dan er in werkelijkheid uitbetaald wordt.
Ah ok. Ik dacht dat het op de nota stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
  • Laatst online: 15-09 09:09
Sinds vandaag zit ik bij Delta, en zocht net even in de Play Store of ze ook een app hebben. Tot mijn verbazing las ik dat er een outdated app is, die gebruik maken van een apart kastje wat niet meer te verkrijgen is (waarschijnlijk op de p1 poort). Ik lees zelf al de P1 poort uit, maar er wordt niet in Home Assistent automatisch berekend wat de opbrengsten zijn (dal en normaal tarief).

Weet iemand of dit bij Delta wel inzichtelijk is op de website?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

@bisselke Dit is een prima moment om over te stappen naar iets als slimmemeterportal.nl en nooit meer een app van de leverancier te gebruiken:).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Enelogic is gratis en werkt prima. Het is wel alleen wat er op de netaansluiting gebeurt, direct verbruik zie je niet.

Verder heb ik de Enphase Envoy metered, die meet niet alleen de productie maar ook de netaansluiting, waardoor je ook inzicht hebt in je werkelijke en directe verbruik per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
NileZ_ schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:36:
@mathijshooi

Correct. Maar wat ga jij doen dan? Blijf jij dan nu straks gewoon zitten of ga jij cashen?
Mijn wintermaanden zullen sowieso niet echt salderen, want WP, ik heb wel een mooie opwek, maar in die maanden absoluut niet genoeg om het verbruik af te dekken.

Ik denk dat ik gewoon in september/oktober contract opzeg, dan de betaling ontvangen. En op dat moment een nieuw contract afsluiten. De tarieven zijn dan vast hoog, maar als ik dan blijf zitten saldeert het volgend jaar wel weer weg, met daarna een overschot.

Uiteindelijk zal het er wel naar toe gaan dat de prijzen in de winterperiode omhoog gaan, want meer vraag, en juist tegen de zomer naar beneden, want meer overschot.

Verschillende casus, verschillende uitkomsten. Maar als ik het wil laten uitbetalen zal ik toch tegen einde zomer moeten overstappen of opzeggen, zeker als ze gaan ouwehoeren met maandprijzen.
Al is het natuurlijk sowieso nog maar de vraag of er tegen die tijd nog jaarcontracten aangeboden worden. (met enigszins normale tarieven).
Betaling in augustus/september is idd zeer aantrekkelijk. Wat ik ga doen? Ik heb nog geen idee, zal heel erg afhangen van de situatie. Neem ik bijvoorbeeld een warmtepomp of niet? En wat doen de prijzen op dat moment? Kan je alweer jaarcontracten afsluiten? We zullen een glazen bol nodig hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DualDevil
  • Laatst online: 14-09 15:03

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ik ben net naar Delta overgestapt, snel sommetje leert me dat ik de installatie op deze manier binnen 2 jaar volledig terugverdiend heb op basis van alleen de teruglevering. Dan ga ik dus ook al uit van gratis stroom voor mezelf. Heerlijk dit.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 18:17
Net als @DualDevil heb ik net de overstap gemaakt naar Delta Energie.
Ik heb momenteel nog een restje van mijn PowerPeers contract tot 1 juli, maar gezien de TLV van dit moment zou je een dief van je eigen beurs zijn.
Zeker omdat we nu naar de zonnige maanden gaan en ik een overschot heb van momenteel 400kWh en straks als eind april de nieuwe panelen er bij liggen, dit 3200kWh wordt, is dat een no-brainer.

