32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Over 2 weken komt er 8100Wp bij de al bestaande 6600Wp. Dan gaan we echt terugleveren (net op tijd het goede woord gebruikt).
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
zoek maar binnen dit topic.mightym schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:54:
[...]
Het kan zijn dat ik iets gemist heb, maar waarom verwacht jij appeltaart?
De ongeschreven regel is dat ik van ieder persoon een appeltaart krijg die dankzij dit topic overstapt naar een andere leverancier met een hogere TLV.
Maargoed. Zwembad staat nog niet aan, en de warmtepomp moet nog geplaatst worden. Het beeld van volgend jaar maart is interessanter
Topic is 23 november gestart…..ik val er dus buitenmathijshooi schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:11:
[...]
zoek maar binnen dit topic.
De ongeschreven regel is dat ik van ieder persoon een appeltaart krijg die dankzij dit topic overstapt naar een andere leverancier met een hogere TLV.
Had toen al een contract voor 31 cent tlv bij UC.
Nog 40 dagen dan is Engie aan de beurt.
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Volgens mij is het voordeliger om voor electra over te stappen op Delta of Eneco, waarbij mijn voorkeur heeft naar Eneco, omdat dit een grotere speler is (ondanks dat ze me genaaid hebben na het faillissement van WelkomEnergie). Ik zou dan €0,58556 terugkrijgen ipv 0,30.
Hoe stap ik makkelijk en met zekerheid over met electra, met behoud van mijn contract voor gas bij Vattenfall? Is dat een kwestie van Eneco bellen en aangeven dat je alleen een contract wil voor Electra? En hoe weet ik dan zeker dat ze niet per ongeluk mijn gehele contract opzeggen bij Vattenfall?
Lucky you:pJoKo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:20:
[...]
Topic is 23 november gestart…..ik val er dus buiten![]()
Had toen al een contract voor 31 cent tlv bij UC.
Nog 40 dagen dan is Engie aan de beurt.
https://www.rtlnieuws.nl/...f-maand-energie-gas-lichtAlle klanten van Eneco met een aflopend vast of variabel contract krijgen vanaf april iedere maand te maken met een nieuw tarief. De energieleverancier wil daarmee het risico veroorzaakt door de extreem schommelende prijzen op de gasmarkt voor klanten en zichzelf beperken, zegt topman As Tempelman.
Het lijkt vooral over gas te gaan, maar wellicht dus ook stroom.
[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 22-03-2022 14:20 ]
Zal je natuurlijk zien dat ze in de zomer de prijs voor elektra flink naar beneden gooien, vanwege overschot aan stroom door zonnepanelen. Dag winst op terugleveren.....pirke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:18:
[...]
https://www.rtlnieuws.nl/...f-maand-energie-gas-licht
Toch maar voor Delta gaan dan?
Net gisteren modelcontract afgesloten bij Eneco omdat we extra panelen gaan bijleggen...zul je net zien. Hmm,even kijken of ik nu binnen 14 dagen toch afzeg en ergens anders aanmeld (zat bij Greenchoice, dus dat was ook niet handig met overproductie).pirke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:18:
[...]
77 procent meer winst door de hoge prijzen vertellen ze gewoon.pirke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:18:
[...]
En dan nu iets verzinnen om de risico's te spreiden haha
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens het AD gaat het vooralsnog alleen om contracten die gaan aflopen, variabele contracten die nog geen jaar oud zijn zouden hier buiten vallen. M.a.w. velen van ons zullen daar voorlopig nog geen last van hebben.lithoijen schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:59:
Het kon wel eens snel gedaan zijn met zulke lucratieve terugleververgoedingen:
Ook bij Eneco krijgen klanten met een variabel contract te maken met maandelijks wisselende prijzen. Als de prijzen voor gas en stroom flink verschillen met de maand ervoor, wordt ook het maandbedrag aangepast, zei topman As Tempelman tijdens een persbijeenkomst naar aanleiding van de jaarcijfers.
Afgelopen week zette Vattenfall dezelfde stap. Normaal passen leveranciers de prijzen twee keer per jaar aan, op 1 januari en 1 juli. "We gaan meer met de markt meebewegen en zo het risico voor onszelf en onze klanten verkleinen", aldus Tempelman.
https://nos.nl/artikel/24...e-russische-gascontracten
/f/image/SSmxzJ9uPhJtBeoF4fLKIT0X.png?f=fotoalbum_large)
https://www.ad.nl/geld/en...45250708366c60e&auth_rd=1
Op TV zeiden ze net dat het voor nleuwe klanten vanaf april ging geldenaa4ever schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:13:
[...]
Volgens het AD gaat het vooralsnog alleen om contracten die gaan aflopen, variabele contracten die nog geen jaar oud zijn zouden hier buiten vallen. M.a.w. velen van ons zullen daar voorlopig nog geen last van hebben.
[Afbeelding]
https://www.ad.nl/geld/en...45250708366c60e&auth_rd=1
1 PVoutput . Dongen NB
Nieuw als in die zich vanaf 1 april aanmelden dan lijkt me.reneeke1970 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:38:
[...]
Op TV zeiden ze net dat het voor nleuwe klanten vanaf april ging gelden
Ja voor nieuwe klanten vanaf april, dus oude klanten geen last van.cryptapix schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:41:
[...]
Nieuw als in die zich vanaf 1 april aanmelden dan lijkt me.
