Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:11
@Verwijderd laat je niet om de tuin leiden, €350 korting op een veel te hoog bedrag is nog steeds niet aantrekkelijk. Besef ook dat je €330 terugleverkosten betaalt en €273 voor die ene kuub gas. Met jouw stroomverbruik kun je bij andere aanbieders makkelijk onder €0 p.m. uitkomen i.p.v. €29 p.m. (inclusief deze korting). Ergo, deze "aanbieding" is juist €350 te hoog -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Martin7182
Heb je een voorbeeld voor mij?

Bij Vattenfall
Terug leverkosten +/-€0,10 per kwh (beetje afhankelijk in welke schaal je valt)
Teruglever vergoeding €0,123 per kwh

2.000kwh salderen kost mij 200,-
Vaste leverkosten € 95,83
Netbeheerkosten € 425,79
Vermindering energiebelasting € -631,39
Totaal stroom € 90,23

Gas
Vaste leveringskosten €95,83
Netbeheerkosten € 153,87
Totaal gas€ 249,70

Totaal 339,93
Actie korting €350,-
Uiteindelijk €-10,07

Maar als iemand andere aanbieder weet waar ik ook op 0 euro per jaar kom voor stroom + gas. Of bij alleen stroom €-250,- dan hoor ik dat graag.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2024 11:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:35:
@Martin7182

Bij Vattenfall

Netbeheerkosten € 425,79
Totaal stroom € 90,23

Gas
Netbeheerkosten € 153,87
Totaal gas€ 249,70

Totaal 339,93
Actie korting €350,-
Uiteindelijk €-10,07

Maar als iemand andere aanbieder weet waar ik ook op 0 euro per jaar kom voor stroom + gas. Of bij alleen stroom €-250,- dan hoor ik dat graag.
Voor jou is dit inderdaad een goede deal maar dat komt met name omdat je maar 1m3 gas verbruikt en toch het voordeel hebt van de gecombineerde hoge korting voor stroom+gas van €350. Ik neem aan dat je geen gas meer verbruikt maar nog wel een gasaansluiting hebt?

Alleen is dit wel een beetje off-topic hier, zou beter in Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Novax op 08-11-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankje.

Ik dacht zelf dat doel van deze topic om de beste contracten te vinden voor de zonnepanelen bezitters en dat door jouw genoemd topic meer gericht was op de niet zonnepanelen bezitters.

Maar blijkbaar is dat mee verschoven met de komst van de teruglever boete.

Ik ga daar zeker rond kijken of iemand daar nog beter deal weet te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:12:
Dankje.

Ik dacht zelf dat doel van deze topic om de beste contracten te vinden voor de zonnepanelen bezitters en dat door jouw genoemd topic meer gericht was op de niet zonnepanelen bezitters.

Maar blijkbaar is dat mee verschoven met de v komst van de teruglever vergoeding.

Ik ga daar zeker rond kijken of iemand daar nog beter deal weet te vinden.
dit topic gaat al jarenlang over de terugleververgoeding.

Jij hebt het over terugleverkosten (TLK) of boete, daar zijn andere topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:11
Verwijderd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:35:
@Martin7182

Bij Vattenfall

Netbeheerkosten € 425,79
Totaal stroom € 90,23

Gas
Netbeheerkosten € 153,87
Totaal gas€ 249,70

Totaal 339,93
Actie korting €350,-
Uiteindelijk €-10,07

Je had het over 3000 kWh terugleveren. Daar betaal je bij Vattenfall €330 voor, niet €200.
Waarom moet een andere aanbieder €250 euro goedkoper zijn? Het kan wel (naar verwachting) met een dynamisch contract, al biedt dat geen zekerheid vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de energie die je teruglever bij Vattenfall betaal je idd een heffing van +/-€0,10 per kwh maar daar tegenover staat een vergoeding van €0,123 per kwh.
Of wel dat heft elkaar op. En ik vond de 1.000x €0,023 = €23,- niet interessant om mee te nemen in mijn berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Yaay op 08-11-2024 20:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mike-Patrick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-07 19:06
Hallo allemaal,

Eerlijk gezegd ben ik de weg kwijt als het gaat om de staat van energiecontracten in dit land. Ik werk met complexe financiële zaken en het begint zover te komen dat ik denk dat het gemiddelde energiecontract ondoorzichtiger en onmogelijker te vergelijken is dan een of ander complex financieel product. Wat een volslagen, wanordelijk, verschrikkelijk falen van de markt. ACM zit aan het stuur te slapen. Mijn probleem is niet de teruglevertarieven op zich - het is groter dan dat.
Ik vind het letterlijk bijna onmogelijk om verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken. Verborgen vergoedingen, vergoedingen met verschillende namen, verschillende meetmethoden om de “zonneboete” te berekenen, enz. En dan hebben de vergelijkingsdiensten alleen bepaalde leveranciers en geen andere, enzovoort. Dit is geen geliberaliseerde, vrije markt. Het is een ondoorzichtige markt.

Hoe dan ook, kan iemand me helpen erachter te komen wat voor mij een verstandige deal is? Ik zit helaas bij Greenchoice, dus ik kan geen gebruik maken van de cashbackaanbiedingen die van toepassing zijn. Ik wil echt een vast contract afsluiten voor een jaar of twee, omdat ik er helaas van overtuigd ben dat er met deze nieuwe regering in de VS wel eens een nieuwe gasschok zou kunnen komen.

Stroom normaal: 2145
Stroom dal: 3104
Teruglevering normaal: 2727
Teruglevering dal: 1033

Alleen elektriciteit.

Edit: Afgaande op het bovenstaande is dit misschien het verkeerde onderwerp, maar ik had dezelfde indruk als JKen. Ik zal dan een opmerking maken in de andere thread.

[ Voor 7% gewijzigd door Mike-Patrick op 09-11-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik ben ook weer bijna aan de beurt.
2 januari houd het feest op.
Dit jaar wat niet een bijzonder goed opwek jaar was kom ik tot nu toe uit op.

Opwek 10070 kwh
Waarvan
Een kleine 2000kwh direct verbruikt
En ongeveer 8000kwh terug geleverd
Inkoop is 3000 kwh

December zou er een thuis accu moeten komen die het eigen verbruik voor volgend jaar verhoogd en de teruglevering verlaagd.
En ik ga er maar vanuit dat we volgend jaar iets meer opwek hebben.

Voorlopig neig ik naar een modelcontract met waarschijnlijk een minimale vergoeding voor het overschot maar dat vind ik niet echt boeiend.
Met de korting energiebelasting is het wel een leuk bedragje denk ik.

Lang verhaal kort.
Model contract of zijn er slimmere oplossingen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 12:30
Ronald.42 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:37:

Opwek 10070 kwh
Waarvan
Inkoop is 3000 kwh

December zou er een thuis accu moeten komen die het eigen verbruik voor volgend jaar verhoogd en de teruglevering verlaagd.

Voorlopig neig ik naar een modelcontract met waarschijnlijk een minimale vergoeding voor het overschot maar dat vind ik niet echt boeiend.

Lang verhaal kort.
Mijn getallen lijken behoorlijk veel op die van jou en ik moet ook voor 1 jan een keuze maken. Ik heb tot nu toe - na uitvoerige simulaties - niets beters kunnen vinden dan een dynamisch contract bij Tibber.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
cville schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:59:
[...]

Mijn getallen lijken behoorlijk veel op die van jou en ik moet ook voor 1 jan een keuze maken. Ik heb tot nu toe - na uitvoerige simulaties - niets beters kunnen vinden dan een dynamisch contract bij Tibber.
Je hebt al wel naar modelcontracten gekeken?
Ik vind het erg lastig om daar info over te vinden.
Meestal moet je bellen, mailen doen ze daarvoor ook niet aan.
En online hebben de meeste leveranciers helemaal niks beschikbaar voor modelcontracten.
Volgens mij had ik alleen fattenval die iets online had staan.

Vandebron was volgens wat ik op dit forum gelezen heb de beste keus voor dit jaar met een modelcontract.
Maar per 1 januari zal er wel weer het één en ander veranderen in de tarieven.

Het is verdomd ook gewoon een doolhof zo langzamerhand 8)7

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:09:
Ik neem aan dat ik deze hier wel mag delen.
Via deze link krijg je de eerste jaar 350 euro korting bij Vattenfall wanneer je gas en stroom bij hun afneemt.
...

https://www.vattenfall.nl/energie-aanbiedingen/Powerdeal/
Afgesloten, echter in ontvangen contract staat dat het contract maar een duur heeft van 11 maanden. 1 januari tot 30 november. Terwijl 350 korting pas krijgt nadat je 1 jaar klant bij ze bent.

Ik ga hem van week annuleren omdat ik bang ben dat ik met dat contract niet kan salderen in de maand december tenopzichte van de rest van het jaar.

En ik twijfel om volgende maand opnieuw af te sluiten met de hoop dat ik dan wel een looptijd krijg van 12 maanden?

Als tip kreeg hier dat Innova geen teruglever boete hanteert wanneer minder dan 3000kwh terug levert.

Van de week ga ik nog meer energie contracten vergelijken.