PowerPeersDelta
Prijs per kWh normaal€0.2278€0.7712
Prijs per kWh Dal€0.2278€0.6254
TLV per kWh Normaal€0.11€0.6374
TLV per kWh Dal€0.11€0.5169

Terugverdien tijd (bij huidige prijzen, i know die kunnen wijzigen per 1 juli, of eerder maar goed zal bijna altijd beter zijn dan de 11cent die ik nu per kWh krijg, is ongeveer 2 jaar voor de nieuwe set. Elke slag die ik deze zomer kan slaan met deze TLV is natuurlijk mooi mee genomen. En die 50 euro boete.. die ben ik binnen een paar weken al weer "vergeten" :9

Betreffende gas:
Ik blijf daarvoor gewoon lekker tot 1 juli bij PowerPeers voor de 78cent per kuub.
Ik kan dan wel weer hoe de stand van zaken daarna is.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-09 23:28
Waarom hebben jullie voor Delta gekozen en niet Eneco?
Ik heb alleen enkel tarief.
Eneco lijkt mij meer solvabel dan Delta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

siveiro schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:31:
Ik omdat ik verwacht dat er zo veel verschuivingen en tariefswijzigingen aankomen dat de tijdvakken sowieso vrij kort worden. Dan is het financiële risico per periode beperkt, en weegt de potentiële meeropbrengst voor mij op tegen de kosten. Ik wil alleen zorgen dat er geen voorschot naar Delta gaat hoeven, anders zou het risico toenemen.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:08
Als Delta omvalt dan heb ik ook geen internet meer... het glasvezelnetwerk is hun eigendom en ze zijn ook de provider... enige andere connectiviteit naar de buitenwereld is het koperdraadje van de PTT :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
oke, maar delta en eneco geven toch beide 0,58 terugleververgoeding op enkeltarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Mylo1 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:49:
Als Delta omvalt dan heb ik ook geen internet meer... het glasvezelnetwerk is hun eigendom en ze zijn ook de provider... enige andere connectiviteit naar de buitenwereld is het koperdraadje van de PTT :-)
Dat is natuurlijk onzin. Genoeg bedrijven waarvan bepaalde takken omvallen terwijl de rest van de groep doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

siveiro schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:50:
oke, maar delta en eneco geven toch beide 0,58 terugleververgoeding op enkeltarief?
Ja, maar ik heb slimme meter en gebruik vooral in dal en lever vooral in hoogtarief, dus dit leek me handiger. Heb er geen lange studie van gemaakt moet ik bekennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siveiro
Thanx DualDevil. ik ga nu Eneco contact om enkel voor elektra over te stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
DualDevil schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:40:
Ik ben net naar Delta overgestapt, snel sommetje leert me dat ik de installatie op deze manier binnen 2 jaar volledig terugverdiend heb op basis van alleen de teruglevering. Dan ga ik dus ook al uit van gratis stroom voor mezelf. Heerlijk dit.
DM voor appeltaart :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
RoasteR87 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:22:
Net als @DualDevil heb ik net de overstap gemaakt naar Delta Energie.
Ik heb momenteel nog een restje van mijn PowerPeers contract tot 1 juli, maar gezien de TLV van dit moment zou je een dief van je eigen beurs zijn.
Zeker omdat we nu naar de zonnige maanden gaan en ik een overschot heb van momenteel 400kWh en straks als eind april de nieuwe panelen er bij liggen, dit 3200kWh wordt, is dat een no-brainer.

PowerPeersDelta
Prijs per kWh normaal€0.2278€0.7712
Prijs per kWh Dal€0.2278€0.6254
TLV per kWh Normaal€0.11€0.6374
TLV per kWh Dal€0.11€0.5169

Terugverdien tijd (bij huidige prijzen, i know die kunnen wijzigen per 1 juli, of eerder maar goed zal bijna altijd beter zijn dan de 11cent die ik nu per kWh krijg, is ongeveer 2 jaar voor de nieuwe set. Elke slag die ik deze zomer kan slaan met deze TLV is natuurlijk mooi mee genomen. En die 50 euro boete.. die ben ik binnen een paar weken al weer "vergeten" :9

Betreffende gas:
Ik blijf daarvoor gewoon lekker tot 1 juli bij PowerPeers voor de 78cent per kuub.
Ik kan dan wel weer hoe de stand van zaken daarna is.
DM voor appeltaart :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
siveiro schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:31:
Delta is dochter van Vattenfall...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
siveiro schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:50:
Nope:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71029668

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Hoeveel zijn er al afgeleverd?, ik neem aan dat de vriezer al vol zit???

