Krijg je waarschijnlijk alsnog de boete. (Als er een boete is.)kevi-n1 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:42:
Kan je niet "tijdelijk teruggaan" naar je ouders? Dan heb je geen mogelijkheid om het contract mee te nemen en moet het wel opgezegd worden.
Waarom een 3 jarig contract afsluiten wetende dat je gaat verhuizen op korte termijn?ronald_0302 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:37:
Paar maanden geleden contract bij Greenchoice afgesloten voor 3 jaar met 11 ct terugleververgoeding. Heel veel tweakers zullen er blij mee zijn, maar ik ga verhuizen naar appartement zonder zonnepanelen. Weet iemand of je met verhuizing 3 jarig contract kosteloos kan beëindigen?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Verwijderd
Misschien is hij gescheiden ofzo?klump4u schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:09:
[...]
Waarom een 3 jarig contract afsluiten wetende dat je gaat verhuizen op korte termijn?
Gaat dan wel snel in een paar maanden.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
volgens mij kun je dat gewoon mee verhuizen. soort woning en met of zonder zonnepanelen maakt dan ook niet uit, heb je geen teruglevering betaal je ook geen TLK.klump4u schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 21:09:
[...]
Waarom een 3 jarig contract afsluiten wetende dat je gaat verhuizen op korte termijn?
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Hij heeft het 3 jarige energie coöperatie contract zonder TLK, het probleem nu is het hoge stroom tarief. Als je ongeveer netto teruglevert maakt dat niet maar zonder teruglevering is dat niet voordelig.MacD007 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:55:
[...]
volgens mij kun je dat gewoon mee verhuizen. soort woning en met of zonder zonnepanelen maakt dan ook niet uit, heb je geen teruglevering betaal je ook geen TLK.
Ik denk dat het een fout is maar de TLV bij het modelcontract van PowerPeers (https://powerpeers.nl/energietarieven-variabel/) staat op 0,30
. Zal wel 0,03 moeten zijn.
[ Voor 200% gewijzigd door Novax op 29-07-2024 18:46 ]
Je kunt het altijd proberen, er zitten hier meerdere tweakers die door zo'n fout van powerpeers nog ruim 2 jaar van 0,21ct TLV genieten. Is het in het contract lager, dan annuleer je gewoon.Novax schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:45:
Ik denk dat het een fout is maar de TLV bij het modelcontract van PowerPeers (https://powerpeers.nl/energietarieven-variabel/) staat op 0,30. Zal wel 0,03 moeten zijn.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Bij het aanvragen staat er wel €0,03 i.p.v. €0,30 helaas.Novax schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:45:
Ik denk dat het een fout is maar de TLV bij het modelcontract van PowerPeers (https://powerpeers.nl/energietarieven-variabel/) staat op 0,30. Zal wel 0,03 moeten zijn.
Eneco heeft bij variabel "Eneco Dynamisch" zo te zien geen terugleverkosten.
https://www.eneco.nl/duur...ynamisch-energiecontract/
"Eneco Dynamisch HollandseWind & Zon E"
Als je meer dan 11.2k teruglevert (totaal) en 8.8k verbruikt (warmtepomp, geen gas) komt hun berekening uit op ongeveer € 250 terugontvangen. Ik zie geen melding over terugleverkosten. De teruglevering (na salderen) wordt afgerekend tegen de actuele stroomprijs min "inkoopkosten" van € 0,02339 per kWh (vanaf 1 augustus). Ze zeggen ook niets over eventuele negatieve tarieven.
De getoonde "berekening" is tamelijk ondoorzichtig met nul variabele kosten en nul overheidsheffingen en negatieve vaste kosten (door de negatieve energiebelasting). Het lijkt alsof teruglevering buiten saldering niet is meegerekend. Dat is vermoedelijk een laag bedrag.
Uiteraard kunnen de variabele tarieven worden aangepast. Ziet iemand bij dit aanbod van Eneco daarnaast nog addertjes onder het gras?
https://www.eneco.nl/duur...ynamisch-energiecontract/
"Eneco Dynamisch HollandseWind & Zon E"
Als je meer dan 11.2k teruglevert (totaal) en 8.8k verbruikt (warmtepomp, geen gas) komt hun berekening uit op ongeveer € 250 terugontvangen. Ik zie geen melding over terugleverkosten. De teruglevering (na salderen) wordt afgerekend tegen de actuele stroomprijs min "inkoopkosten" van € 0,02339 per kWh (vanaf 1 augustus). Ze zeggen ook niets over eventuele negatieve tarieven.
De getoonde "berekening" is tamelijk ondoorzichtig met nul variabele kosten en nul overheidsheffingen en negatieve vaste kosten (door de negatieve energiebelasting). Het lijkt alsof teruglevering buiten saldering niet is meegerekend. Dat is vermoedelijk een laag bedrag.
Uiteraard kunnen de variabele tarieven worden aangepast. Ziet iemand bij dit aanbod van Eneco daarnaast nog addertjes onder het gras?
Dat lijkt me logisch. Het is een dynamisch contract. Dan heb je geen terugleverkosten.mrmrmr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:32:
Waarom niet gewoon Tibber of Zonneplan?
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 29-07-2024 21:45 ]
Zo'n verkoopvergoeding brengen Tibber en Zonneplan niet in rekening. Daar krijg je de "inkoopvergoeding" juist toe.mrmrmr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:32:
...
De teruglevering (na salderen) wordt afgerekend tegen de actuele stroomprijs min "inkoopkosten" van € 0,02339 per kWh (vanaf 1 augustus).
[ Voor 3% gewijzigd door Gammo op 29-07-2024 22:02 ]
Tibber's berekening komt op € 288 teruggaaf. '"Beursprijs" 7,4 cent/kWh. De 2,5 cent inkoopvergoeding moet je betalen als je afneemt. - € 162 netbeheer en vaste kosten.Gammo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:56:
[...]
Zo'n verkoopvergoeding brengen Tibber en Zonneplan niet in rekening. Daar krijg je de "inkoopvergoeding" juist toe.
Zonneplan's berekening komt op € 150 teruggaaf. P1 zender. - € 129 netbeheer en vaste kosten.
De berekening van Tibber geeft de meeste informatie. Is er een standaardrekeningmethode? Anders is vergelijken zo ongeveer onmogelijk. Het is heel makkelijk manipuleerbaar door het kiezen van andere vooronderstellingen.
Is er iemand die een jaarafrekening heeft gehad van zo'n contract? Hoe wijkt het af van de voorspelling?
Dit topic gaat over de hoogste TLV.mrmrmr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:48:
[...]
Tribber's berekening komt op € 288 teruggaaf. '"Beursprijs" 7,4 cent/kWh. De 2,5 cent inkoopvergoeding moet je betalen als je afneemt. - € 162 netbeheer en vaste kosten.
Zonneplan's berekening komt op € 150 teruggaaf. P1 zender. - € 129 netbeheer en vaste kosten.
De berekening van Tribber geeft de meeste informatie. Is er een standaardrekeningmethode? Anders is vergelijken zo ongeveer onmogelijk. Het is heel makkelijk manipuleerbaar door het kiezen van andere vooronderstellingen.
Is er iemand die een jaarafrekening heeft gehad van zo'n contract? Hoe wijkt het af van de voorspelling?
Kijk even in het dynamische tarieven topic, in de startpost kun je een hoop informatie vinden.