Misschien wel helaas.... Leuke prijs stijging is nooit weg hi
1 PVoutput . Dongen NB
Ben benieuwd wat ze dan met de al lopende modelcontracten doen, maar als het tarief voor nieuwe klanten erg veel hoger is kan je altijd opzeggen met 9 dagen opzegtermijn en dan opnieuw aanvragen.
In de zomer lever je het meeste terug en krijg je er het minste voor. In de winter gooien ze het weer omhoog, omdat steeds meer mensen verwarmen met elektriciteit.
Heb zelf Eneco variabel wat zou wijzigen per half mei, dit zal wel zo blijven en dan maandelijks variabel, eigenlijk net zoals het modelcontract.
Zit er nergens iets dat ze de terugleververgoeding los kunnen trekken van de stroomprijs? Dat zou voor hen het gunstigste zijn, terugleververgoeding naar een flat fee en de stroom variabel (en hoog) houden.
Zal over een aantal weken wel een mail krijgen met een voorstel.
[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 22-03-2022 19:58 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
eigenlijk verwacht ik dat ook, daarom heb ik nog mijn jaar contract van ~48 cent en geen model contract maar puttin maakt het allemaal wel een stuk minder goed te voorspellenJDx schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:58:
Je zou toch zeggen dat ze in de zomer stroom goedkoop maken en in de winter duur.
In de zomer lever je het meeste terug en krijg je er het minste voor. In de winter gooien ze het weer omhoog, omdat steeds meer mensen verwarmen met elektriciteit.
Heb zelf Eneco variabel wat zou wijzigen per half mei, dit zal wel zo blijven en dan maandelijks variabel, eigenlijk net zoals het modelcontract.
Zit er nergens iets dat ze de terugleververgoeding los kunnen trekken van de stroomprijs? Dat zou voor hen het gunstigste zijn, terugleververgoeding naar een flat fee en de stroom variabel (en hoog) houden.
Over een paar jaar zal iedereen op uurtarieven zitten. De netwerken zullen zo overbelast zijn dat op deze manier het verbruik gestuurd gaat worden. Kwestie van tijd...JDx schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:58:
Je zou toch zeggen dat ze in de zomer stroom goedkoop maken en in de winter duur.
Ja wie weet, vind het wel erg gedurfd van mensen die nu meer panelen leggen dan ze ooit zelf kunnen gebruiken, wat moet je straks met al die stroom, verkopen voor 5 cent of minder?simonhoi schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:09:
[...]
Over een paar jaar zal iedereen op uurtarieven zitten. De netwerken zullen zo overbelast zijn dat op deze manier het verbruik gestuurd gaat worden. Kwestie van tijd...
Verwacht nog wel een soort van "energiebrokers" in de toekomst, die grote hoeveelheden stroom van je opkopen tegen een voor jouw en voor hun gunstig tarief en doorsluizen ofzo.
Beetje zoals het bedrijf waar ik werkte vroeger deed met calls, minuten opkopen her en der en weer verkopen.
De mensen die nu installeren hebben dan al lang hun installaties terug verdiend dus daar hoeven we geen medelijden mee te hebben.JDx schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:12:
[...]
Ja wie weet, vind het wel erg gedurfd van mensen die nu meer panelen leggen dan ze ooit zelf kunnen gebruiken, wat moet je straks met al die stroom, verkopen voor 5 cent of minder?
Verwacht nog wel een soort van "energiebrokers" in de toekomst, die grote hoeveelheden stroom van je opkopen tegen een voor jouw en voor hun gunstig tarief en doorsluizen ofzo.
Beetje zoals het bedrijf waar ik werkte vroeger deed met calls, minuten opkopen her en der en weer verkopen.
En hoe het er over een jaar of 10 uit ziet? Het zal compleet anders zijn dan nu. We bouwden namelijk een compleet tweede groen energiesysteem er bij en moeten tegelijkertijd een backup systeem in stand houden voor wanneer het niet waait in de winter. Los van de dunkelflautes zal er dus permanent overcapaciteit in de markt zijn overdag. Vraag is dan wie gaat er voor wat voor (negatieve)prijs zijn installatie afschakelen. Of zelfs verplicht afschakelen vanwege het netwerk. Batterij systemen worden dan natuurlijk wel financieel gunstiger.
Time Will tell
De grote uitdaging wordt de winter, dat ga je niet met batterijen overbruggen want dan heb je ontzettend veel capaciteit nodig.
Grote vraag idd wat dat betekent voor een particulier met panelen. Ach, als ik tegen die tijd gratis energie heb en daaraan bij draag met m'n panelen dan vind ik het prima.
Intussen wel lekker verdienen uiteraard
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Is niks gedurft aan, ga nu het zevende jaar in en al ongeveer twintig duizend mee verdient.JDx schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:12:
[...]
Ja wie weet, vind het wel erg gedurfd van mensen die nu meer panelen leggen dan ze ooit zelf kunnen gebruiken, wat moet je straks met al die stroom, verkopen voor 5 cent of minder?
Stroom word niet goedkoop want de hele wereld heeft tekort.
Variabele uur tarieven is ook al zon grote fabel, in zes jaar tijd krijgen ze nog niet eens overal een slimme meter binnen, dus voordat ze dat opgezet hebben en vooral verplicht kunnen stellen, zit ik al in bejaardentehuis te rentenieren
1 PVoutput . Dongen NB
Ik bedoelde ook die dat nu nog doen, dat jij dat al 7 jaar doet heb je goed bekeken.reneeke1970 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:40:
[...]