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mylo1
Ik zou trouwens die appeltaart bakken voordat je overstapt, na de overstap kun je die kostbare kW's beter uit laten betalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Laatst online: 16-07 08:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Kom maar langs voor die appeltaart.
Overgestapt op DELTA

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Mylo1 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Hoeveel zijn er al afgeleverd?, ik neem aan dat de vriezer al vol zit???
1 coronakilo per week..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Oke, enigszins een 'leek' in de bocht... Jaarverbruik momenteel 1500 [kWh] / 750 [m3]... met de veranderingen in de energiemarkt momenteel aan het uitzoeken wat ik met zonnestroom ga doen (momenteel nog niets). Ik wil niet meer dan 20 panelen op het dak leggen (6 zou al voldoende zijn voor mijn huidige verbruik). In de toekomst een LW-WP zou zeker een optie zijn (huis uit 2011 met LTV).. evt. later een elektrische auto.

Vul ik op gaslicht.com mijn huidige verbruik in, kom ik aan een jaarbedrag van ca. €2300,- (Vattenfall).

Vul ik gaslicht.com in met een teruglevering van 4000 [kWh] (per saldo) en een gasverbruik van 750 [m3], kom ik op een jaarbedrag uit van ca. -€200,- (Engie). Dit wordt natuurlijk gesterkt door een TLV van 60 cent per kWh.

Bij Vattenfall is dit met - 4000 kWh / 750 m3 -> ca. €1200,- met een TLV van 7 cent. Even kijken of ik het snap... Verschil tussen €2300,- en €1200,- = €1100,-. Dit zou ik 'in het slechtste geval' per jaar verdienen? Zie ik het zo goed? En in het beste geval (met gelijkblijvende tarieven etc.) dus €200,- + €2300,- = €2500,- verdienen?

Wat ik 'eng' vind is dat ik nu een installatie zou gaan aanleggen voor een 'fiks bedrag' (ca. €7000,-) en er (grote) risico's aan kleven die ik nu niet overzie... De installatiekosten zijn voor mij best hoog, maar wellicht de moeite waard.

Ik lees hier overal dat er een verdienmodel aan terugleveren zit (en dat wil ik ook best van jullie aannemen ;)), maar het gaat geen hobby worden om elke maand weer de rekensom te 'moeten' maken en de administratieve rompslomp te hebben... 2x per jaar is dan weer een ander verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
HKees schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:20:
Oke, enigszins een 'leek' in de bocht... Jaarverbruik momenteel 1500 [kWh] / 750 [m3]... met de veranderingen in de energiemarkt momenteel aan het uitzoeken wat ik met zonnestroom ga doen (momenteel nog niets). Ik wil niet meer dan 20 panelen op het dak leggen (6 zou al voldoende zijn voor mijn huidige verbruik). In de toekomst een LW-WP zou zeker een optie zijn (huis uit 2011 met LTV).. evt. later een elektrische auto.

Vul ik op gaslicht.com mijn huidige verbruik in, kom ik aan een jaarbedrag van ca. €2300,- (Vattenfall).

Vul ik gaslicht.com in met een teruglevering van 4000 [kWh] (per saldo) en een gasverbruik van 750 [m3], kom ik op een jaarbedrag uit van ca. -€200,- (Engie). Dit wordt natuurlijk gesterkt door een TLV van 60 cent per kWh.

Bij Vattenfall is dit met - 4000 kWh / 750 m3 -> ca. €1200,- met een TLV van 7 cent. Even kijken of ik het snap... Verschil tussen €2300,- en €1200,- = €1100,-. Dit zou ik 'in het slechtste geval' per jaar verdienen? Zie ik het zo goed? En in het beste geval (met gelijkblijvende tarieven etc.) dus €200,- + €2300,- = €2500,- verdienen?