En wat ook lastige maakt is dat de berekening niet altijd kloppen op de energie vergelijking sites. Vooral energie leverancier mega viel mij op dat de vergelijking site een veel hogere cashback voorspiegel dan wat in het contract staat.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2024 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mike-Patrick schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:10:
Hallo allemaal,

Eerlijk gezegd ben ik de weg kwijt als het gaat om de staat van energiecontracten in dit land. Ik werk met complexe financiële zaken en het begint zover te komen dat ik denk dat het gemiddelde energiecontract ondoorzichtiger en onmogelijker te vergelijken is dan een of ander complex financieel product. Wat een volslagen, wanordelijk, verschrikkelijk falen van de markt. ACM zit aan het stuur te slapen. Mijn probleem is niet de teruglevertarieven op zich - het is groter dan dat.
Ik vind het letterlijk bijna onmogelijk om verschillende leveranciers met elkaar te vergelijken. Verborgen vergoedingen, vergoedingen met verschillende namen, verschillende meetmethoden om de “zonneboete” te berekenen, enz. En dan hebben de vergelijkingsdiensten alleen bepaalde leveranciers en geen andere, enzovoort. Dit is geen geliberaliseerde, vrije markt. Het is een ondoorzichtige markt.

Hoe dan ook, kan iemand me helpen erachter te komen wat voor mij een verstandige deal is? Ik zit helaas bij Greenchoice, dus ik kan geen gebruik maken van de cashbackaanbiedingen die van toepassing zijn. Ik wil echt een vast contract afsluiten voor een jaar of twee, omdat ik er helaas van overtuigd ben dat er met deze nieuwe regering in de VS wel eens een nieuwe gasschok zou kunnen komen.

Stroom normaal: 2145
Stroom dal: 3104
Teruglevering normaal: 2727
Teruglevering dal: 1033

Alleen elektriciteit.

Edit: Afgaande op het bovenstaande is dit misschien het verkeerde onderwerp, maar ik had dezelfde indruk als JKen. Ik zal dan een opmerking maken in de andere thread.
Dit topic gaat over de hoogste terugleververgoeding. Niet over welk contract je moet kiezen, daar zijn andere topics voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ronald.42 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:37:

Opwek 10070 kwh
Waarvan
Inkoop is 3000 kwh

Lang verhaal kort.
Budget energie kost je €163,- per jaar maar dat is omdat je nog 3000kWh saldeert, omdat Budget alleen een boete telt over het saldeerbare deel en jij dat met je accu binnenkort omlaag gaat brengen denk ik dat dat best een goede deal is voor jou.
Saldeer je nog maar 2000kWh dan zit je nog op €23,- per jaar.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:06:
Vandebron was volgens wat ik op dit forum gelezen heb de beste keus voor dit jaar met een modelcontract.
Je zou inderdaad moeten wachten tot december om te kijken wat de tarieven van modelcontracten worden voor de eerste 6 maanden van 2025. (Met ook nog de mogelijkheid dat er in uitzonderlijke gevallen tussendoor een tariefswijziging kan plaatsvinden)

Vandebron is voor nu met een TLV van €0,10 relatief hoog maar dat is voor de eerste 2000kWh, alles daarboven is €0,06.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Novax schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:50:
[...]
Vandebron is voor nu met een TLV van €0,10 relatief hoog maar dat is voor de eerste 2000kWh, alles daarboven is €0,06.
Heb je toevallig een bron dat dit 2000 kWh is voor modelcontracten? Bijvoorbeeld een tarievenblad of recent afgesloten contract?

Vandebron heeft een tijdje geleden voor de reguliere vaste en variabele contracten het omslagpunt veranderd van 2000 naar 20000 kWh. Op hun site staat bij het modelcontract de grens niet benoemd, dus dat zou nog steeds 2000 kunnen zijn maar wellicht ook 20000 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Gammo schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:12:
[...]

Heb je toevallig een bron dat dit 2000 kWh is voor modelcontracten? Bijvoorbeeld een tarievenblad of recent afgesloten contract?

Vandebron heeft een tijdje geleden voor de reguliere vaste en variabele contracten het omslagpunt veranderd van 2000 naar 20000 kWh. Op hun site staat bij het modelcontract de grens niet benoemd, dus dat zou nog steeds 2000 kunnen zijn maar wellicht ook 20000 nu.
Ah, wist niet dat ze het verhoogd hadden. Ik heb eerlijk gezegd het idee dat ze niet goed hebben nagedacht over hoe dit moet werken bij een modelcontract en volgens mij mag die constructie ook helemaal niet.

Aangezien er niets staat zou je zeggen dat voor een nieuw af te sluiten modelcontract de grens ook 20000 kWh is. Al maakt het niet veel meer uit voor nog anderhalve maand, zeker met dit weer.

Dan is de vraag of ze per 1 januari wel hebben nagedacht over hoe ze dit met het modelcontract doen en wat de TLV dan is :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 12:30
[...]

Nog niet maar heb ik me wel voorgenomen.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Razor_
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-07 11:41
cville schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:59:
[...]

Dus ook netto teruglevering, right?

Ik zit met de volgende gedachte te spelen voor maximale terugleververgoeding:
Ik produceer straks ook iets van 4000-5000 teveel per jaar. (Op een gebruik van 10.000)

- Nu (1 Dec) overstappen naar Tibber
- Wachten tot in welke zomermaand je ongeveer op 0 uitkomt met salderen. (~ July/Aug?)
- Eindafrekening dus voorkomen om veel netto terug te leveren en alles te salderen.
- July/Augustus overstappen op Zonneplan of andere dynamische leverancier (salderen weer resetten)
- Idem in 2026

Zou dit werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:38
_Razor_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:04:
[...]

Dus ook netto teruglevering, right?

Ik zit met de volgende gedachte te spelen voor maximale terugleververgoeding:
Ik produceer straks ook iets van 4000-5000 teveel per jaar. (Op een gebruik van 10.000)

- Nu (1 Dec) overstappen naar Tibber
- Wachten tot in welke zomermaand je ongeveer op 0 uitkomt met salderen. (~ July/Aug?)
- Eindafrekening dus voorkomen om veel netto terug te leveren en alles te salderen.
- July/Augustus overstappen op Zonneplan of andere dynamische leverancier (salderen weer resetten)
- Idem in 2026

Zou dit werken?
Wat verwacht je te winnen? Salderen bij dynamische contracten gaat alleen over de energiebelasting, en die is bij iedere leverancier gelijk. De terugleververgoeding voor je stroom is de dynamische prijs, en die is bij Tibber en ZP ook vrijwel identiek.

Het maakt dus geen fluit uit bij welke dynamische toko je zit, je kunt maximaal de energiebelasting over je import salderen, ongeacht leverancier.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Razor_
Gameboy schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:38:
[...]

Wat verwacht je te winnen? Salderen bij dynamische contracten gaat alleen over de energiebelasting, en die is bij iedere leverancier gelijk. De terugleververgoeding voor je stroom is de dynamische prijs, en die is bij Tibber en ZP ook vrijwel identiek.

Het maakt dus geen fluit uit bij welke dynamische toko je zit, je kunt maximaal de energiebelasting over je import salderen, ongeacht leverancier.
Ja, met een maximum tot wat je afneemt toch, gerekend per jaar of per contract periode.
Stel: Ik verbruik 10.000 p/j en wek op 15.000 p/j. Dan kan ik 10.000 salderen, de overige 5000 alleen tegen kaal tarief.

Maar als ik nu in Augustus* (nog uitrekenen wanneer) overstap heb ik precies 8000 afgenomen en 8000 terug geleverd. De eindafrekening van dynamische toko 1 is het einde van de salderingsperiode. Ergens halverwege de zomer moet ik wel voldoende hebben om de winter ervoor te compenseren. Ik zorg er dus voor dat er bij dit contract geen netto terug levering is.
Na overstap naar toko 2, (nog steeds laatste stukje zomer) lever ik niet genoeg terug om de komende winter te overbruggen maar kan gewoon net zolang wachten tot (lente 2026) waar de teller weer op 0 uit zou komen), Dan weer opzeggen en terug naar toko 1 (of toko 3).

Op deze manier denk ik dus wel alle 15000 te kunnen salderen. Voornamelijk omdat dynamische contracten niet per jaar zijn en altijd zijn op te zeggen. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
[...]

Ik vind het erg lastig om daar info over te vinden.
Meestal moet je bellen, mailen doen ze daarvoor ook niet aan.
En online hebben de meeste leveranciers helemaal niks beschikbaar voor modelcontracten.
Volgens mij had ik alleen fattenval die iets online had staan.

Het is verdomd ook gewoon een doolhof zo langzamerhand 8)7
Ik ben benieuwd waar je op uit komt. Ik heb ongeveer hetzelfde. 0-op-de-meter huis en heb jaarlijks een overschot. Ik gebruik geen gas en alleen maar stroom.

Ik kom tot de volgende conclussie:

Modelcontract -> Beste keuze bij NoM-huis. Geen terugleverkosten, maar de rest is alles hoog. Online zag ik overigens wel dat de energietarieven gedaald zijn. Zo heb ik nu een kwh prijs van 0,39 cent en ik zag in modelcontracten als een kwh prijs van 35 cent. Dus eigenlijk een no-brainer om hier voor te gaan. Grootste nadeel is inderdaad wat je zegt. Elke energieleverancier maakt het modelcontract zo moeilijk mogelijk. Modelcontract bij Greenchoice moet je bellen, maar mijn ervaring is dat je prima een half uur kunt wachten aan de telefoon voordat je iemand kunt bereiken.

Dynamisch contract -> als je leuk lijkt en beetje van een gok houdt. Maar kans is groot dat je naast je berekeningen zit en ik vermoed in negatieve zin.