Is niks gedurft aan, ga nu het zevende jaar in en al ongeveer twintig duizend mee verdient.
Stroom word niet goedkoop want de hele wereld heeft tekort.
Variabele uur tarieven is ook al zon grote fabel, in zes jaar tijd krijgen ze nog niet eens overal een slimme meter binnen, dus voordat ze dat opgezet hebben en vooral verplicht kunnen stellen, zit ik al in bejaardentehuis te rentenieren
Exact.Termy schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:40:
Zodra er permanent overcapaciteit is krijg je het scenario van bv RethinkX (en andere modellen) waarin energie net als communicatie zo goedkoop is dat je dingen kunt doen die nu nog ondenkbaar zijn, net zoals Netflix en YouTube destijds ondenkbaar waren. Gratis waterstof maken, zeewater ontzouten, CO2 vastleggen. Ald energie geen of zelfs negatieve kosten heeft kan er van alles wat nu onmogelijk rendabel te maken is.
Grote vraag idd wat dat betekent voor een particulier met panelen. Ach, als ik tegen die tijd gratis energie heb en daaraan bij draag met m'n panelen dan vind ik het prima.
Intussen wel lekker verdienen uiteraard. Dit zouden zomaar de gouden tijden van de PV kunnen zijn waarna het steeds minder rendabel wordt om het particulier te doen omdat er al teveel is. Maar ja, we hebben nog genoeg nodig dus 1 of andere incentive zal er wel komen.
Ik snap niet zo goed waarom of hoe dit kan maar vind het meer dan prima.
Vooral het termijnbedrag dat automatisch is ingesteld: - €119 Ben benieuwd of ze dat ook echt maandelijks gaan overmaken
De website is wel hilarisch, ze vullen zelf het bedrag van -119 euro in om vervolgens te klagen dat het bedrag te hoog is en max -238 euro mag zijn. Ik laat het maar eerst eens een maandje zo om te zien hoe ze dit in de praktijk gaan afhandelen.
:strip_exif()/f/image/rWR0sQZ0NhBYaQqsRxtqZbmQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 87% gewijzigd door lithoijen op 22-03-2022 22:46 ]
Het punt is juist dat er al jarenlang geroepen wordt dat het afgebouwd gaat worden, dat het niet interessant meer is, dat mensen 'wel even afwachten' maar dat je gewoon een eigen visie moet hebben. Ja je loopt een klein risico maar de potentiële winst is enorm.JDx schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:08:
[...]
Ik bedoelde ook die dat nu nog doen, dat jij dat al 7 jaar doet heb je goed bekeken.
Dus ook nu is en blijft het aantrekkelijk
Tja als ik er geld voor had dan had ik ook alles vol gelegd, energie blijft energie en zal altijd wat waard zijn, maar goed ben ook blij met 0 op de meter.de Peer schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:38:
[...]
Het punt is juist dat er al jarenlang geroepen wordt dat het afgebouwd gaat worden, dat het niet interessant meer is, dat mensen 'wel even afwachten' maar dat je gewoon een eigen visie moet hebben. Ja een loopt een klein risico maar de potentiële winst is enorm.
Dus ook nu is en blijft het aantrekkelijk
Leuk die opmerking "uw maandbedrag is te hoog"
Ik kon bij Eneco mijn maandbedrag aanpassen, niet minder dan - €120,- of meer dan - €600,-
Salderen moet volgens de ACM per hele jaarafrekening en mag niet korter. Dus ben inderdaad heel benieuwd hoe ze dat gaan doen en welke teruglevering ze dan van wat aftrekken.
Net afrekening van Vattenfall gehad, 2061 kWh tegen 0,07 euro verkocht..... werd nog gebeld door ze waarom ik wegging, ze vonden dat ze een keurige tlv gaven, tuurlijk......
Ik heb mijn contract 11 maart afgesloten met als ingangsdatum 1 april. Zou ik nu dus buiten de nieuwe regeling vallen?NTS schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:19:
Het lijkt er op dat dat alleen geldt voor nieuwe contracten vanaf april. Dus waarschijnlijk kan je het binnenkort in de voorwaarden zien.
Salderen moet volgens de ACM per hele jaarafrekening en mag niet korter. Dus ben inderdaad heel benieuwd hoe ze dat gaan doen en welke teruglevering ze dan van wat aftrekken.
Vooral ook benieuwd hoe ze dat met salderen gaan doen...
Ik blijf dit soort verhalen vreemd vinden. Hoe kan het nou dat er medewerkers zijn die niet weten dat een tlv van 7 cent erg laag is? Worden ze niet ingelicht?jerh schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:57:
Zo engie contract is ingaan op de 15de, vast contract voor een jaar, TLV 0,47.
Net afrekening van Vattenfall gehad, 2061 kWh tegen 0,07 euro verkocht..... werd nog gebeld door ze waarom ik wegging, ze vonden dat ze een keurige tlv gaven, tuurlijk......
Bij mij precies hetzelfde verhaal toen ik 3 maanden geleden mijn 5 jarige contract open brak (21 cent voor stroom en 67 cent voor gas ongeveer met een TLV van 11 cent. Ze vonden het onbegrijpelijk, zelfs nadat ik het heb uitgelegd.