Wat ik 'eng' vind is dat ik nu een installatie zou gaan aanleggen voor een 'fiks bedrag' (ca. €7000,-) en er (grote) risico's aan kleven die ik nu niet overzie... De installatiekosten zijn voor mij best hoog, maar wellicht de moeite waard.

Ik lees hier overal dat er een verdienmodel aan terugleveren zit (en dat wil ik ook best van jullie aannemen ;)), maar het gaat geen hobby worden om elke maand weer de rekensom te 'moeten' maken en de administratieve rompslomp te hebben... 2x per jaar is dan weer een ander verhaal :)
Tja niemand heeft een glazenbol wat de toekomstige TLT wordt, maar met 10 cent verdien je de overcapaciteit ook terug maar duurt het wat langer.
Wellicht een Excelletje maken met verschillende tarieven en voor jezelf de afweging maken wat je kunt en wilt investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Zimonia2 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Tja niemand heeft een glazenbol wat de toekomstige TLT wordt, maar met 10 cent verdien je de overcapaciteit ook terug maar duurt het wat langer.
Wellicht een Excelletje maken met verschillende tarieven en voor jezelf de afweging maken wat je kunt en wilt investeren.
@HKees Maak voor jezelf idd een excel voor de komende 10 jaar. En zet desnoods voor volgend jaar weer de TLV op 10 cent. Reken wel met een gemiddelde prijstoename voor elektriciteit van een procent of 5 (inflatie, belasting).

Voeg ook de afbouw van de salderingsregeling in (minder salderen betekend vaker voor de hoofdprijs moeten inkopen =>meer panelen betekend minder vaak inkopen voor die hoofdprijs).

Maak dan 2 scenario's, 1 scenario wanneer je geen zonnepanelen hebt en wel hoger energieverbruik door je warmtepomp en ander scenario met zonnepanelen.

Je zal dan snel zien dat tussen het wel of niet hebben van panelen je de komende 10 jaar zo 100 euro+ per maand gaat schelen. Ook dus zonder die hoge TLV.

Als laatste tip, krijg geen niet-vol-leg-spijt zoals ik. De kosten van die laatste panelen zijn zeer laag (want installateur moet toch al komen en veelal heb je geen extra grote omvormer nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
mathijshooi schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:46:
[...]

@HKees Maak voor jezelf idd een excel voor de komende 10 jaar. En zet desnoods voor volgend jaar weer de TLV op 10 cent. Reken wel met een gemiddelde prijstoename voor elektriciteit van een procent of 5 (inflatie, belasting).

Voeg ook de afbouw van de salderingsregeling in (minder salderen betekend vaker voor de hoofdprijs moeten inkopen =>meer panelen betekend minder vaak inkopen voor die hoofdprijs).

Maak dan 2 scenario's, 1 scenario wanneer je geen zonnepanelen hebt en wel hoger energieverbruik door je warmtepomp en ander scenario met zonnepanelen.

Je zal dan snel zien dat tussen het wel of niet hebben van panelen je de komende 10 jaar zo 100 euro+ per maand gaat schelen. Ook dus zonder die hoge TLV.

Als laatste tip, krijg geen niet-vol-leg-spijt zoals ik. De kosten van die laatste panelen zijn zeer laag (want installateur moet toch al komen en veelal heb je geen extra grote omvormer nodig).
Bedankt voor de tips :) . De warmtepomp is toekomstmuziek, mijn Intergas doet het nog goed en ik wacht nog even af. Maar investeren in een gasketel voor mijn woning zie ik (op dit moment) niet meer zitten.