Uiteraard hebben daar honderden tweakers al facturen gehad en ja die wijken volledig af van de voorspelling, want dit valt niet te voorspellen. Het is net als de beurs, kan alle kanten op gaan.
Tribber?
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 30-07-2024 09:29 ]
Genieten? Dat is extreem weinig. Of bedoel je 21 cent? 0,21 cent lijkt me gek ik deze context.HandyLumberjack schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:51:
[...]
Je kunt het altijd proberen, er zitten hier meerdere tweakers die door zo'n fout van powerpeers nog ruim 2 jaar van 0,21ct TLV genieten. Is het in het contract lager, dan annuleer je gewoon.
Hoi!
Scherp, het is 21ct.EWK schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:35:
[...]
Genieten? Dat is extreem weinig. Of bedoel je 21 cent? 0,21 cent lijkt me gek ik deze context.
Dat zegt toch helemaal niets. Niemand kan voorspellen wat de stroomprijs precies is over een paar maanden.mrmrmr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:48:
Het is gewoon een gokje nemen.
Het geeft wel aan of de voorspelling in de buurt zat. Die voorspelling zal op dit moment ook anders zijn dan toen.jobr schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:44:
[...]
Dat zegt toch helemaal niets. Niemand kan voorspellen wat de stroomprijs precies is over een paar maanden.
Het gaat niet zozeer om de stroomprijs bij terugleveren, het gaat met name om de voorspelmethodiek. Zoals ik al schreef is dat onvergelijkbaar als dat niet genormaliseerd (dezelfde berekenwijze door iedere leverancier gebruikt) is.jobr schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:44:
[...]
Dat zegt toch helemaal niets. Niemand kan voorspellen wat de stroomprijs precies is over een paar maanden.
Bij Innova op de site.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9zB7DCHhyhLmXqDbBLFis5Px.png?f=user_large)
€ 0,06050 maar in de tarieven staan ook Terugleverkosten dus het lijkt er op alsof de berekening van het maandbedrag niet klopt.de Peer schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:40:
Wat is de tlv?
Niet vertrouwen die club. Die site heeft veel meer fouten en ze staan bekend om het continu veranderen van contracten.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
😄 Beste energieclub die er is 13k van ze gehad vorig jaarBlihi schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:19:
[...]
Niet vertrouwen die club. Die site heeft veel meer fouten en ze staan bekend om het continu veranderen van contracten.
Volledig mee eens, samen met Engie 2 top jaren hier gehad.Arnaud1980 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:00:
[...]
😄 Beste energieclub die er is 13k van ze gehad vorig jaar
de Innova afrekening discussie is verplaatst naar paulv1973 in "Welke staffel bij korte contractduur?"
[ Voor 18% gewijzigd door Proton_ op 20-08-2024 13:34 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Door een administratief "foutje" van de netbeheerder komen mijn PAP/SAP meterstanden bij de verkeerde energieleverancier uit. Ze zijn omgewisseld, dat gaan ze gelukkig allemaal herstellen en met twk corrigeren maar daar gaat deze post niet over.
Omdat mijn dynamische leverancier nu onterecht alle teruglevering ziet, en ik geen rekening moet houden met negatieve prijzen (immers, deze standen gaan straks naar de juiste leverancier) heb ik nu TLV cijfers om met jullie te delen over de maanden juli en augustus o.b.v. dynamische prijzen.
Er ligt 36.000Wp op grofweg ZO en ZW.
Zie hier, een praktijk TLV bij dynamische prijzen in de zomer:
Productie juli 2024 € -xxx,xx
3.5xx,xx kWh à -4,81 ct/kWh
Productie augustus 2024 € -xxx,xx
3.6xx,xx kWh à -5,66 ct/kWh
Dit is geen 100% correcte weerspiegeling van de praktijk want iedereen zou bij 0,00 of negatieve prijzen de omvormers (grotendeels) afschakelen, dat is hier dus niet het geval geweest waardoor de gemiddelde TLV nog iets gunstiger zou moeten zijn.
Ook kan de gemiddelde TLV uiteraard nog omhoog door panelen ZO/ZW of zelfs O/W te oriënteren.
Als de energieboeren met vaste contracten relevant willen blijven zullen ze toch echt met een betere vergoeding moeten komen dan de huidige +-3 cent/kWh. Ik zie namelijk weinig reden voor paneelhouders om geen dynamisch contract af te sluiten (vooral na einde salderen tenminste).
Omdat mijn dynamische leverancier nu onterecht alle teruglevering ziet, en ik geen rekening moet houden met negatieve prijzen (immers, deze standen gaan straks naar de juiste leverancier) heb ik nu TLV cijfers om met jullie te delen over de maanden juli en augustus o.b.v. dynamische prijzen.
Dit is geen 100% correcte weerspiegeling van de praktijk want iedereen zou bij 0,00 of negatieve prijzen de omvormers (grotendeels) afschakelen, dat is hier dus niet het geval geweest waardoor de gemiddelde TLV nog iets gunstiger zou moeten zijn.
Ook kan de gemiddelde TLV uiteraard nog omhoog door panelen ZO/ZW of zelfs O/W te oriënteren.
Als de energieboeren met vaste contracten relevant willen blijven zullen ze toch echt met een betere vergoeding moeten komen dan de huidige +-3 cent/kWh. Ik zie namelijk weinig reden voor paneelhouders om geen dynamisch contract af te sluiten (vooral na einde salderen tenminste).
@dev-random bij een dynamisch contract is het toch (mogelijk) pas interessant om de omvormer uit of terug te schakelen als het tarief incl belasting lager is dan €0,00? Omdat je de belastingen mag salderen (indien minder terug geleverd op jaarbasis dan afgenomen).
En bovenstaande tarief komt voor zover ik weet niet vaak voor.
Of heb ik het mis?
Het door jou behaalde resultaat is imo in ieder geval niet slecht.
Of heb ik het mis?
Bij meer verbruik dan teruglevering, ja.Franciesco schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:13:
@dev-random bij een dynamisch contract is het toch (mogelijk) pas interessant om de omvormer uit of terug te schakelen als het tarief incl belasting lager is dan €0,00? Omdat je de belastingen mag salderen (indien minder terug geleverd op jaarbasis dan afgenomen).
Of heb ik het mis?
Menig tweaker in dit topic zal netto leverancier zijn waardoor ze na het salderen van verbruik geen recht meer hebt op dat belasting component.
@dev-random ah ja, je hebt gelijk: dit is het TLV topic.
Maar dank voor de bevestiging.
Maar dank voor de bevestiging.
Is dit enkel productie? Dus zonder intern/direct verbruik?dev-random schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:54:
Door een administratief "foutje" van de netbeheerder komen mijn PAP/SAP meterstanden bij de verkeerde energieleverancier uit. Ze zijn omgewisseld, dat gaan ze gelukkig allemaal herstellen en met twk corrigeren maar daar gaat deze post niet over.
In deze maanden zit er inderdaad 0,0 verbruik in.HandyLumberjack schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:56:
[...]
Is dit enkel productie? Dus zonder intern/direct verbruik?
Dus als je veel stuurbaar verbruik hebt (bijv. een EV) kom je nog gunstiger uit....dev-random schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:59:
[...]
In deze maanden zit er inderdaad 0,0 verbruik in.
Dynamisch lijkt daarmee inderdaad de beste keuze.