Vast contract -> Kosten gaan flink de lucht in dankzij terugleverkosten. Kijken of ik stroom beter kan verbruiken is zeer moeilijk, gezien ik een EV heb die overdag op het werk staat. Dus veruit minst interessante oplossing.

* grote_oever vind het energiecontract afsluiten het verschikkelijkste wat er is. 101 regels, elke site zit anders in elkaar en er is geen passend antwoord te vinden.

Maar goed, misschien doe ik te moeilijk en boeit het allemaal niet en kan ik gewoon willekeurig modelcontract pakken, zoals bij SamenOM: https://www.samenom.nl/modelcontract/

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 11-11-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
_Razor_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:55:
[...]

Ja, met een maximum tot wat je afneemt toch, gerekend per jaar of per contract periode.
Stel: Ik verbruik 10.000 p/j en wek op 15.000 p/j. Dan kan ik 10.000 salderen, de overige 5000 alleen tegen kaal tarief.

Maar als ik nu in Augustus* (nog uitrekenen wanneer) overstap heb ik precies 8000 afgenomen en 8000 terug geleverd. De eindafrekening van dynamische toko 1 is het einde van de salderingsperiode. Ergens halverwege de zomer moet ik wel voldoende hebben om de winter ervoor te compenseren. Ik zorg er dus voor dat er bij dit contract geen netto terug levering is.
Na overstap naar toko 2, (nog steeds laatste stukje zomer) lever ik niet genoeg terug om de komende winter te overbruggen maar kan gewoon net zolang wachten tot (lente 2026) waar de teller weer op 0 uit zou komen), Dan weer opzeggen en terug naar toko 1 (of toko 3).

Op deze manier denk ik dus wel alle 15000 te kunnen salderen. Voornamelijk omdat dynamische contracten niet per jaar zijn en altijd zijn op te zeggen. Of zie ik iets over het hoofd?
Je kunt nooit meer salderen dan je eigen afname. Bij een dynamisch contract enkel de belasting.
Als je saldeert over de periode van een jaar zal zoals in jouw voorbeeld voor 10.000 afgenomen kWh de belasting salderen en voor de resterende 5000 kWh krijg je het geldende uurtarief (of betaal je in geval dit negatief is op moment van opwekken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_Razor_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:55:
[...]

je moet verder vooruit kijken. Je kunt het voor dit jaar 'optimaliseren' maar dan kom je volgend jaar tekort. Jouw oplossing werkt dus alleen voor delen van een jaar. Soms is dat handig in geval van een verhuizing of als je opeens zonnepanelen legt. Maar als je gewoon in het huis blijft wonen en volgend jaar ook weer een heel jaar wilt salderen, verschuif je het probleem alleen.

[ Voor 24% gewijzigd door de Peer op 11-11-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Razor_
de Peer schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:24:
[...]

je moet verder vooruit kijken. Je kunt het voor dit jaar 'optimaliseren' maar dan kom je volgend jaar tekort. Jouw oplossing werkt dus alleen voor delen van een jaar. Soms is dat handig in geval van een verhuizing of als je opeens zonnepanelen legt. Maar als je gewoon in het huis blijft wonen en volgend jaar ook weer een heel jaar wilt salderen, verschuif je het probleem alleen.
dat was waar als je alleen jaar contracten neemt, of contracten met gelijke perioden. Maar dynamisch mag toch ook gewoon voor 6, 7 of 8 maanden nemen en daarna opzeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
_Razor_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:59:
[...]

dat was waar als je alleen jaar contracten neemt, of contracten met gelijke perioden. Maar dynamisch mag toch ook gewoon voor 6, 7 of 8 maanden nemen en daarna opzeggen?
maakt alsnog niet uit, je kunt toch nooit meer salderen dan je afneemt, dus als je 10kWh/jaar afneemt, kan je dat max salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_Razor_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 15:59:
[...]

Ja, maar daar schiet je niets mee op

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 08:07
cville schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:21:
[...]

Nog niet maar heb ik me wel voorgenomen.
Straks een nieuw topic openen en daar alle modelcontracten vermelden? als iedereen nou een paar leveranciers afgaat scheelt dat iedereen veel werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siempie76
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-08 17:26
Sarpo schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:56:
[...]

Straks een nieuw topic openen en daar alle modelcontracten vermelden? als iedereen nou een paar leveranciers afgaat scheelt dat iedereen veel werk
Greenchoice: https://www.greenchoice.n...odelcontract-20240701.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvKp_cOKCFFQU51lkJ3K9ouZqAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cl72WyzYK48rJ7luJgwCnMbT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Je mist het enige onderwerp van dit topic in je quote.
De terugleververgoeding bedraagt €0,029 per kWh excl. btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Zie ik het nou goed dat die Modelcontract een lage terugleververgoeding hebben, maar dus ook geen terugleverboete?

En bij Greenchoice is daltarief hoger dan normaaltarief? Nieuwe trend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
loyske schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:34:
Zie ik het nou goed dat die Modelcontract een lage terugleververgoeding hebben, maar dus ook geen terugleverboete?
Dat zie je goed
En bij Greenchoice is daltarief hoger dan normaaltarief? Nieuwe trend?
Geen trend, alleen bij Greenchoice, zie https://www.greenchoice.n...verdaggoedkoperdansnachts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sarpo
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 08:07
Niet duidelijk uit mijn post maar ik doelde eigenlijk op de nieuwe modelcontracten (MC) voor 2025, we zijn immers half november en afsluiten van huidige MC heeft niet zoveel zin meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:22:
[...]

Afgesloten, echter in ontvangen contract staat dat het contract maar een duur heeft van 11 maanden.
Vattenfall gebeld,
Contract afgezegd. Contracten periode gaat bij hun per maand. Als ik het Contract 2 december opnieuw afsluit dan loopt het contract tot 30 december 2025 ongeacht de start datum.

• de Peer

de Peer

under peer review

Zijn er meer mensen die nu via hun SAP terugleveren via dynamisch contract en van het net afnemen via regulier contract (salderen)

Dat geeft nu, deze winter, de hoogste TLV. Maar het is helemaal stil in dit topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:42
Voor geld verdienen met een SAP is een apart topic.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blihi schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:32:
Voor geld verdienen met een SAP is een apart topic.
joh ;)
Maargoed mijn boodschap was vooral: Nu in de winter kun je een vrij gunstige TLV verkrijgen via een dynamisch contract. Denk aan 15-40 cent per kWh zo nu en dan. Deze boodschap is volgens mij ontopic en sowieso méér ontopic dan de berichten die hier de laatste weken zijn geplaatst.

Echter is deze TLV in de winter denk ik alleen gunstig voor mensen met een accu en/of mensen met een SAP. Maar wellicht zijn er andere manieren om er van te profiteren, die ik nu niet kan bedenken.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 15-11-2024 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:30
de Peer schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:39:
Zijn er meer mensen die nu via hun SAP terugleveren via dynamisch contract en van het net afnemen via regulier contract (salderen)

Dat geeft nu, deze winter, de hoogste TLV. Maar het is helemaal stil in dit topic?
Hmm, heb net een contract bij tibber afgesloten dat ik verder niet van plan was te gebruiken, en nog steeds een overschot op het andere allocatiepunt (volledig salderend en TLV van 11,5 cent)
Ik zou idd eens moeten kijken hoe vaak de netto TLV bij tibber significant hoger uitkomt dan die 11,5 cent, maar ik denk niet vaak (en als het gebeurt vermoedelijk ook weinig tot geen PV opbrengst)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:44:
[...]

Ik zou idd eens moeten kijken hoe vaak de netto TLV bij tibber significant hoger uitkomt dan die 11,5 cent, maar ik denk niet vaak (en als het gebeurt vermoedelijk ook weinig tot geen PV opbrengst)
volgens mij nu al een paar weken lang vrijwel elk uur, en de komende periode denk ik ook. Dat is de reden dat ik het balletje hier nu opgooi.

Het gaat niet om enorme bedragen (want winter) maar een paarhonderd euro moet ik er toch wel mee kunnen verdienen deze winter.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 15-11-2024 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Als ik het goed begrijp krijgen we straks toch een minimale terugleververgoeding van 50% van het levertarief.

De leverancier mag nog wel een terugleverboete in rekening brengen, maar die wordt ook beperkt.

Ik ben benieuwd of dat nog iets gaat opleveren.

https://solarmagazine.nl/...tgelegd-door-tweede-kamer

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HandyLumberjack schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:11:
Als ik het goed begrijp krijgen we straks toch een minimale terugleververgoeding van 50% van het levertarief.

De leverancier mag nog wel een terugleverboete in rekening brengen, maar die wordt ook beperkt.

Ik ben benieuwd of dat nog iets gaat opleveren.

https://solarmagazine.nl/...tgelegd-door-tweede-kamer
Ik verwacht er weinig van. Leuk die 50% maar dat wordt dus gecompenseerd door die boete. Er wordt gezegd dat niet 'beperkt' wordt, maar als die beperking niet zo veel voorstelt, zijn we nog geen steek verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
de Peer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:48:
[...]

volgens mij nu al een paar weken lang vrijwel elk uur, en de komende periode denk ik ook. Dat is de reden dat ik het balletje hier nu opgooi.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan moet tibber minimaal 11,5 cent plus 2 cent opslag geven om quitte te spelen met mijn andere TLV.
Een kale stroomprijs van 13,5 cent dus, en het moet nog significant meer zijn om daar de moeite voor te gaan doen.
Als ik op https://stroomperuur.nl/ kijk naar de afgelopen weken dan komt de kale prijs tijdens PV productie maar zelden daarboven, en wanneer het gebeurt dan is het hooguit 2 cent ofzo. Niet interessant imho.
Maar als je een veel lagere TLV krijgt dan 11,5 ct dan kan het wellicht wat opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ASW1 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:49:
[...]

Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan moet tibber minimaal 11,5 cent plus 2 cent opslag geven om quitte te spelen met mijn andere TLV.
Een kale stroomprijs van 13,5 cent dus, en het moet nog significant meer zijn om daar de moeite voor te gaan doen.
Als ik op https://stroomperuur.nl/ kijk naar de afgelopen weken dan komt de kale prijs tijdens PV productie maar zelden daarboven, en wanneer het gebeurt dan is het hooguit 2 cent ofzo. Niet interessant imho.
Maar als je een veel lagere TLV krijgt dan 11,5 ct dan kan het wellicht wat opleveren.
ja ik denk dat je gelijk hebt, ik had even over die 2 cent heen gekeken volgens mij. Denk dat je conclusie juist is, met een TLV van 11,5 ct loont het nu niet echt. Maar voor mensen met een lagere tlv wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 10:14:
[...]

Ik verwacht er weinig van. Leuk die 50% maar dat wordt dus gecompenseerd door die boete. Er wordt gezegd dat niet 'beperkt' wordt, maar als die beperking niet zo veel voorstelt, zijn we nog geen steek verder.
Ja, mijn verwachtingen zijn ook niet hoog.

Ik denk eerder dat er misschien nog een leuke opties voorbij gaan komen net in die periode van afschaffing salderen. Bijvoorbeeld een contract afgesloten in 2024 waarbij de TLV stijgt vanaf 2025 door de introductie van de minimale TLV of eentje met een hoge TLV waarvan de terugleverboete dan omlaag gaat.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HandyLumberjack schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:12:
[...]

Ja, mijn verwachtingen zijn ook niet hoog.

Ik denk eerder dat er misschien nog een leuke opties voorbij gaan komen net in die periode van afschaffing salderen. Bijvoorbeeld een contract afgesloten in 2024 waarbij de TLV stijgt vanaf 2025 door de introductie van de minimale TLV of eentje met een hoge TLV waarvan de terugleverboete dan omlaag gaat.
Precies, dat denk ik ook. De energieleveranciers moeten ook hun beleid gaan aanpassen en maken daarbij mogelijk 'fouten' of accepteren dat ze hier en daar iets te veel weggeven, waar wij weer van kunnen profiteren.

Net zoals Innova destijds de befaamde contracten aanbood met 1,10 euro per kWh als TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 18:28
Zat zelf eens te kijken wat ik volgend jaar wil.
Hou jaarlijks redelijk wat over, dankzij warmtepomp flink verbruik in de winter.
Dus waarschijnlijk is modelcontract het beste.
Wat ik een beetje mis in de tabel met tarieven is de vaste leveringskosten (per dag/jaar).
Greenchoice zit bijvoorbeeld op +- € 175 per jaar, Gewoon Energie maarliefst €942.
Dat maakt natuurlijk nogal wat uit.

Ps:
Zag net dat Vandebron TLV heeft aangepast naar 2 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
brambo123 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:45:
Zag net dat Vandebron TLV heeft aangepast naar 2 cent.
Zie dat nu ook ja, daarmee is Vandebron dus niet meer zo interessant als modelcontract als je overschot hebt. Opvallend dat ze dat nu zo laat in het jaar nog veranderd hebben en niet gewoon per 1 januari 2025, zal wel alleen voor nieuwe klanten gelden (neem ik aan).

Er is nu ook geen sprake meer van staffels, het is € 0,02 voor zowel standaard en verlaagd tarief, daarmee lossen ze ook het probleem op dat die splitsing volgens mij niet mag bij een modelcontract.

[ Voor 18% gewijzigd door Novax op 15-11-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrei90
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:09
Ik zit al een tijdje bij Vandebron via het modelcontract vanwege veel teruglevering stroom via zonnepanelen. Is dat nog steeds de beste terugleververgoeding i.c.m. geen terugleverkosten die er is volgens jullie ervaring? Ik ben sowieso niet van plan om nu te gaan overstappen i.v.m. salderen, heb nog geen volledig jaar opgebouwd. Alvast bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door andrei90 op 19-11-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
andrei90 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:19:
Ik zit al een tijdje bij Vandebron via het modelcontract vanwege veel teruglevering stroom via zonnepanelen. Is dat nog steeds de beste terugleververgoeding i.c.m. geen terugleverkosten die er is volgens jullie ervaring? Ik ben sowieso niet van plan om nu te gaan overstappen i.v.m. salderen, heb nog geen volledig jaar opgebouwd. Alvast bedankt!
Zie de posts hierboven. Vandebron heeft de TLV verlaagd naar € 0,02, ik neem aan dat dit tarief voor jou per 1 januari 2025 ook gaat gelden. Ze moeten je daarvoor 30 dagen van tevoren informeren dus zou daar nog op wachten maar al wel uitkijken naar een eventueel alternatief.

[ Voor 9% gewijzigd door Novax op 19-11-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

andrei90 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:19:
Als je meer teruglevert dan verbruikt, dan is Vandebron de leverancier die de hoogste terugleververgoeding geeft. Als je (net als ik) iets meer verbruikt dan teruglevert, dan is dat Vattenfall.
Op dit moment althans. Het kan soms per week of maand wisselen...

En wat @Novax hierboven postte. Sowieso veranderen de tarieven bij modelcontracten per 1 jan en 1 jul.

[ Voor 6% gewijzigd door Tao op 19-11-2024 20:17 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Tao schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:16:
[...]

Als je meer teruglevert dan verbruikt, dan is Vandebron de leverancier die de hoogste terugleververgoeding geeft. Als je (net als ik) iets meer verbruikt dan teruglevert, dan is dat Vattenfall.
Op dit moment althans. Het kan soms per week of maand wisselen...

En wat @Novax hierboven postte. Sowieso veranderen de tarieven bij modelcontracten per 1 jan en 1 jul.
helaas heb je bij die twee en de rest overigens ook niet alleen te maken met een TLV maar ook met een TLK

hier een voorbeeld van vdBron alleen stroom 3000 kWh/jaar 3000 kWh teruglevering zonnepanelen geen gas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9sLPEpm3eoLZkIJlXEfs7hLg1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t5PSKwginbwhAE49J2tYAYB3.png?f=fotoalbum_large

je betaald uiteindelijk incl netwerkkosten per jaar voor een nul op de meter (NOM) afname dus brutto bijna 260 euro waarbij daar ook nog ruim 630 energiekorting van de overheid in zit en wel de netwerkkosten in verwerkt zijn.netto is dit dus 890 euro kosten voor 0 op de meter.
In dit voorbeeld heb je dus geen TLV maar wel een TLK van 375 euro; dat is 0,125 € / kWh.
Je teruglevering van 3.000 kWh a 25ct zou 750 euro zijn, nu betaal je daar dus 890 euro voor. (excl. korting energiebelasting). Dat is dus circa 30ct /kWh.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 19-11-2024 20:44 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:40:
[...]

helaas heb je bij die twee en de rest overigens ook niet alleen te maken met een TLV maar ook met een TLK

hier een voorbeeld van vdBron alleen stroom 3000 kWh/jaar 3000 kWh teruglevering zonnepanelen geen gas
[Afbeelding]

je betaald uiteindelijk incl netwerkkosten per jaar voor een nul op de meter (NOM) afname dus brutto bijna 260 euro waarbij daar ook nog ruim 630 energiekorting van de overheid in zit en wel de netwerkkosten in verwerkt zijn.netto is dit dus 890 euro kosten voor 0 op de meter.
In dit voorbeeld heb je dus geen TLV maar wel een TLK van 375 euro; dat is 0,125 € / kWh.
Je teruglevering van 3.000 kWh a 25ct zou 750 euro zijn, nu betaal je daar dus 890 euro voor. (excl. korting energiebelasting). Dat is dus circa 30ct /kWh.
Het gaat hierboven om de modelcontracten dus geen TLK :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
de Peer schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:19:
[...]

Precies, dat denk ik ook. De energieleveranciers moeten ook hun beleid gaan aanpassen en maken daarbij mogelijk 'fouten' of accepteren dat ze hier en daar iets te veel weggeven, waar wij weer van kunnen profiteren.

Net zoals Innova destijds de befaamde contracten aanbood met 1,10 euro per kWh als TLV.
Is het dan het plan om deze 50% al in 2025 te introduceren, en dus niet in 2027 gelijk met einde saldering? Dat zou top zijn, hier een nog 3 jaar lopend contract met een TLV beduidend lager dan 50% van kale prijs en geen terugleverboete. Kan ik Innova nog een poot uitdraaien :)

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Novax schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:00:
[...]

Het gaat hierboven om de modelcontracten dus geen TLK :)
sorry, dat had ik even niet gezien, mijn voorbeeld was dus ook geen modelcontract. _/-\o_

Alleen als je op hun site kijkt kun je dus nergens, zelf verstopt niet, hun modelcontract vinden, niet echt netjes vdBron.

[ Voor 19% gewijzigd door MacD007 op 19-11-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
We wonen sinds een paar weken in ons nieuwe huis met voor het eerst voor ons: zonnepanelen.