20 panelen is voor mij al way-overdimensioned. Maar ik lees hier veel terug dat mensen (achteraf) het dak zouden vol leggen... er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar achteraf redeneren is altijd makkelijk. Wellicht ga ik over 5 jaar verhuizen (eerder zie ik dat niet gebeuren)...

Ik heb even uitgerekend wat de installatie mij kost met 10 / 18 / 20 panelen.. de verschillen worden inderdaad steeds kleiner door de 'opstartkosten'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 21:20
Eens, met alles wat hier boven gezegd is.
Je zal voor jezelf even moeten kijken wat je kan, en vooral wil investeren.
Vergeet niet mee te nemen dat het geld op de bank laten staan je nu al geld kost, maar in elk geval niks oplevert..

Mijn dak ligt vol, berging ook, enkel op de uitbouw aan de achterzijde zouden wellicht nog een paar paneeltjes kunnen. Heb ik niet gedaan, de ligging is niet zo gunstig en pakt eigenlijk alleen zon tot aan de middag, en zit behoorlijk in het zicht als je in de tuin zit.
Was de TLV vorig jaar hetzelfde geweest als nu dan had ik het misschien wel gedaan. Maar het zij zo. Nu ook al een redelijk ruim overschot op jaarbasis, en dat was dan nog net iets meer geweest.

Halverwege juni liggen de panelen er precies een jaar en dan kan ik met zekerheid zeggen wat het overschot exact is. Maar de teller stond bij mij op 0 sinds eind februari/begin maart.
Dit is inclusief warmtepomp (geen EV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HKees schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:57:
[...]

20 panelen is voor mij al way-overdimensioned. Maar ik lees hier veel terug dat mensen (achteraf) het dak zouden vol leggen... er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar achteraf redeneren is altijd makkelijk.
Hier op tweakers is altijd al geroepen dat je het dak vol moet leggen, dus het is niet achteraf redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:55
@HKees Ik heb een iets hoger verbruik, maar heb vorige zomer 20 panelen op het dak gelegd voor hopelijk meer dan mijn simulatie (6100kWh)

Teruglever tarief was toen 11ct bij Powerpeers met een paar andere aanbieders in die buurt.

Toen kwam ik op gemiddelde productiekosten afgeschreven over 20 jaar voor extra panelen op noord op 11 ct... En zelfs met WP verwacht ik geen 6000kWh... Dus niet gedaan.... Nu was het dikke winst geweest en had ik deze zomer rustig de helft van die extra kosten teruggehaald #nietvollegspijt ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:43:
@HKees Ik heb een iets hoger verbruik, maar heb vorige zomer 20 panelen op het dak gelegd voor hopelijk meer dan mijn simulatie (6100kWh)

Teruglever tarief was toen 11ct bij Powerpeers met een paar andere aanbieders in die buurt.

Toen kwam ik op gemiddelde productiekosten afgeschreven over 20 jaar voor extra panelen op noord op 11 ct... En zelfs met WP verwacht ik geen 6000kWh... Dus niet gedaan.... Nu was het dikke winst geweest en had ik deze zomer rustig de helft van die extra kosten teruggehaald #nietvollegspijt ;-)
Ga eens een apart ik heb spijt topic maken, word het vast druk op....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees
de Peer schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:16:
[...]

Hier op tweakers is altijd al geroepen dat je het dak vol moet leggen, dus het is niet achteraf redeneren.
Dat zal, maar de 'Tweakers' zijn er bovengemiddeld veel mee bezig (wat prima is ;) ).. Ik bedoel, Jan met de pet legt eenmalig zonnepanelen op het dak en kijkt er dan niet meer naar om. Ik zit er ergens tussenin... Ik wil niet maandelijks de rekensom hoeven maken om te switchen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKees

En waarom heb je dat toen niet gedaan? Zal ook een afweging tussen investering / financiële rek / risico's / onzekerheid etc. zijn geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Tja je kunt toch altijd nog uitbreiden.
Kies desnoods voor een omvormer waar je nog iets ruimte op overhoud.
Op mn vorige woning ook gedaan en later op de uitbouw zelf nog wat panelen geplaatst.
Ik kon dat toen niet in een keer betalen.