Ik snap je post niet helemaal. Een positieve TLV levert bij teruglevering geld op, maar bij dynamische contracten is dat verwarrend en kun je beter praten over de stroomprijs.dev-random schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:54:
Voor zowel Juli als Augustus 2024 was de gemiddelde dynamische stroomprijs ongeveer € 0.07/kWh. https://jeroen.nl/dynamis...24-07-31#prijzen_historie
Is dat wat je bedoelde? Nou zegt € 0.07/kWh niet dat dit is wat je overdag voor je teruggeleverde stroom krijgt. Maar ik heb laatst voor een heel jaar mijn verbruik/teruglevering per seconde tegen de actuele dynamische prijs gehouden en dat was voordeliger dan een vast contract (inclusief salderen en terugleverboete). Dus ik ben het eens met je conclusie
Ja, maarHandyLumberjack schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:16:
[...]
Dus als je veel stuurbaar verbruik hebt (bijv. een EV) kom je nog gunstiger uit....
Dynamisch lijkt daarmee inderdaad de beste keuze.
Dit klinkt logisch, maar wat is "veel" en hoe werkt dat in de praktijk?
Ik kan mijn thuisaccu in de middag laden met PV wanneer de prijzen het laagst zijn (dus niet interessant om te verkopen). Effectief is dat 4 uur a 12kW. Als ik een inverter bij plaats kan ik misschien 100kWh (4uur*24kW) kwijt. Daar is de capaciteit wel op bepaald dus dat is gunstig.
Nu heeft niet iedereen 100kWh aan accucapaciteit.
Misschien dat een gemiddeld huishouden een boilertje door kan laten verwarmen tot 90 graden in die middag uurtjes, maar in de zomer kan ík daar hooguit 2 a 3 kWh in kwijt.
Stop het dan in de EV zou je zeggen, maar ook die is in mijn geval vol na 80 kWh, oftewel misschien een kwart of minder van wat er op een zonnige dag van het dak komt. Tenzij ik iedere avond/nacht weer 500 km ga rijden heb ik daar de dag erop niks meer aan

De warmtepomp staat in de zomer uit, dus daar kan ik niks in kwijt.
Ik denk dat ik maar een zwembad ga graven of de sauna voorverwarmen voor gebruik in de avonduren

Sturen op verbruik op zonnige zomerdagen is natuurlijk mogelijk en in ieder opzicht wenselijk. Maar vanaf enkele tientallen panelen is het ook een druppel op een gloeiende plaat als je het mij vraagt.
Eens wbt terminologie. Maar dit is het TLV topic, dus ik heb mijn post er op aangepast. De negatieve stroomprijs moet gelezen worden als positieve TLV. Volgens mij kunnen de meeste tweakers dit wel plaatsen in de context van dit topic.Martin7182 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:55:
[...]
Ik snap je post niet helemaal. Een positieve TLV levert bij teruglevering geld op, maar bij dynamische contracten is dat verwarrend en kun je beter praten over de stroomprijs.
Voor zowel Juli als Augustus 2024 was de gemiddelde dynamische stroomprijs ongeveer € 0.07/kWh. https://jeroen.nl/dynamis...24-07-31#prijzen_historie
Is dat wat je bedoelde? Nou zegt € 0.07/kWh niet dat dit is wat je overdag voor je teruggeleverde stroom krijgt. Maar ik heb laatst voor een heel jaar mijn verbruik/teruglevering per seconde tegen de actuele dynamische prijs gehouden en dat was voordeliger dan een vast contract (inclusief salderen en terugleverboete). Dus ik ben het eens met je conclusie
Kun je ook zien hoe het over de dag fluctueert? Jij hebt een redelijk gunstige opstelling als ik het zo lees. Mijn panelen liggen op ZW dus wek ik vooral in de middag en begin van de avond (in de zomer) veel op. Dan lijken de prijzen echter het 'slechtste' te zijn bij dynamisch.dev-random schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:04:
[...]
Eens wbt terminologie. Maar dit is het TLV topic, dus ik heb mijn post er op aangepast. De negatieve stroomprijs moet gelezen worden als positieve TLV. Volgens mij kunnen de meeste tweakers dit wel plaatsen in de context van dit topic.
Je ziet dat ik hier van ongeveer 10:00 uur tot 16:00 uur tegen de grens van mijn aansluiting zit. De grootste omvormer is begrensd op basis van wat de andere twee doen.Afas schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:09:
[...]
Kun je ook zien hoe het over de dag fluctueert? Jij hebt een redelijk gunstige opstelling als ik het zo lees. Mijn panelen liggen op ZW dus wek ik vooral in de middag en begin van de avond (in de zomer) veel op. Dan lijken de prijzen echter het 'slechtste' te zijn bij dynamisch.
Op die twee uur in de ochtend na, overlapt mijn piek opbrengst volledig met de laagste of zelfs negatieve dynamische prijzen.
/f/image/twtqptwyboqMksQI2MOi4097.png?f=fotoalbum_large)
Ik bedoel het iets anders.dev-random schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:01:
[...]
Ja, maar![]()
Dit klinkt logisch, maar wat is "veel" en hoe werkt dat in de praktijk?
Ik kan mijn thuisaccu in de middag laden met PV wanneer de prijzen het laagst zijn (dus niet interessant om te verkopen). Effectief is dat 4 uur a 12kW. Als ik een inverter bij plaats kan ik misschien 100kWh (4uur*24kW) kwijt. Daar is de capaciteit wel op bepaald dus dat is gunstig.
Nu heeft niet iedereen 100kWh aan accucapaciteit.
Misschien dat een gemiddeld huishouden een boilertje door kan laten verwarmen tot 90 graden in die middag uurtjes, maar in de zomer kan ík daar hooguit 2 a 3 kWh in kwijt.
Stop het dan in de EV zou je zeggen, maar ook die is in mijn geval vol na 80 kWh, oftewel misschien een kwart of minder van wat er op een zonnige dag van het dak komt. Tenzij ik iedere avond/nacht weer 500 km ga rijden heb ik daar de dag erop niks meer aanEn in de middag moet hij aan de lader hangen.
De warmtepomp staat in de zomer uit, dus daar kan ik niks in kwijt.
Ik denk dat ik maar een zwembad ga graven of de sauna voorverwarmen voor gebruik in de avonduren
Sturen op verbruik op zonnige zomerdagen is natuurlijk mogelijk en in ieder opzicht wenselijk. Maar vanaf enkele tientallen panelen is het ook een druppel op een gloeiende plaat als je het mij vraagt.
Mijn verbruik is gemiddeld 30 kWh per dag, (incl. EV en redelijk onafhankelijk van het seizoen). Op een zonnige dag haal ik maximaal ca. 150kWh van de panelen. Oriëntatie van die panelen is ongeveer O/W. Dus ja, ik kan niet al mijn PV-opbrengst verbruiken. Maar wat ik wel kan doen is dat verbruik zoveel mogelijk naar die paar uren midden op een dag verplaatsen dat de prijzen laag/0/negatief zijn. De opbrengst aan het begin en einde van de dag is natuurlijk prima te verkopen tegen een redelijke prijs.
En op die manier kom je op een hogere gemiddelde prijs uit dat jij aangaf.
Ik zie tussen de bomen het bos niet meer, als ik op prijs vergelijkings sites kijk dan betaal ik voor de treuglevering die gesladeerd wordt overal terugleverkosten. Daarmee gaan ze toch voorbij aan het salderings princiepe, in mijn ogen zou ik hooguit moeten betalen in het overschot dat ik teruglever, niet het saldeer gedeelte...