Ik heb van de vorige bewoner het volgende verbruik doorgekregen: verbruik van 1750 kWh en opbrengst zonnepanelen van 3500 kWh per jaar.

Ons huidige contract loopt per eind januari af. Kan iemand mij een beetje op weghelpen wat voor de aankomende periode verstandig is? Dit is helemaal nieuw voor me met TLV en TLK.

Uiteindelijk willen we met die extra opbrengst misschien een elektrische auto kunnen laden, maar voor nu is nog overschot.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gameboy
  • Laatst online: 21:38
THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:48:
We wonen sinds een paar weken in ons nieuwe huis met voor het eerst voor ons: zonnepanelen.

Ik heb van de vorige bewoner het volgende verbruik doorgekregen: verbruik van 1750 kWh en opbrengst zonnepanelen van 3500 kWh per jaar.

Ons huidige contract loopt per eind januari af. Kan iemand mij een beetje op weghelpen wat voor de aankomende periode verstandig is? Dit is helemaal nieuw voor me met TLV en TLK.

Uiteindelijk willen we met die extra opbrengst misschien een elektrische auto kunnen laden, maar voor nu is nog overschot.
Als je veel overschot hebt, en je verbruik(smomenten) kunt sturen, dan is het ook slim om naar dynamische energiecontracten te kijken.

Voordelen:
  • Geen terugleverboetes;
  • Op elk moment opzegbaar;
  • Eerlijke vergoeding (je krijgt de volledige uurprijs vergoed voor je export);
Nadelen:
  • Salderen werkt iets anders, je mist een klein stukje tarief, zijnde het verschil tussen je gerealiseerde import- en exportprijzen (meestal is de gemiddelde exportprijs enkele centen per kWh lager dan die voor de import);
  • Je hebt geen vast maandbedrag (maar of je dat echt een nadeel vindt, is persoonlijk ;) );
Ik heb over 2024 tot nu toe de volgende exportprijzen (=TLV) gerealiseerd voor mijn overschot (verbruik ca. 1500 kWh, opwek ca. 3500 kWh op jaarbasis):

Jan: €0.0973
Feb: €0.0828
Mrt: €0.0642
Apr: €0.0650
Mei: €0.0643
Jun: €0.0630
Jul: €0.0620
Aug: €0.0592
Sep: €0.0819
Okt: €0.1087

Dit kan voor jou iets anders uitpakken, maar als je begint met een dynamisch contract, kun je eerst aankijken wat je realiseert qua opwek en sturing van je verbruik, je kunt op elk moment weg, je zit niet vast aan een bepaalde periode.

Tibber en Zonneplan zijn populair voor dynamisch, omdat die lage vaste maandkosten hebben (rond de 6 euro per maand), een lage opslag (ca. 2 ct/kWh, die je ook ontvangt voor je export), de saldering voeren ze correct uit, en de facturen zijn erg duidelijk en overzichtelijk.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:48:

Hangt af van of je ook gas nodig hebt, want met stroom+gas krijg je op dit moment vaak een hogere korting die de TLK teniet kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Srednier schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:52:
[...]

Is het dan het plan om deze 50% al in 2025 te introduceren, en dus niet in 2027 gelijk met einde saldering? Dat zou top zijn, hier een nog 3 jaar lopend contract met een TLV beduidend lager dan 50% van kale prijs en geen terugleverboete. Kan ik Innova nog een poot uitdraaien :)
Nee 2027 pas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

MacD007 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:01:
[...]

sorry, dat had ik even niet gezien, mijn voorbeeld was dus ook geen modelcontract. _/-\o_

Alleen als je op hun site kijkt kun je dus nergens, zelf verstopt niet, hun modelcontract vinden, niet echt netjes vdBron.
Ik waardeer je inzet MacD007 (mr. Bond? :) ).
Een modelcontract kun je bij Vandebron heel eenvoudig vinden hoor: https://vandebron.nl/modelcontract Klik op de hyperlink tarieven en je ziet wat ze rekenen (is geen reclame van me, ik neem daar geen kW af).

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Tao schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:09:
[...]

Ik waardeer je inzet MacD007 (mr. Bond? :) ).
Een modelcontract kun je bij Vandebron heel eenvoudig vinden hoor: https://vandebron.nl/modelcontract Klik op de hyperlink tarieven en je ziet wat ze rekenen (is geen reclame van me, ik neem daar geen kW af).
Dank _/-\o_ , nee op dat idee was ik dus niet gekomen, ik zocht gewoon (ik denk net als elke andere "normale" consument gewoon op hun site. Zelfs hun eigen zoekoptie gaf geen krimp.

Nu was al bekend dat onze e-boeren dit soort contracten, waar ze zelf helemaal niet zo blij mee zijn, maar door de regelgeving verplicht zijn om deze aan te bieden, deze zo veel mogelijk te verstoppen.
(iets waar de ACM ook eens op mag treden, per overtreding om deze bv niet direct op hun homepage aan tegeven direct een boete van 100.000 euro per overtreding, zonder een max. bij een volgende overtreding wordt deze gewoon elke keer 1,5 keer zo hoog. en bij de 4 overtreding mag de CEO de gevangenis van binnenuit bezichtigen voor 4 weken. nog een keer en de CFO mag er bij. volgens mij is het dan zo afgelopen , dit overigens bovenop de boete.lijkt me een mooie regel.) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26
Ik heb een verlengingsaanbod van GC ontvangen, dat ik niet helemaal begrijp(kan geloven!)
Mijn overschot van ruim 4000kWh kost meer dan het oplevert, zie ik dat goed?

Greenchoice
Verleng nu jouw contract
Beste
Jouw vaste contract op de ***in l***** loopt binnenkort af. Vanaf 6 januari 2025 ga je automatisch over op onze variabele tarieven. We willen je graag als één van onze gewaardeerde klanten een speciaal verlengaanbod doen, zodat je voor langere tijd weet waar je aan toe bent. Het termijnbedrag in dit aanbod is gebaseerd op het meest actuele jaarverbruik, zoals dat bij ons bekend is. Het kan zijn dat jouw verbruik dagelijks wordt bijgewerkt, wij passen het voorgestelde termijnbedrag dan hierop aan. Zo sluit het aanbod zo goed als mogelijk aan bij jouw verbruik.
Stroomverbruik
912 kWh / 1315 kWh
Stroomtelwerk
Dubbel
Teruglevering
4385 kWh / 2130 kWh
Termijnbedrag
€ 0,-
Speciaal voor klanten via lokale energiecoöperaties
100% Nederlandse zonnestroom
Aardgas met Natuur voor Morgen
1 jaar zeker van een vast tarief
Per maand
€ 5,00
Per jaar
€ 60,00
Bekijk tarieven
Groene stroom

Variabele leveringskosten (per kWh) € 0,25634
Variabele leveringskosten dal (per kWh)€ 0,26844
Variabele terugleverkosten (per kWh)

€ 0,11616
Netto terugleververgoeding (per kWh)€ 0,14500
Vaste leveringskosten (per maand)€ 7,79000

Alle prijzen inclusief btw
Tarievenspecificatie
Meer informatie
Stap 2. Verleng jouw contract
Persoonlijke gegevens

Gekozen product

Product
Lokaal groen 1 jaar
Looptijd
12 maanden
Termijnbedrag
€ 5,00 / maand
Ingangsdatum
6 januari 2025

NieuwsWerken bij GreenchoicePrivacyDisclaimerCookiesVoorwaardenModelcontract

Tarievenspecificatie
Je levert meer stroom terug (6515 kWh) dan je afneemt (2227 kWh). Hierdoor ontvang je voor de overgebleven hoeveelheid stroom (4288 kWh) een netto terugleververgoeding.
Alle genoemde bedragen zijn inclusief btw.
Variabele kosten

Variabele leveringskosten (normaal)

0 kWh x € 0,25634
€ 0,00
Variabele leveringskosten (dal)
0 kWh x € 0,26844
€ 0,00
Variabele terugleverkosten
6515 kWh x € 0,11616
€ 756,78
Netto terugleververgoeding

-4288 kWh x € 0,14500
€ -621,76

Vaste kosten

Vaste leveringskosten
12 maanden x € 7,79
€ 93,42
Netbeheerkosten
12 maanden x € 35,48
€ 425,79
Vermindering energiebelasting
1 jaar x € -629,66
€ -629,66

Totaal per jaar
€ 60,00

In dit aanbod vind je de overheidsheffingen en netbeheerkosten die van toepassing zijn voor het jaar 2024. Het is belangrijk om te weten dat deze kosten jaarlijks kunnen wijzigen. Meer informatie lees je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Gameboy schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:50:
[...]

Als je veel overschot hebt, en je verbruik(smomenten) kunt sturen, dan is het ook slim om naar dynamische energiecontracten te kijken.

Voordelen:
  • Geen terugleverboetes;
  • Op elk moment opzegbaar;
  • Eerlijke vergoeding (je krijgt de volledige uurprijs vergoed voor je export);
Nadelen:
  • Salderen werkt iets anders, je mist een klein stukje tarief, zijnde het verschil tussen je gerealiseerde import- en exportprijzen (meestal is de gemiddelde exportprijs enkele centen per kWh lager dan die voor de import);
  • Je hebt geen vast maandbedrag (maar of je dat echt een nadeel vindt, is persoonlijk ;) );
Ik heb over 2024 tot nu toe de volgende exportprijzen (=TLV) gerealiseerd voor mijn overschot (verbruik ca. 1500 kWh, opwek ca. 3500 kWh op jaarbasis):

Jan: €0.0973
Feb: €0.0828
Mrt: €0.0642
Apr: €0.0650
Mei: €0.0643
Jun: €0.0630
Jul: €0.0620
Aug: €0.0592
Sep: €0.0819
Okt: €0.1087

Dit kan voor jou iets anders uitpakken, maar als je begint met een dynamisch contract, kun je eerst aankijken wat je realiseert qua opwek en sturing van je verbruik, je kunt op elk moment weg, je zit niet vast aan een bepaalde periode.