Bij mn nieuwe huis ben ik voor 36 panelen oost/west gegaan met een 9kwh omvormer, dat is zo'n beetje de limiet per groep. Omvormer zal misschien wat aftoppen op de piekdagen, hoewel dat met oost/west nog wel mee kan vallen.
Zelf geplaatst (dat scheelt een berg, en het is echt geen rocketscience), en met de huidige prijzen heb ik het er in 2 jaar uit.

Ik heb nog ruimte over op het dak, voor 12 panelen, maar daar ga ik geen spijt van krijgen.
Als ik het geld heb (ik moet tenslotte een separaat systeem aanleggen wegens limiet groep, en dat gaat toch weer serieus wat kosten), ga ik misschien nog bijplaatsen als we een 2e elektrische auto aanschaffen.

We hebben nu 1 elektrische auto, geen gasaansluiting, een vrijstaande woning (warmtepomp) plus een tinyhouse op ons erf op 1 aansluiting, we houden nu zo'n 2500-3000kwh per jaar over gemiddeld heb ik berekend. Alvast een mooi begin voor een 2e elektrische auto.

[ Voor 7% gewijzigd door Mud.Starrr op 25-03-2022 15:32 . Reden: info toegevoegd ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi

Welkom in tha club! Nog een dikke maand en er liggen 6 panelen extra op mijn dak, nog steeds niet maximaal want dan moest er nieuwe omvormer komen maar wel het maximale uit de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
HKees schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:22:
[...]

Dat zal, maar de 'Tweakers' zijn er bovengemiddeld veel mee bezig (wat prima is ;) ).. Ik bedoel, Jan met de pet legt eenmalig zonnepanelen op het dak en kijkt er dan niet meer naar om. Ik zit er ergens tussenin... Ik wil niet maandelijks de rekensom hoeven maken om te switchen...
Daarom zei ik ook reken met een old-skool 11 cent TLV, dan kom je ook nog wel steeds positief uit zonder straks een rekensom te hoeven maken elke maand.

Wil je wanneer je dak vol ligt het meeste uit je installatie willen halen dan moet je er soms actief op zoek gaan naar de beste deals. Gratis geld bestaat helaas nog steeds niet, je zal er wat tijd in moeten steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

mathijshooi schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 15:51:
[...]

Welkom in tha club! Nog een dikke maand en er liggen 6 panelen extra op mijn dak, nog steeds niet maximaal want dan moest er nieuwe omvormer komen maar wel het maximale uit de situatie.
Prima oplossing toch, en dat beetje wat je aftopt, ach dat zijn meestal uitzonderingen, de rest van het jaar pak je een mooi stuk extra :9

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Mud.Starrr schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:21:
[...]

Prima oplossing toch, en dat beetje wat je aftopt, ach dat zijn meestal uitzonderingen, de rest van het jaar pak je een mooi stuk extra :9
Heb straks 6180Wp op een 3000W omvormer met Oost-West opstelling, dus is wel redelijk maxed out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mathijshooi schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:44:
[...]

Heb straks 6180Wp op een 3000W omvormer met Oost-West opstelling, dus is wel redelijk maxed out.
Nou heb hier 7300 wp op 3000w omvormer. Dakhoek 45 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

mathijshooi schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 19:44:
[...]

Ik heb 13500wp op een 9000w omvormer (oost west).
Zal je meevallen hoe veel je aftopt denk ik.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

Mud.Starrr schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:30:
[...]

Ik heb 13500wp op een 9000w omvormer (oost west). Topt tot nu toe niet af.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Mud.Starrr schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:30:
[...]