- Zijn er nog contracten zonder terugleverkosten te vinden? Het concept model contract? Ik zie bij vattenval (volgens pricewise de beste deal) geen verschil in maandbedrag (oke 5 euro * 12 bij odel contract vs pricewise maar kan bij het modelcontract geen specificatie zien of er een terglever boete is terwijl daar in de workflow wel over gesproken wordt (in het (?) bij het invullen van mijn teruglever hoeveelheid.
- En kan ik GAS en stroom los afnemen van verschillende leveranciers? bij pricewise kan ik wel stroom los doen maar niet gas
-------
Je zit in het verkeerde topic.mjl schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:17:
Ik zie tussen de bomen het bos niet meer, als ik op prijs vergelijkings sites kijk dan betaal ik voor de treuglevering die gesladeerd wordt overal terugleverkosten. Daarmee gaan ze toch voorbij aan het salderings princiepe, in mijn ogen zou ik hooguit moeten betalen in het overschot dat ik teruglever, niet het saldeer gedeelte...
- Zijn er nog contracten zonder terugleverkosten te vinden? Het concept model contract? Ik zie bij vattenval (volgens pricewise de beste deal) geen verschil in maandbedrag (oke 5 euro * 12 bij odel contract vs pricewise maar kan bij het modelcontract geen specificatie zien of er een terglever boete is terwijl daar in de workflow wel over gesproken wordt (in het (?) bij het invullen van mijn teruglever hoeveelheid.
- En kan ik GAS en stroom los afnemen van verschillende leveranciers? bij pricewise kan ik wel stroom los doen maar niet gas
kijk eens in het terugleverboete topic.
Dit topic gaat over de terugleververgoeding die je ontvangt.
Je hebt vast gelijk, maar ik vind dat zeer verwarrend. Zeker bij een dynamisch contract is een positieve stroomprijs ook een positieve TLV. Bij een vast contract eigenlijk ook, al staat de TLV los van de stroomprijs. Eigenlijk bestaat er bij dynamisch geen TLV, het is gewoon de stroomprijs. En bij een vast contract is een negatieve TLV feitelijk een positieve TLB. Conclusie: een negatieve TLV bestaat nietdev-random schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:04:
[...]
Eens wbt terminologie. Maar dit is het TLV topic, dus ik heb mijn post er op aangepast. De negatieve stroomprijs moet gelezen worden als positieve TLV. Volgens mij kunnen de meeste tweakers dit wel plaatsen in de context van dit topic.
Dan mag je me uitleggen in welk topic ik hulp kan vragen over welk aanbod het voordeligste uit komt qua TLV TLB en gasprijs.. Zelfs op Tweakers is daar blijkbaar geen integrale hulp plek te vinden?de Peer schreef op woensdag 11 september 2024 @ 12:21:
[...]
Je zit in het verkeerde topic.
kijk eens in het terugleverboete topic.
Dit topic gaat over de terugleververgoeding die je ontvangt.
-------
Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topicmjl schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:05:
[...]
Dan mag je me uitleggen in welk topic ik hulp kan vragen over welk aanbod het voordeligste uit komt qua TLV TLB en gasprijs.. Zelfs op Tweakers is daar blijkbaar geen integrale hulp plek te vinden?
geedsen in "Omvormers gezamenlijk beperken tot 3x25A" is afgesplitst
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Van de week de afrekening van Innova gehad, ze proberen dus mooi ook de teruglevering voor april mee te nemen in het tarief..
Zal wel weer een gevalletje geschillencommissie worden.
Zie ook paulv1973 in "Welke terugleverstaffel bij korte contractduur?"JWT schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:58:
Van de week de afrekening van Innova gehad, ze proberen dus mooi ook de teruglevering voor april mee te nemen in het tarief..
Uit het regeerprogramma:
Met de huidige prijzen zou de TLV dan rond de 10 cent liggen.
Als ik voorzichtig op 50% durf te hopen zou een 6 a 7 cent mogelijk kunnen zijn vanaf 2027.
Iemand hier een andere kijk op?
De laatste keer dat de politiek sprak over een redelijke vergoeding was dit 80% van het kale tarief.De salderingsregeling voor kleinverbruikers wordt met
ingang van 1 januari 2027 beëindigd. De consument
ontvangt voor alle ingevoede elektriciteit een
redelijke vergoeding.
Als ik voorzichtig op 50% durf te hopen zou een 6 a 7 cent mogelijk kunnen zijn vanaf 2027.
@dev-random Bij een variabel of vast contract vind ik 6 a 7 cent TLV zelfs hoog. Met name doordat de grote hoeveelheid stroom op zonnige weekend dagen een steeds meer negatieve waarde heeft. Dat drukt een redelijke TLV want die negatieve waarde moet de leverancier wel meenemen. Tenzij er een incentive ingebouwd kan worden om je PV zo nu en dan uit te zetten.
Het is echt koffiedik kijken als je het mij vraagt. Met de huidige tarieven is een TLV van 6 a 7 cent erg hoog aan de andere kant zorgt salderen ook voor hoge kosten voor energie leveranciers.
Als we door einde salderen allemaal meer gaan gebruiken op gunstigere momenten dan gaat de prijs op die moment ook omhoog.
Het is echt koffiedik kijken als je het mij vraagt. Met de huidige tarieven is een TLV van 6 a 7 cent erg hoog aan de andere kant zorgt salderen ook voor hoge kosten voor energie leveranciers.
Als we door einde salderen allemaal meer gaan gebruiken op gunstigere momenten dan gaat de prijs op die moment ook omhoog.
@denneappel dit is koffiedik kijken van het hoogste niveau!
Zie ook mijn post van een paar dagen geleden.
Op een dynamisch contract in de zomermaanden zat mijn maand gemiddelde ook rond de 6 a 7 cent.
Zo onredelijk lijkt dat dus nog niet.
Op een dynamisch contract in de zomermaanden zat mijn maand gemiddelde ook rond de 6 a 7 cent.
Doordat de salderingsregeling op zichzelf komt te vervallen kun je ook wel een aardige wijziging in de tarieven per kWh verwachten.dev-random schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:28:
Uit het regeerprogramma:
[...]
De laatste keer dat de politiek sprak over een redelijke vergoeding was dit 80% van het kale tarief.
Het zou mij overigens ook niet verbazen als de TLV weer bij veel maatschappijen standaard gekoppeld wordt aan het leveringstarief, dus 100%.
Dit omdat het tzt zoal voor huishoudens echt lucratief gaat zijn om elektriciteit te verbruiken wanneer de zon schijnt en energiemaatschappijen via omwegen, zoals de vaste leveringskosten, alsnog hun inkomsten kunnen binnenkrijgen.
Maar 2027 is nog ver weg, kan veel gebeuren zoals we de afgelopen jaren hebben gezien.
In vino veritas, in aqua sanitas
Bron?denneappel schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:40:
aan de andere kant zorgt salderen ook voor hoge kosten voor energie leveranciers.
Meer dan 2 a 3 cent per kWh kan het volgens mij niet zijn, maar ik laat me graag het tegendeel bewijzen.
[ Voor 8% gewijzigd door Martin7182 op 14-09-2024 00:13 ]
Het probleem is dat je met salderen een goedkope zomer-kWh ruilt tegen een dure winter-kWh. Dat kost wel ietsje meer dan 3 centMartin7182 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 00:12:
[...]
Bron?
Meer dan 2 a 3 cent per kWh kan het volgens mij niet zijn, maar ik laat me graag het tegendeel bewijzen.