Tibber en Zonneplan zijn populair voor dynamisch, omdat die lage vaste maandkosten hebben (rond de 6 euro per maand), een lage opslag (ca. 2 ct/kWh, die je ook ontvangt voor je export), de saldering voeren ze correct uit, en de facturen zijn erg duidelijk en overzichtelijk.
Dank voor de heldere uitleg, wellicht handig om eens een maand of 3 dynamisch te proberen inderdaad. Zoals @Novax aanhaalt hebben we inderdaad ook nog een gasverbruik van (naar verwachting) 750 m3, maar dat contract is net gestart en loopt nog tot oktober door. Dus ik zou als dynamisch bevalt ook kunnen kiezen om dat tot oktober te proberen.

Sturen is op zich niet heel gemakkelijk hier, alhoewel we bijvoorbeeld niet veel wassen, gebeurd dat toch 's avonds als de zon onder is en we thuis zijn.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:17:
[...]

Dank voor de heldere uitleg, wellicht handig om eens een maand of 3 dynamisch te proberen inderdaad. Zoals @Novax aanhaalt hebben we inderdaad ook nog een gasverbruik van (naar verwachting) 750 m3, maar dat contract is net gestart en loopt nog tot oktober door. Dus ik zou als dynamisch bevalt ook kunnen kiezen om dat tot oktober te proberen.

Sturen is op zich niet heel gemakkelijk hier, alhoewel we bijvoorbeeld niet veel wassen, gebeurd dat toch 's avonds als de zon onder is en we thuis zijn.
Wassen verbruik bijna geen energie, dat is te verwaarlozen. Alleen met de warmtepomp en elektrische auto kun je écht goed sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Zat even wat te rommelen met Google Spreadsheets.
Kan al de totaalprijs uitrekenen op basis van verbruik, al moet automatisch saldering uitrekenen nog even.
En moeten natuurlijk zo veel mogelijk leveranciers toegevoegd worden.
Toevallig mensen die mee willen helpen? Stuur me dan even DM, dan voeg ik bewerkers toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starbolt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 17:09
doggy1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:11:
Ik heb een verlengingsaanbod van GC ontvangen, dat ik niet helemaal begrijp(kan geloven!)

6515 kWh x € 0,11616
€ 756,78

-4288 kWh x € 0,14500
€ -621,76
Ik denk dat je dat goed ziet. De terugleverkosten gaan dus over de totale teruglevering, maar de terugleververgoeding mag blijkbaar berekend worden door de afname daar vanaf te halen? Erg dubieus. Dus als je weinig had afgenomen, krijg je een hogere terugleververgoeding? Ik snap het ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Greenchoice
Verleng nu jouw contract
Beste
Jouw vaste contract op de ***in l***** loopt binnenkort af. Vanaf 6 januari 2025 ga je automatisch over op onze variabele tarieven. We willen je graag als één van onze gewaardeerde klanten een speciaal verlengaanbod doen, zodat je voor langere tijd weet waar je aan toe bent. Het termijnbedrag in dit aanbod is gebaseerd op het meest actuele jaarverbruik, zoals dat bij ons bekend is. Het kan zijn dat jouw verbruik dagelijks wordt bijgewerkt, wij passen het voorgestelde termijnbedrag dan hierop aan. Zo sluit het aanbod zo goed als mogelijk aan bij jouw verbruik.
Stroomverbruik
912 kWh / 1315 kWh
Stroomtelwerk
Dubbel
Teruglevering
4385 kWh / 2130 kWh
Termijnbedrag
€ 0,-
Per maand
€ 5,00
Per jaar
€ 60,00
Bekijk tarieven
Groene stroom

€ 0,11616

Tarievenspecificatie
Meer informatie
Persoonlijke gegevens

Gekozen product

Product
Lokaal groen 1 jaar
Looptijd
12 maanden
Termijnbedrag
€ 5,00 / maand
Ingangsdatum
6 januari 2025

Tarievenspecificatie
Je levert meer stroom terug (6515 kWh) dan je afneemt (2227 kWh). Hierdoor ontvang je voor de overgebleven hoeveelheid stroom (4288 kWh) een netto terugleververgoeding.
Variabele kosten

0 kWh x € 0,25634
€ 0,00
0 kWh x € 0,26844
€ 0,00
6515 kWh x € 0,11616
€ 756,78

-4288 kWh x € 0,14500
€ -621,76

Vaste kosten

Vaste leveringskosten
12 maanden x € 7,79
€ 93,42
Netbeheerkosten
12 maanden x € 35,48
€ 425,79
1 jaar x € -629,66
€ -629,66

Totaal per jaar
€ 60,00

In dit aanbod vind je de overheidsheffingen en netbeheerkosten die van toepassing zijn voor het jaar 2024. Het is belangrijk om te weten dat deze kosten jaarlijks kunnen wijzigen. Meer informatie lees je hier.
Je echte netto terugleververgoeding is 0,1450-0,11616=0,0334€

Je betaalt de terugleverkosten echter ook over het deel van je geleverde energie die je niet direct zelf verbruikt en later saldeert. Daar komen de kosten vandaan.
Als je minder overschot zou hebben zou je nog meer moeten betalen.

Ik zou dynamisch overwegen als ik jou was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

Greenchoice
Verleng nu jouw contract
Beste
Stroomverbruik
912 kWh / 1315 kWh
Stroomtelwerk
Dubbel
Teruglevering
4385 kWh / 2130 kWh
Termijnbedrag
€ 0,-
Per maand
€ 5,00
Per jaar
€ 60,00
Bekijk tarieven
Groene stroom

€ 0,11616

Tarievenspecificatie
Meer informatie
Persoonlijke gegevens

Gekozen product

Product
Lokaal groen 1 jaar
Looptijd
12 maanden
Termijnbedrag
€ 5,00 / maand
Ingangsdatum
6 januari 2025

Tarievenspecificatie
Variabele kosten

0 kWh x € 0,25634
€ 0,00
0 kWh x € 0,26844
€ 0,00
6515 kWh x € 0,11616
€ 756,78

-4288 kWh x € 0,14500
€ -621,76

Vaste kosten

Vaste leveringskosten
12 maanden x € 7,79
€ 93,42
Netbeheerkosten
12 maanden x € 35,48
€ 425,79
1 jaar x € -629,66
€ -629,66

Totaal per jaar
€ 60,00

Ja dat klopt, je moet het zien alsof je TLV € 0.02884 is (€ 0,14500 - € 0,11616), dat is vergelijkbaar met de TLV van andere leveranciers die met schalen werken. Ik vind deze manier beter en transparanter, bij schalen is het onduidelijker wat de impact van de TLK is in relatie tot de hoeveelheid teruglevering.

Je zou even naar Budget Energie in de vergelijkers kunnen kijken, die doen alleen een boete over het gesaldeerde gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Starbolt schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:43:
[...]

Ik denk dat je dat goed ziet. De terugleverkosten gaan dus over de totale teruglevering, maar de terugleververgoeding mag blijkbaar berekend worden door de afname daar vanaf te halen? Erg dubieus. Dus als je weinig had afgenomen, krijg je een hogere terugleververgoeding? Ik snap het ook niet.
De kWh's waar je geen teruglever vergoeding voor krijgt die saldeer je. en daar "krijg/bespaar" je dus de bruto stroom prijs (0,25634) min de terugleverkosten (0,11616) per kWh voor = 0,14018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Starbolt schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:43:
De terugleverkosten gaan dus over de totale teruglevering, maar de terugleververgoeding mag blijkbaar berekend worden door de afname daar vanaf te halen? Erg dubieus.
Dat is helemaal niet dubieus, dat is al jaren zo. Terugleververgoeding is de vergoeding die je krijgt op het deel dat je krijgt als je meer teruglevert dan verbruikt (en dus na salderen).
Ik zou me maar eerst eens verdiepen in de basics.

[ Voor 3% gewijzigd door jobr op 20-11-2024 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Voorlopig lijkt dus met ruim overschot aan opwek en niet beslist alles willen plannen het modelcontract nog ideaal.
En of dat overschot dan 2 of 3 cent opbrengt is minder van belang.
Dat overschot zal in de meeste gevallen geen spaarvarkentje meer zijn.

Of er moeten in December nog bijzondere ontwikkelingen komen.

Wij proberen wel zoveel mogelijk eigen opwek eerst te doen maar met een wp ontkom je niet aan inkopen.
De rest van de machines zoveel mogelijk midden op de dag een klein beetje nachtverlaging voor de wp en een accu in de meterkast en dan houd het wel op.

Van de bron had 2 cent voor het overschot vanaf komende januari.
Zijn er al anderen bekend voor uitsluitend overschot en alleen stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starbolt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 17:09
jobr schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:01:
[...]