Ik heb 13500wp op een 9000w omvormer (oost west).
Dat van @mathijshooi is 206%, dan van jou “maar” 150%. Dat scheelt behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr

Mud.Starrr

I shoot people for money

cryptapix schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:38:
[...]

True maar in NL met oost west zal dat nog steeds erg meevallen, kijk maar in het oostwest topic.
Daar zijn er meer die rond de 200% zitten.

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Kun je bij Eneco bij een 4 jarig contract (2020) met gas en stroom de stroom loskoppelen uit dat contract en variabel maken? Iemand eerder gedaan?
Dit ivm een overschot aan stroom. Ik weet zijn terugleververgoeding nu niet maar die is natuurlijk laag. Jaarrekening is al 0, vandaar de vraag.
Kan makkelijk naar +💰

Vraag ik voor de buurman. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Ja hoor, kan. Ik ben 14 maart met stroom naar Eneco modelcontract gegaan, en met gas blijven zitten bij Innova, waar mijn jaarcontract tot eind juli doorloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

JoKo schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:13:
Kun je bij Eneco bij een 4 jarig contract (2020) met gas en stroom de stroom loskoppelen uit dat contract en variabel maken? Iemand eerder gedaan?
Dit ivm een overschot aan stroom. Ik weet zijn terugleververgoeding nu niet maar die is natuurlijk laag. Jaarrekening is al 0, vandaar de vraag.
Kan makkelijk naar +💰

Buurman vertellen dat die gewoon naar Eneco belt en alleen elektra wil omzetten naar een modelcontract. ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JoKo schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:13:
Kan makkelijk naar +💰

Ja maar dan wel met boete uiteraard.
Zonder boete doen ze met verhuis contracten, maar alleen stroom kun je niet verhuizen natuurlijk als gas gewoon op oud adres blijft wonen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:35:
[...]

Ja maar dan wel met boete uiteraard.
Zonder boete doen ze met verhuis contracten, maar alleen stroom kun je niet verhuizen natuurlijk als gas gewoon op oud adres blijft wonen.
ik kreeg net de jaarafrekening van Greenchoice, lijkt erop dat ze mij hebben verhuisd :?

wellicht een masseltje, en geen boete voor de overstap naar eneco *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:43:
[...]

ik kreeg net de jaarafrekening van Greenchoice, lijkt erop dat ze mij hebben verhuisd :?

wellicht een masseltje, en geen boete voor de overstap naar eneco *O*
Klopt, ik heb ook geen boete

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Bij Greenchoice hanteren ze geen boetes, je kunt er altijd boetevrij weg.
Ten minste dat stond in mijn voorwaarden vroeger.

[ Voor 26% gewijzigd door klump4u op 26-03-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:53:
In de nieuwe contracten niet meer hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

klump4u schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:53:
Echt niet, kon 125 euro aftikken om 5 jaar af te kopen november J.l. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

JoKo schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Echt niet, kon 125 euro aftikken om 5 jaar af te kopen november J.l. :(
Kun je blij zijn dat het niet €50,- per jaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:58:
[...]

In de nieuwe contracten niet meer hoor
exact, misshcien zijn ze blij van die contracten af te zijn _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Mud.Starrr schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:57:
[...]

True maar in NL met oost west zal dat nog steeds erg meevallen, kijk maar in het oostwest topic.
Daar zijn er meer die rond de 200% zitten.
Off-topic: Voor oversizing gaat het natuurlijk wel om de ingeschatte maximale te realiseren DC vermogen. Niet om Wp geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:02
Ben wel benieuwd hoelang de teruglevertarieven zo goed blijven. Voor grotere zonneparken lagen de uur tarieven de afgelopen weken rond het middaguur regelmatig al rond de €0,00. Dan lijkt het me moeilijk houdbaar dat ze voor mij €0,62 blijven afrekenen als ze het elders voor niks krijgen.