Energie Nederland, NVDE, Holland Solar en klimaatstichting HIER hebben daar een andere kijk op.dev-random schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:28:
Uit het regeerprogramma:
[...]
De laatste keer dat de politiek sprak over een redelijke vergoeding was dit 80% van het kale tarief.
Die verwachten na afschaffing van salderen terugleververgoeding van ca 7ct/kWh excl BTW, en terugleverboete van 5ct/kwh, mogen ze geen terugleverboete meer rekenen aan klanten met teruglevering dan gaat levertarief voor alle met 1,6ct/kWh omhoog
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dit vindt ik zeer hoog. Dit betaal ik nog niet eens per kWh.dev-random schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:28:
Uit het regeerprogramma:
[...]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Hoe is dit hoog? De gemiddelde prijs van jouw energieleverancier (Tibber) was over de afgelopen week 8 cent/kWh.John245 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 06:10:
[...]
Dit vindt ik zeer hoog. Dit betaal ik nog niet eens per kWh.
Goed stuk, bedankt voor het delen. De politiek heeft zich tegen de terugleverboete uitgesproken, en 2 cent netto TLV zal een onwenselijke lange terugverdientijd betekenen. 1.6ct omhoog voor paneelhouders zie ik nog wel gebeuren.Domba schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 00:45:
[...]
Energie Nederland, NVDE, Holland Solar en klimaatstichting HIER hebben daar een andere kijk op.
Die verwachten na afschaffing van salderen terugleververgoeding van ca 7ct/kWh excl BTW, en terugleverboete van 5ct/kwh, mogen ze geen terugleverboete meer rekenen aan klanten met teruglevering dan gaat levertarief voor alle met 1,6ct/kWh omhoog
Waarom zou 2ct een onwenselijke tijd betekenen? Uiteindelijk verdien je ook terug door niet af te nemen, minder panelen en meer eigen verbruik worden dan vele malen aantrekkelijker dan de huidige tactiek van zoveel mogelijk. Dus voor kleine installaties zal de impact lager zijn en mag de verkoper weer eens echt rekenen en z’n werk doendev-random schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 08:39:
[...]
Hoe is dit hoog? De gemiddelde prijs van jouw energieleverancier (Tibber) was over de afgelopen week 8 cent/kWh.
[...]
Goed stuk, bedankt voor het delen. De politiek heeft zich tegen de terugleverboete uitgesproken, en 2 cent netto TLV zal een onwenselijke lange terugverdientijd betekenen. 1.6ct omhoog voor paneelhouders zie ik nog wel gebeuren.
Dat wij in NL continu alleen rekenen met een TLV is een gevolg van het slechte stimuleringsbeleid en gebrek aan keuzes maken in de afbouw.
Sterk bewijs hoorde Peer schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 00:39:
[...]
Het probleem is dat je met salderen een goedkope zomer-kWh ruilt tegen een dure winter-kWh. Dat kost wel ietsje meer dan 3 cent

Of sterke onderbuik

Als je naar dynamische prijzen kijkt zit er 10 cent tussen dag en nacht nu. Zomer en winter zal nog wel verder oplopen. Want als dit 3 cent zou blijven volgens jouw, dan betaal ik nooit meer per kWh dan bij een vast contract. Dan had iedereen dynamisch want altijd lagere prijzen dan vast contract. Ga mijn eerste winter meemaken, maar verwacht nog wel het drievoudige van nu.Martin7182 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:58:
[...]
Sterk bewijs hoor![]()
Of sterke onderbuik
huh? dit is toch gewoon hoe salderen werkt?Martin7182 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:58:
[...]
Sterk bewijs hoor![]()
Of sterke onderbuik
1) Te lang waardoor mensen minder snel zullen investeren in panelen.Sander schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:56:
[...]
Waarom zou 2ct een onwenselijke tijd betekenen? Uiteindelijk verdien je ook terug door niet af te nemen, minder panelen en meer eigen verbruik worden dan vele malen aantrekkelijker dan de huidige tactiek van zoveel mogelijk. Dus voor kleine installaties zal de impact lager zijn en mag de verkoper weer eens echt rekenen en z’n werk doen
Dat wij in NL continu alleen rekenen met een TLV is een gevolg van het slechte stimuleringsbeleid en gebrek aan keuzes maken in de afbouw.
2) Omdat zelfs in de zomer energie meer dan 2 cent waard is. Panelen wekken in de zomer stroom op van 06:00 uur tot 21:00 uur. Daarin ligt de gemiddelde prijs, rekening houdend met de werkelijke opbrengst per uur, zeker 2 a 3x zo hoog.
Als de stroom in de zomer twee keer zoveel waard is is mijn punt toch valide? Je verdient dus 2 a 3x meer dan de TLV terug per uur mits je optimaliseer voor eigen gebruik opdie tijden, zowel in aantal panelen als verbruikers.dev-random schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:50:
[...]
1) Te lang waardoor mensen minder snel zullen investeren in panelen.
2) Omdat zelfs in de zomer energie meer dan 2 cent waard is. Panelen wekken in de zomer stroom op van 06:00 uur tot 21:00 uur. Daarin ligt de gemiddelde prijs, rekening houdend met de werkelijke opbrengst per uur, zeker 2 a 3x zo hoog.
Bij een dynamisch contract zal de TLV hoger kunnen liggen omdat je je omvormer uitzet bij negatieve prijzen. Als je een vaste TLV voor iedere geleverde kWh PV afspreekt dan is het logisch dat deze lager is dan de haalbare TLV bij een dynamisch contract.dev-random schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:45:
@denneappel dit is koffiedik kijken van het hoogste niveau!
Het is zeker koffiedik kijken. Naast wetgeving heeft ook de wereld economie effect op energie tarieven hier en maken energie leveranciers soms ook minder handige keuzes. Zo was de TLV vorig jaar voor velen hier meer dan 1 euro / kWh en hebben een aantal met mij de komende jaren nog 21 cent/kWh. Wat er na komt weet niemand maar het moet raar lopen wil je bruto PV overschot (want daar hebben we het over) gemiddeld meer dan 6 a 7 cent waard zijn. Wie weet worden leveranciers verplicht om het te geven.
Voor 1 + 1 = 2 heb je toch geen bron nodig? Het is geen nieuws of een onderzoek ofzo. De werking van het salderen als meganisme zorgt voor steeds hogere kosten gedragen door een steeds kleiner wordend aandeel klanten. Wat voor bron wil je daarvoor zien?Martin7182 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 00:12:
[...]
Bron?
Wat dacht je van de echte cijfers?denneappel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:26:
[...]
Voor 1 + 1 = 2 heb je toch geen bron nodig? Het is geen nieuws of een onderzoek ofzo. De werking van het salderen als meganisme zorgt voor steeds hogere kosten gedragen door een steeds kleiner wordend aandeel klanten. Wat voor bron wil je daarvoor zien?
Deze zomer zat het weer rond 10 ct/kWh, en augustus op 11,5 ct/kWh.
Dit alles inkoop, maar geeft wel aan dat de stelling "winterstroom = duurder" niet klopt (niet voor inkoop als je PV hebt tenminste)!
Mijn verkooptarieven, of TLV zo je wilt, is gemiddeld wel iets lager, omdat overdag als de zon schijnt de stroom wel goedkoper wordt:
Januari 2024 9.7 ct/kWh, bijna gelijk aan de inkoop dus. In de zomerperiode gaat dat meer richting 6 ct/kWh als laagste gerealiseerde verkooptarief. En dan reken ik de BTW nog niet eens mee, die krijg je ook vergoed bij Tibber en Zonneplan.