Dat is helemaal niet dubieus, dat is al jaren zo. Terugleververgoeding is de vergoeding die je krijgt op het deel dat je krijgt als je meer teruglevert dan verbruikt (en dus na salderen).
Ik zou me maar eerst eens verdiepen in de basics.
Ik snap het saldeerprincipe wel, dat vind ik ook niet dubieus. Laat ik het anders uitdrukken: het voelt oneerlijk om aan de ene kant een vergoeding te geven op basis van netto teruglevering (na salderen) maar aan de andere kant kosten te berekenen op basis van bruto teruglevering. Dat doet Budget Energie dan voor mijn gevoel wel eerlijk. Zolang salderen nog bestaat bereken dan alles op netto basis, en als salderen is afgeschaft doe het dan bruto. Helaas is deze manier van kostenberekening gewoon toegestaan… dat bedoelde ik met dubieus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Starbolt schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:12:
het voelt oneerlijk om aan de ene kant een vergoeding te geven op basis van netto teruglevering (na salderen) maar aan de andere kant kosten te berekenen op basis van bruto teruglevering.
Dat is niet oneerlijk want de kosten worden gemaakt op alle teruggeleverde kWh's. Dat de klant daar een deel later van kan wegstrepen (salderen) maakt voor de kosten niet uit.
En vergeet niet het gesaldeerde deel. Daar krijg je ook een vergoeding voor (=salderen) alleen heet dat geen terugleververgoeding. In feite krijg je een vergoeding van alle teruggeleverde energie.

Niet meer dan logisch volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysos1111
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18-03 19:42
ASW1 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:44:
[...]

Hmm, heb net een contract bij tibber afgesloten dat ik verder niet van plan was te gebruiken, en nog steeds een overschot op het andere allocatiepunt (volledig salderend en TLV van 11,5 cent)
Waar krijg je dan nog 11.5 cent tlv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storm-biker
  • Niet online
Dionysos1111 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:27:
[...]

Nergens. Is waarschijnlijk een ouder Greenchoice contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
Heb nog een oud Engie Open contract met 2022.1 voorwaarden. Komt zowaar een verbetering aan. TLV per 1-1-2025:
Normaal: 16,0ct per kW/h, was 15,9ct
Dal: 15,7ct per kW/h, was 11,2ct

Contract is niet meer verkrijgbaar met deze voorwaarden maar er zijn ongetwijfeld nog veel mensen met deze productvoorwaarden.
Dus voor iedereen in dit topic met een dergelijk contract het advies om daar lekker klant te blijven.
Vastrecht is wel erg hoog overigens €1,27 per dag.

[ Voor 15% gewijzigd door Homer-Simpson op 23-11-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Dionysos1111 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:27:
[...]

Nergens, was begin dit jaar nog als 3 jarig contract af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasoMange
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-07 09:43
Homer-Simpson schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:58:
Heb nog een oud Engie Open contract met 2022.1 voorwaarden. Komt zowaar een verbetering aan. TLV per 1-1-2025:

Contract is niet meer verkrijgbaar met deze voorwaarden maar er zijn ongetwijfeld nog veel mensen met deze productvoorwaarden.
Dus voor iedereen in dit topic met een dergelijk contract het advies om daar lekker klant te blijven.
Deze heb ik ook, was wel gevraagd om het een jaar vast te zetten en leveringskosten van €480 p/j naar €127 terug te brengen, maar werd niet bijverteld dat terugleververgoeding van €400, die ik nu niet heb bij komt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
SasoMange schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:07:
[...]

Deze heb ik ook, was wel gevraagd om het een jaar vast te zetten en leveringskosten van €480 p/j naar €127 terug te brengen, maar werd niet bijverteld dat terugleververgoeding van €400, die ik nu niet heb bij komt 8)7
Mogelijk begrijp ik je (of jouw smiley)niet goed maar in de voorwaarden 2022.1 van Engie Open staat een harde koppeling tussen het levertarief en terugleververgoeding. TLV=levertarief.

Vastrecht is absurd hoog inderdaad maar ivm de koppeling van de tarieven is dat bij veel teruglevering nog steeds heel lucratief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Okay, ik moet me hier nu ook mee gaan bemoeien helaas, want contract met Greenchoice loopt 1 januari af.

Nou vond ik de voorwaarden van GC gezien het groene aspect altijd wel redelijk, maar ik heb nu echt het gevoel pootje gelicht te worden. De TLK zijn bijna net zo hoog als het (voor de bühne) verhoogde TLV. Tuurlijk, ik kan mijn EV overdag opladen enzo, maar ik krijg er toch een oneerlijk gevoel bij.

Wat kan ik nog ondernemen? Zijn er nog significant interessantere partijen? Ook niet groen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:03
HTT-Thalan schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:15:
Okay, ik moet me hier nu ook mee gaan bemoeien helaas, want contract met Greenchoice loopt 1 januari af.

Nou vond ik de voorwaarden van GC gezien het groene aspect altijd wel redelijk, maar ik heb nu echt het gevoel pootje gelicht te worden. De TLK zijn bijna net zo hoog als het (voor de bühne) verhoogde TLV. Tuurlijk, ik kan mijn EV overdag opladen enzo, maar ik krijg er toch een oneerlijk gevoel bij.
Als je naar een eerlijk gevoel wilt gaan, moet je eens aan een dynamisch contract denken. Dan koop je de stroom voor de prijs die het op dat moment kost en krijg je de waarde van de stroom terug bij teruglevering. Je hebt dan wisselende prijzen per uur voor de teruglevering. Zoals gisteren kreeg ik 15 cent voor de stroom terug (=alleen energiebelasting) Op de werkdagen afgelopen week ving ik tot 30 cent voor een kWh.
Wat kan ik nog ondernemen? Zijn er nog significant interessantere partijen? Ook niet groen?
Geheel afhankelijk van jouw situatie kunnen er wel partijen zijn die een vast, variabel of modelcontract wat voor je goedkoper uitvalt. Even verder lezen in de topics.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerardus1956 op 25-11-2024 09:17 ]

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:23

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Gerardus1956 schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:57:
[...]

Als je naar een eerlijk gevoel wilt gaan, moet je eens aan een dynamisch contract denken. Dan koop je de stroom voor de prijs die het op dat moment kost en krijg je de waarde van de stroom terug bij teruglevering. Je hebt dan wisselende prijzen per uur voor de teruglevering. Zoals gisteren kreeg ik 15 cent voor de stroom terug (=alleen energiebelasting) Op de werkdagen afgelopen week ving ik tot 30 cent voor een kWh.

[...]

Geheel afhankelijk van jouw situatie kunnen er wel partijen zijn die een vast, variabel of modelcontract wat voor je goedkoper uitvalt. Even verder lezen in de topics.
Oké, als ik dan zo'n vergelijker gebruik kom ik als goedkoopste bij 'tibber' uit. Wij zijn inderdaad voornemens een warmtepomp te zetten maar het is nou niet mijn bedoeling om de hele tijd met mijn stroomverbruik 'bezig' te zijn (via hun app ofzo). Greenchoice zegt dat mijn jaarverbruik over 2023 min of meer quitte uit kwam maar voor dit jaar hou ik geschat 1000kwh over aangezien ik nu meer panelen heb (36 stuks). Een laag tarief is dus ook zeker de bedoeling aangezien de warmtepomp ons waarschijnlijk positief gaat duwen qua verbruik. Gas gaat er dan wel uit.

Ik heb alleen nul binding/gevoel met zo'n 'nieuwe' partij - beetje spannend om daar zomaar in te duiken.

- edit -

De prijsvergelijker van de consumentenbond zei 'tibber komt voor jouw cijfers op ongeveer 68 euro per maand uit' maar die vereisten een lidmaatschap als ik iets op wilde vragen, dus ik ga naar de website van tibber direct. En die quoten voor dezelfde omgeving 180 euro :').

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-11-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 23:42
Sarpo schreef op maandag 11 november 2024 @ 20:56:
[...]

brambo123 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:56:
Zat even wat te rommelen met Google Spreadsheets.
Kan al de totaalprijs uitrekenen op basis van verbruik, al moet automatisch saldering uitrekenen nog even.
En moeten natuurlijk zo veel mogelijk leveranciers toegevoegd worden.
Toevallig mensen die mee willen helpen? Stuur me dan even DM, dan voeg ik bewerkers toe.
Ik zit in dezelfde situatie:

Afname 5271 (laag: 3319 / normaal: 1952)
net 2 maanden warmte pomp en die tikt lekker aan onder de 5 graden :)

Teruglevering 5484 (laag 1589 / normaal)
vooral in zomer, en dit is al met zwembadpomp + zwembad warmte pomp gestuurd.

gas: 20 m3
Net warmtepomp, nog wel koken op gas, zal 20m3 per jaar zijn :)
Dus moet vrouwtje nog overtuigen om op inductie over te gaan dat ik van de vast kosten af ben.

Mijn idee: model contract tot je op 0 uitkomt met salderen, dan heb je enkel vaste kosten.
Dit zal voor mij ergens in juni zijn (oh was is zonder warmte pomp... dus nu wellicht in juli of aug :) )
Daarna nieuw model contract of variabel.

Is het al tijd voor een apart topic?
De Google sheet is dat op basis van 2025 kosten/prijzen/vergoedingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Laatst online: 14-09 18:46
The Source schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:25:
Dus moet vrouwtje nog overtuigen om op inductie over te gaan dat ik van de vast kosten af ben.
Mijn idee: model contract tot je op 0 uitkomt met salderen, dan heb je enkel vaste kosten.
Dit zal voor mij ergens in juni zijn (oh was is zonder warmte pomp... dus nu wellicht in juli of aug :) )

"Zeg schat als we inductie nemen kun je een keer zo vaak naar de kapper voor het zelfde geld >:) "

[ Voor 21% gewijzigd door Peterhardenberg op 26-11-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
The Source schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:25:
[...]