Je hoort me verder niet klagen hoor, ik vind het meer dan prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
lithoijen schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:11:
Ben wel benieuwd hoelang de teruglevertarieven zo goed blijven. Voor grotere zonneparken lagen de uur tarieven de afgelopen weken rond het middaguur regelmatig al rond de €0,00. Dan lijkt het me moeilijk houdbaar dat ze voor mij €0,62 blijven afrekenen als ze het elders voor niks krijgen.

Je hoort me verder niet klagen hoor, ik vind het meer dan prima :)
Dat klopt, maar spot en contract prijzen zijn 2 verschillende werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@mathijshooi Vanzelfsprekend, maar wel werelden die sterk met elkaar verbonden zijn. Als de tarieven zo uiteen gaan lopen dan gaat er echt wel over gesproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lithoijen schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:18:
@mathijshooi Vanzelfsprekend, maar wel werelden die sterk met elkaar verbonden zijn. Als de tarieven zo uiteen gaan lopen dan gaat er echt wel over gesproken worden.
Zodra wij ook 500 euro subsidie per paneel krijgen dan praten we verder....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@reneeke1970 €500 euro subsidie, heb je het dan over SDE++?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lithoijen schreef op maandag 28 maart 2022 @ 15:48:
@reneeke1970 €500 euro subsidie, heb je het dan over SDE++?
Ja die ja

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
cryptapix schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 21:38:
[...]

Uit interesse: wij krijgen een GW5000DT (3 fase, max 6500 W vermorgen) omvormer bij 6080 WP panelen (Oost-West constructie). Zitten daar nog nadelen aan, behoudens de (waarschijnlijk) hogere aanschafprijs? Met name in het kader van opwekken/terugleveren?
Dit was standaard in de offerte (VEH collectieve inkoop).

[ Voor 10% gewijzigd door Perzikvrucht op 28-03-2022 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Perzikvrucht schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Uit interesse: wij krijgen een GW5000DT (3 fase, max 6500 W vermorgen) omvormer bij 6080 WP panelen (Oost-West constructie). Zitten daar nog nadelen aan, behoudens de (waarschijnlijk) hogere aanschafprijs? Met name in het kader van opwekken/terugleveren?
Als je dit technisch wilt laten beoordelen zou ik even eigen topic starten.

Voor opwekken/terugleveren maakt het niet uit zolang we 100% salderen hebben. Wanneer salderen afgebouwd wordt kan je zeggen dan O-W gunstiger is omdat de productie meer door de dag verspreid is en je ook een minder hoge piek in de middag hebt (meer direct gebruik dus minder inkoop voor hoofdprijs).

Mocht je grote elektrische verbruikers hebben dan zou je de piek in de toekomst ook kunnen opvangen. Al denk ik wel waarom zou je een dikke elektrische auto voor de deur hebben staan overdag in de middag? Je hebt die auto waarschijnlijk omdat je op pad moet voor werk, dus dan staat die dus niet voor de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Perzikvrucht schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:18:
[...]

Beter vraag je dit in een eigen topic of het PV topic.

Maar kort: het maakt uit. Zit hem in efficiëntie van een omvormer. Verschillen zijn alleen niet heel groot. Als je je installatie simuleert in SolarEdge Designer of Sunny Designer kun je de verschillen wel inzichtelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Hoe gaat het met TLV bij variabele contracten die je een paar maanden aanhoud? Mijn contract loopt af (bij Engie) en hun goede TLV compenseert de gasprijs (2,25, en ik heb helaas nog een gas CV), in vergelijking met de volgende beste optie tot dusver, Shell. Met de zomer op komst zou het een goed idee zijn om bij Engie te blijven en even te verdienen, en dan eind zomer weer eens kijken hoe het met de gasprijzen zit? Krijg ik dan over een paar maanden een eindafrekening waarbij ik profiteer van de goede TLV en weinig last had van de hoge gasprijs?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cryptapix
@Brent vraag is al een keer of 8 voorbij gekomen.
Pagina: 1 ... 13 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2