Ik weet dat de mensen in dit topic niet gemiddeld zijn, maar de beweging naar verdienen met een hoge TLV is toch gewoon op gang gekomen? Slapen de energieleveranciers nog een beetje?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Terwijl ze van de ACM een redelijk tarief van 70% van hun inkoopkosten moet zijn. Apart eigenlijk dat niemand hier heibel over maakt.jerh schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:57:
Zo engie contract is ingaan op de 15de, vast contract voor een jaar, TLV 0,47.
https://www.acm.nl/sites/...ing_Vergunninghouders.pdf
:fill(white):strip_exif()/f/image/lKZrag46q6Z7fH0y4bDaf4Kz.png?f=user_large)
Appeltaart?BektLekker schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:15:
Net Eneco afgesloten; terugleververgoeding van 0,585. Met een overschot van 900 ga ik er mooi op voor uit tov Vattenfall die maar 0,07. Bedankt voor de tip!
Er is een reden dat die mensen bij de klantenservice werken, met alle respect. Ik heb zelf nog nooit iemand aan de telefoon getroffen die met slimme tips is gekomen. Je moet het altijd zelf uitzoeken en narekenen.Moby schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:12:
[...]
Ik blijf dit soort verhalen vreemd vinden. Hoe kan het nou dat er medewerkers zijn die niet weten dat een tlv van 7 cent erg laag is? Worden ze niet ingelicht?
Bij mij precies hetzelfde verhaal toen ik 3 maanden geleden mijn 5 jarige contract open brak (21 cent voor stroom en 67 cent voor gas ongeveer met een TLV van 11 cent. Ze vonden het onbegrijpelijk, zelfs nadat ik het heb uitgelegd.
Ik weet dat de mensen in dit topic niet gemiddeld zijn, maar de beweging naar verdienen met een hoge TLV is toch gewoon op gang gekomen? Slapen de energieleveranciers nog een beetje?
Ja ik snap ze wel, zij kunnen geen uitspraken over de toekomst doen. Misschien zitten we vanaf 2023 wel weer allemaal op 10 cent teruglevertarief.Wanne-B88 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:34:
Ik heb deze week contact gehad met een installatiebedrijf van panelen. Zij gaven aan dat we fors meer op zullen wekken dan we verbruiken. En dat onze wens ("met een tlv van 6/7 cent") wel betekent dat de terugverdientijd fors langer zal gaan zijn.. Moest gelijk aan dit topic denken.

Dus dat is net op tijd, aan de andere kant maakt het weinig uit als je meer teruglevert dan verbruikt.
De dame gaf aan dat de tlv gelijk blijft.
Was dat niet dat modelcontract wat maar tot 1 juli liep?BektLekker schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:15:
Net Eneco afgesloten; terugleververgoeding van 0,585. Met een overschot van 900 ga ik er mooi op voor uit tov Vattenfall die maar 0,07. Bedankt voor de tip!
Hoe lang is jouw €0.585 geldig?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Tot 1 juli idd.Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:40:
[...]
Was dat niet dat modelcontract wat maar tot 1 juli liep?
Hoe lang is jouw €0.585 geldig?
Kijk eventueel ook naar Delta, zitten 5 cent hoger op normaal, 10 cent op dal en 7,5 cent op enkel. Is dochter van Vattenfall dus risico is beheersbaar.Perzikvrucht schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:35:
Begin april zullen hier de (eerste) 16 zonnepanelen geplaatst worden. Ik verwacht een overschot van ongeveer 1800 kWh per jaar. Denken jullie dat het verstandig is om nog voor 1 april over te stappen op Eneco? Zit op dit moment bij Greenchoice (TLV 0,08 euro).
Heb je al wel de helft van de kosten van die extra panelen terug verdientde Peer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:36:
[...]
Ja ik snap ze wel, zij kunnen geen uitspraken over de toekomst doen. Misschien zitten we vanaf 2023 wel weer allemaal op 10 cent teruglevertarief.
Ik wel ja.mathijshooi schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:04:
[...]
Heb je al wel de helft van de kosten van die extra panelen terug verdient
Maar snap wel dat de installateurs geen garanties geven en mensen op eigen risico wijzen. Krijgen ze alleen maar gedoe mee. De meeste mensen willen nu eenmaal compleet ontzorgd worden.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ja.Termy schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:19:
Maar wat is het risico dan precies? Je zit nergens aan vast (iig niet langer dan 9 dagen) en zolang je netto overschot hebt kan je er nooit op verliezen (faillissementen daargelaten). Pas wanneer salderen afgebouwd wordt of zelfs in 1 keer wegvalt wordt de berekening ingewikkeld.
Maar veel mensen willen zekerheid en kunnen mentaal niet omgaan met zelfs kleine tegenslagen. Willen zich overal tegen kunnen verzekeren.
Waarbij een tegenslag van alles kan zijn: lager tarief dan verwacht bijvoorbeeld. de horror.
Veel mensen willen ontzorgd worden idd. Maar heb liever dat installateurs zich bezig houden met de installatie. Dat gaat al vaak genoeg compleet mis zien we op dit forum.de Peer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:12:
[...]
Ik wel ja.
Maar snap wel dat de installateurs geen garanties geven en mensen op eigen risico wijzen. Krijgen ze alleen maar gedoe mee. De meeste mensen willen nu eenmaal compleet ontzorgd worden.
Als ze dat willen omzetten, zou ik het niet laten.ou812 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:31:
Is het slim om de ingangsdatum van mijn contract te verzetten naar 30 mrt ipv 1 april? Dit ivm de wijziging bij Eneco?
Het kost je slechts 1 telefoontje.
We mogen nu terugleveren voor ruim 0,58 euro, prima deal. Via Eneco.