Kortom: de echte verschillen vallen heel erg mee. Het grootste verschil, en wat ook relevant is voor wanneer salderen stopt, is maar net 4 ct/kWh in mijn geval.
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Dank @Gameboy
Men redeneert graag vanuit de onderbuik. Maar als je de exacte cijfers erbij pakt, dan valt het allemaal wel mee met het prijsverschil tussen zomer en winter. Men kijkt graag naar extremen; ja er zijn vaak grote verschillen, maar nog veel vaker zijn er kleine of geen verschillen.
Men redeneert graag vanuit de onderbuik. Maar als je de exacte cijfers erbij pakt, dan valt het allemaal wel mee met het prijsverschil tussen zomer en winter. Men kijkt graag naar extremen; ja er zijn vaak grote verschillen, maar nog veel vaker zijn er kleine of geen verschillen.
Het punt is juist dat de goedkoopste kWh uit de zomer tegen de duurste kWh in de winter geruild mag worden.Martin7182 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:43:
Dank @Gameboy![]()
dat heeft niets te maken met het feit dat je soms ook goedkope tarieven in de winter kunt hebben als je je best doet met een dynamisch contract.
Ook kun je day ahead niet vergelijken met jaarcontracten.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 14-09-2024 13:53 ]
Dank u! En schakel je de omvormer nu uit bij negatieve prijzen of niet?
@Gameboy Als salderen geen geld kost waarom wordt er in De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2) dan gesproken over een lobby van de energieleveranciers om het af te schaffen? Welke nadeel ondervinden energie leveranciers?
Ja, die extreme situatie is er, maar dat gaat maar over een klein deel. Het grootste(*) gedeelte van te salderen stroom kost ongeveer evenveel. Een paar cent verschil per kWh, zeker niet 10 o.i.d.de Peer schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:49:
[...]
Het punt is juist dat de goedkoopste kWh uit de zomer tegen de duurste kWh in de winter geruild mag worden.
dat heeft niets te maken met het feit dat je soms ook goedkope tarieven in de winter kunt hebben als je je best doet met een dynamisch contract.
Ook kun je dat ahead niet vergelijken met jaarcontracten.
(*) Dit verschilt natuurlijk wel per huishouden. Er zullen ongetwijfeld gevallen zijn waar het slecht uitpakt. B.v. je auto laden op de duurste momenten van de dag.
Bij de eerste kamer ligt energiewet, met daarin dat teruglevergoeding niet negatief mag zijn.denneappel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:57:
@Gameboy Als salderen geen geld kost waarom wordt er in De toekomst van de saldeer-wetgeving (deel 2) dan gesproken over een lobby van de energieleveranciers om het af te schaffen? Welke nadeel ondervinden energie leveranciers?
Het rapport dat ik in deze post aanhaal is alles opgehangen aan teruglververgoeding van 7ct/kWh, maar dat zijn cijfers van 2022, die van 2023 zijn vakkundig weggelaten.
In 2022 was zonnestroom marktwaarde ca 7ct/kWh en 2023 is die al richting 4ct/kWh gedaald. Als daar de kosten die energieleveranciers zouden hebben na afschaffing salderen vanaf trekt ga je negatief.
Ook met de huidige terugleverboete van energieleveranciers, dreigt het ook negatief te gaan met de dalende marktwaarde van de zonnestroom.
De huidige regering houdt vast aan 21GW wind richting 2030, waardoor ook het aantal marktprijs uren <1ct/kWh in de winterperiode fors gaan toenemen en de gemiddelde marktprijs over het jaar daalt.
Voor die getallen willen om verschillende setups dynamisch<> klassiek vergelijk
Ik zelf ben dynamisch met voldoende thuisaccu dat ik uitgestelde teruglevering van PV overschotten kan doen en eigenverbruik eerst komt.
Over 7550kWh is mijn gemiddelde afname-uurprijs kaal 6,1ct en teruglevering 11,8ct/kWh kaal over afgelopen 12 maanden. (ik reken met kale prijs daar je ook bij dynamisch EB, BTW en opslag energieleverancier, deze ook mag salderen)
In principe heb ik meer opwek dan verbruik (netto-opwekker), maar als er ruimte is in de accu dan wil ik nog weleens goedkoop laden om later terug te leveren en daar bij heb ik 17% verlies (waarmee ik netto gebruiker ben voor de dynamische energieleverancier, meer afname dan teruglevering).
[ Voor 2% gewijzigd door Domba op 14-09-2024 15:40 . Reden: was link vergeten ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Op de termijnmarkt is de winter wel degelijk duurder dan de zomer, zie deze post.
Ook day-ahead zorgt de profilering van PV voor ~2 cent verschil in mijn geval (deze post)
Dat je op de day-ahead markt gemiddeld een veel betere terugleververgoeding kunt scoren dan met jaarcontracten hoeft niet te betekenen dat de vooraf afgesproken vaste prijs niet eerlijk is
Maar, voor dit topic wel erg relevant en zal wel wat moeilijke vragen over risicotolerantie en omgaan met onzekerheid vergen.
Ook day-ahead zorgt de profilering van PV voor ~2 cent verschil in mijn geval (deze post)
Dat je op de day-ahead markt gemiddeld een veel betere terugleververgoeding kunt scoren dan met jaarcontracten hoeft niet te betekenen dat de vooraf afgesproken vaste prijs niet eerlijk is
Maar, voor dit topic wel erg relevant en zal wel wat moeilijke vragen over risicotolerantie en omgaan met onzekerheid vergen.
Beetje laat dat ik je reactie zie, maar wat bedoel je hiermee?denneappel schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:57:
Ik heb het nergens in mijn post gehad over of salderen wel of geen geld kost? Dus ik begrijp niet helemaal waarom je aan mij refereert
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Niet in het juiste topic, excuus!
[ Voor 95% gewijzigd door Krissiejj op 21-09-2024 16:02 ]
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Je zit in het verkeerde topic. Dit topic gaat niet over boetes maar over de terugleververgoeding die je ontvangt als je teruglevert.Krissiejj schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 15:56:
Even voor mijn idee.
Ik ben nog steeds niet helemaal in to de boetes. Dit komt met name omdat ik net 1 jaar in een woning zit met nieuwe panelen, hybride installatie en wtw., en had dus nog geen richtlijn hoeveel ik zou verbruiken etc.
Nu heb ik vorige week mijn jaarrekening gekregen van Vattenfall van mijn variabel contract.
4084 kwh verbruikt
2540 kwh terug geleverd
400m3 gas verbruikt.
Ik kreeg ook nog eens € 12,61 terug.
Nu staat er op het overzicht een 'vaste terugleverkosten -schaal 4'
823 kwh teruggeleverd
schaal 750-1000 kwh = € 84 euro
Dit snap ik niet helemaal en kan ik niet echt goed vinden in het overzicht waar dit vandaan komt. Mensen die dit ook hebben gehad en mij dit duidelijk kunnen maken.
boete wordt hier besproken: JanVa in "De zonnepanelen-boete"
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 21-09-2024 16:01 ]
Gisteren de jaarnota ontvangen en daarin werd per 01-07-2024 5ct terugleververgoeding gehanteerd. Hier is niets over gecommuniceerd en ik heb dan ook een reactie terug gestuurd dat ik verwacht dat ze 9ct hanteren.RutgerJanssen schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:32:
[...]