[...]

Ik zit in dezelfde situatie:

Afname 5271 (laag: 3319 / normaal: 1952)
net 2 maanden warmte pomp en die tikt lekker aan onder de 5 graden :)

Teruglevering 5484 (laag 1589 / normaal)
vooral in zomer, en dit is al met zwembadpomp + zwembad warmte pomp gestuurd.

gas: 20 m3
Net warmtepomp, nog wel koken op gas, zal 20m3 per jaar zijn :)

Zijn nog 2024 prijzen.
Hebben er al leveranciers de 2025 prijzen bekendgemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:36
brambo123 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 06:52:
[...]

Zijn nog 2024 prijzen.
Als je in de Vattenfall configurator startdatum januari invult zie je de tarieven veranderen. Ik neem aan dat dat dus nieuwe tarieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 12-09 16:43
[...]

Zijn nog 2024 prijzen.
Greenchoice gaf aan om eerste week december contact op te nemen voor modelcontract 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
Homer-Simpson schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:58:

Leveringskosten is dus €463,55 per jaar, goedkoopste modelcontract wat ik tegen kwam is €83,88 per jaar (Kikker Energie / Noord Energie).
TLV van die overeenkomst weet ik alleen niet, maar stel die is 0 cent.
Dan moet je 2.373 kWh over hebben om het verschil in leveringskosten op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
[...]

Zijn nog 2024 prijzen.
SamenOM heeft ze ook al bekend gemaakt. En deze liggen vele malen hoger dan de overige configurator die ik gebruik:

Vaste leveringskosten € 2,117500 (per dag per aansluiting elektriciteit)
[edit: Mijn fout; dat zijn de leveringkosten van 1-1-2024.]
zunrob schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:17:
[...]

Als je in de Vattenfall configurator startdatum januari invult zie je de tarieven veranderen. Ik neem aan dat dat dus nieuwe tarieven zijn.
Dat vind ik een behoorlijk risico om aan te nemen, want ze zijn er behoorlijk vaag over. Als ik datum op 1 december zet dan krijg ik dezelfde leveringskosten: 365 dagen * € 1,315154 per dag

In de voorwaarden zijn ze er ook vaag over:
Bij wijzigingen per 1 januari en per 1 juli wordt u tijdig voor de wijziging persoonlijk geïnformeerd
over de nieuwe leveringskosten.
Volgens mij is verplichte termijn 30 dagen. Dus de kans is groot dat ze 30 november of 1 december met nieuwe tarieven komen. Voor de mensen met een contract op 1 januari dus te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
grote_oever schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:47:
[...]

SamenOM heeft ze ook al bekend gemaakt. En deze liggen vele malen hoger dan de overige configurator die ik gebruik:

[...]
Waar heb je die gevonden? Op website staat nog 1-1-2024, waar leveringskosten overigens hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
brambo123 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:18:
[...]

Waar heb je die gevonden? Op website staat nog 1-1-2024, waar leveringskosten overigens hetzelfde zijn.
Owh, scherp. Sorry, dan heb ik het fout. We leven al bijna in 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Nu online
brambo123 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:35:
[...]

Leveringskosten is dus €463,55 per jaar, goedkoopste modelcontract wat ik tegen kwam is €83,88 per jaar (Kikker Energie / Noord Energie).
TLV van die overeenkomst weet ik alleen niet, maar stel die is 0 cent.
Dan moet je 2.373 kWh over hebben om het verschil in leveringskosten op te vangen.
Dat klopt. Denk dat er veel tweakers in dit topic zijn die meer dan 2400 kWh netto terugleveren. Ik zit al rond de 5800 bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-09 00:07
[...]

Zijn nog 2024 prijzen.
Ik heb 'n uurtje geleden de variabele tarieven van Clean-Energy ontvangen, wordt uiteraard.. = geen verassing alweer 'n stukje duurder en ben dus ook weg daar, vanaf januari geheel dynamisch. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0lHjar_Hinl9Bj32HgQZd3qTaM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oLtMtqEtxvRaAQbyVHN5hfLu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ik heb eergisteren de tarieven van Vattenfall ontvangen (ben sinds 10 nov jl. klant bij ze). Scusi voor enkeltarief, maar ik heb een digitale meter en geen slimme.
Daarin staan de tarieven van 2024 en 2025. Netbeheerkosten voor 2025 waren nog niet bekend bij ze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lg1pTvvPo3iKnteeRVR-W4fjsog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ms1SyczXssxZglXRfBALGRI4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Tao op 27-11-2024 13:46 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
Tao schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:42:
Ik heb eergisteren de tarieven van Vattenfall ontvangen (ben sinds 10 nov jl. klant bij ze). Scusi voor enkeltarief, maar ik heb een digitale meter en geen slimme.
Daarin staan de tarieven van 2024 en 2025. Netbeheerkosten voor 2025 waren nog niet bekend bij ze.

[Afbeelding]
De vaste leveringskosten verbazen mij.
Als je huidige tarieven op website (van 11-11-2024) bekijkt zijn de vaste leverkosten € 480,03 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 23:42
loyske schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:55:
[...]

Greenchoice gaf aan om eerste week december contact op te nemen voor modelcontract 2025.
Mijn legendarische GC contract opgezegd, verloopt op 21 Dec. Laatse dagen van dec doe ik op nieuwe variable GC contract en dan per 1/1 naar model contract.

Gevraagd naar 2025 model contract, dat moet volgens GC 30 dagen vooraf bekend gemaakt worden.
Dus vanaf 2 december zal iedereen de data beschikbaar moeten hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door The Source op 27-11-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:36
grote_oever schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:47:
[...]

[edit: Mijn fout; dat zijn de leveringkosten van 1-1-2024.]

[...]

Dat vind ik een behoorlijk risico om aan te nemen, want ze zijn er behoorlijk vaag over. Als ik datum op 1 december zet dan krijg ik dezelfde leveringskosten: 365 dagen * € 1,315154 per dag

In de voorwaarden zijn ze er ook vaag over:

[...]

Volgens mij is verplichte termijn 30 dagen. Dus de kans is groot dat ze 30 november of 1 december met nieuwe tarieven komen. Voor de mensen met een contract op 1 januari dus te laat.
Ik heb ze erover gebeld, en ik kreeg wel de indruk dat dit de nieuwe tarieven zijn. Echter, ik zelf ben ook niet helemaal overtuigd hoor.
Leveringskosten zijn gelijk, prijs per kWh is wel degelijk anders.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 27-11-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
brambo123 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:55:
[...]

Als je huidige tarieven op website (van 11-11-2024) bekijkt zijn de vaste leverkosten € 480,03 per jaar.
Inderdaad opvallend, bestaande klanten houden blijkbaar nog €15 per maand per 1 januari, nieuwe klanten van het modelcontract betalen € 40 per maand (Al is niet helemaal zeker of dat per 1 januari nog zo is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

brambo123 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:55:
[...]

Klopt, ik zag het ook.
Ik betaal die 14,99 p/mnd vanaf 10 november al (begin november afgesloten).
Misschien moeten ze de website nog aanpassen...(?) Zou wel slordig zijn, maar dat terzijde.
Ik ben een nieuwe klant en betaal die 14,99 ook in 2025.

[ Voor 16% gewijzigd door Tao op 27-11-2024 14:18 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SasoMange
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-07 09:43
Homer-Simpson schreef op maandag 25 november 2024 @ 06:42:
[...]

Mogelijk begrijp ik je (of jouw smiley)niet goed maar in de voorwaarden 2022.1 van Engie Open staat een harde koppeling tussen het levertarief en terugleververgoeding. TLV=levertarief.

Vastrecht is absurd hoog inderdaad maar ivm de koppeling van de tarieven is dat bij veel teruglevering nog steeds heel lucratief.
Smiley was meer bedoeld voor leveringskosten die van rond 8 naar 40 euro p/m zijn gegaan.
Maar teruglever tarief, als je die met de nieuwe contracten vergelijkt, is zeker lucratief.
Pagina: 1 ... 216 ... 220 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over de beste terugleververgoedingen bij contracten met vaste prijzen.
Dus geen dynamische contracten, ethische en/of technische discussies. Hieronder valt ook verbruik vermijden, salderen en SAP!
Het topic
Geld verdienen met de energierekening gaat over geld verdienen in het algemeen, dingen die hier offtopic zijn passen daar vaak wel.

- Voor bredere discussie over hoe elektriciteitsprijzen tot stand komen hebben we Energie - crisis & actualiteit en Ontwikkelingen turbulente energiemarkt

Voor je een vraag stelt toch minimaal 2 pagina's terug lezen. Geen vragen voor samenvattingen aub!
Kijk ook eerst even naar de tabel met meest actuele prijzen voor je je vraag stelt!

Met de turbulente ontwikkelingen, zijn er ook vele diverse specifieke topics. Kijk aub goed waar je iets post!
De toekomst van salderen
Secundair allocatiepunt als verdienmodel?
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Interpretatie prijsplafond met salderen
Help! De energierekening - kroegtopic
Energieleveranciers aanbiedingentopic
De zonnepanelen-boeteDe zonnepanelen-boete[TOPIC]
Saldering per kwartaal of jaar
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Thuisladen van je EV deel 2