Maar zit hier nu ook een max of een risico aan? Op jaarbasis zou ik op een minbedrag uitkomen van 4500-5000,- Euro. (ruim 8000kWh terugleveren)
Krijg ik nu op een gegeven moment de belastingdienst op de stoep of hoe werkt dit?
Ik heb geprobeerd info hier over te vinden maar in de loop der jaren lijken de regels steeds aangepast te worden waardoor ik niet goed duidelijkheid krijg.
Volgens mij heb ik een kaal leveringstarief van € 0,135, dus dat zou betekenen dat na de 2000 kWh het tarief iets beter wordt. De vraag is dan of het, met deze formulering, voor _alle_ teruggeleverde stroom geldt, of alleen alles boven de 2000 kWh. Voor de 1e interpretatie valt iets te zeggen, zoals het er nu staat.Dit teruglevertarief geldt tot een maximum van 2.000 kWh netto teruglevering per jaar. Bij netto teruglevering hoger dan 2.000 kWh per jaar wordt de vergoeding gelijk aan het kale leveringstarief dat je betaalt voor afgenomen stroom.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Zolang je omzet onder de 20.000 euro blijft is er niets aan de hand volgens mij, want dan val je onder kleine ondernemersregeling. (KOR).Renkie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:46:
Nog even een vraag.
Maar zit hier nu ook een max of een risico aan? Op jaarbasis zou ik op een minbedrag uitkomen van 4500-5000,- Euro. (ruim 8000kWh terugleveren)
Krijg ik nu op een gegeven moment de belastingdienst op de stoep of hoe werkt dit?
Ik heb geprobeerd info hier over te vinden maar in de loop der jaren lijken de regels steeds aangepast te worden waardoor ik niet goed duidelijkheid krijg.
De vraag is meer of hij IB verschuldigd is denk ik.de Peer schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:19:
[...]
Zolang je omzet onder de 20.000 euro blijft is er niets aan de hand volgens mij, want dan val je onder kleine ondernemersregeling. (KOR).
Aangezien de panelen voor de IB privé bezit zijn (IB en BTW werken anders) ben je ook geen IB verschuldigd. Vergelijk het met een pand wat je voor de verhuur koopt: dat is ook IB vrij mits je er geen significante arbeid voor verricht (geen beheer van een groot aantal panden). Aanvragen panelen die liggen geen arbeid van jou vereisen voldoe je daar makkelijk aan.
[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 23-03-2022 13:30 ]
als ik kijk bij eneco model contract:Renkie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:46:
Nog even een vraag.
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
dan zie ik die 0,58€/kWh wel.
maar voor je overschot (na salderen) moet je nog wel 21% BTW aftrekken en de EB en de ODE.
en dan dat bedrag x 8000kWh doen of wat je na salderen over hebt.
(eneco heeft wel een tof dingetje, 1x een maand voorschot betalen van minimaal 21€, daar na je contract om zetten naar jaar betaling.
dus geen onnodige voorschotten, erg tof.
maar weet wat je doet, niet dat je in de problemen komt als het tegen valt.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik ken Delta al erg lang vanwege m'n Zeeuwse achtergrond maar vraag mij nu toch ook af of het wel zo verstandig is om naar ze over te stappen

update: Via WhatsApp wel prima contact gehad, waarschijnlijk een storing dus.
[ Voor 10% gewijzigd door davasch op 23-03-2022 14:07 ]
Btw; dit zijn de tarieven volgens het contract:
daltarief* ¤ 0,58749 per kWh
• normaaltarief ¤ 0,78996 per kWh
• terugleververgoeding ¤ -0,58556 per kWh
Ik zie niet in waarom je daar nog BTW/EB/ODE van af moet halen...@migjes
omdat als je een contract afsluit altijd de kleine lettertjes moet lezen.
en moet begrijpen dat er na salderen er nog meer is.
https://www.eneco.nl/~/me...9625AE36B2838FF16401647D9
Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom
heeft teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt
voor uw stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Is dit niet wat te kort door de bocht? Je kunt toch wel op enig moment ondernemer voor de IB (los van btw) worden? Jouw stelling zou betekenen dat als ik nog ergens een stuk land heb en ik daar voor heeel veel Wp panelen laat leggen, ik nooit belasting over die inkomsten zou hoeven betalen? Daar heb je ook weinig werk aan qua beheer. De vergelijking met verhuur van woning is niet helemaal eerlijk, omdat die woning al wel degelijk in de IB sfeer zit (box 3).pirke schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:29:
[...]
De vraag is meer of hij IB verschuldigd is denk ik.
Aangezien de panelen voor de IB privé bezit zijn (IB en BTW werken anders) ben je ook geen IB verschuldigd. Vergelijk het met een pand wat je voor de verhuur koopt: dat is ook IB vrij mits je er geen significante arbeid voor verricht (geen beheer van een groot aantal panden). Aanvragen panelen die liggen geen arbeid van jou vereisen voldoe je daar makkelijk aan.
normaaltarief = 0,78996 per kWh, dat min de BTW/etc geeft de genoemde: 0.58556 die ik had gequote uit het contract.
Trouwens, net Eneco aan de lijn gehad. De 1 april is echt voor mensen die dan pas een nieuw contract afsluiten. Dus in mijn geval zou dat niet zo zijn. Volgens de dame van de servicelijn dan...Ik kon mijn contract hoogstens 12 april laten ingaan. Tenzij ik nu weer een nieuw contract zou afsluiten en die dan per direct in laten gaan.