Ik heb op het moment het modelcontract bij eneco, in mijn contract stond 9 cent tlv. Bij de prijswijziging van gisteren staat hier niks over vermeld dus deze blijft mij dan gelijk.
Vergeef me mijn onnozelheid: wat is de TLV?paQ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:03:
Zojuist mailtje van VanOns met nieuwe tarieven.
[Afbeelding]
Laatste kolom? Let op, wel met BTW!Homer-Simpson schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:28:
[...]
Vergeef me mijn onnozelheid: wat is de TLV?
EDIT: Er staat tarief... misschien heb ik me wel laten neppen nu

[ Voor 14% gewijzigd door Mr.Viper op 03-10-2024 13:34 ]
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Je hebt gelijk, niet goed opgelet, sorry!Mr.Viper schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:32:
[...]
Laatste kolom? Let op, wel met BTW!
Desalniettemin, in deze tijden, nieteens de beroerdste.Mr.Viper schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:32:
[...]
Laatste kolom? Let op, wel met BTW!
10 cent hoog tarief is... niet al te slecht.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 03-10-2024 14:17 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
terug lever vergoedingHomer-Simpson schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:28:
[...]
Vergeef me mijn onnozelheid: wat is de TLV?
Dat wist ik. Ik zag alleen in het plaatje niet ondubbelzinnig staan wat de TLV bij Van Ons was.
Het zijn niet alle kosten, de TLB is weggelaten, waarschijnlik omdat ze die eerste 1000kwh niet rekenen https://energie.vanons.or...ste-terugleveringskosten/paQ schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:17:
[...]
Desalniettemin, in deze tijden, nieteens de beroerdste.
10 cent hoog tarief is... niet al te slecht.
Trek je die ervanaf dan hou je ca. 2ct/kWh overDomba schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:33:
[...]
Het zijn niet alle kosten, de TLB is weggelaten, waarschijnlik omdat ze die eerste 1000kwh niet rekenen https://energie.vanons.or...ste-terugleveringskosten/
Klopt dit wel?
Ik zie € 0,15724 ex btw teruglever vergoeding staan.
Dit is het gedeelte wat ik Saldeer (overproductie heb ik op de SAP teruggeleverd).
Dat hoort toch gewoon weggestreept te worden tegen de geleverde stroom/gelijke tarieven.
(Ik heb nog een contract zonder TLB).
Ps,
normaal kom ik op 0 uit op de PAP, maar gezien ik toen de TLV tarieven flink daalde besloot een EV te kopen kwam ik dit jaar niet meer op 0 op de PAP
Dit is het gedeelte wat ik Saldeer (overproductie heb ik op de SAP teruggeleverd).
Dat hoort toch gewoon weggestreept te worden tegen de geleverde stroom/gelijke tarieven.
Ps,
normaal kom ik op 0 uit op de PAP, maar gezien ik toen de TLV tarieven flink daalde besloot een EV te kopen kwam ik dit jaar niet meer op 0 op de PAP
:strip_exif()/f/image/dwgFythroIQIFDNOuXjDLhMn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Mud.Starrr op 21-10-2024 07:24 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Ik twijfel of dat goed is. Waarom zijn die bedragen niet gelijk.Mud.Starrr schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:51:
Klopt dit wel?
Ps,
normaal kom ik op 0 uit op de PAP, maar gezien ik toen de TLV tarieven flink daalde besloot een EV te kopen kwam ik dit jaar niet meer op 0 op de PAP![]()
[Afbeelding]
Je mag wel je adres en EAN nummer weghalen.
[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 21-10-2024 08:41 . Reden: link in quote geknipt ]
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Nee dit klopt niet, je ziet het goed, zou even contact met ze opnemen, hou mijn hart vast voor mijzelf, krijg ergens deze weken mijn jaarafrekening en tevens meteen de eindafrekening. (normaal krijg ik begin oktober mijn jaarafrekening, maar ik vertrek per vandaag bij ze, dus denk dat ze het meteen in 1 doen)Mud.Starrr schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:51:
Klopt dit wel?
Ps,
normaal kom ik op 0 uit op de PAP, maar gezien ik toen de TLV tarieven flink daalde besloot een EV te kopen kwam ik dit jaar niet meer op 0 op de PAP![]()
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 21-10-2024 08:41 . Reden: link in quote geknipt ]
Ik heb koffie nodig...Catdogsf schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 04:53:
[...]
Nee dit klopt niet, je ziet het goed, zou even contact met ze opnemen, hou mijn hart vast voor mijzelf, krijg ergens deze weken mijn jaarafrekening en tevens meteen de eindafrekening. (normaal krijg ik begin oktober mijn jaarafrekening, maar ik vertrek per vandaag bij ze, dus denk dat ze het meteen in 1 doen)
De energiebelasting is wel goed bij mij.
En bij mij zijn de tarieven voor de terugleververgoeding gelijk aan het verbruik.
Dat zou bij jou ook moeten zijn, dus dat is niet goed.
[ Voor 26% gewijzigd door Hvdbnl op 21-10-2024 07:05 . Reden: Het is wel goed ]
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Tja ik twijfelde even aan mezelf.
Maar bedankt voor de duidelijkheid, ik ga ze mailen hierover.
Maar bedankt voor de duidelijkheid, ik ga ze mailen hierover.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
Verwijderd
Terug naar de bron.
Welke energie leveranciers zijn op dit moment interessant ?
Mijn specs;
Stroom normaal: 1000 kWh
Stroom dal: 1000 kWh
Teruglevering normaal: 2200 kWh
Teruglevering dal: 1000 kWh
Gas aansluting.
Kijk ik enkel naar stroom contact dan zal ik bij Mega (klinkt als klein energie leverancier) op volgende uitkomen;
Stroom
Normaaltarief per kWh € 0,29927
Daltarief per kWh € 0,28641
Teruglevertarief normaal* € 0,05000
Teruglevertarief dal* € 0,05000
Vaste leveringskosten per jaar € 139,15
Terugleverkosten per jaar* € 310,62
Caschback € 187,-
Vervelend terugleverkosten, maar met die cashback acties betaal je uiteindelijk niet meer zoveel voor het terugleveren
GreenChoice
Normaaltarief per kWh € 0,25069
Daltarief per kWh € 0,26279
Teruglevertarief normaal* € 0,14500
Teruglevertarief dal* € 0,14500
Vaste leveringskosten per jaar € 111,82
Terugleverkosten per jaar* € 371,71
Cashback 105,-
Nu heb ik nog een gas aansluiting.
Contact met gas aansluiting geeft bij GreenChoiche een cashbakl actie van €300,-
Kosten gas aansluiting bedraagt 253,- per jaar. Met hogere chasback actie van € 195 kost mijn gast aansluiting dan nog maar € 58,- jaar.
Vinden sommige misschien weggooide geld, maar voor 60 euro zekerheid dat nog altijd terug naar gas kan overstappen vindt ik niet verkeerd.
Weet iemand nog meer energie leveranciers waarvoor voor mij interessant kan zijn om naar te kijken?
Ik kan eventueel ook voor kiezen om 150m3 gas te verbruiken, 600kwh minder te verbruiken en 750kwh meer terug te leveren maar zover wat ik heb kunnen vinden ben ik dan alsnog duurder uit.
Mijn specs;
Gas aansluting.