Ik ben vanochtend nog telefonisch overgestapt naar Delta, perfect geholpen. Mijn huidige contract zit bij Vattenfall, de mevrouw daar wilde niet geloven dat je 50 cent+/kwh kan krijgen...davasch schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:48:
Ik heb vanochtend en zojuist geprobeerd met Delta contact op te nemen maar het blijft gewoon compleet stil aan de telefoon, na de melding dat het gesprek opgenomen kan worden voor kwaliteitsdoeleinden.
Ik ken Delta al erg lang vanwege m'n Zeeuwse achtergrond maar vraag mij nu toch ook af of het wel zo verstandig is om naar ze over te stappen
update: Via WhatsApp wel prima contact gehad, waarschijnlijk een storing dus.
Dit is het lijstje, laatste kolom gaat het om.Yaldair schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:11:
ah, ja, @migjes
normaaltarief = 0,78996 per kWh, dat min de BTW/etc geeft de genoemde: 0.58556 die ik had gequote uit het contract.
Trouwens, net Eneco aan de lijn gehad. De 1 april is echt voor mensen die dan pas een nieuw contract afsluiten. Dus in mijn geval zou dat niet zo zijn. Volgens de dame van de servicelijn dan...Ik kon mijn contract hoogstens 12 april laten ingaan. Tenzij ik nu weer een nieuw contract zou afsluiten en die dan per direct in laten gaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/RHeXC6UWq4E6AlhqCCY9vsLx.png?f=user_large)
Als iets te mooi is om waar te zijn. Dan is dat ook meestal zo... In dit geval niet - of mis ik dan iets?
Achja tegeltjesspreuken...Dread89 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:22:
Als iets te mooi is om waar te zijn. Dan is dat ook meestal zo... In dit geval niet - of mis ik dan iets?
en 'Geld lenen kost geld' terwijl de rente tegenwoordig negatief is en je geld toe krijgt.
het is gewoon wat het is.
En ja bij sommigen gaat het om duizenden euros. Bij mij > 5000 euro. Dan vind ik wel dat volstaat 'je bent gek als je niet gelijk overstapt.'
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 23-03-2022 15:37 ]
Neem de gok en laat het ons weten in decemberDread89 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:22:
Ik volg dit topic met interesse en als ik dit zo lees dan doet het overkomen dat je "gek" bent wanneer je niet meteen overstapt met dit soort TLT (er vanuitgaande dat je 100% zeker weet dat je op het eind van het jaar een overschot aan stroom hebt, niet een tekort).
1 PVoutput . Dongen NB
Risico is zoals eerder genoemd de solvabiliteit van de leverancier, dit zou je kunnen opvangen door eventueel in juli je contract te beëindigen en naar een partij over te stappen die een engines vergelijkbaar tarief heeft, dat heb je in ieder geval alweer voor een aantal maanden de cash in handen door de eindafrekening.Dread89 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:22:
Ik volg dit topic met interesse en als ik dit zo lees dan doet het overkomen dat je "gek" bent wanneer je niet meteen overstapt met dit soort TLT (er vanuitgaande dat je 100% zeker weet dat je op het eind van het jaar een overschot aan stroom hebt, niet een tekort).
Verder kunnen ze natuurlijk ook tussentijds de tarieven aanpassen maar dan heb je altijd het recht om over te stappen.
En de ACM zou via de politiek de eis van een redelijke vergoeding kunnen schrappen, maar dat gaat ook niet binnen een paar maanden gebeuren.
En vergeet de appeltaart niet danreneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:36:
[...]
Neem de gok en laat het ons weten in december
Inderdaad goed opletten dat je inderdaad een overschot hebt. En verder als je salderen per telwerk hebt dat je per telwerk ook echt een overschot hebt, anders zit je met btw en belasting te kijken per telwerk.Dread89 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:22:
En de gasprijzen zijn torenhoog, en als je nu zelf stroom gebruikt kost dat dus effectief 58 cent ipv 5 cent. Voorheen lette ik totaal niet op ons verbruik, nu weer wel.
Ik vraag me spontaan af of een dieselaggregaat interessant is voor teruglevering... een kleine generator van 6 kW verbruikt zo'n 2,1 liter per uur. Opbrengst: 6*0,58 = 3,48, kosten 2,1 * 1,90 = 3,99. Bijna! Rode diesel uit Belgie moet lukken
Maar als ik zie dat maart tot en met nu al 1190 kWh heeft opgewekt, dat is echt zonde.
Maar gezien de reactie hierboven denk ik niet dat ze de datum aan kunnen passen zonder op te zeggen en een nieuwe af te sluiten..
Maar wat een opwek al in deze maand zeg..
Tering, en als ik mijn benzine Honda 1600 watt ombouw naar LPG????pirke schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:40:
[...]
Inderdaad goed opletten dat je inderdaad een overschot hebt. En verder als je salderen per telwerk hebt dat je per telwerk ook echt een overschot hebt, anders zit je met btw en belasting te kijken per telwerk.
En de gasprijzen zijn torenhoog, en als je nu zelf stroom gebruikt kost dat dus effectief 58 cent ipv 5 cent. Voorheen lette ik totaal niet op ons verbruik, nu weer wel.
Ik vraag me spontaan af of een dieselaggregaat interessant is voor teruglevering... een kleine generator van 6 kW verbruikt zo'n 2,1 liter per uur. Opbrengst: 6*0,58 = 3,48, kosten 2,1 * 1,90 = 3,99. Bijna! Rode diesel uit Belgie moet lukken
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 23-03-2022 16:04 ]
Misschien zelf even goed lezenmigjes schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:01:
@Yaldair
omdat als je een contract afsluit altijd de kleine lettertjes moet lezen.
en moet begrijpen dat er na salderen er nog meer is.![]()
https://www.eneco.nl/~/me...9625AE36B2838FF16401647D9
[...]
Toch maar even de ingangsdatum laten aanpassen naar vandaagou812 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:31:
Is het slim om de ingangsdatum van mijn contract te verzetten naar 30 mrt ipv 1 april? Dit ivm de wijziging bij Eneco?
Ik begreep overigens dat het maandelijks aanpassen van het tarief niet geld voor modelcontracten die nu afgesloten worden. Dat vertelde de medewerkster van Eneco aan de telefoon.
Ik heb gekozen voor enkeltarief om dat gebeuren per telwerk te voorkomen.pirke schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:40:
[...]
Inderdaad goed opletten dat je inderdaad een overschot hebt. En verder als je salderen per telwerk hebt dat je per telwerk ook echt een overschot hebt, anders zit je met btw en belasting te kijken per telwerk.
Google eerst maar ff op europese diesel tekorten vanwege de Russische situatie
[ Voor 4% gewijzigd door mathijshooi op 23-03-2022 16:41 ]
Maar ja.. Contract loopt nog tot 21 augustus en begin april krijg ik er 12 panelen bij waardoor ik 2400 per jaar terug lever.
Maar over eneco, kan je aangeven dat je enkel tarief wilt om v an dat gedoe per telwerk af te zijn? En ook dan is het 0.58 tlv?
Stop chasing the dream, you're already living it
Stel dat je alleen enkeltarief hebt, dan lijkt me dat je teruglevertarief lager wordt.
https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/Bestaat je tarief uit een normaal- en daltarief, dan saldeert Eneco eerst het normaaltarief leeg en daarna pas het daltarief.
Dat is voor jou als klant gunstig: de uren waarvoor je betaalt, worden tegen daltarief in rekening gebracht.
[ Voor 27% gewijzigd door Yaldair op 23-03-2022 19:01 ]
Zoek gewoon even in dit topic? Er komen echt heel veel vragen voorbij de laatste dagen, die allemaal al meer dan eens zijn beantwoord.Qosmic schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:41:
Ik ga ook over naar eneco.kost me wel 50 euro boete en 130 euro welkomstbonus.
Maar ja.. Contract loopt nog tot 21 augustus en begin april krijg ik er 12 panelen bij waardoor ik 2400 per jaar terug lever.
Maar over eneco, kan je aangeven dat je enkel tarief wilt om v an dat gedoe per telwerk af te zijn? En ook dan is het 0.58 tlv?
Dat is toch in elk topic hier op Tweakers?cryptapix schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:05:
[...]
Zoek gewoon even in dit topic? Er komen echt heel veel vragen voorbij de laatste dagen, die allemaal al meer dan eens zijn beantwoord.
In meer of mindere mate, maar in dit topic is het de afgelopen dagen wel extreem.
Dit is al een paar keer beantwoord en genoemd.Yaldair schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:59:
Eneco geeft aan te salderen door eerst te salderen over normaal tarief, vervolgens als je nog over hebt over daltarief, en als je dan nog over hebt krijg je het teruglevertarief. Aangezien de meeste productie valt in normaal tarief en je dan ook zelf je energie eerst verbruikt, lijkt dit me de meest gunstige manier. Zal straks even een bron/quote zoeken.
Stel dat je alleen enkeltarief hebt, dan lijkt me dat je teruglevertarief lager wordt.
[...]
https://www.eneco.nl/klan...anden/salderingsregeling/
Maar ik heb specifiek gekozen voor enkeltarief bij het modelcontract. Bij Eneco maakt dit geen fluit uit, bij sommige andere maatschappijen wel. Echter wilde ik er vanaf zijn dus specifiek enkeltarief genomen. Terugleveringstarief is ook bij mij 58,nogwat cent.
[ Voor 5% gewijzigd door GioStyle op 23-03-2022 20:05 ]
Sure, kijk even in dit topic.GioStyle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:05:
Kan iemand mij aanwijzen waar ik het kan teruglezen of uitleggen hoe salderen werkt bij een variabel contract waarbij de tarieven maandelijks wijzigen? En wat met het terugleveren?
Salderen is een wettelijke regeling en heeft niks met hoogtes tarieven te makenGioStyle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:05:
Kan iemand mij aanwijzen waar ik het kan teruglezen of uitleggen hoe salderen werkt bij een variabel contract waarbij de tarieven maandelijks wijzigen? En wat met het terugleveren?
1 PVoutput . Dongen NB
True, snap ik. Maar stel dat ik in juni overstap naar Eneco en Eneco gaat elke maand de terugleververgoeding aanpassen... Hoe kan ik daar rekening mee houden?reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:10:
[...]
Salderen is een wettelijke regeling en heeft niks met hoogtes tarieven te maken
Dat hoef je niet, want salderen blijft salderen, dat is gewoon weg strepen tegenover elkaar. Ongeacht het tariefGioStyle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:17:
[...]
True, snap ik. Maar stel dat ik in juni overstap naar Eneco en Eneco gaat elke maand de terugleververgoeding aanpassen... Hoe kan ik daar rekening mee houden?