Kijk ik enkel naar stroom contact dan zal ik bij Mega (klinkt als klein energie leverancier) op volgende uitkomen;
Stroom
Caschback € 187,-
Vervelend terugleverkosten, maar met die cashback acties betaal je uiteindelijk niet meer zoveel voor het terugleveren
GreenChoice
Cashback 105,-
Contact met gas aansluiting geeft bij GreenChoiche een cashbakl actie van €300,-
Kosten gas aansluiting bedraagt 253,- per jaar. Met hogere chasback actie van € 195 kost mijn gast aansluiting dan nog maar € 58,- jaar.
Vinden sommige misschien weggooide geld, maar voor 60 euro zekerheid dat nog altijd terug naar gas kan overstappen vindt ik niet verkeerd.
Weet iemand nog meer energie leveranciers waarvoor voor mij interessant kan zijn om naar te kijken?
Ik kan eventueel ook voor kiezen om 150m3 gas te verbruiken, 600kwh minder te verbruiken en 750kwh meer terug te leveren maar zover wat ik heb kunnen vinden ben ik dan alsnog duurder uit.
Had Greenchoice geen terugleverkosten per kWh? De gebruikte vergelijker maakt het niet echt inzichtelijker zo (maar dat ligt vooral aan de wildwest van de leveranciers)
Kijk eens bij Innova, bij minder dan 3000kWh teruglevering geen boete, moet je wel gas erbij pakken.Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:01:
Terug naar de bron.
Mijn specs;
Gas aansluting.
Stroom
Caschback € 187,-
Vervelend terugleverkosten, maar met die cashback acties betaal je uiteindelijk niet meer zoveel voor het terugleveren![]()
GreenChoice
Cashback 105,-
Verwijderd
Thnx, ik zal bij ze kijken of dat een beter deal voor mij is. 200kwh minder terug leveren moet wel lukken. dat wordt in de zomer de panelen wel 1 maand dimmen/ uitzetten.
@klump4u
Vanuit gaan stroom + gas
Innova
Idd geen terug leverkosten, maar ook geen caschback
Terugleververgoeding 1.000kwh -54,48
Mega
Terugleverkosten bij 3.000Kwh terug leveren 223,75
Caschback -374,00
Terugleververgoeding 1.000kwh -50,-
Uiteindelijk -200,25
Greenschoice
Terugleverkosten bij 3.000Kwh terug leveren 348,48
Terugleververgoeding 1.000kwh -145,-
Caschback -300,-
Uiteindelijk -96,52
Conclusie van verhaal is dat doorgaans de terugleverkosten bij sommige energie leverancier ruimschoots worden vergoed vanuit een caschback actie wanneer je stroom + gas bij hun afneemt. Wel moet ik zeggen dat je bij Mega wel in lager terugleverkosten schaal valt wanneer je onder de 3.000kwh blijft. Het is wel goed om te weten van de magische 3.000kwh teruglever grens.
Terugleverkosten € 371,71 : 3200Kwh = 0,11615 cent teruglever kosten. (gekeken op website, jep je betaalt € 0,11616 per terug geleverd kwhProton_ schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:07:
Had Greenchoice geen terugleverkosten per kWh? De gebruikte vergelijker maakt het niet echt inzichtelijker zo (maar dat ligt vooral aan de wildwest van de leveranciers)
@klump4u
Vanuit gaan stroom + gas
Innova
Idd geen terug leverkosten, maar ook geen caschback
Terugleververgoeding 1.000kwh -54,48
Mega
Terugleverkosten bij 3.000Kwh terug leveren 223,75
Caschback -374,00
Terugleververgoeding 1.000kwh -50,-
Uiteindelijk -200,25
Greenschoice
Terugleverkosten bij 3.000Kwh terug leveren 348,48
Terugleververgoeding 1.000kwh -145,-
Caschback -300,-
Uiteindelijk -96,52
Conclusie van verhaal is dat doorgaans de terugleverkosten bij sommige energie leverancier ruimschoots worden vergoed vanuit een caschback actie wanneer je stroom + gas bij hun afneemt. Wel moet ik zeggen dat je bij Mega wel in lager terugleverkosten schaal valt wanneer je onder de 3.000kwh blijft. Het is wel goed om te weten van de magische 3.000kwh teruglever grens.
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2024 22:12 ]
Hoe bereken of kom je aan die gasprijs?Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:01:
Terug naar de bron.
Mijn specs;
Gas aansluting.
Stroom
Caschback € 187,-
Vervelend terugleverkosten, maar met die cashback acties betaal je uiteindelijk niet meer zoveel voor het terugleveren![]()
GreenChoice
Cashback 105,-
Ik zit nog dynamisch maar dit ziet er interessant uit!
Stroom heb ik al van Greenchoice, zit nog 2,5 jaar vast (zonder teruglever kosten gelukkig)
Wil alleen voor gas nog over, de vaste kosten zijn zo hoog voor het lage verbruik (lager dan 400kuub) dat ik die wil afvangen met een goede cashback
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Verwijderd
@groxgrox
Je kunt op independer vergelijken op enkel gascontract met een verbruik van 1m3
Van independer
Greenchoice Contractvoorwaarden 1 jaar vast + €300 Korting
Wanneer je de afgelopen 12 maanden voor aanmelding een stroom en/of
gasproduct van Greenchoice hebt afgenomen word je niet als nieuwe klant van Greenchoice gezien.
Actievoorwaarden Pure Energie
Volgens Independer geven ze een korting van 70 euro.
Van independer
gasproduct van Greenchoice hebt afgenomen word je niet als nieuwe klant van Greenchoice gezien.
Actievoorwaarden Pure Energie
Volgens Independer geven ze een korting van 70 euro.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2024 22:55 ]
Dit is heel makkelijk op te lossen door je partnersnaam te gebruiken + rekeningnr voor het nieuwe contract die je aanvraagt, zo doe ik het zelf ook elk jaar.Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 22:49:
@groxgrox
Van independer
Verwijderd
Ik neem aan dat ik deze hier wel mag delen.
Via deze link krijg je de eerste jaar 350 euro korting bij Vattenfall wanneer je gas en stroom bij hun afneemt.
Korting is meer dan de vaste kosten van de gas aansluiting en ik heb geen adder onder het gras kunnen vinden in de voorwaarde.
Ik heb hier maar voor gekozen gezien ik hier meer op een jaar eind rekening verwacht te komen van rond de 0 euro.
Verbruiken 2000kwh, teruglever 3000kwh, gas 1m3.
https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/Powerdeal/
Via deze link krijg je de eerste jaar 350 euro korting bij Vattenfall wanneer je gas en stroom bij hun afneemt.
Korting is meer dan de vaste kosten van de gas aansluiting en ik heb geen adder onder het gras kunnen vinden in de voorwaarde.
Ik heb hier maar voor gekozen gezien ik hier meer op een jaar eind rekening verwacht te komen van rond de 0 euro.
[ Voor 187% gewijzigd door Proton_ op 08-11-2024 10:25 . Reden: affiliate eraf ]
Lijkt me niet zo met affiliatie linkVerwijderd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:09:
Ik neem aan dat ik deze hier wel mag delen.
Stroom € 0,280115
Gas € 1,351945
Terugleververgoeding € 0,123
Daarmee zijn de verbruiks tarieven hoger dan bij de vergelijkers voor Vattenfall. Met name het gas tarief is flink hoger. Korting is inderdaad wel beter, bij de vergelijkers krijg je €275 (€315 als je geen teruglevering hebt
[ Voor 5% gewijzigd door Novax op 08-11-2024 09:31 ]
Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.
- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt
Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!
Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2