1 PVoutput . Dongen NB
Op jaarbasis heb ik hier een overschot van 1600 kWh. Momenteel krijg je bij Eneco daar €0,58556 per kWh voor. Maar als straks de tarieven maandelijks wijzigen en dan verandert dus ook de terugleververgoeding lijkt me. Hoe nemen ze dat mee? Of verwacht je dat de TLV voorlopig hetzelfde blijft?
Die gaat ook wijzigen ja, en krijg je dus telkens periode berekeningen van een maand, dat is altijd met wijzigingen. Zoals bv btw, energie belasting, en heffing korting die ook wel eens wijzigen.GioStyle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:33:
Yes.
Op jaarbasis heb ik hier een overschot van 1600 kWh. Momenteel krijg je bij Eneco daar €0,58556 per kWh voor. Maar als straks de tarieven maandelijks wijzigen en dan verandert dus ook de terugleververgoeding lijkt me. Hoe nemen ze dat mee? Of verwacht je dat de TLV voorlopig hetzelfde blijft?
1 PVoutput . Dongen NB
Mag ik dan voorzichtig de conclusie trekken op voorwaarde dat Eneco de TLV gelijk houdt aan het normaaltarief minus btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten dat je met een overschot in de huidige tijd altijd spekkoper bent? Ongeacht of de energieprijzen dalen of stijgen.reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:37:
[...]
Die gaat ook wijzigen ja, en krijg je dus telkens periode berekeningen van een maand, dat is altijd met wijzigingen. Zoals bv btw, energie belasting, en heffing korting die ook wel eens wijzigen.
Hoef je niet voorzichtig in te zijn, is gewoon keiharde waarheid. Ik lach steeds harder als mensen slechts hun eigen gebruik op dak leggen, een zielige 5 panelen ofzo terwijl er 20 passen......GioStyle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:44:
[...]
Mag ik dan voorzichtig de conclusie trekken op voorwaarde dat Eneco de TLV gelijk houdt aan het normaaltarief minus btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten dat je met een overschot in de huidige tijd altijd spekkoper bent? Ongeacht of de energieprijzen dalen of stijgen.
1 PVoutput . Dongen NB
Yep, alleen is dan iedere maand de vraag of je bij de juiste maatschappij zit met de hoogste tarieven.GioStyle schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:44:
[...]
Mag ik dan voorzichtig de conclusie trekken op voorwaarde dat Eneco de TLV gelijk houdt aan het normaaltarief minus btw, opslag duurzame energie, energiebelasting en vaste leveringskosten dat je met een overschot in de huidige tijd altijd spekkoper bent? Ongeacht of de energieprijzen dalen of stijgen.
Voor 2022 gingen we voor een paar cent meer “lopen”, dat was zogenaamd veel geld.
Als van de zomer het verschil ook die paar cent is blijf ik lekker zitten.
Al zal ik waarschijnlijk in juli switchen om alvast wat centjes binnen te harken

[ Voor 5% gewijzigd door JoKo op 23-03-2022 20:55 ]
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Netjes! Hoe lang staan deze teruglevertarieven vast?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
SRK35ZS-W
Eens, maar aan de andere kant. De komende 6 maanden verdien ik dik aan mijn overschot, tegen oktober alles weer op een rijtje zetten en kijken wat dan het voordeligst is.Scooper schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:36:
Het is wel zo dat als er elke maand andere tarieven komen en dus feitelijk per maand gesaldeerd en verrekend wordt, je niet meer over het hele jaar kan laten salderen. Om te voorkomen dat je in maanden waarin je netto gebruiker in plaats van opwekker wordt je het dure tarief moet betalen, zul je bij die maanden wel moeten overstappen naar een leverancier met een lager tarief. Het wordt dus wel minder flexibel zo.
Dit. Nieuwbouwhuizen schieten als paddenstoelen uit de grond met 1-5 panelen om de EPC norm te halen. Wat een lachertje. Wat moet iemand met 3 panelen en een mini omvormer? Niet eens 3 micro's... Gemiste kans.reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:49:
[...]
Hoef je niet voorzichtig in te zijn, is gewoon keiharde waarheid. Ik lach steeds harder als mensen slechts hun eigen gebruik op dak leggen, een zielige 5 panelen ofzo terwijl er 20 passen......
Binnen een jaar nadat we ons (2e hands) huis kochten lag het vol. Mijn schuin dak had plek voor 28 panelen en op de garage liggen er nog eens 12. In 2,5 jaar hebben ze al 25 MWh opgewekt. De berekende terugverdientijd zou 4,5 jaar zijn bij de stroomprijzen van toen. Dat gaat nu ietsje harder, al zit de meeste winst in het salderen (elektrisch rijden en verwarmen hakt er in, als doe ik het opladen nu niet meer thuis maar op kantoor tegenwoordig
Veel meer dan 40x300=12 kWp had ik er op 3x25A ook niet mogen leggen zonder de aansluiting te verhogen, mooi optimum met twee volle daken.
Er zijn gewoon weinig investeringen die vrijwel gegarandeerd 25% rendement opleveren, je bent gewoon stom als je daar niks mee doet. En op dit moment leveren nieuwe panelen nog een stuk meer op dan de 300 Wp die ik heb. Al heb ik glas-glas panelen die na 35 jaar gegarandeerd nog 85% opwekken, tegen die tijd ben ik de 70 alweer gepasseerd en vraagt iedereen zicht af waarom ik nog van die ouderwetse dingen op m'n dak heb liggen IPV een paar moderne 5 kWp paneeltjes
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2